Sygn. akt: KIO 80/21
POSTANOWIENIE
z dnia 4 lutego 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Beata Pakulska-Banach
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 4 lutego 2021 roku w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
K
rajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 stycznia 2021 roku przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Team Outsourcing Polska Sp. z o.o. z siedzibą
w Świętochłowicach oraz Team Outsourcing Poland Sp. z o.o. z siedzibą
w
Świętochłowicach w postępowaniu prowadzonym przez Śląski Zarząd Nieruchomości
w Katowicach
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Naprzód
Service Sp. z o.o. z siedzib
ą w Łodzi oraz Vendi Cleaning Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi,
zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Znosi wzajemnie koszty postępowania odwoławczego i nakazuje zwrot z rachunku
bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz odwołującego –
wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Team Outsourcing Polska
Sp. z
o.o. z siedzibą w Świętochłowicach oraz Team Outsourcing Poland
Sp. z
o.o. z siedzibą w Świętochłowicach kwoty 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 14
dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………….…………………..
Sygn. akt: KIO 80/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający –
Śląski Zarząd Nieruchomości w Katowicach [zwany dalej:
„zamawiającym”] prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego na
Usługę utrzymania czystości na terenie nieruchomości
w Katowicach ul.
Dąbrowskiego 23.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 1 grudnia 2020 roku pod numerem 759443-N-2020.
Do ww. postępowania o udzielenie zamówienia, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych
(Dz.U. z
2019 poz. 2020), jako wszczętego i niezakończonego przed dniem 1 stycznia
r., stosuje się przepisy dotychczasowe, tj. przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) [zwanej dalej: „ustawą
Pzp”].
W dniu 5 stycznia 2021
roku wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia: Team Outsourcing Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Świętochłowicach
oraz Team
Outsourcing Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Świętochłowicach [zwani dalej
łącznie: „odwołującym”] wnieśli odwołanie od:
niezgodnej z przepisami ustawy czynności zamawiającego, podjętej w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia publicznego, polegającej na odrzuceniu oferty odwołującego,
bez
podania prawidłowego stanu faktycznego i prawnego, który legł u podstaw jej
odrzucenia;
niezgodnej z przepisami ustawy czynności zamawiającego, podjętej w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia publicznego, polegającej na wyborze jako najkorzystniejszej oferty
wykonawcy: Konsorcjum
Naprzód Service sp. z o. o. oraz Vendi Cleaning sp. z o. o.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 92 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie przedstawienia konkretnego
i
szczegółowego uzasadnienia faktycznego i prawnego odrzucenia oferty odwołującego,
co faktycznie
nie daje podstaw odwołującemu do powzięcia informacji o podstawach decyzji
zamawiającego, a w konsekwencji uniemożliwia jej kwestionowanie;
2. art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez wadliwy wybór oferty
najkorzystniejszej;
3. art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp
poprzez wadliwą czynność odrzucenia oferty odwołującego
z postępowania.
W oparciu o powyższe odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie
zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego jako oferty,
której złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji, a w konsekwencji unieważnienie czynności zamawiającego wyboru
oferty najkorzystniejszej i powtórzenie czynności oceny ofert w postępowaniu
z uwz
ględnieniem oferty odwołującego. Ponadto, wnosił o obciążenie zamawiającego
kosztami postępowania.
Mając na uwadze, iż odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 5 stycznia 2021 roku, do przedmiotowego postępowania
odwoławczego, zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy dnia 11 września 2019 r. Przepisy
wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2020), znajdują
zastosowanie przepisy
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) [zwanej dalej
: „ustawą nPzp”].
Do po
stępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, w dniu 11 stycznia
2021 roku,
zgłosili przystąpienie wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia: Naprzód Service Sp. z o.o. oraz Vendi Cleaning Sp. z o.o. [zwani dalej łącznie:
„przystępującym”].
Izba stwierdziła skuteczność zgłoszenia przystąpienia ww. wykonawców, którzy stali
się tym samym uczestnikiem postępowania odwoławczego.
W dniu 2 lutego 2021 roku zamawiający wniósł do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odpowiedź na odwołanie drogą elektroniczną, w której oświadczył, iż
uwzględnia odwołanie w całości. Izba stwierdziła, że odpowiedź na odwołanie została
podpisana
przez osobę uprawnioną do reprezentowania zamawiającego.
W dniu 3 lutego 2021 roku przystępujący złożył Prezesowi Krajowej Izby
Odwoławczej pismo w postaci elektronicznej, w którym oświadczył, iż nie wnosi sprzeciwu
wobec uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów odwołania.
Wobec powyższych ustaleń Izba wskazuje, że na skutek uwzględnienia odwołania
w
całości przez zamawiającego i braku sprzeciwu ze strony przystępującego po stronie
zamawiającego wystąpiła przesłanka do umorzenia postępowania odwoławczego, o której
mowa w art. 522 ust. 2 w zw. z art. 568 pkt 3 ustawy nPzp.
Stosownie do treści art. 522 ust. 1 ustawy nPzp,
j
eżeli uczestnik postępowania
odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego,
nie wniesie
sprzeciwu co do uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu
przez zamawiającego, Izba umarza postępowanie, a zamawiający wykonuje, powtarza
lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu. Z kolei w myśl art. 568 pkt 3 ustawy nPzp, Izba umarza
postępowania odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku o którym mowa w art. 522.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
usta
wy nPzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r.
(Dz.U. z 2020 r. poz. 2437),
znosząc wzajemnie pomiędzy stronami koszty postępowania
odwoławczego oraz nakazując zwrot na rzecz odwołującego kwoty uiszczonego wpisu.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Przewodniczący: ……………………………..