Sygn. akt: KIO 3219/21
WYROK
z dnia 19 listopada 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Aneta Mlącka
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
28 października 2021 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 02 listopada 2021 r. przez
Odwołującego - wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
Konsorcjum: Recycling Logo Group Sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka
komandytowa, Dominex Sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością (ul. Hutnicza 2, 41-
709 Ruda
Śląska) w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Spółka
Restrukturyzacji Kopalń S.A. (ul. Strzelców Bytomskich 207, 41-914 Bytom)
przy udziale
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum:
Zakład Robót Górniczych GÓRREM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka
komandytowa, Developer i Recykling Sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością J. R.
prowadzący działalność gospodarcza pod firmą BUDREM J. R. (ul. Ks. Ludwika Tunkla
707 Ruda Śląska) zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Z
amawiającego
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty
najkorzystnie
jszej, unieważnienie czynności wykluczenia Odwołującego na podstawie art.
109 ust. 1 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych, unieważnienie czynności odrzucenia
oferty Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2a) oraz nakazuje powtórzenie
czynności badania i oceny ofert z udziałem oferty Odwołującego
kosztami postępowania obciąża Zamawiającego Spółka Restrukturyzacji Kopalń S.A.
ul. Strzelców Bytomskich 207, 41-914 Bytom) i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: Recycling Logo Group Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa, Dominex Spółka z
ogra
niczoną odpowiedzialnością (ul. Hutnicza 2, 41-709 Ruda Śląska) tytułem wpisu od
odwołania oraz kwotę 3600 złotych (trzy tysiące sześćset złotych) tytułem kosztów
wynagrod
zenia pełnomocnika Odwołującego
zasądza od Zamawiającego Spółka Restrukturyzacji Kopalń S.A. (ul. Strzelców
Bytomskich 207, 41-914 Bytom)
na rzecz Odwołującego wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: Recycling Logo Group Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa, Dominex Spółka z
ogran
iczoną odpowiedzialnością (ul. Hutnicza 2, 41-709 Ruda Śląska) kwotę 13600 zł
00 gr
(słownie: trzynaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów
postępowania w postaci wpisu od odwołania oraz kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 oraz 580 ust. 1 i 2
ustawy z dnia 11 września 2019r. - Prawo
Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
P
rzewodniczący: ………..……………………..
Sygn. akt: KIO 3219/21
UZASADNIENIE
Zamawiający Spółka Restrukturyzacji Kopalń S.A. prowadzi postępowanie, którego
przedmiotem jest „Likwidacja górniczego wyciągu szybowego szybu „Witczak” w ramach
zadania -
zasypanie i nakrycie szybu płytą przykrywającą dla Spółki Restrukturyzacji Kopalń
S.A.
Oddział KWK Centrum”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane przez Zamawiającego w Biuletynie
Zamówień Publicznych pod numerem 2021/BZP 00184408/01 z dnia 2021-09-17.
Odwołujący Recycling Logo Group sp. z o.o. wniósł odwołanie, w którym zarzucił
Zamawiającemu naruszenie:
- art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp
poprzez niezgodne z przywołanym przepisem wykluczenie
Odwołującego z postępowania będące wynikiem błędnego przyjęcia, że Odwołujący w
wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził Zamawiającego w błąd
przy przedstawianiu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w
p
ostępowaniu lub kryteria selekcji, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane
przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub który zataił te
informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych podmiotowych środków
dowodowych, p
odczas gdy Odwołujący takiego wprowadzenia Zamawiającego w błąd się nic
dopuścił,
- art. 226 ust. 1 pkt 2 lit a ustawy Pzp
poprzez odrzucenie oferty Odwołującego, w sytuacji
gdy Odwołujący nie podlega wykluczeniu z postępowania,
- art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp
poprzez niezapewnienie uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców, jak również naruszenie zasady przejrzystości postępowania, co
było konsekwencją naruszenia przez Zamawiającego wskazanych wyżej przepisów prawa, a
co z kolei skutkowało odrzuceniem oferty Odwołującego.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu unieważnienia
czynności Zamawiającego polegających na wykluczeniu Odwołującego i odrzuceniu jego
oferty, zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego.
Zamawiający określił warunek w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej, zgodnie z
którym Wykonawca powinien wykazać się należytym wykonaniem robót budowlanych w
okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy - w tym okresie, w ramach jednej lub kilku umów polegających na
zasypaniu szybów o łącznej wartości minimum 1 000 000 zł brutto wraz z dowodami
określającymi czy te roboty budowlane zostały wykonane należycie (pkt 8.1.2 lit a SWZ).
29 września 2021 r. Zamawiający poinformował wykonawców o zmianie przywołanego
postanowienia
SWZ wskazując, że dla spełnienia rzeczonego warunku wykonawca musi
wykazać się należytym wykonaniem robót budowlanych w okresie ostatnich 5 lat przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym
okresie, w ramach jednej lub kilku umów polegających na zasypaniu szybów o łącznej
wartości minimum 500 000 zł brutto wraz z dowodami określającymi czy te roboty budowlane
zostały wykonane należycie.
Odwołujący w ofercie oświadczył, że celem wykazania spełnienia wskazanego wyżej
warunków udziału w postępowaniu będzie polegał na zasobach innych podmiotów.
7 października 2021 r. Zamawiający w trybie art. 274 ust. 2 ustawy Pzp wezwał
Odwołującego do złożenia aktualnych na dzień złożenia podmiotowych środków
dowodowych wskazanych w pkt 9.2 SWZ, w tym m.in. wykazu robót budowlanych
wykonanych nie wcześniej niż w okresie ostatnich 5 lat, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju, wartości, daty i
miejsca wykonania oraz podmiotów, na rzecz których roboty te zostały wykonane, oraz
załączeniem dowodów określających, czy te roboty budowlane zostały wykonane należycie,
przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone
przez podmiot, na rzecz którego roboty budowlane zostały wykonane, a jeżeli wykonawca z
przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów - inne
odpowiednie dokumenty; zgodnie z załącznikiem nr 3 do SWZ.
Odwołujący przedłożył Zamawiającemu żądane dokumenty, w tym m.in. wykaz robót
obejmujący doświadczenie wykonawcy wraz z dokumentami potwierdzającymi ich
wykonanie.
Celem wykazania
spełnienia warunku określonego w pkt 8.1.2 a SWZ Odwołujący powołał
się na zasoby podmiotu trzeciego - Trakt Sp. z o.o., który na rzecz Zamawiającego w 2017 r.
realizował zadanie pn. „Zasyp rury szybowej szybu Jan wraz z likwidacją budynku wieży
szybu Jan
w SRK S. A. Oddział KWK Centrum w Bytomiu”. Wraz z wykazem robót,
Odwołujący przedstawił Zamawiającemu porozumienie wykonawcze z 28 kwietnia 2017 r.
oraz fakturę Vat nr FV/439/06/2017, z których to dokumentów wynikał zakres prac
zrealizowanych przez Trakt
Sp. z o.o. w ramach tego zadania. Odwołujący przedłożył
Zamawiającemu także protokół końcowy odbioru robót, z którego wynikało, że roboty w
ramach rzeczonego zamówienia zostały przez Trakt Sp. z o.o. wykonane należycie.
14 października 2021 r. Zamawiający wezwał Odwołującego do uzupełniania dokumentów w
zakresie doświadczenia i przedstawienia innej roboty budowlanej w zakresie kompleksowej
likwidacji szybu, zgodnie z wymaganiami ujętymi w SWZ.
W odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego Odwołujący podniósł, że wezwanie
Zamawiającego jest bezpodstawne i niezrozumiałe w świetle zapisów SWZ. Odwołujący
powołał się na wyrok KIO z dnia 4 maja 2021 r. o sygnaturze akt KIO 675/21.
28 października 2021 r. Odwołujący otrzymał zawiadomienie o wykluczeniu go z
postępowania przetargowego (na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp) i o odrzuceniu
jego oferty ( art. 226 ust. 1 pkt 2 lit a ustawy Pzp).
W uzasadnieniu tych czynności Zamawiający wskazał, że z przedstawionych przez
Odwołującego dokumentów wynika, iż firma Trakt Sp. z o.o., na zasoby której Odwołujący
dla wykazania spełnienia warunku określonego w pkt 8.1.2. a SWZ się powołuje, nie posiada
doświadczenia w zakresie kompleksowej likwidacji szybu o wartości 1 000 000 zł, gdyż w
ramach zadania wskazanego w wykazie ro
bót Trakt Sp. z o.o. realizowała zamówienia
jedynie w zakresie: uzyskania pozwolenia na
użytkowanie drogi dojazdowej do szybu Jan na
czas zasypywania szybu or
az dzierżawa terenu na czas zasypywania szybu i likwidacji wieży
szybowej,
zapewnienie materiału zasypowego wraz z dostawą, wywiezienie całości gruzu.
W związku z powyższym Zamawiający uznał, że Odwołujący podlega wykluczeniu z udziału
w postępowaniu, w oparciu o przepis art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp. W konsekwencji
Zamawiający na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit a ustawy Pzp odrzucił ofertę
Odwołującego.
Z takim stanowiskiem Zamawiającego nie zgodził się Odwołujący wskazując, że zaskarżone
czynności Zamawiającego zostały dokonane z rażącym naruszeniem przepisów ustawy Pzp.
W argumentacji Odwołujący podniósł, że z porozumienia wykonawczego z 28 kwietnia 2017
r. zawartego pomiędzy konsorcjantami OPA Expert Sp. z o.o., Rudpol-OPA sp. z o.o. oraz
Trakt Sp. z o.o., a dotyczącego realizacji zadania pn. „Zasyp rury szybowej szybu Jan wraz z
likwidacją budynku wieży szybu Jan w SRK S.A. Oddział KWK „Centrum” w Bytomiu” wynika,
że firma Trakt Sp. z o.o. w ramach tego zadania realizowała na rzecz SRK S.A. prace
polegające na „zapewnieniu materiału zasypowego wraz z dostawą przepalonej hałdy
pogórniczej o granulacji 10-100 mm wraz z badaniami laboratoryjnymi i obsługą fizyczną
zasypywania i
nadzorem”. Łączna wartość wykonanych przez Trakt Sp. z o.o. w ramach tego
zadania prac wyniosła 450 000 zł netto (553 500 zł brutto).
Firma Trakt Sp. z o.o. po zrealizow
aniu na rzecz SRK S.A. prac w ramach przywołanego
zamówienia wystawiła Zamawiającemu fakturę Vat nr FV/439/06/2017 obejmującą „zasyp
rury szybowej szybu Jan wraz z likwidacją budynku wieży szybu Jan SRK S.A. Oddział KWK
Centrum w Bytomiu zgodnie z porozumi
eniem wykonawczym z dnia 28 kwietnia 2017 r.” na
kwotę 553 500 zł brutto.
Zamawiający nie składał żadnych zastrzeżeń do tej faktury, nie wnosił również o korektę jej
treści. Zamawiający uiścił na rzecz Trakt Sp. z o.o. całość wynagrodzenia z niej
wynikającego. Zdaniem Odwołującego, działanie Zamawiającego potwierdza, że Trakt Sp. z
o.o. w ramach rzeczonego zadania realizował prace polegające na zasypie szybu. Gdyby
było inaczej, Zamawiający musiałby zwrócić się do Trakt Sp. z o.o. o dokonanie korekty
faktu
ry w tym zakresie. Skoro tego nie uczynił i wynagrodzenie wypłacił, uznać należy, iż
zakres prac Trakt Sp. z o.o. wskazanych na fakturze, a wynikający z porozumienia
wykonawczego z dnia 28 kwietnia 2017 r., nie budził wątpliwości Zamawiającego.
W opinii O
dwołującego Zamawiający błędnie przyjął, iż zakres obowiązków Trakt Sp. z o.o.
ograniczał się jedynie do uzyskania pozwolenia na użytkowanie drogi dojazdowej do szybu,
dzierżawy terenu, zapewnienia materiału zasypowego oraz wywiezienia gruzu z terenu
rozbi
órki, a co za tym idzie, iż jego prace nie obejmowały zasypu szybu.
Odwołujący wskazał także, że przedmiotowe referencje były już przedmiotem oceny
Krajowej Izby Odwoławczej w toku postępowania KIO 675/21. Przywołane postępowanie
przed Krajową Izbą Odwoławczą dotyczyło innego od niniejszego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jednakże jego przedmiot częściowo pokrywał się z przedmiotem
niniejszego postępowania. W toku postępowania KIO 675/21 Izba uznała, iż przedmiotowe
referencje dokumentują realizację przez Trakt sp. z o.o. zadania polegającego na zasypie
szybu o wartości brutto 553 500 zł.
Odwołujący wskazał także, że Zamawiający przyjął, iż dla wykazania spełnienia warunków
udziału w niniejszym postępowaniu wykonawca powinien posiadać doświadczenie w
zakresie realizacji robót budowanych polegających na „kompleksowej likwidacji szybu”. Nie
wiadomo jednak na jakiej podstawie Zamawiający nakłada na wykonawców taki obowiązek.
Z treści pkt 8.1.2 a SWZ wynika, iż Zamawiający uzna warunek w zakresie doświadczenia za
spełniony jeżeli wykonawca wykaże się uprzednim wykonaniem robót budowlanych
polegających na „zasypaniu szybów o łącznej wartości min. 500 000 zł brutto”. Zapisy SWZ
nie wspominają o kompleksowej likwidacji szybów, która swoim zakresem obejmuje większy
niż zasyp szybów zakres prac.
W związku z tym, przyjęcie przez Zamawiającego, że robota budowlana wskazana przez
Odwołującego nie spełnia wymogów SWZ, albowiem firma Trakt Sp. z o. o, na zasoby której
powołuje się Odwołujący, nie posiada doświadczenia w zakresie kompleksowej likwidacji
szybów, uznać należy za całkowicie bezpodstawne. Obowiązek posiadania przez
wykonawców doświadczenia w tym zakresie nie wynika z SWZ.
Zamawiający przyjął także, że wykonawcy biorący udział w postępowaniu zobligowani są do
posiadania doświadczenia w zakresie wykonania robót budowlanych polegających na
zasypaniu szybów o łącznej wartości 1 000 000 zł brutto. Odwołujący zauważył, że
Zamawiający zapomniał, że zmienił postanowienia SWZ w tym zakresie, obniżając
minimalną wartość rzeczonych robót budowlanych do kwoty 500 000 zł brutto.
Odwołujący wskazał także, że w niniejszej sprawie brak jest jakichkolwiek podstaw do
przyjęcia wprowadzenia Zamawiającego w błąd.
Dla zastosowania sankcji wykluczenia na podstawie art.
109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp należy
ustalić, że wykonawca przekazał w postępowaniu informacje nieprawdziwe, czyli że istnieje
sprzeczność pomiędzy treścią dokumentu złożonego przez wykonawcę, a rzeczywistością.
Zamawiający nie wykazał natomiast, aby taka sytuacja miała miejsce w niniejszej sprawie.
Odwołujący dla potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu przedłożył
Zamawiającemu stosowne dokumenty, których treści Zamawiający nie obalił. Z dokumentów
tych wynika jednoznacznie, iż Trakt sp. z o.o., na zasoby którego Odwołujący się powołuje,
posiada doświadczenie polegające na zasypywaniu szybów w kwocie wymaganej przez
Zamawiającego. Wobec powyższego, uznać należy że stan błędu po stronie Zamawiającego
nie tylko nie powstał, ale i powstać nie mógł.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Zamawiający jako podstawę prawną decyzji o wykluczeniu Odwołującego z postępowania
wskazał art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
W uzasadnieniu decyzj
i Zamawiający wskazał, że z przedstawionych przez Odwołującego
dokumentów wynika, iż Trakt sp. z o.o., na zasoby której powołał się Odwołujący dla
wykazania spełnienia warunku określonego w pkt. 8.1.2.a SWZ, nie posiada doświadczenia
w zakresie kompleksowej likwidacji szybu o wa
rtości 1 000 000 zł, gdyż w ramach zadania
wskazanego w wykazie robót, Trakt sp. z o.o. realizowała zamówienia jedynie w zakresie:
uzyskanie pozwolenia na
użytkowanie drogi dojazdowej do szybu Jan na czas zasypywania
szybu oraz dzier
żawa terenu na czas zasypywania szybu i likwidacji wieży szybowej,
zapewnienie
materiału zasypowego wraz z dostawą, wywiezienie całości gruzu.
W konsekwencji Zamawiający na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Prawo
zamówień publicznych odrzucił ofertę Odwołującego.
Zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych, z postępowania o
udzielenie zamówienia zamawiający może wykluczyć wykonawcę, który w wyniku
zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy
przedstawianiu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w
postępowaniu lub kryteria selekcji, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane
przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub który zataił te informacje
lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych podmiotowych środków dowodowych.
W treści uzasadnienia o wykluczeniu wykonawcy z postępowania, Zamawiający nie wykazał
spełnienia przesłanek powyższego artykułu. Nie wyjaśnił w żaden sposób, z czego wynika
wprowadzenie Zamawiającego w błąd. Zamawiający nie wykazał sprzeczności pomiędzy
złożonymi dokumentami a rzeczywistością.
Nie jest sporne pomiędzy stronami, że w celu wykazania spełnienia warunku udziału w
postępowaniu, Odwołujący powołał się na zasoby podmiotu trzeciego – spółki pod firmą
Trakt sp. z o.o.
Przedstawił dokumenty w postaci porozumienia wykonawczego z 28 kwietnia 2017 roku
zawartego pomiędzy stronami konsorcjum, z którego wynikał podział obowiązków.
Z paragrafu 2 tego porozumienia
wynikał podział rzeczowy robót do wykonania przez
poszczególne strony w ramach kontraktu. Z § 2 pkt 4 wynikał zakres robót przypisany Trakt
sp. z o.o.,
obejmujący: uzyskanie pozwolenia na użytkowanie drogi dojazdowej do szybu Jan
na czas zasypywania szybu or
az dzierżawa terenu na czas zasypywania szybu i likwidacji
wieży szybowej, zapewnienie materiału zasypowego wraz z dostawą z przepalonej hałdy
pogórniczej wraz z badaniami laboratoryjnymi i obsługą fizyczną zasypywania i nadzorem,
wywiezienie całości gruzu z terenu rozbiórki.
Z powyższego dokumentu wynika zatem, że to właśnie Trakt sp. z o.o. miała zajmować się
obsługą fizyczną zasypywania i nadzorem. Zamawiający nie wykazał, aby dokument tego
porozumienia,
czy jego treść była nieprawdziwa. Nie wykazał, że istnieje sprzeczność
pomiędzy treścią dokumentu złożonego przez Odwołującego, a rzeczywistością. Nie wykazał
także, aby Trakt sp. z o.o. nie wykonywała prac opisanych w powyższym porozumieniu.
Nie jest trafny argument Zamawiającego, że treść porozumienia jest sprzeczna z protokołem
odbioru
robót przedstawionym przez Odwołującego. Treść porozumienia nie jest sprzeczna z
tym
protokołem. Fakt, że to przedstawiciele Opa Expert sp. z o.o. (konsorcjanta) podpisali
P
rotokół odbioru robót, nie stanowi o jakiejkolwiek sprzeczności obu dokumentów. Sam fakt,
że tylko jeden z konsorcjantów podpisał protokół odbioru, nie stanowi dowodu na
okoliczność, że Trakt sp. z o.o. (członek konsorcjum) nie wykonywała prac określonych w
treści porozumienia. Zamawiający w trakcie rozprawy nie potrafił udzielić odpowiedzi na
pytanie, dlaczego inni konsorcjan
ci nie uczestniczyli w podpisaniu protokołu odbioru i czy
świadczy to automatycznie o tym, że również nie uczestniczyli w realizacji prac.
Przede wszystkim
bezsporne pomiędzy stronami jest, że Trakt sp. z o.o. uczestniczyła w
pracach konsorcjum. Mimo to,
nie brała udziału w podpisywaniu protokołu odbioru prac.
Oznacza to, że podmiot, który brał udział w realizacji prac, mógł nie uczestniczyć w
podpisywaniu p
rotokołu odbioru prac.
W ocenie Izby nie można zatem przyjąć wniosku, że skoro Trakt sp. z o.o. nie brała udziału
w podpisywaniu protokołu odbioru, to oznacza, że nie brała udziału w pracach. Zwłaszcza
biorąc pod uwagę, że do zadań Trakt sp. z o.o. w ramach konsorcjum nie należała obsługa
administracyjna kontraktu.
W konsekwencji,
argumentacja Zamawiającego jest całkowicie bezzasadna. Na pewno z
faktu, że Trakt sp. z o.o. nie uczestniczyła w podpisywaniu protokołu odbioru nie można
wysnuć wniosku, że Trakt sp. z o.o. nie realizowała prac w postaci zasypywania szybu.
Podniesiony przez Zamawiającego argument nie dowodzi, że Odwołujący wprowadził
Zamawiającego w błąd.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie stwierdził, że Odwołujący przedstawił dokumenty,
które nie są wystarczające do uznania, że Odwołujący wykazał spełnienie warunku udziału w
postępowaniu, bowiem nie wykazał, że podmiot, na którego zasoby się powołuje (Trakt sp. z
o
.o.) wykonywał roboty polegające na zasypaniu szybów, a jedynie prace o charakterze
pomocniczym w ramach wykonania umowy, której przedmiotem był zasyp szybu.
Odnosząc się do powyższych twierdzeń, przede wszystkim należy podnieść, że
Zamawiający nie przedstawił żadnego dokumentu na potwierdzenie swojej tezy. Ponadto nie
wyjaśnił, na czym takie prace pomocnicze miałyby polegać i na czym opierał swoją wiedzę i
ocenę.
Tymczasem z tre
ści Porozumienia wynika nie tylko podział prac, ale także podział
wynagrodzenia, zgodnie z
którym dwaj konsorcjanci otrzymać mieli wynagrodzenie w łącznej
w
ysokości 327 tys. zł netto, zaś Trakt sp. z o.o. otrzymać miała wynagrodzenie w wysokości
450 tys. z
ł. netto (co także potwierdza faktura złożona Zamawiającemu jako dowód). Trudno
uznać za wiarygodny argument Zamawiającego, że Trakt sp. z o.o. wykonywała jedynie
prace pomocnicze w sytuacji, gdy otrzymała najwyższe wynagrodzenie. Trudno uznać, aby
Opa Expret sp. z o.o. jako konsorcjant i jako podmiot
, który rzekomo wykonywał wszystkie
prace,
zgodziła się na to, by inny podmiot (Trakt sp. z o.o.), który miał wykonywać jedynie
prace pomocnicze,
uzyskał najwyższe wynagrodzenie.
Co więcej, w treści złożonej przez Odwołującego faktury VAT wpisano, że prace zostały
wykonane zgodnie z Porozumieniem. Lider Konsorcjum, jak również Zamawiający nie
zakwestionowali opis
u faktury, a wynagrodzenie zostało wypłacone. Powyższa okoliczność
potwierdza stanowisko Odwołującego. Powyższy dokument w postaci faktury VAT
potwierdzać może jedynie, że Trakt sp. z o.o. realizowała prace wymienione w
Porozumieniu. Złożenie przez Odwołującego takiego dokumentu, który został przyjęty i
zaakceptowany przez Zamawiającego nie może zostać uznane za wprowadzenie
Zamawiającego w błąd.
Zamawiający nie wykazał zatem swoich twierdzeń. Twierdzenia Zamawiającego są zatem
bezpodstawne, niepoparte żadnymi dowodami, a Zamawiający nie wykazał, aby złożone
przez Odwołującego dokumenty na potwierdzenie spełnienia warunku udziału w
postępowaniu były nieprawdziwe, zawierały dane nieprawdziwe, a zatem aby w jakikolwiek
sposób wprowadzały Zamawiającego w błąd.
Powyższe okoliczności mają istotne znaczenie. Wykluczenie wykonawcy na podstawie
art. 109 ust. 1
pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych niesie daleko idące konsekwencje
dla wykonawcy. Zgodnie z art.
111 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych: Wykluczenie
wykonawcy następuje, w przypadku, o którym mowa w art. 109 ust. 1 pkt 8, na okres 2 lat od
zaist
nienia zdarzenia będącego podstawą wykluczenia. Oznacza to, że wykluczenie
wykonawcy na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych oznacza
wykluczenie tego wykonawcy z innych postępowań na okres 2 lat.
Tym bardziej istotne znaczenie
ma przedstawienie przez Zamawiającego okoliczności,
argumentów i dowodów, z których wynika, że wykonawca wprowadził go w błąd. W
niniejszym postępowaniu Zamawiający w żaden sposób nie przedstawił uzasadnienia w tym
zakresie. Tworzone dodatkowo w trakcie r
ozprawy argumenty nie tylko są nietrafne -
zawierają niepoparte niczym hasła (jak wskazane powyżej „prace pomocnicze”, jakie miała
wykonywać Trakt sp. z o.o.), ale nie zostały przedstawione Odwołującemu w uzasadnieniu
decyzji o wykluczeniu Odwołującego tak, aby miał możliwość wyjaśnić, czy odnieść się do
nich
w odwołaniu.
Bez znaczenia pozostają zatem dokumenty składane przez Przystępującego do niniejszego
postępowania odwoławczego. Jak wskazano powyżej, Zamawiający nie przedstawił
Odwołującemu dokumentów, które miałyby wykazać, że Odwołujący wprowadził
Zamawiającego w błąd co do faktu, że Trakt sp. z o.o. wykonywała prace, które wynikają z
porozumienia i kt
óre zawierają zasypywanie szybu.
Zamawiający w trakcie rozprawy z udziałem stron stwierdził, że Odwołujący nie udzielił
Zamawiającemu wyjaśnień, które utwierdziłyby go w przekonaniu, że Trakt sp. z o.o.
wykonywała prace polegające na zasypaniu szybu. Tymczasem Zamawiający o takie
wyjaśnienia nie wnosił. Ponownie należy zauważyć, że treść złożonych na wezwanie
Zamawiającego dokumentów w postaci Porozumienia, czy w postaci faktury, wskazywała na
wykonywanie przez Trakt sp. z o.o. prac polegających na zasypaniu szybu. To Zamawiający
nie przedstawił żadnego dokumentu, który przeczyłby powyższej okoliczności. A w
niniejszym postępowaniu przedstawienie takiego dokumentu nie powinno być utrudnione,
bowiem prace były realizowane na rzecz tego właśnie Zamawiającego.
W świetle powyższego, za bezzasadne należy uznać także stanowisko wyrażone w trakcie
rozprawy, że Odwołujący nie przedstawił wszystkich dokumentów i dowodów, jak np. wykazu
osób szerszego niż przedstawiony przez Przystępującego na obecnym etapie. Odwołujący,
jak wskazano powyżej, złożył na wezwanie Zamawiającego dokumenty, które w jego ocenie
potwierdzać miały spełnienie warunku udziału w postępowaniu. Nie został wezwany przez
Zamawiającego do złożenia wyjaśnień w konkretnym zakresie, czy też dokumentów
potwierdzających np. okoliczności dotyczące osób realizujących zamówienie.
Podkreślić należy także fakt, że przedmiotem orzekania Izby są te dokumenty, które zostały
przedstawione przez strony wzajemnie w trakcie badania i oceny ofert. Przedstawione przez
Przystępującego na rozprawie dowody nie mogą stanowić podstawy orzekania Izby, bowiem
Izba dokonuje oceny decyzji
Zamawiającego. Zamawiający nie przedstawił Odwołującemu
żadnych dokumentów, także tych, którymi w trakcie rozprawy dysponował Przystępujący.
Zamawiający nie wzywał także Odwołującego do złożenia jakichkolwiek wyjaśnień w
zakresie wykonywanych prac przez Tr
akt sp. z o.o., osób, które brały udział przy realizacji
prac, czy treści innych dokumentów. Odwołujący nie miał zatem możliwości odniesienia do
treści jakichkolwiek dokumentów na etapie badania i oceny ofert, jak również nie miał
możliwości złożenia wyjaśnień (zaprzeczał treściom wywodzonym z dokumentów złożonych
przez Przystępującego i składał dodatkowe dokumenty dopiero w trakcie rozprawy z
udziałem stron, gdy dokumenty te zostały mu przedłożone). Decyzja Zamawiającego nie
zapadła jednak w oparciu o całkowite wyjaśnienie przez Zamawiającego wszystkich
okoliczności na etapie badania i oceny ofert. Tym bardziej, w sytuacji, gdy Zamawiający
zami
erza wykluczyć wykonawcę na podstawie artykułu, który niesie za sobą daleko idące
negatywne konsekwencje dla wykona
wcy, wszelkie okoliczności powinny zostać
odpowiednio wyjaśnione na etapie badania i oceny ofert, a decyzja Zamawiającego powinna
być odpowiednio uzasadniona i udokumentowana.
Niezależnie od powyższego, za bezzasadną należy uznać argumentację Przystępującego
zawartą w jego piśmie procesowym: „Przystępujący przeprowadził badanie rynku transportu
przedmiotowych kruszyw w okresie realizacji Inwestycji Jan. Zgodnie ze stanowiskiem firmy
spedycyjnej Koor-
Trans, szacunkowy koszt transportu materiału zasypowego na trasie:
składowisko kruszywa Trakt (Gliwice, ul. Pszczyńska) – szyb Jan (Bytom, ul. Łużycka) w
okresie realizacji Inwestycji Jan kształtował się w przedziale 9-11 zł/tonę netto. I dalej: „(…)
Uwzględniając fakt iż cennik pochodzi z roku 2019, a Inwestycja Jan realizowana była w
2017 roku, gdy ceny były niższe, do obliczeń przyjęto cenę uśrednioną 5,00 zł/tonę netto.”
Przystępujący nie był uczestnikiem konsorcjum realizującym zamówienie. Obliczenia
Przystępującego stanowią jedynie jego przypuszczenia oraz własne, niepoparte dowodami
kalkulacje. Ponadto Przystępujący przyjął, jak wynika z powyżej przytoczonego cytatu,
uśrednione, a nie rzeczywiste ceny. Trudno uznać przypuszczenia Przystępującego za
jakikolwiek dowód w sprawie, w szczególności, że Odwołujący przedstawił dokument w
postaci P
orozumienia pomiędzy konsorcjantami, z którego jednoznacznie wynikał podział
prac.
Co istotne, Zamawiający w żaden sposób (także na pytanie Przewodniczącej w trakcie
rozprawy z udziałem stron) nie odniósł się do okoliczności, że z treści dokumentu
P
orozumienia wprost wynikał zakres prac wskazujący, że Trakt sp. z o.o. wykonywać miała
obsługę fizyczną zasypywania i nadzór. Z całą pewnością Zamawiający nie wykazał zatem,
że Odwołujący wprowadził Zamawiającego w błąd przedstawiając dokumenty, z których
wynikało, że Trakt sp. z o.o. wykonywać miała taki zakres prac.
Przystępujący w trakcie rozprawy z udziałem stron stwierdził, że Porozumienie zawiera
podział zadań, ale nie odpowiada to faktycznemu podziałowi prac. Nie przedstawiono jednak
dowodów, z których jednoznacznie wynikałoby, że Trakt sp. z o.o. nie wykonywała prac
wskazanych w treści Porozumienia. Co więcej, z treści Porozumienia nie wynika również,
aby inny podmiot zre
alizował takie prace.
Bez znaczenia pozostaje także argument Zamawiającego, że w uprzednio prowadzonym
przez Zamawiającego postępowaniu, Zamawiający dokonał wykluczenia wykonawcy z
postępowania ze względu na brak spełnienia warunku udziału w postępowaniu. Okoliczność,
że wykonawca nie odwołał się od decyzji Zamawiającego, zdaniem Zamawiającego
potwierdza, że Trakt sp. z o.o. nie wykonywała prac związanych z zasypywaniem szybu.
Powyższy argument jest również bezzasadny.
Przede wszystkim, jak wykazywał Odwołujący, uprzednio prowadzone przez Zamawiającego
p
ostępowanie obejmowało inny przedmiot zamówienia opisany w treści warunku. Wówczas
Zamawiający oczekiwał, że wykonawcy wykażą, że posiadają doświadczenie w zakresie
kompleksowej likwidacji szybu o wartości 1 000 000 złotych. Zamawiający zawarł także
defini
cję kompleksowej likwidacji szybu.
W niniejszym post
ępowaniu Zamawiający oczekiwał, że wykonawcy wykażą, że posiadają
doświadczenie w zakresie zasypywania szybu o wartości 500 000 złotych.
Zamawiający w trakcie rozprawy z udziałem stron potwierdził, że kompleksowa likwidacja
szybu obejmuje zakres szerszy niż samo zasypywanie szybu.
Skoro zatem przedmiot doświadczenia jest inny niż w uprzednio prowadzonym
postępowaniu, a wykonawca np. uznał, że nie posiada doświadczenia w kompleksowej
likwidacji szybu lub w realizacji takiego zadania
o wartości 1 000 000 zł, wówczas stanowi to
uzasadnienie, dlaczego nie wnosił odwołania od podjętej wówczas decyzji Zamawiającego.
Obecnie przedmiot doświadczenia (wbrew stanowisku Zamawiającego w decyzji o
wykluczeniu Odwołującego z postępowania i odrzuceniu jego oferty) obejmuje jedynie
zasypywanie szybu, nie zaś kompleksową likwidację szybu, zatem treść warunku jest inna,
co oznacza, że nie można porównać obu postępowań i wyciągać jednakowych wniosków
wobec Odwołującego.
Niezależnie od powyższego, sam fakt, że wykonawca w innym postępowaniu, obejmującym
inną treść warunku, nie wniósł odwołania wobec czynności Zamawiającego polegającej na
wykluczeniu go z postępowania i odrzuceniu jego oferty, nie świadczy o tym, że Odwołujący
wprowadził Zamawiającego w błąd w niniejszym postępowaniu co do okoliczności realizacji
prac przez Trakt sp. z o.o.
Takie wnioskowanie jes
t bezpodstawne i zbyt daleko idące. Nie jest obowiązkiem
wykonawcy wnoszenie odwołania, nawet w sytuacji, gdy nie zgadza się z decyzją
Zamawiającego. Natomiast obowiązkiem Zamawiającego jest każdorazowo wykazanie i
kompleksowe uzasadnienie podstaw i okolic
zności podjętej decyzji, zwłaszcza, gdy tak jak w
niniejszym postępowaniu, pociągać może daleko idące, negatywne konsekwencje dla
wykonawcy.
Istotna jest także okoliczność, podniesiona przez Odwołującego w treści odwołania, że
Zamawiający w treści pisemnej decyzji o wykluczeniu Odwołującego z postępowania i
odrzuceniu jego oferty wskazywał na okoliczności nie odnoszące się do warunku udziału w
niniejszym postępowaniu. Zamawiający wskazywał na wartość opisaną w treści warunku –
000 zł, a także na zakres wymaganego doświadczenia – kompleksowa likwidacja
szybu. Tymczasem Zamawiający w niniejszym postępowaniu oczekiwał, że Wykonawcy
wykażą się doświadczeniem w zakresie zasypywania szybu, a wartość prac określona
została na 500 000 złotych. Okoliczność ta ma istotne znaczenie, gdyż na etapie badania i
oceny ofert Zamawiający mógł odnosić ocenę spełnienia warunku udziału w postępowaniu
przez Odwołującego do wskazanych w decyzji wartości.
Zamawiający w trakcie rozprawy z udziałem stron przyznał, że doszło do jego omyłki w
powyższym zakresie, jednak zarówno w treści decyzji, jak i w trakcie rozprawy z udziałem
stron Zamawiający nie wykazał, aby Odwołujący wprowadził Zamawiającego w błąd co do
faktu, że Trakt sp. z o.o. wykonywała prace odpowiadające opisanym w treści warunku w
niniejszym postępowaniu.
W konsekwencji niezasadnego wykluczenia
Odwołującego na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 8
ustawy Prawo zamówień publicznych należało uznać, że nie jest zasadne odrzucenie
Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy Prawo zamówień publicznych, Zamawiający
odrzuca ofertę jeżeli została złożona przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z
postępowania. Skoro Zamawiający nie wykazał ziszczenia przesłanek art. 109 ust. 1 pkt 8
ustawy Prawo zamówień publicznych, to nie wykazał podstawy do wykluczenia
Odwołującego z postępowania, co oznacza, że wykluczenie Odwołującego było bezzasadne.
A skoro tak, to nie zaistniały podstawy do odrzucenia oferty Odwołującego na podstawie
art.
226 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający w treści odpowiedzi na odwołanie wnosił o to, „aby w razie uznania przez Izbę
zasadności unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego, Izba nie unieważniała
czynności odrzucenia oferty Odwołującego, z uwagi na spełnienie się przesłanki odrzucenia
tej oferty określonej w art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b PZP (tj. jako oferty wykonawcy
niespełniającego warunków udziału w postępowaniu).”
Podkr
eślić należy, że Zamawiający w treści decyzji o wykluczeniu Odwołującego z
postępowania i odrzuceniu jego oferty nie wskazał jako podstawy art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b
usta
wy Prawo zamówień publicznych. Zamawiający nie wskazał jako podstawy swojej
decyzji
okoliczności, że Odwołujący nie spełnia warunku udziału w postępowaniu. Skoro
Zamawiający ani w podstawie faktycznej, ani prawnej nie wskazał jednoznacznie na fakt
wyklucze
nia Odwołującego z uwagi na brak spełnienia warunku udziału w postępowaniu
oraz nie
wskazał jako podstawy odrzucenia oferty Odwołującego art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b)
ustawy Prawo zamówień publicznych, to nie może na obecnym etapie powoływać się na te
okol
iczności i ten artykuł.
Jak wskazano powyżej, decyzja Zamawiającego powinna być należycie uzasadniona i
przedstawiać wszelkie podstawy wykluczenia wykonawcy z postępowania, czy odrzucenia
jego oferty.
Wykonawca nie może domniemywać podstaw wykluczenia go z postępowania,
czy odrzucenia jego oferty.
Jeśli jakieś podstawy wykluczenia wykonawcy nie znalazły się w
treści decyzji Zamawiającego, to uniemożliwia to wykonawcy zaskarżenie decyzji
Zamawiającego w tym zakresie, a w konsekwencji nie może stanowić podstawy orzekania
Izby. Zgodnie z artykułem 555 ustawy Prawo zamówień publicznych, Izba nie może orzekać
co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu.
Zamawiający nie może również na etapie złożenia odpowiedzi na odwołanie rozszerzać
podstawy swojej decy
zji poprzez formułowanie nowych podstaw wykluczenia wykonawcy z
postępowania, czy odrzucenia jego oferty. Stroną w postępowaniu o udzielenie zamówienia
jest wykonawca, zatem to on powinien otrzymać od Zamawiającego informację o decyzji
Zamawiającego.
Skoro
Odwołujący nie mógł zapoznać się z decyzją Zamawiającego o odrzuceniu jego oferty
n
a podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Prawo zamówień publicznych, nie zawarł w
odwołaniu zarzutu w zakresie tego przepisu. Skoro tak, to nie stanowiło to przedmiotu
odwołania. W konsekwencji, podnoszona przez Zamawiającego nowa, nieuwzględniona i
niewyartykułowana przez Zamawiającego podstawa odrzucenia oferty Odwołującego, nie
może stanowić podstawy orzekania Izby.
Mając powyższe a uwadze orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku na podstawie
art.
557 oraz art. 574, 575 ustawy z 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz.
2019 ze zm.) oraz w oparciu o przepisy §5 pkt 1 oraz §5 pkt 2b), §7 ust. 1 pkt 1)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), zaliczając w poczet kosztów
postępowania uiszczony przez Odwołującego wpis od odwołania oraz koszty z tytułu
zas
tępstwa procesowego pełnomocnika Odwołującego.
Przewodniczący: ………………………..