Sygn. akt: KIO 3480/20
WYROK
z dnia 22 stycznia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza
w składzie:
Przewodniczący: Anna Chudzik
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 stycznia 2021
r. w Warszawie odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 grudnia 2020 r. przez
wykonawc
ę Simple S.A. z siedzibą w Warszawie,
w
postępowaniu prowadzonym przez Polską Akademię Nauk w Warszawie,
orzeka:
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu oznaczonego w odwołaniu
numerem 2;
W pozostałym zakresie oddala odwołanie;
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Simple S.A. i:
zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy), stanowiącą uzasadnione
koszty strony poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 z późn. zm.) oraz art. 580 ust. 1 ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 z późn. zm.)
w
związku z art. 92 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające
ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz.U z 2019 r. poz. 2020) na niniejszy wyrok –
w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Polska Akademia Nauk – prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. Dostawa
i
wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego na potrzeby Polskiej Akademii Nauk.
Wartość zamówienia jest większa niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej 16 grudnia 2020 r. pod numerem 2020/S 245-606725.
W dniu 28 grudnia 2020 r. wykonawca Simple S.A. wniósł odwołanie postanowień
specyfikacji istotnych warunków zamówienia dotyczących opisu przedmiotu zamówienia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów:
1) art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp przez ustanowienia wymagania
dostarczenia i wdrożenia jednego systemu informatycznego, jako całości rozwiązania
o jednolitym interfejsie, r
ozumianym jako podobny wygląd ekranów w poszczególnych
modułach,;
art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp przez określenie odpowiedzialności
stron podczas procesu integracji zamawianego systemu z systemami, jakie posiada
Zamawiający i obciążenie wykonawcy obowiązkiem przeprowadzenia integracji.
Zarzut nr 1
Odwołujący wskazał, że przedmiotem zamówienia jest dostawa i wdrożenie
zintegrowanego systemu informatycznego na potrzeby Polskiej Akademii Nauk. Wdrożenie
systemu obejmuje następujące obszary funkcjonalne: finanse-księgowość, planowanie
finansowe i budżetowanie, środki trwałe, kadry i płace, analizy i controlling, zarządzanie
majątkiem, elektroniczny obieg dokumentów wraz z rejestrami, delegacje, generator
raportów. Opis przedmiotu zamówienia zawarty został w Załączniku nr 1 do SIWZ. Jak
stanowi pkt 7 rozdz. 5.1. Wymagania bezwzględne na System OPZ: System będzie posiadać
jednolity interfejs graficzny użytkownika rozumiany jako podobny wygląd ekranów
w
poszczególnych modułach.
Zdaniem Odwołującego powyższy opis wskazuje, że wymaganiem Zamawiającego
jest dostarczenie jednego systemu jako całościowego rozwiązania, o jednolitym interfejsie
dla wszystkich modułów Systemu. Zamawiający wydaje się przyjmować, że wszystkie
wymagania funkcjonalne można i należy zrealizować w oparciu o jeden system
informatyczny. Tymczasem analiza dokumentacji postępowania stanowi, że na przedmiot
zamówienia składa się kilka obszarów/podsystemów (system klasy ERP, moduł do
Planowania, ewidencji i rozliczania czasu pracy, Portal Pracownika, elektroniczny obieg
dokumentów), które co do zasady realizują różne procesy, dedykowane są różnym grupom
użytkowników. Mimo tego, określając wymagania ogólne dla systemu, Zamawiający narzuca
wykonawcom stosowanie konkretnych technologii i
mechanizmów systemowych, wymagając
dostarczenia systemu posiadającego wszystkie wskazane w OPZ, z definicji różne
funkcjonalności, właściwe opisanym podsystemom, w ramach jednego systemu, wykluczając
zastosowanie rożnych rozwiązań podsystemowych i ścisłe ich zintegrowanie między sobą
w ramach ZSI.
Odwołujący podniósł, że specyfika wdrożenia systemu informatycznego takiego jak
zamawiany polega na tym, że zamawiający określają ogólne, uniwersalne dla różnych
rozwiązań wytyczne dotyczące platformy systemowej pozostawiając wybór i zastosowanie
współistniejących ze sobą podsystemów w ramach jednego ZSI wykonawcom.
Współistnienie podsystemów w ramach zintegrowanego systemu informatycznego nie
powinno ograniczać więc potencjalnych różnic w ich budowie, stosowanych technologiach
czy interfejsie, których wybór i zastosowanie w dużej mierze powinno być domeną
Wykonawcy, a same wymagania niefunkcjonalne nie powinny narzucać stosowania
konkretnych technologii czy mechanizmów systemowych, co Zamawiający niniejszym czyni.
W ocenie Odwołującego, opisując przedmiot zamówienia, Zamawiający powinien
określić ogólne, uniwersalne dla różnych rozwiązań wytyczne dotyczące platformy
systemowej, które jednocześnie nie powinny prowadzić do ograniczenia konkurencyjności,
skupiając się na dokładnym opisie wymagań funkcjonalnych, które w oparciu o wybrane
rozwiązania wykonawca zobowiązany będzie zrealizować wtoku wdrożenia. Zastosowanie
standardowych, dojrzałych i sprawdzonych na polu poszczególnych obszarów wymagań, dla
zintegrowanych z
e sobą systemów może dać Zamawiającemu możliwość uzyskania
rozwiązania posiadającego szereg istotnych z punktu widzenia użytkowników korzyści
i
właściwą realizację pożądanych funkcjonalności.
Odwołujący podniósł, że Zamawiający, formułując w OPZ wymagania dla platformy
systemowej, pomija wspomnianą wyżej praktykę i sprowadza cały przedmiot zamówienia do
systemu o jednolitym interfejsie, ograniczając tym samym konkurencję i uniemożliwiając
złożenie oferty tym podmiotom, które dysponują należytą wiedzą i doświadczeniem oraz
odpowiednimi produktami, umożliwiającymi dostarczenie ZSI zgodnego z opisanymi
wymaganiami i faktycznymi potrzebami Zamawiającego. Wskazuje to na naruszenie przez
Zamawiającego przepisu art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, gdyż opisane
wymagania ograniczające potencjalny krąg wykonawców mogących ubiegać się o udzielenie
zamówienia, nie są podyktowane uzasadnionymi z punktu widzenia Zamawiającego
względami, które pozwalałyby na takie ograniczenie.
Odwołujący stwierdził, że prawo Zamawiającego do opisania przedmiotu zamówienia
nie stanowi o jego absolutnej dowolności i jak każda czynność Zamawiającego
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego musi być zgodna z naczelnymi
zasadami rządzącymi takim postępowaniem, uregulowanymi w przepisie art. 7 ust. 1 ustawy
Pzp, który nakazuje przygotowanie i przeprowadzenie postępowania w sposób zapewniający
zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami
proporcjonalności i przejrzystości. Odwołujący zaznaczył, że zakwestionowanie przez
wykonawcę prawidłowości opisu przedmiotu zamówienia, nakłada na Zamawiającego ciężar
dowodu, co do jego należytego sporządzenia, uzasadnionych potrzeb oraz
zadośćuczynienia zasadzie uczciwej konkurencji, a fakt naruszenia przez Zamawiającego
art. 7 ust. 1 oraz art. 29 ust. 2 ustawy Pzp wymaga tylko uprawdopodobnienia. Zdaniem
Odwołującego w takiej sytuacji ciężar dowodu w zakresie braku zaistnienia ograniczenia
konkurencji spoczywa w całości na Zamawiającym.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu dokonania modyfikacji pkt 7 rozdz.
5.1. Opisu przedmiotu zamówienia (Załącznik nr 1 do SIWZ) przez usunięcie
przedmiotowego wymagania lub dopuszczenie przez Zamawiającego dostarczenia różnych
składowych Systemu o odmiennym interfejsie do realizacji wymagań z zakresu:
Systemu klasy ERP,
Modułu do Planowania, ewidencji i rozliczania czasu pracy,
Portalu pracownika,
Elektronicznego obiegu dokumentów
przez zastąpienie treści ww. wymagania następującą: 7. System będzie posiadać jednolity
interfejs graficzny użytkownika rozumiany jako podobny wygląd ekranów w poszczególnych
modułach. Zamawiający dopuszcza odmienny interfejs użytkownika dla modułów systemu
klasy ERP,
modułu do Planowania, ewidencji i rozliczania czasu pracy. Portal Pracownika,
elektronicznego obiegu dokumentów (wraz z funkcjami realizowanymi przez te moduły,
opisanymi w ramach wymagań funkcjonalnych).
Zarzut nr 2
Odwołujący wskazał, że zgodnie rozdz. 6 OZP Zamawiający zastrzegł m.in.
następujące postanowienia w zakresie integracji systemów: Szczegółowy plan i koncepcja
integracji zostanie ustalona na etapie Koncepcji Biznesowej. Wykonawca zapewni i wdroży
interfejsy wymiany danych pomiędzy Systemem, a systemami wewnętrznymi Polskiej
Akademii Nauk ProRESS, ProGASS, ProFIOTT
– w zakresie pobierania do Systemu danych
na potrzeby ich zaksięgowania oraz pozo-stałej obsługi finansowo-księgowej: transakcje
sprzedaży, wystawione dokumenty sprzedaży, operacje finansowe, dokumenty zakupu,
dokumenty obrotu magazynowego. Syst
emy posiadają wdrożone interfejsy integracyjne.
Opis interfejsów integracyjnych stanowi załącznik nr 3 do OPZ.
Odwołujący podniósł, że Zamawiający określił tylko oczekiwany finalny efekt
integracji, bez wskazania wykonawcom podstawowych danych, które umożliwią złożenie
oferty w tym zakresie. Dla przeprowadzenia integracji niezbędne jest bowiem zapewnienie
dokumentacji systemów, z którymi przeprowadzona ma być integracja oraz opisanie
wszystkich technicznych danych wspomnianych systemów. Wspomniane dokumentacje
i
dane muszą zostać pozyskane od producentów dotychczas funkcjonujących
u
Zamawiającego systemów. Tymczasem, OPZ nie dostarcza wspomnianych dokumentacji
i
danych oraz przenosi na przyszłego wykonawcę obowiązek ich pozyskania.
Zdaniem Odwołującego tak ukształtowany opis przedmiotu zamówienia jest wadliwy
– nie można na ten moment ocenić zakresu zamówienia i kosztów jego wykonania, a także
nawet rozstrzygnąć, czy przeprowadzenie integracji jest technicznie wykonalne. Sprzeczne
z
ustawą Pzp jest przenoszenie na wykonawców obowiązku pozyskania danych
i
dokumentacji systemów integrowanych, sprowadza się to bowiem do niedozwolonego
narzucenia potencjalnemu wykonawcy współpracy z innym niż zamawiający podmiotem,
często bezpośrednio z nim konkurującym. Sam fakt odesłania do podmiotów trzecich
potwierdza, że nawet w ocenie Zamawiającego zakres danych dotyczących integracji
zamieszczony w SIWZ nie był pełny, skoro wymagał informacji pochodzących od podmiotów
trzecich.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu modyfikacji wymagania zawartego
w
rozdz. 6 Opisu przedmiotu zamówienia przez zawarcie w nim zapewnienia
Zamawiającego, że pozyska on we własnym zakresie i na własny koszt wszelkie niezbędne
do przeprowadzenia integracji informacje i dane od producentów lub autorów
eksploatowanych systemów i baz danych, z którymi ma nastąpić integracja, a tym samym,
że to Zamawiający sfinansuje ewentualne koszty prac integracyjnych po stronie systemów
obecnie wykorzystywanych przez Zamawiającego.
Na podstawie dokument
acji przedmiotowego postępowania oraz biorąc pod uwagę
stanowiska stron, Izba
ustaliła i zważyła, co następuje:
W związku z tym, że postępowanie o udzielenie niniejszego zamówienia zostało
wszczęte przed 1 stycznia 2021 r., jest ono prowadzone na podstawie przepisów ustawy
z
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 z późn.
zm.), stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające
ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2020 z późn. zm.), który
stanowi, że do postępowań o udzielenie zamówienia, o których mowa w ustawie uchylanej
w
art. 89, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
dotychczasowe.
Ponadto, przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych z 29 stycznia 2004 r.
znajdują również zastosowanie do postępowania odwoławczego w przedmiotowej sprawie.
Zgodnie bowiem z art. 92 ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające
ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych, do postępowań odwoławczych i postępowań
toczących się wskutek wniesienia skargi do sądu, o których mowa w ustawie uchylanej w art.
89, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r., oraz do właściwości
sądów w sprawach skarg wniesionych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
dotychczasowe.
Izba ustaliła, że Odwołujący spełnia określone w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki
korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia,
a
naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować poniesienie
przez niego szkody polegającej na niemożliwości skutecznego ubiegania się o udzielenie
zamówienia.
Izba umorzyła postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu nr 2, z uwagi na to, że
Odwołujący złożył do protokołu oświadczenie o wycofaniu tego zarzutu.
W zakresie zarzutu nr 1 odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba ustaliła, że w rozdz. 5.1 pkt 7 Opisu przedmiotu zamówienia w pierwotnym
brzmieniu Zamawiający zamieścił następujące wymaganie: System będzie posiadać jednolity
interfejs graficzny użytkownika rozumiany jako podobny wygląd ekranów w poszczególnych
modułach.
W dniu 13 stycznia 2021
r. Zamawiający udzielił następujących wyjaśnień do SIWZ
i
wraz z modyfikacją OPZ (Odpowiedź 191):
Zamawiający informuje, że zgodnie z postanowieniami sekcji 5.1 pkt 7 załącznika nr 1 do
SIWZ „Opis przedmiotu zamówienia” wymaga, aby System posiadał „jednolity interfejs
graficzny użytkownika rozumiany jako podobny wygląd ekranów w poszczególnych
modułach”. Powyższe oznacza, że wbrew twierdzeniom Wykonawcy Zamawiający nie
określił w SIWZ postanowień wskazujących na obowiązek dostarczenia jednego Systemu
jako całościowego rozwiązania, o jednolitym interfejsie tożsamym we wszystkich
modułach/obszarach. Zamawiający w sekcji 3 Załącznika nr 1 do SIWZ – OPZ definiuje
dziewięć (9) modułów/obszarów i dopuszcza odmienności w interfejsie pomiędzy tymi
modułami/obszarami. Nie jest dopuszczalne natomiast dalsze „rozdrobnienie” i zaoferowanie
rozwiązania, które będzie uwzględniało różne interfejsy w ramach poszczególnych
obszarów/modułów np. różne interfejsy dla różnych funkcjonalności przewidzianych
w
ramach modułu. Jedynym wyjątkiem jaki przewiduje Zamawiający w tym zakresie jest
dopuszczenie, aby moduł „Portal pracownika” posiadał odmienny interfejs graficzny od
wszystkich pozostałych modułów zawartych w obszarze funkcjonalnym/module „Kadry
płace”. Przedmiotowe wymaganie jest uzasadnione kluczową potrzebą Zamawiającego, jaką
jest zapewnienie Systemu funkcjonalnego, przyjaznego i łatwego w obsłudze.
Działając na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy Zamawiający dokonuje zmiany treści SIWZ.
Aktualny fragment sekcji 5.1. pkt 7 załącznika nr 1 do SIWZ „Opis przedmiotu zamówienia:
„System będzie posiadać jednolity interfejs graficzny użytkownika rozumiany jako podobny
wygląd ekranów w poszczególnych modułach” otrzymuje brzmienie:
„System będzie posiadać jednolity interfejs graficzny użytkownika rozumiany jako podobny
wygląd ekranów w poszczególnych obszarach funkcjonalnych wymienionych w sekcji 3 na
rysunk
u 2. Zamawiający wymaga tożsamego interfejsu graficznego dla wszystkich modułów
znajdujących się w danym obszarze funkcjonalnym. Jako wyjątek od powyższej reguły
Zamawiający dopuszcza, aby moduł „Portal pracownika” posiadał odmienny interfejs
graficzny od
wszystkich pozostałych modułów zawartych w obszarze funkcjonalnym „Kadry
płace”.
Odnosząc się do powyższego stanu faktycznego należy stwierdzić, że – stosownie do
art. 191 ust. 2 ustawy Pzp
– Izba zobowiązana była wziąć pod uwagę przy orzekaniu
dokonaną przez Zamawiającego po wniesieniu odwołania modyfikację OPZ. Zgodnie
bowiem z ww. przepisem, wydając wyrok, Izba bierze za podstawę stan rzeczy ustalony
w
toku postępowania. Oznacza to, że Izba nie może pominąć przy wyrokowaniu tych
czynności, które wydarzyły się w postępowaniu o udzielenie zamówienia już po wniesieniu
odwołania, a które mają znaczenie dla jego rozpoznania.
Uwzględniając dokonane przez Zamawiającego zmiany OPZ należy stwierdzić, że na
dzień rozpoznania przedmiotowej sprawy nie istniał substrat zaskarżenia. Przedmiotem
zarzutu było bowiem wymaganie przez Zamawiającego, aby system posiadał jednolity
interfejs graficzny użytkownika rozumiany jako podobny wygląd ekranów w poszczególnych
modułach. Wszystkie twierdzenia przedstawione w odwołaniu polegały na kwestionowaniu
powyższego wymagania. Cały wywód przedstawiony w odwołaniu sprowadzał się do
twierdzenia, że wymaganiem Zamawiającego jest dostarczenie jednego systemu jako
całościowego rozwiązania, o jednolitym interfejsie dla wszystkich modułów Systemu, co jest
– zdaniem Odwołującego – nieuzasadnione, biorąc pod uwagę, że przedmiot zamówienia
składa się z różnych obszarów realizujących różne procesy i dedykowanych różnym grupom
użytkowników. Odwołujący twierdził, że Zamawiający narzuca wykonawcom stosowanie
konkretnych technologii i
mechanizmów systemowych, wymagając dostarczenia systemu
posiadającego wszystkie wskazane w OPZ, z definicji różne funkcjonalności. Zdaniem
Odwołującego Zamawiający sprowadza cały przedmiot zamówienia do systemu o jednolitym
interfejsie.
Abstrahując od tego, czy w pierwotnym brzmieniu SIWZ Zamawiający rzeczywiście
wymagał jednolitego interfejsu graficznego dla całego systemu, czy też dla poszczególnych
obszarów funkcjonalnych, należy stwierdzić, że Odwołujący rozumiał to wymaganie
w
przedstawiony wyżej sposób. Jednocześnie nie ma wątpliwości, że udzielona przez
Zamawiającego odpowiedź nr 191 jednoznacznie stanowi, że Zamawiający nie wymaga
dostarczenia jednego Systemu jako całościowego rozwiązania, o jednolitym interfejsie
tożsamym we wszystkich modułach/obszarach. Zamawiający zmienił OPZ, wprowadzając
postanowienie, zgodnie z
którym System będzie posiadać jednolity interfejs graficzny
użytkownika rozumiany jako podobny wygląd ekranów w poszczególnych obszarach
funkcjonalnych wymienionych w
sekcji 3 na rysunku 2. Zamawiający wymaga tożsamego
interfejsu graficznego dla wszystkich modułów znajdujących się w danym obszarze
funkcjonalnym. Jako wyjątek od powyższej reguły Zamawiający dopuszcza, aby moduł
„Portal pracownika” posiadał odmienny interfejs graficzny od wszystkich pozostałych
modułów zawartych w obszarze funkcjonalnym „Kadry płace”. Oznacza to, że w dacie
rozpoznania odwołania nie istniał stan faktyczny będący podstawą zarzutu, postanowienia
OPZ obecnie dopuszczają bowiem wprost, aby interfejs graficzny systemu był różny
w
różnych obszarach funkcjonalnych. Okoliczność będąca istotą zarzutu (wymaganie
jednolitego interfejsu graficznego dla całego systemu) bez wątpienia stała się nieaktualna.
Izba nie podzieliła stanowiska Odwołującego, jakoby zarzut pozostawał aktualny
z
uwagi na to, że Odwołujący domaga się możliwości zróżnicowania interfejsu według innego
podziału niż to zrobił Zamawiający. Odnosząc się do tego stanowiska zauważyć należy, że
fakt, iż dokonana przez Zamawiającego zmiana nie odpowiada w pełni żądaniu
sformułowanemu w odwołaniu, nie może przesądzać o aktualności zarzutu. Należy bowiem
odróżnić treść zarzutu, tj. twierdzenia wykonawcy co do kwestionowanych postanowień
SIWZ, oparte na określonych okolicznościach faktycznych i prawnych, od przedstawionego
w odwołaniu żądania, sprowadzającego się do wnioskowania o nadanie kwestionowanym
postanowieniom konkretnego brzmienia. To treść zarzutu wyznacza granice rozpoznania
sprawy przez Izbę. W rozpoznawanej sprawie, jak wyżej wskazano, zarzut sprowadzał się
wyłącznie do kwestionowania wymagania jednolitego interfejsu graficznego dla całego
systemu. Odwołujący nie podnosił w odwołaniu, że dopuszczenie zróżnicowania interfejsu
dla obszarów wyszczególnionych w sekcji 3 Załącznika nr 1 do SIWZ narusza przepisy
ustawy. Odwołujący twierdził jedynie, że naruszeniem przepisów ustawy jest wymaganie
jednolitego interfejsu dla całego systemu, a takie wymaganie – o ile w ogóle istniało –
obecnie
z pewnością nie istnieje.
Kwestio
nując na rozprawie obecne brzmienie OPZ i próbując wykazać, że
dopuszczenie odmienności interfejsów graficznych systemu powinno mieć inny zakres,
Odwołujący wykroczył poza podstawy faktyczne zarzutu podniesionego w odwołaniu.
Merytoryczna ocena tych twierd
zeń przez Izbę prowadziłaby do rozpoznania zarzutu
sformułowanego dopiero w toku postępowania odwoławczego, co jest niedopuszczalne,
zgodnie bowiem z art. 192 ust. 7 ustawy Pzp, Izba nie może orzekać co do zarzutów, które
nie były zawarte w odwołaniu.
Nal
eży więc stwierdzić, że zmiana treści OPZ, będącej podstawą faktyczną zarzutu
odwołania, doprowadziła do tego, że zarzut stał się bezprzedmiotowy, nie istnieje bowiem
substrat zaskarżenia w postaci kwestionowanego w odwołaniu wymagania. Wobec
powyższego popieranie odwołania przez Odwołującego było niezasadne, a odwołanie
podlega w tym zakresie oddaleniu.
Niezależnie od powyższego zauważenia wymaga, że jeżeli Odwołujący upatruje
naruszenia przepisów ustawy również treści OPZ w brzmieniu po zmianach z 13 stycznia
2021 r.
, to miał prawo wniesienia skorzystania w tym zakresie ze środków ochrony prawnej,
w terminie liczonym od dnia dokonania modyfikacji OPZ.
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018
r. poz. 972), stosownie do wyniku postępowania obciążając kosztami postępowania
Odwołującego.
Przewodniczący: …………………