Sygn. akt: KIO 3248/20
WYROK
z dnia 22 grudnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 22 grudnia
2020 r. odwołania wniesionego
do Prezesa Kra
jowej Izby Odwoławczej w dniu 7 grudnia 2020r. przez wykonawcę SIMPLE
Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Bronisława Czecha 49/51 w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej
MSWIA
w Białymstoku im. Mariana Zyndrama – Kościałkowskiego z siedzibą w
Białymstoku, ul. Fabryczna 27
przy udziale
wykonawcy Asseco Poland Spółka Akcyjna z siedzibą w Rzeszowie, ul.
Olchowa 14
zgłaszającego swoje przystąpienie w sprawie sygn. akt KIO 3248/20 po stronie
zamawiającego
orzeka :
1. oddala odwołanie,
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę SIMPLE Spółka Akcyjna z siedzibą w
Warszawie, ul. Bronisława Czecha 49/51 i:
2.1. zalicza na poczet postępowania odwoławczego kwotę 7 500zł. 00 gr (słownie: siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę SIMPLE Spółka Akcyjna
z siedzibą w Warszawie, ul. Bronisława Czecha 49/51 tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od wykonawcy SIMPLE Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul.
Bronisława Czecha 49/51 na rzecz zamawiającego Samodzielny Publiczny Zakład
Opieki Zdrowotnej MSWIA w Białymstoku im. Mariana Zyndrama – Kościałkowskiego z
siedzibą w Białymstoku, ul. Fabryczna 27 kwotę 4 027zł. 65 gr. (słownie: cztery tysiące
dwadzieścia siedem złotych sześćdziesiąt pięć groszy) tytułem zwrotu kosztów zastępstwa
prawnego i dojazdu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 27 września 2019 r. poz. 1843) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Białymstoku.
Przewodniczący: …………………….
Sygn. akt KIO 3248/20
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
d
ostarczenie i wdrożenie oprogramowania aplikacyjnego w części administracyjnej wraz z
Portalem Pracownika oraz wykonanie usługi integracji zakupionego oprogramowania z po-
siadanym przez Zamawiającego systemem HIS produkcji Asseco Poland S.A. wraz z migra-
cją danych z systemu SIMPLE.ERP i wdrożenie oprogramowania, udzielenie licencji i objęcie
nadzorem autorskim
zostało wszczęte ogłoszeniem zamieszczonym w Biuletynie Zamówień
Publicznych z dnia 2.12.2020 r. pod nr 760987-N-2020.
W dniu 7 grudnia 2020r. odwołanie wniósł wykonawca SIMPLE Spółka Akcyjna z siedzibą w
Warszawie, ul. Bronisława Czecha 49/51 – dalej odwołujący. Odwołanie zostało wniesione
przez pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 7 grudnia 2020r.
udzielonego przez wiceprezesa zarządu i prokurenta ujawnionych w KRS i upoważnionych
do łącznej reprezentacji, zgodnie z odpisem z KRS. Kopia odwołania została przekazana w
dniu 7 grudnia 2020r
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie przepisów art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7
ust. 1 ustawy
w zw. z § 13 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016
r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w po-
stępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2020 r. poz. 1282) przez opisanie przedmiotu
zamówienia w zakresie prezentacji oprogramowania w sposób niejednoznaczny i niewyczer-
pujący oraz nieuwzględniający wszystkich wymagań oraz okoliczności mogących mieć
wpływ na sporządzenie oferty, wyrażające się w nieustanowieniu scenariusza prezentacji
oprogramowania jakiej przeprowadzenia po z
łożeniu ofert zamawiający żądał będzie od wy-
konawcy, którego oferta uzyska najwyższą ocenę w ramach kryteriów oceny ofert, a opis
przedmiotu zamówienia wskazuje, że już na etapie oceny ofert, zamawiający żądał będzie
dostarczenia przez wykonawcę (w ramach wspomnianej prezentacji), gotowego systemu
(posiadającego wszystkie funkcjonalności o pełnej sprawności), w sytuacji, gdy wykonanie
zamówienia polegać ma na wdrożeniu systemu, a więc na skomponowaniu na etapie reali-
zacji umowy określonych w OPZ funkcjonalności zgodnie z wymaganiami i potrzebami za-
mawiającego wraz z migracją danych z innych systemów oraz integracją z innymi systema-
mi, co stanowiłoby w istocie wymaganie spełnienia świadczenia jeszcze przed zawarciem
umowy z wybranym wykonawcą, a jednocześnie pozbawia wykonawców możliwości ustale-
nia sposobu, a przede wszystkim zakresu badania prezentacji przez z
amawiającego i podda-
je w wątpliwość, czy wykonawcy będą równo traktowani przez zamawiającego oraz uniemoż-
liwia im rzetelne przygotowanie, w tym skalkulowanie oferty, a nawet podjęcie, uwzględniają-
cej wszystkie niezbędne okoliczności, decyzji o ubieganiu się o przedmiotowe zamówienie.
Wniósł o:
1) o uwzgl
ędnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu dokonania czynności polegającej
na modyfikacji dokumentacji postępowania w pkt 1.7 OPZ (Załącznik nr 1 do SIWZ) przez:
a)
usunięcie postanowień dotyczących prezentacji oprogramowania albo
b) ustanowienia scenariusza prezentacji oprogra
mowania według wzoru stanowiącego za-
łącznik nr 4 do niniejszego odwołania;
obciążenie kosztami postępowania odwoławczego zamawiającego, w tym zasądzenie od
z
amawiającego na rzecz odwołującego kosztów zastępstwa przed Krajową Izbą Odwoław-
czą.
W razie uwz
ględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwoła-
niu (art. 186 ust. 2 ustawy PZP)
odwołujący żąda od zamawiającego dokonania czynności, o
których mowa we wnioskach wskazanych powyżej.
Odwołujący wskazał, że posiada interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia, ponie-
waż jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wdrażania systemów
informatycznych dla podmiotów publicznych, jest potencjalnym wykonawcą tego zamówie-
nia, a sform
ułowanie postanowień OPZ przez zamawiającego uniemożliwia mu lub poważnie
utrudnia ubieganie się o jego udzielenie. Rodzi to po stronie odwołującego ryzyko poniesie-
nia szkody w postaci nieuzyskania zamówienia, a tym samym i należnego wynagrodzenia z
tego tytułu. Jak wskazuje się w orzecznictwie KIO: Sposób ustalenia opisu przedmiotu za-
mówienia przekłada się wprost na możliwość udziału wykonawcy w postępowaniu oraz na
możliwość złożenia konkurencyjnej oferty. Na etapie odwołania od treści postanowień SIWZ
ofert; krąg podmiotów mogących skutecznie bronić swoich interesów w uzyskaniu zamówie-
nia obejmuje każdego potencjalnego wykonawcę mogącego samodzielnie zrealizować za-
mówienie lub wykonawcy mogącego wspólnie w ramach konsorcjum ubiegać się o udziele-
nie zamówienia (Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 18 września 2017 r. KIO 1776/17).
Zamawiający prowadzi postępowanie, którego przedmiotem jest dostarczenie i wdrożenie
oprogramowania aplikacyjnego w części administracyjnej wraz z Portalem Pracownika oraz
wykonanie usługi integracji zakupionego oprogramowania z posiadanym przez Zamawiają-
cego systemem HIS produkcji Asseco Poland S.A. wraz z migracją danych z systemu SIM-
PLE.ERP i wdrożenie oprogramowania, udzielenie licencji i objęcie nadzorem autorskim.
Jak wynika z postanowień OPZ (załącznika nr 1 do SIWZ), świadczenie jakie spełnić będzie
miał wykonawca zamówienia zbliżone jest do wykonania dzieła w ramach kilku, następują-
cych po sobie etapach. Zgodne z pkt 1.2. OPZ, wdrożenie oprogramowania obejmuje w
pierwszej kolejności obowiązek wykonania wspólnie z zamawiającym analizy przedwdroże-
niowej „mającej na celu uzyskanie wiedzy niezbędnej do prawidłowego i efektywnego skonfi-
gurowania systemu ERP oraz opracowanie na jej podstawie dokumentu Koncepcji Wdroże-
nia zawierającego między innymi: opis metodyki i organizacji realizacji przedmiotu umowy,
opis sposobu realizacji wymagań funkcjonalnych SIWZ, opis procedur niezbędnych do uru-
chomienia produkcyjnego systemu ERP, wymagania szczegółowe w zakresie integracji, opis
metodyki prowadzenia szkoleń, zakresu materiałów szkoleniowych, opracowanie planu szko-
leń, opracowanie szczegółowego harmonogramu realizacji przedmiotu umowy. Kolejnymi
etapami wykonania zamówienia ma być:
1) instalacja systemu w infrastrukturze informatycznej z
amawiającego:
2) przeniesienie/konwersja danych z aktualnie eksploatowanego przez z
amawiającego sys-
temu ERP (tzw. migracja danych) oraz integracja wdrażanego oprogramowania z systemem
HIS (również użytkowanym przez zamawiającego, czego efektem ma być „zespolenie" tych
dwóch konfiguracja i parametryzacja wszystkich komponentów i elementów systemu ERP na
Środowisku Testowym i Produkcyjnym zgodnie z wymaganiami funkcjonalnymi określonymi
w SIWZ;
przeprowadzenie szkoleń.
Finalnym efektem jaki osiągnąć ma wykonawca zamówienia jest wdrożenie zamawianych
modułów oprogramowania ERP w pełnej ich funkcjonalności określonej w SIWZ, co nastąpić
ma maksymalnie do dnia 1 lipca 2021 r.
Wymagania funkcjonalne zamawianego oprogramowania zostały określone w pkt 1.3. OPZ
(załącznika nr 1 do SIWZ), a ich liczba zbliżona jest do 800 funkcjonalności.
W pkt 1.7
OPZ (załącznika nr 1 do SIWZ) zamawiający uregulował, że: „w celu zaprezento-
wania, że oferowane przez wykonawcę oprogramowanie posiada wymagane funkcjonalności
zobowiązany jest dostarczyć na wezwanie zamawiającego zestaw prezentacyjny oprogra-
mowania i dokonania prezentacji systemu, na której zostanie zweryfikowany oferowany za-
kres funkcjonalny oprogramowania na niżej określonych zasadach". OPZ stanowi, że wyko-
nawca, którego oferta zostanie najwyżej oceniona, zostanie wezwany, aby w wyznaczonym
terminie przedłożyć zamawiającemu zestaw prezentacyjny będący w pełni skonfigurowanym
i zawierający wszystkie niezbędne elementy zapewniające możliwość prezentacji wymaga-
nych funkcjonalności.
W przypadku niedostarczenia zesta
wu prezentacyjnego podlegającego ocenie, złożenia ze-
stawu prezentacyjnego, który nie będzie kompletny lub nieprzeprowadzenia prezentacji we
wskazanym terminie, z
amawiający uzna to za równoznaczne z brakiem spełnienia przez
zaoferowany system funkcjonalności określonych w SIWZ, co skutkowało będzie odrzuce-
niem oferty wykonawcy.
Choć zgodnie z OPZ weryfikacja oprogramowania w trakcie prezentacji objąć ma wybrane
funkcjonalności (notabene bez wskazania ich ilości i zakresu), opisany sposób przeprowa-
dzenia prezentacji wskazuj
e, iż na potrzeby prezentacji, zamawiający żądać może od wyko-
nawców w pełni zestrojonego i funkcjonującego oprogramowania (posiadającego wspomnia-
ne 800 funkcjonalności), by następnie ocenić (zweryfikować) w trakcie prezentacji wybrane
funkcj
onalności.
Jak jednak wspomniano wyżej, wykonanie zamówienia opiewa na wdrożenie oprogramowa-
nia zawierającego określone funkcjonalności zgodnie z wymaganiami zamawiającego oraz
na wykonaniu migracji danych i integracji oprogramowania z innym
i systemami użytkowany-
mi przez z
amawiającego. Innymi słowy, wykonanie takiego zamówienia polega na konfigura-
cji poszczególnych wymagań i funkcjonalności dostosowanych do konkretnego klienta (w tym
wypadku z
amawiającego).
Dopiero po wykonaniu wszystkich wspomnianych czynn
ości, oprogramowanie osiągnąć mo-
że pełną, wymaganą przez OPZ funkcjonalność.
Każdy wykonawca posiada trzon, szkielet oferowanego oprogramowania, który za każdym
razem, podczas wdrożenia, dostosowuje przez integrację poszczególnych elementów w jed-
no spójne rozwiązanie, w zależności od preferencji i (często specyficznych) potrzeb zama-
wiającego. To właśnie etap wdrożenia systemu jest najbardziej czasochłonny z perspektywy
wykonania przedmiotu zamówienia. Co więc istotne, przy tego typu zamówieniach, ich
przedm
iotem nie jest gotowy w dniu złożenia ofert produkt, a powstaje on - jest budowany,
wdrażany i konfigurowany u danego zamawiającego zgodnie z wytycznymi zawartymi w OPZ
przez określony w umowie czas (w przypadku tego zamówienia, maksymalnie do lipca 2021
r
.) Świadczenie wykonawcy jest więc konstrukcyjnie zbliżone do świadczenia z umowy o
dzieło lub o roboty budowlane i nie posiada cech właściwych umowie sprzedaży.
Wobec powyższego, odwołujący podkreślił, że na etapie ubiegania się o udzielenie zamó-
wienia pu
blicznego, żaden z wykonawców nie musi posiadać skonfigurowanych zgodnie z
wymaganiami z
amawiającego funkcjonalności - wykonanie zamówienia polega bowiem na
wdrożeniu „skrojonego na miarę” i zestawionego według wymagań gospodarza postępowa-
nia oprogramowani
a, co rozłożone jest w czasie, a swój początek ma dopiero po podpisaniu
umowy ws. udzielenia zamówienia publicznego, a koniec, w przypadku tego postępowania,
w naj
dalej w lipcu 2021 r. Podkreślił także, że wobec konieczności dostosowania oprogra-
mowania do
specyfiki działalności zamawiającego oraz do określonych w OPZ wymagań,
posiadanie przez oferowane przez wykonawców oprogramowanie skonfigurowanych zgodnie
z wymaganiami z
amawiającego funkcjonalności może nie być w ogóle możliwym, jak bo-
wiem wspomniano wyżej, sama treść OPZ stanowi, że dopiero przeprowadzenie analizy
przedwdrożeniowej po zawarciu umowy pozwoli na zidentyfikowanie sposobu wykonania
zamówienia.
Skoro więc, prezentacja obejmować może, zgodnie z literalną treścią OPZ, pełny zakres
funkcjonalny
oprogramowania, to zarówno sama ilość funkcjonalności oprogramowania ko-
niecznych do zaprezentowania, stopień skomplikowania, a także unikalność (wynikająca z
konkretnych potrzeb z
amawiającego) skutkuje wymaganiem od wykonawców spełnienia
świadczenia objętego zamówieniem publicznym już na etapie ubiegania się o jego udziele-
nie, co pociąga za sobą (zakładając, iż w ogóle jest to możliwe) konieczność poczynienia
istotnych nakładów finansowych jak i czasowych, wypaczając naturę i sens tego typu postę-
powania o u
dzielenie zamówienia publicznego. Postawiony przed wykonawcami w OPZ w
ramach prezentacji zakres wymagań funkcjonalnych oprogramowania, w opisanym wyżej
rozumieniu jest zbyt wysoki, a przez to nieproporcjonalny i niezgodny z ustawą PZP, a po-
nadto ogranicza
jący konkurencję miedz wykonawcami.
Przyjmując nawet (co, jak wspomniano nie wynika jednak z treści OPZ), że zakres prezenta-
cji syst
emu, według zamysłu czy planów zamawiającego, nie będzie obejmował wszystkich
elementów funkcjonalnych oprogramowania, a wykonawcy mają zostać wezwani do wyko-
nania i zaprezentowania wybranych funkcjonalności, to postanowienia OPZ, w żaden sposób
nie wskazują jakie to będą funkcjonalności, a nawet jaki będzie czas na przeprowadzeniem
prezentacji oraz, czy wobec wszystkich wykona
wców postawione zostają takie same warunki
przeprowadzenia prezentacji. Poza oczywistą wątpliwością co do możliwości przeprowadze-
nia obiektywnej i zgodnej z naczelnymi zasadami ustawy PZP oceny takich prezentacji, po-
zwalającej zamawiającemu na sporą, niedozwoloną arbitralność w zakresie decydowania o
odrzuceniu ofert, to tak ukształtowane postanowienia OPZ nie dają wykonawcom sposobno-
ści zidentyfikowania, czy, wobec wspomnianej wyżej specyfiki wykonania zamówienia (wdro-
żenie systemu), przeprowadzenie prezentacji jest w ogóle możliwe oraz czy gotowi są na
poczynienie koniecznych, związanych z tym nakładów osobowo-organizacyjno-
ekonomicznych, co przekłada się na brak możliwości zidentyfikowania przedmiotu zamówie-
nia i przeprowadzenia prawidłowej kalkulacji ofertowej. Odwołujący wskazał, że zgodnie z
OPZ, wykonawcy zostaną wezwani do przedłożenia zestawu prezentacyjnego na min. 2 dni
przed prezentacją - nawet więc gdyby zestaw obejmować miał wybrane tylko funkcjonalności
wskazane przez z
amawiającego w wezwaniu, to i tak, aby móc we wspomnianym terminie
zadośćuczynić temu wezwaniu, wykonawca musiałyby uprzednio przygotować prezentację
zawierającą w zasadzie wszystkie funkcjonalności, o których mowa w OPZ.
Konfrontując powyższe z przepisami ustawy, odwołujący uznał, że sposób określenia przez
z
amawiającego wymagań dotyczących prezentacji systemu jest nieprawidłowy, o czym wie-
lokrotnie wypowiadała się Krajowa izba Odwoławcza: Żądanie zamawiającego przedstawie-
nia próbki na etapie składania ofert jest elementem potwierdzenia przez oferenta umiejętno-
ści wykonania zamówienia, ale nie w rozmiarach i w zakresie wynikającym z SIWZ (Wyrok
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 23 lipca 2014 r. KIO 1395/14). Przy skomplikowanym
przedmiocie zamówienia, który nie stanowi prostej dostawy czy usługi, za niewystarczające
należy uznać generalne żądanie potwierdzenia za pomocą próbki w pełnym zakresie
wszystkich funkcjonalności systemu informatycznego (Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z
dnia 22
listopada 2013 r. KIO 2600/13). Odwołujący przypomniał, że zgodnie z przepisem
art. 29 ust. 1 ustawy
przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpu-
jący, za pomocą dostarczenie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie
wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Sam już fakt, że na
podstawie treści OPZ w zakresie próbki, potencjalni wykonawcy nie są w stanie określić ko-
niecznego do wykonania nakładu pracy związanego z badaniem przez zamawiającego pre-
zentacji systemu (przede wszystkim zakresu prezentacji lub czasu koniecznego na jej prze-
prowadzenie) skutkuje konstatacją o oczywistym naruszeniu przez zamawiającego zasad
sporządzania opisu przedmiotu zamówienia. W ocenie zamawiającego, za niezgodne z regu-
łami ustawy należy uznać więc wymaganie od wykonawców dostarczenia (i to zaledwie z
dwudniowym wyprzedzeniem) prezentacji systemu obejmującej wszystkie jego funkcjonalno-
ści, czy też obejmującej nieokreślone dokładnie w OPZ zakresy tych funkcjonalności, tym
bardziej, bez żadnego opisu sposobu oceny przez zamawiającego tej prezentacji. Dla za-
pewnienia zgodności opisu przedmiotu zamówienia z przepisami ustawy koniecznym jest,
postulowane we wniosku odwołania, ustanowienie szczegółowego opisu wymagań w zakre-
sie prezentacji systemu, w tym ze wskazaniem okr
eślonej, proporcjonalnej i ograniczonej puli
wymagań funkcjonalnych oprogramowania (takich samych dla wszystkich wykonawców),
które będą mogły zostać przedstawione zamawiającemu, dla których sporządzenia, wyko-
nawcy będą mieli odpowiedni czas i których przygotowanie nie będzie wymagało od nich
poniesienia nieuzasadnionych, nadmiernych kosztów, stanowiących de facto koszty samego
udziału w postępowaniu.
Odwołujący wnosił alternatywnie o modyfikację pkt. 1.7. załącznika nr 1 do siwz w następu-
jący sposób:
SCENA
RIUSZ DOTYCZĄCY PRÓBKI – załącznik nr 4 do odwołania Simple S.A. z dnia
7.12.2020 r.
Zamawiający zaprasza Wykonawców, którzy złożyli oferty a ich oferta nie została odrzu-
cona lub nie zostali wykluczeni, na demonstrację oferowanego oprogramowania aplikacyjne-
go.
Wykonawcy, zaprezentują oferowane systemy zgodnie z niniejszym Scenariuszem.
Demonstracja odbędzie się w siedzibie Zamawiającego w terminie wyznaczonym przez
Zamawiającego. O terminie demonstracji próbki będzie decydować kolejność złożonych
ofert, zgodnie z zasadą: pierwsza oferta – pierwsza demonstracja. O miejscu i terminie prze-
prowadzenia demonstracji Systemu, Wykonawcy zostaną poinformowani odrębnym pismem
z co najmniej 5dniowym wyprzedzeniem.
Zamawiający nie przewiduje zmiany terminu demonstracji próbki z przyczyn leżących po
stronie Wykonawcy.
W czasie demonstracji osoby prezentujące muszą posiadać pełnomocnictwo udzielone
przez Wykonawcę do przeprowadzenia demonstracji u Zamawiającego. Pełnomocnictwo
może wynikać z dokumentów złożonych w ofercie lub może być doręczone Zamawiającemu
przed rozpoczęciem prezentacji (oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem
przez notariusza).
Ze strony Zamawiającego podczas demonstracji będą obecni członkowie komisji przetar-
gowe
j powołanej przez Zamawiającego, oraz ewentualnie inne osoby reprezentujące Zama-
wiającego.
Nie przewiduje się w Demonstracji udziału stron trzecich, w szczególności innych Wykonaw-
ców.
Zamawiający przeprowadza demonstrację celem weryfikacji, czy wymagania obligatoryjne
oferowanego Systemu są zgodne ze stanem
Próbkę należy opracować w oparciu o postanowienia niniejszego Załącznika w sposób
umożliwiający zaprezentowanie wszystkich wymaganych właściwości.
Próbka musi zostać przygotowana z użyciem oferowanej wersji Systemu, nie dopuszcza
się prezentacji poglądowych z użyciem oprogramowania prezentacyjnego np. Microsoft Po-
wer Point.
Wymaga się, żeby próbka była zabezpieczona odpowiednimi hasłami, które Wykonawca
będzie zobligowany pozostawić Zamawiającemu wraz z Próbką po Demonstracji. Te zostaną
załączone do protokołu postępowania na okoliczność ewentualnego postępowania dowodo-
wego.
Wykonawca zobowiązany będzie do przeprowadzania demonstracji rozwiązania na ekra-
nie z użyciem, co najmniej jednego rzutnika multimedialnego w sposób umożliwiający ob-
serwację weryfikacji wszystkim obecnym na niej osobom.
Przeprowadzenie demonstracji będzie udokumentowane pisemnym protokołem sporzą-
dzonym przez Zamawiającego celem włączenia go do akt postępowania przetargowego.
Wykonawca ma prawo oczekiwać zamieszczania w protokole złożonych przez siebie
oświadczeń lub zastrzeżeń.
Dopuszcza się nagrywanie przez Zamawiającego przebiegu demonstracji kamerą video
i/lub innymi środkami audiowizualnymi. Przedstawiciele Wykonawcy nie będą upoważnieni
do rejestracji przebiegu demonstracji w postaci audio-video.
Zamawiający oczekuje, że demonstracja nie będzie trwała dłużej, niż 6 godzin. Zamawia-
jący zaleca stawienie się Wykonawcy z wyprzedzeniem ok. 30 minut od wyznaczonego ter-
minu celem uruchomienia środowiska testowego. Niestawienie się Wykonawcy w wyznaczo-
nym terminie będzie uznane za niezgodność oferty z SIWZ i oferta taka zostanie odrzucona
na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy PZP.
Wykonawca może korzystać z pomocy technicznej podczas uruchamiania próbki z za-
strzeżeniem wyłącznie możliwości konsultacji telefonicznej głosowej ze swoim konsultantem
technicznym lub konsultantem technicznym producenta oprogramowania.
16. Wykonawca jest zobligowany do z
asilenia bazy danych wszystkimi niezbędnymi danymi
umożliwiającymi prezentację wymogów określonych w Tabeli nr 1. Wraz z danymi w syste-
mie muszą zostać uprzednio predefiniowane katalogi, słowniki, parametry systemu. Demon-
stracja ma zostać przeprowadzona zgodnie z zasadą, że wymogi zawarte w Tabelach, które
nie wymagają egzystencji w systemie wcześniej występujących zdarzeń lub procedur są pre-
zentowane na danych pacjenta przyjętego do placówki w trakcie demonstracji. Natomiast
wymogi wymagające wcześniejszej ewidencji takich zdarzeń lub odnoszące się do grupy
pacjentów winne być prezentowane na danych minimum dziesięciu pacjentów, którym
uprzednio naniesiono niezbędne dane i skonfigurowano aplikację w sposób umożliwiający
prezentację wymogów uwzględnionych w tabelach.
Demonstracja będzie odbywała się na środowisku demonstracyjnym przygotowanym
przez Wykonawcę na komputerze PC bądź laptopie stanowiącym próbkę. Dostarczona prób-
ka z ofertą musi zawierać także inne niezbędne oprogramowanie: system operacyjny, motor
bazy danych, oprogramowanie narzędziowe, wtyczki. Zamawiający dysponuje projektorem
multimedialnym oraz zasilaniem elektrycznym, które Wykonawcy udostępni.
Podczas przeprowadzenia weryfikacji próbki Wykonawca może korzystać tylko i wyłącz-
nie ze
sprzętu zdeponowanego u Zamawiającego oraz oprogramowania zainstalowanego na
tym sprzęcie. Jedynym dopuszczalnym wyjątkiem jest sprzęt prezentacyjny, taki jak projekto-
ry lub monitory. Podczas prezentacji próbki niedopuszczalne jest:
a) instalowanie oprogramowania,
b)
wgrywanie (przy pomocy nośników zewnętrznych lub innych środków komunikacji, np.
sieci bezprzewodowej) nowych danych i programów,
c) korzystanie z internetu
W przypadku wystąpienia błędu oprogramowania dopuszcza się wykonanie odpowied-
n
ich modyfikacji celem usunięcia błędu. Czas przerw przeznaczonych na usunięcie błędów
nie wydłuża czasu przeznaczonego na prezentację.
Przez błąd Zamawiający rozumie nieprawidłowe funkcjonowanie oprogramowania prze-
jawiające się w niemożności wykonania określonej operacji lub utrudnieniom w jej wykonaniu
spowodowanych przez niestabilność oferowanego rozwiązania.
Ewentualne awarie sprzętowe nie będą traktowane jako dysfunkcjonalność Systemu. W
takim przypadku dopuszcza się możliwość przedłużenia czasu prezentacji ponad wyznaczo-
ny czas.
Jeżeli podczas prezentacji wystąpi błąd, który nie będzie możliwy do naprawienia (na-
prawa nie może wymagać ingerencji w kod źródłowy oprogramowania) prezentacja zostanie
zakończona, a oferta Wykonawcy zostanie odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 usta-
wy pzp.
Zamawiający ma prawo żądać zmodyfikowania wartości parametrów, bądź danych
wprowadzanych do systemu na wartości podane przez niego, celem sprawdzenia czy de-
monstrowana funkcjonalność nie jest przez Wykonawcę symulowana.
Zamawiający ma prawo zadawać pytania Wykonawcy w zakresie prezentowanych wy-
mogów funkcjonalnych, mające na celu ustalenie czy dana funkcjonalność jest rzeczywiście
realizowana.
Zadeklarowane przez Wykonawcę w ofercie funkcjonalności zostaną uznane za zgodne
ze stanem faktycznym, jeżeli demonstracja wykaże, że oferowany system rzeczywiście po-
siada dane funkcjonalności.
Każda z zaprezentowanych funkcjonalności będzie weryfikowana przez Zamawiającego
na zasadzie "jest-brak" (TAK/NIE). W przypadku co najmniej jednej negatywnej weryfikacji
oferta Wykonawcy zostanie odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy Pzp.
W przypadku, gdy Wykonawca nie przeprowadzi demonstracji lub nie wykaże w trakcie
demonstracji (w wyzn
aczonym dniu oraz godzinach), że wymagane funkcjonalności podsta-
wowe (obligatoryjne)
są rzeczywiście realizowane przez oferowany System, oferta tego Wy-
konawcy zostanie odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy pzp.
Wystąpienie jakichkolwiek okoliczności zależnych od Wykonawcy, wywołujących skutek
w postaci braku demonstracji zgodnie z postanowieniami niniejszego Załącznika dowolnego
wymogu zawartego w Tabeli nr 1 i nr 2 będzie traktowane, jako niezgodność oferty z wyma-
ganiami SIWZ i spowoduje odrzucenie oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 2 oraz ustawy z
dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.
31. Przedstawienie przez Wykonawcę informacji wprowadzających w błąd Zamawiającego
mających istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie niniejszego zamówienia, w
szczególności nie potwierdzenie w trakcie demonstracji oświadczeń złożonych w ofercie Wy-
konawcy, co do właściwości (w tym funkcjonalności) oferowanego ZSI, skutkować będzie
wykluczeniem Wykonawcy z prowadzonego postępowania, zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 17
ustawy PZP, niezależnie od innych skutków przewidzianych prawem (nie dotyczy funkcjonal-
ności dodatkowych, punktowanych zawartych tabeli nr 3.
29. W przypadku stwierdzenia przez Zamawiającego w trakcie sprawdzania ofert, że złoże-
nie oferty stanowi czyn nieuczciwej konkurencji -
oferta zostanie przez Zamawiającego od-
rzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 3 ustawy PZP.
1. Wprowadzenie do systemu faktury zakupowej
i opisanie jej poprzez dane ze słowników
pochodzących z obszaru finansowego (komórka organizacyjna)
Po akceptacji dwóch osób automatyczne przeniesienie do obszaru dokumentów zakupowych
Zatwierdzenie faktury zakupu w obszarze finansowym, wygenerowanie rozrachunku w mo-
mencie zatwierdzenia i zaksięgowanie w planie kont.
Wprowadzenie faktury zakupu bezpośrednio w systemie na 3 jednostki organizacyjne
Wprowadzenie faktury zakupu na magazyn
2. Wprowadzenie
do systemu dokumentu zakupu, zaewidencjonowanie w układzie rodzajo-
wym oraz na min. 2 miejsca powstawania kosztów zespołu na kontach zespołu 5 z odpo-
wiednim podziałem analitycznym umożliwiającym wygenerowanie Rachunku Zysków i Strat
w układzie porównawczym oraz kalkulacyjnym
Przedstawienie gromadzenia kosztów w podziale na typy działalności, centra kosztów, zle-
ceni
a, rodzaje kosztów z możliwością generowania raportów według dowolnych układów z
tych kryteriów za dowolny okres, w tym za kilka lat obrotowych
Wprowadzenie wpłaty odbiorcy z wyciągu bankowego i zaksięgowanie na koncie księgo-
wym
Rozliczenie wpłaty za należność z poziomu wyciągu bankowego
Automatyczna dekretacja z wyciągu bankowego zapłat dostawcom, przelewów wynagrodzeń
Wprowadzenie dokumentu kasa wyda - zaliczki dla pracownika. Wygenerowanie rozrachun-
ku
Przypisanie z poziomu definicji planu kont k
onta księgowego zespołu do sprawozdania ra-
chunek zysków i strat w wersji porównawczej
Wygenerowanie zestawienia sprawozdania rachunek zysków i strat w wersji porównawczej
Zaksięgowanie dokumentu „Polecenie księgowania”
Zestawienie obrotów i sald dla kont księgowych
Wprowadzenie do systemu dokumentu przyjęcia na magazyn
Przeglądanie stanów magazynowych, wygenerowanie raportu
Wprowadzenie dokumentu rozchodu wewnętrznego
Przedstawienie generowania Rejestrów VAT na podstawie zarejestrowanych dokumentów
zakupu i sprzedaży; automatyczne tworzenie deklaracji VAT-7, VAT-UE, VAT-UEK z wydru-
kiem według aktualnie obowiązującego formularza z możliwością modyfikowania parametrów
tworzenia i obliczeń deklaracji
Przedstawienie Ewidencji zakupów i sprzedaży z podziałem na VAT od sprzedaży opodatko-
wanej, niepodlegającej podatkowi VAT oraz zwolnionej i opodatkowanej z uwzględnieniem
zakupów majątku trwałego.
Przedstawienie możliwości odrębnego przypisania dokumentu do miesiąca księgowego oraz
miesiąca VAT; przesunięcia dokumentów pomiędzy miesiącami deklaracji VAT muszą odby-
wać się bez konieczności wykonywania lub modyfikowania dekretów na kontach księgowych
i mogą dotyczyć dokumentów zaksięgowanych
Przedstawienie obsługi JPK dotyczącej obowiązującego rejestru VAT sprzedaży i zakupów
oraz dodatkowych: ksiąg rachunkowych, wyciągów bankowych, dokumentów magazyno-
wych, faktur VAT (zakupu i sprzedaży)
Wprowadzenie dokumentu przyjęcia do używania majątku trwałego ze wskazaniem dwóch
źródeł finansowania
Przeglądanie ewidencji środków trwałych, kontrola zmiany miejsc użytkowania, osoby odpo-
wiedzialnej i historii operacji
Podgląd planu amortyzacji z poziomu karty majątku trwałego
Zmiana miejsca użytkowania środka trwałego
Równolegle naliczenie amortyzacji dla celów kosztowych i podatkowych
Dekretacja amortyzacji środka trwałego na kilka kont kosztowych wg zdefiniowanego klucza
Omówienie okna z danymi pracowników, sposobów wyszukiwania i poruszania się w me-
nu.
Przedstawienie sposobu definiowania danych kadrowych i formatek.
Wprowadzenie nowego pracownika
Uzupełnienie danych osobowych (adres, NIP, PESEL, wykształcenie)
Ustalenie charakteru stosunku pracy (mianowanie, umowa
– podstawowe, dodatkowe miej-
sce pracy), dat rozpoczęcia pracy, zmiany warunków.
Wprow
adzenie danych dotyczących wynagrodzenia
Zapis informacji o historii zatrudnienia poza zakładem,
Wprowadzenie i wyliczanie dodatków stażowych, funkcyjnych, jubileuszowych i innych.
Przedstawienie listy dostępnych raportów kadrowych i sposobu ich uruchamiania
Dane dotyczące szkoleń, badań, dodatkowych kompetencji, celów i umiejętności
Tworzenie teczki elektronicznej z dokumentów w postaci plików
Rejestracja nieobecności płatnych, chorobowych i bezpłatnych. Rozliczanie, statusowanie i
wykonywanie korekt.
Zgłoszenie zmian do ZUS w trakcie zatrudnienia (ZUS ZUA, ZUS ZIUA, ZUS ZCNA)
Wykonywanie raportów dotyczących wykazów osobowych, statystycznych i analiz
Przygotowanie niezbędnych dokumentów
Monitorowanie o terminach końca umowy
Wyrejes
trowanie z ubezpieczeń społecznych (ZWUA)
Utworzenie list wypłat dla wprowadzonych do ewidencji pracowników oraz współpracow-
ników Zamknięcie list
Wydruk listy, pasków do kasy z elementami danych z RMUA, zbiorówek
Sporządzenie raportów zgodnie z góry założonymi kryteriami (np. wg stanowiska kosztów)
Eksport przelewów w postaci pliku z płatnościami do systemu bankowości elektronicznej
Transfer danych płacowych do systemu PŁATNIK (RCA, RSA, RZA, DRA)
13. Przedstawienie zasad budowy dekretacji w obsza
rze płacowym
Naliczanie dekretacji podczas przeliczania listy płac
Raportowanie danych w różnych układach: pracownika, komórek, składników płacowych.
Wykonywanie raportów i zestawień, w tym: kartoteki wynagrodzeń, RMUA roczne, PITy
(papierowo i elektronicznie)
W dniu 9 grudnia 2020r. zamawiający poinformował wykonawców o wniesieniu odwołania.
W dniu 14 grudnia 2020r. do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił
swój udział wykonawca Asseco Poland Spółka Akcyjna z siedzibą w Rzeszowie wnosząc o
oddalenie odwołania. Wskazał, że jako wykonawca zainteresowany uzyskaniem zamówienia
ma interes w rozstrzygnięciu korzystnym dla zamawiającego. Zgłoszenie zostało wniesione
przez pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 28 maja 209r. udzie-
lonego przez wiceprezesa zarządu i prokurenta ujawnionych w KRS i upoważnionych do
łącznej reprezentacji zgodnie z odpisem z KRS. Kopia zgłoszenia została przekazana za-
mawiającemu i odwołującemu w dniu 11 grudnia 2020r.
W dniu 22 grudnia 2020r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o
odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 5 ustawy. Ponadto wskazał, iż zarzuty
zgłoszone przez odwołującego nie zasługują na uwzględnienie, a tym samym brak jest pod-
staw do uwzględnienia żądań stawianych przez odwołującego, w związku z czym wniósł o
oddalenie odwołania i zasądzenie od odwołującego na rzecz zamawiającego kosztów postę-
powania, w tym kosztów zastępstwa prawnego oraz kosztów dojazdu na posiedzenie, zgod-
nie z załączoną fakturą.
Jednocześnie w nawiązaniu do pisma odwołującego z dnia 17 grudnia 2020 r. zawierającego
wniosek o odroczenie rozprawy i połączenie jej rozpoznania z kolejną sprawą jaką odwołują-
cy ma zamiar wszcząć z odwołania od innych czynności zamawiającego, wniósł o nie-
uwzględnienie tego wniosku.
Zamawiający wskazał, że w jego ocenie odwołanie powinno zostać odrzucone w oparciu o
art. 189 ust. 2 pkt 5 ustawy
. Zamawiający w reakcji na wniesione odwołanie dokonał modyfi-
kacji zapisów SIWZ zgodnie z intencją odwołującego. W orzecznictwie wskazuje się, że
„uprawnienie zamawiającego do modyfikacji określonego postanowienia SIWZ nie doznaje
ograniczenia t
akże w sytuacji, gdy zostało ono uprzednio zakwestionowane przez jednego z
wykonawców. Zakaz taki nie wynika bowiem z treści art. 38 ust. 4 ustawy. Wobec nowej, od-
rębnej materialnoprawnej czynności zamawiającego, jaką jest modyfikacja postanowienia
SIWZ, s
łuży odwołanie, a w dalszej kolejności skarga do sądu, co wynika wprost z art 180
ust. 1 Prawa zamówień publicznych (Wyrok KIO Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 7 maja
2013 r., KIO 898/13). Z kolei w innym orzeczeniu Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że
„w przypadku dokonania czynności niezgodnie z żądaniami uwzględnionego odwołania, wy-
konawcom przysługuje prawo korzystania ze środków ochrony prawnej (w przeciwieństwie
do sytuacji
, gdy czynności zamawiającego są zgodne ze zgłoszonymi żądaniami - wówczas
o
dwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych” (Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 4 kwietnia
2018 r., KIO 544/18). Podobnie uznała Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 27 marca
2013 r., KIO 586/13, w którym izba stwierdziła, że uwzględnienie odwołania jest to nowa
czynność podlegająca zaskarżeniu, zaś jej wyjście poza żądanie lub sprzeczność z nim
uniemożliwiają jedynie odrzucenie odwołania w oparciu o art. 189 ust. 2 pkt 5 tej ustawy.
Mając na uwadze przywołane orzecznictwo zamawiający uznał, że skoro zmienił opis
przedmiotu zamówienia w zakresie zgodnym z żądaniem odwołującego, to ewentualne od-
wołanie czy zarzuty mogłyby dotyczyć czynności polegającej na zmianie SIWZ. W konse-
kwencji odwołanie w niniejszej sprawie należy uznać za bezprzedmiotowe i podlegające od-
rzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 5 PZP. O zasadności odrzucenia odwołania w sytu-
acji faktycznego uwzględnienia zarzutów wskazała Krajowa Izba Odwoławcza także m.in. w
wyroku z dnia z dnia 17 stycznia 2012 r., sygn. KIO 75/12.
Ponadto wskaza
ł, że wniosek o odroczenie rozprawy oraz połączenie niniejszej sprawy do
rozpoznania z inną, hipotetyczną sprawą z odwołania od kolejnych czynności zamawiające-
go, nie zasługuje na uwzględnienie. W ocenie zamawiającego odroczenie rozpoznania
sprawy, a tym
bardziej jej połączenie do rozpoznania z inną sprawą, nie może dotyczyć
spraw przyszłych, czyli hipotetycznych. Obecnie niniejsza sprawa jest jedyną sprawą doty-
czącą przedmiotowego postępowania i w ocenie zamawiającego nie ma przesłanek do odra-
czania jej rozpoznania, co pociąga za sobą odsuwanie w czasie udzielenia zamówienia. Jest
to stanowisko słuszne tym bardziej, że jak wskazano w dalszej części uzasadnienia niniej-
szego p
isma, zamawiający w znacznej mierze uwzględnił zarzuty i wnioski odwołującego
sformułowane w odwołaniu, a dotyczące kwestii określenia warunków prezentacji oprogra-
mowania będącego przedmiotem zamówienia. Odwołanie zawiera tylko jeden zarzut doty-
czący prezentacji i w tym zakresie opis przedmiotu zamówienia został zmodyfikowany. Wy-
konawcom przysługuje co prawda odwołanie na dokonaną czynności tj. zmianę zapisów
SIWZ, jednakże w ocenie zamawiającego dokonane modyfikacje wychodzą naprzeciw odwo-
łującemu i są w pełni zgodne z postanowieniami ustawy. Niezależnie od powyższego zama-
wiający stwierdził, iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. Zaznaczył, iż po wniesieniu
odwołania, zamawiający zmodyfikował treść SIWZ zgodnie z kierunkiem wskazanym w od-
wołaniu. W dniu 15 i 16 grudnia 2020 r. zamawiający opublikował wyjaśnienia do treści SIWZ
w odpowiedzi na pytania wykonawców i dokonał zmiany treści SIWZ m.in. w zakresie doty-
czącym odwołania. Zmiana w tym zakresie polegała na zmianie Opisu Przedmiotu Zamó-
wienia stano
wiącego załącznik nr 1 do SIWZ w punkcie 1.7.3. poprzez dodanie zapisów do-
tyczących warunków przeprowadzenia prezentacji oprogramowania będącego przedmiotem
zamówienia.
Dodano zapis o brzmieniu:
„Zamawiający zobowiązuje się nieobjęciem w prezentacji próbki systemu zakresu funkcjo-
nalnego który wymaga integracji z dziedzinowym system HIS oraz zakresów opisanych w
pkt. 1.3.11 i 1.3.19. Z każdego zakresu funkcjonalnego zostanie wybranych maksymalnie 35
funkcjonalności, które mają zostać zaprezentowane. Zamawiający zastrzega sobie prawo
zadawania pytań dodatkowych dotyczących danej funkcjonalności. ) Zamawiający zastrzega
sobie prawo do powtórzenia prezentacji danej funkcjonalności. Z prezentacji zostanie spo-
rządzony protokół. Będzie zawierał informację o zakresie prezentacji i zostanie w przypadku
odrzucenia pierwszej oferty pokazany pozostałym oferentom z zastrzeżeniem tego, iż nastą-
pi to bezpośrednio przed prezentacją danego oferenta. Ma to uniemożliwić wcześniejsze
przygotowanie się potencjalnemu Wykonawcy. Protokół zostanie podpisany przez obydwie
strony uczestniczące w prezentacji. Czas na przeprowadzenie prezentacji będzie wynosił
maksymalnie 5 godzin .Wskazane modyfikacje zmierzały do uwzględnienia zarzutu odwołu-
jącego, jednak z uwzględnieniem zasad wynikających z przepisów ustawy. Zamawiający
podkreślił, że uwzględniając obecne brzmienie pkt 1.7. opisu przedmiotu zamówienia, zarzu-
ty odwołującego są bezzasadne. Istotne jest bowiem, że po zmianie specyfikacja reguluje w
sposób bardziej szczegółowy przebieg prezentacji oprogramowania. W szczególności doty-
czy to kwestii ograniczenia zakresu funkcjonalności jakich zaprezentowanie będzie wymaga-
ne podczas prezentacji. Obecnie brzmienie wskazuje, które z funkcjonalności nie będą obję-
te prezentacją, a także ogranicza liczbę prezentowanych funkcjonalności do 35. Uszczegó-
łowiono także zasady proceduralne dotyczące prezentacji, tj. określono maksymalny czas,
wskazano na konieczność sporządzenia protokołu z prezentacji oraz określono zasady udo-
stępnienia takiego protokołu innym wykonawcom. SIMPLE S.A. w odwołaniu wskazuje na
przygotowany przez siebie scenariusz prezentacji. Zgodnie z nim w „Zakresie prezentacji”
opisano prezentację modułu magazynowego np. pkt. 4. Natomiast opis przedmiotu zamó-
wienia z
amawiającego nie określa, że chce taki moduł w ogóle nabyć, w związku z tym nie
można przychylić się do żądania przeprowadzenia prezentacji według tak narzuconego przez
odwołującego scenariusza.
W świetle powyższego zamawiający uznał, że po modyfikacji, zapisy SIWZ w pełni odpowia-
dają obowiązującym przepisom. Tym samym zarzut naruszenia art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7
ust. 1 ustawy PZP w zw. z par.
13 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26
lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wyko-
nawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2020 r. poz. 1282) jest bezpod-
stawny. Zamawiający nie zgadza się z oceną, że zapisy SIWZ w zakresie prezentacji opro-
gramowania, po dokonanej modyfikacji, są sporządzone niejednoznaczny i niewyczerpujący
oraz nieuwzględniający wszystkich wymagań oraz okoliczności mogących mieć wpływ na
sporządzenie oferty. W szczególności zamawiający nie zgadza się ze stwierdzeniem, iż w
przedmiotowym stanie faktycznym niezbędne było ustanowienie scenariusza prezentacji w
kształcie, w jakim oczekiwał tego odwołujący. Zamawiający stwierdził, że zmieniony punkt
1.7. opisu przedmiotu zamówienia, reguluje w sposób wyczerpujący wszelkie kwestie doty-
czące prezentacji, których uregulowanie było niezbędne w świetle obowiązujących przepi-
sów. Przy czym podkreślił, że nieuwzględnienie w całości żądania odwołującego co do sce-
nariusza prezentacji, nie oznacza, że zapisy SIWZ są niezgodne z prawem.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Izba dopuściła dowody z dokumentacji postępowania tj. siwz wraz z załącznikiem nr 1 Opi-
sem Przedmiotu zamówienia oraz wyjaśnienia treści siwz.
Na podstawie tych dowodów Izba ustaliła, co następuje :
W załączniku nr 1 do siwz zamawiający zawarł opis przedmiotu zamówienia, w którym wska-
za
ł:
Przedmiot zamówienia.
Przedmiot zamówienia obejmuje:
a.
Zakup, dostawę i uruchomienie modułów oprogramowania aplikacyjnego w części admini-
stracyjnej oraz w zakresie portalu pracownika(zwanym dalej systemem ERP).
b. Udzielenie bezterminowej licencji n
a sieciowe użytkowanie zaoferowanego systemu ERP
wraz z gwarancją i nadzorem autorskim.
c.
Integrację oferowanego systemu ERP z systemem HIS Infomedica/AMMS produkcji Asse-
co Poland S.A. posiadanym przez zamawiającego. Zakres integracji opisano w p. 1.4. Za-
łącznika nr 1.
d.
Przeprowadzenie szkoleń dla użytkowników. Zakres i zasady szkoleń opisano w p. 1.2.
Załącznika nr 1.
e.
Objęcie dostarczonego i wdrożonego systemu ERP gwarancyjnym nadzorem autorskim
przez okres 12 miesięcy. Zasady świadczenia gwarancyjnego nadzoru autorskiego opisano
w Załączniku nr 3.
f.
Zakup, dostawę i uruchomienie motoru bazy danych, o ile nie będzie możliwe wykorzysta-
nie motoru bazy danych udostępnionego przez Zamawiającego i opisanego przez Zamawia-
jącego w pkt. 1.6 niniejszego załącznika.
1.1. Licencje.
a.
Zamawiający wymaga dostarczenia licencji bezterminowych na każdy z elementów ofero-
wanego systemu ERP, tzn. wszystkie funkcjonalności muszą być dostępne przez cały okres
użytkowania systemu ERP przez Zamawiającego, także w przypadku wygaśnięcia umów
gwarancyjnych i serwisowych.
Wdrożenie i szkolenia.
Zakres wdrożenia obejmuje:
Wdrożenie składa się z etapów wymienionych poniżej i musi zakończyć się produkcyjnym
uruchomieniem dostarczonego systemu ERP:
a. Wykonanie analizy prze
dwdrożeniowej we współpracy z Zamawiającym, mającej na celu
uzyskanie wiedzy niezbędnej do prawidłowego i efektywnego skonfigurowania systemu ERP
oraz opracowanie na jej podstawie dokumentu Koncepcji Wdrożenia zawierającego między
innymi: opis metodyki i organizacji realizacji przedmiotu umowy, opis sposobu realizacji wy-
magań funkcjonalnych SIWZ, opis procedur niezbędnych do uruchomienia produkcyjnego
systemu ERP, wymagania szczegółowe w zakresie integracji, opis metodyki prowadzenia
szkoleń, zakresu materiałów szkoleniowych, opracowanie planu szkoleń, opracowanie
szczegółowego harmonogramu realizacji przedmiotu umowy.
b.
Instalację systemu ERP na infrastrukturze informatycznej udostępnionej przez Zamawiają-
cego.
c. Przeniesienie /konwersja danych z aktualnie
eksploatowanego przez Zamawiającego sys-
temu SIMPLE.ERP do wdrażanego systemu ERP w zakresie opisanym w p. 1.5 oraz inte-
grację z systemem HIS Infomedica/AMMS produkcji Asseco Poland S.A. posiadanym przez
zamawiającego, zakres integracji opisano w p. 1.4.
d.
Konfigurację i parametryzację wszystkich komponentów i elementów systemu ERP na
Środowisku Testowym i Produkcyjnym zgodnie z wymaganiami funkcjonalnymi określonymi
w SIWZ.
e.
Szkolenie użytkowników w zakresie obsługi systemu ERP na warunkach określonych w
punkcie 1.2. oraz administratorów (4 osoby – w grupach maksymalnie 2-osobowych) w za-
kresie zarządzania systemem ERP: administracji i zarządzania systemem bazodanowym,
zarządzania zaoferowanym systemem ERP w zakresie konfiguracji poszczególnych funkcjo-
nal
ności, tworzenia dodatkowych formularzy, wydruków, zestawień i raportów w oferowanym
systemie ERP, zarządzania ciągłością pracy systemu ERP, zarządzania kopiami bezpieczeń-
stwa oraz procedur aktualizacji systemu ERP.
Uruchomienie produkcyjne musi zostać poprzedzone przeprowadzeniem przez Wykonaw-
cę szkoleń i asysty stanowiskowej. Przez asystę stanowiskową Zamawiający rozumie pomoc
przeznaczoną dla pracowników Zamawiającego, którzy uczestniczą w procesach wykony-
wanych z użyciem zaoferowanego systemu ERP.
W
pkt. 1.3. zamawiający opisał funkcjonalności jakich wdrożenia wymaga.
1.7. Prezentacja oprogramowania
W celu zaprezentowania że oferowane przez Wykonawcę oprogramowanie posiada wyma-
gane funkcjonalności zobowiązany jest dostarczyć na wezwanie Zamawiającego zestaw pre-
zentacyjny oprogramowania i dokonania prezentacji systemu, na której zostanie zweryfiko-
wany oferowany zakres funkcjonalny oprogramowania na niżej określonych zasadach
W przypadku odrzucenia oferty wezwanego Wykonawcy, Zamawiający przeprowadzi proce-
durę z kolejnym pod względem korzystnej punktacji Wykonawcą.
Wymagania dotyczące przygotowania, złożenia i zwrotu zestaw prezentacyjny
W celu zaprezentowania Zamawiającemu, że oferowane przez Wykonawcę oprogramowanie
posiada wymagane funkcjonaln
ości Wykonawca zobowiązany jest dostarczyć na wezwanie
Zamawiającego zestaw prezentacyjny oprogramowania podlegającą weryfikacji i ocenie.
Zestaw prezentacyjny musi być złożony z:
• sprzęt komputerowy na którym zostanie zaprezentowany np. komputer, laptop
• danych demonstracyjnych
• oprogramowania, które dostarczone zostanie w ramach realizacji zamówienia
Ponadto zestaw prezentacyjny musi zostać w pełni skonfigurowana i zawierać wszystkie nie-
zbędne elementy (sprzętowe i programowe) zapewniające możliwość praktycznej prezentacji
wymaganych funkcjonalności, tak aby w trakcie prezentacji zestaw prezentacyjny nie były
instalowane żadne dodatkowe komponenty oprogramowania.
Prezentacja musi być wykonana i przeprowadzona jedynie z wykorzystaniem oferowanego
system
u w wersji wskazanej w ofercie. Zamawiający nie dopuszcza prezentacji poglądowych
z użyciem oprogramowania prezentacyjnego np. Microsoft Power Point
Przekazany zestaw prezentacyjny musi być zabezpieczona hasłem/hasłami dostępu. Infor-
macja o wszystkich dany
ch umożliwiających uruchomienie próbki, tj. nazwy użytkowników i
ich hasła, muszą zostać wydrukowane i zostać umieszczone w zabezpieczonej kopercie i
dołączone do zestawu demonstracyjnego.
Zestaw prezentacyjny należy zabezpieczyć w odpowiednim, trwałym opakowaniu uniemożli-
wiającym jego zdjęcie bez rozerwania (gruba koperta, pudełko kartonowe) odpowiednio opi-
sanym i podpisanym.
W przypadku nie dostarczenia zestawu prezentacyjnego podlegającego ocenie, złożenia
zestawu prezentacyjnego, który nie będzie kompletny lub nie przeprowadzenia prezentacji
we wskazanym terminie uznane będzie przez Zamawiającego za równoważne z brakiem
spełnienia przez zaoferowany system funkcjonalności określonych w SIWZ.
Zamawiający nie przewiduje pokrycia kosztów przygotowania zestawu prezentacyjnego.
Zamawiający dokona zwrotu zestawu prezentacyjnego Wykonawcy jeżeli jego oferta zosta-
nie odrzucona. Wykonawca jest zobowiązany dokonać odbioru na własny koszt i ryzyko z
siedziby Zamawiającego.
1.7.2. Przedmiot weryfikacji i oceny zestawu prezentacyjnego
Przedmiotem weryfikacji i oceny Zamawiającego jest:
a. potwierdzenie, że w momencie złożenia oferty przez Wykonawcę, oprogramowanie na
potrzebę posiada funkcjonalności opisane w załączniku nr 1 do SIWZ.
b. weryfikacja obejmie wybrane funkc
jonalności
c.
spełnienie przez zestaw prezentacyjny wybranych funkcjonalności będzie weryfikowane na
zasadzie "jest/brak" (TAK/NIE). W przypadku co najmniej jednej negatywnej weryfikacji
–
ocena „brak” lub „NIE” oferta Wykonawcy zostanie odrzucona, jako niespełniająca warunków
udziału w postępowaniu
d.
w przypadku nie powodzenia prezentacji danej funkcjonalności, Wykonawca może powtó-
rzyć weryfikację maksymalnie 2 razy dokonując rekonfiguracji zestaw prezentacyjny,
e.
Jeżeli podczas prezentacji danej funkcjonalności wystąpi błąd, który nie będzie możliwy do
naprawienia w trakcie prezentacji (naprawa nie może wymagać ingerencji w kod źródłowy
oprogramowania) oferta Wykonawcy zostanie odrzucona
f.
system ma już być napełniony przykładowymi danymi
1.7.3. Zasady przeprowadzenia prezentacji Systemu
Prezentacja odbędzie się w siedzibie Zamawiającego tj. Białystok, ul. Fabryczna 27.
Zamawiający powiadomi Wykonawcę, o terminie prezentacji z wyprzedzeniem co najmniej 2
dni roboczych.
Prezentację może przeprowadzić jedynie osoba lub osoby upoważnione przez Wykonawcę
W czasie prezentacji przedstawiciel Wykonawcy
jest zobowiązany do udzielania odpowiedzi
na pytania zadawane przez Zamawiającego
Zamawiający zapewni na potrzeby przeprowadzenia prezentacji salę oraz możliwość podłą-
czenia komputera z zestawem prezentacyjnym, projektora i drukarki Wykonawcy do sieci
elektrycznej
– 230V / 50Hz.
W trakcie prezentacji komputer z zestawem prezentacyjnym
nie może się łączyć z innymi
komputerami oraz siecią Internet. Nie można także korzystać z przenośnych urządzeń pa-
mięci (pen drive, CD, itp.) Można natomiast wpisywać lub korygować dane z klawiatury.
Wykonawca może korzystać z pomocy technicznej podczas uruchamiania zestawem prezen-
tacyjnym
z zastrzeżeniem wyłącznie możliwości konsultacji telefonicznej głosowej ze swoim
konsultantem technicznym.
Wykonawca w trakcie przygotowania do prezentacji oraz w jej trakcie nie może dokonywać
żadnych zmian w Systemie wynikających ze zmiany kodów źródłowych.
Wykonawca w czasie przygotowania się do prezentacji oraz w jej trakcie może wykonywać
czynności na komputerze z zestawem prezentacyjnym wyłącznie w sytuacji, gdy obraz z
tego komputera jest wyświetlany za pomocą projektora.
W dniu 15
grudnia 2020r. zamawiający udzielając odpowiedzi na pytania wykonawców do
treści siwz zmodyfikował treść pkt. 1.7.3. załącznika nr 1 do siwz w ten sposób, że w pkt.
1.7.3. Zasady prowadzenia prezentacji Systemu dodał następujący zapis:
Zamawiający zobowiązuje się nieobjęciem w prezentacji próbki systemu zakresu funkcjonal-
nego, który wymaga integracji z dziedzinowym system HIS oraz zapisów opisanych w pkt.
1.3.11 i 1.3.19. Z każdego zakresu funkcjonalnego zostanie wybranych maksymalnie 35
funkcjonalności, które mają zostać zaprezentowane. Zamawiający zastrzega sobie prawo do
powtórzenia prezentacji danej funkcjonalności. Z prezentacji zostanie sporządzony protokół.
Będzie zawierał informację o zakresie prezentacji i zostanie w przypadku odrzucenia pierw-
szej oferty pokazany pozostałym oferentom z zastrzeżeniem tego, iż nastąpi to bezpośrednio
przed prezentacją danego oferenta. Ma to uniemożliwić wcześniejsze przygotowanie się po-
tencjalnemu wykonawcy. Protokół zostanie podpisany przez obydwie strony uczestniczące w
prezentacji. Czas na przeprowadzenie prezentacji będzie wynosił maksymalnie 5 godzin.
Izba zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że zgłoszone przystąpienie spełnia wymogi formalne określone w art. 185
ust. 2 ustawy.
Izba nie dopatrzyła się zaistnienia okoliczności, które skutkowałyby odrzuceniem odwołania
na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy.
Izba postanawia oddalić wniosek o odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust 2 pkt 5,
gdyż w przedmiotowej sprawie czynność Zamawiającego dokonana w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego, nie jest czynnością wywołującą skutek procesowy w
postępowaniu odwoławczym, które jest postępowaniem odrębnym/wpadkowym i instytucja
art. 186 ust 2 i stanowi o uwzględnieniu zarzutów odwołania jedynie w sposób formalny
przed Izba, a nie przez faktyczne dokonywanie czynno
ści w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, chociażby nawet literalnie zgodnie z treścią zarzutów i skorelowanym z nim
żądań.
W niniejszej sprawie zamawiający potwierdził, że procesowo wnosi o oddalenie odwołania, a
więc nie złożył oświadczenia o jego uwzględnieniu. Tym samym czynność modyfikacji SIWZ
w kierunku zarzutów odwołania, nie jest wykonaniem wszystkich żądań w zrozumieniu art.
189 ust 2 pkt 5. W związku z powyższym nie może być uznana za podstawę do odrzucenia
odwołania. Przede wszystkim Izba zwraca uwagę, że aby doszło do skutku nakazywanego
Zamawiającemu w postaci wykonania żądań zawartych w odwołaniu, o których mowa w art.
186 ust 2 musi dojść do złożenia przez Zamawiającego oświadczenia w postępowaniu przed
Izbą i umorzenia tego postępowania przed Izbą. Dopiero na skutek tych czynności ustawa
nakłada na Zamawiającego obowiązek wykonania żądań odwołania i dopiero tak wykonane
żądania można oceniać pod kątem zgodnego ich wykonania, a więc wówczas nie
przysługiwałoby kolejne odwołanie lub też niezgodnego i wówczas możliwa byłaby w
postępowaniu odwoławczym ocena merytoryczna tak dokonanej czynności. W tej sprawie
taka sytuacja nie miała miejsca, a więc nie ma podstaw do odrzucenia odwołania.
Izba oceniła, że odwołujący wykazał przesłankę materialnoprawną dopuszczalności odwoła-
nia z art. 179 ust. 1 ustawy.
Izba oddaliła odwołanie w całości z następującego powodu – następczej bezprzedmiotowo-
ści roszczenia odwołania, której zaistnienie ustaliła na podstawie art. 191 ust. 2 ustawy
zgodnie z którym wydając wyrok, Izba bierze za podstawę stan rzeczy ustalony w toku po-
stępowania. Następcza bezprzedmiotowość roszczenia odwołania nastąpiła na skutek zmo-
dyfikowania treści pkt. 1.7 OPZ w dniu 15 grudnia 2020r. Co spowodowało, że czynności
objęte odwołaniem utraciły byt prawny. Izba nie podziela stanowiska zamawiającego co do
braku substratu zaskarżenia w niniejszej sprawie. Zarzut braku substratu zaskarżenia mógł-
by być bowiem podniesiony skutecznie jedynie w postępowaniu skargowym wywołanym za-
skarżeniem wyroku Izby, w którym Izba rozstrzygnęła jedynie, co do części zarzutów odwo-
łania i nie wydała rozstrzygnięcia w pozostałym zakresie, a skarga skierowana byłaby wobec
tej nieistniejącej części rozstrzygnięcia. Wówczas niejednokrotnie Sąd Najwyższy stwierdzał,
że w postępowaniu cywilnym środek zaskarżenia jest niedopuszczalny właśnie z uwagi na
brak rozstrzygnięcia (substratu zaskarżenia), natomiast jedynym możliwym działaniem strony
jest złożenie wniosku o uzupełnienie wyroku. Tym samym używane na rozprawie przez za-
mawiającego pojęcie „braku czy odpadnięcia substratu zaskarżenia” jest pojęciem nieprawi-
dłowym i nie do zastosowania w postępowaniu odwoławczym. Jednak mimo błędnego na-
zewnictwa zamawiający ma rację twierdząc, że w skutek czynności pozaprocesowych czyli
zmiany treści OPZ, będącej podstawą faktyczną zarzutu odwołania, doszło do tego, że rosz-
czenie formalne odwołującego stało się bezzasadne na skutek jego następczej bezprzedmio-
towości. Ta bezprzedmiotowość to utrata bytu roszczenia materialnego odwołującego, które-
go ochrony domagał się przed Izbą. Trzeba zatem wyjaśnić czym jest roszczenie materialne
odwołującego w postępowaniu odwoławczym. Aby odpowiedzieć na to pytanie należy przy-
toczyć następujące przepisy ustawy:
Art. 179 ust.
1. Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonaw-
cy, uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyska-
niu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
zamawiającego przepisów niniejszej ustawy.
Art. 180 ust.
1. Odwołanie przysługuje wyłącznie od niezgodnej z przepisami ustawy czynno-
ści zamawiającego podjętej w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub zaniechania czyn-
ności, do której zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy.
Art. 180 ust.
3. Odwołanie powinno wskazywać czynność lub zaniechanie czynności zama-
wiającego, której zarzuca się niezgodność z przepisami ustawy, zawierać zwięzłe przedsta-
wienie zarzutów, określać żądanie oraz wskazywać okoliczności faktyczne i prawne uzasad-
n
iające wniesienie odwołania.
Art. 192 ust.
2. Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy,
które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamó-
wienia.
Art. 192 ust.
3. Uwzględniając odwołanie, Izba może:
jeżeli umowa w sprawie zamówienia publicznego nie została zawarta - nakazać wykona-
nie lub powtórzenie czynności zamawiającego lub nakazać unieważnienie czynności zama-
wiającego
Z tych przepisów wynika, że roszczeniem materialnym na gruncie ustawy jest zachowanie
zamawiającego (czynność lub zaniechanie), które narusza interes odwołującego. Taką czyn-
nością jest również sporządzenie postanowień siwz, w tym opisu przedmiotu zamówienia.
Roszczeniem procesowym zaś jest domaganie się przez odwołującego ochrony procesowej
przez Izbę przed tym naruszeniem przez nakazanie jego usunięcia przez unieważnienie
czynności, dokonanie czynności zaniechanej czy powtórzenie czynności.
Skoro zatem przedmiotem sporu
– roszczeniem materialnym jest zachowanie zamawiające-
go, to chodzi tu o konkretne zachowanie w danym miejscu i czasie, co zresztą wprost wynika
z art. 180 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym odwołanie musi zawierać wskazanie czynności lub
zaniechania zamawiającego, z którym odwołujący wiąże zaistniałe naruszenie. Odwołujący
sam dostrzegł tę konieczność w odwołaniu, gdyż wskazał, że wniósł odwołanie od niezgod-
nych z przepisami ustawy
czynności Zamawiającego, polegających na sporządzeniu nie-
zgodnych z przepisami ustawy
opisu przedmiotu zamówienia oraz wymagań w zakresie pre-
zentacji systemu.
Wszystkie te zachowania zamawiającego, które w odwołaniu wskazał odwołujący wiążą się z
jednym konkretnym momentem postępowania tj. opublikowaniem siwz przez zamawiające-
go
. Izba uważa, że również zachowanie zamawiającego jest ściśle określone w czasie. Za-
mawiający jednak usunął pierwotną czynność określenia sposobu prezentacji w pkt. 1.7. i
zastąpił ją w dacie 15 grudnia 2020r. inną treścią, a w konsekwencji usunął z postępowania o
udzielenie zamówienia (czyli z postępowania materialnego) przedmiot roszczeń materialnych
odwołującego czyli pierwotne brzmienie pkt. 1.7. OPZ – utraciły zatem one byt prawny – wy-
gasło roszczenie materialne (z powodu okoliczności poza postępowaniem odwoławczym
niezależnych od odwołującego), odwołujący zaś nie skorzystał z możliwości cofnięcia odwo-
łania. Nawet bowiem jeśli uznać, że odwołujący nadal odczuwa stan naruszenia jego intere-
su i uważa, że doszło do naruszenia ustawy, to jednak zachowania zamawiającego, z który-
mi ten stan wiąże już nie istnieją. W takim przypadku, sytuacji wygaśnięcia w toku postępo-
wania odwoławczego roszczenia materialnego, Izba w przypadku podtrzymywania odwołania
przez odwołującego, musi uznać, że odwołanie jest bezzasadne i orzec o jego oddaleniu.
Izba nie może pominąć w dniu wyrokowania tych czynności, które wydarzyły się w postępo-
waniu o udzielenie zamówienia już po wniesieniu odwołania, a które mają znaczenie dla jego
prawidłowego rozpoznania i wyrokowania. W tej sprawie, na moment wydania orzeczenia,
kwestionowane w odwołaniu czyli sporządzenie pkt. 1.7. OPZ w pierwotnym brzmieniu już
nie
istnieją - zostały przez zamawiającego usunięte.
Izba podkreśla z całą stanowczością, że wyeliminowanie czynności czyni bezprzedmiotowy-
mi wszystkie zarzuty sf
ormułowane wobec sposobu prezentacji próbki.
Jednocześnie zamawiający nie uwzględnił odwołania, przeciwnie w odpowiedzi na odwołanie
wnosił o jego oddalenie. Nie można w modyfikacji treści siwz – jak stwierdził zamawiający w
kierunku zarzutów odwołującego dopatrywać się czynności w postępowaniu odwoławczym,
gdyż postępowanie odwoławcze jest postępowaniem odrębnym i niezależnym od postępo-
wania o udzielenie zamówienia, a nadto czynności podjęte przez zamawiającego w postę-
powaniu o udzielenie zamówienia wyraźnie wskazują na to, że zamawiający mimo, że na
skutek wniesionego odwołania dostrzegł pewne wadliwości swego dotychczasowego postę-
powania, to jednak nie uznał, że są to takie naruszenia, jakie zarzuca mu odwołujący, nie
dokonał także czynności w postępowaniu zgodnie z żądaniem odwołującego.
Obowiązujący przepis art. 186 ust. 2 oraz ust. 3a ustawy w sposób jasny i precyzyjny okre-
śla, że zamawiający może dokonać czynności uwzględnienia odwołania w całości lub w czę-
ści, jednakże czynności te muszą zostać dokonane przez zamawiającego, tj. musi został
złożone przez zamawiającego stosowne oświadczenie, bowiem czynność taka zamawiają-
cego rodzi skutki w postępowaniu zarówno dla zamawiającego jak i wykonawców. Zgodnie z
art. 183 ust. 1 ustawy w
przypadku wniesienia odwołania zamawiający nie może zawrzeć
umowy do czasu ogłoszenia przez Izbę wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie
odwoławcze, zwanych dalej "orzeczeniem" i jest to jedyny przepis odnoszący się do zakazu
dokonywania, unieważniania czy ponawiania czynności w postępowaniu o udzielenie zamó-
wienia publicznego.
Skoro żaden przepis nie stoi temu na przeszkodzie, a przeciwnie – ustawa wymaga prze-
prowadzenia postępowania w sposób odpowiadający przepisom, to oznacza, że należy przy-
znać zamawiającemu prawo do podejmowania wszelkich działań podejmowanych w celu
naprawienia wadliwych czynności. Zamawiający w rozpoznawanej sprawie skorzystał wła-
śnie z takiej możliwości, podjął działania mające na celu eliminację z postępowania o udzie-
lenie zamówienia nieprawidłowości, które zostały ujawnione przez wniesienie odwołania
przez o
dwołującego, jednakże zarzutów odwołania nie uwzględnił.
W obliczu powyższego Izba wskazuje, że popieranie odwołania przez odwołującego było
niezasadne. Uwzględniając powyżej przedstawione ustalenia i wywody Izby, Izba odwołanie
oddaliła.
Izba zwraca uwagę także na to, że gdyby przyjąć koncepcję dopuszczalności zasadności
odwołania opartego o podtrzymane zarzuty wobec czynności nieistniejącej, to Izba rozpozna-
jąc odwołanie musiałaby orzec o żądaniach związanych z tą właśnie nieistniejącą czynno-
ścią, a więc treści siwz sprzed modyfikacji z dnia 15 grudnia 2020r., jednak choćby nakazy-
wanie ich unieważnienia byłoby bezprzedmiotowe, skoro już zamawiający je wyeliminował.
Natomiast nakazywanie dokonywania czynności zaniechanych, czy powtarzania czynności
dokonanych wadliwie mogłoby prowadzić do powstania chaosu w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego, gdyż w postępowaniu z jednej strony istniałyby czynności dokona-
ne samodzielnie przez zamawiającego, z drugiej strony zamawiający byłby zobowiązany do
dokonania czynności nakazanych przez Izbę – taka sytuacja mogłaby prowadzić do we-
wnętrznych sprzeczności w postępowaniu. Izba bowiem nie mogłaby skutecznie ocenić
czynności dokonanych samodzielnie przez zamawiającego z uwagi na nie objęcie tych czyn-
ności odwołaniem z dnia 7 grudnia 2020r. z uwagi na zakaz wynikający z art. 192 ust. 7
ustawy. Ta okoliczność również przemawia za przyjęciem, że w sytuacji zmiany stanu fak-
tycznego będącego podstawą zarzutu w toku postępowania odwoławczego, Izba musi ocenić
odwołanie przez pryzmat następczego braku roszczenia materialnego odwołania.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 usta-
wy.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy,
tj. stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem postanowień rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 2972) zmienionego rozporządzeniem
Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 stycznia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2017 r., poz. 47) obciążając odwołującego
kosztami wpisu w kwocie 15
000zł., który w całości zaliczono na poczet kosztów
postępowania odwoławczego oraz kosztami zastępstwa prawnego zamawiającego w kwocie
600zł. (zgodnie ze złożoną fakturą VAT) i kosztami dojazdu zamawiającego na rozprawę w
kwocie 427,65zł. nakazując odwołującemu zwrot zamawiającemu tych kosztów.