Sygn. akt: KIO 204/21
WYROK
z dnia 18 lutego 2021 r.
Krajowa
Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Małgorzata Matecka
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 lutego 2021 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18 stycznia 2021 r. przez odwołującego:
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: W. N. prowadzący
dzi
ałalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług Leśnych „Świerk” oraz W. J. prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą „J.” Usługi Leśne, Sklep W. J. w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego: Skarb Państwa – Państwowe Gospodarstwo Leśne
„Lasy Państwowe” Nadleśnictwo Nowy Targ
przy udziale
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: W. B.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług Leśnych W. B., W. M.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą W. M. Usługi Leśne, S. J. prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą S. J. Zakład Usługowy, L. C. prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą L. C. Usługi Transportowe, Usługi Leśne, Handel, zgłaszających
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej w zakresie pakietu IV oraz
powtórzenie czynności badania
i oceny ofert, w tym
odrzucenie oferty wykonawców wspólnie ubiegających się
o
udzielenie zamówienia: W. B. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Zakład
Usług Leśnych W. B., W. M. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą W. M.
Usługi Leśne, S. J. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą S. J. Zakład
Usługowy, L. C. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą L. C. Usługi
Transportowe, Usługi Leśne, Handel, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz art. 89
ust. 1 pkt 4
w związku z art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych.
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od
odwołania;
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie:
osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019, ze zm.) w związku z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2019 r. poz. 2020, ze zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ….……………………………
Sygn. akt: KIO 204/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający -
Skarb Państwa – Państwowe Gospodarstwo Leśne „Lasy Państwowe”
Nadleśnictwo Nowy Targ prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie
o udzielenie z
amówienia na wykonywanie usług z zakresu gospodarki leśnej na terenie
Nadleśnictwa Nowy Targ w latach 2021-2022. Wartość ww. zamówienia przekracza kwotę,
od której uzależniony jest obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii
Europejskiej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843, ze zm.), dalej
jako „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 11 grudnia 2020
r. w Dzi
enniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2020/S 242-598353. Do ww.
postępowania o udzielenie zamówienia, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 września
2019 r. -
Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz.
2020, ze zm
.), jako wszczętego i niezakończonego przed dniem 1 stycznia 2021 r., stosuje
się przepisy dotychczasowe, tj. przepisy ustawy Pzp.
I. W dniu 18 stycznia
2021 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia:
W. N.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług Leśnych „Świerk” oraz
W. J.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą „J.” Usługi Leśne, Sklep W. J.
(odwołujący) wnieśli do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie na czynność
zamawiającego polegającą na wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej w zakresie
pakietu IV przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: W. B.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług Leśnych W. B., W. M.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą W. M. Usługi Leśne, S. J. prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą S. J. Zakład Usługowy, L. C. prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą L. C. Usługi Transportowe, Usługi Leśne, Handel (przystępującego),
zaniechanie wykluczenia przystępującego z postępowania oraz odrzucenia jego oferty.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1. art. 90 ust. 3 w zw. z art. 90 ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11
września 2019 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych
poprzez bezpodstawne
uznanie, że przystępujący wykazał, że złożona przez niego
oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny i dokonanie wyboru tej oferty, pomimo że ma ona
charakter rażąco zaniżony;
2. art. 89 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp w zw. z art. 90 ust. 1
ustawy z dnia 11 września 2019 r. -
Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty
przystępującego pomimo jej niezgodności ze specyfikacją istotnych
warunków zamówienia;
3. art. 89 ust. 1 pkt 3) ustawy Pzp w zw. z art. 90 ust. 1
ustawy z dnia 11 września 2019 r. -
Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty przystępującego, pomimo że jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej
konkurencji.
W związku z podniesionymi zarzutami odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie zamawiającemu unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty, powtórzenia
czynności oceny ofert, odrzucenia oferty przystępującego i dokonania wyboru jako
najkor
zystniejszej oferty odwołującego.
Uzasadniając podniesione zarzuty odwołujący wskazał w szczególności, że wyjaśnienia
udzielone przez przystępującego w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego nie tylko
stanowią wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, ale wręcz potwierdzają
wątpliwości zamawiającego. Przystępujący wskazał, że jego zamiarem jest powierzenie prac
ręcznych godzinowych na podstawie odrębnych umów zlecenia. Odwołujący powołując się
na przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 września 2020r. w sprawie wysokości
minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w
2021 r. (minimalna stawka godzinowa od dnia 1 stycznia 2021r.: 18,30 PLN brutto) oraz
ustawy z
dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (art. 8a ust. 1
oraz art. 8e) w
skazał, że minimalna kwota, którą przystępujący musi zapłacić za prace objęte
wezwaniem jest co
najmniej o 6,30 PLN większa od stawki zaoferowanej w kosztorysie.
Wskazana kwota
nie obejmuje przy tym innych, koniecznych kosztów związanych z pracami
ręcznymi, które w ogóle nie zostały objęte wyjaśnieniami, takich jak wydatki na materiały
i
eksploatację sprzętu lub związanych z dowiezieniem pracownika na pozycje objęte
zleceniem, znajdujące się często w głębi obszarów leśnych.
Przystępujący nie przedstawił
danych ani dowodów na to, jak ta różnica, sięgająca ponad 50% zaproponowanej stawki,
miałaby zostać sfinansowana. W wyjaśnieniach nie znalazły się żadne precyzyjne kalkulacje,
konkretne założenia, szczegółowe dane. Przystępujący zasugerował pokrycie kosztów prac
z zysku z
pozostałej części zamówienia. W ocenie odwołującego stanowi to kolejną
okoliczność potwierdzającą rażące zaniżenie ceny (konieczność poszukiwania środków poza
obniżoną pozycją kosztorysu), ale także na niezgodność oferty z SIWZ. Zgodnie
z postanowieniem zawartym w pkt 13.2 SIWZ
każda cena jednostkowa w kosztorysie musi
być tak podana, aby pokrywać wszelkie koszty i ryzyka wykonawcy związane z realizacją
czynności, której dotyczy. Wykonawca nie może kosztów realizacji danej czynności doliczać
do kosztów realizacji innych czynności. Wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu
zamówienia ma charakter kosztorysowy (§10.3 wzoru umowy - załącznik nr 12 do SIWZ).
W
ocenie odwołującego wyjaśnienia przystępującego należy ocenić także z perspektywy
obowiązku, o którym mowa w postanowieniu zawartym w pkt 3.5 SIWZ. Zamawiający
wymaga, aby prace z zakresu pozyskania i zrywki by
ły realizowane w ramach umowy
o
pracę, jeżeli polegają one na realizowaniu czynności wedle art. 22 § 1 Kodeksu pracy.
W
rezultacie obowiązek zatrudnienia obejmuje pilarzy, zrywkarzy i ich pomocników, co
znajduje odzwierciedlenie w post
anowieniu pkt 15.1.2) tiret siódme SIWZ. Wskazane osoby
niewątpliwie wykonują czynności wchodzące w skład pozycji kosztorysu nr 36 i 39 będących
przedmiotem wyjaśnień. Jak wynika z załącznika nr 4 do SIWZ czynności te polegać będą
na pracach przy ścince drzew trudnych (pochylonych nad drogami, liniami elektrycznymi) lub
pracach przy powtórnej sortymentacji (wyrabianie dodatkowych rodzajów surowca ze
ściętych wcześniej drzew). Sposób ich organizacji i charakter potwierdzają konieczność
zatrudnienia pracowniczego. Mowa bowiem o robotach w miejscu i czasie wyznaczonych
przez pracodawcę na podstawie zlecenia przyjętego od zamawiającego, ścisłym
podporządkowaniu osoby realizującej usługę. Trzeba także uwzględnić surowy (szczególnie
w przypadku pracy przy drzewach
trudnych) reżim bezpieczeństwa. Dodatkowo odwołujący
podniósł, że opisany przez przystępującego sposób kalkulacji świadczy o tym, że złożenie
przez nich oferty należy zakwalifikować jako czyn nieuczciwej konkurencji, co stanowi
podstawę odrzucenia oferty wskazaną w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp. Z wyjaśnień z dnia
3 stycznia 20
21 r. wynika, że przystępujący przyjął założenie opłacania wybranych prac
poniżej ustawowego minimum. Oferta została skalkulowana z intencją uchylenia się od
realizacji części usług w oparciu o umowę o pracę, a także od wypłacenia osobom je
realizującym co najmniej takiej kwoty, jaka wynika z bezwzględnych przepisów prawa. W
ocenie odwołującego intencją przystępującego było uzyskanie przewagi konkurencyjnej,
kosztem konkurentów. Tym samym zagrażają one innym przedsiębiorcom szacującym ceny
usług z uwzględnieniem przepisów prawa i ograniczają ich szanse na uzyskanie
zamówienia.
II. Pismem wniesionym w dniu 9
lutego 2021 r. zamawiający udzielił odpowiedzi na
odwołanie. Zamawiający uznał odwołanie za niezasadne i wniósł o jego oddalenie.
Zamawiający stwierdził, że uznał wyjaśnienia przedstawione przez przystępującego za
spójne, prawdziwe, logiczne i wskazujące na brak przesłanek do uznania, że zaoferowana
cena lub koszt, lub ich istotne
części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do
przedmiotu zamówienia lub budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania
przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia
lub wynikającymi z odrębnych przepisów. Jak wskazuje przystępujący w piśmie z dnia
stycznia 2021 r. „kwota powstała po zsumowaniu wszystkich godzin w oparciu
o
zatrudnienie na zlecenie stanowi zaledwie 1,76 % ceny całej oferty. W pozostałej części
ceny oferty tj. 98,24 % został zawarty cały zysk z realizacji umowy przez nasze konsorcjum.”.
Wbrew temu co pisze odwołujący czynności, za które wynagrodzenie będzie wyliczone na
podstawie kwestionowanej stawki godzinowej nie „będą polegać na pracach przy ścince
drzew trudnych (pochylonych nad d
rogami, liniami elektrycznymi)...”. Jednostką miary
służącą do wyliczenia należności za te prace jest m3 (metr sześcienny) wyrobionego
drewna. Stawka godzinowa
jest jedynie jednostką wykorzystywaną sporadycznie do
nieprzewidywalnych prac dodatkowych i to t
ylko i wyłącznie przy użytkach przygodnych, tj.
nieplanowanych, które mogą, ale nie muszą być wykonywane (w cięciach planowych
wszystkie elementy wkalkulow
ane są w stawkę podstawową za m3).
Głównym czynnikiem
mającym wypływ na wyliczoną w kosztorysie należność jest fakt, że pracochłonność (ilość
ro
boczogodzin na jednostkę miary) poszczególnych zadań gospodarczych ma charakter
szacunkowy i wynika z katalogu opracowanego w roku 2003. Ponadto możliwe jest
dodatkowe obniżenie kosztów przez wykonawcę (zastosowanie pozyskania maszynowego -
Załącznik nr 3.5. do SIWZ - Informacja o stosowaniu możliwych technologii pozyskania
drewna)
. Efektywność prac w Iesie od roku 2003, w szczególności unowocześnienie maszyn
leśnych oraz postęp ręcznej techniki ścinki, uległa znaczącej zmianie na korzyść
wykonawców. Nowy katalog z dostosowanymi do aktualnych realiów technologicznych
normami pracochłonności zostanie wprowadzony w Lasach Państwowych w roku bieżącym.
W treści załącznika nr 10 do SIWZ przystępujący wykazał siedem (7) osób skierowanych
przez wykonawcę do realizacji zamówienia, z czego cztery (4) to właściciele prowadzący
działalność gospodarczą. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 września 2020 r.
w sprawne wyso
kości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej
stawki godzinowej w 2021 r. (Dz.U. 2020 poz. 1596)
nie dotyczy osób fizycznych wpisanych
do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, wykonujących zlecenie na
swój rachunek.
III. Przystąpienie do postępowania odwoławczego zgłosili wykonawcy wspólnie ubiegający
się o udzielenie zamówienia: W. B. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Zakład
Usług Leśnych W. B., W. M. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą W. M. Usługi
Leśne, S. J. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą S. J. Zakład Usługowy, L. C.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą L. C. Usługi Transportowe, Usługi Leśne,
Handel.
W dniu 9 lutego 2
021 r. do akt sprawy wpłynęło pismo przewodnie przystępującego, do
którego załączy został jedynie plik z podpisem elektronicznym (brak jako załącznika pisma
zawierającego stanowisko przystępującego). Na posiedzenie z udziałem stron i uczestników
postępowania przystępujący nie stawił się. Izba obowiązana była pominąć treść pisma
przystępującego, które wpłynęło do akt sprawy po zamknięciu rozprawy.
Po przeprowadzeniu rozprawy
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co
następuje.
Mając na uwadze, iż odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 18
stycznia 2021 r., do przedmiotowego postępowania odwoławczego, zgodnie z art.
92 ust. 2 ustawy dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo
zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020 ze zm.), znajdują zastosowanie przepisy
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz.
2019 ze zm.), dalej jako „ustawa Pzp z 2019 r.”.
Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi art. 528
ustawy Pzp z 2019 r.
, skutkujących odrzuceniem odwołania, a odwołujący posiadał
legitymację do wniesienia odwołania zgodnie z przepisem art. 505 ust. 1 ustawy Pzp
z 2019 r.
Na podstawie dokumentacji postępowania Izba ustaliła w szczególności, co następuje:
Pismem z dnia
29 grudnia 2020 r. zamawiający wezwał przystępującego, na podstawie art.
90 ust. 1 ustawy Pzp do udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, dotyczących
elementów oferty złożonej w postępowaniu, mających wpływ na wysokość ceny/kosztu za
wykonanie przedmiotu zamówienia. Wezwanie dotyczyło wskazanych pozycji kosztorysu.
Odpowiedzi na ww. wezwanie przystępujący udzielił pismem z dnia 3 stycznia 2021 r.
Pismem z dnia
8 stycznia 2021 zamawiający zawiadomił o wyborze oferty przystępującego
jako najkorzystniejszej w postępowaniu.
Izba uznała, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Z ugruntowanego orzecznictwa Izby dotyczącego przepisów ustawy Pzp regulujących
przesłankę odrzucenia oferty wskazaną w art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp oraz postępowanie
wyjaśniające poprzedzające podjęcie przez zamawiającego decyzji w tym zakresie (art. 90
ust. 1
– 3 ustawy Pzp) wynika, że w przypadku wystosowania przez zamawiającego do
wykonawcy wezwania o złożenie wyjaśnień w przedmiocie ceny lub kosztu oferty na
wykonawcy spoczywa obowiązek złożenia zamawiającemu kompletnych i konkretnych
wyjaśnień, wraz z dowodami, odpowiadających treści wezwania zamawiającego.
Nieprzedstawienie kompletnych i wystarczająco konkretnych wyjaśnień skutkuje ziszczeniem
się przesłanki odrzucenia oferty wskazanej w art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 ustawy
Pzp. Jak bowiem wynika wprost z przepisu art. 90 ust. 3 ustawy Pzp zaistnienie przesłanki
do odrzucenia oferty ma miejsce nie tylko wtedy, gdy dokonana
ocena wyjaśnień wraz ze
złożonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku
do przedmiotu zamówienia, lecz także wtedy, gdy wykonawca nie złożył wyjaśnień, przez co
należy rozumieć również brak złożenia kompletnych i wystarczająco konkretnych wyjaśnień.
W odpowiedzi na wezwanie zamawiającego do udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia
dowodów, dotyczących elementów oferty złożonej w postępowaniu, mających wpływ na
wysokość ceny/kosztu za wykonanie przedmiotu zamówienia (w zakresie wskazanych
pozycji kosztorysu
) przystępujący udzielił wyjaśnień, które są bardzo ogólnikowe, nie
zawierają żadnych konkretnych wyliczeń odnośnie wskazanych pozycji kosztorysu, ani tym
bardziej dowodów. Przystępujący nie wykazał, że zaoferowana przez niego stawka 12,00 zł
pokryje wszystkie kosz
ty ponoszone z tego tytułu. Przedstawione w tym zakresie wyjaśnienia
są bardzo fragmentaryczne i w zasadzie ograniczają się do lakonicznego i niejasnego
stwierdzenia, że stawka 12,00 zł netto oznacza 18,30 zł brutto. Nie jest dopuszczalne
uznanie, że brakująca kwota zostanie pokryta z zakładanego zysku. Po pierwsze, nie zostało
wskazane
jaki poziom zysku został przyjęty przez przystępującego w kalkulacji. Po drugie,
zgodnie z postanowieniem zawartym w pkt 13.2 SI
WZ każda cena jednostkowa musi być tak
podana,
aby pokrywać wszelkie koszty i ryzyka wykonawcy związane z realizacją czynności,
której dotyczy. Wykonawca nie może kosztów realizacji danej czynności doliczać do kosztów
realizacji innych czynności. Złożone przez przystępującego wyjaśnienia mają na tyle ogólny
charakter
, że w ogóle nie sposób dokonać oceny (w tym w ramach niniejszego
uzasadnienia)
zaoferowanej przez przystępującego ceny w zakresie wskazanych pozycji
kosztorysu.
Mając powyższe na uwadze należało uznać, że przystępujący nie złożył kompletnych
i
wystarczająco konkretnych wyjaśnień, co stanowi przesłankę odrzucenia oferty na
podstawie
art. 89 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 90 ust. 3 ustawy Pzp. Jednocześnie,
niewykazanie przez przystępującego w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego, że nie
doszło do niedoszacowania pozycji kosztorysu (ceny jednostkowe 12,00 zł) w sytuacji, gdy
zamawiający w sposób wyraźny i jednoznaczny uregulował w treści SIWZ, że każda cena
jednostkowa musi być tak podana, aby pokrywać wszelkie koszty i ryzyka wykonawcy
związane z realizacją czynności, której dotyczy, a wykonawca nie może kosztów realizacji
danej czynności doliczać do kosztów realizacji innych czynności, natomiast sama minimalna
stawka godzinowa od dnia 1 stycznia 2021
r. wynosi 18,30 zł - stanowi dodatkowo
niezgodność treści oferty z treścią SIWZ, tj. z ww. postanowieniem zawartym w pkt 13.2
SIWZ, a w konsekwencji
podstawę odrzucenia oferty wskazaną w art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp.
Podstawa odrzucenia oferty przyst
ępującego, wskazana w art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp,
zaistniała również wobec niezgodności treści jego oferty z postanowieniem zawartym w pkt
3.5 SIWZ. Zgodnie z tym postanowieniem zamawiający wymagał zatrudnienia przez
wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności
wchodzące w skład przedmiotu zamówienia polegające na pozyskaniu i zrywce surowca
drzewnego, jeżeli wykonanie tych czynności polega na wykonywaniu pracy w sposób
określony w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy. Jak wskazał
odwołujący w treści odwołania obowiązek zatrudnienia na podstawie umowy o pracę
obejmuje pilarzy, zrywkarzy i ich pomocników, a osoby te niewątpliwie wykonują czynności
wchodzące w skład pozycji kosztorysu nr 36 i 39 (numeracja pochodzi z załącznika nr 2 do
SIWZ Kosztorysy ofertowe w formacie excel)
. Powyższe twierdzenia odwołującego nie
zostały zaprzeczone przez zamawiającego w odpowiedzi na odwołanie, a ponadto treść ww.
postanowienia zawartego w pkt 3.5 SIWZ została przez zamawiającego przytoczona
w wezwaniu z dnia 29 grudnia 2020 r.
Stanowisko przeciwne nie wynika również z treści
pisma przystępującego z dnia 3 stycznia 2021 r. Kierując się także treścią dokumentacji
postępowania (Załącznik nr 4 do SIWZ, Opis standardu technologii wykonawstwa prac
leśnych wraz Procedurą Odbioru Prac, pkt III.3 – 3.1) ww. twierdzenia odwołującego Izba
uznała za prawdziwe. Ww. pozycji nr 36 (Prace godz. ręczne z poz. drew) i 39 (Prace godz.
ręczne z zrywki d.) dotyczyło wezwanie wystosowane przez zamawiającego do
przystępującego na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp (pismo z dnia 29 grudnia 2020 r.).
W
odpowiedzi na ww. wezwanie przystępujący złożył wyjaśnienia pismem z dnia 3 stycznia
2021 r.
, w treści którego potwierdził, że prace godzinowe wykonywane ręcznie będą
wykonywane przez osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia, a zatem niezgodnie
z ww. postanowieniem 3.5 SIWZ.
Mając na względzie ww. okoliczności, Izba za zasadny uznała również zarzut zaniechania
odrzucenia oferty przys
tępującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp.
Jak wskazuje się w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej ustawa Pzp nie zawiera
definicji legalnej czynu nieuczciwej konkurencji i odsyła w tym zakresie do przepisów ustawy
z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1913),
„uznk”. Art. 3 tej ustawy określa katalog czynów nieuczciwej konkurencji. Przepis ten
posługuje się klauzulą generalną, która wyznacza kategorię czynów nieuczciwej konkurencji
poprzez od
wołanie się nie tylko do sprzeczności czynu z prawem, ale także z dobrymi
obyczajami, oraz stawia wymóg, aby czyn zagrażał albo naruszał interes innego
przedsiębiorcy lub klienta. Ustawodawca dostrzegając niemożność wyczerpującego
wskazania działań, które będą sprzeczne z uczciwą konkurencją, jedynie przykładowo
wskazał w art. 3 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czyny stanowiące delikty
nieuczciwej konkurencji, nie wykluczając tym samym tzw. niestypizowanych czynów
nieuczciwej konkurencji. W wyroku z
dnia 9 czerwca 2009 r. sygn. akt II CSK 44/09 Sąd
Najwyższy wskazał, iż art. 3 ust. 1 uznk może stanowić także samodzielną podstawę
uznania określonego zachowania za czyn nieuczciwej konkurencji (tak np. w wyroku
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 11 stycznia 2016 r. sygn. akt KIO 2786/15). W myśl art.
ust. 1 uznk czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi
obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
Kierując się powyższym, Izba uznała, że zamierzenie niewypełnienia przez przystępującego
obowiązku zatrudnienia na podstawie umowy o pracę (pkt 3.5 SIWZ) należy dodatkowo
zakwalifikować jako niezgodność z przepisami prawa pracy (zaniechanie zatrudnienia na
podstawie umowy o pracę zgodnie z Kodeksem pracy), co zagraża interesowi innego
wykonawcy biorącemu udział w postępowaniu, który zobowiązuje się wypełnić obowiązki
nałożone w tym zakresie przepisami prawa pracy i postanowieniami SIWZ, a tym samym
pozostaje obciążony większym zakresem zobowiązań, co przekłada się na jego szanse
w
uzyskaniu zamówieniu. Ponadto przystępujący w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego
nie rozwiał uzasadnionych wątpliwości co do wypełnienia obowiązków wynikających
z
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 września 2020r. w sprawie wysokości
minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej
w 2021 r.
Niewypełnienie ww. obowiązków niewątpliwie pozwala uzyskać przewagę nad
innymi wykonawcami biorącymi udział w postępowaniu, pozwalając na zaoferowanie bardziej
konkurencyjnej ceny
. Mając to na uwadze, w ocenie Izby, opisane powyżej zachowanie
wykonawcy winno skutkować stwierdzeniem wystąpienia podstawy do odrzucenia oferty,
o
której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp.
Na zakończenie należy podkreślić, że postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
stanowi procedurę zakupową i w związku z tym, przy zachowaniu zasad określonych
w ustawie P
zp, konieczne jest, aby zostało przeprowadzone sprawnie i szybko. Wykonawca
biorący udział w postępowaniu obowiązany jest do udzielania w odpowiedzi na wezwanie
zamawiającego kompletnych i konkretnych wyjaśnień i ponosi negatywne skutki
niewypełnienia tego obowiązku. Zarówno zamawiający jak i Izba nie są zobowiązani, ale też
uprawnieni,
do domyślania się stanowiska wykonawcy, gdyż godziłoby to w naczelną zasadę
prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia, tj. zasadę zachowania uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców (art. 7 ust. 1 ustawy Pzp).
Biorąc pod uwagę powyższy stan rzeczy, Izba orzekła, jak w punkcie pierwszym sentencji,
na podstawie art. 554 ust. 1 pkt 1) oraz ust. 3 pkt 1) lit. a) i b) ustawy Pzp z 2019 r.
Mają to na uwadze, o kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie
art. 557 i 575 ustawy Pzp z 20
19 r. oraz § 7 ust. 1 pkt 1)
rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia
2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
P
rzewodniczący: …..…………………..