Sygn. akt: KIO 255/21
POSTANOWIENIE
z dnia 17 lutego 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przew
odniczący: Ryszard Tetzlaff
Członkowie:
Klaudia Szczytowska - Maziarz
Monika Szymanowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu be
z udziału stron w dniu 17 lutego 2021 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
22 stycznia 2021 r.
przez Odwołującego FlexiPower Group Sp. z o.o. Sp. k.,
ul. Kudrowice 12, 95-200 Pabianice w post
ępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego:
Gminę Skaryszew, ul. Słowackiego 6, 26-640 Skaryszew
przy udziale wykonawcy Eco-
Team Sp. z o.o. Sp. K., ul. Władysława Jagiełły 60, 42-202
Częstochowa zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie odwołującego
przy udziale wykonawcy
Sanito Sp. z o.o., ul. Puławska 476, 02-884 Warszawa
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 13 500 zł 00
gr
(słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 90% kwoty
uiszczonego wpisu na rzecz FlexiPower Group Sp. z o.o. Sp. k., ul. Kudrowice 12, 95-200
Pabianice
Stosownie
do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz.U.2019 r., poz. 2019 ze zmianami) na niniejsze postanowienie
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Kra
jowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Członkowie:
………………………………
………………………………
Sygn. akt KIO 255/21
UZASADNIENIE
Dnia 22 stycznia 2021 r.
(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem
cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP) do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, na podstawie przepisów ustawy Prawo
zamówień publicznych, odwołanie złożył wykonawca FlexiPower Group Sp. z o.o. Sp. k.,
ul. Kudrowice 12, 95-200 Pabianice (dalej jako
„FlexiPower Group Sp. z o.o. Sp. k.” albo
„Odwołujący”). Odwołania zostało złożone przez osobę umocowaną do działania w imieniu
wykonawcy.
Postępowanie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego na: „Dostawę
i montaż instalacji fotowoltaicznych, instalacji kolektorów słonecznych oraz pomp ciepła na
terenie Gminy Skaryszew"
. Część I, Nr postępowania: RIŚ.271.7.2020.KN przez
Zamawiającego Gminę Skaryszew, ul. Słowackiego 6, 26-640 Skaryszew (dalej jako „Gminę
Skaryszew” albo „Zamawiającym”). Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 01 września 2020 r. pod nr 2020/S 169-
Odwołanie złożono wobec czynności Zamawiającego polegających na:
wyborze jako najkorzystniejszej oferty w części I oferty Sanito Sp. z o.o., ul. Puławska
476, 02-884 Warszawa zwana dalej:
„Sanito Sp. z o.o.” albo „Przystępującym”, pomimo
wystąpienia wobec przedmiotowego wykonawcy podstaw wykluczenia z powodu naruszenia
w sposób zawiniony obowiązków zawodowych, w szczególności niewykonania zamówienia,
w wyniku zaakceptowania dowodów na to, że podjęte przez Sanito Sp. z o.o. środki są
wystarczające do wykazania jego rzetelności, pomimo, że złożone w trybie art. 24 ust. 8
ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004 r. (zwanej dalej „Pzp”) środki
dowodowe nie wskazują na to, aby podjęte przez Wykonawcę działania były wystarczające,
dla niezastosowania sankcji z art. 24 ust. 5 pkt 2 i 4 Pzp, a w konsekwencji braku
wykluczenia Sanito Sp. z o.o.,
nieudostępnieniu przez Zamawiającego Wykonawcy FlexiPower Group Sp. z o.o. Sp.k.
utajnionej jako tajemnica przedsiębiorstwa części złożonego oświadczenia dotyczącego
opisu środków podjętych przez Sanito Sp. z o.o. w celu wykazania jej rzetelności wraz
z załączeniem odpowiednich dowodów oraz utrudnienie w ten sposób skorzystania ze
środków ochrony prawnej co do treści badania podstaw wykluczenia i spełniania warunków
udziału w postępowaniu.
Odwołujący stwierdził w odwołaniu, że środki ochrony prawnej przysługują
podmiotowi, który ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub
może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów Pzp.
FlexiPower Group Sp.
z o.o. sp.k. posiadając status Wykonawcy uzyskała prawo do
skierowania środków ochrony prawnej nakierowanych na badanie zgodności z ustawą
czynności Zamawiającego. Postępowanie jest prowadzone w procedurze odwróconej.
Ponieważ zatem oferty pozostałych wykonawców nie zostały jeszcze zbadane Zamawiający
obejmuje wiedzą aktualne informacje o podstawach wykluczenia i zgodności oferty z ustawą
i SIWZ jedynie co do Wykonawcy ocenionego najwyżej. W razie wystąpienia przesłanek
wykluczeni
a lub odrzucenia ofert pozostałych Wykonawców w koniunkcji z uwzględnieniem
niniejszego odwołania, FlexiPower Group Sp. z o.o. Sp. k. posiada możliwość realizacji
zamówienia bez kwestionowania ofert sklasyfikowanych wyżej z uwagi na to, że oferta te nie
z
ostała ostatecznie zweryfikowana przez Zamawiającego na podstawie dokumentów
potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu i brak podstaw do
wykluczenia.
Samo wniesienie środka ochrony prawnej, jak i kontrola czynności wyboru
najkorzystniejsz
ej oferty jest dodatkowo utrudniona z uwagi na nieudostępnienie w sposób
niezgodny z ustawą całości wyjaśnień przytoczonych przez Sanito Sp. z o.o. Czynność
wyboru najkorzystniejszej oferty w części I co do meritum jest zatem wadliwa dodatkowo
z tej przyczyny, że, z uwagi na odmowę udostępnienia informacji publicznej, jaką
niewątpliwie stanowi oświadczenie złożone w trybie art. 24 ust. 8 Pzp wraz z dowodami
przez innego Wykonawcę, zmniejsza zakres merytorycznej kontroli Wykonawców nad
le
galnością postępowania. Nie jest w stanie tym samym dokonać pełnej weryfikacji, czy
podejmowane lub podjęte przez Zamawiającego czynności są zgodne z ustawą. FlexiPower
Group Sp. z o.o. sp.k. została pozbawiona możliwości takiej weryfikacji czynności
i zaniechania Zamawiającego narażają ją na szkodę w zakresie, w jakim wybór
najkorzystniejszej oferty w części I może być obarczony niewykrywalnymi w trakcie
postępowania o udzielenie zamówienia błędami. Jednocześnie utrzymanie w mocy
zaskarżonej czynności, w świetle istnienia podstaw do wykluczenia wykonawcy, którego
oferta została uznana za najkorzystniejszą, powodowałoby ryzyko poniesienia przez
FlexiPower Group Sp. z o.o. sp.k. szkody w zakresie w jakim postępowanie zostałoby
zako
ńczone, a spółka mogłaby nie uzyskać zamówienia w części I poprzez niemożność
skorygowania decyzji Zamawiającego lub też utrzymanie statusu Wykonawcy dla jednego
z przedsiębiorców konkurujących w postępowaniu – szkoda wyrażona jako lucrum cessans.
Odwołanie zostało wniesione z zachowaniem ustawowego 10-dniowego terminu,
w zakresie czynności z dnia 12 stycznia 2021 r. (e-mailem), gdy Zamawiający poinformował
o wyborze oferty najkorzystniejsze
– w zakresie Części 1. Odnośnie czynności udostepnienia
w zakresie self-cleaningu Sanito Sp. z o.o.
miało to miejsce w dniu 17 listopada 2020 r.
(e-mailem), zgodnie z pismem
Zamawiającego z 8 lutego 2021 r. (e-mailem) przekazanym
do KIO wraz
z załączonymi dowodami. Nadto, Izba ustaliła na podstawie przekazanej
dokumentacji postępowania w formie elektronicznej, że Zamawiający dodatkowo dokonał
udostepnienia w tym zakresie 02 i 03 grudnia 2020 r. (e-mailem) w odpowiedzi na wniosek
z 02 grudnia
2020 r. udostępniając Odwołującemu kopie całej korespondencji
Zamawiającego z innymi Wykonawcami. Z ustaleń Izby wynika, że nie miało to miejsca
w dniu 15 stycznia 2021 r.
, jak twierdził Odwołujący w odwołaniu.
Odwołujący uiścił wpis od odwołania w wymaganej wysokości oraz przekazał kopię
odwołania wraz z załącznikami Zamawiającemu.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania
niniejszej sprawy
odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:
W związku z brzmieniem art. 90 ust. 1 Przepisów wprowadzających ustawę - Prawo
zamówień Publicznych z dnia 11 września 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2020), zgodnie
z którym do postępowań o udzielenie zamówienia, o których mowa w ustawie uchylanej
w art. 89, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
dotychczasowe. Uwzględniając okoliczność, iż postępowanie wszczęte zostało w dniu 28
grudnia 2020 r., ilekroć w treści uzasadnienia mowa o przepisach materialnych ustawy Pzp
należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.
Jednocześnie, z uwagi na treść art. 92 ust. 2 Przepisów wprowadzających ustawę -
Prawo zamówień Publicznych z dnia 11 września 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2020),
zgodnie z którym do postępowań odwoławczych oraz postępowań toczących się wskutek
wniesienia skargi do sądu, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 89, wszczętych po
dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych
przed dniem 1 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1,
odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym w Dziale IX ustawy z dnia
11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych. (zwanej dalej nPzp).
Zamawiający w dniu 25 stycznia 2021 r. (e-mailem) wezwał wraz kopią odwołania,
w trybie art. 524 nPzp
, uczestników postępowania przetargowego do wzięcia udziału
w postępowaniu odwoławczym.
W dniu 28 stycznia 2021 r.
(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP) Eco-
Team Sp. z o.o. Sp. K., ul. Władysława Jagiełły 60, 42-202 Częstochowa zwanej dalej:
„Eco-Team Sp. z o.o. Sp. K.” albo „Przystępującym” zgłosiło przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Odwołującego wnosząc o uwzględnienie odwołania w całości.
Kopia zgłoszenia została przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu. Zgłoszone
przyst
ąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego zostało podpisane
przez
P.Z. komplementariusza umocowanego do reprezentacji obu spółek zgodnie
z załączonymi wydrukami KRS-ów.
W dniu 28 stycznia 2021 r.
(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP) Sanito
Sp. z o.o.
zgłosiło przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
wnosząc o oddalenie odwołania w całości. Kopia zgłoszenia została przekazana
Zamawiającemu oraz Odwołującemu. Zgłoszone przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego zostało podpisane przez radcę prawnego
umocowanego na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez V-ce P.Z. osobę ujawnioną
w załączonym wydruku KRS-u i umocowana do samodzielnej reprezentacji.
W dniu 15 lutego 2021 r.
(wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) Sanito Sp. z o.o.
złożyła pismo pełnomocnika Przystępującego wraz z załącznikami (częściowo tajemnica
przedsiębiorstwa) wnosząc o oddalenie odwołania. Pismo zostało podpisane przez radcę
prawnego umocowanego na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez osobę
umocowaną do reprezentowania wykonawcy.
W dniu 16 lutego 2021 r. (e-mailem)
Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie,
w której wnosił o oddalenie odwołania, ewentualnie odrzucenie odwołania w zakresie zarzutu
nieudostępnieniu przez Zamawiającego Wykonawcy FlexiPower Group Sp. z o.o. Sp.k.
utajnionej jako tajemnica przedsiębiorstwa części złożonego oświadczenia dotyczącego
opisu środków podjętych przez Sanito Sp. z o.o. Pismo zostało podpisane przez adwokata
umocowanego na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza Miasta i Gminy
Skaryszew.
Odwołujący, w dniu 16 lutego 2021 r. (wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej
podpisane podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej -
ePUAP) przed wyznaczeniem terminu posiedzenia
i rozprawy przed Izbą złożył
oświadczenie o wycofaniu odwołania w całości. Oświadczenie o cofnięciu odwołania zostało
złożone przez osobę umocowaną do działania w imieniu wykonawcy.
Skład orzekający Izby, działając na podstawie art. 520, art. 568 pkt 1 oraz art. 553
ust. 1 zdanie drugie n
Pzp postanowił umorzyć postępowanie odwoławcze w niniejszej
sprawie o sygn. akt: KIO 255/21
, ponieważ oświadczenie o cofnięciu odwołania uznać należy
za oświadczenie najdalej idące złożone przez Stronę, która zainicjowała postępowanie
odwoławcze. Złożenie takiego oświadczenia warunkuje zakończenie postępowania
odwoławczego bez konieczności rozpoznawania zarzutów i merytorycznego stanowiska
Izby. Odwołujący podejmuje bowiem decyzję o ostatecznym zaniechaniu kontynuowania
sporu przed Izbą.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
u
względniła okoliczność, iż cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem posiedzenia
i rozprawy, zatem za rzecz Odwołującego należało zwrócić 90% kwoty wpisu uiszczonego
na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, czyli kwotę 13 500,00 zł, stosownie do art. 557
i art. 575 nPzp oraz
§ 9 ust. 1 pkt 3a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 roku w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.
U. z 2020r., poz. 2437).
Przewodniczący:
………………………………
Członkowie:
………………………………
………………………………