Sygn. akt KIO 3441/20
POSTANOWIENIE
z dnia 7 stycznia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Osiecka
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 7 stycznia 2021 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 grudnia 2020 r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia RDF Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Ostrołęce oraz MPK Pure Home Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w restrukturyzacji z siedzibą w Ostrołęce w postępowaniu
prowadzonym przez
Gminę Różan
postanawia:
O
drzuca odwołanie.
K
osztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia RDF Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Ostrołęce oraz MPK Pure Home Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w restrukturyzacji w Ostrołęce i zalicza w poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero
groszy
), uiszczoną przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia RDF Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Ostrołęce oraz MPK Pure Home Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w
restrukturyzacji z
siedzibą w Ostrołęce, tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Ostrołęce.
Przewodniczący: ………………………………
Sygn. akt KIO 3441/20
U Z A S A D N I E N I E
Gmina Różan, dalej „Zamawiający”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn. Odbieranie i zagospodarowanie
odpadów komunalnych z terenu Gminy Różan. Postępowanie to prowadzone jest na
podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2019 r. poz. ze zm.1843), dalej
„ustawa Pzp”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 27 listopada 2020 r. pod numerem 617212-N-2020.
W dniu
23 grudnia 2020 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia RDF Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ostrołęce oraz
MPK Pure Home Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w restrukturyzacji z siedzibą w
Ostrołęce, dalej „Odwołujący”, wnieśli do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie,
zarzuc
ając Zamawiającemu naruszenie art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w związku z §1 ust. 2
lit. a rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów,
od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii
Europejskiej z dnia 16 grudnia 2019r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 2450) poprzez przeprowadzenie
procedury przetargowej z zaniechaniem
obowiązków wynikających z ww. regulacji
prawnych, tj. obowiązku zamieszczenia ogłoszenia dotyczącego zamówienia publicznego
U
rzędowi Publikacji Unii Europejskiej.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości; stwierdzenie, że zaskarżona
czynność Zamawiającego została dokonana z naruszeniem przepisów ustawy Pzp, które
miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia
oraz
nakazanie powtórzenia zaskarżonej czynności Zamawiającego.
Do postępowania odwoławczego w ustawowym terminie żaden wykonawca
nie przystąpił.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, iż zachodzą przesłanki do odrzucenia
odwołania określone w art. 189 ust. 2 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza kwoty określonej
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Jak ustalono na podstawie akt sprawy
– protokołu postępowania oraz pisma
Zamawiającego z dnia 23 listopada 2020 r., wartość zamówienia jest niższa od kwot
wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp i
wynosi 903.748,68
zł, co stanowi równowartość 211.685,45 euro, Zamawiający nie
przewidział zamówień uzupełniających.
Odwołanie w niniejszej sprawie dotyczyło faktycznie zaniechania opublikowania
ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, choć w petitum
odwołania wskazano, że zostało wniesione od niezgodnej z przepisami czynności
Zamawiającego w zakresie wyboru najkorzystniejszej oferty. Niemniej Odwołujący nie
wskazał zarzutów w odniesieniu do oferty najkorzystniejszej ani żądań w zakresie chociażby
odrzucenia oferty najkorzystniejszej czy też wykluczenia wykonawcy z postępowania o
udzielenie zamówienia.
Izba z urz
ędu na podstawie art. 189 ust. 3 ustawy Pzp na posiedzeniu niejawnym bez
obecności stron dokonała czynności formalnoprawnych i sprawdzających, w wyniku których
stwierdziła, że w tak ustalonym stanie faktycznym przedmiotowe odwołanie podlega
odrzuceniu w oparciu o art. 189 ust. 2 pkt 6 ustawy Pzp.
Zgodnie z art. 189 ust. 2 pkt 6 ustawy Pzp
Izba odrzuca odwołanie jeżeli stwierdzi, że
w postępowaniu o wartości zamówienia mniejszej niż kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, odwołanie dotyczy innych czynności niż określone w
art. 180 ust. 2
. W powołanym art. 180 ust. 2 ustawy Pzp wskazano wyraźnie, iż jeżeli
wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8, odwołanie przysługuje wyłącznie wobec czynności: 1) wyboru trybu negocjacji
bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę; 2) określenia warunków
udziału w postępowaniu; 3) wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie
zamówienia; 4) odrzucenia oferty odwołującego; 5) opisu przedmiotu zamówienia; 6) wyboru
najkorzystniejszej oferty.
Skład orzekający uznał, iż odwołanie dotyczy czynności, wobec których ustawodawca
wyłączył prawo zaskarżenia decyzji Zamawiającego. Odwołanie dotyczy zaniechania
opublikowania ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Z
powodu braku tego typu czynności w katalogu wskazanym w art. 180 ust. 2 ustawy Pzp
stwierdzić należy, iż wobec zastrzeżenia sformułowanego w art. 189 ust. 2, ustawa Pzp nie
przyznaje ochrony prawnej w postaci odwołania odnośnie takiego rozstrzygnięcia. Zarzuty
dotyczące tego typu czynności zdecydowanie nie mieszczą się w katalogu art. 180 ust. 2
ustawy Pzp
, gdzie mowa jest wyraźnie o czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, a tej
dokonanej w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego czynności wykonawca w
odwołaniu nie zakwestionował skutecznie, wskazując na naruszenie art. 11 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp i koncentrując się jedynie na publikacji ogłoszenia w Biuletynie Zamówień
Publicznych, równocześnie nie konstruując żadnych zarzutów względem oferty
najkorzystniejszej.
Izba wskazuje, że stosownie do treści art. 180 ust. 3 ustawy Pzp oraz analogicznie
§ 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. z 2018 r. poz. 1092), odwołanie powinno
wskazywać czynność lub zaniechanie czynności zamawiającego, której zarzuca się
niezgodność z przepisami ustawy, zawierać zwięzłe przedstawienie zarzutów, określać
żądanie oraz wskazywać okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające wniesienie
odwołania. Tym samym należy podkreślić, że właśnie określone w ww. przepisach wymogi
konstrukcyjne odwołania przesądzają, że treść zarzutu nie jest ograniczona wyłącznie do
twierdzeń zawartych we wstępnej części odwołania (petitum), a dotyczy również okoliczności
faktycznych zawartych w sformułowanej przez odwołującego argumentacji. Odwołanie
powinno wyrażać zastrzeżenia wobec dokonanych przez zamawiającego czynności lub
zaniechań, co oznacza obowiązek zaprezentowania przez odwołującego nie tylko podstawy
prawnej takich zastrzeżeń, ale przede wszystkim argumentacji odnoszącej się do
postulowanej oceny. Podsumowując powyższe Izba stwierdza, że to na wykonawcy,
będącym profesjonalistą, spoczywa ciężar przedstawienia w treści odwołania jasnych i
szczegółowych zarzutów zbudowanych z dwóch warstw, tj. prawnej i faktycznej, które
wyznacza
ją granice rozstrzygnięcia Izby, która może orzekać wyłącznie w zakresie zarzutów
zawartych w odwołaniu.
Nadto,
Izba wskazuje, że wykonawca, który kwestionuje w ramach środków ochrony
prawnej
wybór najkorzystniejszej oferty winien w sposób precyzyjny i staranny określić
zarzuty. Powsze
chnie przyjmuje się, że przez zarzuty należy rozumieć zawarte w odwołaniu
okoliczności faktyczne i prawne wskazujące na naruszenie przez zamawiającego
określonych przepisów ustawy Pzp. O ile wskazanie zarzucanych przepisów nie jest bez
znaczenia, o tyle dla skuteczności zarzutu kluczowe znaczenie ma sprecyzowanie, na czym
polega ich naruszenie w konkretnym przypadku, co wymaga
dostatecznie szczegółowego
opisania działania lub zaniechania zamawiającego. Izba stwierdziła, że na postawie
ogólnego stwierdzenia, że odwołanie zostało wniesione od niezgodnej z przepisami
czynności Zamawiającego w zakresie wyboru najkorzystniejszej oferty, nie sposób stwierdzić
na jakiej podstaw
ie Odwołujący przypuszcza powyższe, skoro w treści odwołania
koncentruje się jedynie na czynności związanej z publikacją ogłoszenia o zamówieniu.
Biorąc pod uwagę powyższe wywody Izby oraz wartość szacunkową przedmiotowego
zamówienia, z powodu braku tego typu czynności w katalogu z art. 180 ust. 2 ustawy Pzp
stw
ierdzić należy, iż wobec zastrzeżenia sformułowanego w art. 180 ust. 2, ustawa nie
przyznaje ochrony prawnej w postaci odwołania odnośnie takiej czynności. Tym samym
zasadne stało się odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 6 ustawy Pzp.
Uwzg
lędniając powyższe, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie drugie i art. 189 ust. 2
pkt 6 w zw. z art. 180 ust. 2 ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie
art. 192 ust. 9 oraz art. 192 ust. 10
Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy
§ 3 i 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania ( Dz.U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący:
………………………………