KIO 147/22 WYROK dnia 3 lutego 2022 r.

Stan prawny na dzień: 04.07.2022

sygn. akt: KIO 147/22 

WYROK 

z dnia 3 lutego 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Emil Kuriata 

Protokolant:   

Łukasz Listkiewicz 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1 lutego 2022 r., w Warszawie, 

odwołania wniesionego 

do  Preze

sa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  17  stycznia  2022  r.  przez  wykonawców 

wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Trakcja S.A., Polimex Mostostal S.A., 

Polimex  Infrastruktura  sp.  z  o.o.,  Al.  Jerozolimskie  100  II  p.;  00-807  Warszawa,  

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gmina Olsztyn, Pl. Jana Pawła II 1; 

10-101 Olsztyn, 

przy udziale 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: 1) BUDIMEX 

S.A.,  2)  KZN  Rail  sp.  z  o.o.,  ul.  Siedmiogrodzka  9;  01-204  Warszawa,  z

głaszających 

przystąpienie do postępowania odwoławczego - po stronie zamawiającego, 

orzeka: 

1. Oddala 

odwołanie

2.  K

osztami  postępowania  obciąża  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia: Trakcja S.A., Polimex Mostostal S.A., Polimex Infrastruktura sp. z o.o., 

Al. Jerozolimskie 100 II p.; 00-807 Warszawa i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawców 

wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  Trakcja  S.A.,  Polimex 

Mostostal  S.A.,  Polimex  Infrastruktura  sp.  z  o.o.,  Al.  Jerozolimskie  100  II  p.;  

00-807 Warszawa

tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia: 

Trakcja  S.A.,  Polimex  Mostostal  S.A.,  Polimex  Infrastruktura  sp.  z  o.o.,  Al. 

Jerozolimskie  100  II  p.;  00-807  Warszawa  na  rzecz 

zamawiającego  Gmina 

Olsztyn, 

Pl.  Jana  Pawła II  1;  10-101 Olsztyn kwotę  3 600 zł  00  gr (słownie:  trzy 


tysiące  sześćset  złotych,  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1 

i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 11  września 2019  r.  Prawo 

zam

ówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

………………………… 


sygn. akt: KIO 147/22 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Gmina  Olsztyn,  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego,  którego  przedmiotem  jest  „Rozbudowa  zajezdni  tramwajowej  przy  

ul. Kołobrzeskiej 40 w Olsztynie”

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej z dnia 

15 października 2021 r., pod nr 2021/S 201-521061. 

Dnia  7  stycznia  2022 

roku,  zamawiający  poinformował  wykonawców  o  wyniku 

prowadzonego postępowania. 

Dnia  17  stycznia  2022  roku,  wykonawcy 

wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie 

zamówienia:  Trakcja  S.A.,  Polimex  Mostostal  S.A.,  Polimex  Infrastruktura  sp.  z  o.o.  (dalej 

Odwołujący”)  wnieśli  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  od  niezgodnych  

z przepisami ustawy czynności zamawiającego w postępowaniu, polegających na: 

1)  zaniechaniu 

wezwania  do  wyjaśnień  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny  konsorcjum 

wyk

onawców w składzie: Budimex S.A. z siedzibą w Warszawie, KZN Rail Sp. z o.o.  

z  siedzibą  w  Krakowie  („konsorcjum  Budimex”  lub  „wykonawca”),  a  w  dalszej 

kolejności  –  w  przypadku  niezłożenia  wyjaśnień  lub  też  braku  wykazania,  że  cena 

zaoferowana przez konsorc

jum Budimex nie jest rażąco niska – odrzucenia oferty, 

2)  dokonaniu 

przedwczesnego 

wyboru 

oferty 

konsorcjum 

Budimex, 

jako 

najkorzystniejszej, 

w  sytuacji,  w  której  oferta  konsorcjum  Budimex,  w  tym  jej  istotne 

części  składowe,  są  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  budzą 

wątpliwości, co do możliwości ich wykonania, a zatem taka oferta powinna ostatecznie 

zostać odrzucona przez zamawiającego,  

3)  zaniechaniu wykluczenia konsorcjum Budimex z p

ostępowania, o ile ww. wykonawca 

nie  udow

odniłby,  że  jego  zaangażowanie  w  inny  sposób  w  przygotowanie 

p

ostępowania nie zakłóciło konkurencji, 

4)  zaniechaniu 

odrzucenia  (a  w  konsekwencji  wybór)  oferty  konsorcjum  Budimex  

w sytuacji, w której ww. wykonawca powinien zostać wykluczony z postępowania, o ile 

nie  udowodn

iłbym,  że  jego  udział  nie  zakłóca  konkurencji  w  przedmiotowym 

p

ostępowaniu. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

1.  art. 224 ust. 1 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie wezwania 

k

onsorcjum  Budimex  do  wyjaśnień  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny  („RNC”),  pomimo  

iż  istotne  części  składowe,  a  przez  to  i  cała  cena  zaoferowana  przez  konsorcjum 

Budimex  wydają  się  być  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  

i  niewysta

rczające  do  jego  wykonania,  co  też  winno  skutkować  wezwaniem  do 


wyjaśnień, a następnie – o ile ww. wykonawca nie złożyłby wyjaśnień w tym zakresie 

lub  też  okazałyby  się  one  niewystarczające  –  odrzuceniem  oferty  konsorcjum 

Budimex,  czego  jednak  z

amawiający  zaniechał,  a  co  doprowadziło  do  wyboru  oferty 

tego wykonawcy jako najkorzystniejszej, 

2.  art.  226  ust.  1  pkt  5  w  zw.  z  art.  16  ustawy  Pzp, 

poprzez  wybór  oferty  konsorcjum 

Budimex  jako  najkorzystniejszej 

pomimo,  że  jej  treść  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia,  gdyż  nie  obejmuje  ona  wszystkich  elementów  wskazanych  

w  przedmiocie  zamówienia,  na  co  może  wskazywać  rażąco  niska  cena  istotnych 

elementów składowych zamówienia, a w końcu także RNC samej ceny, co też winno 

skutkować  odrzuceniem  takiej  oferty,  czego  jednak  zamawiający  zaniechał,  czym 

naruszył ww. przepisy, 

3.  art.  85  w  zw.  z  art.  108  ust.  1  pkt  6  w  zw.  z  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  a)  ustawy  Pzp, 

poprzez  zaniechanie  wykluczenia  konsorcjum  Budimex  z  p

ostępowania,  o  ile  ww. 

w

ykonawca nie udowodniłby, że jego zaangażowanie w inny sposób, w przygotowanie 

post

ępowania nie zakłóciło konkurencji,  

ewentualnie: 

4.  art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) w zw. z art. 108 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 85 oraz art. 16 i 17 

ust.  2  ustawy  Pzp, 

poprzez zaniechanie odrzucenia (a w konsekwencji wybór) oferty 

konsorcjum Budimex w sytu

acji, w której ww. wykonawca powinien zostać wykluczony 

z  p

ostępowania,  o  ile  nie  udowodniłby,  że  jego  udział  nie  zakłóca  konkurencji  

w  przedmiotowym  p

ostępowaniu,  pomimo  że  zamawiający  nie  udostępnił  innym 

wykonawcom  dokumentacji  powykonawczej  dotyczącej  innej  części  zajezdni,  która 

wykonana  została  przez  Budimex  S.A.,  a  informacje  w  której  zawarte  stawiały  tego 

w

ykonawcę  w  uprzywilejowanej  w  stosunku  do  innych  wykonawców  pozycji,  choćby 

poprzez znajomość zastosowanych i akceptowalnych przez zamawiającego rozwiązań 

technicznych,  której  to  wiedzy  nie  posiadał  m.in.  odwołujący,  a  wynikające  z  tego 

ryzyka  musiał  uwzględnić  w  kalkulacji  oferty,  co  skutkowało  przeprowadzeniem 

p

ostępowania  w  sposób  naruszający  zasadę  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania, a 

zatem wybór wykonawcy niezgodnie z ustawą, 

a w konsekwencji 

5.  art.  16  ustawy  Pzp,  poprzez  przeprowadzenie  p

ostępowania  w  sposób 

niezapewniający 

zachowania 

uczciwej 

konkurencji, 

równego 

traktowania 

wykonawców, zasady proporcjonalności i przejrzystości. 

W zw

iązku z powyższym odwołujący wniósł o: 

1)  rozp

atrzenie i uwzględnienie odwołania oraz nakazanie zamawiającemu:  

unieważnienie wyboru oferty konsorcjum Budimex jako najkorzystniejszej, 

powtórzenia czynności badania i oceny ofert, 


-  odrzucenie  oferty  konsor

cjum  Budimex  jako  złożonej  przez  wykonawcę 

podlegającego wykluczeniu, 

ewentualnie: 

-  odrzucenie  oferty  k

onsorcjum  Budimex  z  uwagi  na  fakt,  że  jej treść  nie odpowiada 

przedmiotowi zamówienia (warunkom zamówienia), 

ewentualnie: 

-  wezwanie  konsorcjum  Budimex 

do  udowodnienia,  że  jego  wcześniejsze  inne 

zaangażowanie w przygotowanie zamówienia nie narusza uczciwej konkurencji, 

ewentualnie: 

-  wezwanie  k

onsorcjum  Budimex  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie  rażąco  niskiej 

ceny, w tym istotnych cz

ęści składowych oferty. 

Na  podstawie  art.  534  ust.  1  w  zw.  z  art.  535  ustawy  Pzp, 

odwołujący  wniósł  

o  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodów  załączonych  do  odwołania,  wnioskowanych  

w  odwołaniu  lub  przedstawionych  na  rozprawie,  na  okoliczności  wskazane  w  uzasadnieniu 

pisemnym b

ądź ustnym. 

Na podstawie art. 573 ustawy Pzp, 

odwołujący wniósł o zasądzenie od zamawiającego na 

rzecz  o

dwołującego  kosztów  postępowania  odwoławczego,  w  tym  kosztów  zastępstwa 

procesowego,  według  norm  przewidzianych  przepisami  prawa  zgodnie  z  fakturą 

przed

stawioną na rozprawie. 

Odwołujący  wskazał,  że  ma  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  będącego  przedmiotem 

p

ostępowania  oraz  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego 

prz

episów  Pzp.  Gdyby  zamawiający  przeprowadził  czynności  w  postępowaniu  zgodnie  

z  przepisami  Pzp  oferta  o

dwołującego  zostałaby  uznana  za  najkorzystniejszą  

w p

ostępowaniu. 

Zamawiający  złożył  pisemną  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  wniósł  o  oddalenie 

odwołania. 

Do  postępowania  odwoławczego  –  po  stronie  zamawiającego  -  skuteczne  przystąpienie 

zgłosili  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia:  konsorcjum  Budimex 

(dalej: 

„przystępujący”). 

Izba ustaliła i zważyła, co następuje. 

Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi 

przepis art. 528 ustawy Pzp. 

Zamawiający  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

z  zastosowaniem  przepisów  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  wymaganych  przy 


procedurze,  której  wartość  szacunkowa  zamówienia  przekracza  kwoty  określone 

w przepisach wydanych na podstawie art. 3 

ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdziła,  że  odwołujący  posiada  interes  w  uzyskaniu 

przedmiotowego  zamówienia,  kwalifikowanego  możliwością  poniesienia  szkody  w  wyniku 

naruszenia  przez  zamawi

ającego  przepisów  ustawy,  o  których  mowa  w  art.  505  ust.  1 

ustawy Pzp

, co uprawniało go do złożenia odwołania. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska 

stron,  oraz  uczestnika  postępowania  odwoławczego,  złożone  w  pismach 

procesowych, jak też podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie nie zasługuje na 

uwzględnienie. 

Zarzut dotyczący naruszenia art. 224 ust. 1 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp. 

O

dwołujący  wskazał,  iż  w  postępowaniu  nie  ziściły  się  opisane  w  art.  224  ust.  2  Pzp 

przesłanki  obligatoryjnej  rozpoczęcia  procedury  wyjaśniania  rażąco  niskiej  ceny  oferty 

Wykonawcy.  Niemniej  jednak  w  dalszej  części  odwołania  wykazane  zostanie,  

że  zamawiający  powinien wszcząć  względem  konsorcjum  Budimex  procedurę  wyjaśniającą  

z uwagi na rażąco niską wycenę istotnych części składowych oferty. Pomimo bowiem braku 

przekroczenia limitu 30%, z uwagi na wspomniane powyżej okoliczności, oferta Budimex jest 

niewiarygodna  i  budzi  daleko  id

ące  wątpliwości,  co  do  prawidłowości  kalkulacji  ceny 

ofertowej. 

Konieczność  wypracowania  obiektywnego  wzorca  ma  kluczowe znaczenie  w  kontekście 

powstania  obowiązku  badania  ceny  ofertowej  wykonawcy.  Gdyby  bowiem  uznać,  

że znaczenie dla zastosowania art. 224 ust. 1 Pzp mają jedynie subiektywne i wymykające 

się  jakiejkolwiek  racjonalnej  ocenie  wątpliwości  zamawiającego,  to  należałoby  zgodzić  się, 

że  czynności  poszczególnych  zamawiających  na  gruncie  tego  przepisu  nie  podlegają 

wery

fikacji, a zamawiający korzysta z niczym nieograniczonej swobody. Dlatego też, dążąc 

do  oceny  działań  lub  zaniechań  zamawiających  na  gruncie  tego  przepisu,  niezbędne  jest 

odwołanie się do wspomnianego powyżej wzorca. W praktyce sprowadzać się to powinno do 

uznania, że wystąpienie istotnych różnic cenowych w przypadku poszczególnych elementów 

składowych  ceny  ofertowej  powinno  (według  tego  wzorca),  wzbudzić  powinna  wątpliwości 

zamawiającego  (i  prowadzić  do  uruchomienia  procedury  wyjaśniającej).  Przesłanką 

zastosowania  procedury,  o  kt

órej  mowa  w  art.  224  ust.  1  Pzp jest  wystąpienie  wątpliwości  

w  odniesieniu  do  części  składowych,  które  mają  charakter  istotny.  Kluczowe  znaczenie  

w  kontekście  dokonywania oceny poziomu  cenowego oferty  pod  kątem cen  jednostkowych 

pr

zypisać należy wpływowi składnika cenotwórczego na należne wykonawcy wynagrodzenie. 


Rażąco  niskie  ceny  jednostkowe  uzasadniają  odrzucenie  oferty  danego  wykonawcy, 

nawet  jeśli  cena  końcowa  nie  odbiega  od  średniej  arytmetycznej  ofert  lub  szacunkowej 

wart

ości  zamówienia.  „Istotność”  części  składowych,  o  której  mowa  w  art.  224  ust.  1  Pzp, 

jest zatem okolicznością niezależną od tego, czy cena końcowa ma charakter rażąco niski, 

czy też nie. 

Podsumowując  –  za  niczym  nieuzasadnione  uznać  należy  zaakceptowanie  przez 

z

amawiającego  oferty,  której  istotne  części  składowe  mają  rażąco  niski  charakter.  Bez 

znaczenia  jest,  że  cena  końcowa  tej  oferty  nie  wygenerowała  konieczności  wszczęcia 

obligatoryjnego postępowania wyjaśniającego. Wykonawca Budimex zbudował swoją ofertę 

w oparciu o rażąco zaniżone, nierynkowe i nierealne do uzyskania wartości poszczególnych 

pozycji (składających się na kluczowe części zakresu przedmiotowego), co powinno zostać 

zweryfikowane przez zamawia

jącego w ramach procedury wyjaśniającej. 

W ocenie o

dwołującego uwagę zamawiającego winna zwrócić przede wszystkim wycena 

pozycji II.5 „Elektroenergetyka, oświetlenie etap I” oraz III.2 „Infrastruktura tramwajowa Etap 

II”. Wartość oszacowanych przez konsorcjum Budimex ww. pozycji istotnie odbiega bowiem 

o

d  rynkowych  cen,  a  także  rzetelnie  przygotowanej  oferty  odwołującego.  Odwołujący 

przestawi

ł porównanie wskazanych cen: 

Po  pierwsze,  już  na  wstępie  należy  zaznaczyć,  na  co  wielokrotnie  zwracała  również 

uwagę  Krajowa  Izba  Odwoławcza,  za  błędne  należy  uznać  „opieranie  się  wyłącznie  na 

językowej wykładni ww. uregulowania i stosowanie tego rodzaju porównania [wartości części 

do wartości całej ceny – Autor] w celu ustalenia istotnych części składowych ceny (kosztu) 

oferty, bez odwołania się do innych kryteriów czy okoliczności”. Jak uzasadniła bowiem Izba 

choćby  w  wyroku  z  dnia  18  stycznia  2019  roku,  KIO  2678/18:  „Wynika  to  z  tego,  że  im 

bardziej  dana  część  składowa  ceny  oferty  jest  zaniżona,  tym  mniejszy  jest  jej  udział 

procentowy 

w  całkowitej  cenie  oferty”.  Dokonanie  oceny  powinno  następować  zatem  przy 

zastosowaniu  różnych  kryteriów,  także  biorąc  pod  uwagę  skutki,  jakie  niesie  ze  sobą 

niewykonanie lub nienależyte wykonanie danej części zamówienia. 

W powyższym kontekście – i po drugie – zauważyć trzeba, że niewykonanie wskazanych 

w  tabeli  porównawczej  istotnych  części  uniemożliwi  korzystanie  z  przedmiotu  zamówienia  

i  uczyni  go  całkowicie  niezdatnym  do  użytku.  Wynika  to  z  prostego  faktu,  że  analizowane 

zamówienie dotyczy rozbudowy zajezdni tramwajowej. Oznacza to, że wykonanie takich prac 

jak  elektroenergetyka  oraz  infrastruktura  tramwajowa,  w  tym  podstacji  trakcyjnej,  jest 


nierozerwalnie związane z istotą przedmiotu zamówienia publicznego w tym postępowaniu. 

Podobny  skutek  odniesie  nieprawidłowe  wykonanie  ww.  części  wynikające  choćby  

z nieprzewidzenia odpowiednich ko

sztów, które muszą zostać poniesione w tym zakresie. 

Po trzecie, o istotności tych części zamówienia świadczy niewątpliwie również fakt, że to 

właśnie te części zamawiający zdecydował się wyróżnić i wskazać na nie w RCO. Nie budzi 

wątpliwości, że zamawiający wyszczególnił takie części zamówienia, które – jeśli spojrzeć na 

ich przedmiot (np. obiekty kubaturowe a infrastruktura tramwajowa) 

– różnią się od siebie. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  w  odniesieniu  do  pozycji  „elektroenergetyka,  oświetlenie 

etap  I”  warto  dodatkowo  zauważyć,  że  zamawiający  w  tym  postępowaniu  zrezygnował  

z budowy nowej podstacji STT6. Oznacza to, że zasilanie rozbudowywanej części zajezdni 

przewiduje  się  wykonać  w  oparciu  o  istniejącą  podstację  STT3.  W  związku  z  tym,  w  celu 

zapewnienia  zasilania  nowo  projek

towanym  obiektom,  należy  rozbudować  istniejące 

wyposażenie  podstacji  STT3.  Rozbudowa  podstacji  STT3  jest  kluczowym  zakresem  robót 

dla  przedmiotowej  inwestycji.  Podstacja  STT3 

będzie  zasilała  bowiem  sieć  trakcyjną, 

oświetlenie  terenu  zajezdni,  rozdzielnię  główną  zajezdni,  rozdzielnię  główną  myjni,  złącza 

kablowe  w  budynku  administracji  i  budynku  warsztatowym.  Rozbudowa  podstacji  jest 

konieczna 

celu 

zapewnienia 

zasilania 

istnie

jącym  budynkom  administracji  

i warsztatowemu, a także projektowanym budynkom hali serwisowej i postojowej oraz myjni 

autobusowej. W ramach realizacji przedmiotowego zamówienia w podstacji trakcyjnej STT3 

na

leży  rozbudować  rozdzielnicę  prądu  stałego  o  dwa  pola  zasilaczy  służących  do 

wyprowadzenia  zasilania  dla  rozbudowywanej  sieci  trakcyjnej  dla  zajezdni.  Brak  zasilania 

sieci  trakcyjnej  uniemożliwi  ruch  tramwajów.  Tym  samym,  niewątpliwym  jest,  że  pozycja 

zest

awienia  ceny  II.5  stanowi  istotną  część  składową  ceny  oferty.  Jej  brak  czyni  bowiem 

niezdanym prze

dmiot zamówienia do użytkowania.  

Do  analogicznych  wniosków  należy  również  dojść  w  przypadku  oceny  pozycji  III.2 

„Infrastruktura tramwajowa Etap II”. Zauważyć bowiem trzeba, że zgodnie z postanowieniami 

Rozd

ziału  II  OPZ  pkt  2  –  zakres  roboty  budowlane  Etapu  II  obejmuje  wykonanie  takich 

elementów jak:  

(a)  wykonanie  kompleksowe  hali  naprawczej  wraz  z  zapleczem  magazynowym  

i socjalnym,  

(b) 

dostawę,  montaż  i  uruchomienie  urządzeń  i  instalacji  w  budynku  hali  naprawczej  

i części socjalnej,  

(c)  wykonanie systemu sterowania zwrotnic na zajezdni tramwajowej,  

(d)  uruchomienie systemu sterownia ruchem na zajezdni tramwajowej.  

Zgodnie  z  powyższymi  zapisami  i  treścią  dokumentacji  projektowej,  za  nieodłączny 

element 

„infrastruktury  tramwajowej”  należy  uznać  również  torowisko  tramwajowe  i  sieć 


trakcyjną  wykonaną  w  ramach  kompleksowej  budowy  hali  naprawczej  oraz  wykonanie 

systemu sterowania zwrotnic na zajezdni tramwajowej.  

Oceniając zatem charakter i zakres prac, jakie wykonane muszą zostać w ramach pozycji 

ceny 

„infrastruktura tramwajowa”, nie ulega wątpliwościom, że są to elementy kluczowe pod 

kątem prawidłowości i funkcjonalności całego przedmiotu zamówienia.   

Istotne części składowe ceny oferty Konsorcjum Budimex. 

Odnosząc się do pozycji II.5 „Elektroenergetyka, oświetlenie Etap I” odwołujący zauważa, 

iż  w  ramach  tej  pozycji  wykonawcy  winni  byli  uwzględnić  w  wycenie  wykonanie  takich 

elementów jak:  

Rozbudowa podstacji trakcyjnej STT3,  

Przebudowa i budowa sieci telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych,  

Przebudowa 

i budowa oświetlenia,  

Przebudowa i budowa kabli trakcyjnych.   

Wskazany powyżej podział zakresu robót wchodzący w skład analizowanej pozycji wynika 

wprost  z  PFU  stanowiącego  załącznik  nr  8  do  SWZ  oraz  dokumentacji  projektowej 

stanowiącej  załącznik  nr  4  do  SWZ.  Projekt  wykonawcy  będący  jej  częścią  został  bowiem 

podzielony na następujące części, które odzwierciedlają roboty do ujęcia w punkcie II.5:  

Sieć elektroenergetyczna oraz oświetlenie terenu;  

-  Przebudowa  sieci  telekomunikacyjnej  i  rozbudowa  monitoringu  wizyjnego  dla  potrzeb 

zajezdni;  

Sieć trakcyjna oraz kable trakcyjne (w zakresie kable trakcyjne).  

Wyka

zanie  rażącego  zaniżenia  analizowanych  prac  przez  konsorcjum  Budimex  oparte 

będzie  na  kalkulacjach  odwołującego,  który  uzyskał  rynkowe  i  prawidłowe  oferty 

podwykonawców,  a  także  w  sposób  rzetelny  wycenił  prace  do  wykonania.  Co  więcej,  

w niektórych sytuacjach sam koszt materiałów niezbędnych do realizacji prac jest bliski cenie 

przyjętej  za  daną  pozycje  przez  ww.  wykonawcę.  W  tej  sytuacji  pojawia  się  oczywiście 

pytanie  co  z  kosztami  robocizny,  sprzętu  i  usług  towarzyszących,  które  niejednokrotnie  są 

nawet wyższe od wartości materiałów.   

W  tym  miejscu 

odwołujący  przedstawił  argumentację  i  powołał  się  na  dowody,  które 

zostały zastrzeżone tajemnicą przedsiębiorstwa. 

Analiza  powyższych,  rynkowych  cen  dla  wskazanych  pozycji,  prowadzi  do  wniosku,  

iż  wartości  robót  określone  przez  konsorcjum  Budimex  nie  pokrywają  z  rzeczywistymi 

kosztami, jaki

e zostaną poniesione na etapie realizacji przedmiotu zamówienia. Ewentualnie 

k

onsorcjum  Budimex  nie  uwzględniło  w  swojej  ofercie  wszystkich  kosztów,  które  będzie 

musiało ponieść wraz z realizacją zadania. Oznacza to, że  zamawiający winien był zbadać 

wskazane  pozycje  oferty  k

onsorcjum  Budimex  pod  kątem  rażąco  niskiej  ceny.  Nie  da  się 

bowiem  nie  zauważyć,  że  tak  niska  wycena  istotnych  części  składowych  przedmiotu 


zamówienia  uniemożliwia  de  facto  jego  realizację  w  sposób  prawidłowy  oraz  zgodny  

z wymaganiami z

amawiającego. 

Wobec tego, nie może ulegać żadnym wątpliwościom, że zamawiający winien był zbadać 

ofertę  konsorcjum  Budimex  pod  kątem  rażąco  niskiej  ceny.  Brak  wezwania  konsorcjum 

Budimex  do  złożenia  odpowiednich  wyjaśnień  czyni  czynność  wyboru  tej  oferty  za 

bezpodstawną i niezgodną z przepisami ustawy Pzp.  

Z wyżej opisanych względów, odwołanie zasługuje na uwzględnienie. 

Z

amawiający, odnosząc się do przedmiotowego zarzutu wskazał, co następuje.  

W  ocenie  o

dwołującego  zamawiający  zobowiązany  był  wyzwania  Budimex  zakresie 

wyjaśnień rażąco niskiej ceny z uwagi na rażąco niską wycenę istotnych części składowych 

oferty.  Jednocześnie  odwołujący  zauważa,  że  różnica  pomiędzy  ofertą  odwołującego,  

a ofertą Budimex, nie przekracza limitu 30%.  

W uzasadnieniu zarzutu, o

dwołujący wskazał, że poszczególne rodzajowe zakresy robót, 

zawierające  rażąco  niskie  istotne  części  składowe  cen  w  ofercie  Budimex  to:  

1) elektroe

nergetyka, oświetlenie etap I (pozycja II.5), oraz 2) infrastruktura tramwajowa etap 

II (pozycja III.2).   

Wartość  tych  pozycji  zestawienia,  które  zdaniem  odwołującego  przedstawiają  wartości 

nierynkowe  lub  rażąco  niskie  została  porównana  z  wartością  przezeń  proponowaną. 

Niewątpliwie,  jedną ze stosowanych w  praktyce  metod  oceny,  czy  oferta  jest rażąco niska, 

k

tóra  jest  powszechnie uznaną za obiektywną  i weryfikowalną, jest  porównanie ceny  danej 

oferty  ze  średnią  arytmetyczną  cen  wszystkich  ofert  w  postępowaniu.  Niemniej  jednak 

sporządzone  przez  odwołującego  zestawienie,  w  szczególności  zważywszy  na  to,  że  tyczy 

się  zaledwie  dwóch  ofert,  nie  stanowi  dowodu,  iż  w  istocie  doszło  do  rażącego  zaniżenia 

wartości tych pozycji skutkującego rażąco niską ceną oferty. Istotne jest, że wynagrodzenie 

przewidywane 

za 

wykonanie 

przedmiotowego  zamówienia  jest  wynagrodzeniem 

ryc

załtowym.  Zamówienie  realizowane  natomiast  jest  w  systemie  zaprojektuj  i  wybuduj. 

Powoduje  to  daleko  idące  konsekwencje,  w  szczególności  polegające  na  niemożności 

argumentacji  o  wadliwej  wycenie  danego  el

ementu,  w  określonej  pozycji  formularza 

cenowego, po

nieważ z natury rzeczy formularz taki ma wyłącznie charakter pomocniczy.  

W związku  z  powyższym  nawet  w  przypadku  wskazania zbyt  niskiej  ceny za  wykonanie 

któregoś  z  jej  elementów  nie  skutkuje  to  automatycznie  uznaniem  całej  ceny  za  rażąco 

niską.  Co  więcej  rozbieżności,  co  do  wyceny  poszczególnych  elementów  przy  zamówieniu  

tak dużej skali i wartości nie są niczym nadzwyczajnym i traktować je należy jako element 

zwykłej  gry  rynkowej  w  konkurencyjnym  postępowaniu.  Stopień  skomplikowania  inwestycji, 

różnorodność  zakresów  wielobranżowych  prac,  może  skutkować  ustaleniem  przez 

wyk

onawców  cen  jednostkowych  w  zestawieniu  na  różnych  poziomach.  Przedmiotem 


zamówienia  nie  jest  wykonanie  poszczególnych  elementów  z  pozycji  zestawienia,  

a  wykonanie  całego  obiektu  budowlanego  w  formule  zaprojektuj  i  wybuduj  w  cenie 

ryczałtowej, stąd też w efekcie zamawiający winien badać przede wszystkim cenę całkowitą. 

Ewentualne  zaniżenie  ceny  jakiegoś  elementu  oferty,  w  tym  ceny  jednostkowej,  może 

mieć  znaczenie  istotne  tylko  wówczas,  gdy  wywiera  ona  wpływ  na  całą  cenę  oferty  w  ten 

sposób,  że  wykonanie  z  należytą  starannością  zamówienia  za  cenę  wskazaną  w  ofercie 

wyda

je  się  niemożliwe.  Innymi  słowy  musi  to  mieć  przełożenie  na  cenę  całej  oferty,  

co  w  niniejszej  sprawie  nie  miało  miejsca.  Różnice  pomiędzy  ofertą  Budimex  i  ofertą 

odwołującego są niewielkie globalnych odnoszonych do ceny całej oferty to jest zamówienie 

podstawo

we oraz opcja, około 15%. W przypadku zamówienia podstawowego jest to  mniej 

niż  9%.  Zwraca  uwagę  okoliczności,  że  rozbicie  cenowe,  nazwane  przez  zamawiającego 

Zestawieniem  Cen  Ofertow

ych,  sporządzone  zostało  wg  wzoru  zamawiającego,  na  bardzo 

wysokim  pozi

omie  ogólności  gdyż  zawiera  łącznie  8  (słownie:  osiem)  pozycji.  Analizując 

zestawienia  złożone  przez  obu  wykonawców,  nie  sposób  nie  dostrzec,  że  w  niektórych 

pozycjach ceny 

odwołującego są znacząco tańsze od konsorcjum Budimex.  

Są to pozycje:  

1.  II.4 Budowa i przebudowa uzbrojenia wod-kan etap pierwszy:  

Budimex: 5.401.655,60 PLN, Trakcja: 4.828.434,47 PLN  

2.  II.6: Zagosp

odarowanie terenu i prace wykończeniowe Etap I:  

Budimex: 2.018.262,09 PLN; Trakcja: 1.395.479,934 PLN.   

Jak  wskazano  wcześniej,  dowodzi  to  jedynie  istnienia  naturalnych  różnic,  będących 

wyrazem  gry  rynkowej.  W  przypadku  ceny  ryczałtowej  oraz  Zestawienia  Cen  Ofertowych  

o tak  wysokim  poziomie  ogólności,  jak  w  niniejszym  postępowaniu,  nie są to  w  ogóle ceny 

jednostkowe  (brak  jednostek,  br

ak  ilości  itd.  –  elementów  niezbędnych  w  ogóle  dla 

zaistnienia  pojęcia  „ceny  jednostkowej”).  Zamawiający  nie  żądał  w  SWZ  wyceny 

poszczególnych  elementów  zestawienia  ceny  ofertowej  w  wartościach  zawierających 

wszystkie koszty związane z realizacją danego elementu. Przeciwnie w Rozdziale XVII SWZ 

pkt  8,  wymaga, 

aby  wszystkie  koszty  związane  z  realizacją  przedmiotu  zamówienia  były 

ujęte w cenie ryczałtowej całej oferty, a nie w cenach poszczególnych jej elementów.   

Co  więcej,  nazwy  poszczególnych  elementów,  czy  też  raczej  zakresy,  określone  

w  kolumnie  2  zestawienia  cen  ofertowych,  nie  zostały  nigdzie  precyzyjnie  zdefiniowane. 

Żaden  zapis  specyfikacji  nie  zakazuje  wykonawcy  przykładowo  ujęcia  części  robót 

związanych  z  infrastrukturą  tramwajową  Etapu  II  w  infrastrukturze  tramwajowej  etapu 

pierwszego,  czy  też  ujęcia  robót  związanych  z  infrastrukturą  tramwajową  w  robotach 

drogowych,  czy  odwrotnie.  Konstatacja  tego  faktu  a  limine  w

yklucza  w  ogóle  możliwość 

skutecznego  postawienia  zarzutu  rażąco  niskiej  ceny  odnoszącej  się  do  istotnej  części 

składowej  oferty,  bo  każdy  z  wykonawców  był  uprawniony  do  interpretowania  tej  istotnej 


części  składowej  inaczej.  Skoro  zamawiający  formułuje  wyjaśnienia  odnoszące  się  do 

zestawienia cen ofertowych w taki sposób, że to od wykonawcy zależy jakie roboty branżowe 

ujmie w danym punkcie, to oz

nacza to daleko idącą swobodę wykonawcy.  

Powyższe  wątpliwości  dotyczące  rażąco  niskiej  ceny  odwołujący  odnosi  również  do 

niezgodności oferty z warunkami zamówienia. Należy jednak zwrócić uwagę, że tego rodzaju 

wnioskowanie jest w ogóle nieuprawnione. Zarzut rażąco niskiej ceny to zarzut rażąco niskiej 

ceny,  a  zarzut 

niezgodności  treści  oferty  z  warunkami  zamówienia  dotyczy  zupełnie  innej 

sytuacji.  Nieuprawnione  jest  nawet  z  faktu  niepraw

idłowej  wyceny  wywodzenie  wniosku,  

że  zakresem  oferty  nie  objęto  całości  wymaganego  przez  zamawiającego  oświadczenia 

wykonawcy. 

W  p

raktyce  postępowań  o  udzielenie  zamówień  publicznych  zdarza  się,  że  analiza 

wyjaśnień  wykonawcy  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny  prowadzi  do  wniosku,  że  niska  cena 

jest  wynikiem  braku  zaoferowani

a  wymaganego  zakresu  świadczenia,  ale  jest  to  możliwe 

wyłącznie  po  uzyskaniu  wyjaśnień  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny,  a  nie  w  sytuacji,  gdy 

takich  wyjaśnień  nie  ma,  bo  nie  ma  w  ogóle  podstaw  do  sformułowania  wezwania.  

W  aktualnej  sytuacji  w  niniejszym  pos

tępowaniu,  postawienie  takiego  zarzutu  równa  się 

uprawianiu 

„kabalistyki”, a nie wywodzeniu z faktów i dowodów, których w postępowaniu po 

prostu nie ma (bo nie było wezwania). 

P

rzystępujący – konsorcjum Budimex – wskazał, iż abstrahując od prawidłowości wyceny 

dokonanej  przez  p

rzystępującego  w  każdym  z  elementów  prezentowanych  w  Zestawieniu 

Cen  Ofertowyc

h  i  błędnym  przypisywaniu  przez  odwołującego  cenom  zaoferowanym  w  pkt 

II.5.  i  III.2  Zesta

wienia  Cen  Ofertowych  roli  istotnych  części  składowych,  zarzut 

skonstruowany  przez  o

dwołującego  w  tym  zakresie  nie  zawiera  wykazania  podstawowego 

elementu  warunkującego  w  ogóle  możliwość  wdrożenia  dyspozycji  art.  224  ust.  1  ustawy 

Pzp,  a  w  konsekwencji  bez 

dalszej  analizy  winien  podlegać  oddaleniu.  Odwołujący  

w  żadnym  miejscu  wniesionego  odwołania  nie  odniósł  się  bowiem  do  całkowitej  ceny 

ofertowej p

rzystępującego, nie wskazując na jej rzekomo nierealistyczny charakter, podczas 

gdy  możliwość  kwestionowania  części  składowych  ceny  jest  ściśle  skorelowana  właśnie  

z  wykazaniem  nieprawidłowości  ceny  całkowitej,  co  jest  szczególnie  istotne  zwłaszcza  

w  przypadku  wynagrodzenia ryczałtowego,  z  którym mamy  do czynienia w  przedmiotowym 

przypadku.  Powyższa zasada  została  wypracowana  na  gruncie  konsekwentnych  stanowisk 

orzeczniczych  w  tym  zakresie,  które  jednoznacznie  wskazują,  że  o  rażąco  niskiej  cenie 

danego  elementu  można  mówić  wówczas  jeśli  ta  wycena  przekłada  się  na  zaniżenie  ceny 

całkowitej oferty czyniąc ją nierealistyczną (tak np. wyrok KIO z dnia 21.12.2018 r., sygn. akt 

KIO 2516/18 czy wyrok KIO z dnia 24.11.2017 r., sygn. akt KIO 236

1/17). W sposób dobitny 


zasadę tę  wyartykułowała  KIO  w  wyroku z  dnia 16.09.2019  r.  (sygn.  akt  KIO  1669/19,  KIO 

1679/19, KIO 1682/19). 

P

rzesłanką  odrzucenia  oferty  ze  względu  na  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  może  być  

w  istocie  wyłącznie  zaniżenie  ceny  całkowitej  (tak:  Prawo  zamówień  publicznych, 

Ko

mentarz,  red.  H.  Nowak, M. Winiarz,  UZP  2021),  które  w  przedmiotowym  przypadku  nie 

miało  miejsca,  a  odwołujący  nie  podjął  nawet  próby  dowodzenia  w  takim  kierunku,  nie 

nawiązując do tego aspektu w żadnym miejscu uzasadnienia odwołania. W przedmiotowym 

przypadku,  cena  całkowita  zaoferowana  przez  odwołującego  nie  odbiega  bowiem  

w znaczący sposób od średniej arytmetycznej złożonych ofert czy od wartości szacunkowej 

zamówienia,  nie  zbliżając  się  nawet  do  ustawowego  pułapu  stanowiącego  domniemanie 

istnienia rażąco niskiej ceny (odbiegając od tych wartości odpowiednio o ok. 9% i 20%). 

W konsekwencji, 

nawet jeśli wycena przywoływanych przez odwołującego zakresów prac 

miałaby  zostać  zakwalifikowana z jednej  strony jako  istotna  część  składowa,  z  drugiej jako 

nosząca  znamiona  rażąco  niskiej  -  czemu  przystępujący  stanowczo  zaprzecza  -  to 

o

dwołujący musiałby jeszcze wykazać, że ma to przełożenie na zasadność uznania globalnej 

wartości  ofertowej  jako  rażąco  niskiej.  Odwołujący  w  żadnym  miejscu  wniesionego 

odwołania  nie  podważył  jednak  realistycznego  charakteru  zaoferowanej  przez 

p

rzystępującego  ceny  całkowitej  na  poziomie  106.586.880,00  zł  brutto,  co  niweczy 

skuteczność podnoszonych w zakresie zarzutów, co do samej zasady. 

Po  drugie

,  nie  sposób  też  zgodzić  się  z  odwołującym,  aby  wycena  pozycji  II.  5 

(Elektroenergetyka,  oświetlenie  Etap  I)  oraz  pkt  III.2  (Infrastruktura  tramwajowa  Etap  II) 

Zestawienia  Cen  Ofertowych,  wypełniała  definicję  „istotnej  części  składowej”  w  rozumieniu 

art.  2

24 ust. 1 ustawy Pzp. Jak wskazał sam  odwołujący w pkt 13 uzasadnienia odwołania 

kluczowe znaczenie w kontekście dokonywania oceny poziomu cenowego oferty pod kątem 

cen  jednostkowych  przypisać  należy  wpływowi  składnika  cenotwórczego  na  należne 

wykonawcy  wynagrodzenie

".  W  konsekwencji,  to  właśnie  procentowy  udział  danego 

składnika kosztotwórczego w cenie ofertowej ma nadrzędne znaczenie dla jego kwalifikacji, 

jako  istotnej  części  składowej.  W  przedmiotowym  przypadku,  znaczenie  elementów 

kwestionowanych  przez  o

dwołującego,  dotyczących  pozycji  II.  5  (Elektroenergetyka, 

oświetlenie  Etap  I)  oraz  pkt  III.2  (Infrastruktura  tramwajowa  Etap  II)  Zestawienia  Cen 

Ofertowych,  w  kontekście  ceny  całkowitej  nie  przekraczało  kilku  procent,  cechując  się 

zdecydowanie  mniejszy

m  znaczeniem  w jej  budowaniu niż  pozostałe  zakresy  zdefiniowane 

przez z

amawiającego w ramach Zestawienia Cen Ofertowych. 

Odwołujący, mając niewątpliwą świadomość nikłego przełożenia tych elementów na cenę 

całkowitą,  w  ramach  pkt  21  uzasadnienia  odwołania  próbował  kwestionować  zasadność 

badania  udziału  procentowego  danego  składnika  cenowego  w  cenie  całkowitej,  wskazując, 

że zaniżenie tego składnika przez analizowanego wykonawcę może wpłynąć na niezasadne 


zmniejsze

nie  jego  udziału  w  cenie  całkowitej.  W  przedmiotowym  przypadku  ryzyko 

wypr

owadzenia  błędnych  wniosków  bazujących  na  takim  kryterium  jest  jednak  wyłączone,  

o tyle, że kalkulacje odwołującego, jak i przystępującego są w tym zakresie w istocie zbieżne 

żaden  z  wykonawców  pozycjom  II.5  czy  III.2  Zestawienia  Cen  Ofertowych  nie  przypisuje 

bowiem większego znaczenia w kontekście swojej ceny ofertowej. Już sama ta okoliczność 

świadczy  w  konsekwencji  o  tym,  że  nie  można  przypisać  tym  elementom  charakteru 

istotnych 

części składowych w rozumieniu art. 224 ust. 1 ustawy Pzp. 

Ponadto,  wyszczególnionym  przez  odwołującego  zakresom  z  Zestawienia  Cen 

O

fertowych  nie  sposób  też  przypisać  szczególnie  istotnego  rzeczowego  charakteru, 

mającego  wyróżniać  te  elementy  spośród  innych  zakresów  niezbędnych  do  wykonania. 

Odwołujący  próbuje  wywrzeć  wrażenie,  że  wyszczególnione  przez  niego  zakresy  stanowią 

„istotę”  przedmiotu  zamówienia,  tyle,  że  argumentacja,  którą  się  w  tym  zakresie  posługuje 

obrazuje  tylko,  że  takie  samo  znaczenie  należałoby  przypisać  każdemu  z  zakresów 

znajdujących  się  w  Zestawieniu  Cen  Ofertowych.  Zgodnie  z  twierdzeniami  samego 

o

dwołującego kryterium mającym świadczyć o znaczeniu danego zakresu miałyby być takie 

okoliczności  jak:  uniemożliwienie  korzystania  z  przedmiotu  zamówienia  i  uznanie  go 

niezdatnym  do  użytku  (pkt  23  i  26  uzasadnienia  odwołania),  wyróżnienie  i  wskazanie  na 

daną  część  przez  zamawiającego  w  ramach  RCO  (pkt  24  uzasadnienia  odwołania), 

znaczenie pod kątem prawidłowości i funkcjonalności całego przedmiotu zamówienia (pkt 29 

uzasadnienia odwołania). 

W  konsekwencji,  kierując  się  takim  sposobem  wyróżniania  danych  zakresów  jako 

istotnych części składowych należałoby stwierdzić, że każda z jedenastu pozycji wskazanych 

w  Zestawieniu  Cen  Ofertowych  musiałaby  być  kwalifikowana  jako  istotna  część  składowa. 

Zamawiający  zdecydował  się  wszak  na  wyróżnienie  wszystkich  11  pozycji  w  ramach 

Zestawienia  Cen  Ofertowych,  bez  realizacji  którejkolwiek  z  wymienionych  w  Zestawieniu 

pozycji  inwestycja  nie  będzie  też  zdatna  do  funkcjonowania  w  zakładany  sposób,  w  tym 

niemożliwe  będzie  uzyskanie  pozwolenia  na  użytkowanie.  Co  za  tym  idzie,  każdy  

z  elementów  wyszególnionych  w  Zestawieniu  Cen  Ofertowych  stanowi  równie  istotną, 

nieodłączną  część  przedmiotu  zamówienia.  Przedmiotem  zamówienia  jest  wybudowanie 

budynku  hali  postojowej  i  hali  serwisowej  (naprawczej)  [Etap  I]  oraz  wykonanie  

i  doposażenie  hali  serwisowej  (naprawczej)  [Etap  II],  stąd  trudno  zgodzić  się  z  forsowaną 

przez o

dwołującego tezą, że istota zamówienia sprowadza się do zakresu elektroenergetyki  

i infrastruktury tramwajowej, skoro chociażby bez prac projektowych i robót budowlanych czy 

prac  koniecznych  do  ich  rozpoczęcia  w  ogóle  nie  istniałyby  hale  mające  pełnić  określone 

funkcje, a infrastruktura tramwajowa byłaby wówczas w istocie zbędna. Bez doprowadzenia 

innych  mediów  niż  te,  na  które  wskazuje  odwołujący  hale  nie  mogłyby  z  kolei  pełnić 

zakładanych funkcji, stąd cel inwestycji również zostałby zniweczony. 


Izba  uznała  zarzut  za  bezzasadny.  Izba  w  całości  podziela  argumentację  prezentowaną 

przez 

zamawiającego i przystępującego. 

Z  przepisu  art. 224  ust. 1  ustawy  Pzp  wynika, 

że jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub 

ich istotne części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia 

lub budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia 

zgodnie  z  wymag

aniami  określonymi  w  dokumentach  zamówienia  lub  wynikającymi  

z  odrębnych  przepisów,  zamawiający  żąda  od  wykonawcy  wyjaśnień,  w  tym  złożenia 

dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych. 

O

dwołujący  podniósł,  iż  w  związku  z  okolicznością,  że  w  ramach  dwóch  części 

składowych  oferty  przystępującego,  ceny  są  niższe  od  oferty  odwołującego  o  określony 

procent, to zacho

dzi przesłanka określona ww. przepisem. Jednakże uwadze odwołującemu 

usz

ło,  iż  charakter  przedmiotowego  zamówienia  przerzuca  na  wykonawcę  całokształt 

obowiązków  związanych  z  prawidłowym  oszacowaniem  ceny  oferty.  Formuła  zamówienia 

określona  jako  „zaprojektuj  i  wybuduj”,  daje  tę  przewagę  wykonawcom,  że  wykonawca  

w oparciu o przekazaną przez zamawiającego dokumentację, w tym w szczególności PFU, 

ma  swobodę  w  takim  ukształtowaniu  oferty,  że  układ  kalkulacji  poszczególnych  elementów 

wyceny  pozycji  ofertowych  jest  ustalany  w  oparciu  o  indywidualne 

właściwości  przypisane 

danemu  wykonawcy.  To  wykonawca

,  w  oparciu  o  swój  potencjał,  know-how,  kontakty 

biznesowe oraz współpracę z innymi podmiotami na rynku ma pełną wiedzę o możliwościach 

realizacji  danego  zamówienia  za  określoną  kwotę.  Projekt  biznesowy,  jakim  z  całą 

pewnością jest realizacja zamówienia publicznego, wymusza  na wykonawcach wzięcie pod 

uwagę  osiągnięcie  godnego  zysku,  takim  założeniem  jest  bowiem  cel  prowadzenia 

działalności gospodarczej.  

Jak słusznie wskazali zamawiający i przystępujący, odwołujący nie zakwestionował ceny 

całkowitej  oferty,  a  to  oznacza,  że  nie  kwestionuje  możliwości  zrealizowania  przedmiotu 

zamówienia za cenę przystępującego. Okoliczność, iż przystępujący rozłożył w inny sposób 

ciężar  realizacji  zamówienia  nie  stanowi  jeszcze  przesłanki  o  stwierdzeniu  RNC,  tym 

bardziej,  że  jak  to  wynika  z  porównania  cen  tych  dwóch  wykonawców  na  płaszczyźnie 

wszystkich 

porównywalnych  elementów  zamówienia,  daje  się  zauważyć,  że  odwołujący 

przewidział niższą cenę za inne elementy niż przystępujący. 

T

ym samym porównanie takie, jakie proponuje odwołujący, nie jest zasadne. W zakresie 

bezzasadności stanowiska odwołującego należy przywołać wyrok Izby z dnia 26 lutego 2021 

r.,  w  sprawie  KIO  28/21,  KIO  32/21, 

w  którym  Izba  wskazał,  iż  „Zauważyć  jednak  trzeba,  

że aby można było badać części składowe ceny oferty należy ustalić czy mają one charakter 

istotny. Istotna część składowa ceny to część, która w znacznym stopniu przyczynia się do 

powstawania kosztów po stronie wykonawcy i ma znaczący wpływ na całkowitą cenę oferty. 

Oceniając  istotność  części  składowych  ceny  oferty,  która  podlega  badaniu  w  trybie  art.  90 


ust.  1  ustaw

y  Pzp,  należy  wykazać,  że  jej  zaniżenie  ma  istotny  wpływ  na  ostateczną 

wysokość  ceny  oferty  (...).  Analizując  porównawczo  ceny  (netto)  ofert  stwierdzić  należy,  

że  każdy  z  wykonawców  w  sposób  charakterystyczny  dla  siebie  przy  uwzględnieniu 

potencjału  właściwego  dla  danego  wykonawcy,  ustalił  ceny  za  poszczególne  elementy  

w  sposób  różny  od  konkurencji.  Zdaniem  Izby,  każdy  z  wykonawców,  znając  swoje 

możliwości,  po  przeanalizowaniu  całości  dokumentacji  z  postępowania,  przy  uwzględnieniu 

profesjonalizmu firm ubiegających się o udzielenie zamówienia, miał podstawy do kalkulacji 

oferty  w  sposób,  który  umożliwiał  mu  realizację  całego  zamówienia  za  cenę  podaną  

w  ofercie,  uwzględniając  zysk,  jaki  przewiduje  osiągnąć  przy  przedmiotowym  zadaniu”, 

potwierdzony wyrokiem SO w Warszawie, z dnia 31.08.2021 r., sygn. akt Zs 42/21 gdzie 

Sąd 

wskazał,  że  „(…)  jeżeli  poszczególne  ceny  jednostkowe  są  niskie,  ale  nie  znajduje  to 

przełożenia  na  cenę  oferty  oraz  możliwość  wykonania  całej  umowy,  brak  jest  podstaw  do 

wyjaśniania  tej  ceny.  Innymi  słowy,  zarzut  „niewykonalności”  danego  elementu  oferty  za 

określoną  cenę  jest  niewystarczający  sam  w  sobie  dla  uznania  go  za  uzasadniający 

wyjaśnianie ceny. Oferty wykonawców zostały sporządzone w zależności od ich potencjału, 

indywidualnych  uwarunkowań  różnią  się  w  poszczególnych  aspektach.  W  realiach  sprawy 

różnice w kosztorysach ofertowych poszczególnych wykonawców mogą wynikać z przyjętej 

przez  nich  technologii  wykonania  robót,  posiadania  przez  nich  niezbędnego  sprzętu  i  cen 

uzyskiwanych  od  dostawców  na  materiały  i  niezbędne  urządzenia,  a  także  wewnętrznej 

organizacji oraz związanych z nią kosztów”. 

Zarzut  d

otyczący  naruszenia  przepisu  art.  226  ust.  1  pkt  5  w  zw.  z  art.  16  ustawy  Pzp, 

Izba uznała za bezzasadny. 

Izba  wskazuje,  że  odwołujący  w  żadnym  miejscu  odwołania,  ani  na  rozprawie,  nie 

wskazał  konkretnych  elementów  oferty  przystępującego, które  były  niezgodne z  warunkami 

zamówienia. Ogólne odnoszenie potencjalnej niezgodności wywodzonej z zarzutu RNC, nie 

może  się  bronić,  gdyż  wskazany  przepis  stanowi  odrębną  przesłankę  określoną  przez 

ustawodawcę. Wobec braku jakichkolwiek dowodów w tym zakresie, stwierdzić należało, jak 

na wstępie. 

Zarzut dotyczący naruszenia przepisu art. 85 w zw. z art. 108 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 226 

ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy Pzp, 

ewentualnie zarzut dotyczący naruszenia przepisu art. 226 ust. 

1 pkt 2 lit. a) w zw. z art. 108 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 85 oraz art. 16 i 17 ust. 2 ustawy Pzp.  

O

dwołujący wskazał, iż Budimex S.A. był wykonawcą pierwszej z części zajezdni, z której 

rozbudową obecnie mamy do czynienia. 

Zdaniem 

odwołującego,  Budimex  na  potrzeby  budowy  zajezdni  przygotowywał  m.in. 

dokumentacj

ę  projektową,  która  to  zawiera  już  konkretne,  zaakceptowane  przez 


z

amawiającego  rozwiązania.  W  dokumentacji  obecnego  postępowania  zamawiający 

zastrzegł  sobie  prawo  do  akceptacji  proponowanych  przez  wykonawców  rozwiązań,  co 

oczywiście  rodzi  po  stronie  każdego  wykonawcy  (poza  Budimexem,  który  zna  rozwiązania 

akceptowane  przez  z

amawiającego)  znaczną  sferę  niepewności,  a  przez  to  i  ryzyka,  które 

mus

i zostać uwzględnione i wycenione w ofercie. Zachowanie zamawiającego polegające na 

nieudostępnieniu  dokumentacji  powykonawczej  jest  co  najmniej  wątpliwe  i  zastanawiające. 

Tym  bardziej,  że  podmioty  ubiegające  się  o  udzielenie  zamówienia  w  tym  postępowaniu 

zwróciły  się  w  drodze  pytań  do  zamawiającego  z  prośbą  o  przekazanie  dokumentacji 

powykonawczej 

dot.  zajezdni  .  Spotkali  się  oni  jednak  z  odmową,  w  której  zamawiający 

wskazał  jedynie,  że  dokumentacja  ta  nie  jest  niezbędna  do  prawidłowego  przygotowania 

oferty w niniejszym post

ępowaniu, co per se w sobie zawiera stwierdzenie, że może być ona 

jednak przydatna/

pomocna do wyceny realizacji zamówienia. 

Takie 

zachowanie 

z

amawiającego 

musi 

budzić 

zdziwienie 

tym 

bardziej,  

że  w  orzecznictwie  sądów  administracyjnych  zasadniczo  powszechnie  przyjmuje  się,  

że  dokumentacja  projektowa  (powykonawcza),  stanowiąca  przecież  podstawę  decyzji  

o  dopuszczeniu  do  użytkowania,  powinna  zostać  udostępniona  np.  w  trybie  dostępu  do 

informacji  publicznej  . 

Co  więcej,  zgodnie  z  brzmieniem  §  19  rozporządzenia  Ministra 

Infrastruktury  z  dnia  2  września  2004  roku  w  sprawie  szczegółowego  zakresu  i  formy 

dokumentacji projektowej, spe

cyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych 

oraz  programu  funkcjonalno-

użytkowego:  Część  informacyjna  programu  funkcjonalno-

użytkowego  obejmuje:  (…)  dokumentację  obiektów  budowlanych,  jeżeli  podlegają  one 

przebudowie,  odbudowie,  rozbudowie

,  nadbudowie,  rozbiórkom  lub  remontom  w  zakresie 

architektury,  konstrukcji,  instalacji  i  urządzeń  technologicznych,  a  także  wskazania 

zamawiającego  dotyczące zachowania urządzeń naziemnych  i  podziemnych  oraz  obiektów 

przewidzianych  do  rozbiórki  i  ewentualne  uwarunkowania  tych  rozbiórek.  Tym  samym 

Zamawiający  niejako  „sam  z  siebie”  miał  obowiązek  taką  dokumentację  uczestnikom 

postępowania przekazać. Tego jednak zaniechał, z czego niewątpliwie korzyść odniósł jeden 

oferent 

– konsorcjum Budimex. 

W świetle powyższych okoliczności absolutnie niezrozumiała wydaje się – po pierwsze – 

odmowa  udostępnienia  tych  dokumentów  przez  zamawiającego,  których  posiadanie  –  po 

drugie i  co najważniejsze  –  faworyzowało i  uprzywilejowało  konsorcjum Budimex na  etapie 

składania ofert. Dlatego też przedmiotowy zarzut należy uznać za w pełni zasadny.  

Co  oczywiste,  to,  że  konsorcjum  Budimex  weźmie  ostatecznie  udział  w  postępowaniu,  

w tym złoży ofertę i będzie ubiegać się o uzyskanie tego zamówienia, okazało się dopiero po 

tym, 

jak te oferty zostały złożone. 


Z

amawiający, odnosząc się do przedmiotowego zarzutu wskazał, iż odwołujący zbudował 

zarzut  w  oparciu  o  art.  108  ust.  1  pkt  6  w  zw.  z  art.  85  ustawy  Pzp  (bez  wskazania  

w  zarzucie,  o  k

tóry  ustęp  artykułu  85  ustawy  Pzp  chodzi).  Artykuł  108  ustęp  jeden  pkt  6 

ustawy  Pzp  odwołuje  się  w  całości  do  artykułu  85  ustęp  1  ustawy  Pzp  zgodnie  z  jego 

literalnym brzmieniem: 

6) jeżeli, w przypadkach, o których mowa w art. 85 ust. 1, doszło do 

zakłócenia konkurencji wynikającego z wcześniejszego zaangażowania tego wykonawcy lub 

podmiotu, (

…) oraz art. 85 ust. 1: Jeżeli wykonawca lub podmiot, który należy z wykonawcą 

do  tej  samej  grupy  kapitałowej  w  rozumieniu  ustawy  z  dnia  16  lutego  2007  r.  o  ochronie 

k

onkurencji  i  konsumentów  (Dz.U.  z  2021  r.  poz.  275),  doradzał  lub  w  inny  sposób  był 

z

aangażowany w przygotowanie postępowania o udzielenie tego zamówienia, zamawiający 

podejmuje  odpowiednie  środki  w  celu  zagwarantowania,  że  udział  tego  wykonawcy  

w  postępowaniu  nie  zakłóci  konkurencji,  w  szczególności  przekazuje  pozostałym 

wykonawcom  istotn

e informacje, które przekazał lub uzyskał w związku z zaangażowaniem 

wykonawcy  lub  tego  podmiotu  w  przygotowanie  postępowania,  oraz  wyznacza  odpowiedni 

termin na złożenie ofert. Zamawiający wskazuje w protokole postępowania środki mające na 

celu zapobieżenie zakłóceniu konkurencji.  

Aby  skutecznie  postawić  zarzut  w  oparciu  o  wskazane  przepisy,  odwołujący  przede 

wszystkim  musiałby  wykazać,  że  Budimex  w  jakikolwiek  sposób  doradzał  albo  był  w  inny 

sposób zaangażowany w przygotowanie postępowania o udzielenie niniejszego zamówienia. 

Tymczasem  zarzut  dotyczy 

okoliczności,  że  zamawiający  zaniechał  przekazania 

o

dwołującemu dokumentacji powykonawczej zajezdni, która została wykonana w 2015 roku, 

to  jest  ponad  6  lat  przed  wszczęciem  niniejszego  postępowania.  Jak  należy  rozumieć, 

wykonawca  Budimex  pozostaje  uprzywilejowany,  zdaniem  o

dwołującego,  gdyż  jest  

w  posiadaniu  tej  dokumentacji,  to  znacząco  ułatwiło  mu  sporządzenie  oferty  w  niniejszym 

p

ostępowaniu. Abstrahując od tego, czy faktycznie tak jest w sferze faktów, to tak zarysowe 

okoliczno

ści faktyczne w żaden sposób nie kwalifikują się do zarzutu opartego o artykuł 108 

ust. 1 punkt 6 

w zw. z artykułem 85 ustawy Pzp. Odwołujący mógłby ewentualnie zaskarżyć, 

w  drodze  środka  ochrony  prawnej,  odmowę  udostępnienia  przedmiotowej  dokumentacji 

przez 

zamawiającego,  w  wyniku wniosku  wykonawcy  o wyjaśnienie  SWZ.  Nie dość zatem, 

że zarzut w żaden sposób nie przystaje do hipotezy norm prawnych wskazanych w zarzucie, 

to jeszcze jest zarzutem spóźnionym. Notabene wskazuje na to sam odwołujący w akapicie 

54  u

zasadnienie  odwołania,  w  którym  wskazuje,  że  zamawiający  odmówił  udostępnienia 

wnioskowanej  dokumentacji  powykonawczej  wskazując,  że  nie  jest  niezbędna  do 

praw

idłowego  przygotowania  oferty  w  niniejszym  postępowaniu.  Skoro  wykonawca  – 

odwołujący,  nie  zaskarżył  tej  odmowy,  to  znaczy  że  zgodził  się  ze  stanowiskiem 

zamawiającego  i  dokumentacja  ta  nie  była  mu  potrzebna  do  sporządzania  oferty.  Obecnie 

próba  zbudowania  zarzutu  w  oparciu  o  artykuł  85  poczytywać  można,  co  najwyżej,  jako 


niedopuszczalną  próbę  przywrócenia  terminu  do  wniesienia  spóźnionego  środka  ochrony 

prawnej.  

W  sferze  merytorycznej  zarzut  jest  chybiony  głównie  dlatego,  że  przedmiotem 

za

mówienia  nie  jest  rozbudowa  ani  przebudowa  zajezdni  wykonanej  w  2015  roku. 

Zamawiający  nie  przewidział  w  niniejszym  postępowaniu  obowiązku  zapewnienia 

kompatybilności nowej części zajezdni z obecnie istniejącą, a tym samym wiedza odnośnie 

sposobu  realizacj

i  ówczesnej  inwestycji  nie  ma  znaczenia  z  punktu  widzenia  obecnej 

inwestycji. I

nformacje niezbędne do realizacji „nowej” zajezdni zostały kompleksowo opisane 

w  PFU.  Budowana 

zajezdnia  przeznaczona  będzie  dla  nowego  taboru  tj.  tramwajów  typu 

Panorama  produk

owanych  przez  turecką  firmę  Durmazlar,  których  parametry  różnią  się  od 

dotychczas  posiadanych  przez 

zamawiającego  tramwajów  typu  Tramino  firmy  Solaris.  

W  związku  z  tym  zamawiający,  pomimo  użycia  w  tytule  projektu  słowa  „rozbudowa” 

przewidział  stworzenie  niezależnej  hali  i  torowiska  (wraz  z  urządzeniami  niezbędnymi  do 

zapewnienia  funkcjonowania  now

ych  tramwajów),  która  łączyć  się  będzie  z  dotychczas 

istniejącą  infrastrukturą  jedynie  w  punktach  styku  torów  tj.  wspólnych  rozjazdach  oraz 

poprzez  przyłącza  sieci  trakcyjnej,  w  odniesieniu  do  powyższego  stosowne  dokumenty 

zostały  uwzględnione  w  PFU  i  przekazane  wykonawcom.  W  pozostałym  zakresie  wiedza 

dotycząca wykonania zajezdni dla innego rodzaju tramwajów jest zbędna dla prawidłowego 

wykonania  obecnego 

zamówienia.  Co  więcej,  zamawiający  zorganizował  na  terenie 

inwestycji  wizję  lokalną  w  dniu  10  listopada  2021  roku.  Na  przedmiotowej  wizji  obecni  byli 

zarówno  przedstawiciele  odwołującego,  jak  i  Budimex.  Odwołujący,  oprócz  dysponowania 

programem  funkcjonalno-

użytkowym  oraz  załączoną  informacyjnie  do  tego  programu 

dokumentacją projektową, mógł zatem na miejscu również przekonać się odrębności nowej 

inwestycji oraz punktach styku. W połączeniu z brakiem aktywności odwołującego na etapie 

procedury  przetargo

wej,  można  to  odczytać  tylko  w  ten  sposób,  że  z  dokumentacji  oraz  

z  wizji  odwołujący  uzyskał  wszystkie  potrzebne dla zbudowania oferty  informacje.  Punktem 

styku starej i nowej zajezdni są wspólne rozjazdy oraz tory pomiędzy starą a nową zajezdnią 

oraz 

sieć trakcyjna wraz z systemem sterowania i ogrzewania zwrotnic. System sterowania  

i ogrzewania zwrot

nic dla nowej zajezdni będzie sterowany z istniejącej Dyspozytury Ruchu.  

W  punkcie  4.2.3.  PFU  Konstrukcje  torowiska,  uszczegółowiono  rozwiązania  wariantowe 

dla  funkcjon

alnego  połączenia  istniejącego  układu  torowego  z  nowoprojektowanym;  

w  punkcie  4.6  rozwi

ązania  dla  sieci  trakcyjnej,  a  dla  SRK  w  punkcie  4.7.  Sterowanie  

i ogrzewanie zwrotnic. Są to wszystkie niezbędne informacje, aby zaprojektować i wykonać 

połączenie nowej zajezdni z istniejącą.  

Przepis  art.  85  ustawy  Pzp, 

ma  na  celu  eliminacje  z  postępowania  tych  wykonawców, 

którzy  byli  zaangażowani  w  przygotowanie  postępowania,  np.  uczestniczyli  we  wstępnych 

konsultacjach  rynkowych,  a  ich  udział  zakłócałby  konkurencje  w  stopniu  niemożliwym  do 


naprawienia. Intencją tego przepisu nie było więc wykluczenie z postępowania wykonawców, 

którzy  wykonali  na  rzecz  inwestorów  inne  zamówienia  pośrednio  powiązane  z  bieżącym,  

a  przede  wszystkim  zaangażowanych  we  wstępne  konsultacje  rynkowe  dotyczące  tego 

konkretnego zamówienia np. poprzez doradztwo, udział w opisaniu przedmiotu zamówienia, 

ustaleniu wartości zamówienia czy sporządzeniu specyfikacji warunków zamówienia.   

Podsumowując, zamawiający wskazał, iż łączenie faktu budowy pierwszej zajezdni przez 

Budimex  z  zaangażowaniem  w  przygotowanie  niniejszego  zamówienia  jest  wnioskiem  ex 

lege  niedo

puszczalnym.  Budowy  pierwszej  zajezdni  w  żaden  sposób  nie  można  uznać  za 

„przygotowanie postępowania”, o którym mowa w art. 85 ust. 1 ustawy. Zgodnie z treścią art. 

1  pkt  4)  ustawy  Pzp

,  ustawa  ta  określa  m.in.  „etapy  przygotowania  i  przeprowadzenia 

postępowania o udzielenie zamówienia”. Żadna z faz czy etapów opisanych w ustawie pzp, 

nie obejmuje w ramach etapu przygotowania postępowania zrealizowania kilka lat wcześniej 

innego zamówienia na obiekt przyległy. 

P

rzystępujący,  popierając  stanowisko  zamawiającego  wskazał  m.in.  na  następujące 

elementy.  O

dwołujący  w  ramach  zarzutów  zdefiniowanych  w  pkt  3  i  4  petitum  odwołania 

podniósł,  że  wykonywanie  przez  przystępującego  w  okresie  luty  2014  -  sierpień  2015 

inwestycji pn. „ Realizacja w formule „zaprojektuj i wybuduj” zajezdni tramwajowej przy ulicy 

Kołobrzeskiej 40 w Olsztynie” (dalej jako „Inwestycja z 2014 r.") należałoby kwalifikować jako 

zaangażowanie  przystępującego  w  przygotowanie  niniejszego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia.  Wyrazem  tego  zaangażowania,  zdaniem  odwołującego,  miałby  być  przede 

wszystkim fakt opracowania przez p

rzystępującego dokumentacji powykonawczej dotyczącej 

Inwestycji  z 

2015  r.,  która  nie  została  udostępniona  przez  zamawiającego  w  ramach 

bieżącego  postępowania,  co  stanowić  miałoby  wyraz  uprzywilejowania  przystępującego, 

posiadającego  dzięki  temu  rzekomo  wiedzę  o  akceptowanych  przez  zamawiającego 

rozwiązaniach technicznych, której to wiedzy nie posiadali inni wykonawcy, którzy zmuszeni 

zostali  do  kalkulacji  w  ramach  oferty  wynikających  z  tego  ryzyk.  Odwołujący  w  ramach 

uzasadnienia 

rzeczonego zarzutu akcentował przy tym, że poprzez brak udostępnienia przez 

z

amawiającego  dokumentacji  powykonawczej  dotyczącej  Inwestycji  z  2014  r.  pozbawiony 

został materiału, który byłby materiałem pomocnym do wyceny realizacji zamówienia (pkt 54 

uzasa

dnienia odwołania). 

Po pierwsze, fakt realizacji przez p

rzystępującego inwestycji z 2014 r. co do samej zasady 

nie może być rozpatrywany przez pryzmat dyspozycji art. 85 ustawy Pzp, co samo w sobie 

determinuje  konieczność  oddalenia  przedmiotowego  zarzutu,  bez  jego  dalszej  analizy.  Jak 

wynika  bowiem  bezpośrednio  z  literalnej  treści  art.  85  ust.  1  ustawy  Pzp,  dokonywanie 

jakichkolwiek  ocen  przez  pryzmat  tego  przepisu  dotyczy  sytuacji,  w  której  wykonawca  lub 

inny  podmiot,  który  należy  z  wykonawcą  do  tej  samej  grupy  kapitałowej  (...)  doradzał  lub  


w  inny  sposób  był  zaangażowany  w  przygotowanie  postępowania  o  udzielenie  tego 

zamówienia.  Za  czynności  związane  z  przygotowaniem  postępowania  uznaje  się  z  kolei 

czynności zdefiniowane w Dziale II Rozdział 1 ustawy Pzp, wśród których znajdują się takie 

elementy jak opis przedmiotu zamówienia, określenie warunków udziału w postępowaniu czy 

też  sporządzenie  specyfikacji  warunków  zamówienia,  które  stanowią  następnie  podstawę 

prowadzonego postępowania. 

W  przedmiotowym  p

rzypadku  bezspornym  jest,  że  przystępujący  nie  był  autorem 

jakiegokolwiek  dokumentu,  wchodzącego  w  skład  opisu  przedmiotu  zamówienia  i  w  jego 

formułowanie w żaden sposób nie był zaangażowany. Jak wynika z Rozdziału III ust. 2 SWZ, 

szczegółowy  zakres  prac  określony  został  w  Programie  Funkcjonalno-Użytkowym 

opracowanym  przez  firmę  PROGREG  Budownictwo  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Krakowie. 

Zamawiający wszczynając  postępowanie i opisując przedmiot zamówienia oparł się więc na 

efektach  pracy  koncepcyjnej  konkretnego  podmiotu, 

spółki  PROGREG  Budownictwo  Sp.  z 

o.o.  z  siedzibą  w  Krakowie.  Referowanie  więc  przez  odwołującego  do  aktywności 

p

rzystępującego polegającej na zaprojektowaniu i realizacji Inwestycji z 2014 r., dotyczącej 

odrębnego  i  zamkniętego postępowania  o  udzielenia zamówienia,  samo przez  się  oznacza 

nawiązywanie  do  czynności  niezwiązanych  z  bieżącym  postępowaniem,  które  co  do  samej 

zasady nie mogą więc podlegać ocenie przez pryzmat art. 85 ust. 1 ustawy Pzp. 

Z  uwagi  na  analogiczne  brzmienie  art.  85  u

st.  1  ustawy  Pzp  względem  poprzednio 

obowiązującej  treści  ustawy  Pzp  odnoszącej  się  do  zaangażowania  wykonawcy  

w  przygotowanie  postępowania,  aktualność  zachowuje  przy  tym  dorobek  doktryny  

i orzecznictwa dotyczący tego zagadnienia, w ramach którego konsekwentnie wskazuje się, 

że  przez  zaangażowanie  w  przygotowanie  postępowania  rozumie  się  sytuację  związaną 

bezp

ośrednio  z  danym  projektem  inwestycyjnym  i  oparciem  się  przez  zamawiającego  na 

efektach konkretnego wsparcia celem wszczęcia i przeprowadzenia danego postępowania. 

Po  drugie,  o

dwołujący  próbując  powiązać  w  jakikolwiek  sposób  Inwestycję  z  2014  r. 

zrealizow

aną  przez  przystępującego  z  bieżącym  postępowaniem,  w  uzasadnieniu  zarzutu 

powołuje  się  na  przygotowanie  przez  przystępującego  dokumentacji  powykonawczej 

Inwestycji  z  2014  r.  i  fakt  braku  udostępnienia  jej  przez  zamawiającego.  Zamawiający  tak 

poprzez  brak 

udostępnienia  tego  rodzaju  załącznika  w  ramach  opisu  przedmiotu 

zamówienia,  odwołanie  się  do  Programu  Funkcjonalno-Użytkowego  sporządzonego  przez 

PR

OGREG  Budownictwo  Sp.  z  o.o.,  jak  również  w  końcu  poprzez  odpowiedź  z  dnia  

4 listopada 2021 r. na pytanie n

r 8, dał jednak jednoznacznie wyraz temu, że dokumentacja 

powykonawcza  dotycząca  Inwestycji  z  2014  r.  nie  stanowi  opisu  przedmiotu  bieżącego 

zamówienia  i  nie  zawiera  żadnych  elementów  wpływających  na  kształt  niniejszego 

p

ostępowania i wycenę ofertową jego dotyczącą. Innymi słowy, stanowisko zamawiającego 

dotyczące  braku  związku  dokumentacji  powykonawczej  Inwestycji  z  2014  r.  z  bieżącym 


p

ostępowaniem  zostało  jednoznacznie  wyrażone  na  wcześniejszym  etapie  postępowania,  

co  nie  zostało  zakwestionowane  przez  któregokolwiek  z  wykonawców.  Znamienne  w  tym 

kontekście jest zresztą to, że odwołujący w ramach uzasadnienia odwołania ww. odpowiedź 

z

amawiającego  cytuje  w  sposób  niepełny,  ignorując,  że  zamawiający  precyzyjnie  wyjaśnił  

w ramach udzielonej odpowiedzi z jakic

h względów bieżące postępowanie nie jest związane 

z  Inwestycją  z  2014  r.  i  przygotowaną  wówczas  dokumentacją  powykonawczą.  Co  za  tym 

idzie,  w  ocenie  p

rzystępującego  kształt  zarzutu  i  jego  uzasadnienie  świadczy  o  tym,  

że wskazany zarzut ma charakter spóźniony. Pomimo bowiem, że  odwołujący powołuje się 

na  rzekome  zaangażowanie  przystępującego  w  przygotowanie  postępowania  i  rzekome 

przewagi, którymi miałby dysponować przystępujący, odwołując się do treści art. 85 ustawy 

Pzp,  w  istocie  kwestionuje  on  zakres  i 

kształt  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia,  tj.  fakt 

braku  udostępnienia  przez  zamawiającego  dokumentacji  powykonawczej  dotyczącej 

Inwestycji  z  2014  r.  i 

jego  stanowisko  o  braku  uznania  tego  elementu  za  część  opisu 

przedmiotu  zamówienia.  Ostateczną  informację,  co  do  braku  udostępnienia  ww. 

dokumentacji  powykonawczej  przez  z

amawiającego  w  ramach  bieżącego  postępowania, 

wykonawcy  otrzymali  jednak  w  ramach  pyt

ań  i  odpowiedzi  opublikowanych  przez 

z

amawiającego  w  dniu  4  listopada  2021  r.  (na  co  wskazuje  sam  odwołujący  w  pkt  54 

uzasadnienia o

dwołania). Co za tym idzie, jeśli wykonawcy - wbrew stanowisku wyrażonemu 

przez  z

amawiającego  w  udzielonej  odpowiedzi na  pytanie nr  8  -  uważali,  że dokumentacja 

powykonawcz

a  dotycząca  Inwestycji  z  2014  r.  powinna  stanowić  immanentną  część  opisu 

przedmiotu  zamówienia  dotyczącego  postępowania  i  stanowiła  element  umożliwiający 

rzetelną  kalkulację  oferty,  to  fakt  braku  jej  udostępnienia  i  kwalifikacji  jako  części  opisu 

przedmiotu  zamówienia  winni  kwestionować  najpóźniej  w  terminie  10  dni  liczonych  od  

4  listopada  2021  r.,  kiedy  otrzymali  jednoznaczne  stanowisko  z

amawiającego  w  tym 

przedmiocie.  W  konsekwencji,  skoro  o

dwołujący  nie  zakwestionował  braku  załączenia 

dokumentacji  powykonawczej  dotyczącej  Inwestycji  z  2014  r.  jako  elementu  opisu 

przedmiotu zamówienia w ustawowym terminie wynikającym z art. 515 ust. 2 pkt 1) czy art. 

515  ust.  1  pkt  1)  lit.  a)  ustawy  Pzp, 

to  dał  wyraz  temu,  że  dokumentacja  powykonawcza 

dotycząca Inwestycji z 2014 r. nie stanowiła elementu w jakikolwiek sposób warunkującego 

możliwość złożenia przez odwołującego konkurencyjnej oferty w ramach postępowania, nie 

stanowiąc  tym  samym  części  opisu  zamówienia.  Co  za  tym  idzie,  zarzuty  w  tym  zakresie 

winny  zostać  uznane  za  spóźnione,  jako  pozornie  referujące  jedynie  do  rzekomych 

zaniechań zamawiającego mających swe źródło w czynności wyboru oferty przystępującego 

jako najkorzystniejszej. 

Po  trzecie  nawet  jeśli  zrealizowanie  przez  przystępującego  Inwestycji  z  2014  r.  można 

byłoby  w  jakikolwiek  sposób  rozpatrywać  przez  pryzmat  art.  85  ustawy  Pzp,  pomimo 

odrębnego i niezależnego od tej Inwestycji opisania przedmiotowego zamówienia, to zarzut 


postawiony  przez  o

dwołującego  posiadając  w  istocie  charakter  blankietowy,  stanowi  zarzut  

o nieprawidłowej konstrukcji, determinując brak możliwości uwzględnienia odwołania również 

z  tego  powodu.  Nie  budzi  bowiem  wątpliwości,  tak  w  doktrynie  jak  i  orzecznictwie,  jak 

również  praktyce  stosowania  przepisów  ustawy  Pzp,  że  prawidłowo  sformułowany  zarzut 

zawierać  musi  zarówno  wskazanie  podstawy  prawnej,  jak  i  przytoczenie  okoliczności 

faktycznych  uzasadniających  wniesione  odwołanie.  Wynika  to  zresztą  bezpośrednio  z  art. 

516 ust. 1 pkt 10) ust

awy Pzp, który obliguje do wskazania w treści odwołania okoliczności 

faktycznych  i  prawnych  uzasadniaj

ących  wniesienie  odwołania  oraz  dowodów  na  poparcie 

przytoczonych okoliczności (analogicznie art. 180 ust. 3 starej ustawy PZP z dnia 29 stycznia 

2004  r.  w  zw.  z  54  ust.  1  pkt  8)  r

ozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  22  marca 

2010 r. w sprawie regulami

nu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań). 

Przekładając powyższe na grunt przedmiotowego przypadku, zarzut sformułowany przez 

o

dwołującego w ramach pkt 3 i 4 petitum odwołania, ma w ocenie przystępującego charakter 

nieprec

yzyjny  i  ogólny,  w  istocie  więc  blankietowy.  Odwołujący  wskazuje,  że  przystępujący 

rzekomo  posiadał  wiedzę  o  „rozwiązaniach  technicznych”  czy  „urządzeniach”,  której  nie 

posiadał  odwołujący,  będący  zmuszonym  do  kalkulacji  w  ramach  oferty  ryzyk  z  tej 

nieznaj

omości  wynikających.  Odwołujący  nie  precyzuje  jednak  brak  informacji  o  jakich 

konkretnie  rozwiązaniach  czy  urządzeniach,  które  zawarte  miałyby  być  w  dokumentacji 

dotyczącej Inwestycji z 2014 r. wpłynął na konieczność kalkulacji jakichkolwiek dodatkowych 

ry

zyk  przez  innych  wykonawców  poza  przystępującym.  W  dowodzeniu  odwołującego  brak 

wykazania  powiązania  pomiędzy  Inwestycją  z  2014  r.,  a  bieżącym  postępowaniem  

w  kontekście  konkretnych  rozwiązań  czy  urządzeń.  Odwołujący  nie  podjął  nawet  próby 

wskazania,  które  z  konkretnych  rozwiązań  czy  urządzeń,  które  mają  być  zastosowane  

w bieżącym postępowaniu, determinowane są rozwiązaniami przyjętymi w ramach Inwestycji 

2014 r., wiedzy o których nie przekazano innym wykonawcom w ramach opisu przedmiotu 

zamówienia  dotyczącego  bieżącego  postępowania.  Odwołujący  w  ramach  pkt  52 

uzasadnienia odwołania powołuje się co prawda na „przykładowe” pytania, w ramach których 

wykonawcy 

wnioskowali o doprecyzowanie parametrów wyposażenia, nie wskazując jednak 

jaki  związek  te  konkretne  elementy,  do  których  pytania  te  nawiązują,  mają  z  Inwestycją  

z  2014  r.  i  jakich  konkretnie  danych  o

dwołującemu  w  odniesieniu  do  nich  zabrakło,  

w posiadaniu 

których to danych miałby być przystępujący. 

Izba  uznała  za  bezzasadny.  Podzielając  stanowisko  zamawiającego  i  przystępującego, 

Izba wskazuje, co n

astępuje. 

Zdaniem 

Krajowej  Izby  Odwoławczej,  sam  zarzut,  jego  forma,  został  postawiony,  jako 

hipotetyczna 

możliwość,  cyt.  „o  ile  ww.  wykonawca  nie  udowodniłby”,  co  już  na  tym  etapie 

eliminuje 

możliwość  jego  uwzględnienia.  Skoro  bowiem  odwołujący  „przypuszcza”  pewne 


okoliczności, to powinien je udowodnić. Samo twierdzenie, że w ocenie odwołującego mogą 

zachodzić fakty uprawdopodobniające określone podstawy do stawiania zarzutów, nie może 

być uznane za prawidłowe i wystarczające. 

Przepis art. 85 ust. 1 ustawy Pzp stanowi, 

że jeżeli wykonawca lub podmiot, który należy 

z wykonawcą do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r.  

o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2019 r. poz. 369, 1571 i 1667), doradzał lub 

inny  sposób  był  zaangażowany  w  przygotowanie  postępowania  o  udzielenie  tego 

zamówienia, zamawiający podejmuje odpowiednie środki w celu zagwarantowania, że udział 

tego  wykonawcy  w  postępowaniu  nie  zakłóci  konkurencji,  w  szczególności  przekazuje 

pozos

tałym  wykonawcom  istotne  informacje,  które  przekazał  lub  uzyskał  w  związku  

z  zaanga

żowaniem  wykonawcy  lub  tego  podmiotu  w  przygotowanie  postępowania,  oraz 

wyznacza  odpowiedni  termin  na  złożenie  ofert.  Zamawiający  wskazuje  w  protokole 

postępowania środki mające na celu zapobieżenie zakłóceniu konkurencji. 

Ustęp  2  ww.  przepisu  wskazuje,  że  wykonawca  zaangażowany  w  przygotowanie 

postępowania o udzielenie zamówienia podlega wykluczeniu z tego postępowania wyłącznie 

w przypadku, gdy spowodowane tym 

zaangażowaniem zakłócenie konkurencji nie może być 

wyeliminowane  w  inny  sposób  niż  przez  wykluczenie  wykonawcy  z  udziału  w  tym 

postępowaniu.  Przed  wykluczeniem  wykonawcy  zamawiający  zapewnia  temu  wykonawcy 

możliwość  udowodnienia,  że  jego  zaangażowanie  w  przygotowanie  postępowania  

o udzie

lenie zamówienia nie zakłóci konkurencji. 

O

dwołujący  podnosił,  iż  w  związku  z  tym,  że  przystępujący  wykonywał  zadanie 

polegające  na  budowie  zajezdni  tramwajowej  w  2014-2015  roku,  sporządzając 

dokumentację  powykonawczą  był  w  posiadaniu  wiedzy,  której  nie  posiadał  odwołujący 

spor

ządzając  swoją  ofertę,  a  okoliczność  ta  powoduje  nierówne  traktowanie  wykonawców, 

co  w  konsekwencji  spowodowało  zaoferowanie  przez  przystępującego  niższej  ceny 

ofertowej.  O

dwołujący  wskazywał  również  na  okoliczność,  iż  na  etapie  przed  złożeniem 

oferty, 

zamawiający  odmówił  przekazania  odwołującemu  dokumentacji  powykonawczej 

dotyczącej już wybudowanej zajezdni. 

Na rozprawie 

odwołujący wskazał na trzy elementy, które miały lub mogły mieć wpływ na 

posiadani

e większej wiedzy po stronie odwołującego, mającej wpływ na sporządzenie oferty  

i  jej  wycenę,  tj.  remediacja,  dane  dotyczące  budowy  myjni  oraz  systemu  związanego  

kierowaniem ruchu tramwajów. 

Izba wskazuje

, że zarzuty odwołania i twierdzenia odwołującego są niezasadne. 

P

o  pierwsze,  jak  słusznie  wskazywali  zamawiający  i  przystępujący,  powołując  się  na 

utrwaloną  linię  orzeczniczą,  udział  wykonawcy  w  przygotowaniu  dokumentów  do 

postępowania,  musi  dotyczyć  tego,  konkretnego  postępowania.  Odwołujący  zaś  odnosi  się 


do  pos

tępowania  z  2014-2015  roku,  co  oznacza,  że  nie  można  uznać,  iż  przystępujący 

uczestniczył w przygotowaniu przedmiotowego postępowania. 

Po  drugie, 

odwołujący  otrzymując  od  zamawiającego  odpowiedź  na  pytania,  w  których 

zamawiający  odmówił  przekazania  dokumentacji  powykonawczej  dla  zadania  2014-2015, 

jeżeli twierdził, że zakres informacji tam zawartych ma wpływ na sporządzenie oferty, winien 

taką czynność zaskarżyć w trybie przysługujących mu środków ochrony prawnej. Odwołujący 

z takiej możliwości nie skorzystał, wobec czego podnoszenie zarzutów względem rzeczonej 

dokumentacji 

na obecnym etapie postępowania, uznać należy za spóźnione. 

Po  trzecie 

–  wskazywane  przez  odwołującego  ww.  trzy  elementy  nie  stanowiły 

okoliczności  faktycznych  zarzutów  podniesionych  w  odwołaniu.  Już  tego  względu,  należało 

je 

uznać za spóźnione. 

Jednakże  nawet  biorąc  je  pod  uwagę  to  wskazać  należy,  iż  „obawy”  odwołującego  są 

nieuzasadnione  albowiem  w  ramach  tych  trzech  pozycji, 

zamawiający  wprost  opisał  je  

w PFU oraz załącznikach do niej, brak jest zatem możliwości do twierdzenia, że odwołujący 

nie znał okoliczności związanych z całościową realizacją przedmiotowej inwestycji. 

Tym  samym,  Izba  nie  stwierdziła,  że  przystępujący  brał  udział  w  przygotowaniu 

przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Okoliczność,  iż  przystępujący 

realizował  zamówienie  z  2014-2015  roku,  pozostaje  irrelewantne  dla  rozstrzygnięcia 

przedmiotowego  odwołania,  gdyż  w  ramach  przedmiotowego  zadania  inwestycyjnego  nie 

wchodziła  dokumentacja  powykonawcza  poprzedniej  inwestycji.  Z  daleko  posuniętej 

ostrożności  wskazać  należy,  na  co  uwagę  zwrócił  zamawiający,  dokumentację  projektową 

odwołującego  dotyczącą  przedmiotowego  postępowania,  podpisywała  osoba,  która 

uczestniczyła  w  wykonywaniu  dokumentacji  powykonawczej  poprzedniego  zadania  (2014-

2015),  co  oznacza,  że  odwołujący  posiadał  pełną  wiedzę  do  sporządzenia  przedmiotowej 

oferty. 

Zarzut  dotyczący  naruszenia  przepisu  art.  16  ustawy  Pzp,  poprzez  przeprowadzenie 

p

ostępowania  w  sposób  niezapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji,  równego 

trak

towania  wykonawców,  zasady  proporcjonalności  i  przejrzystości,  jako  wynikowy,  Izba 

uznała za niezasadny stwierdzając, że skoro nie potwierdził się żaden z zarzutów odwołania, 

to 

zamawiający przeprowadził przedmiotowe postępowanie z zachowaniem zasad opisanych 

w ww. przepisie. 

Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji. 


O kosztach 

postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 575 

ustawy Pzp 

oraz § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 

r. w s

prawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania 

oraz  wyso

kości  i  sposobu  pobierania  wpisu  wysokości  wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  poz. 

Przewodniczący

…………………………