Sygn. akt: KIO 172/22
POSTANOWIENIE
z dnia 3 lutego 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
Członkowie:
Anna Chudzik
Robert Skrzeszewski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Warszawie w dniu 3
lutego 2022 r. odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 20 stycznia 2022 r. przez wy-
konawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum Sweco:
Sweco Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Lider Konsorcjum) z siedzi-
bą w Poznaniu, ul. Franklina Roosevelta 22 i TECNICA Y PROYECTOS Spółka Akcyjna
(Partner Konsorcjum) z siedzibą w Hiszpanii, w Madrycie, w San Sebastiande los Rey-
es, ul. Calle Gomera 9
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego – Centralny
Port
Komunikacyjny spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warsza-
wie, Aleje Jerozolimskie 134
przy udziale
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia - Kon-
sorcjum MGGP Spółka Akcyjna z siedzibą w Tarnowie, ul. Kaczkowskiego 6 i Vo-
essing Polska
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Partner Konsorcjum) z sie-
dzibą w Bydgoszczy, ul. Tadeusza Kościuszki 53 zgłaszających swoje przystąpienie w
sprawie sygn. akt KIO 172/22 po stronie zamawiającego
postanawia:
Umorzyć postępowanie,
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 13 500
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) na rzecz wykonaw-
ców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum Sweco:
Sweco Polska
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Lider Konsorcjum) z
siedzibą w Poznaniu, ul. Franklina Roosevelta 22 i TECNICA Y PROYECTOS
Spółka Akcyjna (Partner Konsorcjum) z siedzibą w Hiszpanii, w Madrycie, w
San Sebastiande los Reyes, ul. Calle Gomera 9 tyt
ułem zwrotu 90% wpisu od od-
wołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:………………………….
Członkowie: …………………………..
…………………………..
Sygn. akt KIO 172/22
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego na Zawarcie
umowy ramowej na opracowanie dokumentacji projektowych dla kolejowych inwestycji
towarzyszących związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego zostało
wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu
05.10.2021 r., num
er ogłoszenia TED: 2021/S 193-503863.
W dniu 11 stycznia 2022
r. zamawiający poinformował wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia Konsorcjum Sweco: Sweco Polska spółka z ograniczoną odpo-
wiedzialnością (Lider Konsorcjum) z siedzibą w Poznaniu, ul. Franklina Roosevelta 22 i
TECNICA Y PROYECTOS Spółka Akcyjna (Partner Konsorcjum) z siedzibą w Hiszpanii, w
Madrycie, w San Sebastiande los Reyes, ul. Calle Gomera 9
– dalej konsorcjum Sweco o
uznaniu za bezskuteczne zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa do odniesieniu do infor-
macji zawartych w
następujących dokumentach:
1. Tajemnica
przedsiębiorstwa Załącznik nr 1 Procedura Oferowania i Instrukcja wersja
wdrożona 14 lipca 2021,
Tajemnica przedsiębiorstwa – załącznik nr 5 Przykładowa umowa o pracę,
Tajemnica przedsiębiorstwa – załącznik nr 6 Regulamin,
Tajemnica przedsiębiorstwa – załącznik nr 7 Procedura Szkolenia,
Tajemnica przedsiębiorstwa – Sweco Załącznik do JEDZ art. 109 ust. 1 pkt 7 nPzp,
Tajemnica przedsiębiorstwa – Dowód nr 1 Zastrzeżenia TP dla Załącznika do JEDZ
art. 109 ust. 1 pkt 7
Tajemnica przedsiębiorstwa – Dowód nr 2 Zastrzeżenia TP dla Załącznika do JEDZ
art. 109 ust. 1 pkt 7
Tajemnica przedsiębiorstwa – Dowód nr 3 Zastrzeżenia TP dla Załącznika do JEDZ
art. 109 ust. 1 pkt 7
W dniu 20 stycznia 2022 r. Konsorcjum Sweco
wniosło odwołanie. Odwołanie zostało
wniesione przez pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictw
udzielonych:
- w dniu 18 stycznia 20
22 r. przez prezesa zarządu lidera konsorcjum – Sweco Polska
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, zgodnie z zasadami
reprezentacji tego podmiotu ujawnionymi w KRS
w dniu 20 stycznia 2022 r. przez pełnomocnika partnera konsorcjum, który działał na
podstawie ciągu pełnomocnictw: pełnomocnictwa M. D. B. T. udzielonego na rzecz A. M. R.
G.
z dnia 28 stycznia 2013 r. i pełnomocnictwa P. B. S. – delegowanego członka zarządu
zgodnie z zaświadczeniem Rejestru Handlowego w Madrycie udzielonego na rzecz M. D. B.
T.
z dnia 12 września 2008 r.
Odwołanie zostało przekazane zamawiającemu w dniu 20 stycznia 2022 r.
Odwołanie zostało wniesione :
- na dokonanie przez z
amawiającego błędnej oceny zastrzeżenia informacji objętych
kl
auzulą tajemnicy przedsiębiorstwa w odniesieniu do niejawnych informacji znajdujących się
w 8-
miu dokumentach/plikach złożonych wraz z ofertą, stanowiących załączniki do
dokumentu Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (dalej jako: „załączniki do
JEDZ”) Lidera Konsorcjum: Sweco
1.2 na dokonanie przez z
amawiającego błędnej oceny zastrzeżenia informacji objętych
klauzulą tajemnicy przedsiębiorstwa w odniesieniu do niejawnych załączników do JEDZ
przedłożonych przez Sweco oraz dowodów dołączonych przez Sweco do oddzielnych dwóch
uzasadnień (których treść pozostawała i pozostaje jawna) zastrzeżeń tajemnicy
przedsiębiorstwa dla niejawnych załączników do JEDZ, o których mowa w pkt 1.1 powyżej;
1.3 na podjęcie decyzji o uznaniu za bezskuteczne zastrzeżenia informacji / plików
opatrzonych przez Konsorcjum Sweco oznaczeniem „TAJEMNICA PRZEDSIĘBIORSTWA”
pomimo tego, że Sweco prawidłowo zastrzegło i wykazało, że informacje zastrzeżone
stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, a w konsekwencji powyższego na uznaniu przez
z
amawiającego za niezasadne zastrzeżenie informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa co
wedle z
amawiającego skutkuje tym, że udostępnieniu podlegać mają następujące pliki (o
nazwach własnych jak powyżej) – zgodnie z treścią zawiadomienia nr 33/21/MO/PZP/273 z
dnia 11 stycznia 2022 r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
Art. 18 ust. 1, ust. 2 oraz ust. 3 Pzp, w związku z art. 11 ustawy z 16 kwietnia 1993 r.
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1010 i 1649)
– dalej jako:
„uznk”, przez niewłaściwą ocenę stanu faktycznego, a w konsekwencji powyższego błędne
przyjęcie, że:
a.
objęcie przez odwołującego zastrzeżeniem jako tajemnicy przedsiębiorstwa
informacji zawartych w 8-
miu plikach nie jest skuteczne, ponieważ informacje w nich zawarte
nie spełniają definicji tajemnicy przedsiębiorstwa, zgodnie z art. 11 ust. 2 uznk, oraz, że:
b.
odwołujący zastrzegł informacje zawarte w w/w 8-miu plikach jako stanowiące
taj
emnicę przedsiębiorstwa w sposób niewłaściwy, bowiem uzasadnienia dla dokonanych
z
astrzeżeń są jedynie zbiorami ogólnych twierdzeń odwołującego, bez argumentacji
faktycznej oraz bez wykazania i udowodnienia zasadności dokonywanego zastrzeżenia, jak
również bez łącznego spełnienia przesłanek opisanych w art. 11 ust. 2 uznk (w
szczególności przez rzekome niewykazanie wartości gospodarczej dokumentów objętych
tajemnicą przedsiębiorstwa), pomimo tego, że na mocy w/w przepisów prawa Konsorcjum
Sweco prawidłowo i terminowo zastrzegło, że informacje te nie mogą być udostępniane oraz
prawidłowo i skutecznie wykazało, że informacje te stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, a
w konsekwencji postawienia zarzutów jak pkt 2.1 powyżej zarzucił zamawiającemu
naruszenie:
Art. 16 pkt 1), pkt 2) oraz pkt 3) Pzp przez prowadzenie p
ostępowania z
zaniechaniem stosowania zasad uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców,
przejrzystości i proporcjonalności.
Odwołujący wskazał, że posiada interes we wniesieniu środka ochrony prawnej
przewidzianego w art. 505 ust. 1 Pzp, bowiem
złożył w tym postępowaniu ważną i nie
podlegającą odrzuceniu ofertę. Zamawiający obecnie prowadzi czynności badania i oceny
ofert zmierzające do wybrania wykonawców, z którymi zostanie zawarta umowa ramowa na
opracowanie dokumentacji projektowych dla kolej
owych inwestycji towarzyszących
związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Konsorcjum Sweco znajdzie się
w gronie wybranych przez
zamawiającego maksymalnie 20-tu wykonawców, z którymi
z
amawiający podpisze przedmiotową umowę ramową.
Tym samym
Konsorcjum Sweco liczy na uzyskanie zamówienia publicznego przy
poszanowaniu wszyst
kich reguł prawnych, w tym prawa odwołującego do zachowania w
poufności informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa odwołującego bez ponoszenia
znacznej szkody w pos
taci utraty przewagi konkurencyjnej na rynku branżowym.
Wniósł o uwzględnienie niniejszego odwołania w całości i:
a.
nakazanie
zamawiającemu uchylenia wadliwej decyzji przez unieważnienie czynności
objętej zawiadomieniem z dnia 11 stycznia 2022 r. (tj. pismem o nazwie: „Zawiadomienie o
odtajnieniu informacji, które nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu
przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji”) o uznaniu za bezskuteczne zastrzeżenie
informacji zawartych w 8-
miu plikach złożonych przez Konsorcjum Sweco wraz z ofertą
oznaczonych jako „TAJEMNICA PRZEDSIĘBIORSTWA”;
b.
nakazanie
zamawiającemu uznania, iż 8 dokumentów/plików stanowiących załączniki
do JEDZ Sweco zostało prawidłowo zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa, co
oznacza,
że nie będą one ujawniane i udostępniane jako załączniki do protokołu
p
ostępowania innym uczestnikom postępowania i/lub osobom trzecim;
c.
nadto o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów powołanych w
treści niniejszego odwołania lub przedłożonych w toku postępowania odwoławczego przed
Izbą, na okoliczności wskazane w niniejszym odwołaniu lub w dacie ich powołania.
W dniu 24 stycznia 2022 r. zamawiający poinformował o wniesieniu odwołania.
W dniu 26 stycznia 2022 r.
wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie - Konsorcjum
MGGP Spółka Akcyjna z siedzibą w Tarnowie, ul. Kaczkowskiego 6 i Voessing Polska Spzoo
(Partner Konsorcjum) z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Tadeusza Kościuszki 53 zgłosili swoje
przystąpienie w sprawie sygn. akt KIO 172/22 po stronie zamawiającego wnosząc o
oddalenie odwołania i wskazując, że złożył w postępowaniu ofertę i jest jego uczestnikiem
oraz ma możliwość zawarcia umowy ramowej z zamawiającym. Zamawiający do dnia
złożenia tego przystąpienia nie dokonał ostatecznej oceny ofert oraz wyboru wykonawców, z
którymi zawrze Umowę Ramową, dokonał jednak odtajnienia informacji, które pomimo
zastrzeżenia jako tajemnica przedsiębiorstwa, uznał za nieobjęte tajemnicą, w stosunku do
wszystkich uczestników postępowania.
Istotą zamówień publicznych jest ich jawność oraz równe traktowanie wykonawców. W
ocenie prz
ystępującego utrzymanie utajnienia dokumentów odwołującego, pomimo że nie
spełniają definicji tajemnicy przedsiębiorstwa, stawia odwołującego w uprzywilejowanej
pozycji wobec pozostałych uczestników postepowania. Uznanie zastrzeżonych przez
o
dwołującego dokumentów jako tajemnicy, odbiera przystępującemu możliwość oceny oferty
złożonej przez odwołującego, a tym samym zaburza zasadę uczciwej konkurencji.
P
odkreślił, że w postępowaniu nie składano ofert cenowych, zatem zastrzeganie przez
o
dwołującego metodologii przygotowywania ofert, nie ma znaczenia dla oceny ofert i nie
wpływa na ostateczną decyzję zamawiającego dotyczącą rozstrzygnięcia postępowania.
Zgłoszenie zostało wniesione przez pełnomocnika działającego na podstawie
pełnomocnictwa z dnia 27 grudnia 2021 r. udzielonego przez lidera konsorcjum i
podpisanego przez prezesa i wiceprezesa zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji lidera.
Lider działał na podstawie pełnomocnictwa z dnia 23 grudnia 2021 r. udzielonego przez
prokurenta samoistnego partnera konsorcjum, zgodnie z zasadami reprezentacji partnera.
Do odwołania dołączono dowody przekazania kopii zgłoszenia stronom.
W dniu 2 lutego 2022 r. do Izby wpłynęło oświadczenie odwołującego o cofnięciu odwołania
w całości z wnioskiem o umorzenie postępowania i zwrot wpisu według norm przepisanych.
Posiedzenie z udziałem stron zostało wyznaczone na dzień 4 lutego 2022 r.
Izba zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że zgłoszone przystąpienie spełnia wymogi formalne określone w art. 525
ust. 1
– 3 ustawy.
Izba nie dopatrzyła się okoliczności mogących skutkować odrzuceniem odwołania na pod-
stawie art. 528 ustawy.
Izba oceniła, że odwołujący wykazał przesłankę materialnoprawną dopuszczalności odwoła-
nia z art. 505 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 520 ust. 1 us
tawy odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia
rozprawy, a cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wnie-
sieniem odwołania do Prezesa Izby.
Stosownie do art. 568 pkt
. 1 ustawy Izba umarza postępowania odwoławcze, w formie po-
stanowienia, w przypadku cofnięcia odwołania;.
Na podstawie § 9 ust. 1 pkt. 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wyso-
kości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r.
poz. 2437) w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości na
skutek cofnięcia odwołania przed otwarciem rozprawy najpóźniej w dniu poprzedzającym
dzień, na który został wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia z udziałem stron lub
uczestników postępowania odwoławczego - odwołującemu zwraca się 90% wpisu; w takim
przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uisz-
czonej tytułem wpisu, w wysokości stanowiącej 90% jego wartości i skoro odwołujący uiścił
wpis w wysokości 15 000zł., to do zwrotu pozostała kwota 13 500 zł. o czym orzeczono w
pkt. 2 sentencji.
Przewodniczący:………………………….
Członkowie: …………………………..
…………………………..