Sygn. akt: KIO 3499/20
WYROK
z dnia 22 stycznia 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Justyna Tomkowska
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 stycznia 2021 roku w Warszawie
odwołania
wniesione
go do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 grudnia 2020 roku przez
wykonawcę Odwołującego - Zakład Gospodarki Komunalnej Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Gminę Miejską Kraków, którą
reprezentuje Zarząd Dróg Miasta Krakowa z siedzibą w Krakowie
przy udziale wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia – konsorcjum
w składzie: (1) lnterviatech Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Krakowie (Lider) oraz (2) O. N.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
„PRODIM” O. N. z siedzibą w Krakowie (Partner), zgłaszających przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego;
orzeka:
Oddala odwołanie,
2. ko
sztami postępowania obciąża Odwołującego: Zakład Gospodarki Komunalnej
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 20 000 zł 00 gr (słownie:
dwudziestu
tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego -
Zakład Gospodarki Komunalnej Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Krakowie tytułem wpisu od odwołania;
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt KIO 3499/20
UZASADNIENIE
Dnia 28 grudnia 2020 roku do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, na
podstawie art. 180 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
— Prawo zamówień publicznych
(tj. z dnia 11 września 2019 r., Dz.U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) dalej „ustawa Pzp”,
odwołanie złożył wykonawca Zakład Gospodarki Komunalnej Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie, dalej jako „Odwołujący”.
Pos
tępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego, którego przedmiotem są: Naprawy i remonty dróg zarządzanych przez
ZDMK w Krakowie oraz terenów należących do Gminy Miejskiej Kraków w zakresie
infrastruktury drogowej -
obszar 2 Podgórze - część 1 obejmująca Dzielnice VIII, IX, X -
część 2 obejmująca Dzielnice XI,XII,XIII prowadzi Zamawiający: Gmina Miejska Kraków,
którą reprezentuje Zarząd Dróg Miasta Krakowa z siedzibą w Krakowie.
O
dwołanie złożono od:
czynności wyboru oferty złożonej przez konsorcjum firm w składzie: (1) lnterviatech
Sp. z o.o. oraz (2)
„PRODIM” O. N., dalej jako „konsorcjum Interviatech” (którego liderem jest
lnterviatech) jako najkorzystniejszej oferty w części 2 zamówienia,
czynności badania i oceny oferty konsorcjum lnterviatech,
zaniechania wykluczenia konsorcjum lntervi
atech z postępowania,
zaniechania wyboru oferty O
dwołującego, mimo, że oferta złożona przez
O
dwołującego jest najkorzystniejsza spośród ofert niepodlegających odrzuceniu.
C
zynnościom i zaniechaniom Zamawiającego Odwołujący zarzucał naruszenie
następujących przepisów prawa:
art. 7 ust. 1 i 3 oraz art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy P
zp, w związku z naruszeniem art.
22d ust. 2 ustawy Pzp poprzez niewykluczenie k
onsorcjum lnterviatech z postępowania,
pomimo nie wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności
technicznej i zawodowej oraz pomimo braku posiadania wymaganych zdolności z uwagi na
zaangażowanie zasobów konsorcjum lnterviatech w inne przedsięwzięcia gospodarcze
(zasoby osobowe zaangażowane w realizację na rzecz Gminy Miejskiej Kraków Zarząd Dróg
i Transportu w Krakowie zadania pn.: „Naprawy i remonty dróg zarządzanych przez ZDMK
w Krakowie oraz terenów należących do Gminy Miejskiej Kraków w zakresie infrastruktury
drogowej
— Obszar 4 Nowa Huta obejmujący Dzielnice XIV - XVIII - znak sprawy:
7/II/2020”), co może mieć negatywny wpływ na realizację zamówienia;
art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez ich
niezastosowanie i zaniechanie wykluczenia konsorcjum lnterviatech z p
ostępowania:
z uwagi na
zamierzone wprowadzenie Zamawiającego w błąd co do spełnienia
warunku udziału w postępowaniu w zakresie potencjału osobowego, podczas gdy wbrew
nieprawdziwym deklaracjom konsorcjum lnterviatech zawartym w ofercie, dokumentach
JEDZ oraz złożonych wykazach osób, Konsorcjum lnterviatech nie zamierza skierować
przedstawionych tam osób do realizacji zamówienia, lecz wykorzystuje już te zasoby do
realizacji innego zamówienia,
względnie, z uwagi na przedstawienie, w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa,
wpr
owadzających w błąd Zamawiającego informacji dotyczących spełnienia warunku udziału
w p
ostępowaniu w zakresie potencjału osobowego, mających istotny wpływ na decyzje
Zamawiającego
podejmowane
w
p
ostępowaniu,
w
związku
z
lekkomyślnym
i bezrefleksyjnym wska
zywaniem przedmiotowych zasobów ludzkich nie zważając na
ograniczoną możliwość jednoczesnego wykorzystania tych zasobów w realizacji różnych
umów w sprawie zamówienia;
3. art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasady uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców oraz dokonanie wyboru oferty, która nie jest
ofertą najkorzystniejszą.
Na wypadek uznania przez I
zbę, iż nie zachodzi podstawa do wykluczenia
konsorcjum lnterviatech na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ust
awy Pzp, z ostrożności
Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie przepisów art. 26 ust. 3 w zw. z art. 22d
ust. 2 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie wezwania k
onsorcjum lnterviatech do uzupełnienia
Wykazu osób skierowanych do realizacji zamówienia (wg załącznika nr 6 do SIWZ)
w sytuacji, gdy wskazane dotychczas zasoby zostały zaangażowane w innym
przedsięwzięciu gospodarczym.
Odwołujący wnosił o:
uwzględnienie odwołania w całości oraz nakazanie Zamawiającemu:
a)
unieważnienia
czynności
wyboru
oferty
konsorcjum
lnterviatech
jako
najkorzystniejszej w zakresie części nr 2 zamówienia,
b)
powtórzenia czynności badania i oceny ofert, a w jej wyniku wykluczenie
z postępowania konsorcjum Interviatech i wybór, jako najkorzystniejszej, oferty
O
dwołującego w zakresie części nr 2 zamówienia,
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrotu kosztów postępowania
odwoławczego, w tym zwrotu kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Odwołujący podkreślił, że posiada interes do wniesienia odwołania, gdyż złożył
w
postępowaniu niepodlegającą odrzuceniu ofertę. W wyniku naruszenia wskazanych
przepisów prawa Zamawiający dokonał wyboru innej oferty, co pozbawiło Odwołującego
możliwości uzyskania zamówienia, jego realizacji oraz osiągnięcia zysku z wykonania
umowy. Prze
prowadzenie postępowania zgodnie z przepisami ustawy Pzp powinno było
doprowadzić do wyboru oferty Odwołującego. Zgodnie z informacją z dnia 18.12.2020 r.
o wyborze najkorzystniejszych ofert, oferta O
dwołującego uplasowała się w rankingu
porównania i oceny złożonych ofert na drugiej pozycji, otrzymując 90,44 pkt.
Odwołujący powziął informację o okolicznościach stanowiących podstawę wniesienia
odwołania w dniu 18 grudnia 2020 r., na podstawie zawiadomienia o wyborze
najkorzystniejszej oferty. W związku z powyższym termin do wniesienia odwołania pozostaje
zachowany. Kopia odwołania została Zamawiającemu przesłana w dniu 28 grudnia 2020 r.
Odwołujący uiścił wpis w wymaganej wysokości na rachunek UZP.
W uzasadnieniu zarzutów odwołania podniesiono, że Zamawiający prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego,
którego przedmiotem są: Naprawy i remonty dróg zarządzanych przez ZDMK w Krakowie
oraz terenów należących do Gminy Miejskiej Kraków w zakresie infrastruktury drogowej -
obszar 2 Podgórze - część 1 obejmująca Dzielnice VIII, IX, X - część 2 obejmująca Dzielnice
XI,XII,XIII.
Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy P
zp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
w Dz.U.U.E. w dniu 30 września 2020 r. pod numerem 2020/S 190-457804. Zamawiający na
swojej stronie internetowej udostępnił specyfikację istotnych warunków zamówienia (SIWZ)
wraz z wymienionymi w jej treści załącznikami. W dniu 09 listopada 2020 r. nastąpiło
otwarcie ofert złożonych w postępowaniu. Do chwili upływu terminu składania ofert do
Zamawiającego wpłynęły 2 oferty na cześć 2 zamówienia. Przed otwarciem ofert
Zamawiający podał kwotę, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia,
w wysokości 19.999.779,00 zł brutto na każdą z części.
W dniu 18 grudnia 2020 r. O
dwołujący został poinformowany przez Zamawiającego
o wyborze oferty konsorcjum lnterviatech jako najkorzystniejszej.
W ocenie O
dwołującego, czynności podjęte przez Zamawiającego zostały dokonane
z naruszeniem przepisów ustawy Pzp.
Zamawiający w treści SIWZ wskazał następujący warunek:
„W przetargu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy na dzień składania ofert nie podlegają
wykluczeniu z postępowania oraz spełniają warunki udziału w postępowaniu na podstawie
art. 22 ust. 1, 1a i 1b ustawy P
zp a w szczególności wykażą, że:
b) dysponują osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, tj. Wykonawca, który weźmie
udział w postępowaniu przetargowym winien dysponować osobami posiadającymi
wykształcenie i kwalifikacje zawodowe: tj.
Wykonawca powinien dysponować minimum w zakresie części 1, części 2:
• co najmniej jedną osobą posiadającą wykształcenie i kwalifikacje zawodowe tj. uprawnienia
do kierowania robotami budowlanymi w specjalności inżynieryjnej drogowej bez ograniczeń
oraz posiada minimum 3 letnie doświadczenie, które nabył pełniąc funkcję kierownika
budowy co najmniej jednej roboty polegającej na wykonaniu remontów utrzymaniowych
o zakresie zbliżonym/porównywalnym do przedmiotu zamówienia (np. w mieście/aglomeracji
miejskiej o liczbie ludności powyżej 100.000 mieszkańców)
•
4 brygadami do wykonywania robót bitumicznych - 1 brygada powinna składać się
z min. 6 osób
•
5 brygadami do wykonywania prac brukarskich - 1 brygada powinn
a składać się
z min. 4 osób”.
Jednocześnie Zamawiający poczynił zastrzeżenie, iż wymaga od wykonawcy
wskazania składu osobowego brygad mogących zapewnić wykonywanie prac jednocześnie
w różnych, miejscach, a których skład osobowy zagwarantuje terminową realizację
zleconych prac.
Konsorcjum lnterviatech, w dacie złożenia oferty, realizowało (i realizuje nadal) na
rzecz Zamawiającego, umowę zawartą w wyniku uzyskania zamówienia pn.: „Naprawy
i remonty dróg zarządzanych przez ZDMK w Krakowie oraz terenów należących do Gminy
Miejskiej Kraków w zakresie infrastruktury drogowej - Obszar 4 Nowa Huta obejmujący
Dzielnice XIV -XVIII - znak sprawy: 7/II/2020".
We wspominanym przetargu
Zamawiający sformułował warunki udziału w sposób
następujący:
„W przetargu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy na dzień składania ofert nie podlegają
wykluczeniu z postępowania oraz spełniają warunki udziału w postępowaniu na podstawie
art. 22 ust. 1, 1a i 1b ustawy Pzp a w szczególności wykażą, że:
b) dysponują osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, tj. Wykonawca, który weźmie
udział w postępowaniu przetargowym winien dysponować osobami posiadającymi
wykształcenie i kwalifikacje zawodowe: tj.
•
co najmniej jedną osobą posiadającą wykształcenie i kwalifikacje zawodowe
tj. uprawnienia
do kierowania robotami budowlanymi w specjalności inżynieryjnej
drogowej bez ograniczeń oraz posiada doświadczenie przy realizacji robót drogowych na
terenach zabytkowych w miastach/aglomeracjach miejskich powyżej 100 tyś. mieszkańców
przy zabytkach wpisa
nych do rejestru zabytków zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego z dnia 2 sierpnia 2018 r.;
•
5 brygadami do wykonywania robót bitumicznych - 1 brygada powinna składać się
z min. 6 osób;
•
5 brygadami do wykonywania prac brukarskich bitumicznych - 1 brygada powinna
składać się z min. 4 osób.
UWAGA! W/w brygady będą mogły zapewnić wykonywanie prac jednocześnie w różnych
miejscach, a ich skład osobowy zagwarantuje terminową realizację zleconych prac.”
Jak wynika z zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty, przekazanego
w dniu 17.04.2020 r. w sprawie: 7/II/2020, Konsorcjum w składzie tożsamym, w jakim złożyło
ofertę w tym postępowaniu, zobowiązało się realizować w okresie 36 miesięcy od daty
zawarcia umowy, zlecone roboty
budowlane na łączną kwotę 43.251.825,00 zł brutto.
Zamawiający poczynił zatem zastrzeżenie, iż Wykonawca winien wskazać brygady
zapewniające wykonywanie prac jednocześnie w różnych miejscach, a których skład
osobowy zagwarantuje terminową realizację zleconych prac.
O
dwołujący wskazał, że konsorcjum lnterviatech celem wykazania spełniania
warunku udziału w postępowaniu będącym podstawą złożenia odwołania złożyło Wykaz
osób wg Załącznika nr 6 do SIWZ. Analiza złożonych dokumentów prowadzi do
jednoznacznego w
niosku, iż konsorcjum lnterviatech przedstawiło, celem wykazania
spełniania warunku dysponowania potencjałem osobowym, osoby realizujące, w dacie
złożenia oferty, inne zamówienie. Zgodnie z treścią załącznika nr 6 do oferty złożonej w tym
postępowaniu (znak 5/IX/2020), konsorcjum lnterviatech zobowiązało się do realizacji
zadania wskazanymi z imienia i nazwiska osobami (Wykaz osób z dnia 30.11.2020). Analiza
porównawcza Wykazu osób złożonego w tym postępowaniu oraz Wykazu osób złożonego
we wcześniejszym postępowaniu (znak 7/II/2020) ujawnia fakt, iż Kierownik Budowy
lnterviatech, Kierownik Budowy Prodim oraz 12 innych osób, zadeklarowanych do realizacji
zadania na obszarze Nowej Huty, zostało wskazanych także do realizacji zamówienia,
którego dotyczy to odwołanie.
Z uwagi na zakres zaangażowania tych osób w inne przedsięwzięcie (znak 7/II/2020),
Zamawiający winien uznać, iż konsorcjum Interviatech nie wykazało dysponowania osobami
zdolnymi do realizacji zamówienia, a nadto w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa
przedstawiło informacje wprowadzające w błąd Zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ
na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Analiza treści SIWZ oraz charakter realizowanych prac w ramach tego zamówienia
prow
adzi do wniosku, iż wobec zaangażowania szeregu osób w realizację innego kontraktu,
oświadczenie Konsorcjum lnterviatech o dysponowaniu wskazanymi zasobami osobowymi
na potrzeby zamówienia jest fikcyjne.
Zamawiający w treści SIWZ obu postępowań zawarł tożsamy wymóg, aby wszystkie
zadeklarowane zasoby osobowe mogły realizować jednocześnie prace w różnych miejscach.
Z art. 22d ust. 1 ustawy P
zp wynika konieczność realnego dysponowania przez
wykonawców wymaganym potencjałem. Jest to kluczowe w odniesieniu do zasobów
osobowych i technicznych, które pełnią szczególną rolę przy wykonaniu zamówienia,
bowiem w art. 22d ust. 2 ustawy P
zp ustanowiono szczególne uprawnienie, a zarazem
i obowiązek zamawiającego, do stwierdzenia na każdym etapie, że wykonawca nie posiada
wymaganych zdolności, jeżeli zaangażowanie zasobów technicznych lub zawodowych
wykonawcy w inne przedsięwzięcia gospodarcze wykonawcy może mieć negatywny wpływ
na realizację zamówienia. Jak wskazuje się w doktrynie: W sytuacji (zatem), gdy ze
złożonych przez wykonawcę oświadczeń lub dokumentów wynika, że dysponuje on
wymaganymi przez zamawiającego zasobami technicznymi oraz zawodowymi, mimo
wszystko zamawiający może stwierdzić, że potencjał ten jest niewystarczający. Tym samym
w przepisach ustawy Pzp, ro
zporządzenia ws. rodzajów dokumentów oraz w treści SIWZ
wprost i jednoznacznie przesądzono, że osoby i sprzęt wskazane przez wykonawcę
w ofercie (tj. JEDZ oraz stosowne wykazy) powinny być dla wykonawcy nie tyle dostępne
w ogólności, na potrzeby prowadzenia przez niego działalności jako takiej, lecz powinny być
one dostępne na potrzeby wykonania konkretnego zaoferowanego świadczenia - tj.
w przypadku zamówienia na realizację zadania pn: Naprawy i remonty dróg zarządzanych
przez ZDMK w Krakowie oraz teren
ów należących do Gminy Miejskiej Kraków w zakresie
infrastruktury drogowej -
obszar 2 Podgórze - część 1 obejmująca Dzielnice VIII, IX, X -
część 2 obejmująca Dzielnice XI,XII,XIII. Wykonawca winien realnie dysponować
5 brygadami do wykonywania prac bruka
rskich, składającymi się z co najmniej 4 osób każda.
W załączniku do odwołania Odwołujący wskazał osoby, którymi konsorcjum
lnterviatech
zadeklarowało wykonywanie umowy w zakresie obszaru Podgórza. Odwołujący
zaznaczył osoby, które są już zaangażowane w realizację umowy w zakresie obszaru Nowej
Huty. Mamy zatem do czynienia z sytuacją, w której konsorcjum lnterviatech zamierza
realizować częściowo przy zaangażowaniu tego samego personelu dwa kontrakty, przy
czym realizacja obu umów odbywać się będzie w tym samym czasie, a obie umowy
generować będą konieczność zaangażowania, w różnych miejscach, wszystkich 5 brygad na
każdym z obszarów. Wymóg jednoczesnej realizacji prac przez wszystkie pięć brygad
brukarskich jest związany z faktem, iż praktyką Zamawiającego jest równoległe zlecanie prac
brukarskich w różnych częściach powierzonego obszaru.
Nieza
leżnie od powyższego, w ocenie Odwołującego, najważniejszym powodem
niemożności dzielenia przez pracowników czasu pomiędzy pracę w dwóch obszarach jest
konieczność stałego wykonywania prac w każdym z nich. W szczególności praca przy
robotach brukarskich trwa niemal przez cały okres trwania umowy w sprawie zamówienia
publicznego. Wykonawca zobowiązany jest do realizacji zarówno bieżących remontów, jak
i zaplanowanych
w Dzielnicach prac. Nie jest zatem możliwe, aby konsorcjum lnterviatech na
pewien czas kumulowało swoje zasoby w jednym obszarze, aby następnie skierować je do
innego. Założenie takie jest nieuzasadnione, sprzeczne z treścią dokumentów postępowania
i z rze
czywistością. Z istoty wymogu dotyczącego realnego dysponowania zasobem dla
O
dwołującego wynika, że zasób powinien być stale do dyspozycji wykonawcy, skoro
Zamawiający w powołanej treści SIWZ wprowadził obowiązek dysponowania i jednoczesnej
pracy 5 brygad
w różnych miejscach zarówno na obszarze Podgórza, jak i Nowej Huty.
Z
doświadczenia Odwołującego, który w dacie złożenia oferty realizuje umowę w zakresie
obszaru Podgórza, wynika, iż stałą praktyką Zamawiającego jest zlecanie prac
wymagających zaangażowania wszystkich 5 brygad do prac brukarskich.
Niezależnie od powyższego, w ramach stawianych w odwołaniu zarzutów naruszenia
art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp oraz art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp, O
dwołujący
podnosi
ł, że konsorcjum lnterviatech w treści złożonej oferty jednoznacznie wskazało,
iż w celu wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu nie posługuje się zasobami
osobowymi innego podmiotu. Konsorcjum lnterviatech
posługuje się podwykonawcą
(i jednocześnie innym podmiotem udostępniającym zasoby) jedynie w celu skorzystania
z jego wiedzy i doświadczenia przy realizacji nawierzchni z kamienia naturalnego.
Okoliczność ta wynika choćby z treści zobowiązania innego podmiotu z dnia 04.11.2020 r.
Ponadto zgodnie z przedstawionym w post
ępowaniu kosztorysem ofertowym, prace
z kamienia naturalnego stanowią jedynie 7,49 % zaplanowanych prac brukarskich.
Tymczasem jak wynika z treści Wykazu osób (Załącznik nr 6 do SIWZ), konsorcjum
Interviatech wykazało w tabeli trzy brygady do wykonywania robót brukarskich (poz. 6, 7, 8
tabeli) składające się z osób zatrudnionych na umowę o pracę w innej firmie (ZUMD).
Odwołujący wskazał, że z oczywistych dla niego względów osoby/brygady te nie mogą być
brane pod uwagę przy ocenie spełniania warunku udziału w postępowaniu.
W
pisanie w treść załącznika nr 6 do SIWZ kilkunastu pracowników ZUMD jako osób
skierowanych do realizacji zamówienia przez konsorcjum lnterviatech jest działaniem
nieprawidłowym oraz stanowi wprowadzenie w błąd Zamawiającego co do faktu,
iż konsorcjum lnterviatech dysponowało będzie, do wykonywania wszelkich robót
brukarskich, 12 osobami zatrudnionymi przez podwykonawcę (poz. 6, 7, 8 tabeli).
Biorąc pod uwagę podniesione zarzuty naruszenia przez Zamawiającego
wymienionych przepisów ustawy Pzp, Odwołujący stwierdził, że naruszenia te mogą mieć
istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Z tych względów odwołanie
jego zdaniem pozostaje konieczne i uzasadnione.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron i Uczestnika postępowania
odwoławczego, uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy, jak również biorąc
pod uwagę oświadczenia i stanowiska zawarte w SIWZ, złożonych w postępowaniu
o udzieleni
e zamówienia ofertach, wyjaśnieniach, odwołaniu, a także wyrażone ustnie
i pisemnie na rozprawie i odnotowane w
protokole, Izba ustaliła i zważyła,
co następuje:
Ustalono, że nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania w całości w trybie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp i nie stwierdziwszy ich, Izba
skierowała odwołanie na rozprawę.
Ustalono
dalej,
że
wykonawca
wnoszący
odwołanie
posiada
interes
w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia, kwalifikowany możliwością poniesienia szkody
w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179
ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Możliwość dokonania w sposób nieprawidłowy
c
zynności badania i oceny ofert, w tym wybór jako najkorzystniejszej oferty Wykonawcy,
której ważność i prawidłowość jest kwestionowana, pozbawia Odwołującego możliwości
uzyskania zamówienia. Wypełnione zostały zatem materialnoprawne przesłanki do
rozpoznania odwołania, wynikające z treści art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Do postępowania odwoławczego zgłoszenie przystąpienia po stronie Zamawiającego
złożyli wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia – konsorcjum
w składzie: (1) lnterviatech Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie
(Lider) oraz (2) O. N.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą „PRODIM” O. N. z
siedzibą w Krakowie (Partner). Izba potwierdziła skuteczność zgłoszonego przystąpienia.
Przystępujący wnosił o oddalenie odwołania jako bezzasadnego.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której wnosił o jego
oddalenie w całości.
Od
wołujący w odwołaniu wiernie przytoczył fragmenty dokumentacji postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego, złożonych ofert, złożonych dokumentów i wyjaśnień,
mające istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sporu, nie zachodziła więc konieczność ich
powtarzania.
Biorąc poczynione ustalenia pod uwagę, Izba uznała, że odwołanie nie mogło zostać
uwzględnione.
Zgodnie z art. 22d ust. 2 ustawy Pzp
, zamawiający może, na każdym etapie
postępowania, uznać, że wykonawca nie posiada wymaganych zdolności, jeżeli
z
aangażowanie zasobów technicznych lub zawodowych wykonawcy w inne przedsięwzięcia
gospodarcze wykonawcy może mieć negatywny wpływ na realizację zamówienia.
Niewątpliwie konstrukcja instytucji uregulowanej w treści art. 22d ust. 2 ustawy Pzp
odnosi się do ustalonych warunków udziału w postępowaniu, jednak przede wszystkim
odnosi się ona do faktycznej zdolności danego wykonawcy do realizacji przedmiotu
zamówienia, a więc dostępnego mu na daną chwilę potencjału technicznego, zawodowego,
czy osobowego i jego za
angażowania w inne przedsięwzięcia, który może wywołać
negatywny wpływ na realizację zadania w prowadzonym postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego. Wprowadzenie tej regulacji prawnej miało zapewnić zamawiającym
urealnienie wymagania od danego wyko
nawcy należytego wykonania zamówienia, starania
się przez wykonawców o zamówienia przekraczające ich możliwości logistyczno-osobowe do
wykonywania kilku przedsięwzięć gospodarczych w jednym czasie oraz koncentracji na
danym rynku.
W przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego Zamawiający
podzielił je na części, określając, że poszczególne części dotyczą wykonywania prac
w odrębnych dzielnicach miasta i wprowadził ograniczenie, że wykonawca może złożyć
ofertę tylko na jedną część. Z drugiej strony Zamawiający wprowadził zapis, że wymaga od
wykonawcy wskazania składu osobowego brygad mogących zapewnić wykonywanie prac
jednocześnie w różnych miejscach, a których skład osobowy zagwarantuje terminową
realizację zleconych prac. Zamawiający ujął w SIWZ wymagania minimalne co do
liczebności poszczególnych brygad. Specyfikacja nie zawierała jednak zastrzeżenia, że
wskazane osobowo przez danego
Wykonawcę brygady mają być ściśle przypisane do
danego zobowiązania umownego.
Jednocześnie jak wskazywał Odwołujący część pracowników brygad wymienionych
w Wykazie osób została w sposób tożsamy przedstawiona przez Przystępującego w innej
umowie realizowanej przez Przystępującego na rzecz Zamawiającego w innej dzielnicy
miasta.
Dostrzeżenia w ocenie Izby wymaga, iż samo zaangażowanie zasobów w inne
przedsięwzięcia gospodarcze nie powoduje automatycznie utraty zdolności do realizacji
danego zamówienia przez wykonawcę i z automatu nie świadczy o możliwości wystąpienia
negatywnego wpływu na realizację postępowania będącego przedmiotem oceny. Istotnym
z punktu widzenia
analizowanego przepisu jest bowiem wykazanie czy owo zaangażowanie
zasobów w inne przedsięwzięcia gospodarcze może wywołać negatywny wpływ na realizację
tego zamówienia publicznego. Pomiędzy wykorzystaniem potencjału wykonawcy do
realizacji innych przedsięwzięć gospodarczych, a drugą z przesłanek, dotyczącą możliwości
wystąpienia zagrożenia należytego wykonania umowy, winien występować adekwatny
związek przyczynowy, który należy wykazać.
W stanie faktycznym
będącym przedmiotem rozpoznania Odwołujący, podnosząc
naruszenie art. 22d ust. 2 ustawy Pzp,
na którym spoczywał ciężar udowodnienia (zgodnie
z art. 6kc oraz art. 190 ust. 1 ustawy Pzp),
nie uprawdopodobnił nawet, że zaangażowanie
zasobów w inne przedsięwzięcia może mieć negatywny wpływ na realizację tego
zamówienia publicznego. Przedstawiony Izbie materiał dowodowy na powyższą okoliczność
nie
był wystarczający. Choć Odwołujący wskazywał, że prowadzone w dzielnicach prace
wykonywane są w sposób bieżący i równoległy, to jako Wykonawca obecnie realizujący
umowę na rzecz Zamawiającego nie wykazał, by rzeczywiście ten poziom zaangażowania
pracowników brygad obywał się w ten sposób, by musieli być oni ściśle przypisani do danej
umowy, danego zadania.
Rozróżnić bowiem należy czynność potwierdzenia spełnienia
warunku udziału w postępowaniu od czynności rzeczywistej realizacji przedmiotu
zobowiązania i sposobu organizacji pracy posiadanych zasobów pracowniczych. Trudno
bezwzględnie wymagać od wykonawców biorących udział w licznych postępowaniach
przetargowych lub realizujących wiele kontraktów jednocześnie, aby przystępując do
składania ofert musieli angażować każdorazowo personel dla danego postępowania,
wyłączając go z udziału w wykonywaniu innych zadań czy z innych postępowań
przetargowych, nie mając jednocześnie wiedzy, czy w rzeczywistości będą określone
zamówienie realizować oraz pewności co do terminu rozpoczęcia robót. Istotne jest, czy
w przypadku uzyskania zamówienia personel wskazany w toku postępowania będzie
dostępny na potrzeby realizacji danego zadania i czy wykonawca jest to w stanie wykazać
w toku postępowania. Nawet jeżeli prace w danych dzielnicach wykonywane są równolegle,
to nie muszą mieć one tożsamego charakteru i nie jest każdorazowo do ich wykonania
niezbędny tożsamy zespół osób. A przynajmniej założyć należy, iż taka okoliczność będzie
raczej wyjątkiem niż regułą. Nie jest więc wykluczona taka organizacja pracy, że dane osoby,
stosowanie do zakresu
i wymogów zadania do wykonania i potrzeb oraz posiadanych
umiejętności będą odpowiednio przesuwane w ramach harmonogramów zadań. Dodatkowo
zauważyć należy, iż liczbowo personel ujęty w ofercie Przystępującego był liczniejszy niż
wymagania minimalne Zamawiającego. Fakt ten odnosi się do obu dzielnic, o których pisano
w odwołaniu. Nie jest więc wykluczone, by w ramach posiadanych większych zasobów
pracowników nastąpi delegowanie większej ilość pracowników brygad, wybór należy do
wykonawcy i jest zależny od potencjału technicznego, który dany przedsiębiorca posiada.
Aby skutecznie wykazać, że na etapie wykonywania umowy sporny potencjał nie
będzie dostępny dla Zamawiającego, co prowadzić powinno do wykluczenia wykonawcy, nie
można pominąć odniesienia się do realiów realizacji zamówienia. Innymi słowy, ocena czy
Z
amawiający będzie dysponował kadrą wykonawcy w toku realizacji umowy nie może nie
odnosić się do szeroko pojętych warunków świadczenia usługi. Niezbędne jest bowiem
wykazanie, że umowa nie będzie realizowana – a przynajmniej z przyczyn obiektywnych nie
będzie mogła być wykonywana – przez sporne zasoby, i dopiero wtedy można dokonać
oceny czy
zaangażowanie personelu jest realne czy fikcyjne i czy przyniesie
Zamawiającemu negatywne skutki. Jak już zauważono w uzasadnieniu niniejszego
orze
czenia Zamawiający w SIWZ nie wprowadził zapisów o wyłączności pracy na jego rzecz
określonego personelu. Wykonawcy w ramach realizacji przedmiotowej umowy nie będą
otrzymywali wynagrodzenia za gotowość, dostępność tylko dla Zamawiającego.
Odwołujący, choć złożył wyciągi ze zleceń otrzymanych od Zamawiającego w ramach
realizowanej umowy oraz wyciągi z istotnych postanowień umownych dla obu spornych
postępowań o udzielnie zamówienia publicznego, to na ich postawie nie udowodnił, że
harmonogram wykonywania prac
nie pozwala na jednoczesne zaangażowanie w różne
zamówienia, bądź że określenie sposobu realizacji zamówienia wyklucza wykonywanie
w czasie trwania umowy innych
zleceń. Jak zauważył na rozprawie Zamawiający,
Przystępujący dotychczas wykonując na jego rzecz zobowiązania umowne realizował je
z należytą starannością, terminowo, nie był obciążany karami umownymi. Odwołujący
skonstruował zarzuty odwołania w oparciu o własne doświadczenia i własny sposób
organizacji pracy brygad, co nie wyklucza, iż inny wykonawca może w odmienny sposób
postulaty Zamawiającego zapewnienia mu odpowiedniego wykonania przedmiotu
zamówienia zrealizować w inny sposób.
Zdaniem Izby zaangażowanie pracowników danego wykonawcy może być różne
w różnych momentach wykonywania prac, w zależności od potrzeb Zamawiającego, które
również w danych latach wykonywania zobowiązania umownego mogą przyjąć różną
wielkość i zakres. Okoliczności te mogą być także zależne choćby od panujących warunków
pogodowych, których w dłuższym okresie nie da się przewidzieć, a także od wysokości
środków na sfinansowanie zamówienia, która również z różnych przyczyn leżących po
stronie Zamawiającego lub od niego niezależnych może podlegać korektom w zależności od
bieżących potrzeb jednostki.
Odwołujący w przedstawionej argumentacji, tak w odwołaniu, jak i na rozprawie
ograniczył się do wykazywania ograniczonej możliwości jednoczesnego wykorzystania
zasobów osobowych w różnych umowach zawartych z tym samym Zamawiającym na
podobne zakresowo prace. Natomiast w przypa
dku udowodnienia negatywnego wpływu
takiego rozlokowania zasobów osobowych przedsiębiorcy na realizację przedmiotowego
zamówienia Odwołujący nie przedstawił żadnych dowodów. Należało zdaniem składu
dowieść, że nie będzie możliwe takie podzielenie posiadanego potencjału, by spowodowało
to negatywny wpływ na przedmiotowe zamówienie. W tym zakresie Odwołujący nie
przedstawił żadnej argumentacji i materiału dowodowego.
Skład orzekający nie podzielił twierdzeń Odwołującego w przedmiocie zarzutu
wprowadzenia Za
mawiającego w błąd co do stanu wynikającego z treść załącznika nr 6 do
SIWZ
, gdzie Przystępujący wpisał kilkunastu pracowników zatrudnionych u podmiotu
trzeciego
jako osób skierowanych do realizacji zamówienia przez konsorcjum lnterviatech.
Odwołujący uważa takie działanie za nieprawidłowe oraz wprowadzające w błąd
Zamawiającego co do faktu, iż konsorcjum lnterviatech dysponowało będzie, do
wykonywa
nia wszelkich robót brukarskich 12 osobami zatrudnionymi przez podwykonawcę.
W pierwszej kolejności zauważyć należy, iż Zamawiający wymagał w warunku udziału
w postępowaniu dysponowania minimum 5 brygadami po 4 osoby. Jak wynika z wykazu
złożonego przez Przystępującego ten minimalny zasób stanowią pracownicy obu
konsorcjantów (brygady od nr 1 do nr 5). Ten zasób oceniany był i weryfikowany jako
potwierdzający spełnienie przez Przystępującego warunku udziału w postępowaniu.
Natomiast dodatkowo, w skład brygad nr 6,7,8 wchodzą pracownicy zatrudnieni przez
podmiot trzeci który pełnił będzie funkcję podwykonawcy Przystępującego. Podmiot ten
złożył zobowiązanie, z którego wynika, że udostępnia on swój potencjał dla warunku wiedzy
i doświadczenia w zakresie wykonania nawierzchni z kamienia naturalnego min.1 200 m²,
deklarując uczestnictwo w realizacji zamówienia. Oznacza to, iż Przystępujący nie korzystał
z zasobu osobowego podwykonawcy celem potwierdzenia spełnienia warunku udziału
w
postępowaniu dysponowania osobami posiadającymi wykształcenie i kwalifikacje
zawodowe,
tym samym informacje wynikające z Wykazu nie mogły wprowadzić
Zamawiającego celowo lub lekkomyślnie w błąd. W tym też ujęciu Izba rozumie twierdzenia
Zamawiającego płynące z odpowiedzi na odwołanie, gdzie zaznaczono, że Zamawiający nie
badał składu osobowego brygad. Skoro Izba nie podzieliła stanowiska Odwołującego, że
zaangażowanie pracowników Przystępującego w inne przedsięwzięcia gospodarcze będzie
miało negatywny wpływ na realizację przedmiotowej umowy – o czym szerzej we
wcześniejszej części uzasadnienia, zatem przedstawione informacje nie mogły wprowadzić
Zamawiającego w błąd. Zamawiającemu nie przedstawiono informacji w ten sposób, że
odzwierciedlały one niezgodny z rzeczywistością stan rzeczy. Przystępujący nie zataił
również żadnych informacji, zwłaszcza, że oba przedsięwzięcia gospodarcze, do których
nawiązywało odwołanie, realizowane są na rzecz Zamawiającego. Jest to zatem podmiot
posiadający najlepszą wiedzę w jaki sposób przebiega i przebiegać może realizacja danego
zobowiązania umownego.
Odwołujący
nie
udowodnił
zatem
prawdziwości
twierdzeń
odwołania
o nieprawdziwych deklaracjach Konsorcjum skierowania wskazanych w ofercie
osób do
realizacji umowy.
W tym przypadku nie można uznać za wystarczające przytoczenie
argumentów wykorzystywania zasobów osobowych w innych przedsięwzięciach
gospodarczych.
Reasumując, oddaleniu podlegały również pozostałe wskazywane w odwołaniu
naruszenia przepisów ustawy Pzp, będące konsekwencją głównych zarzutów, czyli
naruszenia art. 22d ust. 2 i art. 24 ust. 1 pkt 16 lub 17 ustawy Pzp.
Konkludując, Izba uznała za niezasadne zarzuty wskazujące na naruszenie przez
Zamawiającego przepisów wymienionych w petitum odwołania. Odwołujący w żaden sposób
nie wykazał, że Zamawiający naruszył wskazywane przepisy ustawy Pzp, jego działania
miały charakter świadomy i celowy.
Bio
rąc powyższe pod uwagę, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, orzeczono jak
w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp, tj. stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem postanowień
roz
porządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 2972)
zmienionego rozp
orządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 stycznia 2017 r.
zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. z 2017 r., poz. 47), w
tym w szczególności § 5 ust. 4.
W związku z tym, że postępowanie o udzielenie niniejszego zamówienia zostało
wszczęte przed 1 stycznia 2021 r., jest ono prowadzone na podstawie przepisów ustawy
z
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.),
stosownie do art. 92
ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2020 ze zm.), który stanowi, że do
postępowań o udzielenie zamówienia, o których mowa w ustawie uchylanej w art. 89,
wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
dotychczasowe.
Ponadto, przepisy ustawy z
Prawo zamówień publicznych z 29 stycznia 2004 r.
znajdują również zastosowanie do postępowania odwoławczego w przedmiotowej sprawie.
Zgodnie bowiem z art. 92 ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające
ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych, do postępowań odwoławczych i postępowań
toczących się wskutek wniesienia skargi do sądu, o których mowa w ustawie uchylanej w art.
89, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r., oraz do właściwości
sądów w sprawach skarg wniesionych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy
dotychczasowe.
Przewodniczący:
………………………………