Sygn. akt KIO 3294/20
WYROK
z dnia 15 stycznia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Odrzywolska
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 stycznia 2021
r. odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 grudnia 2020 r. przez wykonawcę:
Control Process EPC Power Sp. z o.o.
z siedzibą w Krakowie;
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Polskie Górnictwo Naftowe
i Gazownictwo S.A.
z siedzibą w Warszawie;
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
A. Torpol Oil & Gas Sp. z o.o. z siedzib
ą w Przeźmierowie, Torpol S.A. z siedzibą
w Poznaniu
, zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie odwo
łującego;
B.
UAB MT Group z siedzibą w Wilnie, PSE Engineering GmbH z siedzibą
w Hanowerze
, zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie zamawiającego;
orzeka:
1. oddala
odwołanie;
kosztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) oraz art. 580 ust. 1 ustawy z dnia 11
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) w
związku z art. 92 ust.1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę -
Prawo zamówień publicznych (Dz.U z 2019 r., poz. 2020) na niniejszy wyrok - w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt KIO 3294/20
UZASADNIENIE
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. z siedzibą w Warszawie - dalej
„zamawiający”, prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn. „Wyłonienie generalnego realizatora Inwestycji pn.: „Dostawa
i zabudowa instalacji do sprężania gazu na terenie KGZ Kościan - Brońsko"; numer
referencyjny: ZP/PGNG/20/0067/GE/DIG
(dalej „postępowanie” lub „zamówienie”).
Wartość zamówienia jest wyższa niż kwoty określone w przepisach wykonawczych
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowano
w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 25 maja 2020 r. pod numerem 2020/ S
W dniu 12 grudnia 2020 r. przez
wykonawcę: Control Process EPC Power Sp. z
o.o. z siedzibą w Krakowie (dalej „odwołujący”) zostało wniesione odwołanie, na czynność
zamawiającego podjętą w przedmiotowym postępowaniu, polegającą na zaproszeniu do
udziału w aukcji elektronicznej wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie: UAB
MT Group z siedzibą w Wilnie, PSE Engineering GmbH z siedzibą w Hanowerze (dalej
„przystępujący” lub „Konsorcjum UAB”) oraz od zaniechania czynności, polegającej na
wykluczeniu Konsorcjum UAB z udziału w postępowaniu.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1. art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia Konsorcjum UAB
w sytuacji, gdy przedstawiło ono informacje wprowadzające zamawiającego w błąd;
2. art. 91b ust
. 1 ustawy Pzp w związku z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp, poprzez zaproszenie
do udziału w aukcji elektronicznej Konsorcjum UAB w sytuacji, gdy jego ofertę należało
uznać za odrzuconą;
a także, z ostrożności procesowej:
art. 91b ust. 1 ustawy Pzp w związku z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez
zaproszenie do udziału w aukcji elektronicznej Konsorcjum UAB w sytuacji, gdy
wykonawca ten nie spełnił warunków udziału w postępowaniu.
W związku z powyższymi naruszeniami odwołujący wniósł o uwzględnienie
niniejszeg
o odwołania w całości oraz nakazanie zamawiającemu: unieważnienia czynności
zaproszenia Konsorcjum UAB do udziału w aukcji elektronicznej oraz wykluczenia
Konsorcjum UAB
z udziału w postępowaniu.
Odwołujący sprecyzował zarzuty za pomocą następujących okoliczności faktycznych
i
prawnych, uzasadniających wniesienie odwołania.
Odwołujący przywoływał warunek udziału w postępowaniu, jaki zawarł zamawiający
w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej „SIWZ”) w zakresie wymaganej
wiedzy i doświadczenia. Ponadto zwrócił uwagę, że zgodnie z załącznikiem nr 8 do SIWZ
Wykaz zamówień obowiązkiem wykonawcy było: wyszczególnić, czy przedmiot obejmował
zaprojektowanie, dostawę, montaż i rozruch zestawu sprężającego; wskazanie czy był
to zestaw tłokowy i służył do sprężania gazu ziemnego; podanie rodzaju układu napędowego
zestawu sprężającego (elektryczny, spalinowy). Uznać należy zatem, że są to informacje
mające istotne znaczenie dla uznania, czy wykonawca spełnia warunki udziału
w postępowaniu oraz mające istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego
w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Takie podejście potwierdzają czynności zamawiającego w postępowaniu, który podjął
działania mające na celu szczegółową weryfikację referencji Konsorcjum UAB, występując
pismami: z dnia 13 listopada 2020 r. do: Sh. P. K. K., Energopromservice - Engineering
GSC,
Radio, Moscow,
Russia
address
z
dnia
13 listopada 2020 r. do: Sz. P. P. S., MND a.s., Uprkova 807/6, 695 01 Hodonin, Czech
Republic e-mail address stavik(5)mnd.cz, w celu weryfikacji referencji Konsorcjum UAB.
Odwołujący wskazał, że w wypełnionym wykazie zamówień (załącznik nr 8 do SIWZ),
Konsorcjum UAB wskazało siedem zamówień. Zamawiający powziął wątpliwości co do
zamówień wskazanych pod nr 3, 4 oraz 6. W związku z wątpliwościami, skierował
do podmiotów, które wystawiły referencje pisma z wnioskiem o udzielenie informacji, czy:
(i
) W zakresie zamówień na rzecz MND a.s. (poz. 3 i 4) - czy te obejmowały zaprojektowanie,
montaż i rozruch zestawu sprężającego. Pytanie to jest uzasadnione faktem, że z treści
referencji nie wynika, że czynności te wchodziły w zakres prac firmy PSE Engineering
GmbH. (ii) W zakresie za
mówienia na rzecz: Energopromservice-Engineering CISC - czy
zamówienie to obejmowało realizację prac montażowych, czy jedynie nadzór nad takimi
pracami (wykonywanymi przez inny podmiot) -
gdyż z treści referencji wynika, że
wykonywano nadzór nad instalacją „(...) supervised the instailed all the equipment (…)”.
Jednocześnie odwołujący zauważył, że z przekazanych mu dokumentów wynika, że
z
amawiający nie otrzymał odpowiedzi na powyższe pisma. Wobec powyższego, winien
uznać swoje wątpliwości za potwierdzone, a co za tym idzie stwierdzić, że istnieje
rozbieżność pomiędzy oświadczeniami Konsorcjum UAB, zawartymi w wykazie, a faktami
wynikającymi z referencji wystawionych przez zamawiających. Należy wskazać, że
wątpliwości zamawiającego były jak najbardziej uzasadnione. Profil działalności Wykonawcy
PSE Engineering GmbH to projektant i dostawca zestawów sprężających tzn. urządzeń
składających się z silnika (napędu) oraz sprężarki (urządzenia napędzanego), tzn. jego
działalnością biznesową jest zaprojektowanie, produkcja i dostawa zestawów sprężających
gaz, na poczet inwestycji polegających na budowie instalacji technologicznych, których
proces wymaga sprężania gazu. Działalność takich podmiotów w ramach świadczonych
usług zwyczajowo ogranicza się do następujących czynności: zaprojektowanie, dostawa,
nadzór nad montażem, rozruch dostarczanych zestawów sprężających. Podmioty takie
standardowo nie świadczą usługi montażu zestawów sprężających dla swoich klientów. Ich
działalność ma globalny charakter (tzn. firmy takie sprzedają zestawy sprężające na całym
świecie, nie tylko w kraju swojego pochodzenia), co uniemożliwia efektywne (pod względem
czasowym, kosztowym, organizacyjnym, itd.) świadczenie usług montażu. Usługi montażu
wymagają posiadania na placu budowy: odpowiedniego ciężkiego sprzętu, wymagają
zaangażowania kadry posiadającej lokalne uprawnienia, wymagają znajomości lokalnych
przepisów, itd., zaś w stosunku do usług zaprojektowania, dostawy i rozruchu zestawów
sprężających, usługi montażu są znacznie mniej opłacalne - uzyskuje się na nich znacznie
niższe marże (usługi montażu to fizyczne prace monterskie na placu budowy). Stąd
standardowy
model
funkcjonowania
dostawcy
zestawów
sprężających
jako
wyspecjalizowanych firm inżynieryjnych działających globalnie jest taki, iż zapewnia on
zaprojektowanie,
dostawą,
nadzór
nad
montażem
oraz
rozruch
i uruchomienie zestawów sprężających, zaś prace montażowe (nadzorowane przez
dostawcę) są realizowane przez inny, lokalny podmiot który jest Generalnym Wykonawcą
całej inwestycji, lub został zakontraktowany bezpośrednio przez Inwestora. Dalej odwołujący
wywodził, że mając na uwadze powyższe uwarunkowania, analizując doświadczenie PSE,
należy z najwyższą uwagą sprawdzić zakres świadczeń wykonywany w ramach procesu
montażu zestawów sprężających, i zweryfikować czy firmy te faktycznie wykonywały prace
montażowe, czy jedynie je nadzorowały, co jest zupełnie innym typem czynności i stanowi
zupełnie odmienne doświadczenie. Zamawiający mając pełną świadomość tego aspektu,
zwrócił się o stosowne wyjaśnienia.
Mając na uwadze powyższe i odnosząc się do poszczególnych zamówień:
Zamówienia nr 3 - Damborice i Zamówienie nr 4 - Uhrice. Już z pierwszego zdania treści
listów referencyjnych wystawionych przez MND (Załącznik 3a. List referencyjny MND)
wynika, iż to spółka MND zainstalowała samodzielnie agregaty sprężarkowe, zaś PSE była
odpowiedzialna wyłącznie za ich dostarczenie i nie wykonywała montażu agregatów
sprężarkowych. Zatem oświadczenie przez wykonawcę w Wykazie zamówień (Załącznik 2.
Wykaz zamówień UAB MT Group - Załącznik nr 8 do SIWZ), iż zamówienia te obejmowały
„montaż" stanowi podanie nieprawdziwej informacji. (2) Zamówienie 6 - Energopromservice-
Engineering.
Z treści przedłożonego listu referencyjnego (Załącznik 4a. List referencyjny
EPS) wynika, iż spółka PSE: zaprojektowała, wyprodukowała i dostarczyła (ang. „designed,
fabricated and delivered
”) trzy agregaty sprężarkowe, nadzorowała montaż wszystkich
urządzeń na placu budowy („supervised the installed all the equipment on site"), wykonała
prace przedrozruchowe (,,performed the pre-commissioning works"),
zestawy będą
uruchomione w 2018 („the units will go into operation in 2018"). Z powyższej treści wynika,
że: Spółka PSE nie wykonała montażu agregatów (zestawów) sprężających, Spółka PSE nie
wykonała rozruchu (ang.: „commissioning") agregatów (zestawów) sprężających, gdyż z
treści listu wynika, iż wykonała jedynie prace przedrozruchowe (ang.: „pre-commissioning").
Pojęcia „pre-commissioningu" i „commissioningu" mają odmienne znaczenie i odnoszą się do
różnych czynności technologicznych, stanowią odmienne świadczenia. Po zakończeniu prac
przed rozruchowych („pre-commissioning") rozpoczynają się prace rozruchowe
(„commissioning"), a zakończenie prac rozruchowych następuje w momencie uruchomienia
instalacji („go into operation"). Zatem oświadczenie przez wykonawcę w Wykazie zamówień
(Załącznik 2. Wykaz zamówień UAB MT Group - Załącznik nr 8 do SIWZ), iż zamówienie to
obejmowało „montaż" oraz „rozruch" stanowi podanie nieprawdziwej informacji. (3)
Zamówienie 7 - Rafineria Ropy Naftowej Nowokuibyszewsk. Z treści przedłożonego listu
referencyjnego (Załącznik 5. List referencyjny Rafineria Ropy Naftowej Nowokuibyszewsk)
wynika, iż: spółka PSE dostarczyła zestawy sprężarkowe dla projektu budowy instalacji
reformingu katalitycznego,
w akapicie charakteryzującym agregaty sprężające, jako
tłumaczenie pierwszego zdania podano: „Pompowanie metodą otoczenie-wodór (...).
Tłumaczenie takie jest oczywiście błędne, gdyż sformułowanie w języku rosyjskim, zawarte
w treści listu referencyjnego oznacza „pompowane/ tłoczone medium - wodór", co potwierdza
nawet tłumaczenie z użyciem narzędzia Google Tłumacz. To, że zestawy sprężające
dostarczone w ramach z
amówienia nr 7 służą do sprężania (tłoczenia/ pompowania) wodoru
jest jak najbardziej logiczne
i oczywiste, gdyż w ramach procesu jaki odbywa się na instalacji
reformingu katalitycznego spręża się wodór, nie gaz ziemny. Zatem na takich instalacjach
nie instaluje się zestawów sprężających służących do sprężania gazu ziemnego, a wyłącznie
zestawy służące do sprężania wodoru. Zatem oświadczenie przez wykonawcę w Wykazie
zamówień (Załącznik 2. Wykaz zamówień UAB MT Group - Załącznik nr 8 do SIWZ), iż
zamówienie obejmowało „Zestaw tłokowy do sprężania gazu ziemnego: tak", stanowi
podanie nieprawdziwej informacji.
Tym samym doszło do celowego i wielokrotnego wprowadzenia zamawiającego
w błąd, co do okoliczności mających znaczenie dla stwierdzenia, że Konsorcjum UAB
spełnia warunki udziału w postępowaniu, co niewątpliwie jest informacją, która ma istotny
wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia.
W ocenie o
dwołującego jego stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie KIO, m.in:
wyroku Krajowej Izby Odwo
ławczej z 26 września 2019 r., sygn. akt KIO 1773/19; wyroku
KIO z 13 lipca 2020 r., sygn. akt KIO 1077/20 oraz w wyroku KIO
z 18 września 2020 r.,
sygn. akt KIO 2047/20.
Wsk
azanie nieprawdziwych informacji w zakresie ww. referencji winno prowadzić
do w
ykluczenia Konsorcjum UAB z postępowania lub co najmniej do szczegółowej
weryfikacji prawdziwości pozostałych referencji. W ocenie odwołującego weryfikacja ta
doprowadziłaby do stwierdzenia faktu, że Konsorcjum UAB nie spełnia warunku udziału w
postępowaniu, gdyż nie zrealizowało przynajmniej dwóch zamówień polegających na
zaprojektowaniu, dostawie
i zamontowaniu tłokowych zestawów sprężających gaz ziemny o
mocy min. 1 MW każdy, w tym jeden zestaw z silnikiem spalinowym, przy czym każde winno
zostać wykonane na innym obiekcie, jako oddzielne zadanie inwestycyjne.
Odwołujący wskazał ponadto, że Konsorcjum UAB nie może twierdzić, że pomimo
złożenia nieprawdziwych informacji spełnia warunki udziału w postępowaniu. Takie
twierdzenie prowadziłoby do pozbawienia znaczenia przepisu art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy
Pzp -
bowiem gdyby miał on dotyczyć wyłącznie sytuacji, w której nieprawdziwa informacja
jest tą, która warunkuje spełnienie warunku udziału w postępowaniu, to wystarczającą
sankcją byłoby uznanie, że podmiot ją przedstawiający nie spełnia warunku udziału w
postępowaniu (gdyż faktycznie nie posiada wymaganego waloru/ doświadczenia/ itp.). Nie
byłoby potrzeby sięgania po wykluczenie ze względu na złożenie nieprawdziwych informacji.
Istotą przepisu art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp jest bowiem zapewnienie, że wszelkie
informacje składane zamawiającemu w toku postępowania są prawdziwe.
Zamawiający, w dniu 14 grudnia 2020 r. poinformował wykonawców, zgodnie
z art. 185 ust. 1 ustawy Pzp, o wniesieniu odwołania, wzywając uczestników postępowania
do złożenia przystąpienia. W dniu 17 grudnia 2020 r., wykonawcy wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia: (A) Torpol Oil & Gas Sp. z o.o. z siedzibą w Przeźmierowie,
Torpol S.A. z siedzibą w Poznaniu, zgłosili swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie odwołującego; (B) UAB MT Group z siedzibą w Wilnie, PSE
Engineering GmbH z siedzibą w Hanowerze, zgłosili swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego.
Zamawiający, działając w oparciu o przepis art. 186 ust. 1 ustawy Pzp,
złożył do akt sprawy odpowiedź na odwołanie, wnosząc o oddalenie odwołania w całości
jako bezzasadnego.
Przystępujący Konsorcjum UAB na posiedzeniu w dniu 11 stycznia 2021 r., złożył do
akt sprawy
pismo procesowe, w którym zaprezentował swoje stanowisko w sprawie.
Krajowa Izba Odwoławcza, po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, na podstawie zebranego materiału dowodowego, po zapoznaniu
się z dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym
w szczególności z postanowieniami ogłoszenia o zamówieniu, postanowieniami SIWZ,
ofertą złożoną przez przystępującego, korespondencją prowadzoną w postępowaniu
pomiędzy zamawiającym a przystępującym w tym dokumentami złożonymi
na
potwierdzenie
spełniania
warunków
dotyczących
posiadanej
wiedzy
i doświadczenia, po zapoznaniu się z odwołaniem i stanowiskiem procesowym
zamawiającego i przystępującego zawartym w złożonych pismach procesowych,
a także po wysłuchaniu oświadczeń, jak też stanowisk stron oraz uczestnika
postępowania, złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy ustaliła i zważyła,
co następuje
Izba
ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których stanowi art. 189 ust. 2
ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Izba
na wstępie stwierdziła, że należało uznać skuteczność wniesionego odwołania,
gdyż odwołujący wykazał (za pomocą załączonego dowodu) zaistnienie problemów
technicznych, tj. trudności w dostępie do usługi ePUAP w dniu, w którym upływał termin
wniesienia odwołania. Przedmiotowe odwołanie wniesione zostało w przewidzianej ustawą
formie elektronicznej w terminie, jednak z wykorzystaniem innego kanału komunikacji, niż
dedykowany dla tej czynności w przepisach rozporządzenia wykonawczego. Mając jednak
na uwadze występujące w tym dniu trudności w dostępie do usługi ePUAP jakie napotkał
w
ykonawca, Izba uznała, iż wniesione w ten sposób odwołanie powinno wywierać skutek
formalny poprzez uznanie, iż zostało wniesione do Izby w terminie. Nieprawidłowe działanie
narzędzia informatycznego, jakim jest serwis ePUAP, dedykowanego do obsługi
elektronicznej skrzynki podawczej Izby, nie powinno ograniczać lub pozbawiać prawa
wykonawców do korzystania z środków ochrony prawnej przewidzianych w ustawie,
składanych w dopuszczalnej formie, tj. elektronicznej z bezpiecznym podpisem
elektronicznym”. Stanowisko takie należy uznać za ugruntowane w orzecznictwie Izby
(podobnie w wyrokach KIO z 16 kwietnia 2019 r., sygn. akt KIO 583/19; wyroku KIO z 25
lutego 2020 r., sygn. akt: KIO 274/20, KIO 276/20)
Ponadto Izba stwierdziła, że odwołującemu przysługiwało prawo do skorzystania
ze środka ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę interesu
w uzyskaniu zamówienia, określoną w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowaną możliwością
poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonej w odwołaniu czynności. Odwołujący
ubiega się o przedmiotowe zamówienie i jest podmiotem, który został zaproszony do aukcji
elektronicznej. Objęta odwołaniem czynność zamawiającego dopuszcza udział w dalszym
toku postępowania podmiotowi, który w ocenie odwołującego winien zostać wykluczony
z post
ępowania, a tym samym jego zaproszenie do udziału w aukcji elektronicznej nastąpiło
z naruszeniem przepisów ustawy Pzp. Odwołujący ma zatem interes we wniesieniu
odwołania, gdyż czynności zamawiającego w sposób negatywny oddziałują na interes
odwołującego w postępowaniu.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania
o zamówienie publiczne, nadesłanej przez zamawiającego do akt sprawy w formie
elektronicznej. Ponadto
Izba dopuściła i przeprowadziła dowody wnioskowane w sprawie i
złożone na rozprawie przez odwołującego.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że przedmiotem zamówienia, zgodnie z pkt 3
SIWZ jest: dostawa układu sprężającego gaz ziemny, jego zabudowa i montaż, w tym roboty
budowlane oraz prace projektowe i formalno-
prawne mające na celu realizację zadania
inwestycyjnego. Z kolei w pkt pkt 6.1.2.3 lit. a)
SIWZ zamawiający opisał warunki, których
spełnienie jest konieczne celem ubiegania się o zamówienie, dotyczące zdolności
technicznej lub zawodowej. Zamawiający wymagał, aby wykonawca wykazał, że: w okresie
ostatnich 10 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy w tym okresie, wykonał przynajmniej dwa zamówienia polegające na
zaprojektowaniu, dostawie i zamontowaniu tłokowych zestawów sprężających gaz ziemny o
mocy min. 1 MW każdy, w tym jeden zestaw z silnikiem spalinowym, przy czym każde winno
zostać wykonane na innym obiekcie jako oddzielne zadanie inwestycyjne. Ponadto, w pkt 8
SIWZ wymienione zostały oświadczenia i dokumenty, potwierdzające spełnianie warunków
udziału w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia. W odniesieniu do warunku
dotyczącego wiedzy i doświadczenia zamawiający wymagał złożenia wykazu wykonanych
zamówień, w okresie ostatnich 10 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie wraz z podaniem przedmiotu realizacji,
dat realizacji, mocy zamontowanych tłokowych zestawów sprężających oraz odbiorców
zrealizowanego zadania, dla których zamówienia były wykonane, sporządzonego na
podstawie wzoru stanowiącego Załącznik nr 8 do SIWZ. Ponadto żądał złożenia dowodów,
że zamówienia wymienione w wykazie zostały wykonane, za które uznał: (a) referencje bądź
inne dokumenty wydane przez odbiorcę zamówień wskazanych w wykazie, w przypadku
zamówień o charakterze okresowym lub ciągłym, które na dzień upływu terminu składania
ofert są nadal wykonywane referencje powinny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące
przed upływem terminu składania ofert; (b) oświadczenie wykonawcy składającego ofertę -
jeżeli z uzasadnionych przyczyn o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie
uzyskać referencji.
Ponadto Izba ustaliła, że Konsorcjum UAB przedłożyło wykaz zrealizowanych
zamówień, zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 8 do SIWZ. W wypełnionym wykazie
przystępujący wskazał niżej wymienione zamówienia: (1) Projektowanie, dostawa agregatów
do
sprężania gazu oraz urządzeń technologicznych, montaż i rozruch stacji sprężającej
projektu podziemnego magazynu gazu (stacja kompresorowa Jemgum w Niemczach).
Wykonane w latach 2012 - 2013 na rzecz: EWE GASSPEICHER GmbH, MoslestrafSe 7,
26122 Olderburg, Niemcy; (2) Projektowanie, dostawa
agregatów do
sprężania gazu oraz
urządzeń technologicznych, montaż i rozruch stacji sprężającej projektu instalacji gazu
nadziemnego (stacja kompresorowa Nuettermoor BS22 w Niemczach). Wykonane w latach
2010 - 2011 na rzecz: EWE GASSPEICHER GmbH, Moslestra&e 7, 26122 Olderburg,
Niemcy; (3)
Projektowanie, dostawa agregatów do sprężania gazu, montaż i rozruch stacji
sprężającej projektu podziemnego magazynu gazu w Damborice w Czechach. Wykonane
w latach 2014 - 2016 na rzecz: MND a.s., Uprkova 807/6, 695 01 Hodonm, Republika
Czeska; (4)
Projektowanie, dostawa agregatów do sprężania gazu, montaż i rozruch stacji
sprężającej projektu podziemnego magazynu gazu w Uhrice w Czechach. Wykonane w
latach 2011 - 2012 na rzecz: MND a.s., Uprkova 807/6, 695 01 Hodonm, Republika Czeska;
Projektowanie, produkcja i dostawa agregatów do sprężania gazu, montaż i rozruch. '
"Wykonane w latach 2015 - 2016 na rzecz: ZHAIKMUNAITLP, 59/2, Prospekt Evrazia,
Uralsk, 090002, Kazakstan; (6)
Projektowanie, produkcja agregatów do sprężania gazu,
dostawa, montaż i rozruch. Wykonane w roku 2018 na rzecz: Energopromservice-
Engineering GSC, 24/1 Radio, Moskwa, Rosja; (7) Projektowanie, produkcja agre
gatów do
sprężania gazu, dostawa, montaż i rozruch. Wykonane w latach 2012 - 2014 na rzecz:
Spółka akcyjna Rafineria Ropy Naftowej Nowokuibyszewsk, ul. Osipenko 12, budynek 1,
446207, Nowokuibyszewsk, Samara, Rosja.
Do przedmiotowego wykazu załączone zostały
dowody, potwierdzające należyte wykonanie zamówień wymienionych w wykazie.
Dalej Izba ustaliła, że zamawiający wezwał Konsorcjum UAB, pismem z 6 listopada
2020 r. do złożenia wyjaśnień w trybie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp, w zakresie dotyczącym
złożonego wykazu zamówień oraz dokumentów, złożonych na potwierdzenie ich należytego
wykonania. Zamawiający prosił o wyjaśnienie odnośnie pozycji trzeciej złożonego przez
Konsorcjum UAB wykazu zamówień. Zwrócił uwagę, że w celu potwierdzenia, że
zamówienie zostało wykonane należycie, przystępujący złożył list referencyjny wystawiony
przez MND, jednakże treść złożonych referencji jest niespójna z wykazem zamówień i nie
oddaje zakresu przedmiotu zamówienia wymaganego przez zamawiającego z treścią
warunku udziału w postępowaniu. Wobec powyższego poprosił o złożenie wyczerpujących
wyjaśnień czy zakres przedmiotu zamówienia wykonanego przez Konsorcjum UAB na rzecz
MND obejmował oprócz dostawy również zaprojektowanie, montaż oraz rozruch tłokowych
zestawów sprężających dostarczonych do podziemnego magazynu gazu w Damboricie.
Odnosząc się do informacji zawartych w pozycji czwartej, zamawiający również dostrzegł, że
treść złożonych referencji jest niespójna z wykazem zamówień i nie oddaje zakresu
przedmiotu zamówienia wymaganego przez zamawiającego treścią warunku udziału w
postępowaniu. Wobec powyższego poprosił o złożenie wyjaśnień, czy zakres przedmiotu
zamówienia wykonanego przez przystępującego na rzecz MND obejmował oprócz dostawy
również zaprojektowanie, montaż oraz rozruch tłokowych zestawów sprężających
dostarczonych do podziemnego magazynu gazu w Uhrice. Z kolei w odniesieniu do pozycji
szóstej złożonego wykazu zamówień zamawiający dostrzegł, że treść złożonych referencji
jest niespójna z tym wykazem i nie oddaje zakresu przedmiotu zamówienia wymaganego
przez z
amawiającego treścią warunku udziału w postępowaniu. Zgodnie bowiem z
tłumaczeniem referencji udział przystępującego przy montażu dostarczonych tłokowych
zestawów sprężających z napędem gazowym ograniczał się do nadzoru. W związku z
powyższym zamawiający wezwał do udzielenia wyjaśnień czy w ramach wskazanego
zamówienia Konsorcjum UAB wykonało montaż dostarczonych tłokowych zestawów
sprężających z napędem gazowym ?
Pismem z 11 listopada 2020 r. Konsorcjum UAB udzi
eliło wyjaśnień zwracając
uwagę, że w wykonaniu wezwania zamawiającego, w wykazie zamówień wykonawca podał
informację dotyczącą siedmiu projektów potwierdzających doświadczenie zawodowe w
wykonywaniu za
dań związanych z realizacją, montowaniem oraz odbiorami zrealizowanych
zadań dotyczących tłoków zestawów sprężarkowych. W SIWZ niniejszego postępowania
z
amawiający wymagał przedstawienia informacji dotyczących dwóch zrealizowanych
projektów. Podkreślił jednocześnie, że wszystkie siedem projektów przedstawionych
w Wykazie
zamówień, wraz z dowodami i ich tłumaczeniami na język polski, w pełni
odzwierciedlają doświadczenie w realizacji umów w zakresie projektowania, produkcji,
dostawy, montażu oraz rozruchu tłokowych zestawów sprężarkowych. Jednocześnie,
w uzup
ełnieniu dokumentów przedstawionych w Wykazie zamówień oraz listach
referencyjnych przełożonych wraz z dokumentacją Konsorcjum UAB załączyło
do
przedłożonego pisma dodatkowy list referencyjny zamawiającego, tzn. firmy MND a.s.,
Úprkova 807/6, 695 01 Hodonín, Republika Czeska (dalej: „MND“) dot. projektu
podziemnego magazynu gazu w Damborice oraz projektu podziemnego magazynu gazu w
Uhrice w Czechach, oraz
ekstrakt z załącznika do umowy pn. „Projektowanie, produkcja
agregatów do sprężania gazu, dostawa, montaż i rozruch” z firmą Energopromservice-
Engineering CJSC, 24/1 Radio, Moskwa, Rosja (dalej:
„Energopromservice”).
Pismem z 1 grudnia 2020 r. zamawiający zaprosił wykonawców, w tym Konsorcjum
UAB do udziału w aukcji elektronicznej.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje
Izba, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w szczególności
powyższe ustalenia oraz zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszła do
przekonania, iż w niniejszym postępowaniu nie doszło do naruszenia przez zamawiającego
przepisów ustawy Pzp, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia, a tym samym, na podstawie art. 192 ust. 2 ustawy
Pzp, r
ozpoznawane odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Na wstępie należy zauważyć, że zgodnie z brzmieniem warunku udziału
w postępowaniu, sprecyzowanym w pkt 6.1.2.3 lit. a) SIWZ wykonawca, ubiegając się
o zamówienie, miał wykazać się odpowiednim poziomem zdolności technicznej lub
zawodowej tj. potwierdzić, że w okresie ostatnich 10 lat przed upływem terminu składania
ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie, wykonał
przynajmniej dwa zamówienia polegające na zaprojektowaniu, dostawie i zamontowaniu
tłokowych zestawów sprężających gaz ziemny o mocy min. 1 MW każdy, w tym jeden zestaw
z silnikiem spalinowym, przy czym każde winno zostać wykonane na innym obiekcie, jako
oddzielne zadanie inwestycyjne.
Informacje, odnośnie spełniania przedmiotowego warunku
miały zostać zaprezentowane w wykazie zamówień, składanym zgodnie z wzorem
stanowiącym załącznik nr 8 do SIWZ. Konsorcjum UAB, w złożonym wykazie, wymieniło
siedem zamówień, z których cztery (poz. 1, 2, 5 i 7) dotyczyły realizacji zamówień z
tłokowym zestawem sprężającym z silnikiem elektrycznym, natomiast pozostałe trzy (poz. 3,
4 i
6) referowały do tej części warunku udziału w postępowaniu, który odnosił się do
niezbędnego doświadczenia w realizacji zamówień obejmujących tłokowy zestaw
sprężający z silnikiem spalinowym.
Zauważyć należy także, że odwołujący nie tyle kwestionował, że nie został spełniony
warunek udziału w postępowaniu odnoszący się do tych wymagań, które dotyczyły realizacji
co najmniej jednego zadania obejmującego wykonanie tłokowego zestawu sprężającego
z silnikiem elektrycznym,
ale kwestionował część pozycji wykazu (zadania wymienione w
poz. 3, 4, 6 i 7
) twierdząc z jednej strony, iż nie zostało potwierdzone, że została spełniona
część warunku odnosząca się do wymagań posiadania doświadczenia w realizacji tłokowych
zestawów sprężających z silnikiem spalinowym. Ponadto stwierdził, że już samo
przedstawienie nieprawdziwych informacji
odnośnie realizowanych projektów w toku
postępowania powoduje, że nie można uznać, że dany wykonawca warunki udziału
w postępowaniu spełnił. W ocenie odwołującego w przypadku, gdy przedstawiony wykaz
zawierał nawet więcej projektów, niż wymagał tego zamawiający, każdy z nich powinien
referować do treści sformułowanego w SIWZ warunku i każdy z nich zostać przez
zamawiającego oceniony, pod kątem ich spełniania. Nie jest bowiem rolą zamawiającego
dokonywanie oceny,
które z przedstawionych zamówień ma być poddane weryfikacji, a które
jest zamówieniem nadmiarowym, które to, jak twierdził przystępujący prezentowane jest
jedynie w celu przekazania zamawiającemu informacji o dodatkowym doświadczeniu,
wykraczającym, czy też nie odpowiadającym w pełni treści stawianego w postępowaniu
warunku.
Jakkolwiek Izba podziela ocenę w zakresie odnoszącym się do tego, że ocenie
zamawiającego podlegają wszystkie wymienione w wykazie projekty, nie może jednak
zgodzić się z twierdzeniem, że przedstawienie jakiejkolwiek informacji, która będzie
nieprecyzyjna, niez
godna z treścią warunku czy takiej, która mogłaby wprowadzać
zamawiającego w błąd co do oceny okoliczności pozwalających uznać, że przedmiotowy
warunek został spełniony - zawsze skutkowała będzie koniecznością wykluczenia
wykonawcy z postepowania
o udzielenie zamówienia.
Przypomnieć należy, że zgodnie z treścią art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp
z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawcę, który w wyniku
zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy
przedstawieniu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału
w postępowaniu lub obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria, zwane dalej „kryteriami
selekcji”, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych
dokumentów. Zgodnie natomiast z treścią art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp z postępowania
wyklucza się wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił
informacje wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Jednocześnie, co podkreśla się w doktrynie i orzecznictwie wykazanie zaistnienia przesłanki
wynikającej z art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp, w której wskazuje się na winę umyślną
wykonawcy
jest niezwykle trudne, gdyż wymaga dowodów spoza dokumentacji o udzielenie
zamówienia, które potwierdzałyby zamiar wprowadzenia w błąd zamawiającego, czyli że
wykonawca wyobrażał sobie taki skutek i tego chciał, ewentualnie na to się godził. Uzyskanie
takich dowodów czy to przez prowadzącego postępowanie, czy też przez innego oferenta,
jest mało prawdopodobne, gdyż wymaga dostępu do wewnętrznych dokumentów
wykonawcy, ewentualnie uzyskania zeznań świadków. Natomiast wykonawca z łatwością
może uwolnić się od odpowiedzialności, oświadczając, że nie miał zamiaru wprowadzenia
zamawiającego w błąd, a podanie nieprawdziwej informacji było wynikiem omyłki lub też
niesprawdzenia informacji uzyskanej
od kogoś innego. Z kolei dla wykluczenia wykonawcy
na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp, wystarczające jest to, by podanie obiektywnie
niezgodnych ze stanem rzeczywistym info
rmacji (a więc informacji nieprawdziwych) wynikało
z niedbalstwa wykonawcy.
Jednocześnie, co należy podkreślić w okolicznościach niniejszej sprawy aby uznać,
że wykonawca podlega wykluczeniu na podstawie jednej z wymienionych wyżej przesłanek
konieczne jest, aby nieprawdziwa informacja wprowadza
ła w błąd zamawiającego, a nie
tylko była informacją, która hipotetycznie mogła go w błąd wprowadzić. Ponadto także
możliwy istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o
udzielenie zamówienia musi dotyczyć tego, czy konkretny podmiot podlega wykluczeniu,
spełnia warunki udziału w postępowaniu lub obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria, zwane
„kryteriami selekcji”. Takie odczytanie powyżej przywołanych norm nakazuje zatem zawsze
ustalić, czy doszło w realiach konkretnej sprawy do wprowadzenia w błąd, a jeśli tak, to czy
był to błąd istotny.
Przenosząc powyższe na realia rozpoznawanej sprawy w pierwszej kolejności należy
zauważyć, że nie było sporne, że warunek w zakresie odnoszącym się do posiadania
doświadczenia w wykonaniu jednego zamówienia w zakresie którego było wykonanie
jednego tłokowego zestawu sprężającego z silnikiem elektrycznym - został spełniony. Nie
kwestionował tej okoliczności sam odwołujący, nie podważając stanowiska zamawiającego,
że w pozycji pierwszej wykazu zamówień zostało wymienione zadanie, którego zakres
referował do tej części warunku. Jednocześnie, pomimo tego, że zadanie z pozycji pierwszej
potwierdzało spełnienie warunku kwestionował zamówienie wymienione w pozycji siódmej,
zrealizowane dla Rafinerii Ropy Naftowej Nowokuibyszewsk.
Odwołujący podnosił,
że oświadczenie złożone przez wykonawcę w Wykazie zamówień, iż zamówienie
obejmowało „Zestaw tłokowy do sprężania gazu ziemnego: tak", stanowi podanie
nieprawdziwe
j informacji i już tylko z tego powodu Konsorcjum UAB winno zostać
wykluczone z postępowania. Z takim stanowiskiem nie sposób zgodzić się w ocenie Izby z
dwóch powodów. Po pierwsze, jak zauważano powyżej, przystępujący spełnia tą część
warunku udziału w postępowaniu, która odnosiła się do wykonania jednego tłokowego
zestawu sprężającego z silnikiem elektrycznym (pozycja 1 wykazu). Po drugie, co równie
istotne, z
treści przedłożonego listu referencyjnego, złożonego wraz z wykazem zamówień
wynika, iż: spółka PSE dostarczyła zestawy sprężarkowe dla projektu budowy instalacji
reformingu katalitycznego. W akapicie charakt
eryzującym agregaty sprężające, stwierdzono:
„Pompowanie metodą otoczenie-wodór (...). W treści listu referencyjnego mowa jest zatem o
wodorze, nie ma natomiast wzmianki
na temat gazu ziemnego. Tym samym zamawiający,
podobnie jak uczynił to odwołujący w treści odwołania, z łatwością był w stanie stwierdzić, że
przedmiotowe zamówienie obejmowało elementy, które referowałyby do treści warunku
udzi
ału w postępowaniu.
Niezależnie od powyższego po raz kolejny należy podkreślić, że nawet jeśli
Konsorcjum UAB umieściło w wykazie zamówienie, które swoim zakresem nie odpowiadało
treści warunku, jednocześnie w treści wykazu zamówień zawierając informację, która była
niespójna z treścią listu referencyjnego, nie może umknąć uwadze, że zamówienie te było
niejako nadmiarowe, wykraczające poza warunek udziału w postępowaniu, a sam warunek
w zakresie realizacji
jednego tłokowego zestawu sprężającego z silnikiem elektrycznym,
został już potwierdzony w pozycji 1 wykazu zamówień. Przekazanie przedmiotowej
informacji nie miało zatem w tym przypadku wpływu na kwestie oceny spełnienia warunków
udziału w tym postępowaniu. Jak wyjaśniał zamawiający, z tego też powodu nie wzywał
przystępującego do złożenia wyjaśnień w zakresie tego zadania, zasadnie uznając, że
wyjaśnienia w tym przedmiocie nie będą miały wpływu na ocenę spełnianie przez
wykonawcę tej części warunku udziału w postępowaniu. Z powyższych powodów dowód
złożony przez odwołującego na rozprawie w postaci tłumaczenia treści referencji,
sporządzonego przez tłumacza przysięgłego, pozostaje bez znaczenia dla oceny
przedmiotowego zarzutu.
Odnosząc się z kolei do zamówień, wymienionych w punktach trzy, cztery i sześć
wykazu zamówień, które zostały wskazane w celu potwierdzenia spełniania tej części
warunku udziału w postępowaniu, która dotyczyć miała posiadania doświadczenia w
realizacji tłokowych zestawów sprężających z silnikiem spalinowym, Izba stwierdziła, że
z
arzuty odwołującego w tym zakresie nie potwierdziły się. Odwołujący nie przedstawił
bowiem dowodów na okoliczność, że w zakresie tych zadań nie były wykonywane prace
polegające na montażu agregatów sprężarkowych a jedynie, jak twierdził - rola Konsorcjum
UAB
ograniczała się do doradztwa w tym zakresie. Przede wszystkim stwierdzić należy, że
nie może stanowić dowodu w niniejszej sprawie sama argumentacja odwołującego,
odnosząca się do profilu działalności Konsorcjum UAB. To nie profil działalności danego
pod
miotu ma bowiem znaczenie dla dokonywanej oceny, ale zakres zamówień
zrealizowanych przez dany podmiot, oceniany pod
kątem spełnienia warunków
postawionych i sformułowanych przez zamawiającego w SIWZ. Kluczowe jest zatem czy
dany wykonawca posiada wymagane
doświadczenie i czy wykazał to w sposób określony
przez zamawiającego. Z kolei tłumaczenia treści referencji, które przedłożył odwołujący na
rozprawie wywodząc, że już z samego prawidłowego ich brzmienia wynika po pierwsze, że
celem przystępującego było wprowadzenie zamawiającego w błąd, a ponadto ich treść
potwierdza, że warunek w wymaganym zakresie nie został spełniony - nie znajduje
potwierdzenia w
całokształcie materiału dowodowego zgromadzonego w sprawie.
I tak, w odniesieniu do zamówienia wymienionego w pozycjach trzeciej, polegającego
na zaprojektowaniu, dostawie
agregatów do sprężania gazu, montażu i rozruchu stacji
sprężającej projektu podziemnego magazynu gazu w Damborice w Czechach (wykonane
w latach 2014 - 2016 na rzecz: MND a.s., Uprkova 807/6, 695 01 Hodonm, Republika
Czeska) i czwartej -
Projektowanie, dostawa agregatów do sprężania gazu, montaż i rozruch
stacji sprężającej projektu podziemnego magazynu gazu w Uhrice w Czechach. Wykonane
w latach 2011 - 2012 na rzecz: MND a.s., Uprkova 807/6, 695 01 Hodonm, Republika
Czeska
wykazu zamówień odwołujący twierdził, że w treści listu referencyjnego użyto słowa
„construction”. Przyznał wprawdzie, że słowo to ma wiele znaczeń, jednocześnie
stwierdzając, że czytając je w kontekście przedstawionego listu referencyjnego nie można
uznać, że wykonywany był montaż jednostek na placu budowy. Na potwierdzenie swojego
stanowiska przedłożył także dowód w postaci korespondencji prowadzonej z osobą
upoważnioną z ramienia Inwestora - MND, w której to korespondencji przedstawiciel firmy
stwierdza,
że montaż jednostek został wykonany na skidach w zakładach PSE, a te
następnie przewiezione zostały na plac budowy i na miejscu realizowany był jedynie nadzór
przy montażu skidów.
W tym kontekście stwierdzić należy w pierwszej kolejności, że jak wynika z literalnego
brzmienia warunku udziału w postępowaniu, wykonawca miał się wykazać realizacją
zamówienia polegającego na zaprojektowaniu, dostawie i zamontowaniu tłokowych
zestawów sprężających gaz ziemny o mocy min. 1 MW każdy. Nie ma tym samym w treści
warunku mowy o tym, co wywodzi z jego treści odwołujący, że całość prac związana z
montażem miała być wykonywana na placu budowy. Ponadto, z treści referencji firmy MND
a.s., Úprkova 807/6, 695 01 Hodonin, Republika Czeska dotyczący projektu podziemnego
magazynu gazu w Damborice oraz projektu podziemnego magazynu gazu w Uhrice w
Czechach,
załączonej przez przystępującego do pisma z 13 listopada 2020 r., złożonego w
odpowiedzi na wezwanie zamawiającego do złożenia wyjaśnień wynika, że zakres prac
obejmował projektowanie, dostawę jak również roboty budowlane i prace dotyczące rozruchu
sprężarek na placu budowy. Jak słusznie zauważył zamawiający biorąc pod uwagę, że
referencje odnoszą się swoim zakresem do prac związanych z agregatami sprężającymi,
jedyne roboty budowlane, wykonywane w ramach tego typu zamówień mogą dotyczyć prac
związanych z ich montażem. W ocenie Izby nie ulega zatem wątpliwości, że przedłożona
przez Konsorcjum UAB
w postępowaniu referencja potwierdza, że prace realizowane na tym
projekcie
obejmowały również montaż. W konsekwencji należało również stwierdzić, że w
powyższym zakresie przystępujący nie wprowadził w błąd zamawiającego, co do
okoliczności pozwalających stwierdzić, że spełnił on warunki udziału w postępowaniu
opisane w SIWZ.
Odnosząc się z kolei do projektu, wymienionego w punkcie 6 wykazu zamówień
Projektowanie, produkcja agregatów do sprężania gazu, dostawa, montaż i rozruch
(wykonane w roku 2018 na rzecz: Energopromservice-Engineering GSC, 24/1 Radio,
Moskwa, Rosja)
w ocenie Izby uznać należało, że zrealizowane w ramach tego zamówienia
prace odpowiadały treści warunku udziału w postępowaniu. Powyższe wynikało z
dokumentów złożonych przez Konsorcjum UAB wraz z wyjaśnieniami udzielonymi w piśmie z
13 listopada 2020 r. Przystępujący przedłożył bowiem wyciąg z umowy, z którego wynika, że
zakres prac obejmował również montaż (s. 10 umowy - Wykonawca zobowiązuje się
wykonać na rzecz Klienta usługi instalacji i doradztwa w zakresie uruchomienia trzech
sprężarek Ariel JGC/6-4, które mają być zainstalowane w siedzibie Użytkownika
Końcowego) oraz rozruch (s. 7 umowy - Sprzedający odpowiada za kompletność oraz
uruchomienie sprężarki według danych parametrów w momencie przekazania do
eksploatacji i uruc
homienia). Odwołujący, oprócz dowodu z którego miało wynikać, że
przedłożone tłumaczenie i to zaledwie co do fragmentu złożonego dokumentu
(nieprawidłowe, jego zdaniem było tłumaczenie str. 10 - Przedmiot kontraktu) jest błędne, nie
przedłożył żadnych dowodów, z których wynikałoby, że w ramach wykonanych prac nie
znajdowały się także montaż i rozruch. Nie sposób zatem w odniesieniu i do tego
zamówienia stwierdzić, że przystępujący wprowadził zamawiającego w błąd co do spełnienia
warunków udziału w postępowaniu, przekazując dane dotyczące zrealizowanego projektu.
W konsekwencji, mając na uwadze powyższe, Izba doszła do przekonania,
że przystępujący nie przedstawił w zakresie powyższych zamówień żadnych informacji, które
mogłyby wprowadzić zamawiającego w błąd co do okoliczności związanych z realizacją
przedmiotowych zadań. Przedstawione zadania w pozycjach od 1 do 6 wykazu pozwalają na
stwierdzenie, że Konsorcjum UAB spełniło warunek udziału w postępowaniu dotyczący
doświadczenia. Takiej informacji wprowadzającej w błąd zamawiającego nie zawarto również
w odniesieniu do zamówienia, opisanego w punkcie 7 wykazu. Wprawdzie samo
oświadczenie zawarte w wykazie zamówień, zgodnie z którym wykonawca potwierdził, że
inwestycja obejmowała zestaw tłokowy do sprężania gazu ziemnego, nie znalazło
potwierdzenia w treści samej referencji. Ta jednak precyzowała już zakres zamówienia, a
zatem czytana i oceniana łącznie z wykazem, pozwalała zamawiającemu na zauważeniu
tych rozbieżności i ich ewentualne wyjaśnienie. Zamawiający tego nie uczynił zasadnie
stwierdzając, że skoro warunek udziału w tym zakresie został spełniony, poprzez wskazanie
zamówienia opisanego w pozycji 1 - nie jest konieczne doprecyzowanie w tym przedmiocie.
Z uwagi
na powyższe podniesione przez odwołującego zarzuty nie zasługiwały na
uwzględnienie a tym samym, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, orzeczono jak
w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp, tj. stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem postanowień
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r., poz. 972), w tym w szczególności
§ 5 ust. 2 pkt 1.
Przewodniczący: ………………………..……