KIO 257/21 Sygn. akt: KIO 257/21 WYROK dnia 2 marca 2021 r.

Stan prawny na dzień: 14.04.2021

Sygn. akt KIO 257/21 
 

Sygn. akt: KIO 257/21 

WYROK 

z dnia 2 marca 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:      Renata Tubisz 

Protokolant:            

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  Warszawie  w  dniu  25  lutego  2021r.  w  sprawie  odwołania 

wnies

ionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  22  stycznia  2021r.  przez 

odwołującego  M.  K.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Budmar  M.  K., 

Pośrednik  15,  62-862  Iwanowice  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego 

Regionalna  Dyrek

cja Ochrony Środowiska w Poznaniu ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79, 

529 Poznań 

orzeka 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie  czynności 

unieważnienia postępowania 

Kosztami  postępowania  obciąża  Regionalna  Dyrekcja  Ochrony  Środowiska  w 

Poznaniu ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 79, 60-529 Poznań 

         i  

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15.000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  M.  K. 

prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Budmar M. K., Pośrednik 15, 62-

862 Iwanowice 

tytułem wpisu od odwołania 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

zasądza  od  Regionalna  Dyrekcja  Ochrony  Środowiska  w  Poznaniu  ul.  Jana 

Henryka  Dąbrowskiego  79,  60-529  Poznań  kwotę  18.600  zł  00  gr  (słownie: 

osiemnaście  tysięcy  sześćset  złotych  zero  groszy)  na  rzecz  M.  K.  prowadzący 

działalność  gospodarczą  pod  firmą  Budmar  M.  K.,  Pośrednik  15,  62-862 

Iwanowice 

stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu 

wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego.  

Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust.1 i 2 ustawy  z dnia 11 września 2019 r.  - Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 14 

dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie 

Przewodniczący:      ……………………………….. 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

Uzasadnienie 

odwołanie  złożono  wobec  czynności  zamawiającego  unieważnienia  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  na  wykonanie  zabiegów  z  zakresu  ochrony  czynnej  w  obszarze 

Natura  2000  Pojezierze  Gnieźnieńskie  PLH300026  polegających  na  wycince  drzew  i 

krzewów  (znak  postępowania  zamawiającego  ZP.261.111.2020.DU),  w  którym 

zamawiającym jest Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Poznaniu. 

[ogłoszenie o zamówieniu nr 2020/S 192-463154 z 2 października 2020 r.) 

Zaskarżonej czynności zamawiającego zarzucono, iż została dokonana z naruszeniem: 

art. 93 ust. 1 pkt 7 prawa zamówień publicznych [2004 r.] z uwagi na brak zaistnienia 

którejkolwiek  z  łącznych  przesłanek  unieważnienia  postępowania  określonych  w  tym 

artykule, 

art. 93 ust. 1 pkt 7 prawa zamówień publicznych [2004 r.] w związku z art. 146 ust. 6 

prawa zamówień publicznych [2004 r.] z uwagi na brak zaistnienia wskazanej tam przesłanki 

kwestionowania ważności umowy. 

Odwołania  do  ustawy  prawo  zamówień  publicznych  [2004  r.]  dotyczą  ustawy  mającej 

zastosowanie  w  niniejszym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  tj.  ustawy  prawo 

zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004 r. (zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 

września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych). 

W  związku  z  podniesionym  zarzutem  oraz  charakterem  wskazanych  naruszeń,  które  miały 

istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia odwołujący wniósł o: 

uwzględnienie odwołania, 

nakazanie  zamawiającemu  unieważnienia  czynności  unieważnienia  postępowania  o 

udzielenie zamówienia z 12 stycznia 2020 r. 

również  o  zasądzenie  od  zamawiającego  kosztów  postępowania  odwoławczego,  w  tym 

wpisu w wys

okości 15 000 zł oraz wynagrodzenia pełnomocnika w wysokości 3 600 zł. 

Zaskarżona  czynność  unieważnienia  postępowania  została  zamieszczona  na  stronie 

internetowej postępowania oraz przekazana odwołującemu 12 stycznia 2021 r. 

Tym samym zgodnie z art. 515 us

t. 1 pkt 1 p.z.p. termin na wniesienie niniejszego odwołania 

upływa 22 stycznia 2021 r. 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz może ponieść szkodę na skutek 

wadliwej  czynności  zamawiającego  wyboru  najkorzystniejszej  oferty.  Korzystne 

rozstr

zygnięcie  zarzutów  odwołania  wobec  czynności  zamawiającego  spowodowałoby,  iż 

oferta  odwołującego  byłaby  najkorzystniejsza  w  postępowaniu.  Powyższe  wynika  z 

czynn

ości  zamawiającego  wystosowania  do  odwołującego  wezwania  na  podstawie  art.  26 

ust. 1 prawa zamówień publicznych [2004 r.] w dniu 8 grudnia 2020 r. 

Grożąca odwołującemu szkoda to utracone korzyści w postaci zysku z realizacji zamówienia, 

którego nie uzyskałby, gdyby w obrocie pozostała wadliwa czynność zamawiającego. 

Uzasadnienie 

I. 

Braki w samej czy

nności unieważnienia postępowania 

Zamawiający  podjął  czynność  unieważnienia  postępowania  12  stycznia  2021  r. 

Przedmiotowa  czynność  unieważnienia  postępowania  została  dokonane  praktycznie  bez 

uzasadnienia. 

Co do uzasadnienia prawnego  - 

zamawiający wskazał jedynie, że unieważnił postępowanie 

o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  gdyż  jest  ono  obarczone  niemożliwą  do  usunięcia 

wadą  uniemożliwiającą  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  w  sprawie 

zamówienia publicznego, czyli zacytował jedynie treść art.  93 ust. 1 pkt 7 prawa zamówień 

publicznych [2004 r.]. 

Co  do  uzasadnienia  faktycznego  - 

znalazło  się  tam  jedno  zdanie:  „zamawiający 

nieprecyzyjnie określił możliwość korzystania z pojazdów przy wywozie biomasy". 

Zamawiający nie odniósł się do poniższych kwestii: 

jaka  podstawa  prawna  miałaby  stanowić  o  konieczności  unieważnienia  umowy  w 

sprawie  zamówienia  publicznego  jaka  zawarta  zostałaby  w  wyniku  postępowania.  Dla 

potrzeb prowadzenia argumentacji w niniejszym odwołaniu odwołujący przyjmuje, iż chodzi o 

za

stosowanie podstawy określonej w art. 146 ust. 6 prawa zamówień publicznych [2004 r.], 

jednak  nie  wynika  to  w  żadnej  mierze  z  treści  pisma  czy  nawet  z  opisu  stanu faktycznego 

sprawy w uzasadnieniu faktycznym; 

jakie konkretne braki precyzji pojawiły się w opisie przedmiotu zamówienia w zakresie 

możliwości  korzystania z  pojazdów  przy  wywozie biomasy  -  opis ten  dla  odwołującego jest 

zrozumiały, co więcej podobny opis zawarty był we wcześniej skutecznie przeprowadzanych 

postępowaniach i udzielanych zamówieniach, 

dlaczego  te  braki  precyzji  nie  dają  się  wyjaśnić  lub  uzupełnić  przy  zastosowaniu 

zwykłych zasad wykładni, 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

dlaczego te  braki  precyzji miałyby  stanowić  nie tylko zwykłą wadę opisu przedmiotu 

zamówienia,  ale  wadę  tego  rodzaju  i  kalibru,  że  powodowałaby  ona  konieczność 

unieważnienia umowy w sprawie zamówienia publicznego jaka zawarta zostałaby w wyniku 

postępowania. 

Należy  podkreślić,  iż  to na  zamawiającym  spoczywa  ciężar  wykazania  istnienia  przesłanek 

unieważnienia  postępowania,  co  wielokrotnie  było  przypominane  w  orzecznictwie  Krajowej 

Izby Odwoławczej. 

wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 24 kwietnia 2012 roku (sygn. akt KO 767/12) 

Przepisy  ustawy  Pzp  określają  wprost  okoliczności  obligujące  Zamawiającego  do  podjęcia 

takiej  czynności  jak  unieważnienie  postępowania,  jednak  każdy  z  ustawowych  warunków 

podlegać powinien  wnikliwej  analizie i  interpretacji, stosownie do  szczegółów  i  okoliczności 

towarzyszących konkretnemu przypadkowi (...) 

Izba  stwierdziła,  że  ciężar  dowodu  co  do  zaistnienia  powyższych  okoliczności  spoczywa  w 

niniejszej  sprawie  na  Zamawiającym,  jako  na  podmiocie,  który  wywodzi  skutki  prawne 

zgodnie z art. 6 kc oraz art. 190 ust. 1 ustawy Pzp. W związku z powyższym, aby udowodnić 

zasadność  unieważnienia  postępowania,  Zamawiający  musiałby  wykazać  w  sposób  nie 

budzący żadnych wątpliwości, że nastąpiła taka wada niemożliwa do usunięcia powodująca 

możliwość  unieważnienia  zawieranej  między  stronami  umowy  w  sprawie  udzielenia 

zamówienia publicznego. 

Wykazanie  powinno  objąć  wszystkie  przesłanki  powoływanej  podstawy  unieważnienia 

postępowania.  W  niniejszej  sprawie  zamawiający  nie  wykazał  żadnej  z  nich.  W  tej  mierze 

jako  nieprecyzyjne  można  raczej  traktować  uzasadnienie  czynności  unieważnienia 

postępowania, a nie sam opis możliwości korzystania z pojazdów przy wywozie biomasy. 

Powyższe,  z  jednej  strony,  oznacza,  iż  zamawiający  nie  miał  podstaw  do  dokonania 

czynności  unieważnienia  postępowania.  Z  drugiej  zaś  utrudnia  dalsze  rozwinięcie 

argumentacji  przez  odwołującego  ponad  stwierdzenie  jasnego  faktu  o  nieadekwatności 

uzasadnienia dokonanej czynności. 

Odwołujący  może  podnosić  merytoryczne  argumenty  jedynie  w  kontrze  do  merytorycznych 

argumentów  zamawiającego.  Brak  jasnego  i  pełnego  uzasadnienia  czynności 

zamawiającego  powoduje,  że  odwołujący  może  przedstawić  kompletną  argumentację 

jedynie  w  odniesieniu  do  tych  twierdzeń  zamawiającego,  które  zostały  ujawnione  w 

uzasadnieniu czynności unieważnienia postępowania. 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

II. 

Wybór  wykonawcy  jako  cel  postępowania,  unieważnienie  jako  naruszenie  zasad 

postępowania 

Cele

m  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  jest  zawarcie  umowy  z  wybranym 

wykonawcą, a unieważnienie postępowania jest instytucją o charakterze wyjątkowym, która 

przekreśla ten cel. 

Zgodnie  z  wyrokiem  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  17  marca  2016  r.  KIO  314/16  - 

„Katalog  przesłanek  unieważnienia  procedury  udzielenia  zamówienia  publicznego  ma 

charakter zamknięty, a samą instytucję unieważnienia należy traktować jak wyjątek". 

Szersze odniesienie do tej kwestii zawierają poniższe wyroki Izby: 

wyrok Krajowej Izby 

Odwoławczej z dnia 3 lipca 2013 r. (sygn. akt KIO 1420/13) 

Zasadą  jest,  że  wszczęte  postępowanie  ma  doprowadzić  do  wyłonienia  najkorzystniejszej 

oferty;  a  nie  zakończyć  się  unieważnieniem.  Możliwości  unieważnienia  postępowania  z 

powołaniem  się  na  wpływ  tych  nieprawidłowości  na  zawartą  umowę,  zostały  przez 

ustawodawcę znacząco ograniczone, co wskazuje na konieczność daleko idącej ostrożności 

przy  powoływaniu się na  inne,  niż  wskazane w  art.  146  ust  1 ustawy  podstawy  podlegania 

umowy  unieważnieniu.  Niedopuszczalna  jest  wykładnia  rozszerzająca  klauzuli  generalnej 

przepisu art. 146 ust. 6, która pozwalałby zamawiającym na unieważnienie postępowania z 

powołaniem się na jakiekolwiek wady prowadzonych przez nich postępowań. 

wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 24 kwietnia 2012 roku (sygn. akt KO 767/12) 

Zauważyć  należy,  iż  czynność  unieważnienia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  uznać  można  za  najbardziej  radykalną  w  postępowaniu.  Czynność  ta  stanowi 

wyjątek od ogólnej reguły prowadzenia postępowania w celu zawarcia umowy z wykonawcą, 

który  złożył  najkorzystniejszą  ofertę.  Zgodnie  ze  stanowiskiem  doktryny  i  orzecznictwa 

zamknięty  katalog  podstaw  unieważnienia  postępowania  nie  podlega  regułom  wykładni 

rozszerzającej. 

Zamawiający  zobowiązany  jest  unieważnić  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w 

sytuacjach  określonych  w  art.  93  ust.  1  p.z.p.,  jednak  równocześnie  nie  ma  prawa 

unieważnić postępowania, jeśli nie zachodzi żadna z podstaw unieważnienia postępowania. 

Co więcej z przywoływanej w orzecznictwie Izby zasady można wysnuć wniosek, iż w razie 

wątpliwości czy okoliczności sprawy stanowią podstawę do unieważnienia postępowania czy 

też  nie,  zamawiający  nie  ma  prawa  do  unieważnienia  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia. 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

To  dalsze  prowadzenie  postępowania  i  jego  rozstrzygnięcie  jest  celem  postępowania. 

Unieważnienie  postępowania  nie  pełni  roli  szansy  na  jego  ponowne  przeprowadzenie  w 

lepszy  sposób  tj.  z  pominięciem  postrzeganych  przez  zamawiającego  błędowi  Jest  tak 

dlatego,  że  ta  czynność  przekreśla  dotychczasowe  starania  wykonawców  o  uzyskanie 

zamówienia. Zamawiający nie ma podstaw w prawie zamówień publicznych do traktowania 

unieważnienia jako dobrego sposobu na „poprawienie" postępowania. 

Warto  przypomnieć  ważną  prawdę,  iż  w  wielu  sprawach  (również  i  tej  to  nie  wybór 

najkorzystniejszej  oferty  prowadziłby  do  naruszenia  prawa  zamówień  publicznych,  a 

unieważnienie  i  następnie  powtórzenie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Realne 

ryzyko  naruszenie  zasady  prowadzenia  postępowania  w  sposób  zapewniający  zachowanie 

uczciwej konkurencji zostało dobrze zobrazowane w poniższym wyroku Izby: 

wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 18 maja 2015 r. (sygn. akt KIO 912/15} 

Rozumiejąc  intencje  Zamawiającego,  który  podkreślał  chęć  ponownego  przeprowadzenia 

przetargu,  przy 

bardziej  precyzyjnie opisanym  już  kryterium  eksploatacji,  należy  podkreślić, 

że  decyzja  mająca  w  przekonaniu  Zamawiającego  służyć  równemu  traktowaniu 

wykonawców,  mogła  w  tej  sprawie  przynieść  skutki  przeciwne.  Jeżeli  bowiem  dany 

wykonawca dołożył starań, by dostosować się do istoty treści specyfikacji, sporządził ofertę, 

oparł  wyliczenia  tej  oferty  na  wymogach  podanych  mu  przez  zamawiającego,  to 

unieważnienie  postępowania  z  uwagi  na  to,  że  inni  wykonawcy  nie  dołożyli  ewentualnie 

starań w tym zakresie bądź ich oferty pomijają wymogi specyfikacji i wyrażone w niej intencje 

Zamawiającego, jawi się dla tego wykonawcy, jako naruszenie zasady równego traktowania, 

a nie jako działanie nakierowane na realizację tej zasady. 

Odwołujący  chciałby,  by  zamawiający  zaakceptował  sens  powyższych  słów,  które  jego 

zdaniem dobrze ilustrują sytuację w niniejszym postępowaniu. Wprowadzenie zmian w opisie 

przedmiotu zamówienia przez  zakończenie niniejszego postępowania i ogłoszenie nowego, 

wynikające z dobrych intencji, może okazać się rozwiązaniem nie tylko niewłaściwym, ale w 

tej konkretnej sytuacji bezprawnym. 

Powyższe  zresztą  jasno  wynika  nie  tylko  z  samej  ustawy  prawo  zamówień  publicznych. 

Unieważnienie  postępowania  „na  wyrost"  tj.  bez  zaistnienia  sytuacji  faktycznej  opisanej  w 

ustawie  skutkującej  obowiązkiem  unieważnienia  postępowania  jest  takim  samym 

naruszeniem  ustawy,  jak  brak  unieważnienia  postępowania  w  sytuacji  zaistnienia  takiej 

sytuacji  faktycznej.  Zgodnie  z  art.  17  ust.  3  ustawy  odpowiedzialności  za  naruszenie 

dyscypl

iny  finansów  publicznych  z  dnia  17  grudnia  2004  r.  (tj.  Dz.U.  z  2019  r.  poz.  1440): 

„naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest unieważnienie postępowania o udzielenie 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

zamówienia  publicznego  z  naruszeniem  przepisów  o  zamówieniach  publicznych, 

określających przesłanki upoważniające do unieważnienia tego postępowania". 

III. 

Brak istnienia wady postępowania 

Nie znając w pełni argumentów zamawiającego, jedynie na podstawie wskazania fragmentu 

opisu  przedmiotu  zamówienia,  gdzie  zamawiający  dopatruje  się  nieprecyzyjności, 

odwołujący odniesie się do przywoływanej podstawy faktycznej unieważnienia. 

Zdaniem odwołującego: 

A. 

na brak wady wskazuje fakt wcześniejszego przeprowadzenia i rozstrzygnięcia przez 

zamawiającego  innych  postępowań  z  bardzo  zbliżonym  opisem  przedmiotu  zamówienia  w 

problemowym zakresie, a następnie ich realizacja na podstawie tegoż opisu, 

B. 

na  brak  wady  wskazuje  fakt,  iż  sam  zamawiający  długo  tak  uważał  na  etapie 

przygotowania  postępowania  i  jego  prowadzenia;  co  więcej,  braku  precyzji  nie  dostrzegli 

sami wykonawcy uczestniczący w postępowaniu, 

C. 

powoływana wada nie istnieje, opis przedmiotu zamówienia jest zgodny z wymogami 

ustawy w tym zakresie. 

Ad A 

Bardzo  zbliżone  postanowienia  dotyczące  używania  pojazdów  przy  realizacji  zamówień  na 

wyko

nywanie  zabiegów  z  zakresu  ochrony  czynnej  w  obszarze  Natura  2000  Pojezierze 

Gnieźnieńskie 

PLH300026 

zamawiający 

zawierał 

we 

wcześniejszych 

swoich 

postępowaniach. Jako przykład można przywołać tu poniższe postępowania: 

Wykonanie  zabiegów  ochrony  czynnej  w  obszarze  Natura  2000  Pojezierze 

Gnieźnieńskie  PLH300026  polegających  na  wycince  drzew  i  krzewów  z  płatów  siedlisk 

przyrodniczych (nr referencyjny : WOP.261.47.2018.DU), 

tożsame fragmenty opisu przedmiotu zamówienia: 

lit. g OPZ: "Prace związaną z wycinką należy wykonać ręcznie bez użycia ciężkiego 

sprzętu.  Na  potrzeby  wywozu  biomasy  istnieje  możliwość  skorzystania  np.  z  ciągnika  i 

przyczepy" 

lit  i  OPZ:  "Wycinka  odbędzie  się  w  płatach  siedlisk  przyrodniczych,  będących 

przedmiotami  ochrony  w  obsza

rze  Natura  2000  Pojezierze  Gnieźnieńskie  PLH  300026. 

Zamawiający  bezwzględnie  wymaga,  aby  podczas  realizacji  prac  terenowych  nie  dopuścić 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

do zniszczenia siedlisk przyrodniczych. Niedopuszczalne jest korzystanie z ciężkiego sprzętu 

w  granicach  siedliska  prz

yrodniczego,  który  mógłby  spowodować  szkody  w  siedlisku 

przyrodniczym lub jego zniszczenie." 

Usługa  wykonania  zabiegów  ochrony  czynnej  w  obszarze  Natura  2000  Pojezierze 

Gnieźnieńskie  PLH300026  polegających  na  wycince  drzew  i  krzewów  (nr  referencyjny: 

WOP.261.107.2019.DU), 

tożsame fragmenty opisu przedmiotu zamówienia: 

lit.  f  OPZ:  "Prace  związaną  z  wycinką  należy  wykonać  ręcznie  (siekiera,  piła 

ręczna/spalinowa, sekator itp.) bez użycia ciężkiego sprzętu. Na potrzeby wywozu biomasy 

istnieje możliwość skorzystania np. z ciągnika i przyczepy “ 

lit.  i  OPZ:  "Wycinka  odbędzie  się  w  płatach  siedlisk  przyrodniczych,  będących 

przedmiotem  ochrony  w  obszarze  Natura  2000  Pojezierze  Gnieźnieńskie  PLH  300026. 

Zamawiający  bezwzględnie  wymaga,  aby  podczas  realizacji  prac  terenowych  nie  dopuścić 

do  zniszczenia  podłoża,  w  szczególności  runi  łąki.  Niedopuszczalne  jest  korzystanie  z 

ciężkiego sprzętu, który mógłby spowodować ww. zniszczenia 

Postępowania  te  zostały  rozstrzygnięte,  a  więc  zamawiający  nie  dopatrzył  się  wówczas  w 

tych opisach jakiegokolwiek braku precyzji. 

Jednocześnie  pomiędzy  tymi  postępowaniami  a  obecnym  nie  została  dokonana  żadna 

istotna  zmiana  opisu  przedmiotu  zamówienia,  co  potwierdza,  że  wcześniej  zamawiający 

uznawał wskazywany opis za precyzyjny (lub przynajmniej wystarczająco precyzyjny). 

W postępowaniach tych przewijają się wykonawcy, którzy złożyli również oferty w niniejszym 

postępowaniu:  sam  odwołujący,  Eco-Future  T.  M.  oraz  Arbotrek  P.  O.  .  Oferty  tych  dwóch 

pierwszy

ch wykonawców były zaś wybierane jako najkorzystniejsze. 

Powyższe pokazuje, że również na etapie realizacji powyższych zamówień nie pojawiły się 

wątpliwości  co  do  wymogów  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  zakresie  możliwości 

stosowania pojazdów (takowe prowadziłyby zapewne ze strony wykonawców do zadawania 

pytań  w  obecnym  postępowaniu,  a  ze  strony  zamawiającego  do  doprecyzowania  opisu 

przedmiotu zamówienia w niniejszym postępowaniu). 

Wątpliwości te nie istnieją również teraz. 

Ad B 

Skoro  zamawiający  wykreował  opis  przedmiotu  zamówienia  na  potrzeby  niniejszego 

postępowania to znaczy, że na etapie jego przygotowania, weryfikacji i zatwierdzenia przez 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

kierownika  zamawiającego  nie  pojawiły  się  wątpliwości  co  do  precyzji  opisu  możliwości 

korzystania z pojazdów przy wywozie biomasy. 

Wątpliwości  te nie  istniały  jeszcze 8 grudnia, kiedy  do  odwołującego  skierowano wezwanie 

na podstawie art. 26 ust. 1 p.z.p. [2004 r.], co oznacza, że uznawano w tym momencie jego 

ofertę  za  najwyżej  ocenioną,  a  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  za 

nieobarczone jakąkolwiek istotną wadą. 

Dopiero  12  stycznia  2021  r.  wątpliwości  te  stały  się  podstawą  do  podjęcia  czynności 

unieważnienia  niniejszego  postępowania.  Zamawiający  dostrzegł  wadę,  której  wcześniej 

przez tyle czasu nie widzia

ł. 

Podobnie,  przed  terminem  składania  ofert  braku  precyzji  opisu  przedmiotu  zamówienia  w 

postępowaniu nie dostrzegli sami wykonawcy uczestniczący w postępowaniu. Domniemany 

brak  precyzji  opisu  przedmiotu  zamówienia  nie  stał  się  przedmiotu  żadnego  wniosku  o 

wyjaśnienie specyfikacji istotnych warunków zamówienia określonego w art. 38 ust. 1 p.z.p. 

[2004 r.] 

W orzecznictwie zarówno sądowym, jak i Krajowej Izby Odwoławczej wielokrotnie, zwłaszcza 

w  ostatnich  latach,  powtarzano  tezę  o  konieczności  zachowania  przez  wykonawców 

należytej  staranności  wedle  jej  profesjonalnego  miernika  np.  „Należy  podkreślić  też  to,  że 

wykonawca jest profesjonalistą, przedsiębiorcą, prowadzącym działalność gospodarczą i jest 

zobowiązany  do  zachowania  należytej  staranności"  (wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z 

dnia 10 kwietnia 2015 r. sygn. akt KIO 604/15) oraz „w danych okolicznościach składanego i 

przyjmowanego  zamówienia  publicznego  oraz  wątpliwości  występujących  po  stronie 

wykonawcy, art. 38 ZamPublU stanowi  w związku z art. 354 § 2 KC nie tylko uprawnienie, 

ale  także  obowiązek  wykonawcy  zwrócenia  się  do  zamawiającego  o  wyjaśnienie  treści 

SIWZ" (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 5 czerwca 2014 r., sygn. akt IV CSK 626/13). 

Skoro zaś żaden z wykonawców nie zwrócił się z podobnym wnioskiem, to znaczy, że nawet 

jeśli  rzeczywiście  brakowało  precyzji  w  opisie  przedmiotu  zamówienia,  to  nie  stanowiło  to 

przeszkody  do  przygotowania  i  złożenia  oferty  przez  każdego  z  zainteresowanych 

wykonawców.  Tym  samym  trudno  uznać,  iż  domniemany  brak  precyzji  mógł  mieć 

rzeczywisty wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. 

Ad C 

Odnosząc  się  do  uzasadnienia  wskazującego  na  wady  opisu  możliwości  korzystania  z 

pojazdów przy wywozie biomasy należy zbadać jak wyglądał ten opis. Zamawiający wskazał: 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

pkt  5  pp

kt 6 OPZ “Prace związane z  wycinką należy wykonać ręcznie (siekiera, piła 

ręczna/spalinowa, sekator itp.) bez użycia ciężkiego sprzętu. Na potrzeby wywozu biomasy 

istnieje możliwość skorzystania np. z ciągnika i przyczepy." 

pkt 5 ppkt 9 OPZ "Wycinka odbędzie się w płatach siedlisk przyrodniczych, będących 

przedmiotem  ochrony  w  obszarze  Natura  2000  Pojezierze  Gnieźnieńskie  PLH  300026. 

Zamawiający  bezwzględnie  wymaga,  aby  podczas  realizacji  prac  terenowych  nie  dopuścić 

do  zniszczenia  podłoża,  w  szczególności  runi  łąki.  Niedopuszczalne  jest  korzystanie  z 

ciężkiego sprzętu, który mógłby spowodować ww. zniszczenia." 

W  ocenie  odwołującego  zamawiający  w  załączniku  nr  1  do  SIWZ  -  opisie  przedmiotu 

zamówienia  precyzyjnie  i  jasno  określił  warunki  korzystania  z  pojazdów  przy  wywozie 

biomasy, które przedstawiają się następująco: 

użycie  pojazdów  przy  wywozie  biomasy  jest  możliwe  tylko  w  przypadku  tych 

pojazdów, które nie spowodują zniszczenia podłoża podczas prac, 

nie  jest  możliwe  użycie  pojazdów  będących  ciężkim  sprzętem,  gdyż  może  to 

spowodować zniszczenia podłoża podczas prac, 

istnieje możliwość skorzystania z ciągnika z przyczepą przy wywozie biomasy. 

Zasady te obowiązują łącznie to znaczy, iż pojazdy niebędące ciężkim sprzętem mogą być 

wykorzystywane przy wyw

ozie biomasy, ale nadal muszą spełniać warunek niepowodowania 

zniszczeń  podłoża  podczas  prac.  Na  tej  samej  zasadzie  istnieje  możliwość  skorzystania  z 

ciągnika  z  przyczepą  przy  wywozie  biomasy  -  nadal  muszą  one  spełniać  warunek 

niepowodowania zniszczeń podłoża podczas prac. 

Z  treści  przytoczony  fragmentów  opisu  przedmiotu  zamówienia  jasno  wynika,  iż 

najważniejsza  zasada,  która  ma  bezwzględne  znaczenie  dla  zamawiającego  to  wymóg 

niedopuszczenia do zniszczenia podłoża, w szczególności runi łąki. 

Już  ta  jedna,  jedyna  zasada  precyzyjnie  i  bez  niejasności  określa  zasady  wykorzystania 

pojazdów przy wywozie biomasy - nie mogą one niszczyć podłoża. 

Mój  klient  realizował  już  zamówienia  o  podobnych  charakterze  -  tj.  wycinkę  na  terenach 

obszaru  Natura  2000  - 

i  często  napotykał  zbliżone  lub  bardzo  podobne  podłoża,  co  do 

których istniał wymóg ochrony podczas realizacji zamówienia. 

W  niniejszym  zamówieniu  wywóz  biomasy  z  płatów  siedlisk  przyrodniczych  planowany  jest 

przy  pomocy  własnego  zestawu  ciągnika  i  przyczepy  cechującego  się  bardzo  niskim 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

naciskiem  w  kilogramach  na  koło,  którego  nacisk  jest  porównywalny  do  wagi  dorosłego 

człowieka ręcznie  wynoszącego  urobek.  Ten  zestaw  to  ciągnik  iseki  TM  3185  AL  o  wadze 

510 kg oraz przyczepa model Country t30 o wadze 330 kg w razie po

trzeby wyposażone w 

gąsienice  na  koła.  Ciągnik  oraz  przyczepa  wymieniona  wyżej  ze  względu  na  bardzo  małą 

masę  własną  nie  spowodują  uszkodzenia  gruntu  czy  runi  łąki  przy  wywozie  powstałego 

urobku. 

Jednocześnie planowane jest  obserwowanie  wpływu ciągnika i  przyczepy  na  stan  podłoża, 

tak by nie dopuścić do żadnych jego uszkodzeń. Wykonawca ma świadomość, iż nadrzędną 

dyrektywą zamawiającego jest zachowanie stanu podłoża. 

Powyższy  sposób  realizacji  zamówienia  odpowiada  opisowi  przedmiotu  zamówienia,  który 

jest 

dla wykonawcy precyzyjny w stopniu umożliwiającym realizację zamówienia bez sporów 

na linii wykonawca - za

mawiający. 

Warto też zwrócić uwagę, iż poziom precyzji opisu przedmiotu zamówienia może być różny - 

co  nie  jest  jego  wadą.  Ustawodawca  nie  wymaga  by  każdy  parametr  został  opisany  w 

sposób  dokładnie  skwantyfikowany  i  oznaczony.  Tym  samym  nie  było  konieczne 

wskazywanie konkretnych parametrów nacisku osi na podłoże wykorzystywanych pojazdów 

czy masy pojazdów.   

Zgodnie  z  art.  30  ust.  1  pkt  1  p.z.p.  [2004  r.

1  zamawiający  może  opisać  przedmiot 

2amówienia  przez  określenie  wymagań  dotyczących  funkcjonalności.  Tym  samym 

wystarczające  byłoby  samo  określenie  typu:  ..Zamawiający  bezwzględnie  wymaga, 

aby  podczas  realizacji  prac  terenowych  nie  dopuścić  do  zniszczenia  podłoża,  w 

szczególności runi łąki", nawet bez dodatkowego zakazu używania ciężkiego sprzętu. 

Pozostawia ono przed wykonawcą jasną wytyczną funkcjonalną, do której wykonawca sam 

ma dobrać metodę realizacji zamówienia i sprzęt. 

W tym podejściu zamawiający nie określa szczegółowo metody realizacji zamówienia, 

a  jedynie  cel  jaki  ma  osiągnąć  wykonawca.  Ten  cel  jest  jasny  również  w  opisie 

przedmiotu  niniejszego  zamówienia.  Jasna  jest  dyrektywa  postępowania  nakazująca 

niedopuszczenie do zniszczenia podłoża. 

O bra

ku precyzji przedmiotu zamówienia nie decyduje również fakt, iż opis ten mógł zostać 

inaczej  zrozumiany  przez  zamawiającego  i  przez  któregoś  z  wykonawców  czy  przez  kilku 

różnych  wykonawców.  Brak  precyzji  musi  wynikać  z  wykładni  tekstu  opisu  przedmiotu 

zamówienia. Jeśli po przeprowadzeniu wykładni jego treści pozostają nie dające się usunąć 

wątpliwości  to  dopiero  wówczas  można  mówić  o  braku  precyzji.  Dopiero  wówczas  można 

zacząć zastanawiać się w ogóle czy ten brak precyzji miał wpływ na wynik postępowania. 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

Inny  wykonawca  w  niniejszym  postępowaniu  -  Arobtrek  P.  O.  -  wprost  wskazał,  iż 

zamierza  realizować  zamówienie  przy  użyciu  ciężkiego  sprzętu  tj.  zrywkę  z 

wykorzystaniem ciągnika leśnego Valtra N143 (masa własna 5 450 kg) oraz przyczepy 

Palms  84

0  (masa  własna  2  450  kg).  Zamysł  ten  nie  wskazuje  jednak  na  wady  opisu 

przedmiotu  zamówienia,  a  na  wolę  realizacji  zamówienia  przez  tegoż  wykonawcę 

niezgodnie z opisem przedmiotu zamówienia. 

IV. 

Brak jakiegokolwiek wykazania wpływu domniemanej wady na wynik postępowania 

W  kontekście  prawdopodobnej  skonkretyzowanej  podstawy  unieważnienia  postępowania 

wyrażonej  w  art.  93  ust.  1  pkt  7  p.z.p.  [2004]  t.j  stosowanego  w  związku  z  art.  146  ust.  6 

p.2.p. [2004 r.1 (zamawiający nie skonkretyzował jaka podstawa prawna miałaby stanowić o 

konieczności  unieważnienia  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  jaka  zawarta 

zostałaby  w  wyniku  postępowania)  kluczowe  jest  zaistnienie  przesłanki  wpływu  „błędu" 

zamawiającego  na  wynik  postępowania.  Do  tej  kwestii  uzasadnienie  czynności 

zamawiającego  w  ogóle  się  nie  odnosi,  choć  jest  to  element  wymaganych  do  wykazania 

przesłanek unieważnienia postępowania. 

dokonania czynności z naruszeniem przepisu ustawy, które miało lub mogło mieć wpływ na 

wynik postępowania". 

Stanowisko  zamawiającego  o  błędzie  w  czynności  opisu  przedmiotu  zamówienia  mogłoby 

być jedynie zaczątkiem wykazania istnienia podstaw do unieważnienia postępowania. 

Zamawiający  w  niniejszym  postępowaniu  nie  przeprowadził  (albo  nie  udokumentował 

przeprowadzenia  nie  uzasadniając  swojej  czynności  w  tym  zakresie)  analizy  wpływu 

postrzeganej  przez  siebie  wady  opisu  przedmiotu  zamówienia  na  przebieg  i  wynik 

postępowania o udzielenie zamówienia. Wpływ ten, zgodnie z orzecznictwem Izby powinien 

mieć istotny charakter. Warto tu przywołać poniższe orzeczenia: 

wyrok Krajowej toby Odwoławczej z dnia 8 marca 2012 r. (sygn. akt KIO 393/12) 

Nie każde naruszenie przepisów ustawy, nawet jeśli - ze względu na etap, w którym znajduje 

się  postępowanie  -  nie  jest  możliwe  do  usunięcia,  stanowi  okoliczność  uzasadniającą 

unieważnienie umowy na podstawie art 146 ust 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo 

zamówień  publicznych  (tj.  Dz.U.  z  2010  r.  Nr  113,  poz.  759  ze  zm.),  a  zarazem 

unieważnienie postępowania na podstawie art 93 ust 1 pkt 7 tej ustawy. Okolicznością taką 

jest  jedynie  niezgodna  z  ustawą  czynność  lub  zaniechanie,  które  miało  lub  mogło  mieć 

wpływ  na  wynik  postępowania.  Wykazanie  takiego  wpływu  obciąża  zamawiającego. 

Podkreślenia  wymaga,  że  nie  może  być  to  wpływ  bliżej  nieokreślony  i 

nieuprawdopodobniony. 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 3 lipca 2013 roku (sygn. akt KIO 1420/13) 

Truizmem  jest  stwierdzenie,  że  w  toku  prowadzonych  postępowań  o  udzielenie  zamówień 

publicznych  Zamawiający  popełniają  błędy,  naruszając  przy  tym  przepisy  ustawy.  Tym 

bardziej  niedopuszczalna jest  wykładnia  rozszerzająca  klauzuli  generalnej  przepisu  art  146 

ust 6, która pozwalałby Zamawiającym na unieważnienie postępowania z powołaniem się na 

jakiekolwiek  wady  prowadzonych  przez  nich  postępowań.  Mogłoby  to  wprost  prowadzić  do 

zagrożenia  przestrzegania  zasady  prowadzenia  postępowania  z  zachowaniem  uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców,  szczególnie  w  sytuacji,  gdy  stwierdzenie 

wad postępowania miało miejsce już po ujawnieniu listy wykonawców, którzy mogą uzyskać 

dane zamówienie. Stąd stwierdzona przez Zamawiających wada postępowania musi być nie 

tylko  niemożliwa  do  usunięcia,  ale  wskazywać  na  dokonanie  czynności  lub  zaniechanie  jej 

dokonania w tym postępowaniu z naruszeniem przepisu ustawy, które miało lub mogło mieć 

wpływ na jego wynik. (...) 

Uchybienia w zakresie opisu sposobu spełnienia warunków udziału w postępowaniu oraz w 

zakresie  żądania  dokumentów  /  oświadczeń  w  celu  potwierdzenia  spełnienia  warunków 

udziału  w  postępowaniu  nie  stanowią  przyczyn  unieważnienia  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia publicznego (art. 93 ust. 1 pkt 7) 

Zgodnie  z  art.  93  ust.  1  pkt  7  p.z.p.  [2004  r.]  „Zamawiający  unieważnia  postępowanie  o 

udzielenie  zamówienia,  jeżeli  postępowanie  obarczone  jest  niemożliwą  do  usunięcia  wadą 

uniemożliwiającą  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  w  sprawie  zamówienia 

publicznego". 

Zgodnie  zaś  z  art.  146  ust.  6  p.z.p.  [2004  r.j  „Prezes  Urzędu  może  wystąpić  do  sądu  o 

unieważnienie  umowy  w  przypadku  dokonania  przez  zamawiającego  czynności  lub 

zaniechania 

dokonania  czynności  z  naruszeniem  przepisu  ustawy,  które  miało  lub  mogło 

mieć wpływ na wynik postępowania". 

Stanowisko  zamawiającego  o  błędzie  w  czynności  opisu  przedmiotu  zamówienia  mogłoby 

być jedynie zaczątkiem wykazania istnienia podstaw do unieważnienia postępowania. 

Zamawiający  w  niniejszym  postępowaniu  nie  przeprowadził  (albo  nie  udokumentował 

przeprowadzenia  nie  uzasadniając  swoiei  czynności  w  tym  zakresie!  analizy  wpływu 

postrzeganej  przez  siebie  wady  opisu  przedmiotu  zamówienia  na  przebieg  i  wynik 

postępowania o udzielenie zamówienia. Wpływ ten, zgodnie z orzecznictwem Izby powinien 

mieć istotny charakter. Warto tu przywołać poniższe orzeczenia: 

wyrok Krajowej toby Odwoławczej z dnia 8 marca 2012 r. (sygn. akt KłO 393/12) 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

Nie każde naruszenie przepisów ustawy, nawet jeśli - ze względu na etap, w którym znajduje 

się  postępowanie  -  nie  jest  możliwe  do  usunięcia,  stanowi  okoliczność  uzasadniającą 

unieważnienie umowy na podstawie art 146 ust 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo 

zamówień  publicznych  (tj.  Dz.U.  z  2010  r.  Nr  113,  poz.  759  ze  zm.),  a  zarazem 

unieważnienie postępowania na podstawie art 93 ust 1 pkt 7 tej ustawy. Okolicznością taką 

jest  jedynie  niezgodna  z  ustawą  czynność  lub  zaniechanie,  które  miało  lub  mogło  mieć 

wpływ  na  wynik  postępowania.  Wykazanie  takiego  wpływu  obciąża  zamawiającego. 

Podkreślenia  wymaga,  że  nie  może  być  to  wpływ  bliżej  nieokreślony  i 

nieuprawdopodobniony. 

wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 3 lipca 2013 roku (sygn. akt KIO 1420/13) 

Truizmem  jest  stwierdzenie,  że  w  toku  prowadzonych  postępowań  o  udzielenie  zamówień 

publicznych  Zamawiający  popełniają  błędy,  naruszając  przy  tym  przepisy  ustawy.  Tym 

bardziej  niedopuszczalna jest  wykładnia  rozszerzająca  klauzuli  generalnej  przepisu  art  146 

ust 6, która pozwalałby Zamawiającym na unieważnienie postępowania z powołaniem się na 

jakiekolwiek  wady  prowadzonych  przez  nich  postępowań.  Mogłoby  to  wprost  prowadzić  do 

zagrożenia  przestrzegania  zasady  prowadzenia  postępowania  z  zachowaniem  uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców,  szczególnie  w  sytuacji,  gdy  stwierdzenie 

wad postępowania miało miejsce już po ujawnieniu listy wykonawców, którzy mogą uzyskać 

dane zamówienie. Stąd stwierdzona przez Zamawiających wada postępowania musi być nie 

tylko  niemożliwa  do  usunięcia,  ale  wskazywać  na  dokonanie  czynności  lub  zaniechanie  jej 

dokonania w tym postępowaniu z naruszeniem przepisu ustawy, które miało lub mogło mieć 

wpływ na jego wynik. (...) 

Uchybienia w zakresie opisu sposobu spełnienia warunków udziału w postępowaniu oraz w 

zakresie  żądania  dokumentów  /  oświadczeń  w  celu  potwierdzenia  spełnienia  warunków 

udziału  w  postępowaniu  nie  stanowią  przyczyn  unieważnienia  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia publicznego (art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy), bowiem nie miały one wpływu na wynik 

postępowania  -  Zamawiający  nie wykazał  jaki mogły  mieć  wpływ  lub  miały  wpływ  na  wynik 

postępowania.  Nie  wszystkie  uchybienia  w  postępowaniu  stanowią  podstawę  jego 

unieważnienia.  W  rozpoznanej  sprawie  w  postępowaniu  zostało  złożonych  pięć  ofert  na 

porównywalnym  poziomie  finansowym  co  wskazuje  na  jednoznaczne  rozumienie  opisu 

przedmiotu  zamówienia,  znajomość  przedmiotu  postępowania  oraz  wykonanie  wszystkich 

obowiązków  jakie  nałożył  Zamawiający  w  tym  dokonanie  wizji  lokalnej  oraz  niepodleganie 

wykluczeniu z postępowania. Zamawiający nie wykazał (zgodnie z art. 6 Kc oraz art. 190 ust 

1  ustawy)  w  sposób  nie  budzący  wątpliwości,  że  podniesione  przez  Zamawiającego  wady 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

skutkować  muszą  unieważnieniem  postępowania,  unieważnienie  postępowania  stanowić 

powinno ostateczną decyzję. 

wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 23 listopada 2017 r. (sygn. akt KIO 2357/17) 

Stanowisko  Zamawiającego  można  podzielić  jedynie  co  do  tego,  że  w  postępowaniu 

wystąpiła  wada,  której  nie  można  na  tym  etapie  usunąć,  gdyż  po  otwarciu  ofert  nie  jest 

ob

iektywnie  niemożliwe  uzgodnienie  treści  ogłoszenia  i  specyfikacji  lub  uzupełnienie  treści 

tych dokumentów. 

Nie  oznacza  to  jednak,  że  nie  można  i  nie  należy  ustalić,  jaka  była  ostatecznie  treść 

warunków,  których  spełnienia  można  wymagać  od  wykonawców.  W  ocenie  Izby 

konsekwencją  uchybienia  we  wprowadzeniu  fakultatywnego  warunku  lub  fakultatywnej 

podstawy, czy to z powodu rozbieżności treści pomiędzy ogłoszeniem a specyfikacją, czy też 

z  uwagi  na  brak  zażądania stosowanych dokumentów,  jest  brak możliwości  egzekwowania 

od  wykonawców  spełnienia  wadliwie  zastrzeżonych  wymagań.  W  szczególności  należy 

zauważyć,  że  z  art.  22  ust  2  pkt  1  ZamPublU  wprost  wynika,  że  ograniczenie  możliwości 

ubiegania się o zamówienie do  wykonawców  zatrudniających osoby  niepełnosprawne  musi 

wynikać z ogłoszenia o zamówieniu. 

Reasumując,  o  ile  nawet  zaistniała  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego 

wada  jest  nieusuwalna,  o  tyle  nie  jest  ona  na  tyle  istotna,  aby  mogła  być  podstawą  do 

uznania,  że  umowa  w  sprawie  tego  zamówienia  publicznego  zawarta  z  Konsorcjum  N. 

podlegałaby unieważnieniu. 

VII. Zakończenie 

Z  uwagi  na  powyższe  argumenty  odwołującego  należy  uznać,  iż  czynność  unieważnienia 

przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  została  dokonana  bez  podstawy 

prawnej - 

gdyż nie spełnia warunków określonych w art. 93 ust. 1 pkt 7 p.z.p. [2004 r.] - i jako 

taka powinna zostać usunięta z obrotu.     

Nakazanie  zamawiającemu  przez  Izbę  unieważnienia  czynności  unieważnienia 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  z  12  stycznia  2020  r.  przywróci  stan  zgodności 

prowadzonego postępowania z przepisami ustawy prawo zamówień publicznych [2004 r.]. 

Zamawiajacy 

pismem  z  dnia  1  lutego  2021  r.  złożył  odpowiedź  na  odwołanie  wnosząc  o 

jego oddalenie w całości.  


Sygn. akt KIO 257/21 
 

Jednocześnie  wniosł o przeprowadzenie niżej wymienionych dowodów oraz wskazanych w 

treści uzasadnienia na okoliczności tam opisane: 

Dowodów z dokumentów niniejszego postępowania: Opisu Przedmiotu zamówienia a 

także pisma ARBOTREK P. O. z dnia 9 grudnia 2020 r., na okoliczność że Wykonawcy mieli 

uzasadnione  wątpliwości,  co  do  jasności  zapisów  w  Opisie  Przedmiotu  Zamówienia, 

wskazujących  na  brak  możliwości  stosowania  pojazdów  typu  Forwarder  przy  usuwaniu 

biomasy. 

Dowodów  z  dokumentów  postępowania  WOP.261.40.2018.ŁD  (SIWZ  i  protokół 

odbioru), na okoliczność nieprecyzyjnych zapisów w Opisie Przedmiotu Zamówienia. 

Dowodów  w  dokumentów  wydruków  z  poradnika  ochrony  siedlisk:  7210  Torfowiska 

nakredowe  (Cladietum  marisci,  Caricetum  buxbaumii,  Schoenetum  nigricantis)  i  6410 

Zmiennow

ilgotne  łąki  trzęślicowe  (Molinion)  na  okoliczność  warunków  i  możliwości 

wykonywania prac. 

Dowodu z porozumienia z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa na okoliczność 

ograniczonych możliwości prowadzenia prac. 

Przesłuchania w charakterze świadka: 

Pana  P.  O. 

—  Arbotrek  P.  O.,  na  okoliczność,  nieprecyzyjnych  zapisów  w  Opisie 

Przedmiotu Zamówienia. 

pana D. L. 

— wezwanie na adres RDOŚ w Poznaniu na okoliczność, że wykonawcy 

mieli  uzasadnione  wątpliwości,  co  do  treści  SIWZ,  poprzednich  postępowań,  a  także  na 

okoliczność warunków siedliskowych i konieczności ręcznego prowadzenia prac. 

Ponadto  wniesiono  o  zasądzenie  uzasadnionych  kosztów  postępowania  odwoławczego,  w 

tym kosztów wynagrodzenia pełnomocnika w wysokości 3600 zł. 

Krajowa Izba Odwo

ławcza ustaliła i zważyła 

Odwołujący  składając  odwołanie  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie  następujacych 

przepisów  ustawy  pzp  (ustawy  dotychczasowej  z  2004r.  –  ogłoszenie  o  zamówieniu 

opublikowano w 2020r.). 

1)  art.  93  ust.  1  pkt 

7  z  uwagi  na  brak  zaistnienia  którejkolwiek  z  łącznych  przesłanek 

unieważnienia postępowania określonych w tym artykule oraz w związku z art. 146 ust. 6 z 

uwagi na brak zaistnienia wskazanej tam przesłanki kwestionowania ważności umowy. 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

Odwołania  do  ustawy  prawo  zamówień  publicznych  [2004  r.]  są  zgodne  z  art.  90  ust.  1 

ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Przepisy  wprowadzające  ustawę  -  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz.U.2019r. poz.2020). 

O

dwołujący wniósł o: 

uwzględnienie odwołania, 

nakazanie  zamawiającemu  unieważnienia  czynności  unieważnienia  postępowania  o 

udzielenie zamówienia z 12 stycznia 2020 r. 

również  o  zasądzenie  od  zamawiającego  kosztów  postępowania  odwoławczego,  w  tym 

wpisu w wysokości 15 000 zł oraz wynagrodzenia pełnomocnika w wysokości 3 600 zł. 

Co do warunków formalnych wniesionego odwołania  

Zamawiający ogłosił informację o unieważnieniu postępowaniu w dniu 12 stycznia 2021 roku, 

a tym samym zgodnie z art. 515 ust. 1 pkt 1 p.z.p. 10 dniowy 

termin na wniesienie odwołania 

upływa 22 stycznia 2021 r., w którym to dniu odwołujący wniósł na Epuap odwołanie.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  opublikowano  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej    nr 

2020/S 192-463154 w dniu 

2 października 2020 r. 

O

dwołanie  złożono  wobec  czynności  zamawiającego  polegających  na  unieważnieniu 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego 

Przedmiotem  prowadzonego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  było 

wykonanie  zabiegów  z  zakresu  ochrony  czynnej  w  obszarze  Natura  2000  Pojezierze 

Gnieźnieńskie  PLH300026  polegających  na  wycince  drzew  i  krzewów  (znak  postępowania 

zamawiającego ZP.261.111.2020.DU),  

Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz może ponieść szkodę na skutek 

wadliwej czynności zamawiającego unieważnienia prowadzonego postępowania o udzielenie 

z

amówienia publicznego. Zamawiający na etapie unieważnienia postępowania, nie dokonał 

wyboru  najkorzystniejszej  oferty.  Wobec  powyższego  każdy  uczestniczący  wykonawca  w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, ma interes w uzyskaniu zamówienia, a 

t

ym  samym  ma  prawo  złożenia  odwołania,  wobec  niweczącej  czynności  zamawiającego 

unieważnienia postępowanie.   

Zamawiający  przedstawił  w  złożonej  odpowiedzi  na  odwołanie  uwarunkowania 

charakterystyczne 

dla  prowadzonego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego, 

szczegółowo je opisując jak poniżej.   


Sygn. akt KIO 257/21 
 

Obszary  Natura  2000  to  najmłodsza  z  form  ochrony  przyrody,  wprowadzona  w  2004  r.  w 

Polsce  jako  jeden  z  obowiązków  związanych  z  przystąpieniem  naszego  kraju  do  Unii 

Europejskiej.  Obszary  te  powstają  we  wszystkich  państwach  członkowskich  tworząc 

Europejską Sieć Ekologiczną obszarów ochrony Natura 2000. 

Głównym  celem  funkcjonowania  Europejskiej  Sieci  Ekologicznej  Natura  2000  jest 

zachowanie  określonych  typów  siedlisk  przyrodniczych  oraz  gatunków,  które  uważa  się  za 

cenne  i  zagrożone  w  skali  całej  Europy.  Drugim  jej  celem  jest  ochrona  różnorodności 

biologicznej. 

Podstawą  funkcjonowania  programu  jest  między  innymi  dyrektywa  siedliskowa  (dyrektywa 

Rady  92/43/EWG  z  dnia  21  maja  1992  r.  w  sprawie  ochrony  siedlisk  przyrodniczych  oraz 

dzikiej  fauny  i  flory),  która  ustala  zasady  ochrony  gatunków  zwierząt  i  roślin  oraz  siedlisk 

przyrodniczych,  a  także  procedury  ochrony  obszarów  szczególnie  ważnych  przyrodniczo. 

Każdy kraj członkowski Unii Europejskiej ma obowiązek zapewnić siedliskom przyrodniczym 

i  gatunkom,  wymienionym  w  załącznikach  dyrektywy  siedliskowej,  warunki  sprzyjające 

ochronie lub zadbać o odtworzenie ich dobrego stanu m.in. poprzez zaplanowanie i właściwe 

wykonanie działań ochronny czynnej. 

Na  podstawie  art.  13

1  ust.  1  pkt  4  ustawy  z  dnia  3  października  2008  r.  o  udostępnianiu 

informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o 

ocenach  oddziaływania  na  środowisko  (Dz.  U.  z  2020  r.  poz.  283,  z  późn.  zm.)  ochrona  i 

zarządzanie  obszarami  Natura  2000  należy  do  zadań  regionalnego  dyrektora  ochrony 

środowiska.  Realizuje  się  to  m.in.  poprzez  sporządzenie  planu  zadań  ochronnych  i 

wykonanie niezbędnych działań ochronnych. 

Niniejsza  sprawa  dotyczy  obszaru  Natura  2000  Pojezierze  Gnieźnieńskie  PLH300026. 

Zgodnie  z  zarządzeniem  Regionalnego  Dyrektora  Ochrony  Środowiska  w  Bydgoszczy  i 

Regionalnego  Dyrektora  Ochrony  Środowiska  w  Poznaniu  z  dnia  7  kwietnia  2014  r.  w 

sprawie  ustanowienia  planu  zadań  ochronnych  dla  obszaru  Natura  2000  Pojezierze  )  

Gnieźnieńskie  PLH300026  (Dz.  Urz.  Woj.  2014  poz.  2383),  zmienionego  zarządzeniem* 

Regionalnego  Dyrektora  Ochrony  Środowiska  w  Poznaniu  z  dnia  2  września  2015  r.  (Dz. 

Urz.

Woj.  2015  poz.  5276)  jednym  z  celów  działań  ochronnych jest  poprawa  stanu  ochrony 

siedlisk  przyrodniczych:  6410  Zmiennowilgotne  łąki  trzęślicowe  (Molinion)  oraz  7210 

Torfowiska  nakredowe  (Cladietum  marisci,  Caricetum  buxbaumii,  Schoenetum  nigricantis), 

poprzez 

selektywne  wycinanie  drzew  i  krzewów  wraz  z  ich  usuwaniem  poza  powierzchnie 

siedliska. 

Siedlisko 6410 Zmiennowilgotne łąki trzęślicowe (Molinion) obejmuje bogate w gatunki łąki, o 

wielowarstwowej strukturze, należące do najcenniejszych półnaturalnych zbiorowisk Polski i 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

Europy środkowej, rozwijające się na glebach o zmiennym poziomie wody gruntowej, często 

okresowo  zalewane.  Wymagają  one  tradycyjnego  użytkowania  ekstensywnego    z  późnym, 

jesiennym koszeniem, nie niższym niż na wysokości 10 cm, najlepiej co kilka lat. Zbyt częste 

lub  zbyt  niskie  koszenie,  rozjeżdżanie  lub  przeorywanie  może  negatywnie  wpłynąć  na 

strukturę  przestrzenną  tego  siedliska  i  przyczyniać  się  do  ubożenia  jego  składu 

gatunkowego. Całkowite zaniechania koszenia łąki trzęślicowej może z kolei prowadzić do jej 

zabagnienia  lub  zarastania  drzewami  lub  krzewami.  W  t

akim  przypadku  działaniem 

ochronnym  jest  usunięcie  tych  drzew  i  krzewów,  ale  w  taki  sposób,  aby  nie  spowodować 

zniszczenia runi łąki. 

Siedlisko  7210  Torfowiska  nakredowe  (Cladietum  marisci,  Caricetum  buxbaumii, 

Schoenetum  nigricantis)  to  siedlisko  zależne  od  wód  miejscowego  pochodzenia,  które 

wykształca  się  w  strefie litoralu  zbiorników  wodnych  oraz  na  miejscu  zlądowionych  jezior  z 

pokładem  kredy  jeziornej  (gytii  wapiennej)  pokrytej  pokładem  torfu  o  różnej  miąższości  i 

uwilgotnieniu.  Lustro  wody  występuje  z  reguły  ponad  powierzchnią  terenu  i  podlega 

wahaniom sezonowym. W Polsce torfowiska nakredowe należą do siedlisk bardzo rzadkich i 

są  nierównomiernie  rozmieszczone.  Siedlisko  to  często  objęte  jest  tylko  ochroną  bierną, 

czasem  może  wymagać  ochrony  czynnej  polegającej  m.in.  na  usuwaniu  nalotu  drzew  lub 

ekstensywnym  koszeniu.  Podłoże  torfowe  jest  szczególnie  wrażliwe  na  osuszanie, 

wydeptywanie i rozjeżdżanie. 

Realizując swoje ustawowe  zadania Regionalny  Dyrektor Ochrony  Środowiska w  Poznaniu 

przeprowadził  postępowanie  w  sprawie  zamówienia  publicznego  na  usługę  polegającą  na 

wykonaniu  zabiegów  ochrony  czynnej  w  obszarze  Natura  2000  Pojezierze  Gnieźnieńskie 

PLH300026  polegających  na  doświetleniu  ww.  siedlisk  przyrodniczych  poprzez  wycinkę 

niektórych drzew i krzewów. 

Zadanie,  którego  dotyczy  zamówienie  jest  częścią  projektu  POIS.02.04.00-000108/16-00 

"Ochrona  siedlisk  i  gatunków  terenów  nieleśnych  zależnych  od  wód”.  Projekt  jest 

współfinansowany  przez  Unię  Europejską  ze  środków  Funduszu  Spójności  w  ramach 

Programu Operacyjnego Infrastruktura i Srodowisko 2014-

2020, Oś priorytetowa Il „Ochrona 

środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu”, Działanie 2.4 Ochrona przyrody i edukacja 

ekologiczna. 

Zamawiający  stwierdza,  że  Postępowanie  zostało  unieważnione  z  powodu 

niepr

ecyzyjnych  zapisów    —  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  w  zakresie 

używania  pojazdów,  co  jest  przedmiotem  niniejszego  postępowania  odwoławczego. 

Określając  warunki  realizacji  zamówienia  dopuszczono  użycie  ciągnika  i  przyczepy  do 

wywózki  ściętych  drzew,  nie  doprecyzowano  jednak  takich  aspektów  jak:  rodzaj  ciągnika, 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

rodzaj  napędu  (kołowy  czy  gąsiennicowy),  jego  maksymalna  dopuszczalna  masa  i  sposób 

poruszania  się  po  płatach  siedliska.  Są  to  aspekty  kluczowe,  których  pominięcie  może 

doprowadzić  do  sytuacji,  że  wykonanie  działań  ochronnych  doprowadzi  do  pogorszenia 

stanu  ochrony  siedliska,  zamiast  do  poprawy.  Jak  wspomniano  powy

żej  oba  analizowane 

siedliska  przyrodnicze  charakteryzują  się  znacznym  uwodnieniem  podłoża  —  stałym  lub 

okresowym,  co  powoduje 

że są  one  niezwykle wrażliwe na fizyczne  uszkodzenia podłoża i 

runi  związane  z  rozjeżdżaniem,  w  szczególności  pojazdami  gąsiennicowymi  jakim  jest 

Forwarder. 

Izba 

odnosząc  się  do  tej  części  odpowiedzi  na  odwołanie  przede  wszystkim  stwierdza,  że 

zamawiający  określił  warunki  wykonania  prac  polegające  na  wycince  drzew  i  krzewów  na 

obszarze  Natura  2000  nakazując  co  do  zasady  wykonanie  ręczne  prac  opisując  je  w 

załączniku nr 1 do SIWZ – opis przedmiotu zamówienia w punkcie 6 o treści: 

„Prace związane z wycinką należy wykonać ręcznie (siekiera, piła ręczna/spalinowa, sekator 

itp.)  bez  u

życia  ciężkiego  sprzętu.    Na  potrzeby  wywozu  biomasy  istnieje  możliwość 

skorzystania np. z ciągnika i przyczepy.   

Sposób wykonania oraz warunki wykonania zostały przedstawione przez zamawiającego w 

Za

ł. nr 1 w nastepujacy sposób: 

„ Załącznik nr 1 do SIWZ — Opis Przedmiotu Zamówienia 

Przedmiotem  zamówienia  jest  wykonanie  zabiegów  ochrony  czynnej  w  obszarze 

Natura 2000 r Pojezierze Gnieźnieńskie  PLH300026 polegających na doświetleniu siedlisk 

przyrodniczych poprzez wycinkę niektórych drzew i krzewów. 

Przedmiot zamówienia obejmuje usunięcie drzew i krzewów o średnicy dolnej w korze 

do 7 cm z płatów siedlisk przyrodniczych: 6410 Zmiennowilgotne łąki trzęślicowe (Molinion) 

oraz  7210  Torfowiska  nakredowe  (Cladietum  marisci,  Caricetum  buxbaumii,  Schoenetum 

nigricantis) wraz z usunięciem biomasy. 

Przedmiot  zamówienia  jest  realizacją  działania  ochronnego  wynikającego  z  planu 

zadań  ochronnych  dla  obszaru  NATURA  2000  Pojezierze  Gnieźnieńskie  PLH300026  Dz. 

Urz. Woj. Wielkopolskiego z 2014 r., poz. 2383 ze zm.), wykonywanego w ramach projektu 

POIS.02.0400-00-

0108/16 pn. Ochrona siedlisk i gatunków terenów nieleśnych zależnych od 

wód. 

Obszar przedmiotowej wycinki o łącznej powierzchni 20,43 ha zlokalizowany jest na 

działkach  ewidencyjnych  w  obrębie  Skorzęcin:  80,  86,  68,  65;  w  obrębie  Skorzęcin 

Nadleśnictwo:  96/1;  oraz  w  obrębie  Wiekowo:  175,  177/3  w  gminie  Witkowo  a  także  w 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

obrębie Powidz, w gminie Powidz: 815/1 . Szczegółową lokalizację przedmiotu zamówienia 

przedstawia załącznik nr 1, 2 i 3 do OPZ 

Zakres i charakterystyka wycinki: 

Wycince podlegają wszystkie drzewa i krzewy o wymiarach średnicy dolnej w korze 

do  7  cm  rosnące  w  płatach  siedlisk  przyrodniczych.  Szczegółowy  obszar  wycinki  zostanie 

oznakowany w terenie przez zamawiającego. 

Wskazana  w  zał.  nr  1,  2  i  3  powierzchnia  stanowi  powierzchnię  siedliska 

przyrodniczego,  jednak  nie  jest  tożsama  z  powierzchnią  zajętą  przez  drzewa  i  krzewy 

podlegające wycince. 

W obrębie działek drzewa i krzewy przeznaczone do usunięcia stanowią kępy wśród 

łąk i szuwarów, nalot drzew i krzewów o luźnym zwarciu oraz skraje gęstych zarośli. Wśród 

gatunków  podlegających  wycince  występują  głównie  głogi  Crategus  sp.,  śliwy  Prunus  sp., 

dereń świdwa Cornus sanguinea, kruszyna pospolita Frangula a/nus, wierzby Salix sp. oraz 

brzozy Betula sp. 

W  związku  z  tym,  że  drzewa  i  krzewy  przeznaczone  do  usunięcia  rosną  w 

rozproszeniu, zaleca się wizję terenową w celu poznania obszaru objętego wycinką. 

Wycink

ę  należy  przeprowadzić  możliwie  najniżej  powierzchni  ziemi  —  pniaki  mogą 

wystawać  maksymalnie  do  wysokości  3  cm.  Usuwanie  postaci  młodocianych  może  być 

wykonane poprzez ręczne wyrywanie. 

Prace  związane  z  wycinką  należy  wykonać  ręcznie  (siekiera,  piła ręczna/spalinowa, 

sekator itp.) bez użycia ciężkiego sprzętu. Na potrzeby wywozu biomasy istnieje możliwość 

skorzystania np. z ciągnika i przyczepy. 

W  ramach  realizacji  przedmiotu  zamówienia  wykonawca  jest  zobowiązany  do 

usunięcia  całkowitej  biomasy  powstałej  na  skutek  wycinki  oraz  obumarłych  części  drzew  i 

krzewów (konary, gałęzie) zalegających pod nimi, jednakże bez możliwości wykorzystania jej 

w działalności gospodarczej oraz bez możliwości wprowadzenia jej do obrotu na rynku. 

Obszar  realizacji  przed

miotu  zamówienia  charakteryzuje  się  różnym  stopniem 

uwilgotnienia  z  licznymi  suchymi  wyniesieniami  i  obniżeniami  terenu,  w  których    stagnuje 

woda.- 

Z  uwagi  na  bliskie  sąsiedztwo-  jezior  (d.  Skorzęcińskie/Niedzięgiel)  wszystkie  płaty 

siedlisk  mogą  być  miejscami  silnie  uwilgotnione,  szczególnie  podczas  wysokiego  poziomu 

wód  gruntowych  lub  wysokiego  poziomu  wody  w  jeziorze.  Również  w  okresach  z  długo 

utrzymującymi się opadami deszczu może dojść do zalania znacznych powierzchni terenu. 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

Wycinka  odbędzie  się  w  płatach  siedlisk  przyrodniczych,  będących  przedmiotem 

ochrony  w  obszarze  Natura  2000  Pojezierze  Gnieźnieńskie-PLH300026-.-  Zamawiający 

bezwzględnie wymaga, aby podczas realizacji prac terenowych nie dopuścić do zniszczenia 

podłoża,  w  szczególności  runi  łąki.  Niedopuszczalne  jest  korzystanie  z  ciężkiego  sprzętu, 

który mógłby spowodować ww. zniszczenia.  

Wykonawca  ma  obowiązek  prowadzenia  prac  w  sposób  uniemożliwiający 

zanieczyszczenie gleby i wody szkodliwymi substancjami: paliwem, olejem itp. 

11.  Przed

miot  zamówienia  jest  działaniem  ochronnym  wynikającym  z  planu  zadań 

ochronnych  dla  obszaru  Natura  2000  Pojezierze  Gnieźnieńskie  PLH300026  (Dz.  Urz.  Woj. 

Wielkoplski  z  2014  r.,  poz.  2383  ze  zm.),  zatem  w  myśl  art.  83f  ust.  1  pkt.  12  ustawy  o 

ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U. z 2018 r., poz. 1614 ze zm.) na potrzeby 

realizacji niniejszej usługi nie jest wymagane zezwolenie, o którym mowa w art. 83 ust. 1 ww. 

ustawy. 

W  celu  prawidłowej  oceny  możliwości  technicznych  wykonawcy  oraz  obiektywnej 

wyceny  kosztu  realizacji  niniejszej  usługi  zaleca  się  przeprowadzenie  wizji  terenowej 

przedmiotowych działek ewidencyjnych przed złożeniem oferty. 

Zamawiający  zastrzega  sobie  prawo  bieżącej  kontroli  realizacji  przedmiotu 

zamówienia w terenie. 

III. Te

rmin wykonania zamówienia: 

Przedmiot zamówienia należy wykonać w terminie od 1 grudnia 2020 r. do 31 marca 2021 r.” 

Tak jak powyżej przedstawiono brzmi opis przedmiotu zamówienia. 

Zamawiający przyznaje się do błędu w opisaniu przedmiotu zamówienia, ponieważ  w jego 

ocenie uczynił to nie dość precyzyjnie. Jak wyjaśnia, wiedzę na temat niezbyt precyzyjnego 

opisu  przedmiotu  zamówienia  co  do  sposobu  jego  wykonania  powziął,  w  związku  z 

wyjaśnieniani złożonymi przez jednego z wykonawców w zakresie rażąco niskiej ceny (pismo 

z  dnia  9  grudnia  2020r. 

–  w  aktach  sprawy).  Wykonawca  ten  jak  podaje  zamawiający 

wskazal  sprzęt  do  realizacji  zamówienia,  które  jest  sprzętem  ciężkim  zabronionym  przez 

siwz. W ocenie zamawiającego dlatego zaistniala potrzeba doprecyzowania w tym zakresie. 

Należy  domniemywać,  że zamawiający  zamierza  określić  rodzaje  sprzętu, jaki  można  użyć 

do  wywozu  biomasy,  czyli  usuniętych  drzew  i  krzewów.  Wskazuje  na  to  następujący 

fragment  odpowiedzi  na  odwolanie  powyżej  cytowany:  „Określając  warunki  realizacji 

zamówienia  dopuszczono  użycie  ciągnika  i  przyczepy  do  wywózki  ściętych  drzew,  nie 

doprecyzowano  jednak  takich  aspektów  jak:  rodzaj  ciągnika,  rodzaj  napędu  (kołowy  czy 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

gąsiennicowy),  jego  maksymalna  dopuszczalna  masa  i  sposób  poruszania  się  po  płatach 

si

edliska.  Są  to  aspekty  kluczowe,  których  pominięcie  może  doprowadzić  do  sytuacji,  że 

wykonanie działań ochronnych doprowadzi do pogorszenia stanu ochrony siedliska, zamiast 

do poprawy”. 

W ocenie Izby 

obawy zamawiającego są nieusprawiedliwione chociażby w świetle powyżej 

zacytowanego  opisu  przedmiotu  zamówienia,  w  szczególności  w  nastepujacych  jego 

fragmentach:  

4. W związku z tym, że drzewa i krzewy przeznaczone do usunięcia rosną w rozproszeniu, 

zaleca się wizję terenową w celu poznania obszaru objętego wycinką. 

Prace  związane  z  wycinką  należy  wykonać  ręcznie  (siekiera,  piła  ręczna/spalinowa, 

sekator itp.) bez użycia ciężkiego sprzętu. Na potrzeby wywozu biomasy istnieje możliwość 

skorzystania np. z ciągnika i przyczepy. 

8.  Obszar  realizacji  przedmiotu  z

amówienia  charakteryzuje  się  różnym  stopniem 

uwilgotnienia  z  licznymi  suchymi  wyniesieniami  i  obniżeniami  terenu,  w  których    stagnuje 

woda.- 

Z  uwagi  na  bliskie  sąsiedztwo-  jezior  (d.  Skorzęcińskie/Niedzięgiel)  wszystkie  płaty 

siedlisk  mogą  być  miejscami  silnie  uwilgotnione,  szczególnie  podczas  wysokiego  poziomu 

wód  gruntowych  lub  wysokiego  poziomu  wody  w  jeziorze.  Również  w  okresach  z  długo 

utrzymującymi się opadami deszczu może dojść do zalania znacznych powierzchni terenu. 

Wycinka  odbędzie  się  w  płatach  siedlisk  przyrodniczych,  będących  przedmiotem 

ochrony  w  obszarze  Natura  2000  Pojezierze  Gnieźnieńskie-PLH300026-.-  Zamawiający 

bezwzględnie wymaga, aby podczas realizacji prac terenowych nie dopuścić do zniszczenia 

podłoża,  w  szczególności  runi  łąki.  Niedopuszczalne  jest  korzystanie  z  ciężkiego  sprzętu, 

który mógłby spowodować ww. zniszczenia.  

6. W celu prawidłowej oceny możliwości technicznych wykonawcy oraz obiektywnej wyceny 

kosztu  realizacji  niniejszej  usługi  zaleca  się  przeprowadzenie  wizji  terenowej 

przedmiotowych działek ewidencyjnych przed złożeniem oferty. 

Zamawiający  zastrzega  sobie  prawo  bieżącej  kontroli  realizacji  przedmiotu 

zamówienia w terenie. 

W ocenie Izby zacytowane ponownie fragmenty opisu 

przedmiotu zamówienia nie tylko dają 

wykona

wcom  wskazania  jak  wykonać  zamówienie,  pod  względem  sprzętu  ale  zwracają 

uwagę  na  uwarunkowania  wodne  nawierzchni  łąk,  zalecają  wizje  lokalne,  celem  oceny 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

możliwości  technicznych,  a  przede  wszytkim    nie  dopuszczenia  do  zniszczenia  podłoża,  w 

szczególności runi łąki oraz prawo zamawiającego do bieżącej kontroli wykonywania prac.  

Tak dokonany opis przedmiotu zamówienia zabezpiecza zamawiającego przed nienależytym 

wykonaniem  zamówienia  wskazując  na  niedopuszczalnośc  zniszczenia  podłoża,  w 

szczególności runi łąki, wskazuje jaki sprzet można użyć do wycinki oraz wywozu biomasy.   

Natomiast zapis: 

„Wycinka odbędzie się w płatach siedlisk przyrodniczych, będących przedmiotem ochrony w 

obszarze  Natura  2000  Pojezierze  Gnieźnieńskie-PLH300026-.-  Zamawiający  bezwzględnie 

wymaga,  aby  podczas  realizacji  prac  terenowych  nie  dopuścić  do  zniszczenia  podłoża,  w 

szczególności runi łąki. Niedopuszczalne jest korzystanie z ciężkiego sprzętu, który mógłby 

spowodować ww. zniszczenia”, 

daje  swobodę  profesjonalistom  ale także  po  ich  stronie  odpowiedzialność  (a  nie  po  stronie 

zamawiającego)  w  zakresie  wyboru  sposobu  wykonania  prac,  pod  warunkiem 

niedopuszczenia do zniszczenia podłoża, w szczególności runi łąki. 

Zamawiający  w  siwz  zdecydował  się  określając  przedmiot  zamówienia  do  opisu 

funkcjonalności wykonywanej usługi to jest do nie dopuszczenia do zniszczenia podłoża, w 

szczególności  runi  łąki. Natomiast  co  do  sposobu wykonania zastrzegł, że wycinka drzew  i 

krzewów  ma  się  odbyć  ręcznie  wskazując  przykładowo  narzędzia  z  zastrzeżeniem  zakazu 

użycia sprzętu ciężkiego. Z kolei dla wywozu biomasy (wycięte krzewy i drzewa) może być 

użyty  ciągnik  z  przyczepą.    Niemniej  w  zarówno  przy  pracach  wycinki  jak  i  wywozu 

wykonawca  odpowiada  za  niedopuszczenie  do  zniszczenia  podłoża,  w  szczególności  runi 

łąki i zakaz uzycia sprzętu ciężkiego.    

W  ocenie  Izby  tak  sformułowane  warunki  siwz  nie  naruszają  zasad  opisu  przedmiotu 

zamówienia sformułowanych w art. 30 ustawy prawo zamowień publicznych. 

To  d

o  zamawiającego  należy  ocena,  czy  wskazany  w  wyjaśnieniach  rażąco  niskiej  ceny 

przez  jednego  z  wykonawców  sprzęt  jest  sprzętem  ciężkim,  czy  nie  i  czy  powoduje  to 

oferowanie przedmio

tu zamówienia niezgodnego z treścią siwz, czy też nie.   

Natomiast powyższa sytuacja nie może stanowić podstawy do unieważnienia postępowania, 

ponieważ  zamawiający  jak  podnosi  zamierza  w  przyszłości  precyzyjniej  opisać  sposób 

wykonania wycinki jak i wywozu biomasy. 

W  celu 

wykazania  słuszności  unieważnienia  postępowania,  zamawiający  wnioskował  o 

przeprowadzenie  dowodów  z  przesłuchania  w  charakterze  świadków  pracownika,  jak  i 

jednego  z  wykonawców,  który  składał  wyjaśnienia  do  zarzutu  rażąco  niskiej  ceny,  jak 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

również dowodów z materiałów poglądowych opisujących warunki glebowe i wodne realizacji 

wycinki i wywozu biomasy na terenie Natura 2000, dla 

których Izba nie znalazła podstaw do 

uwzględnienia.  Bowiem  jak  wyjaśnia  w  odpowiedzi  na  odwołanie  zamawiający,    zamierza 

do

precyzować sprzęt jakim ma być wykonana usługa.  

Izba  podziela  stanowisko  odwołującego,  że  w  Zał.  nr  1  do  siwz  –  opis  przedmiotu 

zamówienia,  zamawiający  określił  nie  tylko  sposób  wykonania  usługi  (wycinka  ręcznie  ze 

wskazanym  przykładowo  sprzętem  bez  sprzętu  ciężkiego  a  wywóz  biomasy  przy  użyciu 

ciągnika  i  przyczepy,  a  w  każdym  etapie  usługi  nie  dopuszcza  się  zniszczenia  podłoża,  w 

szczególności  runi  łąki  oraz  zakazuje  się  użycia  sprzętu  ciężkiego).  Izba  nie  wyklucza,  że 

zamawiający mógłby dokładniej, precyzyjniej określić narzędzia i sprzęt do wykonania usługi, 

z  zastrzeżeniem  przestrzegania  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktownia 

wykonawców. Niemniej opis przedmiotu zamówienia dokonany w zał. nr 1 do siwz - opz, w 

ocenie  Izby  nie  uprawnia  zamawiającego  do  unieważnienia  postępowania  zgodnie  z  art.93 

ust.1  pkt  7  ustawy. 

Odnosząc  się  do  wskazanej  podstawy  prawnej  unieważnienia 

postępowania  to  Izba  nie  stwierdza,  że  opis  wykonania  zamówienia  jest  wadliwy,  że 

zawarcie  oraz  wykonanie umowy  według  dokonanego  opisu  przedmiotu  zamówienia,  może 

stanowić podstawę prawną dla Prezesa Urzędu Zamówien Publicznych do jej unieważnienia 

na  drodze  sądowej  w  rozumieniu  art.146  ust.6  ustawy  pzp.  Poza  sporem  pozostaje,  że  w 

niniejszej  sprawie  nie  zachodzi  żadna  z  przesłanek  unieważnienia  umowy  przewidziana  w 

art.146 ust.1 ustawy prawo zamówien publicznych. W ocenie Izby zarzuty zamawiającego co 

do braku precyzyjnego według niego opisu możliwości korzystania z pojazdów przy wywozie 

biomasy,  nie  stanowi  naruszenia  przepisów  ustawy  pzp,  to  jest  w  tym  przypadku  art.30 

ustawy pzp opisu 

przedmiotu zamówienia. Bowiem zamawiający określił, że usługa wycięcia 

drzew  i  krzewów  oraz  wywóz  biomasy  ma  być  tak  wykonana,  że  nie  uszkodzone  zostanie 

podłoże,  w  tym  runia  łąki,  co  w  ocenie  Izby  jest  wystarczające  do  opisu  przedmiotu 

zamówienia.  Bowiem  każda  ingerencja  zamawiającego  co  do  sposobu,  metody  wykonania 

opisanego  przedmiotu  zamówienia  musi  być  uzasadniona  szczególnymi  okolicznościami, 

służącymi  spełnieniu    rezultatu  i  nie  może  naruszać  zasady  równego  traktowania 

wykonawców,  uczciwej  konkurencji,  jak  i  zasady  proporcjonalności  w  ingerowanie 

profesjonal

izmu  wykonawców,  ale  również  ich  odpowiedzialności  za  należyte  wykonanie 

usługi (art.7 ust.1 ustawy pzp). 

Izba  dopuściła  dowód  zgłoszony  przez  zamawiającego  z  Porozumienia  nr 

WOP.0710.1.2020.MPR  z  dnia  24.07.2020r.  pomiędzy  zamawiającym  a  Krajowym 

Ośrodkiem  Wsparcia  Rolnictwa  –  Oddziałem  Terenowym  w  Poznaniu.  Niemniej  Izba  nie 

stwierdza  aby  postanowienia  zawartego  Porozumienia,  służyły  wyjaśnieniu  w  tym 


Sygn. akt KIO 257/21 
 

zasadności  unieważnienia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  przez 

zamawiającego.   

W  tym  st

anie  rzeczy  Izba  uwzględnia  odwołanie,  bowiem  naruszenie  art.93  ust.1  pkt  7 

ustawy pzp przez zamawiającego, w związku z unieważnieniem postępowania o udzielenie 

zamówienia  publicznego,  miało  wpływ  na  wynik  postępowania  w  rozumieniu  art.192  ust.2 

ustawy  pzp,  a  nie  znajduje  usprawiedliwienia  w  formule  art.146  ust.6  ustawy  prawo 

zamowień publicznych.  

Na podstawie § 7 ust. 1 pkt 1) w zw. z § 5 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w 

sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 

r.  poz.  2437)  oraz  art.557  i  art.574 

ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  2019  ze  zm.)   

zasądzono  na  rzecz  odwołującego  od 

zamawiającego  kwotę    18.600,00  złotych  tytułem  zwrotu  wpisu  od  odwołania  i 

wynagrodzenia  pełnomocnika  odwołującego,  na  podstawie  złożonej  faktury  vat  do  akt 

sprawy.  

Przewodniczący:      ………………………………..