Sygn. akt KIO 111/22
POSTANOWIENIE
z dnia 26 stycznia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron 26 stycznia 2022 r. odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 14 stycznia 2022 r.
przez wykonawcę: MPK sp. z o.o. z siedzibą w Ostrołęce
w postępowaniu pn. Zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu gminy
Olszewo-Borki
(nr postępowania: RSOŚ.271.11.2021)
prowadzonym przez zamawiającego: Gmina Olszewo-Borki
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego kwoty 13500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero
groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art.
579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Sygn. akt KIO 111/22
U z a s a d n i e n i e
Gmina Olszewo-Borki {dalej:
„Zamawiający”} prowadzi na podstawie ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.)
{
dalej: „ustawa pzp” lub „pzp”} w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie
o u
dzielenie zamówienia na usługi pn. Zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu
gminy Olszewo-Borki
(nr postępowania: RSOŚ.271.11.2021). Ogłoszenie o tym zamówieniu
4 stycznia 2022
r. zostało zamieszczone w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
nr 2022/S_002 pod poz. 003230.
Wartość przedmiotowego zamówienia jest powyżej progów
unijnych.
14 stycznia 2022 r.
MPK sp. z o.o. z siedzibą w Ostrołęce {dalej: „Odwołujący”} wniósł
odwołanie wobec postanowień specyfikacji warunków zamówienia {dalej: „SWZ”} w zakresie
opisu
kryterium oceny ofert oraz warunku udziału w postępowaniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art.16 pkt 1 i 3
– tj. zasady zachowania w postępowaniu uczciwej konkurencji i zasady
proporcjonalności, na skutek wprowadzenia takiego sposobu przyznawania punktów
w kryterium 2.
– Sposobu wykonania zamówienia – wpływu na środowisko, że prowadzi
on do preferencji określonego wykonawcy, w sytuacji gdy wykorzystanie do realizacji
zamówienia instalacji komunalnej tego wykonawcy daje podobny efekt ekologiczny,
gdyż odległość do tej instalacji nie różni się istotnie względem odległości do innych
podobnych instalacji.
2. Art. 240 ust. 2
– przez wprowadzenie opisu sposobu przyznawania punktów w kryterium
2. oceny ofert
, który nie pozwala na weryfikację i porównanie poziomu oferowanego
wykonania przedmiotu zamówienia na podstawie informacji przedstawianych w ofertach,
gdyż istotnie różnicuje oferty, które w istocie gwarantują bardzo zbliżony do siebie
poziom ochrony środowiska (różnice pomiędzy tymi ofertami z uwagi na ich znikomość
są całkowicie pomijane).
3. Art. 112 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1, 2 i 3
– przez opisanie w sposób nieprecyzyjny
i
niejednoznaczny warunku udziału w postępowaniu odnoszącego się do posiadania
uprawnień niezbędnych do realizacji zamówienia, co może prowadzić do takiej sytuacji,
że Zamawiający będzie oczekiwał od wykonawców ubiegających się o niniejsze
zamówienie posiadania zezwolenia na przetwarzanie wszystkich odpadów objętych
przedmiotem zamówienia, co z kolei stanowiłoby o tym, że taki warunek udziału
w
postępowaniu w istocie nie stanowiłby minimalnego poziomu zdolności wykonawcy
Sygn. akt KIO 111/22
do
realizacji zamówienia, byłby nieproporcjonalny i w praktyce ograniczałby w sposób
nadmierny i nieuzasadniony potrzebami Zamawiającego konkurencję w postępowaniu.
W
uzasadnieniu odwołania powyższe zarzuty zostały dodatkowo sprecyzowane przez
podanie kolejnych okoliczności faktycznych i prawnych.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
dokonania zmian SWZ
oraz ogłoszenia o zamówieniu polegających na:
1. Zmianie sposobu przyznawania pu
nktów w kryterium 2. – Sposobu wykonania
zamówienia na następujący: maksymalną liczbę punktów w tym kryterium uzyskają te
oferty, które zakładają zagospodarowanie odpadów w instalacji komunalnej znajdującej
się do 15 km od gminy.
Doprecyzowaniu zapisu rozdziału VII pkt 2.2. SWZ przez wskazanie, że wykonawcy
ubiegający się o niniejsze zamówienie winni posiadać aktualne zezwolenie
na
prowadzenie działalności w zakresie przetwarzania odpadów o kodzie 20 03 01,
wydane przez właściwy organ, zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r.
o odpadach (t.j. Dz. U. z 2020r. poz. 797 ze zm.) lub odpowiednio pozwolenie
zintegrowane,
uwzględniające zezwolenie na przetwarzanie odpadów o tym kodzie.
26 stycznia 2022
r. wpłynęło do Izby pismo Odwołującego zawierające oświadczenie
o wycofaniu
powyższego odwołania i wniosek o zwrot 90% uiszczonego wpisu.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 520 pzp o
dwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia
rozprawy (ust. 1).
Cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże
z
wniesieniem odwołania do Prezesa Izby (ust. 2).
Odwołujący skorzystał z przysługującego mu uprawnienia i skutecznie wycofał
uprzednio wniesione odwołanie, co nastąpiło przed otwarciem posiedzenia w tej sprawie
odwoławczej.
Z tych względów – działając na podstawie art. 568 pkt 1 pzp – Izba umorzyła
postępowanie odwoławcze w tej sprawie.
O kosztach tego postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do art. 575 pzp
w zw. z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437) –
nakazując zwrot Odwołującemu 90% procent uiszczonego wpisu.