Sygn. akt: KIO 2023/21
WYROK
z dnia 6 sierpnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Anna Kuszel-Kowalczyk
Protokolant: Szymon Grzybowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 sierpnia 2021 roku w W
arszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej w dniu 5 lipca 2021 r. przez wykonawcę
Europejskie Centrum Doradztwa Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie w postępowaniu
prowadzonym przez
Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu – Uniwersytetowi Medycznemu
im. Piastów Śląskich we Wrocławiu – unieważnienie czynności unieważnienia
postępowania i przeprowadzenie badania i oceny ofert
kosztami postępowania obciąża zamawiającego – Uniwersytet Medyczny im.
Piastów Śląskich we Wrocławiu i:
zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
odwołującego Europejskie Centrum Doradztwa Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od zamawiającego Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we
Wrocławiu na rzecz odwołującego Europejskie Centrum Doradztwa Sp. z o.o. z
siedzibą w Lublinie kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset
złotych).
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.), na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………………………..
Sygn. akt: KIO 2023/21
Uzasadnienie
Zamawiający Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu – prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest „Usługa
zorganizowania i przeprowadzenia 2 (dwóch) edycji szkolenia symulacji wysokiej wierności
dla maksymalnie 32 pracowników naukowo-dydaktycznych uczelni medycznych podczas
kursu instruktorów symulacji organizowanego przez Uniwersytet Medyczny im. Piastów
Śląskich we Wrocławiu, w ramach projektu pt.: „Rozwój dydaktyki w Centrum Symulacji
Medycznej we Wrocławiu (POWR.05.03.00-00-0002/15-00)". Projekt współfinansowany
przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach
Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.”, znak sprawy Nr AZ-260-TP-16/21.
Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia ustawy z dnia
11 września 2019 roku - Prawo zamówień publicznych (dalej ustawa Pzp).
W dniu 5 lipca 2021 roku wykonawca Europejskie Centrum Doradztwa Sp. z o.o. z
siedzibą w Lublinie (dalej: odwołujący lub ECD) wniósł odwołanie od czynności
zamawiającego polegającej na unieważnieniu postępowania z dnia 1 lipca 2021 r. .
W związku z powyższym odwołujący wniósł o:
1. c
ofnięcie decyzji o unieważnieniu postępowania.
2. w
ykonanie zgodnie z obowiązującymi przepisami i zapisami SIWZ czynności badania
oferty firmy Europejskiego Centrum Doradztwa sp. z o.o.
3. dokonacie wyboru oferty Europejskiego Centrum Doradztwa sp. z o.o. jako
najkorzystniejszej.
W uzasadnieniu wniesionego odwołania odwołujący odnośnie podniesionego zarzutu
wskazał:
Zamawiający określił warunki udziału w postępowaniu i pkt. 1 ppkt. 4 określił warunki
udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej między innymi -
Dyrektora kursu określając wymóg" posiada uprawnienia dyrektora kursu EuSim lub
równoważne uprawnienia międzynarodowe..."
Zamawiający wezwał wykonawcę ECD do złożenia wyjaśnień i wskazanie jakie
u
prawnienia posiada zaproponowana osoba jako Dyrektor Kursu, żądając
przedstawienia „certyfikatu" - zapis/wymóg nie znajdował się w SWZ został wskazany
przez zamawiającego na etapie wezwania do złożenia wyjaśnień.
Odwołujący podkreśli. iż złożył stosowane wyjaśnienia zgodnie z warunkami określonymi
w SWZ i wskazał w sposób wyczerpujący jakie uprawnia międzynarodowe posiada
zaproponowany Dyrektor Kursu. Jednocześnie wskazując, że żądanie przedstawienia
„certyfikatu" nie znajduje się w SWZ. Dalej odwołujący podkreślił, że ECD „nie odmówił"
złożenia wyjaśnień lecz złożył wyjaśnienia zgodnie z zapisami SIWZ i wezwał
zamawiającego do wycofania się z żądania przedstawiania certyfikatu.
Zamawiający nie przeprowadził oceny złożonych wyjaśnień na podstawie zapisów SWZ
lecz dokonał czynności unieważnienia postepowania wskazując na niemożność
przeprowadzenia oceny równoważności uprawnień międzynarodowych wskazanego
dyrektora kursu do uprawnień dyrektora kursu EuSim z uwagi na wadę uniemożliwiającą
zweryfikowanie
spełnienia warunków.
Na podstawie przeprowadzonych czynności, odwołujący wskazał, że zamawiający na
etapie weryfikacji ofert i składania wyjaśnień dodał wymagania które nie znajdowały się
w S
WZ i stworzył na ich podstawie wrażenie, ze nie ma możliwości dokonania weryfikacji
złożonych wyjaśnień.
Zamawiający stosując zapisy SWZ miał możliwość przeprowadzenia oceny złożonych
wyjaśnień. Zamawiający określił w zapisach SWZ na czym ma polegać równoważność
podsiadanych uprawnień posiadanych przez dyrektora przedstawionego w ofercie do
zapisów „uprawnienia dyrektora kursu EuSim". Wskazuje na to określenie „uprawnienia
międzynarodowe".
7. Dyrektor kursu EuS
im posiada „uprawnienia międzynarodowe" wynikające z programu
realizowanego kursu, kryteriów zaliczenia kursu, zagadnień egzaminacyjnych oraz
końcowo wystawienia certyfikatu ukończenia kursu.
Odwołujący stwierdził, iż w wyjaśnieniach wykazał w pełni jakie uprawnienia
międzynarodowe posiada zaproponowany dyrektor kursu które są tożsame z
uprawnianiami dyrektora kursu EUSIM. Po
nadto wskazał, że uprawnienia dyrektora
kursu zaproponowanego przez ECD są znacznie szersze od dyrektora kursu EuSim
gdyż wynikają z przeprowadzonej certyfikacji ISO i są uznawane nie tylko na terenie UE
ale wszystkich kontynentach i krajach które przyjęły procedury norm ISO jako wzorcowe
(EuSim
jest propozycją prywatnej firmy szkoleniowej - nie weryfikowane przez
niezależne instytucje międzynarodowe).
Wskazano, że uprawnienia takie wynikają z procedury uzyskiwania certyfikatu ISO gdzie
wskazany dyrektor ku
rsu został wpisany z imienia i nazwiska a jego doświadczenie
zawodowe został zweryfikowane przez niezależnych ekspertów.
Podsumowując, odwołujący stwierdził, iż zgodnie z powyższą argumentacją
z
amawiający mógł przeprowadzić weryfikację złożonych wyjaśnień na podstawie
zapisów określonych w SIWZ. Dlatego, odwołujący wnioskował o podjęcie przez
z
amawiającego decyzji o uwzględnieniu odwołania oraz dokonania czynności
unieważnienia czynności o unieważnieniu postępowania oraz dokonania ponownej
oceny ofert. Czyn
ność ta, pomoże w wydatkowaniu środków publicznych w sposób
adekwatny do celów na jakie zostały skierowane przez dysponenta środków w ramach
realizowanego programu POWER.
Zamawiający w dniu 3 sierpnia 2021 r. wniósł, przed otwarciem rozprawy, odpowiedź na
odwołanie w której wnosił o oddalenie odwołania w całości i zasądzenie na rzec
zamawiającego kosztów postępowania odwoławczego, w tym kosztów dojazdu na rozprawę
orz wynagrodzenia pełnomocnika, zgodnie z zasadami wskazanymi w ustawie Pzp..
Po przeprowad
zeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść
specyfikacji
warunków zamówienia, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i
stanowiska stron i uczestnika zawarte
w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie, a także
wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co
następuje.
I
zba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art.
505 ust. 1 ustawy Pzp
, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu
zamówienia oraz możliwości poniesienia przez odwołującego szkody w wyniku
kwestionowanych czynności zamawiającego.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Zamawiający prowadzi w trybie podstawowym postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na „Usługa zorganizowania i przeprowadzenia 2 (dwóch) edycji szkolenia
symulacji wysokiej wierności dla maksymalnie 32 pracowników naukowo-dydaktycznych
uczelni medycznych podczas kursu instruktorów symulacji organizowanego przez
Uniwersytet Medyczny im. Piast
ów Śląskich we Wrocławiu, w ramach projektu pt.: „Rozwój
dydaktyki w Centrum Symulacji Medycznej we Wrocławiu (POWR.05.03.00-00-0002/15-00)".
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój”. Ogłoszenie o
zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych nr 2021/BZP
00049069/01 w dniu 7 maja 2021 r.
Zamawiający w opublikowanym dla postępowania SWZ określił warunki udziału w
postępowaniu. Wśród wymagań wobec dyrektora kursu skierowanego przez wykonawcę do
realizacji zamówienia znalazło się wymaganie posiadania przez skierowaną osobę
uprawnień dyrektora kursu EuSim lub równoważnych uprawnień międzynarodowych. Na
potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu w zakresie osoby dyrektora
kursu zamawiający żądał złożenia oświadczenia o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp
o niepodleganiu wykluczeniu oraz spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, a także
Wykazu doświadczenia zawodowego dyrektora kursu/dyrektorów kursów, oraz określił wzory
tych dokumentów w załącznikach do SWZ.
Odwołujący złożył wymagane w SWZ dokumenty. Zamawiający dwukrotnie wzywał
odwołującego do złożenia wyjaśnień w zakresie potwierdzenia wymagań określonych dla
dyrektora kursu w stosunku do osoby wskazanej przez odwołującego do pełnienia tej funkcji.
W dniu 1 lipca 2021 r. zamawiający przekazał odwołującemu informację o unieważnieniu
postępowania na podstawie 255 pkt 6 ustawy Pzp, ze względu na to, iż postępowanie
obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. W uzasadnieniu swej decyzji
zamawiający wskazał m.in., że „Zamawiający nie wskazał miejsca w Formularzu ofertowym,
czy Wykazie doświadczenia zawodowego dyrektora kursu, w którym Wykonawca
zobowiązany byłby do podania rodzaju posiadanych uprawnień przez osobę proponowaną
do realizacji zamówienia w roli dyrektora kursu. Zamawiający nie określił również kryteriów
stosow
anych w celu oceny równoważności uprawnień międzynarodowych w stosunku do
uprawnień dyrektora kursu EuSim. Zamawiający na etapie przygotowania postępowania nie
postawił wymogu wskazania przez Wykonawców certyfikatu potwierdzającego posiadanie
przez osobę proponowaną do realizacji zamówienia w roli dyrektora kursu uprawnień
dyrektora kursu EuSim lub równoważnych uprawnień międzynarodowych. Zamawiający w
drodze wyjaśnienia treści oferty wezwał Wykonawcę do podania jakie uprawnienia dyrektora
kursu, równoważne uprawnieniom dyrektora kursu EuSim, posiada osoba proponowana do
realizacji zamówienia w roli dyrektora kursu. Wykonawca w składanych wyjaśnieniach nie
udzielił informacji jakie uprawnienia dyrektora kursu posiada Pan R. W. proponowany do
rea
lizacji zamówienia w roli dyrektora kursu. Wykonawca odmówił złożenia certyfikatu
dyrektora kursu, podnosząc, że wymóg złożenia takiego dokumentu nie został ujęty w SWZ.
Powyższe okoliczności wskazują, że Zamawiający nie ma możliwości zweryfikowania, czy
W
ykonawca spełnia warunek udziału w postępowaniu określony w SWZ dotyczący
dysponowania przez Wykonawcę co najmniej 1 (jednym) dyrektorem kursu, który m.in.
„posiada
uprawnienia
dyrektora
kursu
EuSim
lub
równoważne
uprawnienia
międzynarodowe."
Odwołanie zasługiwało na uwzględnienie.
Wydając wyrok Izba uznała za istotne dla sprawy i rozstrzygające poniższe kwestie.
Stosownie do art. 255 ust. 6 ustawy Ppz
Zamawiający unieważnia postępowanie o
udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego.
W ocenie Izby, n
ieprawidłowości zauważone przez zamawiającego nie stanowią wady, która
uzasadnia
unieważnienie postępowania, gdyż nieprawidłowość ta nie uniemożliwia zawarcia
ważnej umowy. Aby stwierdzona przez zamawiającego wada postępowania mogła stanowić
podstawę do unieważnienia postępowania, musi być nie tylko niemożliwa do usunięcia, ale
także wskazywać na dokonanie czynności lub zaniechanie jej dokonania w tym
postępowaniu z naruszeniem określonego przepisu Pzp, które miało lub mogło mieć wpływ
na jego wynik. Zmawiający unieważniając postępowanie nie wskazał przepisu, którego
naruszenie powoduje konieczność unieważnienia postępowania, a przedstawił tylko
okoliczności faktyczne. Zamawiający żądał dokumentów podmiotowych na potwierdzenie
spełniana warunków udziału w postępowaniu zgodnie z przepisami ustawy Pzp, właściwymi
dla
postępowań o wartości odpowiadającej wartości przedmiotu zamówienia tj.
oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu oraz wykazu doświadczenia
zawodowego dyrektora kursu
i takie dokumenty odwołujący złożył – brak tutaj naruszenia
przepisów ustawy Pzp. Należy również zwrócić uwagę, że w postępowaniach, których
przedmiotem są usługi społeczne i inne szczególne usługi zarówno o wartości poniżej jak i
powyżej progów wartości określających zakres stosownych przepisów ustawy Pzp,
obowiązek żądania dokumentów jako podmiotowego środka dowodowego jest
uprawnieniem,
a nie obowiązkiem zamawiającego. Wobec braku wymagania w SWZ, co do
przedłożenia przez wykonawców certyfikatów potwierdzających uprawnienia osób
wskazywanych do pełnienia funkcji dyrektora kursu brak jest podstaw do żądania tych
dokumentów na obecnym etapie postępowania, co również nie stanowi wady postępowania
w świetle obowiązujących przepisów. Jednocześnie przedłożone przez odwołującego
informacje określają rodzaj uprawnień dyrektora kursu jakie posiada p. R. W. i na jakie
powołuje się odwołujący względem tej osoby. Zdaniem Izby, zamawiający na tym etapie
postępowania winien ocenić ofertę wykonawcy w oparciu o informacje zawarte w złożonych
przez niego oświadczaniach tj. m.in. w oświadczeniu z art. 125 ustawy Pzp, wykazie
doświadczenia oraz wyjaśnieniach i w oparciu o te informacje, ocenić, czy wykonawca
spełnia warunki udziału w postępowaniu czy nie. W przypadku stwierdzenia nie spełnienia
warunków konieczne jest wezwanie wykonawcy do uzupełnienia dokumentów w zakresie w
jakim zamawiający stwierdzi ich nie spełnienie. W ocenie Izby nie dookreślenie przez
zamawiającego kryteriów uznawania uprawnień dyrektora kursu za równoważne uprawnienia
międzynarodowe nie może wywoływać dla wykonawców negatywnych konsekwencji.
Zamawiający winien ocenić złożoną ofertę w oparciu o postanowienia SWZ.
Izba nie podziela
również stanowiska zamawiającego, wyrażonego podczas rozprawy, iż
użycie słowa „uprawnienia” skutkowało koniecznością rozumienia tego wymagania przez
pryzmat systemowego sformalizowania uprawnie
ń dyrektorów kursów, które na rynku nie
występuje – co, w ocenie zamawiającego, stanowi wadę postępowania. W ogólnym
rozumieniu „uprawnienie” należy rozumieć jako „prawo do czegoś przysługujące lub nadane
komuś”. W ocenie Izby uprawnienie może być nadane nie tylko na mocy przepisów prawa
powszechnie obowiązującego, ale również poprzez akt woli jednostki niepublicznej – w
zależności od zakresu nadawanego uprawnienia.
Uwzględniając powyższe Izba stwierdziła, że postępowanie nie podlegało
unieważnieniu w oparciu o art. 255 pkt 6 ustawy Pzp, a tym samym odwołanie podlega
uwzględnieniu i na podstawie art. 553 zdanie pierwsze Pzp orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na
podstawie art. 557 i 575 ustawy Pzp oraz
§ 5 pkt 1 w zw. z § 7 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z
dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
……………………………….………