Sygn. akt: KIO 3334/21
WYROK
z dnia 6 grudnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Aleksandra Patyk
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 listopada 2021 r.
w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 listopada 2021 r. przez
wykonawcę NETIA S.A. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez
Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Warszawie
przy udziale:
A. wykonawcy T-System Polska
Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego w sprawie o sygn. akt: KIO 3334/21
po stronie Zamawiającego,
B. wykonawc
ów wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia Integrated Solutions
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Orange Polska S.A. z siedzibą w Warszawie
oraz
NTT Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie zgłaszającego przystąpienie
do postępowania odwoławczego w sprawie o sygn. akt: KIO 3334/21 po stronie
Zamaw
iającego,
orzeka:
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu zawartego w punkcie 1.
petitum
odwołania w zakresie w jakim jego podstawa faktyczna dotyczyła
oświadczenia NETIA S.A. z siedzibą w Warszawie o zastrzeżeniu informacji
stanowiącego załącznik nr 4 do specyfikacji warunków zamówienia (bez
załączników).
Oddala odwołanie w pozostałym zakresie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego i:
.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
.2 zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie:
trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 z późń. zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 3334/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Zakład Ubezpieczeń Społecznych [dalej „Zamawiający”] prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego na system
telefonii stacjonarnej IP dla C/ZUS oraz podległych jednostek terenowych ZUS (znak
postępowania: TZ/271/3/21).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 5 maja 2021 r. pod numerem nr 2021/S 087
– 224398.
W dniu 15 listopada 2021 r. wykonawca
NETIA S.A. z siedzibą w Warszawie [dalej
„Odwołujący”] wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 18 ust. 3 ustawy
Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tj.
Dz.U. z 2020 r. nr 1913 ze zm.) („uznk”) poprzez uznanie za bezskuteczne zastrzeżenia
informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w ofercie Odwołującego, podczas gdy
stanowią one tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji zaś Odwołujący zastrzegł w odpowiednim czasie, że nie mogą być one
udostępniane oraz wykazał, iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Wobec w
w. zarzutów Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i zasądzenie
kosztów Postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego, wg norm przypisanych
oraz nakazanie Zamawiającemu zaniechanie odtajnienia informacji wskazanych w ofercie
Odwołującego zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa.
Odwołujący wskazał, że działając na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy Pzp w zw.
z art. 11 ust. 2 uznk zastrzegł w ofercie złożonej w postępowaniu informacje dotyczące:
wykazu osób, informacje związane z podmiotem trzecim, na którego zasoby powołuje się
wykonawca, wykaz usług, polisę OC oraz informacje dotyczące oferowanego sprzętu,
podając uzasadnienie w tym zakresie.
U
zasadniając swoją decyzję Zamawiający powołał się na zasadę jawności
postępowania, art. 18 ust. 1 stawy Pzp oraz treść art. 18 ust. 3 i art. 11 ust. 2 uznk,
przytaczając legalną definicję tajemnicy przedsiębiorstwa oraz artykułując konieczność
wykazania przez wykonawcę, że określone informacje mieszczą się w tej definicji.
W ocenie Zamawiającego, Odwołujący nie wykazał, że zastrzeżone przez nią
informacje mają wartość gospodarczą, bowiem w ocenie Zamawiającego „nie oszacowano
własnych strat lub zysków innych przedsiębiorców wynikających z ujawnienia danych,
zastrzeganych jako tajemnica przedsiębiorstwa. Nie wykazano też, aby poszczególne
utajnione informacje miały charakter praw majątkowych o ustalonej wartości”. Z takim
stanowiskiem nie sposób się zgodzić. W pierwszej kolejności podkreślenia wymaga, że dla
wykazania zaistnienia przesłanki odwołującej się do wartości gospodarczej, nie jest
wymagane wskazanie konkretnych kwot własnych strat lub zysków innych przedsiębiorców.
Oszacowanie potencjalnych strat, które mogą powstać w wyniku ujawnienia informacji
poufnych nie jest w ogóle możliwe. Trudno jest bowiem przewidzieć skalę szkód będących
następstwem ujawnienia określonych informacji poufnych Odwołującego podmiotom
konkurencyjnym. Stanowisko to jest również w sposób jednoznaczny prezentowane
w orzecznictwie sądowym. Tytułem przykładu Odwołujący wskazał wyrok NSA z 21 września
2021 r. s
ygn. akt: III OSK 596/21. Odwołujący podkreślał, że w stanie faktycznym będącym
podstawą do wydania ww. orzeczenia NSA, strona postępowania uzasadniając zasadność
zastrzeżenia informacji stanowiących jej tajemnicę przedsiębiorstwa wskazała jedynie, że
ujaw
nienie informacji „skutkowałoby pogorszeniem konkurencyjnym pozycji tej strony”
i w żadnym razie nie wskazywała na konkretne kwoty zysków lub wydatków.
Odwołujący wskazał, że uzasadniając zasadność zastrzeżenia w ofercie informacji
jako poufnych dochował najwyższej staranności, zaś uzasadnienie w zakresie wartości
gospodarczej było znacznie bardziej rozbudowane aniżeli twierdzi Zamawiający.
Uzasadnienie zostało podzielone na część ogólną, w której Odwołujący wskazuje przepisy
oraz orzecznictwo sądowe mające zastosowanie do informacji przedstawionych w ofercie
i zastrzeżonych jako poufne, a następnie przedstawia rozbudowaną argumentację
w odniesieniu do konkretnych grup zastrzeżonych informacji.
I tak, uzasadniając wartość gospodarczą w stosunku do wykazu osób, Odwołujący
wskazał m.in., że na rynku usług telekomunikacyjnych charakteryzującym się szybkim
tempem rozwoju, o sile przedsiębiorstwa przesądzają przede wszystkim ludzie.
Zapotrzebowanie na wysokiej klasy specjalistów przewyższa ich dostępność na rynku,
w związku z czym pozyskanie i utrzymanie takiego pracownika jest niezwykle istotne dla
zapewnienia rozwoju firmy i stanowi o jej realnej wartości gospodarczej. Ponadto,
zachowanie w poufności danych dotyczących pracowników ogranicza możliwość pozyskania
pracownika przez konkurencję - zapobiega procedurze podkupywania pracowników, zaś
przejęcie przez konkurencję wysoko wyspecjalizowanych pracowników, których możliwości
zastąpienia są znaczenie ograniczone może niweczyć udział danego przedsiębiorcy
w określonym przedsięwzięciu gospodarczym i ostatecznie spowodować zmianę pozycji na
rynku.
W odniesieniu do informacji związanych z podmiotem trzecim, na którego zasoby
powołał się Odwołujący, Odwołujący wskazał m.in., że na rynkową wartość przedsiębiorstwa
Odwołującego składa się przede wszystkim, pozycja wykonawcy na rynku, jego know-how,
zaplecze kadrowe oraz umiejętność nawiązywania korzystnych relacji biznesowych i to nie
tylko z klientami, tj. odbiorcami usług lub innych dóbr, ale również z jego dostawcami,
podwykonawcami i innymi partnerami biznesowymi.
Umiejętne dobieranie partnerów
biznesowych, możliwość nawiązywania wieloletniej, korzystnej współpracy oraz ustalenia jej
warunków stanowi jedną z najistotniejszych wartości przedsiębiorstwa Odwołującego, zaś
zidentyfikowanie wszystkich partnerów biznesowych Wykonawcy, ale również ujawnienie
szczegółów ich współpracy, w tym w ramach określonych projektów, może przyczynić się do
próby ingerowania konkurencji w tę relację. Odtworzenie powiązań biznesowych Wykonawcy
może również stanowić podstawę do skutecznej dedukcji o planach rozwojowych
Wykonawcy oraz jego krótko- i długoterminowych planach biznesowych.
W odniesieniu do wykazu usług Odwołujący wskazał m.in., że szczegółowe
informacje na
temat zakresu wykonywanych przez Wykonawcę świadczeń oraz wysokości
wynagrodzenia z tego tytułu są przez Spółkę chronione, gdyż ujawnienie ich innym
operatorom telekomunikacyjnym mogłoby ułatwić konkurencji przejęcie danego klienta
(zaoferowanie bardziej
korzystnych rozwiązań). Nadto, informacje o kontrahentach
Wykonawcy wskazują na sektory rynku, na których działa Wykonawca, a co się z tym wiąże
umożliwiają weryfikację aktywności gospodarczej Wykonawcy i jego plany biznesowe.
Zapoznanie się z wykazem daje możliwość prześledzenia aktywności gospodarczej Netii
w danym profilu jej działalności w określonym ujęciu czasowym. Wykaz ilustruje również
jakiego rodzaju jednostki są odbiorcami tychże usług (państwowe czy prywatne,
administracja rządowa czy samorządowa i jaki jej szczebel), a także pokazuje wielkość
przychodu osiągniętego w wyniku realizacji przedmiotowych usług. Wszystkie te informacje
stanowią źródło wiedzy o Spółce i dla innego podmiotu, działającego profesjonalnie na tym
samym segmencie rynku, mog
ą być wykorzystane w celu zachwiania pozycji konkurencji.
Określony wykonawca może bowiem ustalić na tej podstawie z jakiego rodzaju konkurencją
spotka się na danym obszarze swojej działalności, jak kształtuje się aktywność konkurencji
z punktu widzenia c
zasu, odbiorcy i przedmiotu usług i co istotne, jaki jest poziom cen
oferowanych przez konkurencję.
W odniesieniu do polisy OC Odwołujący wskazał m.in., że zarówno informacja
o ubezpieczycielu, z którego usług korzysta Odwołujący, jak i o wysokości sumy
ubezpieczenia i należnej ubezpieczycielowi składki mają wartość gospodarczą, ponieważ
charakteryzują nie tylko kondycję finansową podmiotu, ale również pokazują jego pozycję
rynkową, gdyż wysokość składki zależy nie tylko od limitu przyjętej przez ubezpieczyciela
odpowiedzialności gwarancyjnej, ale także od zdolności negocjacyjnych ubezpieczonego,
profilu i zakresu prowadzonej przez niego działalności, czy oceny szkodowości. Odwołujący
w uzasadnieniu wskazał również, że zawiera umowy indywidualnie negocjowane
z ubezpieczycielem, w odniesieniu do których podejmuje z należytą starannością czynności
mające na celu utrzymanie ich w poufności.
W odniesieniu do opisu stanu technicznego Odwołujący wskazał m.in., że określone
rozwiązania, które oferuje Odwołujący, poprzedzone są wieloletnimi badaniami i testami
technicznymi w zakresie kompatybilności poszczególnych, pojedynczych rozwiązań
technologicznych. Takie działania, przy współpracy z określonymi podmiotami, pozwalają na
zaproponowanie optymalnie najlepszych
rozwiązań technicznych, których ujawnienie
z pewnością spowodowałoby ich wykorzystanie przez konkurencję, a tym samym utraciłyby
przypisywaną Netii cechę unikalności. Wartość gospodarczą opisu technicznego potwierdza
fakt, że wskazane w nim rozwiązania przekładają się na wymierne korzyści finansowe, które
jest w stanie osiągnąć Spółka przy ich wykorzystywaniu. Ich ujawnienie zapewne
zmniejszyłoby poziom konkurencyjności usług oferowanych przez Netia i pogorszyłoby
możliwość oferowania przez Wykonawcę tak zoptymalizowanych kosztów ich świadczenia.
Odwołujący podkreślał, że do uzasadnienia zastrzeżenia informacji poufnych zostały
dołączone dokumenty, potwierdzające, że w przedsiębiorstwie odwołującego zostały
wdrożone szczegółowe procedury, które mają na celu zabezpieczenie informacji (Polityka
Bezpieczeństwa Netii S.A. oraz Polityka Bezpieczeństwa Informacji Netia S.A.), a także
umowa zawarta z podmiotem trzecim, z której wprost wynika, że sam fakt utworzenia
konsorcjum i wszelkie informacje związane z przygotowaniem oferty i celem dla którego
zostało utworzone konsorcjum są poufne i nie mogą zostać ujawnione przez żadną ze Stron
(§ 7 ust. 4 Umowy). Z kolei z treści samej Polityki Bezpieczeństwa Informacji Netia S.A.
wprost wynika, że: „W szczególności, za tajemnicę przedsiębiorstwa uznaje się: (i) wszelkie
dane stanowiące politykę cenową Netia S.A. i spółek zależnych, w tym zasady wyliczenia
i składników ceny skalkulowanej na potrzeby konkretnego postępowania o udzielenie
zamówienia, stawki pracowników i współpracowników Netia S.A. i spółek zależnych, oferty
cenowe, upusty i rabaty oferowane przez kontrahentów Netia S.A. i spółek zależnych, (ii)
informacje identyfikujące klientów i potencjalnych klientów Netia S.A. oraz spółek zależnych,
w szczególności treść zawartych umów, dane dotyczące klientów Netia S.A. i spółek
zależnych w tym dane dotyczące osób kontaktowych, sposobu prowadzenia rozmów
i negocjacji handlowych z klientem, ich przebiegu, treści oraz wyniku, (iii) dokumentację
stosowaną w przedsiębiorstwie Netia S.A. i spółek zależnych, w tym treść umów, ofert,
zamówień i wszelkich innych dokumentów firmowych, (iv) dane finansowe Netia S.A. lub
spółek zależnych nieujawnione do informacji publicznej, w tym wysokość obrotów, wysokości
pensji, marż, cen zakupu i sprzedaży/odsprzedaży towarów i usług oraz wszelkich prowizji”.
Zgodnie zaś z punktem, 21 Polityki; „Pracownicy Spółki są zobowiązani do
zachowania szczególnej ostrożności w przekazywaniu informacji poufnych w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego. W szczególności wszelkie dokumenty udostępniane
Zamawiającym w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego powinny być
zabezpieczone przed dostępem podmiotów konkurencyjnych z uwagi na ryzyko ujawnienia
informacji pomocnych w zmniejszeniu przewagi konkurencyjnej Spółki. Jakiekolwiek
Informacje wymienione w pkt 2 pkt (i) -
(xi) powyżej, przekazywane w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego powinny być wyraźnie zastrzeżone jako poufne”.
Mając na uwadze, że Zamawiający w piśmie z dnia 5 listopada 2021 r. w ogóle nie
odniósł się do faktu przedstawienia przez Odwołującego Polityk Bezpieczeństwa Netii S.A.
oraz Polityki Bezpieczeństwa Informacji Netia S.A. uznać należy, że Zamawiający oceniając
zasadność zastrzeżenia informacji poufnych, pominął również treść tych dokumentów.
Gdyby Zamawiający należycie ocenił cały materiał dowodowy, musiałaby dojść do wniosku,
że w analizowanym postępowaniu mamy do czynienia z tajemnicą przedsiębiorstwa, o której
mowa w art. 11 ust. 2 uznk oraz, że Odwołujący skutecznie to wykazał.
Odwołujący wskazał, że zwrot "informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne
przedsiębiorstwa lub inne informacje" należy interpretować szeroko. Znowelizowana UZNK
kontynuuje tradycję wskazywania przykładów tajemnic przedsiębiorstwa, tym niemniej
zakres informacji objętych ochroną jest identyczny, jak w przypadku TRIPS (Agreement on
Trade-
Related Aspects of Intellectual Property Right), obowiązującego w Polsce od
01.01.2000 r.(dalej jako „TRIPS”) oraz Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
2016/943 z dnia 8 czerwca 2016 r. (dalej ja
ko „Dyrektywa 2016/943”) - potencjalnie każdy
rodzaj informacji może stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa. Na przestrzeni ostatnich lat, za
tajemnicę przedsiębiorstwa uznano m.in. składniki zaoferowanej ceny skalkulowanej na
po
trzeby konkretnego postępowania, informacje identyfikujące klientów i potencjalnych
klientów danego podmiotu gospodarczego, czy też stawki pracowników. Odwołujący
podkreślał, że zgodnie z wyrokiem SN „informacja identyfikująca klientów i potencjalnych
klientów danego podmiotu gospodarczego, nawet jeśli nie można jej zakwalifikować jako
tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 2 ustawy z 16 kwietnia 1993 r.
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm.) ze
względu na niezastrzeżenie/niezabezpieczenie jej poufności, stanowi wymierną wartość dla
pracodawcy. Zatem możliwość dostępu do tej informacji podmiotów, które mogą ją
wykorzystać ze szkodą dla interesów majątkowych pracodawcy (np. przez przejęcie
klientów), stanowi stan narażenia pracodawcy na szkodę, w którym szczególnego znaczenia
nabierają okoliczności związane z przejściem pracownika (…) do podmiotu świadczącego
konkurencyjne usługi” .
Podkreślał, że przedmiotem udostępnienia byłyby nie tylko informacje stanowiące
tajemnicę przedsiębiorstwa Odwołującego ale również dotyczące m.in. warunków
handlowych i polityki cenowej przedsiębiorstw kontrahentów Odwołującego, którzy są stroną
umowy przedstawionej w uzasadnieniu zastrzeżenia tajemnicy. Należy zauważyć, że
warunki umów/ofert są efektem wielotygodniowych negocjacji i nie stanowią standardowych,
ogólnodostępnych postanowień umownych, co wynika wprost z treści klauzuli zawartej w § 7
umowy. Dla Odwołującego, jak i jego kontrahentów kluczowe znaczenie ma również objęcie
tajemnicą nazw podmiotów, z którymi pozostają w relacjach handlowych oraz szczególne
warunki tej współpracy (negocjowane oddzielnie dla każdego z kontrahentów). Powzięta
w tym zakresie wiedza przez wykonawców konkurencyjnych istotnie wpływa na pozycję
negocjacyjną przyszłych umów zawieranych zarówno przez Odwołującego jak i jego
kontrahentów.
Odwołujący podniósł, że sam fakt traktowania przez przedsiębiorcę określonych
informacji jako poufnych może potwierdzać ich wartość gospodarczą. Tę myśl wprost wyraża
druga przesłanka definicyjna ujęta w art. 39 ust. 2 lit. b TRIPS i art. 2 pkt 1 lit. b Dyrektywy
– tajemnice przedsiębiorstwa to informacje mające "wartość handlową dlatego, że
są objęte tajemnicą”. Przepisy art. 39 ust. 1 i 2 TRIPS mają charakter samowykonalny.
Oznacza to, że nie wymagają one transponowania do prawa wewnętrznego. Powołane
przepisy TRIPS stanowią część obowiązującego w Polsce prawa. W literaturze przedmiotu
wyrażono opinię, że mimo pewnych różnic terminologicznych art. 39 ust. 1 i 2 TRIPS i art. 11
ZNKU określają analogicznie przedmiot ochrony, tzn. poufne (nieujawnione) informacje,
które posiadają określoną wartość gospodarczą. Z kolei, zgodnie z legalną definicją zawartą
w art. 2 ust.
1 Dyrektywy 2016/943, tajemnica przedsiębiorstwa oznacza informacje, które
spełniają wszystkie następujące wymogi: a) są poufne w tym sensie, że jako całość lub
w szczególnym zestawie i zbiorze ich elementów nie są ogólnie znane lub łatwo dostępne
dla osób z kręgów, które zwykle zajmują się tym rodzajem informacji; b) mają wartość
handlową dlatego, że są objęte tajemnicą; c) poddane zostały przez osobę, która zgodnie
z prawem sprawuje nad nimi kontrolę, rozsądnym, w danych okolicznościach, działaniom dla
utrzymania ich w tajemnicy.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 26 listopada 2021 r. wniósł
o oddalenie odwołania oraz obciążanie Odwołującego kosztami postępowania, w tym
kosztami zastępstwa procesowego.
Zamawiający przedstawił argumentację prawną dotyczącą art. 18 ust. 1 i 3 ustawy
Pzp oraz art. 11 ust. 2 uznk.
Powołał się na orzeczenia KIO, w których to Izba wypowiedziała
się co do wyjątkowości ograniczania zasady jawności treści oferty: wyrok z dnia 1 czerwca
2020r. KIO 539/20, wyrok z dnia 21 listopada 2019 r. KIO 2263/19, wyrok z dnia 26 lutego
2019r. KIO 260/19, wyrok z dnia 21 maja 2018r. KIO 875/18.
Zamawiający wskazał na wyrok
KIO z 30 grudnia 2020 r. KIO 3227/20, wyrok z 20 listopada 2020 r. KIO 2781/20, wyrok
z dnia 3 listopada 2020 r. KIO 2290/20
dotyczące spoczywającego na wykonawcy ciężaru
udowodnienia, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Zamawiający podniósł, że obowiązek wykazania przez wykonawcę spełnienia przez
poszczególne informacje ustawowych przesłanek tajemnicy przedsiębiorstwa, wyklucza co
do zasady z
astrzeganie przez wykonawcę tajemnicy samego uzasadnienia zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa. Uzasadnienie takie z natury rzeczy nie powinno zawierać
informacji poufnych, a jedynie argumenty mające na celu wykazanie przesłanek z art. 11
ust. 2 uznk.
Nieujawnienie uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa prowadzi
nie tylko do naruszenia przepisu art. 18 ust. 1 ustawy Pzp (zasada jawności postępowania),
ale też art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp (zasada uczciwej konkurencji) poprzez ograniczenie
innym wykonawcom możliwości kwestionowania zasadności zastrzeżenia w drodze środków
ochrony prawnej (por: KIO 3483/20 - wyrok KIO z dnia 28-01-2021). Tymczasem w niniejszej
sprawie Odwołujący w całości utajnił dokument OŚWIADCZENIE O ZASTRZEŻENIU
INFORMA
CJI wraz z załącznikami, tj. Polityka Bezpieczeństwa Netii S.A. i Polityka
Bezpieczeństwa Informacji Netia S.A., zawierający uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa, co w świetle powyższego trzeba uznać za niedopuszczalne. Dodatkowo
podn
iósł, że przedmiotowy dokument poza wywodem prawnym i przedstawieniem poglądów
orzecznictwa zawiera tylko zbiór ogólnych tez dotyczących rodzajów zastrzeganych
informacji, nie da się w nim natomiast zidentyfikować żadnej konkretnej informacji
o
charakterze
tec
hnicznym,
technologicznym
czy
organizacyjnym,
dotyczącej
przedsiębiorstwa zastrzegającego.
W świetle normy prawnej art. 11 ust. 2 uznk konieczne jest też wykazanie, że
zastrzegana informacja posiada wartość gospodarczą. Nie wystarcza samo lakoniczne
stwierdzenie, iż dana informacja ma charakter techniczny, handlowy technologiczny czy
organizacyjny, ale musi także ona przedstawiać pewną wartość gospodarczą dla wykonawcy
właśnie z tego powodu, że pozostanie poufna. Taka informacja może być dla wykonawcy
źródłem jakichś zysków lub pozwalać mu na zaoszczędzenie określonych kosztów (por:
wyrok z 22.04.2021 r. KIO 715/21, wyrok z 26.04.2021 r. KIO 698/21, wyrok z 16.04.2021 r.
KIO 802/21, wyrok z 04.02.2021 r. KIO 59/21, wyrok z 8.10.2020 r. KIO 1735/20, wyrok z
6.10.2020 r. KIO 2331/20). Wartość gospodarczą należy omówić i wykazać w odniesieniu do
każdej zastrzeganej informacji, a nie jedynie gołosłownie zapewnić, że zastrzegana
informacja taką wartość posiada (por. wyrok KIO z dnia 1 kwietnia 2021 o sygn. akt KIO
500/21). Wartość gospodarcza to wartość informacji w obrocie, pozwalająca skwantyfikować
informację i ująć ją w postaci wartości o charakterze finansowym. Wartość ta ma zatem
wymiar obiektywny. Z powyższego wynika, że wykonawca zastrzegając daną informację,
jako „tajemnicę przedsiębiorstwa” powinien wykazać w szczególności jedną z poniższych
okoliczności: a. wysokość zysków, jakie dana informacja generuje; b. wysokość
zaoszczędzonych określonych kosztów, gdy informacja pozostaje zastrzeżona.
Odnosząc powyższe rozważania prawne na grunt niniejszej sprawy Zamawiający
wskazał, że dokonał wnikliwej analizy zarówno treści dokumentów składających się na ofertę
złożonej przez Netię, jak i analizy uzasadnienia dokonanego zastrzeżenia części
dokumentów. Zamawiający po zbadaniu i ocenie spełnienia warunków zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 18 ust. 3 ustawy Pzp dokonał odtajnienia
informacji zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa, o czym poinformował
Odwołującego w piśmie z dnia 5 listopada 2021 r. Zamawiający poinformował Odwołującego,
iż względem tylko tych informacji nie wykazał on w sposób przekonywujący i rzeczowy, że są
to informacje posiadające wartość gospodarczą, oraz w czym ta wartość się wyraża z czego
wynika.
Odwołujący w dokumencie OŚWIADCZENIA O ZASTRZEŻENIU INFORMACJI
uzasadniając zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa użył 15 razy zwrotu „wartość
go
spodarcza” jednakże tylko cytując przepisy prawa, opisując poglądy orzecznictwa
i doktryny, albo formułując ogólne i niczym niepoparte twierdzenia o tym, że zastrzegane
informacje posiadają wartość gospodarczą. Wartość gospodarcza poszczególnych
zastrzeg
anych informacji nie została natomiast w żaden sposób omówiona ani tym bardziej
wykazana. W szczególności nie oszacowano własnych korzyści wynikających z zachowania
tajności informacji oraz ewentualnych własnych strat lub zysków innych przedsiębiorców
wyni
kających z ujawnienia danych, zastrzeganych jako tajemnica przedsiębiorstwa. Nie
wykazano też, aby poszczególne utajnione informacje miały charakter praw majątkowych
o ustalonej wartości. Netia stoi albowiem na stanowisku (co stwierdzono wprost
w odwołaniu), iż sam fakt traktowania przez przedsiębiorcę określonych informacji jako
poufnych może potwierdzać ich wartość gospodarczą. A zatem zdaniem Odwołującego
informacja ma wartość gospodarczą przez to że jest poufna, co z kolei usprawiedliwiałoby jej
zastr
zeżenie jako tajemnicy przedsiębiorstwa. Z poglądem takim nie można się zgodzić,
gdyż skutkowałby on wyłączeniem stosowania części ustawowych przesłanek tajemnicy
przedsiębiorstwa z art. 11 ust. 2 uznk. Wystarczałoby albowiem że informacje „[…]jako
całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane
osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla
takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy
zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności” (końcowa
część art. 11 ust. 2 uznk), natomiast niepotrzebny byłby już wymóg posiadania przez
informacje „wartości gospodarczej” formułowany w początkowej części przepisu: „Przez
tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne,
organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą […]”.
Przedstawione stanowisko Odwołującego stoi też w zdecydowanej sprzeczności z poglądami
prawnymi manifestowanymi w nowszym orzecznictwie KIO, co do obciążającego wykonawcę
obowiązku wykazania wartości gospodarczej informacji obejmowanych tajemnicą
przedsiębiorstwa. W związku z powyższym zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa
dokonane przez
Odwołującego należało uznać za bezskuteczne w całości przez to, że nie
została wykazana wartość gospodarcza informacji.
Zamawiający podniósł, że Odwołujący niezasadnie zastrzegł jako tajemnicę
przedsiębiorstwa dane o producencie i modelach urządzeń w pkt. 2.2 Formularza oferty, ze
względu na charakter tych informacji. Przedmiotem zamówienia w Postępowaniu jest między
innymi dostawa telefonów i innych urządzeń wchodzących w skład oferowanego Systemu.
Zamawiający wymagał wskazania w pkt 2.2 Formularza oferty producenta i modelu
oferowanych urządzeń wraz z oświadczeniem że spełniają one wymagania sformułowane
w Opisie Przedmiotu Zamówienia (Załącznik nr 1 do SWZ). Wykonawca nie był natomiast
zobowiązany ujawniać żadnych informacji na temat warunków współpracy z producentem
urządzeń, a w szczególności cen za jakie Wykonawca nabywa urządzenia. W pkt 4
Formularza oferty (Formularz Cenowy) należało jedynie wskazać ceny jednostkowe
Wykonawcy dotyczące poszczególnych urządzeń. W formularzu oferty nie przewidziano
tak
że opisywania parametrów technicznych urządzeń w sposób bardziej szczegółowy, niż
przez zadeklarowanie ich zgodności z wymaganiami Zamawiającego.
W takim stanie rzeczy samo określenie producenta i modelu urządzenia nie może
zostać uznane za informację techniczną, organizacyjną lub technologiczną kreującą
przewagę konkurencyjną, gdyż nie dotyczy informacji charakterystycznych dla
przedsiębiorstwa podmiotu zastrzegającego. Ten sam producent może oferować takie same
urządzenia także innym przedsiębiorcom. Z samej wiedzy o możliwości realizacji przez Netię
dostaw wyrobów danego producenta, nie znając jednak warunków tej współpracy, inne
podmioty nie mogą zaś pozyskać wiedzy ułatwiającej potencjalne uzyskania dla siebie
korzystniejszych warunków dostaw. Z przestawionych wyżej przyczyn utajnienie części
informacji wymaganych w formularzu oferty, takich jak: nazwa producenta typ i model
oferowanego urządzenia dostępnego na rynku, nie może być co do zasady dopuszczalne,
na co zwraca się uwagę w orzecznictwie KIO (por: wyrok z 03.06.2015 r. KIO 1066/15, wyrok
z 05.01.2018r. KIO 2652/17).
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron i Uczestników postępowania
odwoławczego, na podstawie zebranego materiału w sprawie oraz oświadczeń
i stanowisk Stron i Uczestnik
ów, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co
następuje:
Na wstępie Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których
stanowi art. 528
ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Izba oceniła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego przepisów
ustawy Pzp, czym wypełnił materialnoprawną przesłankę dopuszczalności odwołania,
o której mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Zamawiający w dniu 17 listopada 2021 r. powiadomił wykonawców o wniesionym
odwołaniu.
Izba dopuściła do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawcę T-Systems
Polska Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu oraz wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia Integrated Solutions Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Orange
Polska S.A. z siedzibą w Warszawie oraz NTT Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
zgłaszających przystąpienia do postępowania odwoławczego w dniu 19 listopada 2021 r.
po stronie Zamawiającego.
P
rzy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy Izba uwzględniła dokumentację
postępowania o udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego, w szczególności
ogłoszenie o zamówieniu, specyfikację warunków zamówienia wraz z załącznikami oraz
wyjaśnieniami i modyfikacjami, ofertę Odwołującego oraz pismo Zamawiającego z dnia
5 listopada 2021 r. dotyczące zamiaru odtajnienia całości oferty Odwołującego.
Skład orzekający Izby wziął pod uwagę również stanowiska i oświadczenia Stron
i Uczestników złożone ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 30 listopada 2021
r.
Izba ustaliła, co następuje:
W pkt 3.12 formularza oferty Wykonawca NETIA S.A.
zastrzegł jako tajemnicę
przedsiębiorstwa:
A/ WYKAZ OSÓB
B/ WSZELKIE INFORMACJE ZWIĄZANE Z PODMIOTEM TRZECIM NA KTÓREGO
ZASOBY SIĘ POWOŁUJE WYKONAWCA, tj.:
1. JEDZ WYKONAWCY
– w zakresie wykazu proponowanych podwykonawców (Część II,
sekcja D);
2. JEDZ PODMIOTU TRZECIEGO, na którego zasoby powołuje się Wykonawca, odpis
z KRS, dokumenty potwierdzające brak wykluczenia ww. podmiotu, na którego zasoby
powołuje się Wykonawca, oraz wszelkie inne dokumenty składane przez podmiot
udostępniający zasób;
3. FORMULARZ OFERTOWY w zakresie informacji o podmiocie, na
którego zasoby
powołuje się Wykonawca i nazwy podwykonawców (pkt 2.7);
4. ZOBOWIĄZANIE PODMIOTU TRZECIEGO do udostępnienia zasobów.
C/ WYKAZ USŁUG
D/ DOKUMENTY POTWIERDZAJĄCE SYTUACJĘ EKONOMICZNĄ I FINANSOWĄ -
POLISA OC
E/ OPIS STANU TECHNICZNEGO
– informacje dotyczące oferowanego sprzętu tj.: nazwa
producenta, model (Formularz Oferty pkt 2.2).
Jednocześnie jak wynika z punktu 5 formularza oferty Odwołującego tajemnicą
przedsiębiorstwa objęto umowę, którą Zamawiający zidentyfikował jako umowę konsorcjum
(jedyna umowa załączona do oferty) oraz załącznik nr 4 – oświadczenie o zastrzeżeniu
informacji wraz z załącznikami. Uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa
stanowiące załącznik nr 4 do SWZ zostało odtajnione przez Odwołującego w toku rozprawy
(bez 2
załączników) wobec cofnięcia zarzutu odwołania w powyższym zakresie. Z treści
załącznika nr 4 wynika, że poza dokumentami wymienionymi lit. A – E powyżej,
w pozostałym zakresie oferta jest jawna i nie zawiera informacji stanowiących tajemnicę
prz
edsiębiorstwa.
W dniu 5 listopada 2021 r. Zamawiający poinformował Odwołującego o uznaniu
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa za bezskuteczne i zamiarze dokonania odtajnienia
całości informacji po upływie 10 dni od dnia przekazania pisma, a w przypadku wniesienia
odwołania, po rozpoznaniu sprawy przez Krajową Izbę Odwoławczą. Zamawiający podał
uzasadnienie ww. czynności.
Izba zważyła, co następuje:
Izba wskazuje, iż postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu zawartego
w punkcie 1. petitum
odwołania w zakresie w jakim jego podstawa faktyczna dotyczyła
oświadczenia NETIA S.A. z siedzibą w Warszawie o zastrzeżeniu informacji stanowiącego
załącznik nr 4 do specyfikacji warunków zamówienia (bez załączników) podlegało umorzeniu
wobec złożonego przez Odwołującego w toku rozprawy oświadczenia o wycofaniu zarzutu
w ww. zakresie.
W pozostałym zakresie odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
Nie potwierdził się zarzut naruszenia art. 18 ust. 3 w zw. z art. 11 ust. 2 uznk poprzez
uznanie za bezskuteczne zastrzeżenia informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa
w ofercie Odwołującego w zakresie zobowiązania podmiotu trzeciego do udostępnienia
zasobów, informacji o podmiocie, na którego zasoby powołuje się wykonawca i nazwy
podwykonawców zawartych w pkt. 2.7 formularza oferty oraz informacji dotyczących
oferowanego sprzętu tj. nazwy producenta i modelu, o których mowa w pkt. 2.2 formularza
oferty.
Izba wskazuje, iż art. 18 ust. 1 ustawy Pzp normuje fundamentalną zasadę udzielania
zamówień publicznych, tj. zasadę jawności postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego.
Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych
z postępowaniem o udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych w ustawie
(art. 18 ust. 2 ustawy Pzp). Ww. zasada doznaje ograniczenia w ust. 3 ww. przepisu, który
stanowi, że nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu
p
rzepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U.
z 2020 r. poz. 1913
), jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że
nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa.
Z przywołanego przepisu wynika, iż to na wykonawcę nałożono obowiązek wykazania
zamawiającemu przesłanek zastrzeżenia informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa. Z kolei
obowiązkiem zamawiającego jest zbadanie skuteczności zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa przez wykonawcę i podjęcie stosownych działań w zależności od wyniku tej
analizy.
W ocenie Izby sformułowanie użyte przez ustawodawcę, w którym akcentuje się
obowiązek „wykazania” oznacza coś więcej aniżeli oświadczenie co do przyczyn objęcia
informacji tajemnicą przedsiębiorstwa. Izba podziela stanowisko zaprezentowane w wyroku
KIO z dnia 2 grudnia 2019 r.
sygn. akt: KIO 2284/19 oraz KIO 2288/19 zapadłym
w poprzednim stanie prawnym, ale zachowującym aktualność na gruncie obecnie
obowiązujących przepisów, iż użyte w art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (obecnie art. 18 ust. 3 ustawy Pzp) przez ustawodawcę
sformułowanie „wykazania”, nie oznacza wyłącznie „oświadczenia”, czy „deklarowania”, ale
stanowi znacznie silniejszy wymóg „udowodnienia”.
Przepis art. 18 ust. 3 ustawy Pzp, określa również w sposób jednoznaczny moment,
w którym wykonawca obowiązany jest zastrzec i wykazać zasadność utajnienia danych
informacji stanowiąc, iż powinno to nastąpić wraz z przekazaniem takich informacji. Nie
ulega również wątpliwości, iż za wykazanie nie może być uznane ogólne uzasadnienie,
sprowadzające się de facto do przytoczenia elementów definicji legalnej tajemnicy
przedsiębiorstwa wynikającej z art. 11 ust. 2 uznk i deklaracja, że przedstawione informacje
spełniają określone w tym przepisie przesłanki.
Aby wykazać skuteczność zastrzeżenia danych informacji, wykonawca zobowiązany
jest wykazać łącznie wystąpienie przesłanek definicji legalnej tajemnicy przedsiębiorstwa,
o których mowa w art. 11 ust. 2 uznk. I tak zgodnie z ww. przepisem, przez tajemnicę
przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne
przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub
w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom
zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób,
o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu
należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.
W końcu wskazać należy, iż zaniedbanie wykonawcy przejawiające się w braku
łącznego wykazania przesłanek, o których mowa powyżej, wraz z przekazaniem informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa obciąża wykonawcę zastrzegającego tajemnicę
przedsiębiorstwa i zwalnia tym samym zamawiającego z obowiązku zachowania określonych
informacji w poufności.
Przenosząc powyższe rozważania prawne na grunt przedmiotowej sprawy –
w zakresie zobowiązania podmiotu trzeciego do udostępnienia zasobów, informacji
o podmiocie, na którego zasoby powołuje się wykonawca i nazwy podwykonawców
zawartych w pkt. 2.7 formularza oferty oraz informacji dotyczących oferowanego sprzętu tj.
nazwy producenta i modelu, o których mowa w pkt. 2.2 formularza oferty - wskazać należy,
iż Odwołujący, do którego należała inicjatywa co do sposobu wykazania, że zastrzeżone
informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, nie sprostał ciężarowi łącznego wykazania
przesłanek określonych art. 11 ust. 2 uznk.
Zdaniem Izby Zamawiający prawidłowo ocenił, że Odwołujący nie wykazał, iż
zastrzeżone przez Wykonawcę ww. informacje mają wartość gospodarczą. Wskazać należy,
że przesłanka „posiadający wartość gospodarczą” odnosi się nie tylko do informacji „innej”,
ale
także informacji technicznej, technologicznej i organizacyjnej. Nie wystarcza więc
stwierdzenie, że dana informacja ma charakter techniczny, technologiczny czy
organizacyjny, ale musi także ona przedstawiać pewną wartość gospodarczą dla wykonawcy
właśnie z tego powodu, że pozostanie poufna. Wskazać należy, iż wartość gospodarcza
może wyrażać się w sposób pozytywny poprzez wycenę określonego dobra jako wartości
niematerialnej i prawnej (przykładowo znaku towarowego, prawa autorskiego, czy pewnego
unikalnego
rozwiązania organizacyjnego, mającego trwałe zastosowanie i kreującego pewną
wartość), posiadającą określoną wartość, dającą się ująć w określonych jednostkach
pieniężnych (wycenić), która zarazem powinna zostać wyceniona jako przynależne
uprawnionemu wart
ości (co do przedsiębiorstwa może znaleźć uchwytny wymiar
w dokumentach księgowych oraz sprawozdaniu finansowych jako wartość niematerialna
i prawna). Przejawem tej wartości może być w konkretnej sytuacji także potencjalna szkoda,
jaką wykonawca może ponieść w razie, gdyby informacja została upowszechniona
szerszemu gronu podmiotów. Istotne jest również, że za informacje posiadające dla
wykonawcy wartość gospodarczą należy uznać tylko takie informacje, które stanowią
względnie stały walor wykonawcy, dający się wykorzystać więcej niż raz, a nie zbiór
określonych danych, zebranych na potrzeby konkretnego postępowania i tylko w związku
z tym postępowaniem (tak KIO w wyroku z dnia 5 maja 2015 r. sygn. akt: KIO 851/16).
Jednocześnie zgodnie z zasadą jawności wykonawcy ubiegający się o udzielenie
zamówienia publicznego powinni liczyć się z tym, iż ich oferty co do zasady będą jawne,
w szczególności w zakresie, w jakim będą podlegały ocenie co do spełnienia warunków
udziału w postępowaniu, zgodności oferowanego świadczenia z wymaganiami
zamawiającego oraz w ramach kryteriów oceny ofert. Wartość gospodarcza powinna mieć
wymiar obiektywny, co oznacza że samo przekonanie o wartości posiadanych przez danego
wykonawcę informacji jest niewystarczające.
W zakresie ww. przesłanki tajemnicy przedsiębiorstwa odnośnie informacji
dotyczących oferowanego sprzętu, tj. nazwy producenta i modelu, o których mowa w pkt. 2.2
formularza oferty
Odwołujący podał w szczególności, że „określone rozwiązania, które
oferuje Odwołujący, poprzedzone są wieloletnimi badaniami i testami technicznymi
w zakresie kompatybilności poszczególnych, pojedynczych rozwiązań technologicznych.
Takie działania, przy współpracy z określonymi podmiotami, pozwalają na zaproponowanie
optymalnie najlepszych rozwiązań technicznych, których ujawnienie z pewnością
spowodowałoby ich wykorzystanie przez konkurencję, a tym samym utraciłyby przypisywaną
Netii cechę unikalności. Wartość gospodarczą opisu technicznego potwierdza fakt, że
wskazane w nim rozwiązania przekładają się na wymierne korzyści finansowe, które jest
w stanie osiągnąć Spółka przy ich wykorzystywaniu. Ich ujawnienie zapewne zmniejszyłoby
poziom konkurencyjności usług oferowanych przez Netia i pogorszyłoby możliwość
oferowania przez Wykonawcę tak zoptymalizowanych kosztów ich świadczenia.”
W ocenie Izby powyższe uzasadnienie ma charakter ogólny, mogący znaleźć
zastosowanie niemalże w każdym postępowaniu, a w dodatku gołosłowny. W szczególności
nie zos
tało wyjaśnione jakie określone rozwiązania, które rzekomo oferuje w tym
postępowaniu o udzielenie zamówienia Odwołujący, poprzedzone zostały wieloletnimi
badaniami i testami technicznymi w zakresie kompatybilności poszczególnych rozwiązań
technologicznych. Dalej zauważyć należy, iż przedmiotem niniejszego zamówienia jest m.in.
dostawa telefonów i innych urządzeń wchodzących w skład oferowanego systemu.
Zamawiający na gruncie specyfikacji nie wymagał od wykonawców podania szczegółowych
parametrów technicznych oferowanych urządzeń, czy też rozwiązań technologicznych,
poprzestając na deklaracji wykonawcy, iż oferowane urządzenia są zgodne z wymogami
Zamawiającego. Wykonawca nie był zatem zobowiązany do przedstawienia w ofercie
żadnych szczegółów dotyczących oferowanego sprzętu, ani tym bardziej rozwiązań
technologicznych, czy też warunków współpracy z producentem oferowanych urządzeń.
Nie zostało również wyjaśnione w jaki sposób ujawnienie danych dotyczących
oferowanego modelu urządzenia i sprzętu zmniejszyłoby poziom konkurencyjności usług
oferowanych przez Netia i pogorszyłoby możliwość oferowania przez wykonawcę
zoptymalizowanych kosztów ich świadczenia. Słusznie w ocenie Izby podniósł Zamawiający,
że samo określenie producenta i modelu urządzenia nie może zostać uznane za informację
techniczną, organizacyjną lub technologiczną kreującą przewagę konkurencyjną, gdyż nie
dotyczy informacji charakterystycznych dla przedsiębiorstwa podmiotu zastrzegającego. Ten
sam producent może oferować takie same urządzenia także innym przedsiębiorcom.
Z samej wiedzy o możliwości realizacji przez Odwołującego dostaw wyrobów danego
producenta, nie znając jednak warunków tej współpracy, inne podmioty nie mogą zaś
pozyskać wiedzy ułatwiającej potencjalne uzyskanie dla siebie korzystniejszych warunków
dostaw.
Przechodząc następnie do informacji związanych z podmiotem trzecim, o których
mowa w punkcie 2.7 formularza oferty oraz zobowiązania podmiotu trzeciego Odwołujący
podniósł w szczególności, że: „na rynkową wartość przedsiębiorstwa Odwołującego składa
się przede wszystkim, pozycja wykonawcy na rynku, jego know-how, zaplecze kadrowe oraz
umiejętność nawiązywania korzystnych relacji biznesowych i to nie tylko z klientami, tj.
odbiorcami usług lub innych dóbr, ale również z jego dostawcami, podwykonawcami i innymi
partnerami biznesowymi.
Umiejętne dobieranie partnerów biznesowych, możliwość
nawiązywania wieloletniej, korzystnej współpracy oraz ustalenia jej warunków stanowi jedną
z najistotniejszych wartości przedsiębiorstwa Odwołującego, zaś zidentyfikowanie wszystkich
partnerów biznesowych Wykonawcy, ale również ujawnienie szczegółów ich współpracy,
w tym w ramach określonych projektów, może przyczynić się do próby ingerowania
konkurencji w tę relację. Odtworzenie powiązań biznesowych Wykonawcy może również
stanowić podstawę do skutecznej dedukcji o planach rozwojowych Wykonawcy oraz jego
krótko-i długoterminowych planach biznesowych.”
W ocenie Izby lektura uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa
prowadzi do wniosku, iż w zakresie przesłanki dotyczącej wartości gospodarczej informacji
związanych z podmiotem trzecim Odwołujący nie wykazał, iż zastrzeżone informacje
posiadają wartość gospodarczą. Wskazać należy, iż na podstawie informacji objętych
tajemnicą przedsiębiorstwa – wbrew twierdzeniom Odwołującego – nie można
zidentyf
ikować wszystkich partnerów biznesowych wykonawcy. Z informacji zastrzeżonych
w punkcie 2.7 formularza oferty oraz zobowiązania podmiotu trzeciego nie można również
wywnioskować zasad współpracy pomiędzy Odwołującym a partnerem biznesowym. Nie
zostało również wyjaśnione przez Odwołującego w jaki sposób na podstawie informacji
dotyczącej wyłącznie nazwy podmiotu trzeciego możliwe było odtworzenie planów
rozwojowych wykonawcy oraz jego krótko-i długoterminowych planów biznesowych.
Odwołujący nie przedstawił żadnego logicznego wywodu myślowego w tym zakresie.
Odwołujący nie wykazał również, by nawiązana współpraca z podmiotem trzecim miała
charakter wieloletni
czy też względnie trwały i nie była podyktowana realizacją niniejszego
zamówienia publicznego, w którym to Zamawiający narzucił wykonawcom oczekiwane
rozwiązania wynikające ze specyfikacji.
O
dnosząc się z kolei do objętych tajemnicą przedsiębiorstwa załączników do
oświadczenia o zastrzeżeniu informacji (Polityka Bezpieczeństwa Netia S.A. oraz Polityka
B
ezpieczeństwa Informacji Netia S.A.) oraz umowy konsorcjum wskazać należy, iż
Odwołujący zarówno w uzasadnieniu zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, jak
i
w złożonym odwołaniu nie przedstawił żadnej argumentacji uzasadniającej objęcie
tajemnicą przedsiębiorstwa ww. dokumentów w świetle przesłanek określonych art. 11 ust. 2
uznk, poprzestając na oznaczeniu plików zawierających ww. dokumenty klauzulą „Tajemnica
przedsiębiorstwa”. Ww. dokumenty nie zostały również wymienione w punkcie 3.12
formularza oferty Odwołującego, co z kolei jest spójne z pierwszym zdaniem uzasadnienia
odwołania, w którym Netia wskazała, że: „działając na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy Pzp
w zw. z art. 11 ust. 2 uznk zastrzegł w ofercie złożonej w postępowaniu informacje
dotyczące: wykazu osób, informacje związane z podmiotem trzecim, na którego zasoby
powołuje się wykonawca, wykaz usług, polisę OC oraz informacje dotyczące oferowanego
sprzętu, podając uzasadnienie w tym zakresie.” Ponadto w przypadku złożonej umowy
dostrzec należy, iż Odwołujący nie jest jej stroną, a zatem nie można stwierdzić, że
postanowienia z niej wynikające dotyczą Odwołującego.
W końcu Izba wskazuje, iż poza sporem było to, że Odwołujący wykazał przesłankę
dotyczącą działań podjętych przez wykonawcę celem zachowania zastrzeżonych informacji
w poufności.
Wobec powyższego Izba stwierdziła, że Zamawiający nie naruszył zarzucanych przez
Odwołującego przepisów prawa, tj. art. 18 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 uznk,
przez
uznanie za bezskuteczne zastrzeżenie jako tajemnicy przedsiębiorstwa zobowiązania
podmiotu trzeciego do udostępnienia zasobów, informacji o podmiocie, na którego zasoby
powołuje się wykonawca i nazwy podwykonawców zawartych w pkt. 2.7 formularza oferty,
i
nformacji dotyczących oferowanego sprzętu tj. nazwy producenta i modelu, o których mowa
w pkt. 2.2 formularza oferty
, dwóch załączników do załącznika nr 4 oraz umowy konsorcjum,
co do których nie wykazano, aby stanowiły tajemnicę przedsiębiorstwa Wykonawcy.
Przechodząc kolejno do zamiaru odtajnienia przez Zamawiającego pozostałych
dokumentów zastrzeżonych przez Odwołującego jako tajemnica przedsiębiorstwa, tj. wykazu
osób, JEDZ Odwołującego w zakresie w zakresie wykazu proponowanych podwykonawców,
JEDZ podm
iotu trzeciego, na którego zasoby powołuje się wykonawca, odpisu z KRS,
dokumentów potwierdzających brak wykluczenia ww. podmiotu, na którego zasoby powołuje
się wykonawca oraz wszelkich innych dokumentów składanych przez podmiot
udostępniający zasób, wykazu usług oraz polisy OC Izba uznała, że czynność
Zamawiającego w odniesieniu do ww. dokumentów została dokonana z naruszeniem art. 18
ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 uznk
, pozostającym jednak bez wpływu na wynik
niniejszego
postępowania warunkującego uwzględnienie odwołania.
Przede wszystkim podkreślić należy, iż poza sporem było to, że Zamawiający na
obecnym etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie dysponuje ww.
dokumentami oraz że nie sposób w ogóle przesądzić, czy Zamawiający wystąpi do
Odwołującego z wezwaniem do złożenia ww. dokumentów. Tym samym dokonana przez
Zamawiającego ocena zasadności objęcia tajemnicą przedsiębiorstwa ww. dokumentów
została dokonana wyłącznie na podstawie uzasadnienia stanowiącego załącznik nr 4 do
SWZ
w oderwaniu od treści ww. dokumentów nieznanych obecnie Zamawiającemu, co też
zostało wywołane działaniem samego Odwołującego, który wraz z ofertą załączył
uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa w odniesieniu do części dokumentów
składanych na późniejszym etapie postępowania o udzielenie zamówienia mimo brzmienia
art. 18 ust. 3 ustawy Pzp
. Jakkolwiek co do zasady zgodzić należy się z Zamawiającym, iż
podstawą oceny, czy dane informacje zostały skutecznie zastrzeżone jako tajemnica
p
rzedsiębiorstwa jest przedstawione przez wykonawcę uzasadnienie, to jednak w ocenie
Izby
czynność Zamawiającego zmierzająca do odtajnienia określonych informacji winna
zostać dokonana całościowo z uwzględnieniem treści dokumentów złożonych przez
wykonawcę. Zamawiający powinien bowiem kompleksowo zweryfikować twierdzenia danego
wykonawcy wynikające z uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa
i
skonfrontować je z treścią złożonych dokumentów. Powyższe pośrednio wynika z treści
art. 18 ust. 3 ustawy Pzp, który określa moment, w którym wykonawca obowiązany jest
zastrzec i wykazać zasadność utajnienia danych informacji stanowiąc, iż winno to nastąpić
wraz z przekazaniem zastrzeganej informacji.
Podsumowując powyższe Izba stwierdziła, iż dokonana przez Zamawiającego ocena
objęcia tajemnicą przedsiębiorstwa ww. dokumentów, którymi Zamawiający na obecnym
etapie postępowania o udzielenie zamówienia nie dysponuje była przedwczesna
i winna zostać powtórzona po złożeniu ww. dokumentów przez Odwołującego. Powyższe
naruszenie przez Zamawiającego art. 18 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 uznk
pozostawało jednak bez wpływu na wynik postępowania, o którym mowa w art. 554 ust. 1
pkt 1 ustawy Pzp
, przez co odwołanie w ww. zakresie podlegało oddaleniu.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp w zw. z § 5 pkt 1 i pkt 2 lit. b) oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020
r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437). Wo
bec powyższego Izba zasądziła od Odwołującego na rzecz
Zamawiającego koszty strony poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ……………………………..