Sygn. akt KIO 83/21
WYROK
z dnia 8 lutego 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Grabarczyk
Protokolant: Szymon Grzybowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 lutego 2021 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 stycznia 2021 r. przez wykonawcę
Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-KRAK” Sp. z o.o. w Krakowie w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Tramwaje Śląskie S.A. w Chorzowie
przy
udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia NDI S.A. w
Sopocie, NDI SOPOT S.A. w Sopocie zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego oraz wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzieleni
e zamówienia SPEC-BRUK Sp. z o. o. Sp. k. w Libiążu, PROGREG Budownictwo
Sp. z o. o. w Krakowie zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie zamawiającego.
orzeka:
1. uwzględnia odwołanie i nakazuje Tramwajom Śląskim S.A. w Chorzowie unieważnienie
czynności wykluczenia z udziału w postępowaniu na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy
Prawo zamówień publicznych Przedsiębiorstwa Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-
KRAK” Sp. z o. o. w Krakowie oraz uznania oferty tego wykonawcy za odrzuconą na
podstawie art. 24 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych oraz nakazuje powtórzenie
czynności badania i oceny ofert;
2. kosztami postępowania obciąża Tramwaje Śląskie S.A. w Chorzowie i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20.000 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych
Robót Kolejowych „TOR-KRAK” Sp. z o.o. w Krakowie tytułem wpisu od odwołania;
2.2. zasądza od Tramwajów Śląskich S.A. w Chorzowie na rzecz Przedsiębiorstwa
Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-KRAK” Sp. z o.o. w Krakowie kwotę 24.488 zł 55 gr
(słownie: dwadzieścia cztery tysiące czterysta osiemdziesiąt osiem złotych pięćdziesiąt pięć
groszy) stanowiącą uzasadnione koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu
wpisu od odwołania, wynagrodzenia pełnomocnika, opłaty skarbowej od pełnomocnictwa
oraz kosztów dojazdu pełnomocnika na posiedzenie.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) w związku z art. 92 ust. 2 ustawy
z dnia 11 września 2019 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych
(Dz.U. 2019 poz. 2020) na niniejszy wyrok
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia –
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 83/21
Uzasadnienie
Zamawiający – Tramwaje Śląskie S.A. w Chorzowie – prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r.
poz. 1843 ze zm.), dalej jako: „ustawa” lub „Pzp” postępowanie
o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest przebudowa torowiska tramwajowego
wraz z siecią trakcyjną w Sosnowcu w ciągu ulic: ul. gen. W. Andersa od ul. Wojska Polskiego
do Ronda Ludwik, ul. 1 Maja od Ronda Ludwik do Ronda E. Gierka - zadanie 2.8.1.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 31
lipca 2020 r. pod numerem 2020/S 147-361927.
Wartość zamówienia jest większa niż kwota
wskazana w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
Zamawiający wykluczył z udziału w postępowaniu wykonawcę Przedsiębiorstwa
Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-KRAK” Sp. z o. o. w Krakowie, który 7 stycznia 2021
r. wniósł odwołanie. Zachowany został termin ustawowy i obowiązek przekazania
zamawiającemu kopii odwołania.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 24 ust. 1 pkt 17 w zw. z art 24 ust. 4 ustawy przez wykluczenie odwołującego z
postępowania i w konsekwencji uznanie jego oferty za odrzuconą, w sytuacji, gdy nie zostały
kumulatywnie spełnione przesłanki z art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy, a wykonawcy nie można
przypisać winy w zakresie przekazanych informacji dotyczących doświadczenia K. S.,
ponadto złożone w postępowaniu informacje nie wprowadzały w błąd, ani nie miały istotnego
wpływu na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu;
2. art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy przez prowadzenie postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców, w wyniku czego doszło do nieuzasadnionego
wykluczenia o
dwołującego z postępowania, pomimo iż odwołujący wykazał, że K. S. daje
rękojmię należytego wykonania zamówienia przez odwołującego.
Odwołujący wniósł o rozpatrzenie i uwzględnienie odwołania oraz nakazanie
zamawiającemu:
1. unieważnienia czynności wykluczenia odwołującego z postępowania;
2. przeprowadzenia ponownego badania i oceny ofert;
3. dokonania wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej.
Ponadto wniósł o:
1. dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z akt postępowania, w tym załączonych do
odwołania, na okoliczności wskazane w pisemnym lub ustnym uzasadnieniu;
2. przyznanie odwołującemu zwrotu kosztów postępowania odwoławczego w oparciu o spis
kosztów przedstawiony na rozprawie;
W
ykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia NDI S.A. w Sopocie,
NDI SOPOT S.A. w Sopocie oraz wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia SPEC-BRUK Sp. z o. o. Sp. k. w Libiążu, PROGREG Budownictwo Sp. z o. o. w
Krakowie
przystąpili do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, zachowując
termin ustawowy oraz obowiązek przekazania kopii przystąpienia zamawiającemu i
odwołującemu. Przystępujący wnieśli o oddalenie odwołania.
Zamawiający w pisemnej odpowiedzi wniósł o oddalenie odwołania.
Izba ustaliła, że odwołanie nie podlega odrzuceniu i przeprowadziła rozprawę, w czasie
której strony i uczestnicy podtrzymali dotychczasowe stanowiska.
Izba ustaliła, co następuje:
Zgodnie z treścią Rozdziału XIV pkt 5.3.2 SIWZ określającego kryterium oceny ofert w
podkryterium: kiero
wnik robót elektrycznych, wykonawca mógł otrzymać dodatkowe punkty,
jeżeli wykazał, że osoba wyznaczona do realizacji zamówienia na stanowisku kierownika robót
elektrycznych, posiadająca uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi w
specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i
elektroenergetycznych bez ograniczeń, w okresie ostatnich 10 lat przed upływem terminu
składania ofert kierowała jako kierownik budowy, kierownik robót elektrycznych lub kierownik
rob
ót elektroenergetycznych co najmniej dwoma robotami budowlanymi polegającymi na
przebudowie lub budowie sieci trakcyjnej tramwajowej o długości odcinka min. 1000 m dla
każdej roboty budowlanej. Za każde dodatkowe zadanie wykonawca mógł otrzymać 1 pkt, lecz
nie więcej niż 5 pkt. Warunkiem uznania, iż dane doświadczenie osoby kierowanej na
stanowisko kierownika robót elektrycznych spełnia wymagania określone powyżej, było pełnienie
wymaganych funkcji w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego i potwierdzenie tego wpisem
do dziennika budowy lub też w przypadku robót budowlanych nie wymagających wpisu do
dziennika budowy, zgłoszenie zamawiającemu do pełnienia powyższych funkcji przy realizacji
robót budowlanych w ramach struktury organizacyjnej wykonawcy.
W odpow
iedzi odwołujący wskazał jako kierownika robót elektrycznych Pana K. S. oraz
posiadane przez niego doświadczenie uzyskane w związku z wykonaniem umów:
"Budowa linii tramwajowej ulicy Obiegowej zajezdni postojowej dla autobusów przy ul. Gen.
Sikorskiego wraz z przebudową dróg i skrzyżowań dla potrzeb poprowadzenia linii tramwajowej -
w zakresie odcinka obejmującego al. Piłsudskiego, Pl. Jana Pawła II, ul. 11 Listopada, PL
Jedności Słowiańskiej i ul. Pieniężnego w Olsztynie w ramach projektu pn. Modernizacja i rozwój
zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie" zakres: budowa sieci trakcyjnej
tramwajowej -
1,127 km zleceniodawca: Balzola Polska Sp. z o.o. al. Jana Pawła III 12, 00-124
Warszawa data wykonania: od 08.05.2015 r. d
o 16.10.2015 r. pełniona funkcja: kierownik robót
elektrycznych;
2. „Zadanie nr 1 - 03830 Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji we
Wrocławiu - Etap II w zakresie Przebudowa pętli tramwajowej Oporów wraz z odcinkiem
torowiska od pętli tramwajowej Cmentarz Grabiszyński" zakres: budowa sieci trakcyjnej
tramwajowej -
1570 mtp zleceniodawca: STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. ul. Lipowa
5a, Wysoka, 52-
200 Wrocław data wykonania: od 14.07.2015 r. do 21.10.2015 r. pełniona
funkcja: kierow
nik robót elektrycznych;
3. „Rozbudowa i modernizacja trasy tramwaju w relacji Wschód-Zachód (Retkinia -
Olechów) wraz z systemem zasilania oraz systemem obszarowego sterowania ruchem - odcinki
4,5,6,7” zakres: przebudowa sieci trakcyjnej tramwajowej - 6,925 km zleceniodawca: Europoles
Kromiss Sp. z o.o. ul. Legionów 92; 42-202 Częstochowa data wykonania: od 25.05,2015 r. do
16.12.2015 r. pełniona funkcja: kierownik robót elektrycznych;
4. „Rozbudowa ulicy Inflanckiej w Łodzi na odcinku od ul. Strykowskiej do ul.
Łagiewnickiej” zakres: Przebudowa sieci trakcyjnej tramwajowej - 1,18 km zleceniodawca:
SKANSKA S.A. ul. Gen. Zajączka 9, 01-518 Warszawa data wykonania: od 23.05.2014 r. do
18.12.2014 r. pełniona funkcja: kierownik robót elektrycznych;
5. „Poprawa stanu technicznego torów wraz z trakcja tramwajowa w ciągu ul.
Mickiewicza na odcinku od pętli Sępolno do rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Mickiewicza i ul.
Paderewskiego we Wrocławiu” zakres: Przebudowa sieci trakcyjnej tramwajowej - 1720 mtp
zleceniodawca: Z. Z.
Przedsiębiorstwo Drogowe ul. Chałupnicza 21, 51-503 Wrocław data
wykonania: od 16.01.2012 r. do 21.03.2012 r. pełniona funkcja: kierownik robót elektrycznych;
6. "Przebudowa pl. Bema we Wrocławiu" zakres: przebudowa sieci trakcyjnej
tramwajowej -
1,19 km zleceniodawca: Przedsiębiorstwo Drogowe DROBUD J. K. ul. Lidzbarska
111 Wrocław data wykonania: od 15.01.2009 r. do 30.09.2010 r. pełniona funkcja:
kierownik robót elektrycznych;
7. Przebudowa sieci trakcyjnej w ul. Legnic
kiej na odcinku od Pl. Jana Pawła II do ul.
Kruszwickiej we Wrocławiu" zakres: przebudowa sieci trakcyjnej tramwajowej - 1,68 km
zleceniodawca: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o. o. ul. B. Prusa 75-79; 50-316
Wrocław data wykonania: od 02.07.2012 r. do 24.07.2012 r. pełniona funkcja: kierownik robót
elektrycznych (dowody: SIWZ, formularz oferty i JEDZ odwołującego - kopie w aktach sprawy).
Zamawiający pismem z 28 października 2020 r. wybrał ofertę odwołującego, co
zakwestionował przystępujący konsorcjum SPEC-BRUK wnosząc odwołanie 6 listopada 2020 r.,
w którym zarzuciło, że K. S. nie posiada doświadczenia opisanego w ofercie. Zamawiający 10
listopada 2020 r. unieważnił czynności wyboru najkorzystniejszej oferty. Wobec tego konsorcjum
SPEC-
BRUK cofnęło odwołanie w pozostałym zakresie i postępowanie odwoławcze zostało
umorzone (dowody: pisma i postanowienie KIO - kopie w aktach sprawy).
Pismem z 10 listopada 2020 r. zamawiający wezwał odwołującego do złożenia w
wyjaśnień w terminie do dnia 18 listopada 2020 r. co do treści oferty w zakresie doświadczenia
K. S.
. Odwołujący pismem z 18 listopada 2020 r. udzielił zamawiającemu wyjaśnień. Złożył
również wyjaśnienia uzupełniające pismem z 8 grudnia 2020 r. w związku z przedłużeniem przez
zamawiającego terminu do złożenia wyjaśnień (dowody: pismo zamawiającego z 10 listopada
2020 r. oraz odpowiedzi odwołującego z 18.11.2020 r. i 8.12.2020 r. z załącznikami).
Zamawiający ocenił uzyskane wyjaśnienia i pismem z 30 grudnia 2020 r. wykluczył
odwołującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp. W uzasadnieniu
zamawiający stwierdził, że odwołujący wykazał pełnienie przez Pana K. S. funkcji kierownika
robót energetycznych zgodnie z wymaganiami SIWZ na kontraktach wskazanych w pkt 2 i 6
wykazu:
1. „Zadanie nr 1 - 03830 Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji we
Wrocławiu - Etap II w zakresie Przebudowa pętli tramwajowej Oporów wraz z odcinkiem
torowiska od pętli tramwajowej Cmentarz Grabiszyński";
2. "Przebudowa pl. Bema we Wrocławiu".
Zamawiający uznał, że w odniesieniu do pozostałych robot odwołujący nie pełnił funkcji
kierownika robót zgodnie z SIWZ, co uzasadnia czynność wykluczenia odwołującego z
postępowania.
W tym stanie rzeczy odwołujący wniósł odwołanie.
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie zostało rozpoznane w granicach podniesionych w nim zarzutów. Zarzuty
odwołania dotyczyły podstaw faktycznych i prawnych wskazanych w informacji o
wykluczeniu odwołującego. Zamawiający wykluczył odwołującego na podstawie art. 24 ust. 1
pkt 17 Pzp wyłącznie z tego powodu, że Pan K. S. nie pełnił funkcji kierownika robót
elektrycznych zgodnie z SIWZ. Podnoszona przez przystępujące konsorcjum SPEC-BRUK
okoliczność, że długość toru tramwajowego na inwestycji rozbudowa ul. Inflanckiej w Łodzi
na odcinku od ul. Strykowskiej do ul. Łagiewnickiej jest mniejsza niż wymagane przez
zamawiającego 1000 m, nie była przyczyną wykluczenia odwołującego z postępowania, w
konsekwencji nie została poruszona w odwołaniu i nie była uwzględniona jako podstawa
rozstrzygnięcia. Art. 192 ust. 7 Pzp nie pozwala na rozpoznanie zarzutów nie podniesionych
w odwołaniu, zaś zarzut tworzą powiązane ze sobą okoliczności faktyczne i prawne. Zasady
postępowania odwoławczego, w szczególności kontradyktoryjności i równości stron
wymagają, aby po wniesieniu odwołania zakres badania odwołania przez Izbę nie był
zmieniany, ani rozszerzany.
Odwołujący jest uprawniony do wniesienia odwołania zgodnie z art. 179 ust. 1 Pzp.
Jes
t wykonawcą, który złożył ofertę i ma interes w uzyskaniu danego zamówienia.
Zarzucane zamawiającemu naruszenia przepisów powodują, że odwołujący może ponieść
szkodę w postaci utraty możliwości uznania jego oferty za najkorzystniejszą.
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp stanowi, że zamawiający wyklucza z udziału w postępowaniu
wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje
wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Punktem odniesienia wprowadzenia w błąd zamawiającego, o którym mówi powołany
przepis, są postanowienia SIWZ. W okolicznościach sporu są to postanowienia Rozdziału
XIV pkt 5.3.2 SIWZ,
opisujące wymagania umożliwiające uzyskanie punktów w podkryterium:
kierownik robót elektrycznych.
Izba uwzględniła, że zamawiający w uzasadnieniu wykluczenia odniósł się do swoich
wymagań zapisanych w tym punkcie SIWZ w sposób ogólny, nie wskazując konkretnie, co
było podstawą wykluczenia. Ocena zarzutów odwołania prowadzi do konstatacji, że
zamawiający wykluczył odwołującego z powodu braku potwierdzenia pełnienia przez Pana
K. S.
funkcji kierownika robót elektrycznych wpisem w dzienniku budowy lub zgłoszeniem.
Lektura podstaw przyznawania punktów w podkryterium kierownik robót elektrycznych
prowadzi do przekonania, że zamawiający wykluczając odwołującego z postępowania
dokonał wykładni postanowień Rozdziału XIV pkt 5.3.2 SIWZ wbrew ich brzmieniu.
Zamawiający w informacji o wykluczeniu wymagania zapisane w tym postanowieniu traktuje
łącznie, podczas gdy z SIWZ wynika, że możliwość otrzymania punktów w tym pokryterium
uzależniona jest od spełnienia wymagań o charakterze materialnym i formalnym. W aspekcie
materialnym zamawiający wymagał, aby dana osoba kierowała jako kierownik budowy,
kierownik robót elektrycznych lub kierownik robót elektroenergetycznych budową o
określonym przedmiocie i cechach. Zamawiający wymagał również, aby dana osoba pełniła
funkcję kierownika budowy w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego. W aspekcie
formalnym zamawiający ustalił, że przyzna punkty, jeśli pełnienie funkcji kierownika budowy
zostanie potwierdzone wpisem w dzienniku budowy lub -
w przypadku robót budowlanych
nie wymagających pozwolenia na budowę - zgłoszeniem zamawiającemu do pełnienia tej
funkcji w ramach struktury organizacyjnej wykonawcy.
Izba zważyła, że oddzielenie w SIWZ aspektu materialnego od formalnego uzasadnia
tezę, że brak spełnienia wymagania o charakterze formalnym nie musi prowadzić do
wykluczenia z udziału w postępowaniu, jego skutkiem przewidzianym w SIWZ jest bowiem
nieprzyznanie punktów w ramach oceny ofert. W okolicznościach sporu Izba uznała
czynność wykluczenia z postępowania z powodu braku spełnienia wymagań formalnych za
sankcję zbyt surową.
Dostrzec bowiem trzeba, że art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp pozwala na wykluczenie
wykonawcy z postępowania wyłącznie w sytuacji, gdy działaniu wykonawcy można przypisać
cechy lekkomyślności lub niedbalstwa. W okolicznościach sporu działaniu odwołującego nie
można przypisać takich cech.
Izba uwzględniła bowiem, że pogląd o lekkomyślnym lub niedbałym zachowaniu
odwołującego zamawiający i przystępujący budują wyłącznie w oparciu o informacje
uzyskan
e bezpośrednio od zamawiających w postępowaniach referencyjnych wskazanych
przez odwołującego. Uszło całkowicie ich uwadze, że w większości powołanych umów Pan
K. S.
funkcję kierownika robót pełnił w ramach podwykonawstwa.
W tym kontekście należy zwrócić uwagę na trzy kwestie. Po pierwsze,
potwierdzeniem sprawowania funkcji w ramach podwykonawstwa może być oświadczenie
wykonawcy, na rzecz którego podwykonawca działał. Regułą jest bowiem potwierdzenie
wykonania umowy przez podmiot, na rzecz którego dana umowa była wykonywana. Po
drugie, w sytuacji, gdy kierownik robót jest przedstawicielem podwykonawcy, podmiotem,
który powinien dokonać jego zgłoszenia zamawiającemu jest wykonawca. Po trzecie, o ile
wykonawca zgodnie z art. 474 k.c. odpowiada za
działania podwykonawcy, o tyle nie ma
podstaw do przypisania podwykonawcy odpowiedzialności za działanie wykonawcy i
obciążenia go konsekwencją jego zaniechań.
Z tych względów zamawiający nie powinien ignorować oświadczeń wykonawców,
którzy potwierdzili pracę Pana K. S., koncentrować się wyłącznie na oświadczeniach
zamawiających w danych postępowaniach oraz w sytuacji sprzeczności tych oświadczeń,
czy powstania wątpliwości wyciągać negatywne skutki dla wykonawcy. Zamawiający i
przystępujący po jego stronie stracili z pola widzenia, że ustawa w art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp
nakazuje wykluczenie wykonawcy, który nie wykazał spełniania warunków udziału w
postępowaniu, nakładając ciężar wykazania spełniania tych warunków na wykonawcę.
Natomiast w odni
esieniu do kryteriów oceny ofert oraz art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp obowiązuje
klasyczny rozkład ciężaru dowodu, o którym mowa w art. 190 ust. 1 Pzp w zw. z art. 6 k.c.
Przepisy te ustalają, że ciężar dowodu faktów spoczywa na tym, kto z nich wywodzi skutki
pr
awne. Zamawiający wykluczając odwołującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1
pkt 17 Pzp nie może zatem opierać się wyłącznie na swoich wątpliwościach.
Omówione przekonanie składu orzekającego wzmacnia również to, że w razie
pełnienia funkcji kierownika robót w ramach podwykonawstwa może mieć miejsce sytuacja,
w której dana osoba pełni funkcję kierownika robót, lecz nie jest w stanie wykazać tego
zgłoszeniem wymaganym przez zamawiającego. Sytuacja taka może zaistnieć po pierwsze,
gdy wykonawca wbr
ew ciążącym na nim obowiązkowi nie zgłasza inwestorowi
podwykonawcy. Po drugie, gdy na budowie działa zarówno kierownik budowy, jak i kierownik
robót branżowych, to jedynie pierwszy obowiązany jest co do zasady poinformować właściwy
organ o objęciu swojej funkcji. Jeśli nie powstaje obowiązek składania oświadczeń przez
kierownika robót branżowych, osoba ta może nie zostać zgłoszona zamawiającemu i nie być
widoczna w dokumentacji inwestycji.
Wskazane specyficzne uwarunkowania są widoczne w okolicznościach sprawy.
W odniesieniu do pierwszej z powołanych inwestycji "Budowa linii tramwajowej ulicy
Obiegowej zajezdni postojowej dla autobusów przy ul. Gen. Sikorskiego wraz z przebudową
dróg i skrzyżowań dla potrzeb poprowadzenia linii tramwajowej” część D Pan S. mógł
pozostawać w uzasdnionym przekonaniu, że został zgłoszony jako kierownik robót. Inżynier
kontrakty odmówił bowiem zatwierdzenia na tym stanowisku Pana C. . Skoro w jego miejsce miał
zostać wskazany Pan S., mógł on przypuszczać, że wykonawca dokona zgłoszenia jego osoby.
Fakt podania przez Balzola, że osoba nie zatwierdzona przez inżyniera kontraktu pełniła
obowiązki kierownika robót, świadczy w tym przypadku negatywnie o staranności tego
wykonawcy.
We wskazanym przez odwołującego w piśmie z 18 listopada 2020 r. odcinku A
inwestycji „Budowa linii tramwajowej, ulicy Obiegowej, zajezdni postojowej dla autobusów
przy al. Gen. Sikorskiego wraz z przebudową dróg i skrzyżowań dla potrzeb poprowadzenia
linii tramwajowej -
obejmującym ulice Witosa Płoskiego - Sikorskiego i Tuwima w Olsztynie w
ramach projektu pn. „Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego
w Olsztynie”, Pan K. S. pełnił funkcję kierownika robót elektrycznych, co potwierdza
oświadczenie wykonawcy Skanska S.A. Jednak Prezydent Miasta Olsztyna w piśmie z 23
listopada 2020 r. sprzecznie z tym oświadczeniem stwierdził, że „w dokumentacji inwestycji
zrealizowanej w 2015 roku, nie stwierdzono, aby Pan K. S.
występował jako kierownik robót
eklektycznych (energetycznych) na przedmiotowym odcinku, a także brak jest stosownych
wpisów do dziennika budowy, czy też na liście obecności na Radach Budowy i naradach
technicznych. ”
Również sprzeczne informacje dotyczą roboty budowlanej wskazanej w 5 pozycji
wykazu „Poprawa stanu technicznego torów wraz z trakcją tramwajową w ciągu ul.
Mickiewicza na odcinku od pętli Sępolno do rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Mickiewicza i ul.
Paderewskiego we Wrocławiu” odwołujący uzyskał sprzeczne informacje. Z jednej strony
wykonawca
– Z. Z., prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Z. Z. Przedsiębiorstwo
Drogowe z siedzibą we Wrocławiu potwierdził, że K. S. pełnił funkcję kierownika robót
elektrycznych na zadaniu, z drugiej natomias
t zamawiający na tej inwestycji - ZDiUM we
Wrocławiu - złożył oświadczenie przeciwne informując, że K. S. nie pełnił funkcji kierownika
robót elektrycznych.
Zwraca uwagę, że również na inwestycjach pn. Rozbudowa i modernizacja trasy
tramwaju w
relacji Wschód-Zachód (Retkinia - Olechów) wraz z systemem zasilania oraz
systemem obszarowego sterowania ruchem -
odcinki 4,5,6,7”, „Rozbudowa ulicy Inflanckiej
w Łodzi na odcinku od ul. Strykowskiej do ul. Łagiewnickiej” oraz „Przebudowa sieci
trakcyjne
j w ul. Legnickiej na odcinku od PI. Jana Pawła II do uf Kruszwickiej we Wrocławiu"
Pan K. S.
świadczył swoje usługi jako podwykonawca, stąd oświadczenia zamawiających o
braku odnalezienia go w dokumentacji postępowania albo brak zgłoszenia zamawiającemu
nie oznacza wprost, że nie pełnił on funkcji kierownika budowy. Realizacja obowiązku
zgłoszenia nie zależała od działania Pana S. .
Kierując się tymi racjami Izba uznała, że wykluczenie odwołującego z udziału w
postępowaniu na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp byłoby działaniem nieproporcjonalnym,
nadmiernym w stosunku do celu ustalenia podkryterium oceny ofert. Niewątpliwe jest
bowiem, że Pan K. S. posiada doświadczenie wymagane przez zamawiającego, a brak jego
wykazania w spo
sób przez zamawiającego ustalony może być utrudniony, nawet dla
wykonawcy działającego z należytą starannością.
W związku z tym Izba uznała, że doszło do naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp oraz
art. 7 ust. 1 Pzp. Sprzecznym z zasadami uczciwej konkurencji jest bowiem wykluczanie
wykonawcy z powodu wprowadzenia w błąd zamawiającego z pominięciem okoliczności
faktycznych sprawy, z których wynika przeciwny stan rzeczy. Również narusza art. 7 ust. 1
Pzp wykluczenie z udziału w postępowaniu jedynie na podstawie wątpliwości
zamawiającego, w sytuacji, gdy wprowadzenie w błąd zamawiającego nie jest pewne.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 Pzp orzekła, jak w pkt 1
sentencji.
O kosztach Izba orzekła na podstawie art. 574 i 575 Pzp, uwzględniając koszty
związane z zastępstwem zamawiającego przez pełnomocniczka w kwocie wynagrodzenia
pełnomocnika odwołującego w kwocie 4.488 zł 55 gr, zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 oraz § 5 ust.
2 lit. a i b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 poz. 2137).
Pouczenie o długości terminu na wniesienie skargi od orzeczenia Izby oraz ustalenie
sądu okręgowego miejscowo właściwego do rozpatrzenia skargi wynika z art. 92 ust. 2
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień
publicznych (Dz.U z 2019 r. poz. 2020).
Przewodniczący: