Sygn. akt: KIO 3422/20
POSTANOWIENIE
z dnia 12 stycznia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Beata Konik
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron w dniu 12 stycznia 2021 r. w
Wa
rszawie odwołania wniesionego w dniu 23 grudnia 2020 roku przez Sweco Polska spółkę
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu w postępowaniu prowadzonym
przez zamawiającego Miasto Poznań, w imieniu i na rzecz którego działa Poznańskie
Inwestyc
je Miejskie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedziba w Poznaniu
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje
zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Sweco Polska
spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu
kwoty
zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej
uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i art. 198b ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz.1843) oraz art. 580
ust.1 ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) w związku z art. 92 ust. 1
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo zamówień
publicznych (Dz.U z 2019 r. poz. 2020 ze zm.) na niniejsze postanowienie w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………………….
Sygn. akt: KIO 3422/20
U z a s a d n i e n i e
Poznańskie Inwestycje Miejskie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Poznaniu, działając w imieniu i na rzecz Miasta Poznań (dalej: „Zamawiający”) prowadzi w
trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.
„Kompleksowa przebudowa obiektów Palmiarni Poznańskiej - wykonanie koncepcji, prac
projektowych, dokumentacji towarzyszącej oraz świadczenie usług zgodnie z zakresem
określonym w Umowie, w tym świadczenie usług nadzoru autorskiego (prawo opcji) wraz z
uzyskaniem wykonalnego pozwolenia na budowę”, nr: PIM/08/20/ZP49/2020-258.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 27 sierpnia 2020 r. w Biuletynie
Zamówień Publicznych pod nr 577065-N-2020, a także w dniu 1 września 2020 r. w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2020/S 169-409550.
W postępowaniu tym wykonawca Sweco Polska spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, działający do dnia 3 stycznia 2021 r. jako Sweco
Consulting spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (dalej:
„Odwołujący”) w dniu 23 grudnia 2020 r. złożył odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej wobec niezgodnych z ustawą Pzp czynności i zaniechań Zamawiającego
polegających na:
1. zaniechaniu wykluczenia wyko
nawcy BBC Best Building Consultants spółki z
ograniczoną odpowiedzialnością spółki komandytowej z siedzibą w Warszawie"
(dalej: wykonawca BBC), z przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, pomimo zaistnienia przesłanki wykluczenia (wprowadzenie w błąd
Zamawiającego),
zaniechaniu wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej,
przyznaniu nieprawidłowej liczby punktów w kryterium „doświadczenie personelu
wykona
wcy" dotyczącym Architekta/Głównego projektanta J. K. wskazanego przez
wykonawcę BBC, co doprowadziło do wyboru oferty tego wykonawcy jako
najkorzystniejszej.
W związku z powyższym Odwołujący zarzucił naruszenie:
art. 24 ust. 1 pkt 16, względnie pkt 17 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie wykluczenia
z udziału w postępowaniu wykonawcy BBC pomimo tego, że wykonawca ten w
wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził Zamawiającego
w błąd przy przedstawieniu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki
udziału w postępowaniu lub obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria („kryteria
selekcji"), względnie w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje
wprowadzające w błąd Zamawiającego, mające istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, w
wyniku czego Zamawiający wybrał ofertę wykonawcy BBC jako najkorzystniejszą,
naruszenie art. 87 ustawy Pzp poprzez dokonanie, w wyniku wyjaśnień złożonych
przez wykonawcę BBC poprawy oferty tego wykonawcy w zakresie błędu tej oferty,
który nie stanowił „oczywistej” omyłki pisarskiej lub rachunkowej, co w efekcie
doprowadziło do niedopuszczalnej zmiany oferty złożonej przez wykonawcę BBC,
a w wyniku powyższego naruszenia, naruszenie przepisów art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7
ust. 1 i 3 ustawy Pzp przez przyz
nanie wykonawcy BBC nieprawidłowej liczby
punktów podczas dokonywania oceny
ofert
w
kryterium:
„Doświadczenie
personelu wykonawcy” (niezgodnie z postanowieniami ust. 18.3.1. SIWZ)
zamówienia, co doprowadziło do wyboru oferty wykonawcy BBC jako
najkorzystniejszej.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności polegającej na wyborze oferty wykonawcy BBC jako
najkorzystniejszej,
wykluczenie wykonawcy BBC z postępowania,
ponowne badanie i ocenę ofert złożonych w przedmiotowym postępowaniu,
ewentualnie, na wypadek nieuwzględnienia żądania nakazania wykluczenia
wykonawcy BBC nakazanie zmiany liczby punktów przyznanych wykonawcy BBC w
kryterium „Doświadczenie personelu wykonawcy”,
Ponadto Odwołujący wniósł o zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego według
spisu kosztów, który zostanie przedłożony na rozprawie przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Jak wynika z akt postępowania, do przedmiotowego postępowania odwoławczego
żaden wykonawca nie zgłosił przystąpienia.
Pism
em z dnia 11 stycznia 2021 r. Zamawiający oświadczył, że uwzględnia
odwołanie. Zamawiający wskazał, że przyjmuje za prawidłowe i podziela stanowisko
Odwołującego wskazujące na niezgody z ustawą Pzp wybór oferty wykonawcy BBC, którego
skutkiem są dalsze wskazane w odwołaniu niezgodne z przepisami ustawy czynności i
zaniechania Zamawiającego w prowadzone procedurze. Zamawiający oświadczył ponadto,
że w konsekwencji uwzględnienia odwołania:
1. unieważni wybór oferty najkorzystniejszej z dnia 18 grudnia 2021 r.
2. ponownie przeprowadzi czynność badania i oceny ofert z uwzględnieniem szczegółowej
weryfikacji wszystkich elementów dotyczących oferty i dokumentów złożonych przez BBC
Best Building Consultants spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością spółkę komandytową, w
szczególności z uwzględnieniem okoliczności wskazanych w odwołaniu: (a) z
udokumentowaną weryfikacją wykonanych projektów i ich faktycznego wdrożenia do
realizacji, (b) z udokumentowaną weryfikacją kubatury obiektów w wykonanych projektach
zgodnie z wymogami SIWZ, (c) z udokumentowanym potwierdzeniem udziału Personelu
Wykonawcy w wykonanych projektach:
mających wpływ na ocenę oferty w kryteriach oceny ofert i potencjalny wybór oferty
najkorzystniejszej w procedurze odwr
óconej (w przypadku potwierdzenia wskazanych
okoliczności – skutkujący ewentualnym odpowiednim obniżeniem przyznanych punktów w
kryterium i możliwością zmiany rankingu ofert w procedurze odwróconej),
dotyczących spełniania warunków udziału w postępowaniu związanych z doświadczeniem
osób przewidzianych do realizacji zamówienia (w związku ze złożeniem kompletnych
dokumentów – Wykazu osób do realizacji zamówienia ściśle powiązanego z wykazem
punktowanego doświadczenia Personelu wykonawcy w ramach kryteriów oceny ofert)
z uwzględnieniem możliwości wystąpienia przesłanek dotyczących obligatoryjnego
wykluczenia wykonawcy z postępowania.
Izba wskazuje, że stosownie do treści przepisu art. 186 ustawy Pzp w przypadku
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba
może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz
uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie
wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie
przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje,
powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z
żądaniem zawartym w odwołaniu (vide: art. 186 ust. 2 ustawy Pzp). Jeżeli uczestnik
postępowania odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego,
nie wniesie sprzeciwu co do uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu
przez zamawiającego, Izba umarza postępowanie, a zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu. (vide: art. 186 ust. 3 ustawy Pzp). W przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego części zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych
zarzutów przez odwołującego, Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym
bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do
postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca, który
przystąpił po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części
zarzutów. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w
zakresie uwzględnionych zarzutów (ust. 3a).
Wobec zgłoszonych przez Odwołującego na posiedzeniu z udziałem stron
wątpliwości co do tego, czy odwołanie zostało przez Zamawiającego uwzględnione w
całości, Izba wskazuje co następuje. Z analizy treści uzasadnienia do oświadczenia o
uwzględnieniu odwołania wynika w ocenie Izby, że Zamawiający uwzględnił odwołanie w
całości. Dochodząc do takiego wniosku Izba miała na uwadze konstrukcję zarzutów i
wniosków odwołania, które zostały sformułowane przez Odwołującego w sposób
ewentualny, ponieważ Odwołujący domagał się unieważnienia wyboru oferty
najkorzystniejszej, wykluczenia wykonawcy BBC i ponownego badania i oceny ofert,
ewentualnie wobec nieuwzględnienia żądania nakazania wykluczenia wykonawcy BBC z
postępowania - zmiany liczby punktów przyznanych temu wykonawcy w kryterium
„Doświadczenie personelu wykonawcy”. Dodatkowo Zamawiający wprost oświadczył, że
„przyjmuje za prawidłowe (…) stanowisko Odwołującego wskazujące na niezgodny z ustawą
wybór oferty Wykonawcy BBC (…)”. Zamawiający oświadczył, że unieważni wybór oferty
wykonawcy BBC, oraz dokona ponownego badania i oceny ofert w wyniku którego obniży
punktację przyznaną wykonawcy BBC w kwestionowanym kryterium albo wykluczy
wykonawcę BBC z postępowania, co w ocenie Izby czyni zadość żądaniom Odwołującego
wskazanym w odwołaniu.
Reasumując powyższe, Izba wskazuje, że w sytuacji umorzenia postępowania w
z
wiązku z uwzględnieniem zarzutów, ustawodawca nałożył na Zamawiającego obowiązek
wykonania, powtórzenia lub unieważnienia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Dodatkowo Izba wskazuje, że na nowe czynności Zamawiającego, Odwołującemu
będzie przysługiwać środek zaskarżenia.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 186 ust.
6 pkt 1 ustawy Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
15 marca 2010 r. w spr
awie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 22 maja
2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ……………….….………..