Sygn. akt KIO 3131/21
WYROK
z dnia 6 grudnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Osiecka
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 listopada 2021 r.
w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 października 2021 r.
przez wykonawcę Beckman Coulter Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego
Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny im. Andrzeja Mielęckiego Śląskiego
Uniwersytetu Medycznego w Katowicach
przy udziale wykonawcy Abbott Laboratories Poland
Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością
z
siedzibą
w
Warszawie,
zgłaszającego
p
rzystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie:
trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów strony
poniesionych w związku z wynagrodzeniem pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i art. 580
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………………….
Sygn. akt KIO 3131/21
U z a s a d n i e n i e
Samodzielny Publiczny Szpital
Kliniczny im. Andrzeja Mielęckiego Śląskiego
Uniwersytetu Medycznego w Katowicach
, dalej „Zamawiający”, prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. Dostawa
odczynników 4 w podziale na pakiety. Postępowanie prowadzone jest na podstawie
przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021
r. poz. 1129 ze zm.), dalej „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w
Dzienniku Urz
ędowym Unii Europejskiej w dniu 4 sierpnia 2021 r. pod numerem 2021/S 149-
W dniu
22 października 2021 r. wykonawca Beckman Coulter Polska Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, dalej „Odwołujący”, wniósł
odwołanie w zakresie pakietu nr 10, zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
art. 16 i art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
przez zaniechanie czynności odrzucenia
oferty złożonej przez Abbott Laboratories Poland Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Warszawie, dalej „Abbott”, podczas gdy występują w niej braki materiałów
niezbędnych do realizacji przedmiotu umowy i w konsekwencji nie spełnia ona wymagań
zawartych w Rozdział II pkt. 8 lit. i) oraz j) specyfikacji warunków zamówienia, dalej „SWZ”,
art. 16 i art. 226 ust. 1 pkt 5 i 10 ustawy Pzp
przez zaniechanie czynności odrzucenia
oferty złożonej przez Abbott, podczas gdy zaoferowana w niej ilość odczynników, materiałów
kontrolnych oraz kalibratorów uniemożliwia prawidłową realizacje przedmiotu umowy w
okresie 36 miesięcy, a tym samym nie spełnia ona wymagań zawartych w SWZ,
art. 16 i art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
przez zaniechanie czynności odrzucenia
oferty złożonej przez Abbott, podczas gdy załączone do jej treści dokumenty nie
potwierdzają prawidłowego zaoferowania materiałów kontrolnych, co w konsekwencji
prowadzi do braku spełnienia wymagań zawartych w Rozdziale II pkt 2 SWZ,
art. 16 i art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
przez zaniechanie czynności odrzucenia
oferty złożonej przez Abbott, podczas gdy zaoferowana w pozycji 36.9 sól fizjologiczna nie
jest przeznaczona do diagnostyki in vitro oraz nie jest przeznaczona do użycia z oferowanym
analizatorem i odczynnikami i w konsekwencji nie spełnia wymagań zawartych w Rozdział II
pkt. 2 i 8 lit. i) oraz j) SWZ.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości, nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; dokonania czynności ponownego
badania i oceny ofert; odrzucenia oferty Abbott jako niezgodnej z SWZ; dokonania wyboru
oferty najkorzystniejszej w p
ostępowaniu na podstawie ustalonych w SWZ kryteriów oceny
ofert, przy uwzględnieniu konsekwencji wynikających z powtórnej oceny ofert.
Do postępowania odwoławczego w ustawowym terminie przystąpił po stronie
Zamawiającego wykonawca Abbott Laboratories Poland Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, dalej również „Przystępujący”.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron oraz uczestnika postępowania odwoławczego, złożone w pismach procesowych,
jak też podczas rozprawy, Izba stwierdziła, iż odwołanie zasługuje na oddalenie.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania,
w szczególności z: protokołu postępowania o udzielenie zamówienia, ogłoszenia
o zamówieniu, specyfikacji warunków zamówienia, oferty Przystępującego oraz informacji
o
wyborze oferty najkorzystniejszej. Izba wzięła również pod uwagę stanowiska wyrażone w
odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie, piśmie procesowym Odwołującego i Przystępującego,
a
także oświadczenia i stanowiska stron oraz uczestnika postępowania odwoławczego
wyrażone ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 23 listopada 2021 r. wraz z
przedłożonymi dowodami.
Uwzględniając powyższe, Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których
stanowi art. 528 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
W drugiej kolejności Izba stwierdziła, że Odwołującemu przysługiwało prawo do
skorzystania ze środka ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę
interesu w uzyskaniu zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowaną
możliwością poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonych w odwołaniu
czynności.
Dalej, Izba, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w
szczególności zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszła do przekonania, iż w
niniejszym postępowaniu nie doszło do naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy,
które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia, a tym samym, na podstawie art. 554 ust. 1 ustawy Pzp, rozpoznawane
odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
Izba uznała, że niezasadny jest zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 16 i art.
226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.
Zgodnie z art. 16 ustawy Pzp z
amawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób: 1) zapewniający zachowanie uczciwej
konkurenc
ji oraz równe traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny.
Stosownie do art. 226 ust. 1 pkt 5 z
amawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna
z warunkami zamówienia.
Odwołujący wskazywał na cztery rodzaje braków w ofercie Abbott, tj. brak materiałów
zużywalnych do przeprowadzenia okresowych procedur konserwacyjnych; brak materiałów
wymaganych do oznaczania CRP; brak materiałów eksploatacyjnych oraz brak materiału
zużywalnego „Replacement caps”, niezbędnego do przeprowadzenia procedur
kalibracyjnych.
Izba ustaliła, że zgodnie z Rozdziałem II pkt 8 lit. i oraz j SWZ Oferta na wybrane i
oferowane przez wykonawcę zadania (pakiety) musi posiadać pełny asortyment. Brak
jakiejkolwiek pozycji w oferowanej części lub oferowanie asortymentu, który nie spełnia
wymaganych parametrów (np. niezgodność substancji czynnej, postaci, dawki) lub brak
informacji określonych w poszczególnych kolumnach formularzy cenowych będzie
skutkowało odrzuceniem oferty.
Brak materiałów zużywalnych do przeprowadzenia okresowych procedur
konserwacyjnych
Odwołujący podnosił, że w innych postępowaniach o udzielenie zamówienia, w
których przedmiotem oferty jest analizator Alinity C, oferowany jest też „zestaw materiałów
zużywalnych Alinity c”, w skład którego wchodzą produkty służące do wykonywania
okresowych procedur konserwacyjnych.
Dodatkowo, Odwołujący zarzucał zaniechanie
zaoferowania lampy fotometru, wymienialnej
w aparacie Alinity c raz na kwartał.
Izba ustaliła, że przedmiotem zamówienia w zakresie części 10 jest dostawa
odczynnik
ów do badań diagnostycznych z dzierżawą dwóch analizatorów biochemicznych.
Zgodnie z załącznikiem nr 10B do SWZ Przystępujący wskazał, że oferuje aparat Alinity C,
fabrycznie nowy, rok produkcji
– 2021. Zamawiający wymagał, aby zamówienie zostało
wykonane w terminie
36 miesięcy od dnia podpisania umowy/udzielenia zamówienia.
S
tosownie do §1 ust. 10 Załącznika nr 14A do SWZ (wzór umowy dzierżawy)
Wydanie Zamawiającemu urządzenia, wraz z instrukcją obsługi w języku polskim, odbędzie
się w siedzibie Zamawiającego do 21 dni od dnia podpisania umowy, potwierdzone
protokołem odbioru technicznego. Instalacja oraz szkolenie i testowanie dotyczące obsługi
urządzenia odbędzie się w terminie do 7 dni od daty dostarczenia.
Zgodnie z
§1 ust. 11 Załącznika nr 14A do SWZ Przez cały okres trwania umowy
wykonawca udziela serwisu gwarancyjnego (na zasadach i warunkach opisanych w kartach
gwarancyjnych) obejmującego reakcję w ciągu 48 godzin w dni robocze od zgłoszenia
awarii, napraw w ramach czynszu dzierżawnego wraz z wymianą części uszkodzonych lub
zużytych, przeglądów technicznych, konserwacji oraz opieki merytorycznej i aplikacyjnej.
P
owyższe postanowienia wskazują, że zamiarem Zamawiającego było, aby wszystkie
konserwacje wymagające wymiany elementów analizatora, naprawy i wymiany części
następowały w ramach oferowanego przez wykonawcę serwisu gwarancyjnego. Zatem nie
sposób twierdzić, że zaoferowanie przez wykonawcę produktów służących do konserwacji
było obligatoryjne, skoro procedura konserwacyjna będzie wykonywana każdorazowo przez
serwis wykonawcy.
W związku z powyższym zarzut dotyczący rzekomego braku materiałów zużywalnych
do przeprowadzenia okresowych procedur konserwacyjnych jest bezpodstawny.
B
rak materiałów wymaganych do oznaczania CRP
Odwołujący podnosił brak zaoferowania przez Przystępującego związanych z
wykonywaniem oznaczenia CRP materiałów: 08P7510 Alinity c Immuno Control 1 kit;
08P7511 Alinity c Immuno Control 2 kit; Sól fizjologiczna (0,85-0,9% NaCl do rozcieńczania
badanych próbek).
Izba ustaliła, że Zamawiający wymagał metodyki CRP hs (high sensivity), zgodnie z
wierszem 29 kolumny tabeli asortymentowo-
cenowej zamieszczonej w Załączniku Nr 10A do
SWZ
. Przystępujący w poz. 35.10 formularza cenowego wskazał CRP Vario HS Control oraz
dodatkowo dwie inne kontrole CRP, tj. Multichem S L1, Multichem S L2 (poz. 35.1 oraz 35.2
formularza cenowego).
Stosownie zaś do treści ulotki odczynnikowej, do kontroli metodyki CRP hs
(wymaganej
przez Zamawiającego), można używać produktu 07P5610 Alinity c CRP Vario
HS Control Kit lub innych dostępnych w sprzedaży kontroli, co też uczynił Przystępujący.
Ponadto, na uwagę zasługuje fakt, że zgodnie z treścią ulotki 08P7510 Alinity c Immuno
Control 1 kit oraz 08P7511 Alinity c Immuno Control 2 kit
nie są dostępne w USA, co
potwierdza, że przeprowadzenie kontroli jest możliwe nie tylko z użyciem ww. dwóch
produktów. Gdyby było tak, że tylko te dwie kontrole (tj. 08P7510 Alinity c Immuno Control 1
kit oraz 08P7511 Alinity c Immuno Control 2 kit
) były kompatybilne z odczynnikiem
Przystępującego, przeprowadzenie badania za pomocą odczynnika CRP Vario nie byłoby w
ogóle możliwe w USA.
Odwołujący wskazywał dalej, że zaoferowana w ofercie Przystępującego sól
fizjologiczna nie jest przeznaczona do
rozcieńczania próbek badanych, a tym samym
zaoferowany
materiał nie spełnia wymogów ulotki odczynnikowej.
Izba ustaliła, że Abbott w poz. 36.9 formularza cenowego wskazał jako materiał
zużywalny sól fizjologiczną NaCl 0,9%.
Skład orzekający podzielił argumentację Przystępującego, że po pierwsze
nieracjonalnym działaniem producenta byłoby wskazywanie w ulotce wszelkich możliwych
zastosowa
ń roztworu soli fizjologicznej. Po drugie, elastyczne wymogi znajdujące się w
ulotce dla soli
(stężenie od 0,85 do 0,9% NaCl) stanowią zabieg celowy, umożliwiający
zastosowanie każdego rodzaju soli fizjologicznej i nieprecyzyjnie przygotowanego roztworu
chlorku sodu w warunkach obniżonego standardu przygotowania. Po trzecie, gdyby istniała
koni
eczność stosowania specyficznego, przeznaczonego do badania CRP rozwiązania,
każdy producent posiadałby dedykowaną sól, oznaczoną
tak jak dedykowane odczynniki do
oznaczania różnych parametrów, opatrzone numerami katalogowymi lub dedykowane
rozcieńczalniki, a tak nie jest.
Reasumując, nie potwierdził się zarzut jakoby zaoferowana przez Abbott sól
fizjologiczna nie mogła być użyta przy wykonywaniu oznaczeń odczynnikiem CRP Vario oraz
nie potwierdził się zarzut zaniechania zaoferowania materiałów związanych z wykonywaniem
oznaczenia CRP.
B
rak materiałów eksploatacyjnych
Odwołujący zarzucił Przystępującemu zaniechanie zaoferowanie wymaganych na
stronie 1484 instrukcji obsługi do analizatorów Alinity CI Series materiałów: Sample caps,
numer katalogowy 01R3801; Reagent Replacement Caps, numer katalogowy 04R4701 oraz
Calibrator/Control Replacement caps, numer katalogowy 04R1001.
Izba ustaliła, że zgodnie z §1 ust. 10 Załącznika nr 14A do SWZ Wydanie
Zamawiającemu urządzenia, wraz z instrukcją obsługi w języku polskim, odbędzie się w
siedzibie Zamawiającego do 21 dni od dnia podpisania umowy, potwierdzone protokołem
odbioru technicznego. Instalacja oraz szkolenie i testowanie dotyczące obsługi urządzenia
odbędzie się w terminie do 7 dni od daty dostarczenia.
Zgodnie z plikiem pn.
Instrukcja używania Roztwory i akcesoria_ Alinity ci (str. 1464),
załączonym do oferty Przystępującego, Materiały eksploatacyjne oznaczają wszelkie
materiały zużywalne, które są niezbędne do oznaczania próbek w analizatorze Alinity ci-
series.
Skoro zaś elementy zużywalne stanowią, według Przystępującego oraz
Zamawiającego, część zestawu startowego, załączanego do przedmiotu dzierżawy,
wystarczające będzie dostarczenie tych materiałów wraz z instalacją urządzenia.
Niedoszacowanie w ofercie Przystępującego
Odwołujący zarzucał także niedoszacowania przez Przystępującego odczynników,
materiałów kontrolnych oraz kalibratorów.
Izba ustaliła, że zgodnie z pkt 4, 6 i 7 parametrów granicznych wskazanych w
Załączniku Nr 10A do SWZ: Należy uwzględnić ilości potrzebne do kalibracji. W przypadku
serwisowych procedur konserwacyjnych lub napraw analizatora wymagających dodatkowych
oznaczeń dodatkowe ilości odczynników dostarczy wykonawca. Odczynniki w postaci
płynnej w min. 90%. Materiały kontrolne - min. na dwóch poziomach, dla wszystkich
zamawianych odczynników, kontrole prowadzone raz dziennie dla wszystkich parametrów,
wyliczone w ilości uwzględniającej stabilność po otwarciu. W przypadku serwisowych
procedur
konserwacyjnych lub napraw analizatora wymagających dodatkowych oznaczeń
kontrolnych dodatkowe ilości materiałów kontrolnych dostarczy wykonawca. Kalibratory
wyliczone w ilości wynikających z zaleceń producenta odczynników, uwzględniającej
stabilność po otwarciu. W przypadku serwisowych procedur konserwacyjnych lub napraw
analizatora wymagających dodatkowych kalibracji, dodatkowe ilości kalibratorów dostarczy
wykonawca.
Zgodnie z §1 ust. 11 Załącznika nr 14A do SWZ Przez cały okres trwania umowy
wykonawca udziela serwisu gwarancyjnego (na zasadach i warunkach opisanych w kartach
gwarancyjnych) obejmującego reakcję w ciągu 48 godzin w dni robocze od zgłoszenia
awarii, napraw w ramach czynszu dzierżawnego wraz z wymianą części uszkodzonych lub
zużytych, przeglądów technicznych, konserwacji oraz opieki merytorycznej i aplikacyjnej.
Oznacza to, że odczynniki, materiały kontrolne i kalibratory będą uzupełniane ponad
liczbę wskazaną w formularzu asortymentowo-cenowym podczas serwisowych procedur
konserwacyjnych lub napraw (zgodnie z pkt 4
dodatkowe ilości odczynników dostarczy
wykonawca, zgodnie z pkt 6
dodatkowe ilości materiałów kontrolnych dostarczy wykonawca,
zgodnie z pkt 7
dodatkowe ilości kalibratorów dostarczy wykonawca).
Ponadto, Odwołujący pomija istotną okoliczność, że Zamawiający wymagał, zgodnie
z Rozdziałem II pkt 3 SWZ, aby zamówienie zostało wykonane w terminie 36 miesięcy od
dnia podpisania umowy/udzielenia zamówienia. Natomiast zgodnie z postanowieniem § 1
ust. 10
Załącznika Nr 14A do SWZ oferowane analizatory dostarczone zostaną 21 dni po
podpisaniu umowy, zaś kolejne 7 dni zajmie instalacja oraz szkolenie i testowanie
analizatorów. Zatem, okres wykonywania umowy będzie faktycznie o 28 dni krótszy, niż
przyjął to Odwołujący w swoich obliczeniach.
Niemniej nawet gdyby przyznać rację Odwołującemu, że do wyliczeń należy przyjąć
36 miesięcy (Odwołujący wywodzi to z wymogu znajdującego się w formularzu cenowym, tj.
Odczynników do badań diagnostycznych — Laboratorium Centralne Ilość potrzebna do
wykonania 2 220 000 oznaczeń (testów) / 3 lata, pomijając zupełnie całość postanowień
umownych), to i tak wyliczenia Odwołującego są niezasadne.
Niedoszacowanie hemoglobiny glikowanej
Odwołujący podnosił, że zgodnie z deklaracją producenta Abbott termin ważności
odczynnika wynosi 5 miesięcy, Przystępujący zaoferował 7 opakowań, co daje 35 (7x5)
miesięcy. Czas trwania kontraktu wynosi 36 miesięcy W związku z powyższym brakuje
jednego opakowania odczynnika HbAlc o wartości 2 431,00 zł netto, to jest 2 625, 48 zł
brutto.
Przystępujący wskazywał, że wyciąg z systemu magazynowego Abbott wskazuje, że
znajdujący się obecnie w magazynach Abbott odczynnik do przeprowadzania oznaczeń
hemoglobiny glikowanej ma termin
ważności do 8 października 2022 r., a zatem termin ten
wynosi ponad 9 miesięcy. Oznacza to, że 7 opakowań odczynnika do oznaczania
hemoglobiny glikowanej będzie wystarczające nawet na okres 63 miesięcy (7x9).
Ponadto, jak słusznie zauważył Abbott, w formularzu cenowym wskazał 5 m-ce/91%,
czyli
że 5-miesięczny termin ważności może przedłużyć nawet o 91% (zgodnie z
formularzem cenowym należało podać termin ważności w miesiącach oraz %). Izba
dostrzega, że wartość procentowa stanowiła kryterium oceny ofert, tj. termin ważności
odczynnika,
w odniesieniu do innych pakietów. Niemniej Zamawiający nie dostosował
formularza cenowego w tym zakresie do pakietu nr 10, a dokonywanie negatywnej
weryfikacji oferty w zakresie nieostrych, niedookreślonych postanowień specyfikacji jest
nieuprawnione
, brak jest bowiem wówczas wzorca dla przeprowadzenia oceny i
jednoznacznego ustalenia nie
zgodności oferty z warunkami zamówienia (por. przykładowo
wyroki Krajowej Izby Odwoławczej: z 27 września 2016 r., sygn. akt KIO 1717/16, z 7
października 2016 r. KIO 1771/16, z 2 stycznia 2018 r. KIO 2651/17, z 14 lipca 2015 r. KIO
1399/15, z 31 października 2018 r. sygn. akt KIO 2111/18).
Niedoszacowanie
odczynnika do oznaczeń amoniaku
Odwołujący wskazywał na niedoszacowanie odczynnika do oznaczania amoniaku,
stwierdzając, że 15-dniowy okres stabilności odczynnika na pokładzie analizatora nie może
ulec wydłużeniu przez wyjęcie odczynnika do zewnętrznej lodówki odczynnikowej z użyciem
korków zamiennych. Zdaniem Odwołującego w ofercie Przystępującego brakuje 17
opakowań odczynnika.
Izba ustaliła, że Zamawiający w odpowiedzi (pismo z 23 sierpnia 2021 r.) na pytanie 2
do pakietu nr 10,
wskazał, że badania amoniaku są badaniami wykonywanymi rzadko –
Zamawiający przyjmuje ich wykonywanie 2 razy w tygodniu. Izba ustaliła także, że
Przystępujący w pozycji nr 28 formularza cenowego zaoferował 20 opakowań Ammonia Ultra
Reagent Kit.
Przystępujący wyjaśnił zaś, że wobec milczenia ulotki odczynnikowej w tej kwestii,
możliwe jest przechowywanie odczynnika Ammonia Ultra Reagent Kit w zewnętrznej
lodówce odczynnikowej, które zatrzymuje zegar stabilności odczynnika na pokładzie
analizatora.
Dalej wyjaśnił, że zakładając, że Zamawiający będzie dokonywał oznaczeń
amoniaku tylko 2 razy w tygodniu, w okresie trwania umowy, odczynnik do przeprowadzania
oznaczenia amoniaku nie będzie znajdował się na pokładzie analizatora nawet przez 156
dni. Od poniedziałku do piątku nie będą przeprowadzone badania – w związku z czym przez
3 dni nie będzie potrzeby załadowania nowego odczynnika. Sytuacja, w której przez 3 dni na
pokładzie analizatora nie będzie musiał znajdować się odczynnik do amoniaku, będzie
powtarzać się co 3 tygodnie.
Oz
nacza to, że w trakcie obowiązywania umowy 52 razy zdarzy się sytuacja (156/3),
w której odczynnik nie będzie obecny na pokładzie analizatora przez 3 dni, czyli w trakcie
trwania umowy na pokładzie analizatora przez 156 dni nie będzie znajdował się odczynnik
do oznaczania amoniaku (52*3).
Powyższe wskazuje, że odczynnik do oznaczania amoniaku będzie znajdował się na
pokładzie analizatora krócej o 156 dni niż zakłada to Odwołujący. Pozwala to zaoferować o 5
opakowań (zawierających 2 pojemniki) odczynnika do oznaczania amoniaku mniej niż
założono w odwołaniu.
Niedoszacowanie materiału kontrolnego oraz kalibratorów
Odwołujący wskazywał na niedoszacowanie materiału kontrolnego do płynu
mózgowo rdzeniowego, niedoszacowanie materiału kontrolnego do Amoniaku oraz
niedoszacowanie kalibratorów, przedstawiając wyliczenia i wskazując, iż w każdym
przypadku brakuje opakowań na cały okres obowiązywania umowy oraz podnosząc, że
oferta Przystępującego nie uwzględnia stabilności kalibratorów po otwarciu. Powyższe w
oc
enie Odwołującego powoduje naruszenie przez Zamawiającego art. 16 i art. 226 ust. 1 pkt
5 oraz 10 ustawy Pzp.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp z
amawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść
jest niezgodna z warunkami zamówienia. Niezgodność treści oferty z warunkami zamówienia
zachodzi co do zasady wtedy, gdy zawartość merytoryczna złożonej w danym postępowaniu
oferty nie odpowiada ukształtowanym przez Zamawiającego i zawartym dokumentach
zamówienia warunkom. Przez warunki zamówienia, zgodnie z art. 7 pkt 29 ustawy Pzp
należy rozumieć warunki, które dotyczą zamówienia lub postępowania o udzielenie
zamówienia, wynikające w szczególności z opisu przedmiotu zamówienia, wymagań
związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań proceduralnych lub
projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego. W ramach
powyższego katalogu mieścić się będzie zatem m.in. sytuacja, kiedy wykonawca oferuje
świadczenie, które nie spełnia wskazanych w opisie przedmiotu zamówienia wymagań.
Ugruntowanym w orzecznictwie jest również to, że aby zastosować podstawę odrzucenia z
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp musi być możliwe uchwycenie, na czym konkretnie polega
niezgodność oferty z warunkami zamówienia, czyli co i w jaki sposób w ofercie nie jest
zgodne z konkretnie wskazanymi, ustalonymi jednoznacznie postanowieniami zawartymi w
dokumentach zamówienia. Odwołujący nie wskazał natomiast żadnych postanowień SWZ,
odnoszących się do przedmiotu zamówienia, z którymi oferta Przystępującego byłaby
niezgodna.
Ponadto, okres wykonywania umow
y będzie faktycznie o 28 dni krótszy, niż przyjęto to
w obliczeniach dokonanych w o
dwołaniu. Zgodnie z Rozdziałem II podrozdział 3 SWZ
Zamawiający wymagał, aby zamówienie zostało wykonane w terminie 36 miesięcy od dnia
podpisania umowy/udzielenia zamówienia. Zgodnie z postanowieniem § 1 ust. 10 Załącznika
Nr 14A do SWZ
Wydanie Zamawiającemu urządzenia, wraz z instrukcją obsługi w języku
polskim, odbędzie się w siedzibie Zamawiającego do 21 dni od dnia podpisania umowy,
potwierdzone protokołem odbioru technicznego. Instalacja oraz szkolenie i testowanie
dotyczące obsługi urządzenia odbędzie się w terminie do 7 dni od daty dostarczenia.
Skoro
umowa ma być wykonana w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy, a
oferowane analizatory dostarczone zostaną 21 dni po podpisaniu umowy, zaś kolejne 7 dni
zajmie instalacja oraz szkolenie i testowanie analizatorów, faktyczny okres wykonywania
umowy skróci się o 28 dni. Krótszy o 28 dni rzeczywisty czas wykonywania umowy, skutkuje
tym, że obliczenia Odwołującego nie przystają do niniejszego stanu faktycznego.
Dodatkowo, stosownie do
załącznika nr 10A do SWZ (Formularz asortymentowo-
cenowy
— Pakiet nr 10A, str. 26 SWZ), w przypadku serwisowych procedur
konserwacyjnych wymagających dodatkowych oznaczeń, oznaczeń kontrolnych i kalibracji,
dodatkowe ilości odczynników, materiałów kontrolnych i kalibratorów dostarczy wykonawca.
Zgodnie zaś z instrukcją analizatorów Przystępującego, wymagają one przeprowadzenia
cokwartalnych procedur konserwacyjnych (str. 842). Przy okazji cokwartalnej procedury
konserwacyjnej polegającej na wymianie lampy fotometru wymagane jest przeprowadzenie
oznaczenia kontroli jakości. Na str. 921 wskazano Sprawdzenie Przeprowadź oznaczenia
kontroli jakości Przeprowadź oznaczenia kontroli jakości w celu zweryfikowania pracy
systemu przed raportowaniem wyników próbek.
Oznacza to, że w okresie obowiązywania umowy przeprowadzonych zostanie co
najmniej 12 konserwacji, po których wykonawca będzie musiał wykonać oznaczenia kontroli
jakości. W przypadku, gdyby oznaczenia kontroli jakości wykazywały odchylenia, konieczna
będzie kalibracja odczynników. Zgodnie z postanowieniami pkt. 4, 6 i 7 Załącznika Nr 10A do
SWZ wykonawca
zapewni dodatkowe ilości odczynników, materiałów kontrolnych oraz
kalibratorów w ramach otrzymywanego czynszu dzierżawnego, konieczne do wykonania tych
kon
troli, a także do wykonania potencjalnych kalibracji.
Odnosząc się do podstawy prawnej wskazanej przez Odwołującego, tj. art. 226 ust. 1
pkt 10 ustawy Pzp, z
godnie z którą zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera ona błędy w
obliczeniu ceny lub kosztu, n
ależy wskazać, że ustalając wystąpienie tej przesłanki
zamawiający zobowiązany jest do sprawdzenia, czy cena oferty obliczona została w oparciu
o prawidłowo ustalony przez wykonawcę zakres wymagań, określony w postępowaniu. Błąd
w obliczeniu ceny
zachodzi, jeśli cena oferty została obliczona w sposób niezgodny ze
sposobem jej obliczenia podanym w dokumentacji przetargowe
j, a tego Odwołujący nie
wskazał.
W konsekwencji Izba doszła do przekonania, że nie potwierdził się zarzut naruszenia
art. 16 i art. 226 ust. 1 pkt 5 oraz 10 ustawy Pzp.
Środki dowodowe
Odwołujący w tytule zarzutu stwierdzał brak przedmiotowych środków dowodowych
dotyczących materiałów kontrolnych Spinal Fluid Control 1 i 2 oraz CARD MKR LT Plus 1 i 2,
a następnie podnosił, że w ulotkach załączonych do oferty Przystępującego nie wskazano
wartości należnych na analizatorze Alinity c dla materiałów kontrolnych Spinal Fluid Control 1
i 2 oraz CARD MKR LT Plus 1 i 2.
Odwołujący wskazywał, że z załączonej ulotki nie wynika, że zaoferowane materiały
kontrolne przeznaczone
są do kontrolowania wyników uzyskanych na oferowanym aparacie
Abbott Alinity C
(ulotka dotyczy wyników na analizatorze Siemens). Z drugiej załączonej
ulotki
nie wynika, że zaoferowane materiały kontrolne przeznaczone są do kontrolowania
wyni
ków na aparacie Abbott Alinity C (ulotka mówi o analizatorze Architect, który nie został
zaoferowany w niniejszym
postępowaniu).
Izba ustaliła, że Zamawiający w Rozdziale II pkt 2 SWZ Informacja o
przedmiotowych środkach dowodowych Zamawiający żądał, by wykonawca złożył wraz z
ofertą następujące przedmiotowe środki dowodowe:
a)
nazwa handlowa oferowanego produktu, wielkość opakowania oferowanego produktu,
producent oferowanego produktu, Numer Katalogowy Produktu
– wpisane w formularzu
asortymentowo-cenowym
b) Aktualne karty charakterystyki odczynników, jeżeli karta charakterystyki nie jest
wymagana, należy dołączyć oświadczenie, że odczynnik nie zawiera substancji
niebezpiecznej.
c) Metodykę w języku polskim oferowanego przedmiotu zamówienia lub opis oferowanego
przedmiotu zamówienia lub ulotkę w języku polskim lub broszurę lub opis techniczny lub
katalog
d) Wyciąg z instrukcji obsługi analizatora ( odpowiednie strony) w języku polskim celem
potwierdzenia wymaganych parametrów granicznych – dotyczy Pakietu Nr 10B
e) Powiadomienie/Zgłoszenie lub Wpis do rejestru Wyrobów Medycznych potwierdzający, ze
oferowany przedmiot zamówienia sklasyfikowany jest jako wyrób medyczny i jest
dopuszczony do stosowania w służbie zdrowia na terenie kraju zgodnie z ustawą o wyrobach
medycznych z dnia 20 maja 2010r
– wymóg dotyczy:
Pakietu nr 1 poz. 1
– 8, 11, 13-15
Pakietu nr 2
Pakietu nr 5
Pakietu nr 6
Pakietu nr 10 z wyłączeniem materiałów zużywalnych
f) Certyfikat CE/IVD
– wymóg dotyczy:
Pakietu nr 1 poz. 1
– 8, 11, 13-15
Pakietu nr 2
Pakietu nr 5
Pakietu nr 6
g) Brak potwierdzenia w dostarczonych do oferty dokumentach dodatkowo ocenianego
parametru (wskazanego przez wykonawcę) będzie skutkowało nie przyznaniem punktów.
Dopiski, uzupełnienia odręczne do dokumentów nie będą brane pod uwagę przez
Zamawiającego przy ocenie ofert.
UWAGA! Zamawiający przypomina, że brak dołączenia do oferty przedmiotowych środków
dowodowych spowoduje odrzucenie złożonej oferty.
W konsekwencji Zamawiający wprowadził wymóg złożenia jako dowodu m.in.
metodyki, ulotki, broszury, opisu technicznego lub katalogu oferowanego produktu, stosownie
do lit. c) wyżej cytowanego postanowienia, nie określając jakie elementy ma zawierać
żądana metodyka, ulotka, broszura, opis techniczny lub katalog ofertowanego produktu.
Zamawiający nie wskazał też, że konieczne jest podanie wartości do kontrolowania
wyników na konkretnym analizatorze. Skoro więc w postanowieniach SWZ nie ma wymogu
konkretnych kontroli
, czy też, że załączone przedmiotowe środki dowodowe mają
wskazywać wartości należne dla materiałów kontrolnych, nie sposób uznać niezgodności
treści oferty Przystępującego z warunkami zamówienia.
Odrzucenie oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Pzp może mieć miejsce
tytko i wyłącznie w sytuacji, gdy zamawiający ma pewność, że treść oferty danego
wykonawcy jest niezgodna z
warunkami zamówienia, przy czym postanowienia SWZ
powinny być jasne i klarowne, a jakiekolwiek wątpliwości w interpretacji postawień zawartych
w SWZ nie mogą być odczytywane na niekorzyść wykonawcy. Jeżeli pewne sformułowania
zostały określone w sposób nieostry, nie mogą być interpretowane zawężająco na etapie
oceny ofert, na niekorzyść wykonawcy. Tym samym wykonawca nie może ponosić
negatywnych konsekwencji wynikających z braku szczegółowego i precyzyjnego opisania
wymogu dotyczącego przedłożenia przedmiotowych środków dowodowych.
Skład orzekający pominął natomiast argumentację Odwołującego dotyczącą
zaniechania
tłumaczenia ulotki, bowiem nie została ona sformułowała w odwołaniu, a Izba
związana jest zarzutami odwołania, stosownie do art. 555 ustawy Pzp.
Zarzut
dotyczący soli fizjologicznej
Odwołujący podnosił, że wskazana przez Przystępującego sól nie jest przeznaczona
do diagnostyki in vitro oraz, że brak jest w załączonych dokumentach informacji o metodzie
przechowywania soli po jej otwarciu.
Przystępujący stwierdzał zaś, że nie istnieje szczególny rodzaj soli fizjologicznej,
która przeznaczona byłaby wyłącznie do diagnostyki in vitro. Wszystkie dostępne na rynku
sole fizjologiczne o tym samym stężeniu NaCl są solami fizjologicznymi o takich samych
właściwościach i składzie.
Izba ustaliła, że na str. 6 załączonej do oferty Abbott karcie charakterystyki produktu
wskazano:
6.4 specjalne środki ostrożności podczas przechowywania: brak szczególnych
środki ostrożności dotyczących przechowywania. Następnie Izba ustaliła, że ulotka
odczynnikowa CRP Vario Reagent Kit nr kat 7P56-20 nie zawiera
informacji, iż sól ta ma
mieć zastosowanie do diagnostyki in vitro.
Skład orzekający przyznał rację Przystępującemu, że możliwe jest użycie soli
fizjologicznej dowolnej, w tym tej zaoferowanej przez Abbott, a karta charakterystyki produktu
zawiera informa
cję o metodzie przechowywania. Natomiast Odwołujący nie podał, które
postanowienie SWZ wymaga zawarcia w ulotce informacji o sposobie przechowywania
materiału po otwarciu.
Reasumując, zdaniem Izby, treść oferty Przystępującego jest zgodna z warunkami
zawa
rtymi w SWZ. Odwołujący nie wykazał i nie udowodnił, w którym miejscu oferta
Przystępującego jest niezgodna z warunkami zamówienia. W szczególności o niezgodności
treści oferty Przystępującego z warunkami zamówienia nie mogą stanowić obliczenia
Odwołującego nieprzystające do postanowień dotyczących terminu realizacji kontraktu.
Niezgodność oferty wykonawcy z warunkami zamówienia wymaga wskazania konkretnego
postanowienia SWZ,
z którym oferta wykonawca jest niezgodna. Tego zaś Odwołujący nie
wykazał.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku na
podstawie art
. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania
(Dz. U. z 2020 r. poz. 2437),
ze szczególnym uwzględnieniem § 5 pkt 2 ww. rozporządzenia.
Zgodnie ze wskazanym przepisem Izba o uzasadnionych kosztach stron postępowania
odwoławczego orzeka wyłącznie na podstawie rachunków lub spisu kosztów, złożonych do
akt spraw
y. Przedłożenie zatem tylko ustnego wniosku Zamawiającego dotyczącego
koszt
ów związanych z dojazdem na wyznaczone posiedzenie lub rozprawę nie spełnia tego
wymagania i tym samym Izba nie uwzględniła wnioskowanych przez Zamawiającego
kosztów związanych z dojazdem.
Przewodniczący: ………………………………………