Sygn. akt KIO 3354/20
POSTANOWIENIE
z dnia 29 grudnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Grabarczyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 29 grudnia 2020 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 grudnia 2020 r.
przez wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: J. K. prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą Usługi Leśne J. K. w Załukach, W. A. R. w
Talkowszyznie oraz J. P.
prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą Usługi Leśne J.
P. w Krynkach
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Skarb Państwa
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo Krynki w Poczopku
przy udziale wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia K. D.
prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Usługowo-Handlowy K. D. w
Góranach oraz M. D. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Usługowo-
Handlowy LAS M. D.
w Góranach zgłaszających przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
1. odrzuca
odwołanie;
2. k
osztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia J. K. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Usługi Leśne J.
K.
w Załukach, W. A. R. w Talkowszyznie oraz J. P. prowadzącą działalność
gospodarczą pod nazwą Usługi Leśne J. P. w Krynkach i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy
złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia J. K. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą
Usługi Leśne J. K. w Załukach, W. A. R. w Talkowszyznie oraz J. P. prowadzącą
działalność gospodarczą pod nazwą Usługi Leśne J. P. w Krynkach tytułem wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Białymstoku.
Przewodniczący:………………………
Sygn. akt KIO 3354/17
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający - Skarb Państwa Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Krynki w Poczopku - prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na wykonywanie usług z zakresu
gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa Krynki w roku 2021. Ogłoszenie o zamówieniu
zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 14 października 2020 r. pod
numerem 2020/S 200-485669.
Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w
przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
W
związku z przesłaniem przez zamawiającego informacji o wyniku postępowania
wykonawc
y wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia J. K. prowadzący działalność
gospodarczą pod nazwą Usługi Leśne J. K. w Załukach, W. A. R. w Talkowszyznie oraz J. P.
prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Usługi Leśne J. P. w Krynkach wnieśli
odwołanie, w którym zarzucili zamawiającemu naruszenie:
1) art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90
Pzp, przez przyjęcie, iż wybrany wykonawca, tj.
wykonawc
y wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia K. D. prowadząca działalność
gospodarczą pod nazwą Zakład Usługowo-Handlowy K. D. w Góranach oraz M. D.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Usługowo-Handlowy LAS M. D. w
Góranach, wykona prace objęte zamówieniem w cenie roboczogodziny poniżej minimalnej
kalkulacyjnej stawki wynagrodzenia w Polsce w 2021 r. i nie wezwania wykonawcy do
złożenia dowodów, dotyczących wyliczenia kosztu pracownika, przyjętego do kalkulacji ceny;
2) art. 25a w zw. z art. 26 Pzp przez brak weryfikacji przez z
amawiającego spełnienia
przez wybranego w
ykonawcę warunków udziału w postępowaniu wskazanych w pkt 6.2 ust 3
ppkt b) i c)
oraz 6.3 SIWZ polegającej na nie zażądaniu dokumentów potwierdzających
prawo dysponowania wskazanymi urządzeniami oraz osobami, koniecznymi do spełnienia
kryteriów stawianych wykonawcy celem stwierdzenia jego zdolności do wykonania
zamówienia.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
1) wezwania wybranego w
ykonawcy do złożenia dowodu dotyczącego wyliczenia
kosztów roboczogodziny pracownika przyjętego do kalkulacji ceny stosownie do
treści art. 90 ust. 1 Pzp;
2) wezwania wybranego
wykonawcy do przedstawienia dowodów w postaci
dokumentów potwierdzających dysponowaniem maszynami i urządzeniami w
ilościach wynikających z żądania wskazanego przez zamawiającego w pkt 6.2 ust. 3
ppkt b) SIWZ;
3) wezwania wybranego
wykonawcy do przedstawienia dowodów w postaci
dokumentów: umów o pracę, umów zlecenia, zaświadczeń i świadectw
potwierdzających kwalifikacje, druku DRA ZUS potwierdzających dysponowaniem
pracownikami i zleceniobiorcami w ilościach wynikających z żądania wskazanego
przez Zamawiaj
ącego w pkt 6.2 ust 3 ppkt c) SIWZ;
udostępnienie odwołującemu złożonej przez wybranego wykonawcę dokumentacji
przetargowej.
Wykonawcy w
spólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia K. D. prowadząca
działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Usługowo-Handlowy K. D. w Góranach oraz M.
D.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Usługowo-Handlowy LAS M. D.
w Góranach przystąpili do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.
Przystępujący zachował termin ustawowy oraz obowiązek przekazania kopii przystąpienia
stronom.
Wniósł o odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3 i 7 Pzp albo o
oddalenie odwołania.
Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła co następuje:
Na podstawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia oraz odpowiedzi
zamawiającego na wezwanie Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej z 21 grudnia 2020 r.
Izba ustaliła, że zamawiający przesłał informację o wyborze najkorzystniejszej oferty 2
grudnia 2020 r.
Ten sam termin wskazuje odwołujący w odwołaniu.
Odwołanie w formie pisemnej wpłynęło do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 17
grudnia 2020 r. (presentata
na odwołaniu). Odwołanie zostało nadane listem poleconym 12
grudnia 2020 r.
O
dwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3 Pzp.
Zgodnie z
dyspozycją art. 182 ust. 1 pkt 1 Pzp odwołanie w postępowaniu, którego
wartość przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp,
wnosi się w terminie 10 dni od dnia przesłania informacji - faksem lub drogą elektroniczną - o
czynności zamawiającego stanowiącej podstawę jego wniesienia. Skoro niespornie
informację o wyborze najkorzystniejszej zamawiający przesłał 2 grudnia 2020 r., termin na
wniesienie odwołania kończył swój bieg 12 grudnia 2020 r. Tymczasem odwołanie wpłynęło
do Prezesa Izby w formie pisemnej 17 grudnia 2020 r. i
zostało wniesione z uchybieniem
ustawowego terminu
, co skutkuje obowiązkiem jego odrzucenia przez Izbę na podstawie art.
189 ust. 2 pkt 3 Pzp.
W postępowaniu odwoławczym, inaczej niż w postępowaniu przed
sądem powszechnym, termin na wniesienie środka ochrony prawnej, jakim jest odwołanie,
je
st zachowany wyłącznie wtedy, gdy odwołanie wpłynie do Prezesa Izby w terminie
przewidzianym ustawą na wniesienie odwołania. Sam fakt nadania odwołania w placówce
pocztowej operatora publicznego w terminie ustawowym jest niewystarczający. Pogląd ten
ukszta
łtowany w orzecznictwie Izby i sądów okręgowych został potwierdzony w uchwale
Sądu Najwyższego z dnia 7 lutego 2014 r w sprawie o sygn. III CZP 90/13 (
data dostępu 29 grudnia 2020 r.), w której Sąd Najwyższy wywiódł, że do zachowania –
przewidzianego w art. 182 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych terminu do wniesienia
odwołania od czynności zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia nie ma
znaczenia dzień oddania odwołania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego
w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r.
– Prawo pocztowe lub placówce pocztowej
operatora świadczącego pocztowe usługi powszechne w innym państwie członkowskim Unii
Europejskiej.
Sąd Najwyższy zważył, że w art. 184 ust. 2 Pzp w brzmieniu obowiązującym do
dnia 28 stycznia 2010 r., przed nowelizacją Prawa zamówień publicznych wprowadzoną
ustawą z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz
niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 223, poz. 1778), przewidziano fikcję wniesienia odwołania
do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych przez złożenie odwołania w placówce pocztowej
operatora publicznego, jednak przepis ten został uchylony i obecnie decyduje data
wniesienia
odwołania, czyli dotarcie odwołania do adresata - Prezesa Izby.
Termin na wniesienie odwołania ma charakter prekluzyjny i nie podlega
przywróceniu w żadnym przypadku. Uchybienie temu terminowi powoduje wygaśnięcie
prawa
do wniesienia odwołania. Odwołanie wniesione po upływie terminu ustawowego
podlega obligatoryjnemu odrzuceniu przez Izbę na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3 Pzp.
Izba uznała, że odwołanie nie podlega odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 7
Pzp, co przystępujący wywodził przekazania mu przez zamawiającego niepodpisanej kopii
odwołania. Wskazany przepis stanowi, że Izba odrzuca odwołanie, jeśli odwołujący nie
przesłał zamawiającemu kopii odwołania, zgodnie z art. 180 ust. 5. Natomiast stosownie do
art. 180 ust. 5 Pzp o
dwołujący przesyła kopię odwołania zamawiającemu przed upływem
terminu do wniesienia odwołania w taki sposób, aby mógł on zapoznać się z jego treścią
przed upływem tego terminu. Domniemywa się, iż zamawiający mógł zapoznać się z treścią
odwołania przed upływem terminu do jego wniesienia, jeżeli przesłanie jego kopii nastąpiło
przed upływem terminu do jego wniesienia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Na podstawie dokumentacji postępowania Izba ustaliła, że zamawiający otrzymał
kopię odwołania 12 grudnia 2020 r., zatem w terminie przewidzianym na wniesienie
odwołania. Zamawiający mógł zatem zapoznać się z treścią odwołania przed upływem
terminu na jego wniesienie
. Treść przesłanej zamawiającemu kopii odwołania odpowiada
treści odwołania wniesionego do Prezesa Izby 17 grudnia 2020 r. Brak podpisu pod kopią
otrzymaną przez zamawiającego nie uzasadnia odrzucenia odwołania na podstawie art. 189
ust. 2 pkt 7 Pzp. Podpis pod odwołaniem nie jest bowiem treścią odwołania. Prawidłowe
podpisanie odwołania podlega kontroli Izby w ramach badania przesłanki odrzucenia
odwołania wskazanej w art. 189 ust. 2 pkt 2 Pzp, czyli wniesienia odwołania przez podmiot
uprawniony. Na odwołaniu wniesionym do Prezesa Izby widnieją podpisy wszystkich trzech
odwołujących się wykonawców.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3 Pzp
odrzuciła odwołanie,
orzekając w formie postanowienia na podstawie art. 191 ust. 1 zdanie drugie Pzp. O
kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 oraz art. 192
ust. 10 Pzp.
Przewodniczący: ………………….