KIO 34/21 WYROK dnia 8 lutego 2021 r.

Stan prawny na dzień: 01.04.2021

Sygn. akt: KIO 34/21 

WYROK 

z dnia 8 lutego 2021 r.  

Krajowa 

Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Małgorzata Matecka 

Protokolant:  

Adam Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  4  lutego  2021  r.  w Warszawie 

odwołania wniesionego 

do  Pre

zesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  4  stycznia  2021 r.  przez  wykonawców 

wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  Ł.  M.  prowadzący  działalność 

gospodarczą pod firmą EL-SERWIS Ł. M. oraz A. M. prowadzący działalność gospodarczą 

pod 

firmą  A.  M.  Przedsiębiorstwo  Handlowo  Usługowe  „MADO”  w postępowaniu 

prowadzonym  przez  zamawiającego:  Oświetlenie  Uliczne  i  Drogowe  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Kaliszu 

przy udziale: 

A.  wykonawcy  FB

Serwis  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego 

B. 

wykonawcy  SPIE  Elbud  Gdańsk  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w  Gdańsku  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  w  zakresie  zarzutów  naruszenia  art.  7  ust.  1  i  ust.  3  ustawy 

Prawo zamówień publicznych w związku z art. 92 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień 

publicznych 

i  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej w zakresie 

części 1, 4, 5 oraz 7, a w przypadku dokonania ponownej 

czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w  zakresie  tych  części  zawiadomienie 

wykonawców  o  tej  czynności  zgodnie  z art.  92  ust.  1  pkt  1  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych,  w  tym  poprzez  podanie  uzasadnienia  faktycznego  w  zakresie  punktacji 


przyznanej  ofercie  odwołującego  w kryterium  oceny  ofert  „Ilość  opraw  objętych 

systemem". 

Pozostałe zarzuty odwołania uznaje za nieuzasadnione. 

Kosztami postępowania obciąża odwołującego w części 1/2 i zamawiającego w części 

1/2 , i:

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego:  kwotę  20  000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset 

złotych  zero  groszy)  poniesioną  przez  odwołującego  tytułem  wynagrodzenia 

pełnomocnika; 

zasądza  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  kwotę  11  800  zł  00  gr  (słownie: 

jedenaście tysięcy osiemset złotych zero groszy).  

Stosownie  do  art.  579 

i  580  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  

publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019, ze zm.) w związku z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 

września 2019 r. – Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 

z 2019 r. poz. 2020, ze zm.) na niniejszy wyrok - 

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - 

przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu 

Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:        ….…………………………… 


Sygn. akt: KIO 34/21 

U z a s a d n i e n i e  

Zamawiający  -  Oświetlenie  Uliczne  i  Drogowe  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością 

siedzibą  w  Kaliszu  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie 

udzielenie  zamówienia  pn.  „Zmniejszenie  zużycia  energii  elektrycznej  poprzez 

modernizacj

ę  infrastruktury  oświetlenia  zewnętrznego  na  terenach  gminnych  województw: 

wielkopolskiego, łódzkiego i dolnośląskiego" (numer: 14/PN/2020). Wartość ww. zamówienia 

przekracza kwotę,  od  której  uzależniony  jest  obowiązek  przekazywania  ogłoszeń  Urzędowi 

Publikacji  Unii  Europejskiej  zgodnie  z  przepisami  wydanymi  na  podstawie  art.  11  ust.  8 

ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz. 

1843,  ze  zm.),  dalej  jako  „ustawa  Pzp”.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane 

w d

niu 6 października 2020 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2020/S 194-

I. W dniu 4 stycznia 2021 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Ł. 

M. 

prowadzący działalność gospodarczą pod firmą EL-SERWIS Ł. M. oraz A. M. prowadzący 

działalność  gospodarczą  pod  firmą  A.  M.  Przedsiębiorstwo  Handlowo  Usługowe  „MADO” 

(odwołujący) wnieśli do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie na czynność wyboru 

oferty najkorzystniejszej w 

ww. postępowaniu. Jak wynika z dalszej części odwołania dotyczy 

ono 

części zamówienia 1,4,5 oraz 7. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: 

art.  7  ust.  1  i  ust.  3  ustawy  Pzp  w  związku  z  art.  92  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp  poprzez 

niepodanie  okolic

zności,  z  uwagi  na  które  odwołujący  w  kryterium  oceny  ofert  „Ilość 

opraw objętych systemem" otrzymał 0 pkt zamiast maksymalnej liczby 10 pkt, podczas 

gdy  zamawiający  jest  zobowiązany  do  poinformowania  wykonawców  o  punktacji 

przyznanej ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łącznej punktacji wraz z podaniem 

uzasadnienia faktycznego i prawnego; 

2.  art.  91  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  niezastosowanie  k

ryteriów  oceny  ofert  podanych 

ogłoszeniu  o zamówieniu  oraz  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia 

i w rezultacie  nieprzyznanie  odw

ołującemu  punktów,  podczas  gdy  zgodnie  z  kryteriami 

oceny  ofert 

odwołujący  punkty  te  powinien  otrzymać,  a  w  konsekwencji  zaniechanie 

wyboru  oferty  odwołującego  jako  najkorzystniejszej  w  ramach  części  1,4,5  oraz  7 

zamówienia; 


3.  art  7  ust

.  1  ustawy  Pzp  poprzez  prowadzenie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego 

traktowania  wykonawców  poprzez  nieobiektywne  i  dyskryminujące  ocenienie  oferty 

odwołującego, w sposób niezgodny z treścią ogłoszenia o zamówieniu i określoną przez 

zamawiającego zasadą przyznawania punktów; 

z ostrożności procesowej - alternatywnie do w/w zarzutów] art. 7 ust. 1 i ust. 3 ustawy 

Pzp 

w związku z art. 87 ust. 1 ustawy Pzp poprzez jego niezastosowanie i niewezwanie 

odwołującego  do  wyjaśnień  w  zakresie  dokumentów  złożonych  w  celu  oceny  oferty 

ramach kryterium „Ilość opraw objętych systemem". 

W  związku  z  podniesionymi  zarzutami  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania 

nakazanie zamawiającemu: 

unieważnienie czynności wyboru oferty; 

powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert  poprzez  ponowne  badanie  i  weryfikację 

oferty  o

dwołującego  i  przyznanie  mu  10  punktów  w  ramach  kryterium:  „Ilość  opraw 

objętych systemem"; 

z ostrożności - wezwanie odwołującego, w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, do wyjaśnień 

w zakresie ewentualnych wątpliwości dotyczących dokumentów złożonych w celu oceny 

oferty w ramach kryterium „Ilość opraw objętych systemem"; 

4.  dokonanie  wyboru  oferty  o

dwołującego  jako  najkorzystniejszej  w  ramach  części 

zamówienia: 1,4,5 oraz 7. 

Uzasadniając  podniesione  zarzuty  odwołujący  wskazał  w  szczególności,  że  zamawiający 

piśmie  dotyczącym  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  z  dnia  24  grudnia  2020  r.  podał 

jedynie  informacje  w  zakresie  przyznanej  punktacji  w 

ramach  poszczególnych  kryteriów, 

natomiast 

nie  wskazał  żadnego  uzasadnienia  faktycznego  i  prawnego  oceny  oferty 

o

dwołującego w ramach kryterium „ilość opraw objętych systemem" na 0 pkt. W skutek tego 

zaniechania  odwołujący  nie  był  w  stanie  stwierdzić  dlaczego  w  kryterium  „ilość  opraw 

objętych  systemem”  uzyskał  0  pkt  zamiast  maksymalnej  liczby  10  pkt  i  tym  samym 

merytoryc

znie  ustosunkować  się  do  oceny  zamawiającego  i  przywołać  stosownych 

argumentów  odpierających  ewentualne  stanowisko  zamawiającego,  którego  go  nie  zna. 

Odwołujący  stwierdził,  że  nie  może  w  sposób  pełny  uzasadnić  pozostałych  podniesionych 

przez  siebie  zarzutów  opisanych  w  dalszej  części  odwołania,  a  pozostaje  mu  jedynie 

próbować  przewidzieć  dlaczego  zamawiający  nie  przyznał  mu  10  punktów  w  ramach 

kryterium  „ilość  opraw  objętych  systemem".  Odwołujący  wskazał,  że  wraz  z  ofertą  złożył 

dokument  datowany 

na  dzień  12  listopada  2020  r.  zawierający  informację  w  przedmiocie 

ilości opraw objętych systemem tj. liczbę 79550 sztuk oraz liczby użytkowników systemu tj. 

56  użytkowników.  Z  treści  tego  dokumentu  wynika,  że  odwołujący  spełnił  ww.  kryterium. 


Jednocześnie,  z  najdalej  idącej  ostrożności  odwołujący  wskazał,  że  w  przypadku  gdyby 

jakiekolwiek  zapisy  w  formularzu  cenowym  lub  w  dokumentach  złożonych  wraz  z  ofertą 

budziły  wątpliwości  zamawiającego,  powinien  był  on  wezwać  odwołującego  do  wyjaśnień 

w trybie przepisu art. 87 ust 1 ustawy Pzp. 

II.  Pismem  wniesionym  w  dniu  4  lutego  2021  r.  zamawiający  udzielił  odpowiedzi  na 

odwołanie. Zamawiający uznał odwołanie za niezasadne i wniósł o jego oddalenie. 

Uzasadniając swoje stanowisko zamawiający wskazał w szczególności, że zgodnie z zasadą 

jawności  wynikającą  z  przepisu art.  8  ust.  1  ustawy  Pzp oraz  art.  96  ust.  2 i  3  ustawy  Pzp 

o

dwołujący  miał  możliwość  zapoznania  się  z  wszystkimi  dokumentami  powstałymi  w  toku 

p

ostępowania,  w  szczególności  wszelkimi  protokołami,  w  tym  protokołem  z  otwarcia  ofert 

oraz  z  prac  komisji, 

jak  również  z  protokołem  postępowania.  Odwołujący  od  chwili 

pozyskania  informacji  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  m

iał  możliwość  zwrócenia  się  do 

z

amawiającego  o  udostępnienie  dokumentów  pozwalających  na  zapoznanie  się  ze 

szczegółami  dotyczącymi  braku  uzyskania  przez  niego  punktów  w  ramach  kryterium  „ilość 

opraw  objętych  systemem”.  Zamawiający  stwierdził,  że  pozostawił  wykonawcom  pełną 

dowolność  w  złożeniu  dowodów,  na  podstawie  których  dokonana  została  ocena 

zaoferowanego  systemu  zarządzania  oprawami  oświetleniowymi  w  kryteriach  „Ilość  opraw 

objętych  systemem”  oraz  „liczby  użytkowników  systemu”.  Zgodnie  z  SIWZ  przyznanie 

punktów  zależało  od  precyzyjnego  określenia,  iż  podana  przez  wykonawcę  ilość  opraw 

funkcjonuje w oferowanym przez niego systemie zarządzania. Wykonawca zobligowany był 

do  złożenia  takich  dokumentów,  z  których  jednoznacznie  wynikałoby  spełnienie  kryteriów 

wskazanych przez z

amawiającego. Referencje lub inne dokumenty miały dotyczyć wyłącznie 

konkretnego  systemu,  który  wskazany  został  przez  wykonawcę  w  pkt  16  formularza 

ofertowego.

Natomiast  o

dwołujący,  pomimo  iż  zaoferował  w  formularzu  ofertowym  system 

OWLET  EXEDRA,  załączył  dokumenty  ogólnikowe,  z  których  w  żaden  sposób  nie  można 

wywodzić,  iż  określona  ilość  opraw  funkcjonuje  w  tym  konkretnym  systemie  tj.  wskazanym 

przez o

dwołującego (OWLET EXEDRA). 

III. Przystąpienie do postępowania odwoławczego zgłosiło dwóch wykonawców: wykonawca 

FBSerwis  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w  Warszawie  (po  stronie  odwołującego)  oraz 

wykonawca 

SPIE  Elbud  Gdańsk  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w  Gdańsku  (po  stronie 

zamawiającego). 


Po przeprowadzeniu rozprawy 

z udziałem stron i uczestników postępowania, Krajowa 

Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje. 

Izba ustaliła, co następuje: 

Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi art. 189 ust. 2 

ustawy  Pzp,  skutkujących  odrzuceniem  odwołania,  a  odwołujący  posiadał  legitymację  do 

wniesienia odwołania zgodnie z przepisem art. 179 ust. 1 ustawy Pzp (podlegającą badaniu 

na dzień jego złożenia). 

Na podstawie dokumentacji postępowania Izba ustaliła w szczególności, co następuje: 

Jako  jedno  z  kryterium  oceny  ofert  w  postępowaniu  zamawiający  ustanowił  „Ilość  opraw 

objętych  systemem”.  W  tym  kryterium  oceniana  miała  być  ilość  opraw  objętych  systemem 

zdalnego  zarządzania  oprawami  podana  przez  wykonawcę  w  formularzu  oferty, 

potwierdzona  referencjami  lub  innymi  dokumentami  (pkt  XIV  ust.  3  pkt  3  SIWZ). 

odpowiedzi  na  jedno  z  pytań  do  SIWZ  zamawiający  doprecyzował,  że  referencje  bądź 

inne  dowody  mają  dotyczyć  oferowanego  przez  wykonawcę  systemu  zarządzania 

(odpowiedź na pytanie 1 – pismo zamawiającego z dnia 15 października 2020 r.). 

Zasady przyznawania punktów, po modyfikacji SIWZ z dnia 27 października 2020 r., zostały 

określone w następujący sposób: 

a)  do 5.000 szt. - 0 pkt 

b)  od 5.001 szt. do 10.000 szt. - 2 pkt 

c)  od 10.001 szt. do 15.000 szt. - 4 pkt 

d)  od 15.001 szt. do 20.000 szt. - 6 pkt 

e)  od. 20.001 szt. do 25.000 szt. - 8 pkt 

f) 

powyżej 25.000 szt. - 10 pkt. 

W  treści  formularza  ofertowego  odwołujący  oświadczył,  że  ilość  opraw  objętych  systemem 

zdalnego zarządzania oprawami wynosi 84 340 szt. (pkt 4), a do realizacji zadania zostanie 

zastosowany  system  zarządzania  oprawami:  OWLET  EXEDRA  (pkt  16).  Wraz  z  ofertą 

odwołujący  złożył  oświadczenie  Schréder  Polska  Sp.  z  o.o.  z  dnia  12  listopada  2020  r. 

zawierające  między  innymi  informację  o  ilości  opraw  objętych  systemem,  bez  wskazania 

nazwy tego systemu. 

W  zawiadomieniu  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  zamawiający  podał  między  innymi 

informację  o  nieprzyznaniu  odwołującemu  punktów  w  kryterium  „Ilość  opraw  objętych 

systemem

”,  bez  podania  powodów  dokonania  takiej  oceny  oferty  odwołującego  w  tym 

kryterium. 


Izba zważyła, co następuje: 

Odwołanie zasługuje na uwzględnienie w zakresie zarzutów naruszenia art. 7 ust. 1 i ust. 3 

ustawy Pzp 

w związku z art. 92 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. Jak wskazuje się w orzecznictwie 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  obowiązek  podania  uzasadnienia  faktycznego  i  prawnego, 

którym  mowa  w  ww.  przepisie,  dotyczy  między  innymi  czynności  oceny  ofert 

przyznawania im punktów w poszczególnych kryteriach. Podanie uzasadnienia faktycznego 

i  prawne

go  oceny  ofert  stanowi  realizację  zawartej  w  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  zasady 

przejrzystości (wyrok z dnia 23 stycznia 2020 r. sygn. akt KIO 43/20). Przepis art. 92 ust. 1 

pkt 1 ustawy Pzp 

należy interpretować w ten sposób, że uzasadnienie faktyczne w zakresie 

punktacji  przyznanej  ofertom  w  każdym  kryterium  oceny  ofert  powinno  obejmować 

uzasadnienie,  dlaczego  daną  liczbę  punktów  przyznano  lub  nie  przyznano,  nawet  jeśli 

zamawiającemu  owa  decyzja  wydaje  się  oczywista  i  ewidentna.  Uzasadnienie  to  nie  musi 

być  obszerne,  ale  ma  odzwierciedlać  podstawy  decyzji  zamawiającego.  Ocena  ofert 

ramach  kryteriów  oceny  ofert  jest  jednym  z  najważniejszych  elementów  postępowania, 

skutkujących  wyborem  danej  oferty.  Z  tego  powodu  powinna  być  traktowana,  jeśli  chodzi 

obowiązek  uzasadniania  tej  decyzji,  z  tą  sama  powagą,  co  podanie  podstaw  odrzucenia 

ofert i wyklucze

nia wykonawców z postępowania (wyrok z dnia 6 września 2018 r. sygn. akt 

KIO 1707/18). 

Wypełnienie przez zamawiających ww. obowiązku niewątpliwie służy realizacji 

p

odstawowych  zasad  prowadzenia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego, 

tj. 

zasady zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców oraz zasady 

przejrzystości  (art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp),  oraz  umożliwia  dokonanie  weryfikacji,  czy  oferta 

wykonawcy, któremu udziela się zamówienia, została wybrana zgodnie z przepisami ustawy 

(art. 7 ust. 3 ustawy Pzp). 

W rozpoznanej sprawie zamawiający, zawiadamiając o czynności 

wyboru  oferty  najkorzystniejszej 

nie  podał  uzasadnienia  nieprzyznania  odwołującemu 

punktów  w  kryterium  „Ilość  opraw  objętych  systemem”,  do  czego  był  zobowiązany  na 

podstawie  art.  92  ust.  1 pkt  1  ustawy  Pzp. 

Mając na uwadze powyższe zarzuty naruszenia 

art. 7 ust. 1 i ust. 3 ustawy Pzp 

w związku z art. 92 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp Izba uznała za 

uzasadnione  i  w  konsekwencji  tego  nakazała  zamawiającemu  unieważnienie  czynności 

wyboru oferty najkorzystniejszej w zakresie części 1, 4, 5 oraz 7, a w przypadku dokonania 

ponownej czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w zakresie tych części zawiadomienie 

wykonawców  o  tej  czynności  zgodnie  z art.  92  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp,  w  tym  poprzez 

podanie  uzasadnienia  faktycznego  w  zakresie  punktacji  przyznanej  ofercie  odwołującego 

kryterium  oceny  ofert  „Ilość  opraw  objętych  systemem".  Odnosząc  się  do  argumentacji 

przedstawionej  przez  zamawiającego  należy  dodać,  że  z  obowiązku  nałożonego  na 

zamawiających  na  podstawie  art.  92  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp  nie  zwalnia  okoliczność,  że 


wiedzę  o  powodach  nieprzyznania  punktów  w  ramach  danego  kryterium  wykonawca  może 

pozyskać z innych dokumentów na podstawie art. 96 ust. 3 ustawy Pzp. 

Podnosząc  ww.  zarzuty  odwołujący  wskazywał,  że  z  powodu  zaniechania  przez 

zamawiającego  podania  uzasadnienia  odnośnie  nieprzyznania  mu  punktów  w kryterium 

oceny ofert „Ilość opraw objętych systemem" nie ma możliwości w sposób pełny uzasadnić 

pozostałych zarzutów zawartych w odwołaniu. Uzasadnienie, o którym była mowa powyżej, 

zostało  odwołującemu  podane  dopiero  w  toku  postępowania  odwoławczego,  tj.  w  treści 

odpowiedzi  na  odwołanie  złożonej  po  otwarciu  posiedzenia  niejawnego  z  udziałem  stron, 

a w 

sposób  bardziej  konkretny  –  na  rozprawie.  W  ramach  stanowiska  ustnego 

przedstawionego  na  rozprawie 

odwołujący  nie  był  w  stanie  wykazać  braku  zasadności 

stanowiska  zamawiającego,  tj.  w  szczególności,  że  złożony  wraz  z  ofertą  dokument  na 

potrzeby  dokonania  oceny  w  kryterium 

„Ilość  opraw  objętych  systemem"  (oświadczenie 

z dnia  12  listopada  2020  r.) 

dotyczy  tego  samego  systemu,  co  zaoferowany  w  treści 

formularza  ofertowego

;  że  Owlet  Nightshift,  Owlet  IOT  oraz  Owlet  Exedra  nie  stanowią 

trzech  różnych  systemów,  jak  twierdzi  zamawiający.  Twierdzenia  odwołującego  pozostały 

tym zakresie gołosłowne. Odwołujący nie miał jednak możliwości przygotowania swojego 

stanowiska  oraz  dowodów  mających  na  celu  wykazanie  braku  zasadności  powodów 

nieprzyznania mu punktów w kryterium „Ilość opraw objętych systemem", albowiem powody 

te nie zostały mu przekazane w ramach zawiadomienia o wyborze oferty najkorzystniejszej, 

a  nawet  nie  były  mu  znane  przed  dniem  wyznaczonym  na  rozprawę,  gdyż  odpowiedź  na 

odwołanie  została  złożona  dopiero  na  posiedzeniu  niejawnym  z  udziałem  stron, 

bezpośrednio poprzedzającym otwarcie rozprawy. Mając na uwadze powyższe, Izba uznała, 

ze brak wykazania niezasadności oceny oferty odwołującego w ramach stanowiska ustnego 

przedstawionego 

na rozprawie nie może skutkować oddaleniem odwołania w całości, skoro 

rozpoznając  sprawę  Izba  związana  jest  zakresem  uzasadnienia  zaskarżonej  czynności 

oceny  oferty  przedstawionym  w  zawiadomieniu  zamawiającego,  a  w  tym  przypadku 

uzasadnienie  takie  nie  zostało  w  ogóle  przedstawione  w  terminie  umożliwiającym 

skorzystanie  ze  środków  ochrony  prawnej.  Skoro  zamawiający  nie  podał  powodów 

nieprzyznania odwołującemu punktów w kryterium „Ilość opraw objętych systemem" zgodnie 

z  przepisem  art.  92  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp,  tj.  zawiadamiając  o  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej

, to Izba nie może orzec, że taka ocena oferty odwołującego była zasadna. 

Natomiast  stwierdzone  naruszenie 

przez  zamawiającego  przepisu  z  art.  92  ust.  1  pkt  1 

ustawy  Pzp 

stanowi  naruszenie,  które  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania. 

przypadku  przyznania  odwołującemu  10  punktów  w  ww.  kryterium  w  częściach 

zamówienia,  których  dotyczy  odwołanie,  oferta  odwołującego  może  zostać  uznana  za 

najwy

żej  ocenioną,  a  na  obecnym  etapie  postępowania  nie  można  przewidzieć  jaka 


argumentacja 

i  dowody  zostaną  przedstawione  przez  odwołującego,  gdy  będzie  już  miał 

możliwość skutecznego wniesienia środka ochrony prawnej. 

Mając  na  uwadze,  iż  odwołanie  zostało  wniesione  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej 

dniu 4 stycznia 2021 r., do przedmiotowego postępowania odwoławczego, zgodnie z art. 

92  ust.  2  ustawy  dnia  11  września  2019  r.  Przepisy  wprowadzające  ustawę  -  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.U.  z  2019  poz.  2020  ze  zm.),  znajdują  zastosowanie  przepisy 

ustawy  z  dnia 11  września 2019  r.  -  Prawo zamówień    publicznych (Dz.  U.  z  2019  r.,  poz. 

2019 ze zm.), dalej jako „ustawa Pzp z 2019 r.”.  

Biorąc  pod  uwagę  powyższy  stan  rzeczy,  Izba  orzekła,  jak  w punkcie  pierwszym  i  drugim 

sentencji, na podstawie art. 554 ust. 1 - 3 ustawy Pzp z 2019 r. 

Okoliczność,  że  odwołujący  –  nie  znając  powodów  nieprzyznania  mu  punktów  w  kryterium 

„Ilość  opraw  objętych  systemem"  –  zdecydował  się  na  podniesienie  i  podtrzymywanie 

zarzutów dotyczących nieprawidłowej oceny oferty w tym kryterium (zamiast  ograniczyć się 

do  zarzutów  dotyczących  zaniechania  podania  uzasadnienia  tej  czynności  lub,  działając 

tzw.  ostrożności  procesowej,  podnieść  te  zarzuty  jako  ewentualne,  tj.  podlegające 

rozpoznaniu  n

a  wypadek  uznania  przez  Izbę  niezasadności  zarzutów  dotyczącego 

uzasadnienia)  miała  wpływ  na  orzeczenie  o  kosztach  postępowania  odwoławczego  –  ww. 

zarzuty  zostały  wzięte  pod  uwagę  na  gruncie  §  7  ust.  3  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich 

rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 

r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). Mają to na uwadze, o kosztach postępowania odwoławczego 

Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575 ustawy Pzp z 2019 r. oraz § 7 ust. 2 pkt 1) i ust. 3 

ww. rozporządzenia - obliczając proporcję liczby zarzutów podniesionych w odwołaniu, które 

Izba  uwzględniła,  do  liczby  zarzutów,  których  Izba  nie  uwzględniła,  według  okoliczności 

fakt

ycznych,  do  których  te  zarzuty  się  odnosiły,  tj.  po  pierwsze  do  uzasadnienia 

zawiadomienia  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej,  a  po  drugie  do  dokonanej  oceny  oferty 

odwołującego  w  kryterium  „Ilość  opraw  objętych  systemem”.  Z  tego  powodu  kosztami 

postępowania  Izba  obciążyła  odwołującego  w  części  1/2  i  zamawiającego  w  części  1/2, 

kwotę  stanowiącą  połowę  kosztów  postępowania  odwoławczego  zasądziła  od 

zamawiającego  na  rzecz  odwołującego.  W  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego 

Izba  nie  zaliczyła  kosztów  poniesionych  przez  zamawiającego  tytułem  wynagrodzenia 

pełnomocnika  z  uwagi  na  niezłożenie  rachunku  potwierdzającego  wysokość  poniesionych 

kosztów zgodnie z § 5 pkt 2 ww. rozporządzenia. 

P

rzewodniczący:    …..…………………..