Sygn. akt: KIO 3494/20
POSTANOWIENIE
z dnia 20 stycznia 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w Warszawie w dniu 20
stycznia 2021 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
grudnia 2020 r. przez wykonawcę Simple Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Uniwersytet Medyczny im. Karola
Marcinkowskiego w Poznaniu
przy udziale wy
konawcy OPTeam Spółka Akcyjna z siedzibą w Tajęcinie zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
od
wołującego Simple Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie kwoty 13 500 zł 00 gr
(słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 90% uiszczonego
wpisu od
odwołania.
Stosownie do art 198a ust. 1 i 198b ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843, ze zm.) oraz art. 580 ust. 1 ustawy z dnia
11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019, ze zm.) w
zw. z art. 92 ust. 1 ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Przepisy wprowadzające ustawę -
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2020, ze zm.) na niniejsze
postanowienie - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 3494/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu (dalej
jako „Zamawiający”) prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.
„Kompleksowa dostawa, wdrożenie, utrzymanie oraz usługi rozwoju i gwarancji
zintegrowanego systemu klasy ERP, a także wdrożenie systemu personalizacji ELP i PKl”
(nr ref. PN-56/20).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej z dnia 19 sierpnia 2020 r. pod numerem 2020/S 160-390328.
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy
z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze
zm., dalej „ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
W dniu 28
grudnia 2020 r. wykonawca Simple Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie
(dalej jako „Odwołujący”) wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec
czynności wyboru jako najkorzystniejszej w postępowaniu oferty wykonawcy OPTeam
Spółka Akcyjna z siedzibą w Tajęcinie (dalej jako „OPTeam”), zaniechaniu wezwania
OPTeam do wyjaśnienia złożonego wykazu usług lub jego uzupełnienia albo zwrócenia się
do podmiotu na rzecz którego OPTeam świadczył usługi wskazane w wykazie celem
weryfikacji ich zakresów i wartości, a także wobec czynności odrzuceniu oferty
Odwołującego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 7 ust. 3 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp
wyrażające się w dokonaniu wyboru oferty OPTeam jako najkorzystniejszej w sytuacji,
gdy OPTeam nie wykazał, za pomocą złożonego Wykazu usług, spełnienia warunków
udziału w postępowaniu, o których mowa w rozdz. 7.2.2.1).1.1), 1.2) i 1.3) SIWZ;
2. art. 26 ust. 4 ustawy Pzp
, wyrażające się w zaniechaniu wezwania OPTeam do
wyjaśnień w przedmiocie złożonego wykazu usług w celu wyjaśnienia zakresów i
wartości referencyjnych usług, jakich wykonanie OPTeam wskazał w celu potwierdzenia
spełnienia warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w rozdz. 7.2.2.1).1.1),
1.2) i 1.3) SIWZ;
§ 2 ust. 6 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2020 r. poz. 1282) wyrażające się w zaniechaniu
zwrócenia się przez Zamawiającego bezpośrednio do właściwych podmiotów na rzecz
których, zgodnie z treścią wykazu usług złożonego przez OPTeam, miały być
wykonywane usługi wskazane na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w
postępowaniu, o których mowa w rozdz. 7.2.2.1).1.1), 1.2) i 1.3) SIWZ celem weryfikacji
zakresów i wartości tych usług;
4. art. 26 ust. 3 ustawy Pzp
wyrażające się w zaniechaniu wezwania OPTeam do
uzupełnienia wykazu usług w sytuacji, gdy jego treść nie potwierdza spełnienia przez
OPTeam warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w rozdz. 7.2.2.1).1.1), 1.2)
i 1.3) SIWZ;
5. art. 89 ust. 1 pkt 7a w zw. z art. 85 ust. 2 ustawy Pzp
wyrażające się w odrzuceniu oferty
Odwołującego z uwagi na niewyrażenie przez niego zgody na przedłużenie terminu
związania ofertą, w sytuacji, gdy Zamawiający nigdy skutecznie i w sposób przewidziany
w SIWZ nie doręczył Odwołującemu odpowiedniego wezwania, a Odwołujący, z braku
skutecznego wezwania Zamawiającego w tym zakresie, samodzielnie przedłużył termin
związania ofertą do dnia 13 stycznia 2020 r.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru
oferty
najkorzystniejszej, unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego,
przystąpienia do ponownego badania ofert złożonych w postępowaniu z uwzględnieniem, że
oferta Odwołującego nie podlega odrzuceniu, zwrócenia się do OPTeam o złożenie
wyjaśnień w przedmiocie złożonego wykazu usług w celu wyjaśnienia zakresów i wartości
referencyjnych umów, jakich wykonanie OPTeam wskazał w celu potwierdzenia spełnienia
warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w rozdz. 7.2.2.1).1.1), 1.2) i 1.3) SIWZ,
zwrócenia się bezpośrednio do właściwych podmiotów na rzecz których, zgodnie z treścią
wykazu usług złożonego przez OPTeam, miały być wykonywane usługi wskazane na
potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w rozdz.
7.2.2.1).1.1), 1.2) i
1.3) SIWZ, celem weryfikacji ich zakresów oraz wartości, wezwania
OPTeam do uzupełnienia wykazu usług w celu potwierdzenia spełnienia przez ten podmiot
warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w rozdz. 7.2.2.1 ).1.1), 1.2) i 1.3) SIWZ.
Odwołujący wniósł ponadto o obciążenie kosztami postępowania odwoławczego
Zamawiającego, w tym zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów
zastępstwa przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Izba
dopuściła do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawcę OPTeam Spółka
Akcyjna z
siedzibą w Tajęcinie zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie zamawiającego, wobec spełnienia przesłanek określonych w art. 185 ust. 2 i 3
ustawy Pzp.
W dniu 19 stycznia 2021 r.
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo
Odwołującego, w którym oświadczył, iż cofa odwołanie i wnosi o umorzenie postępowania
odwoławczego. Oświadczenie o wycofaniu odwołania zostało podpisane przez pełnomocnika
umocowanego
do reprezentacji Odwołującego zgodnie z dokumentacją znajdującą się
w aktach sprawy.
Uwzględniając powyższe Izba uznała, że zasadne jest umorzenie postępowania
odwoławczego na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy Pzp, z uwagi na złożenie przez
Odwołującego oświadczenia o cofnięciu odwołania. Zgodnie z treścią tego przepisu
Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba
umarza postępowanie odwoławcze. Jeżeli cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy,
odwołującemu zwraca się 90% wpisu. Wycofanie odwołania w całości powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów
odwołania. Złożenie oświadczenia o cofnięciu odwołania stanowi uprawnienie Odwołującego,
które znosi wszelkie skutki prawne związane z wniesieniem odwołania. W tym stanie rzeczy
Izba na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy Pzp umorzyła postępowanie odwoławcze, orzekając
w formie postanowienia zgodnie z art. 192 ust. 1 zdanie drugie ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 187 ust. 8
ustawy Pzp
zdanie drugie oraz § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a) Rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (t.j. Dz. U. z
2018 r. poz. 972). Mając na względzie fakt, iż cofnięcie odwołania
miało miejsce przed otwarciem rozprawy, Izba nakazała dokonanie na rzecz Odwołującego
zwrotu 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Mając na uwadze treść art. 92 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy
wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020), zgodnie
z którym do postępowań odwoławczych, o których mowa w uchylanej ustawie, wszczętych
i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy dotychczasowe,
Izba w przedmiotowej sprawie zastosowała przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.).
Przewodniczący: ……………………………….………