Sygn. akt KIO 3283/20
WYROK
z dnia 4 stycznia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Agata Mikołajczyk
Protokolant:
Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu w Warszawie na rozprawie w dniu 4 stycznia 2021 r.
odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 11 grudnia 2020 r. przez
odwołującego: Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp.
z o.o.
z siedzibą w Sławnie (ul. Polanowska 43, 76-100 Sławno) w postępowaniu
prowadzonym
przez zamawiającego: Gmina Malechowo (Malechowo 22 A, 76-142
Malechowo),
przy udziale wykonawcy:
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. z
siedzibą w Koszalinie (ul. Komunalna 5, 75-724 Koszalin) - zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
orzeka:
Oddala odwołanie;
Kosztami postępowania obciąża odwołującego: Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki
Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o. z siedzibą w Sławnie (ul. Polanowska 43, 76-
100 Sławno) i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł 00
gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych, zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Koszalinie.
………………………………
Sygn. akt KIO 3283/20
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione przez wykonawcę: Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki
Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o. z
siedzibą w Sławnie (Odwołujący) w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na
podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r.
poz. 1843 ze zm.), [ustawa Pzp l
ub Pzp lub Ustawa PZP] przez Zamawiającego: Gminę
Malechowo
w przedmiocie zamówienia publicznego na: „Wykonanie usługi odbierania i
zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych, na
terenie Gminy Malechowo od 01.01.2021 r.
do 31.12.2021 r. oraz wyposażenie, odbiór i
zagospodarowanie odpadów pochodzących z Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów
(PSZOK)". Numer referencyjny: RIGP.271.9.2020.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w BZP Nr 611537-N-2020 w dniu 17.11.2020 r.
Odwołujący wobec
wykluczenia wykonawcy z postępowania zarzucił Zamawiającemu naruszenie w
Postępowaniu przepisów:
1) art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 1 i 2 i art. 22 ust. 1a ustawy Pzp w zw. z art.
9b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w wyniku wykluczenia
Odwołującego z postępowania w wyniku uznania, że nie spełnia warunków udziału w
postępowaniu w związku z tym, że nie posiadał w chwili złożenia oferty wpisu do rejestru
działalności regulowanej na terenie gminy Malechowo w zakresie będącym przedmiotem
zamówienia tj. odpadów 20 01 10 i 20 01 11; 17 02 01; 20 01 21. Kwalifikacja przez
Zamawiającego „wpisu do rejestru działalności regulowanej" jako posiadania uprawnienia,
o którym mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1 i 2 Pzp jest nieuprawniona.
2) art. 24 ust. 4 i art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
w wyniku uznania oferty Odwołującego za
odrzuconą z uwagi na wykluczenie go z postępowania,
3) art. 91 ust. 1 ustawy Pzp
w wyniku zaniechania dokonania wyboru oferty Odwołującego
jako oferty najkorzystni
ejszej w postępowaniu,
4) art. 7 ust. 1 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12 i art. 22 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz art. 22 ust. 1a ustawy
Pzp
poprzez niezachowanie przez Zamawiającego zasady równej konkurencji,
transparentności i proporcjonalności.
5) art. 25 a ust. 1 i 2 Pzp, art. 26 ust. 1, 2 Pzp oraz art. 25 ust. 1 Pzp albowiem,
wymóg
legitymowania się przez Odwołującego zaświadczeniem o wpisie do rejestru działalności
regulowanej prowadzonego na terenie gminy Malechowo -
na etapie składania ofert
(wniosków) jest niedopuszczalny i jako taki stanowi naruszenie zasad prowadzenia
postępowania. Posiadanie w/w wpisu nie jest niezbędnym warunkiem do zapewnienia
odpowiedniego przebiegu postępowania o udzielenie zamówienia i nie może stanowić
podstawy wykluczenia Wykonawcy.
Wskazu
jąc na powyższe zarzuty Odwołujący wniósł o:
nakazanie Zamawiającemu wstrzymania się od podpisania umowy do czasu
rozstrzygnięcia odwołania,
uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności
wykluczenia Odwołującego z postępowania, a w konsekwencji:
unieważnienia uznania oferty Odwołującego za odrzuconą,
4) ponownego badania i oceny ofert, a w jego efekcie dokonania wyboru oferty
Odwołującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu.
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
wywołanego wniesieniem odwołania w tym kosztów zastępstwa prawnego i opłaty
skarbowej od pełnomocnictwa.
Odwołujący stwierdził, że na skutek wykluczenia wykonawcy z postępowania a w
konsekwencji odrzucenia jego oferty interes prawny odwołującego został naruszony
albowiem oferta Odwołującego była najkorzystniejsza.
W uzasadnieniu zarzutów podnoszonych w odwołaniu wskazał, że w jego ocenie nie
zachodziły żadne przesłanki do wykluczenia Odwołującego a w konsekwencji do odrzucenia
jego oferty.
Odwołujący złożył obligatoryjne oświadczenia własne w zakresie nie podlegania
wykluczeniu oraz spełnienia warunków udziału w postępowaniu w celu wstępnego
potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu zgodnie z treścią art. 22 ust 1
Pzp oraz Rozdziałem I pkt 5.1 (str. 7 SIWZ) w zakresie kompetencji i uprawnień do
prowadzenie działalności w zakresie objętym przedmiotem zamówienia określonym w
Rozdziale 1 pkt 3 - 3.3 (str. 5-6 SIWZ) -
„odbiór i transport odpadów komunalnych".
Następnie Zamawiający wezwał Odwołującego do przedłożenia dowodu, że posiada wpis do
rejestru działalności regulowanej prowadzonego na terenie gminy Malechowo w zakresie
będącym przedmiotem zamówienia tj. odpadów 20 01 10 i 20 01 11; 17 02 01; 20 01 21 na
dzień złożenia oferty tj. 27.11.2020 r. W piśmie wyjaśniającym Odwołujący wskazał, iż złożył
w tym zakresie stosowne świadczenie, oświadczył ponownie, że spełnia warunki do wzięcia
udziału w postępowaniu i nie podlega wykluczeniu oraz wyjaśnił, iż wpis do rejestru
działalności regulowanej nie stanowi warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w art.
22 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych („PZP") a zamawiający nie może żądać od
wykonawcy (na potwierdzenie spełnienia takiego warunku) przedstawienia zaświadczenia o
wpisie do RDR na terenie danej gminy aktualnego na dzień składania ofert. Jednocześnie
Odwołujący wskazał, że w dniu 04.12. 2020 r. wystąpił o taki wpis wskazując, iż ma on
charakter czysto formalny i nie jest niezbędny na tym etapie postępowania. W konsekwencji
powyższego, w dniu 08.12.2020 r. Zamawiający poinformował Odwołującego drogą
elektroniczną o jego wykluczeniu i odrzuceniu jego oferty na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12
Pzp, art. 24 ust. 4 Pzp w zw. z art. 9b ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach.
W treści pisma Zamawiający wskazał na treść art. 25a ust. 1 Pzp, art. 26 ust. 1 lub 2 Pzp
oraz a
rt. 25 ust. 1 Pzp. Drogą pocztową doręczono pismo 09.12.2020 r. Z w/w czynnościami
nie zgadza się Odwołujący. Wraz z ofertą Odwołujący złożył obligatoryjne oświadczenia
własne w zakresie nie podlegania wykluczeniu oraz spełnienia warunków udziału w
postępowaniu w celu wstępnego potwierdzenia spełnienia warunków udziału w
postępowaniu zgodnie z treścią art. 22 ust 1 Pzp oraz Rozdziałem I pkt 5.1 (str. 7 SIWZ) w
zakresie kompetencji i uprawnień do prowadzenie działalności w zakresie objętym
przedmiotem zamówienia określonym w Rozdziale I pkt 3 - 3.3 (str. 5 i 6 SIWZ). Przedmiot
zamówienia opisany w Rozdziale 1 pkt 3 - 3.3 SIWZ nie wskazywał na konkretne kody
odpadów a jedynie wskazywał ogólnie na „ rodzaje odpadów komunalnych". Wymóg
legitymowania się przez Odwołującego zaświadczeniem o wpisie do rejestru działalności
regulowanej prowadzonego na terenie gminy Malechowo w zakresie konkretnych kodów
odpadów - na etapie składania ofert (wniosków) jest niedopuszczalny i jako taki stanowi
naruszenie zasad prowadzen
ia postępowania. Domaganie się przez Zamawiającego od
Wykonawcy wykazania, że jest wpisany do rejestru działalności regulowanej na terenie
gminy Malechowo nie stanowiło niezbędnego warunku do zapewnienia odpowiedniego
przebiegu postępowania o udzielenie zamówienia i nie mogło stanowić podstawy
wykluczenia Wykonawcy na tym etapie postępowania. Zgodnie z treścią art. 25 ust. 1 ustawy
Pzp Zamawiający może żądać od wykonawców wyłącznie oświadczeń lub dokumentów
niezbędnych do przeprowadzenia postępowania. Przepis ten ma charakter obligatoryjny, co
oznacza, że każdy wykonawca składający ofertę lub wniosek o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu jest zobowiązany załączyć do nich stosowne oświadczenia i zezwolenia
potwierdzające kompetencje do prowadzenia działalności opisanej w przedmiocie
zamówienia. Katalog dokumentów, o których mowa powyżej określony został w
Rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów,
jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia
(Dz. U. z 2016 r., poz. 1126), zwanym dalej „rozporządzeniem o dokumentach", wydanym na
podstawie delegacji z art. 25 ust. 2 ustawy Pzp.
Zgodnie z treścią § 2. 1. w/w
rozporządzenia: „W celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w
postępowaniu lub kryteriów selekcji dotyczących kompetencji lub uprawnień do prowadzenia
określonej działalności zawodowej zamawiający może żądać dokumentów potwierdzających
posiadanie takich kompetencji lub uprawnień, o ile obowiązek ich posiadania wynika z
odrębnych przepisów, w szczególności: 1) koncesji, zezwolenia, licencji lub dokumentu
potwierdzającego, że wykonawca jest wpisany do jednego z rejestrów zawodowych lub
handlowych, prowadzonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym
wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania;..." Z kolei art. 25a ust. 1 i 2 ustawy Pzp
(dotyczący obowiązku składania oświadczeń wstępnych) nie upoważnia zamawiającego do
żądania przedłożenia przez wykonawców wraz z ofertą (lub wnioskiem) oświadczeń lub
dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu i braku
podstaw do wykluczenia na podobnej zasadzie jak miało to miejsce przed wejściem w życie
ustawy nowelizacyjnej. Zamawiający nie jest uprawniony na gruncie przepisów ustawy Pzp
do wymagania, aby wykonawca legitymował się wpisem do rejestru działalności regulowanej
w zakresie konkretnych kodów odpadów na terenie danej gminy na etapie składania oferty.
W ocenie Odwołującego, wpis do rejestru działalności regulowanej nie stanowi warunku
udziału w postępowaniu, ani nie jest to przesłanka do wykluczenia wykonawcy a
zamawiający nie może żądać od wykonawcy (na potwierdzenie spełnienia takiego warunku)
przedstawienia zaświadczenia o wpisie do RDR na terenie danej gminy aktualnego na dzień
składania ofert. Takiego warunku nie można również umieszczać w SIWZ albowiem jest on
sprzeczny z obowiązującymi przepisami prawa wskazanymi przez Odwołującego w
zarzutach.
Zgodnie z art. 9c ust.l UCPG przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od
właścicieli nieruchomości jest obowiązany do uzyskania wpisu do rejestru w gminie, na
terenie której zamierza odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości. Warunek
ten zatem powinien spełniać na dzień podpisania umowy jako chwili zadeklarowania
real
nego rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej na terenie gminy Malechowo
objętej obowiązkiem uzyskania wpisu.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 Pzp
o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy,
którzy spełniają warunki dotyczące posiadania uprawnień do wykonywania określonej
działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania. Wpis
do rejestru działalności regulowanej następuje na wniosek przedsiębiorcy automatycznie na
podstawie oświadczenia, iż spełnia on warunki wykonywania działalności wskazane w art. 9d
UCPG. Organ prowadzący rejestr nie dokonuje na potrzeby wpisu weryfikacji prawdziwości
danych, w szczególności nie sprawdza, czy przedsiębiorca rzeczywiście warunki
wykonywania działalności spełnia. Co więcej wpis przedsiębiorcy do rejestru działalności
regulowanej jest czynnością materialno-techniczną i nie ma charakteru decyzji
administracyjnej.
Możliwość podjęcia działalności regulowanej nie zależy więc od wydania
przez właściwy organ indywidualnego pozwolenia na wykonywanie określonej działalności.
Wpis nie ma zatem charakteru nadawania uprawnienia do wykonywania działalności jak ma
to miejsce w przypadku innych form reglamentacji działalności takich jak licencja, koncesja
czy zezwolenie. Co więcej, dysponowanie wpisem do RDR nie gwarantuje, wobec braku
kontroli na etapie podejmowania działalności, że podmiot wpisany do rejestru warunki
prowadzenia działalności spełnia. W świetle powyższego, wpis do w/w rejestru nie mieści się
w pojęciu uprawnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1 PZP. Pojęcie to należy
interpretować mając na uwadze konstytucyjną zasadę wolności prowadzenia działalności
gospodarczej oraz § 2 cyt. wyżej rozporządzenia o dokumentach. W tym kontekście, przez
„uprawnienia" należy rozumieć koncesje na prowadzenie danej działalności, jak też
zezwolenia i licencje.
Należy zdecydowanie odróżnić konieczność posiadania uprawnienia
do odbierania odpadów komunalnych na etapie składania ofert oraz na etapie rzeczywistego
wykonywania działalności gospodarczej objętej obowiązkiem uzyskania wpisu. Zatem,
kwalifikacja wpisu do rejestru działalności regulowanej jako posiadania uprawnienia, o
którym mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1 PZP, jest zbyt daleko idąca. Nie ulega wątpliwości, iż
podmiot, który odbiera odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, tj. który zawarł
umowę na odbieranie odpadów, powinien spełniać warunki wykonywania działalności.
Natomiast żądanie ich spełnienia oraz posiadania wpisu do RDR już na etapie składania
ofert jest nieuprawnione. Ta
kie działanie oznaczałoby nieuzasadnione ograniczenie wolności
prowadzenia działalności gospodarczej oraz prowadziło do naruszenia wolnej konkurencji
wśród wykonawców. Należy podkreślić specyfikę wpisu do RDR przedsiębiorców
odbierających odpady komunalne. RDR prowadzony jest w każdej gminie, a nie, jak
większość tego typu rejestrów, na poziomie województwa czy całego kraju. Dopuszczenie
możliwości żądania przez zamawiającego wpisu do rejestru na etapie składania ofert
oznaczałoby, że każdy przedsiębiorca zainteresowany uzyskaniem zamówienia powinien w
momencie składania ofert spełniać wszystkie warunki wykonywania działalności
gospodarczej określone w art. 9d UCPG w każdej gminie. Dodatkowo, dysponowanie
wpisem, ze względu na jego charakter, w żaden sposób nie daje jeszcze rękojmi
prawidłowego wykonania umowy. W tym zakresie zamawiający powinien przecież
odwoływać się przede wszystkim do doświadczenia i referencji wykonawców oraz ich
potencjału technicznego/personelu.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie (pismo z dnia 31.12.20 r.) wniósł o jego
oddalenie
, a także o zasądzenie na jego rzecz kosztów postępowania odwoławczego. W
szczególności wskazał na następujące okoliczności:
Powodem wykluczenia
wnoszącego odwołanie wykonawcy na podstawie art. 24 ust.
1 pkt 12 ustawy Pzp i konsekwencji, na podstawie art. 24 ust. 4, odrzucenia jego oferty
był
brak
wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu. Wykonawca nie posiadał
wpisu, w
zakresie objętym przedmiotem zamówienia (tj. odpadów 20 01 10 i 20 01 11
odpady z odzi
eży i tekstyliów; 17 02 01 drewno; 20 01 21• lampy fluorescencyjne i inne
odpady zawierające rtęć), do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b
ustawy z dnia 13 wrze
śnia 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
prowa
dzonego przez właściwy organ. W odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego do
złożenia wyjaśnień Wykonawca potwierdził brak spełniania tego warunku. Poinformował, że
złożył w dniu 04.12.2020 r. wniosek o wpis do rejestru w zakresie uzupełnienia tych kodów
odpadów. Wykonawca składając ofertę w dniu 27.11.2020 r oświadczył, że posiada wpis do
rejestru działalności regulowanej, w zakresie objętym przedmiotem zamówienia. Nie ulega
więc wątpliwości, i jest to stan niesporny, że Odwołujący nie posiadał przedmiotowego wpisu
aktualnego na dzień składania ofert. Dokonana w tym zakresie w odwołaniu wykładnia
gramatyczna art. 9c ust. 1 UCPG jest całkowicie nieprzekonująca. W żaden sposób nie da
się wyinterpretować z tego przepisu, że warunek wymieniony w przepisie musi być spełniony
dopiero na dzień podpisania umowy przez wykonawcę. Jeśli już stosować wykładni
gramatyczną, to w oczywisty sposób przepis wyraźnie wskazuje, że wpis musi być uzyskany
w gminie, na terenie której przedsiębiorca dopiero zamierza odpierać odpady. Przyjęcie, że
przedsiębiorca winien spełniać wymieniony warunek dopiero na dzień podpisania umowy, jak
twierdzi odwołujący jest nie do pogodzenia zarówno z wykładnią racjonalną i funkcjonalną
przepisu jak i z praktyką stosowania samej ustawy Pzp. Otóż zamawiający dopiero po
zakończeniu postepowania miałby mieć pewność, że wybrany kontrahent jest uprawniony do
realizacji zamówienia. Takie stanowisko Odwołującego jest sprzeczne z orzecznictwem KIO,
które jest tu zgodne poglądami Zamawiającego.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przystąpienie zgłosił
wykonawca
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. z siedzibą w Koszalinie
wnosząc także o oddalenie odwołania. M.in. powołał następujące okoliczności:
Zamawiający w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia - w pkt 5.1 (str. 7)
wskazał, że w postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy nie podlegają
wykluczeniu oraz spełniają warunki udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 22 ust. 1
ustawy Pzp dotyczące kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności
zawodowej. Zamawiający doprecyzował, że uzna, iż Wykonawca spełnia w/w warunek, jeżeli
wykaże, że posiada wpis do rejestru działalności regulowanej, o której mowa w art. 9b
ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
prowadzonego przez właściwy organ, w zakresie objętym przedmiotem zamówienia. Dalej w
rozdziale Il SIWZ, w pkt I i Il (str. 20 -
26) Zamawiający szczegółowo wskazał zakres
przedmiotu zamówienia obejmujący m.in. w pkt 1.2.h odpady tekstyliów i odzieży i w pkt
1.2.e. lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć. Tym samym Zamawiający w
sposób jednoznaczny określił wymaganie, aby Wykonawca przystępując do przetargu złożył
oświadczenie o posiadaniu uprawnień w momencie składania oferty do wykonywania
pełnego zakresu zamówienia. Przepisy art. 25 a ust. 1 Pzp nakładają na wykonawcę
obowiązek złożenia oświadczenia własnego, które powinno być składane w zakresie
wskazanym przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji. Informacje
zawarte w oświadczeniu stanowić mają wstępne potwierdzenie, że wykonawca nie podlega
wykluc
zeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub spełnia kryteria selekcji, o których
mowa w art. 51 ust. 2, art.
57 ust. 3 i art. 60 d ust. 3 Pzp. Wstępny charakter tych
oświadczeń nie oznacza jednak, że nie ma z nich wynikać potwierdzenie spełniania
określonych przez zamawiającego warunków udziału w postępowaniu i braku wykluczenia.
W postępowaniu Zamawiający, w sposób nie budzący wątpliwości określił zakres, w jakim
Wykonawca winien złożyć oświadczenie. Oświadczenie to powinno było obejmować według
Zamawiającego zapewnienie o posiadaniu wpisu do rejestru działalności regulowanej w
zakresie objętym przedmiotem zamówienia więc i w zakresie uprawnień do odbioru odpadów
z odzieży i tekstyliów, drewna i lamp fluorescencyjnych i innych odpadów zawierających rtęć.
W sposób nie mogący budzić wątpliwości Odwołującego zapisy SIWZ określiły zakres treści
oświadczenia i wymagania Zamawiającego, co do koniecznych uprawnień Wykonawcy w
momencie składania oferty. Fakt ten pomija w swoim odwołaniu Odwołujący Miejskie
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o. w Sławnie. Odwołujący
odnosi się jedynie do pierwszej części pkt 5.1 dla uzasadnienia jego podstawy pomijając
pełne jego brzmienie. Powyższe oznacza, że w okolicznościach niniejszej sprawy zachodzą
przesłanki uzasadniające oddalenie odwołania albowiem zarzuty podniesione w tym
odwołaniu oraz żądania Odwołującego są nieuzasadnione i jako takie nie zasługują na
uwzględnienie.
Rozpoznając odwołanie Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Odwołanie podlega oddaleniu.
Z
amawiający prawidłowo – zgodnie ze stanem faktycznym – ustalił, że wnoszący odwołanie
wykonawca na dzień składania ofert 27 listopada 2020 r. – jak podał w piśmie z dnia 8
grudnia 2020 r. -
nie posiada, w zakresie objętym przedmiotem zamówienia (tj. odpadów 20
01 10 i 20 01
11 odpady z odzieży i tekstyliów; 17 02 01 drewno; 20 01 21* lampy
fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć), wpisu do rejestru działalności regulowanej,
o którym mowa w art. 9b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
prowadzonego przez właściwy organ. Powyższe potwierdził sam wykonawca w odpowiedzi
(pismo z dnia 7.12.2020 r.) na wezwanie Z
amawiającego z dnia 3 grudnia 2020 r. do
złożenia wyjaśnień. W tym piśmie poinformował, że złożył w dniu 04.12.2020 wniosek o wpis
d
o rejestru w zakresie uzupełnienia tych kodów odpadów.
Zatem
wnoszący odwołanie wykonawca składając ofertę w dniu 27.11.2020 r. nie
mógł w związku z warunkiem z punktu 5.1. SIWZ oświadczyć, że posiada wpis do rejestru
działalności regulowanej w zakresie objętym przedmiotem zamówienia.
W myśl wskazanego punktu 5.1. SIWZ: „W postępowaniu mogą wziąć udział
wykonawcy, którzy nie podlegają wykluczeniu oraz spełniają warunki udziału w
postępowaniu, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy Pzp dotyczące kompetencji lub
uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej, o ile wynika to z odrębnych
przepisów”.
Dalej w tym postanowieniu (w ramach tego punktu) wskazano,
że Zamawiający uzna, że
Wykonawca spełnia w/w warunek, „1) Jeżeli wykaże, że posiada wpis do rejestru
działalności regulowanej, o której mowa w art. 9b ustawy z dnia 13 września 1996 roku o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach, prowadzonego przez właściwy organ, w
zakresie objętym przedmiotem zamówienia”.
Potwierdzenie tego wymagania
miało wynikać z oświadczenia składanego według
wzoru na F
ormularzu oświadczenia stanowiącego załącznik nr 2 do SIWZ. Wykonawca –
zgodnie ze wzorem
– zapewniał: „Oświadczam, że spełniam warunki udziału w
postępowaniu określone przez zamawiającego w Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia pkt. 5. a w szczególności.
Posiadam wpis do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b ustawy
z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, prowadzonego
przez właściwy organ, w zakresie objętym przedmiotem zamówienia;”
Zamawiający jednoznacznie określił sposób potwierdzania spornego wymagania, z
którego bezspornie wynika, że złożenie oświadczenia, co do posiadania uprawnienia było
możliwe tylko wówczas, gdy wykonawca posiadał stosowny wpis do rejestru działalności
regulowanej
do wykonywania pełnego zakresu zamówienia w momencie składania oferty.
Taki zakres
zamówienia został z kolei wskazany w punkcie 3 SIWZ, a następnie w jej
punkcie 5.1., a następnie uszczegółowiony w rozdziale Il SIWZ - w pkt I i Il. Także w
Formularzu oferty (załącznik nr 1 do SIWZ) wskazano na rodzaje odpadów, których dotyczy
przedmiot zamówienia. Zamawiający zatem w dokumentacji szczegółowo wskazał zakres
przedmiotu zamówienia obejmujący także sporne rodzaje odpadów (w pkt 1.2.h odpady
tekstyliów i odzieży i w pkt 1.2.e. lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć). Izba
zwraca uwagę, że wpis do rejestru w punkcie 4 także szczegółowo specyfikuje rodzaje
odpadów do których odbioru jest uprawniony wykonawca, którego dotyczy wpis.
W konkluzji Izba stwierdza, że Odwołujący nie posiadał w zakresie wymaganym
przedmiotowego wpisu do rejestru
na dzień składania ofert – 27 listopada 2020 r. O taki wpis
ubiegał się od 4 grudnia 2020 r. składając wniosek do gminy. Przedstawiona w odwołaniu
wyk
ładnia art. 9c ust. 1 UCPG nie jest zgodna z postanowieniami punktu 5.1. SIWZ. Ponadto
ani ze wskazanego przepisu ani z postanowie
ń SIWZ, w tym jej punktu 5.1. nie można
wywieźć, że warunek ma być spełniony dopiero na dzień podpisania umowy przez
wykonawcę. Przede wszystkim zgodnie z ustawą Pzp ocena spełniania przez wykonawcę
wymaganych
warunków poprzedza wybór najkorzystniejszej oferty. Zatem przyjęcie, że
przedsiębiorca mógłby spełniać sporny warunek dopiero na dzień podpisania umowy, w
stanie faktycznym, nie
byłby zgodny z pełnym brzmieniem tego wymagania (jego
gramatyczną wykładnią), co stara się pomijać Odwołujący. Na marginesie Izba zauważa, że
kwestionowanie postanowień SIWZ po upływie terminów określonych w ustawie Pzp, co po
części może dotyczyć wskazywanego w odwołaniu naruszenia art. 25a ust. 1 i 2 Pzp oraz
art. 25 tej ustawy - jest nieskuteczne.
Wobec powyższych ustaleń nie zasługują na uwzględnienie podnoszone w odwołaniu
zarzuty naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 1 i 2 i art. 22 ust. 1a ustawy
Pzp w zw. z art. 9b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, a także zarzuty
naruszenia art. 24 ust. 4 i art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp i art. 91 ust. 1 ustawy Pzp oraz art.
7 ust. 1 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12 i art. 22 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz art. 22 ust. 1a
Pzp. Także
nie podlega uwzględnieniu zarzut naruszenia art. 25a ust. 1 i 2 Pzp, art. 26 ust. 1, 2 Pzp oraz
art. 25 ust. 1 Pzp
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp
stosownie do wyniku sprawy uwzględniając także przepisy rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r, poz. 972).
……………………………………..