KIO 234/21 WYROK dnia 15 lutego 2021 roku

Stan prawny na dzień: 13.04.2021

Sygn. akt: KIO 234/21 

WYROK 

z dnia 15 lutego 2021 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie: 

Przewodniczący: 

Justyna Tomkowska 

Protokolant:   

Piotr Kur 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  12  lutego  2021  roku  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego  do  Preze

sa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  20  stycznia  2021  roku  przez 

wykonawcę  Odwołującego  -  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia –konsorcjum: (1) Budir System Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością 

spółka  komandytowa  z  siedzibą  w  Warszawie  (Lider)  oraz  (2)  I.  Z.  prowadzący 

działalność gospodarczą pod firmą PPHU IRMA z siedzibą w Warszawie (Partner) 

w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Centralny Szpital Kliniczny MSWiA 

w Warszawie, z siedzibą w Warszawie 

przy  udziale  wykonawcy  S.  P. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Zakład 

Elektrotechniczny  ZELTECH  z  siedzibą  w  Siedlcach  (Przystępujący),  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego; 

orzeka: 

Odrzuca  o

dwołanie  w  części  na  podstawie  art.  528  ust.  1  pkt  5  ustawy  nPzp  

w  zakresie  zarzutów  odnoszących  się  do  pozycji  nr  1  wykazu  robót  złożonego  przez 

Przystępującego; 

w pozostałym zakresie oddala odwołanie. 

K

osztami  postępowania  obciąża  Odwołującego:  wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  –konsorcjum:  (1)  Budir  System  Spółka  

z  ograniczoną  odpowiedzialnością  spółka  komandytowa  z  siedzibą  w  Warszawie 


(Lider) 

oraz 

I. 

Z. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  

PPHU IRM

A z siedzibą w Warszawie (Partner) i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  kwotę  10  000  zł  00  gr  (słownie:  dziesięciu 

tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego  -  wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  –konsorcjum:  (1)  Budir  System  Spółka  

z  ograniczoną  odpowiedzialnością  spółka  komandytowa  z  siedzibą  w  Warszawie 

(Lider)  oraz  (2)  I.  Z. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  PPHU  IRMA  z 

siedzibą w Warszawie (Partner) tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  Odwołującego  -  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  

o  udzielenie  zamówienia  –  konsorcjum:  (1)  Budir  System  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  spółka  komandytowa  z  siedzibą  w  Warszawie  (Lider)  oraz  

I. 

Z. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  PPHU  IRMA  

z  siedzibą  w  Warszawie  (Partner)  na  rzecz  Zamawiającego  Centralnego  Szpitala 

Klinicznego MSWiA w Warszawie, z siedzibą w Warszawie kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: 

trzech  tysięcy  sześciuset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  uzasadnione  koszty  strony 

poniesione 

tytułem wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  579  i  580  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (tekst  jednolity  Dz.U.2019  r.,  poz.  2019  ze  zmianami)  na  niniejszy  wyrok  -  

w  terminie  14  dni  o

d dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 234/21 

UZASADNIENIE 

Dnia 20 stycznia 2021 roku do Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, na 

podstawie art. 179 ust. 1 w zw. z art. 180 ust. 1 i ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 

r.  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U  z  2019  r.  poz.  1843  ze  zm.  -  znanej  dalej  „PZP”) 

odwołanie  złożyli  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia  –

konsorcjum:  (1)  Budir  System  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  spółka 

komandytowa  z  siedzibą  w  Warszawie  (Lider)  oraz  (2)  I.  Z.  prowadzący  działalność 

gospodarczą  pod  firmą  PPHU  IRMA  z  siedzibą  w  Warszawie  (Partner)  dalej  jako 

„Odwołujący”.  

Zamawiający:  Centralny  Szpital  Kliniczny  MSWiA  w  Warszawie  prowadzi 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  trybie  przetargu  nieograniczonego  na 

„Termomodernizację  budynku  Polikliniki  w  Siedlcach”.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało 

zamieszczone  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  w  dniu  16  października  2020.r.,  pod  nr 

598920-N-2020. 

Odwołanie  złożono  od  czynności  Zamawiającego  polegających  na  wyborze  jako 

naj

korzystniejszej,  oferty  złożonej  przez  Zakład  Elektrotechniczny  ZELTECH  S.  P.,  z 

siedzibą w Siedlcach (dalej „Zeltech”). Zamawiającemu zarzucano naruszenie: 

art. 26 ust. 3 PZP poprzez jego niezastosowanie i zaniechanie wezwania ZELTECH 

do złożenia wyjaśnień czy w przedłożonym wykazie robót budowlanych, w zakresie robót w 

poz. 2 mieści się wymagane, wykonanie do cieplenia stropodachów, a  przez to naruszenie 

również art.7 ust. 1 PZP, 

art.  26  ust.3  PZP  poprzez  jego  błędne,  dwukrotne  zastosowanie  (dotyczy  poz.  1  

w przedłożonym wykazie robót), a w konsekwencji naruszenie art. 7 ust. 1 PZP oraz wybór 

jako najkorzystniejszej, oferty ZELTECH, 

art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 oraz art. 24 ust. 4 w zw. z art. 89 ust 1 pkt 5 PZP poprzez ich 

niezastosowanie,  zaniechanie  wykluczenia  ZELTECH  i  wybór  Jego  oferty  jako 

najkorzystniejszej  w  sytuacji  gdy 

z  załączonych  dokumentów  oraz  ogólnie  dostępnych 

informacji  wynika,  iż  nie  wykonywał  prac,  które  uprawniałyby  tego  Wykonawcę  do  

o ubieganie się o zamówienie, 

art.  89  ust  1  pkt  2  PZP  poprzez  jego  niezastosowanie  i  zaniechanie  wykluczenia 

ZELTECH  oraz  wy

bór  Jego  oferty  jako  najkorzystniejszej,  w  sytuacji  gdy  ze  złożonych  na 

wezwanie  Zamawiającego  w  trybie  art.26  ust.  3  PZP  dokumentów  wynika,  że  nie  spełnił 

wymogów  określonych  w  SWIZ  dotyczących  wykonania  co  najmniej  2  robót  budowlano-

instalacyjne  w  zakres

ie  docieplenia  stropodachów  w  obiektach  użyteczności  publicznej,  

a tym samym naruszenie art. 7 ust. 1 PZP, 


art.  24  ust.  1  pkt  12  PZP  w  związku  z  §  2  ust.  4  pkt  1  Rozporządzenia  Ministra 

Rozwoju  z  dnia  26  lipca  2016  r.  w  sprawie  rodzajów  dokumentowi,  jakich  może  żądać 

zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (t.j. Dz. U. z 2020 r. 

poz.  1282),  poprzez  uznanie  dokumentów  złożonych  przez  ZELTECH,  za  dokumenty 

spełniające  wymagania  dowodu  na  potwierdzenie  zdolności  technicznej  i  zawodowej  tegoż 

Wykonawcy,  a  w  konsekwencji  zaniechanie  wykluczenia  W

ykonawcy  w  związku  

z  niespełnieniem  przez  niego  warunków  udziału  w  postępowaniu  i  wybór  Jego  oferty  jako 

najkorzystniejszej. 

Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu: 

• 

unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, 

• 

powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  oferty  ZELTECH,  w  tym  dokonania 

pra

widłowej  oceny  spełnienia  przez  Wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu 

dotyczącego zdolności technicznej i zawodowej, 

• 

wykluczenia ZELTECH i odrzucenia złożonej przez Niego oferty, 

• 

dokonania wyboru oferty O

dwołującego. 

Ponadto 

Odwołujący  wnosił  o  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  następujących 

dowodów: 

stron  18,  26,  27,  29  oraz  od  28-

48  załącznika  nr  2.1.  do  SIWZ  w  postępowaniu 

„Przebudowa  korytarzy  i  klatek  schodowych  budynku  Oddziału  ZUS  w  Siedlcach  w  celu 

dostosowania  budynku  do  przepisów  przeciwpożarowych”  wykazanym  przez  ZELTECH  

w poz. 2 wykazu wykonania robót budowlanych w celu wykazania, iż Wykonawca nie spełnił 

warunku  wykonania  robót  w  zakresie  docieplenia  stropodachów  oraz  celowości  działania 

mającego na celu wprowadzenie Zamawiającego w błąd, 

wezwania  do  złożenia  dokumentów  z  dnia  20.11.2020  r.  oraz  wezwania  do 

uzupełnienia  braków  w  ofercie  z  dnia  02.12.2020.r  na  okoliczność,  iż  Zamawiający 

dwukrotnie  wzywał  ZELTECH  do  przedłożenia  dokumentów  w  celu  wykazania  spełnienia 

przez warunków udziału w postępowaniu; 

harmonogramu 

rzeczowo-terminowo-fin

ansowy 

zadania 

„Zmiana 

sposobu 

użytkowania  Budynku  Oświatowego  na  Środowiskowy  Dom  Samopomocy”  przedłożony  

w celu wykazania spełnienia przez warunków udziału w postępowaniu, w celu wykazania iż 

dokument  ten  nie  spania  wymogów  dokumentu  określonych  w  rozporządzeniu  

o  dokumentach  w  celu  potwierdzenia  sp

ełniania  przez  wykonawcę  warunków  udziału  

w postępowaniu lub kryteriów selekcji dotyczących zdolności technicznej lub zawodowej. 

Odwołujący uzyskał informację o wyborze najkorzystniejszej oferty w dniu 15 stycznia 

2021  r.,  zatem  termin  na 

wniesienie  odwołania  przewidziany  w  art.182  ust.  1  pkt  2  PZP 

został zachowany. Odwołujący uiścił wpis w wymaganej wysokości na rachunek UZP. Kopia 

odwołania została prawidłowo przekazana Zamawiającemu.  


Odwołujący  podkreślił,  że  jest  uprawniony  do  wniesienia  odwołania,  bowiem  jest 

wykonawcą który  złożył  niepodlegającą  odrzuceniu ofertę w  postępowaniu i  uzyskał  łączną 

ilość  punktów  klasyfikującą  go  na  drugiej  pozycji  biorąc  pod  uwagę  kryteria  oceny  ofert. 

Uwzględnienie odwołania może spowodować odrzucenie oferty ZELTECH i w konsekwencji 

wybór  oferty  Odwołującego  jako  najkorzystniejszej.  Czynności  Zamawiającego  narażają 

Odwołującego  na  szkodę  w  postaci  braku  możliwości  osiągnięcia  zysku  związanego  

z realizacją zamówienia. 

Ad.1 i 4 

Zamawiający  w  SIWZ  określił,  że  o  udzielenie  zamówienia  mogą  ubiegać  się 

wykonawcy,  którzy  spełniają  warunki,  dotyczące  zdolności  technicznej  i  zawodowej. 

Wykonawca spełniał warunek, jeżeli: 

wykazał,  że  nie  wcześniej  niż  w  okresie  ostatnich  5  lat  przed  upływem  terminu 

składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał 

należycie i prawidłowo ukończył: 

a) 

co  najmniej  2  roboty  budowlano-

instalacyjne dotyczące dostosowania do aktualnych 

warunków  technicznych,  remontu  instalacji  wewnętrznych:  wod.-kan.,  c.o.,  wentylacji, 

elektrycznych,  teletechnicznych, 

docieplenia  ścian  i  stropodachów  w  obiekcie  użyteczności 

p

ublicznej,  o  wartości  nie  mniejszej  niż  1  500  000,00  złotych  brutto  (z  podaniem  daty  

i  mi

ejsca  wykonania  oraz  załączenia  dokumentów  potwierdzających,  że  roboty  te  zostały 

wykonane należycie). 

do realizacji przedmiotu zamówienia będzie dysponował osobami: 

a) 

Kierownik  budowy,  posiadający  uprawnienia  budowlane  bez  ograniczeń  do 

kierowania  robotami  budowlanymi  w  specjalności  konstrukcyjno-budowlanej,  określone 

przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1 j 86) oraz 

Rozporządzenia  Ministra  Infrastruktury  i  Rozwoju  z  dnia  11  września  2014  r.  w  sprawie 

samodzielnych  funkcji  technicznych  w  budownictwie  (Dz.  U.  poz.  1278)  l

ub  odpowiadające 

im  w

ażne  uprawnienia  budowlane  wydane  na  podstawie  uprzednio  obowiązujących 

przepisów  prawa,  lub  uznane  przez  właściwy  organ,  zgodnie  z  ustawą  z  dnia  22  grudnia 

2015  r.,  o  zasadach  uznawania  kwalifikacji  zawodowych  nabytych  w  państwach 

członkowskich  Unii  Europejskiej  (Dz.  U.  z  2016  r.  poz.  65)  lub  zgodnie  z  wcześniej 

obowiązującymi  przepisami  dotyczącymi  uznawania  kwalifikacji  oraz  zaświadczenie  

o przynależności właściwej izby samorządu zawodowego, 

b) 

Kierownik robót sanitarnych, posiadający uprawnienia budowlane bez ograniczeń do 

kierowania  robotami  budowlanymi  w  specjalności  instalacyjnej  w  zakresie  instalacji  

i  urządzeń  cieplnych,  wentylacyjnych,  wodociągowych,  kanalizacyjnych,  określone 

przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r Prawo Budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186.) oraz 

Rozporządzenia  Ministra  Infrastruktury  i  Rozwoju  z  dnia  11  września  2014  r.  w  sprawie 


samodzielnych funkcji  technicznych  w  budownictwie  (Dz.  U.  poz.  1278)  lub  odpowiadające 

im  ważne  uprawnienia  budowlane  wydane  na  podstawie  uprzednio  obowiązujących 

przepisów  prawa,  lub  uznane  przez  organ,  zgodnie  z  ustawą  z  dnia  22  grudnia  2015  r.  

o  zasadach  uznawania  kwalifikacji  zawodowych  nabytych  w  państwach  członkowskich  Unii 

Europejskiej (Dz. U. z 2016 r. poz. 65) lub zgodnie 

z wcześniej obowiązującymi przepisami 

dotyczącymi  uznawania  kwalifikacji  oraz  zaświadczenie o przynależności  do  właściwej  izby 

samorządu zawodowego, 

c) 

Kierownik  robót  elektrycznych,  posiadający  uprawnienia  budowlane  bez  ograniczeń 

do  kierowania  robotami 

budowlanymi  w  specjalności  instalacyjnej  w  zakresie  instalacji  

i  urządzeń  elektrycznych  i  elektroenergetycznych,  określone  przepisami  ustawy  z  dnia  7 

lipca 1994 r. Prawo Budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186) oraz Rozporządzenia Ministra 

Infrastruktury  i 

Rozwoju  z  dnia  11  września  2014  r.  w  sprawie  samodzielnych  funkcji 

technicznych w budownictwie (Dz. U. poz. 1278) lub odpowiadające im ważne uprawnienia 

budowlane  wydane  na  podstawie  uprzednio  obowiązujących  przepisów  prawa,  lub  uznane 

przez  właściwy  organ,  zgodnie  z  ustawą  z  dnia 22  grudnia  2015  r.  o  zasadach  uznawania 

kwalifikacji  zawodowych  nabytych  w  państwach  członkowskich  Unii  Europejskiej  

(Dz. U. z 2016 r. poz. 65) lub zgodnie z wcześniej obowiązującymi przepisami dotyczącymi 

uznawania  kwalifikacji 

oraz  posiadający  świadectwo  kwalifikacyjne,  uprawniające  do 

zajmowania  się  eksploatacją  urządzeń,  instalacji  i  sieci  na  stanowisku  dozoru  (D)  

i  eksploatacji  (E)  oraz  zaświadczenie  o  przynależności  do  właściwej  izby  samorządu 

zawodowego. 

Ocena  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  była  dokonywana  na  zasadzie 

spełnia/nie spełnia. 

Zamawiający  wymagał  aby  wraz  z  ofertą  wykonawcy  złożyli  oświadczenie  

o  niepodleganiu  wykluczenie  oraz  spełnieniu  warunków  udziału  w  postępowaniu  

(wg  załącznika  nr  4)  aktualne  na  dzień  składania  ofert,  stanowiące  wstępne  potwierdzenie 

spełnienia warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia. 

ZELTECH  nie  załączył  do  oferty  oświadczenia  o  niepodleganiu  wykluczeniu  oraz 

spełnienia warunków udziału w postępowaniu. 

D

ziałając w trybie art. 26 ust. 3 PZP, Zamawiający w dniu 16 listopada 2020 r. wezwał 

ZELTECH 

do uzupełnienia braków oferty. W wyniku wezwania Wykonawca złożył załącznik 

nr  4  - 

oświadczenie wykonawcy o braku przesłanek wykluczenia oraz spełnienia warunków 

u

działu  w  postępowaniu.  W  oświadczeniu  tym  ZELTECH  nie  oświadczył,  aby  w  celu 

spełnienia warunków udziału w postępowaniu, polegał na zasobach innych podmiotów. 

Pismem  z  dnia  20  listopada 

2020  r.  Zamawiający  wezwał  ZELTECH  do  złożenia 

dokumentów w celu wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu.  


Zgodnie  z  rozporządzeniem  o  dokumentach  w  celu  potwierdzenia  spełniania  przez 

wykonawcę warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji dotyczących zdolności 

technicznej lub zawodowej, zamawiający może żądać następujących dokumentów:   

wykazu  robót  budowlanych  wykonanych  nie  wcześniej  niż  w  okresie  ostatnich  5  lat 

przed  upływem  terminu  składania  ofert  albo  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  

w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w  tym okresie, wraz  

z  podaniem  ich  rodzaju,  wartości,  daty,  miejsca  wykonania  i  podmiotów,  na  rzecz  których 

roboty te zostały wykonane, z załączeniem dowodów określających czy te roboty budowlani 

zostały wykonane należycie, w szczególności informacji o tym czy roboty zostały wykonane 

zgodnie  z  przepisami  prawa  budowlanego  i  prawidłowo  ukończone,  przy  czym  dowodami,  

o  których  mowa,  są  referencje  bądź  inne  dokumenty  wystawione  przez  podmiot,  na  rzecz 

którego  roboty  budowlane  były  wykonywane,  a  jeżeli  z  uzasadnionej  przyczyny  

o  obiektywnym  charakterze  wykonawca  nie  jest  w  stanie  uzyskać  tych  dokumentów  -  inne 

dokumenty; 

wykazu osób, skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, 

w  szczególności  odpowiedzialnych  za  świadczenie  usług,  kontrolę  jakości  lub  kierowanie 

robotami  budowlanymi,  wraz  z  informacjami  na  temat  ich  kwalifikacji  zawodowych, 

uprawnień,  doświadczenia  i  wykształcenia  niezbędnych  do  wykonania  zamówienia 

publicznego,  a  także  zakresu  wykonywanych  przez  nie  czynności  oraz  informacją  

o podstawie do dysponowania tymi osobami. 

W dniu 26 listopada 

2020 r. ZELTECH złożył wykaz wykonanych robót budowlanych 

wraz  z  protokołem  końcowym  odbioru  robót  i  harmonogramem  rzeczowo  finansowym  dot. 

zadania „Zmiana Budynku Oświaty na Środowiskowy Dom Samopomocy” oraz wykaz osób, 

które będą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia. W obu załącznikach ZELTECH wskazał, 

że  polega  na  wiedzy  i  doświadczeniu  własnych  zasobów,  w  tym  odnośnie  osób  mających 

uczestniczących w wykonaniu zamówienia.  

O

dwołujący  uzyskał  informacje,  że  ZELTECH  w  dokumentach  przedstawionych  na 

wezwanie  Zamawiającego  podał  nieprawdę  co  do  zakresu  dysponowania  osobą  mgr  inż.  

M.  P.,  posiad

ającego  uprawnienia  do  kierowania  robotami  budowlanymi  bez  ograniczeń  

w  specjalności,  instalacyjnej  w  zakresie  sieci,  instalacji  i  urządzeń.  ZELTECH  wskazał,  że 

osoba  ta 

stanowi  jego zasób własny,  w  sytuacji  gdy  na  dzień  składania ofert  nie łączył  Go  

z nią żaden stosunek prawny. 

W  myśl  postanowienia  art.  22  ust.  1  pkt  3  ustawy  PZP  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  mogą  ubiegać  się  wykonawcy,  którzy  spełniają  warunki  dotyczące  m.  in. 

dysponowania  osobami  zdolnymi  do  wykonania  zamówienia.  Czy  wykonawca  dysponuje 

osobami  zdolnymi  do  wykonania  zamówienia  rozstrzyga  więź  prawna  istniejąca  pomiędzy 

wykonawcą,  a  tymi  osobami  (osobą),  istotnym  jest  zatem  to,  czy  dany  wykonawca  ma 


gwarancję, że dana osoba może świadczyć określone usługi na jego rzecz. W przypadkach, 

gdy  tytułem  prawnym  do  powołania  się  przez  wykonawcę  na  dysponowanie  osobami 

zdo

lnymi do wykonania zamówienia jest stosunek prawny istniejący bezpośrednio pomiędzy 

wykonawcą a osobą (osobami), na dysponowanie której (których) wykonawca się powołuje, 

mamy  do  czynienia  z  dysponowaniem  bezpośrednim.  Przy  czym  bez  znaczenia  jest  tutaj 

charakter prawny takiego stosunku, tj. czy mamy tu do czynienia z 

umową o pracę, umową  

o  świadczenie  usług,  umową  przedwstępną,  czy  też  z  samozatrudnieniem  się  osoby 

fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą (tak wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 

2  lipca  2009  r.  KIO/UZP  766/09,  wyrok 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia 27 maja 2009 r. 

KIO/UZP 639/09; KIO/UZP 659/09). 

Dodatkowo,  w  przedłożonym  przez  ZELTECH  Wykazie  wykonanych  robót 

budowlanych,  w  pozycji  nr  2 

jako  jedną  z  robót  na  potwierdzenie  warunku  dotyczących 

zdolności  technicznej  i  zawodowej,  podano  wykonanie  zadania  „Przebudowa  korytarzy  

i  klatek  schodowych  budynku  Oddział  ZUS  w  Siedlcach  w  celu  dostosowania  budynku  do 

przepisów  przeciwpożarowych  w  Siedlcach”;  Rodzaj  i  zakres  robót  zgodnie  z  załączonym 

protokołem  i  harmonogramem  obejmował:  remont  instalacji  wewnętrznych;  wod-kan.,  c.o., 

wentylacji, elektrycznych i technicznych, docieplenia ścian, stropu (wełną mineralną) i dachu 

(klatki schodowej). 

W  SIWZ  Zamawiający  określił,  że  o  udzielenie  zamówienia  mogą  ubiegać  się 

wykonawcy, którzy wykażą się wykonaniem co najmniej 2 robót budowlano-instalacyjne min. 

w  zakresie  docieplenia  ścian  i  stropodachów.  Stropodach  to  nie  jest  to  samo  co  strop. 

Stropodach  to  strop  nad  ostatnią  kondygnacją  budynku,  który  spełnia  jednocześnie  rolę 

dachu; jest to dach płaski. Cechą charakterystyczną takiego rozwiązania jest brak poddasza. 

Zamawiając  powinien  zauważyć  rozbieżności  pomiędzy  wymaganiami,  a  przedłożonym 

wykazem  i  wezwać  ZELTECH  do  złożenia  wyjaśnień  w  tej  sprawie,  w  trybie  art.26  ust.  3 

PZP. Zaniechanie tej 

czynności narusza zasadę równego traktowania Wykonawców. 

S

koro Zamawiający określił w SIWZ wymagania, to jego obowiązkiem jest dokonanie 

badania  i  oceny  złożonych  ofert,  właśnie  pod  kontem  tych  wymagań.  Niedozwolone  są 

ustępstwa  od  ustanowionych  wymogów.  Z  Wykazu  robót  przedłożonego  przez  ZELTECH, 

wynika  że  w  zakresie  drugiej  z  robót,  nie  wykonywano  docieplenia  stropodachów. 

Zamawiający  miał  obowiązek  wezwać  ZELTECH  do  wyjaśnienia/przedłożenia  dokumentów 

na po

twierdzenie spełnienia wymagań określonych w SIWZ. Skoro tego nie uczynił, powinien 

ewentualnie 

zapoznać  się  z  ogólnie  dostępną  dokumentacją  pod  adresem: 

httPs://bip.zus.pl/zamowienia-publiczne/-/pu- 

blic-auctions/l/ogloszenie-o-przetargu-

nieograniczonym/2

25447.  Analiza  dokumentacji  doprowadziłaby  Zamawiającego  do 

przekonania, że ZELTECH nie spełnia określonych w SIWZ wymagań w zakresie ocieplenia 


stropodachów, gdyż budynek ZUS stropodachów nie podsiada, a co więcej stropy ocieplenia 

uznano jako dobry.  

Ad.3. 

ZELTECH  przedstawił  Zamawiającemu  protokół  odbioru  końcowego  zadania 

„Przebudowa  korytarzy  i  klatek  schodowych  budynku  Oddział  ZUS  w  Siedlcach  w  celu 

dostosowania  budynku  do  przepisów  przeciwpożarowych  w  Siedlcach  przy  ul.  Browarnej 

12”, z którego nie wynikało, iż w ramach robót, wykonano docieplenia stropodachów, a mimo 

to  Zamawiający  zaniechał  żądania  wyjaśnień.  ZELTECH  celowo  nie  przedstawił  referencji  

i  miał  na  celu  wprowadzenie  Zamawiającego  błąd,  gdyż  dobrze  wiedział,  że  nie  będą  one 

zawierały  informacji  o  spełnieniu  postawionych  w  postępowaniu  wymagań.  Takie 

postępowanie prowadzi do wykluczenia Wykonawcy i odrzucenia jego oferty. 

Ad. 2. i 5. 

Działając na podstawie art. 26 ust. 2 PZP w dniu 20 listopada 2020 r. Zamawiający 

wezwał  ZELTECH  do  złożenia  aktualnych  na  dzień  złożenia  oferty,  oświadczeń  lub 

dokumentów,  wymaganych  w  postępowaniu,  potwierdzających,  a  potwierdzających 

spełnianie warunków udziału w postępowaniu w postaci: 

Wykazu  robót  budowlanych  wykonanych  nie  wcześniej  niż  w  okresie  ostatnich  5  lat 

przed  upływem  terminu  składania  ofert  albo  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  

w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy  - w  tym okresie, wraz  

z  podaniem  ich  rodzaju,  wartości,  daty,  miejsca  wykonania  i  podmiotów,  na  rzecz  których 

roboty te zostały wykonane, z załączeniem dowodów określających czy te roboty budowlane 

zostały wykonane należycie, w szczególności informacji o tym czy roboty zostały wykonane 

zgodnie  z  przepisami  prawa  budowlanego  i  prawidłowo  ukończone,  przy  czym  dowodami,  

o  których  mowa,  są  referencje  bądź  inne  dokumenty  wystawione  przez  podmiot,  na  rzecz 

którego  roboty  budowlane  były  wykonywane,  a  jeżeli  z  uzasadnionej  przyczyny  

o  obiektywnym  charakterze  wykonawca  nie  jest  w  stanie  uzyskać  tych  dokumentów  -  inne 

dokumenty. 

Wykaz osób, skierowanych przez  wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, 

w  szczególności  odpowiedzialnych  za  świadczenie  usług,  kontrolę  jakości  lub  kierowanie 

robotami  budowlanymi,  wraz  z  informacjami  na  temat  ich  kwalifikacji  zawodowych, 

uprawnień,  doświadczenia  i  wykształcenia  niezbędnych  do  wykonania  zamówienia 

publicznego,  a  także  zakresu  wykonywanych  przez  nie  czynności  oraz  informacją  

o podstawie do dysponowania tymi osobami. 

W  odpowiedzi  na  wezwanie  ZELTECH  przedłożył  min.  protokół  końcowy  odbioru 

robót  do  zadania  „Zmiana  sposobu  użytkowania  Budynku  Oświaty  na  Środowiskowy  Dom 

Samopomocy - 

umowa nr 272.19.2018 z dnia 20.08.2018r.”. W protokole zawarto informacje 

o  zgłoszeniu  zakończenia  robót  i  gotowości  do  odbioru,  rozpoczęciu  czynności  odbioru, 


przerwaniu  czynności  odbioru  z  powodu  wykrytych  braków  i  wad,  wznowieniu  czynności 

odbioru  po  blisko  miesięcznym  okresie  czasu.  Ważna  informacją  jest,  że  roboty  zostały 

wykonane  w  okresie  od  25.08.2018  r.  do  28.02.2019  r.,  Kierownik  budowy  i  inspektor 

nadzoru  inwestorskiego  potwierdzili  wymagania  ilościowe  i  jakościowe  robót  zgonie  

z umową. Protokół został podpisany przez przedstawicieli obu stron. Do protokołu dołączony 

został  harmonogram  opatrzony  podpisem  kierownika  budowy  oraz  dyrektora  naczelnego 

wykonawcy. Są to reprezentanci tylko jednej strony umowy. W harmonogramie nie widnieje 

pozycja świadcząca o tym, że w ramach prac wykonano roboty w zakresie docieplenia ścian 

i stropodachów. 

Jak  słusznie  podniósł  Zamawiający,  żaden  z  przedłożonych  dokumentów  nie 

potwierdził  że roboty dla tego zadania zostały  wykonane należycie, szczególnie w zakresie 

docieplenia  ścian  i  stropodachów.  Przedłożony  protokół  nie  spełniał  wymagań  określonych 

dla  dokumentu, 

o  którym  mowa  w  rozporządzeniu  o  dokumentach  w  celu  potwierdzenia 

spełniania  przez  wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteriów  selekcji 

dotyczących  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  zamawiający.  Rozporządzenie  jako 

dokument  traktuje  referencje  bądź  inne  dokumenty  wystawione  przez  podmiot,  na  rzecz 

którego  roboty  budowlane  były  wykonywane.  Dopiero  jeżeli  z  uzasadnionej  przyczyny  

o  obiektywnym  charakterze  wykonawca  nie  jest  w  stanie  uzyskać  tych  dokumentów  - 

dowodami mogą być inne dokumenty. ZELTECH jako dowód przedłożyło protokół, z którego 

nie  wynika  zakres  wykonywanych  prac  oraz  harmonogram,  który  w  świetle  rozporządzenia 

nie  stanowi  dokumentu  potwierdzającego  spełnienie  przez  wykonawcę  warunków  udziału, 

gdyż  nie  został  wystawiony  przez  podmiot,  na  rzecz  którego  wykonano  roboty  budowlane. 

ZELTECH  nie  podał  również  przyczyn  o  obiektywnym  charakterze,  dla  których  nie  był  

w  stanie  przedłożyć  dokumentów  określonych  w  rozporządzeniu.  Przedłożony 

harmonogram, ani dołączone na kolejne wezwanie Zamawiającego do uzupełnienia braków 

w  ofercie  dnia  02  grudnia 

2020  r.  wyciągi  z  dokumentacji  projektowej  oraz  oświadczenie  

o  rodzaju  i  zakresie  robót  nie  są  prawidłowe  i  akceptowalne,  gdyż  nie  są  to  dokumenty 

wystawione przez podmiot, 

na rzecz którego roboty wykonał. 

Zamawiający  zatem  dwukrotnie  wzywał  ZELTECH  do  przedłożenia  wykazu  robót 

wraz  z  dokumentami  potwierdzającymi  ich  należyte  wykonanie,  co  świadczy  o  naruszeniu 

art. 26 ust. 3 PZP. 

ZELTECH 

w swoim odwołaniu z dnia 15 grudnia 2020 r. podnosił, że z dokumentacją 

przetargow

ą  do  zamówienia  pn.  „Zmiana  Budynku  Oświaty  na  Środowiskowy  Dom 

Samopomocy”  Zamawiający  mógł  zapoznać  się  na  stronie  internetowej  Gminy  Zbuczyn. 

Odwołujący  przeanalizował  dokumentacją  i  jego  uwagę  zwróci  fakt,  że  zakończenie  robót  

w tym zadaniu ustalono do dnia: 10 

grudnia 2018 roku. Z dokumentów przedłożonych przez 

ZELTECH  wynika,  że  zgłosił  On  odbiór  końcowy  w  dniu  28  lutego  2019  r.  W  protokole 


odbioru  nie  ma  informacji  z  jakiej  przyczyny  aneksowano  umowę,  czy  w  związku  

z  przekroczeniem  terminu,  za  to  jest  informa

cja o  przerwaniu  odbioru  ze  względu  na  braki  

i wady, 

na wykonawcę zostały nałożone kary umowne, jakiego rodzaju braki i wady ujawniły 

się  podczas  podjętej  próby  odbioru  końcowego.  Wymienione  okoliczności  wpływają  na 

ocenę czy roboty zostały wykonane należycie. Tym bardziej, że przerwanie odbioru, zgodnie 

z  wyrokiem  SA  w  Krakowie  z  28.01.2014  r.,  I  ACa  1447/13, 

może,  świadczyć,  że  usterki  

i  wady  były  istotne  i  kwalifikowały  się  do  tego  by  uznać,  że  roboty  były  wykonywane 

niezgodnie  z  projektem  lub  zasadami  wiedz

y  technicznej,  gdyż  tylko  takie  wady.  Stanowią 

przesłankę  do  automatycznego  wstrzymania  odbioru  na  gruncie  art.  647  k.c.  Jakość  robót 

wiąże się z odpowiedzialnością z tytułu gwarancji lub rękojmi za stwierdzone przy odbiorze 

wady,  odbiór  końcowy  determinuje  zaś  wyłącznie  kwestię  wykonania  zobowiązania  przez 

wykonawcę.  Samo  zaś wystąpienie  usterek  i  wad  nie  stanowi  automatycznie  uzasadnionej 

przyczyny  wstrzymania się z  odbiorem robót  i  odmowy  zapłaty  wynagrodzenia;  decydujące 

znaczenie  ma  charakter  uja

wnionych  wad.  Wady  nieistotne  oznaczają  wykonanie 

zobowiązania,  jednak  w  sposób  nienależyty  co  do  jakości,  rzutując  na  zaktualizowanie 

uprawnień inwestora z tytułu rękojmi lub gwarancji.  

Zdaniem  Odwołującego  Zamawiający  miał  prawo  i  obowiązek  domagania  się  od 

ZELTECH  wyjaśnień  i  dokumentów  na  potwierdzenie  spełnienia  warunków  udziału  

w  postępowaniu.  Brak  przedstawienia  przez  ZELTECH,  mimo  dwukrotnego  wezwania, 

dokumentów określonych w rozporządzeniu o dokumentach w celu potwierdzenia spełniania 

przez wyko

nawcę warunków udziału w postępowaniu dotyczących zdolności technicznej lub 

zawodowej,  uprawniała  Zamawiającego  do  wykluczenia  tego  wykonawcy  na  podstawie 

art.24 ust 1 pkt 12 PZP.  

Uwzględnienie  przez  Zamawiającego  w  całości  zarzutów  odwołania  wniesionego 

przez ZELTECH w, było przedwczesne.  

Mając powyższe na względzie, Odwołujący wnosił jak na wstępie. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  Stron  i  Uczestnika  postępowania 

odwoławczego,  uwzględniając  zgromadzony  materiał  dowodowy,  jak również  biorąc 

pod  uw

agę  oświadczenia  i stanowiska  zawarte  w SIWZ,  ogłoszeniu  o  zamówieniu, 

wyjaśnieniach  zamieszczonych  na  stronie  internetowej  Zamawiającego,  ofertach, 

złożonych  przez  Wykonawców  wyjaśnieniach,  odwołaniu,  pismach  procesowych, 

postępowaniu  odwoławczym  o  sygn.  akt  KIO  3350/20,  a także  wyrażone  ustnie  

i  pisemnie  na  rozprawie  i  odnotowane  w 

protokole,  Izba  ustaliła  i zważyła,  co 

następuje: 


Na wstępie zaznaczenia wymaga, iż w związku z tym, że postępowanie o udzielenie 

niniejszego zamówienia zostało wszczęte przed 1 stycznia 2021 r., jest ono prowadzone na 

podstawie przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.  

z  2019  r.,  poz.  1843  ze  zm.),  stosownie  do  art.  92 

ust.  1  ustawy  z  11  września  2019  r. 

Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2020 

ze 

zm.),  który  stanowi,  że  do  postępowań  o  udzielenie  zamówienia,  o  których  mowa  

w ustawie uchylanej w 

art. 89, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. 

stosuje się przepisy dotychczasowe

Jednocześnie przepisy ustawy z Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r. 

(tekst  jednolity  Dz.U.2019  r.,  poz.  2019 

ze  zmianami,  dalej  jako  „nPzp”)  znajdują 

zastosowanie  do  postępowania  odwoławczego  w  przedmiotowej  sprawie.  Zgodnie  bowiem  

z  art.  92  ust.  2 

ustawy  z  11  września  2019  r.  Przepisy  wprowadzające  ustawę  ‒  Prawo 

zamówień  publicznych,  do  postępowań  odwoławczych  oraz  postępowań  toczących  się 

wskutek  wniesienia  skargi  do  sądu,  o  których  mowa  w  ustawie  uchylanej  w  art.  89, 

wszczętych  po  dniu  31  grudnia  2020  r.,  dotyczących  postępowań  o  udzielenie  zamówienia 

wszczętych  przed  dniem  1  stycznia  2021  roku  stosuje  się  przepisy  ustawy,  o  której  mowa  

w art. 1. 

Następnie  ustalono,  że  nie  została  wypełniona  w  całości  żadna  z  przesłanek 

skutkujących  odrzuceniem  odwołania  w  całości  w  trybie  art.  528  ust.  1  ustawy  nPzp  i  nie 

stwierdziwsz

y ich, Izba skierowała odwołanie na rozprawę. Tym niemniej sygnalizacji w tym 

momencie  wymaga  okoliczność,  że  pewne  zarzuty  złożonego  odwołania  odnoszące  się  do 

czynności i zaniechań Zamawiającego podlegały odrzuceniu. 

Ustalono 

dalej, 

że 

wykonawca 

wnoszący 

odwołanie 

posiada 

interes  

w  uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia,  kwalifikowany  możliwością  poniesienia  szkody  

w  wyniku  potencjalnego 

naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy,  o  których 

mowa  w  art.  505  ustawy  nPzp. 

Możliwość  dokonania  w  sposób  nieprawidłowy  czynności 

badania  i  oceny  ofert, 

pozbawia  Odwołującego  możliwości  uzyskania  zamówienia. 

Wypełnione zostały zatem materialnoprawne przesłanki do rozpoznania odwołania.  

Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłoszenie przystąpienia 

złożył  wykonawca  S.  P.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Zakład 

Elektrotechniczny  ZELTECH  z  siedzibą  w  Siedlcach.  Izba  potwierdziła  skuteczność 

przystąpienia. Przystępujący wnosił o oddalenie odwołania w całości.  

Odnosząc się do zarzutów w zakresie oceny spełniania warunku udziału dotyczącego 

zdolności  technicznej  i  zawodowej,  Przystępujący  przywołał  brzmienie pkt  6.2  ppkt  1  SIWZ  


w  zakresie 

tego  warunku  oraz  wskazał  jakie  dokumenty  były  wymagane  na  jego 

potwierdzenie.  

Przystępujący  na  wezwanie  Zamawiającego  z  dnia  16  listopada  2020  roku  w  trybie 

art.  26 

ust. 3 ustawy Pzp złożył oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu oraz spełnianiu 

warunków  a  także  oświadczenie  o  braku  przynależności  do  tej  samej  grupy  kapitałowej  

(w dniu 18 listopada 2020 roku).  

Na  wezwanie  Zamawiającego  z  dnia  20  listopada  2020  roku  w  trybie  art.  26  ust.  2 

ustawy  Pzp  o  złożenie  aktualnych  na  dzień  złożenia  oświadczeń  lub  dokumentów 

potwierdzających  spełnianie  warunków  w  postaci  wykazu  wykonanych  robót  oraz  wykazu 

osób  Przystępujący  złożył  wykaz  wykonanych  robót  z  załącznikami  (protokół  końcowy 

odbioru  robót  i  harmonogram  robót)  oraz  wykaz  osób,  które  będą  uczestniczyć  

w wykonywaniu zamówienia ( w dniu 26 listopada 2020 roku).  

Z kolei na wezwanie Zamawiającego z dnia 2 grudnia 2020 roku w trybie art. 26 ust. 3 

ustawy  Pzp  w  zakresie  u

zupełnienie  braków  oferty  dotyczących  pozycji  nr  1  wykazu  robót, 

Przystępujący  złożył  wyjaśnienia  dla  tej  pozycji  wykazu  oraz  wyciąg  z  dokumentacji 

projektowej określający zakres prac związanych z dociepleniem ścian i stropodachów, w tym 

rysunki  techniczne

:  rzut  dachu,  z  którego  wynikało,  że  w  zakresie  prac  było  docieplenie 

stropodach,  a  także  rysunek  obrazujący  docieplenie  ścian  i  ocieplenie  dachu  

(w  dniu  3  grudnia  2020  roku). 

W  wezwaniu  Zamawiający  wskazywał,  że  Przystępujący  nie 

udowodnił, że robota budowlana przedstawiona w pozycji pierwszej wykazu robót złożonego 

w dniu 26.11.2020 r. obejmowała swoim zakresem docieplenie ścian i stropodachów. 

W  ocenie  Przystępującego  zarzut  odwołania  dotyczący  dwukrotnego  zastosowania 

art. 26 ust. 3 ustawy Pzp jest więc bezzasadny. 

W  przypadku  pozycji  nr  2  wykazu 

robót  Przystępujący  podkreślił,  że  zgodnie  

z załączonym protokołem oraz harmonogramem robót zadanie obejmowało remont instalacji 

wewnętrznych:  wod.-kan.,  c.o.,  wentylacji,  elektrycznych  i  teletechnicznych,  docieplenia 

ścian,  stropu  (wełną  mineralną)  oraz  dachu  (klatki  schodowej).  Wartość  robót  wyniosła 

200,66 zł. Czas realizacji zadania: 01/03/2019 do 24/03/2020. Zamawiającym był ZUS 

Oddział  w  Siedlcach.  Pozycja  wykazu  nie  budziła  wątpliwości  Zamawiającego,  bowiem 

warunek  pozwalał  na  zakwalifikowanie  jako  robót  mieszczących  się  w  zakresie 

przedmiotowym  warunku 

również  prac  technicznie  trudniejszych,  mianowicie  polegających 

na dociepleniu dachu, wymagającego większego nakładu prac i większych umiejętności niż 

docieplenie  stropodachu.  Zgodnie  ze  sztuką  budowlaną,  nakład  pracy  i  wiedza  techniczna 

niezbędna  do  prawidłowego  wykonania  docieplenia  stropodachu  mieści  się  w  nakładzie 

pracy i wiedzy technicznej niezbędnej do wykonania docieplenia dachu. Zatem pozycja nr 2 

wykazu  potwierdzała  spełnianie  warunku.  Natomiast  zgodnie  z  orzecznictwem  dokumenty 

składane  na  potwierdzenie  należytego  wykonania  zadań  z  wykazu  nie  muszą  zawierać 


sformułowań  tożsamych  do  użytych  w  treści  warunku  z  SIWZ  (tak  wyrok  KIO  z  dnia  15 

cze

rwca  2020  r.,  sygn.  akt  KIO  492/20)  bowiem  dokumenty  te  nie  mają  potwierdzać 

spełniania warunku ale należyte wykonanie zamówienia.  

Odnosząc  się  jeszcze  raz  do  pozycji  nr  1  wykazu  Przystępujący  podkreślił,  że 

zadanie  wykonano  na  rzecz  Gminy  Zubczyn,  zostało  ono  odebrane  w  całości  protokołem 

odbioru  z  dnia  25/03/2019  r.,  potwierdzającym  należyte  wykonanie  robót.  Umowa  była 

aneks

owana  w  zakresie  terminu  realizacji  i  roboty  zostały  wykonane  w  umówionym  przez 

strony terminie, co potwierdza treść protokołu. Z protokołu wynika, że komisja nie stwierdziła 

usterek  podczas  przeglądu  robót  i  Zamawiający  dokonał  bezusterkowego  odbioru 

końcowego. 

Natomiast pozycja nr 2 wykazu 

dotyczyła zamówienia wykonywanego na rzecz ZUS 

Oddział  w  Siedlcach,  odebranego  w  całości  protokołem  odbioru  końcowego  z  dnia 

31/03/2020  r.  potwierdzającym  należyte  wykonanie  robót  (w  zakresie  zgodnym  z  umową, 

dokumentacją techniczną i zapisami w dzienniku budowy).  

W  zakresie  zarzutów  odwołania  dotyczących  wykazu  osób  Przystępujący  przywołał 

brzmien

ie warunku i wymogi dla dokumentów, które miały potwierdzać spełnienie warunków.  

Na  wezwanie  Zamawiającego  z  dnia  20  listopada  2020  roku  w  trybie  art.  26  ust.  2 

ustawy  Pzp  Przystępujący  złożył  wymagany  wykaz  osób.  W  wykazie  tym  Wykonawca 

wskazał osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w tym jako kierownika 

robót sanitarnych Pana M.P., zaznaczając, że podstawą dysponowania wskazaną osobą jest 

„zasób  własny”.  W  doktrynie  i  orzecznictwie  na  tle  dostępności  osób  wymaganych  do 

realizacji  zamówienia  wykształciły  się  dwa  pojęcia:  dysponowanie  bezpośrednie  

(na  podstawie  stosunku  prawnego  łączącego  wykonawcę  z  osobą)  oraz  dysponowanie 

pośrednie  (w  przypadku  udostępnienia  osoby  przez  podmiot  trzeci,  na  podstawie  więzi 

prawnej  łączącej  wykonawcę z  podmiotem trzecim).  Jeżeli  tytułem  prawnym  dysponowania 

osobą  jest  stosunek  prawny  łączący  bezpośrednio  wykonawcę  z  daną  osobą,  to  mamy  do 

czynienia  z  dysponowaniem  bezpośrednim.  Nie  zachodzi  w  takim  przypadku  stosunek 

podwykonawstwa  i  polegania  na  zasobach  podmiotu  trzeciego.  Bez  znaczenia  postaje  jaki 

dokładnie  stosunek  prawny  łączy  wykonawcę  z  daną  osobą  (umowa  o  pracę,  samo 

zatrudnienie, umowa cywilnoprawna).  

Odwołujący  na  zarzut  podania  nieprawdy  nie  przestawił  żadnych  dowodów.  Sam 

zarzut  nie  ma  oparcia 

w  faktach,  ponieważ  między  Przystępującym  na  wskazaną  osobą 

istnieje bezpośredni stosunek prawny – przy czym nie jest to umowa o pracę- ale taka forma 

nie jest wymagana.  

Zgodnie z wypracowanym poglądem cechy stosunku pracy nie będą miały czynności 

wykony

wane  przez  osoby  wykonujące  samodzielne  funkcje  techniczne  w  budownictwie. 

Czynności  wykonywane  przez  takie  osoby  zasadniczo  nie  polegają  na  wykonywaniu  pracy  


w rozumieniu Kodeksu pracy. Stąd Przystępujący w złożonym wykazie osób w odpowiedniej 

kolumnie  w

skazał  „zasób  własny”  mając  na  myśli  dysponowanie  bezpośrednie,  a  nie 

zastosowanie art. 22a ustawy Pzp. 

Z tych powodów zdaniem Przystępującego odwołanie jest niezasadne. 

Na  podstawie  dokumentacji  postępowania  przekazanej  przez  Zamawiającego  

w formie elektronicznej 

Izba ustaliła, że Odwołujący Konsorcjum Budir prawidłowo przytoczył 

brzmienie warunków  udziału w  postępowaniu w  zakresie zdolności  technicznej,  zawodowej 

oraz  dysponowania  osobami,  a  także  prawidłowo  podał  jakich  dokumentów  wymagano 

celem potwie

rdzenia ustalonych warunków udziału.  

W  dniu  11  grudnia  2020  roku  Zamawiający  powiadomił  o  wykluczeniu  Wykonawcy 

Zakład 

Elektrotechniczny 

Zeltech 

S. 

P. 

siedzibą 

Siedlcach,  

na  podstawie  art.  24  ust  1  pkt  1  ustawy  Pzp,  bowiem  wykonawca  ni

e  spełnił  warunków 

udziału  w  postępowaniu.  W  uzasadnieniu  Zamawiający  podkreślił,  że  na  potwierdzenie 

warunku  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  wymagał  złożenia  wykazu  robót  wraz  

z  dokumentami  potwierdzającymi  zakres  robót  oraz,  że  roboty  te  zostały  należycie 

wykonane. Zamawi

ający określił, że Wykonawca spełni warunek, jeżeli: 

1)  wykaże,  że  nie  wcześniej  niż  w  okresie  ostatnich  5  lat  przed  upływem  terminu 

składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał 

należycie i prawidłowo ukończył: 

a)  co  najmniej  2  roboty  budowlano-

instalacyjne  dotyczące  dostosowania  do 

aktualnych  warunków  technicznych,  remontu  instalacji  wewnętrznych:  wod.-kan.,  c.o., 

wentylacji,  elektrycznych  i  teletechnicznych,  docieplenia  ścian  i  stropodachów  w  obiekcie 

użyteczności  publicznej,  o  wartości  nie  mniejszej  niż  1  500  000,00  złotych  brutto  

(z  podaniem  daty  i  miejsca  wykonania  oraz  załączenia  dokumentów  potwierdzających,  że 

roboty te zostały wykonane należycie). 

W  dniu  26  listopada  2020  roku  Wykonawca  ZELTECH 

zdaniem  Zamawiającego 

złożył wykaz robót obarczony wadą polegającą na braku udowodnienia, że robota wskazana 

w  pozycji 

pierwszej  obejmowała  swoim  zakresem  docieplenie  ścian  i  stropodachów.  

W związku z powyższym Zamawiający w dniu 02 grudnia 2020 roku wezwał Wykonawcę do 

uzupełnienia  braków  w  ofercie  w  postaci  prawidłowego  wykazu  robót.  Wykonawca  

w  odpowiedzi  na  wezwanie  nie  złożył  nowego  wykazu  robót,  przedstawił  natomiast  część 

projektu  dotyczącego  roboty  wskazanej  w  pierwotnym  wykazie  w  pozycji  1.  Zdaniem 

Zamawiającego  żadne  dokumenty  przedstawione  przez  Wykonawcę  nie  potwierdzają  że 

robota 

w pozycji pierwszej wykazu została wykonana należycie w zakresie części dotyczącej 

docieplenia ścian i stropodachów. 


W dniu  15 grudnia  2020  roku Wy

konawca ZELTECH (obecnie Przystępujący) złożył 

na powyższą czynność odwołanie do Prezesa KIO. W zarzutach odwołania podniesiono, że 

Zamawiający  dokonał  nieprawidłowej  oceny,  że  Odwołujący  nie  spełnił  warunku  udziału  

w  postępowaniu  zdolności  technicznej  i  zawodowej,  określonego  w  pkt  6.2  ppkt  1)  SIWZ,  

i  wyklucz

ył  Odwołującego,  czy  Zamawiający  naruszył  następujące  przepisy  ustawy  Pzp:  

art. 7 ust. 1, art. 24 ust. 1 pkt 12, art. 24 ust. 4, art. 89 ust. 1 pkt 5, art. 92 ust. 1 pkt 2 i 3. 

W  zakresie  pozycji  pi

erwszej  wykazu  robót  ZELTECH  przedstawił  Zamawiającemu 

łącznie następujące dokumenty: 

oświadczenie  w  wykazie  robót  o  rodzaju  i  zakresie  robót,  wartości  robót,  czasie 

realizacji, Zamawiającym (inwestorze) i miejscu wykonania robót - wykazując w ten sposób, 

że takie roboty zostały wykonane; 

protokół końcowy odbioru robót wraz z harmonogramem robót - potwierdzając w ten 

sposób, że roboty objęte zamówieniem, o którym mowa w tym protokole zostały wykonane 

należycie, 

dokumenty  wyjaśniające  Zamawiającemu  zakres  robót,  tj.  wyciąg  z  dokumentacji 

projektowej określający zakres prac związanych z dociepleniem ścian i stropodachów, w tym 

rysunki techniczne. 

D

okumentacja (łącznie) potwierdza wymagany zakres, tj. że zamówienie (publiczne), 

wykonane  na  rzecz  Gminy  Zbuczyn, 

odebrane przez  Gminę  w  całości  (protokołem  odbioru 

końcowego)  obejmowało  swym  zakresem  -  zgodnie  z  oświadczeniem  Odwołującego  

w  wykazie  robót  -  docieplenie  ścian  i  stropodachów.  Zgodnie  z  dokumentacją  projektową 

(dostępną  również  na  stronie  internetowej  Gminy  Zbuczyn,  link: 

http://www.e-

bip.pl/Start/50/PublicQrder/20485

roboty  budowlane  obejmowały  m.in.  termomodernizację 

ścian  zewnętrznych  oraz  fundamentów,  wykonanie  pokrycia  dachu,  termomodernizację 

stropodachu pełnego. 

Stąd  w  ocenie  Wykonawcy  przedstawiono  dokumenty  potwierdzające  spełnianie 

warunków  udziału  w  postępowaniu,  w  tym  dokumenty  potwierdzające  należyte  wykonanie 

zadania  przedstawionego 

w  wykazie  robót,  a  dokumentami  potwierdzającymi  należyte 

wykonanie nie są tylko „referencje” ale również mogą to być inne dokumenty (np. protokoły 

odbioru).  

Ponadto  Przystępujący  zauważył,  że  z  przepisu  art.  92  ust.  1  ustawy  Pzp 

jednoznacznie wynika wymóg, aby wykonawcy biorący udział w postępowaniu uzyskali pełny 

zakres informacji co do rozstrzygnięcia zamawiającego w  zakresie oceny  ofert  wraz  z  jego 

pełnym uzasadnieniem co do podstawy faktycznej i prawnej odrzucenia oferty. Niewątpliwym 

jest  bowiem,  że  uzasadnienie  faktyczne  i  prawne  jest  informacją  istotną  dla  wykonawcy  

i  wpływa  na  zakres  składanych  przez  wykonawcę  środków  ochrony  prawnej,  

a  w  szczególności  na  rodzaj  argumentacji  mającej  obalić  stanowisko  zamawiającego. 


Dodatkowo  podniesiono,  że  art.  89  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp  nie  znajduje  zastosowania  

w postępowaniach prowadzonych w trybie przetargu nieograniczonego.  

Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty wniesionego odwołania, do postępowania 

odwoławczego  nie  przystąpił  po  stronie  Zamawiającego  żaden  wykonawca,  w  związku  

z powyższym w dniu 30 grudnia 2020 roku Krajowa Izba Odwoławcza wydała postanowienie 

o umorzeniu postępowania (KIO 3350/20).  

W dniu 13 stycznia 2021 roku Zamawiający zawiadomił, że: 

unieważnia  czynność  oceny  ofert  w  wyniku,  której  został  wezwany  wykonawca 

konsorcjum  BUDIR  d

o  potwierdzenia  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  jako 

oferta najwyżej oceniona, 

unieważnia  czynność  wykluczenia  wykonawcy  Zeltech  z  powodu  niespełnienia 

warunków udziału w postępowaniu, 

unieważnia  czynność  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Zeltech  jako  oferty  wykonawcy, 

który nie potwierdził spełnienia warunków udziału w postępowaniu. 

dokona ponownego badania i oceny ofert wykonawców: Zeltech i konsorcjum BUDIR 

SYSTEM  na  etapie  złożonych  dokumentów  na  potwierdzenie  spełniania  warunków  udziału  

w postępowaniu przez wykonawcę Zeltech.  

W dniu 15 stycznia 2021 roku Zamawiający dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej 

za  taką  uznając  ofertę  złożono  przez  Wykonawcę  ZELTECH,  przyznając  jej  100  punktów. 

Oferta Odwołującego uzyskała 99,79 punktów.  

Za

mawiający  złożył  obszerne  stanowisko  pisemne  wraz  z  dodatkowym  materiałem 

dowodowym, w którym wnosił o oddalenie odwołania w całości.  

Biorąc powyższe ustalenia pod uwagę, Izba uznała, że odwołanie w części podlegało 

odrzuceniu, natomiast pozostałe zarzuty odwołania okazały się niezasadne.  

Izba  przychyliła  się  do  wniosku  o  odrzucenie  odwołania  zgłoszonego  przez 

Przystępującego i popieranego przez Zamawiającego, ponieważ  część zarzutów odwołania 

dotyczy  czynności,  którą  Zamawiający  wykonał  w  przypadku  uwzględnienia  zarzutów 

odwołania,  zgodnie  z  żądaniem  zawartym  w  odwołaniu  (art.  528  ust.  1  pkt  5  nPzp). 

Zauważyć  należy,  iż  w  postępowaniu  odwoławczym  KIO  3350/20,  toczącym  się  po 

wniesieniu  odwołania  przez  Przystępującego  ZELTECH,  który  kwestionował  czynność 

wykluczenia  go  z  postępowania  z  powodu  nieuznania  zadania  na  potwierdzenie  spełnienia 

warunku  umieszczonego  w  pozycji  nr  1  złożonego Wykazu  robót,  Zamawiający  uwzględnił  

w  całości  zarzuty.  Odwołujący  nie  przystąpił  wówczas  do  postępowania  odwoławczego  po 


stronie  Zamawiającego.  Zamawiający  po  uznaniu  zasadności  zarzutów,  nie  wykonywał 

żadnych  dodatkowych  czynności  w  odniesieniu  do  pozycji  nr  1  Wykazu  robót,  nie  wzywał 

wykonawcy  do  złożenia  dodatkowych  wyjaśnień  lub  też  dodatkowych  dokumentów 

potwierdzających  spełnienie  warunku,  czy  też  wskazujących  na  należyte  wykonanie  robót 

budowlanych.  Żądaniem  Przystępującego  w  postępowaniu  KIO  3350/20  było  przywrócenie 

jego oferty do postępowania, dokonanie czynności ponownego badania i oceny ofert, w tym 

w  również  w  przedmiocie  spełniania  przez  Wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu  

i  uznanie  przez  Zamawiającego  jego  oferty  za  najkorzystniejszą.  Zamawiający  takim 

żądaniom  uczynił  zadość.  W  ocenie  Izby  podnoszenie  w  tym  momencie  zarzutów  przez 

Odwołującego  wobec  oferty  Przystępującego  do  pozycji  nr  1  Wykazu  należy  uznać  za 

działania  spóźnione.  Odwołujący  w  poprzednio  toczącym  się  postępowaniu  odwoławczym 

był uprawniony do ochrony swojego interesu w uzyskaniu zamówienia, zwłaszcza jeżeli jego 

oferta  zajmowała  drugie  miejsce  w  rankingu  oferty,  mógł  zgłosić  przystąpienie  po  stronie 

Zamawiającego i wskazywać na błędy w ofercie ZELTECH w przypadku pozycji 1 Wykazu. 

Podmiot ten z przysługujących mu uprawnień procesowych nie skorzystał. Obecnie w ocenie 

składu  orzekającego  Izby  nie  może  on  czynić  Zamawiającemu  zarzutów,  w  sytuacji  gdy 

Zamawiający  uczynił  zadość  żądaniom  uwzględnionego  odwołania.  Czynności  wykonane 

przez  Zamawiającego  stanowią  dokładne  wypełnienie  żądań  odwołania  w  sprawie  KIO 

3350/20,  a  zatem 

są  czynnościami,  które  Zamawiający  wykonał  zgodnie  z  żądaniem 

zawartym  w  odwołaniu.  Następczo  Zamawiający  dokonał  czynności  wyboru  oferty 

Przystępującego  ZELTECH  jako  najkorzystniejszej  oferty.  W  świetle  art.  528  ust.  1  pkt  5 

ustawy  nPzp 

jest  poza  sporem,  że  takich  czynności  nie  można  kwestionować  poprzez 

wniesienie  kolejnego  odwołania,  a  jeżeli  odwołanie  takie  zostanie  wniesione,  Izba  musi  je 

odrzucić.  Kolejne  zarzuty  Odwołującego  konsorcjum  Budir  dotyczące  pozycji  nr  1  Wykazu 

robót  należy  uznać  za  niedopuszczalne.  Za  odrzucone  i  nie  podlegające  rozpoznaniu 

należało  uznać  zarzuty  oznaczone  jako  2,  3,  4,  5  w  zakresie  w  jakim  odnosiły  się  one  do 

pozycji nr 1 Wykazu robót złożonego przez Przystępującego.  

W pozostałym zakresie odwołanie podlegało oddaleniu.  

Osią  sporu  między  uczestnikami  postępowania  odwoławczego  jest  interpretacja 

ustalonego  w  postępowaniu  warunku  udziału  w  zakresie  zdolności  zawodowych  

i  technicznych,  mianowicie 

czy  Zamawiający  winien  był  uznać  za  prawidłowe  roboty 

docieplenia wykonywane w obrębie stropów w obiekcie użyteczności publicznej, w sytuacji, 

gdy  z  zapisów  warunku  wynikało,  że  wymóg  odnosił  się  do  robót  dotyczących  docieplenia 

stropodachów.  


Przechodząc  do  analizy  zarzut  naruszenia  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  przez  jego 

niezastosowanie  wobec  pozyc

ji  nr  2  Wykazu  robót,  dostrzeżenia  wymaga,  iż  regulacja  ta 

znajduje  zastosowanie,  gdy  u  Zamawiającego  po  analizie  złożonych  przez  wezwanego 

wykonawcę dokumentów mających potwierdzać spełnianie warunku udziału w postępowaniu 

rodzą się wątpliwości, czy rzeczywiście potwierdzono spełnienie warunku. W przedmiotowym 

stanie faktycznym 

w ocenie Izby  wezwanie Przystępującego ZELTECH nie było konieczne, 

gdyż  wskazane  zadanie  z  poz.  2  spełniało  warunki  wskazane  przez  Zamawiającego  m.in.  

w  zakresie  docieplenia  stropo

dachów,  co  znajdowało  potwierdzenie  w  złożonych 

dokumentach  i  powszechnie  dostępnej  dla  Zamawiającego  dokumentacji  postępowania 

referencyjnego. 

Zadanie  dotyczące  Przebudowy  korytarzy  i  klatek  schodowych  budynku 

Oddziału ZUS w Siedlcach w celu dostosowania budynku do przepisów przeciwpożarowych 

w  Siedlcach 

realizowane  było  w  ramach  ustawy  Pzp,  a  więc  cała  dokumentacja 

postępowania,  w  tym  dokumentacja  techniczna  i  projektowa  dostępna  była  na  stronie 

internetowej zamawiającego.  

W pozycji nr 2 

Wykazu robót Przystępujący wskazał robotę budowlaną: „Przebudowa 

korytarzy  i  klatek  schodowych  budynku  Oddziału  ZUS  w  Siedlcach  w  celu  dostosowania 

budynku  do  przepisów  przeciwpożarowych  w  Siedlcach”.  Jako  rodzaj  i  zakres  robót 

wskazano,  że  zgodnie  z  załączonym  protokołem  i  harmonogramem  obejmował  on  remont 

instalacji  wewnętrznych  (wod-kan,  c.o.,  wentylacji,  elektrycznych,  teletechnicznych, 

docieplenie  ścian,  stropu  (wełną  mineralną)  i  dachu  (klatki  schodowe).  Wykonawca  do 

Wykazu  załączył  Protokół  odbioru  końcowego,  z  którego  wynikało,  że  roboty  zostały 

wykonane  w  zakresie  zgodnym  z  umową,  dokumentacją  techniczną  i  zapisami  dziennika 

budowy, w terminie, nie stwierdzono wad nienadających się do usunięcia, obiekt odpowiada 

przeznaczeniu  i  spełnia  warunki  Prawa  budowlanego.  Oprócz  protokołu  odbioru 

Przystępujący przedstawił również harmonogram wykonywania robot,  

Izba  podziela  stanowisko  i  argumentację  zaprezentowaną  w  odpowiedzi  na 

odwołanie i na rozprawie przez Zamawiającego. 

Niewątpliwie  złożone  przez  Przystępującego  na  wezwanie  dokumenty  potwierdzały 

należyte  wykonanie  zamówienia.  Co  prawda  Przystępujący  nie  przedstawił  „referencji”, 

jednakże  zgodnie  z  jednolitym  stanowiskiem  doktryny  i  orzecznictwa  dowodami 

potwierdzającymi  należyte  wykonanie  prac  mogą  być  również  inne  dokumenty,  nie  tylko 

„referencje”  pochodzące  wprost  od  zamawiających.  Takie  wymogi  spełniają  również 

protokoły  odbioru  stwierdzające  brak  wad,  wypełnienie  zobowiązań  umownych,  protokoły 

ustaleń  końcowych.  Dokumenty  takie  zostały  przez  Przystępującego  przedstawione,  

a Odwołujący w żaden sposób nie podważył rzetelności ich sporządzenia, czy zawartych tam 

twierdzeń o jakości robót. Pamiętać należy również, że funkcją referencji jest potwierdzenie 

należytego  wykonania  robót,  a  nie  potwierdzenie  zakresu  rzeczowego.  Zakres  rzeczowy 


zadania  został  przez  Przystępującego  wskazany  w  Wykazie  robót,  natomiast  złożone 

protokół i harmonogram potwierdzać miały jakość wykonanych prac.  

Wprost także z Wykazu robót wynika, że prace na zadaniu referencyjnym w pozycji nr 

2  Wykazu 

dotyczyły  docieplenia  stropu  wełną  mineralną.  Oznacza  to,  iż  Przystępujący  nie 

ukrywał tego faktu, nie zataił go, nie opisał w sposób odmienny od dokumentacji technicznej 

czy  zapisów  umowy.  Z  uwagi  na  okoliczność,  że  zgłoszone  zadanie  wykonywane  było  

w  ra

mach  ustawy  Pzp,  możliwe  było  samodzielne  zapoznanie  się  z  dokumentacją 

projektową  i  techniczną  przez  każdy  zainteresowany  podmiot,  co  też  Zamawiający  uczynił. 

Możliwe było więc sprawdzenie, czy praca z Wykazu robót potwierdza spełnienie warunku co 

do doświadczenia przy robotach dotyczących docieplenia stropodachów.  

Z  przedmiotowej  dokumentacji  przedstawionej  Izbie  wraz  z  odpowiedzią  na 

odwołanie  wynika,  że  wykonywane  było  docieplenie  stropów  nad  3  piętrem  budynku  - 

ostatnia  kondygnacja

,  co  obrazuje  załączony  rysunek  –  przekrój  budynku.  Z  opisu 

przedmiotu  zamówienia  i  dokumentacji  technicznej  wynika,  że  w  związku  z  koniecznością 

wzmocnienia istniejącej drewnianej więźby dachowej, konieczne było rozebranie istniejącego 

stropu  podwieszanego  w  klatkach  schodowych

,  następnie  dokonać  należało  wzmocnienia 

konstrukcji  dachu  oraz 

wykonać  poszycie  w  postaci  sufitu  podwieszanego  systemowego  

z  płyt  kartonowo-gipsowych  ogniochronnych  GKF  mm  na  konstrukcji  stalowej,  a  także  do 

zadań Wykonawcy należało wykonanie izolacji termicznej stropu z wełny mineralnej gr. 200 

mm.  

Izba  podziela  zapatrywania  Zamawiającego  i  Przystępującego,  że  zadanie 

przedstawione  w  pozycji  nr  2  Wykazu  potwierdza  spełnienie  warunku  udziału.  Jak  wynika  

z  całokształtu  dostępnej  dokumentacji  technicznej,  III  piętro  jest  w  istocie  ostatnim  piętrem 

budynku  (rysunek 

na  stronie  27  Załącznika  nr  2.1  do  SIWZ  —  Projekt  budowlano-

wykonawczy),  zatem  przedmiotow

y  strop  pełnił  w  istocie  funkcję  stropodachu.  

W  przedmiotowym  postępowaniu  Zamawiający  wymaga  wykonania  izolacji  stropodachu 

poprzez ułożenie na stropie nad ostatnią kondygnacją ocieplenia płytami z wełny mineralnej 

lub  granulatem  o  grubości  30  cm.  Są  to  zatem  prace  tożsame  do  wykonanych  na  zadaniu 

referencyjnym. W ocenie Izby nie byłoby uprawnione nieuznanie takiego doświadczenia tylko 

z  tego  powodu,  że  inny  z  zamawiających  nie  użył  w  swojej  dokumentacji  projektowej 

wyrażenia  „stropodach”.  Dostrzeżenia  wymaga,  iż  oprócz  wykładni  literalnej  warunku,  nie 

można  zapomnieć  także  o  wykładni  funkcjonalnej.  O  treści  warunku  nie  decyduje  jedynie 

użycie  w  nim  pewnych  sformułowań,  w  szczególności  jeżeli  warunek  nie  definiuje  bliżej 

używanych  określeń  ale  rzeczywisty  zakres  nabytego  przez  danego  wykonawcę 

doświadczenia podczas wykonywania prac określonego rodzaju.  

Je

żeli  prace  wykonane  przez  wykonawcę  na  wskazanym  zadaniu  referencyjnym 

odpowiadają  przedmiotowo,  w  sposób  funkcjonalny,  technologiczny  pracom,  które  będą 


wykonywane  na  projektowanym  zadaniu,  takiemu  Wykonawcy  nie  można  odmówić 

posiadania  doświadczenia  zawodowego  w  realizacji  określonego  rodzaju  robót.  Dla  Izby 

niebagatelne  znaczenie  miało  również  przedstawienie  przez  Przystępującego  rysunków 

technicznych,  na  podstawie  których  można  stwierdzić,  że  prace  do  wykonania  i  prace 

wykonane  są  rodzajowo  tożsame.  W  obu  przypadkach  prace  będą  wykonywane  w  stopie, 

nad  którym  znajduje  się  wolna  przestrzeń  o  rożnym  przeznaczeniu  i  dopiero  nad  nią 

usytuowany  jest  dach. 

Odwołujący  w  tym  zakresie  nie  przedstawił  żadnej  argumentacji 

przeciwnej i nie zanegował twierdzeń o charakterze prac, ograniczając się do twierdzeń, że 

stop  i  stropodach  nie  są  pojęciami  zbieżnymi.  Nie  przedstawił  jednak  jakiejkolwiek 

argumentacji 

w jaki sposób wykonywanie prac docieplenia stropu różni się od wykonywania 

prac docieplenia stropodachu w tych d

wóch konkretnych przypadkach, zwłaszcza w sytuacji 

przedstawienia  obszernego  materiału  dowodowego  przez  Strony  przeciwne.  Z  dwóch 

złożonych opinii technicznych wynika natomiast, że warunki techniczne wykonania i odbioru 

robót  dla  obu  przypadków  są  jednakowe.  Niewątpliwie  złożone  opinie  z  uwagi  na 

pochodzenie  od  Stron  postępowania  odwoławczego  nie  pełnią  roli  opinii  biegłego,  co  nie 

odmawia  twierdzeniom  w  nich  zawartym  mocy  dowodowej. 

Biorąc  powyższe  ustalenia  pod 

uwagę,  Zamawiający  nie  był  zobowiązany  do  wezwania  Przystępującego  do  złożenia 

wyjaśnień, czy w przedłożonym wykazie robót budowlanych w zakresie pozycji 2 mieści się 

wymagane 

warunkiem udziału wykonanie docieplenia stropodachów.  

Ni

e  mogły  zostać  również  uwzględnione  zarzuty  naruszenia  przez  Zamawiającego 

art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 oraz art. 24 ust. 4 w zw. z art. 89 ust 1 pkt 5 

ustawy Pzp. Odwołujący 

nie  wskazał  w  jakim  zakresie  przedstawione  przez  Przystępującego  dokumenty  odnoszące 

się do pozycji nr 2 Wykazu robót nie odpowiadają stanowi rzeczywistemu i wprowadzają lub 

mogły wprowadzić Zamawiającego w błąd. Jak już wspomniano w uzasadnieniu niniejszego 

orzeczenia  Przystępujący  nie  ukrywał,  że  wykonywane  prace  dotyczyły  docieplenia  stropu. 

Zamawiający  zaś  w  ramach  przysługujących  mu  kompetencji  do  zbadania  czy  określony 

Wykonawca  warunki  udziału  spełnia,  dokonał  analizy  na  podstawie  złożonych  przez 

Przystępującego  i  dostępnych  dokumentów,  stwierdzając,  że  przedstawione  w  Wykazie 

robót  prac  może  uznać  za  odpowiadające  zakresowi  rzeczowemu  warunku.  W  żadnym 

momencie  prowadzonego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  czy  też 

postępowania  sprawdzającego  nie  doszło  do  przedstawienia  Zamawiającemu  informacji 

niezgodnych  z  rzeczywistym  stanem  rzeczy,  które  mogłyby  wywołać  u  niego  mylne 

przekonanie. 

Zamawiający  samodzielnie  przeprowadził  analizę  dokumentacji  technicznej 

zadania referencyjnego, więc w tym zakresie nie mógł i nie polegał na wiedzy pochodzącej 

od  Wykonawcy.  W  przypadku  złożonego  protokołu  odbioru  i  harmonogramu  prac  trudno 

nawet  domn

iemywać  jakie  informacje  zawarte  w  tych  dokumentach  mogły  wprowadzić 

Zamawiającego w błąd.  


Odnosząc  się  do  zarzutu,  że  Przystępujący  ZELTECH  w  Wykazie  osób  podał 

nieprawdę  co  do  zakresu  dysponowania  osobą  mgr  inż.  M.  P.,  posiadającego  uprawnienia 

do kierowania 

robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie 

sieci, instalacji i urządzeń, gdyż wskazał, że osoba ta stanowi jego zasób własny, w sytuacji 

gdy  na  dzień  składania  ofert  osób  tych  nie  łączył  żaden  stosunek  prawny,  to  w  pierwszej 

kolejności zauważyć należy, iż Odwołujący nie uzasadnił tak zbudowanego zarzutu. Oprócz 

zacytowania  treści  art.  22  ust.  1  pkt  3  ustawy  Pzp  i  przytoczenia  kilku  tez  z  orzecznictwa, 

Odwołujący  w  żaden  sposób  nie  wytłumaczył  na  czym  miałoby  polegać  owo  podanie 

nieprawdy. Zarzut jest więc pozbawiony merytorycznej argumentacji, do której można byłoby 

się  ustosunkować.  Wątpliwym  wydaje  się  w  ogóle  uznawanie  takiej  konstrukcji  za  zarzut 

odwołania.  Również  na  rozprawie  Odwołujący  w  żaden  sposób  nie  pogłębił  argumentacji  

i  nie  przedstawił  jakichkolwiek  dowodów  na  podanie  nieprawdy  w  Wykazie  osób  przez 

Przystępującego.  Nie  wiadomo,  czy  Przystępujący  nieprawidłowo  wskazał  podstawę 

dysponowania,  nieprawidłowo  określił  zakres  dysponowania,  czy  wskazał  osobę  bez  jej 

wiedzy,  Stron  nie  łączy  umowa  o  pracę,  czy  inna  umowa  o  charakterze  cywilnoprawnym, 

pytania można mnożyć, ale nie jest rolą Izby domyślać się podstaw merytorycznych zarzutu. 

Uzasadnienie  czemu  Wykaz  osób  przedstawiony  przez  Przystępującego  zawiera  błędy  

i to na dodatek skutkujące możliwością wykluczenia Wykonawcy z postępowania z powodu 

wprowadzania  Zamawiającego  w  błąd  winny  znaleźć  się  uzasadnieniu  odwołania.  Temu 

obowiązkowi  Odwołujący  nie  sprostał.  Ogólnie  odnosząc  się  do  wskazywania  w  wykazach 

osób podstaw dysponowania Izba podziela stanowisko przestawione przez Zamawiającego 

w odpowiedzi na odwołanie wraz z przywołanym w odpowiedzi orzecznictwem Izby i sądów 

powszechnych. 

Reasumując,  w  świetle  powyższych  ustaleń  Izba  uznała  za  niezasadne  zarzuty 

o

dwołania  wskazujące  na  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów  wymienionych  

w  petitum  odwołania.  Odwołujący  w  żaden  sposób  nie  wykazał,  że  Zamawiający  naruszył 

wskazywane przepisy ustawy Pzp, a jego działania miały charakter świadomy i celowy. 

Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.  

Końcowo,  zauważenia  wymaga,  że  stosownie  do  art.  553  ustawy  nPzp,  

o  oddaleniu  odwołania  lub  jego  uwzględnieniu  Izba  orzeka  w  wyroku.  W  pozostałych 

przypadkach  Izba  wydaje  postanowienie

.  Z  powołanego przepisu wynika zakaz  wydawania 

przez  Izbę  orzeczenia  o  charakterze  merytorycznym  w  innej  formie  aniżeli  wyrok.  

Z  powyższego  wynika,  że  tylko  w  wyroku  może  znaleźć  się  rozstrzygnięcie  merytoryczne, 

o uwzględnieniu bądź oddaleniu nie można orzec postanowieniem. Nie oznacza to jednak, 

że wyrok jako orzeczenie merytoryczne nie zawiera również rozstrzygnięć formalnych – które 

biorąc pod uwagę jego charakter i treść są postanowieniami. Takim właśnie rozstrzygnięciem 


jest  np.  postanowienie  o  kosztach,  które  może  być  samodzielnie  przez  stronę  zaskarżone 

oraz  postanowienie  o  odrzuceniu  odwołania.  I  tak  skarżący  może  jedynie  podważać 

wnoszoną  skargą  do  sądu  np.  rozstrzygnięcie  o  kosztach  bądź  o  odrzuceniu  odwołania  - 

które  są  w  swej  istocie  postanowieniem  –  i  w  konsekwencji  takiego  zaskarżenia  sąd  wyda 

stosowne  rozstrzygnięcie  odpowiadające  istocie  tego  orzeczenia,  t.j.  postanowienie  

(np.  postanowienie  Sądu  Okręgowego  we  Wrocławiu,  X  Wydział  Gospodarczy  z  dnia  

3 października 2013 r., sygn. akt X Ga 286/13).  

Wobec powyższego orzeczenie Izby miało charakter merytoryczny, gdyż odnosiło się 

do oddalenia 

odwołania oraz charakter formalny, gdyż dotyczyło odrzucenia części zarzutów 

odwołania,  a  zatem  było  postanowieniem.  Z  uwagi  zatem  na  zbieg  w  jednym  orzeczeniu 

rozstrzygnięcia o charakterze merytorycznym i formalnym, całe orzeczenie musiało przybrać 

postać wyroku. Nie oznacza to jednak, że postanowieniu o kosztach czy też postanowieniu 

odrzucającemu  odwołanie  zawartemu  w  rozstrzygnięciu  merytorycznym,  jakim  jest  wyrok 

odbierany j

est charakter i walor tego rozstrzygnięcia. Jak zgodnie przyjmuje się w literaturze, 

o  charakterze  orzeczenia  decyduje  nie  jego  postać,  lecz  treść.  Weryfikacja  postaci 

orzeczenia  należy  do  sądu,  który  powinien  traktować  orzeczenie  zgodnie  z  jego  funkcją 

wy

nikającą  z  treści.  Jeżeli  rozstrzygnięcie  o  pewnych  kwestiach  zapada  w  wyroku,  

a dla innych kwestii właściwa jest postać postanowienia (np. co do kosztów), postanowienie 

nie  traci  swego  charakteru  i  odrębności,  pomimo  zamieszczenia  go  w  wyroku  (A.  Góra  – 

Błaszczykowska,  Postanowienia…,  2002,  s.10  i  n.;  i  m.  in.  T.  Eraciński  (w:)  Kodeks 

postępowania cywilnego…, t.2, red. T. Eraciński, s. 110).  

Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  na 

podstawie art. 574 oraz art. 575ustawy nPzp

, a także w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 i 2 lit. b 

oraz § 78 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 

roku  w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich 

rozliczania 

oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020r., poz. 

2437  ze  zmianami), 

orzekając  w  tym  zakresie  o  obciążeniu  kosztami  postępowania  stronę 

przegrywającą, czyli Odwołującego.  

Przewodniczący:       

…………………………….