KIO 2934/21 WYROK dnia 21 październiku 2021 r.

Stan prawny na dzień: 30.05.2022

Sygn. akt: KIO 2934/21 

WYROK 

z dnia  

21 październiku 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Magdalena Rams 

Protokolant:   

Szymon Grzybowski   

po  rozpoznaniu  na  rozpr

awie  z  udziałem  stron  w  dniu  20  października  2021  r.  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  4  października  2021  r.  przez 

wykonawcę Sprint S.A., z siedzibą w Olsztynie, 

w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Miasto Gdynia – Zarząd Dróg i Zieleni,  

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  unieważnić  czynności 

unieważnienia  postępowanie  w  części  8  zamówienia,  unieważnić  czynność 

odrzucenia  oferty  wykonawcy  Sprint  S.A.,  z  siedzibą  w  Olsztynie  oraz  powtórzyć 

czynność badania i oceny ofert.  

Kosztami  postępowania  obciąża  zamawiającego  Gminę  Miasto  Gdynia  –  Zarząd 

Dróg i Zieleni i: 

2.1 zalicza  w 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę    15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Sprint 

S.A. 

tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza od zamawiającego Gminy Miasta Gdynia – Zarząd Dróg i Zieleni na rzecz 

wykonawcy  Sprint  S.A. 

kwotę  18  600  zł  00  gr  (słownie:  osiemnaście  tysięcy 

sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów postępowania.  


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z 2019  r.,  poz.  2019  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  – 

w terminie 

14  dni  od  dnia jego doręczenia  -  przysługuje skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      …………………………. 


Sygn. akt: 

KIO 2934/21 

UZASADNIENIE  

W  dniu 4 października 2021 r.  do  Prezesa Krajowej  Izby Odwoławczej  wpłynęło odwołanie 

wykonawcy  Sprint 

S.A.,  z  siedzibą  w  Olsztynie  (dalej  „Odwołujący”)  zarzucając 

zamawiającemu  Gminie  Miastu  Gdynia  -    Zarząd  Dróg  i  Zieleni  (dalej  „Zamawiający”) 

naruszenie: 

1)  art.  226  ust.  1  pkt  2)  lit.  c)  ustawy  Pzp  poprzez:  a.  bezzasadne  odrzucenie  oferty 

złożonej  przez  Odwołującego  w  zakresie  cz.  8  zamówienia;  b.  wadliwą  jego 

wykładnię  polegającą  na  przyjęciu,  że  do  odrzucenia  oferty  na  tej  podstawie 

wystarczająca jest sama okoliczność nieuczynienia zadość wezwaniu do poprawienia 

braków  oświadczenia  z  art.  125  ust.  1  ustawy  Pzp  w  zakreślonym  terminie, 

niezależnie  od  oceny  i  skutków  stwierdzonych  jego  braków  oraz  faktycznego  ich 

istnienia;  

2)  a

rt.  255  pkt  2)  ustawy  Pzp  poprzez  bezzasadne  unieważnienie  postępowania  w 

za

kresie cz. 8 zamówienia, w sytuacji w której oferta złożona przez Odwołującego nie 

podlega odrzuceniu. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu  powtórzenie 

czyn

ności  badania i  oceny ofert,  unieważnienie czynności  odrzucenia oferty  złożonej  przez 

Odwołującego oraz unieważnienie czynności unieważnienia postępowania. 

W  uzasadnieniu  podniesionych  zarzutów,  Odwołujący  wskazał,  że  pismem  z  dnia  23 

września 2021 r., otrzymanym w tym samym dniu, Zamawiający poinformował Odwołującego 

unieważnieniu postępowania w  zakresie części  nr  8 na podstawie art.  255 pkt  2)  ustawy 

Pzp.  Zamawiający  wskazał,  że  wszystkie  złożone  oferty,  w  tym  oferta  Odwołującego, 

podlegały  odrzuceniu.  W  treści  ww.  pisma  Zamawiający  przedstawił  uzasadnienie 

odrzuceni

a oferty Odwołującego. Jako podstawę prawną wskazał art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) 

ustawy  Pzp,  z  kolei  w  uzasadnieniu  faktycznym  wskazał:  -  „Wykonawca,  pismem  z  dnia 

18.08.2021  r.  (sygn.  nr  ERZ-EZP-

271.18.2021.JS.4596)  został  wezwany  do  poprawienia  i 

uzupe

łnienia  Jednolitego  Europejskiego  Dokumentu  Zamówienia  (JEDZ).  Wykonawca  w 

wyznaczonym terminie nie przedłożył Zamawiającemu dokumentu JEDZ. Stosownie do art. 

226 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp 

Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez 

wyk

onawcę, który nie złożył w przewidzianym terminie o świadczenia, o którym mowa w art. 

125  ust.  1  ustawy  PZP  (dalej  również  „JEDZ”  lub  „oświadczenie  w  formie  JEDZ”). 


Odwołujący wskazał, że powyższa sytuacja nie ma miejsca w odniesieniu do jego oferty, co 

czyni zasadnym zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy 

Pzp.  Zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  w  treści  SWZ  Odwołujący  załączył  do  swojej 

ofert

y oświadczenie w formie JEDZ-a. Fakt złożenia przez Odwołującego wraz z ofertą tego 

oświadczenie  pozostaje  zresztą  poza  sporem.  W  ocenie  Odwołującego,  dla  ustalenia 

zasadności odrzucenia oferty Odwołującego w świetle art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp 

znacz

enie ma natomiast ustalenie, czy złożone przez Odwołującego oświadczenie w formie 

JEDZ-

a  jest  prawidłowe  i  czy  stwierdzone  przez  Zamawiającego  w  stosunku  do  niego 

zastrzeżenia, braki dyskwalifikują treść tego dokumentu. 

W  ocenie  Odwołującego  analizując  powyższe  należy  wskazać,  że  jak  wynika  z  pisma 

Zamawiającego  z  dnia  18.08.2021  r.  (wezwanie  do  poprawienia  oświadczenia  w  formie 

JEDZ-

a),  pierwszym  stwierdzonym  przez  Zamawiającego  brakiem  oświadczenia  z  art.  125 

ust.  1  ustawy  Pzp,  które  zdaniem  Zamawiającego  dyskwalifikuje  go,  było  nie  wypełnienie 

przez Odwołującego cz. II punkt A tego oświadczenia tj. nie wskazanie części zamówienia w 

odniesieniu  do  której  Odwołujący  składa  ofertę.  Odwołujący  wskazał,  że  brak  wypełnienie 

ww. punktu oświadczenia JEDZ-a nie oznacza wadliwości złożonego dokumentu, w tym nie 

daje  podstaw  do  przyjęcia,  że  zawiera  on  brak,  który  dyskwalifikuje  go  jako  dokument  o 

którym  mowa  w  art.  125  ust.  3  ustawy  Pzp  tj.  dowód  potwierdzający  brak  podstaw  do 

wykluczenia  oraz  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  tymczasowo  zastępujący 

podmiotowe  środki  dowodowe.  W  ocenie  Odwołującego,  bezsprzecznie  w  treści  oferty 

złożonej  przez  Odwołującego  znalazło  się  jednoznaczne  jego  oświadczenie  wskazujące 

część  zamówienia  w  odniesieniu  do  której  składa  ofertę.  Stosownie  do  wymagań 

Zamawiającego,  obowiązkiem  wykonawców  było  wskazanie  części  zamówienia  na  którą 

składana jest oferta w treści formularza ofertowego, co Odwołujący uczynił. Na stronie nr 2 

formularza  ofertowego  wprost  wskazano,  że  oferta  składana  jest  na  cz.  8  zamówienia,  co 

dodatkowo  potwierdza  zał.  1H  do  formularza  ofertowego.  Odwołujący  wskazał,  że 

Zamawiający  zresztą  nie  miał  żadnej  wątpliwości,  której  części  zamówienia  dotyczy  oferta 

Odwołującego,  skoro  w  sporządzonej  przez  siebie  informacji  z  otwarcia  ofert  prawidłowo 

odnotował, że składana jest ona na cz. 8. Uwzględniając powyższe, nie sposób zgodzić się z 

Zamawiającym, że brak wskazania w cz. II lit. A formularza JEDZ-a, że oferta składana jest 

na  cz.  8  zamówienia  dyskwalifikuje  treść  tego  dokumentu,  a  w  konsekwencji  całą  ofertę. 

Treść  brakującego  oświadczenia  JEDZ-a  jest  tożsama  z  treścią  oświadczenia  złożonego 

przez  Odwołującego  w  treści  oferty,  a  w  tej  sytuacji  brak  ten  ma  charakter  wyłącznie 

formalny, nie skutkujący jakąkolwiek wadliwością materialną tego dokumentu. 


Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  bez  żadnych  wątpliwości  jest  w  stanie  ustalić  w 

oparciu  o  treść  oferty  Odwołującego,  której  części  zamówienia  dotyczą  oświadczenia 

składane  w  treści  JEDZ-a.  Odrzucanie  oferty  Odwołującego  w  tej  sytuacji  należy 

zakwalifikować  jako  wyraz  nadmiernego  formalizmu  Zamawiającego,  niedającego  się 

uzasadnić celami przepisów prawa zamówień publicznych, w tym wyrażoną w art. 16 pkt 3) 

ustawy  Pzp  zasadą  proporcjonalności  działań  Zamawiającego.  Odwołujący  powołał  się  na 

orzeczenie 

Krajowej Izby Odwoławczej o sygn. akt: 130/20. 

Dalej  Odwołujący  wskazał,  że  drugą  wadliwością  JEDZ-a  złożonego  przez  Odwołującego, 

która  zdaniem  Zamawiającego  skutkuje  koniecznością  odrzucenia  złożonej  oferty  na 

podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp jest zaznaczenie w cz. III pkt C w zakresie 

podstaw  wykluczenia dotyczących: -  „upadłość”; „niewypłacalność”;  „układ  z  wierzycielami”; 

„inna  sytuacja  podobna  do  upadłości  wynikająca  z  prawa  krajowego”;  „aktywami  zarządza 

likwidator”;  „działalność  gospodarcza  jest  zawieszona”,  odpowiedzi  „Nie”  na  pytanie  „Czy 

informacje  te  mogą  zostać  bezpłatnie  uzyskane  przez  instytucje  z  bazy  danych  państwa 

członkowskiego  UE?”  Zdaniem  Zamawiającego,  informacje  te  można  uzyskać  bezpłatnie  z 

bazy  ekrs,  a  w  konsekwencji  udzielenie  odpowiedzi  „nie”  dyskwalifikuje  treść  złożonego 

oświadczenia.  Odwołujący  podniósł,  iż  powyższy  „brak”  JEDZ-a  nie  sposób  zakwalifikować 

jako skutkujący odrzuceniem złożonej oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) Pzp. W 

pierwszej  kolejności  należy  podnieść,  że  nie  sposób  uznać,  że  samo  zaznaczenie 

odpowiedzi  „Nie”  w  powyższym  zakresie  stanowi  wadliwość,  czy  brak  złożonego 

oświadczenia.  W  opinii Odwołującego, jedynym skutkiem  zaznaczenia w  tej  części  JEDZ-a 

odpowiedzi  „nie”  jest  prawo  Zamawiającego  do  żądania  od  Odwołującego  złożenia 

podmiotowego  środka  dowodowego  tj.  KRS.  Z  treści  art.  127  ust.  1  ustawy  Pzp  wynika 

bowiem, że zamawiający nie wzywa do złożenia podmiotowych środków dowodowych, jeżeli 

może je uzyskać za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych, w szczególności 

rejestrów  publicznych  w  rozumieniu  ustawy  z  dnia  17  lutego  2005  r.  o  informatyzacji 

działalności  podmiotów  realizujących  zadania  publiczne,  o  ile  wykonawca  wskazał  w 

jednolitym 

dokumencie  dane  umożliwiające  dostęp  do  tych  środków  Zaznaczenie  przez 

Odwołującego  odpowiedzi  „Nie”  w  powyższym  zakresie  może  być  zatem  co  najwyżej 

zakwalifikowane jako  brak wskazania  w  oświadczeniu z  art.  125  ust.  1 ustawy  Pzp  danych 

umożliwiających  dostęp  do  KRS,  co  skutkuje  prawem  Zamawiającego  do  żądania  jego 

złożenia  w  trybie  art.  126  ust.  1  ustawy  Pzp.  Odwołujący  wyjaśnił,  że  takie  wezwanie  nie 

zostało  do  niego  skierowane.  Odwołujący  wyjaśnił  ponadto,  że  w  treści  JEDZ-a  złożył 

wszelkie  oświadczenia  wymagane  do  oceny  wstępnego  wykazania  braku  podstaw  do 

wykluczenia  w  zakresie  przesłanek  dotyczących:  „upadłości”;  „niewypłacalności”;  „układu  z 

wierzycielami”;  „innej  sytuacji  podobnej  do  upadłości  wynikającej  z  prawa  krajowego”; 


„aktywami  zarządza  likwidator”;  „działalność  gospodarcza jest  zawieszona”.  Niezależnie  od 

powyższego,  należy  zauważyć,  że  w  sekcji II cz.  B  JEDZ-a Odwołujący złożył  następujące 

oświadczenie:  -  „Reprezentacja  zgodnie  z  KRS  nr  0000372363  Dane  do  bezpłatnego 

pobrania  na  stronie:  http

s://ekrs.ms.gov.pl/”.  Skoro  zatem,  jak  wynika  z  treści  wezwania 

skierowanego  przez  Zamawiającego  do  Odwołującego,  jest  dla  niego  oczywistym,  że 

informacje  dotyczące  braku  podstaw  do  wykluczenia  w  zakresie:  -  „upadłość”, 

„niewypłacalność”; „układ z wierzycielami”; „inna sytuacja podobna do upadłości wynikająca 

z  prawa  krajowego”;  „aktywami  zarządza  likwidator”;  „działalność  gospodarcza  jest 

zawieszona” wynikają z treści dokumentu jakim jest KRS, to bez wątpienia w treści samego 

JEDZ-

a Odwołujący wskazał Zamawiającemu, że dokument ten można pozyskać bezpłatnie 

z  bazy  danych  państwa  członkowskiego  tj.  ze  strony  internetowej  https://ekrs.ms.gov.pl/”. 

Uwzg

lędniając  powyższe,  w  ocenie  Odwołującego  należy  stwierdzić,  że  stwierdzony  przez 

Zamawiającego  „brak”  w  żaden  sposób  nie  może  skutkować  odrzuceniem  oferty  na 

podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  2)  lit.  c)  ustawy  Pzp,  co  najwyżej  „brak”  ten  może  być 

zakwalifikowany jako omyłka o charakterze formalnym, a nie materialnym.  

W odniesieniu do zarzutu odwołania z pkt 1 lit. c) Odwołujący podkreślił, iż podstawę prawną 

odrzucenia jego  oferty  stanowi  art.  226  ust.  1  pkt  2)  lit.  c)  ustawy  Pzp  i wy

nikająca z niego 

okoliczność  nie  złożenia  prawidłowego  oświadczenia  z  art.  125  ust.  1  ustawy  Pzp 

(kompletnego i niezawierającego błędów). Z treści art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp nie 

wynika,  aby

 sam brak poprawienia JEDZ-a przez Odwołującego w zakreślonym terminie, w 

odpowiedzi  na  wezwanie  Zamawiającego  w  trybie  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp,  stanowił 

samodzielną  podstawę  w  tym  zakresie.  Dla  ustalenia  zasadności  odrzucenia  oferty 

Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy PZP znaczenie ma ocena, czy 

faktycznie złożone przez niego oświadczenie w formie JEDZ-a obarczone jest błędami, czy 

brakami,  które  powodują,  że  dokument  ten  nie  może  zostać  zakwalifikowany  jako  dowód 

potwierdzający  spełnienie  warunków  udziału  w  postepowaniu  oraz  brak  podstaw  do 

wykluczenia,  tymczasowo  zastępujący  podmiotowe  środki  dowodowe  (patrz  art.  125  ust.  3 

ustawy Pzp). Z treści decyzji Zamawiającego o odrzuceniu oferty Odwołującego vornika, że 

Zamawiający  nawet  nie  dokonał  oceny  charakteru,  rodzaju  i  skutków  stwierdzonych  przez 

siebie  braków  złożonego  JEDZ-a  z  punktu  widzenia  wskazanych  w  ustawie  Pzp  celów 

złożenia tego dokumentu. Zamawiający dokonuje zatem wadliwej wykładni art. 226 ust. I pkt 

2)  lit.  c)  ustawy  Pzp  polegającej  na  przyjęciu,  że  do  odrzucenia  oferty  na  tej  podstawie 

wystarczająca  jest  sama  okoliczność  nieuczynienia  zadość  wezwaniu  do  poprawienia 

braków  oświadczenia  z  art.  125  ust.  I  ustawy  Pzp  w  zakreślonym  terminie  niezależnie  od 

oceny  charakteru,  rodzaju  i  skutków  stwierdzonych  braków  oraz  faktycznego  ich  istnienia. 

Jak  Odwołujący  wykazał  w  treści  odwołania,  w  złożonej  przez  niego  ofercie  znalazły  się 


wszystkie  informacje 

wymagane  w  treści  JEDZ-a  (wskazanie  części  zamówienia,  której 

dotyczy oferty oraz informacja w jaki sposób można pobrać KRS z bezpłatnej bazy danych), 

a rzekome braki stwierdzone przez Zamawiającego mają co najwyżej charakter formalny, a 

nie materialny. 

Izba ustaliła co następuje: 

Izba ustaliła, że Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego 

pn.: U

trzymanie, konserwacja i remont urządzeń infrastruktury Systemu TRISTAR na terenie 

Gdyni (Część 8 zamówienia).  

Izba ustaliła, że Zamawiający w SWZ do przedmiotowego postępowania w Rozdziale 8 ust. 4 

żądał  złożenia wraz  z  ofertą  oświadczenia,  o  którym mowa  w  art.  125  ust.  1  i  2  ustawy  na 

formularzu  jednolitego  europejskiego  dokumentu  zamówienia  –  „JEDZ”.  Informacja  o 

wymogu złożenia powyższego dokumentu wynikała z zapisu Rozdziału 11 ust. 1 pkt 1 SWZ. 

W  powyższym  rozdziale  Zamawiający  poinformował,  że  żąda  złożenia  dokumentu  JEDZ 

wraz  z  ofertą  oraz,  że  JEDZ  przygotowany  przez  Zamawiającego    w  żądanym  zakresie 

oświadczeń  stanowi  załącznik  nr  8  do  SWZ  oraz  elektroniczne  narzędzie  do  wypełniania 

JEDZ/ESPD jest dostępne pod adresem: 

http://espd.uzp.gov.pl

Izba ustaliła, że Odwołujący złożył ofertę w postępowaniu na część 8 zamówienia. W treści 

formularza ofertowego, wykonawca 

wskazał, że składa ofertę na część 8 zamówienia.  

Izba  ustaliła, że wraz  z ofertą Odwołujący  złożył  dokument  JEDZ  na  przygotowanym  przez 

Zamawiającego  załączniku  nr  8  do  SWZ.  Jak  wynika  z  treści  złożonego  dokumentu, 

Odwołujący  nie  wypełnił  i  nie  prawidłowo  zaznaczył  pola  odpowiedzi  oświadczenia  w 

zakresie:  

a) 

Część  II  JEDZ:  Informacje  dotyczące  wykonawcy,  punkt  A:  Informacje  na  temat 

wykonawcy  ,  pole  o  treści:  W  stosownych  przypadkach,  wskazanie  części  zamówienia,  w 

odniesieniu do której (których) wykonawca zamierza złożyć ofertę.  

W  złożonym  oświadczeniu  Odwołujący  nie  wskazał  odpowiednio  części  zamówienia  do 

którego zamierzał złożyć ofertę.  

b) 

Część  III  JEDZ:  Podstawy  wykluczenia,  pkt  C:  Podstawy  związane  z 

niewypłacalnością,  konfliktem  interesów  lub  wykroczeniami zawodowymi,    upadłość,  pole o 

treści:   

−  Czy  informacje  te  mogą  zostać  bezpłatnie  uzyskane  przez  instytucje  z  bazy  danych 

państwa członkowskiego UE? niewypłacalność, pole o treści:   


−  Czy  informacje  te  mogą  zostać  bezpłatnie  uzyskane  przez  instytucje  z  bazy  danych 

państwa członkowskiego UE?  

układ z wierzycielami, pole o treści:   

−  Czy  informacje  te  mogą  zostać  bezpłatnie  uzyskane  przez  instytucje  z  bazy  danych 

państwa członkowskiego UE?  

inna sytuacja podobna do upadłości wynikająca z prawa krajowego  

−  Czy  informacje  te  mogą  zostać  bezpłatnie  uzyskane  przez  instytucje  z  bazy  danych 

państwa członkowskiego UE? aktywami zarządza likwidator  

−  Czy  informacje  te  mogą  zostać  bezpłatnie  uzyskane  przez  instytucje  z  bazy  danych 

państwa członkowskiego UE?  

działalność gospodarcza jest zawieszona  

−  Czy  informacje  te  mogą  zostać  bezpłatnie  uzyskane  przez  instytucje  z  bazy  danych 

państwa członkowskiego UE?  

w p

rzedmiotowym dokumencie w części jw. Odwołujący zaznaczył odpowiedz „Nie”.   

Izba ustaliła, że pismem  z  dnia 18  sierpnia  2021  r.  Zamawiający  wezwał  Odwołującego  do 

poprawienia dokumentu JEDZ. W treści pisma Zamawiający wskazał: „Zamawiający  wzywa 

do  popra

wienia  i  uzupełnienia  oświadczenia  w  formie  JEDZ  dla  części  8  zamówienia,  o 

którym mowa w art. 125 ust 1 i 2 ustawy o braku podstaw do wykluczenia z postępowania na 

podstawie art. 108 ust. 1 i art. 109 ust. 1 pkt 1, 4, 8 ustawy oraz oświadczenia o spełnianiu 

warunków udziału w postępowaniu określonych przez Zamawiającego, w formie jednolitego 

europejskiego  dokumentu  zamówienia  sporządzonego  zgodnie  ze  wzorem  standardowego 

formularza  określonego  w  ROZPORZĄDZENIU  WYKONAWCZYM  KOMISJI  (UE)  2016/7  z 

dnia  5  stycz

nia  2016r.  ustanawiającym  standardowy  formularz  jednolitego  europejskiego 

dokumentu zamówienia zwanym dalej JEDZ.  

JEDZ  przygotowany  przez  Zamawiającego  w  żądanym  zakresie  oświadczeń  stanowi 

załącznik  nr  8  do  SWZ. Elektroniczne  narzędzie do  wypełniania JEDZ/ESPD  jest  dostępne 

pod  adresem: 

http://espd.uzp.qov.pl

W  przedmiotowym  postępowaniu  wraz  z  ofertą  złożyli 

Państwo  dokument  JEDZ  dla  Wykonawcy  SPRINT  S.A.,  ul.  Jagiellończyka  26,  10-062 

Olsztyn, który zawiera niewypełnione lub nieodpowiednio zaznaczone pola przedmiotowego 

dokumentu dotyczące następujących treści oświadczeń: 

a) 

Część Il: Informacje dotyczące wykonawcy, punkt A: Informacje na temat wykonawcy  

pole o treści: W stosownych przypadkach, wskazanie części zamówienia, w odniesieniu do 

której (których) wykonawca zamierza złożyć ofertę. 


złożonym oświadczeniu nie wskazali Państwo odpowiednio części zamówienia. 

b) 

Część  III:  Podstawy  wykluczenia,  pkt  C:  Podstawy  związane  z  niewypłacalnością, 

ko

nfliktem interesów lub wykroczeniami zawodowymi, upadłość, pole o treści: 

Czy informacje te mogą zostać bezpłatnie uzyskane przez instytucje z bazy danych państwa 

członkowskiego UE? niewypłacalność, pole o treści: 

Czy informacje te mogą zostać bezpłatnie uzyskane przez instytucje z bazy danych państwa 

członkowskiego UE? układ z wierzycielami, pole o treści:   

Czy informacje te mogą zostać bezpłatnie uzyskane przez instytucje z bazy danych państwa 

członkowskiego UE? inna sytuacja podobna do upadłości wynikająca z prawa krajowego 

Czy informacje te mogą zostać bezpłatnie uzyskane przez instytucje z bazy danych państwa 

członkowskiego UE? aktywami zarządza likwidator 

Czy informacje te mogą zostać bezpłatnie uzyskane przez instytucje z bazy danych państwa 

członkowskiego UE? działalność gospodarcza jest zawieszona 

Czy informacje te mogą zostać bezpłatnie uzyskane przez instytucje z bazy danych państwa 

członkowskiego UE? 

Zamawiający wskazał, że w przedmiotowym dokumencie w części jw. Odwołujący zaznaczył 

odpowied

ź „Nie”. Dalej Zamawiający stwierdził, że przedmiotową informację można uzyskać 

bezpłatnie  przez  instytucje  z  bazy  danych  państwa  członkowskiego  UE  w  przypadku 

Podmiotów  krajowych:  Krajowy  Rejestr  Sądowy adres:  https://ekrs.ms.gov.pl/  lub  Centralna 

Ewidencja  i  Informacja  o  Działalności  Gospodarczej  adres:  https://prod.ceidq.qov.pl/. 

Zamawiający prosi o uzupełnienie odpowiedniej treści oświadczenia. 

Izba ustaliła, że Odwołujący nie złożył odpowiedzi na ww. pismo Zamawiającego.  

Izba  ustaliła,  że  pismem  z  dnia  23  września  2021  r.,  Zamawiający  poinformował 

wykonawców  o  unieważnieniu  postępowania  w  zakresie  części  nr  8  na  podstawie  art.  255 

pkt  2)  ustawy  Pzp.  Zamawiający  wskazał,  że  wszystkie  złożone  oferty,  w  tym  oferta 

Odwołującego,  podlegały  odrzuceniu.  W  treści  ww.  pisma  Zamawiający  przedstawił 

uzasadnienie odrzucenia oferty Odwołującego. Jako podstawę prawną wskazał art. 226 ust. 


1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp, z kolei w uzasadnieniu faktycznym wskazał: „Wykonawca, pismem 

z  dnia  18.08.2021  r.  (sygn.  nr  ERZ-EZP-

271.18.2021.JS.4596)  został  wezwany  do 

poprawienia  i  uzupełnienia  Jednolitego  Europejskiego  Dokumentu  Zamówienia  (JEDZ). 

Wykonawca  w  wyznaczonym  terminie  nie  przedłożył  Zamawiającemu  dokumentu  JEDZ. 

Stosownie  do  art.  226  ust.  1  pkt  2)  lit.  c)  ustawy  Pzp 

Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli 

została złożona przez wykonawcę, który nie złożył w przewidzianym terminie o świadczenia, 

o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp.  

Izba zważyła co następuje:  

W ocenie Izby zarzuty pod

niesione w odwołaniu okazały się zasadne. Odwołanie podlegało 

uwzględnieniu.  

Na wstępie należy wskazać, że zgodnie z regulacjami art. 59 dyrektywy 2014/24/UE oraz art. 

80  ust.  3  dyrektywy  2014/25/UE, 

jak  też  ustawą  Pzp  (art.  125  ust.  2)  w  odniesieniu  do 

postępowań  o  udzielenie  zamówienia  klasycznego  oraz  sektorowego,  których  wartość  jest 

równa lub przekracza progi unijne, podstawowym dokumentem stanowiącym potwierdzenie: 

1) spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu 

2) braku podstaw wykluczenia, 

3) jak też spełniania kryteriów selekcji   

jest  oświadczenie  wykonawcy  tymczasowo  zastępujące  wymagane  przez  zamawiającego 

podmiotowe środki dowodowe. Oświadczenie to składane jest na standardowym formularzu 

jednolitego  europejskiego 

dokumentu  zamówienia  (JEDZ),  którego  wzór  określa 

ro

zporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/7 z dnia 5 stycznia 2016 r. Rozporządzenie 

to ma 

moc bezpośrednio obowiązującą w państwie członkowskim, a więc również w Polsce. 

Należy wskazać, że celem dokumentu JEDZ jest wstępne potwierdzenie, że wykonawca nie 

podlega  wykluczeniu  oraz 

spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu.  Oceniając  więc 

ewentualne uchybienia wykonawcy w sposobie uzupełnienia JEDZ-a należy mieć na uwadze 

cel  w  jakim  d

okument  ten  jest  składany  przez  wykonawcę  oraz  charakter  uchybień 

zidentyfikowanych  przez 

Zamawiającego.  Zdaniem  Izby,  część  oświadczeń  służy  bowiem 

właśnie  potwierdzeniu  braku  podstaw  do  wykluczenia  wykonawcy/spełnienia  warunków 

udziału  w  postępowania,  część  zaś  ma  charakter  informacyjny,  służący  to  ustalenia 

określonych  faktów  niezwiązanych  bezpośrednio  z  podstawami  wykluczenia  czy  spełnienia 

warunków  udziału  w  postępowaniu.  Ponadto  Izba  wskazuje,  że  JEDZ  składany  jest  przez 


wykonawcę  wraz  z  ofertą.  Dokumenty  te  podlegają  więc  łącznej  analizie  przez 

Zamawiającego, jako oświadczenia wykonawcy składane w danym postępowaniu. Zdaniem 

Izby nieuprawnione jest dokonywanie analizy dokumentu JEDZ w oderwaniu od treści oferty 

wykonawcy.  Dokumenty  te  są  ze  sobą  związane  i  winny  być  interpretowane  łącznie  jako 

dokumenty  zwierające  oświadczenia  wykonawcy  składane  w  konkretnym  postępowaniu 

prowadzonym przez Zamawiającego.  

Należy  jednocześnie  podkreślić,  że  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

cechuje  się  wysoki  stopień  formalizmu.  Niemniej  jednak  formalizm  postępowania  o 

udzielenie zamówienia publicznego nie jest celem samym w sobie. Celem postępowania jest 

udzielenie 

zamówienia  publicznego  zgodnie  z  przepisami  ustawy  Pzp,  które  winny  być 

interpretowane, z u

względnieniem zasady formalizmu, ale również zasady proporcjonalności 

i  efektywnego  gospodarowania  środkami  publicznymi.  Prawdą  również  jest  to,  że  od 

wykonawców  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  z  uwagi  na  ich  profesjonalny 

charakter oczekuje się  podwyższonego standardu staranność, o której mowa w art. 355 § 2 

k.c. Niemniej jednak ten podwyższony miernik staranności należy co do zasady odnieść do 

prowadzonej  przez  wykonawcę  działalności  gospodarczej  i  profesjonalizmu  związanego  z 

prowadzoną  działalnością  gospodarczą.  Procedura  ubiegania  się  o  zamówienie  publiczne 

przez  wykonawców  niewątpliwie  stanowi  element  działalności  wykonawcy,  nie  jest  jednak 

stricte  związane  z  działalnością  jako  taką,  co  należy  również  brać  pod  uwagę  oceniając 

błędy wykonawców w dokumentacji ofertowej.  

W analizowanym stanie faktycznym bezsporne pomiędzy stronami było to, że JEDZ złożony 

przez Odwołującego nie został wypełniony w sposób kompletny i prawidłowy. Należało więc 

rozstrzygnąć  czy  owe  uchybienia  wykonawcy  uniemożliwiały  stwierdzenie  Zamawiającemu, 

że  wykonawca  potwierdził  brak  podstaw  do  wykluczenia  z  postępowania  oraz  spełnienie 

warunków  udziału  w  postępowaniu.  W  ocenie  Izby,  uchybienia  Odwołującego  miały 

charakter  czysto  formalny  i  nie  mogą  skutkować  odrzuceniem  oferty  Odwołującego  w 

prowadzonym postępowaniu przez Zamawiającego.  

Odnosząc  się  do  pierwszej  ze  stwierdzonych  przez  Zamawiających  nieprawidłowości  tj. 

braku  wskazania  w  dokumencie  JEDZ  części  zamówienia  na,  które  wykonawca  składa 

ofertę,  zdaniem  Izby  analiza  dokumentów  złożonych  przez  Odwołującego  w  sposób 

jednoznaczny  potwierdza,  że  JEDZ  został  złożony  na  część  8  postępowania.  Brak 

wypełnienia  przez  wykonawcę  JEDZ  w  cz.  II  punktu  A  nie  oznacza  wadliwości  złożonego 

dokumentu, w tym nie daje podstaw do przyj

ęcia, że zawiera on brak, który dyskwalifikuje go 

jako dokument o którym mowa w art. 125 ust. 3 ustawy Pzp tj. dowód potwierdzający brak 


podstaw  do  wykluczenia  oraz  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Zdaniem  Izby 

bezsprzecznie  w  treści  oferty  złożonej  przez  Odwołującego  znalazło  się  jednoznaczne 

oświadczenie  wykonawcy  wskazujące  część  zamówienia  w  odniesieniu  do  której  składa 

ofertę. Stosownie do wymagań Zamawiającego, obowiązkiem wykonawców było wskazanie 

części  zamówienia  na  którą  składana  jest  oferta  w  treści  formularza  ofertowego,  co 

Odwołujący  uczynił  i  co  nie  było  kwestionowane  przez  Zamawiającego.  Na  stronie  nr  2 

formularza  ofertowego  wprost  wskazano,  że  oferta  składana  jest  na  cz.  8  zamówienia,  co 

dodatkowo  potwierdza  zał.  1H  do  formularza  ofertowego.  Słusznie  również  podniósł 

Odwołujący, że Zamawiający zresztą nie miał żadnej wątpliwości, której części zamówienia 

dotyczy oferta Odwołującego, skoro w sporządzonej przez siebie informacji z otwarcia ofert 

prawidłowo odnotował, że składana jest ona na cz. 8. 

Mając na uwadze powyższe, nie sposób zgodzić się z Zamawiającym, że brak wskazania w 

cz.  II  lit.  A  formularza  JEDZ-

a,  że  oferta  składana  jest  na  cz.  8  zamówienia  dyskwalifikuje 

treść tego dokumentu, a w konsekwencji całą ofertę. Treść brakującego oświadczenia JEDZ-

a jest tożsama z treścią oświadczenia złożonego przez Odwołującego w treści oferty, a w tej 

sytuacji  brak  ten  ma  charakter  wyłącznie  formalny,  nieskutkujący  jakąkolwiek  wadliwością 

materialną tego dokumentu. 

Odnosząc się do drugiej wadliwości stwierdzonej przez Zamawiającego w dokumencie JEDZ 

złożonym  przez  Odwołującego  tj.  zaznaczeniem  w  cz.  III  pkt  C  w  zakresie  podstaw 

wykluczenia  dotyczących:  -  „upadłość”;  „niewypłacalność”;  „układ  z  wierzycielami”;  „inna 

sytuacja  podobna  do  upad

łości  wynikająca  z  prawa  krajowego”;  „aktywami  zarządza 

likwidator”;  „działalność  gospodarcza  jest  zawieszona”,  odpowiedzi  „Nie”  na  pytanie  „Czy 

informacje  te  mogą  zostać  bezpłatnie  uzyskane  przez  instytucje  z  bazy  danych  państwa 

członkowskiego  UE?”,  Izba  uznała  stanowisko  Zamawiającego  za  błędne.  Uchybienia 

Odwołującego w tym zakresie Izba uznaje za uchybienia o charakterze formalnym. Z treści 

oświadczeń  zawartych  w  dokumencie  JEDZ  wynika,  że  wykonawca  w  sposób  prawidłowy 

potwierdził brak podstaw do wykluczenia oraz spełnienia warunków udziału w postępowaniu.  

Należy  w  pierwszej  kolejności  stwierdzić,  że  sam  Zamawiający  posiadał  wiedzę,  że 

informacje  w  cz.  III  pkt  C  w  zakresie  zakwestionowanym  przez  Zamawiającego  można 

uzyskać bezpłatnie, na co wskazał w piśmie z dnia 18 sierpnia 2021 r. Zamawiający bowiem 

stwierdza:  „Przedmiotową  informację  można  uzyskać  bezpłatnie  przez  instytucje  z  bazy 

danych  państwa  członkowskiego  UE  w  przypadku  Podmiotów  krajowych:  Krajowy  Rejestr 

Sądowy  adres:  https://ekrs.ms.gov.pl/  lub  Centralna  Ewidencja  i  Informacja  o  Działalności 


Gospodarczej  adres:  https://prod.ceidq.qov.pl/.  Zamawiający  prosi  o  uzupełnienie 

odpowiedniej treści oświadczenia.” 

Po drugie błędne zaznaczenie odpowiedzi „NIE” nie stanowi o wadliwości dokumentu JEDZ 

złożonego przez Odwołującego. Jak Izba wskazał powyżej, celem złożenia dokumentu JEDZ 

jest  wstępne  potwierdzenie  braku  podstaw  do  wykluczenia  oraz  potwierdzenie,  że 

wykonawca  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu.  W  tym  zakresie  oświadczenia 

Odwołującego są jednoznaczne i nie były kwestionowane przez Zamawiającego. Odwołujący 

w  treści  JEDZ-a  złożył  wszelkie  oświadczenia  wymagane  do  oceny  wstępnego  wykazania 

braku  podstaw  do  wykluczenia  w  zakresie  przesłanek  dotyczących:  „upadłości”; 

„niewypłacalności”;  „układu  z  wierzycielami”;  „innej  sytuacji  podobnej  do  upadłości 

wynikającej  z  prawa  krajowego”;  „aktywami  zarządza  likwidator”;  „działalność  gospodarcza 

jest zawieszona”. Ponadto Izba wskazuje, że w sekcji II cz. B dokumentu JEDZ Odwołujący 

złożył następujące oświadczenie: - „Reprezentacja zgodnie z KRS nr 0000372363 Dane do 

bezpłatnego  pobrania  na  stronie:  https://ekrs.ms.gov.pl/”.  Skoro  zatem,  jak  wynika  z  treści 

wezwania  skierowanego  przez  Zamawiającego  do  Odwołującego,  jest  dla  Zamawiającego 

oczywistym,  że  informacje  dotyczące  braku  podstaw  do  wykluczenia  w  zakresie:  - 

„upadłość”, „niewypłacalność”; „układ z wierzycielami”; „inna sytuacja podobna do upadłości 

wynikająca  z  prawa  krajowego”;  „aktywami  zarządza  likwidator”;  „działalność  gospodarcza 

jest  zawies

zona”  wynikają  z  treści  dokumentu  jakim  jest  KRS,  to  bez  wątpienia  w  treści 

samego  dokumentu  JEDZ  Odwołujący  wskazał  Zamawiającemu,  że  dokument  ten  można 

pozyskać  bezpłatnie  z  bazy  danych  państwa  członkowskiego  tj.  ze  strony  internetowej 

https://ekrs.ms.go

v.pl/”.  Zdaniem  Izby,  błędne  zakreślenie  właściwego  pola  w  JEDZ  należy 

zakwalifikować  tylko  jako  błąd  formalny,  niemający  wpływu  na  merytoryczną  treść 

oświadczeń  wykonawcy  co  do  postaw  wykluczenia  czy  spełnienia  warunków  udziału  w 

postępowaniu.  Jest  oczywistym  dla  Izby,  że  błędne  określenie  możliwości  bezpłatnego 

dostępu  do  określonych  rejestrów  publicznych  nie  może  być  kwalifikowane  jako  brak 

potwierdzenia  podstaw  wykluczenia  czy  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu. 

Skoro sam Zamawiający stwierdza w piśmie z dnia 18 sierpnia 2021 r., że posiada dostęp do 

takich rejestrów i nie wskazuje na żadne inne uchybienia ze strony Odwołującego, posiada 

nr  KRS  wykonawcy,  to  trudno  uznać,  że  błąd  Odwołującego  miał  jakikolwiek  wpływ  na 

weryfikacji celu w jakim złożony jest JEDZ. Zamawiający nie wykazał w jaki sposób błędne 

zakreślenie  odpowiedniego  pola  wpływa  na  brak  wykazania  przez  Odwołującego  braku 

podstaw do wykluczenia czy spełnienia warunków udziału w postępowaniu.  

Mając  na  uwadze  powyższe,  zdaniem  Izby,  stwierdzony  przez  Zamawiającego  „brak”  nie 

może skutkować odrzuceniem oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp, co 


najwyżej „brak”  ten może być  zakwalifikowany jako  omyłka o  charakterze formalnym,  a  nie 

merytorycznym. 

Omyłka  to  pozostaje  bez  wpływu  na  oświadczenia  złożone  przez 

Odwołującego w dokumencie JEDZ w zakresie braku podstaw do wykluczenia czy spełnienia 

warunków udziału w postępowaniu.  

Odnosząc się zaś do braku odpowiedzi Odwołującego na wezwanie Zamawiającego z dnia 

18  sierpnia  2021  r.  do  uzupełnienia  dokumentu  JEDZ,  Izba  wskazuje,  że  niewątpliwie 

obowiązkiem  Odwołującego  było  udzielenie  odpowiedzi  na  pismo  Zamawiającego. 

Bezsporne  jest  również  w  sprawie,  że  wykonawca  nie  udzielił  odpowiedzi  w  wymaganym 

terminie.  Składając  jednakże  odwołanie od  czynności  odrzucenia jego oferty,  wykazał  wolę 

uczestnictwa w postępowaniu i realizacji zamówienia dla Zamawiającego. Izba zaznacza, że 

podstaw

ą odrzucenia oferty Odwołującego wskazaną przez Zamawiającego był art. 226 ust. 

1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp

. Przepis ten stanowi, że Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, 

który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub 

podmiotowego  środka  dowodowego,  potwierdzających  brak  podstaw  wykluczenia  lub 

spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  przedmiotowego  środka  dowodowego,  lub 

inn

ych  dokumentów  lub  oświadczeń.  Dla  ustalenia  zasadności  odrzucenia  oferty 

Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp znaczenie ma ocena, czy 

faktycznie złożone przez niego oświadczenie w formie JEDZ-a obarczone jest błędami, czy 

brakami,  które  powodują,  że  dokument  ten  nie  może  zostać  zakwalifikowany  jako  dowód 

potwierdzający  spełnienie  warunków  udziału  w  postepowaniu  oraz  brak  podstaw  do 

wykluczenia,  tymczasowo  zastępujący  podmiotowe  środki  dowodowe  (patrz  art.  125  ust.  3 

ustawy Pzp). Z treści decyzji Zamawiającego o odrzuceniu oferty Odwołującego wynika, że 

Zamawiający  nie  dokonał  oceny  charakteru,  rodzaju  i  skutków  stwierdzonych  przez  siebie 

braków  złożonego  JEDZ-a  z  punktu  widzenia  wskazanych  w  ustawie  Pzp  celów  złożenia 

tego  dokumentu. 

Nie  stwierdził,  że  uchybienia  w  złożonych  przez  Odwołującego 

dokumentach  skutkują  niemożnością  potwierdzenia  przez  wykonawcę  braku  podstaw 

wykluczenia  z  postępowania  czy  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Zdaniem 

Izby,  u

chybienie Odwołującego  niewątpliwie miało miejsce,  zarówno  w  zakresie  formalnych 

błędów  w  dokumencie  JEDZ  jak  i  braku  odpowiedzi  na  pismo  Zamawiającego,  jednakże 

skutki takich uch

ybień nie kwalifikują się jako postawa do odrzucenia oferty Odwołującego w 

postępowaniu. W dokumentach złożonych przez Odwołującego tj. ofercie, oświadczeniach i 

dokumencie JEDZ 

znalazły się wszystkie informacje wymagane w treści JEDZ-a (wskazanie 

części zamówienia, której dotyczy oferty oraz informacja w jaki sposób można pobrać KRS z 

bezpłatnej  bazy  danych).  Dokumenty  te  winny  być  czytane  przez  Zamawiającego  łącznie 

jako jedno oświadczenie woli wykonawcy w procesie ubiegania się o udzielenie zamówienia. 

Odrzucenie  oferty  Odwołującego  wyłącznie  na  podstawie  pojedynczych  oświadczeń  czy 


uchybień  wykonawcy,  bez  analizy  ich  wpływu  na  spełnienie  wymogów  merytorycznych 

postawionych  przez  Zamawiającego  w  postępowaniu,  jest,  zdaniem  Izby,  sankcją 

nieproporcjonalną  i  nadmierną.  W  konsekwencji,  zdaniem  Izby,  odrzucenie  oferty 

Odwołującego  było  nieprawidłowe.  Złożone  przez  wykonawcę  dokumenty  w  postępowaniu 

dają  Zamawiającemu  podstawę  do  oceny  oferty  Odwołującego  w  świetle  wymagań 

wskazanych  w  SWZ.  Tym  samym,  decyzja  o  unieważnieniu  postępowania  w  części  8 

zamówienia  była  decyzją  przedwczesną.  Zamawiający  winien  dokonać  dalszego  badania  i 

oceny oferty Odwołującego i dokonać rozstrzygnięcia postępowaniu w części 8 zamówienia.   

Mając na uwadze powyższe, Izba orzekła jak w sentencji.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 575 ustawy z dnia 11 

września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych stosownie do wyniku postępowania oraz na 

podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. 

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).  

Przewodniczący: 

……………………………