Sygn. akt KIO 3134/21
WYROK
z dnia 5 listopada 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Małgorzata Rakowska
Protokolant: Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 listopada 2021 r. w Warszawie
odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 sierpnia 2021 r.
przez
wykonawcę W. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Wywóz
Nieczystości oraz Przewóz Ładunków W. S. z siedzibą w miejscowości Bór, Bór 169,
202 Częstochowa w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę
Poddębice, ul. Łódzka 17/21, 99-200 Poddębice
przy udziale wykonawcy PreZero
Service Centrum Sp. z o.o. z siedzibą w Kutnie,
ul. Łąkoszyńska 127, 99-300 Kutno zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego,
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje unieważnienie czynności unieważnienia postępowania
oraz unieważnienie czynności unieważnienia wyboru oferty najkorzystniejszej.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża zamawiającego Gminę Poddębice,
ul. Łódzka 17/21, 99-200 Poddębice i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
W.
S.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Wywóz Nieczystości
oraz Przewóz Ładunków W. S. z siedzibą w miejscowości Bór, Bór 169, 42-
202 Częstochowa tytułem wpisu od odwołania.
zasądza
od
zamawiającego
Gminy
Poddębice,
ul.
Łódzka
0 Poddębice na rzecz wykonawcy W. S. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Wywóz Nieczystości oraz Przewóz Ładunków W. S. z
si
edzibą w miejscowości Bór, Bór 169,42-202 Częstochowa kwotę 18 600
złotych 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy)
stanowiącą uzasadnione koszty strony poniesione tytułu wpisu od odwołania i
wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 3134/21
Uzasadnienie
Gmina Poddębice, zwana dalej „Zamawiającym”, działając na podstawie przepisów
ustawy dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj.: Dz. U. z 2019 r.,
poz.2019 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”, prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia na „Świadczenie usług odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Poddębice”.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 4 sierpnia 2021 r. pod pozycją nr 2021/S 149-397257,
W dniu 12 października 2021 r. (pismem z tej samej daty) Zamawiający poinformował
wykonawcę W. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Wywóz Nieczystości
oraz Przewóz Ładunków W. S. z siedziba w miejscowości Bór, zwanego dalej
„Odwołującym”, o unieważnieniu wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej oraz
unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia.
W dniu 22 października 2021 r. (pismem z tej samej daty) Odwołujący wniósł
odwołanie wobec:
1. czynności unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty dokonanej w
dniu 4 października 2021 r., tj. oferty złożonej przez Odwołującego,
czynności unieważnienia postępowania w związku z niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie
zamówienia publicznego,
zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
w odniesieniu do czynności unieważnienia postępowania w związku z niemożliwą do
u
sunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy
w sprawie zamówienia publicznego:
art. 17 ust. Ustawy Pzp, art. 16 ustawy Pzp oraz art. 99 ust. 1 ustawy Pzp
w zw. z art. 255 pkt 6) ustawy Pzp w zw. z art. 6d ust. 4 pkt 5) ustawy z dnia
13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj.: Dz.U.
2021 r., poz. 888
z późn. zm.), zwana dalej „ustawą ucpg”, poprzez ich
niewłaściwe zastosowanie, a w konsekwencji błędne unieważnienie
postępowania w sytuacji, gdy Zamawiający zawarł pośród dokumentacji
zamówienia - w pkt 4.4. załącznika nr 4 do SWZ - zobowiązanie dla
wykonawców do wskazania w treści oferty instalacji, do których będą oni
obowiązani przekazywać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, co
czyniło zadość normie z art. 6d ust. 4 pkt 5) ustawy ucpg, z uwagi na co
nieprawidłowym było uznanie przez Zamawiającego, iż postępowanie było
obarczone w tym zakresie nieusuwalną wadą, albowiem Zamawiający
w przypadku niepodania przez wykonawców rzeczonych informacji, posiadał
możliwość skorzystania z treści art. 128 ust. 4 ustawy Pzp poprzez wezwanie
wykonawców do złożenia wyjaśnień i uzupełnienie informacji dotyczących
instalacji właściwych do odbioru odpadów, którą to czynność zresztą
skutecznie przeprowadził bez naruszenia zasad uczciwej konkurencji
i równego traktowania (art. 16 pkt 1) ustawy Pzp), czy też innych przepisów
Prawa zamówień publicznych (art. 17 ust. 2 ustawy Pzp);
art. 255 pkt 6) w zw. z art. 457 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 436 pkt 4) ustawy
Pzp poprze
z błędne przyjęcie, iż ewentualny brak we wzorze umowy na
udzielenie zamówienia publicznego postanowienia dotyczącego wysokości
kar umownych naliczanych wykonawcy z tytułu braku zapłaty lub
nieterminowej zapłaty wynagrodzenia należnego podwykonawcom z tytułu
zmiany wysokości wynagrodzenia, o której mowa w art. 439 ust. 5, stanowi
niemożliwą do usunięcia wadę Postępowania uniemożliwiającą zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, w
sytuacji gdy wada taka nie może być zakwalifikowana jako żadna z
obowiązujących podstaw unieważnienia umowy objętych treścią art. 457 ust.
1 ustawy Pzp, przewidującego zamknięty katalog przesłanek mogących
skutkować unieważnieniem umowy, który nie może być interpretowany
rozszerzająco, a nadto jest ona możliwa do usunięcia poprzez zmianę treści
wzoru umowy na podstawie art. 454 ust. 1 ustawy Pzp jako zmiana
nieistotna;
a na wypadek nie uwzględnienia zarzutu z pkt 1) powyżej:
a
rt. 255 pkt 6) w zw. z art. 457 ust. 1 ustawy Pzp poprzez błędne przyjęcie, iż
ewentualny brak w dokumentacji zamówienia zobowiązania wykonawców do
wskazania w ofercie instalacji, na które wykonawcy będą obowiązani
przekazywać odpady komunalne odebrane od mieszkańców nieruchomości,
stanowi niemożliwą do usunięcia wadę Postępowania uniemożliwiającą
zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego, w sytuacji gdy wada taka nie może być zakwalifikowana jako
żadna z obowiązujących podstaw unieważnienia umowy objętych treścią art.
457 ust. 1 ustawy Pzp,
przewidującego zamknięty katalog przesłanek
mogących skutkować unieważnieniem umowy, który nie może być
interpretowany rozszerzająco;
2. w odniesieniu do czynności unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty
dokonanej w dniu 04 października 2021 r.:
art. 139 ust. 1 i 4 ustawy Pzp poprzez ponowne badanie i ocenę oferty
Odwołującego oraz jego kwalifikację podmiotową już po dokonaniu wyboru
najkorzystniejszej oferty w sytuacji
, gdy przy braku wystąpienia jakichkolwiek
nowych okoliczności uzasadniających przeprowadzenie tych czynności, ich
ewentualna realizacja może być uznana za dopuszczalną jedynie do
momentu wyboru najkorzystniejszej oferty;
art. 128 ust. 1 i 4 ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp
poprzez uznanie, iż oferta Odwołującego podlega odrzuceniu z uwagi na
niewykazanie spełnienia postawionych w SWZ warunków udziału
w postępowaniu, w sytuacji gdy Odwołujący spełnia wszelkie warunki
stawiane prz
ez Zamawiającego w dokumentacji przetargowej, a w sytuacji
stwierdzenia
braku podmiotowych środków dowodowych bądź innych
dokumentów i oświadczeń potwierdzających warunki udziału w postępowaniu,
Zamawiający zobowiązany był obligatoryjnie wezwać Odwołującego w trybie
art. 128 ust. 1 lub 4 ustawy Pzp do ich uzupełnienia, względnie złożenia
dodatkowych wyjaśnień, czego jednak w sposób błędny zaniechał;
a w konsekwencji powyższych:
art. 17 ust. 2 ustawy Pzp oraz art. 16 ustawy Pzp w zw. z art. 255 pkt 6)
ustawy
Pzp
poprzez
błędne
unieważnienie
czynności
wyboru
najkorzystniejszej o
ferty w sytuacji spełniania przez Odwołującego wszystkich
warunków udziału w postępowaniu i niewadliwego złożenia oferty
najkorzystniejszej wedle kryteriów oceny przyjętych przez Zamawiającego w
dokumentacji przetargowej.
Odwołujący wniósł o przeprowadzenie dowodu z:
protokołu kontroli przeprowadzonej na terenie wykorzystywanej przez Odwołującego
bazy magazynowo -
transportowej w Zduńskiej Woli przy ul. Zielonogórskiej 12-14,
w dniu 26 lutego 2021 r.
na okoliczność przeprowadzenia na terenie przedmiotowej
bazy kontroli przez pracowników Urzędu Miasta w Zapolicach pod kątem spełniania
wymagań określonych w art. 9d ust. 1 oraz 9e ustawy ucpg oraz wytycznych
określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w
sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości (Dz.U. 2013 poz. 122) oraz braku stwierdzenia w toku tejże
kontroli jakichkolwiek nieprawidłowości w zakresie wyposażenia bazy w niezbędną
infrastrukturę i urządzenia, których posiadanie przewidują powszechnie obowiązujące
przepisy prawa, a tym samym spełnienia również warunków udziału w Postępowaniu
określonych w dokumentach zamówienia;
protokołu kontroli przeprowadzonej na terenie wykorzystywanej przez Odwołującego
bazy magazynowo -
transportowej w Zduńskiej Woli przy ul. Zielonogórskiej 12-14,
w dniu 06 września 2021 r. na okoliczność przeprowadzenia na terenie
przedmiotowej bazy kontroli przez pracowników Urzędu Miasta w Uniejowie pod
kątem spełniania wymagań określonych w art. 9d, 9e i 9u ustawy ucpg oraz w
rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie
szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości (Dz.U. 2013 poz. 122), a także braku stwierdzenia w toku tejże
kontroli jakichkolwiek nieprawidłowości w zakresie wyposażenia bazy w niezbędną
infrastrukturę i urządzenia, których posiadanie przewidują powszechnie obowiązujące
przepisy prawa, a tym samym spełnienia również warunków udziału w Postępowaniu
o
kreślonych w dokumentach zamówienia;
oświadczenie Odwołującego z dnia 22 października 2021 r., na okoliczność
wyrażenia zgody przez wykonawcę W. S. prowadzącego działalność pod firmą
Wywóz Nieczystości oraz Przewóz Ładunków W. S., na zmianę zapisów wzoru
umowy stanowiącej załącznik nr 5 do SWZ.
Odwołujący wniósł o:
merytoryczne rozpatrzenie przez Krajową Izbę Odwoławczą niniejszego Odwołania
i jego uwzględnienie;
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności unieważnienia wyboru
najkor
zystniejszej oferty dokonanej w dniu 04 października 2021 r. oraz odrzucenia
oferty Odwołującego z uwagi na rzekome niewykazanie spełnienia postawionych
w SWZ warunków udziału w postępowaniu;
nakazanie Zamawia
jącemu unieważnienia czynności unieważnienia postępowania
w związku z niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego;
nakazania Zamawiającemu zawarcie umowy na udzielenie zamówienia publicznego
z Wykonawcą, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, tj. z W. S.
prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą Wywóz Nieczystości oraz Przewóz
Ładunków W. S. z siedzibą w miejscowości Bór;
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego wedle norm prawem przewidzianych.
W uzasadnieniu
odwołania odnośnie zarzutu unieważnienia postępowania
Odwołujący podniósł, że ubiegłoroczna nowelizacja ustawy Pzp ma niebagatelne znaczenie
dla przedmiotu rozstrzygnięcia. Wedle bowiem aktualnego stanu prawnego zobowiązanie
wykonaw
cy do wskazania w treści oferty instalacji, na które będą przekazywane odpady od
mieszkańców nieruchomości, nie musi być umieszczone w treści SWZ, a w „dokumentach
zamówienia”. Do dokumentów tych zalicza się również „Opis przedmiotu zamówienia", który
w po
stępowaniu stanowi załącznik nr 4 do SWZ, dodając, że w § 8 wzoru umowy na
realizację zamówienia publicznego objętego załącznikiem nr 5 do SWZ, przewidziane
zostało zobowiązanie wykonawcy zamówienia do przekazywania odebranych od
mieszkańców odpadów do ściśle określonych w umowie instalacji, zaś ich ewentualna
zmiana uzależniona została od zgody Zamawiającego.
Faktem pozostaje również, że opracowany przez Zamawiającego wzór formularza
ofertowego nie był w pełni spójny z dokumentacją zamówienia, ponieważ nie objął swoją
treścią zobowiązania oferentów do wskazania instalacji, na które następowało będzie
przekazani
e odpadów. Nie ma to jednak istotnego znaczenia, ponieważ formularz ofertowy
nie jest dokumentem wi
ążącym dla wykonawcy
W
okolicznościach zastanych w realiach niniejszego postępowania, brak wskazania w
treści formularza ofertowego konkretnych instalacji właściwych dla przekazywania odpadów
odebranych od właścicieli nieruchomości, stanowi inną wadliwość postępowania, aniżeli tę,
której usunięcie nie byłoby możliwe przy wykorzystaniu dyspozycji art. 128 ust. 4 PZP.
Nadto podniósł, że Zamawiający unieważniając postępowanie i powołując się na
treść art. 255 pkt 6) ustawy Pzp wskazał, że doszło do wystąpienia niemożliwej do usunięcia
wady, która z kolei uniemożliwia zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy. Niemniej
jednak
żadna ze wskazanych przez Zamawiającego wadliwości nie występuje i nie może
prowadzić do unieważnienia postępowania. Wada musi być wynikiem naruszenia przez
Zamawiającego przepisów ustawy, które miało lub mogło mieć istotny wpływ na wynik
postępowania. Zamawiający w sposób błędny zastosował art. 255 pkt 6) ustawy Pzp i
unieważnił postępowanie w sposób sprzeczny z obowiązującym stanem prawnym.
Odnośnie
unieważnienia
czynności
wyboru
oferty
Odwołującego
jako
najkorzystniejszej Odwołujący podniósł, że Zamawiający uznał, że Odwołujący nie wykazał
spełnienia postawionych w SWZ warunków udziału w postępowaniu, co rzekomo wprost
wynika z załącznika nr 3 do SWZ, jaki został przedstawiony Zamawiającemu i co prowadzi
do odrzucenia oferty. Postępowanie prowadzone było w oparciu o procedurę odwróconą, o
której mowa w treści art. 139 ustawy Pzp. Zgodnie ust. 1 owego przepisu zamawiający może
najpierw dokonać badania i oceny ofert, a następnie dokonać kwalifikacji podmiotowej
wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, w zakresie braku podstaw
wyk
luczenia oraz spełniania warunków udziału w postępowaniu, o ile taka możliwość została
przewidziana w SWZ lub w ogłoszeniu o zamówieniu. Istotnym pozostaje przy tym relacja w
jakiej owo postanowienie pozostaje do treści ust. 4 tego samego artykułu.
Odwołujący podniósł także, iż już z treści złożonych przez Odwołującego
dokumentów jasno i jednoznacznie wynika, że warunki udziału w postępowaniu dotyczące
bazy magazynowo -
transportowej zostały w całości spełnione, co słusznie stwierdził
Zamawiający przy okazji oceny oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej.
Późniejsza odmienna ocena tych samych dokumentów jest wadliwa, podobnie jak
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty z uwagi na rzekome wystąpienie
podstaw do jej odrzucenia.
W d
niu 25 października 2021 r. Zamawiający przesłał wykonawcom zawiadomienia o
wniesieniu odwołania wraz z kopią odwołania oraz informacją o możliwości zgłoszenia
przystąpienia wykonawców do postępowania odwoławczego.
W dniu 27 października 2021 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca PreZero
Service Centrum Sp. z o.o. z siedzibą w Kutnie, zwany dalej „wykonawcą PreZero Service
Centrum
”, zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego, po stronie Zamawiającego,
przekazując kopie przystąpienia Odwołującemu i Zamawiającemu.
W dniu 28 października 2021 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie,
wnosząc o jego oddalenie w całości.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia
publicznego,
jak
również
biorąc
pod
uwagę
oświadczenia
i stanowiska Stron ora
z Przystępującego złożone podczas rozprawy, skład orzekający
Izby ustalił i zważył co następuje:
Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania w związku z tym, iż nie została
wypełniona żadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie
odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp, jak również stwierdziła, że wypełniono
przesłanki istnienia interesu odwołującego w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia oraz
możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów
art. 505 ust 1 ustawy Pzp.
Mając na uwadze powyższe skład orzekający Izby merytorycznie rozpoznał złożone
odwołanie, uznając, iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Zarzut
nieuprawnionego unieważnienia postępowania potwierdził się.
Izba usta
liła, co następuje:
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia na „Świadczenie
usług odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Poddębice”.
W postępowaniu zostały złożone dwie oferty (oferta Odwołującego i oferta
wykonawcy PreZero Service Centrum).
Pismem z dnia 4 października 2021 r. Zamawiający poinformował wykonawców o
wyborze oferty
Odwołującego jako najkorzystniejszej
W dniu 8 października 2021 r. wykonawca PreZero Service Centrum złożył do
Zamawiającego wniosek o reasumpcję stanowiska, wskazując że Zamawiający naruszył
przepisy ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty O
dwołującego oraz poprzez
wezwanie
Odwołującego do uzupełnienia oferty, wnosząc jednocześnie o unieważnienie
czynności wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej i powtórzenie czynności
badania i oceny ofert.
W dniu 12 października 2021 r. (pismem z tej samej daty) Zamawiający poinformował
Odwołującego o unieważnieniu wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej oraz
unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia na podstawie art. 17 ust. 2, art. 16
oraz art. 255 pkt 6 ustawy Pzp
Izba zważyła co następuje:
Art. 255 pkt 6 ustawy Pzp stanowi, że Zamawiający unieważnia postepowanie o
udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego. Chodzi o takie uchybienia proceduralne, które są nieusuwalne, a więc nie mogą
być skorygowane przez Zamawiającego w toku postępowania poprzez unieważnienie lub
powtórzenie czynności. Ustalenie czy w danym postepowaniu wystąpiła wada
uniemożliwiająca zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy, powinno być dokonywane
prz
ez odniesienie danego naruszenia przepisów ustawy Pzp do przyczyn, z powodu których
zawarta umowa podlega unieważnieniu, określonych w art. 457 ust. 1 ustawy Pzp. W
przepisac
h tych wymienione zostały wszystkie przypadki naruszenia ustawy powodujące
konie
czność unieważnienia postępowania. Oznacza to, że wystąpienie innych wad w
postępowaniu nie może być podstawą do unieważnienia postępowania o udzielenie
zamówienia. W tym stanie faktycznym nie wystąpiła żadna z okoliczności stanowiących
podstawę unieważnienia postępowania określonych w art. 457 ust. 1 ustawy Pzp (przesłanka
unieważnienia postępowania związana z naruszeniem przepisów ustawy – chodzi tu
przypadki bezpośredniego udzielenia zamówienia, tj. bez żadnego trybu przewidzianego
ustawą oraz naruszenia obowiązków publikacyjnych, przesłanka przedwczesnego zawarcia
umowy przed upływem okresy standstill, przesłanka przedwczesnego zawarcia umowy w
przypadku zamówień typu in house, przesłanka dotycząca naruszeń związanych z
udzielaniem zamówień objętych umową ramową, przesłanka dotycząca naruszeń
związanych z dynamicznym systemem zakupów).
Art. 6d ust. 4 pkt 5 ustawy ucpg stanowi, że „wójt, burmistrz lub prezydent miasta w
prz
ypadku sporządzania dokumentów zamówienia określa w nich w szczególności: (…)
inst
alacje, w szczególności instalacje komunalne, do których podmiot odbierający odpady
komunalne od właścicieli nieruchomości, jest obowiązany przekazać odebrane odpady – w
przy
padku udzielania zamówienia publicznego na odbieranie odpadów od właścicieli
nieru
chomości lub zobowiązuje do wskazania takich instalacji w ofercie – w przypadku
udzielania zamówienia publicznego na odbieranie i zagospodarowywanie tych odpadów”.
Tym samym
Zamawiający w dokumentach zamówienia powinien zobowiązań wykonawców
ubiegających się o udzielenie zamówienia na odbiór i zagospodarowanie odpadów do
wskazania w ofercie instalacji, w szczególności instalacji komunalnych, do których podmiot
odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest zobowiązany przekazywać
odebrane od
pady. Dokumenty zamówienia – zgodnie z art. 7 pkt 3 ustawy Pzp - to wszystkie
dokumenty, które ze strony Zamawiającego służą prowadzeniu postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego a w szczególności określeniu lub opisaniu warunków zamówienia.
Są to dokumenty, które sporządził sam Zamawiający, ale i te, których sam nie sporządził ale
do, których się odwołuje na użytek prowadzonego postępowania. Do dokumentów tych
zalicza
się nie tylko Specyfikację Warunków Zamówienia, zwaną dalej „SWZ”, ale i załączniki
do SWZ, w tym przypadku Załącznik nr 4 do SWZ „Opis przedmiotu zamówienia”, w treści
którego – pkt 4.4. Zamawiający wskazał, że Wykonawca odbierający odpady komunalne od
właścicieli nieruchomości zamieszkałych zobowiązany jest do przekazywania odebranych
niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych do instalacji komunalnych,
pozostałych odpadów do podmiotów lub instalacji zapewniających przetworzenie odpadów
komunalnyc
h zgodnie z hierarchią sposobów postępowania z odpadami i zasadą bliskości
wskazan
ych w ofercie Wykonawcy, do których Wykonawca jest zobowiązany przekazać
odebrane odpady stanowiące załącznik nr 2 do umowy. Analogiczną treść Zamawiający
zamieścił w załączniku nr 5 do SWZ (np. § 4 „Obowiązki Wykonawcy” zawierający
zobowiązanie wykonawcy zamówienia do przekazywania odebranych odpadów do ściśle
określonych w umowie instalacji, § 8 „Zagospodarowanie odpadów” - Wykonawca
zobowiązany jest przekazywać odbierane odpady komunalne do wskazanych w umowie
instalacji, a miejsce zagospodarowania odpad
ów komunalnych może zostać zmienione na
wniosek Wykonawcy, tylko i wyłącznie za zgodą Zamawiającego). Tak więc Zamawiający w
tym konkretnym stanie faktycznym, w tym postępowaniu wywiązał się z obowiązku
wynikającego z art. 6d ust. 4 pkt 5 ustawy ucpg, ponieważ w treści dokumentów zamówienia
zawarł postanowienia, które odnoszą się do obowiązku przekazania odebranych odpadów
komunalnych do wskazanych w umowie instalacji. Za real
izację tego obowiązku należy
uznać postanowienia zawarte w rozdziale IV pkt 4.4. „Opisu przedmiotu zamówienia”,
stanowiącego załącznik nr 4 do SWZ oraz § 4 i 8 projektu umowy, gdyż odnoszą się one
wprost do obowiązków wykonawcy związanych z przekazaniem odpadów do określonych
instalacji.
Zamawiający mimo, że wymagał od wykonawców przekazania odpadów do instalacji,
co wynika z treści SWZ i załączników do SWZ, to nie zamieścił w dokumentach zamówienia
jednoznacznego obowiązku wskazania na etapie składania ofert instalacji komunalnych, do
których będą przekazywane odpady. Wobec powyższego Zamawiający na etapie badania i
oceny ofert, działając na podstawie art. 128 ust. 4 ustawy Pzp, wezwał wykonawcę do
złożenia wyjaśnień, tj. do podania danych zawartych w tabeli, która stanowi załącznik nr 1 do
przedmiotowego wezwania w terminie do dnia 20
września 2021 r. (podania nazwy i adresu
instytucji lub podmiotu, do których będą przekazywane odpady). Taką informację otrzymał.
Odwołujący, pismem z dnia 20 września 2021 r., złożył bowiem dokument zawierający tabelę
obejmującą „wykaz instalacji, które w razie udzielenia zamówienia, będą przyjmować odpady
odbierana z obszaru tut. Gminy”. Tak więc powstała wada została skorygowana. Natomiast
wada skutkująca unieważnieniem postępowania musi mieć charakter nieusuwalny.
Kolejną okolicznością – wskazaną przez Zamawiającego – jako stanowiącą podstawę
unieważnienia postępowania jest brak w projekcie umowy postanowienia dotyczącego kar
umownych. Zgodnie z art. 436 ustawy Pzp umowa
w sprawie zamówienia publicznego
zawarta na okres dłuższy niż 12 miesięcy winna zawierać postanowienie dotyczące
wysokości kar umownych naliczanych wykonawcy z tytułu braku zapłaty lub nieterminowej
zapłaty wynagrodzenia należnego podwykonawcom z tytułu zmiany wysokości
wynagrodzenia, o której mowa w art. 439 ust. 5 ustawy Pzp. Brak tego postanowienia – jak
słusznie podniósł przystępujący – nie skutkują sankcją. Tym samym nie może skutkować
unieważnieniem postepowania.
Wyrok z dnia 9 października 2020 r., sygn. akt KIO 2348/20, na który powołał się
Zamawiający w decyzji z dnia 12 października 2021 r. - zawiadomieniu o unieważnieniu
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz unieważnieniu postępowania i Przystępujący
w złożonym Zamawiającemu „Wniosku o reasumpcję stanowiska” nie znajduje zastosowania
w tym stanie faktycznym, gdyż zapadł w oparciu przepisy uchylonej ustawy. Obecnie
obowiązujące przepisy nowej ustawy Pzp, jak słusznie podnosił Odwołujący, ograniczają
katalog podstaw do unieważnienia postępowania wyłącznie do podstaw wskazanych w treści
art. 457 ust. 1 ustawy Pzp. Brak jest bowiem odpowiednika art.146 ust. 6 uchylonej ustawy
Pzp (przepis ten przewidywał możliwość wystąpienia do sądu przez Prezesa UZP o
unieważnienie umowy w przypadku dokonania przez zamawiającego czynności lub
zaniechania dokonania czynności z naruszeniem przepisu ustawy, które miało lub mogło
mieć wpływ na wynik postępowania). Tym samym ograniczona została możliwość
unieważnienia umowy wyłącznie do okoliczności wymienionych enumeratywnie w art. 457
ust. 1 ustawy Pzp. A ponadto stan faktyczny poprzedniej
sprawy nie odpowiadał obecnemu.
Odnosząc się do zarzutu unieważnienia czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej
stwierdzić należy, że podstawą dokonania czynności unieważnienia
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej – jak wskazał Zamawiający w zawiadomieniu o
unieważnieniu czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz unieważnienia postępowania
z dnia 12 października 2021 r. - był art. 17 ust. 2, art. 16 oraz art. 255 pkt 6 ustawy Pzp a
więc wada postępowania skutkująca unieważnieniem umowy. Czynność unieważnienia
wyboru oferty najkorzystniejszej
może być więc w tym postępowaniu rozpatrywana wyłącznie
w tych kategoriach. Wątpliwości Zamawiającego zaakcentowane w uzasadnieniu tej
czynności dotyczące spełniania przez Odwołującego warunków udziału w postępowaniu i
stwierdzenie, że oferta Odwołującego podlega odrzuceniu nie stanowi faktycznie dokonanej
czynności. Zamawiający, oświadczył na rozprawie i wynika to także z dokumentacji
postępowania, że takiej czynności - czynności odrzucenia oferty Odwołującego nie dokonał.
Dlatego też zarzut ten uznać należy za bezprzedmiotowy. Zamawiający dokonał jedynie
czynności unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, która była – jak wynika
z podjętych przez Zamawiającego czynności – konsekwencją unieważniania postępowania.
Wobec powyższego czynność tę (czynność unieważnienia wyboru oferty najkorzystniejszej)
należało także unieważnić.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 574 ustawy
Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) oraz w oparciu o przepisy
§ 7 ust. 1 pkt 1) rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.
U. z 2020 r., poz. 2437).
Przewodniczący: ……………………