Sygn. akt KIO 2932/21
WYROK
z dnia 28 października 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Małgorzata Rakowska
Protokolant: Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 października 2021 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 października 2021 r.
przez
wykonawcę
Kolumnę Transportu Sanitarnego Triomed Sp. z o.o., ul. Północna 22a,
20-064 Lublin
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Szpitale Pomorskie
Sp. z o.o., ul. Powstania Styczniowego 1, 81-519 Gdynia
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę Kolumnę Transportu
Sanitarnego Triomed Sp. z o.o., ul. Północna 22a, 20-064 Lublin i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Kolumnę Transportu Sanitarnego Triomed Sp. z o.o., ul. Północna 22a,
20-064 Lublin
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 us
t. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………
Sygn. akt KIO 2932/21
Uzasadnienie
Szpitale Pomorskie Spółka z o.o. z siedzibą w Gdyni, zwana dalej „Zamawiającym”,
działając na podstawie przepisów ustawy dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (tj.: Dz. U. z 2019 r., poz.2019 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia na „Świadczenie usług transportu sanitarnego
pacjentów dla Szpitali Pomorskich Sp. z o.o. w lokalizacji Gdynia i Gdańsk”.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 14 maja 2021 r. pod pozycją nr 2021/S 093-243529,
Pismem z dnia 23 września 2021 r. Zamawiający poinformował wykonawcę Kolumnę
Transportu Sanitarnego Triomed
Spółka z o.o. z siedzibą w Lublinie, zwaną dalej
„Odwołującym”, o wykluczeniu Odwołującego z postępowania na podstawie art. 109 ust. 1
pkt 7 Pzp.
W dniu 4 października 2021 r. (pismem z tej samej daty) Odwołujący wniósł
odwołanie w zakresie zadania nr 1 na niezgodną z przepisami ustawy czynność
Zamawiającego polegającą na wykluczeniu z postępowania Odwołującego i odrzucenie jego
oferty, oraz na zaniechaniu odrzucenia oferty wykonawcy Falck Medycyna sp. z o.o. z
siedzibą w Warszawie, zwanego dalej „wykonawca Falck Medycyna”.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp poprzez
bezpodstawne wykluczenie Odwołującego, albowiem nie zaistniała taka sytuacja, że
Odwołujący w znacznym stopniu lub zakresie nie wykonał lub nienależycie wykonał
albo długotrwale nienależycie wykonywał istotne zobowiązanie wynikające z
wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego lub umowy koncesji, co
doprowadziło do wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy, odszkodowania,
wykonania zastępczego lub realizacji uprawnień z tytułu rękojmi za wady,
2. art. 226 ust.1 pkt 2 lit. a ustawy Pzp
wobec odrzucenia oferty Odwołującego, jako
złożonej przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z postępowania, w sytuacji
gdy wykluczenie Odwołującego było bezpodstawne,
3. art. 128 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b i c ustawy Pzp w z
związku z § 9 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z
dnia 23 grudnia 2020 roku w sprawie podm
iotowych środków dowodowych oraz
innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy
poprzez nieodrzucenie oferty wykonawcy Falck Medycyna na podstawie art. 226 ust.
1 pkt 2 lit. c ustawy Pzp w sytuacji, gdy wykonawca Falck Medycyn
a uchybił
wezwaniu Zamawiającego określonego w art. 128 ust. 1 ustawy Pzp z dnia 9 sierpnia
2021 r. i nie złożył w wyznaczonym terminie, tj. do dnia 13 sierpnia 2021 r.
dokumentów określonych w rozdz. VIII ust. 1 pkt 1.17 SWZ, tj. wykazu wykonanych
usług transportu sanitarnego w okresie ostatnich 3 lat wraz z dowodami tj. referencji
bądź innych dokumentów sporządzonych przez podmiot, na rzecz którego usługi były
wykonywane, ani też nie wskazał jakie obiektywne okoliczności pozwalają mu na
złożenie własnego oświadczenia w tym zakresie, oraz w sytuacji gdy oświadczenie,
które miało zstąpić referencję zostało sporządzone w ostatnich 3 miesiącach przed
składaniem ofert,
4. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit b i c) ustawy Pzp poprzez nieodrzucenie oferty wykonawcy
Falck Medycyna na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c. ustawy Pzp w sytuacji, gdy
wykonawca nie spełniał warunków udziału w postępowaniu określonego w rozdz. VI
ust. 1 lit d) podpunkt 4) tj. złożenia opisu niezbędnych do wykonania zamówienia
urządzeń i środków organizacyjno-technicznych będących w dyspozycji wykonawcy
wraz z podaniem podstawy dysponowania, gdyż Wykonawca nie wskazał podstawy
dysponowania sprzętem tj. systemu łączności, rejestratora rozmów telefonicznych
oraz systemu nadzoru satelitarnego.
Odw
ołujący wniósł o przeprowadzenie dowodów z przesłuchania świadków oraz
dokumentów wskazanych w odwołaniu.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania i unieważnienie
odrzucenia jego oferty;
2. odrzucenia oferty wykonawcy Falck Medycyna;
unieważnienia wyboru oferty najkorzystniejszej.
Odnośnie zarzutu wykluczenia Odwołującego z postępowania Odwołujący podniósł,
iż w dniu 23 września 2021 r. został wykluczony z postępowania na podstawie art. 109 ust. 1
pkt 7 ustawy Pzp.
Zamawiający uznał, że wykonał umowę nienależycie i z tego powodu
wypowiedział umowę. Twierdzenie o nienależytym wypowiedzeniu umowy i jej
wypowiedzen
ie stanowiło podstawę wykluczenia Odwołującego z postępowania.
Z decyzją tą nie zgodził się Odwołujący wskazując, że prawidłowo wykonywał
obowiązki informacyjne wobec Zamawiającego. Już przy zawarciu umowy Odwołujący
przedstawił wykaz osób potrzebnych do realizacji umowy, wraz z potwierdzeniem ich
uprawnień. Następnie wraz z pismem z dnia 26 lutego 2021 r. przekazał Zamawiającemu
aktualny wykaz pracowników niezbędnych do wykonania umowy, wraz z kopią dokumentów,
potwierdzających ich kwalifikacje. Wykaz ten zaktualizował w dniu 25 maja 2021 r.
Zgodnie z § 3 ust. 8 umowy, Odwołujący miał poinformować Zamawiającego o
zmi
anie personelu wskazanego w wykazie w terminie 7 dni przed planowaną zmianą lub w
terminie 1 dnia po dokonaniu pilnej zmiany. Odwołujący postępował zgodnie z wymogami
umowy w tym zakresie.
W dniu 11 grudnia 2020 r. usługa została wykonana przez osoby nie figurujące w
Wykazie jednak informacje w tym zakresie zostały Zamawiającemu przekazane w trakcie
w/w kontroli. Osoby te wykonywały czynności w trybie zastępowania stałych członków
zespołów, w ramach zmian pilnych, których Odwołujący nie był w stanie przewidzieć). W
związku z tym bezprzedmiotowe byłoby dodatkowe, pisemne informowanie Zamawiającego
o powyższych okolicznościach. Odwołujący nie naruszył żadnych obowiązków
informacyjnych wobec Zamawiającego. Co więcej kopie dokumentów, potwierdzające
kwalifikacje i uprawnienia tych osób zostały przekazane przez koordynatora bezpośrednio
dyrektorowi do spraw medycznych Szpitala.
W dniu 28 kwietnia 2
021 r. usługa została wykonana przez osoby nie figurujące w
Wykazie jednak informacje w t
ym zakresie zostały Zamawiającemu przekazane w trakcie tej
kontroli. Osoby te wykonywały czynności w trybie zastępowania stałych członków zespołów,
w ramach zmian piln
ych, których Odwołujący nie była w stanie przewidzieć. W związku z tym
bezprzedmiotowe by
łoby dodatkowe, pisemne informowanie Zamawiającego o powyższych
okolicznościach. Odwołujący nie naruszył żadnych obowiązków informacyjnych wobec
Zamawiającego. Kopie dokumentów, potwierdzające kwalifikacje i uprawnienia osób
wykonujących usługę zostały przekazane przez koordynatora dyrektorowi Szpitala.
W dniu 9 czerwca 2021 r. w wykonaniu usługi transportu udział brała osoba, która nie
widniała w wykazie przekazanym Zamawiającemu, tj. A. C., która w związku z zakończeniem
nauki na kierunku ratow
nictwo medyczne oraz oczekiwaniem na egzaminy końcowe
odbywała u Odwołującego staż przygotowujący do wykonywania zawodu ratownika
medycznego. Pani C. jest ratowniki
em KPP. Odwołujący nie dopuścił do świadczenia usługi
na rzecz Zamawiającego osoby bez jakichkolwiek uprawień w zakresie ratownictwa
medycznego.
Skład wyjazdowy karetki w dniu 9 czerwca 2021, nie naruszał żadnych przepisów.
Skład karetki nie był niezgodny z przepisami prawa. Pacjent był transportowany, w stanie
ogólnym dobrym. Był to transport planowany. Nie istniał stan nagłego zagrożenia
zdrowotnego. Zgodnie z Polską Normą PN-EN 1789:2008 ambulans do transportu pacjentów
- ambulans drogowy jest skonstruow
any i wyposażony do transportu pacjentów, co do
których nie przewiduje się, że staną się pacjentami w stanie nagłego zagrożenia
zdrowotnego wystarczająca jest karetka typu A. Zgodnie z prawem w takiej karetce, nie
musiało znajdować się dwóch ratowników medycznych. Według komunikatu Narodowego
Funduszu Zdrowia ambulans ratunkowy (typ B) jest przeznaczony dla podstawowego
zespołu ratownictwa medycznego (w skład, którego zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy z dnia z
dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym wchodzą, co najmniej
dwie osoby z uprawnieniami ratownika medycznego lub pielęgniarek systemu, natomiast
ambulans ratunkowy (Typ C) jest przeznaczony dla specjalistycz
nego zespołu ratownictwa
medycznego,
wchodzą co najmniej trzy osoby uprawnione do wykonywania medycznych
czynności ratunkowych, w tym lekarz systemu oraz pielęgniarka systemu lub ratownik
medyczny).
Odwołujący nie jest w stanie uniknąć sytuacji, w których zaistnieje konieczność
zastępstw w trybie pilnym. W związku z dynamiczną sytuacją związaną z pandemią wirusa
COVID -
19 występują sytuacje nieprzewidzianie, w których na bieżąco należy podejmować
odpowiednie działania, dla zapewnienia zastępstw. Często zdarzają się sytuację, że
pracownik kierowany jest na kwarantannę lub izolację. Co więcej na nieobecność
pracowników, ma wpływ że już w kwietniu 2021 r. rozpoczęły się akcje protestacyjne
ratowników medycznych.
Nigdy nie zaistniała taka sytuacja, aby osoby, które wykonywały usługi na rzecz
Zamawiającego czy to w trakcie kontroli, czy też poza nią, nie posiadały aktualnych
pracowniczych orzeczeń dla celów sanitarno-epidemiologicznych, czy też wymaganych
uprawnień kwalifikacji Wszyscy członkowie zespołów posiadają orzeczenia dla celów
sanitarno-epidemiologicznych. Wszystkie
osoby świadczące usługę posiadają również
stosowne uprawnienia. Członkowie zespołu nie mają obowiązku posiadania przy sobie i
okazywania kontrolerom ze strony Zamawiającego ani dowodów osobistych, ani
dokument
ów potwierdzających uprawnienia. Posiadają oni natomiast (i posiadali w czasie
kontroli) identyfikatory, które powinny być wystarczające do identyfikacji osób na potrzeby
kontroli prawidłowości realizacji Umowy.
Odwołujący dostarczył Zamawiającemu wykaz ratowników medycznych realizujących
u
mowę, a także dostarczył dokumenty potwierdzające ich uprawnienia (które na bieżąco
aktualizuje), jak również wszystkie inne wymagane dokumenty, m.in. wymienione w § 3 ust.
22 u
mowy. Zgodnie z § 3 ust. 22 pkt 5 i 6 umowy Odwołujący zobowiązany jest do
dostarczania Za
mawiającemu jedynie kopii dokumentów potwierdzających posiadane
uprawnienia do wykonywania medycznych czy
nności ratunkowych i do kierowania pojazdami
uprzywilejowanymi w ruchu drogowym (co jest zrozumiałe, gdyż pracodawca nie ma prawa
żądania od pracowników oryginalnych dokumentów, potwierdzających ich uprawnienia).
Wszelkie dokumenty dotyczące ubezpieczenia OC i NW pojazdów, za pomocą których
realizowana jest u
mowa, zostały przesłane do Odwołującego kurierem w dniu 6 października
2020 r. W dniu 17 marca 2021 r.
Odwołujący uaktualnił listę pojazdów, którymi miał
świadczyć usługę transportu sanitarnego na rzecz Zamawiającego, wraz z aktualnymi
polisami OC. D
okumenty te zostały przesłane do Zamawiającego ponownie wraz pismem z
dnia 25 maja 2021 r. Nigdy nie mi
ała miejsce taka sytuacja aby Odwołujący wykonywał
usługę samochodem bez aktualnego ubezpieczenia OC i NW pojazdów, czy też aktualnych
przeglądów.
Twierdzenie Zamawiającego, iż miały miejsce braki w wyposażeniu pojazdu, jest
całkowicie niezgodne z rzeczywistością. Zamawiający podczas kontroli w dniu 28 kwietnia
2021 r.
stwierdził, że defibrylator w pojeździe Fiat Ducato, nr rej LU429KE, nie działał.
Kontrola w tym zakresie została niewłaściwie przeprowadzona, a defibrylator o numerze
seryjnym AB13B020502 b
ył sprawny. Defibrylator ten został przekazany w celu kontroli do
Zakładu Techniki Medycznej Sp. z o.o. z siedzibą w Słupsku i w jej trakcie stwierdzono, że
urządzenie to jest w pełni sprawne, co potwierdza Świadectwo Jakości i Bezpieczeństwa
Elektrycznego
Urządzenia Medycznego nr 202105061132080356. Kontrola defibrylatora była
przeprowadzona przez pracownik
ów Zamawiającego niewłaściwie.
Odnośnie braków w zestawie do intubacji Odwołujący podniósł, iż jest ono
nieprawdziwe i gołosłowne. W trakcie kontroli okazane zostały wszystkie elementy zestawu
do intubacji, o które prosili kontrolujący. Rurki intubacyjne, jak również inne materiały
medyczne są na bieżąco zamawiane i w razie braków uzupełniane.
Odnośnie ucieczki pacjenta z karetki w dniu 5 czerwca 2021 r. Odwołujący podniósł,
że przyczyną zaistniałej sytuacji jest brak poinformowania Odwołującego, przez
Z
amawiającego o tym, że pacjent wymaga stosowania przymusu bezpośredniego. Sytuacja
ta była następstwem okoliczności, za które pełną odpowiedzialność ponosi Zamawiający
albowiem nie dopełnił obowiązków informacyjnych wynikających z przepisów prawa.
Odnośnie zarzutów dotyczących wykonawcy Falck Medycyna Odwołujący podniósł,
że złożony przez tego wykonawcę wykaz wykonywanych lub wykonanych usług nie
potwi
erdzał postawionego przez Zamawiającego warunku. Wykonawca Falck Medycyna
zamiast referencji złożył swoje oświadczenie, przy czym w swoim oświadczeniu nie wykazał,
iż z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów.
Oświadczenie to nie zostało opatrzone datą. Dlatego nie jest możliwa weryfikacja, czy
zostało ono sporządzone w ostatnich 3 miesiącach przed złożeniem ofert. Wykonawca nie
wykazał w jakikolwiek sposób, iż z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać
tych
dokumentów, wobec tego jego oferta winna zostać odrzucona na podstawie art. 226 ust.
1 pkt 2 lit c) jako
oferta, w której wykonawca nie złożył w przewidzianym terminie
oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub podmiotowego środka dowodowego,
potwi
erdzających brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w
postępowaniu, podmiotowego środka dowodowego, lub innych dokumentów lub oświadczeń.
Odnośnie drugiego zarzutu dotyczącego oferty wykonawcy Falck Medycyna
Odwołujący podniósł, że wykonawca ten nie sprostał obowiązkowi do wskazania podstawy
dysponowania sprzętem, gdyż nie określił wprost podstawy dysponowanie urządzeniami i
środkami organizacyjno-technicznych w rozdz. VI ust. 1 pkt d) 3) co jest jednoznaczne z
niespełnianiem warunku udziału w postępowaniu tj. zdolności technicznej w myśl art. 112
ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp.
Zamawiający wezwał wykonawcę o udzielenie odpowiedzi w
zakresie warunku określonego w rozdz. VI ust. 1 pkt d) 3) m.in. poprzez pytanie – „co
Wykonawca miał na myśli pisząc "umowa o współpracy" oraz "na jakich zasadach używa
tego sprzętu? Czy jest to umowa dzierżawy, najem?" W odpowiedzi na powyższe
Wykonawca wskazał, że posiada wirtualną centralę telefoniczną z opcją rejestracji rozmów -
dlatego jest to umowa o współpracy. Wykonawca oświadczył, że część serwerowa sprzętu
oraz nośniki danych są własnością firmy Orange więc można to nazwać rodzajem dzierżawy
zasobów. Ciężko powiedzieć o dysponowaniu sprzętem na jakikolwiek dzień w przypadku
gdy jest to usługa wirtualna. Tym samym sam wykonawca oświadczył, że na dzień składania
ofert nie dysponował w/w centralą.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
Stron złożone podczas rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył co następuje:
Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania w związku z tym, iż nie została
wypełniona żadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie
odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp, jak również stwierdziła, że wypełniono
p
rzesłanki istnienia interesu odwołującego w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia oraz
możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów art.
505 ust 1 ustawy Pzp.
Mając na uwadze powyższe skład orzekający Izby merytorycznie rozpoznał złożone
odwołanie, uznając, iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba w poczet materiału dowodowego zaliczyła: oświadczenie z dnia 14 czerwca 2021 r. nr
D50/C/323/21/2021 wraz z potwierdzeniem odbioru -
rozwiązania przez Wykonawcę z
Odwołującym umowy zawartej uprzednio w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych - bez
wypowiedzenia z przyczyn zawinionych przez Odwołującego, daty doręczenia oświadczenia,
zasadności wykluczenia Odwołującego w niniejszym postępowaniu; SIWZ w postępowaniu
D25C/251/N/18-27ij/20 - tekst ujednolicony po modyfikacji z dnia 17 lipca 2020 r. wraz z
dowodem umieszczenia jej na platformie zakupowej; odpowiedzi na pytania nadesłane przez
Wykonawców z dnia 27 lipca 2020 r. wraz z potwierdzeniem umieszczenia na platformie
z
akupowej; wezwanie do złożenia pisemnych wyjaśnień z dnia 9 września 2020 r.;
odpowiedź Wykonawcy z 9 września 2020 r. wraz z wykazem osób; odwołanie Wykonawcy z
dnia 6 lipca 2020 r.; odpowiedź na odwołanie w sprawie KIO 1519/20; Umowa nr
D25C/251/N/18-27r
j/20 z 1 października 2021 r. wraz z załącznikami - w aktach niniejszej
sp
rawy; Wykaz osób przedłożonym przez Wykonawcę z 5 października 2020 r.; protokół
kontroli z dnia 11 grudnia 2020 r.; pismo Szpitali Pomorskich Sp. z o.o. z 16 grudnia 2020 r.
nr Z.05M/075.2/01/2020; pismo Wykonawcy z dnia 30 grudnia 2020 r. nr L.dz.09/12/2020
(bez załączników); pismo Zamawiającego z 1 lutego 2021 r. wraz z kopertą zwróconą przez
Pocztę; pismo Wykonawcy z 26 lutego 2021 r. wraz z wykazem; pismo Zamawiającego z
dnia 12 marca 2021 r. nr Z.05M/075.2/01/2020 wraz z potwierdzeniem odbioru; pismo
Wykonawcy z 25 marca 2021 r.; protokół kontroli z 28 kwietnia 2021 r.; pismo
Zamawiającego z 19 maja 2021 r. wraz z protokołem przekazania pisma przez kuriera oraz
wydrukiem e-mail z 20 maja 2021; pismo Wykonawcy z 24 m
aja 2021 r. (bez załączników);
pismo FALCK Medycyna Sp. z o.o. z 7 czerwca 2021 r. wraz z złącznikami - zrzutami ekranu
w z komunikatora; zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa z dnia 25 czerwca
2021 r. nr Z.4c/076/l 6/2021; pismo Komendy Powiatowej Policji w Wejherowie z 30 lipca
2021 r. z informacją o wszczęciu dochodzenia; protokół kontroli z 9 czerwca 2021 r.; pismo
Wykonawcy z 10 czerwca 2021 r.; pismo Wykonawcy z 14 czerwca 2021 r.; wydruki
wiadomości e-mail z 6 sierpnia 2021 r. - korespondencja pomiędzy J. P. i - ze strony FALCK
MEDYCYNA Sp. z o.o.
– A. R.; wydruki wiadomości e-mail z 6 sierpnia 2021 r. -
korespondencja pomiędzy J. P. i FALCK MEDYCYNA Sp. z o.o. – D. N.; „Notatkę z dyżuru”
lek. med. M. Z. z 7 czerwca 2021 r.; mail pracownika Szpitala z dnia 8 czerwca 2021 r. z
żądaniem wyjaśnień i odpowiedź mailowa z 11 czerwca 2021 r.; pismo Wykonawcy z 10
czerwca 2021 r. nr L.Dz.05/06/2021;
pismo Wykonawcy z 15 czerwca 2021 r.; pismo
Zamaw
iającego z 25 czerwca 2021 r. nr Z.4C/076/15/2021 wraz z potwierdzeniem odbioru;
wezwanie z dnia 30 czerwca 2021 r. nr L.Dz.02/07/2021; pismo Szpitali Pomorskich Sp. z
o.o. z dnia 5 lipca 2021 r. nr D50/C/323/23/2021 wraz z potwierdzeniem nadania i wydrukiem
śledzenia przesyłek; pismo Wykonawcy z 12 lipca 2021 r. nr L.Dz.07.07.2021 - w aktach
sprawy; pismo Szpitali Pomorskich Sp. z o.o. z dnia 21 lipca 2021 r. nr D50/C/323/28/2021
wraz z potwierdzeniem odbioru; wezwanie
do zapłaty kar umownych z 5 sierpnia 2021 r.
wraz z dowodem nadania i wydr
ukiem śledzenia przesyłek; pisma z dnia 26 lutego 2021 roku
wraz załącznikami i dowodem nadania; pismo z dnia 24 maja 2021 roku wraz załącznikami i
dowodem nadania; dowód wysłania dokumentów OC i NW pojazdów kurierem z dnia 6
października 2020 roku - na fakt wysłania dokumentów OC i NW pojazdów kurierem z dnia 6
października 2020 roku, na fakt wysłania; pismo z dnia 17 marca 2021 roku, polisy OC i NW
pojazdów, na fakt posiadania przez Odwołującego polisy OC i NW dla pojazdów, którymi
Odwołujący realizował usługę transportu sanitarnego; dowody rejestracyjne samochodów, na
fakt posiadania aktualnych przeglądów dla pojazdów, którymi Odwołujący wykonywał
transport sanitarny znajdujące; zlecenie na transport sanitarny - samochodowy z dnia 5
czerwca 2021 roku; Świadectwo Jakości i Bezpieczeństwa Elektrycznego Urządzenia
Medycznego -
defibrylatora; oświadczenia M. P.; oświadczenie M. K.; oświadczenie A. C.;
zaświadczenie w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy A. C.; wezwanie z dnia 30
czerwca 2021 roku Odwołującego, oświadczenie o odstąpieniu do umowy dokonane przez
Odwołującego z dnia 12 lipca 2021 roku na fakt dokonania odstąpienia przez Odwołującego;
oświadczenie A. P.; wniosek o zabezpieczenie dowodu wraz postanowieniem Sądu
Rejonowego w Gdyni VI Wydział Gospodarczy z dnia 27 lipca 2021 r.; umowy nr
D25C/251/N/18-
27rj/20 na fakt jej treści; komunikat NFZ na fakt wymogów, co do składu
karetek typu A, B i C oraz pismo
Komitetu Strajkowego Ratowników Medycznych.
Zarzuty naruszenia art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp
poprzez bezpodstawne wykluczenie Odwołującego z postępowania a tym samym
naruszenia art. 226 ust.1 pkt 2 lit. a ustawy Pzp wobec odrzucenia oferty
Odwołującego, jako złożonej przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z
postępowania nie potwierdziły się.
I
zba ustaliła, iż Zamawiający w dniu 1 października 2020 r. zawarł z Odwołującym
umowę na realizację usługi na „Świadczenie usług transportu sanitarnego pacjentów dla
Szpitali Pomorskich Sp. z o.o. w lokalizacji Gdynia i Gdańsk” (umowa nr D25C/251/N/18-
27rj/20).
Pismem z dnia 14 czerwca 2021 r. Zamawiający rozwiązał z Odwołującym umowę
bez zachowania terminu wypowiedzenia. Przyczyn
ą rozwiązania umowy w trybie
natychmiastowym były:
stwierdzone i powtarzające się naruszenia polegające na wykonywaniu czynności
transportu sanitarnego przez osoby, które nie były wskazane w wykazie, jaki przewidywała
umowa, nie posiadały także żadnych dokumentów, które pozwalałyby stwierdzić, że osoby te
posiadają wymagane umową kwalifikacje, a także brak poinformowania Zamawiającego w
trybie przewidzianym umową o zmianach oraz niewykazanie w tym trybie, że stwierdzone
osoby posiadają takie same kwalifikacje, jak osoby w wykazie, które miały zastępować,
powtarzające się przypadki wykonywanie umowy przez osoby, które nie miały kwalifikacji
przewidzianych umową,
powtarzające się przypadki brak dokumentów wymaganych umową,
brak należytego nadzoru ze strony personelu Odwołującego się nad powierzonymi
pacjentami Zamawiającego, czego wynikiem była ucieczka w trakcie jazdy (!) pacjenta
transportowanego do Oddziału Psychiatrycznego innego Szpitala, co stanowiło rażące
naruszenie postanowień umowy, w tym w szczególności § 3 ust. 2, ust. 14.
- nieprzedstawienie aktualnych dokumentów wymaganych umową,
- stwierdzone pr
zypadki niesprawności sprzętu będącego na wyposażeniu karetki.
W dniu 23 września 2021 r. Zamawiający wykluczył Odwołującego z postępowania na
podstawie art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Art. 109 ust. 1 pkt t ustawy Pzp stanowi
, że „z postępowania o udzielenie zamówienia
zamawiający może wykluczyć wykonawcę: (…) 7) który, z przyczyn leżących po jego stronie,
w znacznym stopniu lub zakresie nie wykonał lub nienależycie wykonał albo długotrwale
nienależycie wykonywał istotne zobowiązanie wynikające z wcześniejszej umowy w sprawie
zamówienia publicznego lub umowy koncesji, co doprowadziło do wypowiedzenia lub
odstąpienia od umowy, odszkodowania, wykonania zastępczego lub realizacji uprawnień z
tytułu rękojmi za wady”.
Przesłanka ta ma na celu wykluczenie z postępowania o udzielenie zamówienia
nierzetelnych wykonawców. Jest ona związana z niewykonaniem zobowiązań z wcześniej
zawartych umów w sprawie zamówienia publicznego lub koncesji lub z wykonywaniem ich w
sposób nienależyty z przyczyn leżących po stronie wykonawcy. Przyczyną leżącą po stronie
wykonawcy
będzie więc każde takie działanie, które będzie działaniem przez niego
zawinionym.
Dla zastosowania tej podstawy wykluczenia wystarczającym jest m.in.
stwier
dzenie faktu wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy przez zamawiającego z
przyczyn leżących po stronie wykonawcy. Do rozwiązania umowy dochodzi w sytuacjach
nadzwyczajnych
, gdyż w normalnym toku rzeczy umowa nadal byłaby wykonywana i
wygasłaby dopiero po wykonaniu zobowiązań stron.
W niniejszym stanie faktycznym Z
amawiający w dniu 14 czerwca 2021 r. odstąpił ze
skutkiem natychmiastowym bez zachowania okresu wypowiedzenia od umowy zawartej z
Odwołującym w dniu 1 października 2020 r. nr D25C/251/N/18-27rj/20. Jako przyczynę
odstąpienia od umowy Zamawiający wskazał rażące i powtarzające się naruszenia
postanowień umowy, które - jak wynika z materiału dowodowego złożonego w
przedmiotowej sprawy -
faktycznie miały miejsce.
Jako
jedną z przyczyn rozwiązania umowy wskazano stwierdzone i powtarzające się
naruszenia polegające na wykonywaniu czynności transportu sanitarnego przez osoby, które
nie były wskazane w wykazie. Odwołujący realizował bowiem umowę zawartą z
Zamawiającym w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia.
Zgodnie z rozdziałem SIWZ III „Opis przedmiotu zamówienia”, pkt 1.2. Zespoły
wyjazdowe
„minimalny skład każdego zespołu wyjazdowego” to „ – jeden kierowca –
ratownik medyczny + jeden ratownik medyczny
”. W postępowaniu – w myśl rozdziału VI, pkt
1, ppkt 1.2.c) 1. - o
udzielenie zamówienia mogli się ubiegać wykonawcy, którzy
dysponowali lub mieli dysponować w okresie realizacji zamówienia osobami zdolnymi do
wykonania zamówienia „co najmniej 10 kierowców posiadających uprawnienia zawodowe
ratownika medycznego (…)” i „co najmniej 10 ratowników z uprawnieniami zawodowymi
ratownika medycznego (…)”. Wykonawca, którego oferta została najwyżej oceniona
zobowiązany był złożyć, w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu,
„Wykaz osób w zakresie wskazanym w rozdz. VI pkt 1.2c)1, skierowanych przez Wykonawcę
do realizacji zamówienia”. Tak więc wykonawca zobowiązany był złożyć w terminie 5 dni od
dnia podpisania umowy m.in.:
„wykaz ratowników medycznych, którzy będą realizować
umowę wraz z kopiami dokumentów potwierdzających posiadane uprawnienia do
wykony
wania medycznych czynności ratunkowych” oraz „wykaz kierowców, którzy będą
realizować umowę wraz z kopiami dokumentów uprawniających do kierowania pojazdami
uprzywilejowan
ymi w ruchu drogowym”. Dokumenty te Odwołujący złożył po podpisaniu
umowy.
Tymczasem w trakcie trzech kontroli
, które miały miejsce w krótkich odstępach czasu
(przeprowadzonych
przez Zamawiającego w dniach: 11 grudnia 2021 r., 28 kwietnia 2021 r. i
9 czerwca 2021 r.) stwierdzono
, iż w skład zespołów wyjazdowych wchodziły osoby, które
nie figur
owały w złożonym przez Odwołującego wykazie osób skierowanych do realizacji
tego
zamówienia. Usługi były więc wykonywane przez osoby, które nie tylko, że nie
znajd
owały się w wykazie osób skierowanych do realizacji zamówienia, ale i nie posiadały
uprawnień ratownika medycznego. Jak wynika bowiem z treści protokołów
przeprowadzonych kontroli
(protokoły z dnia 16 grudnia 2021 r., 28 kwietnia 2021 r. i 9
czerwca 2021 r.)
nie było możliwości ustalenia podczas przeprowadzonych kontroli
uprawnień i kwalifikacji członków zespołu wyjazdowego, problem był także z ustaleniem ich
tożsamości. Odwołujący przyznał, pismem z dnia 30 grudnia 2020 r., że w dniu 11 grudnia
2020 r. us
ługę wykonywali kierowca KPP i ratownik KPP a więc osoby o kwalifikacjach
mniejszych niż ratownik medyczny. Dokumenty potwierdzające uprawnienia tych osób, o
które Zamawiający zwracał się konsekwentnie w pismach: z dnia 16 grudnia 2020 r., 1 lutego
2021 r. i 12 marca 2021 r
Odwołujący przesłał dopiero wraz z pismem z dnia 25 marca 2021
r. Niemal identyczna sytuacja
miała miejsce w odniesieniu do kontroli przeprowadzonej w
dniu 28 kwietnia 2021 r. K
westię tę Odwołujący wyjaśnił dopiero pismem z dnia 24 maja
2021 r. (na wezwanie z dnia 19 maja 2021 r.)
. Także w trakcie kontroli przeprowadzonej w
dniu 9 czerwca 2021 r. ujawniono kolejną już osobę (Panią C.) z uprawnieniami KPP a nie
wymaganego umową ratownika medycznego.
Zawarta u
mowa przewidywała możliwość zmiany osoby w zespole wyjazdowym
jednak w takim przypadku wykonawca zobowi
ązany był zapewnić w to miejsce osobę
posiadającą co najmniej takie uprawnienia zawodowe jak osoby wskazane w toku
postępowania o udzielenie zamówienia. Umowa wprowadzała także obowiązek informacyjny
dotyczący zmiany osób wykonujących usługę, który wynosił 7 dni. Natomiast w sytuacjach
nagłych, tj. takich, których nie można było przewidzieć zmiany należało zgłosić „najpóźniej w
ciągu 1 dnia roboczego” (§ 3 ust. 8 ) przez wskazanie nowej osoby i jej kwalifikacji
(upra
wnień) zawodowych. Stwierdzenie w trakcie kontroli zmiany osób realizujących usługę
w stosunku do złożonego wykazu nie zwalniało wykonawcy z wykonania wskazanego w
umowie obowiązku informacyjnego. Obowiązek ten wiąże się z przekazaniem określonych
informac
ji w sposób określony w umowie. § 6 ust. 1 umowy wskazuje bowiem osobę do
koordynacji i uzgodnień w zakresie realizacji przedmiotu umowy, jej numer telefonu i adres
e-mail.
Tym samym twierdzenie Odwołującego, że brak zgłoszenia zmiany spowodowany był
faktycznym stwierdzeniem zmiany w trakcie kontroli i wobec tego zmiana
nie wymagała już
działania z jego strony (zgłoszenia zmiany) nie znajduje żadnego uzasadnienia. Ujawnienie
przez Zamawiającego w trakcie kontroli osób, które nie były ujawnione w wykazie nie
oznacza zaakceptowania przez Zamawiającego zmian, zwłaszcza że zmiany te były
sprzeczne z treścią umowy. Okoliczności uzasadniających zmiany nie stanowią także
okoliczności zewnętrzne (epidemia COVID i strajki ratowników medycznych)
Personel medyczny oraz kierowcy
– zgodnie z § 3 ust. 27 - muszą posiadać aktualną
pracowniczą książeczkę zdrowia (orzeczenie) dla celów sanitarno–epidemiologicznych,
dostępną w miejscu świadczenia usługi do kontroli przez Zamawiającego i organy kontroli
zewnętrznej. Tymczasem osoby ujawnione w trakcie kontroli i realizujące usługę na rzecz
Zamawiającego nie tylko, że nie dysponowały wymaganym umową dokumentem ale i
żadnym innym pozwalającym na ustalenie tożsamości a co za tym idzie posiadanych
kwalifikacji
. Nie można się tu zgodzić z argumentacją Zamawiającego dotyczącą braku
obowiązku posiadania przez osoby wykonujące usługę określonych dokumentów i okazania
ich na żądanie Zamawiającego. Zamawiający ma bowiem prawo kontrolowania
prawidłowości realizacji umowy. A skoro tak to ma prawo do ustalenia czy osoba, która
realizuje
zamówienie spełnia wymogi postawione w SIWZ i wynikające z podpisanej przez
wykonawcę umowy (aby ustalić posiadanie kwalifikacji przez osoby realizujące umowę
konieczne jest ustalenie
ich tożsamości a następnie posiadanych kwalifikacji). Umowa
zobowiązywała bowiem wykonawcę aby zamówienie realizowały konkretne osoby (osoby
wskazane w złożonym wykazie lub zgłoszone na skutek zmiany w przypadku zaistnienia
określonych okoliczności i to w sposób przewidziany w umowie). Nadto wykonawca
zobowiązany był w przypadku zmiany osoby realizującej zamówienie (kierowcy – ratownika
medycznego i ratownika medycznego) poza zgłoszeniem zmiany przedstawić dokumenty
potwierdzające ich kwalifikacje. Dokumenty te powinny być więc złożone wraz ze zgłoszoną
zmianą. Twierdzenia Odwołującego jakoby były one okazywane uprawnionym
przedstawicielom Zamawiającego nie znajdują żadnego potwierdzenia w złożonym materiale
dowodowym.
Przeciwnie działania Odwołującego temu przeczą. Przykładowo należy zwrócić
uwagę na to, że dokumenty określające kwalifikacje osób wykonujących usługę a
ujawnionych w trakcie kontroli w dniu 11 grudnia 2020 r. zostały złożone dopiero w dniu 25
marca 2021 r.
Reasumując stwierdzić należy, że wśród osób, które wykonywały usługę były osoby,
które nie były ratownikami medycznymi – tak jak wymagała tego umowa (zawarta w wyniku
wcześniej przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia) lecz ratownikami KPP
(kwalifikowanej pierwszej pomocy). Okol
iczność tę stwierdzono w trakcie kontroli.
Okoliczność tę przyznał także sam Odwołujący w piśmie z dnia 30 grudnia 2020 r., jak
również w trakcie rozprawy, podkreślając, że były sytuacje, w których obsada zespołów
wyjazdowych
nie była zgodna z wymogami umowy, ale była zgodna z przepisami prawa. Z
powyższego więc wynika, że umowa w tym zakresie była realizowana w sposób niezgodny z
jej treścią a więc wymogami SIWZ i następnie zawartej umowy. Nie zmienia tego
oświadczenie Pani A. P. stwierdzające należyte wykonywanie umowy przez Odwołującego,
gdyż fakt wykonywania usługi przez osoby nie tylko, że nie zgłoszone ale i nie posiadające
odpowiednich kwalifikacji jest oczywiste.
Okoliczność ta jest na tyle istotna, że sama już była
wystarczającą przyczyną odstąpienia od umowy.
Podstawą odstąpienia od umowy były także stwierdzone przypadki niesprawności
sprzętu będącego na wyposażeniu karetki. W trakcie kontroli przeprowadzonej w dniu 28
kwietnia 2021 r., przedmiotem której była karetka Fiat Ducato nr rejestracyjny LU 429KE,
stwierdzono nieprawidłowości w wyposażeniu karetki, tj. „defibrylator - nie działał defibrylator,
(…) brak mocowania defibrylatora”; „zestaw do intubacji – niekompletny, brak rurek
intubacyjnych”, „pojemnik na odpady medyczne – na wyposażeniu, bez wymaganego
oznakowania (brak naklejek o terminie otwarcia i zamknięcia – 72h)”, „brak zbieraka oraz
płachty do transportu osób leżących”, „brak dokumentów na prowadzenie pojazdów
uprzywilejowanych”. Stwierdzone nieprawidłowości, tj. braki w wyposażeniu i niesprawność
niektórych z elementów wyposażenia stanowią – jak wskazał Zamawiający w piśmie z dnia
19 maja 2021 r.
skierowanym do Odwołującego – naruszenie § 3 ust. 1, ust. 9 i ust. 10
umowy. Zamawiający wezwał Odwołującego do przedstawienia wyjaśnień, jak również
odpisów wymaganych umową dokumentów odnoszących się do pojazdów, z pomocą których
realizowane było zamówienie w dniu 28 kwietnia 2021 r., w tym dowodów rejestracyjnych,
polis OC, NW i innych, o których mowa w § 3 ust. 21 i 22 umowy, gdyż jak wynikało z
dokumentacji otrzymanej
przez Zamawiającego przy zawarciu umowy w stosunku do
niektórych z pojazdów badania techniczne były ważne do tylko końca 2020 r. a okres
ubezpieczenia pojazdów kończył się z rokiem 2020.
Odwołujący dopiero pismem z dnia 24 maja 2021 r. wyjaśnił kwestie
zakwestionowane w trakcie powyższej kontroli. Przedstawił także aktualne dokumenty
pojazdu (dowody rejestracyjne, polisy OC, NW i inne).
Podniósł także, że sprawność
defibrylatora potwierdziła przeprowadzona przez niego prywatna ekspertyza dokonana przez
Zakład Techniki Medycznej Sp. z o.o. z siedzibą w Słupsku. Bezspornym jest jednak, że
defibrylator nie działał w trakcie kontroli. Tymczasem karetka powinna być wyposażona w
sprawny sprzęt medyczny. Sprzęt, który powinien zadziałać niezależnie od tego kto go
używa. Tym samym twierdzenia Odwołującego, że niesprawność była wynikiem
niewłaściwego użycia defibrylatora nie znajduje żadnego racjonalnego uzasadnienia.
Defibrylatora użył ratownik medyczny. Kto jeśli nie ratownik medyczny potrafi profesjonalnie
to zrobić. Opinia dotycząca sprawności defibrylatora potwierdza sprawność defibrylatora
przekazanego do badań. Nie potwierdza natomiast, że defibrylator był sprawny w chwili jego
użycia podczas dokonywanej kontroli.
P
odczas kontroli stwierdzono także niekompletność zestawu do intubacji. Zaprzeczył
temu Odwołujący, podnosząc że kontrolującym okazano były wszystkie elementy zestawu.
Pozostaje to w sprzeczności z protokołem przeprowadzonej kontroli.
Kontrola stwierdziła także „brak zbieraka oraz płachty do transportu osób leżących”.
Wyjaśnienia Odwołującego, że brak ten wynikał z tego, że płachta była przekazana do
dezynfekcji potwierdza
, że w karetce istotnie brak było jednego z elementów jej
wyposażenia.
P
odstawą odstąpienia od umowy była także sytuacja, która miała miejsce w dniu 5
czerwca 2021 r. kiedy to w trakcie wykonywania transportu do szpitala psychiatrycznego z
karetki uciekł pacjent. Odwołujący odpowiedzialnością za to zdarzenie obarcza
Zamawiającego. Niemniej jednak to załoga karetki zobowiązana była zapewnić pacjentowi
najwyższy poziom bezpieczeństwa i dołożyć należytej staranności w trakcie realizacji
zlecenia. Zdrowie i życie ludzkie są to przecież wartością największe i wobec tego powinny
b
yć szczególnie chronione.
Reasumując stwierdzić należy, że zaistnienie przesłanki wykluczenia z postępowania
ma miejsce wówczas, gdy jest to skutek nienależytego wykonywania umowy i zachodzi
związek przyczynowy pomiędzy nienależytym wykonywaniem umowy a podjęciem przez
Zamawiaj
ącego określonych działań prawnych. Jedynie nienależyte wykonywanie w
znacznym stopniu lu
b zakresie oraz jedynie zobowiązań istotnych uzasadnia zastosowania
tak restrykcyjnej przesłanki jaką jest przesłanka wykluczenia wykonawcy z postępowania. W
tym
stanie faktycznym okoliczności, które stały się podstawą wykluczenia wykonawcy z
postępowania są to okoliczności istotne. Naruszenie § 3 ust. 8, § 9 ust. 6, § 10 ust. 2 pkt 2 i 3
umowy stanowi istotne naruszenie jej postanowień i w konsekwencji prowadzi do odstąpienia
od umowy. Wykluczenie wykonawc
y z postępowania na podstawie art. 109 ust. 1 pkt t
ustawy
Pzp służy wyeliminowaniu nierzetelnych wykonawców i w tym stanie faktycznym
zostało prawidłowo zastosowane.
Zarzut naruszenia art. 128 ust. 1ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b i c ustawy
Pzp w związku z § 9 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii
z dnia 23 grudnia 2020 roku w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz
innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy,
zwanego dalej
„rozporządzeniem w sprawie podmiotowych środków dowodowych”,
poprzez nieodrzucenie oferty wykonawcy Falck Medycyna na podstawie art. 226 ust. 1
pkt 2 lit. c ustawy Pzp nie potwierdził się.
Izba ustaliła, iż Zamawiający w rozdziale VI SIWZ „Podstawy wykluczenia i warunki
udziału w postępowaniu”, pkt 4 zamieścił następującą treść „w postępowaniu może brać
udział Wykonawca, który w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a
jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wykonał należycie a w
przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonuje należycie co najmniej dwie
usługi w postaci transportu sanitarnego, każda o wartości minimum 800 000,00 zł.”. Na
potwierdze
nie powyższego wykonawca, którego oferta została najwyżej oceniona w
przedmiotowym postępowaniu, w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w
postępowaniu, na wezwanie Zamawiającego w wyznaczonym terminie, ale nie krótszym niż
dni składa „Wykaz usług w zakresie wskazanym w rozdz. VI pkt 1.2.c) 4 SIWZ (…)” .
Zamawiający pismem z dnia 16 lipca 2021 r., działając na podstawie art. 126 ust. 1
ustawy Pzp, wezwał wykonawcę Falck Medycyna do złożenia podmiotowych środków
dowodowych w terminie do dnia 27 lipca 2021 r.
W dniu 20 lipca 2021 r. wykonawca Falck Medycyna złożył wykaz wykonywanych lub
wykonanych usług.
Pismem z dnia 9 sierpnia 2021 r. Zamawiający, działając na podstawie art. 128 ust. 1
ustawy Pzp, wezwał wykonawcę Falck Medycyna do uzupełnienia dokumentów
potwierdzających należyte wykonanie usługi realizowanej na rzecz Pomorskiego Oddziału
Wojewódzkiego NFZ.
W dniu 12 sierpnia 2021 r. wykonawca Falck Medycyna złożył oświadczenie o
należytym wykonaniu tej usługi.
Zamawiający, pismem z dnia 18 sierpnia 2021 r., działając na podstawie art. 128 ust.
4 ustawy Pzp, wystąpił do wykonawcy Falck Medycyna o złożenie w tym zakresie wyjaśnień.
Wykonawca Falck Medycyna, pismem z dnia 20 sierpnia 2021 r., wyjaśnił iż pomimo
wystąpienia do NFZ o wydanie referencji dokumentu takiego nie otrzymał, jednocześnie
załączając do złożonych wyjaśnień referencje wydane przez Pomorski Oddział Wojewódzki
NFZ oraz referencje wystawione przez Warmińsko – Mazurski Oddział Wojewódzki NFZ.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła co następuje:
Art. 128 ust. 1 ustawy Pzp stanowi, że jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o
którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów
lub oświadczeń składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub zawierają błędy,
zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia
w wyznaczonym terminie. Niewątpliwym jest, że w tym stanie faktycznym wykonawca Falck
Medycyna
, składając dokumenty na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w
postępowaniu, złożył niekompletne dokumenty. Wobec powyższego - braku referencji
potwierdzających należyte wykonanie usługi wykonywanej na rzecz Pomorskiego Oddziału
Wojewódzkiego NFZ należało wezwać tego wykonawcę do ich uzupełnienia. Tak też się
stało. Jednak wykonawca zamiast wymaganych referencji złożył oświadczenie o należytym
wykonaniu wskazanej usługi. Posłużenie się przez wykonawcę własnym oświadczeniem –
zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r.
w sp
rawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń,
jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. z 2020 r., poz.2415) - jest
dopuszczalne, o ile zaistnieją uzasadnione przyczyny o obiektywnym charakterze, tj. jeżeli
wykonawca
z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów.
To wykonawca zobowiązany jest wykazać, iż tego typu okoliczności rzeczywiście zachodzą i
tę okoliczność wykonawca wykazał.
Tym samym zarzut ten nie potwierdzi
ł się.
Zarzut art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b i c) ustawy Pzp poprzez nieodrzucenie oferty
wykonawcy Falck Medycyna na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy Pzp w
sytuacji, gdy wykonawca nie spełniał warunków udziału w postępowaniu określonego
w rozdz. VI ust. 1 lit. d
) podpunkt 4), tj. złożenia opisu niezbędnych do wykonania
zamówienia urządzeń i środków organizacyjno-technicznych będących w dyspozycji
wykonawcy wraz
z podaniem podstawy dysponowania, gdyż Wykonawca nie wskazał
podstawy dysponowania sprzętem, tj. systemu łączności, rejestratora rozmów
telefonicznych oraz systemu nadzoru satelitarnego
nie potwierdził się.
Izba ustaliła, iż Zamawiający w rozdziale VI SIWZ „Podstawy wykluczenia i warunki
udziału w postępowaniu”, pkt 1, pkt d), podpunkt 4) zamieścił następującą treść
„w postępowaniu może brać udział Wykonawca, który dysponuje lub będzie dysponował
w okresie realizacji zamówienia:
bazą wyjazdową wykorzystywaną do realizacji umowy w okresie jej obowiązywania,
co najmniej 1 dublowanym systemem łączności oraz co najmniej 1 systemem łączności
z innymi służbami ratowniczymi,
co najmniej 1 rejestratorem rozmów telefonicznych pomiędzy Wykonawcą a
Zamawiającym wykorzystywanym wyłącznie do realizacji umowy w okresie jej
obowiązywania,
- co najmniej 2 radiowymi
urządzeniami nadawczymi lub nadawczo-odbiorczymi pracującymi
w sieci radiokomunikacji ruchomej lądowej typu dyspozytorskiego wykorzystywanymi do
realizacji umowy wraz z pozwoleniem na wykorzystywanie przez Wykonawcę radiowych
kanałów obowiązywania wraz z pozwoleniem na wykorzystywanie przez Wykonawcę
radiowych kanałów częstotliwościowych służby zdrowia w paśmie 168,525 - 169,150 MHz
i pozwo
leniem na używanie tych urządzeń.
Na potwierdzenie powyższego wykonawca zobowiązany był złożyć ww. wykaz urządzeń
i środków organizacyjno-technicznych.
Wykonawca Falck Medycyna, pismem z dnia 20 lipca 2021 r. w
ykonawca złożył
wymagany wykaz urządzeń i środków organizacyjno-technicznych.
Pismem z dnia 9 sierpnia 2021 r. Zamawiający, działając na podstawie art. 128 ust. 4
ustawy Pzp, wezwał wykonawcę Falck Medycyna do złożenia wyjaśnień w zakresie
warunku określonego w rozdz. VI pkt 1, pkt d) 3) żądając podania „co Wykonawca miał na
myśli pisząc "umowa o współpracy" oraz "na jakich zasadach używa tego sprzętu? Czy jest
to
umowa dzierżawy, najem?".
W odpowiedzi na powyższe wykonawca Falck Medycyna (pismem z dnia 12 sierpnia
2021 r.) wskazał, że podstawą dysponowania jest umowa współpracy i umowa ta nadal
obowiązuje.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła co następuje:
Art.
128 ust. 4 ustawy Pzp stanowi, że zamawiający może żądać od wykonawców
wyjaśnień dotyczących treści JEDZ lub złożonych podmiotowych środków dowodowych lub
innych dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu. Przepis ten służy
wyjaśnieniu treści oświadczeń i dokumentów. W tym też celu został zastosowany.
Zamawiający wezwał bowiem wykonawcę Falck Medycyna do złożenia wyjaśnień w
zakres
ie warunku określonego w rozdz. VI pkt 1, pkt d) 3) SIWZ. Wykonawca Falck
Medycyna, o
dpowiadając na powyższe wskazał, iż podstawą dysponowania urządzeniami i
środkami organizacyjno-technicznymi wskazanymi w pozycjach: 1, 2 i 3 jest umowa
współpracy. Umowa ta jest umową, w której operator telefonii komórkowej udostępnia swoje
zasoby celem korzystania z usług cyfrowych. Umowa ta jest więc formą umowy o
świadczenie usług względnie współpracy. Wbrew twierdzeniom Odwołującego trudno w
takiej sytuacji
mówić o dysponowaniu centralą jako sprzętem, gdyż są to usługi wirtualne.
Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku korzystania z s
erwerów różnych operatorów
celem posiadania poczty elektronicznej lub tzw. chmury do przechowywania danych.
Tym samym stwierdzić należy, że zarzut ten nie potwierdził się.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 574 ustawy
Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) oraz w oparciu o przepisy
§ 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.
U. z 2020 r., poz. 2437).
Przewodniczący: ……………………