Sygn. akt: KIO 256/21
POSTANOWIENIE
z dnia 17 lutego 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Justyna Tomkowska
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na posiedzeniu
z udziałem Stron i Uczestników postępowania w dniu
17 lutego 2021 roku w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 22 stycznia 2021 roku przez wykonawcę Odwołującego - GALAXY
Systemy Informatyczne Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Zielonej Górze
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Skarb Państwa, Agencję
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie
przy udziale wykonawcy
Apex IT Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego;
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 13 500
zł 00 gr (słownie: trzynastu tysięcy pięciuset złotych zero groszy) stanowiącej 90%
kwoty uiszczonego wpisu na rzecz
Odwołującego: GALAXY Systemy
Informatyczne Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Zielonej Górze
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz.U.2019 r., poz. 2019 ze zmianami) na niniejsze postanowienie
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………….
Sygn. akt KIO 256/21
UZASADNIENIE
Dnia 22 stycznia 2021 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, na
podstawie art. 514 ustawy z dnia 24.10.2019r. -
Prawo zamówień publicznych (zwanej dalej
„Nową Ustawą” lub „Nową Pzp”) odwołanie złożył wykonawca GALAXY Systemy
Informatyczne sp. z o.o. z siedzibą w Zielonej Górze (dalej jako „Odwołujący”).
Zamawiający: Skarb Państwa, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa z siedzibą w Warszawie, prowadzi postępowanie na „Zakup usługi wsparcia dla
p
osiadanego oprogramowania VMware” w ramach przetargu nieograniczonego. Ogłoszenie
zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 30.10.2020r., pod nr
2020/S 212-
518450. Wartość szacunkowa postępowania przekracza kwoty określone w
przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Zgodnie z art. 92 ust. 2 Ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Przepisy wprowadzające
ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U.2019 poz. 2020) - do postępowań
odwoławczych oraz postępowań toczących się wskutek wniesienia skargi do sądu, o których
mowa w ustawie uchylanej w art. 89,wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących
postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r., stosuje się
przepisy ustawy, o której mowa w art. 1. Przedmiotowe odwołanie dotyczy postępowania
o udzielenie zamówienia wszczętego przed dniem 1 stycznia 2021 r. Wobec powyższego
stosuje się do niego przepisy ustawy „nowej ustawy Pzp".
Jednocześnie zgodnie z art. 90 ust. 1 w/w ustawy do postępowań o udzielenie
zamówienia, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 89, wszczętych i niezakończonych
przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy dotychczasowe - w związku
z powyższym podstawą prawną zarzutów jest naruszenie przepisów odnoszących się do
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, dalej pzp.
Odwołujący powziął wiadomość o czynnościach Zamawiającego z treści
zawiadomienia przekazanego w dniu 12.01.2021 r. oraz korespondencji przekazanej za
pośrednictwem Platformy zakupowej w dniu 18.01.2021 r.
Odwołujący przekazał kopię odwołania Zamawiającemu przed upływem terminu do
wniesienia odwołania. Wpis od odwołania został uiszczony w prawidłowej wysokości na
rachunek UZP.
Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie:
art. 8
ust. 1, ust. 2 i ust.3 pzp w związku z naruszeniem art. 96 ust. 3 zdanie
drugie ustawy pzp, poprzez zaniechanie odtajnienia (ujawnienia) i udostępnienia
Odwołującemu dokumentów dotyczących wyjaśnienia rażąco niskiej ceny wykonawcy Apex
IT
Sp. z o.o. z sie
dzibą w Warszawie (dalej jako „Apex IT”), mimo że wyjaśnienia te nie zostały
skutecznie utajnione przez Apex IT, gdyż nie zawierały wymaganego uzasadnienia objęcia
ich tajemnicą;
art. 7 ust. 1 pzp w związku z prowadzeniem postępowania z naruszeniem
zasa
dy równości wykonawców i zasady uczciwej konkurencji, w związku z działaniami
Zamawiającego opisanymi w odwołaniu;
art. 87 ust. 1 pzp poprzez dokonanie czynności niezgodnej z ustawą
polegającej na nieuprawnionych negocjacjach z Wykonawcą prowadzących do istotnej
zmiany treści oferty.
Z ostrożności procesowej:
art. 89 ust 1 pkt 2 pzp w związku z art. 7 ust. 1 pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Apex IT, jako niezgodnej z SIWZ.
art. 89 ust. 1 i pkt 4 pzp w związku z art. 7 ust. 1 pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Apex IT, jako zawierającej rażąco niską cenę.
art. 24 ust. 1 pkt 17 pzp w związku z art. 36b ust. 1 pzp, poprzez zaniechanie
wykluczenia Apex IT w związku z przedstawieniem przez niego, informacji wprowadzających
Zamawiającego w błąd.
Odwołujący zaznaczył, że posiada legitymację czynną niezbędną do wniesienia
odwołania, zgodnie z art. 505 ust. 1 Nowej Ustawy Odwołujący ma interes w uzyskaniu
zamówienia i może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów
p
zp. Odwołujący jest wykonawcą biorącym udział w postępowaniu, złożył ofertę
niepodlegającą odrzuceniu. Odwołujący może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
Zamawiającego przepisów pzp. Szkoda będzie polegać nieuzyskaniu zamówienia, gdyż
Zamawiający niezasadnie zaniechał wykluczenia wykonawcy Apex IT i odrzucenia jego
oferty.
Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
Unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
Odtajnienia i udostępnienia dokumentów wskazanych w odwołaniu;
Dokonanie ponownego badania i oceny ofert.
Wykluczenia wykonawcy Apex IT w związku z wprowadzeniem w błąd
Zamawiającego w wyniku niedbalstwa lub lekkomyślności, co miało wpływ na podejmowane
przez Zamawiającego decyzje;
Odrzucenie
oferty Apex IT jako niezgodnej z SIWZ i/lub zawierającej rażąco
niską cenę;
Wybór oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej z pośród ofert
niepodlegających odrzuceniu;
Zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrotu kosztów
postępowania odwoławczego, w tym zwrotu poniesionych kosztów wynagrodzenia
pełnomocnika;
W uzasadnieniu odwoływania podniesiono, że termin składania ofert został ustalony
na 4.12.2020 r. godz. 12.00. Zamawiający przed terminem otwarcia ofert poinformował, że
na sfinansowanie zamówienia przeznaczył kwotę 1 397 864,25 zł brutto. W postępowaniu
z
ostało złożonych 7 ofert, a oferta Odwołującego zajmuje drugą pozycję pod względem
kryteriów oceny ofert i nie podlega odrzuceniu.
Zamawiający pismem z dnia 12.01.2021 r. poinformował o wyborze oferty wykonawcy
Apex IT, co w ocenie Odwołującego jest niezgodne z ustawą pzp, gdyż wybrana oferta
podlega odrzuceniu a Wykonawca podlega wykluczeniu.
Odwołujący w dniu 13.01.2021 r. zwrócił się do Zamawiającego o wgląd do
korespondencji pomiędzy nim a Wykonawcami, po terminie złożenia ofert. W odpowiedzi
Zamawiający, w dniu 18.01.2021 r. udostępnił Odwołującemu wnioskowaną korespondencję
z pominięciem wyjaśnień rażąco niskiej ceny Apex IT. Odwołujący w tym samym dniu
ponownie zwrócił się do Zamawiającego o udostępnienie brakującego dokumentu, gdyż
z udostępnionych pism nie wynikała przyczyna niedołączenia wyjaśnień. W dniu 19.01.2021
r. Zamawiający w wiadomości przekazanej za pośrednictwem Platformy zakupowej
poinformował Odwołującego o tym, że wyjaśnienia rażąco niskiej ceny stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa i nie zostaną udostępnione. W celu wyjaśnienia i uzyskania rzetelnych
informacji na temat podstaw nieudostępnienia choćby uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicą
przedsiębiorstwa wyjaśnień rażąco niskiej ceny w dniu 19.01.2021 r., przedstawiciel
Odwołującego przeprowadził rozmowę telefoniczną z przedstawicielem Zamawiającego
tj. z Panią I.H. W trakcie rozmowy Zamawiający poinformował Odwołującego, że
uzasadnienie zostało już Odwołującemu przekazane wraz z ofertą Apex IT. Odwołujący
zwrócił uwagę, że uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicą przedsiębiorstwa dokumentów
stanowiących treść oferty dotyczyło jedynie wykazu dostaw i nie mogło dotyczyć wyjaśnień
rażąco niskiej ceny, gdyż na etapie składania ofert żaden wykonawca nie wie, czy będzie
wezwany do złożenia takich wyjaśnień. Wobec takiego uzasadnienia przedstawiciel
Zamawiającego poinformował (zmieniając pierwotną wersję), że uzasadnienie znajduje się
w samej treści wyjaśnień i w ocenie Zamawiającego są podstawy do zachowania
w poufności przedstawionych dokumentów przez Apex IT. Biorąc pod uwagę lakoniczne
tłumaczenie Zamawiającego, Odwołujący powziął wątpliwość co do słuszności działań
Zamawiającego.
W ocenie Odwołującego Zamawiający nie dokonał prawidłowego badania i oceny
ofert oraz kwalifikacji Wykonawców. Zamawiający nie przeanalizował zakresu złożonej oferty
Apex IT.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania
niniejszej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:
Odwołanie złożono w ustawowym terminie z zachowaniem ustawowego 10-dniowego
terminu.
Odwołujący uiścił wpis od odwołania w wymaganej wysokości oraz przekazał kopię
odwołania wraz z załącznikami Zamawiającemu.
W związku z brzmieniem art. 90 ust. 1 Przepisów wprowadzających ustawę - Prawo
zamówień Publicznych z dnia 11 września 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2020), zgodnie
z którym do postępowań o udzielenie zamówienia, o których mowa w ustawie uchylanej
w art. 89, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
dotychczasowe. Uwzględniając okoliczność, iż postępowanie wszczęte zostało w dniu 24
grudnia 2020 r., ilekroć w treści uzasadnienia mowa o przepisach materialnych ustawy Pzp
należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.
Jednocześnie, z uwagi na treść art. 92 ust. 2 Przepisów wprowadzających ustawę -
Prawo zamówień Publicznych z dnia 11 września 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 2020),
zgodnie z którym do postępowań odwoławczych oraz postępowań toczących się wskutek
wniesienia skargi do sądu, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 89, wszczętych po
dniu 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych
przed dniem 1 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1,
odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym w Dziale IX ustawy z dnia
11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych.
W dniu 27 stycznia 2021 roku, odpowiadając na wezwanie Zamawiającego,
zgłoszenie przystąpienia po stronie Zamawiającego złożył wykonawca Apex IT Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (dalej jako „Przystępujący”).
Izba potwierdziła skuteczność przystąpienia. Przystępujący wnosił o oddalenie odwołania
w całości.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której wnosił o jego oddalenie w
całości. W części I ustosunkował się do części jawnej, natomiast w części II odniósł się do
elementów oferty Przystępującego stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa.
Odwołujący na posiedzeniu z udziałem Stron i Uczestnika postępowania, w dniu 17
lutego 2021 roku,
złożył oświadczenie o wycofaniu odwołania w całości. Oświadczenia o
cofnięciu zostało złożone przez osobę umocowaną do działania w imieniu Wykonawcy.
Skład orzekający Izby, działając na podstawie art. 520, art. 568 pkt 1 oraz art. 553
ust. 1 zdanie drugie ustawy Pzp postanowił umorzyć postępowanie odwoławcze w sprawie,
ponieważ oświadczenie o cofnięciu odwołania uznać należy za oświadczenie najdalej idące
złożone przez Stronę, która zainicjowała postępowanie odwoławcze. Złożenie takiego
oświadczenia warunkuje zakończenie postępowania odwoławczego bez konieczności
rozpoznawania zarzutów i merytorycznego stanowiska Izby. Odwołujący podejmuje bowiem
decyzję o ostatecznym zaniechaniu kontynuowania sporu przed Izbą.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględniła okoliczność, iż cofnięcie odwołania miało miejsce w dniu, na który został
wyznaczony termin posiedzenia
z udziałem stron i uczestników postępowania, ale
Zamawiający nie złożył innych wniosków kosztowych, zatem za rzecz Odwołującego
należało zwrócić 90% kwoty wpisu uiszczonego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych,
czyli kwotę 13 500,00 zł, stosownie do art. 557 i art. 575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. –
Prawo zamówień publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 3b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.
U. z 2020r., poz. 2437 ze zmianami).
Przewodniczący:
…………………………….