KIO 141/22 WYROK dnia 7 lutego 2022 r.

Stan prawny na dzień: 30.06.2022

Sygn. akt: KIO 141/22 
 

WYROK 

  z dnia 7 lutego 2022 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  

−   w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Chudzik 

Protokolant:    

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  3  lutego  2022  r.  w  Warszawie 

odwołania wniesionego 

do Pre

zesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 stycznia 2022 r. przez wykonawcę Serwis 

Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. Sp. k.  z siedzibą w Lisim Ogonie, 

w postępowaniu prowadzonym przez POLREGIO Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie

przy udziale wykonawcy 

Zakłady Naprawy Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. 

z  siedzibą  w  Mińsku  Mazowieckim,  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego, 

orzeka: 

Oddala odwołanie; 

Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Serwis Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. Sp. 

k.  z siedzibą w Lisim Ogonie i: 

zalicza  w 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kwotę  3  600  zł  00  gr 

(słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  uzasadnione 

koszty strony poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2 

ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok – w terminie 14 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodniczący: 


Sygn. akt  KIO 141/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Polregio  Sp.  z  o.o.  –  prowadzi  w trybie  przetargu  nieograniczonego 

postępowanie  o udzielenie  zamówienia  pn.    Naprawa  zestawów  kołowych  obręczowanych. 

Wartość  zamówienia  jest  większa  niż  progi  unijne.  Ogłoszenie  o zamówieniu  zostało 

opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 26 listopada 2021 r. pod  nr 2021/S 

W dniu 17 stycznia 2022 r. wykonawca Serwis Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. Sp. k. 

wniósł  odwołanie  wobec  czynności  unieważnienia  aukcji  elektronicznej,  zarzucając 

Zamawiającemu naruszenie przepisów: 

−  art. 238 w zw. z art. 227 ust. 2 ustawy Pzp poprzez unieważnienie aukcji elektronicznej 

z 12 

stycznia  2022  r.,  podczas  gdy  aukcja  została  przeprowadzona  w  sposób 

prawidłowy, zapewniający udział w aukcji wykonawcom dopuszczonym do akcji na tych 

samych  zasadach 

oraz  dokonywanie  przez  nich  postąpień  bez  ograniczeń,  oraz 

niezakłócony  technicznym  działaniem  platformy  zakupowej,  a  w  konsekwencji  nie 

wystąpiły przesłanki do jej unieważnienia; 

−  art.  238  w  zw.  z  art.  227  ust.  2  ustawy  Pzp  poprzez  unieważnienie  czynności 

przeprowadzeni aukcji elektronicznej z 12 

stycznia 2022 r., podczas gdy aukcja została 

przeprowadzona  w  sposób  prawidłowy,  a  brak  zgłoszenia  i  wyświetlania  dalszych 

postąpień nie wynikał z przyczyn technicznych związanych z funkcjonalnością platformy 

zakupowej,  ale  z  przyczyn leżących  po  stronie  wykonawcy  –  Zakłady  Naprawy  Taboru 

Kolejowego  „Mińsk  Mazowiecki”  S.A.,  który  dokonał  dwóch  ostatnich  postąpień  bez 

zachowania  należytej  staranności  wymaganej  od  wykonawcy  ubiegającego  się 

realizację zamówienia publicznego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, 

co skutkowało brakiem zarejestrowania ww. postąpień przez platformę zakupową; 

−  art. 238 w zw. z art. 227 ust. 2 ustawy Pzp poprzez unieważnienie aukcji elektronicznej 

z 12 stycznia 2022 r., podczas gdy 

nie doszło do prawidłowego, jasnego, precyzyjnego, 

pełnego  i  udowodnionego  wykazania  wystąpienia  podstaw  do  unieważnienia  aukcji, 

szczególności  nie  załączono  dokumentacji  z  przebiegu  aukcji  potwierdzającej 

rzekomą  niemożliwość  złożenia  dalszych  postąpień  przez  ZNKT  oraz  w  ogóle  fakt  ich 

złożenia; 

−  art. 238 w zw. z art. 227 ust. 2 ustawy Pzp poprzez unieważnienie aukcji elektronicznej 

z 12 stycznia 2022 

r., podczas gdy z treści dokumentacji Postępowania oraz przebiegu 


Sygn. akt  KIO 141/22 

akcji  wynika

ło,  że  nie  wystąpiły  problemy  techniczne  do  złożenia  postąpień  przez 

wykonawców,  jak  również  żaden  wykonawca  przed  rozpoczęciem  aukcji  elektronicznej 

oraz w toku aukcji elektron

icznej nie zgłaszał problemów ze złożeniem postąpień, mimo 

że  mieli  oni  możliwość  zgłaszania  takich  problemów  i  uprzedniego  przetestowania 

działania platformy w zakresie aukcji elektronicznej; 

−  art.  238  w  zw.  z  art.  227  ust.  2  ustawy  Pzp  poprzez  poinformowanie  i  zaplanowanie 

(oraz ewentualne przeprowadzenie) ponownej aukcji elektronicznej 19 stycznia 2022 r., 

podczas  gdy  aukcja  elektronicznej  z  12  stycznia  2022  r. 

została  przeprowadzona 

sposób prawidłowy i nie było podstaw do jej unieważnienia,  

−  art.  16  pkt  1-3  ustawy  Pzp,  poprzez  nierówne  traktowanie  Odwołującego  względem 

pozostałych  wykonawców,  wobec  unieważnienia  aukcji  elektronicznej,  w  trakcie  której 

Odwołujący  ujawnił  innym  wykonawcom  wysokość  nowej  ceny  w  trakcie  prawidłowo 

dokonanego postąpienia, podczas gdy na etapie ww. czynności nie ujawniono wartości 

rzekomych  postąpień  nieprawidłowo  dokonanych  przez  ZNTK.  Jednocześnie  sposób 

poinformowania  przez  Zamawiającego  o  cenach  postąpień  ZNTK  jest  niezgodny  ze 

SWZ, jak również odnosi się do informacji, które zostały złożone w trybie niezgodnym ze 

sp

ecyfikacją; 

−  art.  239  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wyboru  oferty  Odwołującego  jako 

najkorzystniejszej.  

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu:  unieważnienia  czynności 

unieważnienia aukcji elektronicznej przeprowadzonej 12 stycznia 2022 r., dokonania wyboru 

oferty  Odwołującego  jako  najkorzystniejszej,  a  także  o  zobowiązanie  Zamawiającego  do 

przedstawienia  informacji  i  dokumentów  z  przebiegu  aukcji  elektronicznej  przeprowadzonej 

w 12 stycznia 2022 r., 

w szczególności Raportu operatora platformy zakupowej z przebiegu 

aukcji. 

Zarzut naruszenia art. 238 w zw. z art. 227 ust. 2 ustawy Pzp  

Odwołujący  wskazał,  że    w  §  2  SWZ  Zamawiający  przewidział  zastosowanie  aukcji 

elektronicznej, 

pod  warunkiem,  że  zostaną  złożone  co  najmniej  2  oferty  niepodlegające 

odrzuceniu. 

W  §  18  SWZ Zamawiający  poinformował  o warunkach  przeprowadzenia aukcji 

oraz  wymaganiach  technicznych  pozwalających  na  udział  w  aukcji.  W  szczególności 

Zamawiający  poinformował  o  konieczności  przetestowania  funkcjonalności  platformy  przed 

rozpoczęciem udziału w aukcji, na co wskazano w § 18 ust. 14 SWZ „Wykonawca powinien 

zapoznać się z „Instrukcją obsługi platformy zakupowej eB2B – podręcznik Oferenta”, która 

znajduje się w zakładce Pomoc -> Instrukcje oraz „Instrukcją obsługi Platformy Przetargowej 

w  zakresie  wykorzystania  podpisu  elektronicznego”,  która  znajduję  się  w  zakładce 


Sygn. akt  KIO 141/22 

Ustawienia  ->  Test  podpisu  elektronicznego  -

>  Szczegółowa  instrukcja  złożenia  podpisu 

elektronicznego.”  

Odwołujący  podał,  że  5  stycznia  2022  r.  otrzymał  zaproszenie  do  wzięcia  udziału 

aukcji elektronicznej. W dniu 12 stycznia 2022 r. odbyła się aukcja elektroniczna, w której 

wzięli  udział  wyłącznie  Odwołujący  oraz  ZNTK,  zatem  każdy  z  wykonawców  na  podstawie 

rankingi  postąpień  widział,  jaką  nową  cenę  oferuje  wykonawca  konkurencyjny.  W  trakcie 

przebiegu  aukcji  elektr

onicznej  każdy  z  ww.  wykonawców  złożył  wyłącznie  po  jednym 

postąpieniu. W ramach ostatniego postąpienia Odwołujący zaoferował realizację zamówienia 

za najniższą cenę (8.446.350,00 zł). Do zakończenia aukcji nie doszło do złożenia dalszych 

prawidłowych postąpień. W toku aukcji nie doszło również do żadnych zakłóceń w działaniu 

platformy,  co  potwierdził  również  informatyk  nadzorujący  przebieg  aukcji  po  stronie 

Odwołującego.  W  związku  z  powyższym  aukcja  elektroniczna  została  przeprowadzona 

sposób prawidłowy, bez żadnych problemów technicznych ze strony platformy zakupowej.  

Tymczasem  Zamawiający  14  stycznia  2022  r.  przekazał  Informację  o  unieważnieniu  aukcji 

elektronicznej 

podając:  „W  przeprowadzonej  aukcji  elektronicznej  zostały  złożone  cztery 

oferty  w  ramach  czterech  kolejnych  postąpień.  jedną  ofertę  w  ramach  jednego  postąpienia 

na  kwotę:  8  446  350,00  złożył  Wykonawca:  Serwis  pojazdów  Szynowych  Sp.  z  o.o.  Sp.  k. 

(...),  a  trzy  Wykonawca: 

Zakłady  Naprawcze  Taboru  Kolejowego  „Mińsk  Mazowiecki”  (...) 

przy czym oferta z najniższą kwotą została złożona na kwotę: 7 738 780,00 PLN. Pomimo, 

że  oferty  Wykonawcy  Zakłady  Naprawcze  Taboru  Kolejowego  „Mińsk  Mazowiecki”  (druga 

i trze

cia)  zostały  prawidłowo  podpisane  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym,  nie 

zostały  one  odnotowane  w  rankingu  widocznym  dla  Wykonawców  na  platformie,  na  której 

toczyła  się  aukcja,  co  uniemożliwiło  podjęcie  decyzji  o  ewentualnym  kolejnym  postąpieniu 

przez 

Wykonawcę  Serwis  pojazdów  Szynowych  Sp.  z  o.o.  Sp.  K.  Wobec  powyższego 

Zamawiający  nie  jest  w  stanie  dokonać  oceny  ofert  zgodnie  z  przywołanymi  na  wstępie 

przepisem  art.  238  oraz  zasadami  określonymi  w  art.  16  i  17  ustawy  Pzp,  ponieważ 

zaburzony  został  proces  uzyskiwania  nowych,  obniżonych  cen,  podlegających  ocenie 

ramach  kryteriów  oceny  ofert.”  Następnie,  tego  samego  dnia  Zamawiający  poinformował 

zamiarze powtórzenia aukcji elektronicznej w dniu 19.01.2022 r.  

Odwołujący  podniósł,  że  aukcja  elektroniczna  z  12  stycznia  2022  r.  została 

przeprowadzona  w  sposób  prawidłowy,  niewywołujący  wątpliwości  wykonawców. 

przeciwnym wypadku wykonawca powinien zgłosić nieprawidłowości w działaniu platformy 

Zamawiającemu  lub  fakt  ten  powinien  stwierdzić  sam  Zamawiający,  co  zgodnie  z  art.  236 

ustawy  Pzp 

w konsekwencji powinno prowadzić do zawieszenia aukcji do następnego  dnia 

roboczego, 

którym  przywrócona  zostałaby  pełna  funkcjonalności  platformy, 

uwzględnieniem stanu ofert po ostatnim zatwierdzonym postąpieniu. Żadne zakłócenia nie 


Sygn. akt  KIO 141/22 

zostały  stwierdzone  przez  strony  w  toku  akcji,  co  tym  bardziej  podaje  pod  wątpliwość 

wystąpienie jakichkolwiek zakłóceń w funkcjonowaniu platformy, a w konsekwencji wskazuje 

na bezpodstawność unieważnienia aukcji. 

Zdaniem  Odwołującego  w  tej  sytuacji  istnieje  domniemanie,  że  do  braku  złożenia 

rzekomych  dalszych  postąpień  doszło  nie,  jak  sugeruje  bezpodstawnie  Zamawiający, 

powodu  zakłóceń  w  działaniu  platformy  zakupowej,  ale  z  uwagi  na  niedopełnienie 

fo

rmalności  przez  ZNTK.  Na  słuszność  powyższego  wskazuje  fakt,  że  ZNTK  w  toku  akcji. 

dokonał jednego prawidłowego postąpienia obniżającego cenę ofertową, w związku z czym 

nie  sposób  uznać,  że  w  trakcie  aukcji  został  pozbawiony  dalszej  możliwości  postąpień. 

Ponadto, wszyscy wykonawcy zostali s

zczegółowo zapoznani w § 19 SWZ o przebiegu akcji 

elektronicznej oraz z wymaganiami pozwalającym na dokonanie dalszych postąpień. Z uwagi 

na  powyższe  nie  sposób  uznać,  że  do  braku  prawidłowego  złożenia  dalszych  postąpień 

ZNTK doszło z powodu błędów platformy zakupowej, ale z uwagi na błędy popełnione przy 

składaniu postąpień  przez osobę  odpowiedzialną  po  stronie  ZNTK.  Wskazać  należy,  że  od 

wykonawcy biorącego udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wymaga 

się podwyższonej staranności, związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej. Mając 

na  uwadze,  że  aukcja  elektroniczna  została  przeprowadzona  w  sposób  prawidłowy, 

wykonawcy zostali szczegółowo poinformowani o warunkach formalnych jej przebiegu oraz 

mieli  możliwość  przetestowania  funkcjonalności,  należy  stwierdzić,  że  do  braku  dalszych 

postąpień  przez  ZNTK  doszło  z  uwagi  na  brak/błędne  dokonanie  postąpień  przez  ww. 

wykonawcę.   

Odwołujący  podkreślił  ponadto,  że  do  unieważnienia  czynności  przeprowadzenia 

aukcji nie powinno 

dojść również z uwagi na nieprecyzyjne uzasadnienie dokonania powyżej 

czynności,  co  wiąże  się  z  niewykazaniem  i  nieudowodnienie  wystąpienia  podstaw  do 

unieważnienia  ww.  czynności.  W  Informacji  o  unieważnieniu  nie  zostały  przedstawione 

żadne informacje wskazujące na dokonanie rzekomych dodatkowych postąpień przez ZNTK 

(dokładna godzina rzekomych postąpień) ani potwierdzenie faktu zgłoszenia w trakcie aukcji 

przez  ZNTK  niemożliwości  dokonania  rzekomych  postąpień,  jak  również  zaistnienia 

jakichkolwiek problemów technicznych wynikających z funkcjonalności platformy zakupowej. 

Informacja  o  unieważnieniu  zawiera  jedynie  lakoniczne  informacje  o  rzekomym  złożeniu 

dodatkowych  postąpień,  które  również  rzekomo  nie  były  widoczne  dla  Odwołującego.  

Ponadto, Zamawiający w żaden sposób nie wykazał, aby do doszło do wystąpienia błędów 

działalności  platformy  oraz  rzekomego  złożenia  postąpień  przez  ZNTK  i  dokonania  tego 

sposób prawidłowy. Zamawiający nie dołączył do Informacji żadnych dokumentów, w tym 

raportów  operatora  z  funkcjonowania  platformy  w  trakcie  aukcji  elektronicznej, 

potwierdzających aby do rzekomych dodatkowych postąpień ZNTK doszło, ani aby doszło do 


Sygn. akt  KIO 141/22 

nich z zachowaniem wszystkich warunków formalnych przez ZNTK. Nie dołączono również

potwierdzeń  złożenia  dodatkowych  postąpień  (ofert)  przez  ZNTK.  Reasumując  w  żaden 

sposób  nie  zostało  potwierdzone,  aby  doszło  do  błędów  w  funkcjonowaniu  platformy, 

uzasadniających unieważnienie aukcji. Tymczasem Odwołujący uzyskał 17 stycznia 2022 r. 

od  operatora  platformy  zakupowej,  na  której  była  prowadzona  aukcja,  informację,  że 

trakcie  aukcji  nie  zostały  zarejestrowane  żadne  błędy  w  funkcjonalności  platformy,  które 

uzasadniałyby  unieważnienie  aukcji.  Z  uwagi  na  postanowienia  o  poufności  operator 

platformy  nie  mógł  udostępnić  szczegółowych  informacji  co  do  przebiegu  aukcji 

elektronicznej

,  w  związku  z  czym  zasadny  będzie  wniosek  Odwołującego,  o  zobowiązanie 

Zamawiającego  do  przedstawienia  dokumentów  potwierdzających  wystąpienie  rzekomych 

błędów w funkcjonowaniu platformy w trakcie aukcji elektronicznej oraz potwierdzenia faktu, 

czy  w  ogóle  doszło  do  dalszych  postąpień  ZNKT  i  czy  zostały  one  dokonane  w  sposób 

prawidłowy.  

Odwołujący podkreślił, że aukcja elektroniczna stanowi czynność faktyczną, w której 

dochodzi  właściwie do złożenia nowych ofert.  Jest  to  zatem  czynność  nadzwyczajna,  która 

co  do  zasady  nie  podlega  powtórzeniu,  a  tym  bardziej  nie  może  zostać  unieważniona 

przyczyn wywołujących poważne wątpliwości co do ich rzeczywistego wystąpienia.  

Zdaniem  Odwołującego,  w  konsekwencji  unieważnienia  aukcji  elektronicznej  doszło 

do  naruszenia  art.  238  w  zw.  z  art.  227  ust.  2  ustawy  Pzp 

również  z  uwagi  na 

nieuzasadnione wyznaczenie terminu ponownej aukcji elektronicznej na 19 stycznia 2022 r., 

która to aukcja nie powinna mieć miejsca z uwagi na wystąpienie wątpliwości co do istnienia 

podstaw do unieważnienia pierwotnej aukcji. 

Zarzut naruszenia art. 16 pkt 1-3  ustawy Pzp  

Zdaniem  Odwołującego,  z  uwagi  na  unieważnienie  czynności  przeprowadzenia 

aukcji  elektronicznej  doszło  również  do  naruszenia  art.  16  pkt  1-3  ustawy  Pzp  poprzez 

nierówne  traktowanie  Odwołującego  względem  pozostałych  wykonawców,  wobec 

unieważnienia czynności przeprowadzenia aukcji elektronicznej, w trakcie której Odwołujący 

ujawnił  innym  wykonawcom  wysokość  nowej  ceny  w  trakcie  prawidłowo  dokonanego 

postąpienia,  podczas  gdy  na  etapie  ww.  czynności  nie  ujawniono  wartości  rzekomych 

postąpień  nieprawidłowo  dokonanych  przez  ZNTK.  Jednocześnie  sposób  poinformowania 

przez Zamawiającego o cenach postąpień ZNTK jest niezgodny z SWZ, jak również odnosi 

się do informacji, które zostały złożone w trybie niezgodnym ze specyfikacją.  


Sygn. akt  KIO 141/22 

Na  podstawie  dokumentacji  przedmiotowego  postępowania  oraz  biorąc  pod 

uwagę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

W  związku  z  tym,  że  postępowanie  o  udzielenie  niniejszego  zamówienia  zostało 

wszczęte po 1 stycznia 2021 r., jest ono prowadzone na podstawie przepisów ustawy z dnia 

11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129), stosownie 

do art. 1 ustawy z 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2020 z późn. zm.). 

Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  spełnia  określone  w  art.  505  ust.  1  nowej  ustawy  Pzp 

przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia, 

naruszenie  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp  może  spowodować  poniesienie 

przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.  

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  skutecznie  przystąpił 

wykonawca Zak

łady Naprawy Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. Izba stwierdziła, 

że  ww.  wykonawca  przystąpienie  do  postępowania  w ustawowym  terminie,  wykazując 

interes w 

rozstrzygnięciu odwołania na korzyść Zamawiającego. 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

W  §  2  ust.  4  SWZ  Zamawiający  poinformował,  że  przewiduje  wybór  oferty 

najkorzystniejszej  z  zastosowaniem  aukcji  elektronicznej,  o  której  mowa  w  art.  227-238 

ustawy  Pzp,  pod  warunkiem,  że  zostaną  złożone  co  najmniej  2  oferty  niepodlegające 

odrzuceniu. 

W  §  18  SWZ  Zamawiający  zamieścił  postanowienia  dotyczące  sposobu 

przeprowadzenia aukcji elektronicznej, w tym: 

ust. 10: 

2) Wykonawca w trakcie aukcji widzi wartość swojej oferty, pozycję własnej oferty (ranking), 

wartość oferty prowadzącej;  

3)  oferty  składane  przez  Wykonawców  podlegają  automatycznej  klasyfikacji  na  podstawie 

wskazanych  przez  Zamawiającego  kryteriów  w  postępowaniu;  punktacja,  o  której  mowa 

§ 14 do SWZ zostanie zaokrąglona do 2 miejsc po przecinku;  

6)  decydującym  momentem  dla  uznania,  że  oferta  została  złożona  w  czasie  trwania  aukcji 

jest moment zapisu oferty na serwerze i jej rejestracji przez system.  

ust. 

11. Sposób składania ofert w toku aukcji elektronicznej.  


Sygn. akt  KIO 141/22 

1) w 

toku aukcji elektronicznej Wykonawcy składają oferty elektroniczne, pozostając w trybie 

bezpośredniego połączenia ze stroną internetową 

https://polregio.eb2b.com.pl/

2)  Wykonawcy,  którzy  chcą  wziąć  udział  w  aukcji  elektronicznej,  muszą  się  zalogować  na 

Platformie;  warunkiem  wzięcia  udziału  w  aukcji  elektronicznej  jest  dysponowanie 

bezpiecznym 

podpisem 

elektronicznym 

weryfikowanym 

za 

pomocą 

ważnego 

kwalifikowanego certyfikatu;  

minimalne 

wymagania 

techniczn

e  urządzeń  informatycznych,  niezbędne  do 

przeprowadzenia aukcji elektronicznej: a) być wyposażony w procesor o mocy obliczeniowej 

minimum 2 GHz i posiadać co najmniej 2 GB pamięci RAM, b) posiadać zainstalowany jeden 

z  następujących  systemów  operacyjnych:  MacOS  X  10.4,  Linux,  MS  Windows  XP  lub 

nowszy,  c)  posiadać  zainstalowaną  jedną  z  przeglądarek  internetowych:  najnowsze  wersje 

Firefox,  Mozilla,  Chrome,  Opera  albo  Microsoft  Internet  Explorer  10.0  lub  nowszą,  d) 

posiadać połączenie z siecią Internet o szybkości transmisji nie mniejszej niż 512 kb/s;  

4)  w  toku  aukcji  elektronicznej  Wykonawcy  za  pomocą  formularza  umieszczonego  na 

Platformie,  umożliwiającego  wprowadzanie  niezbędnych  danych  w  trybie  bezpośredniego 

połączenia  z  Platformą,  składają  kolejne  korzystniejsze  postąpienia,  podlegające 

automatycznej  ocenie  i  klasyfikacji;  postąpienia,  pod  rygorem  nieważności,  składa  się 

opatrzone  bezpiecznym  podpisem  elektronicznym  weryfikowanym  za  pomocą  ważnego 

kwalifikowanego certyfikatu;  

5) z uwagi na fakt, że postąpienia, które Wykonawcy są zobligowani podpisać elektronicznie, 

są generowane w postaci dokumentu PDF (Portable Document Format), Wykonawcy biorący 

udział  w  aukcji  elektronicznej  winni  dysponować  oprogramowaniem  umożliwiającym 

odczytywanie  plików  w  ww.  formacie;  oprogramowanie  takie  Wykonawcy  mogą  pobrać 

bezpłatnie ze strony internetowej 

http://get.adobe.com/reader/

6)  Wykonawcy  składający  postąpienia  są  obowiązani  podpisywać  oferty  składane  w  toku 

aukcji  (post

ąpienia)  za  pomocą  oprogramowania  dostarczanego  przez  wystawcę  podpisu 

elektronicznego  - 

struktura  generowanych  przez  Platformę  ofert  nie  pozwala  na 

podpisywanie ich bezpośrednio z poziomu programu Adobe Reader;  

7)  Wykonawcy  podpisują  oferty  w  trakcie  trwania  aukcji  kwalifikowanym  podpisem 

elektronicznym;  szczegółowa  instrukcja  składania  ofert  z  użyciem  podpisu  elektronicznego 

znajduje się po  zalogowaniu na  koncie Wykonawcy  w  zakładce Ustawienia  –  Test  podpisu 

elektronicznego;  

8) wersja demonstracyjna Pla

tformy, na której możliwe jest zapoznanie się z jej działaniem, 

została udostępniona pod adresem: 

https://polregio.eb2b.com.pl/


Sygn. akt  KIO 141/22 

9)  informacji  technicznych  związanych  z  organizacją  aukcji  udziela  operator  Platformy  pod 

numerem telefonu (+48) 22 42 81 928, e-mail: 

[email protected]

ust. 12. W przypadku gdy awaria systemu teleinformatycznego spowoduje przerwanie aukcji 

elektronicznej,  zamawiający  wyznacza  termin  kontynuowania  aukcji  elektronicznej  na 

następny  po  usunięciu  awarii  dzień  roboczy,  z  uwzględnieniem  stanu  ofert  po  ostatnim 

zatwierdzonym  postąpieniu.  Kontynuacja  aukcji  nastąpi  na  Platformie,  na  której  aukcję 

rozpoczęto.  

14.  Wykonawca  powinien  zapoznać  się  z  „Instrukcją  obsługi  platformy  zakupowej  eB2B  – 

podręcznik  Oferenta”,  która  znajduje  się  w  zakładce  Pomoc  ->  Instrukcje  oraz  „Instrukcją 

obsługi  Platformy  Przetargowej  w  zakresie  wykorzystania  podpisu  elektronicznego”,  która 

znajduję  się  w  zakładce  Ustawienia  ->  Test  podpisu  elektronicznego  ->  Szczegółowa 

instrukcja złożenia podpisu elektronicznego. 

W  dokumentacji  postępowania  znajduje  się  protokół  z  aukcji  przeprowadzonej  12 

stycznia  2022  r.,  wygenerowany  z  platformy  elektronicznej.  Wynika  z  niego,  że  w  aukcji 

wzięło  udział  dwóch  wykonawców:  Odwołujący  i  Przystępujący,  przy  czym  Odwołujący 

zaoferował  cenę  8  446  350,00    zł  i  został  sklasyfikowany  na  pierwszym  miejscu, 

Przystępujący zaoferował cenę 8 553 630,00 zł, w związku z czym został sklasyfikowany 

na 2 miejscu. 

Ponadto  dokumentacja  postępowania  zawiera  następujące  oferty  złożone  w  toku 

aukcji 

przez Przystępującego: 

− 

oferta oznaczona nr 1, z 12 stycznia 2022 r. godz. 12:02:28

, na kwotę 8 553 230,00 zł, 

− 

dwa pliki zawierające ofertę z taką samą treścią, z 12 stycznia 2022 r. godz. 12:10:28, 

na kwotę 7 738 780,00 zł. 

W  dokumentacji  postępowania  znajdują  się  również  zrzuty  ekranu  z  widokiem  ww. 

ofert  Przystępującego  w  postaci  pdf,  które  wpłynęły  na  platformę  oraz  z  rozwiniętymi 

informacjami na temat podpisu elekt

ronicznego. Wg tych informacji oferty zostały podpisane 

przez  J.  G.

,  tj.  osobę  wskazaną  w  punkcie  12  formularza  oferty  jako  upoważnioną  do 

składania ofert w trakcie aukcji elektronicznej. 

Pismem z 14 stycznia 2022 r. Zamawiający poinformował o unieważnieniu czynności 

przeprowadzenia aukcji elektronicznej

, podając następujące uzasadnienie: 

W  przeprowadzonej  aukcji  elektronicznej  zostały  złożone  cztery  oferty  w  ramach  czterech 

kolejnych  postąpień.  Jedną  ofertę  w  ramach  jednego  postąpienia  na  kwotę:  8  446  350,00 

złożył Wykonawca: Serwis Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. Sp. K., Szczecińska 15-19, 86-

065  Lisi  Ogon,  a  trzy  Wykonawca:  ZAKŁADY  NAPRAWCZE  TABORU  KOLEJOWEGO 


Sygn. akt  KIO 141/22 

"MIŃSK  MAZOWIECKI”  SPÓŁKA  AKCYJNA,  GEN.K.SOSNKOWSKIEGO  34,  05-300 

MIŃSK MAZOWIECKI przy czym oferta z najniższą kwotą została złożona na kwotę: 7 738 

780,00 PLN. 

Pomimo, że oferty Wykonawcy ZAKŁADY NAPRAWCZE TABORU KOLEJOWEGO "MIŃSK 

MAZOWIECKI”  SPÓŁKA  AKCYJNA  (druga  i  trzecia)  zostały  prawidłowo  podpisane 

kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym,  nie  zost

ały  one  odnotowane  w  rankingu 

widocznym  dla  Wykonawców  na  platformie,  na  której  toczyła  się  aukcja,  co  uniemożliwiło 

podjęcie  decyzji  o  ewentualnym  kolejnym  postąpieniu  przez  Wykonawcę  Serwis  Pojazdów 

Szynowych Sp. z o.o. Sp. K. 

Wobec  powyższego  Zamawiający  nie  jest  w  stanie  dokonać  oceny  ofert  zgodnie 

przywołanymi  na  wstępie  przepisem  art.  238  oraz  zasadami  określonymi  w  art.  16  i  17 

ustawy  Pzp,  ponieważ  zaburzony  został  proces  uzyskiwania  nowych,  obniżonych  cen, 

podlegających ocenie w ramach kryteriów oceny ofert. 

W  dniu 14  stycznia 2022 r.  Zamawiający skierował  do  wykonawców  zaprowadzenie 

do aukcji elektronicznej, zaplanowanej na 19 stycznia 2022 r. godz.12.00. 

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  przepisów  ustawy  Pzp,  które 

stanowią: 

−  art.  238:  Zamawiający  po  zamknięciu  aukcji  elektronicznej  dokonuje  oceny  ofert 

oparciu o kryteria oceny ofert wskazane w ogłoszeniu o zamówieniu i w dokumentach 

zamówienia, z uwzględnieniem wyników aukcji elektronicznej. 

−  art. 227 ust. 2: Zamawiający może przeprowadzić aukcję elektroniczną w celu uzyskania 

nowych,  obniżonych  cen  lub  nowych  wartości  w  zakresie  niektórych  elementów  ofert, 

podlegających ocenie w ramach kryteriów oceny ofert. 

−  art.  16:  Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  w  sposób:  1)  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równe 

traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny. 

−  art.  239  ust  1:  Zamawiający  wybiera  najkorzystniejszą  ofertę  na  podstawie  kryteriów 

oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.  

W ocenie Izby Zamawiający nie naruszył przytoczonych przepisów ustawy. 

Po  pierwsze  stwierdzić  należy,  że  teza  Odwołującego,  jakoby  to  on  złożył 

najkorzystniejszą  ofertę  w  toku  aukcji  elektronicznej,  nie  znajduje  potwierdzenia 


Sygn. akt  KIO 141/22 

dokumentacji  postępowania.  Izba  ustaliła  bowiem,  że  Przystępujący  przed  zamknięciem 

aukcji złożył postąpienie, oferując wykonanie przedmiotu zamówienia za 7 738 780,00 zł, co 

jest  ceną  niższą  niż  zaoferowana  przez  Odwołującego.  Oferta  z  tą  ceną  wpłynęła  na 

platformę  w  terminie  i  w  wymaganym  formacie  oraz  została  prawidłowo  podpisana  przez 

osobę upoważnioną do składania ofert w trakcie aukcji elektronicznej. Ofertę tę należy zatem 

uznać  za  ważną.  Nie  została  ona  jednak  automatycznie  odnotowana  w  widocznym  dla 

wykonawców rankingu ofert składanych w toku aukcji.  

Powyższe  bez  wątpienia  spowodowało  wadliwość  aukcji  i  w  konsekwencji  brak 

możliwości wyboru zarówno oferty Przystępującego (Odwołujący nie miał bowiem możliwości 

podjęcia  decyzji  co  do  ewentualnych  kolejnych  postąpień), jak  i  oferty Odwołującego,  która 

nie była ofertą najkorzystniejszą, mimo że jako najkorzystniejsza został błędnie odnotowana 

w rankingu. 

Skoro oferta Przystępującego z ceną 7 738 780,00 zł była ważna, Zamawiający 

nie mógł jej zignorować i wybrać oferty droższej, jak tego domaga się Odwołujący. 

Jak  ustalono  w  trakcie  rozprawy,  zaistniała  sytuacja  nie  była  wynikiem  awarii 

platformy  elektronicznej,  w  związku  z  czym  wszystkie  złożone  przez Odwołującego  wnioski 

dowodowe 

(korespondencja 

administratorem 

platformy, 

pisma 

kierowane 

do 

Zamawiającego,  wniosek  o  zobowiązanie  Zamawiającego  do  przedłożenia  raportów 

przebiegu aukcji), które zostały zgłoszone  na okoliczność braku awarii platformy, nie mają 

znaczenia  dla 

rozstrzygnięcia  sprawy.  Brak  takiej  awarii  jest  bowiem  między  stronami 

okolicznością  bezsporną.  Jak  wskazał  Zamawiający,  wykonawca  zgłasza  postąpienie 

podając  oferowaną  cenę  kwotę,  co  pozwala  na  wygenerowanie  pliku  PDF,  który  należy 

podpisać  (oferta)  i  cenę  z  tej  oferty  wprowadzić  do  odpowiedniej  rubryki  na  platformie. 

Zamawiający  wskazał,  że  przyczyną  zaistniałej  sytuacji  było  to,  że  Przystępujący,  po 

prawidłowym  zgłoszeniu  postąpienia  i  podpisaniu  pliku  PDF,  nie  wypełnił  na  platformie 

rubryki

, w której należało wpisać cenę z dokumentu PDF, dodał natomiast ten dokument jako 

załącznik, w związku z czym oferta została złożona, ale nie została odnotowana w rankingu.  

Odwołujący  nie  kwestionował  przedstawionego  przez  Zamawiającego  sposobu 

składania postąpień i kolejnych kroków, które należało wykonać, a tym samym nie twierdził, 

że  przedstawiony  przez  Zamawiającego  powód  braku  odnotowania  postąpienia  w  rankingu 

ofert 

nie  był  rzeczywistą  przyczyną  zaistniałej  sytuacji.  Odwołujący  jednak  wywodził  z tych 

okoliczności nieuprawnione – zdaniem Izby – skutki prawne. 

Ocena  ustalonego  w  rozpoznawanej  sprawie  stanu  faktycznego  wymagała 

odpowiedzi  na  pytanie,  czy  brak  wpisania  kwoty  oferty  w  odpowiedniej  rubryce  platformy 

można  uznać  za  okoliczność  powodującą,  nie  oferta  nie została  ważnie złożona. W  ocenie 

Izby  na  tak  postawione  pytanie  należy  udzielić  odpowiedzi  przeczącej.  Izba  wzięła  pod 


Sygn. akt  KIO 141/22 

uwagę,  że  taki  sposób  złożenia  oferty  nie  narusza  żadnego  z  postanowień  § 18  SWZ, 

którym Zamawiający – stosownie do art. 230 ustawy Pzp – określił wszystkie wymagane 

informacje dotyczące aukcji elektronicznej. W szczególności za bezpodstawne należy uznać 

twierdzenia Odwołującego o naruszeniu wymagań § 18 ust. 11 pkt 4-6 SWZ. Dokumentacja 

postępowania  potwierdza  bowiem,  że  Przystępujący,  zgodnie  z  ww.  postanowieniami, 

opatrzył  postąpienie,  wygenerowane  formie  dokumentu  pdf,  bezpiecznym  podpisem 

elektronicznym  weryfikowanym  za 

pomocą  ważnego  kwalifikowanego  certyfikatu.  SWZ, 

określając wszystkie wymagane ustawą informacje dotyczące aukcji, nie określa wymogów, 

które Przystępujący by naruszył i które mogłyby uzasadniać uznanie złożonego postąpienia 

za  nieważne.  Co  więcej,  nie  zostało  wykazane,  aby  wskazana  w  SWZ  „Instrukcja  obsługi 

platformy  zakupowej  eB2B 

–  podręcznik  Oferenta”,  z  którym  to  dokumentem  wykonawcy 

zobowiązani  byli  się  zapoznać,  określała  konieczność  dodatkowego  wpisania  oferowanej 

kwoty w odpowiedniej rubryce i wiązała z tym określone skutki. W tej sytuacji w ocenie Izby 

nie  można  zarzucić  Przystępującemu,  że  złożył  postąpienie  nieważnie,  nie  dopełniając 

obowiązków,  które  ważność  takiego  postąpienia  warunkowały.  Uprawnione  jest  zatem 

stanowisko Zamawiającego o niedopełnieniu jedynie określonej czynności technicznej, która 

jednak nie wpływa na fakt, że złożona oferta jest ważna, wiążąca i że Zamawiający nie mógł 

jej  pominąć.  To  właśnie  zignorowanie  tej  oferty  mogłoby  zostać  ocenione  jako  naruszenie 

zasad  udzielania  zamówień  publicznych,  w  tym  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania wykonawców. 

Dodatkowo stwierdzić należy, że Odwołujący niezasadnie powołał się na przepis art. 

ustawy  Pzp,  który  nie  dotyczy  sytuacji,  z  jaką  mamy  do  czynienia  w  rozpoznawanej 

sprawie.  Przepis  ten  stanowi,  że  w  przypadku  gdy  awaria  systemu  teleinformatycznego 

spowoduje  przerwanie  aukcji  elek

tronicznej,  zamawiający  wyznacza  termin  kontynuowania 

aukcji  elektronicznej  na  następny  dzień  roboczy  przypadający  po  usunięciu  awarii, 

uwzględnieniem  stanu  ofert  po  ostatnim  zatwierdzonym  postąpieniu.  Dotyczy  to  zatem 

sytuacji, gdy aukcja na skutek awarii zostanie przerwana. Skoro w przedmiotowej sprawie do 

przerwania  aukcji  nie  doszło,  nie  sposób  twierdzić,  że  Zamawiający  miał  obowiązek 

wyznaczenia terminu kontynuowania aukcji, zamiast jej unieważnienia i powtórzenia. 

W  ocenie  Izby 

w  zaistniałym  stanie  faktycznym  jedyną  możliwością  prawidłowego 

kontynuowania postępowania i wyboru oferty najkorzystniejszej, było właśnie unieważnienie 

aukcji  z  12  stycznia  2022  r.  i  jej  powtórzenie.  Zamawiający  bowiem  nie  mógł  w  wyniku 

przeprowadzonej  aukcji  wybrać  ani  oferty  Przystępującego,  ani  oferty  Odwołującego. 

Zgłoszone w odwołaniu żądanie uznania oferty złożonej w tej aukcji przez Odwołującego za 

najkorzystniejszą  nie  mogło  zostać  uwzględnione,  wybór  taki  byłby  oczywiście  wadliwy, 

biorąc pod uwagę, że została złożona ważna oferta z niższą ceną. 


Sygn. akt  KIO 141/22 

Nie  zasługuje  na  uwzględnienie  zarzut  dotycząc  nieprawidłowego  uzasadnienia 

czynności  unieważnienia  aukcji  elektronicznej.  W  tym  zakresie  zauważenia  wymaga,  że 

przepisy ustawy nie określają szczególnego obowiązku uzasadnienia takiej czynności, jak to 

ma  miejsce  np.  w  odniesieniu  do  czynności  odrzucenia  oferty.  Izba  wzięła  jednak  pod 

uwagę,  że  zasada  przejrzystości  postępowania  (art.  16  ust.  2  ustawy  Pzp)  przemawia  za 

koniecznością  przedstawienia  motywów  działania  Zamawiającego.  W  ocenie  Izby 

Zamawiający wywiązał się z tego obowiązku, przedstawiając mające oparcie w dokumentacji 

postępowania twierdzenia, że zostały złożone postąpienia prawidłowo podpisane podpisem 

elektronicznym,  które  jednak  nie  zostały  odnotowane  w  rankingu  widocznym  dla 

w

ykonawców  na  platformie,  na  której  toczyła  się  aukcja,  co  uniemożliwiło  podjęcie  decyzji 

ewentualnym  kolejnym  postąpieniu  przez  Odwołującego.  Wobec  braku  szczególnych 

wymagań  co  do  uzasadnienia  decyzji  o  unieważnieniu  aukcji  należy  stwierdzić,  że 

przedstawione  uzasadnienie,  zgodne  ze  stanem  faktycznym,  wystarczająco  wyjaśnia, 

dlaczego  w  wyniku  przeprowadzonej  aukcji  dokonanie  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  nie 

było możliwe, a konieczne było powtórzenie aukcji. 

W  ocenie  Izby  nie  jest  również  uzasadniony  zarzut  naruszenia  zasady  równego 

traktowania wykonawców, który to zarzut Odwołujący oparł na twierdzeniu, że zaoferowana 

przez  niego  w  toku  aukcji  cena  została  ujawniona  innym  wykonawcom,  podczas  gdy  nie 

ujawniono wartości postąpień Przystępującego. Odnosząc się do tego twierdzenia zauważyć 

należy,  że  to  właśnie  dlatego,  że  w  toku  aukcji  Odwołujący  nie  poznał  wartości  oferty 

drugiego  wykonawcy, 

oferta  Przystępującego  nie  została  wybrana  jako  najkorzystniejsza. 

Nie  jest  jednak  tak,  że  cena  zaoferowana  przez  Przystępującego  nie  została  ujawniona 

przed 

powtórzeniem aukcji, cena ta została bowiem wskazana w informacji o unieważnieniu 

aukcji  z  12  stycznia  2022  r.  W  konsekwencji,  przed  przystąpieniem  do  drugiej  aukcji  obaj 

wykonawcy  znali  wzajemnie  ceny 

zaoferowane  podczas  aukcji  unieważnionej.  Odwołujący 

mógł zatem na równych z Przystępującym zasadach wziąć udział w powtórzonej aukcji. 

Wobec  niestwierdzenia  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy, 

odwołanie podlegało oddaleniu. 


Sygn. akt  KIO 141/22 

O  kosztach 

postępowania  odwoławczego  orzeczono  na podstawie  art.  557,  art.  574 

art.  575  ustawy  z  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  w  oparciu 

przepisy § 5 pkt 1 oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 

grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich  rozliczania 

oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  z 2020  r. 

poz.  2437),  stosownie  do  wyniku  postępowania  obciążając  kosztami  postępowania 

Odwołującego.  

Przewodniczący: