Sygn. akt: KIO 3418/20
WYROK
z dnia 20 stycznia 2021 r.
Krajowa
Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Małgorzata Matecka
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 stycznia 2021 r. w Warszawie
odwołania
wniesio
nego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 grudnia 2020 r. przez
odwołującego Elektrotim Spółka Akcyjna z siedzibą we Wrocławiu w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego: Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w tym
wykluczenie z postępowania wykonawcy W. D. prowadzący działalność gospodarczą
pod firmą PB FON-D. W. D. na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
2. K
osztami postępowania obciąża zamawiającego, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem
wpisu od odwołania;
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 7 517 zł 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset siedemnaście złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz opłaty
skarbowej od pełnomocnictwa.
Stosownie do art. 198a ust. 1 i 198b ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843, ze zm.) oraz art. 580 ust. 1 ustawy z dnia
11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019, ze zm.)
w
zw. z art. 92 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Przepisy wprowadzające ustawę -
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2020, ze zm.) na niniejszy wyrok –
w terminie 7 dni o
d dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………….
Sygn. akt: KIO 3418/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający - Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia pn. „Prowadzenie czynności
eksploatacyjnych i konserwacyjnych urządzeń oświetlenia drogowego będącego majątkiem
gminy w zarządzie ZDiUM we Wrocławiu”. Wartość ww. zamówienia nie przekracza kwoty,
od której uzależniony jest obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii
Europejskiej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843, ze zm.), dalej
jako „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 28 października
2020 r.
w Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr 602688-N-2020.
I. W dniu 22 grudnia 2020 r. wykonawca
Elektrotim Spółka Akcyjna z siedzibą we Wrocławiu
wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie na czynności i zaniechanie
podjęcia przez zamawiającego czynności w ww. postępowaniu, tj. na:
dokonanie wyboru - jako oferty najkorzystniejszej, oferty złożonej przez wykonawcę W.
D.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą PB FON-D. W. D. (dalej jako
„wykonawca W. D. PB FON-D.”), podczas gdy wykonawca ten powinien zostać
wykluczony z postępowania, gdyż nie wykazał spełniania warunków udziału w
postępowaniu, zaś oferta przez niego złożona powinna zostać przez zamawiającego
odrzucona;
nieprawidłowe badanie i ocenę oferty złożonej przez wykonawcę W. D. PB FON-D. i
uznanie
, że wykonawca ten wykazał, że posiada doświadczenie i zdolności wymagane
przez zamawiającego w postępowaniu;
zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy W. D. PB FON-D., pomimo że wypełnione
zostały przesłanki wskazane w treści art. 89 ust. 1 ustawy Pzp;
zaniechanie wyboru oferty najkorzystniejszej w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego;
podejmowanie czynności w przedmiotowym postępowaniu w sposób naruszający
zasady zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, a także
dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej niezgodnie z przepisami ustawy Pzp.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez naruszenie
zasady nakazującej prowadzenie postępowania w sposób zapewniający zachowanie
uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców i przejrzystości oraz naruszenie
innych pozo
stających w związku z art. 7 ustawy Pzp przepisów, tj.:
art. 22a ust. 4 w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy Pzp poprzez uznanie, że przedłożone
w
postępowaniu zobowiązanie podmiotu trzeciego do oddania zasobów zostało złożone
przez osobę, która jest uprawniona do działania w imieniu spółki Rabbit sp. z o.o.,
chociaż nie przedłożyła ona stosownego pełnomocnictwa w tym zakresie, jak i jej
uprawnienie do działania w imieniu tej spółki nie wynika z informacji wskazanych w KRS;
art. 22a ust. 4 ustawy Pzp poprzez uznanie, że przedłożone w postępowaniu
zobowiązanie podmiotu trzeciego do oddania zasobów zapewnia realne i bezpośrednie
uczestnictwo w
realizacji usługi przez podmiot, na którego zdolnościach polega wybrany
przez z
amawiającego wykonawca w zakresie w jakim wybrany wykonawca polega na
zdolnościach innego podmiotu, pomimo że zakres udziału przy wykonywaniu
zamówienia został przez podmiot trzeci ograniczony jedynie do „zapewnienia stałej
łączności bezprzewodowej w systemie GPRS szafek ze sterownikami CPANET”;
art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia wykonawcy, który nie
wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu;
art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp poprzez wybór oferty jako najkorzystniejszej
w
postępowaniu, pomimo że oferta ta powinna podlegać odrzuceniu.
W związku z podniesionymi zarzutami odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
w
całości i nakazanie zamawiającemu:
unieważnienie czynności polegającej na wyborze oferty wykonawcy W. D. PB FON-D.
jako najkorzystniejszej;
odrzucenie oferty wykonawcy W. D. PB FON-D.;
dokonanie ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej w postępowaniu na podstawie
ustalony
ch w SIWZ kryteriów oceny ofert.
Uzasadniając podniesione zarzuty odwołujący wskazał, że spółka Rabbit sp. z o.o., na
potencjale której polega w przedmiotowym postępowaniu wykonawca W. D. PB FON-D.,
wykonywała zadania z zakresu prowadzenia czynności eksploatacyjnych i konserwacyjnych
urządzeń oświetlenia drogowego, nie zaś czynności eksploatacyjne i konserwacyjne
urządzeń oświetlenia drogowego, a zatem tylko niektóre, wybrane czynności, które nie
zostały w żaden sposób wskazane przez podmiot udzielający referencji, co nie pozwala na
ustalenie rzeczywiście posiadanego przez spółkę Rabbit sp. z o.o. doświadczenia.
Odwołujący wskazał, że ww. prace realizowane były na podstawie umowy podwykonawczej.
Zgodnie z treścią informacji udzielonej przez zamawiającego w odpowiedzi na wniosek
o
udostępnienie informacji publicznej pismem z dnia 13.01.2020 r. spółka FB Serwis S.A.
(wykonawca ww. zamówienia) wykonywała prace w ramach umowy z dnia 18.12.2018 r. na
„Prowadzenie czynności eksploatacyjnych i konserwacyjnych urządzeń oświetlenia
drogowego we Wrocławiu” w okresie od 01.01.2019 r. do 31.12.2019 r. Część zleceń
(wskazana szczegółowo w treści pisma) nie została wykonana terminowo i z tego tytułu
mia
ły zostać naliczone kary umowne. Spółka FB Serwis S.A. do realizacji zadania nie
zatrudniała podwykonawców. Stosownie do treści Aneksu nr 1 z dnia 19.02.2019 r. do
umowy nr TUX/EEIM/325/281/2018 z dnia 18.12.2018
r. zawartego pomiędzy zamawiającym
a spółką FB Serwis S.A., w związku ze zmianą ilości i lokalizacji punktów świetlnych z uwagi
na przyjęcie do eksploatacji nowych obiektów, sporządzony został nowy wykaz oświetlenia
ulicznego -
stanowiący Załącznik nr 1A, w którym wskazano, iż łączna ilość punktów
świetlnych wynosi 6687. Z powyższego wynika, iż cały zakres zlecony przez zamawiającego
do realizacji spółce FB Serwis S.A. obejmował 6687 punktów świetlnych, a zatem, gdyby to
spółka Rabbit sp. z o.o. wykonywała wszystkie czynności eksploatacyjne i konserwacyjne
urządzeń oświetlenia drogowego dla 6687 punktów świetlnych, to de facto faktycznie
realizowałaby całość przedmiotu umowy łączącej Zamawiającego ze spółką FB Serwis S.A.
Dokument ten z
ostał podpisany przez pana T. K. - Dyrektora Działu Technicznego, który nie
jest osobą uprawnioną do reprezentacji spółki Rabbit sp. z o.o., jak również nie przedstawił
umocowania do działania w imieniu tej spółki. Odwołujący wskazał, że zaciąganie
zobowiązań w imieniu spółki winno odbywać się przez osoby umocowane do działania w
imieniu tej spółki (czy to na zasadach wynikających z KRS, czy też w oparciu o stosowne
pełnomocnictwo). Ponadto odwołujący stwierdził, że skoro wykonawca polega - w zakresie
warunku dotyczącego doświadczenia na potencjale podmiotu trzeciego w całości, podmiot
ten powinien uczestniczyć w całości realizacji zamówienia, a nie jedynie w jednej z czynności
eksploatacyjnych i konserwacyjnych oświetlenia drogowego, tj. w zakresie zapewnienie
st
ałej łączności bezprzewodowej w systemie GPRS szafek ze sterownikami CPANET.
Na rozprawie w dniu 18 stycznia 2021 r. odw
ołujący wycofał zarzut dotyczący
niewystarczającego zakresu prac objętych zadaniem przedstawionym przez wykonawcę W.
D. PB FON-D.
na potwierdzenie spełniania warunku udziału w postępowaniu (z wyłączeniem
zarzutu dotyczącego wymogu w zakresie ilości punktów świetlnych) oraz zarzut dotyczący
nie
posługiwania się przez FB Serwis S.A. podwykonawcami.
II. O
dpowiedź na odwołanie została przez zamawiającego wniesiona ustnie do protokołu
rozprawy.
W pierwszej kolejności zamawiający wskazał na brak po stronie odwołującego interesu do
wniesienia odwołania. Stwierdził, że wbrew twierdzeniom odwołującego zawartym w
odwołaniu w postępowaniu nie została zastosowana „procedura odwrócona”. Oferta
odwołującego została sklasyfikowana na trzeciej pozycji, natomiast odwołujący nie podniósł
zarzutów wobec oferty sklasyfikowanej na drugiej pozycji, co w ocenie zamawiającego
przesądza o braku interesu odwołującego we wniesieniu odwołania.
Odnosząc się natomiast do zarzutów odwołania zamawiający stwierdził, że obowiązujące
przepisy nie zawierają wymogu, aby zobowiązanie (oświadczenie) podmiotu
udostępniającego swoje zasoby było podpisane przez osoby upoważnionego do jego
reprezentacji. W jego ocenie wystarczający jest fakt opatrzenia oświadczenia pieczęcią tego
podmiotu. Powołując się na umowę podwykonawczą zawartą w dniu 1 stycznia 2019 r.
pomiędzy FB Serwis S.A. a Rabbit sp. z o.o., której kopię złożył jako dowód w sprawie,
zaprzeczył twierdzeniom odwołującego dotyczącym braku posługiwania się przez FB Serwis
S.A. podwykon
awcami, jak i dotyczącym niewystarczającego zakresu prac zrealizowanych
przez Rabbit sp. z o.o. dla wykaz
ania niezbędnego doświadczenia celem potwierdzenia
spełniania warunku udziału w postępowaniu. Podniósł, że okoliczność dotycząca naliczenia
kar umownych z tytułu realizacji ww. umowy nie jest równoważna z jej nienależytym
wykonaniem. Natomiast w odniesieniu do zawar
tego w treści warunku udziału
w
postępowaniu wymogu wykonania prac obejmujących eksploatację i konserwację łącznie
6.000 sztuk punktów świetlnych stwierdził, że w przypadku usługi przedstawionej przez
wykonawcę W. D. PB FON-D. wymóg ten został spełniony, o czym posiada wiedzę w
związku z tym, że usługa ta została zrealizowana na jego rzecz. Ponadto oświadczył, że
uwzględnia zarzut podniesiony w pkt 2 odwołania, tj. zarzut naruszenia art. 22a ust. 4 ustawy
Pzp
, dotyczący tego, że zakres udziału podmiotu udostępniającego swoje zasoby w realizacji
zamówienia został ograniczony jedynie do zapewnienia stałej łączności bezprzewodowej w
systemie GPRS szafek ze sterownikami CPANET.
W związku z tym stwierdził, że w jego
ocenie
powinno nastąpić unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz
wezwanie wykonawcy W. D. PB FON-D.
do uzupełnienia dokumentów w trybie art. 26 ust. 3
ustawy Pzp.
Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w zakresie, który nie został przez niego
uwzględniony.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła
i
zważyła, co następuje.
Izba ustaliła, co następuje:
Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi art. 189 ust. 2
ustawy Pzp, sku
tkujących odrzuceniem odwołania.
Izba ustaliła, że odwołujący posiadał legitymację do wniesienia odwołania zgodnie
z
przepisem art. 179 ust. 1 ustawy Pzp (podlegającą badaniu na dzień jego złożenia),
a stanowisko przedstawione w tym zakresie pr
zez zamawiającego uznała za niezasadne.
Należy wyjaśnić, że błędne powołanie się przez odwołującego na okoliczność prowadzenia
postępowania z zastosowaniem procedury odwróconej pozostaje bez znaczenia dla oceny
posiadania przez odwołującego legitymacji do wniesienia odwołania. Argumentacja
przywołana przez odwołującego pozostaje aktualna także w odniesieniu do postępowania,
które nie jest prowadzone z zastosowaniem procedury odwróconej. Odwołujący wprawdzie
został sklasyfikowany na trzeciej pozycji rankingu ofert, a odwołanie zawiera jedynie zarzuty
odnoszące się do wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza
w
postępowaniu. Istotne jest jednak to, że w odniesieniu do wykonawcy sklasyfikowanego na
drugiej pozycji odwołujący będzie miał jeszcze możliwość podniesienia zarzutów w zakresie
oświadczeń i dokumentów składanych w odpowiedzi na wezwanie z art. 26 ust. 2 ustawy
Pzp. Stwierdzenie braku legitymacji odwołującego do wniesienia odwołania stanowiłoby
istotne ograniczenie prawa
odwołującego do korzystania ze środków ochrony prawnej. Na
obecnym etapie postępowania odwołujący nie miał bowiem jeszcze możliwości podniesienia
zarzutów w odniesieniu do oferty sklasyfikowanej na drugiej pozycji rankingu ofert w zakresie
wskazanym powyżej (oświadczenia i dokumenty składanych w odpowiedzi na wezwanie
z art. 26 ust. 2 ustawy Pzp).
Na podstawie dokumentacji postępowania Izba ustaliła w szczególności, co następuje:
Postawiony przez zamawiającego warunek udziału w postępowaniu w zakresie
doświadczenia dotyczył wykonania (a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych
również wykonywania) w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert
a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie), zadania lub zadań
obejmujących eksploatację i konserwację łącznie 6.000 sztuk punktów świetlnych na
drogach publicznych bez ograniczenia w ruchu przez okres co najmniej 12 kolejnych
miesięcy (części IV pkt 2 lit. c ppkt 1 SIWZ).
W treści formularza ofertowego wykonawca W. D. PB FON-D. oświadczył, że zamierza
powierzyć podwykonawcom wykonanie następujących części zamówienia: zapewnienie
stałej łączności bezprzewodowej w systemie GPRS szafek ze sterownikami CPANET. Jako
podwykonawca został wskazany podmiot: „Rabbit, ul. Krakowska 141-155, 50-428 Wrocław”.
Wraz z formularzem ofertowym wykonawca W. D. PB FON-D.
złożył zobowiązanie
(oświadczenie) ww. podmiotu, w którym jako zakres udziału przy wykonywaniu zamówienia
wskazano: „zapewnienie stałej łączności bezprzewodowej w systemie GPRS szafek ze
sterownikami CPANET”. Oświadczenie zostało podpisane przez pana T. K. - Dyrektora
Działu Technicznego, którego uprawnienie do reprezentacji ww. podmiotu nie wynika z KRS.
Do oświadczenia nie załączono pełnomocnictwa dla ww. osoby
W odpowiedzi na wezwanie
wystosowane przez zamawiającego na podstawie art. 26 ust. 2
ustawy Pzp wykonawca W. D. PB FON-D.
złożył między innymi wykaz usług, w treści
którego zostały wskazane trzy usługi, w tym dwie wykonane przez samego wykonawcę
(obejmujące 1861 oraz 1864 punkty świetlne) oraz jedna wykonana przez Rabbit sp. z o.o.
(obejmująca 3338 punktów świetlnych).
Zamawiający uznał, że przedstawiony przez wykonawcę W. D. PB FON-D. wykaz usług nie
potwierdza spełniania warunku udziału w postępowaniu wskazanego w części IV pkt 2 lit. c
SIWZ
i w związku z tym pismem z dnia 9 grudnia 2020 r. wezwał ww. wykonawcę na
podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do złożenie nowego wykazu usług potwierdzającego
spełnianie ww. warunku.
W odpowiedzi na ww. wezwanie zamawiającego wykonawca W. D. PB FON-D. złożył nowy
wykaz usług, w którym została wskazana usługa: „Prowadzenie czynności eksploatacyjnych i
konserwacyjnych urządzeń oświetlenia drogowego w mieście Wrocław” zrealizowana przez
Rabbit sp. z o.o. na rzecz FB Serwi
s S.A. (6687 punktów świetlnych).
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie
z przepisem art. 22a ust. 4 ustawy Pzp w odniesieniu do warunków dotyczących
wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia, wykonawcy mogą polegać na
zdolnościach innych podmiotów, jeśli podmioty te zrealizują roboty budowlane lub usługi, do
realizacji których te zdolności są wymagane. Wymagane przez zamawiającego zdolności
wyrażone warunkiem udziału w postępowaniu dotyczącym doświadczenia polegały na
posiadaniu
doświadczenia w realizacji zadań obejmujących eksploatację i konserwację
łącznie 6.000 sztuk punktów świetlnych na drogach publicznych bez ograniczenia w ruchu
przez okres co najmniej 12 kolejnych miesięcy (części IV pkt 2 lit. c ppkt 1 SIWZ). Zdolności
te wymagane są do zrealizowania całego przedmiotu zamówienia, którym jest prowadzenie
czynności eksploatacyjnych i konserwacyjnych urządzeń oświetlenia drogowego będącego
majątkiem gminy w zarządzie ZDiUM we Wrocławiu Jeżeli zatem w odniesieniu do warunku
posiad
ania doświadczenia w realizacji zadań obejmujących eksploatację i konserwację
łącznie 6.000 sztuk punktów świetlnych na drogach publicznych bez ograniczenia w ruchu
przez okres co najmniej 12 kolejnych miesięcy wykonawca W. D. PB FON-D. powołał się na
zasoby podmiotu trzeciego, to p
odmiot ten powinien uczestniczyć w realizacji całego
zamówienia, a nie tylko w zakresie „zapewnienia stałej łączności bezprzewodowej
w systemie GPRS szafek ze sterownikami CPANET.
Usługa „Prowadzenie czynności
eksploatacyjnych i konserwacyjnych urządzeń oświetlenia drogowego w mieście Wrocław”
zrealizowana przez
Rabbit sp. z o.o. na rzecz FB Serwis S.A. (6687 punktów świetlnych)
p
rzedstawiona przez ww. wykonawcę na potwierdzenie spełniania warunku udziału
w
postępowaniu określonego w części IV pkt 2 lit. c ppkt 1 SIWZ nie mogła zatem zostać
uwzględniona jako potwierdzająca spełnianie tego warunku.
Powyższy zarzut, zgodnie z oświadczeniem złożonym przez zamawiającego na rozprawie,
został przez zamawiającego uwzględniony. Oświadczenie zamawiającego nie zostało jednak
potraktowane
przez Izbę jako formalne uwzględnienie zarzutu odwołania zgodnie
z przepisem art. 186 ust. 2 i 3a ustawy Pzp, a jedynie jako uznanie zarzutu
odwołania za
zasadny. Zgodnie
bowiem ze stanowiskiem zamawiającego uwzględnienie tego zarzutu
powinno skutkować wezwaniem wykonawcy W. D. PB FON-D. do uzupełnienia dokumentu w
trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp
, co nie stanowiłoby wykonania czynności zgodnie z
żądaniem zawartym w odwołaniu (jak stanowi ww. przepis art. 186 ust. 2 i 3a ustawy Pzp),
gdyż w ramach postawionych żądań odwołania odwołujący wnosił o nakazanie
zamawiającemu odrzucenia oferty wykonawcy W. D. PB FON-D. .
Natomiast
Izba stwierdziła, że w zaistniałym stanie faktycznym wystąpiła podstawa do
wykluczenia wykonawcy z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp.
Należy w tym miejscu wyjaśnić, że sformułowanie przez odwołującego błędnego żądania
odwołania jak i podanie w ramach podniesionego zarzutu błędnej podstawy prawnej
wykluczenia wykonawcy z postępowania (art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp zamiast art. 24
ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp) nie stoi naprzeciw uwzględnieniu odwołania. Należy wyjaśnić, że
Izba nie jest bezwzględnie związana sposobem sformułowania żądań zawartych
w
odwołaniu (tj. dopuszczalne jest nakazanie wykluczenia wykonawcy z postępowania
w
miejsce żądanego odrzucenia jego oferty, gdyż z jednej strony zarówno pierwsza jak
i
druga czynność prowadzi do wyeliminowania wykonawcy z postępowania, a dodatkowo na
podstawie art. 24 ust. 4 ustawy Pzp ofertę wykonawcy wykluczonego uznaje się za
odrzuconą). Ponadto pod pojęciem zarzutu odwołania rozumie się przede wszystkim
wskazane przez odwołującego okoliczności faktyczne, które w jego ocenie świadczą
o
naruszeniu przez zamawiającego określonych przepisów ustawy Pzp. Z uzasadnienia
odwołania w sposób nie budzący wątpliwości wynikało, że odwołujący zarzuca
zamawiającego zaniechanie uznania, że wykonawca W. D. PB FON-D. nie wykazał
spełniania warunku udziału w postępowaniu (art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp), a nie że
przedstawił informacje wprowadzające w błąd zamawiającego (art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy
Pzp).
Zaistnienie w odniesieniu do wykonawcy W. D. PB FON-D. podstawy do wykluczenia z
postępowania wynika z faktu stwierdzenia niewykazania spełniania warunku udziału w
postępowaniu oraz braku możliwości uzupełniania oświadczeń i dokumentów składanych na
potwierdzenie spełniania tego warunku na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. W
odniesieniu do tego wykonawcy procedura uzupełnienia oświadczeń i dokumentów
uregulowana w
art. 26 ust. 3 ustawy Pzp została już w toku postępowania o udzielenie
zamówienia zastosowania. Natomiast jak wynika z ugruntowanego orzecznictwa Krajowej
Izby Odwo
ławczej oraz sądów okręgowych wezwanie do uzupełnienia oświadczeń
i
dokumentów na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp ma jednokrotny charakter.
Zamawiający pismem z dnia 9 grudnia 2020 r. wezwał ww. wykonawcę na podstawie art. 26
ust. 3 ustawy Pzp do złożenie nowego wykazu usług potwierdzającego spełnianie warunku
udziału w postępowaniu. Zasadność wystosowania przez zamawiającego ww. wezwania nie
była kwestionowana i w związku z tym Izba obowiązana jest uwzględnić okoliczność złożenia
przez ww. wykonawcę w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp nowego wykazu usług. W tym
stanie faktycznym sprawy wykonawca W. D. PB FON-D.
nie był uprawniony do dalszego
uzupełniania oświadczeń i dokumentów na potwierdzenie spełniania warunku udziału w
postępowaniu dotyczącego doświadczenia. Należy również podkreślić, że w formularzu
ofertowym wykonawca W. D. PB FON-D.
wyraźnie wskazał, że zamierza powierzyć
podwykonawcy wykonanie
jedynie części zamówienia polegającej na zapewnieniu stałej
łączności bezprzewodowej w systemie GPRS szafek ze sterownikami CPANET, a w treści
załączonego do formularza oferty zobowiązania (oświadczenia) podmiotu trzeciego
wskazano, że udostępnienie zasobów dotyczy zapewnienia stałej łączności bezprzewodowej
w systemie GPRS szafek ze sterownikami CPANET.
Także zatem z tego powodu nie byłoby
dopuszczalne uzupełnienie zobowiązania podmiotu trzeciego – nie jest bowiem
dopuszczalne powołanie się na zasoby podmiotu trzeciego, w toku czynności badania i
oceny ofert,
w zakresie, w którym wykonawca pierwotnie opierał się na własnych zasobach.
W konsekwencji powyższego celem wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu
wykonawca W. D. PB FON-D.
obowiązany byłby przedstawić wykaz usług zawierający
własne doświadczenie (eksploatacja i konserwacja punktów świetlnych ma bowiem szerszy
zakres niż zapewnienie stałej łączności bezprzewodowej w systemie GPRS szafek ze
sterownikami CPANET
), jednakże umożliwienie ww. wykonawcy przedstawienia kolejnego
wykazu usług byłoby niedopuszczalne z uwagi na fakt, że wykonawca dokonał już w
postępowaniu całkowitej modyfikacji tego wykazu w odpowiedzi na wezwanie z art. 26 ust. 3
ustawy Pzp.
W ocenie Izby regulacja art. 26 ust. 3 ustawy Pzp mogłaby znaleźć zastosowanie jedynie
w
odniesieniu do pełnomocnictwa dla osoby, która w imieniu Rabbit sp. z o.o. podpisała
zobowiązanie (oświadczenie) o udostępnieniu swoich zasobów. Nie budzi żadnych
wątpliwości, że ww. oświadczenie woli winno być podpisane przez osoby uprawnione do
reprezentacji Rabbit sp. z o.o. Osoba repre
zentująca dany podmiot na podstawie
udzielonego jej pełnomocnictwa obowiązana jest wykazać swoje uprawnienie przedstawiając
dokument pełnomocnictwa. Przepisy ustawy Pzp nie zawierają w tym zakresie odmiennych
regulacji, tj. w szczególności, że za wystarczające należy uznać opatrzenie oświadczenia
pieczęcią firmową. Nakazywanie zamawiającemu wezwanie wykonawcy W. D. PB FON-D.
do uzupełnienia ww. pełnomocnictwa stało się jednak bezprzedmiotowe wobec stwierdzenia
przez Izbę zaistnienia podstawy do wykluczenia ww. wykonawcy z postępowania.
Zawarte w odwołaniu twierdzenia dotyczące ilości punktów świetlnych objętych przedmiotem
usługi przedstawionej przez wykonawcę W. D. PB FON-D. na potwierdzenie spełniania
warunku udziału w postępowaniu określonego w części IV pkt 2 lit. c ppkt 1 SIWZ, jak i
twierdzenie dotyczące niewykonania w terminie części zleceń składających się na tę usługę i
naliczenia z tego tytułu kar umownych – nie zostały przez Izbę potraktowane jako zarzuty
odwołania. Odwołujący nie sprecyzował bowiem co konkretnie zarzuca zamawiającego w
tym zakresie. W odniesieniu
do pierwszej kwestii należy wskazać, iż nie jest wiadome czy
zarzucane
było to, że Rabbit sp. z o.o. nie zrealizował usługi w zakresie wszystkich 6687
punktów świetlnych, czy właśnie to, że wszystkie te punkty były przedmiotem prac Rabbit sp.
z o.o., a nie FB Serwis S.A. Natomiast w odniesieniu do drugiej kwestii odwołujący
ograniczył się do jednego zdania: „Część zleceń (wskazana szczegółowo w treści pisma) nie
została wykonana terminowo i z tego tytułu miały zostać naliczone kary umowne.” nie
wskazując w ogóle, jakie skutki wywodzi z tej faktu. Z treści odwołania nie wynikało, czy ww.
twierdzenia stanowią zarzuty odwołania (a jeśli tak, to co dokładnie zarzuca zamawiającemu
odwołujący), czy też stanowią jedynie element opisywanego stanu faktycznego sprawy. Izba
nie jest władna wyręczać odwołującego w formułowaniu zarzutów odwołania.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie pierwszym sentencji, na podstawie
art. 192 ust. 1 i 2 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp
oraz § 3 pkt 1 i 2 i § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972),
stosownie do wyniku postępowania.
Przewodniczący: …..……………………………