Sygn. akt: KIO 3224/20
WYROK
z 15 stycznia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie 11 stycznia 2021 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej 7 grudnia 2020 r. przez J. P. prowadzącego
działalność
gospodarczą
pod
firmą
Nersen.pl
J.
P.
z
siedzibą
w Niebylcu w po
stępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Miejski Zarząd Dróg
w Rzeszowie
z siedzibą w Rzeszowie, przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia: Wimed Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą w Tuchowie oraz M. G.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Bruk-Mar F.H.U. M. G.
z siedzibą w Rzeszowie zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie Zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego – J. P. prowadzącego działalność
gospodarczą
pod
firmą
Nersen.pl
J.
P.
z
siedzibą
w
Niebylcu
i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych 00/100), uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu
od odwołania.
Stosownie do art 198a ust. 1 i 198b ust. 2 ustawy z 29 stycznia 200
4 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843, ze zm.) oraz art. 580 ust. 1 ustawy z 11 września
2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019, ze zm.) w zw. z art. 92
ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. – Przepisy wprowadzające ustawę Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2020, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
…..............................………………………..……………
Sygn. akt KIO 3224/20
U z a s a d n i e n i e
Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie z siedzibą w Rzeszowie (dalej Zamawiający)
prowadzi
na podstawie przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm., dalej: Pzp)
postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego
pod nazwą: „Bieżące utrzymanie
i konserwacja znaków drogowych pionowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu na ulicach
zlokalizowanych w granicach administracyjnych Rzeszowa
”, numer: CZ-I.271.55.155.2020,
zwane dalej
Postępowaniem.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
24 lipca 2020 r. pod numerem 2020/S 142-349711.
Wartość zamówienia przekracza kwoty
określone w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
7 grudnia 2020 r. wykonawca J. P.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Nersen.pl
J.
P.
z
siedzibą
w
Niebylcu
(Dalej:
Odwołujący),
wniósł
odwołanie,
w którym zaskarżył niezgodne z przepisami czynności i zaniechania Zamawiającego,
zarzucając mu naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. art. 24 ust. 5 pkt 2 oraz art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 Pzp w zw. z art. 7 Pzp przez ich
bezpodstawne zastosowanie i w konsekwencji bezpodstawne odrzucenie oferty
Odwołującego (art. 89 ust. 1 pkt 5 Pzp), względnie - z ostrożności, na wypadek
uznania także, że sam fakt naliczenia kary umownej przez Zamawiającego względnie
kwestionowania prawidłowości i jakości realizowanych przez wykonawcę prac
był automatycznie równoważny z poważnym wykroczeniem zawodowym i mógł przez
to stanowić samoistną i wystarczającą przesłankę wykluczenia wykonawcy, o której
mowa w art. 24 ust. 5 pkt 2 Pzp, bez konieczno
ści badania zasadności naliczenia
kary umownej i podstaw do kwestionowania prawidłowości i jakości realizowanych
przez wykonawcę prac (w szczególności: faktu i stopnia ewentualnego nienależytego
wykonania umowy, z uwzględnieniem przyczyn leżących także po stronie
Zamawiającego), Odwołujący czynności Zamawiającego zarzucił również naruszenie:
2. art. 92 ust. 1 pkt 2 Pzp przez zaniechanie jego zastosowania
przez niedopełnienie
obowiązku wskazania w uzasadnieniu decyzji o wykluczeniu Odwołującego
precyzyjnego i
merytorycznego uzasadnienia faktycznego, które mogłoby być uznane
za udowodnienie spełnienia przesłanek wykluczenia Odwołującego na podstawie
art. 24 ust. 5 pkt 2 Pzp,
3. art. 24 ust. 5 pkt 2 oraz art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 Pzp przez ich bezpodstawne
zastoso
wanie we wskazanych wyżej okolicznościach,
a w konsekwencji
wszystkich powyższych zarzutów naruszenie:
4. art. 7 ust. 1 i 3 Pzp
przez przeprowadzenie postępowania w sposób niezapewniający
zachowania
uczciwej
konkurencji,
równego
traktowania
wykonawców,
propo
rcjonalności i przejrzystości.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania i uznania jego
oferty za odrzuconą,
unieważnienia czynności wyboru jako najkorzystniejszej w postępowaniu
oferty złożonej przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: Wimed Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą w Tuchowie oraz M. G.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Bruk-Mar F.H.U. M. G. (dalej:
Przystępujący);
przeprowadzenia dalszych czynności związanych z badaniem i oceną ofert
z uwzględnieniem oferty Odwołującego.
Odwołujący wniósł ponadto o zasądzenie na jego rzecz od Zamawiającego kosztów
postępowania przed Izbą oraz o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów załączonych
do odwołania, wnioskowanych w odwołaniu lub przedstawionych na rozprawie.
Odwołujący wniósł również o wyłączenie jawności rozprawy w całości, ponieważ całość
zarzutów dotyczyła tajemnicy przedsiębiorstwa Odwołującego, tj. szczegółów realizacji
umowy nr 44.TR.2312.1.2019 z 22 maja 2019 r. do zadania pn. Wykonanie oznakowania
poziomego ulic miasta Rzeszowa realizowanego na rzecz Miejskiego Zarządu Dróg
w Rzeszowie, które to informacje nie miały charakteru jawnego.
W uzasadnie
niu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
21 września 2020 r. Zamawiający po raz pierwszy w postępowaniu wykluczył Odwołującego
na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 Pzp. D
ecyzja Zamawiającego o wykluczeniu Odwołującego
została poprzedzona wezwaniem Odwołującego 9 września 2020 r. do złożenia wyjaśnień
„dotyczących budzącego wątpliwości Zamawiającego oświadczenia w druku JEDZ,
i
ż nie podlega wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 Pzp” oraz odpowiedzią
Odwołującego z 11 września 2020 r.
W następstwie wykluczenia Odwołujący 1 października 2020 r. wniósł odwołanie do Izby,
które w całości zostało przez Zamawiającego uwzględnione. W konsekwencji
października 2020 r. Zamawiający poinformował uczestników postępowania
o unieważnieniu czynności wykluczenia Odwołującego oraz o ponownym badaniu i ocenie
ofert. Następnie, 2 listopada 2020 r., Zamawiający wezwał Odwołującego do wyjaśnień
odnośnie oświadczenia Odwołującego w druku JEDZ, iż nie podlega wykluczeniu
na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 Pzp. W odpowiedzi 5 listopada 2020 r.
Odwołujący złożył
szczegółowe wyjaśnienia. Zamawiający uznał, że nie były one jednak odpowiedziami
na faktycznie zadane pytania, wobec czego 12 listopada 2020 r.
skierował do Odwołującego
kolejne wezwanie do wyjaśnień. Odwołujący 15 listopada 2020 r. złożył szczegółowe
wyjaśnienia na ww. wezwanie, ale Zamawiający ponownie uznał je za niewystarczające.
Doprowadziło to do ponownego wykluczenia Odwołującego z postępowania 25 listopada
2020 r.
W ocenie Odwołującego uwzględnienie odwołania z 1 października 2020 r. miało charakter
pozorny. Zamawiający dostrzegł słabość uzasadnienia wykluczenia Odwołującego,
przez co przystąpił do kolejnych wezwań Odwołującego dotyczących przebiegu realizacji
umowy nr 44.TR.2312.1.2019 z 22 maja 2019 r. W oc
enie Odwołującego celem działań
Zamawiającego było zgromadzenie dokumentacji na podparcie kolejnej decyzji
o wykluczeniu Odwołującego. O tym, że opisane działania zostały z góry zaplanowane przez
Zamawiającego, świadczyła treść uzasadnienia decyzji o wykluczeniu Odwołującego
z 25 listopada
2020 r., która powiela argumentację wskazaną w uzasadnieniu wykluczenia
z
21 września 2020 r.
Przywołane przez Zamawiającego okoliczności, mające wskazywać na nierzetelność
Odwołującego w związku z realizacją umowy nr 44.TR.2312.1.2019, miały miejsce
w przeszłości - Odwołujący nie zaprzeczył, co do samego faktu zaistnienia takich
okoliczności. Niemniej nie zaistniały one jednak z przyczyn leżących po stronie
Odwołującego, co zostało wyjaśnione w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego
w listopadzie 2020 r.
Zamawiający w uzasadnieniu wykluczenia Odwołującego wskazał na szereg pism i maili,
które miały wskazywać na niedbalstwo w realizacji zadań przez Odwołującego (niedbalstwo
mające uzasadniać rażące naruszenie obowiązków zawodowych wypełniających dyspozycję
art. 24 ust. 5 pkt 2 Pzp
), przy czym w żaden sposób nie zostały przedstawione dowody
na poparcie tych
twierdzeń. Odwołujący nie był wobec tego w stanie odnieść
się merytorycznie do zarzutów Zamawiającego. Odwołujący nie mógł również ustosunkować
się do twierdzenia, że swoim zachowaniem naraził użytkowników dróg na niebezpieczeństwo
w ruchu drogowym. Brak
również było dowodów na to, że Zamawiający sam usuwał wady,
wobec rzekomego braku reakcji Odwołującego na wezwania do ich usunięcia.
W ocenie Odwołującego przywołane przez Zamawiającego okoliczności nie stanowiły
dowodu na poważne i zawinione przez Odwołującego naruszenia obowiązków zawodowych.
Tym samym
Zamawiający nie miał prawa do wykluczenia Odwołującego z postępowania.
Wszelkie twierdzeni
a Zamawiającego i wskazane przez niego pisma i maile należało
traktować jako jego jednostronne stanowisko, co do przebiegu realizacji umowy pomiędzy
stronami.
Zamawiający nie podjął nigdy decyzji o zakończeniu współpracy z Odwołującym.
W przeszłości Zamawiający - mimo sygnalizowania (spornych) uchybień w realizowanych
przez Odwołującego zadaniach, kontynuował współpracę z nim, uznając go tym samym
za rzetelnego partnera (wykonawcę).
Lakoniczne uzasadnienie wykluczenia
uniemożliwiło Odwołującemu pełną polemikę
z twierdzeniami z uzasadnienia. Odwołujący nie mógł odnieść się do zarzutu, że celowo
dokonał wybiórczej realizacji prac i próbował zawyżyć ilość wykonanych robót wykazaną
w obmiarach
. Taka sytuacja nie miała miejsca, a Zamawiający nie pokusił się o jej
udowodnienie.
Zdaniem Odwołującego nie można każdego uchybienia w realizacji umowy,
o ile rzeczywiście wystąpiło i mogło obciążać wykonawcę, automatycznie zakwalifikować
jako
rażącego naruszenia obowiązków zawodowych (poważnego wykroczenia
zawodowego). Samo bowiem
pojęcie poważnego naruszenia obowiązków zawodowych
oznacza, iż zastosowanie sankcji wykluczenia z postępowania nie może być uzasadnione
popełnieniem przez wykonawcę drobnych uchybień, świadczących o niskim kompetencjach
zawodowych. Instytucja unormowana w art. 24 ust. 5 pkt 2 Pzp
nie stanowi narzędzia
do wykluczania wykonawców tylko z tego powodu, że mają oni zbyt niskie kompetencje
zawodowe do wykonania danego zamówienia (temu celowi służy określanie przez
zamawiaj
ących warunków udziału w postępowaniu). Naruszenie obowiązków zawodowych
ma być poważne i zawinione, a także - na co wskazuje art. 24 ust. 5 pkt 2 Pzp, ma to być
tego rodzaju naruszenie, które podważa uczciwość wykonawcy.
Zdaniem Odwołującego nie można mówić o przedstawieniu przez wykonawcę informacji
wprowadzających w błąd zamawiającego, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp,
jeśli informacje te dotyczyły okoliczności znanych zamawiającemu. W takiej sytuacji trudno
uznać, że były to informacje mające lub mogące mieć wpływ na decyzje podejmowane
przez zamawiającego. Oświadczenie wykonawcy zamawiający weryfikuje na podstawie
posiadanych przez siebie danych i to one
mają decydujące znaczenie dla decyzji
zamawiającego. Oświadczenie złożone na formularzu JEDZ przez Odwołującego było
zgodne z prawdą i nie wprowadzały Zamawiającego w błąd. Nawet gdyby Zamawiający
skonkretyzował i udowodnił stawiane w uzasadnieniu wykluczenia zarzuty to ich wystąpienie
(o ile wystąpiłyby i wynikałyby z winy Odwołującego) nie można by ich automatycznie
za
kwalifikować jako poważnego i zawinionego naruszenia obowiązków zawodowych przez
Odwołującego. Wykluczenie wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 Pzp jest bardzo
poważną czynnością w postępowaniu, która powinna zostać przeprowadzona rzetelnie wraz
z rzetelnym udokumentowaniem (udowodnieniem) podstaw podejmowanych przez
Zamawiającego decyzji. Czynność taka nie może mieć charakteru automatycznego i musi
opierać się na przedstawionych konkretnych środkach dowodowych, które zgodnie
z ww. przepisem
obciążają Zamawiającego.
7 stycznia 2021
r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego
oddalenie.
Uzasadniając swoje stanowisko Zamawiający wskazał m. in.:
Zamawiający przewidział w treści SIWZ, że z postępowania będą podlegać wykluczeniu
wykonawcy
wobec których wypełnione zostaną przesłanki określone w art. 24 ust. 5 pkt 2
Pzp. W
raz z ofertą wykonawcy zobowiązani byli złożyć oświadczenia o braku podstaw
o wykluczenia, w formie jednolitego dokumentu (JEDZ).
Odwołujący w złożonym
dokumencie JEDZ, w cz
ęści III litera C, oświadczył, że nie był winien poważnego
wykroczenia zawodowego
. Oświadczenie to było sprzeczne z informacjami oraz dowodami
którymi dysponuje Zamawiający.
Odwołujący wykonując w 2019 r. umowę na rzecz Zamawiającego nie wykonywał jej
należycie. Prace były wykonywane nieterminowo, niechlujnie i niekompletnie. Zamawiający
na dowód powyższego złożył całej korespondencji z Odwołującym, w tym korespondencję
wzywającą do wykonania prac zgodnie z umową.
Odbiór prac (niedokończonych) w ramach umowy z 2019 r. nastąpił 3 października 2019 r.
Zamawiający naliczył kary umowne za nieterminowe wykonanie przedmiotu zamówienia,
a prace niedokończone przez Odwołującego (mimo kilkukrotnych wezwań ze strony
Zamawiaj
ącego) zostały zlecone do realizacji podmiotowi trzeciemu.
Kary umowne zostały naliczone przez Zamawiającego z tytułu nieterminowego
przedstawienia
przez Odwołującego dowodów zatrudnienia pracowników na umowę o pracę
oraz nieterminowego wykonania zleceń, jak również niewykonania w ogóle części
przedmiotu
zamówienia. Zamawiający na potwierdzenie powyższego załączył do odpowiedzi
na odwołanie szereg dokumentów, wskazując przy tym, że roszczenia wobec Odwołującego
zostały tylko w nieznacznym stopniu zaspokojone z gwarancji należytego wykonanie
przeznaczonej na okres r
ękojmi i gwarancji. Łączna kwota kar umownych nałożonych na
Odwołującego z tytułu nienależytej realizacji umowy wyczerpała limit kar umownych
określony w tej umowie, tj. 25% wartości wynagrodzenia wykonawcy.
Zamawiający nie otrzymał pełnego zwrotu kosztów za wykonawstwo zastępcze, mimo,
że wezwał Odwołującego do zwrotu kwoty 138 796,58 zł tytułem kosztów tego
wykonawstwa.
Nie zasługiwał na uwzględnienie zarzut niewypełnienia przez Zamawiającego obowiązku
wskazania w decyzji o wykluczeniu Odwołującego precyzyjnego i merytorycznego
uzasadnienia faktycznego.
Zamawiający w sposób wyczerpujący uzasadnił dokonaną wobec
Odwołującego czynności i szczegółowo wskazał dowody nienależytego wykonania umowy.
Bior
ąc pod uwagę częstotliwość występowania przesłanek uprawniających Zamawiającego
do nałożenia na Odwołującego kar umownych podczas realizacji ww. umowy, oraz poziom
niedbalstwa, w tym próbę nieuprawnionego przewymiarowania wykonanych robót,
wykluczenie Odwo
łującego z postępowania z tytułu jego rażącego niedbalstwa było zasadne
przesłanki określone w art. 24 ust. 5 pkt 2 Pzp zostały wypełnione w sposób kumulatywny.
Odwołujący w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, co podważyło
jego uczciwo
ść, w szczególności, Odwołujący w wyniku zamierzonego działania
lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub należycie wykonał zamówienie, co Zamawiający
w
ykazał powyższe za pomocą stosownych środków dowodowych.
Zgodnie z
art. 24 ust. 8 Pzp, wykonawca, który podlega wykluczeniu na podstawie art. 24
ust. 1 pkt 13 i 14 oraz 16-
20 lub ust. 5, może przedstawić dowody na to, że podjęte przez
niego środki były wystarczające do wykazania jego rzetelności. W myśl art. 24 ust. 9 Pzp,
wykonawca nie podlega wykluczeniu,
jeżeli zamawiający, uwzględniając wagę i szczególne
okoliczności czynu wykonawcy, uzna za wystarczające dowody przedstawione na podstawie
ust. 8. Zamawiający 9 września 2020 r. wezwał Odwołującego do złożenia wyjaśnień
dotyczących budzącego wątpliwości Zamawiającego oświadczenia w druku JEDZ.
W odpowiedzi
Odwołujący złożył wyjaśnienia, które swym zakresem nie obejmowały całości
przedstawionych w wezwaniu zarzutów i nie wyczerpywały dyspozycji art. 24 ust. 8 Pzp.
Zamawiający zaprzeczył, że jego ocena sytuacji, co do poważnego i rażącego naruszenia
obowiązków zawodowych przez Odwołującego była automatyczna. Zaprzeczył również,
by naruszenie obowiązków dotyczyło drobnych nieprawidłowości.
11 stycznia 2012 r. Przystępujący złożył odpowiedź na odwołanie i podzielił stanowisko
Zamawiającego. W ocenie Przystępującego Zamawiający w należyty sposób wykazał
i udowodnił wypełnienie przesłanek wykluczenia Odwołującego na podstawie art. 24 ust. 5
pkt 2 Pzp. Z kolei okoliczność zaistnienia sporu między stronami nie wstrzymywała
możliwości wykluczenia wykonawcy z postępowania do czasu prawomocnego
rozstrzygnięcia tego sporu przez sąd.
Przystępujący wskazał ponadto, odnosząc się do argumentacji Odwołującego, że Pzp nie
różnicuje zamawiających pod względem możliwości ich wprowadzenia w błąd – wykluczeniu
z postępowania podlega wykonawca, który przedstawił informacje wprowadzające
lub mogące wprowadzać w błąd zamawiającego niezależnie od tego, czy dany zamawiający
dysponował wiedzą pozwalającą na weryfikację prawdziwości tych informacji.
Wprowadzającymi w błąd są wszystkie informacje nieprawdziwe, czyli niemające
odz
wierciedlenia w rzeczywistości.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym treść ogłoszenia o zamówieniu, treść SIWZ,
jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron oraz Przystępującego
złożone podczas rozprawy, Izba zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że Odwołującemu, w świetle przepisu art. 179 ust. 1 Pzp, stanowiącego,
że „Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy,
uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu
danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia
przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy”, przysługiwało uprawnienie do wniesienia
odwołania.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
W części V SIWZ, w punkcie 4.2 Zamawiający wskazał, że przewiduje wykluczenie
wykonawcy na postawie art. 24 ust. 5 pkt 2, 4 i 8 Pzp.
W postępowaniu złożone zostały trzy oferty, przy czym ofertą z najniższą ceną była oferta
Odwołującego.
9 września 2020 r. Zamawiający wezwał Odwołującego do wyjaśnień dotyczących treści
oświadczenia JEDZ w zakresie zadeklarowanego przez Odwołującego braku popełnienia
poważnego wykroczenia zawodowego. Zamawiający wskazał, że treść tego oświadczenia
jest sprzeczna
z informacjami i dowodami będącymi w jego dyspozycji. Informacje
te dotyczyły realizacji w 2019 r. przez Odwołującego na rzecz Zamawiającego umowy
nr 44.TR.2312.1.2019.
Przedmiotem tej umowy było wykonanie oznakowania poziomego
na terenie Rzeszowa w podziale na dwa zadania:
Odnowa istniejącego i wykonanie nowego oznakowania poziomego ulic zgodnie
ze zleceniem Zamawiającego, w tym:
a) oznakowanie cienkowarstwowe,
b) oznakowanie grubowarstwowe w technologii chemoutwardzalnej,
c) usuwanie starego oznakowania przez frezowanie.
2. Odtworzenie i wykonanie nowego oznakowania poziomego np. po wykonaniu
naprawy nawierzchni jezdni, która uległa zniszczeniu, zmianie organizacji ruchu,
itp. wraz z wytyczeniem oznakowania zgodnie ze zleceniem Zamawiającego:
a) oznakowanie cienkowarstwowe,
b) oznakowanie grubowarstwowe w technologii chemoutwardzalnej,
c) usuwanie starego oznakowania przez frezowanie.
Zgodnie ze stanowiskiem Zamawiającego wyrażonym w treści wezwania, prace nie zostały
wykonane
przez Odwołującego zgodnie z umową i zleceniami. Ponadto Odwołujący
próbował zawyżyć obmiary wykonanych robót, natomiast części robót nie wykonał.
Zamawiający wskazał ponadto, że wzywał Odwołującego do usunięcia wad z tytułu rękojmi,
ale wykonawca nie zareagował na żadne z wezwań.
W odpowiedzi, 11 września 2020 r. Odwołujący potwierdził fakt zaistnienia opóźnień
w
realizacji zamówień w przeszłości oraz naliczenia z tego tytułu kar umownych. Odwołujący
wskazał jednak, że nie wynikły one z przyczyn leżących po stronie Odwołującego.
Odwołujący poinformował ponadto, że Zamawiający powołał się na okoliczności sporne
między stronami umowy nr 44.TR.2312.1.2019, które to spory zostaną w niedalekiej
przyszłości poddane rozstrzygnięciu przez właściwy sąd powszechny. W ocenie
Odwołującego nie było jednak podstaw do zakwalifikowania zaistniałych opóźnień jako
poważnego zawinionego naruszenia obowiązków zawodowych przez Odwołującego,
co w konsekwencji mogłoby statuować po stronie zamawiającego prawo do wykluczenia
wykonawcy z postępowania o zamówienie publiczne. W konsekwencji Odwołujący wskazał,
że treść złożonego przez niego oświadczenia była prawdziwa.
21 września 2020 r. Zamawiający wykluczył Odwołującego z postępowania na podstawie
art. 24 ust. 5 pkt 2 Pzp.
1 października 2020 r. Odwołujący wniósł odwołanie od ww. czynności Zamawiającego
zarzucając mu naruszenie art. 24 ust. 5 pkt 2 Pzp. 15 października 2020 r. Zamawiający
uwzględnił odwołanie, a dzień później unieważnił czynność wyboru najkorzystniejszej oferty
w postępowaniu oraz czynność wykluczenia Odwołującego z postępowania.
2 listopada 2020 r. Zamawiający na podstawie art. 26 ust. 4 Pzp wezwał Odwołującego
do wyjaśnień zadając mu następujące pytania:
„Proszę o wyjaśnienie czy zostały wykonane prace zgodnie ze zleceniem nr 50/2019
z dnia 20 września 2019 r., w którym Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie zlecił odnowę
oznakowania poziomego, tj. linii P-8bc
strzałka kierunkowa w lewo i do zawracania
(10 szt.) na al. Rejtana w rejonie skrzyżowania z ul. Popiełuszki w wyniku czego
została naliczona kara umowna w wysokości 22 000 zł?
Proszę o wyjaśnienie czy zostały wykonane prace zgodnie ze zleceniem nr 46/2019
z dnia 13 września 2019 r., w którym Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie zlecił
wykonanie oznakowania poziomego, tj. czterech stanowisk postojowych dla pojazdów
osób
niepełnosprawnych
w
kolorystyce
biało-niebieskiej
w
technologii
cienkowarstwowej na parkingu zlokalizowanym wzdłuż ul. Ofiar Katynia w rejonie
kładki dla pieszych, w wyniku czego została naliczona kara umowna w wysokości
36 000 zł?
Proszę o wyjaśnienie czy zostały wykonane prace zgodnie ze zleceniem nr 48/2019
z dnia 13 września 2019 r., w którym Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie zlecił
wykonanie oznakowania poziomego, tj. stanowiska postojowego dla pojazdu osoby
niepełnosprawnej w kolorystyce biało-niebieskiej w technologii cienkowarstwowej
na ul. Korczyńskiej w rejonie bloku nr 3, w wyniku czego została naliczona kara
w wysokości 26 000 zł?
Proszę o wyjaśnienie czy zostały wykonane prace zgodnie ze zleceniem nr 39/2019
z dnia 14 września 2019 r., w którym Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie zlecił
wykonanie oznakowania poziomego, tj. stanowiska postojowego dla pojazdu osoby
niepełnosprawnej w kolorystyce biało-niebieskiej w technologii cienkowarstwowej
na ul. Chełmońskiego w rejonie bloku Sportowa 17, w wyniku czego została naliczona
kara umowna 92 000 zł?
Proszę o wyjaśnienie czy zostały wykonane w terminie prace zgodnie ze zleceniem
nr 40/2019 z dnia 14 września 2019 r., w którym Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie
zlecił korektę oznakowania poziomego na al. Krzyżanowskiego w rejonie
skrzyżowania z al. Armii Krajowej, w wyniku czego została naliczona kara umowna
10 000 zł?
Proszę o wyjaśnienie czy zostały wykonane w terminie prace zgodnie ze zleceniem
nr 41/2019 z dnia 14 września 2019 r., w którym Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie
zlecił korektę oznakowania poziomego na ul. Hetmańskiej w rejonie skrzyżowania
z al. Powstańców Warszawy, w wyniku czego została naliczona kara umowna
2 000 zł?
Proszę o wyjaśnienie czy zostały przedstawione dokumenty potwierdzające
zatrudnienie osób na budowie na podstawie umowy o pracę, zgodnie z wykazem
osób przedstawionym w piśmie z dnia 8 kwietnia 2019 r., skierowanym do Wydziału
Centralnego Zamawiającego, dotyczącym postępowania nr CH.271.24.69.2019,
tj. przetargu pn. Wykonanie oznakowania poziomego ulic Miasta Rzeszowa
w którym to piśmie Wykonawca deklaruje zatrudnienie 16 osób na podstawie umowy
o prac
ę, w wyniku czego została naliczona kara umowna 8 000 zł?
Proszę o wyjaśnienie czy zostało wykonane kompleksowo oznakowanie poziome
(zadanie nr l) pomimo licznych ponagleń przekazanych przez Miejski Zarząd Dróg
w Rzeszowie o niezwłoczne wykonanie przedmiotu zamówienia, tzn. w sposób
prawidłowy, zgodnie z wiedzą i sztuką budowlaną, umożliwiając dokonanie odbioru
robót przez Zamawiającego m.in. na ulicach Kosynierów, Kochanowskiego,
Sienkiewicza,
Podchorążych, Świadka, Pelczara, ulicach bocznych Podwisłocze,
Lubelskiej, Witkacego, Prymasa 1000-
Lecia, Kolbego, Pułaskiego i Słowackiego,
w wyniku czego 30.08.2019 r. została naliczona kara umowna w wysokości
325 000 zł?
Proszę o wyjaśnienie czy zostało wykonane kompleksowo oznakowanie poziome
(zadanie nr l) pom
imo licznych ponagleń przekazanych przez Miejski Zarząd Dróg
w Rzeszowie o niezwłoczne wykonanie przedmiotu zamówienia, tzn. w sposób
prawidłowy, zgodnie z wiedzą i sztuką budowlaną, umożliwiając dokonanie odbioru
robót przez Zamawiającego, w wyniku czego 04.10.2019 r. została naliczona kara
umowna w wysokości 175 000 zł?
Proszę o wyjaśnienie czy została wykonana prawidłowo i kompleksowo odnowa
oznakowania poziomego ulic Rzeszowa (zadanie nr l) pomimo pism ponaglających
o wykonanie przedmiotu zamówienia zgodnie z umową nr 44.RT.2312.1.2019
m.in.
na
ulicach:
Bohaterów Westerplatte,
Chełmońskiego,
Chruściela,
al. Cieplińskiego, Goździkowej, Hoffmanowej, Kochanowskiego, Kolbego,
Kosynierów, Kresowej, Leskiej, Lubelskiej, Olbrachta, Orzechowej, Potokowej,
Pe
lczara, Podchorążych, boczne ul. Podwisłocze, Prymasa 1000-Lecia, Sanockiej,
Sasanki, Sienkiewicza, Słowackiego, Strażackiej, Świadka, Św. Faustyny, Witkacego,
Zimowit, Zygm
unta I Starego, Żwirki i Wigury?
Proszę o wyjaśnienie czy w związku z realizacją zadania nr I zgodnie z umową
nr 44.TR.
2312.1.2019 Wykonawca w ramach rękojmi wykonał oznakowanie
poziome w technologii cienkowarstwowej w zwi
ązku z wysłanymi pismami
nr TR.434.1.1.2020.JZ z dnia 03.02.2020 r., TR.434.1.2.2020.JZ z dnia 14.02.2020 r.,
TR.4
34.1.2.2020.JZ z dnia 12.03.2020 r. na nw. ulicach: Jałowego, Kopisto,
al. Niepodległości, Osmeckiego, al. Piłsudskiego, Podwisłocze, Starzyńskiego,
Staszica, Targowa, Ustrzycka, Raginisa, Zimowit?
Proszę o wyjaśnienie czy w związku w związku z brakiem reakcji w kwestii uwag
zgłaszanych przez Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie pismami TR.434.1.1.2020.JZ
z dnia 3 lutego 2020 r., TR.434.1.2.2020.JZ z dnia 14 lutego 2020 r.,
TR.434.1.2.2020.JZ z dnia 12 marca 2020 r. dotyczących niezwłocznego odtworzenia
w
rama
ch rękojmi oznakowania poziomego wykonanego w technologii
cienkowarstwowej Wykonawca zwrócił koszty poniesione w kwocie 138 796,58 zł
z tytułu nieusunięcia wad i usterek t. naprawę zastępczą wykonaną przez firmę
„DUBR” na nw. ulicach: Jałowego, Kopisto, al. Niepodległości, Osmeckiego,
Al. Piłsudskiego, Podwisłocze, Starzyńskiego, Staszica, Targowa, Ustrzycka,
Raginisa, Zimowit, Króla Kazimierza, Plac Farny, Sobieskiego, Sokoła, Szopena,
Grunwaldzka?
Proszę o wyjaśnienie sytuacji jaka miała miejsce w dniu 19 września 2019 r. podczas
procedury komisyjnej weryfikacji obmiarów powykonawczych na losowo wybranych
ulicach w której udział brał ze strony Wykonawcy Pełnomocnik – M. K., natomiast ze
strony Zamawiającego - Dyrektor MZD w Rzeszowie wraz z pozostałymi członkami
komisji, gdzie jednoznacznie stwierdzono w terenie nieprawidłowości polegające na
niezgodności
ilości
faktycznie
wykonanego
oznakowania
poziomego
w stosunku do ilości przedstawionych przez Państwa w obmiarze kolaudacyjnym
z dnia 29.07.2019 r.
na ul. Powstańców Wielkopolskich i na ul. Zimowit do których
Państwa przedstawiciel się nie odniósł. Dodatkowo proszę o wyjaśnienie, dlaczego
Kierownik Budowy Wykonawcy nie odniósł się w żaden sposób do przedmiotowych
nieprawidłowości w obmiarze jak i nie podpisał operatu kolaudacyjnego?
Nieprawidłowości polegały na:
ul. Powstańców Wielkopolskich - stwierdzono nieprawidłowości polegające na
niezgodności ilości faktycznie wykonanego oznakowania poziomego
w stosunku do ilości przedstawionych przez Państwa Zamawiającemu
w obmiarze
operacie kolaudacyjnym ul. Powstańców Wielkopolskich.
W przedstawionym obmiarze wpisaliście Państwo wykonanie oznakowania
poziomego, m.in. linii P-
10 przejście dla pieszych w ilości 92,0 m
. Natomiast
podczas komisyjnego pomiaru wykonanej powierzchni stwierdzono wykonanie
jedynie linii P-
10 przejście dla pieszych w ilości 14,2 m
(natomiast
na przyległym wlocie z ul. Powstańców Śląskich została wykonana linia
P-
10 przejście dla pieszych w ilości 11,2 m
, co daje sumę 25,4 m
co jednoznacznie wskazuje, iż w przedstawionym przez Państwa operacie
poświadczacie nieprawdę.
ul. Zimowit stwierdzono nieprawidłowości polegające na niezgodności
faktycznie wykonanego oznakowania poziomego w stosunku do ilości
przedstawionych pr
zez Państwa Zamawiającemu w obmiarze operacie
kolaudacyjnym ul. Zimowit. W przedstawionym obmiarze wpisaliście Państwo
wykonanie oznakowania poziomego, m. in. linii P-
10 przejście dla pieszych
w ilości 27,0 m
. Natomiast na ul. Zi
mowit nie występują linie P-10 przejście
dla pieszych
, co również co jednoznacznie wskazuje, iż w przedstawionym
przez Państwa operacie poświadczacie nieprawdę.
Proszę o wyjaśnienie zawyżonych ilości rzekomo wykonanego oznakowania
poziomego zawartych w operacie kolaudacyjnym podpi
sanym i złożonym przez
Państwa w dniu 29.07.2019 r. do MZD w Rzeszowie (do każdej z 399 ulic osobna
karta obmiaru podpisana i opieczętowana przez Państwa), dotyczącym realizacji
z
adania I zgodnie z umową nr 44.TR.2312.1.2019 na wykonanie oznakowania
poziomego ulic Rzeszowa
, w którym podajecie Państwo ilość wykonanego
oznakowania poziomego tj. 38 154,16 m
natomiast po weryfikacji przedmiotowego
operatu przez MZD w Rzeszowie zgodnie ze zleceniami, stwierdzono wykonanie
jedynie 33 521,88 m
Różnica w obmiarach w stosunku do rzeczywistości wyniosła
4 632,28 m
co mogło narazić by Zamawiającego - tj. Miejski Zarząd Dróg
w Rzeszowie na s
tratę w wysokości 103 698,22 zł? Prosimy również o wyjaśnienie
dlaczego operat kolaudacyjny nie był podpisany przez Kierownika Budowy
jak również nigdy nie odniósł się on do wyżej wymienionych nieprawidłowości
w obmiarach
”.
Odwołujący 5 listopada 2020 r. udzielił odpowiedzi na pytania Zamawiającego o następującej
treści:
„Ad. 1 Zlecenie z zadania Il zostało odebrane przez Zamawiającego - zgodnie
z podpisanym protokołem odbioru oraz wystawioną i rozliczoną FV - Zamawiający
na etapie protokołu odbioru nie zgłaszał uwag oraz nie dostaliśmy żadnej
informacji o nieprawidłowościach oraz naliczonych karach umownych.
Ad. 2 Zlecenie z
zadania Il zostało odebrane przez Zamawiającego zgodnie z podpisanym
protokołem odbioru oraz wystawioną i rozliczona FV - Zamawiający na etapie
protokołu odbioru nie zgłaszał uwag oraz nie dostaliśmy żadnej informacji
o nieprawidłowościach oraz naliczonych karach umownych.
Ad. 3 Zlecenie z zadania Il zostało odebrane przez Zamawiającego - zgodnie
z podpisanym protokołem odbioru oraz wystawioną i rozliczoną FV - Zamawiający
na etapie protokołu odbioru nie zgłaszał uwag oraz nie dostaliśmy żadnej
informacj
i o nieprawidłowościach ora naliczonych karach umownych.
Ad. 4 Przy próbie realizacji zlecenia 39/2019 polegającego na wykonaniu oznakowania
poziomego stanowiska postojowego dla pojazdu osoby niepełnosprawnej
w kolorystyce biało-niebieskiej doszło do kuriozalnej sytuacji z Zamawiającym,
Zamawiający uchybił w tym miejscu swojemu obowiązkowi, nie współpracował
z Wykonawcą na jego monity o braku możliwości kontaktu z osoba, której pojazd
był zaparkowany w miejscu wyznaczonym w zleceniu do oznakowania poziomego,
Zamawiający był informowany o fakcie, iż po przystąpieniu do zlecenia nie było
możliwości jego wykonania, brak reakcji ze strony Zamawiającego skutkował
wstrzymaniem prac do czasu umożliwienia ich wykonania, Przy podpisywaniu
protokołu prac z zadania Il kończącego umowę Zamawiający posiadał wiedzę
o nie wykonaniu zlecenia nie zawinionego przez Wykonawcę. Zamawiający
nie informował wówczas o naliczeniu kar umownych, przyjął informacje
do wiadomości.
Ad. 5 Zlecenie nr 40/2019 z 14 sierpnia 2019 roku zo
stało wykonane zgodnie z jego
treścią, sytuacja naliczenia kar przedstawia obraz Zamawiającego który działa
na szkodę Wykonawcy obciążając go karami w nieuzasadnionej wysokości oraz
sytuacji.
Ad.6 Zlecenie z zadania Il zostało odebrane przez Zamawiającego - zgodnie
z podpisanym protokołem odbioru oraz wystawiona i rozliczona FV - Zamawiający
na etapie protokołu odbioru nie zgłaszał uwag oraz nie dostaliśmy żadnej
informacji o nieprawidłowościach oraz naliczonych karach.
Ad. 7 Wykonawca zatrudniał oraz zatrudnia pracowników, w trakcie realizacji zadania
został wezwany przez Zamawiającego o przedstawienie dokumentów
potwierdzających zatrudnienie, dokumenty zostały przygotowane jednak
z wynikłego zamieszania nie zostały złożone u Zamawiającego czego
dowiedz
ieliśmy się po otrzymaniu noty o naliczeniu kar umownej, tutaj wykonawca
zawinił i słusznie został obciążony karami, które zapłacił -- poniósł koszty swojego
błędu.
Ad. 8 Wykonawca realizował zadanie zgodnie ze zleceniami, o czym informował
Zamawiającego odpowiednimi wpisami do dziennika budowy oraz zgodnie
z informacja drogą elektroniczna z dnia 27.05.2019 rok składane były codzienne
raporty o pracach. Takie informacje powinny wywoływać skutki u Zamawiającego
polegające na kontroli w terenie wykonania oznakowania oraz zgłaszanie
ewentualnych
uwag
co
do
kompletności
wykonanego
oznakowania,
w szczególności iż zlecenia nie obejmowały dokładnie sprecyzowanego wykazu
linii -
późniejsze twierdzenia Zamawiającego o nie kompleksowym wykonaniu prac
objętych zadaniem pierwszym są nie do przyjęcia i traktujemy je jako celowe
działania Zamawiającego wymierzone w Wykonawcę.
Fakt, że umowa określa jasno, iż przystąpienie do Zadania II, odbędzie
się po zakończeniu Zadania oraz to że Zamawiający zlecał prace objęte
Zadaniem Il od sierpnia 2019 r.,
iż uznał prace z zadania I za wykonane.
Ad. 9 Odpowied
ź jak na pytanie 8.
Ad. 10
Odpowiedź jak na pytanie 8.
Ad. 11 W sprawie usunięcia usterek jasno sprecyzowaliśmy swoje zdanie na spotkaniu
z Dyrektorem, iż nie otrzymaliśmy dokładnej informacji które elementy
oznakowania poziomego wskazanego w wezwaniu należy poprawić, nie
otrzymaliśmy wyników badań potwierdzających fakt, iż oznakowanie wykonane nie
spełnia wymogów ujętych w specyfikacji technicznej ujętej przy zamówieniu jedyna
notatka służbowa pracownika stwierdzająca iż oznakowanie jest złe, wg nas nie
skutkuje wezwaniem nas do wykonania poprawek w szczególności bez wskazania
dokładnego miejsca oraz metrażu.
L
uty i marzec nie są miesiącami w których wykonywane jest oznakowanie poziome
ze względu na panującą porę roku oraz zmieniające się warunki atmosferyczne
które uniemożliwiają wykonywanie prac przy oznakowaniu poziomym. W związku
z powyższym, czekaliśmy na wypełnienie przez Zamawiającego naszych uwag
oraz na poprawę warunków atmosferycznych.
Ad.12 Nawiązując do odpowiedzi na pytanie 11, spór traktujemy jako spór cywilny i jeżeli
niezawisły Sąd Powszechny nakaże nam prawomocnym wyrokiem zapłatę za
podobno wykonane poprawki przez firmę DUBR, to zapłacimy a do czasu wyroku
wstrzymujemy się z regulacja kwoty 138 796,58.
Ad. 13 W odpowiedzi na pytanie oraz na przytoczone w nim informację chciałbym
odpowiedzieć, krótko i rzeczowo: Brak woli Zamawiającego który argumenty
Wykonawcy traktował jak powietrze tzn. iż ulica Powstańców Wielkopolskich oraz
ulica Paderewskiego nie są rozgraniczone w sposób mogący jednoznacznie
ustalić podział oznakowani poziomego i nigdy Zamawiający nie pochylił się nad
sprawdzeniem
kompleksowo
ulicy
Paderewskiego
oraz
Powstańców
Wielkopolskich w ilości oznakowania poziomego zgłoszonego do operatu.
Jedynym rozwiązaniem oraz udzieleniem jednoznacznej odpowiedzi jest
ewentualna opinia Bie
głego w postepowaniu Sądowym. Co do ulicy Zimowit,
nastąpiła pomyłka podczas obmiarów ale od tego jest Weryfikacja przez
Zamawiającego aby kontrolować i wyłapywać błędy wykonawcy- żadne
zamierzone działanie nie miało tu miejsca
Ad. 14 Odpowiadając na pytanie nr 14 z wezwania z dnia 02.11.2020 r. zadam pytanie:
do czego, do jakich działań Zamawiającego Wykonawca miałby się
us
tosunkować?
Czy skład komisji weryfikował w terenie obmiary podane w operacie?
Czy wszystkie prace objęte zleceniami zostały odebrane i zapłacone przez
Zamawiającego?
kiedy i jaką metoda były weryfikowane obmiary podane przez wykonawcę?
proszę o podanie osób, które wykonywały pomiary mówiące o zawyżeniu
podanych obmiarów w operacie
dlaczego nikt nie podpisał się pod weryfikacja obmiarów w terenie?
Biorąc całokształt realizacji zadania od podpisania umowy w dniu 24.05.2019 r., a nie jak
twierdzi Za
mawiający 22.05.2020 r. Dlaczego? Odpowiem proszę policzyć daty oraz
sprawdzić czy w dniu 24.05.2019 r. osoby z ramienia MZD były w pracy oraz proszę
sprawdzić fakt kiedy został wysłany wzór umowy z CZ do MZD i najważniejsze kiedy minął
ostatni dzień na podpisanie umowy zgodnie z UZP”.
12 listopada 2020 r. Zamawiający ponownie wezwał Odwołującego do udzielenia wyjaśnień.
Zamawiający uznał, że treść pisma Odwołującego z 5 listopada 2020 r. nie stanowiła
odpowiedzi na wezwanie
. W konsekwencji Zamawiający ponownie zadał Odwołującemu
ww. zacytowane pytania.
16 listopada 2020 r. Odwołujący udzielił takiej samej odpowiedzi na wezwanie
Zamawiającego, przy czym załączył do niej kserokopie szeregu dokumentów –
m. in. korespondencji z Zamawiającym w sprawie oraz protokołu z 18 grudnia 2019 r. oraz
załączonej do niego dokumentacji.
25 listopada 2020 r.
Zamawiający wykluczył Odwołującego z postępowania na podstawie
art. 24 ust. 5 pkt 2 Pzp oraz art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 Pzp. W uzasadnieniu dokonanej
czynności Zamawiający wskazał, że oświadczenie Odwołującego w oświadczeniu JEDZ było
nieprawdziwe i wprowadzało Zamawiającego w błąd w zakresie stwierdzenia, że Odwołujący
nie podlega wykluczeniu
z powodu dopuszczenia się poważnego wykroczenia zawodowego.
Ponadto Zamawia
jący wskazał:
„Wykonanie oznakowania poziomego ulic miasta Rzeszowa realizowanego na rzecz
Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie przez cały okres trwania umowy nie wykonywał
jej należycie. Prace były wykonywane nieterminowo, niechlujnie i niekompletnie,
co
Zamawiający wzywając do wykonania prac zgodnie z umową, wielokrotnie podkreślał
w mailach i pismach kierowanych do Wykonawcy
(...)”. Zamawiający wymienił również
szereg maili i pism jakie skierował do Odwołującego w związku z realizacją Umowy z 2019 r.:
1. wezwania:
a)
do niezwłocznego kontynuowania odnowy oznakowania poziomego,
b)
do zaniechania naruszeń warunków umowy w zakresie nieprawidłowej
realizacji odtwarzania oznakowania poziomego,
c)
do zgłaszania zakończenia prac i podpisania i uzupełniania dziennika budowy
przez kierownika budowy;
2. pismo z
20 września 2019 r. wskazujące na niezgodność przedstawionych przez
Wykonawcę obmiarów, niepodpisanych przez kierownika Budowy z wersyfikacją
obmiarów w terenie oraz wzywające do zweryfikowania przedstawionych obmiarów
zgodnie ze stanem faktycznym, a nadto wzywające do prawidłowej realizacji
odtwarzania oznakowania poziomego poprzez zakończenie robót z umowy,
3. pismo z
25 października 2019 r. wzywające ponownie do stawiennictwa na odbiór
oraz ponownie wzywające do zaniechania naruszeń warunków umowy w zakresie
nieprawidłowej realizacji odtwarzania oznakowania poziomego przez niezakończenie
robót z umowy,
4. pismo z 3 lutego
2020 r. wzywające do niezwłocznego odtworzenia w ramach rękojmi
i gwarancji oznakowania poziomego wykonanego w technologii cienkowarstwowej
(oraz dalsze wezwania w tej sprawie).
Zamawiający wskazał ponadto: „Nadto w chwili obecnej Zamawiający nie otrzymał pełnego
zwrotu kosztów za wykonawstwo zastępcze, gdzie pismem wzywającym do zwrotu kosztów
wykonawstwa
zastępczego za nieusunięte wady i usterki stwierdzone w okresie rękojmi
oznakowania wykonanego w technologii cienkowarstwowej wzywał do zwrotu poniesionych
kosztów na kwotę 138 796,58 zł, (Pismo Zamawiającego znak TR.434.1.4.202.KZ z dnia
17.09.2020 r.), g
dzie zabezpieczenie należytego wykonania robót tylko do 30 tysięcy złotych
jest w stanie pokryć koszty wykonawstwa zastępczego”.
Oceniając zarzuty odwołania Izba przeprowadziła dowód z dokumentów załączonych przez
Odwołującego do odwołania oraz dokumentów złożonych przez Zamawiającego jako
załączniki do odpowiedzi na odwołanie (w tym korespondencji wymienionej w uzasadnieniu
wykluczenia Odwołującego z 25 listopada 2020 r. wraz z dokumentacją fotograficzną).
Biorąc pod uwagę ustalony stan faktyczny Izba uznała, że wykluczenie Odwołującego
z postępowania na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 Pzp było zasadne.
Dokumentacja fotograficzna
złożona jako dowód przez Zamawiającego potwierdza
rażąco niedbałą realizację prac wykonanych przez Odwołującego w ramach
umowy
44.TR.2312.1.2019
. Wbrew twierdzeniu Odwołującego, wykazane przez
Zamawiającego przykłady nieprawidłowości w realizacji przedmiotowej umowy nie stanowiły
pojedynczych, odosobnionych usterek.
Wskazać przede wszystkim należy, że niektóre
z udokumentowanyc
h przez Zamawiającego przypadków miały szczególnie jaskrawy
charakter:
1. namalowanie napisu TAIX zamiast TAXI w ramach oznakowania buspasa
(ul. Piłsudskiego, zdjęcie z 3 czerwca 2019 r.),
2. jednoczesne namalowanie
przecinającej przejście dla pieszych linii podwójnej ciągłej
oraz linii przerywanej (
ul. Strażacka, zdjęcia z 9, 23 i 25 września 2019 r.),
namalowanie oznakowania miejsc parkingowych bez uprzedniego usunięcia starego
oznakowania (ul. Pelczara
– zdjęcia z 24 lipca 2019 r., 13 i 23 września 2019 r.,
ul. Kosynierów, zdjęcia z 23 września 2019 r.),
namalowanie miejsca parkingowego w lokalizacji, gdzie ze względu na obecność
stałych
przeszkód
(słupków)
nie
jest możliwe
zaparkowanie
pojazdu
(ul. Sienkiewicza, zdjęcie z 25 lipca 2019 r.).
Opisanych niepra
widłowości wykonawca nie mógł nie zauważyć. Dlatego w ocenie Izby
świadczą one o tym, że Odwołujący nie zachował choćby minimum staranności realizując
ww. elementy przedmiotu zamówienia.
Dokumentacja fotograficzna złożona przez Zamawiającego obejmuje łącznie kilkadziesiąt
zdjęć stanowiących dowód na wyjątkowo niechlujną realizację przez Odwołującego umowy
44.TR.2312.1.2019.
Oznakowanie zostało namalowane krzywo i niedbale. Potwierdziło
się przy tym twierdzenie Zamawiającego, że Odwołujący w niektórych przypadkach zamiast
namalować określone elementy w całości od nowa, poprzestał na uzupełnieniu
ich
szczególnie zatartych części (np. przejście dla pieszych przez ul. Lubelską, zdjęcie
z 25 lipca 2019 r.).
Dokumentacja fotograficzna oraz korespondencja między stronami
potwierdza również twierdzenie Zamawiającego o niskiej trwałości wykonanych przez
Odwołującego prac i szybkim wycieraniu się namalowanego oznakowania.
Jakość prac wykonanych przez Odwołującego była tak niska, że niemożliwym jest
by Odwołujący nie miał świadomości, że nie realizuje umowy w sposób choćby dostateczny.
Zamawiający złożył dowody, z których wynika, że wielokrotnie wzywał Odwołującego
do realizacji Umowy nr 44.TR.2312.1.2019
w sposób zgodny z jej wymogami. Zamawiający
wzywał też Odwołującego do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Mimo
to Odwołujący nie polepszył jakości realizowanych prac. W ocenie Izby Odwołujący działał
świadomie i co najmniej godził się na to, że nie realizuje umowy w sposób zgodny
z jej wymogami.
Złożona przez Zamawiającego w charakterze dowodu korespondencja z Odwołującym
potwierdza, że współpraca z wykonawcą była utrudniona. Na część pism i maili
Zamawiającego Odwołujący w ogóle nie reagował. Nie można zatem mówić o poprawnej
współpracy między stronami w toku realizacji zamówienia, ale wobec treści złożonych przez
Zamawiającego dowodów winę za ten stan należy przypisać w głównej mierze
Odwołującemu.
Jak zostało opisane wyżej, czynność wykluczenia została poprzedzona dwukrotnym
wezwaniem Odwołującego do wyjaśnień – 2 i 12 listopada 2020 r. W ocenie Izby niektóre
z pytań postawionych w treści wezwań de facto stanowiły zarzuty Zamawiającego wobec
Odwołującego, ale nie budzi wątpliwości, że Odwołujący miał możliwość złożenia wyjaśnień
i zaprezentowania swojego punktu widzenia w sprawie.
Izba uznała za nieudowodnione twierdzenia Zamawiającego o wykazaniu przez
Odwołującego realizacji w operacie kolaudacyjnym dwóch, nieistniejących w rzeczywistości
przejść dla pieszych. Zamawiający w żaden sposób nie potwierdził również prawdziwości
twierdzenia o konieczności wybrania wykonawcy zastępczego – Zamawiający nie wykazał
by taki wykonawca rzeczywiści zrealizował jakieś prace, gdzie, za jaką cenę i na jakich
zasadach.
Mimo to, biorąc pod uwagę ustalony stan faktyczny nie budzi wątpliwości Izby,
że Odwołujący w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe.
Odwołujący realizując Umowę nr 44.TR.2312.1.2019 wykonywał swoje obowiązki niedbale
i nie reagując w sposób należyty na kolejne wezwania ze strony Zamawiającego.
Tym samym niestosowanie się przez Odwołującego do wymogów Umowy
nr 44.TR.2312.1.2019
oraz żądań Zamawiającego było uporczywe i konsekwentne.
W konsekwencji Izba uznała, że wypełnione zostały przesłanki określone w art. 24 ust. 5
pkt 2 Pzp, w tym
przesłanka podważenia uczciwości wykonawcy.
W ocenie Izby nie zostały wypełnione przesłanki wykluczenia Odwołującego z postępowania
na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 Pzp
. Podstawą faktyczną wykluczenia było uznanie
Zamawiającego, że Odwołujący wprowadził go w błąd przez wskazanie w treści JEDZ,
iż nie podlega wykluczeniu z tytułu nienależytej realizacji wcześniejszej umowy.
Nie ulega wątpliwości, że między Zamawiającym, a Odwołującym istnieje głęboki spór,
co do sposobu i
efektów realizacji umowy z 2019 przez Odwołującego. Tym samym trudno
było oczekiwać – w sytuacji gdy Odwołujący uważał, iż przedmiotową umowę zrealizował
należycie – że wprowadził Zamawiającego w błąd.
Zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 Pzp mimo, że okazał się zasadnym nie miał
wpływu na wynik postępowania wobec uznania wykluczenia Odwołującego na podstawie
art. 24 ust. 5 pkt 2 Pzp za prawidłowe. W konsekwencji Izba oddaliła odwołanie w całości
i
orzekła jak w sentencji.
O kosztach
postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 2018 r. poz. 972).
…..............................………………………..……………