Sygn. akt: KIO 3444/21
WYROK
z dnia 8 grudnia 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Justyna Tomkowska
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 grudnia 2021 roku w Warszawie
odwołania
wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 listopada 2021 roku przez
wykonawcę
Nuctech
Warsaw
Company
Limited
Spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (Odwołujący)
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Skarb Państwa, Izbę Administracji
Skarbowej w Olsztynie z siedzibą w Olsztynie
przy udziale wykonawcy
Multicontrol Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Warszawie, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie Zamawiającego
orzeka:
1. O
ddala odwołanie w całości;
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego – Nuctech Warsaw Company Limited
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnastu
tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego – Nuctech Warsaw Company
Limited Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie tytułem
wpisu od odwołania,
zasądza od Odwołującego - Nuctech Warsaw Company Limited Spółka
z ogranic
zoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie na rzecz – Zamawiającego
Skarbu
Państwa, Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie z siedzibą w Olsztynie
k
wotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzech tysięcy sześciuset złotych 00/100 groszy) stanowiącą
uzasadnione k
oszty Strony poniesione tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz.U.2021 r., poz. 1129 ze zmianami) na niniejszy wyrok -
w terminie 14 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
……………………………
Sygn. akt KIO 3444/21
UZASADNIENIE
Zamawiający: Izba Administracji Skarbowej w Olsztynie z siedzibą w Olsztynie,
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Doposażenie Oddziału
Celnego w Korszach w stacjonarne urządzenie rentgenowskie do prześwietlania wagonów
kolejowych wraz z montażem i instalacją oraz budową infrastruktury towarzyszącej”,
ogłoszenie o zamówieniu opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr 2021/S
162-426368 z dnia 23 sierpnia 2021 r.
Dnia 25 listopada 2021 roku do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie,
w prowadzonym postępowaniu, na podstawie art. 513 pkt 1) i pkt 2) ustawy Prawo zamówień
publicznych ( Dz. U. z 2021r., poz. 1129 ze zmianami, dalej jako „PZP”) i art. 505 ust. 1 PZP
w związku z art. 515 ust. 1 pkt 1 lit. a) PZP odwołanie złożył wykonawca Nuctech Warsaw
Company Limited Sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, dalej
jako
„Odwołujący”.
O
dwołanie złożono wobec czynności podjętych przez Zamawiającego, polegających
na
wyborze
jako
najkorzystniejszej
oferty
Multicontrol
Sp
ółka z ograniczoną
o
dpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, zaniechaniu wykluczenia tego wykonawcy
z p
ostępowania oraz zaniechaniu odrzucenia jego oferty.
Odwołujący zarzucał naruszenie:
art. 109 ust. 1 pkt 8 PZP poprzez jego niezastosowanie i zaniechanie wykluczenia
Multicontrol z p
ostępowania z uwagi na wprowadzenie Zamawiającego w błąd co do
informacji dotyczących spełnienia warunków udziału w postępowaniu, tj. dysponowania
osobą na stanowisko Kierownika budowy (zgodnie z warunkiem udziału w postępowaniu
wynikającym z rozdziału XIX ust. 2 pkt 2.4 ppkt 2a Specyfikacji Warunków Zamówienia,
„SWZ”), gdyż z treści przedstawionych przez Multicontrol dokumentów nie wynika prawo do
dysponowania
przez
Multicontrol
A.
J.
na
stanowisko
Kierownika
budowy,
co w konsekwencji spowodowało zaniechania odrzucenia oferty Multicontrol na podstawie
art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) PZP,
ewentualnie na wypade
k nieuwzględnienia zarzutu nr 1., art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c)
PZP poprzez jego niezastosowanie i zaniechanie odrzucenia oferty Multicontrol
z p
ostępowania, mimo że Multicontrol nie wykazał spełnienia warunku udziału
w p
ostępowaniu określonego w rozdziale XIX ust. 2 pkt 2.4 ppkt 2a SWZ, tj. wykazania
dysponowani osobą na stanowisko Kierownika budowy,
ewentualnie, na wypadek nieuwzględnienia zarzutu 2., art. 128 ust. 1 PZP
w zw. z art. 16 ust. 1 PZP poprzez jego niezastosowanie i zaniechanie wezwania Multicontrol
do uzupełnienia i wykazanie spełnienia warunku udziału w postępowaniu wynikającego
z rozdziału XIX ust. 2 pkt 2.4 ppkt 2a SWZ,
art. 226 ust. 1 pkt 5 PZP poprzez jego niezastosowanie i zaniechanie odrzucenia
oferty Multicontrol z p
ostępowania, mimo że nie wskazał on wersji oferowanego urządzenia
RTG, podczas gdy zgodnie z rozdziałem XXIV ust. 4 pkt 1 SWZ Zamawiający wymagał
przedstawieni
a takich informacji w treści oferty, co w konsekwencji powinno skutkować
odrzuceniem oferty Multicontrol,
5. art. 128 ust. 1 PZP w zw. z art. 16 ust. 1 PZP poprzez jego niezastosowanie i zaniechanie
wezwania Multicontrol do uzupełnienia i wykazanie spełnienia warunku udziału
w postępowaniu wynikającego z rozdziału XIX ust. 2 pkt 2.2 SWZ, tj. zezwolenia Prezesa
Państwowej Agencji Atomistyki, na uruchamianie oferowanego urządzenia na terenie
Rzeczpospolitej Polskiej, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 10 ustawy P
rawo atomowe, gdyż
przedstawiona przez Multicontrol decyzja Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki nie
do
tyczy urządzenia oferowanego w tym postępowaniu,
6. art. 239 ust. 1 PZP poprzez wybór jako najkorzystniejszej oferty Multicontrol, podczas gdy
oferta t
a podlega odrzuceniu, natomiast oferta Odwołującego w świetle kryteriów oceny ofert
jest ofertą najkorzystniejszą i powinna zostać wybrana jako oferta najkorzystniejsza
w p
ostępowaniu.
Odwołujący wnosił o:
nakazanie Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej
w p
ostępowaniu,
nakazanie Zamawiającemu przeprowadzenia ponownego badania i oceny ofert
złożonych w postępowaniu, i wykluczenie Multicontrol z postępowania i odrzucenie jego
oferty;
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów doradztwa prawnego, według norm przepisanych i zgodnie
z fakturą przedstawioną przez Odwołującego na rozprawie.
Wartość przedmiotu zamówienia objętego postępowaniem przekracza progi unijne.
Zamawiający poinformował wykonawców o wyborze oferty najkorzystniejszej w dniu 15
listopada 2021 roku. O
dwołanie zostało zatem wniesione w wymaganym przepisami PZP
dziesięciodniowym terminie. Odwołujący uiścił wpis od odwołania na rachunek UZP.
Kopia odwołania została prawidłowo przekazana Zamawiającemu.
Odwołujący wskazał, że jest uprawniony do wniesienia odwołania, ponieważ ma
interes w uzyskaniu zamówienia publicznego objętego postępowaniem, a w wyniku
naruszenia przez Zamawia
jącego wskazanych przepisów PZP, interes Odwołującego jako
zainteresowanego uzyskaniem zamówienia doznał uszczerbku. Multicontrol powinien zostać
wykluczony z p
ostępowania, a jego oferta podlega odrzuceniu. Tym samym, to Odwołujący
złożył najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu. Gdyby nie naruszenia Zamawiającego
wskazane w odwołaniu, oferta Odwołującego zostałaby wybrana jako najkorzystniejsza.
Odwołujący uzyskałby zamówienie i osiągnąłby zakładany zysk z jego realizacji. W związku
z powyższym, Odwołujący może ponieść szkodę w związku z naruszeniem przez
Zamawiającego przepisów PZP.
W uzasadnieniu zarzutów Odwołujący wskazał, że Zamawiający prowadzi
p
ostępowanie, którego przedmiotem jest doposażenie Oddziału Celnego w Korszach
w stacjonarne urządzenie rentgenowskie do prześwietlania wagonów kolejowych wraz
z montażem i instalacją oraz budową infrastruktury towarzyszącej.
W p
ostępowaniu zostały złożone dwie oferty – Odwołującego oraz Multicontrol.
W dniu 15 listopada 2021 roku Zamawiający poinformował o wyborze oferty
Multicontrol jako najkorzystniejszej w p
ostępowaniu.
W ramach warunku udziału w postępowaniu dysponowania osobą na stanowisko
Kierownika budowy w rozdziale XIX ust. 2.3. pkt 1. ppkt 2) a) SWZ wymagał, jako warunek
udziału w postępowaniu, aby wykonawca wykazał, że dysponuje osobą na stanowisko
Kierownika budowy. Zamawiający przedstawił szczegółowe wymagania na temat
doświadczenia i uprawnień dla tej osoby.
Multicontrol w wykazie osób (zarówno z dnia 11.10.2021 r., jak i z dnia 25.10.2021 r.)
wskaz
ał, że na to stanowisko dysponuje A. J.. Jednocześnie jako podstawę dysponowania
wskazał zobowiązanie podmiotu trzeciego – Dynamik M. P. („Dynamik”). Multicontrol, wraz z
ofertą
złożył
umowę
z
dnia
września
r.
(„Umowa”)
z Dynamik, na podstawie której Dynamik udostępnił Multicontrol swoje zasoby. Z treści
jednak Umowy nie wynika, aby Dynamik udostępnił Multicontrol A. J. na stanowisko
Kierownika budowy. Z § 1 ust. 2 Umowy bowiem wynikają wprost osoby udostępnione przez
Dynamik na rzecz Multicontrol.
Wśród tych osób nie została wymieniona A. J.. Oznacza to
zatem, że Multicontrol nie dysponuje A. J. na stanowisko Kierownika budowy.
Powyższe oznacza, że Multicontrol wprowadził Zamawiającego w błąd w zakresie
dysponowania A. J. na stanowisko Kierownika
budowy. Z żadnego dokumentu złożonego
przez Multicontrol nie wynika bowiem, aby Dynamik taką osobę udostępnił Multicontrol.
Wprost z Umowy wynika, że Dynamik na stanowisko Kierownika budowy udostępnił R. C..
Pomimo takiego jednoznacznego oświadczenia Dynamik, Multicontrol w obu złożonych
wykazach osób konsekwentnie wskazuje A. J. jako osobę na to stanowisko, oświadczając
przy tym, że jest to osoba udostępniona przez Dynamik.
Co istotne, w toku p
ostępowania Multicontrol złożył aneks nr 1 do Umowy, zgodnie
z którym zmieniona została osoba na stanowisko Kierownika robót w branży teletechnicznej.
Aneks nr 1 do Umowy został zawarty w dniu 2 listopada 2021 r., co wynika z daty jego
podpisania przez strony. Zgodnie z pkt
4 aneksu nr 1 do Umowy, w pozostałym zakresie
aktualna pozostaje treść Umowy ustalona w dniu 20 września 2021 r. Oznacza to zatem, że
do dnia 2 listopada
2021 r. nie został zawarty żaden inny aneks do Umowy, co potwierdza
w konsekwencji, że na dzień upływu terminu składania ofert Dynamik nie udostępnił
Multicontrol A. J.
. Tym samym nie jest prawdą, aby Multicontrol dysponował A. J. na
podstawie
zobowiązania
Dynamik
do
udostępnienia
zasobów
(w tym przypadku Umowy).
Multicontrol zatem przedstawił Zamawiającemu nieprawdziwe informacje dotyczące
dysponowania A. J.
, a takiemu działaniu wykonawcy należy przypisać znamiona rażącego
niedbalstwa. A. J.
nie została przez Dynamik udostępniona Multicontrol. Skoro natomiast
Multicontrol został udostępniony inny pracownik (czy też współpracownik) Dynamik – R. C.,
Multicontrol
mógł
skorzystać
z doświadczenia tej osoby celem wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
Multicontrol powinien wiedzieć jakie zasoby są mu udostępniane przez Dynamik.
Wykonawca nie jest natomiast uprawniony do rozszerzania uzy
skanego udostępnienia
zasobów. Jednocześnie zasady należytej staranności nakładają na każdego wykonawcę
weryfikację składanych oświadczeń. Oczywiste jest zatem sprawdzenie przez Multicontrol
jakie osoby zostały mu udostępnione przez podmiot trzeci. Skoro zatem Dynamik nie
udostępnił Multicontrol A. J., Multicontrol nie był uprawniony do podania jej jako osoby na
stanowisko Kierownika budowy. Natomiast przy zachowaniu należytej staranności
Multicontrol nie powinien oświadczać w wykazie osób, że stanowisko Kierownika budowy
będzie pełnić A. J..
Multicontrol
zatem wskazało na stanowisko Kierownika budowy osobę, która
wykracza poza udostępnione mu zasoby, co w konsekwencji doprowadziło do wadliwego
przyjęcia przez Zamawiającego, że Multicontrol wykazał spełnienie warunków udziału
w postępowaniu.
W konsekwen
cji spełniły się podstawy wykluczenia Multicontrol z postępowania na
podstawie art. 109 ust. 1 pkt 8 PZP, co skutkować powinno odrzuceniem oferty tego
wykonawcy zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) PZP.
Powyżej opisane okoliczności faktyczne oznaczają również, że Multicontrol nie
wykazał również, że spełnia warunki udziału w postępowaniu w zakresie dysponowania
osobą na stanowisko Kierownika budowy. Dynamik nie udostępniło Multicontrol A. J., a tym
samym Multicontrol nie wykazało, że dysponuje lub będzie dysponować tą osobą. W
konsekwencji Multicontrol nie wykazał spełnienia warunku udziału wynikającego
z rozdziału XIX ust. 2.3. pkt 1. ppkt 2) a) SWZ, co oznacza, że oferta Multicontrol powinna
zostać odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 ppkt b) PZP.
Jedynie z ostrożności procesowej, Odwołujący podnosił zarzut ewentualny
polegający na zaniechaniu wezwania Multicontrol do uzupełnienia w zakresie wykazania
spełnienia warunków udziału w postępowaniu, tj. naruszenia art. 128 ust. 1 PZP. Odwołujący
zaznacz
ył jednocześnie, że Multicontrol był już wezwany do uzupełnienia spełnienia
warunków udziału w postępowaniu w zakresie dysponowania wymaganym przez
Zamawiającego personelem, a tym samym Multicontrol nie powinien być wezwany ponownie
do uzupełnienia lub poprawienia wykazu osób.
Brak
wskazania wersji oferowanego urządzenia
Oferta Multicontrol
zdaniem Odwołującego podlega odrzuceniu ze względu na to, że
jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia, treścią SWZ.
Zgodnie z
rozdziałem XXIV ust. 4 pkt 1 SWZ „Wykonawca ma obowiązek wskazać
w Formularzu ofertowym producenta oraz model i wersję (jeżeli dany model występuje
w wielu wersjach) oferowanego urządzenia RTG. W przypadku, gdy Wykonawca nie wskaże
producenta lub modelu
lub wersji (jeżeli dany model występuje w wielu wersjach)
oferowanych urządzeń Zamawiający odrzuci ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy
Pzp, z zastrzeżeniem art. 223 ustawy Pzp”.
W Formularzu ofe
rtowym został określony jedynie model oferowanego urządzenia,
tj.
„Producent/Model/Wersja urządzenia rentgenowskiego: Multicontrol Sp. z o.o., Canis”.
Z powszechnie dostępnych natomiast informacji wynika jednoznacznie, że
urządzenie rentgenowskie Multicontrol - Canis jest oferowane w różnych wersjach oraz
wariantach technicznych. Podstawowym rozróżnieniem urządzenia oferowanego przez
Multicontrol jest jego przeznaczenie. Istnieje bowiem wersja znajdująca zastosowanie do
kontroli pojazdów drogowych oraz wersja do kontroli pojazdów kolejowych. Informacje te
wynikają chociażby z oficjalnej strony internetowej Multicontrol, na której można znaleźć
następującą informację: „W ofercie firmy znajduje się zarówno wersja modułowego systemu
suwnicowego (tzw. gantry
) do kontroli pojazdów na przejściach granicznych i kontenerów
cargo oraz stacjonarny system do kontroli wagonów kolejowych.” Wersja gantry była
oferowana przez Multiconsult w innym postępowaniu.
Ponadto Multicontrol, będący producentem urządzenia, wskazuje na swojej stronie
internetowej, że „Dwuenergetyczny akcelerator dedykowany do systemu MultiControl CANIS
umożliwia płynną zmianę energii wiązki w czasie rzeczywistym w pełnym zakresie energii,
tj. od 2MeV do 9MeV”. Urządzenie posiada również różne wersje, w zależności od
posiadanych p
arametrów technicznych, np. wariant 6/9 MeV (oferowany na stronie
internetowej Multicontrol) albo wariant 4/6 MeV (zgodnie z informacją na stronie Narodowego
Centrum Badań Jądrowych, współproducenta urządzenia Canis – Załącznik nr 4d).
Odwołujący wyjaśnił, że akcelerator oznaczony jako „6/9 MeV” albo „9/6 MeV”
oznacza akcelerator emitujący naprzemiennie niską i wysoką energię o wartościach
odpowiednio 6 MeV i 9 MeV. Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku innych wartości
np. „4/6 MeV”. We wszystkich postępowaniach dot. urządzeń kolejowych zamawiający
wymagali, aby akcelerator emitował naprzemiennie niską i wysoką energię. Oznacza to
zatem, że urządzenia RTG oferowane przez wykonawców powinny umożliwiać emisję
energii o
wartościach oczekiwanych przez zamawiającego w konkretnym postępowaniu. Tym
samym wykonawcy powinni zaoferować różne wersje urządzenia w zależności od oczekiwań
zamawiających. Multicontrol natomiast ograniczył się do podania modelu urządzenia,
pomimo tego
że powinien był podać wersję urządzenia umożliwiającą sprawdzenie czy
wymagania Zamawiającego odnoszące się do rodzaju urządzenia i emitowanej energii
zostały spełnione, gdyż z nazwy modelu Canis taka weryfikacja jest niemożliwa.
W innych postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego Multicontrol
doprecyzowywał wersję urządzenia. Potwierdza to między innymi treść oferty złożonej przez
Multicontrol w postępowaniu pn. „Na dostawę nowego urządzenia rentgenowskiego do
prześwietlania pojazdów wraz z instalacją i montażem oraz budową infrastruktury
towarzyszącej na terenie drogowego przejścia granicznego w Terespolu”, numer
referencyjny 0601-
ILZ.260.11.2020. Z formularza ofertowego, z rubryki dotyczącej modelu
i typu urządzenia RTG, wynika, że Multicontrol zaoferował dostawę urządzenia RTG Canis
w wersji gantry - CANIS / GANTRY.
Multicontrol dotychczas oferował urządzenie Canis w wersji wyposażonej
w akcelerator radiograficzny Lillyput 4/6. Takie urządzenie zostało zaoferowane w ramach
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Dostawa i montaż skanera do
prześwietlania wagonów kolejowych wraz z podstawową infrastrukturą na kolejowym
przejściu
granicznym
Kuźnica
Białostocka
–
Grodno”,
numer
referencyjny:
OK-III.272.10.2018. Obecnie, zgodn
ie z ofertą Multicontrol, urządzenie jest wyposażone
w akcelerator radiograficzny Lillyput 6/9i Narodowego Centrum Badań Jądrowych. Oznacza
to zatem, że w tym postępowaniu zostało zaoferowane inne urządzenie niż w postępowaniu
Kuźnica Białostocka – Grodno. Natomiast zmianie nie uległa nazwa urządzenia, bowiem
w obu postępowaniach Multicontrol zaoferował model Canis bez jakiegokolwiek określenie
jego wersji.
To w ocenie Odwołującego potwierdza, że urządzenie rentgenowskie Canis,
oferowane przez Multicon
trol, występuje w różnych wersjach – zbudowane w oparciu o różne
akceleratory.
Zamawiający wymagał, by „Wykonawca ma obowiązek wskazać w Formularzu
ofertowym producenta oraz model i wersję (jeżeli dany model występuje w wielu wersjach)
oferowanego urządzenia RTG.” Niewątpliwie Zamawiający wymagał zatem precyzyjnego
podania modelu i wersji oferowanego przez wykonawców urządzenia celem ustalenia
faktycznie jakie urządzenie zostanie mu dostarczone. Z Formularza ofertowego złożonego
przez Multicontrol p
owyższe nie wynika. Co więcej, biorąc pod uwagę informacje dostępne
na stronie internetowej Multicontrol lub w innych postępowaniach, Zamawiający nie wie jakie
urządzenie zostanie mu dostarczone przez Multicontrol. Oznacza to, że Multicontrol pomimo
występowania różnych wersji oferowanego urządzenia nie wskazał odpowiedniej wersji
w Formularzu ofertowym. Dlatego też, zgodnie z postanowieniami SWZ jego oferta powinna
podlegać odrzuceniu.
Zezwolenie Prezesa
Państwowej Agencji Atomistyki
Zgodnie z warunkami
udziału w postępowaniu Zamawiający wymagał wykazania, że
wykonawca posiada zezwolenie Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki na uruchamianie
oferowanego urządzenia na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 10
ustawy Prawo atomowe (Dz.U. z 2021 r., poz. 623 ze zm.) -
(rozdział XIX, ust. 2, pkt 2.2
SWZ).
Multicontrol przedłożył zezwolenie nr D-20977 wydane przez Prezesa Państwowej
Agencji Atomistyki z 7 stycznia 2019 r.
To samo zezwolenie zostało również złożone przez Multicontrol w ramach realizacji
umowy zawartej w
postępowaniu Kuźnica Białostocka – Grodno. Zgodnie natomiast
z dokumentacją postępowania Kuźnica Białostocka – Grodno, w szczególności Deklaracją
zgodności WE z 1 sierpnia 2018 r., Deklaracją WE z 10 sierpnia 2018 r. i Deklaracją
producenta z 10 sierpnia 2018 r.,
Multicontrol dostarczył wówczas urządzenie działające w
oparciu o akcelerator radiograficzny Lillyput 4/6.
W tym p
ostępowaniu natomiast Multicontrol zaoferował urządzenie zaopatrzone
w akcelerator radiograf
iczny Lillyput 6/9i (deklaracja WE z 23 września 2021 r.).
W związku z powyższym zezwolenie nr D-20977 przez Prezesa Państwowej Agencji
Atomistyki
z 7 stycznia 2019 r. dotyczy urządzenia Canis w wersji jednak wyposażonej
w akcelerator radiograficzny Lillyput 4/6. Z kolei, zgodnie z art. 5 ust. 9 Ustawy Prawo
atomowe Kierownik jednostki organizacyjnej jest obowiązany zgłaszać organowi
wydającemu zezwolenie wszelkie zmiany danych określonych w zezwoleniu. Zmiana tak
kluczowego elementu jakim jest akceler
ator powinna być zgłoszona, a zezwolenie powinno
zostać na tej podstawie zmienione. W postępowaniu o wydanie zezwolenia, które mają
odpowiednie zastosowanie także do jego zmiany (art. 5 ust. 7c Prawa atomowego)
konieczne jest między innymi podanie maksymalnej aktywności lub stężenia
promieniotwórczego izotopów promieniotwórczych, typu urządzeń zawierających źródło
promieniotwórcze lub typu urządzeń wytwarzających promieniowanie jonizujące. Multicontrol
zmieniając akcelerator, czyli urządzenie wytwarzające promieniowanie jonizujące,
w urządzeniu Canis powinien uzyskać nowe zezwolenie od Prezesa Państwowej Agencji
Atomistyki lub zawnioskować o zmianę dotychczasowego zezwolenia. Złożone natomiast
zezwolenie przez Multicontrol dotyczy
innej wersji urządzenia, tj. wyposażonej w akcelerator
radiograficzny Lillyput 4/6. Takie urządzenie nie jest przedmiotem oferty Multicontrol.
W związku z powyższym, Multicontrol powinien zostać wezwany do uzupełnienia
zezwolenia Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki, na uruchamianie oferowanego
urządzenia
W świetle powyższych argumentów, zdaniem Odwołującego zarzuty odwołania są
zasadne i zasługują na uwzględnienie.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron i Uczestnika postępowania
odwoławczego, na podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego oraz
oświadczeń i stanowisk Stron i Uczestnika postępowania, Krajowa Izba Odwoławcza
ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania, odwołanie nie zawierało braków formalnych i mogło zostać rozpoznane
merytorycznie.
Izba ustaliła, że Wykonawca wnoszący odwołanie wykazał interes w korzystaniu ze
środków ochrony prawnej. Wykonawca jest podmiotem zainteresowanym udziałem
w postępowaniu i uzyskaniem zamówienia, złożył ofertę. Proces badania i oceny ofert
przeprowadzony przez Zamawiającego i wybór jako najkorzystniejszej oferty innego
wykonawcy, zaniechanie wykluczenia tego wykonawcy i odrzucenia jego oferty,
uniemożliwia
Odwołującemu uzyskanie zamówienia i może również skutkować poniesieniem szkody przez
Odwołującego.
Do postępowania odwoławczego zgłoszenie przystąpienia po stronie Zamawiającego
złożył wykonawca Multicontrol Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie
. Izba potwierdziła skuteczność zgłoszonego przystąpienia.
Zamawiający i Przystępujący złożyli stanowiska pisemne, w których zgodnie wnosili
o oddalenie odwołania w całości jako bezzasadnego.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Zgodnie z rozdziałem XIX SWZ – Warunki udziału w postępowaniu – Zamawiający
wymagał, by Wykonawcy ubiegający się o udzielenie zamówienia dysponowali lub będą
dysponować w okresie wykonywania zamówienia i skierują do jego realizacji:
a)
min. jedną osobą, która będzie pełnić funkcję Kierownika budowy spełniającą łącznie
następujące wymagania:
posiadającą uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi
w specjalności konstrukcyjno – budowlanej bez ograniczeń lub odpowiadające im
równoważne uprawnienia budowlane wydane na podstawie wcześniej obowiązujących
przepisów, a w przypadku Wykonawców zagranicznych – uprawnienia budowlane do
kierowania robotami równoważne do wyżej wskazanych;
która w okresie ostatnich 5 lat przed terminem składania ofert pełniła funkcję
kierownika budowy przy realizacji roboty budowlanej polegającej na budowie lub
przebudowie obiektu budowlanego obejmującej co najmniej branże: ogólnobudowlaną,
konstrukcyjną, sanitarną elektryczną i teletechniczną o wartości robót co najmniej 5.000.000
złotych brutto.
Z rozdziału XX SWZ wynikało, że w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału
w postępowaniu Wykonawca mógł polegać na zdolnościach zawodowych lub technicznych
innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nim stosunków
prawnych.
Wykonawca nie m
ógł, po upływie terminu składania ofert, powoływać się na zdolności
lub sytuację podmiotów udostępniających zasoby, jeżeli na etapie składania ofert nie polegał
on w danym zakresie na zdolnościach lub sytuacji podmiotów udostępniających zasoby.
W odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub
doświadczenia Wykonawcy mogli polegać na zdolnościach podmiotów udostępniających
zasoby,
jeśli podmioty te wykonają roboty budowlane lub usługi, do realizacji których te
zdolności są wymagane.
Wykonawca, który polegał na zdolnościach lub sytuacji podmiotów udostępniających
zasoby, składał wraz z ofertą, zobowiązanie podmiotu udostępniającego zasoby do oddania
mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji danego zamówienia lub inny
podmiotowy środek dowodowy potwierdzający, że Wykonawca realizując zamówienie,
będzie dysponował niezbędnymi zasobami tych podmiotów.
Zobowiązanie podmiotu udostępniającego zasoby lub inny środek dowodowy,
potwierdza
ć miało, że stosunek łączący Wykonawcę z podmiotami udostępniającymi zasoby
gwarantuje rzeczywisty dostęp do tych zasobów oraz określa w szczególności:
zakres dostępnych Wykonawcy zasobów podmiotu udostępniającego zasoby;
sposób i okres udostępnienia Wykonawcy i wykorzystania przez niego zasobów
podmiotu udostępniającego te zasoby przy wykonywaniu zamówienia;
czy i w jakim zakresie podmiot udostępniający zasoby, na zdolnościach którego
Wykonawca polega w odniesieniu do warunków udziału w postępowaniu dotyczących
wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia, zrealizuje roboty budowlane lub
usługi, których wskazane zdolności dotyczą.
Rozdział XXIII SWZ stanowił, że Zamawiający przed wyborem najkorzystniejszej
oferty wezwie wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia
w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 10 dni, aktualnych na dzień złożenia
podmiotowych środków dowodowych. Jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia
odpowiedniego przebiegu postępowania o udzielenie zamówienia, zamawiający może na
każdym etapie postępowania, wezwać wykonawców do złożenia wszystkich lub niektórych
podmiotowych środków dowodowych aktualnych na dzień ich złożenia. Jeżeli zachodzą
uzasadnione podstawy do uznania, że złożone uprzednio podmiotowe środki dowodowe nie
są już aktualne, zamawiający może w każdym czasie wezwać wykonawcę lub wykonawców
do złożenia wszystkich lub niektórych podmiotowych środków dowodowych aktualnych na
dzień ich złożenia.
W celu potwierdzenia spełniania przez Wykonawcę warunków udziału
w postępowaniu, Wykonawca, na wezwanie o którym mowa w ust. 1, będzie obowiązany do
złożenia następujących dokumentów:
a)
zezwolenia
Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki, na uruchamianie na
terenie Rzeczpospolitej Polskiej oferowanego Urz
ądzenia RTG zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 10
ustawy Prawo atomowe (Dz.U. z 2021 r., poz. 623 z późn. zm.);
(…)
f)
wykazu osób, skierowanych przez Wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego
wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnień, doświadczenia
i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu
wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi
osobami sporządzonego zgodnie z Załącznikiem Nr 5 do SWZ – w odniesieniu do warunku
określonego w rozdziale XIX pkt 2.2. 4 ppkt. 2 lit a-h SWZ.
Przystępujący złożył wraz z ofertą umowę zawartą między Wykonawcą a M. P.
prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą Dynamik.
W punkcie VII.
Złożonej umowy Dynamik potwierdzał, że dysponuje doświadczeniem,
o którym mowa w SWZ, osobami, o których mowa w SWZ oraz posiada zdolności, wiedzę
i zasoby ludzkie, techniczne, w tym sprzętowe, organizacyjne oraz finansowe niezbędne do
zrealizowania robót budowlanych objętych Zamówieniem. W punkcie VIII. Dynamik
oświadczył, że złożył Mulicontrol ofertę na wykonanie robót budowlanych objętych
z
amówieniem.
W punkcie IX. p
odano, że celem umowy jest zobowiązanie się przez Dynamik wobec
Multicontrol do oddania jej do dyspozycji należących do niego zasobów, w szczególności
w zakresie osób, sprzętu, wiedzy, doświadczenia, środków technicznych, organizacyjnych
i finansowych na potrzeby realizacji z
amówienia oraz wykazanie, że Multicontrol będzie
dysponowała zasobami Dynamik w toku realizacji umowy dotyczącej zamówienia zawartej
w wyniku rozstrzygnięcia przetargu w ten sposób, że Dynamik wykona na zlecenie
Multicontrol roboty budowlane objęte Zamówieniem.
Następnie w § 1 określono, że Dynamik M. P. zobowiązuje się do udzielenia
Multicontrol swoich za
sobów, w szczególności w zakresie osób, pracowników, sprzętu,
wiedzy, doświadczenia, środków technicznych, organizacyjnych i finansowych na potrzeby
realizacji robót budowlanych objętych zamówieniem. W § 1 ust. 2 wymieniono osoby na
poszczególne stanowiska, w przypadku a) osoby, która będzie pełnić funkcję Kierownika
budowy był to Pan R. C. – dysponowanie na podstawie Umowy zlecenia.
Wskazano, że zasoby Dynamik, w tym osoby, zatrudnieni pracownicy, sprzęt, wiedza,
doświadczenie, środki techniczne, organizacyjne i finansowe zostaną udostępnione
Multicontrol w ten sposób, że Dynamik M. P. wykona na zlecenie Multicontrol roboty
budowlane objęte zamówieniem, Dynamik działał w ramach realizacji Zamówienia jako
wykonaw
ca robót budowlanych w pełnym zakresie i zrealizuje roboty budowlane objęte
Zamówieniem w całości, zobowiązuje się do uczestniczenia w realizacji Zamówienia od daty
zawarcia przez Multicontrol umowy z Zamawiającym na realizację Zamówienia aż do
podpisania
protokołu odbioru końcowego, a następnie będzie wykonywał zobowiązania
wynikające z gwarancji lub rękojmi co do wykonanych robót budowlanych na zasadach
zgodnych z dokumentacją przetargową.
Biorąc powyższe ustalenia pod uwagę, Izba uznała, że zarzuty odwołania oznaczone
w petitum jako 1-
3, nie zasługiwały na uwzględnienie.
W ocenie Izby nie ulega wątpliwości, że SWZ nie kształtowała obowiązku podania
w zobowiązaniu do udostępnienia zasobów lub innym podmiotowym środku dowodowym nie
wymagała wskazania w przypadku osób konkretnych nazwisk. Złożona przez
Przystępującego umowa spełnia wymogi ustalone zarówno przez przepisy ustawy Pzp oraz
SWZ co do treści, którą powinno zawierać prawidłowo skonstruowane zobowiązanie do
udostępnienia zasobów i w odniesieniu do tych regulacji Zamawiający winien był dokonać
oceny treści zobowiązania. W punktach w umowie opisano jakiego rodzaju zasoby będą
Przystępującemu przez Dynamic przekazane (czyli zakres zobowiązania), następnie
określono w jaki sposób owo przekazanie będzie realizowane, prawidłowo podano, że
Dynamic
będzie realizował roboty budowlane (czyli w jakim czasie zasoby będą
wykorzystywane).
Dostrzeżenia wymaga, iż w § 1 umowy, do którego nawiązywał na rozprawie
Odwołujący, wymienienie osób z imienia i nazwiska dedykowanych do pełnienia
poszczególnych wymaganych funkcji nie ma charakteru wyczerpującego. Użyto tam
sformułowania „w szczególności”. Podanie tych danych nie uchybia ważności zobowiązania,
nie oznacza
również w ocenie Izby, że tylko te osoby mogą być lub mogły być skierowane do
pełnienia określonych funkcji w ramach realizacji przedmiotu zamówienia. Podanie nazwisk
miało jedynie walor dodatkowych informacji, ale nie wpływało na ważność samego
zobowiązania i nie wyczerpywało jego treści w tym zakresie udostępnianego zasobu
osobowego. Z punktu oceny w
ażności zobowiązania odbywającego się w ujęciu przepisów
ustawy Pzp
, w ujęciu oceny przez Zamawiającego skuteczności przekazanego zasobu wraz
z ofertą, dane te nie miały charakteru kluczowego. Była to pewnego rodzaju deklaracja
wstępna przekazania zasobów. Jak słusznie podkreślił w piśmie procesowym Przystępujący
był to fakultatywny element umowy pełniącej w tym postępowaniu rolę zobowiązania do
udostępnienia zasobów. Dopiero bowiem na wezwanie Zamawiającego, Wykonawca którego
oferta uzyskała najwyższą punktację w rankingu, przedstawić miał konkretne dane
potwierdzające posiadane przez daną osobę uprawnień wykształcenia, doświadczenia
zawodowego. W przypadku Przystępującego Wykaz osób jako Załącznik nr 5 został
p
rzedstawiony i w tym zakresie Odwołujący nie kwestionuje jego poprawności. Dodatkowo
Przystępujący wraz z pismem procesowym złożył oświadczenie Pana M. P. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Dynamic zawierające wyjaśnienie, dlaczego doszło do
zmiany osoby na stanowisko kierownika budowy. Ud
ostępniający powoływał się na
przyczyny organizacyjne. Wyjaśnienia te Izba uznaje za spójne i wiarygodne oraz nie
zmieniające
oceny
prawidłowości
przedstawionego
wraz
z ofertą zobowiązania do udostępnienia zasobów, które Zamawiający zbadać musi pod
kątem realności udostępnienia. Odwołujący nie wykazał ponad wszelką wątpliwość, że daną
osobą firma Dynamic nie dysponuje, bądź też nie dysponowała.
W ocenie Izby nie są uprawnione zarzuty odwołania jakoby treścią złożonej umowy
Zamawiający został wprowadzony w błąd. Podkreślić należy, iż na podstawie danych
zawartych w umowie Zamawiający nie dokonywał oceny spełniania warunków
w postępowaniu przez danego Wykonawcę, ale oceniał możliwość dysponowania
określonymi zasobami. Przy czym podkreślić należy, iż mowa tu o udostępnieniu zasobów
kadrowych w ujęciu ogólnym. Umowa, poza wskazaniem osoby z imienia i nazwiska, nie
określa ani jakie wykształcenie, ani jakie uprawnienia, czy też doświadczenie zawodowe
posiada dana osoba. Podanie samych danych osobowych nie może Zamawiającego w takim
przypadku wprowadzić w błąd, bądź też prowadzić do zaburzonej oceny zdolności danego
Wykonawcy do realizacji przedmiotu zamówienia. Z danych o takim charakterze nie płyną
jakiekolwiek informacje, na podstawie których Zamawiający dokonuje oceny spełniania
warunków udziału i wyboru oferty najkorzystniejszej. Konkretne informacje zostały bowiem
Zamawiającemu przekazane treścią Załącznika nr 5.
Reasumując, Zamawiający prawidłowo ocenił możliwość poleganie przez Wykonawcę
na zasobach pod
miotu trzeciego badając treść złożonej umowy, a następnie Wykaz osób
złożony na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Informacje
przedstawione w tych dokumentach nie wprowadz
ały w błąd, nie stanowiły informacji
niezgodnych ze stanem rze
czywistym, co oznacza, że zarzuty odwołania się nie potwierdziły.
Z rozdziału XXIV SWZ wynikało, że Wykonawca ma obowiązek wskazać
w Formularzu ofertowym producenta oraz model i wersję (jeżeli dany model występuje
w wielu wersjach) oferowanego urządzenia RTG. W przypadku, gdy Wykonawca nie wskaże
producenta lub modelu lub wersji (jeżeli dany model występuje w wielu wersjach)
oferowanych urządzeń Zamawiający podał, że odrzuci ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt
5 ustawy Pzp, z zastrzeżeniem art. 223 ustawy Pzp.
Przystępujący w formularzu ofertowym podał następujące dane: „Multicontrol
Sp. z o.o., Canis”.
W ocenie Izby Odwołujący nie wykazał, że w ofercie Przystępującego określenie
oferow
anego urządzenia ma charakter niepełny, że Przystępujący nie wskazał wersji
urządzenia, które ofertuje. Zdaniem składu orzekającego Izby zrzut oparty jest na
przypuszczeniach i domysłach własnych Odwołującego, nie znajduje on natomiast
potwierdzenia w zgro
madzonym materiale dowodowym. Jeżeli Odwołujący twierdzi, że
w
ystępują różne wersje urządzenia, to powyższe winien wykazać. Tymczasem Odwołujący
ani w odwołaniu, ani na rozprawie, na potwierdzenie powyższej tezy nie przedstawił
wiarygodnego materiału dowodowego.
Dostrzeżenia wymaga, iż w samym odwołaniu Odwołujący powoływał się na treść
informacji handlowych zawartych na stronie internetowej Przystępującego: „W ofercie firmy
znajduje się zarówno wersja modułowego systemu suwnicowego (tzw. gantry) do kontroli
pojazdów na przejściach granicznych i kontenerów cargo oraz stacjonarny system do kontroli
wagonów kolejowych.” Pomijając charakter informacji zamieszczanych na stronach
internetowych, gdzie przedsiębiorcy posługują się raczej językiem potocznym, a informacje
nie mają na celu prezentację szczegółowych rozwiązań technicznych, zdaniem Izby
odczytanie już tylko tego fragmentu ze zrozumieniem dowodzi niezasadności zarzutów.
Wbrew bowiem twierdzeniom Odwołującego wersja modułowego systemu suwnicowego
(gantr
y) dotyczy kontroli pojazdów i kontenerów, a nie kontroli wagonów kolejowych.
Do systemu kontroli pojazdów i kontenerów odnosi się użyte sformułowanie „wersja”.
Tymczasem z opisu przedmiotu zamówienia wprost i niezbicie wynika, że przedmiotem
zamówienia jest stacjonarne urządzenie rentgenowskie do prześwietlania wagonów
kolejowych wraz z montażem i instalacją oraz budową infrastruktury towarzyszącej.
W tym zaś przypadku informacje handlowe zamieszczone na stronie internetowej mówią
o
„stacjonarnym systemie do kontroli wagonów kolejowych.” Jeżeli więc nie występują żadne
„wersje” takiego systemu, to Przystępujący zwolniony był z obowiązku wskazywania
w formularzu ofertowym tego typu informacji.
Przystępujący i Zamawiający w pismach procesowych wyjaśnili różnice między
typami „gantry” i „portal”, jednak zauważyć należy, iż wyjaśnienia te mają charakter
informacji dodatkowych. Żadne bowiem z tych rozwiązań nie odnosi się do kontroli wagonów
kolejowych. Powyższe potwierdza również korespondencja mailowa złożona przez samego
Odwołującego. Materiał ten stawowi po pierwsze, że urządzenia typu gantry lub portal mają
charakter mobilny. Po drugie nawet jeżeli używane są do kontroli kontenerów (co wprost
wynika z treści maila), (a nie wagonów kolejowych), to ma to miejsce w sytuacjach
wyjątkowych, awaryjnych, ponieważ inne jest pierwotne przeznaczenie tych urządzeń.
Odwołujący zdaje się także wywodzić, że istnieją różne wersje urządzenia Canis
z uwagi na stosowanie w systemie akceleratorów o różnej mocy. Tego jednak Odwołujący
również nie wykazał. Z przedstawionych przez Przystępującego dokumentów związanych
z realizacją zamówienia na przejściu granicznym w Kuźnicy Białostockiej (do którego
nawiązywało również odwołanie) wynika, że oferowano tam urządzenie o tożsamej mocy
akceleratora, jak w przedmiotowym postępowaniu. Potwierdzają to złożony opis przedmiotu
zamówienia oraz protokół odbioru końcowego, przy czym Izba zaznacza, iż nie zmienia jej
stanowiska przedstawiony materiał fotograficzny tabliczki znamionowej. W tym wypadku
należy przyznać rację Odwołującemu, iż bez dokładnego określenia z jakiego urządzenia
zamontowanego w konkretnym miejscu pochodzi dane zdjęcie, trudno uznać jego
wiarygodność.
Izba nie przeczy, że produkowane są akceleratory o różnej mocy, tym niemniej
z dokumentów przedstawionych przez Przystępującego wynika, że w swojej ofercie stosuje
on jeden typ akceleratora Lillyput 6/9 MeV.
Końcowo podkreślić należy, iż nawet jeżeli uznać
by, że stosowane są różne typy akceleratora, to wymaganie SWZ dotyczyło podania wersji
urządzenia, a nie wersji akceleratora.
Analizując zarzut dotyczący złożenia nieprawidłowego zezwolenia Prezesa
Państwowej Agencji Atomistyki na uruchomienie oferowanego urządzenia, Izba doszła do
przekonania, że nie zasługiwał on na uwzględnienie.
Przystępujący przedstawił zezwolenie wydane dnia 7 stycznia 2019 roku. Z treści
dokumentu wynika, że Przystępujący jest uprawniony do prowadzenia działalności
polegającej na uruchomieniu urządzenia wytwarzającego promieniowanie jonizujące Canis.
Zezwolenie jest ważne bezterminowo.
W ocenie Izby
Odwołujący nie przedstawił żadnych argumentów przemawiających na
korzyść sformułowanych zarzutów. Przedłożone Zamawiającemu zezwolenie wskazuje na
produkt zaoferowany w ofercie, zatem wymóg SWZ został spełniony. Specyfikacja
w ustalonych wymaganiach nie
nawiązywała do konieczności złożenia wniosku, na
podstawie którego wydane zostało zezwolenie. Odwołujący nie wykazał, by od daty wydania
zezwolenia nastąpiły jakiekolwiek okoliczności, które warunkują jego zmianę. Przedstawione
zezwolenie złożone zostało również w postępowaniu prowadzonym dla przejścia
granicznego w Kuźnicy Białostockiej, a jak wynika z innych złożonych Izbie dokumentów,
wówczas Przystępujący dostarczył tożsame urządzenie.
Konk
ludując, w świetle powyższych ustaleń Izba uznała za niezasadne zarzuty
odwołania wskazujące na naruszenia przez Zamawiającego przepisów wymienionych
w petitum odwołania. Odwołujący w żaden sposób nie wykazał, że Zamawiający naruszył
wskazywane przepisy u
stawy Pzp, a jego działania miały charakter świadomy i celowy. Izba
uważa, że postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego było prowadzone przy
uwzględnieniu
zasad
przejrzystości,
równego
traktowania
wykonawców
i uczciwej konkurencji.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 oraz art.
575 ustawy Pzp, a także w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 i 2 lit. b oraz § 8 ust. 2 pkt 1
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020r., poz. 2437 ze
zmianami), orzekając w tym zakresie o obciążeniu kosztami postępowania stronę
przegrywającą, czyli Odwołującego.
Pr
zewodniczący:
……………………………………..