Sygn. akt: KIO 133/22
WYROK
z dnia 1 lutego 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Małgorzata Matecka
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 stycznia 2022 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 stycznia 2022 r. przez odwołującego:
wykonawcę Dräger Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Komendę Główną Policji z siedzibą
w Warszawie
przy udziale wykonawcy Transcom International S.
Ś., W. F. Spółka Jawna z siedzibą w
Paczkowie
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
orzeka:
Odrzuca odwołanie w zakresie zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c oraz art. 226
ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty wykonawcy Transcom International S.
Ś., W. F. Spółka Jawna z siedzibą
w Paczkowie
z uwagi na złożenie deklaracji zgodności niepotwierdzającej wymagań
zamawiającego.
2. Oddala
odwołanie w pozostałym zakresie.
3. Kosztami
postępowania obciąża odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez wykonawcę Transcom
International S.
Ś., W. F. Spółka Jawna z siedzibą w Paczkowie tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od odwołującego na rzecz
wykonawcy Transcom International S.
Ś., W.
F.
Spółka Jawna z siedzibą w Paczkowie kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez tego wykonawcę tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …..……………………………
Sygn. akt: KIO 133/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Komenda Główna Policji z siedzibą w Warszawie prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą „Dostawa
przenośnych analizatorów do badania obecności alkoholu w wydychanym powietrzu
z
możliwością skorzystania z prawa opcji” (nr 87/Cut/21/TJ). Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w dniu 29 czerwca 2021 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod
nr 2021/S 123-325427.
I. W dniu 17 stycznia 2022 r. wykonawca
Dräger Polska Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie wobec:
czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez wykonawcę
Transcom International S.
Ś., W. F. Spółka Jawna z siedzibą w Paczkowie (dalej także jako
„wykonawca Transcom”) oraz zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy Transcom.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy z dnia
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, ze zm.), dalej
jako „ustawa Pzp”:
1) art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 218 ust. 2 ustawy Pzp przez zaniechanie odrzucenia
oferty wykonawcy Transcom,
pomimo że treść oferty tego wykonawcy jest niezgodna
z
warunkami zamówienia;
2) art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp przez zaniechanie wykluczenia wykonawcy Transcom
z udziału w postępowaniu, pomimo że wykonawca ten w wyniku zamierzonego
działania lub rażącego niedbalstwa, a przynajmniej w wyniku lekkomyślności lub
niedbalstwa, wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji
(wskazanych w
uzasadnieniu odwołania), że oferowany przedmiot zamówienia spełnia
wymagania z
amawiającego, a zatem podał informacje wprowadzające zamawiającego
w błąd co miało istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w
p
ostępowaniu, a w konsekwencji naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Pzp przez
zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z
udziału w postępowaniu;
3) art. 16 ustawy Pzp przez prowadzenie postępowania w sposób naruszający zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców ubiegających się o udzielenie
zamówienia.
Ponadto w treści uzasadnienia odwołania odwołujący sformułował zarzut naruszenia art. 226
ust. 1 pkt 2 lit. c oraz art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
wykonawcy Transcom z uwagi na złożenie deklaracji zgodności niepotwierdzającej wymagań
zamawiającego.
W związku z podniesionymi zarzutami odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie zamawiającemu: unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz
powtórzenia czynności badania i oceny ofert, a w konsekwencji odrzucenia oferty złożonej
przez
wykonawcę Transcom.
Uzasadniając podniesione zarzuty odwołujący wskazał w szczególności, że jak wynika
z
ogólnie dostępnych informacji, oferowany przez wykonawcę Transcom przenośny analizator
do badania zawartości Alco-Sensor IV CM w. 7111 nie spełnia tego wymogu. Zgodnie
z i
nformacją publikowaną na stronie producenta analizator ten pracuje w temperaturze od 10°C
do 40°C (dowód print screen ze strony producenta – załącznik nr 16). Również instrukcja
obsługi tego urządzenia dostępna na stronie internetowej wykonawcy Transcom potwierdza, że
oferowany analizator Alco-
sensor IV pracuje w przedziale temperatur od 0°C do 40°C. Oznacza
to, że aby wykonać test temperatura urządzenia musi mieścić się w tym przedziale (załącznik nr
17). Powyższe informacje w sposób jednoznaczny wskazują, że oferowany przez wykonawcę
Transc
om analizator nie spełnia minimalnych wymagań opisanych przez zamawiającego, a
dotyczących temperatury pracy.
II. Pismem wniesionym w dniu 28 stycznia 2022 r.
zamawiający udzielił odpowiedzi na
odwołanie. Zamawiający wniósł o odrzucenie odwołania na podstawie art. 528 ust. 3 i 4 ustawy
Pzp z uwagi na to, że odwołujący powołuje się na te same okoliczności, które były przedmiotem
rozstrzygnięcia przez Izbę w sprawie innego odwołania, dotyczącego tego samego
postępowania wniesionego przez tego samego odwołującego (sygn. akt KIO 2838/21) oraz
podnosi nowe uzasadnienie zarzutu zaniechania odrzucenia oferty, po upływie terminu
określonego w ustawie.
Na posiedzeniu ni
ejawnym z udziałem stron oraz uczestników postępowania odwoławczego
zamawiający złożył oświadczenie o uwzględnieniu w całości zarzutów odwołania.
Dodatkowo
zamawiający stwierdził, że korzysta z urządzeń obydwu wykonawców. W jego ocenie
urządzenia te spełniają jego wymagania, jednakże jego zdaniem istota problemu sprowadza się
do tego, czy spełnianie tych wymagań przez urządzenie zaoferowane przez wykonawcę
Transcom
zostało w sposób wystarczający udowodnione w toku postępowania o udzielenie
zamówienia. W ocenie zamawiającego nie, co też było podstawą złożenia oświadczenia
o
uwzględnieniu odwołania.
III. Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił
wykonawca Transcom International S.
Ś., W. F. Spółka Jawna z siedzibą w Paczkowie.
W piśmie wniesionym do akt sprawy w dniu 31 stycznia 2021 r. wykonawca Transcom
przedstawił stanowisko w sprawie. Wykonawca Transcom wniósł o:
1) odrzucenie odwołania w zakresie zarzutu dotyczącego naruszenia przez
zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 218 ust. 2 ustawy Pzp w kontekście
deklaracji zgodności złożonej przez wykonawcę Transcom, jako zarzutu spóźnionego,
2) oddalenie pozostałych zarzutów odwołania jako zarzutów niezasadnych.
Na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron oraz uczestników postępowania odwoławczego
wykonawca Transcom
wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia przez zamawiającego w całości
zarzutów odwołania.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba uznała, że odwołanie w zakresie zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c oraz art. 226
ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Transcom z uwagi
na złożenie deklaracji zgodności niepotwierdzającej wymagań zamawiającego podlega
odrzuceniu na podstawie art. 528 pkt 3 ustawy Pzp.
O okolicznościach stanowiących podstawę
sformułowania ww. zarzutu odwołujący mógł powziąć wiedzę już na etapie pierwszej czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej (15 września 2021 r.). Ww. zarzut nie został przez
odwołującego podniesiony w odwołaniu wniesionym w dniu 27 września 2021 r., zgodnie z art.
515 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp. Podniesienie ww. zarzutu na obecnym etapie postępowania należy
zatem uznać za spóźnione.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba postanowiła, jak w punkcie pierwszym sentencji, na
podstawie art. 528 pkt 3 ustawy Pzp stosowanego odpowiednio w sytuacji odrzucenia
odwołania w zakresie części zarzutów w nim postawionych.
Izba nie znalazła natomiast podstaw do odrzucenia odwołania w pozostałym zakresie.
Wprawdzie w toku postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 3365/21 zamawiający
uwzględnił między innymi zarzut zaniechania wyboru oferty wykonawcy Transcom jako oferty
najkorzystniejszej (zarzut nr 5), jednakże w ocenie składu orzekającego Izby oświadczenie
zamawiającego o częściowym uwzględnieniu odwołania należy interpretować całościowo,
mając na uwadze wszystkie zarzuty objęte tym oświadczeniem. Mając to na uwadze Izba
uznała, że uwzględnienie również zarzutów nr 1 (zaniechanie ponownego badania oferty
wykonawcy Transcom) i 2 (zaniechanie podania uzasadnienia faktycznego i prawnego decyzji
o odrzuceniu oferty wykonawcy Transcom), a z
drugiej strony nieobjęcie oświadczeniem
o
uwzględnieniu zarzutów nr 3 (odrzucenie oferty wykonawcy Transcom) i 4 (wykluczenie
wykonawcy Transcom z postępowania) wskazywało na zamiar zamawiającego ponownego
przeprowadzenia czynności badania i oceny ofert, a nie deklarację odnośnie bezwarunkowego
wyboru oferty wykonawcy Transcom jako oferty najkorzystniejszej. Dopiero po ponownej
czynności badania i oceny ofert zamawiający miał podjąć decyzję w zakresie oferty wykonawcy
Transcom.
Ponadto, mając na uwadze to, że zarzuty zawarte w obecnie rozpoznanym
odwołaniu zostały przez odwołującego podniesione na etapie pierwszej czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej (15 września 2021 r.), a wyrokiem wydanym w sprawie o sygn. akt KIO
2838/21 Izba uwzględniła odwołanie odwołującego i nakazała zamawiającemu unieważnienie
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert
złożonych w postępowaniu, odwołującemu przysługiwało prawo ponownego podniesienia ww.
zarzutów na etapie kolejnej czynności wyboru oferty wykonawcy Transcom jako oferty
najkorzystniejszej.
Należy również zwrócić uwagę, że wydając ww. orzeczenie Izba nie
rozstrzygnęła ostatecznie kwestii wystąpienia przesłanek do odrzucenia oferty wykonawcy
Transcom.
Z powyższych względów Izba uznała, że w odniesieniu do ww. zarzutów w niniejszej
sprawie
nie zachodzi podstawa do ich odrzucenia, o której mowa art. 528 pkt 4 ustawy Pzp.
Na podstawie dokumentacji postępowania Izba ustaliła, co następuje:
Przedmiotem
zamówienia jest dostawa przenośnych analizatorów do badania obecności
alkoholu w wydychanym powietrzu z możliwością skorzystania z prawa opcji. W Specyfikacji
Warunków Zamówienia zamawiający przewidział między innymi następujące postanowienia:
− w pkt 4.1.12) Specyfikacji Technicznej (OPZ) zamawiający przewidział m.in.
następujące wymaganie techniczno-użytkowe: „Temperatura otoczenia pracy
analizatora od min -
5°C do min +40°C”;
− zgodnie ze wzorem załącznika nr 1 do formularza ofertowego wykonawcy zobowiązani
byli potwierdzić spełnianie wymagania: „Temperatura pracy analizatora od min -5°C do
min +40°C”.
Wykonawca Transcom zaoferował urządzenie Alco-Sensor IV CM w. 7111 z drukarką
termiczną Martel. W złożonym w ramach oferty formularzu stanowiącym załącznik nr 1 do
formularza ofertowego wykonawca Transcom
potwierdził spełnianie ww. wymagania
dotyczącego temperatury pracy analizatora.
W dniu 9 sierpnia
2021 r. zamawiający wezwał wykonawcę Transcom, na podstawie art. 223
ust. 1 ustawy Pzp
, do udzielenia wyjaśnień treści złożonej oferty, w zakresie spełniania przez
zaoferowany produkt wymogów określonych w Załączniku nr 1 do SWZ (OPZ). W wezwaniu
zamawiający przywołał treść ww. postanowienia Specyfikacji Technicznej (OPZ), a następnie
stwi
erdził, że „w Załączniku nr 1 do Formularza ofertowego wykonawca Transcom potwierdził
spełnianie wymagania „Temperatura pracy analizatora od min -5°C do min +40°C” przez
zaoferowany produkt „Alco-Sensor IV CM w. 7111 z drukarką termiczną Martel produkcji
Intoximeters, USA”, przekazując jednocześnie opracowaną „Specyfikację techniczną
urządzenia Alco-Sensor IV CM w. 7111 z drukarką termiczną Martel”, gdzie wyszczególniono
zapis: „Temperatura pracy: od -5°C do 40°C”.”. Ponadto zamawiający odwołał się do informacji
zawartych na stronie internetowej producenta (informacja, że analizator ten pracuje
w
temperaturze od 10°C do 40°C) oraz treści Instrukcji obsługi urządzenia zamieszczonej na
stronie internetowej wykonawcy (
„Warunki pracy: Temperatura Pracy: od 0°C do 40°C”).
Odpowiedzi na ww. wezwanie wykonawca Transcom udzielił pismem z dnia 11 sierpnia 2021 r.
(omyłkowo wskazano datę 11 lipca 2021 r.). Wykonawca Transcom udzielił następujących
wyjaśnień:
„Zgodnie z wezwaniem do wyjaśnień związanym z nasza ofertą informujemy, że zgodnie
w
wymaganiami technicznymi i funkcjonalnymi określonymi przez Zamawiającego w Rozdziale
IV OPZ, ust.4.,1 pkt 12 zaoferowane przez nas urządzenie Alco-Sensor IV CM v. 7111 spełnia
określone warunki pracy z wymaganym zakresie temperatury otoczenia pracy analizatora od
min -5
ºC do min +40ºC.
Przytoczone informacje zarówno z naszych stron internetowych jak również stron producenta
urządzeń, określają jak zauważył słusznie Zamawiający, temperaturę pracy urządzenia a nie
temperaturę otoczenia pracy urządzenia. Oznacza to, że zaoferowane urządzenie będzie
działać prawidłowo w temperaturach otoczenia urządzenia zarówno w zakresie - 5ºC, +40ºC,
jak i poza nim.
Należy podkreślić, że jeśli przyrząd jest włączony to tzw. warunki środowiskowe,
a w
szczególności temperatura otoczenia nie wpływa na przebieg pracy przyrządu i
uzyskiwane wyniki pomiarów.”
W dniu 15 września 2021 r. zamawiający zawiadomił wykonawców o dokonaniu wyboru oferty
złożonej przez wykonawcę Transcom jako oferty najkorzystniejszej.
Na skutek odwołania wniesionego przez wykonawcę Dräger Polska Sp. z o.o. Izba wyrokiem
z
dnia 18 października 2021 r. nakazała zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert złożonych
w
postępowaniu.
W dniu 4 listopada 2021 r. zamawiającym zawiadomił wykonawców o odrzuceniu oferty
wykonawcy Transcom.
Od ww. czynności wykonawca Transcom odwołał się do Izby. Postanowieniem z dnia 2 grudnia
2021 r. (KIO 3365/21), wobec częściowego uwzględnienia zarzutów przez zamawiającego
i braku sprzeciwu ze strony wykonawcy
zgłaszającego przystąpienie do postępowania po
stronie zamawiającego oraz częściowego wycofania zarzutów przez odwołującego, Izba
umorzyła postępowanie odwoławcze (o czym była już nowa w niniejszym uzasadnieniu).
W ocenie składu orzekającego Izby odwołujący nie udowodnił, że zaoferowany przez
wykonawcę analizator (Alco-Sensor IV CM. W 7111) nie spełnia wymagania zamawiającego
w zakresie temperatury pracy analizatora (-
5 ºC do +40 ºC). Odwołujący nie przedstawił
dowodów jednoznacznie potwierdzających ww. okoliczność. Za takie dowody nie można uznać:
1. decyzji Prezesa
Głównego Urzędu Miar z dnia 11 czerwca 2007 r. – gdyż na mocy
przepisów rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 27 grudnia 2007 r. w sprawie
rodzajów przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej oraz
zakresu tej kontroli (Dz.U. z 2014 r. poz. 106) analizatory wydechu obecnie
nie podlegają
prawnej kontroli metrologicznej.
Niezależne od tego należy zauważyć, że w treści
ww.
decyzji wskazano okres jej ważności: do dnia 11 czerwca 2007 r. Biorąc pod uwagę
znaczący upływ czasu od wydania ww. decyzji, dowód ten nie mógł zostać uznany za
mający istotne znaczenie dla niniejszej sprawy.
2. w
yników testów przeprowadzonych przez odwołującego – gdyż testy nie zostały
przeprowadzone przez niezależne laboratorium, nie można mieć pewności co do tego,
w
jakich warunkach atmosferycznych zostały one przeprowadzone, nie jest możliwe
ustalenie, na jakim dokładnie urządzeniu zostały przeprowadzone (który wariant
urządzenia, czy urządzenie nie było uszkodzone).
Ponadto szczegółowe odniesienie się
do tego dowod
u nie jest możliwe, gdyż nie został on bliżej omówiony przez odwołującego.
3. i
nformacji dostępnych na stronie internetowej producenta - gdyż zgodnie z powszechną
wiedzą tego rodzaju informacje mają charakter handlowy i nie stanowią pełnego źródła
informacji o produktach. Ponadto,
jak wynika z tych informacji dotyczą one jedynie
większości urządzeń Alco-Sensor IV, co po pierwsze, oznacza nieprzydatność tego
dowodu dla niniejszej sprawy, a po drugie, posłużono się terminem „temperatura robocza
badania” i nie zostało przez odwołującego wyjaśnione w jaki sposób ten termin należy
rozumieć.
Instrukcji obsługi urządzenia – gdyż dokument pochodzi z 2005 r. Pełnomocnik wykonawcy
Transcom oświadczył, że dokument ten jest już aktualny. Biorąc pod uwagę znaczący
upływ czasu od sporządzenia ww. dokumentu, dowód ten nie mógł zostać uznany za
m
ający istotne znaczenia dla niniejszej sprawy.
Dodatkowo należy zauważyć, że wykonawca Transcom przedstawił w toku postępowania
odwoławczego oświadczenie złożone w imieniu producenta, z którego wynika, że zamierza on
dostarczyć urządzenie działające w zakresie temperatur -5 ºC do +40
ºC. W ocenie składu
orzekającego interpretacji ww. oświadczenia należy dokonywać przy uwzględnieniu całej jego
treści, a nie w sposób wybiórczy, jak czynił to na rozprawie odwołujący. Z treści tego
oświadczenia, pomimo pewnej nieprecyzyjności językowej (zauważalnej przez przedstawicieli
zawodów prawniczych), wynika, że podany tam m.in. zakres temperatury pracy
oprogramowania sprzętowego (firmware) [-5 ºC do +40 ºC] dotyczy modelu urządzenia w wersji
zaoferowanej przez wykonawcę Transcom i taki też producent zamierza dostarczyć na
potrzeby realizacji zamówienia.
Odnosząc się natomiast do pozostałych dowodów przedstawionych przez wykonawcę
Transcom
(protokół z badania analizatora wraz z materiałem wideo) należy stwierdzić, że
ocena tego materiału dowodowego wymaga posiadania wiadomości specjalnych. Natomiast
żadna ze stron nie wnioskowała o dopuszczenie dowodu z opinii biegłego. Powyższą uwagę
należy również odnieść do wyników testów przedstawionych przez odwołującego, choć w tym
przypadku kluczowe znaczenie ma argumentacja przedstawiona powyżej. W związku
z
powyższym Izba uznała, że ww. dowody nie mogą mieć istotne znaczenia dla niniejszej
sprawy.
O
dnosząc się natomiast do kwestii wyjaśnień złożonych przez wykonawcę Transcom w toku
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, należy wskazać, ze ich treść nie stanowi
potwierdzenia
niespełniania przez zaoferowane prze tego wykonawcę urządzenie wymogu
w zakresie
temperatury pracy urządzenia. Wyjaśnienia te nie potwierdzają również okoliczności
spełniania tego wymogu, gdyż odnoszą się do parametru temperatury pracy otoczenia.
Niemniej jednak, z uwagi na niejednoznaczność postanowień SWZ w tym zakresie, obciążanie
wykonawcy Transcom negatywnymi skutkami w postaci
odrzucenia złożonej przez niego oferty
nie byłoby w tym przypadku zasadne. Sam zamawiający w treści wystosowanego do
wykonawcy Transcom wezwania powołał się m.in. na ww. postanowienie OPZ dotyczące
temperatury pracy otoczenia.
Co więcej, na wstępie wezwania jako zakres wyjaśnień
zamawiający wskazał, że wzywa wykonawcę Transcom, na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy
Pzp, do udzielenia wyjaśnień do treści złożonej oferty, w zakresie spełniania przez zaoferowany
produkt wymogów określonych w Załączniku nr 1 do SWZ (OPZ). Natomiast w OPZ, jak
wskazano powyżej, zostało sformułowane wymaganie techniczno-użytkowe: „Temperatura
otoczenia pracy analizatora od min -
5°C do min +40°C.
Zgodnie
z przepisem art. 534 ust. 1 ustawy Pzp strony i uczestnicy postępowania
odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody dla stwierdzenia faktów, z których wywodzą
skutki prawne. Jak podkreśla się w orzecznictwie Izby ciężar dowodu w pierwszej kolejności
spoczy
wa na odwołującym jako stronie inicjującej postępowanie odwoławcze. Niesprostanie
przez odwołującego ciężarowi dowodu skutkuje oddaleniem odwołania. Za niewystarczające
należy uznać przedstawienie dowodów, które jednoznacznie nie potwierdzają twierdzeń
odw
ołującego stanowiących podstawę sformułowanych zarzutów, a jedynie skutkują
zaistnieniem wątpliwości w tym zakresie. Mając na uwadze przedstawioną powyżej
argumentację Izba uznała, że odwołujący nie udowodnił, że zaoferowany przez wykonawcę
Transcom analiz
ator nie spełnia wymagania zamawiającego w zakresie temperatury pracy
analizatora.
Ponadto zgodnie z poglądem utrwalonym w orzecznictwie Izby zapisy SWZ (dawniej SIWZ)
muszą być jasne i jednoznaczne, a jakiekolwiek wątpliwości interpretacyjne w zakresie
rozumienia jej zapisów nie mogą być odczytywane na niekorzyść wykonawcy (tak np.
w wyroku Izby w sprawie KIO 3364/20).
W ocenie Izby taka jednoznaczność SWZ wystąpiła,
wobec określenia dwóch rożnych wymagań, tj. w pkt 4.1.12) Specyfikacji Technicznej (OPZ)
wymagania
„Temperatura otoczenia pracy analizatora od min -5°C do min +40°C”, natomiast
we wzorze
załącznika nr 1 do formularza ofertowego wymagania: „Temperatura pracy
analizatora od min -
5°C do min +40°C”.
W
związku z powyższym Izba za nieuzasadniony uznała zarówno zarzut naruszenia art. 226
ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 218 ust. 2 ustawy Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy
Transcom, pomimo że treść oferty tego wykonawcy jest niezgodna z warunkami zamówienia,
jak i zarzut naruszenia art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp przez zaniechanie wykluczenia
wykonawcy Transcom z udziału w postępowaniu, pomimo że wykonawca ten w wyniku
zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa, a przynajmniej w wyniku lekkomyślności lub
niedbalstwa, wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji (wskazanych
w
uzasadnieniu odwołania), że oferowany przedmiot zamówienia spełnia wymagania
zamawiającego, a zatem podał informacje wprowadzające zamawiającego w błąd co miało
istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu,
a w konsekwencji naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Pzp przez zaniechanie
odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z udziału
w
postępowaniu. Powyższe prowadziło do uznania, że nie potwierdził się również zarzut
naruszenia
art. 16 ustawy Pzp przez prowadzenie postępowania w sposób naruszający zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców ubiegających się o udzielenie
zamówienia.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie drugim sentencji, na podstawie
art. 553 oraz art. 554 ust. 1 pkt 1 a contrario ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy
Pzp oraz § 8 ust. 1 zd. pierwsze oraz § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
(Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:
….…………………………...