Sygn. akt: KIO 159/22
POSTANOWIENIE
z dnia 26 stycznia 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 26 stycznia 2022 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
19 stycznia 2022
r. przez wykonawcę Strabag Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą w Pruszkowie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Białostockie
Centrum Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie w Białymstoku
przy udziale wykonawcy
Budimex Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot z rachunku bankoweg
o Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy Strabag
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Pruszkowie
kwoty 10 000
zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej tytułem
wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 579 ust
. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 159/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Białostockie Centrum Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie
w
Białymstoku prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
podstawowym na roboty budo
wlane związane z modernizacją i przebudową budynku nr 5
w
Białostockim Centrum Onkologii (nr referencyjny: DZP.261.3.2022). Ogłoszenie
o
zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 14 stycznia
r. pod numerem 2022/BZP 00020563/01. Do ww. postępowania o udzielenie
zamówienia zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm., dalej „ustawa Pzp”). Wartość
szacunkowa zamówienia nie przekracza progów unijnych, o których mowa w art. 3 ustawy
Pzp.
W dniu 19 stycznia 2022 r. wykonawca Strabag
Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Pruszkowie (dalej jako „Odwołujący”) wniósł odwołanie
wobec
treści specyfikacji warunków zamówienia opublikowanej przez Zamawiającego w dniu
14 stycznia 2022 r. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 16 ust. 1, art. 99 ust. 1, art. 433 pkt 3 ustawy Pzp w zw. z art. 8 ust 1 ustawy Pzp, art.
k.c. w zw. z art. 647 k.c. i art. 651 k.c. poprzez niezasadne i bezpodstawne
przerzucenie na wykonawcę odpowiedzialności (m.in. w § 2 ust. 11,12,13, 14 pkt 2,3,4
wzoru umowy),
w tym za dokumentacje projektową oraz wady i nieścisłości tej
dokumentacji projektowej
poprzez złożenie oświadczeń w momencie zawierania umowy,
które eliminują lub znacząco utrudniają zgłaszanie roszczeń i wad w rozumieniu art. 651
k.
c. Wykonawca ma z momentem podpisania umowy oświadczyć, że nie będzie wnosił
żadnych roszczeń w stosunku do przekazanej mu dokumentacji projektowej oraz że
otrzymał wszelkie niezbędne informacje, co jest niemożliwe do ustalenia w momencie
zawarcia umowy. Umowa próbuje przerzucić na wykonawcę ryzyko wyceny wszelkich
niezbędnych prac i zakresu, nawet takiego jaki nie jest w stanie przewidzieć
profes
jonalny wykonawca robót. Dodatkowo w § 3 ust 4 Zamawiający w sposób
niebudzący wątpliwości a całkowicie spęczony z zasadami kształtowania umów
przerzuca na Wykonawcę ryzyko wynikające z okoliczności niedających się przewidzieć
na etapie sporządzania oferty.
2. art. 437 ust 1 pkt 4, art. 447 ust 1, art. 465 ust 1 i 3 w zw. z art. 16 pkt 3 ustawy Pzp
w
zakresie w jakim Zamawiający:
a)
uzależnia dokonanie płatności wynagrodzenia na rzecz wykonawcy (wystawienia
faktury VAT) od prz
edstawienia oświadczenia podwykonawcy lub dalszego
podwykonawcy co do wysokości i terminu płatności wszelkich nieuregulowanych oraz
niewymagalnych zobowiązań wykonawcy (§ 4 ust 10),
b)
wstrzymuje płatności wynagrodzenia na rzecz wykonawcy w momencie
nieprzed
łożenia
wymaganych
oświadczeń
podwykonawców
lub
dalszych
podwykonawców (§ 4 ust 11),
c)
warunkuje płatność na rzecz wykonawcy od dołączenia do każdej faktury końcowego
oświadczenia podwykonawcy o otrzymaniu wynagrodzenia za wykonane przez niego
roboty zgodni
e z wzorem stanowiącym Załącznik nr … do umowy,
d)
wskazuje, że rozliczenie końcowe przedmiotu umowy musi zawierać pisemne
oświadczenia końcowe podwykonawców, podpisane przez osoby uprawnione do ich
reprezentacji, stwierdzające, że rozliczenie obejmuje pełny zakres zrealizowanych
przez nich ro
bót budowlanych, usług lub dostaw (§ 4 ust 18),
e)
ustanawia warunkiem zapłaty przez Zamawiającego części należnego Wykonawcy
wynagrodzenia za odebrane roboty budowlane (…)uprzednie przedłożenie
pisemnego oświadczenia (przejściowego lub końcowego) podwykonawcy (§ 4 ust
podczas gdy ww. przepisy ustawy Pzp
wymagają złożenia dowodów potwierdzających
zapłatę wymagalnego wynagrodzenia rozumianych także jako każdy inny dokument,
faktura, oświadczenie itd. i nie wymagają dla swej skuteczności łącznego składania
oświadczenia podwykonawcy lub dalszego podwykonawcy. Jednocześnie nadmierne
i
niezgodne z ustawą jest żądanie złożenia oświadczenia o wierzytelnościach
niewymagalnych, podczas gdy ustawa wymaga jedynie przedstawienia do
wodów zapłaty
wynagrodzenia wymagalnego i należnego podwykonawcy i dalszemu podwykonawcy.
3. art. 16 pkt 1, 2 i 3 w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp w zw. z art. 647 k.c. poprzez przyznanie
Zamawiającemu w § 13 wzoru Umowy możliwości odmowy odbioru przedmiotu umowy
w
sytuacji wystąpienia wad i usterek, możliwości wstrzymania płatności wynagrodzenia
w sy
tuacji stwierdzenia wad i usterek w sytuacji gdy zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa uprawnienie inwestora (zamawiającego) do odmowy odbioru
końcowego powinno mieć miejsce jedynie w przypadku wystąpienia wad istotnych zaś w
przypadku zgłoszenia gotowości do odbioru przedmiotu umowy o roboty budowlanej z
wadami nieistotnymi inwestor (zamawiający) zobowiązany jest dokonać odbioru
końcowego. Zgodnie z art. 647 k.c. inwestor (Zamawiający) ma obowiązek dokonania
odbioru i może uchylić się od tego obowiązku tylko w przypadku, gdy przedmiot umowy
obarczony jest wadami istotnymi. W
przypadku wystąpienia wad nieistotnych inwestor
(Zamawiający) jest obowiązany dokonać odbioru końcowego a postanowienia umowy nie
mogą pozostawiać dowolności w tym zakresie.
4. art. 453 ust. w zw. z art. 450 ustawy Pzp i art. 8 ust. 1 ustawy Pzp poprzez ustalenie w
§16 ust. 4, § 4 ust. 6 i ust. 8 wzoru umowy, że:
(i) zabezpieczenie należytego wykonania umowy (70%) zostanie zwrócone po
bezusterkowym odbiorze końcowym, podczas gdy zabezpieczenie powinno zostać
zwrócone po wykonaniu zamówienia i uznania przez zamawiającego za należycie
wykonane, czyli po odbiorze końcowym nawet jeżeli w trakcie odbioru stwierdzono wady
nieistotne;
(ii) Podstawą do wystawienia faktury końcowej jest protokół podpisany bez zastrzeżeń, tj.
wstrzymanie zapłaty Wykonawcy do czasu usunięcia ew. wad i usterek odbiorowych,
a
tym samym ma stanowić w istocie zabezpieczenie należytego wykonania Umowy co
narusza dopuszczalne formy zabezpieczenia przewidziane w art. 450 ustawy Pzp.
5. art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. 353
k.c. w zw. z art. 647 k.c.
i art. 491 § 1 k.c. poprzez
nadużycie przez Zamawiającego uprawnienia wynikającego ze swobody kształtowania
warunków umowy poprzez przyznanie Zamawiającemu w § 20 ust. 1 lit. c) e) i f)
możliwości odstąpienia od umowy w przypadku stwierdzenia przez Zamawiającego, że
Wykonawca nie wykonuje robót zgodnie z warunkami umowy, nie realizuje robót zgodnie
z HRF oraz zaniechał realizacji kontraktu, bądź przerwał realizację robót przez okres
dłuższy niż 7 dni kalendarzowych z pominięciem uprzedniego wezwania Wykonawcy do
zaprzestania naruszeń jak i wskazaniem terminów zbyt krótkich niezasadnie
uprawniających jednostronnie Zamawiającego do odstąpienia od umowy. Dodatkowo w §
13 ust. 27 lit. b) ppkt 2 i c) wzoru umowy Zamawiający dopuszcza się nadużycia praw
podmiotowych w
postaci daleko idących sankcji jak wypowiedzenie umowy i łączenie
niewspółmiernych sankcji.
6. art. 436 pkt 3 w zw. z art. 16 pkt 1, 2, 3 i art. 8 ust. 1 ust
awy Pzp w związku z art. 353
k.c. i art. 647 k.c. w zw. z art. 484 § 2 w zw. z art. 483 k.c. i art. 473 § 1 k.c. ze względu
na zastrzeżenie w § 14 ust. 2 wzoru umowy górnego limitu kar umownych
przekraczającego wysokość kary z tytułu odstąpienia od umowy z przyczyn zależnych od
Wykonawcy, która w istocie jest karą na okoliczność niewykonania zamówienia.
7. art. 439 ust. 1 i ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 58 k.c. w zw. 8 ust. 1 ustawy Pzp poprzez
sformułowanie projektu umowy w sposób uniemożliwiający dokonanie zmianę wysokości
wynagrodzenia wykonawcy w sytuacji zmiany cen materiałów lub kosztów związanych
z
realizacją zamówienia w przypadku, gdy umowa w sprawie zamówienia publicznego,
której przedmiotem są roboty budowlane została zawarta na okres dłuższy niż 12
miesięcy i zawiera mechanizmy sposobu liczenia waloryzacji niezrozumiałe, niezasadne i
pozorne z u
wagi na ich ograniczenie do wartości zamówienia jeszcze nie wykonanej jak i
do poziomu 10 % wartości podwykonawstwa.
8. art. 99 ust 1, art. 103 ust 2 i ust 3, w zw. z art. 134 ust 1 pkt 4 i art. 16 pkt 1 i 3 ustawy
Pzp
poprzez zaniechanie sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia w sposób
jednoznaczny i wyczerpujący za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych
określeń, uwzgledniających wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na
sporządzenie ważnej oferty, spełniającej w całości wymagania Zamawiającego
a w
konsekwencji w sposób uniemożliwiający złożenie porównywalnych ofert i
utrudniający uczciwą konkurencję tj. przerzucenie obowiązków których zgodnie z prawem
nie jest w
stanie uczynić wykonawca podczas realizacji Umowy jak uzyskanie pozwoleń
z
Państwowej Agencji Atomistyki, nieokreślenie parametrów dostarczanego sprzętu
medycznego w postaci tomografu przez co brak wystarczających danych do wykonania
ochrony radiologicznej.
art. 16 pkt 1 i art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w związku z art. 353
k.c. i art. 647 k.c. w zakresie
w
jakim Zamawiający wymaga od wykonawców złożenia od Wykonawcy obiektywnie
niemożliwego do zrealizowania oświadczenia, gdyż nie jest możliwym żeby wszystkie
osoby uczestniczące w wykonaniu Przedmiotu Umowy posiadały uprawnienia
pozw
alające na wykonanie robót budowlanych, a także stosowne uprawnienia
budowlane i wpisy na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego, co narusza
za
sadę uczciwej konkurencji i równego traktowania.
10. art. 16 pkt 1, art. 462 ust. 3 ustawy Pzp i art. 8 ust. 1 Pzp w zw. z art. 353
k.c. i art. 647
k.c. w zakresie,
w jakim Zamawiający nakłada na Wykonawcę obiektywnie niemożliwy do
wykonania obowiązek przedłożenia Zamawiającemu jeszcze przed rozpoczęciem
wykonywania Przedmiotu umowy listy wszystkich podwyko
nawców oraz innych osób
uczestniczących w wykonywaniu Przedmiotu umowy, co narusza zasadę uczciwej
konkurencji i równego traktowania.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu zmiany
treści załącznika do SWZ Projektowane postanowienia umowy poprzez:
i.
wyeliminowanie
odpowiedzialności za zakres umowy i prace, których z należytą
starannością nie dało się przewidzieć na etapie składania oferty jak i zawierania
umowy, jak i za wady i nieprawidłowości dokumentacji projektowej w tym przewidzenie
możliwości zgłaszania przeszkód przez wykonawcę robót zgodnie z art. 651 k.c.;
ii.
wskazanie, że warunkiem odbioru przedmiotu umowy jak i zapłaty wykonawcy
wynagrodzenia lub wystawienia faktury VAT będzie złożenie dowodów zapłaty
wymagalnego
wynagr
odzenia
należnego
podwykonawcom
lub
dalszym
podwykonawcom bez równoległego bądź łącznego żądania oświadczenia
podwykonawcy lub dalszego podwykonawcy w tym zakresie;
iii.
odstąpienie od wymogów składania pisemnego przejściowego oświadczenia
wszystkich podwykona
wców oraz dalszych podwykonawców wystawione nie wcześniej
niż w dniu wystawienia faktury przez Wykonawcę w terminach i wysokościach
wszelkich nieuregulowanych, w tym
także niewymagalnych zobowiązań Wykonawcy z
tytułu realizacji Przedmiotu Umowy gdyż takie zobowiązanie jest nadmierne i nie
wynika z
przepisów ustawy Pzp;
iv.
wyeliminowanie
możliwości
odbiorów
warunkowych
poprzez
zobligowanie
Zamawiającego do dokonania odbioru w przypadku braku wad istotnych;
v.
wyeliminowanie możliwości wystawienia faktury VAT i rozliczenia wykonanej umowy
wyłącznie od podpisania bezusterkowych protokołów odbioru (końcowego jak
i
częściowych lub dotyczących robót ulegających zakryciu - tj. wystawianych w trakcie
realizacji umowy). Jak tez uznanie że momentem wykonania umowy lub dniem odbioru
końcowego jest podpisanie protokołu odbioru końcowego robót budowlanych bez
usterek;
vi.
zmianę zapisów dot. zabezpieczenia należytego wykonania umowy, przesłanek
odstąpienia od umowy, zasad odpowiedzialności wykonawcy, limitu kar umownych
według propozycji wskazanych w pkt od F do I poniżej;
vii.
ustalenie sposobu liczenia waloryzacji według propozycji wskazanej poniżej;
viii.
zmianę postanowienia § 2 ust. 16 pkt 2 projektu umowy według propozycji wskazanej
poniżej;
ix.
zmianę postanowień § 2 ust. 16 projektu umowy pkt 10) według propozycji wskazanej
poniżej.
Ponadto
Odwołujący w celu wskazania kierunku zmiany projektowanych postanowień,
mając na uwadze, że gospodarzem postępowania jest Zamawiający, przedstawił w treści
odwołania propozycje projektowanych postanowień umowy oraz OPZ w odniesieniu do
wskazanych zarzutów i żądań.
Izba
stwierdziła skuteczność przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie
Odwołującego zgłoszonego przez wykonawcę Budimex Spółka Akcyjna z siedzibą
w
Warszawie i dopuściła tego wykonawcę do udziału w postępowaniu odwoławczym.
Ponadto Izba
ustaliła, iż w terminie wskazanym w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp do
postępowania odwoławczego nie zgłosił przystąpienia po stronie Zamawiającego żaden
wykonawca.
Zamawiający w piśmie z dnia 25 stycznia 2022 r. oświadczył, iż uwzględnił w całości
zarzuty przedstawione w
odwołaniu oraz poinformował, iż w dniu 25 stycznia 2022 r. podjął
czynności zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu, tj. zmienił zapisy SWZ.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego w oparciu o art. 522 ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie z treścią tego
przepisu
w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze na
posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego,
którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w
postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Taka
sytuacja zaistniała w przedmiotowym postępowaniu odwoławczym. Zamawiający uwzględnił
zarzuty odwołania, natomiast po jego stronie w ustawowym terminie nie przystąpił do
postępowania odwoławczego żaden wykonawca, co wyczerpuje dyspozycję ww. przepisu i
obliguje Izbę do umorzenia postępowania odwoławczego. Powyższe powoduje zakończenie
postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 522 ust. 1 ustawy Pzp
umorzyła
postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 568 pkt 3
ustawy Pzp.
O kosztach po
stępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp oraz
§ 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437).
Przewodniczący: ……………………………….………