Sygn. akt: KIO 115/21
POSTANOWIENIE
z dnia 10 lutego 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Małgorzata Matecka
Jolanta Markowska
Agata Mikołajczyk
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w Warszawie w dniu 10 lutego 2021 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 stycznia 2021 r. przez wykonawcę Asseco Data
Systems Spółka Akcyjna z siedzibą w Gdyni w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego: Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia
przy udziale:
A. wykonawcy
GMV Innovating Solutions Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą w Warszawie zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie odwołującego
B.
wykonawcy Thales Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
odwołującego
C. wykonawcy
Mennica Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Asseco Data Systems Spółka Akcyjna z siedzibą w Gdyni kwoty 15 000 zł 00
gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej tytułem wpisu
od
odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019, ze zm.)
w związku z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia
września 2019 r. – Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 2020, ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 14 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………….………
………………………………….
………………………………….
Sygn. akt: KIO 115/21
U z a s a d n i e n i e
Zama
wiający Górnośląsko – Zagłębiowska Metropolia prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia pn. ŚKUP 1.5 – Unowocześnienie
systemu pobierania opłat za przejazdy publicznym transportem zbiorowym” (nr referencyjny:
ZP.270.4.2020).
Wartość ww. zamówienia przekracza kwotę, od której uzależniony jest
obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej zgodnie
z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
–
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843, ze zm.), dalej jako „ustawa Pzp”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 28 grudnia 2020 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2020/S 252-635226. Do ww. postępowania o udzielenie
zamówienia, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Przepisy
wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020, ze zm.),
jako wszczętego i niezakończonego przed dniem 1 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy
dotychczasowe, tj. przepisy ustawy Pzp.
W dniu 7 stycznia 2021 r. wykonawca
Asseco Data Systems Spółka Akcyjna z siedzibą
w Gdyni
wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie na treść specyfikacji
istotnych warunków zamówienia („SIWZ”).
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art. 7 ust. 1 ustawy Pzp w zw
iązku z naruszeniem art. 22 ust. 1a ustawy Pzp w związku
z art. 22 ust. 1b pkt 3 ustawy Pzp, poprzez wadli
we ustalenie warunków udziału
w
postępowaniu w zakresie posiadania zdolności technicznej wykonawcy - wskazanych
w Rozdziale VIII SIWZ „Warunki udziału w postępowaniu" ust. 2 lit. c pkt 1), ust. 2 lit. c
pkt 2.1 oraz ust. 2 lit.
c pkt 2.2 i poprzez sporządzenie wadliwego opisu sposobu
dokonywania oceny spełniania tych warunków udziału w postępowaniu, który to opis
narusza zasadę uczciwej konkurencji i zasadę równego traktowania wykonawców, nie
jest związany z przedmiotem zamówienia lub nie jest proporcjonalny do przedmiotu
zamówienia,
2) art. 139 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z naruszeniem art. 353
Kodeks cywilny, w zw. z art.
354 § 2 Kodeksu cywilnego oraz 29 ust. 1-2 ustawy Pzp, przez opisanie przedmiotu
zamówienia (we wzorze umowy) w sposób który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję,
3) art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp i w konsekwencji art. 353
Kodeksu cywilnego w zw. z art.
14 i art. 139 ust. 1 ustawy Pzp
, ponieważ we wzorze umowy nie uregulowano należycie
precyzyjnie zasad dokonywania przez Zamawiającego lub jego przedstawicieli
wymaganych w umowie zatwierdzeń, akceptacji i odbiorów, pozostawiając powyższe do
swobodn
ego uznania Zamawiającego lub jego przedstawicieli, co powoduje, że
przedmiot zamówienia nie jest opisany w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za
pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie
wymagania i
okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty, a w rezultacie
przedmiot zamówienia jest opisany w sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję;
4) art. 36 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp a w konsekwencji naruszenia art. 353
Kodeksu
cywilnego w zw. z art. 14 i art. 139 ust. 1 ustawy Pzp
, ponieważ wzór umowy zawiera
posta
nowienia niejasne i niezrozumiałe, które mogą być różnie interpretowane, co
skutkuje niemożliwością skalkulowania ryzyka przez Odwołującego i może prowadzić do
obciążenia Odwołującego ryzykiem wynikającym z przyjęcia przez Zamawiającego innej
interpretacji postanowień wzoru umowy niż przyjęta przez Wykonawcę. Ponadto
niejasność i niezrozumiałość postanowień wzoru umowy w zakresie, w jakim dotyczą
one obowiązków wykonawcy co do realizacji przedmiotu zamówienia narusza art. 29 ust.
1 i 2 ustawy Pzp
, gdyż powoduje, że przedmiot zamówienia nie jest opisany w sposób
jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych
określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na
sporządzenie oferty, a w rezultacie przedmiot zamówienia jest opisany w sposób, który
utrudnia uczciwą konkurencję;
5) zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
w związku z art. 471 i 472 Kodeksu
cywilnego, w zw. z art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp
poprzez niejednoznaczne określenie
zakresu odpowiedzialności odszkodowawczej, w tym wprowadzenie kar umownych za
„opóźnienie" w realizacji umowy o zamówienie publiczne.
W związku z podniesionymi zarzutami odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i nak
azanie zamawiającemu, aby:
dokonał modyfikacji SIWZ w sposób wskazany w uzasadnieniu odwołania, a następnie
dokonaną zmianę SIWZ przekazał niezwłocznie wszystkim wykonawcom, którym
przekazano SIWZ, oraz zamieścił zmianę SIWZ na stronie internetowej, na której SIWZ
jest udostępniana,
jeśli to konieczne, dokonał modyfikacji ogłoszenia o zamówieniu opublikowanym
w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
przedłużył termin składania ofert o czas niezbędny na wprowadzenie zmian w ofertach,
niezwłocznie po przekazaniu zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi
Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, zamieścił informację o zmianach w swojej
siedzibie oraz na stronie internetowej.
Mając na uwadze, iż odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 7
stycznia 2021 r., do przedmiotowego postępowania odwoławczego, zgodnie z art.
92 ust. 2 ustawy
dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo
zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020 ze zm.), znajdują zastosowanie przepisy
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz.
2019 ze zm.), dalej jako „ustawa Pzp z 2019 r.”.
W terminie wynikającym z art. 525 ust. 1 ustawy Pzp z 2019 r. przystąpienie do
pos
tępowania odwoławczego zgłosili następujący wykonawcy:
po stronie odwołującego:
wykonawca GMV Innovating Solutions Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą w Warszawie,
wykonawca Thales Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie
po stronie zamawia
jącego:
wykonawca
Mennica Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie – w zakresie
zarzutu nr 1.
W dniu 4 lutego
2021 r. do Prezesa Izby wpłynęło pismo zamawiającego stanowiące
odpowiedź na odwołanie, zawierające oświadczenie o uwzględnieniu części zarzutów
od
wołania, tj.: zarzutu naruszenia art. 7 ust. 1 ustawy Pzp w związku z naruszeniem art. 22
ust. 1a ustawy Pzp w związku z art. 22 ust. 1b pkt 3 ustawy Pzp (zarzut nr 1), zarzutu
naruszenia art. 139 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z naruszeniem art. 353
Kodeks cywilny, w zw.
z
art. 354 § 2 Kodeksu cywilnego oraz 29 ust. 1-2 ustawy Pzp (zarzut nr 2), oraz – w
zakresie szczegółowo wskazanym w treści odpowiedzi na odwołanie – zarzutu naruszenia
art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp i w konsekwencji art. 353
Kodeksu cywilnego w zw. z art. 14 i
art. 139 ust. 1 ustawy Pzp (zarzut nr 3), zarzutu naruszenia art. 36 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp,
a w konsekwencji art. 353
Kodeksu cywilnego w zw. z art. 14 i art. 139 ust. 1 ustawy Pzp
(zarzut nr 4) oraz zarzutu naruszenia art. 7 u
st. 1 ustawy Pzp w związku z art. 471 i 472
Kodeksu cywilnego, w zw. z art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp (zarzut nr 5).
W dniu 8 lutego
2021 r. do Prezesa Izby wpłynęło pismo odwołującego, zawierające
oświadczenie o wycofaniu zarzutów, które nie zostały przez zamawiającego uwzględnione.
Wykonawca Mennica Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (zgłaszający
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego w zakresie zarzutu
nr 1) powiadomiony o
terminie posiedzenia z udziałem stron i uczestników postępowania
odwoławczego, na posiedzenie to nie stawił się i tym samym utracił prawo do wniesienia
sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego podniesionego w odwołaniu zarzutu
nr 1.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego na podstawie art. 522 ust. 3 ustawy Pzp z 2019 r. Zgodnie
z
treścią tego przepisu w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego części zarzutów
przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych zarzutów przez odwołującego, Izba
może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron
oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po
stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie
za
mawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca, który przystąpił
po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części zarzutów. W
takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w
zakresie uwzględnionych zarzutów. Izba stwierdziła, że sytuacja uregulowana ww.
przepisem zaistniała w przedmiotowym postępowaniu odwoławczym. Zamawiający
uwzględnił w części zarzuty odwołania, pozostałe zarzuty zostały przez odwołującego
wycofane, a wykonawca, który zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego w zakresie zarzutu nr 1 nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia
przez zamawiającego tego zarzutu. Wyczerpuje to dyspozycję ww. przepisu i stanowi
podstawę do umorzenia postępowania odwoławczego. Powyższe powoduje zakończenie
postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 522 ust. 3
ustawy Pzp z 2019 r. umorzyła
postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 568 pkt 3 tejże
ustawy.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 ustawy Pzp
z 2019 r. w zw. z
§ 9 ust. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437), nakazując dokonanie na rzecz odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący: ………………………….………
………………………………….
………………………………….