KIO 3308/20 i KIO 3320/20
Sygn. akt: KIO 3308/20
Sygn. akt: KIO 3320/20
POSTANOWIENIE
z dnia 7 stycznia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Emilia Garbala
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron w dniu 7 stycznia 2021 r.
odwołań wniesionych do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 grudnia 2020 r.
przez wykonawców:
A) Strabag sp. z o.o., ul. Parzniewska 10, 05-
800 Pruszków (sygn. akt KIO 3308/20),
B) Budimex S.A., ul. Siedmiogrodzka 9, 01-204 Warszawa (sygn. akt KIO 3320/20),
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.,
ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa,
przy udziale wykonawców zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie odwołujących:
1) STRABAG sp. z o.o., ul. Parzniewska 10, 05-
800 Pruszków (sygn. akt KIO 3320/20),
2) Budimex S.A., ul. Siedmiogrodzka 9, 01-204 Warszawa (sygn. akt KIO 3308/20),
TORPOL S.A., ul. Mogileńska 10G, 61-052 Poznań (sygn. akt KIO 3308/20 i 3320/20),
postanawia:
1. umarza
postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowe
go Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy:
A) Strabag sp. z o.o., ul. Parzniewska 10, 05-
800 Pruszków kwoty 18 000,00 zł (słownie:
osiemnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej 90% wpisu uiszczonego w
postępowaniu odwoławczym KIO 3308/20,
KIO 3308/20 i KIO 3320/20
B) Budimex S.A., ul. Siedmiogrodzka 9, 01-204 Warszawa kwoty
18 000,00 zł (słownie:
osiemnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej 90% wpisu uiszczonego w
postępowaniu odwoławczym KIO 3320/20.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Pr
zewodniczący:
……..…....……………
KIO 3308/20 i KIO 3320/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa,
prowadzi w trybie przetargu nieogranic
zonego, postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na opracowanie projektów wykonawczych i wykonanie robót budowlanych dla
fazy I projektu pn. „Prace na linii E 75 na odcinku Białystok - Suwałki - Trakiszki (Granica
Państwa), Etap I Odcinek Białystok - Ełk", numer referencyjny: 9090/IRZR3/22981/06114/
20/P. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 02.12.2020 r. pod nr 2020/S 235-581085.
W dniu 14.12.2020 r.
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły dwa
odwołania wniesione przez wykonawców:
A) Strabag sp. z o.o., ul. Parzniewska 10, 05-
800 Pruszków (sygn. akt KIO 3308/20),
B) Budimex S.A., ul. Siedmiogrodzka 9, 01-204 Warszawa (sygn. akt KIO 3320/20).
Ad. A) Odwołujący Strabag sp. z o.o. zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) a
rt. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U.
z 2019 r., poz. 1843 ze zm.), zwanej dalej: „ustawą Pzp”, w zw. z art. 353
k.c. w zw. z
art. 387 k.c. w zw. z art. 14 i 139 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wyznaczenie terminu
realizacji Etapów 3, 5 i 6, a w konsekwencji terminu wykonania zakresu podstawowego
niezal
eżnie od terminu udostępnienia pozwoleń na budowę tj. w sposób odbiegający od
realnych możliwości realizacji i nieuwzględniający wszystkich okoliczności wykonania
zamówienia, a w konsekwencji naruszenie:
2) art. 29 ust. 1 i 2, art. 31 ust. 2 i 3 oraz art. 36 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp poprzez opisanie
przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący, uniemożliwiający
wykonawcom ubiegającym się o udzielenie przedmiotowego zamówienie porównywalnych
ofert, poprzez zaniechanie wskazania realnego te
rminu wykonania zamówienia,
3) art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji
o
raz równego traktowania wykonawców, a to przez zaniechanie przygotowania i
prowadzenia postępowania z należytą starannością, w sposób umożliwiający zachowanie
uczciwej konkur
encji i wypełnienie obowiązków zamawiającego związanych z
przygotowaniem robót, wobec zaniechania jednoznacznego określenia przez
z
amawiającego terminu udostępnienia pozwoleń na budowę, a tym samym zaniechania
określenia realnego terminu wykonania zamówienia.
W związku z powyższym odwołujący Strabag sp. z o.o. wniósł o nakazanie zamawiającemu
dokonania określonych w odwołaniu modyfikacji siwz.
KIO 3308/20 i KIO 3320/20
Ad. B)
Odwołujący Budimex S.A. zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 31 ust. 2 i 3 w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 42 ust. 1
ustawy Pzp z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp,
poprzez zaniechanie sporządzenia opisu
przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie
dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniających wszystkie wymagania i
ok
oliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie ważnej oferty, spełniającej w całości
wymagania zamawiającego, co przejawia się w zaniechaniu udostępnienia kompletnej
dokumentacji projektowej dotyczącej postępowania w terminie wynikającym z art. 42 ust.
1 ustawy Pzp,
art. 29 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 31 ust. 1 ustawy Pzp w związku z § 4 ust. 1 pkt 3 oraz § 6
Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie
szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych
wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego poprzez
zaniechanie szczegółowego i adekwatnego do udostępnionej dokumentami opisu pozycji
przedmiarowych, co uniemożliwia prawidłowe oszacowanie kosztów wykonania ujętych
w nim robót budowlanych, a w rezultacie prawidłowe skalkulowanie ceny oferty, a
w konsekwencji prowadzi do nieporównywalności złożonych ofert,
3) art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 31 ust. 1 i 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie sporz
ądzenia
opisu przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą
dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniających wszystkie wymagania
i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie ważnej oferty, spełniającej w całości
wymagania zamawiającego, a w konsekwencji w sposób utrudniający uczciwą
konkurencję,
art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez prowadzenie postępowania w sposób naruszający
zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
W związku z powyższym odwołujący Budimex S.A. wniósł o nakazanie zamawiającemu
dokonania określonych w odwołaniu modyfikacji siwz.
Pismami z dnia 16, 17 i 18 grudnia 2020 r.
następujący wykonawcy zgłosili
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołujących:
1) STRABAG sp. z o.o., ul. Parzniewska 10, 05-
800 Pruszków (do sygn. akt KIO 3320/20),
2) Budimex S.A., ul. Siedmiogrodzka 9, 01-204 Warszawa (do sygn. akt KIO 3308/20),
TORPOL S.A., ul. Mogileńska 10G, 61-052 Poznań (do sygn. akt KIO 3308/20 i 3320/20).
Izba st
wierdziła, że przystąpienia zostały dokonane skutecznie.
KIO 3308/20 i KIO 3320/20
Pismami z dnia 05.01.2021 r. zamawiający przekazał odpowiedzi na odwołanie,
w których poinformował o dokonanych modyfikacjach siwz i wniósł o oddalenie obu odwołań.
Pismami z dnia 05.01.2021 r., tj. przed otwarcie
m wyznaczonego na dzień
07.01.2021 r. posiedzenia,
obaj odwołujący oświadczyli, że cofają swoje odwołania.
Biorąc pod uwagę, że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia
rozprawy, jego c
ofnięcie, zgodnie z art. 187 ust. 8 ustawy Pzp oznacza, że postępowanie
odwoławcze podlega umorzeniu.
Uwzględniając art. 187 ust. 8 zdanie 2 ustawy Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 3 lit. b
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972), skład orzekający Izby
postanowił zwrócić na rzecz odwołujących po 90 % kwoty uiszczonych wpisów.
Przewo
dniczący:
……..…....………………………