Sygn. akt: KIO 2934/21
WYROK
z dnia
21 październiku 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Rams
Protokolant:
Szymon Grzybowski
po rozpoznaniu na rozpr
awie z udziałem stron w dniu 20 października 2021 r. odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 października 2021 r. przez
wykonawcę Sprint S.A., z siedzibą w Olsztynie,
w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Miasto Gdynia – Zarząd Dróg i Zieleni,
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnić czynności
unieważnienia postępowanie w części 8 zamówienia, unieważnić czynność
odrzucenia oferty wykonawcy Sprint S.A., z siedzibą w Olsztynie oraz powtórzyć
czynność badania i oceny ofert.
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego Gminę Miasto Gdynia – Zarząd
Dróg i Zieleni i:
2.1 zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Sprint
S.A.
tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od zamawiającego Gminy Miasta Gdynia – Zarząd Dróg i Zieleni na rzecz
wykonawcy Sprint S.A.
kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy
sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejszy wyrok –
w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………….
Sygn. akt:
KIO 2934/21
UZASADNIENIE
W dniu 4 października 2021 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy Sprint
S.A., z siedzibą w Olsztynie (dalej „Odwołujący”) zarzucając
zamawiającemu Gminie Miastu Gdynia - Zarząd Dróg i Zieleni (dalej „Zamawiający”)
naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp poprzez: a. bezzasadne odrzucenie oferty
złożonej przez Odwołującego w zakresie cz. 8 zamówienia; b. wadliwą jego
wykładnię polegającą na przyjęciu, że do odrzucenia oferty na tej podstawie
wystarczająca jest sama okoliczność nieuczynienia zadość wezwaniu do poprawienia
braków oświadczenia z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp w zakreślonym terminie,
niezależnie od oceny i skutków stwierdzonych jego braków oraz faktycznego ich
istnienia;
2) a
rt. 255 pkt 2) ustawy Pzp poprzez bezzasadne unieważnienie postępowania w
za
kresie cz. 8 zamówienia, w sytuacji w której oferta złożona przez Odwołującego nie
podlega odrzuceniu.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu powtórzenie
czyn
ności badania i oceny ofert, unieważnienie czynności odrzucenia oferty złożonej przez
Odwołującego oraz unieważnienie czynności unieważnienia postępowania.
W uzasadnieniu podniesionych zarzutów, Odwołujący wskazał, że pismem z dnia 23
września 2021 r., otrzymanym w tym samym dniu, Zamawiający poinformował Odwołującego
o
unieważnieniu postępowania w zakresie części nr 8 na podstawie art. 255 pkt 2) ustawy
Pzp. Zamawiający wskazał, że wszystkie złożone oferty, w tym oferta Odwołującego,
podlegały odrzuceniu. W treści ww. pisma Zamawiający przedstawił uzasadnienie
odrzuceni
a oferty Odwołującego. Jako podstawę prawną wskazał art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c)
ustawy Pzp, z kolei w uzasadnieniu faktycznym wskazał: - „Wykonawca, pismem z dnia
18.08.2021 r. (sygn. nr ERZ-EZP-
271.18.2021.JS.4596) został wezwany do poprawienia i
uzupe
łnienia Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ). Wykonawca w
wyznaczonym terminie nie przedłożył Zamawiającemu dokumentu JEDZ. Stosownie do art.
226 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez
wyk
onawcę, który nie złożył w przewidzianym terminie o świadczenia, o którym mowa w art.
125 ust. 1 ustawy PZP (dalej również „JEDZ” lub „oświadczenie w formie JEDZ”).
Odwołujący wskazał, że powyższa sytuacja nie ma miejsca w odniesieniu do jego oferty, co
czyni zasadnym zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy
Pzp. Zgodnie z wymaganiami określonymi w treści SWZ Odwołujący załączył do swojej
ofert
y oświadczenie w formie JEDZ-a. Fakt złożenia przez Odwołującego wraz z ofertą tego
oświadczenie pozostaje zresztą poza sporem. W ocenie Odwołującego, dla ustalenia
zasadności odrzucenia oferty Odwołującego w świetle art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp
znacz
enie ma natomiast ustalenie, czy złożone przez Odwołującego oświadczenie w formie
JEDZ-
a jest prawidłowe i czy stwierdzone przez Zamawiającego w stosunku do niego
zastrzeżenia, braki dyskwalifikują treść tego dokumentu.
W ocenie Odwołującego analizując powyższe należy wskazać, że jak wynika z pisma
Zamawiającego z dnia 18.08.2021 r. (wezwanie do poprawienia oświadczenia w formie
JEDZ-
a), pierwszym stwierdzonym przez Zamawiającego brakiem oświadczenia z art. 125
ust. 1 ustawy Pzp, które zdaniem Zamawiającego dyskwalifikuje go, było nie wypełnienie
przez Odwołującego cz. II punkt A tego oświadczenia tj. nie wskazanie części zamówienia w
odniesieniu do której Odwołujący składa ofertę. Odwołujący wskazał, że brak wypełnienie
ww. punktu oświadczenia JEDZ-a nie oznacza wadliwości złożonego dokumentu, w tym nie
daje podstaw do przyjęcia, że zawiera on brak, który dyskwalifikuje go jako dokument o
którym mowa w art. 125 ust. 3 ustawy Pzp tj. dowód potwierdzający brak podstaw do
wykluczenia oraz spełnianie warunków udziału w postępowaniu, tymczasowo zastępujący
podmiotowe środki dowodowe. W ocenie Odwołującego, bezsprzecznie w treści oferty
złożonej przez Odwołującego znalazło się jednoznaczne jego oświadczenie wskazujące
część zamówienia w odniesieniu do której składa ofertę. Stosownie do wymagań
Zamawiającego, obowiązkiem wykonawców było wskazanie części zamówienia na którą
składana jest oferta w treści formularza ofertowego, co Odwołujący uczynił. Na stronie nr 2
formularza ofertowego wprost wskazano, że oferta składana jest na cz. 8 zamówienia, co
dodatkowo potwierdza zał. 1H do formularza ofertowego. Odwołujący wskazał, że
Zamawiający zresztą nie miał żadnej wątpliwości, której części zamówienia dotyczy oferta
Odwołującego, skoro w sporządzonej przez siebie informacji z otwarcia ofert prawidłowo
odnotował, że składana jest ona na cz. 8. Uwzględniając powyższe, nie sposób zgodzić się z
Zamawiającym, że brak wskazania w cz. II lit. A formularza JEDZ-a, że oferta składana jest
na cz. 8 zamówienia dyskwalifikuje treść tego dokumentu, a w konsekwencji całą ofertę.
Treść brakującego oświadczenia JEDZ-a jest tożsama z treścią oświadczenia złożonego
przez Odwołującego w treści oferty, a w tej sytuacji brak ten ma charakter wyłącznie
formalny, nie skutkujący jakąkolwiek wadliwością materialną tego dokumentu.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający bez żadnych wątpliwości jest w stanie ustalić w
oparciu o treść oferty Odwołującego, której części zamówienia dotyczą oświadczenia
składane w treści JEDZ-a. Odrzucanie oferty Odwołującego w tej sytuacji należy
zakwalifikować jako wyraz nadmiernego formalizmu Zamawiającego, niedającego się
uzasadnić celami przepisów prawa zamówień publicznych, w tym wyrażoną w art. 16 pkt 3)
ustawy Pzp zasadą proporcjonalności działań Zamawiającego. Odwołujący powołał się na
orzeczenie
Krajowej Izby Odwoławczej o sygn. akt: 130/20.
Dalej Odwołujący wskazał, że drugą wadliwością JEDZ-a złożonego przez Odwołującego,
która zdaniem Zamawiającego skutkuje koniecznością odrzucenia złożonej oferty na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp jest zaznaczenie w cz. III pkt C w zakresie
podstaw wykluczenia dotyczących: - „upadłość”; „niewypłacalność”; „układ z wierzycielami”;
„inna sytuacja podobna do upadłości wynikająca z prawa krajowego”; „aktywami zarządza
likwidator”; „działalność gospodarcza jest zawieszona”, odpowiedzi „Nie” na pytanie „Czy
informacje te mogą zostać bezpłatnie uzyskane przez instytucje z bazy danych państwa
członkowskiego UE?” Zdaniem Zamawiającego, informacje te można uzyskać bezpłatnie z
bazy ekrs, a w konsekwencji udzielenie odpowiedzi „nie” dyskwalifikuje treść złożonego
oświadczenia. Odwołujący podniósł, iż powyższy „brak” JEDZ-a nie sposób zakwalifikować
jako skutkujący odrzuceniem złożonej oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) Pzp. W
pierwszej kolejności należy podnieść, że nie sposób uznać, że samo zaznaczenie
odpowiedzi „Nie” w powyższym zakresie stanowi wadliwość, czy brak złożonego
oświadczenia. W opinii Odwołującego, jedynym skutkiem zaznaczenia w tej części JEDZ-a
odpowiedzi „nie” jest prawo Zamawiającego do żądania od Odwołującego złożenia
podmiotowego środka dowodowego tj. KRS. Z treści art. 127 ust. 1 ustawy Pzp wynika
bowiem, że zamawiający nie wzywa do złożenia podmiotowych środków dowodowych, jeżeli
może je uzyskać za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych, w szczególności
rejestrów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, o ile wykonawca wskazał w
jednolitym
dokumencie dane umożliwiające dostęp do tych środków Zaznaczenie przez
Odwołującego odpowiedzi „Nie” w powyższym zakresie może być zatem co najwyżej
zakwalifikowane jako brak wskazania w oświadczeniu z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp danych
umożliwiających dostęp do KRS, co skutkuje prawem Zamawiającego do żądania jego
złożenia w trybie art. 126 ust. 1 ustawy Pzp. Odwołujący wyjaśnił, że takie wezwanie nie
zostało do niego skierowane. Odwołujący wyjaśnił ponadto, że w treści JEDZ-a złożył
wszelkie oświadczenia wymagane do oceny wstępnego wykazania braku podstaw do
wykluczenia w zakresie przesłanek dotyczących: „upadłości”; „niewypłacalności”; „układu z
wierzycielami”; „innej sytuacji podobnej do upadłości wynikającej z prawa krajowego”;
„aktywami zarządza likwidator”; „działalność gospodarcza jest zawieszona”. Niezależnie od
powyższego, należy zauważyć, że w sekcji II cz. B JEDZ-a Odwołujący złożył następujące
oświadczenie: - „Reprezentacja zgodnie z KRS nr 0000372363 Dane do bezpłatnego
pobrania na stronie: http
s://ekrs.ms.gov.pl/”. Skoro zatem, jak wynika z treści wezwania
skierowanego przez Zamawiającego do Odwołującego, jest dla niego oczywistym, że
informacje dotyczące braku podstaw do wykluczenia w zakresie: - „upadłość”,
„niewypłacalność”; „układ z wierzycielami”; „inna sytuacja podobna do upadłości wynikająca
z prawa krajowego”; „aktywami zarządza likwidator”; „działalność gospodarcza jest
zawieszona” wynikają z treści dokumentu jakim jest KRS, to bez wątpienia w treści samego
JEDZ-
a Odwołujący wskazał Zamawiającemu, że dokument ten można pozyskać bezpłatnie
z bazy danych państwa członkowskiego tj. ze strony internetowej https://ekrs.ms.gov.pl/”.
Uwzg
lędniając powyższe, w ocenie Odwołującego należy stwierdzić, że stwierdzony przez
Zamawiającego „brak” w żaden sposób nie może skutkować odrzuceniem oferty na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp, co najwyżej „brak” ten może być
zakwalifikowany jako omyłka o charakterze formalnym, a nie materialnym.
W odniesieniu do zarzutu odwołania z pkt 1 lit. c) Odwołujący podkreślił, iż podstawę prawną
odrzucenia jego oferty stanowi art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp i wy
nikająca z niego
okoliczność nie złożenia prawidłowego oświadczenia z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp
(kompletnego i niezawierającego błędów). Z treści art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp nie
wynika, aby
sam brak poprawienia JEDZ-a przez Odwołującego w zakreślonym terminie, w
odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp, stanowił
samodzielną podstawę w tym zakresie. Dla ustalenia zasadności odrzucenia oferty
Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy PZP znaczenie ma ocena, czy
faktycznie złożone przez niego oświadczenie w formie JEDZ-a obarczone jest błędami, czy
brakami, które powodują, że dokument ten nie może zostać zakwalifikowany jako dowód
potwierdzający spełnienie warunków udziału w postepowaniu oraz brak podstaw do
wykluczenia, tymczasowo zastępujący podmiotowe środki dowodowe (patrz art. 125 ust. 3
ustawy Pzp). Z treści decyzji Zamawiającego o odrzuceniu oferty Odwołującego vornika, że
Zamawiający nawet nie dokonał oceny charakteru, rodzaju i skutków stwierdzonych przez
siebie braków złożonego JEDZ-a z punktu widzenia wskazanych w ustawie Pzp celów
złożenia tego dokumentu. Zamawiający dokonuje zatem wadliwej wykładni art. 226 ust. I pkt
2) lit. c) ustawy Pzp polegającej na przyjęciu, że do odrzucenia oferty na tej podstawie
wystarczająca jest sama okoliczność nieuczynienia zadość wezwaniu do poprawienia
braków oświadczenia z art. 125 ust. I ustawy Pzp w zakreślonym terminie niezależnie od
oceny charakteru, rodzaju i skutków stwierdzonych braków oraz faktycznego ich istnienia.
Jak Odwołujący wykazał w treści odwołania, w złożonej przez niego ofercie znalazły się
wszystkie informacje
wymagane w treści JEDZ-a (wskazanie części zamówienia, której
dotyczy oferty oraz informacja w jaki sposób można pobrać KRS z bezpłatnej bazy danych),
a rzekome braki stwierdzone przez Zamawiającego mają co najwyżej charakter formalny, a
nie materialny.
Izba ustaliła co następuje:
Izba ustaliła, że Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
pn.: U
trzymanie, konserwacja i remont urządzeń infrastruktury Systemu TRISTAR na terenie
Gdyni (Część 8 zamówienia).
Izba ustaliła, że Zamawiający w SWZ do przedmiotowego postępowania w Rozdziale 8 ust. 4
żądał złożenia wraz z ofertą oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1 i 2 ustawy na
formularzu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia – „JEDZ”. Informacja o
wymogu złożenia powyższego dokumentu wynikała z zapisu Rozdziału 11 ust. 1 pkt 1 SWZ.
W powyższym rozdziale Zamawiający poinformował, że żąda złożenia dokumentu JEDZ
wraz z ofertą oraz, że JEDZ przygotowany przez Zamawiającego w żądanym zakresie
oświadczeń stanowi załącznik nr 8 do SWZ oraz elektroniczne narzędzie do wypełniania
JEDZ/ESPD jest dostępne pod adresem:
Izba ustaliła, że Odwołujący złożył ofertę w postępowaniu na część 8 zamówienia. W treści
formularza ofertowego, wykonawca
wskazał, że składa ofertę na część 8 zamówienia.
Izba ustaliła, że wraz z ofertą Odwołujący złożył dokument JEDZ na przygotowanym przez
Zamawiającego załączniku nr 8 do SWZ. Jak wynika z treści złożonego dokumentu,
Odwołujący nie wypełnił i nie prawidłowo zaznaczył pola odpowiedzi oświadczenia w
zakresie:
a)
Część II JEDZ: Informacje dotyczące wykonawcy, punkt A: Informacje na temat
wykonawcy , pole o treści: W stosownych przypadkach, wskazanie części zamówienia, w
odniesieniu do której (których) wykonawca zamierza złożyć ofertę.
W złożonym oświadczeniu Odwołujący nie wskazał odpowiednio części zamówienia do
którego zamierzał złożyć ofertę.
b)
Część III JEDZ: Podstawy wykluczenia, pkt C: Podstawy związane z
niewypłacalnością, konfliktem interesów lub wykroczeniami zawodowymi, upadłość, pole o
treści:
− Czy informacje te mogą zostać bezpłatnie uzyskane przez instytucje z bazy danych
państwa członkowskiego UE? niewypłacalność, pole o treści:
− Czy informacje te mogą zostać bezpłatnie uzyskane przez instytucje z bazy danych
państwa członkowskiego UE?
układ z wierzycielami, pole o treści:
− Czy informacje te mogą zostać bezpłatnie uzyskane przez instytucje z bazy danych
państwa członkowskiego UE?
inna sytuacja podobna do upadłości wynikająca z prawa krajowego
− Czy informacje te mogą zostać bezpłatnie uzyskane przez instytucje z bazy danych
państwa członkowskiego UE? aktywami zarządza likwidator
− Czy informacje te mogą zostać bezpłatnie uzyskane przez instytucje z bazy danych
państwa członkowskiego UE?
działalność gospodarcza jest zawieszona
− Czy informacje te mogą zostać bezpłatnie uzyskane przez instytucje z bazy danych
państwa członkowskiego UE?
w p
rzedmiotowym dokumencie w części jw. Odwołujący zaznaczył odpowiedz „Nie”.
Izba ustaliła, że pismem z dnia 18 sierpnia 2021 r. Zamawiający wezwał Odwołującego do
poprawienia dokumentu JEDZ. W treści pisma Zamawiający wskazał: „Zamawiający wzywa
do popra
wienia i uzupełnienia oświadczenia w formie JEDZ dla części 8 zamówienia, o
którym mowa w art. 125 ust 1 i 2 ustawy o braku podstaw do wykluczenia z postępowania na
podstawie art. 108 ust. 1 i art. 109 ust. 1 pkt 1, 4, 8 ustawy oraz oświadczenia o spełnianiu
warunków udziału w postępowaniu określonych przez Zamawiającego, w formie jednolitego
europejskiego dokumentu zamówienia sporządzonego zgodnie ze wzorem standardowego
formularza określonego w ROZPORZĄDZENIU WYKONAWCZYM KOMISJI (UE) 2016/7 z
dnia 5 stycz
nia 2016r. ustanawiającym standardowy formularz jednolitego europejskiego
dokumentu zamówienia zwanym dalej JEDZ.
JEDZ przygotowany przez Zamawiającego w żądanym zakresie oświadczeń stanowi
załącznik nr 8 do SWZ. Elektroniczne narzędzie do wypełniania JEDZ/ESPD jest dostępne
W przedmiotowym postępowaniu wraz z ofertą złożyli
Państwo dokument JEDZ dla Wykonawcy SPRINT S.A., ul. Jagiellończyka 26, 10-062
Olsztyn, który zawiera niewypełnione lub nieodpowiednio zaznaczone pola przedmiotowego
dokumentu dotyczące następujących treści oświadczeń:
a)
Część Il: Informacje dotyczące wykonawcy, punkt A: Informacje na temat wykonawcy
pole o treści: W stosownych przypadkach, wskazanie części zamówienia, w odniesieniu do
której (których) wykonawca zamierza złożyć ofertę.
W
złożonym oświadczeniu nie wskazali Państwo odpowiednio części zamówienia.
b)
Część III: Podstawy wykluczenia, pkt C: Podstawy związane z niewypłacalnością,
ko
nfliktem interesów lub wykroczeniami zawodowymi, upadłość, pole o treści:
Czy informacje te mogą zostać bezpłatnie uzyskane przez instytucje z bazy danych państwa
członkowskiego UE? niewypłacalność, pole o treści:
Czy informacje te mogą zostać bezpłatnie uzyskane przez instytucje z bazy danych państwa
członkowskiego UE? układ z wierzycielami, pole o treści:
Czy informacje te mogą zostać bezpłatnie uzyskane przez instytucje z bazy danych państwa
członkowskiego UE? inna sytuacja podobna do upadłości wynikająca z prawa krajowego
Czy informacje te mogą zostać bezpłatnie uzyskane przez instytucje z bazy danych państwa
członkowskiego UE? aktywami zarządza likwidator
Czy informacje te mogą zostać bezpłatnie uzyskane przez instytucje z bazy danych państwa
członkowskiego UE? działalność gospodarcza jest zawieszona
Czy informacje te mogą zostać bezpłatnie uzyskane przez instytucje z bazy danych państwa
członkowskiego UE?
Zamawiający wskazał, że w przedmiotowym dokumencie w części jw. Odwołujący zaznaczył
odpowied
ź „Nie”. Dalej Zamawiający stwierdził, że przedmiotową informację można uzyskać
bezpłatnie przez instytucje z bazy danych państwa członkowskiego UE w przypadku
Podmiotów krajowych: Krajowy Rejestr Sądowy adres: https://ekrs.ms.gov.pl/ lub Centralna
Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej adres: https://prod.ceidq.qov.pl/.
Zamawiający prosi o uzupełnienie odpowiedniej treści oświadczenia.
Izba ustaliła, że Odwołujący nie złożył odpowiedzi na ww. pismo Zamawiającego.
Izba ustaliła, że pismem z dnia 23 września 2021 r., Zamawiający poinformował
wykonawców o unieważnieniu postępowania w zakresie części nr 8 na podstawie art. 255
pkt 2) ustawy Pzp. Zamawiający wskazał, że wszystkie złożone oferty, w tym oferta
Odwołującego, podlegały odrzuceniu. W treści ww. pisma Zamawiający przedstawił
uzasadnienie odrzucenia oferty Odwołującego. Jako podstawę prawną wskazał art. 226 ust.
1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp, z kolei w uzasadnieniu faktycznym wskazał: „Wykonawca, pismem
z dnia 18.08.2021 r. (sygn. nr ERZ-EZP-
271.18.2021.JS.4596) został wezwany do
poprawienia i uzupełnienia Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ).
Wykonawca w wyznaczonym terminie nie przedłożył Zamawiającemu dokumentu JEDZ.
Stosownie do art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli
została złożona przez wykonawcę, który nie złożył w przewidzianym terminie o świadczenia,
o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba zważyła co następuje:
W ocenie Izby zarzuty pod
niesione w odwołaniu okazały się zasadne. Odwołanie podlegało
uwzględnieniu.
Na wstępie należy wskazać, że zgodnie z regulacjami art. 59 dyrektywy 2014/24/UE oraz art.
80 ust. 3 dyrektywy 2014/25/UE,
jak też ustawą Pzp (art. 125 ust. 2) w odniesieniu do
postępowań o udzielenie zamówienia klasycznego oraz sektorowego, których wartość jest
równa lub przekracza progi unijne, podstawowym dokumentem stanowiącym potwierdzenie:
1) spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu
2) braku podstaw wykluczenia,
3) jak też spełniania kryteriów selekcji
jest oświadczenie wykonawcy tymczasowo zastępujące wymagane przez zamawiającego
podmiotowe środki dowodowe. Oświadczenie to składane jest na standardowym formularzu
jednolitego europejskiego
dokumentu zamówienia (JEDZ), którego wzór określa
ro
zporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/7 z dnia 5 stycznia 2016 r. Rozporządzenie
to ma
moc bezpośrednio obowiązującą w państwie członkowskim, a więc również w Polsce.
Należy wskazać, że celem dokumentu JEDZ jest wstępne potwierdzenie, że wykonawca nie
podlega wykluczeniu oraz
spełnia warunki udziału w postępowaniu. Oceniając więc
ewentualne uchybienia wykonawcy w sposobie uzupełnienia JEDZ-a należy mieć na uwadze
cel w jakim d
okument ten jest składany przez wykonawcę oraz charakter uchybień
zidentyfikowanych przez
Zamawiającego. Zdaniem Izby, część oświadczeń służy bowiem
właśnie potwierdzeniu braku podstaw do wykluczenia wykonawcy/spełnienia warunków
udziału w postępowania, część zaś ma charakter informacyjny, służący to ustalenia
określonych faktów niezwiązanych bezpośrednio z podstawami wykluczenia czy spełnienia
warunków udziału w postępowaniu. Ponadto Izba wskazuje, że JEDZ składany jest przez
wykonawcę wraz z ofertą. Dokumenty te podlegają więc łącznej analizie przez
Zamawiającego, jako oświadczenia wykonawcy składane w danym postępowaniu. Zdaniem
Izby nieuprawnione jest dokonywanie analizy dokumentu JEDZ w oderwaniu od treści oferty
wykonawcy. Dokumenty te są ze sobą związane i winny być interpretowane łącznie jako
dokumenty zwierające oświadczenia wykonawcy składane w konkretnym postępowaniu
prowadzonym przez Zamawiającego.
Należy jednocześnie podkreślić, że postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
cechuje się wysoki stopień formalizmu. Niemniej jednak formalizm postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego nie jest celem samym w sobie. Celem postępowania jest
udzielenie
zamówienia publicznego zgodnie z przepisami ustawy Pzp, które winny być
interpretowane, z u
względnieniem zasady formalizmu, ale również zasady proporcjonalności
i efektywnego gospodarowania środkami publicznymi. Prawdą również jest to, że od
wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia z uwagi na ich profesjonalny
charakter oczekuje się podwyższonego standardu staranność, o której mowa w art. 355 § 2
k.c. Niemniej jednak ten podwyższony miernik staranności należy co do zasady odnieść do
prowadzonej przez wykonawcę działalności gospodarczej i profesjonalizmu związanego z
prowadzoną działalnością gospodarczą. Procedura ubiegania się o zamówienie publiczne
przez wykonawców niewątpliwie stanowi element działalności wykonawcy, nie jest jednak
stricte związane z działalnością jako taką, co należy również brać pod uwagę oceniając
błędy wykonawców w dokumentacji ofertowej.
W analizowanym stanie faktycznym bezsporne pomiędzy stronami było to, że JEDZ złożony
przez Odwołującego nie został wypełniony w sposób kompletny i prawidłowy. Należało więc
rozstrzygnąć czy owe uchybienia wykonawcy uniemożliwiały stwierdzenie Zamawiającemu,
że wykonawca potwierdził brak podstaw do wykluczenia z postępowania oraz spełnienie
warunków udziału w postępowaniu. W ocenie Izby, uchybienia Odwołującego miały
charakter czysto formalny i nie mogą skutkować odrzuceniem oferty Odwołującego w
prowadzonym postępowaniu przez Zamawiającego.
Odnosząc się do pierwszej ze stwierdzonych przez Zamawiających nieprawidłowości tj.
braku wskazania w dokumencie JEDZ części zamówienia na, które wykonawca składa
ofertę, zdaniem Izby analiza dokumentów złożonych przez Odwołującego w sposób
jednoznaczny potwierdza, że JEDZ został złożony na część 8 postępowania. Brak
wypełnienia przez wykonawcę JEDZ w cz. II punktu A nie oznacza wadliwości złożonego
dokumentu, w tym nie daje podstaw do przyj
ęcia, że zawiera on brak, który dyskwalifikuje go
jako dokument o którym mowa w art. 125 ust. 3 ustawy Pzp tj. dowód potwierdzający brak
podstaw do wykluczenia oraz spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Zdaniem Izby
bezsprzecznie w treści oferty złożonej przez Odwołującego znalazło się jednoznaczne
oświadczenie wykonawcy wskazujące część zamówienia w odniesieniu do której składa
ofertę. Stosownie do wymagań Zamawiającego, obowiązkiem wykonawców było wskazanie
części zamówienia na którą składana jest oferta w treści formularza ofertowego, co
Odwołujący uczynił i co nie było kwestionowane przez Zamawiającego. Na stronie nr 2
formularza ofertowego wprost wskazano, że oferta składana jest na cz. 8 zamówienia, co
dodatkowo potwierdza zał. 1H do formularza ofertowego. Słusznie również podniósł
Odwołujący, że Zamawiający zresztą nie miał żadnej wątpliwości, której części zamówienia
dotyczy oferta Odwołującego, skoro w sporządzonej przez siebie informacji z otwarcia ofert
prawidłowo odnotował, że składana jest ona na cz. 8.
Mając na uwadze powyższe, nie sposób zgodzić się z Zamawiającym, że brak wskazania w
cz. II lit. A formularza JEDZ-
a, że oferta składana jest na cz. 8 zamówienia dyskwalifikuje
treść tego dokumentu, a w konsekwencji całą ofertę. Treść brakującego oświadczenia JEDZ-
a jest tożsama z treścią oświadczenia złożonego przez Odwołującego w treści oferty, a w tej
sytuacji brak ten ma charakter wyłącznie formalny, nieskutkujący jakąkolwiek wadliwością
materialną tego dokumentu.
Odnosząc się do drugiej wadliwości stwierdzonej przez Zamawiającego w dokumencie JEDZ
złożonym przez Odwołującego tj. zaznaczeniem w cz. III pkt C w zakresie podstaw
wykluczenia dotyczących: - „upadłość”; „niewypłacalność”; „układ z wierzycielami”; „inna
sytuacja podobna do upad
łości wynikająca z prawa krajowego”; „aktywami zarządza
likwidator”; „działalność gospodarcza jest zawieszona”, odpowiedzi „Nie” na pytanie „Czy
informacje te mogą zostać bezpłatnie uzyskane przez instytucje z bazy danych państwa
członkowskiego UE?”, Izba uznała stanowisko Zamawiającego za błędne. Uchybienia
Odwołującego w tym zakresie Izba uznaje za uchybienia o charakterze formalnym. Z treści
oświadczeń zawartych w dokumencie JEDZ wynika, że wykonawca w sposób prawidłowy
potwierdził brak podstaw do wykluczenia oraz spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
Należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że sam Zamawiający posiadał wiedzę, że
informacje w cz. III pkt C w zakresie zakwestionowanym przez Zamawiającego można
uzyskać bezpłatnie, na co wskazał w piśmie z dnia 18 sierpnia 2021 r. Zamawiający bowiem
stwierdza: „Przedmiotową informację można uzyskać bezpłatnie przez instytucje z bazy
danych państwa członkowskiego UE w przypadku Podmiotów krajowych: Krajowy Rejestr
Sądowy adres: https://ekrs.ms.gov.pl/ lub Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności
Gospodarczej adres: https://prod.ceidq.qov.pl/. Zamawiający prosi o uzupełnienie
odpowiedniej treści oświadczenia.”
Po drugie błędne zaznaczenie odpowiedzi „NIE” nie stanowi o wadliwości dokumentu JEDZ
złożonego przez Odwołującego. Jak Izba wskazał powyżej, celem złożenia dokumentu JEDZ
jest wstępne potwierdzenie braku podstaw do wykluczenia oraz potwierdzenie, że
wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu. W tym zakresie oświadczenia
Odwołującego są jednoznaczne i nie były kwestionowane przez Zamawiającego. Odwołujący
w treści JEDZ-a złożył wszelkie oświadczenia wymagane do oceny wstępnego wykazania
braku podstaw do wykluczenia w zakresie przesłanek dotyczących: „upadłości”;
„niewypłacalności”; „układu z wierzycielami”; „innej sytuacji podobnej do upadłości
wynikającej z prawa krajowego”; „aktywami zarządza likwidator”; „działalność gospodarcza
jest zawieszona”. Ponadto Izba wskazuje, że w sekcji II cz. B dokumentu JEDZ Odwołujący
złożył następujące oświadczenie: - „Reprezentacja zgodnie z KRS nr 0000372363 Dane do
bezpłatnego pobrania na stronie: https://ekrs.ms.gov.pl/”. Skoro zatem, jak wynika z treści
wezwania skierowanego przez Zamawiającego do Odwołującego, jest dla Zamawiającego
oczywistym, że informacje dotyczące braku podstaw do wykluczenia w zakresie: -
„upadłość”, „niewypłacalność”; „układ z wierzycielami”; „inna sytuacja podobna do upadłości
wynikająca z prawa krajowego”; „aktywami zarządza likwidator”; „działalność gospodarcza
jest zawies
zona” wynikają z treści dokumentu jakim jest KRS, to bez wątpienia w treści
samego dokumentu JEDZ Odwołujący wskazał Zamawiającemu, że dokument ten można
pozyskać bezpłatnie z bazy danych państwa członkowskiego tj. ze strony internetowej
https://ekrs.ms.go
v.pl/”. Zdaniem Izby, błędne zakreślenie właściwego pola w JEDZ należy
zakwalifikować tylko jako błąd formalny, niemający wpływu na merytoryczną treść
oświadczeń wykonawcy co do postaw wykluczenia czy spełnienia warunków udziału w
postępowaniu. Jest oczywistym dla Izby, że błędne określenie możliwości bezpłatnego
dostępu do określonych rejestrów publicznych nie może być kwalifikowane jako brak
potwierdzenia podstaw wykluczenia czy spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
Skoro sam Zamawiający stwierdza w piśmie z dnia 18 sierpnia 2021 r., że posiada dostęp do
takich rejestrów i nie wskazuje na żadne inne uchybienia ze strony Odwołującego, posiada
nr KRS wykonawcy, to trudno uznać, że błąd Odwołującego miał jakikolwiek wpływ na
weryfikacji celu w jakim złożony jest JEDZ. Zamawiający nie wykazał w jaki sposób błędne
zakreślenie odpowiedniego pola wpływa na brak wykazania przez Odwołującego braku
podstaw do wykluczenia czy spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Izby, stwierdzony przez Zamawiającego „brak” nie
może skutkować odrzuceniem oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp, co
najwyżej „brak” ten może być zakwalifikowany jako omyłka o charakterze formalnym, a nie
merytorycznym.
Omyłka to pozostaje bez wpływu na oświadczenia złożone przez
Odwołującego w dokumencie JEDZ w zakresie braku podstaw do wykluczenia czy spełnienia
warunków udziału w postępowaniu.
Odnosząc się zaś do braku odpowiedzi Odwołującego na wezwanie Zamawiającego z dnia
18 sierpnia 2021 r. do uzupełnienia dokumentu JEDZ, Izba wskazuje, że niewątpliwie
obowiązkiem Odwołującego było udzielenie odpowiedzi na pismo Zamawiającego.
Bezsporne jest również w sprawie, że wykonawca nie udzielił odpowiedzi w wymaganym
terminie. Składając jednakże odwołanie od czynności odrzucenia jego oferty, wykazał wolę
uczestnictwa w postępowaniu i realizacji zamówienia dla Zamawiającego. Izba zaznacza, że
podstaw
ą odrzucenia oferty Odwołującego wskazaną przez Zamawiającego był art. 226 ust.
1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp
. Przepis ten stanowi, że Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy,
który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub
podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub
spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka dowodowego, lub
inn
ych dokumentów lub oświadczeń. Dla ustalenia zasadności odrzucenia oferty
Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp znaczenie ma ocena, czy
faktycznie złożone przez niego oświadczenie w formie JEDZ-a obarczone jest błędami, czy
brakami, które powodują, że dokument ten nie może zostać zakwalifikowany jako dowód
potwierdzający spełnienie warunków udziału w postepowaniu oraz brak podstaw do
wykluczenia, tymczasowo zastępujący podmiotowe środki dowodowe (patrz art. 125 ust. 3
ustawy Pzp). Z treści decyzji Zamawiającego o odrzuceniu oferty Odwołującego wynika, że
Zamawiający nie dokonał oceny charakteru, rodzaju i skutków stwierdzonych przez siebie
braków złożonego JEDZ-a z punktu widzenia wskazanych w ustawie Pzp celów złożenia
tego dokumentu.
Nie stwierdził, że uchybienia w złożonych przez Odwołującego
dokumentach skutkują niemożnością potwierdzenia przez wykonawcę braku podstaw
wykluczenia z postępowania czy spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Zdaniem
Izby, u
chybienie Odwołującego niewątpliwie miało miejsce, zarówno w zakresie formalnych
błędów w dokumencie JEDZ jak i braku odpowiedzi na pismo Zamawiającego, jednakże
skutki takich uch
ybień nie kwalifikują się jako postawa do odrzucenia oferty Odwołującego w
postępowaniu. W dokumentach złożonych przez Odwołującego tj. ofercie, oświadczeniach i
dokumencie JEDZ
znalazły się wszystkie informacje wymagane w treści JEDZ-a (wskazanie
części zamówienia, której dotyczy oferty oraz informacja w jaki sposób można pobrać KRS z
bezpłatnej bazy danych). Dokumenty te winny być czytane przez Zamawiającego łącznie
jako jedno oświadczenie woli wykonawcy w procesie ubiegania się o udzielenie zamówienia.
Odrzucenie oferty Odwołującego wyłącznie na podstawie pojedynczych oświadczeń czy
uchybień wykonawcy, bez analizy ich wpływu na spełnienie wymogów merytorycznych
postawionych przez Zamawiającego w postępowaniu, jest, zdaniem Izby, sankcją
nieproporcjonalną i nadmierną. W konsekwencji, zdaniem Izby, odrzucenie oferty
Odwołującego było nieprawidłowe. Złożone przez wykonawcę dokumenty w postępowaniu
dają Zamawiającemu podstawę do oceny oferty Odwołującego w świetle wymagań
wskazanych w SWZ. Tym samym, decyzja o unieważnieniu postępowania w części 8
zamówienia była decyzją przedwczesną. Zamawiający winien dokonać dalszego badania i
oceny oferty Odwołującego i dokonać rozstrzygnięcia postępowaniu w części 8 zamówienia.
Mając na uwadze powyższe, Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 575 ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych stosownie do wyniku postępowania oraz na
podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:
……………………………