KIO 3043/21 WYROK dnia 15 listopada 2021 r.

Stan prawny na dzień: 31.05.2022

Sygn. akt: KIO 3043/21 

WYROK 

z dnia 15 listopada 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   –   w składzie: 

Przewodniczący:   Anna Osiecka 

Protokolant:   

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  8  listopada  2021  r.,  w  Warszawie,  odwołania 

wniesionego  

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  15  października  2021  r.  przez  wykonawcę 

Przedsiębiorstwo Budowy Szybów Spółka Akcyjna z siedzibą w Tarnowskich Górach 

postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Spółka  Restrukturyzacji  Kopalń 

Spółka Akcyjna z siedzibą w Bytomiu 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  w  zakresie  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Prawo 

zamówień  publicznych  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  złożonej  przez 

wykonawcę 

Przedsiębiorstwo 

Produkcyjno-Górnicze 

ROW-JAS 

Spółka  

z  ograniczoną odpowiedzialnością z  siedzibą w  Jastrzębiu-Zdroju z  uwagi  na  brak 

wycen

y pozycji nr 15, 122, 124, 151 i 152 Kosztorysu (wycena na poziomie 0,00 zł)  

i  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie  czynności  zaproszenia  wykonawców  

do  udziału  w  aukcji  elektronicznej  oraz  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny 

ofert, w tym odrzucenie oferty wykonawcy 

Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Górnicze  

ROW-

JAS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju 

na podstawie art. 226 

ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

W pozostałym zakresie zarzuty odwołania oddala. 

Kosztami 

postępowania 

odwoławczego 

obciąża 

zamawiającego 

Spółkę 

Restrukturyzacji  Kopalń  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w  Bytomiu  w  części  1/4  oraz 


wykonawcę  Przedsiębiorstwo  Budowy  Szybów  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w 

Tarnowskich Górach w części 3/4 i: 

zalicza  w 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  23  600  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty 

poniesione  przez 

wykonawcę  Przedsiębiorstwo  Budowy  Szybów  Spółka  Akcyjna  z 

siedzibą  

w Tarnowskich Górach tytułem wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika;  

zasądza  od  zamawiającego  Spółki  Restrukturyzacji  Kopalń  Spółka  Akcyjna  

z siedzibą w Bytomiu na rzecz wykonawcy Przedsiębiorstwa Budowy Szybów Spółka 

Akcyjna z siedzibą w Tarnowskich Górach kwotę 5 900 zł 00 gr (słownie: pięć tysięcy 

dziewięćset złotych zero groszy). 

Stosownie  do 

art.  579  i  art.  580  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok  -  w terminie 14 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  

do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:   ………………………………………. 


Sygn. akt KIO 3043/21 

U z a s a d n i e n i e  

Spółka  Restrukturyzacji  Kopalń  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w  Bytomiu,  dalej 

„Zamawiający”,  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia publicznego pn. Budowa Pompowni Głębinowej „Jan Kanty” w ramach zadania: 

„Zmiana systemu odwadniania w pompowni „Jan Kanty” Oddziału CZOK, ze stacjonarnego 

na  głębinowy”.  Postępowanie  prowadzone  jest  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  11 

września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.), dalej 

„ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii 

Europejskiej w dniu 17 maja 2021 r. pod numerem 2021/S 094-245850.    

W  dniu 

15  października  2021  r.  wykonawca  Przedsiębiorstwa  Budowy  Szybów 

Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w  Tarnowskich  Górach,  dalej  „Odwołujący”,  wniósł  odwołanie, 

zarzucając Zamawiającemu naruszenie: 

art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  czynności  odrzucenia  oferty 

złożonej  przez  Przedsiębiorstwo  Produkcyjno-Górnicze  ROW-JAS  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Jastrzębiu-Zdroju,  dalej  „ROW-JAS”,  podczas  gdy  oferta 

tego wyk

onawcy jest niezgodna z warunkami zamówienia z uwagi na: 

a. 

brak wyceny 

pozycji formularza ofertowego pn. Stawka za gotowość ruchową zł/dobę 

brutto  (w  przypadku  postoju  NIE  z  winy  Wykonawcy  - max  92  dni),  co jest  niezgodne  z  pkt 

2.7  OPZ  i  świadczy  o  niezaoferowaniu  przez  ROW-JAS  świadczenia  objętego  tą  pozycją 

formularza ofertowego; 

b. 

brak wyceny pozycji nr 15, 122, 124, 151 i 152 Kosztorysu (wycena na poziomie 0,00 

zł), co jest niezgodne z odpowiedziami Zamawiającego na pytanie nr 1 oraz odpowiedzią nr 

do  SWZ  udzielonymi  w  dniu  1  dniu  12  lipca  2021  r.  i  świadczy  o  niezaoferowaniu  przez 

ROW-

JAS świadczenia objętego pozycjami 15, 122, 124, 151 i 152 Kosztorysu; 

c. 

sporządzenie  Kosztorysu  w  podziale  na  części  składowe,  które  nie  odpowiadają 

pozycjom harmonogramu rzeczowo-

finansowego, dalej „HRF”, co jest niezgodnie z pkt 5.1.3 

SWZ oraz pkt 2.5.1 OPZ; 

art.  224  ust.  1  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  czynności  wezwania  ROW-JAS  do 

wyjaśnień  w  zakresie  sposobu  kalkulacji  ceny  pozycji  pn.  Stawka  za  gotowość  ruchową 

zł/dobę brutto (w przypadku postoju NIE z winy Wykonawcy - max 92 dni), pomimo tego, że 

zaoferowana  przez  ROW-

JAS  stawka  za  jedną  dobę  gotowości  ruchowej  odbiega  o  30% 


zarówno  od  ustalonej  przez Zamawiającego stawki,  jak  i  średniej  arytmetycznej  wszystkich 

stawek zaoferowanych w ofertach wykonawców biorących udział w zamówieniu; 

art. 128 ust. 1 ustawy Pzp 

przez zaniechanie czynności wezwania ROW-JAS w trybie 

art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp 

do uzupełnienia zobowiązania podmiotu trzeciego, podczas gdy 

złożone  przez  tego  wykonawcę  wraz  z  ofertą  zobowiązanie  Firmy  A.  Spółka  Jawna  do 

udostępnienia  zasobów  ROWJAS  na  potwierdzenie  spełnienia  warunku  udziału  w 

postępowaniu,  o  którym  mowa  w  pkt  8.1.3  SWZ,  nie  spełnia  wymagań  dla  tego  rodzaju 

dokumentu określonych w art. 118 ust. 4 ustawy Pzp oraz § 7 ust. 2 i 3 Rozporządzenia, a 

zatem ROW-

JAS nie wykazał spełniania warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w 

pkt 8.1.3 SWZ. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości, nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia  czynności  zaproszenia  wykonawców  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej, 

dokonania ponownego badania i oceny ofert, odrzucenia oferty ROW-JAS na podstawie art. 

ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp jako niezgodnej z warunkami zamówienia; wezwania ROW-JAS 

na podstawie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia wyjaśnień w zakresie sposobu kalkulacji 

pozycji formularza ofertowego pn. Stawka za gotowość ruchową zł/dobę brutto (w przypadku 

postoju  NIE  z  winy  Wykonawcy  -  max  92  dni);  wezwania  ROW-JAS  na  podstawie  art.  128 

ust.  1  ustawy  Pzp  do  uzupełnienia  zobowiązania  do  udostępnienia  zasobów  spełniającego 

wymagania  określone  w  art.  118  ust.  4  ustawy  Pzp  oraz  §  7  ust.  2  i  3  Rozporządzenia; 

dokonania 

wyboru oferty Odwołującego, jako oferty najwyżej ocenionej. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska 

stron, złożone w pismach procesowych, jak też podczas rozprawy, Izba stwierdziła, iż 

odwołanie  zasługuje  na  uwzględnienie  w  zakresie  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  5 

ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  złożonej 

przez  wykonawcę  Przedsiębiorstwo  Produkcyjno-Górnicze  ROW-JAS  Spółka  z 

ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Jastrzębiu-Zdroju  z  uwagi  na  brak 

wyceny pozycji nr 15, 122, 124, 151 i 152 Kosztorysu. 

Izba  dopuściła  w  niniejszej  sprawie  dowody  z  dokumentacji  postępowania,  

w  szczególności  z:  protokołu  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  ogłoszenia  

o  zamówieniu,  specyfikacji  warunków  zamówienia,  oferty  ROW-JAS,  informacji 

o zaproszeniu do aukcji elektronicznej

. Izba wzięła również pod uwagę stanowiska wyrażone 

w  odwołaniu,  odpowiedzi  na  odwołanie,  piśmie  procesowym  Odwołującego,  a także 

oświadczenia i stanowiska stron wyrażone ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 

8 listopada 2021 r.   


Uwzględniając powyższe, Izba ustaliła i zważyła, co następuje. 

W  pierwszej  kolejności  Izba  ustaliła,  że  nie  zaszła  żadna  z  przesłanek,  o  których 

stanowi art. 528 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania. 

W  drugiej  kolejności  Izba  stwierdziła,  że  Odwołującemu  przysługiwało  prawo  do 

skorzystania  ze  środka  ochrony  prawnej,  gdyż  wypełniono  materialnoprawną  przesłankę 

interesu  w  uzyskaniu  zamówienia,  określoną  w  art.  505  ust.  1  ustawy  Pzp,  kwalifikowaną 

możliwością  poniesienia  szkody,  będącej  konsekwencją  zaskarżonych  w  odwołaniu 

czynności.  

Następnie, Izba stwierdziła, że zgłoszenie przystąpienia do niniejszego postępowania 

odwoławczego  wykonawcy  Przedsiębiorstwo  Produkcyjno-Górnicze  ROW-JAS  Spółka  z 

ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Jastrzębiu-Zdroju  nie  było  skuteczne, 

albowiem  wykonawca  ten  nie  dochował  formy  wymaganej  przepisami  prawa,  tj.  zgłoszone 

przez  niego  w  postaci  elektronicznej  przystąpienie  nie  zostało  opatrzone  podpisem 

zaufanym.  Dla  skutecznego 

zgłoszenia  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego, 

zgodnie z art. 508 ust. 1 ustawy Pzp, konieczne jest, w przypadku wniesienia 

przystąpienia 

w  postaci  elektronicznej,  opatrzenie  takiego  pisma  podpisem  zaufanym.  Wykonawca 

Przedsiębiorstwo 

Produkcyjno-Górnicze 

ROW-JAS 

Spółka 

ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju takiego podpisu nie złożył, co czyni taką 

czynność nieskuteczną. 

Izba  ustaliła,  że  do  Prezesa  KIO  w  dniu  18  października  2021  r.  o  godz.  11:22  na 

adres  mailowy 

odwoł[email protected]

wpłynęło  zgłoszenie  przystąpienia  do  niniejszego 

postępowania  odwoławczego  wykonawcy  Przedsiębiorstwo  Produkcyjno-Górnicze  ROW-

JAS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju zatytułowane 

skanowanie 0617.pdf. Ww. pismo 

zostało złożone w formie pliku w formacie pdf, podpisane 

własnoręcznie  przez  p.  J.  F.  (prezesa  zarządu  spółki  uprawnionego  do  samodzielnej 

reprezentacji),  zawierające  pieczęć    prezesa  zarządu  p.  J.  F.  i  wklejoną  informację,  że 

„dokument  podpisany  przez  J.  F.  PPG  ROW-JAS  Sp.  z  o.o.  Data:  2021.10.18  08:26:01 

CEST”.  Izba  ustaliła,  iż  przesłany  dokument  nie  został  opatrzony  podpisem  zaufanym 

wystawionym na rzecz p. J. F..    

Nie waliduje powyższego okoliczność, iż  wykonawca Przedsiębiorstwo Produkcyjno-

Górnicze  ROW-JAS  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Jastrzębiu-

Zdroju 

podczas  ogłoszonej  przez  Izbę  przerwy  w  trakcie  posiedzenia  przesłał  na  adres 

mailow

odwoł[email protected]

następujące dokumenty:  


- o godz. 10:30 z adresu mailoweg

[email protected]

  dokument w formie pliku w 

formacie  pdf  pn. 

KIO  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  wszystkie  dokumenty, 

które zostały wysłane.pdf, nieopatrzony podpisem zaufanym; 

-  o  godz.  10:33  z  adresu  mailowego 

[email protected]

  print  screen  z 

programu  weryfikującego  podpisy  proCentrum  SmartSign,  gdzie  wskazano,  że  pismo  do 

PBsz  przystąpienie  do  odwo_ania.pdf  zostało  poprawnie  zweryfikowane,  dokument 

podpisany przez J. F. PPG ROW-JAS Sp. z o.o., czas podpisu 2021.10.18 10:20:11 +0200 

ze znacznika czasu; 

-  o  godz.  10:37  z  adresu  mailoweg

[email protected]

wiadomość  zatytułowaną 

dokumenty  dot.  sprawy  KIO3043/21  (podpisane  elektroniczne), 

niezawierającą  żadnego 

załącznika; 

- o godz. 10:42 z adresu mailoweg

[email protected]

  dokument w formie pliku w 

formacie  pdf  pn. 

KIO  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  wszystkie  dokumenty, 

które zostały wysłane.pdf, opatrzony podpisem zaufanym przez J. F. PPG ROW-JAS Sp. z 

o.o.

, gdzie wskazano czas złożenia podpisu: 2021/11/08 10:35:25 +01’00; 

-  o  godz.  11:04  z  adresu  mailowego 

[email protected]

  ponownie  dokument  w 

formie pliku w formacie pdf pn. 

KIO przystąpienie do postępowania odwoławczego wszystkie 

dokumenty, które zostały wysłane.pdf, opatrzony podpisem zaufanym przez J. F. PPG ROW-

JAS Sp. z o.o., gdzie wskazano czas złożenia podpisu: 2021/11/08 10:35:25 +01’00. 

Izba  wskazuje,  że  dokumenty  przesłane  do  KIO  o  godz.  10:42  oraz  o  godz.  11:04 

zostały rzeczywiście opatrzone podpisem zaufanym przez uprawnioną osobę, niemniej czas 

złożenia podpisu wskazuje  na termin  wyznaczonego  posiedzenia  w  niniejszej sprawie, tj.  8 

listopada  2021  r.  Z  kolei  wiadomość  przesłana  o  godz.  10:33  dotyczy  pisma,  które  zostało 

przesłane do Odwołującego, a nie zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego 

przekazanego do Prezesa KIO. O powyższym świadczy m.in. czas podpisu, gdzie wskazano 

godz. 10:20:11

. Tożsama godzina znajduje się na str. 19 pliku w formacie pdf przesłanym do 

Prezesa KIO (pismo adresowane do Odwołującego), a także fakt, że wiadomość przesłana o 

godz.  10:33  dotyczy  weryfikacji 

podpisu  na  piśmie  zatytułowanym  pismo  do  PBsz 

przystąpienie  do  odwo_ania.pdf,  podczas  gdy  przesłane  w  dniu  18  października  2021  r. 

zgłoszenie przystąpienia do niniejszego postępowania odwoławczego wykonawcy ROW-JAS 

zostało zatytułowane skanowanie 0617.pdf. 

W  związku  z  powyższym,  biorąc  także  pod  uwagę,  że  wykonawca  chcący  wziąć 

udział w postępowaniu wszczętym na skutek wniesienia odwołania przez innego wykonawcę 

powinien  dołożyć  należytej  staranności  przy  dokonywaniu  czynności  zgłoszenia 

przystąpienia, Izba nie dopuściła do udziału w postępowaniu zgłaszającego przystąpienie do 


postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego,  tj.  wykonawcę  Przedsiębiorstwo 

Produkcyjno-

Górnicze  ROW-JAS  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w 

Jastrzębiu-Zdroju. 

Dalej, 

Izba,  uwzględniając  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy,  w 

szczególności  zakres  zarzutów  podniesionych  w  odwołaniu,  doszła  do  przekonania,  iż  w 

niniejszym  postępowaniu  doszło  do  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy, 

które  miało  wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia,  a  tym  samym,  na  podstawie  art.  554  ust.  1  ustawy  Pzp,  rozpoznawane 

odwołanie zasługiwało na uwzględnienie w części. 

Izba uznała, że zasadny jest zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 

pkt 5 ustawy Pzp 

przez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę ROW-JAS 

z uwagi na brak wyceny pozycji nr 15, 122, 124, 151 i 152 Kosztorysu (wycena na poziomie 

0,00 zł). 

Izba ustaliła, że zgodnie z pkt 5.1.3 specyfikacji warunków zamówienia, dalej „SWZ” 

Kosztorys/y  sporządzone  w  oparciu  o  załączone  do  SWZ  przedmiary  robót.  Kosztorysy 

muszą  być  sporządzone  w  podziale  na  części  składowe,  odpowiadające  pozycjom 

harmonogramu  rzeczowo-

finansowego.  Zamawiający  dopuszcza  również  załączenie  do 

oferty kosztorysu r

ealizacji robót w formie skróconej, tabelarycznej.  

Zgodnie  z  pkt  2.4.4.  OPZ  pn. Termin  i  harmonogram  realizacji  zadania  Wykonawca, 

przed  złożeniem  oferty  zobowiązany  będzie  do  opracowania  (wypełnienia)  harmonogramu 

rzeczowo-

finansowego zgodnie z załącznikiem nr 2. Opracowanie polega na wypełnieniu pól 

oznaczonych  kolorem  żółtym  cenami  poszczególnych  zadań  częściowych.  Harmonogram 

sporządzony  jest  w  czasookresach  kwartalnych  i  odpowiada  harmonogramowi  prac, 

stanowiącego załącznik nr 1. Zamawiający dopuszcza podział kwartałów na miesiące w celu 

rozłożenia  płatności  kwartalnych  na  płatności  miesięczne,  pod  warunkiem,  że  płatność 

będzie  dotyczyła  ukończonego  zadania  składowego  (dostawa,  prace)  w  ramach  zadania 

częściowego, dla którego będzie możliwe dokonanie odbioru częściowego. Podział płatności 

kwartalnych  na  miesięczne  Wykonawca  dokonuje  w  porozumieniu  z  Zamawiającym.  W 

przyp

adku  podziału  kwartału  na  miesiące,  harmonogram  musi  zawierać  pole  łącznych 

płatności danego zadania częściowego w kwartale. 

Zgodnie z pkt 2.4.5. OPZ pn. Zmiany harmonogramu rzeczowo-finansowego i zmiany 

harmonogramu  prac  w  trakcie  trwania  umowy  Zmiana  harmonogramu  rzeczowo-

finansowego  wymaga  uzyskania  przez  Zamawiającego  pisemnej  zgody  Narodowego 

Funduszu  Ochrony  Środowiska  i  Gospodarki  Wodnej  (NFOŚiGW).  Ewentualne  zmiany 

harmonogramu rzeczowo-

finansowego mogą być dokonywane kwartalnie. Nie dopuszcza się 

zmian  harmonogramu  rzeczowo-

finansowego  w  krótszym  interwale  czasowym.  Zmiany 


harmonogramu  mogą  obejmować  jedynie  przesunięcia  realizacji  zadań  w  ramach  okresu 

obowiązywania  umowy,  w  celu  sprawnej  i  terminowej  realizacji  przedsięwzięcia. 

Niedopuszczalna  jes

t  zmiana  końcowego  terminu  realizacji  przedsięwzięcia.  Zmiany  do 

harmonogramu  rzeczowo-

finansowego  muszą  być  zgłaszane  Zamawiającemu  pisemnie 

przez Wykonawcę, najpóźniej na dwa miesiące przed rozpoczęciem kwartału, od którego ma 

nastąpić zmiana. (…)  

Zgodnie  z  pkt  2.5.1.  OPZ 

Wykonawca  oblicza  wartość  zadań  częściowych, 

określonych  w  harmonogramie  rzeczowo-finansowym,  na  podstawie  kosztorysu 

(kosztorysów) sporządzonych przez siebie, w oparciu o załączone do SWZ przedmiary robót. 

Kosztorysy  Wykonawca  zob

owiązany  jest  dołączyć  do  oferty.  Kosztorysy  muszą  być 

sporządzone  w  podziale  na  części  składowe,  odpowiadające  pozycjom  harmonogramu 

rzeczowo-

finansowego.  Zamawiający  dopuszcza  również  załączenie  do  oferty  kosztorysu 

realizacji robót w formie skróconej, tabelarycznej, odpowiadającej załącznikowi nr 3 do opisu 

przedmiotu zamówienia.  

Stosownie  do  pkt  2.5.2  OPZ 

Wykonawca  będzie  wystawiał  faktury  za  prace 

częściowe określone w harmonogramie rzeczowo-finansowym, po zakończeniu miesiąca, w 

którym  prace  zostały  zakończone  i  dla  których  przeprowadzono  z  wynikiem  pozytywnym, 

komisyjny  odbiór  prac.  Łączna  wartość  faktur  za  prace  wykonane  w  danym  kwartale,  nie 

może  być  wyższa  niż  wartość  określona  dla danego  kwartału w  harmonogramie  rzeczowo-

finansowym.  

Stosownie do 

§1 ust. 9 wzoru umowy Wykonawca oświadcza, że jest świadom faktu 

iż  środki  finansowe  w  kwocie  netto  na  realizację  niniejszej  umowy  pochodzą  w  całości  z 

dofinansowania  z  Narodowego  Funduszu  Ochrony  Środowiska  i  Gospodarki  Wodnej  (dalej 

NFOŚiGW)  i  jako  takie  podlegają  rozliczeniom  określonym  w  harmonogramie  rzeczowo-

finansowym, stanowiącym załącznik nr 4 do niniejszej umowy.  

W odpowiedzi na pytanie nr 1 do SWZ z dnia 12 lipca 2021 r. w brzmieniu: Prosimy o 

wyjaśnienie  następujących  kwestii:  Zamawiający  w  odpowiedzi  na  pytanie  nr  12  z  dnia 

28.06.2021  r.  dopuścił  dołączenie  Załącznika  nr  3  do  SWZ  jako  kosztorys  dla  przedmiotu 

za

mówienia.  Prosimy  o  wyrażenie  zgody  na:  zmianę  nazewnictwa  istniejących  pozycji 

(niektóre zawierają  błędne  nazewnictwo/parametry),  dodawanie  nowych pozycji  nie  ujętych 

w  przedmiotowym  kosztorysie  a  istotnych  do  wyceny  i  późniejszych  odbiorów,  usuwanie 

pozy

cji, które nie będą wykonywane (aby uniknąć przypadków niedopuszczalnych tj. wyceny 

pozycji  na  0,00  zł).  Ze  względu  na  duży  zakres  oferty,  zmianę  zapisów  spowodowaną 

udzielonymi odpowiedziami w dniach 28.06.2021 r. i 01.07.2021 r., koniecznością uzyskania 

ofert od podwykonawców i poddostawców — wnosimy o przesunięcie terminu złożenia ofert 

do 2 sierpnia 2021 r., co pozwoli na złożenie rzetelnej i konkurencyjnej oferty. Zamawiający 

wskazał,  że  wyraża  zgodę  na  proponowane  zmiany  w  zakresie  ewentualnych  zmian 


technologii  prowadzenia  robót,  o  których  mowa  w  SWZ  lub  zmian  wprowadzonych  w 

odpowiedziach  na  pytania,  zadane  przez  Wykonawców  do  niniejszego  postępowania 

przetargowego.  W  pozostałym  zakresie  Zamawiający  nie  dopuszcza  wprowadzania  zmian. 

W zależności od wprowadzonych zmian, załącznik nr 3 musi odpowiadać załącznikowi nr 2 

(HRF),  w  związku  z  tym  zmian  należy  dokonać  w  obu  załącznikach.  Zamawiający  wyraża 

zgodę  na  przesunięcie  terminu  składania  ofert  do  26  lipca  2021  r.,  w  celu  złożenia  przez 

Wykonawców rzetelnych ofert. 

R

ównież  w  dniu  12  lipca  2021  r.,  na  pytanie  nr  5  Zamawiający  odpowiedział,  że 

dopuszcza  usunięcie  pozycji,  które  nie  będą  wykonywane  przez  Wykonawcę  (w  celu 

uniknięcie przypadków wyceny pozycji na 0,00 zł). 

Izba  ustaliła,  że  ROW-JAS  wycenił  pozycje  15,  122,  124,  151  i  152  Kosztorysu  na 

0,00  zł.  Zamawiający  w  dniu  25  sierpnia  2021  r.  zwrócił  się  do  ROW-JAS  o  wyjaśnienie 

przyczyn  niedokonania  wyceny  ww.  pozycji

,  wskazując,  że  działając  na  podstawie  art.  223 

ust.  1  ustawy  Pzp  Zamawiający  wzywa  do  wyjaśnienia  treści  złożonej  oferty  w  zakresie 

Załącznika  nr  3  do  Opisu  przedmiotu  zamówienia  -  Przyporządkowanie  poszczególnych 

pozycji przedmiarów robót, do określonych zadań częściowych w harmonogramie rzeczowo-

finansowym tj. : 

w poz. 122 Łącznik górny 3 szt. oraz poz. 152 Łącznik górny 3 szt. wykazano wartość 0,00 

zł,  natomiast  zgodnie  z  przedmiarem  robót  JK-019  poz.  3.4.2  wynika,  iż  to  właśnie 

Wykonawca zobowiązany jest do dostawy 6 szt. łączników górnych; 

w  poz.  124  Montaż  agregatów  1-3  w  zakresie  podłączenia  do  rurociągów  tłocznych  oraz 

poz. 151 Montaż agregatów 4-6 w zakresie podłączenia do rurociągów tłocznych, wskazano 

wartość  0,00  zł,  natomiast  zgodnie  z  zapisami  zawartym  w  Załączniku  nr  1  do  SWZ  pkt  1 

2.4.3  „Uwaga:  podłączenie  ciągów  pompowych  do  kolektorów  zbiorczych  wykonuje 

Wykonawca zgodnie z wytycznymi określonymi w dokumentacji oraz w przedmiarach robót". 

Biorąc  powyższe  pod  uwagę  Zamawiający  działając  na  podstawie  art.  223  ust.  1  ust  1 

ustawy  Pzp  wzywa  Państwa  do  złożenia  stosownych  wyjaśnień  dlaczego  ww.  pozycje 

zostały  skalkulowane  w  wysokości  0,00  zł  oraz  czy  zostały  przewidziane  do  wykonania 

podczas  re

alizacji  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wytycznymi  określonymi  w 

dokumentacji oraz w przedmiarach robót. 

W odpowiedzi na powyższe ROW-JAS w dniu 26 sierpnia 2021 r. udzielił wyjaśnień, 

w których wskazał, że łączniki górne 6 szt. (poz. 122 i 152) zostały ujęte w pozycji 40 Część 

Mechaniczna.  Odprowadzenie  wody  z  pompowni 

głębinowej  JK  Pozostałe  części  w  30 

zł  netto,  montaż  agregatów  1-3  poz.  124  w  zakresie  podłączenia  do  rurociągów 

tłocznych zostały ujęte w pozycji 36 Cześć Mechaniczna Odprowadzenie wody z pompowni 

głębinowej  JK  kolektor  1  w  kwocie  12 000,00  zł  netto  i  montaż  agregatów  4-6  poz.  151  w 


pozycji 37 Część Mechaniczna Oprowadzanie wody z pompowni głębinowej JK kolektor 2 w 

kwocie 12 000,00 z

ł netto. 

W  dniu  13 

października  2021  r.  Zamawiający  wysłał  wykonawcom  zaproszenie  do 

udziału w aukcji elektronicznej. 

Odwołujący  podnosił,  że  oferta  ROW-JAS  wypełnia  przesłanki  do  odrzucenia  jej  z 

postępowania,  gdyż  wykonawca  wbrew  oczekiwaniom  Zamawiającego,  zaniechał  wyceny 

jednego  z  elementów  ceny,  a  brak  wskazania  przedmiotowej  stawki  uniemożliwiać  będzie 

realizację,  oraz  rozliczenie,  części  umowy  zgodnie  z  określonymi  przez  Zamawiającego 

warunkami zamówienia.  

Izba uznała, że z powyższym stanowiskiem Odwołującego należy się zgodzić. Oferta 

ROW-JAS 

jest  niezgodna  z  warunkami  zamówienia  i  powinna  zostać  odrzucona  na 

podstawie  art.  226  ust. 1  pkt  5  ustawy  Pzp

, zgodnie z którym Zamawiający odrzuca ofertę, 

jeżeli  jej  treść  jest  niezgodna  z  warunkami  zamówienia.  Także  złożone  przez  wykonawcę 

wyjaśnienia  potwierdzają,  że  wykonawca  nie  dostosował  pozycji  Kosztorysu  do  HRF,  tym 

samym 

jego oferta jest niezgodna z warunkami zamówienia. 

W  pierwszej  kolejności  należy  wskazać,  że  zgodnie  z  postanowieniami  SWZ, 

K

osztorys  winien  być  skorelowany  z  HRF,  na  co  wskazywał  Zamawiający  kilkukrotnie  w 

postanowieniach  SWZ

,  chociażby  w  pkt  5.1.3  czy  2.5.1  OPZ  (Kosztorysy  muszą  być 

sporządzone  w  podziale  na  części  składowe,  odpowiadające  pozycjom  harmonogramu 

rzeczowo-finansowego). 

Powyższe wprost potwierdza, że poszczególne pozycje Kosztorysu 

miały odpowiadać pozycjom HRF. 

Następnie,  należy  stwierdzić,  że  udzielone  przez  Zamawiającego  odpowiedzi  na 

pytania  przesądzają,  wbrew  twierdzeniom  Zamawiającego,  że  oczekiwał  wypełnienia 

wszystkich  pozycji  w  Kosztorysie  dołączonym  do  oferty,  uznając  brak  wyceny  za  działanie 

niedopuszczalne. Z odpowiedzi na pytanie nr 1 z 12 lipca 20212 r. 

wynika, że Zamawiający 

nie  dopu

ścił  możliwości  zaoferowania  stawki  0,00  zł  w  poszczególnych  pozycjach 

Kosztorysu.  

Dalej,  należy  stwierdzić,  że  wyjaśnienia  złożone  przez  wykonawcę  ROW-JAS 

potwierdzają,  że  dokonano  przeniesienia  pozycji  w  Kosztorysie,  co  powoduje,  że  przestają 

one odpowiadać pozycjom wynikającym z HRF. W kosztorysie ROW-JAS zostało wskazane, 

że niewycenione pozycje 122, 124 dotyczą pozycji 22 HRF [Montaż ciągów pompowych oraz 

podłączenie  do  kolektora  odpływowego  wody  realizowanych  w  VII  kwartale],  natomiast 

pozycje  151  i  152  Kosztorysu  dotyczą  pozycji  29  HRF  [Montaż  pozostałych  ciągów 

pompowych i podłączenie do kolektora odpływowego wody realizowany w X kwartale].  

Natomiast 

zgodnie  z  udzieloną  przez  ROW-JAS  odpowiedzią,  pozycje  122  i  152 

zostały  wkalkulowane  odpowiednio  w  pozycję  40,  a  pozycje  124  i  151  w  pozycję  36  i  37. 

Pozycja  36,  37  i  40  kosztorysu  odpowiada  pozycji  6  HRF  [Wykonanie  w  pomieszczeniu 


głowicy  szybowej  po  stronie  południowozachodniej  szybu.  zbiornika  do  zalewania  ciągów 

pompowych  realizowanych  w  III  kwartale],  a  nie  pozycjom  22  i  29.  Pozycje  wycenione  na 

0,00  zł,  które  zostały  przeniesione,  dotyczą  prac  zaplanowanych  do  wykonania  na  VII  i  X 

kwartał. ROW-JAS w wyjaśnieniach wskazał tymczasem, że dokonał kalkulacji tych pozycji w 

ramach innych pozycji, które z kolei będą wykonywane w III kwartale.  

Należy także zwrócić uwagę, że ROW-JAS w wyjaśnieniach z dnia 28 sierpnia 2021 r. 

oświadczył, że wycena pozycji 122, 124, 151, 152 na 0,00 zł nie oznacza, że dany element 

przedmiotu zamówienia nie będzie w ogóle wykonywany, np. z uwagi na przyjęcie określonej 

technologii wykonania robót (a zatem, że zaszła przesłanka do wyzerowania danej pozycji z 

uwagi  na  to,  że  nie  wystąpi  ona  podczas  realizacji  zamówienia),  ale  że  pozycje  zerowe 

zostały  przeniesione  i  wliczone  w  inne  pozycje  Kosztorysu.  Podczas  gdy  przeniesienie  i 

połączenie  poszczególnych  pozycji  Kosztorysu  powoduje,  że  przestają  one  odpowiadać 

pozycjom 

z HRF, co potwierdza również udzielona odpowiedź, gdzie Zamawiający wskazał, 

że w pozostałym zakresie nie dopuszcza wprowadzenia zmian.  

Równocześnie  Izba  zwraca  uwagę,  że  pogląd  Zamawiającego  jakoby  HRF  był 

sporządzany  przez  wykonawcę  po  wyborze  oferty  najkorzystniejszej,  a  przed  podpisaniem 

umowy, 

stoi  w  sprzeczności  z  pkt  2.4.4.  OPZ,  zgodnie  z  którym  Wykonawca,  przed 

złożeniem  oferty  zobowiązany  będzie  do  opracowania  (wypełnienia)  harmonogramu 

rzeczowo-finansowego 

zgodnie z załącznikiem nr 2.  

Skład  orzekający  podzielił  także  argumentację  Odwołującego,  że  aktualizacja 

kosztorysu i  HRF,  o której mowa w  pkt  2.4.4 OPZ (Jeśli  w  wyniku przeprowadzonej  aukcji, 

negocjacji lub tp., zostaną zmienione ceny poszczególnych zadań częściowych w stosunku 

do  ce

n  kosztorysowych  będących  podstawą  obliczenia  ceny  za  całość  zadania  podanej  w 

ofercie,  Wykonawca  zobowiązany  będzie  do  aktualizacji  harmonogramu  rzeczowo-

finansowego,  przed  podpisaniem  umowy.), 

odnosi  się  do  dostosowania  wartości 

poszczególnych pozycji kosztorysu i HRF do nowej ceny oferty po aukcji elektronicznej, a nie 

dokonaniu  poprawy  nieprawidłowo  wypełnionych  dokumentów  i  dostosowaniu  ich  do 

wymagań Zamawiającego. Za niedopuszczalną należy uznać sytuację, w której wykonawca 

będzie  miał  możliwość  podjęcia  działań,  które  będą  pozwalały  na  usunięcie  niezgodności 

jego  oferty  z  warunkami  zamówienia  po  terminie  składania  ofert.  Dodatkowo,  jak  słusznie 

zauważył Odwołujący, Zamawiający nie uwzględnia okoliczności, w której do aukcji w ogóle 

nie dochodzi (z uwagi na brak dwóch ofert w postępowaniu) oraz sytuacji, w której żaden z 

wykonawców nie dokonuje postąpień w toku aukcji. W takich okolicznościach wykonawca nie 

będzie uprawniony do dokonania aktualizacji swoich dokumentów. 

Reasumując, ROW-JAS nie zaoferował odmiennej technologii wykonania zamówienia 

zakładającej, iż wskazane pozycje nie zostaną wykonane, a wyceniając wskazane pozycje, 

na  0,00  zł,  nie  dokonał  wyceny  przedmiotu  zamówienia  w  tym  zakresie.  Dlatego  też  Izba 


uznała  zarzut  naruszenia  przez  Zamawiającego  art.  226  ust.  1  pkt  5  w  odniesieniu  do 

wyceny  na  poziomie  0  zł  i  w  konsekwencji  sporządzeniu  Kosztorysu  w  sposób 

nieodpowiadający HRF za zasadny.  

Następnie, Izba uznała, że nie potwierdził się zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 

ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  czynności  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  ROW-JAS, 

podczas  gdy  oferta  tego  wykonawcy  jest  niezgodna  z  warunkami  zamówienia  z  uwagi  na 

brak wyceny pozycji formularza ofertowego pn. Stawka za gotowość ruchową zł/dobę brutto 

(w przypadku postoju NIE z winy Wykonawcy - max 92 dni). 

Odwołujący  podnosił,  że  ROW-JAS  w  ogóle  nie  dokonał  kalkulacji  ceny  dla  1  doby 

postoju,  a  zatem  jego  oferta  nie  zawiera  oświadczenia  w  tym  zakresie,  co  będzie 

uniemożliwiać rozliczenie zamówienia.  Nadto, ROW-JAS nie wycenił ilości, ceny jedn. netto, 

VAT  i  wartości  netto  tego  świadczenia,  co  wskazuje,  że  wartość  92  nie  jest  podaną  przez 

ROW-

JAS ceną za to świadczenie. 

Powyższej  argumentacji  skład  orzekający  nie  podzielił.  Izba  ustaliła,  że  kwestie 

gotowości  ruchowej  zostały  opisane  w  pkt  2.7  OPZ,  zgodnie  z  którym    Zamawiający 

informuje,  iż  nie  jest  możliwe  wykluczenie  opóźnienia  dostaw  realizowanych  przez 

odrębnych  Wykonawców.  W  takim  przypadku,  jeżeli  opóźnienie  dostawy  będzie 

uniemożliwiało Wykonawcy  kontynuację prac,  prace Wykonawcy mogą być wstrzymane do 

czasu  zrealizowania  dostaw. 

Wstrzymanie  prac  z  przyczyn  nie  leżących  po  stronie 

Wykonawcy będzie podstawą do zmiany terminu realizacji umowy na zasadach określonych 

w  umowie.  Jeżeli  wstrzymanie  prac  będzie  skutkowało  koniecznością  postoju  maszyn  i 

urządzeń  technologicznych,  które  będą  powodowały  koszty  po  stronie  Wykonawcy, 

Zamawiający  zobowiązany  będzie  do  zapłaty  Wykonawcy  wynagrodzenia  za  gotowość 

ruchową  w  wysokości  zgodnej  z  ceną  określoną  w  umowie.  Zamawiający  przewiduje,  że 

maksymalny  łączny  okres  na  jaki  mogą  zostać  wstrzymane  prace,  wynosi  trzy  miesiące. 

Ewentualne  przeglądy  i  rewizje  w  niezbędnym  zakresie,  wykonywane  w  okresie  postoju, 

wykonuje  na  własny  koszt  Wykonawca.  Zamawiający  informuje,  że  maksymalna  cena  za 

gotowość ruchową nie może być wyższa niż 1000,- zł netto za jedną dobę postoju. 

Zgodnie z pkt 20 SWZ 

Wykonawca może podać tylko jedną cenę (cenę brutto, która 

przyjęta będzie do porównania i oceny ofert) za wykonanie całego przedmiotu zamówienia. 

Wykonawca  podaje  cenę  oferty  w  Formularzu  Ofertowym.  Cena  ofertowa  powinna:  być 

ustalona na podstawie opisu przedmiotu zamówienia – w tym Kosztorysu/ów sporządzonych 

w  oparciu  o  załączone  do  SWZ  przedmiary  robót.  Kosztorysy  muszą  być:  sporządzone  w 

podziale  na  części  składowe,  odpowiadające  pozycjom  harmonogramu  rzeczowo-

finansowego.  Zamawiający  dopuszcza  również  załączenie  do  oferty  kosztorysu  realizacji 

robót  w  formie  skróconej,  tabelarycznej;  obejmować  koszty  niezbędne  do  zrealizowania 


zamówienia zgodnie z  SWZ,  jak  również koszty w  nich nie ujęte, a bez których nie można 

wykonać zamówienia.  

Zamawiający we wzorze Formularza Ofertowego wymagał wskazania dwóch wartości 

cenowych,  tj.  w

ynagrodzenia  ryczałtowego  za  wykonanie  Budowy  Pompowni  Głębinowej 

„Jan  Kanty"  oraz  stawki  za  gotowość  ruchową  zł/dobę  brutto  (w  przypadku  postoju  NIE  z 

winy  Wykonawcy  -  max  92  dni).  Zgodnie  z  Formularzem  Ofertowym  w  odniesieniu  do 

wynagrodzenia  ryczałtowego  za  wykonanie  robót  budowlanych  należało  podać  cenę 

jednostkową netto, VAT, wartość netto oraz wartość brutto. Stawka za gotowość ruchową nie 

zawierała  takiego  podziału,  Zamawiający  wymagał  wskazania  jednej  wartości,  tj.  wartości 

brutto. 

Izba ustaliła, że ROW-JAS w formularzu ofertowym wskazał wartość 92, Odwołujący 

podał wartość 1 200, a trzeci wykonawca - 20 000,00. 

Skład  orzekający  dostrzega,  że  wskazana  w  formularzu  ROW-JAS  wartość  92  jest 

t

ożsama  z  wartością  wskazaną  przez  Zamawiającego  we  wzorze  formularza,  gdzie  użyto 

sformułowania „max 92 dni", które odnosiło się do maksymalnego szacowanego limitu liczby 

dni gotowości wykonawcy w okresie niewykonywania prac. Nie oznacza to jednak, że ROW-

JAS w ogóle nie dokonał kalkulacji ceny dla 1 doby postoju. Stawka za gotowość ruchową 

została podana i wynosi 92 zł brutto. Zamawiający nie miał więc podstaw do kwestionowania 

złożonego oświadczenia, skoro wartość została wskazana, tym samym dokonano kalkulacji 

dla 1 doby postoju.  

Izba nie podzieliła także argumentacji Odwołującego, że ROW-JAS nie wycenił ilości, 

ceny jedn. netto, VAT i wartości netto tego świadczenia, co wskazuje, że wartość 92 nie jest 

podaną przez ROW-JAS ceną za to świadczenie. Uszło bowiem uwadze Odwołującego, że 

wykonawcy w Formularzu Ofertowym nie byli zobligowani do wyceny 

ilości, ceny jedn. netto, 

VAT  i  wartości  netto  tego  świadczenia.  Powyższe  potwierdza  również  sposób  wypełnienia 

formularza  przez  samego  Odwołującego,  który  również  przy  pozycji  dotyczącej  stawki  za 

gotowość  ruchową  podał  jedynie  wartość  1  200,  bez  wskazywania  ilości,  ceny  jedn.  netto, 

VAT i wartości netto tego świadczenia. 

W związku z powyższym Izba uznała, że oferta ROW-JAS zawiera stawkę dobową za 

gotowość  ruchową,  więc  jest  zgodna  w  tym  aspekcie  z  warunkami  zamówienia.  Dlatego 

zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 należy uznać za bezpodstawny. 

Izba uznała, że nie potwierdził się także zarzut naruszenia art. 224 ust. 1 ustawy Pzp 

przez  zaniechanie  wezwania  ROW-

JAS  do  wyjaśnień  w  zakresie  sposobu  kalkulacji  ceny 

pozycji  pn.  Stawka  za  gotowość  ruchową  zł/dobę  brutto  (w  przypadku  postoju  NIE  z  winy 

Wykonawcy - max 92 dni). 

Odwołujący podnosił, że zaoferowana przez ROW-JAS stawka za 


jedną dobę gotowości ruchowej odbiega o 30% zarówno od ustalonej przez Zamawiającego 

stawki,  jak  i  średniej  arytmetycznej  wszystkich  stawek  zaoferowanych  w  ofertach 

wykonawców  biorących  udział  w  zamówieniu.  Dlatego  też  w  ocenie  Odwołującego 

Zamawiający  był  zobowiązany  do  wezwania  ROW-JAS  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie 

elementów kalkulacji ceny pozycji formularza ofertowego pn. Stawka za gotowość ruchową 

zł/dobę  brutto  (w  przypadku  postoju  NIE  z  winy  Wykonawcy  -  max  92  dni),  a  w  przypadku 

braku  złożenia miarodajnych  wyjaśnień  odrzucenia  oferty  ROW-JAS  na  podstawie  art.  226 

ust. 1 pkt 8 ust

awy Pzp, tj. jako zawierającą cenę rażąco niską. 

Zdaniem  składu  orzekającego,  w  niniejszym  postępowaniu  udział  procentowy 

wartości  stawki  za  gotowość  ruchową  w  odniesieniu  do  całkowitej  ceny  ROW-JAS  nie  ma 

istotnego  znaczenia  z  punktu  widzenia  kalkulacji  c

ałkowitej  ceny  ofertowej,  a  zatem  jej 

ewentualne  zaniżenie  nie  może  skutkować  wezwaniem  do  wyjaśnień,  a  w  konsekwencji 

odrzuceniem oferty. 

Z uwagi na wyodrębnienie elementów składających się na cenę, należy uznać, że co 

do zasady pozycje ujęte w formularzu ofertowym mogą być przedmiotem badania pod kątem 

rzetelności  ich  wyceny.  Art.  224  ust.  1  ustawy  Pzp  dopuszcza  badanie  nie  tylko  całkowitej 

ceny  oferty,  ale  także  jej  istotnych  części  składowych,  które  wydają  się  rażąco  niskie  w 

stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości 

wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  w  dokumentach 

zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów. W takiej sytuacji zamawiający żąda od 

wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub 

ich  istotnych  części  składowych.  Niemniej,  aby  można  było  badać  części  składowe  ceny 

oferty należy ustalić czy mają one charakter istotny. Istotna część składowa ceny to część, 

która  w  znacznym  stopniu przyczynia się  do  powstawania kosztów  po  stronie wykonawcy  i 

ma  znaczący  wpływ  na  całkowitą  cenę  oferty.  Oceniając  istotność  części  składowych  ceny 

oferty,  która  podlega  badaniu,  należy  wykazać,  że  jej  zaniżenie  ma  istotny  wpływ  na 

ostateczną wysokość ceny oferty.  

Izba  ustaliła,  że  przedmiotem  zamówienia  jest  wykonanie  roboty  budowlanej 

polegającej  na  budowie  pompowni  głębinowej.  Zgodnie  z  pkt  20  SWZ  wykonawca  miał 

podać tylko jedną cenę za wykonanie całego przedmiotu zamówienia, ustaloną na podstawie 

opisu przedmiotu zamówienia – w tym Kosztorysu/ów sporządzonych w oparciu o załączone 

do  SWZ  przedmiary  robót.  Kosztorysy  miały  być  sporządzone  w  podziale  na  części 

składowe,  odpowiadające  pozycjom  harmonogramu  rzeczowo-finansowego.  Natomiast 

wycena pozy

cji pn. Stawka za gotowość ruchową nie została przewidziana w przedmiarach, 

harmonogramie  rzeczowo-finansowym  czy  w  dokumencie  pn. 

Przyporządkowanie 

poszczególnych  pozycji  przedmiarów  robót  do  określonych  zadań  częściowych  w 


harmonogramie  rzeczowo-finansowym 

(załącznik  nr  3  do  OPZ),  w  oparciu  o  które 

wykonawcy mieli sporządzić kosztorys. 

Zamawiający wymagał wskazania w Formularzu Ofertowym ceny za dwie pozycje, tj. 

za  budowę  pompowni  oraz  za  gotowość  ruchową,  zastrzegając,  że  maksymalna  cena  za 

goto

wość ruchową nie może być wyższa niż 1 000 zł netto za jedną dobę postoju, stosownie 

do  pkt  2.7  OPZ. 

Zamawiający  nie  postawił  natomiast  żadnych  dodatkowych  wymagań,  nie 

określił nawet w jaki sposób gotowość ruchowa ma być zapewniona. Izba ustaliła, że ROW-

JAS 

zaoferował  zrealizowanie  zamówienia  za  łączną  cenę  55.925.640,00  zł  brutto,  zaś 

stawk

ę za gotowość ruchową wycenił na kwotę 92 zł brutto, co stanowi 0,0001645 % ceny 

brutto jego oferty.  

Zdaniem  składu  orzekającego,  w  niniejszym  postępowaniu,  udział  procentowy 

wartości  stawki  za  gotowość  ruchową  w  odniesieniu  do  całkowitej  ceny  ROW-JAS  nie  ma 

istotnego  znaczenia  z  punktu  widzenia  kalkulacji  całkowitej  ceny  ofertowej,  a  zatem  jej 

ewentualne  zaniżenie  nie  może  skutkować  wezwaniem  do  wyjaśnień,  a  w  konsekwencji 

odrzuceniem oferty. 

Z tych względów Izba uznała, że Zamawiający nie był zobowiązany do 

wzywania ROW-

JAS do złożenia wyjaśnień na podstawie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp.  

Izba nie podzieliła również argumentacji Odwołującego jakoby Zamawiający naruszył 

art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  wezwania  ROW-JAS  w  trybie  art.  128  ust.  1 

ustawy Pzp 

do uzupełnienia zobowiązania podmiotu trzeciego.  

Odwołujący podnosił, że złożone przez tego wykonawcę wraz z ofertą zobowiązanie 

Firmy  A. 

Spółka  Jawna  do  udostępnienia  zasobów  ROW-JAS  na  potwierdzenie  spełnienia 

warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt 8.1.3 SWZ, nie spełnia wymagań dla 

tego  rodzaju  dokumentu  określonych  w  art.  118  ust.  4  ustawy  Pzp  oraz  §  7  ust.  2  i  3 

r

ozporządzenia,  a  zatem  ROW-JAS  nie  wykazał  spełniania  warunku  udziału  w 

postępowaniu, o którym mowa w pkt 8.1.3 SWZ. 

Odwołujący  wskazywał, że przedstawiony  dokument  nie spełnia wymagań,  zarówno 

co  do  formy,  jak  i  treści.  W  ocenie  Odwołującego  ROW-JAS  był  zobowiązany  do 

przedłożenia  zobowiązania  do  udostępnienia  zasobów  podpisanego  elektronicznym 

kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym  podmiotu  udostępniającego  zasoby  (względnie 

poświadczonym  za  zgodność  z  oryginałem  przez  notariusza).  Dodatkowo,  sama  treść 

zobowiązania  nie  potwierdza,  że  udostępnienie  będzie  miało  charakter  realny,  a  podmiot 

trzeci będzie uczestniczył w realizacji zamówienia.  

Izba  ustaliła,  że  ROW-JAS  złożył  wraz  z  ofertą  zobowiązanie  podmiotu  trzeciego 

Firmy  A. 

Sp.  j.  do  oddania  zasobów  w  postaci  referencji  polegających  na  budowie, 

przebudowie  lub  rozbudowie 

obiektów  budowalnych,  przemysłowych (…).  Dokument  został 


złożony w formie skanu, razem z „paczką” dokumentów złożonych wraz z ofertą (takich jak: 

strona  tytułowa,  Formularz  ofertowy,  oświadczenia  ROW-JAS),  całość  zostało  podpisana 

kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym  przez  p.  J.  F.,  uprawnionego  do  samodzielnej 

reprezentacji  wykonawcy  ROW-JAS.  Natomiast  samo 

zobowiązanie  podmiotu  trzeciego 

Firmy A. Sp. j. 

zostało podpisane własnoręcznie przez p. J. A.. 

Zgodnie  z  art.  118  ust.  1-4  ustawy  Pzp:  1.  W

ykonawca  może  w  celu  potwierdzenia 

spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteriów  selekcji,  w  stosownych 

sytuacjach  oraz  w  odniesieniu  do  konkretnego  zamówienia,  lub  jego  części,  polegać  na 

zdolnościach  technicznych  lub  zawodowych  lub  sytuacji  finansowej  lub  ekonomicznej 

podmiotów  udostępniających  zasoby,  niezależnie  od  charakteru  prawnego  łączących  go  z 

nimi  stosunków  prawnych.  2.  W  odniesieniu  do  warunków  dotyczących  wykształcenia, 

kwalifikacji  zawodowych  lub  doświadczenia  wykonawcy  mogą  polegać  na  zdolnościach 

podmiotów  udostępniających  zasoby,  jeśli  podmioty  te  wykonają  roboty  budowlane  lub 

usługi,  do  realizacji  których  te  zdolności  są  wymagane.  3.  Wykonawca,  który  polega  na 

zdolnościach lub sytuacji podmiotów udostępniających zasoby, składa, wraz z wnioskiem o 

dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  albo  odpowiednio  wraz  z  ofertą,  zobowiązanie 

podmiotu udostępniającego zasoby do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na 

potrzeby  realizacji  danego  zamówienia  lub  inny  podmiotowy  środek  dowodowy 

potwierdzający,  że  wykonawca  realizując  zamówienie,  będzie  dysponował  niezbędnymi 

zasobami  tych  podmiotów.  4.  Zobowiązanie  podmiotu  udostępniającego  zasoby,  o  którym 

mowa w ust. 3, potwierdza, że stosunek łączący wykonawcę z podmiotami udostępniającymi 

zasoby  gwarantuje  rzeczywisty  dostęp  do  tych  zasobów  oraz  określa  w  szczególności:  1) 

zakres  dostępnych  wykonawcy  zasobów  podmiotu  udostępniającego  zasoby;  2)  sposób  i 

okres  udostępnienia  wykonawcy  i  wykorzystania  przez  niego  zasobów  podmiotu 

udostępniającego  te  zasoby  przy  wykonywaniu  zamówienia;  3)  czy  i  w  jakim  zakresie 

podmiot udostępniający zasoby, na zdolnościach którego wykonawca polega w odniesieniu 

do  warunków  udziału  w  postępowaniu  dotyczących  wykształcenia,  kwalifikacji  zawodowych 

lub  doświadczenia,  zrealizuje  roboty  budowlane  lub  usługi,  których  wskazane  zdolności 

dotyczą. 

Skład  orzekający  Izby  podziela  stanowisko,  prezentowane  w  wyroku  z  dnia  19 

czerwca  2020  r.,  sygn.  akt  KIO  835/20,  KIO  843/20,  zgodnie  z  którym  w  orzecznictwie  i 

doktrynie  wskazuje  się,  iż  zwłaszcza  w  przypadku  robót  budowlanych,  ale  też 

wyspecjalizowanych  usług,  zasób  integralnie  związany  z  określonym  podmiotem  (w 

szczególności  jego  doświadczenie)  może  być  przekazany  wyłącznie  przez  osobisty  udział 

tego podmiotu w realizacji zamówienia. Dopuszczono przy tym różne formy tego udziału, w 

zależności  od  specyfiki  konkretnego  zamówienia.  Obecny  wymóg  zrealizowania  części 


zamówienia,  z  którym  wiąże  się  udostępniany  zasób,  należy  rozumieć  jako  obowiązek 

faktycznego  zrealizowania  przez  podmiot  trzeci  tej  części  zamówienia  w  charakterze 

podwykonawcy lub wspólnie z wykonawcą, np. poprzez oddelegowanie przez podmiot trzeci 

swoich  pracowników  do  bezpośredniej  realizacji  zamówienia  (vide:  Marzena  Jaworska  (w:) 

Prawo  zamówień  publicznych,  Komentarz  pod  redakcją  r.pr.  Marzeny  Jaworskiej, 

Wydawnictwo CH. Beck, Warszawa 2018, str. 186 195). 

Dlatego  też  Izba  uznała,  że  z  treści  zobowiązania,  szczególnie  z  fragmentu 

udostępnienie zdolności technicznej i zawodowej, tj. referencji nie sposób wyczytać, czy i w 

jakim  zakresie,  podmiot  trzeci  będzie  w  ogóle  uczestniczył  w  realizacji  zamówienia,  nie 

wiadomo 

jaki zakres prac zostanie mu podzlecony. Zobowiązanie więc nie spełnia wymogów 

nałożonych  obowiązującymi  przepisami  prawa.  Niemniej,  w  warunkach zaktualizowania  się 

podstaw  do  odrzucenia  oferty  ROW-JAS,  stosownie  do  art.  128  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp, 

z

amawiający może odstąpić od czynności uzupełnienia, zatem zarzut w tym przedmiocie nie 

znalazł  potwierdzenia.  Powyższe  naruszenie  ze  względu  na  brak  wpływu  na  wynik 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  nie  może  stanowić  podstawy  do 

uwzględnienia zarzutu (art. 554 ust. 1 pkt ustawy Pzp). 

Odnosząc się zaś do braku spełnienia wymagań co do formy zobowiązania podmiotu 

udostępniającego zasoby Izba uznała, że zostało złożone w prawidłowej formie.  

Zgodnie z §7 ust. 2 rozporządzenia  Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 

r. w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych 

dla dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o 

udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie (Dz.U. z 2020 r. poz. 2452) w przypadku 

gdy  podmiotowe  środki  dowodowe,  w  tym  oświadczenie,  o  którym  mowa  w  art.  117  ust.  4 

ustawy,  oraz  zobowiązanie  podmiotu  udostępniającego  zasoby,  przedmiotowe  środki 

dowodowe,  dokumenty,  o  których  mowa  w  art.  94  ust.  2  ustawy,  niewystawione  przez 

upoważnione  podmioty  lub  pełnomocnictwo,  zostały  sporządzone  jako  dokument  w  postaci 

papierowej  i  opatrzone  własnoręcznym  podpisem,  przekazuje  się  cyfrowe  odwzorowanie 

tego  dokumentu  opatrzone  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym,  a  w  przypadku 

postępowań lub konkursów, o wartości mniejszej niż progi unijne, kwalifikowanym podpisem 

elektronicznym,  podpisem  zaufanym  lub  podpisem  osobistym,  poświadczającym  zgodność 

cyfrowego odwzorowania z dokumentem w postaci papierowej.  

Stosownie  do 

§7  ust.  3    ww.  rozporządzenia  poświadczenia  zgodności  cyfrowego 

odwzorowania  z  dokumentem  w  postaci 

papierowej,  o  którym  mowa  w  ust.  2,  dokonuje  w 

przypadku: 

1) podmiotowych środków dowodowych - odpowiednio wykonawca, wykonawca 

wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia,  podmiot  udostępniający  zasoby  lub 


podwykonawca,  w  zakresie  podmiotowych  środków  dowodowych,  które  każdego  z  nich 

dotyczą; 2) przedmiotowego środka dowodowego, dokumentu, o którym mowa w art. 94 ust. 

2  ustawy,  oświadczenia,  o  którym  mowa  w  art.  117  ust.  4  ustawy,  lub  zobowiązania 

podmiotu  udostępniającego  zasoby  -  odpowiednio  wykonawca  lub  wykonawca  wspólnie 

ubiegający się o udzielenie zamówienia; 3) pełnomocnictwa - mocodawca. 

Innymi  słowy,  w  przypadku  gdy  zobowiązanie  podmiotu  udostępniającego  zasoby 

zostało  sporządzone  jako  dokument  w  postaci  papierowej  i  opatrzone  własnoręcznym 

po

dpisem, przekazuje się cyfrowe odwzorowanie tego dokumentu opatrzone kwalifikowanym 

podpisem  elektronicznym,

  poświadczającym  zgodność  cyfrowego  odwzorowania  z 

dokumentem  w  postaci  papierowej.  P

oświadczenia  zgodności  cyfrowego  odwzorowania  z 

dokumentem  w  postaci  papierowej  dokonuje  w  przypadku 

zobowiązania  podmiotu 

udostępniającego zasoby odpowiednio wykonawca lub wykonawca wspólnie ubiegający się 

o  udzielenie  zamówienia.  Zatem,  ROW-JAS,  wbrew  twierdzeniom  Odwołującego,  nie  był 

zobowiązany  do  przedłożenia  zobowiązania  podmiotu  udostępniającego  zasoby 

podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym podmiotu udostępniającego zasoby. 

Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  wyniku  

na podstawie art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy rozporządzenia Prezesa Rady 

Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania  

(Dz.  U.  z  2020  r.  poz.  2437).  

W  przedmiotowej  sprawie  rozpoznaniu  podlegały  cztery 

zasadnicze zarzuty: (1) 

zaniechanie czynności odrzucenia oferty ROW-JAS z uwagi na brak 

wyceny  pozycji  formularza  ofertowego  pn.  Stawka  za  gotowość  ruchową  zł/dobę  brutto  (w 

przypadku  postoju  NIE  z  winy  Wykonawcy  -  max  92  dni),  (2) 

zaniechanie  czynności 

odrzucenia  oferty  ROW-JAS  z  uwagi  na  brak  wyceny  pozycji  nr  15,  122,  124,  151  i  152 

K

osztorysu  (wycena  na  poziomie  0,00  zł)  oraz  sporządzenie  Kosztorysu  w  podziale  na 

części składowe, które nie odpowiadają pozycjom HRF, (3) zaniechanie czynności wezwania 

ROW-

JAS do wyjaśnień w zakresie sposobu kalkulacji ceny pozycji pn. Stawka za gotowość 

ruchową  zł/dobę  brutto  (w  przypadku  postoju  NIE  z  winy  Wykonawcy  -  max  92  dni),  (4) 

zaniechanie  czynności  wezwania  ROW-JAS  w  trybie  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp  do 

uzupełnienia  zobowiązania  podmiotu  trzeciego.  Mając  na  względzie  fakt,  że  odwołanie 

zostało  uwzględnione  tylko  w  zakresie  jednego  spośród  czterech  wzmiankowanych 

zarzutów,  Izba  uznała  za  zasadne  podzielenie  kosztów  postępowania  odwoławczego  w 

proporcji 1/4 i 3/4

, a w konsekwencji zasądzeniu od Zamawiającego na rzecz Odwołującego 


podlegała  kwota  5  900  zł  (5  000  zł  -  1/4  wpisu  od  odwołania  i  900  zł  -  1/4  kosztów 

wynagrodzenia pełnomocnika). 

Przewodniczący:   ……………………………………….