KIO 3023/21 WYROK dnia 5 listopada 2021 r.

Stan prawny na dzień: 31.05.2022

Sygn. akt: KIO 3023/21 

WYROK 

z dnia 5 listopada 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  

−   w składzie: 

Przewodniczący:      Bartosz Stankiewicz 

Protokolant:    

Aldona Karpińska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  2  listopada  2021  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  12  października  2021  r.  przez 

wykonawc

ę TDC Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu przy ul. Warszawskiej 53 (61-028 

Poznań)  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Telewizję  Polską  S.A.  

z siedzibą w Warszawie przy ul. J. P. Woronicza 17 (00-999 Warszawa) Oddział Terenowy  

w Białymstoku z siedzibą Białymstoku przy ul. Włókienniczej 16A (15-464 Białystok) 

orzeka: 

Oddala 

odwołanie. 

Kosztami 

postępowania  obciąża  wykonawcę  TDC  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w Poznaniu i: 

zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: 

siedem 

tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez tego wykonawcę tytułem wpisu 

od odwołania; 

2.2.  zasądza  od  wykonawcy  TDC  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Poznaniu  na  rzecz 

zamawiającego  Telewizji  Polskiej  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  Oddziału  Terenowego  

w  Białymstoku  z  siedzibą  Białymstoku  kwotę  w wysokości  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy 

tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  strony  poniesione  z  tytułu 

wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ust

awy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129) na niniejszy wyrok  – w terminie 14 

dni od dnia jego do

ręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

………………………… 


Sygn. akt: KIO 3023/21 

U z a s a d n i e n i e 

Telewizja  Polska  S.A. 

z  siedzibą  w  Warszawie  Oddział  Terenowy  w  Białymstoku 

zwany 

dalej: „zamawiającym”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego 

na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. 

Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129)

,  zwanej  dalej:  „Pzp”,  w  trybie  podstawowym  na  Dostawę  i 

instalację  elementów  systemu  ściany  multimedialnej  LED  w  ramach  realizacji  inwestycji 

uruchomienia  środowiska  produkcji  programów  informacyjnych,  o  numerze  referencyjnym: 

ZP/TXCC/1/2021, zwane 

dalej „postępowaniem”.  

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych 

w dniu 17 

września 2021 r., pod numerem 2021/BZP 00183885/01.  

Szacunkowa  wartość  zamówienia,  którego  przedmiotem  są  dostawy,  jest  niższa  od 

kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.  

W  dniu  12 

października  2021  r.  wykonawca  TDC  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Poznaniu (zwany 

dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie od niezgodnych z przepisami Pzp 

czynności zamawiającego podjętych w postępowaniu oraz wobec zaniechania czynności, do 

których zamawiający był zobowiązany, tj.: 

czynności  odrzucenia  oferty  odwołującego,  wobec  błędnego  przyjęcia,  że  treść  oferty 

o

dwołującego jest niezgodna z warunkami zamówienia;  

ewentualnie  

-  zaniechania  wezwania  o

dwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonej 

przez o

dwołującego oferty. 

Zaskarżonym  czynnościom  i  zaniechaniom  zamawiającego,  odwołujący  zarzucił 

naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp przez odrzucenie oferty o

dwołującego, pomimo, że treść 

jego  oferty 

była  zgodna  z  warunkami  zamówienia,  ewentualnie  naruszenie  art.  223  ust.  1 

Pzp  przez  zaniechania  wezwania  o

dwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  treści 

złożonej przez niego oferty.  

W związku z postawionymi zarzutami odwołujący wniósł o: 

uwzględnienie odwołania w całości na podstawie art. 554 ust. 1 pkt 1 Pzp; 

-  nakazanie 

unieważnienia  czynności  zamawiającego  polegającej  na  wyborze  oferty 

najkorzystn

iejszej w postępowaniu;  

nakazanie  powtórzenia  czynności  obejmującej  przeprowadzenie  badania  i  oceny  ofert 

złożonych w postępowaniu; 

ewentualnie 


nakazanie  wezwania  odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonej 

przez o

dwołującego oferty; 

obciążenie kosztami postępowania zamawiającego. 

Odwołujący wyjaśnił, że jest wykonawcą, który złożył najkorzystniejszą cenowo ofertę 

w  p

ostępowaniu,  w  którym  100%  kryterium  oceny  ofert  stanowiła  cena.  Zatem  odwołujący 

posiada  interes  w  uzyskaniu  przedmiotowego  z

amówienia  albowiem  niezgodne  z  prawem 

czynności  i  zaniechania  zamawiającego,  w  szczególności  odrzucenie  oferty  odwołującego, 

bezpodstawnie uniemożliwi odwołującemu uzyskanie zamówienia. W związku z powyższym 

bezprawne  i  nieuzasadnione  odrzucenie  oferty  o

dwołującego  spowoduje,  że  zaistnieje 

możliwość  poniesienia  przez  odwołującego  szkody  stanowiącej  konsekwencję  naruszenia 

przez  z

amawiającego  przepisów  Pzp.  Z  kolei  uwzględnienie  odwołania  w  sposób 

postulowany  przez  o

dwołującego  może  skutkować  uzyskaniem  przez  niego  zamówienia. 

Tym  samym 

odwołujący  stwierdził,  że  wypada  uznać,  iż  posiada  on  interes  w  uzyskaniu 

z

amówienia,  zaś  naruszenie  przez  zamawiającego  przepisów  Pzp  może  doprowadzić  do 

poniesienia przez o

dwołującego szkody. Zatem zaistniałe okoliczności, zgodnie z treścią art. 

505 ust. 1 Pzp

, umożliwiają wniesienie przedmiotowego odwołania. 

W  uzasadnieniu 

odwołujący  wyjaśnił,  że  stanowisko,  które  zostało  zawarte  przez 

z

amawiającego w treści pisma z dnia 7 października 2021 r. nie zasługuje na uwzględnienie. 

W pierwszej kolejności odwołujący zakwestionował forowany przez zamawiającego wymóg: 

„zastosowania kart tego samego producenta”. Konieczne jest bowiem podkreślenie, że takie 

oczekiwanie  z

amawiającego  nie  zostało  wyrażone  w  treści  dokumentów  zamówienia,  a  w 

szczególności  w  opisie  przedmiotu  zamówienia,  zwanym  dalej:  „OPZ”.  Jedynie  w  punkcie 

4.2.3  OPZ  po

dano,  że  odbiornik  wizyjny  ma  być  kompatybilny  z  zastosowanymi  kartami 

nadawczymi.  Zgodnie  z  definicją  słowa  „kompatybilność”  zawartą  w  Słowniku  Języka 

Polskiego  pojęcie  to  oznacza:  „zdolność  do  bezkonfliktowego  współdziałania”. 

Kompatybilność  nie  jest  zatem  realizowana  przez  wyprodukowanie  dwóch  czy  więcej 

elementów  przez  tego  samego  producenta,  ale  poprzez  zapewnienie  warunków 

technicznych aby te kilka komponentów ze sobą bezkonfliktowo współgrało.  

W  opinii 

odwołującego,  zamawiający  odrzucając  jego  ofertę,  pominął  także  fakt,  że 

zaoferowany  przez  o

dwołującego  w  poz.  5  Wykazu  Urządzeń  zestaw  SCEO®  Spare  Box 

PRO P1.5-2 / 0921-

01 (4 moduły, 2 zasilacze, 2 karty odbiorcze) to zestaw dedykowany dla 

ekranu  SCEO®  LED  SCREEN  /  PRO  P1.5-2  /  0921-01  zaoferowanego  w  poz.  1,  co 

jednocześnie  oznacza,  że  wszystkie  zaoferowane  komponenty  są  dedykowane  dokładnie 

temu  ekranowi  tj.  są  tożsame  z  komponentami  zaoferowanymi  w  ekranie  SCEO®  LED 

SCREEN  /  PRO  P1.5-2  /  0921-01.  Odw

ołujący  podkreślił,  że  ekran  LED  SCEO®  LED 


SCREEN  /  PRO  P1.5-2  /  0921-

01,  występuje  na  rynku  wyłącznie  z  kartami  odbiorczymi 

marki  NOVASTAR,  a  tym  samym  zestaw  SCEO®  Spare  Box  PRO  P1.5-2  /  0921-01  (jako 

dedykowany  do  tego  ekranu)  zawiera  między  innymi  2  karty  odbiorcze  marki  NOVASTAR 

tożsame i zgodne z OPZ. Niezależnie więc zatem od tego, że oczekiwanie  zamawiającego 

co do jednolitości producenta wszystkich urządzeń zaoferowanych w ramach zamówienia nie 

znajduje  uzasadnienia  w  dokumentach  z

amówienia,  to  w  ramach  złożonej  przez 

o

dwołującego oferty, zamawiający otrzymuje karty odbiorcze produkcji NOVASTAR zarówno 

w ramach panelu LED, jak również w ramach elementów zapasowych.  

Po

twierdzeniem  powyższego  stanowiska  jest  oświadczenie  z  dnia  11  października  2021  r. 

podpisane przez pana S. L.

, pełniącego funkcję Account Manager w NOVASTAR, który jest 

dedykowany  do  obsługi  m.in.  odwołującego.  Zgodnie  z  tym  oświadczeniem:  „(…)  produkt 

SCEO®  LED  SCREEN  /  PRO  P1.5-2  /  0921-01  jest  oparty  na  komponentach  Novastar,  o 

czym  świadczy  jego  karta  danych.  Stąd  wspomniany  ekran  LED,  a  także  następujące 

zestawy  części  zamiennych:  SCEO®  Spare  Box  BASIC  P1.5-2  /  0921-01,  SCEO®  Spare 

Box  PRO  P1.5-2  /  0921-

01  oraz  SCEO®  Spare  Box  PRO  -2  P1.5-2  /  0921-01  jako 

zawierające  również  komponenty  Novastar  w  postaci  kart  odbiorczych  są  w  pełni 

kompatybilne  z  systemem  sterowania  i  zarządzania  ekranem  Novastar  LED,  w  tym  ze 

sterownikiem  LED  MCTRL4K  oraz  odbio

rnikiem  światłowodowym  CVT4K/S.  Produkty  i 

ekrany LED SCEO są z powodzeniem instalowane w studiach telewizyjnych w całej Europie i 

wsp

ółpracują  z  urządzeniami Novastar  w  pełnej  kompatybilności.  Niniejszym  oświadczamy, 

że powyższe informacje są prawdziwe i prawidłowe.”.  

W świetle powyższych wyjaśnień, w ocenie odwołującego, zarzut zamawiającego, który stał 

się  podstawą  odrzucenia  jego  oferty,  należy  uznać  za  całkowicie  chybiony,  a  czynność 

z

amawiającego za sprzeczną z treścią art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp.  

Niezależnie  od  powyższego,  zdaniem  odwołującego,  konieczne  jest  uwypuklenie,  że  w 

przypadku  zaistnienia  po  stronie  z

amawiającego  wątpliwości  co  do  treści  oferty  złożonej 

przez o

dwołującego i jej zgodności z warunkami zamówienia, zamawiający mógł potencjalnie 

skorzystać z mechanizmu zawartego w treści art. 223 ust. 1 Pzp.  

Odwołujący  podkreślił,  że  w  postępowaniu  zamawiający  nie  żądał  złożenia  przez 

wykonawców jakichkolwiek przedmiotowych środków dowodowych, czym w istocie zamknął 

sobie  drogę  do  technicznego  kwestionowania  treści  ofert  wykonawców  pod  względem  ich 

zgodności z OPZ na etapie badania i oceny ofert. 

W  tym  stanie  rzeczy 

odwołujący  stwierdził,  że  wniesione  przez  niego  odwołanie  było 

zasadne i zasługiwało na uwzględnienie.  

W ramach postępowania odwoławczego przystąpienia nie zgłosił żaden wykonawca. 


Zamawia

jący  w  dniu  26  października  2021  r.  złożył  do  akt  sprawy  odpowiedź  na 

odwołanie, w której wniósł o oddalenie odwołania w całości.  

Na podstawie dokument

acji przedmiotowego postępowania, złożonych dowodów oraz 

bi

orąc pod uwagę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba  uznała,  że  odwołujący,  którego  oferta  mogłaby  zostać  wybrana  jako 

najkorzystniejsza  w  przypadku  potwierdzenia  się  zarzutów  odwołania  wykazał,  że  posiada 

interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez 

zamawiającego  przepisów  ustawy,  czym  wypełnił  materialnoprawne  przesłanki 

dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 ust. 1 Pzp. Ponadto Izba stwierdziła, 

że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  skutkujących  odrzuceniem  odwołania  na 

podstawie art.  528  Pzp  i 

skierowała  odwołanie  na  rozprawę  w  zakresie  wszystkich 

podniesionych 

zarzutów. 

Izba 

zaliczyła na poczet materiału dowodowego: 

1)  dokumentacj

ę przekazaną w postaci elektronicznej, zapisaną na nośniku typu pendrive, 

przesłaną do akt sprawy przez zamawiającego w dniu 19 października 2021 r., w tym w 

szczególności: 

specyfikację warunków zamówienia (zwaną dalej nadal: „SWZ”) wraz z załącznikami, w tym 

szczególnie  załączniki  nr  2  –  Wykaz  Urządzeń  oraz  nr  5  –  Opis  przedmiotu  zamówienia 

(zwany nadal: 

„OPZ”); 

- Wykazy 

Urządzeń złożone w postępowaniu przez wykonawców; 

-  pismo  z  dnia  7  pa

ździernika  2021  r.  stanowiące  zawiadomienie  o  wyborze 

najkorzystniejszej 

oferty w postępowaniu oraz odrzuceniu oferty odwołującego; 

załączone do odwołania: 

- kart

ę katalogową ekranu LED SCEO® LED SCREEN / PRO P1.5-2 / 0921-01 z informacją 

dotyczącą zestawu SCEO® Spare Box PRO P1.5-2 / 0921-01; 

- o

świadczenie z dnia 11 października 2021 roku podpisane przez Pana S. L. z NOVASTAR 

wraz z tłumaczeniem na język polski;  

załączone do odpowiedzi na odwołanie: 

- zrzut ze strony internetowe

www.sceo.eu

z dnia 11 października 2021 r.; 

- zrzut ze strony internetowej 

https://shop.sceo.eu/sklep/

z dnia 11 października 2021 r. 

Izba ustali

ła co następuje 

W  rozdziale  10  SWZ 

zamawiający  opisał  co  miało  wchodzić  w  skład  oferty.  Z  pkt 

10.1.2  SWZ  wyn

ikało,  że  na  ofertę  składał  się  m.  in.  Wykaz  Urządzeń  zgodny  w  treści  z 


załącznikiem  nr  2  SWZ.  Zamawiający  nie  wymagał  od  wykonawców  złożenia  kart 

katalogowych,  ani  innych  przed

miotowych środków dowodowych dotyczących oferowanego 

sprzętu. 

Wykaz  Urządzeń  stanowiący  załącznik  nr  2  do  SWZ  został  skonstruowany  w 

następujący sposób: 

wypełnić  we  wszystkich  wykropkowanych  miejscach  odpowiednio  do  przedmiotu 

określonego w kolumnie B 

Wykonawca  oświadcza,  że  elementy  wymienione  w  powyższej  tabeli  spełniają  wszystkie 

wymogi określone w Opisie przedmiotu zamówienia, stanowiącym Załącznik nr 1 do Umowy. 

W  pkt  9 

OPZ  zamawiający  wymienił  elementy  zapasowe  wymagane  w  ramach 

p

rzedmiotu zamówienia, na które składały się: 

Lp. 

Nazwa urządzenia 

Ilość

Producent*

Typ/Model 

/Wersja* 

Panel/kabinet LED 

(zgodny z wymaganiami 
określonymi w  pkt 3 OPZ)

………………………  ……………………… 

Karty nadawcze/kontrolery 
LED 

(zgodny z wymaganiami 
określonymi w pkt 4.1 OPZ)

………………………  ……………………… 

Odbiorniki wizyjne 

(zgodny z wymaganiami 
określonymi w pkt 4.2 OPZ)

………………………  ……………………… 

Mediaserwer 

(zgodny z wymaganiami 
określonymi w pkt 5.1 OPZ)

………………………  ……………………… 

Elementy zapasowe 

(zgodny z wymaganiami 
określonymi w pkt 9.2, 9.3,9.4 
OPZ)

1 kpl. 

………………………  ……………………… 


Modu

ł LED (opisany w pkt. 3.1.1 – 3.1.15) – szt. 4 

- Karta odbiorcza kabinetu LED (opisana w pkt. 3.1.17) 

– szt. 2 

Zasilacze (przetwornice napięcia) panelu/kabinetu (opisane w pkt. 3.1.18) – szt. 2 

Odwołujący  wraz  z  ofertą  złożył  wypełniony  Wykaz  Urządzeń.  W  pkt  5 

przedmiotowego Wykazu, 

który dotyczył elementów zapasowych, odwołujący w kolumnie D 

obejmującej producenta wskazał SCEO®, natomiast w kolumnie E: SCEO® Spare Box PRO 

P1.5-2 / 0921-

01 (4 moduły, 2 zasilacze, 2 karty odbiorcze) zestaw dedykowany dla ekranu z 

pkt. 1

W dniu 7 października 2021 r. zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty 

w  postępowaniu oraz  odrzucił  ofertę  odwołującego  na  podstawie  art.  226 ust.  1 pkt  5 Pzp. 

Zamawiający w uzasadnieniu odrzucenia oferty odwołującego wskazał: 

Zamawiający  w  wykazie  urządzeń  stanowiący  załącznik  nr  2  do  SWZ  wymagał  podania 

producentów oferowanych urządzeń i podzespołów, a w poz. 5 wykazu Wykonawca winien 

podąć  producenta  dla  trzech  elementów  zapasowych  tj.  modułu  LED,  Karty  odbiorczej 

kabientu  LED,  zasilacza.  Wykonawca  TDC  Polska  Sp.  z  o.o.  w  swojej  ofercie  w  poz.  5 

wykazu  zaoferował  wszystkie  elementy  zapasowe  producenta  SCEO  określając  to  jako 

zestaw o nazwie SCEO® Spare Box PRO P1.5- 2 / 0921-01 (4 moduły, 2 zasilacze, 2 karty 

odbiorcze).  Z  uw

agi,  że  podzespół  „Karta  odbiorcza  kabientu  LED”  z  poz.  5  ma 

współpracować  z  urządzeniami  zaoferowanymi  w  poz.  2  i  3  odpowiednio  -  kontroler  LED  / 

MCTRL 

4K  oraz  odbiornik  światłowodowy  /  CVT4K  /  S  firmy  NOVASTAR,  jako  część 

zamienna w urządzeniu z poz. 1 (wynika to z OPZ ze względów technicznych), determinuje 

to  Telewizja  Polska  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie,  ul.  J.P.  Woronicza  17,  wpisana  do 

Rejestru  Przedsi

ębiorców  Krajowego  Rejestru  Sądowego  prowadzonego  przez  Sąd 

Rejonowy dla m.st. Warszawy XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod 

nr  KRS  0000100679  o  numerze  identyfikacji  podatkowej  NIP  521-04-12-987  i  kapitale 

zakładowym wpłaconym całkowicie w wysokości 286 596 500,00 zł. TVP S.A. oświadcza, że 

posiada status dużego przedsiębiorcy. Oddział w Białymstoku, ul. Włókiennicza 16A, 15-464 

Białystok Telefon: +48 (85) 743-65-65, Obiektyw: (85) 664-81-20, Reklama: (85) 743-52-52, 

Fax:  +48  (85)  652-10-77  ,  http://www.bialystok.tvp.pl  ;  [email protected] 

konieczność zastosowania kart tego samego producenta NOVASTAR dla zachowania pełnej 

kompatybilności. Zaoferowanie „karty odbiorczej kabientu LED” innego producenta powoduje 

brak kompatybilno

ści ponieważ karty nadawcze i odbiorniki wizyjne muszą się komunikować 

z  kartami  odbiorczymi  umieszczon

ymi  w  panlu/kabiencie  LED  tworząc  tzw.  procesoring 

wizyjny,  który  odpowiedzialny  jest  za  przetwarzanie  obrazu  oraz  sterownie  diodami  LED 

umieszczonymi  kabinetach  LED.  Zastosowanie  zamiennej  karty  odbiorczej  kabientu  LED 

innego  producenta  w  opisywanym  przyp

adku  prowadzi  do  braku  możliwości  pracy, 


komunikowania  się  zaoferowanych  urządzeń  przy  jej  użyciu.  W  związku  z  powyższym 

zaoferowana  zapasowa  karta  odbiorcza  kabinetu  LED  producenta  firmy  SCEO  jest 

niezgod

na  z  OPZ  ponieważ  nie  będzie  spełniać  funkcji,  której  nadał  jej  Zamawiający  tj. 

części zamiennej, pasującej, identycznej, dodatkowej, awaryjnej, rezerwowej, itp. Powyższe 

wynika  również  z  ogólnodostępnych  dokumentów  na  stronie  producenta  NOVASTAR 

instrukcj

i  bezpieczeństwa  (Safety  Manual-  V.2.1).  Producent  jasno  wskazuje,  że  nakazuje 

używanie  części  zamiennych  zalecanych  przez  NovaStar.  Mając  na  uwadze  wskazaną 

niezgodność  nie  zachodzą  przesłanki  do  zastosowania  art.  223  ust.  1  ustawy  Pzp.  Każde 

żądanie Zamawiającego wyjaśnienia treści oferty będzie niedopuszczalnym negocjowaniem 

oferty

Treść przepisów dotyczących zarzutów:  

-  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp 

–  Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  treść  jest  niezgodna  z 

warunkami zamówienia

-  art.  223  ust.  1  Pzp 

–  W  toku  badania  i  oceny  ofert  zamawiający  może  żądać  od 

wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert  oraz  przedmiotowych  środków 

dowodowych  lub  innych  składanych  dokumentów  lub  oświadczeń.  Niedopuszczalne  jest 

prowa

dzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji  dotyczących  złożonej  oferty 

o

raz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści. 

Izba zważyła co następuje. 

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron 

Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie. 

W  ocenie 

składu  orzekającego,  w  okolicznościach  przedmiotowej  sprawy,  z  treści 

załącznika  nr  2  do  SWZ  tj.  Wykazu  Urządzeń  jednoznacznie  wynikało,  że  wykonawcy 

składający  przedmiotowy  wykaz  wraz  z  ofertą  zobowiązani  byli  wymienić  producentów 

wszystkich  oferowanych  urządzeń.  Kolumny  D  oraz  E  Wykazu  Urządzeń,  które  dotyczyły 

podania  producenta  oraz  typu/modelu/wersji 

urządzenia  opatrzone  zostały  przypisem 

oznaczonym  *  (gwiazdk

ą),  który  wskazywał  na  konieczność  wypełnienia  we  wszystkich 

wykropkowanych  miejscach  odpowiednio  do  przedmiotu  określonego  w  kolumnie  B,  która 

wskazywała  nazwę  urządzenia.  Pkt  5  Wykazu  Urządzeń  dotyczył  elementów  zapasowych, 

które  zostały  wymienione  w  pkt  9  OPZ,  przy  czym  treść  tego  punktu  wyraźnie  wymieniała 

poszczególne  punkty  z  OPZ  odpowiadające  urządzeniom  składających  się  na  elementy 

zapasowe.  W  związku  z  tym  w  przypadku  zaoferowania  urządzeń  składających  się  na 

elementy zapasowe, które pochodziły od różnych producentów, wykonawca składając ofertę 

powinien  wskazać  tych  producentów  w  kolumnie  D  złożonego  wykazu.  Tym  samym 


określenie  ilości  podane  w  kolumnie  C  Wykazu  odnoszące  się  do  jednego  kompletu  nie 

mogło być mylące dla wykonawcy, ponieważ pkt 5 wskazywał, o które dokładnie urządzenia 

chodzi

ło.  Oznaczenie  odnoszące  się  do  kompletu  stanowiło  co  najwyżej  określenie 

wskazujące  na  zbiór  urządzeń  składających  się  na  elementy  zapasowe,  co  nie  mogło 

przesądzać  możliwości  podania  w  Wykazie  tylko  jednego  producenta,  nawet  jeśli  jego 

urządzenia stanowiły znaczną większość składającą się na ten zbiór. Ponadto treść Wykazu 

Urządzeń w okolicznościach przedmiotowej sprawy miała kluczowe znaczenie, ponieważ na 

potwierdzenie  spełnienia  wymagań  z  SWZ,  zamawiający  nie  żądał  innych  środków 

dowodowych np. 

katalogów, kart czy opisów.  

Izba 

miała świadomość, że powyżej opisane stanowisko było restrykcyjne, jednakże w stanie 

przedmiotowej sprawy

, takie podejście należało uznać za prawidłowe. Po pierwsze należało 

wskazać, że samo postępowanie przetargowe ma charakter formalny, przy czym formalizm 

wynikający  z  założenia  postępowania  przetargowego  nie  ma  wartości  samej  w  sobie,  ale 

wynika  z  zasad  sy

stemu  zamówień  publicznych.  Po  drugie  rezygnacja  zamawiającego  z 

wymagania 

szczegółowych,  przedmiotowych  środków  dowodowych  mogących  potwierdzić 

zgodność  oferowanych  przez  wykonawców  urządzeń  z  warunkami  SWZ  spowodowała,  że 

kluczowym  dokumentem  dla  zbadania  czy  zaoferowany  sprz

ęt  był  zgodny  z  treścią  SWZ 

okazał się Wykaz Urządzeń, przez co taki wykaz, złożony przez wykonawcę, nie mógł budzić 

żadnych  wątpliwości.  Po  trzecie  skład  orzekający  zwrócił  uwagę  na  ofertę  złożoną  w 

postępowaniu  przez  wykonawcę  SHADOK  AV  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.  i  sposób  zaoferowania 

urządzeń, w tym elementów zapasowych w pkt 5 Wykazu Urządzeń przez tego wykonawcę, 

który  oferując  elementy  zapasowe  pochodzące  od  różnych  producentów  wymienił  ich 

wszystkich z nazwy w kolumnie D z

łożonego Wykazu.  

Zgodnie  z 

zasadą  równego  traktowania  i  uczciwej  konkurencji,  badanie  i  ocena  ofert  w 

postępowaniu musi opierać się tylko o dokumenty, które wykonawcy złożyli wraz z ofertą. W 

związku  z  tym  wzywanie  odwołującego  do  złożenia wyjaśnień  na  podstawie art.  223 ust.  1 

Pzp,  w  sytuacji  gdy 

z  treści  jego  oferty  jasno  wynikało  co  zaoferował  odwołujący,  a 

mianowicie, iż zaoferował produkty i elementy niezgodne z treścią oferty i z oczekiwaniami 

z

amawiającego, doprowadziłoby do negocjowania złożonej oferty i zmiany jej treści, co jest 

niedopuszczalne. W przedmiotowej 

sytuacji, z uwagi na fakt, że złożona przez odwołującego 

oferta,  była  niezgodna  z  warunkami  zamówienia,  zamawiający  nie  był  zobligowany  do 

wzywania  o

dwołującego  do  składania  wyjaśnień,  które  de  facto  prowadziłyby  do 

nieuzasadnionego  negocjowania 

złożonej  przez  odwołującego  oferty,  zatem  zamawiający 

słusznie odrzucił ofertę wykonawcy na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp. 

Na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp 

zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  treść  jest 

niezgodna  z  warunkami  zamówienia.  Przepis  ten  jest  skorelowany  z  art.  218  ust.  2  Pzp, 


zgodnie z którym treść oferty musi być zgodna z wymaganiami zamawiającego określonymi 

w dokumentach zamówienia. Dostrzeżenia wymaga, że przez warunki zamówienia, zgodnie 

z definicją określoną w art. 7 pkt 29 Pzp, należy rozumieć warunki, które dotyczą zamówienia 

lub postępowania o udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności z opisu przedmiotu 

zamówienia, wymagań związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań 

proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego. 

Warunki  zamówienia  opisywane  lub  określane  są  w  dokumentach  zamówienia.  Z  definicji 

warunków  zamówienia  wynika,  że  oprócz  wymagań  dotyczących  przedmiotu  zamówienia  i 

jego realizacji (merytorycznych), określane są również wymagania  proceduralne (formalne), 

dotyczące  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Odrzucenie  oferty  na  podstawie  tego 

przepisu  może  mieć  miejsce  wyłącznie  w  przypadku,  kiedy  treść  oferty,  rozumianej  jako 

oświadczenie  woli  wykonawcy  (zawartość  merytoryczna  oferty),  nie  odpowiada  warunkom 

zamówienia  opisanym  lub  określonym  w  dokumentach  zamówienia  w  odniesieniu  do 

przedmiotu zamówienia lub sposobu jego realizacji.  

W  okolicznościach  przedmiotowej  sprawy  Izba  uznała,  że  oferta  odwołującego  była 

niezgodna z warunkami zamówienia w związku z tym zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 

Pzp został oddalony.  

Z  przyczyn  podanych  powyżej  Izba  oddaliła  także  zarzut  ewentualny  dotyczący 

naruszenia  art.  223  ust.  1  Pzp.  W  toku  badania  i  oceny  ofert  niedopuszczalne  jest 

prowadzenie  mi

ędzy  zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji  dotyczących  złożonej  oferty 

oraz, z uwzgl

ędnieniem art. 223 ust. 2 i art. 187 Pzp, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej 

tre

ści.  Przepis  art.  223  ust.  1  Pzp  wyraża  ogólną  zasadę  niezmienności  treści  oferty  po 

up

ływie  terminu  składania  ofert.  Wyjaśnienie  treści  oferty  z  zastosowaniem  powyższej 

regulacji  powinno  mie

ścić  się  w  granicach  merytorycznych  treści  oferty  i  zawartych  w  niej 

o

świadczeń  i  informacji,  tj.  nie  może  stanowić  zmiany  oferty.  Jak  wynika  z  powyżej 

dokonanego  ustalenia  w  przedmiotowej 

sytuacji,  z  uwagi  na  fakt,  że  złożona  przez 

o

dwołującego  oferta,  była  niezgodna  z  warunkami  zamówienia,  zamawiający  nie  był 

zobligowany do wzywania o

dwołującego do składania wyjaśnień, które de facto prowadziłyby 

do  nieuzasadnionego  negocjowania 

złożonej  przez  odwołującego  oferty.  Tym  samym,  nie 

każda  niezgodność  treści  oferty  z  warunkami  zamówienia  podlega  wyjaśnieniu  czy 

poprawieniu w odpowiednim tr

ybie i instrumenty te nie mogą zwalniać wykonawcy, będącego 

profesjonalnym  uczest

nikiem  obrotu  gospodarczego,  z  obowiązku  sporządzenia  oferty  w 

sposób kompletny i zgodny z wymaganiami zamawiającego.  

Z  powyżej  określonych  powodów  Izba  uznała,  że  dowody  załączone  do  odwołania  oraz 

złożone  w  formie  pisemnej  na  posiedzeniu  niejawnym  z  udziałem  stron,  nie  mogły 

doprowadzić  do  uwzględnienia  odwołania.  Wobec  braku  wymagania  przez  zamawiającego 


kart  katalogowych  oraz  oświadczeń  producenta  decydujące  znaczenie  miała  treść  Wykazu 

Urządzeń, tym samym przyjęcie dokumentów załączonych do odwołania doprowadziłoby de 

facto 

do uzupełnienia treści oferty, a przez to do niedopuszczalnej zmiany jej treści. 

związku  z  powyższym  Izba  uznała,  że  odwołanie  podlegało  oddaleniu  i  na 

podstawie art. 553 zdanie pierwsze 

Pzp orzekła jak w sentencji. 

O  kosztach  pos

tępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku,  na 

podstawie art. 557 i 575 Pzp oraz 

§ 5 pkt 1 i 2 lit. b) w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia 

Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów 

kosztów  postępowania odwoławczego,  ich  rozliczania oraz  wysokości  i  sposobu pobierania 

wpisu  od  odwołania  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  (Dz.  U.  z  2020  r.  poz.  2437),  zaliczając  na 

poczet  postępowania  odwoławczego  koszt  wpisu  od  odwołania  oraz  zasądzając  od 

odwołującego  na  rzecz  zamawiającego  uzasadnione  koszty  strony  obejmujące 

wynagrodzenie 

pełnomocnika (na podstawie złożonego na rozprawie rachunku). 

Przewodniczący: 

…………………………