Sygn. akt: KIO 2933/21
WYROK
z 18
października 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie 15
października 2021 roku w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej 1 października 2021 r. przez
wykonawcę POL-BUD Spółka Jawna, Z. G., M. G. z siedzibą w Zgierzu w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego: AMW SINEVIA Sp. z o.o. z siedzibą w Nowym Dworze
Mazowieckim, przy udziale wykonawcy
Zakład Innowacyjny Technik Energetycznych Promat
Sp. z o.o. z siedzibą w Chwaszczynie, zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego: POL-BUD Spółka Jawna, Z. G., M. G. z
siedzibą w Zgierzu i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od odwołującego POL-BUD Spółka Jawna, Z. G., M. G. z siedzibą w
Zgierzu na rzecz
zamawiającego AMW SINEVIA Sp. z o.o. z siedzibą
w Nowym Dworze Mazowieckim
kwotę 3 599 zł 99 gr (trzy tysiące pięćset
dziewięćdziesiąt dziewięć złotych dziewięćdziesiąt dziewięć groszy) stanowiącą
koszty postępowania odwoławczego poniesione przez zamawiającego z tytułu
kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 usta
wy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………….............................……………..
Sygn. akt: KIO 2933/21
U z a s a d n i e n i e
AMW SINEVIA Sp. z o.o. z siedzibą w Nowym Dworze Mazowieckim (dalej Zamawiający)
prowadzi
na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019, dalej: Pzp)
postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn.
: „Kompleksowa obsługa systemu
ciepłowniczego w m. Leźnica Wielka, Gałków Mały, Regny, Grudziądz, Gardeja-Jamy,
Gdynia
Babie Doły”, numer: SVA/U/4620-38/2021, zwane dalej postępowaniem.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
4 sierpnia 2021 r. pod numerem 2021/S 149-397253.
1 października 2021 r. wykonawca POL-BUD Spółka Jawna, Z. G., M. G. z siedzibą w
Zgierzu (dalej:
Odwołujący), wniósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne
z prze
pisami czynności i zaniechania Zamawiającego w zakresie części I postępowania,
zarzucając mu naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. art. 226 ust. 1 pkt 3 Pzp przez odrzucenie oferty
Odwołującego, która była zgodna
z przepisami ustawy i opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
2. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit b i art. 226 ust. 1 pkt 4 Pzp
w związku z art. 37 ust. 1 pkt 2
ustawy z 10 kwietnia 1997 r.
– Prawo energetyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 716, z
późn. zm.), przez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez Zakład Innowacyjny
Technik Energetycznych Promat S
p. z o.o. z siedzibą w Chwaszczynie (dalej:
Przystępujący) – tj. podmiot niespełniający warunków udziału w postępowaniu, gdyż
n
ie posiadał koncesji na wytwarzanie ciepła obejmującej swym zakresem przedmiot
postępowania w części 1, a tym samym nieważnej na podstawie odrębnych
przepisów;
3. art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp przez zaniechanie odrzucenia
oferty złożonej przez
Przystępującego, mimo, że oferta tego wykonawcy zawierała rażąco niską cenę
lub
koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty dla Części 1 postępowania albo
powtórzenia czynności wyboru ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego jako
zgodnej z przepisami Pzp.
Ponadto Odwołujący wniósł o przeprowadzenie dowodu z:
dokumentu koncesji udzielonej Odwołującemu decyzją Prezesa Urzędu Regulacji
E
nergetyki Nr WCC/2891/26442/W/OŁO/2020/PSp na wytwarzanie ciepła na okres
od 9 czerwca 2020 r. do 9 czerwca 2030 r. na okoliczność podstawy do odrzucenia
oferty złożonej przez Przystępującego, z uwagi na fakt, że wykonawca ten nie
spełniał warunków udziału w postępowaniu,
2. dokumentu koncesji udzielonej
Przystępującemu, decyzją Prezesa Urzędu Regulacji
Energetyki Nr WCC/2887/18889/W/OGD/2020/KG na wytwarzanie ciepła na okres
od 3
lipca 2020 r. do 31 grudnia 2030 r. na okoliczność podstawy do odrzucenia
oferty
Przystępującego, z uwagi na fakt, że nie spełniał on warunków udziału w
postępowaniu,
opinii biegłego w zakresie podpisów elektronicznych na okoliczność spełniania przez
Odwołującego
kryterium
sporządzenia
oferty
opatrzonej
prawidłowym
kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
4. Taryfy
Nyskiej Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. na potwierdzenie wyższych cen ciepła
w rozdrobnionych lokalnych źródłach lokalnych oraz informacji Prezesa Urzędu
Regulacji Energetyki nr 18/2021 w sprawie średnich cen sprzedaży ciepła
wytworzonego w jednostkach wytwórczych niebędących jednostkami kogeneracji
w roku 2020
– na potwierdzenie średnich cen ciepła ze źródeł węglowych w 2020
roku.
W uzasadnieniu
odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
Zarzut nr 1
23 września 2021 r. Zamawiający dokonał wyboru jako najkorzystniejszej w postępowaniu
oferty złożonej przez Przystępującego. Zamawiający ponadto odrzucił ofertę Odwołującego
czym naruszył art. 226 ust. 1 pkt 3 Pzp.
Oferta
Odwołującego, wbrew stanowisku Zamawiającego, opatrzona była prawidłowym
kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Podpis został złożony zgodnie z instrukcją
dostawcy podpisu elektronicznego
, więc brak było podstaw do odrzucenia oferty. Podpis,
który dostarczył kwalifikowany dostawca usług zaufania i spełniał wymogi określone w
załączniku nr 1 do Rozporządzenia eIDAS (nr 910/2014 z 23 lipca 2014 r.).
Zarzut nr 2
W warunkach udziału w postępowaniu wskazano, że o „udzielenie zamówienia mogą
ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu dotyczące
uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika
to z odrębnych przepisów – dla Części 1 i 2. Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże
że posiada aktualną koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu
energią cieplną lub aktualną koncesję w zakresie wytwarzania energii cieplnej udzieloną
przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, w oparciu o ustawę z 10.04.1997 r. Prawo
energetyczne
”.
Koncesja na wytwarzanie ciepła którą posiadał Przystępujący nie spełniała tego warunku.
Nie obejm
owała ona swoim przedmiotem części 1 zamówienia. Zgodnie z art. 37 ust. 1 pkt 2
ustawy
– Prawo energetyczne koncesja określa przedmiot oraz zakres działalności objętej
koncesją. Prezes URE nie udzielił Przystępującemu koncesji na wytwarzanie ciepła
obejmującej swym przedmiotem część 1 zamówienia. Koncesję taką posiadał i warunek ten
sp
ełniał wyłączenie Odwołujący.
Odwołujący podniósł dodatkowo, że zgodnie z Art. 57g ust. 1 ustawy Prawo energetyczne -
kto prowadzi dzi
ałalność gospodarczą w zakresie wytwarzania, magazynowania
lub przeładunku, skraplania, regazyfikacji, przesyłania lub dystrybucji, obrotu paliwami
ciekłymi, gazowymi lub energią, w tym obrotu paliwami ciekłymi z zagranicą, bez wymaganej
koncesji, podlega
grzywnie do 5 000 000 zł albo karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy
do lat 5. Jeżeli wybrany wykonawca nie uzyska koncesji do czasu rozpoczęcia realizacji
zamówienia to wykonywanie tej działalności bez koncesji będzie mogło stanowić
przestępstwo. Zamawiający w takiej sytuacji może narazić się na odpowiedzialność
za pomocnictwo zgodnie z art. 18 § 3 kk jeżeli dopuści do wykonywania takiej działalność
przez podmiot nie posiadający koncesji.
Uwzględniając więc długie okresy udzielenia koncesji przez Prezesa URE (zgodnie z danymi
ujawnionymi w publicznych rejestrach https://rejestry.ure.gov.pl/c/5) okres oczekiwania
na udzielenie koncesji dla danego obszaru i zakresy wnosi od kilku do kilkunastu miesięcy
od daty złożenia wniosku.
Zarzut nr 3
W ocen
ie Odwołującego złożona przez Przystępującego oferta zawierała rażąco niską cenę.
Przyjęta cena ofertowa nie uwzględniała istotnych zmian cen paliwa węglowego,
obserwowanych
od początku sierpnia.
Oferta Przystępującego nie uwzględniała również znaczących wzrostów cen energii
elektrycznej stanowiących znaczący element kosztów działalności, a także istotnych zmian
wynagrodzeń.
Łączna wielkość sprzedaży ciepła w systemach objętych częścią I postępowania wynosiła
w 2020
r. blisko 52,6 tys. GJ. Uwzględniając odchylenie sprzedaży ciepła sięgające do 40 %
od wartości określonego roku – należało założyć, że wielkość sprzedaży będzie mogła
sięgać do ok. 145 tys. GJ w okresie objętym zamówieniem. Przy ocenie wartości złożonej
oferty
Przystępującego należało uwzględnić również niską sprawność układów wytwarzania.
Średnia cena ciepła w 2020 r. ze źródeł opalanych węglem wynosiła 50,38 zł/GJ netto.
(źródło: https://www.ure.gov.pl/pl/cieplo/cenywskazniki/7904,Srednie-ceny-sprzedazy-ciepla-
wytworzonego-w-nalezacych-doprzedsiebiorstw-posia.html).
W konsekwencji przy wycenie oferty należało uwzględnić wskaźnik korygujący do ceny
ciepła ogłaszanej przez Prezesa URE o wartości co najmniej 1,3 w stosunku do dużych
źródeł systemowych lub powiatowych wynikający z:
1. niewielkich
ilości zamawianego paliwa węglowego,
składowania węgla w oddalonych od siebie składowiskach,
niskiej sprawności układu wytwarzania,
niskiego wskaźnika ilości sprzedaży ciepła do mocy zainstalowanej źródła.
Wartość składanej oferty zgodnie z wyliczeniami opisanymi powyżej powinna wynieść:
147.280 GJ x 1,2 x 50,38 zł/GJ = 8. 903.959,68 zł, tj.:
(ilość ciepła) x (wskaźnik korygujący dla małych źródeł) x (średnia cena wg danych URE) =
(cena netto).
W oparciu o powyższe wyliczenie Odwołujący wskazał, że minimalna cena oferty powinna
wynosić 10 951 870,41 zł brutto. W konsekwencji, zdaniem Odwołującego, oferta złożona
przez
Przystępującego zawierała rażąco niską cenę.
14 października 2021 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego oddalenie.
W uzasadnieniu swojego stanowiska
Zamawiający wskazał:
Zarzut nr 1
Zgodnie z art. 61 ust. 1 Pzp
, komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia i w
konkursie, w tym składanie ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub
konkurs
ie, wymiana informacji oraz przekazywanie dokumentów lub oświadczeń między
za
mawiającym a wykonawcą, z uwzględnieniem wyjątków określonych w ustawie, odbywa się
przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Zgodnie z art. 63 ust. 1 Pzp, w postępowaniu o
udzielenie zamówienia lub konkursie o wartości równej lub przekraczającej progi unijne ofertę
składa się, pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej (tj. opatruje się ją kwalifikowanym
podpisem elektronicznym).
Ponadto
w części XI pkt 6 SWZ „Opis sposobu przygotowania i składania ofert” wskazano,
że ofertę pod rygorem nieważności należy sporządzić w formie elektronicznej tj. opatrzonej
kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
O
ferta Odwołującego została opatrzona podpisem elektronicznym, ale innym niż kwalifikowany.
Okoliczność ta w ocenie Zamawiającego nie budziła wątpliwości.
Zamawiający dokonał weryfikacji podpisu elektronicznego za pośrednictwem następujących
dostawców usług zaufania:
1. SmartSlGN www. centrum.pl/pl/wsparcie/cert_oferta_procertum_smart_sign/
2. Szafir www.elektroniczny podpis.pl/informacje/aplikacje/
3. www.weryfikacjapodpisu.pl
aplikacja „e-dowód Podpis elektroniczny” Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych
S.A.
Podczas weryfikacji złożonego przez Odwołującego podpisu, otrzymano następujące raporty:
„Niekwalifikowany podpis elektroniczny.” „Niekompletnie zweryfikowany. Certyfikat nie jest
certyfikatem kwalifikowanym (w kontekście elDAS)! Certyfikat podpisujący nie posiada
oczekiwanego atrybutu użycia klucza! Podpis nie może zostać określony jako zgodny z ETSI EN
1. Certyfikat nie zawiera adresów list CRL/OCSP. Certyfikat nie zawiera hiperłączy
do danych wystawcy (Authority information access locations)”.
Na potwierdzenie powyższego Zamawiający złożył dowody w postaci wydruków z walidacji
podpisów Odwołującego z użyciem ww. aplikacji.
Komunikaty te jednoznacznie wskaz
ywały, że podpis Odwołującego został opatrzony
certyfikatem niekwalifikowanym oraz,
że podpis został niekompletnie zweryfikowany (został
złożony niekwalifikowany podpis elektroniczny). Tym samym Odwołujący podpisał ofertę
podpisem elektronicznym,
ale innym niż kwalifikowany, co oznaczało, że jego oferta została
złożona niezgodnie z art. 63 ust. 1 Pzp. Zamawiający zatem zasadnie odrzucił ofertę
Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 3 Pzp w zw. z art. 63 ust. 1 Pzp.
Odwołujący nie załączył do odwołania żadnego dokumentu np. wydruku z ekranu
komputerowego (print screen) zawierającego wynik weryfikacji pliku który wskazywałby, że
komunikat uzyskany w toku takiej weryfikacji nie
był jednoznaczny lub też komunikat wskazywał
na opatrzenie oferty kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Odwołujący nie uprawdopodobnił
również, aby zaistniały jakiekolwiek okoliczności wskazujące na niejednoznaczności co do
złożonego podpisu. Weryfikacja złożonego podpisu nie wskazywała na jakiekolwiek błędy czy też
nieprawidłowości (brak jest komunikatów o treści: „błąd podpisu”, „walidacja nie udała się”;
„nieprawidłowy skrót”, „podpis ma niepoprawną strukturę” itp.), które mogłyby uzasadniać
przeprowadze
nie dowodu z opinii biegłego.
Zarzut nr 2
W
części V pkt 1.2).2.2.1 SWZ „Warunki udziału w postępowaniu”, Zamawiający wskazał,
że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy wykażą się, że posiadają
aktualną koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu energią cieplną
lub aktualną koncesją w zakresie wytwarzania energii cieplnej udzieloną przez Prezesa Urzędu
Regulacji Energetyki w oparciu o ustawę z 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne.
Zamawiający nie wymagał, aby aktualna koncesja na prowadzenie działalności gospodarczej
w zakresie obrotu energią cieplną lub aktualna koncesja w zakresie wytwarzania energii cieplnej
obejmowała swoim przedmiotem lokalizacje wskazane w części 1 zamówienia — tj. obiekty
zlokalizowane w m. Leźnica Wielka, Gałkówek Mały i Regny. Wymogiem Zamawiającego —
sformułowanym w sposób jednoznaczny, precyzyjny i nie budzący wątpliwości — było posiadanie
przez wykonawcę aktualnej koncesji w zakresie obrotu energią cieplną lub aktualnej koncesja
w zakresie wytwarzania energii cieplnej, bez powiązania tej koncesji z konkretną lokalizacją.
Koncesja Przystępującego spełniała powyższe wymogi.
Zarzut nr 3
W
toku badania i oceny ofert Zamawiający nie dopatrzył się przesłanek, które mogłyby
wskazywać na zaoferowanie przez Przystępującego ceny, która wydawałaby się rażąco niska w
stosunku
do przedmiotu zamówienia lub budziłaby wątpliwości co do możliwości wykonania
przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub
wynikającymi z odrębnych przepisów. Z tej też przyczyny, Zamawiający nie zażądał od
Przystępującego wyjaśnień w tym zakresie, stosownie do treści art. 224 ust. 1 Pzp. W sprawie
nie zaistniały również przesłanki do żądania od wykonawcy udzielenia wyjaśnień na podstawie
art. 224 ust. 2 Pzp.
Odwołujący nie przedstawił jakichkolwiek twierdzeń lub dowodów które mogłyby wskazywać bądź
też nasuwać wątpliwości co do tego, że cena zaoferowana przez Przystępującego jest rażąco
niska.
14 października 2021 r. Przystępujący złożył pismo procesowe, w którym ustosunkował
się do zarzutów odwołania. Przystępujący wniósł o jego oddalenie. W uzasadnieniu swojego
stanowiska
Przystępujący wskazał:
Zarzut nr 1
Z
adbanie o integralności podpisu elektronicznego jest obowiązkiem wnoszącego ofertę,
a walidacja złożonych podpisów elektronicznych nie jest procesem samowolnym i musi być
przeprowadzona zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
nr 910/2014 z
23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w
odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę
1999/93/WE (Dz.Urz.UE.L 2014 Nr 257, str. 73)
W przedmiotowym postępowaniu proces walidacji nie potwierdził ważności kwalifikowanego
elektronicznego podpisu
Odwołującego.
Zarzut nr 2
Przystępujący spełnił wszystkie wymagania określone w części V SWZ, w tym również wskazane
w ust. 1 pkt 2.2.1, co wyk
azał składając Koncesję Nr WCC/2887/18889/W/OGD/2020/KG
na wytwarzanie ciepła na okres od dnia 3 lipca 2020 r. do dnia 31 grudnia 2030 r.
Zarzut nr 3
Odwołujący formułując ten zarzut, nie opierał się na konkretnych zarzutach, lecz wyraził jedynie
swój subiektywny i niczym niepoparty pogląd na temat sposobu kalkulacji ceny przez
Przystępującego. Podane przez Odwołującego dane nie zostały powiązane z ofertą
Przystępującego. Odwołujący złożył ofertę opiewającą na kwotę 10 226 599,33 zł brutto,
za to Przystępujący zaoferował cenę 7 812 279,83 zł brutto, czyli o 23,6% niższą od ceny
Odwołującego. Różnica ta nie budziła wątpliwości Zamawiającego i nie mogła być poczytywana
za rażąco niską, szczególnie zważywszy na specyfikę prowadzonej przez Przystępującego
dz
iałalności gospodarczej.
Po przeprowadzeniu rozpraw
y Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść
specyfikacji warunków zamówienia, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia
i stanowiska stron
i Przystępującego zawarte w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie
a także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła,
co następuje.
I
zba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp, tj. istnienie po
stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Izba ustaliła, że do postępowania odwoławczego skuteczne przystąpienie po stronie
zamawiającego zgłosił wykonawca Zakład Innowacyjny Technik Energetycznych Promat
Sp. z o.o.
z siedzibą w Chwaszczynie.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Zarzut nr 1
Izba oddaliła wniosek Odwołującego o przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego
na okoliczn
ość wykazania, że oferta Odwołującego została we właściwy sposób opatrzona
podpisami kwalifikowanymi. Izba wskazuje, że zgodnie z art. 535 Pzp dowody na poparcie
swoi
ch twierdzeń lub odparcie twierdzeń strony przeciwnej, strony i uczestnicy postępowania
od
woławczego mogą przedstawiać aż do zamknięcia rozprawy. Tym samym
to na Odwołującym ciążył ciężar dowodu w zakresie wykazania zasadności stawianego
zarzutu. W ocenie
Izby wniosek Odwołującego zmierzał do obejścia art. 535 Pzp,
w szczególności, że poza ww. wnioskiem Odwołujący nie podjął żadnej inicjatywy
dowodowej zmierzającej do wykazania, że wynik walidacji podpisów Odwołującego
złożonych na ofercie dawał pozytywny wynik (tj. potwierdzał, że oferta została prawidłowo
podpisana podpisami kwalifikowanymi).
Część XI SWZ, pkt 6 stanowi:
„Ofertę, pod rygorem nieważności należy sporządzić w formie elektronicznej, tj. opatrzonej
kwalifikowanym podpisem
elektronicznym, w następujący sposób:
(…)
c)
Zamawiający zgodnie z postanowieniami Części VIII ust. 9 pkt 2 lit b SWZ określa
dopuszczalny format kwalifikowanego podpisu elektronicznego jako:
• dokumenty w formacie pdf zaleca się podpisywać formatem PAdES,
• dopuszcza się podpisanie dokumentów w formacie innym niż pdf, wtedy należy
użyć formatu XadES (…)”.
Między stronami nie było sporu, co do sposobu rozumienia powyższego postanowienia –
żaden z uczestników postępowania odwoławczego nie kwestionował obowiązku złożenia
oferty w postępowaniu w postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem
elektronicznym.
września 2021 r. Zamawiający poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty w
zakresie części I postępowania oraz o odrzuceniu oferty Odwołującego. Odrzucenie oferty
zostało w następujący sposób uzasadnione:
„Podczas weryfikacji, złożonego przez Wykonawcę podpisu, otrzymano następujący raport:
Niekwalifikowany podpis elektroniczny. Niekompletnie zweryfikowany. Certyfikat nie jest
certyfikatem kwa
lifikowanym (w kontekście elDAS)! Certyfikat podpisujący nie posiada
oczekiwanego atry
butu użycia klucza! Podpis nie może zostać określony jako zgodny z ETSI
EN 319 102-
1. Certyfikat nie zawiera adresów list CRUOCSP. Certyfikat nie zawiera
hiperłączy do danych wystawcy (Authority information access locations).
(…)
Podkreślenia wymaga fakt, że kwalifikowani dostawcy usług zaufania mogą także oferować
usługi nie będące kwalifikowanymi usługami zaufania. Powyższe wynika choćby z samej
definicji kwalifikowanego
dostawcy usług zaufania. Zgodnie z legalną definicją pojęcie
to oznacza dostawcę usług zaufania, który świadczy przynajmniej jedną kwalifikowaną
usługę zaufania i któremu status kwalifikowany nadał organ nadzoru.
Ponieważ Wykonawca złożył ofertę na Platformie Zakupowej, która nie została opatrzona
kwalifikowanym podpisem elektronicznym jego oferta podlega odrzuceniu jako niezgodna
z przepisami ustawy
”.
Po przeprowadzeniu dowodu z dokumentów (wydruków zrzutów ekranowych obrazujących
wynik weryfikacji podpisów elektronicznych złożonych pod ofertą Odwołującego)
załączonych przez Zamawiającego do odpowiedzi na odwołanie Izba uznała, że jego decyzja
o odrzuceniu oferty Odwołującego była prawidłowa.
W ocenie Izby Zamawiający udowodnił, że oferta Odwołującego nie została podpisana
w sposób prawidłowy, tj. kwalifikowanymi podpisami elektronicznymi.
W toku rozprawy Od
wołujący złożył dowód (Umowa z subskrybentem nr 76939/2020
/1056/1094 i nr 76940/2020/1056/1094 - kopie)
, który miał służyć wykazaniu, że Odwołujący
dysponował kwalifikowanymi podpisami elektronicznymi, co pośrednio miało prowadzić
do wykazania, że takie też podpisy zostały złożone na ofercie Odwołującego. Izba w
zakresie tego dowodu wskazu
je co następuje:
Z treści kopii Umów przedstawionych przez Odwołującego wynika jedynie, że obaj wspólnicy
spółki zawarli umowy, których przedmiotem było wydanie na wniosek subskrybenta
certyfikatu kwalifikowanego służącego do weryfikacji podpisu elektronicznego oraz do
świadczenia usług z nim związanych. Nie można jednak zignorować faktu, że znajdujące się
na stronach 2 obu umów oświadczenia subskrybentów po zawarciu umowy nie potwierdzały
odbioru zestawu z certyfikatem kwalifikowanym oraz odbioru certyfikatu kwalifikowanego -
odpowiednie pola przy poszcz
ególnych punktach oświadczenia nie zostały w żaden sposób
zaznaczone
(np. przez postawienie znaku „x” jako potwierdzenie odbioru certyfikatów).
Pełnomocnik Odwołującego nie był w stanie wyjaśnić tego faktu ograniczając się do
oświadczenia, że złożone w charakterze dowodu kopie umów są w pełni zgodne z
oryginalnymi umowami.
Złożenie przez Odwołującego ww. kopii umów w żaden sposób nie mogło potwierdzać,
że oferta złożona w postępowaniu została prawidłowo opatrzona podpisem kwalifikowanym.
Fakt, że Odwołujący dysponował prawidłowymi podpisami nie oznacza automatycznie,
że prawidłowo podpisał ofertę.
Izba wskazuje za Zamaw
iającym, że Odwołujący nie złożył najbardziej oczywistego dowodu,
który mógłby potwierdzać, że oferta został podpisana w sposób prawidłowy, tj. wydruków
zrzutów ekranowych z walidacji podpisów, które wykazywałyby, że były to podpisy
kwalifikowane.
Zamawiaj
ący przekazał do Izby całą dokumentację postępowania, w tym ofertę
Odwołującego w takiej postaci, w jakiej została przekazana Zamawiającemu. Na podstawie
art. 534 ust. 2 Pzp Izba przeprowadziła dowód z weryfikacji podpisów, którymi został
opatrzona oferta
Odwołującego. Weryfikacja został przeprowadzona za pomocą aplikacji
proCertum SmartSign, a wynik był zgodny z wynikami przedstawionymi w dowodach
Zamawiającego.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba uznała, że zarzut nr 1 nie potwierdził się, a odrzucenie
oferty
Odwołującego wobec powyższych faktów było w pełni uzasadnione. W konsekwencji
Izba uznała, że nie ma podstaw do uznania, że żądanie Odwołującego, by Zamawiający
unieważnił czynność odrzucenia jego oferty było zasadne.
Zarzuty nr 2 i 3
również nie potwierdziły się. Główną osią sporu między stronami było
postanowienie
Części V SWZ, pkt 2.2.1: „Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże
się, że posiada aktualną koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie
obrotu energią cieplną lub aktualną koncesję w zakresie wytwarzania energii cieplnej
udzieloną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, w oparciu o ustawę z dnia 10.04.1997
r. Prawo energetyczne
”. W ocenie Izby postanowienie to należało interpretować literalnie
tj. jako wymóg posiadania koncesji na obrót lub wytwarzanie energii cieplnej w dowolnej
lokalizacji. Taką też koncesją wykazał się Przystępujący – jego koncesja dotyczyła innych
miejsc, w których Przystępujący obecnie świadczy usługi. Koncesja ta była w ocenie Izby
w pełni zgodna z ww. wymogami SWZ.
Wbrew twierdzeniu Odwołującego, Zamawiający nie żądał, by przedmiotowa koncesja
dotyczyła miejsc realizacji przedmiotu zamówienia, szczególnie, że jak przyznał w toku
rozprawy Odwołujący (obecny wykonawca analogicznego zamówienia na rzecz
Z
amawiającego) tylko Odwołujący byłby w stanie wykazać się koncesją dotyczącą tych
miejsc. Jak zgodnie wyjaśniły strony i Przystępujący, by móc świadczyć usługi obrotu lub
wytwarzania energii cieplnej wykonawca najpierw musi u
zyskać tytuł prawny do określonej
lokalizacji,
a dopiero potem może wystąpić o udzielenie mu koncesji dla danego miejsca
bądź zmianę dotychczasowej koncesji przez wpisanie do niej nowej lokalizacji. Z tego
względu niemożliwym jest dysponowanie koncesją dotyczącą określonej lokalizacji przez
podmiot
nie dysponujący daną lokalizacją.
Wobec powyższego Izba uznała, że zarzut nr 2 nie potwierdził się i podlegał oddaleniu.
W zakresie
zarzutu nr 3 Izba wskazuje, że wobec oferty Przystępującego nie wypełniły
się przesłanki wskazane w art. 224 ust. 2 pkt Pzp, zgodnie z którym w przypadku gdy cena
całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30% od wartości zamówienia
powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem
postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających
odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1, 5 i 10, zamawiający zwraca się o udzielenie
wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności
oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia.
W części I postępowania wpłynęły dwie oferty – Odwołującego i Przystępującego, cenami
odpowiednio 10 226 599,33
zł i 7 812 279,83 zł. Na realizację przedmiotu zamówienia
Zamawiający, zgodnie z informacją z 30 lipca 2021 r. przeznaczył 10 710 384,70 zł i była
to kwota tożsama z wartością szacunkową części I przedmiotu zamówienia powiększoną
o VAT.
Biorąc pod uwagę powyższe Zamawiający nie miał ustawowego obowiązku wezwania
Przystępującego do wyjaśnienia ceny. Odwołujący z kolei nie wykazał zasadności swojego
zarzutu
. W konsekwencji Izba uznała, że nie zaistniały podstawy do wezwania
Przystępującego do wyjaśnień na podstawie art. 224 ust. 1 Pzp, zgodnie z którym jeżeli
zaoferowana cena lub koszt, lub ich istot
ne części składowe, wydają się rażąco niskie
w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą wątpliwości zamawiającego
co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi
w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający żąda
od wy
konawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu,
lub ich istotnych części składowych.
Mając na uwadze powyższe Izba uznała, że odwołanie podlega oddaleniu w całości
i na podstawie art. 553 zdanie pierwsze
Pzp orzekła jak w sentencji.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z następujących dokumentów:
1. SWZ
z załącznikami,
2. oferty
Przystępującego i Odwołującego,
dokumentów podmiotowych złożonych przez Przystępującego 14 września 2021 r.,
ze szczególnym uwzględnieniem koncesji, których dotyczył zarzut nr 2,
4. informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty,
wydruków zrzutów ekranowych złożonych przez Zamawiającego na okoliczność
wykazania wadliwości podpisów elektronicznych, którymi została opatrzona oferta
Odwołującego,
dowodu złożonego przez Odwołującego w toku posiedzenia niejawnego z udziałem
stron, tj. Umowy z subskrybentem nr 76939/2020/1056/1094 i nr 76940/2020/
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 557 i 575 Pzp oraz
§ 5 pkt 1 i 2 lit. b) w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z 30 grudnia 2020 r.
(Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
………………................……………….………