Sygn. akt: KIO 3039/21
WYROK
z dnia 8 listopada 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
C
złonkowie:
Anna Kuszel-Kowalczyk
M
ałgorzata Matecka
Protokolant:
Ald
ona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 listopada 2021 r. w Warszawie
odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 października 2021 r. przez
odwołującego: Serwis Pojazdów Szynowych Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Sp
ółka komandytowa, Lisi Ogon, ul. Szczecińska 15-19, 86-005 Łochowo, w postępowaniu
prowadzonym
przez
"Koleje
Mazowieckie
KM"
Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością, ul. Lubelska 26, 03-802 Warszawa,
przy udziale wykonawcy:
A. Z
akłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki" Spółka Akcyjna, ul.
Gen. K. Sosnkowskiego 34, 05-
300 Mińsk Mazowiecki,
orzeka:
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutów oznaczonych w odwołaniu
numerem: 3 i 4
, wobec ich wycofania przez Odwołującego oraz oddala odwołanie w
zakresie pozostałych zarzutów odwołania;
2. Kosz
tami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego: Serwis Pojazdów
Szynowych
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, ul.
Szczecińska 15-19 86-065 Lisi Ogon, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od
odwołania;
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego: „Koleje Mazowieckie - KM"
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Lubelska 26, 03-802 Warszawa kwotę
zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 wr
ześnia 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Prz
ewodniczący: ……………………………….
Członkowie:
……………………………….
……………………………….
Sygn. akt: KIO 3039/21
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w dniu 14 października 2021r. przez odwołującego: Serwis
Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w Lisim Ogonie w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego: „Koleje Mazowieckie – KM” Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dn
ia 11 września
2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.), [ustawa Pzp lub
Pzp lub Ustawa PZP] w przedmioci
e zamówienia publicznego pn. „Naprawy w poziomie
utrzymania
P4 33 ezt serii EN57”, numer sprawy MWZ5.27.55.2021
Ogłoszenie o
zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr 2021/S 192-
501010 z dnia 04.10.2021 r.
Odwołujący podał, że zarzuty podnoszone w odwołaniu dotyczą treści Ogłoszenia o
zamówieniu oraz Specyfikacji warunków zamówienia (SWZ) opublikowanej na stronie
interne
towej Zamawiającego także w dniu 04.10.2021 r., co do warunków udziału w
Postępowaniu oraz minimalnych wymogów wskazanych w opisie przedmiotu zamówienia, w
zakresie szczegółowo omówionym w treści niniejszego odwołania. Odwołujący zarzucił
Zamawiającemu naruszenie art. 16 pkt 1 – 3 Pzp poprzez naruszenie zasady nakazującej
prowadzenie postępowania w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz
równe traktowanie wykonawców oraz w sposób przejrzysty i proporcjonalny, a także
naruszenie innych
pozostających w związku z art. 16 pkt 1 – 3 Pzp przepisów, tj.:
1. art. 112 ust. 1 w zw. z art.
99 ust. 4 Pzp poprzez ich nieprawidłowe zastosowanie i
ustanowienie warunków udziału w Postępowaniu w sposób, który uniemożliwia udział w
Postępowaniu wykonawcom zdolnym do należytego wykonania zamówienia, poprzez
ustanowienie nieproporcjonalnego do przed
miotu zamówienia oraz naruszającego równe
traktowanie wykonawców i uczciwą konkurencję warunku dotyczącego zdolności
technicznej lub zawodowej opisanego w rozdziale VII ust. 2 pkt 4) lit. a) SWZ oraz w
Sekcji III.1.3) ust. 1
lit. a) Ogłoszenia - postawienie wymogu dysponowania
doświadczeniem polegającym na wykonaniu należycie w ramach co najmniej (tylko)
jednej usługi obejmującej swoim zakresem wykonanie czynności przeglądowych zgodnie
z trzecim, czwartym lub
piątym poziomem utrzymania aż co najmniej pięciu elektrycznych
zespołów trakcyjnych z napędem asynchronicznym oraz prędkością eksploatacyjną co
najmniej 120 km/
h, o łącznej wartości nie mniejszej niż 1 000 000,00 zł netto (słownie:
jeden milio
n złotych 00/100 netto), a ponadto Zamawiający nie dopuścił legitymowania się
doświadczeniem przy zrealizowanych już naprawach w ramach usługi częściowo
wykonanej, podczas, gdy niedopuszczenie w ramach
warunku udziału dotyczącego
doświadczenia przy realizacji napraw elektrycznych zespołów trakcyjnych takiej samej
łącznej ilości pojazdów w ramach większej ilości usług/umów, przy jednoczesnym
dopuszczeniu doświadczenia przy realizacji przeglądów na mniejszym poziomie niż
objętym przedmiotem zamówienia (tj. P3),
2. art. 112 ust. 1 w zw. z art. 99 ust. 4 Pzp
poprzez ich nieprawidłowe zastosowanie i
ustanowienie warunków udziału w Postępowaniu w sposób, który uniemożliwia udział w
Post
ępowaniu wykonawcom zdolnym do należytego wykonania zamówienia, poprzez
ustanowienie nieprop
orcjonalnego do przedmiotu zamówienia oraz naruszającego równe
traktowanie wykonawców i uczciwą konkurencję warunku dotyczącego zdolności
technicznej lub zawodowej opisanego w rozdziale VII ust. 2 pkt 4) lit. a) SWZ oraz w
Sekcji III.1.3) ust. 1 lit. a) Og
łoszenia - postawienie wymogu dysponowania
doświadczeniem polegającym na wykonaniu należycie co najmniej jednej usługi
obejmującej swoim zakresem wykonanie czynności przeglądowych zgodnie z trzecim,
czwartym lub piątym poziomem utrzymania co najmniej pięciu elektrycznych zespołów
trakcyjnych z napędem asynchronicznym oraz prędkością eksploatacyjną co najmniej 120
km/h, o łącznej wartości nie mniejszej niż 1 000 000,00 zł netto (słownie: jeden milion
złotych 00/100 netto), a ponadto Zamawiający nie dopuścił legitymowania się
doświadczeniem przy zrealizowanych już naprawach w ramach usługi częściowo
wykonanej, podczas, gdy niedopuszczenie w ramach warunku u
działu dotyczącego
doświadczenia przy realizacji napraw elektrycznych zespołów trakcyjnych mniejszej ilości
pojazdów na poziomie P4, przy jednoczesnym dopuszczeniu doświadczenia przy
re
alizacji przeglądów na mniejszym poziomie niż objętym przedmiotem zamówienia (tj.
P3),
3. art. 99 ust. 4
Pzp poprzez jego nieprawidłowe zastosowanie polegające na ustanowieniu
w ramach opisu przedmiotu zamówienia (w rozdziale IV ust. 4 SWZ, Sekcja II.2.4) ust. 5
Ogłoszenia o zamówieniu, w § 1 ust. 2 i § 4 ust. 6 pkt 4) Załącznika nr 8 do SWZ –
Projektowanych
postanowień umowy [dalej równie: „PPU”] oraz ust. 10 załącznika nr 4 do
PPU) wymogu, aby przedmiot zamówienia był świadczony przez wykonawcę
posiadającego wdrożony system zarządzania jakością potwierdzony certyfikatem IRIS
(ISO/TS 22163) oraz realizowany
z zachowaniem standardów w zakresie jakości,
niezawodności i bezpieczeństwa technicznego zgodnie ze standardem IRIS (ISO/TS
3), który uniemożliwia udział w Postępowaniu wykonawcom zdolnym do należytego
wykonania zamówienia (mogący utrudniać uczciwą konkurencję i równe traktowanie
wykonawców), ponieważ Zamawiający nie określił w ramach Opisu Przedmiotu
Zamówienia (zawartego w SWZ i PPU), żadnych wymogów jakościowych dotyczących
przebiegu procesu przeprowadzania czynności, których rezultat został objęty
p
rzedmiotem zamówienia, ani nie dopuścił jednocześnie legitymowania się wdrożeniem
innych, równoważnych do IRIS standardów lub norm zarządzania jakością (w
szczególności ISO 9001),
4. art. 99 ust. 5 w zw. z ust. 4 Pzp poprzez jego ni
eprawidłowe zastosowanie polegające na
ustanowieniu w ramach opisu przedmiotu zamówienia (w rozdziale IV ust. 4 SWZ, Sekcja
II.2.4) ust. 5 Ogłoszenia o zamówieniu, w § 1 ust. 2 i § 4 ust. 6 pkt 4) PPU oraz ust. 10
załącznika nr 4 do PPU) wymogu, aby przedmiot zamówienia był świadczony przez
wykonawcę posiadającego wdrożony system zarządzania jakością potwierdzony
certyfikatem IRIS (ISO/TS 22163) oraz realizowan
y z zachowaniem standardów w
zakresie jakości, niezawodności i bezpieczeństwa technicznego zgodnie ze standardem
IRIS (IS
O/TS 22163), który uniemożliwia udział w Postępowaniu wykonawcom zdolnym
do
należytego wykonania zamówienia (mogący utrudniać uczciwą konkurencję i równe
traktowanie wykonawców) oraz jest nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia, ze
względu na niedopuszczenie przez Zamawiającego jednoczesnego legitymowania się
wdrożeniem innych, równoważnych do IRIS standardów lub norm zarządzania jakością (w
szczególności ISO 9001),
oraz innych przepisów wskazanych w treści uzasadnienia, które również stanowią
niezasadnie i subiektywnie zawężenie kręg podmiotów mogących wziąć udział w
Postępowaniu.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania, a konsekwencji nakazanie
Zamawiającemu:
dokonania zmiany warunku dotyczącego zdolności technicznej lub zawodowej, opisanego w
rozdziale VII ust. 2 pkt 4) lit. a) SWZ oraz w Sekcji III.1.3) ust. 1 lit. a
) Ogłoszenia o
zamówieniu poprzez ustalenie treści ww. warunku w następujący sposób:
„Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich
trzech lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie wykonał
należycie czynności przeglądowe zgodnie z trzecim, czwartym lub piątym poziomem
utrzyma
nia co najmniej trzech elektrycznych zespołów trakcyjnych z napędem
asynchro
nicznym oraz prędkością eksploatacyjną co najmniej 120 km/h w ramach jednej lub
kilku
umów, o łącznej wartości nie mniejszej niż 1 000 000,00 zł netto (słownie: jeden milion
złotych 00/100 netto);
W przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych, wykonawca może wykazać się również
usługą wykonywaną (niezakończoną), jeżeli wartość części wykonanej usługi jest nie niższa
niż wartość wymagana powyżej.”. z uwzględnieniem dalszych konsekwencji powyższych
zmian,
dokonanie modyfikacji wymogu określonego rozdziale IV ust. 4 SWZ, Sekcja II.2.4) ust. 5
Ogłoszenia o zamówieniu, w § 1 ust. 2 i § 4 ust. 6 pkt 4) PPU oraz ust. 10 załącznika nr 4
do PPU poprzez dopuszcz
enie wykazania się wdrożeniem przez wykonawców innego
standardu zarządzania jakością niż IRIS (ISO/TS 22163) (w szczególności ISO 9001), a w
konsekwencji:
rozdziału IV ust. 4 SWZ:
„Zamawiający wymaga, aby przedmiot zamówienia był świadczony przez Wykonawcę
posiadającego wdrożony system zarządzania jakością potwierdzony certyfikatem IRIS
(ISO/TS 2216
3) lub innym równoważny certyfikatem potwierdzającym wdrożenie systemu
zarządzania jakością (np. ISO 9001). Przedmiot zamówienia winien być realizowany z
zach
owaniem standardów w zakresie jakości, niezawodności i bezpieczeństwa technicznego
zgodnie ze stan
dardem IRIS (ISO/TS 22163) lub innym równoważnym standardem
zarządzania jakością (np. ISO 9001).”.
Sekcji II.2.4) ust. 5 Ogłoszenia o zamówieniu:
„5. Zamawiający wymaga, aby przedmiot zamówienia był świadczony przez Wykonawcę
posiadającego wdrożony system zarządzania jakością potwierdzony certyfikatem IRIS
(ISO/TS 22
163) lub innym równoważny certyfikatem potwierdzającym wdrożenie systemu
zarz
ądzania jakością (np. ISO 9001). Przedmiot zamówienia winien być realizowany z
zachowaniem standardów w zakresie jakości, niezawodności i bezpieczeństwa
technicznego zgodnie ze standardem IRIS (ISO/TS 22163)
lub innym równoważnym
standardem zarządzania jakością (np. ISO 9001).”.
§ 1 ust. 2 PPU:
„Wykonawca oświadcza, że posiada wdrożony system zarządzania jakością w oparciu o
standard IRIS (ISO/TS 22163) lub inny równoważny standard zarządzania jakością (np.
ISO 9001
).” 4) § 4 ust. 6 pkt 4) PPU:
„4) wykonania naprawy EZT, zgodnie z dokumentacjami: Systemu Utrzymania, techniczną,
konstrukcyjną, technologiczną oraz Warunkami Technicznymi Wykonania i Odbioru
(WTWiO),a także odpowiednimi Polskimi Normami, Europejskimi Normami, Normami
Branżowymi i Zakładowymi, obowiązującymi w okresie trwania umowy oraz standardami
w zakresie jakości, niezawodności i bezpieczeństwa technicznego określonymi w IRIS
(ISO/TS 22 163) lub inny równoważny standardzie zarządzania jakością (np. ISO 9001).
Zamawiający
wyklucza
stosowanie
materiałów,
produktów
chemicznych,
petroc
hemicznych i innych niezgodnych z obowiązującymi nomami w zakresie objętym
przedmiotem umowy. Zestawienie obowiązujących dokumentów i przepisów w zakresie
napraw elek
trycznych zespołów trakcyjnych stanowi załącznik nr 4 do umowy,”,
ust. 10 załącznika nr 4 do PPU:
„10. Norma ISO/TS 22163 (IRIS) lub Norma ISO 9001”.
z uwzględnieniem dalszych konsekwencji powyższych zmian, w szczególności opisania i
podania zasad
oceny spełnienia i uznawania równoważności certyfikatów.
Poda
ł, że (…) Odwołujący ma interes we wniesieniu niniejszego odwołania. W wyniku
naruszenia przez Zamawiającego przepisów Pzp, interes Odwołującego w uzyskaniu
zamówienia może doznać uszczerbku (szkody), gdyż objęte odwołaniem czynności
Zama
wiającego uniemożliwiają Odwołującemu uzyskanie przedmiotowego zamówienia i
jego realizację. Interes Odwołującego do wniesienia niniejszego odwołania wynika z faktu,
iż wymogi stawiane przez Zamawiającego w Ogłoszeniu o zamówieniu i SWZ zostały
sformułowane w sposób niezgodny z obowiązującymi przepisami ustawy Pzp, a ponadto
ograniczają w sposób bezpodstawny możliwość Odwołującego złożenia oferty w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. W przypadku potwierdzenia się
zarzutów wskazanych w treści odwołania oraz ewentualnego uchylenia czynności i
zaniech
ań Zamawiającego poprzez zmianę treści Ogłoszenia o zamówieniu oraz SWZ,
Odwołujący ma szansę złożyć ofertę w Postępowaniu i potencjalnie je wygrać, uzyskując
przedmiotowe za
mówienie. Wskutek niezgodnych z przepisami działań Zamawiającego,
Odwołujący może ponieść szkodę, gdyż w obecnym brzmieniu wymogów, nie ma on szans
na uzyskanie przedmiotowego zamówienia. Szkodą po stronie wykonawców oraz
Odwołującego jest nieuzasadnione potrzebami Zamawiającego uniemożliwienie złożenia
oferty, co prowadzi do powstania
szkody po stronie Odwołującego w postaci utraty korzyści,
z jakimi wiązać się może uzyskanie zamówienia”.
W uzasadnieniu wskazał w szczególności:
Przedmiotem
zamówienia w Postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu
nieograniczonego jest wykonanie naprawy w poziomie utrzymania P4 33 ezt serii EN57.
Odwołujący, wnosząc niniejsze odwołanie, z całą stanowczością podważa zasadność i
poprawność podjętych przez Zamawiającego czynności, wskazując jak poniżej.
1. Zarzut
naruszenia art. 112 ust. 1 w zw. z art. 99 ust. 4 Pzp. (nr 1 i 2 odwołania)
W celu spełnienie warunków udziału w Postepowaniu w rozdziale VII ust. 2 pkt 4) lit.
a) SWZ oraz w sekcji III.1.3) ust. 1
lit. a) Ogłoszenia o zamówieniu Zamawiający postawił
n
astępujący warunek dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej: „Zamawiający uzna
warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich trzech lat, a jeżeli
okres prowadzeni
a działalności jest krótszy - w tym okresie wykonał należycie co najmniej
jedną usługę obejmującą swoim zakresem wykonanie czynności przeglądowych zgodnie z
trzecim, czwartym lub piątym poziomem utrzymania co najmniej pięciu elektrycznych
zespo
łów trakcyjnych z napędem asynchronicznym oraz prędkością eksploatacyjną co
najmniej 160 km/h, o łącznej wartości nie mniejszej niż 1 000 000,00 zł netto (słownie: jeden
milion złotych 00/100 netto)”.
W
ramach Wyjaśnień treści SWZ z dnia 13.10.2021 r. Zamawiający dokonał
na
stępującej modyfikacji warunku opisanego w rozdziale VII ust. 2 pkt 4) lit. a) SWZ oraz w
sekcji III.1.3) ust. 1 lit. a) Ogłoszenia o zamówieniu:
„Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że w okresie
ostatnich trzech lat, a
jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie
wykonał należycie co najmniej jedną usługę obejmującą swoim zakresem wykonanie
czynności przeglądowych zgodnie z trzecim, czwartym lub piątym poziomem utrzymania co
najmniej pi
ęciu elektrycznych zespołów trakcyjnych z napędem asynchronicznym oraz
prędkością eksploatacyjną co najmniej 120 km/h, o łącznej wartości nie mniejszej niż 1 000
000,00 zł netto (słownie: jeden milion złotych 00/100 netto)”.
P
owyższe zmiana postanowień SWZ nie wpłynęła na treść kwestionowanych w
odwołaniu elementów warunku udziału określonego w rozdziale VII ust. 2 pkt 4) lit. a) SWZ
oraz w sekcji III.1.
3) ust. 1 lit. a) Ogłoszenia o zamówieniu (niemniej, w przypadku gdyby
Krajowa Izba Odwoławcza uznała inaczej – w postępowaniu doszło również do naruszenia
art. 112 ust. 1 w zw. art. 137 ust. 1, 2 oraz 4 Pzp w zw. z art. 362 Pzp).
Zamawiający formułując warunek udziału w Postępowaniu w powyższym zakresie
ustanowił warunek doświadczenia (zdolności zawodowej) wykonawcy w sposób
ni
eproporcjonalny do przedmiotu zamówienia, a w konsekwencji ustanowił powyższy
warunek w sposób uniemożliwiający złożenie oferty wykonawcom posiadającym
doświadczenie odpowiednie do realizacji przedmiotowego zamówienia (co doprowadziło do
opisania przedmiot
u zamówienia w sposób niezapewniający równego traktowania
wykonawców w Postępowania). Odwołujący podkreśla, że rynek podmiotów świadczących
usługi naprawy i utrzymania pojazdów szynowych, a w szczególności elektrycznych
zespołów trakcyjnych, stanowi rynek bardzo wąski. Ponadto, elektryczne zespoły trakcyjne
tego typu dopiero stosunkowo nied
awno zaczęły w znaczniejszych ilościach wypierać ich
spalinowe odpowiedniki (miało to miejsce w latach 2010-2015), przez co doświadczenie
podmiot
ów trudniących się naprawą elektrycznych zespołów w poziomie P4 jest stosunkowo
niewielkie. Ponadto, pierwsze p
ojazdy tego typu były objęte długą gwarancją producenta (w
znacznej ilości przypadków 10-letnią), co uniemożliwiało wejście na rynek i zdobycie
odpowiedniego
doświadczenia przez innych wykonawców realizujących naprawy pojazdów
szynowych, innych niż producenci pojazdów. Z uwagi na powyższe nieuzasadniony jest
wymaganie od wykonawców legitymowania się doświadczeniem przy wykonywaniu
czynności przeglądowych utrzymania elektrycznego zespołu trakcyjnego wyłącznie w
ramach jednej umowy. Wskazania wymaga, że w przypadku większości tego rodzaju
zamówień dotyczą one jednorazowej (w ramach jednej umowy) naprawy niewielkiej ilości
elektrycznych zespołów trakcyjnych, co podyktowane jest osiągnięciem pewnego poziomu
eksploatacji przez podlegające naprawie EZT. W związku z powyższym wykonawcy, którzy
posiadają doświadczenie odpowiednie do realizacji napraw objętych przedmiotem
zamówienia nie mogą wziąć udział w postępowaniu, mimo posiadania odpowiednich
możliwości do realizacji tego typu napraw i w ilości objętej przedmiotem zamówienia.
Wykonawca wskazuje przy tym, że posiada środki i odpowiednią infrastrukturę do realizacji
kilku pojazdów jednocześnie, ponieważ stale realizuje naprawy kilku pojazdów (w ramach
oddzielnych umów/usług) jednocześnie i zatrudnia kilkuset pracowników delegowanych do
realizacji pojedynczych czynności przy naprawach pojazdów. Brak realizacji kilku pojazdów
jednocześnie nie pozwoliłby Odwołującemu na utrzymanie płynności finansowej. Na
potwierdzenie
powyższego
Odwołujący
przedstawia
zestawienie
realizowanych
jednocześnie pojazdów EZT co miało miejsce w ostatnim czasie, z którego wynika, że w
jednym czasie realizowane było lub będzie jednocześnie nawet 12 pojazdów. Dowód:
zestawienie realizowanych jednocześnie pojazdów,
Ponadto, nieuzasadnio
ne i oderwane od praktycznych realiów zamówienia jest
łączenie dopuszczalności wymagania większej ilości pojazdów w ramach tylko jednej umowy
z dopuszczeniem do pos
tępowania wykonawców posiadających doświadczenie przy
realizacji przeglądów na poziomie trzecim (P3). Nawet wobec wykazania posiadania
infrastruktury i kadry umożliwiającej realizację napraw na wyższym poziomie wyższym niż
wynika to z posiadane
go doświadczenia wykonawcy, nie sposób utożsamiać ilości
wykonanych przeglądów pojazdów w ramach jednej umowy z kwestią poziomów naprawy
chociażby ze względu na termin realizacji poszczególnych poziomów przeglądów. Już sam
charakter naprawy na poziomie P4 powoduje,
że jest to usługa bardzo złożona. Obejmuje
swoim
zakresem szereg czynności utrzymaniowych, wykonywanych w oparciu o
Dokumentację Systemu Utrzymania pojazdu (dalej: „DSU”), która w szczegółowy sposób
określa wymagania dotyczące zakresu oraz standardu wykonywanych czynności.
Wykonanie naprawy na poziomie P4 wymaga zarówno posiadania specjalistycznego
zaplecza technicznego
– kadrowego oraz maszynowego, co zdecydowanie wyróżnia go od
pozostałych niższych poziomów utrzymania (P1÷P3), które wykonywane są częściej i
obejmują zdecydowanie mniejszy zakres, mniej złożonych i wymagających czynności
przeg
lądowych i naprawczych.
Przedstawił fragment DSU pojazdu elektrycznego, z którego wynika częstotliwość
wykonywania przeglądów na poszczególnych poziomach.
Dodatkow
e znaczące różnice pomiędzy przeglądem na poziomie trzecim, a naprawą
na poziomie czwartym to przewidywany czas ich wykonania. Dla przeglądu P3 czas ten
wynosi, w zależności od dodatkowych potrzeb zamawiających od maksymalnie 36 godzin do
8 dni kalendarzowych. W przypadku naprawy na czwartym poziomie utrzymania termin ten
wynosi najczęściej (w zależności od potrzeb zamawiających) od 60 do 120 dni
kalendarzowych.
Dowód: SWZ w postępowaniu Kolei Śląskich nr KS/ZP/10/2021 z
10.08.2021 r.
Z powyższego jasno wynika, że nie można zrównywać doświadczenia posiadanego
przez podmiot, który legitymuje się wykonaniem przeglądu na poziomie trzecim, a
podmiotem posiadającym doświadczenie w wykonaniu naprawy na poziomie czwartym.
Duża różnica w czasie przeznaczanym na ich wykonanie świadczy o znacznej różnicy w
stopniu ich skomplikowania, co obrazuje zestawienie zakresów obydwu tych poziomów
utrzymania.
W konsekwencji należy dojść do wniosku, że niedopuszczenie do postępowania
wykonawców posiadających doświadczenie przy realizacji przeglądów na wyższym poziomie
(P4 lub P5, adekwatnym do przedmiotu zamówienia i wymagających dłuższego czasu
realizacji pojedynczych napraw) w ramach kilku usług, przy jednoczesnym dopuszczeniu
wykon
awców posiadających doświadczenie przy realizacji przeglądów na niższym poziomie
(P3, nieadekwatnym do przedmiotu zamówienia i wymagającym znacznie krótszego czasu
realizacji) większej ilości pojazdów w ramach jednej usługi, jest nielogiczne i subiektywnie
ustala krąg podmiotów mogących przystąpić do Postępowania.
Podkreślenia ponadto wymaga, że wykazanie się doświadczeniem przy realizacji
jednocześnie naprawy w ramach wielu umów/usług, w porównaniu do jednoczesnej
realizacja naprawy wielu pojazdów w ramach jednej umowy, tym bardziej potwierdza
mo
żliwość należytej realizacji zamówienia. Wykonawca wykonując jednocześnie naprawy w
ramach wielu umów musi bowiem wywarzyć interesy poszczególnych wykonawców (a nie
tylko jednego) i jest narażony na kary umowne z kilku umów, podczas gdy wykonawca
realizujący naprawy w ramach jednej umowy jest narażony na ryzyka wynikające tylko z
jednej umowy. Ponadto, jednoczesna realizacja kilku umów może wymagać bardziej
zróżnicowanego zakresu napraw, co wymaga od wykonawcy większej elastyczności. Z
uwagi na
powyższe warunek udziału dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej, w
treści określonej przez Zamawiającego, nie dopuszczający do realizacji zamówienia
wykonawców posiadających wiedzę i doświadczenie przy realizacji napraw objętych
przedmiotem zamówienia, stanowi warunek nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia,
ograniczający konkurencję i równe traktowanie wykonawców w Postępowaniu. Wskazał:
„Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 kwietnia
2017 r. o sygnaturze II GSK 2633/15,
„prawidłowe określenie warunków i wymogów w
ogłoszeniu o zamówieniu wymaga zachowania niezbędnej równowagi między interesem
zamawiającego polegającym na gwarancji należytego wykonania zamówienia, a interesem
po
tencjalnych wykonawców, który wyraża się w ich usprawiedliwionym oczekiwaniu, że
wobec nadmiernych wymagań, nie zostaną oni wykluczeni z postępowania albo wręcz
zniechęceni do udziału w nim, a tym samym, że nie zostaną pozbawieni prawa równej
szansy ubiega
nia się o dostęp do zamówienia finansowanego ze środków publicznych”.
W myśl art. 112 ust. 1 Pzp Zamawiający jest zobligowany formułować warunki
udziału w postępowaniu oraz wymagane od wykonawców środki dowodowe na wykazanie
ww. warunków, w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia, z uwzględnieniem
po
trzeb danego zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego
wykonania zamówienia. W szczególności Zamawiający winien wyrażać je jako minimalne
poziomy zdolności co skutkuje tym, iż za zdolnego do wykonania zamówienia uznaje się
wykon
awcę, który wykaże spełnienie minimalnych wielkości, określonych przez
Zamawiającego. Należy przy tym uwzględniać specyfikę zamówienia, w tym jego rodzaj,
przedmiot, zakres, sposób wykonania, wartość i sposób płatności. Celem stawiania przez
Zamaw
iających warunków udziału w postępowaniu, jest zapewnienie, aby zamówienie
zostało powierzone podmiotowi dającemu rękojmię jego należytej realizacji. Zamawiający
zobowiązany jest przy tym zachować równowagę pomiędzy jego tak rozumianym interesem,
a interesem wykona
wców. Chodzi o to, aby poprzez wprowadzenie nadmiernych wymagań,
nie nastąpiło wyeliminowanie z postępowania wykonawców, zdolnych do jego należytego
wykonania.
Wskazał na wyroki KIO. (KIO 2228/17; KIO 2232/17; KIO 2234/17; KIO 1081/17;
KIO 1084/17; KIO 1091/17)
i stwierdził, że „ukształtowanie wymogów na poziomie mogącym
skutkować ograniczeniem liczby wykonawców dopuszczonych do postępowania należy
uznać za dopuszczalne w takim zakresie, w jakim usprawiedliwione jest dbałością o jakość i
rzetelność wykonania przedmiotu zamówienia. Konieczne jest zachowanie równowagi
pomiędzy interesem zamawiającego w uzyskaniu rękojmi należytego wykonania zamówienia
a interesem wykonawców, którzy poprzez sformułowanie nadmiernych wymagań mogą
zostać wyeliminowani z postępowania. Nieproporcjonalność warunku zachodzi w sytuacji,
gdy r
ównowaga ta zostanie zachwiana, powodując uniemożliwienie ubiegania się o
zamówienie wykonawcom dającym rękojmię jego prawidłowej realizacji”. Ponadto za
wyrokiem KIO 632/11 wskaza
ł, że „zamawiający winien w taki sposób dokonać opisu
sposobu oceny s
pełniania warunków udziału w postępowaniu, aby ich powiązanie i proporcje
w odniesieniu do przedmiotu zamówienia nie uniemożliwiały wzięcia udziału w postępowaniu
wykonawcom zdolnym do ich wykona
nia. Działanie przeciwne, nie tylko ogranicza
konkurencję, ale pozostaje też w sprzeczności z oczywistym interesem zamawiającego.
Większa konkurencja w postępowaniu daje zamawiającemu możliwość uzyskania
korzystniejszej oferty, a tym samym na bardziej efektywne wydatkowanie publicznych
środków finansowych”. Z kolei za wyrokiem KIO 327/16 wskazał, że: „Nadmierne
podmiotowe wymagania zamawiającego nie mogą eliminować z postępowania wykonawców
zdolnych do nale
żytego wykonania zamówienia. Adekwatność opisu do przedmiotu
zamówienia musi polegać na dostosowaniu kryteriów oceny do skali, zakresu, złożoności,
rodzaju, a także wartości zamówienia. Wymóg proporcjonalności nakazuje ustalenie, w jakim
stosunku poziom wa
runku udziału musi pozostawać wobec przedmiotu zamówienia, aby
zapewnić prawidłowy wybór wykonawcy zdolnego do wykonania zamówienia. (…)
Nieproporcjonalność warunku udziału w postępowaniu zachodzi wówczas, gdy warunek
zostanie ustalony w sposób nadmierny lub niewystarczający w stosunku do konieczności
zap
ewnienia prawidłowej realizacji zamówienia przez wykonawców biorących udział w
postępowaniu, uwzględniając stopień skomplikowania, specyfikę, charakter, zakres i wartość
przedmiotu zamówienia”.
Reasumując, obecna treść warunku udziału w Postępowaniu określona w rozdziale
VII ust. 2 pkt
4) lit. a) SWZ oraz w sekcji III.1.3) ust. 1 lit. a) Ogłoszenia o zamówieniu w
sposób nieuzasadniony narusza przepisy art. 112 ust. 1 w zw. z art. 99 ust. 4 Pzp z uwagi na
ich nieprawidłowe zastosowanie i ustanowienie warunków udziału w sposób, który
uniemożliwia udział w Postępowaniu wykonawcom zdolnym do należytego wykonania
zamówienia. W związku z powyższym zasadny będzie wniosek Odwołującego o dokonanie
zmian
y warunku dotyczącego zdolności technicznej lub zawodowej, opisanego w rozdziale
VII ust. 2 pkt 4) lit. a) SWZ oraz w sekcji III.1.3) ust. 1 lit. a) Ogłoszenia o zamówieniu
poprzez ustalenie treści ww. warunku - z uwzględnieniem dalszych konsekwencji
powyższych zmian - w następujący sposób:
„Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że w okresie
ostatnich trzech lat, a j
eżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie
wykonał należycie czynności przeglądowe zgodnie z trzecim, czwartym lub piątym
poziomem utrzymania co najmniej
trzech elektrycznych zespołów trakcyjnych z napędem
asynchronicznym oraz prędkością eksploatacyjną co najmniej 120 km/h w ramach jednej lub
kilku umów, o łącznej wartości nie mniejszej niż 1 000 000,00 zł netto (słownie: jeden milion
złotych 00/100 netto),
W przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych, wykonawca może wykazać się
również usługą wykonywaną (niezakończoną), jeżeli wartość części wykonanej usługi jest
nie niższa niż wartość wymagana powyżej.”.
2. Zarzut naruszenia art. 99 ust. 4 oraz art. 99 ust. 5 w zw. ust. 4 Pzp (nr 2 i 3
odwołania)
W rozdziale IV ust. 4 SWZ, w ramach opisu przedmiotu zamówienia, Zamawiający
postawił następujący wymóg: „Zamawiający wymaga, aby przedmiot zamówienia był
świadczony przez Wykonawcę posiadającego wdrożony system zarządzania jakością
potwierdzony certyfikatem IRIS (ISO/TS 22163). Przedmiot zamówienia winien być
realizowany z zachowaniem standardów w zakresie jakości, niezawodności i
bezpieczeństwa technicznego zgodnie ze standardem IRIS (ISO/TS 22163).”. Powyższy
wymóg Zamawiający powtórzył w sekcja II.2.4) ust. 5 Ogłoszenia o zamówieniu:
„5. Zamawiający wymaga, aby przedmiot zamówienia był świadczony przez
Wykonawcę posiadającego wdrożony system zarządzania jakością potwierdzony
certyfikatem IRIS (ISO/TS 221
63). Przedmiot zamówienia winien być realizowany z
zachowaniem standardów w zakresie jakości, niezawodności i bezpieczeństwa technicznego
zgodnie ze standardem IRIS (ISO/TS 22163)
”.
W konsekwenc
ji wprowadzone zostały następujące postanowienia SWZ:
§ 1 ust. 2 PPU:
„Wykonawca oświadcza, że posiada wdrożony system zarządzania jakością w oparciu o
standard IRIS (ISO/TS 22163)”
§ 4 ust. 6 pkt 4) PPU:
„4) wykonania naprawy EZT, zgodnie z dokumentacjami: Systemu Utrzymania, techniczną,
konstrukcy
jną, technologiczną oraz Warunkami Technicznymi Wykonania i Odbioru
(WTWiO),a także odpowiednimi Polskimi Normami, Europejskimi Normami, Normami
Bran
żowymi i Zakładowymi, obowiązującymi w okresie trwania umowy oraz standardami w
zakresie jakości, niezawodności i bezpieczeństwa technicznego określonymi w IRIS (ISO/TS
22 163). Zamawiający wyklucza stosowanie materiałów, produktów chemicznych,
petrochemic
znych i innych niezgodnych z obowiązującymi nomami w zakresie objętym
przedmiotem umowy. Zestawienie obowiązujących dokumentów i przepisów w zakresie
napraw elektrycznych zespołów trakcyjnych stanowi załącznik nr 4 do umowy,”,
ust. 10 załącznika nr 4 do PPU:
„10. Norma ISO/TS 22163 (IRIS)”.
Zgodnie z treścią art. 7 pkt 28) Pzp przez usługi w rozumieniu Prawa zamówień
publiczny
ch należy rozumieć wszelkie świadczenia, które nie są robotami budowlanymi lub
dostawami. Z powyższego wynika, że w odróżnieniu od definicji usług wynikającej z Kodeksu
cywilnego, w ramac
h Pzp umowy o świadczenie usług mogą stanowić zarówno umowy
staranneg
o działania, jak i umowy rezultatu. Z tym ostatnim przypadkiem mamy do czynienia
w okolicznościach sprawy. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie naprawy 4 poziomu
utrzymania elektrycznych
zespołów trakcyjnych. W okolicznościach sprawy przedmiotem
u
mowy będzie zatem osiągnięcie konkretnego rezultatu w postaci naprawionych zgodnie z 4
poziomem utrzymania elektrycznych zespołów trakcyjnych, zatem efekt w postaci
odnowionych, w pełni sprawnych zespołów. Tegu typu umowę w reżimie Pzp należy
o
dróżnić od świadczenia usług starannego działania, jak chociażby świadczenia usług
sprzątania, których celem nie jest otrzymanie na sam koniec umowy (np. po 2 latach)
czystych pomieszczeń przez Zamawiającego, ale staranne działanie wykonawcy w celu
utrzyma
nia czystości pomieszczeń przez cały okres obowiązywania umowy. W
okolicznościach przedmiotowego Postępowania kwestia prawidłowego procesu świadczenia
czynności przez wykonawcę nie będzie miała znaczenia, jeżeli na koniec nie otrzyma w pełni
odnowionych i sprawnych ze
społów trakcyjnych. Z powyższego wynika zatem, że
przedmiotem umowy w ramach Postępowania jest uzyskanie określonego rezultatu.
Ce
rtyfikaty IRIS (ISO/TS 22163) przyznawane są firmom i instytucjom działającym na rynku
kolejowym, w tym m.in. operatorom sieci kole
jowych, producentom i dostawcom pojazdów
szynowych. Wdrażanie standardu IRIS przez organizacje działające w branży kolejowej
może stanowić sposób na doskonalenie dotychczasowego systemu zarządzania opartego o
wymagania ISO 9001. Wdrożenie powyższego standardu zarządzania jakością wiąże się
zatem z wymaganiami dokumentacji dotyczącymi kwalifikacji Wykonawcy w prowadzeniu
podobnyc
h prac utrzymaniowych. Jednocześnie, realizacja usługi w systemie zarządzania
nie oznacza wprost spełnienia wymagań przez tę usługę lub przedmiot tej usługi (w tym
przypadku pojazd kolejowy), bowiem nie zastępuje kontroli jakości.
Odwołujący wskazał, że ze względu na określenie wymogów zgodnie z treścią rozdziału IV
ust. 4 SWZ, Sekcja II.2.4) ust. 5 Ogłoszenia o zamówieniu, w § 1 ust. 2 i § 4 ust. 6 pkt 4)
PPU oraz ust. 10 załącznika nr 4 do PPU doszło do naruszenia art. 99 ust. 4 oraz art. 99 ust.
5 w zw. z ust. 4 Pzp, ponieważ powyższe wymogi są nieadekwatne i nieproporcjonalne do
przedmiotu zamówienia, a ponadto w okolicznościach sprawy nie dopuszczono
zastosowania rozwiązań równoważnych z oczekiwanymi przez Zamawiającego, podczas gdy
na rynku napraw pojazdów szynowych istnieją inne normy i standardy wdrażane w ramach
systemu zarządzania jakości, gwarantujące należytą jakość realizacji zamówienia.
P
rzedmiotem zamówienia jest wykonanie czynności naprawy w poziomie utrzymania
P4 33 ezt serii EN57. Zakres prac objętych przedmiotowym zamówieniem został określony w
r
amach § 2 PPU oraz dokumentów wymienionych w ramach załączników do PPU.
Zamawiający w treści żadnego z ww. dokumentów nie odnosi się do wymagań dotyczących
jakości procesu wykonywanych prac, mających bezpośrednie odzwierciedlenie w IRIS,
zatem nie postawił żadnych konkretnych wymagań dotyczących sposobu przeprowadzenia
procesu wykonywania czynności objętych przedmiotem zamówienia. Jedynie na marginesie
należy wskazać, że to wykonane prace (a nie sposób/proces i jakość ich wykonywania) mają
być zgodne z dokumentami załączonymi do SWZ. Przedmiotem zamówienia jest bowiem
os
iągnięcie konkretnego rezultatu w postaci dostarczenia Zamawiającemu w pełni
sprawnych elektrycznych zespołów trakcyjnych, a nie starannego działania przy procesie
realizacji przedmiotowych u
sług. Mając na uwadze, że skoro w opisie przedmiotu
zamówienia Zamawiający określił wyłącznie oczekiwania co do rezultatu przeprowadzonych
prac, stawianie wymogów dotyczących jakości procesu przeprowadzania tych prac należy
uznać za nieadekwatne do przedmiotu zamówienia. Zamawiający w celu zagwarantowania
sobie wysokie
j jakości procesu przeprowadzonych w ramach zamówienia czynności mógł
wyłącznie sprecyzować wymagania dotyczące oczekiwanego skutku takich prac tj. rezultatu
wykonanej umowy. Zamawiający nie może przy tym formułować wymogów nie odnoszących
się do przedmiotu zamówienia. Na marginesie należy przy tym podkreślić, że w przypadku,
gdy Zamawiający oczekiwał wykonywania zadań na podstawie wymagań dotyczących
jakości przebiegu prac, powinien takie wymagania wprost określić w opisie przedmiotu
zamówienia w formie konkretnych postanowień, nie zaś odwoływać się ogólnie do bardzo
rozbudowanego standardu, nie wyszczególniając z niego konkretnych treści/wymagań.
Powyższe jest o tyle istotne, że IRIS zawiera bardzo szeroki zakres wymagań (zwłaszcza
fakultatywny
ch) odnoszących się do podmiotów o różnym charakterze (operatorów sieci
kolejowej, producentów i dostawców pojazdów szynowych czy podmiotów świadczących
naprawy ww. pojazdów) podczas, gdy Zamawiający nie sprecyzował jakich konkretnych
wymagań na podstawie certyfikatu oczekuje, z jakiego powodu oczekuje spełnienia takich
wymogów oraz w jaki sposób jest to podyktowane treścią opisu przedmiotu zamówienia czy
Projektu umowy.
Odwołujący wskazał również, że Zamawiający stawiając wymóg wdrożenia
standardu IRIS, po
winien dopuścić możliwość legitymowania się wdrożeniem przez
w
ykonawców innymi i równoważnymi względem IRIS normami lub standardami dotyczącymi
jakości procesu realizacji czynności objętych przedmiotem zamówienia. Należy wskazać, że
na rynku istnieją i funkcjonują inne normy oraz standardy jakości zapewniające możliwość
przeprowadzenia procesu realizacji zamówienia z zachowaniem wymogów jakościowych
adekwatnych do przedmiotu zamówienia (takie jak ISO 9001). Dowód: SWZ postępowania
prowadzonego przez SKM w Warszawie.
Równoważność standardów wynikających z IRIS z innymi normami lub standardami
dotyczącymi zarządzaniem jakością procesu realizacji czynności objętych przedmiotem
zamówienia została potwierdzona w opinii prawnej sporządzonej na potrzeby innego
po
stępowania o udzielenie zamówienia publicznego o bardzo zbliżonym przedmiocie
zamówienia (pn. „Wykonanie czynności czwartego poziomu utrzymania (P4) i prac
dodatkowych dla pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu 32WE serii EN77 o
numerach inwentarzowych 0
01, 002, 003, 004 i 005”). Dowód: opinia prawna z 09.12.2020 r.
Podkreślenia wymaga również, że kwestia dopuszczalności wdrożenia systemu
zarządzania jakością w oparciu o inne standardy, równoważne do IRIS była przedmiotem
wyroku Izby sygn. akt: KIO 1322/21,
w którym Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że
standardy takie jak ISO 9001 należy traktować jako samodzielne standardy równoważne do
IRIS oraz, że Zamawiający wymagając standardu konkretnego standardu zarządzania
jakością obowiązany jest opisać i podać zasady ocen spełnienia i uznawania równoważności
innych standardów jakości: „Izba uznała za zasadne dopuścić do udziału w postępowaniu
także wykonawców, którzy wykażą się posiadaniem innych certyfikatów związanych
przedmiotowo z zakresem tego z
amówienia, a więc takich którzy dają rękojmię należytego
wykonania umowy
. (…) Izba po raz kolejny stwierdza, że samo posiadanie certyfikatu, o
bliżej nie sprecyzowanym zakresie - gdyż zamawiający w SWZ nie sprecyzował kategorii
ryzyka i celu w jakim wymaga przedstawie
nia określonego certyfikatu, nie oznacza wprost
spełnienia wymagań dla tej usługi - właściwego jej wykonania. Zamawiający realizując
orzeczenie KlO w tym zakresie winien
podać rodzaje certyfikatu równoważnego oraz zakres
w jakim będzie stosowany przy wykonywaniu tego zamówienia. Nadto Izba wskazuje, że
zamawiający winien uwzględnić konsekwencje powyższych zmian podanych w sentencji
orzeczenia (wprowadzić) w treści Ogłoszenia o zamówieniu i SWZ.”
Z uwagi na
powyższe postawienie przez Zamawiającego wymogu dotyczącego
legi
tymowania się tylko jednym rodzajem standardu istniejącego na rynku (do tego
opierającego się na innej powszechnie obowiązującej normie dotyczącej jakości) świadczy o
bezzasadnym ograniczeniu
konkurencji w postępowaniu. Powyższe twierdzenia potwierdza
opin
ia Urzędu Zamówień Publicznych pt. „Dokumenty potwierdzające spełnianie wymagań
jakościowych, jakich może żądać zamawiający” w treści której wskazano, iż: „Pragnę także
zwrócić uwagę, iż rozporządzenie nie wskazuje na konkretny dokument, który miałby
pot
wierdzać, że wykonawca spełnia określone wymogi jakościowe w zakresie świadczenia
usług będących przedmiotem zamówienia. Oznacza to, że zamawiający nie może
ograniczać zaświadczenia, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 6 lub 7 rozporządzenia do
jednego rodzaju (np. certyfikatu ISO 9001:2004) w sytuacji, gdy na rynku istnieje wiele
rodzajów uznawanych certyfikatów potwierdzających jakość produktów lub usług będących
przedmiotem
zamówienia, wydawanych przez odpowiednie podmioty uprawnione do kontroli
jakości. Zamawiający może przykładowo wskazać konkretny certyfikat, niemniej z
jednoczesnym dopuszczeniem możliwości składania dokumentów równoważnych, czyli
wydawanych przez podmiot uprawniony do kontroli
jakości w zakresie usługi lub dostawy
będącej przedmiotem zamówienia. Odmienna interpretacja prowadziłaby do naruszenia
fundamentalnych zasad systemu zamówień publicznych takich jak zasada uczciwej
konkurencji oraz r
ównego traktowania wykonawców, wyrażonych w art. 7 ust. 1 ustawy
<aktualnie art. 16 ust.
13 Pzp>, gdyż eliminowałby z postępowania wykonawców, którzy
dysponują uznawanymi na rynku zaświadczeniami podmiotu uprawnionego do kontroli
jakości w zakresie spełniania określonych wymogów jakościowych świadczonych przez nich
usług lub dostarczanych produktów, a tym samym posiadają odpowiedni dokument
potwierdzający spełnianie przez nich warunków podmiotowych udziału w postępowaniu.”.
W podsumowaniu powyższej opinii prawnej wydanej przez Urząd Zamówień Publicznych
wskazano, że: „W opinii Departamentu Prawnego nie ma przeszkód, aby zamawiający
postawił w postępowaniu żądanie posiadania przez wykonawców określonego systemu
zarządzania jakością. Jednakże przy formułowaniu takiego typu wymagań zamawiający musi
pamiętać, iż stawiane przez niego kryteria oceny spełniania warunków powinny być
sformułowane w sposób obiektywy, podyktowany np. zakresem czy też zaawansowaniem
technologicznym zamówienia, którego realizacja wymaga od wykonawcy posiadania
odpowiedniego do
świadczenia, wiedzy, czy też potencjału ekonomicznego, technicznego lub
finansowego. Określone przez zamawiającego kryteria powinny zatem być odpowiednie do
specyfiki zamówienia i nie mogą prowadzić do naruszenia zasad określonych w Prawie
zamówień publicznych, m.in. zasady prowadzenia postępowania w sposób gwarantujący
zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wszystkich podmiotów biorących
udział w postępowaniu. Wskazane zasady, uregulowane w art. 7 ustawy, zakazują
zama
wiającym faworyzowania oferentów i nakazują jednakowo traktować wszystkich
(również potencjalnych) uczestników postępowania na każdym jego etapie, tak by mieli oni
jednakowe szanse uzyskania zamówienia.”.
Zamawiający dokonując opisu przedmiotu zamówienia powinien dokonać go z
uwzględnieniem swoich obiektywnie uzasadnionych potrzeb, w sposób nie ograniczający
dostępu do zamówienia wykonawcom mogącym zrealizować przedmiotowe zamówienie. A
contrario dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób subiektywny, z użyciem
wymogów nieuzasadnionych potrzebami Zamawiającego będzie stanowiło dokonanie opisu
przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję. Zgodnie z wyrokiem
KIO 2506/17
: „Prawem zamawiającego jest takie opisanie przedmiotu zamówienia, którego
realizacja zasp
okoi w najszerszym kontekście określone potrzeby. Zamawiający musi jednak
każdorazowo wykazać swoje uzasadnione potrzeby, jeśli nie w ramach poszczególnych
postanowień, to w toku weryfikacji jego decyzji, np. podczas rozpatrywania wniesionego
odwołania. Równocześnie powinien dbać o racjonalne wydatkowanie środków, a przede
wszystkim o zapewnienie należytego wykonania przyszłej umowy”. Podobnie, Krajowa Izba
Odwoławcza w wyroku KIO 2367/15: „postępowanie o udzielenie zamówienia musi być
prowadzone tak, aby n
ie prowadziło do wyłączenia bez uzasadnionej przyczyny chociażby
jednego wykonawcy z możliwości złożenia oferty, stwarzając korzystniejszą sytuację
pozostałym wykonawcom. Zamawiający, dokonując opisu sposobu zamówienia w sposób
e
liminujący niektórych wykonawców, winien udowodnić, że taki opis jest uzasadniony jego
rzeczywistymi potrzebam
i”.
Dla przyjęcia naruszenia prawidłowości opisu przedmiotu zamówienia jest już sama
możliwość wystąpienia potencjalnego ograniczenia konkurencji w postępowaniu. Opis
prze
dmiotu zamówienia ograniczający możliwość złożenia ofert przez wszystkich
wykonawców mogących to zamówienie wykonać, a który nie jest podyktowany racjonalnymi i
obiektywnie uzasadnionymi potrzebami Zamawiającego, jednoznacznie narusza prawo. Z
art. 99 ust.
4 Pzp należy wywieść zatem zasadę neutralności opisu przedmiotu zamówienia,
który powinien być dokonany w taki sposób, że charakterystyka wymagań Zamawiającego
jest tak samo czytelna i zrozumiała dla wszystkich wykonawców i nie pozycjonuje ich szans
na uz
yskanie zamówienia (tak KIO w uchwale z dnia 03.07.2017 r., KIO/KD 36/17). Podobny
pogląd wyraża się w orzecznictwie sądów powszechnych m. in. w wyroku Sądu Okręgowego
w Bydgoszczy z dnia 25 stycznia 2006 r. (sygn. akt: II Ca
693/05): „Do stwierdzenia
ni
eprawidłowości w opisie przedmiotu zamówienia wystarczy jedynie zaistnienie możliwości
utrudniania uczciwej kon
kurencji poprzez zastosowanie określonych zapisów w specyfikacji
niekoniecznie zaś realnego uniemożliwienia takiej konkurencji”.
Ponadto, zgodn
ie z art. 99 ust. 5 Pzp przedmiot zamówienia można opisać przez
wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego
procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego
wykon
awcę, jeżeli zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia w wystarczająco
precyzyjny i zrozumiały sposób, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy ,,lub równoważny''.
W okolicznościach sprawy Zamawiający wymaga realizacji zamówienia przez
podmiot posia
dający wdrożony system zarządzania jakością zgodnie ze standardem IRIS,
podczas gdy jednocześnie nie dopuszczono do udziału wykonawców posiadających
wdrożone inne, samodzielne i równoważne systemy zarządzania jakością. Z uwagi na
powyższe również doszło do naruszenia przepisów Pzp przez Zamawiającego. Obecnie na
rynku funkcjonuje jedynie 5-
6 podmiotu posiadających częściowo wdrożony certyfikat IRIS, w
zakresie niektórych elementów utrzymania EZT. Tymczasem zgodnie z treścią uzasadnienia
wyroku KIO 1322/21 z nieuzasadnionym ograniczeni
em dostępu do zamówienia mamy do
czynienia również w przypadku gdy opis zamówienia spełnia bardzo wąska grupa
wykonawców: „Izba zauważa, że z ograniczeniem konkurencji mamy do czynienia zarówno
w sytuacji, kiedy zamawiający opisuje przedmiot zamówienia i warunki udziału pod
konkretnego wykonawcę, jak i w sytuacji kiedy możliwość wykonania przez taki opis
zamówienia i warunków udziału, jest ograniczona do kilku wykonawców, którzy zamykają
rynek (monopoliści) przed dostępem innych wykonawców mogących to zamówienie
wykonać. Z taką sytuacją mamy do czynienia w tym postępowaniu, gdyż w zakresie zarzutu
drugiego przystępujący wskazywał na istnienie na rynku 5-6 wykonawców, wykonujących
tego typu usługi naprawcze taboru kolejowego i posiadających certyfikat IRIS.”.
Reasumując, treść wymogów określonych w rozdziale IV ust. 4 SWZ, Sekcja II.2.4)
ust. 5 Ogłoszenia o zamówieniu, w § 1 ust. 2 i § 4 ust. 6 pkt 4) PPU oraz ust. 10 załącznika
nr 4 do PPU w sposób nieuzasadniony narusza przepisy art. 99 ust. 4 oraz art. 99 ust. 5 w
zw. z ust. 4 Pzp poprzez ustanowienie
wymogów nieproporcjonalnych do przedmiotu
zamówienia, które niezasadnie uniemożliwiają udział w Postępowaniu wykonawcom zdolnym
do należytego wykonania zamówienia, jak również poprzez ustanowienie wymogów bez
dopuszczenia rozwiązań równoważnych zapewniających prawidłową realizację zamówienia.
W związku z powyższym zasadny będzie wniosek Odwołującego o dokonanie
modyfikacji wymogu określonego rozdziale IV ust. 4 SWZ, Sekcja II.2.4) ust. 5 Ogłoszenia o
zamówieniu, w § 1 ust. 2 i § 4 ust. 6 pkt 4) PPU oraz ust. 10 załącznika nr 4 do PPU poprzez
dopuszczenie wykazania się wdrożeniem przez wykonawców innego standardu zarządzania
jakością niż IRIS (ISO/TS 22163) (w szczególności ISO 9001), a w konsekwencji:
1) rozdz
iału IV ust. 4 SWZ:
„Zamawiający wymaga, aby przedmiot zamówienia był świadczony przez Wykonawcę
posiadającego wdrożony system zarządzania jakością potwierdzony certyfikatem IRIS
(ISO/TS 22163) lub innym równoważny certyfikatem potwierdzającym wdrożenie systemu
zarządzania jakością (np. ISO 9001). Przedmiot zamówienia winien być realizowany z
zachowaniem standardów w zakresie jakości, niezawodności i bezpieczeństwa technicznego
zgodnie ze standardem IRIS (ISO/TS 22163) lub inny
m równoważnym standardem
zarz
ądzania jakością (np. ISO 9001).”.
2) Sekcji
II.2.4) ust. 5 Ogłoszenia o zamówieniu:
„5.Zamawiający wymaga, aby przedmiot zamówienia był świadczony przez
Wykonawcę posiadającego wdrożony system zarządzania jakością potwierdzony
certyfikatem IRIS (ISO/TS 221
63) lub innym równoważny certyfikatem potwierdzającym
wdrożenie systemu zarządzania jakością (np. ISO 9001). Przedmiot zamówienia winien być
realizowany z zachowaniem standardów w zakresie jakości, niezawodności i
bezpieczeństwa technicznego zgodnie ze standardem IRIS (ISO/TS 22163) lub innym
równoważnym standardem zarządzania jakością (np. ISO 9001).”.
§ 1 ust. 2 PPU:
„Wykonawca oświadcza, że posiada wdrożony system zarządzania jakością w
oparciu o standard IRIS (ISO/TS 221
63) lub inny równoważny standard zarządzania jakością
(np. ISO 9001).
” 4) § 4 ust. 6 pkt 4) PPU:
„4) wykonania naprawy EZT, zgodnie z dokumentacjami: Systemu Utrzymania,
techniczną, konstrukcyjną, technologiczną oraz Warunkami Technicznymi Wykonania i
Odb
ioru (WTWiO),a także odpowiednimi Polskimi Normami, Europejskimi Normami,
Normami Branżowymi i Zakładowymi, obowiązującymi w okresie trwania umowy oraz
standardami w zakresie jakości, niezawodności i bezpieczeństwa technicznego określonymi
w IRIS (ISO/TS 2
2 163) lub inny równoważny standardzie zarządzania jakością (np. ISO
9001). Zamawiający wyklucza stosowanie materiałów, produktów chemicznych,
petrochemicznych i innych niezgodnych z obowiązującymi nomami w zakresie objętym
przedmiotem umowy. Zestawienie o
bowiązujących dokumentów i przepisów w zakresie
napraw elektrycznych
zespołów trakcyjnych stanowi załącznik nr 4 do umowy.”
ust. 10 załącznika nr 4 do PPU:
„10. Norma ISO/TS 22163 (IRIS) lub Norma ISO 9001”.
z uwzględnieniem dalszych konsekwencji powyższych zmian, w szczególności opisania i
podania zasad oceny spe
łnienia i uznawania równoważności certyfikatów.
W konsekwencji, w zaistniałym stanie faktycznym i prawnym, mając na uwadze
przytoczoną argumentację oraz przepisy Pzp, należy uznać, że niniejsze odwołanie jest w
pełni uzasadnione i konieczne.
Odwołujący na posiedzeniu cofnął zarzuty wskazane w puncie 3 i 4 odwołania,
a
dotyczące naruszenia art. art. 99 ust. 4 i ust.5 Pzp a dotyczące ustanowienia w ramach
opisu przedmiotu zamówienia (w rozdziale IV ust. 4 SWZ, Sekcja II.2.4) ust. 5 Ogłoszenia o
zamówieniu, w § 1 ust. 2 i § 4 ust. 6 pkt 4) Załącznika nr 8 do SWZ posiadania przez
Wykonawcę wdrożonego systemu zarządzania jakością potwierdzonego certyfikatem IRIS
(ISO/TS 22163) .
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie piśmie z dnia 3 listopada 2021 r. wniósł o
oddalenie odwołania. W zakresie podtrzymanych przez Odwołującego zarzutów - naruszenia
art. 112 ust. 1 w zw. z art. 99 ust. 4 Pzp. (nr 1 i 2 odwołania) szczególności podał:
…) początkowo Zamawiający w celu spełnienie warunków udziału w Postepowaniu w
rozdziale VII ust. 2 pkt 4) lit. a) S WZ oraz w sekcji III. 1.3) ust. I lit. a) Ogłoszenia o
zamówieniu, Zamawiający postawił następujący warunek dotyczący zdolności technicznej
lub zawodowej:
„Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że w okresie
ostatnich trzech lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie
wykonał należycie co najmniej jedną usługę obejmującą swoim zakresem wykonanie
cz
ynności przeglądowych zgodnie z trzecim, czwartym lub piątym poziomem utrzymania co
najmniej pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych z napędem asynchronicznym oraz
prędkością eksploatacyjną co najmniej 160 km/h, o łącznej wartości nie mniejszej niż
zł netto (słownie: jeden milion złotych 00/100 netto)”
Następnie Zamawiający w ramach wyjaśnień treści SWZ — w tym również w wyniku
postulatów złożonych przez Odwołującego - (plik: Odpowiedź na I wniosek Wykonawcy,
zmiana SWZ) zamieszczonych na stronie Zam
awiającego dnia 13.10.2021r. oraz
sprostowania Ogłoszenia o zamówieniu opublikowanego w DU UE tego samego dnia,
dokonał modyfikacji powyższego warunku opisanego w rozdziale VII ust. 2 pkt 4) lit. a) SWZ
oraz w sekcji 111. 1 .3) ust. 1 lit. a) Ogłoszenia o zamówieniu w sposób następujący:
„Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że w okresie
ostatnich trzech lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie
wykonał należycie co najmniej jedną usługę obejmującą swoim zakresem wykonanie
czynno
ści przeglądowych zgodnie z trzecim, czwartym lub piątym poziomem utrzymania co
najmniej pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych z napędem asynchronicznym oraz
prędkością eksploatacyjną co najmniej 120 km/h, o łącznej wartości nie mniejszej niż 1 000
,00 zł netto (słownie: jeden milion złotych 00/100 netto)”
Zamawiający obecnie sprecyzował warunek udziału w postępowaniu adekwatnie,
dostosowując go do prędkości eksploatacyjnej co najmniej 120 km/h. Tym samym
Zamawiający obecnie określił wymóg posiadania przez Wykonawcę doświadczenia w
wykonywaniu czynności przeglądowo naprawczych na EZT charakteryzujących się zbliżoną
konstrukcją co EZT będące przedmiotem zamówienia.
…)
1. W zakresie wymogu wykazania, że naprawa dotyczyła jednoczesnego wykonania
minimum 5 napraw EZT w ramach jednej umowy:
Zamawiający uznał, że jedynie takie łączne określenie wymagań, które muszą być
spełnione łącznie, daje gwarancję prawidłowej realizacji usługi przez Wykonawcę.
Zamówienie ogłoszone przez Koleje Mazowieckie dotyczy wykonania usługi naprawy 4
poziomu utrzymania aż na 33 EZT serii EN57 (dalej EZT). Niewątpliwie sam charakter
naprawy na poziomie P4 jest czynnością złożoną. Plan wykonania napraw przewiduje
wykonywanie powyższej usługi w sposób ciągły,
a Zamawiający zamierza skierować do
napra
wy wszystkie pojazdy objęte zamówieniem w ciągu 19 - 20 miesięcy, przy czym
Zamawiający wymaga wykonania naprawy w poziomie utrzymania P4 każdego
elektrycznego zespołu trakcyjnego, w terminie nie dłuższym niż 55 dni kalendarzowych,
licząc od dnia przekazania elektrycznego zespołu trakcyjnego do naprawy. Mając na to
względzie należy wskazać, że Wykonawca będzie zobowiązany do wykonywania kilku
napraw jednocześnie. Zamawiający musi mieć zatem pewność, że Wykonawca będzie w
stanie wykonać w ramach jednej umowy, w sposób powtarzalny i jednoczesny, naprawy
wielu EZT. Podnieść również należy, że w przypadku zaistnienia pewnych okoliczności (np. z
uwagi na wadliwość wykonania usługi i postepowania reklamacyjnego, opóźnienia w
dostawach itp.) może wystąpić jeszcze większa kumulacja liczby EZT będących w trakcie
wykonywania usługi. To wymusza sformułowanie wymagań w taki sposób, aby zamówienie
zostało udzielone podmiotowi, które te naprawy wykona w terminie. W pierwszej kolejności
należy zaprzeczyć twierdzeniom Odwołującego, jakoby elektryczne zespoły trakcyjne były
nowym rozwiązaniem na rynku polskim, a w konsekwencji nie było możliwe pozyskanie
stosownego doświadczenia przez Odwołującego. Na podstawie powszechnie dostępnych
źródeł można ustalić, że EZT były produkowane w Polsce już od roku 1936 (źródło:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Elektryczny
zespół trakcyjny), natomiast już od roku 2004
poszczególni przewoźnicy w Polsce wdrażają do eksploatacji nowe pojazdy EZT nowej
generacji. Należy zwrócić uwagę, że przedmiotem zamówienia są pojazdy EZT serii EN 57
które wyprodukowane były w latach 1962-1993, a następnie w roku 2013 przeszły gruntowną
modernizację. Należy także stwierdzić, że argumentacja Odwołującego dotycząca objęcia
pojazdów długoletnimi okresami 10 letniej gwarancji jest całkowicie chybiona. Argumentacja
ta dotyczy bowiem nowych pojazdów EZT nabywanych przez przewoźników sukcesywnie od
2004r. czyli nowego taboru objętego gwarancją producenta. Podczas gdy przedmiotem
zamówienia objęte są pojazdy EZT serii 2() EN 57 produkowanymi w latach 1962-1993,
które przeszły modernizację. A zatem pojazdy te nie były dostarczone jako nowe i terminy 10
letnich okresów gwarancji producenta nie miały zastosowania. Pojazdy te przeszły już
wielokrotnie poszczególne procedury przeglądowe w tym również usługi naprawy 4 poziomu
utrzymania, które są realizowane od wielu lat przez szereg różnych podmiotów obecnych na
rynku. Co oznacza, że Odwołujący mógł zdobyć wymagane doświadczenie. Określenie
przedmiotowego wymogu
przez Zamawiającego — przede wszystkim w zakresie objęcia
wykonania pięciu usług w ramach jednej umowy — jest kluczowe dla zabezpieczenia jego
interesów ze względu na objęcie niniejszym Postępowaniem aż 33 szt. pojazdów EZT.
Wymóg ten ma zatem na celu zapewnienie tego, że potencjalny wykonawca będzie w stanie
przyjąć do naprawy odpowiednią liczbę pojazdów Zamawiającego w odpowiednim przedziale
czasu.
Doświadczenie w ramach realizacji odpowiednio dużych usług w ramach jednej
umowy (jednoczesne wykonanie minimum 5 napraw) gwara
ntuje, że wykonawca będzie w
stanie bez opóźnień naprawić wszystkie pojazdy, których naprawa jest przedmiotem
zamówienia, a nie, np. dokonać napraw kilku pojazdów w odpowiednim terminie, przy
jednoczesnym opóźnieniu się z inną partią napraw. W przypadku wykazania doświadczenia
pojedynczymi naprawami realizowanymi w ramach różnych umów. możliwe jest dowolne
"żonglowanie” usługami przez Wykonawców, poprzez wykazanie pewnych tylko
pojedynczych usług wykonanych bez opóźnień i należycie, a pominięcie przez podmioty
ubiegające się o udzielenie zamówienia napraw wykonanych z opóźnieniem w ramach
innych umów. Przez co zamawiający nie mógłby zweryfikować, że Wykonawca daje rękojmie
należytego wykonania umowy. Tylko w przypadku wykazania kilku napraw pojazdów
wykon
anych w ramach jednej umowy można stwierdzić, że dany wykonawca jest w stanie
sprostać wielkości przedmiotowego zamówienia.
Podobnie dotyczy to umów zakończonych, gdyż wiadomo, że zostały wykonane. a
jeśli tak, że zostały wykonane należycie, Postulat Odwołującego dot. możliwości wykazania
się również usługą wykonywaną (niezakończoną). jest nie logiczny i powodowałby obniżenie
standardów zamawiającego. gdyż Zamawiający nie miałby pewności. że usługa taka w
ogóle zostanie zakończona, a umowa zrealizowana należycie.
Wskazać należy, że przedstawione przez Odwołującego zestawienie realizowanych
jednocześnie pojazdów EZT, z którego wynika, że w jednym czasie realizowane było lub
będzie jednocześnie nawet 12 pojazdów, niczemu nie dowodzi, albowiem nie wynika z tego
które naprawy zostaną w ogóle zrealizowane, które wykonane należycie, a które
nienależycie, które w terminie, a które w opóźnieniu. Jest to wewnętrzne zestawienie
Odwołującego, które nawet nie jest opatrzone podpisem. Rzetelnych informacji może
Zamawiaj
ącemu jedynie dostarczyć wykazanie się przez Wykonawcę jedną umową
zakończoną w sposób należyty, w ramach której realizowane były naprawy kilku pojazdów,
co więcej w ramach jednej, a nie kilku umów. Dodatkowo wymaga ponownie podkreślenia,
że naprawy P4 na poszczególnych EZT będą prowadzone równolegle, co stanowić będzie
znaczne obciążenie dla Wykonawcy realizującego taką usługę. Zamawiający wprowadzając
wymóg wykazania się zdolnością techniczną lub zawodową poprzez należyte wykonanie w
ramach jednej
usługi co najmniej pięć napraw EZT* w rzeczywistości określił ten warunek w
przystępny, proporcjonalny i adekwatny do przedmiotu zamówienia sposób. a mianowicie
wymaga
doświadczenia w wykonaniu dużo znacznie mniejszej ilości usług niż w odniesieniu
do planowanyc
h 33 sztuk EZT. Mianowicie Zamawiający wymaga doświadczenia na liczbie
pojazdów stanowiącej ok. 15 % liczby pojazdów będących przedmiotem zamówienia w
Postepowaniu (33 EZT).
Dodatkowo należy podkreślić, że Zamawiający dopuścił wykazanie
się doświadczeniem technicznym, także w ramach przeglądu P3— czyli przeglądu (naprawy)
niższego rzędu, który swoim zakresem obejmuje mniej czynności i jest mniej „wymagający”
(mniej obciążający wykonawcę). Takie określenie warunku- poprzez dopuszczenie
wyk
azania się usługami niższego rzędu- w rzeczywistości znacznie bardziej otwiera dostęp
do postępowania potencjalnych oferentów. Z drugiej jednak strony w połączeniu z
pozostałymi wymogami daje gwarancję Zamawiającemu, że przy znacznej ilości pojazdów
„przebywających” na przeglądzie P4, wykonawca będzie w stanie usługę wykonać
terminowo
i należycie. Wykonawca kwestionując wymóg wykazania co najmniej jednej usługi
obejmującej swoim zakresem wykonanie naprawy co najmniej pięciu EZT, twierdzi, że w
przypadku większości tego rodzaju zamówień (naprawy P4) dotyczą one jednorazowej (w
ramach jednej umowy) naprawy niewielkiej ilości elektrycznych zespołów trakcyjnych, stąd
jego zdaniem pojedyncze usługi/umowy dotyczą pojedynczych napraw. Zdaniem
Odwołującego z uwagi na powyższe nieuzasadnione jest wymaganie od wykonawców
legitymowania się doświadczeniem przy wykonywaniu czynności przeglądowych utrzymania
co najmniej pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych wyłącznie w ramach jednej umowy. Z
takim twierdzeniem Odwołującego nie sposób się zgodzić i nie jest ono oparte na prawdzie.
Przeczą temu dotychczasowe naprawy P4 realizowane choćby tylko przez samego
zamawiającego w analogicznych postępowaniach, których przedmiotem były naprawy dużej
ilości EZT. Wskazać w tym miejscu należy na analogiczne zamówienia realizowane tylko
przez Koleje Mazowieckie oraz ilości pojazdów kierowanych do naprawy P4 w ramach jednej
umowy.
Przykładowo w postępowaniu prowadzonym w 2019r. o nr ref. MWZ3.26.94.2019,
jego przedmiotem było wykonanie aż trzydziestu dziewięciu (39) napraw w poziomie
utrzymania P4 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dowód: Wyciąg z SIWZ w postępowaniu
prowadzonym przez
„Koleje Mazowieckie — KM” o nr ref. MWZ3.26.94.2019 (znajdujący się
w aktach postępowania sygn. akt KIO 2291/21 i 2300/21).
Dalej w postępowaniu prowadzonym w 2017r. o nr ref. MWZ1-26-65-2017, jego
przedmiotem było wykonanie dziesięciu (10) EZT typu Flirt Polska serii ER75 napraw w
poziomie utrzymania P4.
Dowód: Wyciąg z SIWZ w postępowaniu prowadzonym przez
„Koleje Mazowieckie — KM” o nr ref. MWZI -26-65-2017 (znajdujący się w aktach
postępowania Sygn. akt KIO 2291/21 i 2300/21).
Dalej w postępowaniu prowadzonym w 2018r. o nr ref. MWZ3.26.113.2018, jego
przedmiotem było wykonanie 27 napraw na poziomie P4 EZT serii EN57AL oraz napraw na
poziomie P4 aż 23 EZT serii EN57AKM. Dowód: Wyciąg z SIWZ w postępowaniu
prowadzonym przez Koleje Mazowieckie
— KM” o nr ref. MWZ3.26.113.2018 (znajdujący się
w aktach postępowania Sygn. akt KIO 2291/21 i 2300/21).
Dalej w pos
tępowaniu prowadzonym w 2021r. o nr ref. OPZ-210-1/2021, jego
przedmiotem było wykonanie 9 napraw na poziomie P 3 EZT serii 35WE wraz z pracami
dodatkowymi. Dowód: Wyciąg z SIWZ w postępowaniu prowadzonym przez SKM w
Warszawie 0 nr ref. OPZ-210-1/2021.
Dal
ej w postępowaniu prowadzonym w 2021r. o nr ref. KS/ZP/10/2021, jego
przedmiotem jest wykonanie kilku napraw na poziomie P3 EZT serii EN 75.
Dowód: Wyciąg
z SIWZ w postępowaniu prowadzonym przez Koleje Śląskie sp. z o.o. o nr ref.
KS/ZP/10/2021.
A zatem uz
nać należy, że warunek jest proporcjonalny i adekwatny do zakresu
zamówienia, którego przedmiotem jest naprawa P4 aż 33 pojazdów EZT.
Warunek wykazania, że naprawa dotyczyła jednoczesnego wykonania minimum 5
napraw w ramach jednej umowy nie jest nieproporcjonalny. Po
dkreślenia wymaga, że ma on
na celu upewnienie sic, że podmiot ubiegający się o udzielenie zamówienia ma możliwości
techniczne i organizacyjne. aby wykonać odpowiednią liczbę napraw w odpowiednim czasie.
Wykazanie, że naprawy EZT dotyczyły minimum 5 napraw w ramach jednej umowy, będzie
oznaczało, że dany wykonawca ma odpowiednie możliwości techniczne do tego, aby
sprostać liczbie napraw pojazdów, które będzie musiał wykonać w ramach realizacji
zamówienia przy zachowaniu odpowiednich terminów napraw. Oznacza to zatem, że
kwestionowany przez Odwołującego wymóg jest proporcjonalny i konieczny dla
zabezpieczenia należytego wykonania zamówienia. Należy także wskazać, że ustanowienie
tego wymogu ma na celu zagwarantowanie tego, żeby o udzielenie zamówienia ubiegały się
podmioty będące w stanie zagwarantować wykonanie napraw w określonym terminie
wymaganym przez Zamawiającego. Jest to szczególnie ważne ze względu na dużą liczbę
pojazdów, które będą podlegały naprawie. Wymóg ten ma również zapewnić udzielenie
zam
ówienia podmiotowi, który będzie w stanie wykonać naprawy będące przedmiotem
zamówienia w odpowiednio krótkim czasie, tak aby Zamawiający nie musiał wyłączać
nadmiernej liczby pojazdów z ruchu i był w stanie realizować przewozy pasażerskie zgodnie
z
obowiązującym go rozkładem jazdy. Wymaganie przez Zamawiającego limity napraw P4 w
EZT realizowanych w ramach jednej umowy jest celowe, proporcjonalne i adekwatne ze
względu na ilość przedmiotowego zamówienia (33 EZT) i uzasadnione potrzeby
Zamawiającego w niniejszym postępowaniu. W związku z tym wymóg tego, aby potencjalni
wykonawcy wylegitymowali się doświadczeniem w dokonywaniu minimum 5 napraw w
ramach jednej umowy, określony w SWZ nie jest wymogiem nieproporcjonalnym do celu
zamówienia. To właśnie obiektywne potrzeby Zamawiającego są podstawą ustalenia tego
wymogu. Zamawiający jako przewoźnik realizujący pasażerskie przewozy kolejowe musi
dysponować odpowiednim taborem do ich realizacji. W związku z tym konieczne jest
wyznaczenie takiego wymogu, aby za
mówienie zostało powierzone podmiotowi dającemu
rękojmię jego należytej realizacji. Co więcej określenie przedmiotowego wymogu przez
Zamawiającego jest kluczowe dla zabezpieczenia jego interesów ze względu na objęcie
Postępowaniem aż 33 szt. pojazdów EZT.
2. W przedmiot
owym Postępowaniu Zamawiający dopuszcza do udziału w
Postępowaniu wykonawców posiadających doświadczenie przy realizacji umów w zakresie
obsługi trzeciego poziomu utrzymania (P3) (tj. poziomu niższego niż objęty przedmiotem
zamówienia— P4). Nie można zgodzić się ze stanowiskiem Odwołującego, że dopuszczenie
wykonawców posiadających doświadczenie przy realizacji przeglądów na niższym poziomie
(P 3, nieadekwatnym do przedmiotu zamówienia i wymagającym znacznie krótszego czasu
realizacji), jest nielogiczne i s
ubiektywnie ustala krąg podmiotów mogących przystąpić do
Postępowania. Zamawiający formułując ten wymóg rozszerzył krąg potencjalnych
Wykonawców, albowiem większa konkurencja w postępowaniu daje zamawiającemu
możliwość uzyskania korzystniejszej oferty, a tym samym pozwala na bardziej efektywne
wydatkowanie środków publicznych. W ramach tej części warunku możliwe jest wykazanie
się wykonaniem usługi na niższym poziomie utrzymania P3, co zdaniem Zamawiającego
znacznie rozszerza grono potencjalnych ofer
entów, albowiem wykonywanie tego rodzaju
usług na rynku jest znacznie powszechniejsze, ze względu na częściej przypadające
przeglądy na tym poziomie (częstotliwość wykonania przeglądów na poszczególnych
poziomach zgodnie z DSU, P 3- co 200.000 km lub co 13 m-cy, P4- 1.000.000 km lub co 5
lat).
Należy również wskazać, że ewentualne zaostrzenie tego wymogu powoduje
ograniczenie potencjalnego grona wykonawców, gdyż ogranicza dopuszczone przez
Zamawiającego doświadczenie w wykonaniu napraw na poziomach P 3, P4 i P5 tylko do
usług na poziomie P4 i P5. Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na fakt, że Zamawiający
obniżając poziom doświadczenia do P 3, z drugiej strony określił pozostałe wymogi dla tego
warunku, tak aby zabezpieczyć swoje uzasadnione potrzeby w niniejszym postępowaniu. W
ocenie Zamawiającego jedynie takie łączne określenie wymagań, które muszą być spełnione
łącznie, daje gwarancję prawidłowej realizacji usługi przez Wykonawcę. Zamówienie
ogłoszone przez Koleje Mazowieckie dotyczy wykonania usługi naprawy 4 poziomu
utrzymania na 33 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych (dalej EZT) serii EN 57.
Niewątpliwie sam charakter naprawy na poziomie P4 jest czynnością złożoną. Dlatego też
Zamawiający mając tę okoliczność na uwadze, poza doświadczeniem w wykonaniu napraw
na poziomach P3, P4 i P 5, wy
maga również wykazania się zdolnością techniczną lub
zawodową poprzez należyte wykonanie w ramach jednej usługi co najmniej pięciu napraw
EZT, z napędem asynchronicznym oraz prędkością eksploatacyjną co najmniej 120 km/h, o
wartości łącznej nie mniejszej niż 1.000.000,00 PLN netto. W tej sytuacji już dwa pozostałe
wymogi sformułowane przez Zamawiającego tj. wykazanie 5 napraw EZT w ramach jednej
umowy z napędem asynchronicznym oraz prędkość eksploatacyjna tych pojazdów co
n
ajmniej 120 km/h, mają na celu upewnienie się, że podmiot ubiegający się o udzielenie
zamówienia ma możliwości techniczne i organizacyjne, aby wykonać odpowiednią liczbę
napraw w odpowiednim czasie, a także że Wykonawca będzie w stanie wykonać w ramach
jed
nej umowy, w sposób powtarzalny i jednoczesny, naprawy wielu EZT i jest to kluczowe
dla zabezpieczenia interesów Zamawiającego. Wprowadzanie dalej idących zmian tego
warunku (ograniczając doświadczenie jedynie do zakres naprawy wyłącznie do P4 i P5)
prowad
ziłoby do wprowadzania warunku bardzo zbliżonego do warunku tożsamego z
przedmiotem zamówienia, o których wspomina Odwołujący na str. 10 odwołania. W tym
miejscu należy zwrócić uwagę na bogate, ugruntowane orzecznictwo KIO, z którego wynika,
że warunki proporcjonalne, nie oznaczają warunków tożsamych z przedmiotem zamówienia
(np. wyrok KIO 1800/20).
Przy czym wskazać należy, że zgodnie z art. 116 ust. 1 pzp,
zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu w sposób proporcjonalny do
przedmio
tu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego
wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając jako minimalne poziomy zdolności. Jak
wskazano w wyroku
KIO 1500/19 zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu oraz
wymagane od wykonaw
ców środki dowodowe w sposób proporcjonalny do przedmiotu
zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania
zamówienia, w szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. Podnieść.
także należy, że decyzja w zakresie ustanowienia warunku, jego rodzaju, rozmiaru czy
zakresu, należy do zamawiającego. To na zamawiającym spoczywa odpowiedzialność, za
uksztaltowanie warunku udziału w postępowaniu w taki sposób, aby każdy wykonawca, który
wykaże się spełnieniem warunku, mógł być jednocześnie zdolny do wykonania przedmiotu
zamówienia (tak w wyroku KIO 550/20). Zamawiający wskazuje także, że niewątpliwie
istnieją obiektywne różnice między P3, a P4, ale Przystępujący po stronie Zamawiającego
[Public Transport Service Sp. z o.o.
w postępowaniu odwoławczym sygn. akt KIO 2291/21
wykazał złożonym dowodem (pismo z 16.09.2021 r. Modeltrans Poznań Sp. z o.o.), że
podmioty mające doświadczenie na poziomie P 3 mogą dysponować stosowną infrastrukturą
i kadrą do P4. Dowód: pismo z 16.09.2021 r. Modeltrans Poznań Sp. z o.o. (znajdujące sie w
aktach sprawy KIO 2291/21) na okoliczność że podmioty mające doświadczenie na poziomie
P 3 mogą dysponować stosowną infrastrukturą i kadrą do P4. Dodatkowo ewentualne
różnice istniejące w P 3 i P4 mogą być przecież wykonane przez Wykonawcę przy
wykorzystaniu zasobów osób trzecich lub w ramach oferty konsorcjum. Wskazać także
należy że takie obniżenie wymogu na P3 przy przedmiocie zamówienia na P4 nie stanowi
novum w zamówieniach publicznych i jest często praktykowane przez innych
Zamawiających. Dowód: akta postępowania Sygn. akt KIO 2300/21 i znajdujących się tam
załączników nr 9, jak i nr 1, 2, 3, 4 i 5 do pisma procesowego Przystępującego Public
Transport Service sp. z o.o.
Reasumując, w przedmiotowym Postępowaniu Zamawiający dopuszczając do udziału
w Postępowaniu wykonawców posiadających doświadczenie przy realizacji umów w zakresie
obsługi trzeciego poziomu utrzymania (P3) (tj. poziomu niższego niż objęty przedmiotem
zamówienia— P4) nie naruszył przepisów p.z.p. gdyż wprowadził warunki proporcjonalne,
nie pozostające w wewnętrznej sprzeczności, a przede wszystkim, gwarantujący wybór
odpowiedniego wykonawcy, dającego gwarancję należytego wykonania umowy.
Zamawiający wskazał na stanowisko Krajowej Izby Odwoławczej m.in. w
uzasadnieniu do orzeczenia KIO 2921/21 oraz KIO 1320/21 i w konkluzji
stwierdził:
Celem postawionego przez Zamawiającego warunku udziału w postępowaniu, jest
zapewnienie, aby zamówienie zostało powierzone podmiotowi dającemu rękojmię jego
należytej realizacji. Zamawiający zachował przy tym równowagę pomiędzy jego tak
rozumianym interesem, a interesem wykonawców poprzez rozszerzenie kręgu potencjalnych
Wykonawców (poprzez wykazanie się wykonaniem usługi na niższym poziomie utrzymania
P3).
Zmniejszenie wymagań przez Zamawiającego do wykazania się przez potencjalnych
wykonawców pojedynczą usługą, czy nawet trzema usługami w ramach jednak różnych-
odrębnych umów, nie gwarantuje potwierdzenia, że dany wykonawca ma wymagane
doświadczenie i zdolność wykonania zamówienia dla tak dużej ilości pojazdów i przy
wykonywaniu jej równocześnie na kilku pojazdach. Stąd zdaniem Zamawiającego na gruncie
niniejszego Postępowania, w odniesieniu do postawionego warunku, brak jest podstaw do
przyjęcia, że doszło do naruszenia art. 16 pkt. 1-3 p.z.p. Doświadczenie w ramach realizacji
odpowiednio dużych usług gwarantuje, że wykonawca będzie w stanie bez opóźnień
naprawić wszystkie pojazdy, których naprawa jest przedmiotem zamówienia, a nie, np.
dokonać napraw kilku pojazdów w odpowiednim terminie, przy jednoczesnym opóźnieniu się
z inną. W przypadku wykazania doświadczenia pojedynczymi naprawami realizowanymi w
ramach różnych umów, możliwe jest wybiórcze wykazanie się prawidłowymi naprawami
zrealizowanymi w ramach je
dnych umów przy jednoczesnym pominięciu przez podmioty
ubiegające się o udzielenie zamówienia napraw nienależytych wykonanych z opóźnieniem w
ramach innych umów. W przypadku wykazania napraw wykonanych w ramach jednej umowy
można stwierdzić, że dany wykonawca jest w stanie sprostać wielkości zamówienia.
Podobnie dotyczy to umów zakończonych, gdyż dopiero w przypadku takich umów wiadomo
wówczas, że w ogóle zostały one wykonane, bez opóźnień i w sposób należyty. Mając te
kwestie na
względzie. trzeba dodać. że żądanie zmiany ogłoszenia i SWZ, które formułuje
Odwołujący są zupełnie bezpodstawne i w zasadniczy sposób obniżyłyby poziom
doświadczenia. którym powinien się wykazać potencjalny wykonawcą. Tak ukształtowane
warunki postępowania (zgodnie z żądaniem Odwołującego) nie będą mogły zapewnić
Zamawiającemu, że wyłoniony w postępowaniu wykonawca wykona zamówienie w sposób i
w terminie, który będzie do pogodzenia z działalnością Zamawiającego. W związku z
powyższym nie można zgodzić się z zarzutem o bezzasadności i nieproporcjonalności
wymogów postawionych przez Zamawiającego w ogłoszeniu i SWZ w zakresie obowiązku
legitymowania się odpowiednim doświadczeniem. Wszystkie te wymogi są uzasadnione i
dążą do zapewnienia tego, aby w postępowaniu brały udział te podmioty, które są w stanie
wykazać, że ich możliwości techniczne pozwalają na realizację zamówienia. Mając
powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że Zamawiający w bardzo szczegółowy sposób
przeanalizował każdy z elementów tego warunku - jednostkowo i sumarycznie. W ocenie
Zamawiającego przedstawiony zarzut nie zasługuje na uwzględnienie, a dokonana przez
Zamawiającego czynność, polegająca na opisaniu warunku udziału w postępowaniu w
zakresie zdolności technicznej i kwalifikacji zawodowych, została opisana w sposób
pr
zystający do uzasadnionych obiektywnych potrzeb Zamawiającego, z uwzględnieniem
interesu potencjalnych wykonawców.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego wnosząc o oddalenie
odwołania przystąpił wykonawca Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Mińsk
Mazowiecki" S
półka Akcyjna z siedzibą w Mińsku Mazowieckim.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu że warunek dotyczący zdolności technicznej
lub zawodowej
został opisany w rozdziale VII ust. 2 pkt 4) lit. a) SWZ oraz w Sekcji III.1.3)
ust. 1 lit. a) Ogłoszenia z naruszeniem zasad określonych w art. 16 pkt 1 – 3 Pzp, wskazując
na naruszenie uczciwej konkurencji,
równego traktowania wykonawców oraz przejrzystości i
proporcjonaln
ości. Wskazał ponadto na przepis:
(1) art. 112 ust. 1 w zw. z art. 99 ust. 4 Pzp
podnosząc (...) ich nieprawidłowe
zastosowanie i ustanowienie warunków udziału w Postępowaniu w sposób, który
uniemożliwia udział w Postępowaniu wykonawcom zdolnym do należytego wykonania
zamówienia, poprzez ustanowienie nieproporcjonalnego do przedmiotu zamówienia oraz
naruszającego równe traktowanie wykonawców i uczciwą konkurencję (…) z uwagi na (…)
postawienie wymogu dysponowania doświadczeniem polegającym na wykonaniu należycie
w ramach co
najmniej (tylko) jednej usługi obejmującej swoim zakresem wykonanie
czynności przeglądowych zgodnie z trzecim, czwartym lub piątym poziomem utrzymania aż
co najmniej pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych z napędem asynchronicznym oraz
prędkością eksploatacyjną co najmniej 120 km/h, o łącznej wartości nie mniejszej niż 1 000
000,00 zł netto (słownie: jeden milion złotych 00/100 netto), nie dopuszczając (…)
legitymowania się doświadczeniem przy zrealizowanych już naprawach w ramach usługi
częściowo wykonanej, podczas, gdy niedopuszczenie w ramach warunku udziału
dotyczącego doświadczenia przy realizacji napraw elektrycznych zespołów trakcyjnych takiej
samej łącznej ilości pojazdów w ramach większej ilości usług/umów, przy jednoczesnym
dopuszczeniu doświadczenia przy realizacji przeglądów na mniejszym poziomie niż objętym
przedmiotem zamówienia (tj. P3)”.
Wniósł o zmianę warunku w następujący sposób: „Zamawiający uzna warunek za
spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich trzech lat, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie wykonał należycie czynności
przeglądowe zgodnie z trzecim, czwartym lub piątym poziomem utrzymania co najmniej
trzech elektrycznych zespołów trakcyjnych z napędem asynchronicznym oraz prędkością
eksploatacyjną co najmniej 120 km/h w ramach jednej lub kilku umów, o łącznej wartości nie
mniejszej niż 1 000 000,00 zł netto (słownie: jeden milion złotych 00/100 netto);
W przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych, wykonawca może wykazać się również
usługą wykonywaną (niezakończoną), jeżeli wartość części wykonanej usługi jest nie niższa
niż wartość wymagana powyżej.” - z uwzględnieniem dalszych konsekwencji powyższych
zmian
”.
Odwołanie nie podlega uwzględnieniu.
Izba uznała, że argumentacja podnoszona w odwołaniu i na rozprawie nie świadczy,
że Zamawiający ustalonym warunkiem w zakresie „dysponowania doświadczeniem
polegającym na wykonaniu należycie w ramach co najmniej (tylko) jednej usługi obejmującej
swoim zakresem wykonanie czynności przeglądowych zgodnie z trzecim, czwartym lub
piątym poziomem utrzymania aż co najmniej pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych z
napędem asynchronicznym z uwagi na niedopuszczenie takiej samej łącznej ilości pojazdów
w ramach większej ilości usług/umów, przy jednoczesnym dopuszczeniu doświadczenia przy
realizacji przeglądów na mniejszym poziomie niż objętym przedmiotem zamówienia (tj. P3)”
– naruszył zasady uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców oraz
przejrzyst
ości i proporcjonalności wymagane przepisem art. 16 Pzp.
Przedmiotem umowy
w niniejszym postępowaniu (§ 1 ust.1 projektowane
postanowienia umowy
– zał. Nr 8 do SWZ) jest wykonanie 33 napraw w poziomie utrzymania
P4 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) serii EN57 zmodernizowanych według
dokumentacji technicznej. Pla
n wykonania napraw przewiduje wykonywanie usługi w sposób
ciągły,
a Zamawiający – jak podkreślał - zamierza skierować do naprawy wszystkie pojazdy
objęte zamówieniem w ciągu 19 - 20 miesięcy, przy czym wymaga wykonania naprawy w
poziomie utrzymania P4 każdego elektrycznego zespołu trakcyjnego, w terminie nie
dłuższym niż 55 dni kalendarzowych, licząc od dnia przekazania elektrycznego zespołu
trakcyjnego do naprawy. Wykonawca zatem
będzie zobowiązany do wykonywania kilku
napra
w jednocześnie i Zamawiający niewątpliwie powinien mieć pewność, że wykonawca
będzie w stanie wykonać w ramach jednej umowy, w sposób powtarzalny i jednoczesny,
naprawy wielu EZT
także w przypadku większej kumulacji liczby EZT będących w trakcie
wykonywani
a usługi skutkiem zaistnienia takich okoliczności jak przykładowo: postępowanie
reklamacyjne, czy
opóźnienia w dostawach itp.
Zamawiający wymaga – zgodnie z warunkiem - doświadczenia wykonawcy na liczbie
pojazdów stanowiącej ok. 15 % liczby pojazdów będących przedmiotem zamówienia w
Postepowaniu (33 EZT).
Zamawiający także dopuścił wykazanie się doświadczeniem
technicznym, w ramach przeglądu P3 - czyli przeglądu (naprawy) niższego rzędu, który
zakresem obejmuje
niewątpliwie mniej czynności i jest mniej „wymagający” (mniej
obciążający wykonawcę). Zatem takie określenie warunku - poprzez dopuszczenie
wykazania się usługami niższego rzędu - w rzeczywistości znacznie bardziej otwiera dostęp
do postępowania potencjalnych oferentów. W połączeniu z kolei z pozostałymi wymogami
może stanowić dla Zamawiającego gwarancję, że przy znacznej ilości pojazdów
„przebywających” na przeglądzie P4, wykonawca będzie w stanie usługę wykonać
terminowo i należycie. Tak jak wskazywał Zamawiający naprawy P4 na poszczególnych
EZT będą prowadzone równolegle, co stanowić będzie znaczne obciążenie dla wykonawcy
realizującego taką usługę. Zgodnie z projektem umowy zamawiający zastrzegł przekazanie
do naprawy w danym kwartale 8
pojazdów (§ 5 ust.1 projektowane postanowienia umowy).
Wskazane
okoliczności dowodzą, że konieczność wykazania się zdolnością realizacji
naprawy
w cyklu ciągłym wynika z obiektywnych potrzeb Zamawiającego, a zmniejszenie
wymagań do wykazania się przez potencjalnych wykonawców pojedynczą usługą, czy nawet
trzema usługami w ramach jednak różnych - odrębnych umów, nie gwarantuje
potwierdzenia, że dany wykonawca posiada wymagane doświadczenie i zdolność wykonania
zamówienia w ramach tak dużej ilości pojazdów i przy wykonywaniu jej równocześnie – w
krótkim terminie - na kilku pojazdach. Izba zwraca uwagę, że Zamawiający terminowi
realizacji nadał w SWZ istotne znaczenie. Według SWZ (rozdz. XVI), termin wykonania
naprawy P4 każdego elektrycznego zespołu trakcyjnego stanowi istotne drugie z kryteriów o
wadze 30%. Ustalono w tym przypadku punktac
ję (max) i w odniesieniu do skrócenia
terminu do 45 dni
(i mniej) można uzyskać 30 punktów.
Tym samym
w świetle argumentacji Zamawiającego i twierdzeń Odwołującego nie
można uznać, że wymaganie dotyczące posiadania doświadczenia przez wykonawców -
wykaz
ania się zdolnością techniczną lub zawodową - w zakresie należytego wykonania w
ramach jednej usługi co najmniej pięć napraw EZT jest warunkiem naruszającym uczciwą
ko
nkurencję oraz nieprzejrzystym, nieproporcjonalnym i nieadekwatnym do przedmiotu
zamówienia.
Izba orzekając w niniejszej sprawie uwzględniała regułę z art. 555 Pzp zgodnie z
którą Krajowa Izba Odwoławcza orzeka tylko w zakresie zarzutów, które były zawarte w
odwołaniu. Z tego względu podnoszone w odwołaniu żądanie możliwości - wykazania się
przez wykonawcę w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych „również usługą
wykonywaną (niezakończoną), jeżeli wartość części wykonanej usługi jest nie niższa niż
wartość wymagana powyżej – nie znalazło odzwierciedlenia w treści zarzutu. Powoływane
dowody
– protokoły odbioru i przekazania – dotyczą wnioskowanych odrębnych umów, co
najmniej na rzecz dwóch zamawiających, z których jeden dotyczy 2 EZT o nieokreślonej
wartości. Odwołujący nie wskazywał także, z jakim jego zdaniem, świadczeniem w
przypadku napraw ETC
moglibyśmy mieć do czynienia. Tym samym rozpoznanie zarzutu
zostało ograniczone tylko do wnioskowanej w zarzucie większej ilości usług/umów także w
przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych - tych w toku, co do których brak jest
odrębnego zarzutu, czy też uzasadnienia żądania innego aniżeli dla generalnego zarzutu
związanego z dopuszczeniem większej ilości usług/umów.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na
podstawie art. 557 i 575 ustawy Pzp
oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z
2020r. poz. 2437).
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
………………………………………
………………………………………
………………………………………