KIO 181/22 WYROK dnia 7 lutego 2022 r.

Stan prawny na dzień: 04.07.2022

Sygn. akt: KIO 181/22 
 
 

WYROK 

z dnia 7 lutego 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Marzena Teresa Ordysińska  

Katarzyna Odrzywolska 

Anna Osiecka 

Protokolant:   

Piotr Cegłowski 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 lutego  2022 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  24 stycznia  2022  r.  przez  wykonawcę 

Koma 

Ełk spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Ełku  w postępowaniu 

prowadzonym przez 

Gminę Ełk 

orzeka: 

1.  o

ddala odwołanie;  

2.  k

osztami  postępowania  odwoławczego  obciąża  wykonawcę  Koma Ełk spółka 

ograniczoną odpowiedzialnością w Ełku i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr. (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  Koma Ełk spółka 

ograniczoną odpowiedzialnością w Ełku tytułem wpisu od odwołania 

zasądza od wykonawcy Koma Ełk spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Ełku 

na  rzecz 

Gminy  Ełk  kwotę  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero 

g

roszy),  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z tytułu 

wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie  do  art. 

580 ust.  1 ustawy  z  dnia 11 września 2019 r.  -  Prawo Zamówień 

Publicznych (Dz. U. 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia 

jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący

……………………………… 

……………………………… 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 181/22 

U z a s a d n i e n i e 

I. 

Gmina  Ełk  (dalej:  Zamawiający),  prowadzi  na  podstawie  przepisów  ustawy  z dnia 

września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  którego  przedmiotem  jest  odbiór 

transport  odpadów  komunalnych  z  nieruchomości  zamieszkałych  położonych  na  terenie 

Gminy Ełk (KZP.271.3.1.2022). 

W  dniu  24  stycznia  2022  r.  w  tymże  postępowaniu,  przez  wykonawcę  KOMA  Ełk 

spółka  z ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Ełku  (dalej:  Odwołujący)  zostało  wniesione 

odwołanie. 

Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie: 

1)  art.  214  ust.  1  pkt  11  w  związku  z  art.  216  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych 

oraz ust. 4 pkt 2 Załącznika nr 2 do Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 

dnia  23  grudnia  2020  r.  w  sprawie  ogłoszeń  zamieszczanych  w  Biuletynie  Zamówień 

Publicznych  (Dz.  U.  poz.  2439)  poprzez  niewyczerpujące  uzasadnienie  prawne  i  faktyczne 

wyboru trybu udzielenia zamówienia publicznego w ogłoszeniu o zamiarze zawarcia umowy, 

2)  art.  214  ust.  1  pkt  11  lit  a)  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  poprzez  zamierzenie 

udzielenia  zamówienia  spółce  Zakład  Usług  Gminnych  Gmina  Ełk  Spółka  z  o.  o.,  w  której 

Zamawiający  nie  posiada  dominującego  wpływu  na  cele  strategiczne  oraz  istotne  decyzje 

dotyczące zarządzania sprawami tej osoby prawnej,  

3)  art.  214  ust.  1  pkt  11  lit  b)  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  poprzez  zamierzenie 

udzielenia  zamówienia  spółce  Zakład  Usług  Gminnych  Gmina  Ełk  Spółka  z  o.  o.,  w  której 

mniej niż 90% średniego rocznego przychodu z działalności za ostatnie 3 lata poprzedzające 

udzielenie zamówienia pochodzi z zadań powierzonych przez Zamawiającego. 

W  konsekwencji  tak  podniesionych  zarzutów,  Odwołujący  wnosił  o  nakazanie 

Zamawiającemu  unieważnienie  postępowania  na  podstawie  art.  255  pkt  6  ustawy  Prawo 

zamówień publicznych, ponieważ jego zdaniem postępowanie obarczone jest niemożliwą do 

usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie 

zamówienia  publicznego,  polegającą  na  wszczęciu  postępowania  w  trybie  z  wolnej  ręki 

(niekonkurencyjnym). 


Odwołujący uzasadniał zarzuty odwołania w następujący sposób:  

W  pierwszym  punkcie  uzasadnienia  odwołania,  zatytułowanym  ,,Stan  faktyczny” 

(strona 2 odwołania) Odwołujący przytacza ogłoszenie z dnia 17 stycznia 2022 r. o zamiarze 

zawarcia umowy z Zakładem Usług Gminnych Gmina Ełk sp. z o.o. Odwołujący wyjaśnia, że 

postępowanie,  w  którym  wniósł  odwołanie,  jest  drugim  w  tym  samym  przedmiocie  (Odbiór 

transport  odpadów  komunalnych  z  nieruchomości  zamieszkałych  położonych  na  terenie 

Gminy  Ełk).  Pierwsze  zostało  zapoczątkowane ogłoszeniem  nr 2021/BZP  00310224  z  dnia 

grudnia  2021  r.,  a  po  odwołaniu  złożonym  przez  KOMA  Ełk  Sp.  z  o.o.  Krajowa  Izba 

Odwoławcza  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  3666/21  wyrokiem  z  dnia  14  stycznia  2022  r. 

nakazała to postępowanie unieważnić. 

Następnie w punkcie drugim uzasadnienia, zatytułowanym ,,Uzasadnienie zarzutów” 

(strona 3 odwołania), Odwołujący przytacza treść przepisów, na które się powołał, stawiając 

zarzuty 

odwołania. Dalej (na stronie czwartej odwołania) Odwołujący przywołuje ogłoszenie 

o zamiarze  zawarcia  umowy  opublikowane  w  dniu  10  grudnia  2021  r

.:  „Zamawiający  w 

pkt 

4.2. Ogłoszenia nr 2021/BZP 00310224 z dnia 2021-12-10 przystępując do uzasadnienia 

fakt

ycznego  i  prawnego  wybranego  trybu  (z  określonych  w  art.  214  ust.  1  pkt  11  PZP 

przywołał  wszystkie  przesłanki  pozwalające  na  udzielenie  zamówienia  in  house,  bez 

szerszego  ich  uzasadnienia  ani  też  wykazania.  W  szczególności  twierdzenie  o  tym,  jakoby 

90%  dzi

ałalności ZUG Gmina Ełk sp. z o.o. dotyczy zadań powierzonych przez Gminę Ełk, 

jest niczym nie poparte, zamawiający nawet nie próbuje odwołać się do jakikolwiek wyliczeń i 

ustaleń,  nie  podaje  także  za  jaki  okres  owe  „90%  działalności”  pochodzi.  Dodatkowo 

o

dwołujący  zarzuca  także,  że  ustawa  precyzuje  w  art.  214 ust.  5  PZP,  że  5.  do  obliczania 

procentu  działalności,  uwzględnia  się  średni  przychód  osiągnięty  przez  osobę  prawną  lub 

zamawiającego  w odniesieniu  do  usług,  dostaw  lub  robót  budowlanych  za  3  lata 

pop

rzedzające  udzielenie  zamówienia.  W  kontekście  brzmienia  w/w  przepisu  zapewnienie, 

że  90%  działalności  spółki  pochodzi  z  zadań  powierzonych  przez  zmawiającego  nie 

potwierdza  spełnienia  w/w  przesłanki.  Z  tego  wynika,  że  Gmina  Ełk  nie  sprostała 

określonemu wyżej obowiązkowi ogłoszeniowemu co czyni wadliwym całe postępowanie.  

Odwołujący  podnosi  także,  że  pomimo  niedochowania  przez  zamawiającego 

przywołanego  powyżej  obowiązku  ogłoszeniowego,  spółka  której  zamierza  powierzyć 

realizację zamówienia nie spełnia przesłanek,  określonych w  art.  214 ust.  1 pkt  11  lit  a i  b 

PZP. W szczególności spółka posiada średnioroczny przychód z działalności zleconej przez 

gminę na  poziomie niższym  niż  90%.  Pomimo braku jakiekolwiek uzasadnienia gminy  przy 

wyborze  trybu  udzielenia 

zamówienia, Odwołujący dostrzegł  w  sprawozdaniu z  działalności 

za lata 2018-

2020 spółki informację, że:  


1)  w  części  II  sytuacja  majątkowa  i  finansowa  w  pkt  4  Struktura  zleceń,  znajduje  się 

jednakowo brzmiąca  informacja,  że:  „Pozyskiwanie zleceń odbywało się  w podziale na  trzy 

grupy docelowe: 

usługi na rzecz budżetu gminy 

usługi na rzecz innych podmiotów gospodarczych 

usługi na rzecz odbiorców indywidualnych 

Największą strukturę % zleceń stanowią odbiorcy indywidualni, następnie budżet gminy oraz 

inne podmioty gospodarcze.  

2) w części II sytuacja majątkowa i finansowa w pkt 2 Wykonanie sprzedaży i kosztów  

a) za 2020 znajdują się usługi nazwane „Prostki woda”; „usł.pozos.zlecone WOD-KAN” oraz 

„dzierżenie sieci” na łączną wartość przychodu ponad 1 mln zł, co w porównaniu z ogólnym 

przychodem za 2020 (7.5 mln) stanowi ponad 13%, 

b) za 2019 r. znajdują się usługi nazwane „Prostki woda” „usługi pozostałe zlecone” z których 

przychód stanowi ponad 800 tys., co w porównaniu z przychodem ogólnym za 2019 r. (6.3 

mln)  stanowi  ponad  9,7%  c)  za  2018  znajdują  się  usługi  nazwane  „PUK  Prostki”;  „usługi 

pozostałe  zlecone”  z  których  przychód  stanowi  ponad  880  tys.,  co  w  porównaniu  z 

przychodem  ogólnym  za  2018  (5.7  mln)  stanowi  ponad  15%  a  to  wskazuje  (wnioskując  z 

sameg

o opisu rodzaju usługi), że nie został dochowany średni z ostatnich 3 lat % wskaźnik 

przychodu z zamówień zleconych przez zamawiającego (na poziomie 90%) pozwalający na 

udzielenie  zamówienia  z  art.  214  ust.  1  pkt  11  PZP.”  Jako  dowód  Odwołujący  przywołał 

sp

rawozdanie  z  działalności  Zakładu  Usług  Gminnych  Gmina  Ełk  Sp.  z  o.o.  za  lata  2018, 

2019, 2020 wygenerowane z przeglądarki dokumentów finansowych dostępnej pod adresem 

https://ekrs.ms.gov.pl/ 

Dalej  Odwołujący  podał,  że  pismem  z  dnia  24  stycznia  2022  r.  ,,wystąpił  do 

Zamawiającego  o  przestawienie  m.in.  dokumentów  na  podstawie  których  Zamawiający  na 

podstawie,  których  Zamawiający  doszedł  do  przekonania,  że  cyt.  „Ponad  90%  działalności 

ZUG Gmina Ełk sp. z o.o. dotyczy zadań powierzonych przez Gminę Ełk” (treść z ogłoszenia 

nr  2022/BZP  00022576  z  dnia  2022-01-

17)”.  Odwołujący  wniósł  także  o  przekazanie 

informacji,  jaki  okres  (ze  wskazaniem  początkowej  daty  dziennej  i  końcowej  daty  dziennej) 

Zamawiający  przyjął  dla  oceny,  że  „Ponad  90%  działalności  ZUG  Gmina  Ełk  sp.  z  o.o. 

dotyczy zadań powierzonych przez Gminę Ełk”. 

Innej  argumentacji,  w  odniesieniu  do  niewycofanych  zarzutów,  Odwołujący 

uzasadnieniu odwołania nie zawarł. 


Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  i  na  rozprawie  wnosił  o  oddalenie 

odwołania. Do odpowiedzi na odwołanie załączył m.in. dokumenty, pochodzące od Zakładu 

Usług Gminnych Gmina Ełk sp. z o.o.: pierwszy, z nagłówkiem „Średni przychód osiągnięty 

przez  Zakładu  Usług  Gminnych  Gmina  Ełk  sp.  z  o.o.  w  odniesieniu  do  usług,  dostaw  lub 

robót budowlanych za lata 2019-2021 o którym mowa w art. 214 ust. 5 ustawy z 11 września 

r.  Prawo  zamówień  publicznych”  oraz  drugi,  z  nagłówkiem  ,,Symulacja  średniego 

przychodu  osiągniętego  przez  Zakład  Usług  Gminnych  Gmina  Ełk  sp.  z  o.o.  za  lata  2019-

2021  o  którym  mowa  w  art.  214  ust.  5  ustawy  z  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień 

publicznych (PZP) z 

wyłączeniem przychodu z zadania przejętego na podstawie umowy cesji 

od Gminy Ełk polegającego na tranzycie wody dla PUK Prostki – wodociągiem Gminy Ełk z 

procentu działalności, o którym mowa w art. 214 ust. 1 pkt 11 lit. b PZP o uwzględnieniem go 

jako  przychodu  z  zadań  z  działalności  pozostałej”. Oba  dokumenty  opatrzone są pieczątką 

Zakładu  Usług  Gminnych  Gmina  Ełk  sp.  z  o.o.  i  podpisane  przez  trzy  osoby:  prezesa 

zarządu spółki, specjalistę ds. rozliczeń, opłat i windykacji oraz główną księgową. 

Do postępowania odwoławczego nikt nie zgłosił przystąpienia. 

Przed  Izbą  Odwołujący  oświadczył  (zgodnie  z  protokołem  postępowania),  że  nie 

podtrzymuje zarzutu  oznaczonego  nr  2 na  stronie drugiej  odwołania,  tj. zarzutu  naruszenia 

art. 214 ust. 1 pkt 11 lit a) ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez zamiar udzielenia 

zamówienia spółce Zakład Usług Gminnych Gmina Ełk Spółka z o. o., w której nie posiada 

dominującego  wpływu  na  cele  strategiczne  oraz  istotne  decyzje  dotyczące  zarządzania 

sprawami tej osoby prawnej. Pozostałe zarzuty Odwołujący podtrzymał. 

II. 

Ustaleń okoliczności, stanowiących podstawę rozstrzygnięcia, Izba dokonała na podstawie 

dokumentacji  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  przekazanej  przez  Zamawiającego, 

w tym  w 

szczególności  ogłoszenia  o  zamiarze  zawarcia  umowy  z  dnia  17  stycznia  2022  r. 

oraz stanowisk stron, zawartych w odwołaniu i odpowiedzi na odwołanie, a także stanowisk 

odzwierciedlonych w protokole posiedzenia i rozprawy. 

Izba również z urzędu jako dowód w sprawie dopuściła akta postępowania sygn. akt 

KIO 3666/21. 

Wobec  wycofania  na  posiedzeniu  jednego  z  trzech  zarzutów  (dotyczącego  braku 

dominującego wpływu na cele strategiczne i istotne decyzje podmiotu, któremu Zamawiający 

zamierza  udzielić  zamówienia),  do  rozpoznania  pozostały  dwa  zarzuty:  zarzut  dotyczący 

zamiaru udzielenia zamówienia przez Zamawiającego spółce Zakład Usług Gminnych Gmina 

Ełk Spółka z o. o., w której mniej niż 90% średniego

rocznego przychodu z działalności 

za 


ostatnie 3 lata poprzedzające udzielenie zamówienia pochodzi z zadań powierzonych przez 

Zamawiającego  oraz  zarzut  braku  wyczerpującego  uzasadnienia  prawnego  i  faktycznego 

wyboru trybu udz

ielenia zamówienia publicznego w ogłoszeniu o zamiarze zawarcia umowy. 

Izba  rozpatrywała  odwołanie  jedynie  w  jego  granicach.  Zgodnie  z  art.  555  ustawy 

Prawo  zamówień  publicznych,  Izba  może  orzekać  wyłącznie  co  do  zarzutów  zawartych 

odwołaniu.  Zarzut  odwołania  stanowi  wskazanie  czynności  lub  zaniechanej  czynności 

zamawiającego oraz okoliczności faktycznych i prawnych, uzasadniających jego wniesienie.  

I tak, odnosząc się do zarzutów odwołania, Izba stwierdziła, co następuje: 

Zarzut  naruszenia  art.  214  ust. 

1  pkt  11  lit  b)  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych 

poprzez  zamiar  udzielenia  zamówienia  spółce  Zakład  Usług  Gminnych  Gmina  Ełk  Spółka 

z o. 

o., w której mniej niż 90% średniego rocznego przychodu z działalności za ostatnie trzy 

lata  poprzedzające  udzielenie  zamówienia  pochodzi  z  zadań  powierzonych  przez 

zamawiającego  Odwołujący  uzasadniał,  analizując  przychody  za  lata  2018-2020  Zakładu 

Usług Gminnych Gmina Ełk Sp. z o.o., jako dowód przywołując sprawozdanie z działalności 

spółki za lata 2018, 2019, 2020. 

Tym

czasem  trzeba  zauważyć,  że  ogłoszenie  o  zamiarze  zawarcia  umowy, 

kwestionowane w rozpatrywanym odwołaniu, zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień 

Publicznych z dnia 17 stycznia 2022 r.  

Zgodnie  z  art.  214  ust.  1  pkt  11  lit  b)  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych 

zamawiający  może  udzielić  zamówienia  w  trybie  z  wolnej  ręki,  osobie  prawnej,  jeżeli 

spełnione  są  łącznie  następujące  warunki:  1)  zamawiający  sprawuje  nad  tą  osobą  prawną 

kontrolę,  odpowiadającą  kontroli  sprawowanej  nad  własnymi  jednostkami,  polegającą  na 

dominującym  wpływie  na  cele  strategiczne  oraz  istotne  decyzje  dotyczące  zarządzania 

sprawami tej osoby prawnej; warunek ten jest również spełniony, gdy kontrolę taką sprawuje 

inna  osoba  prawna  kontrolowana  przez  zamawiającego  w  taki  sam  sposób,  2)  ponad  90% 

działalności  kontrolowanej  osoby  prawnej  dotyczy  wykonywania  zadań  powierzonych  jej 

przez  zamawiającego  sprawującego  kontrolę  lub  przez  inną  osobę  prawną,  nad  którą  ten 

zamawiający sprawuje kontrolę, 3) w kontrolowanej osobie prawnej nie ma bezpośredniego 

udziału kapitału prywatnego. 

Przy  czym,  zgodnie  z  art.  214  ust.  5  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  do 

obliczania  procentu  działalności,  o  którym  mowa  w  pkt  2  powyżej,  uwzględnia  się  średni 

przychód osiągnięty przez osobę prawną lub zamawiającego w odniesieniu do usług, dostaw 

lub robót budowlanych za trzy lata poprzedzające udzielenie zamówienia. 


Skoro ogłoszenie o zamiarze zamówienia zostało opublikowane w styczniu 2022 r., to 

trzy  lata  poprzedzające  udzielenie  zamówienia  to  lata  2019-2021  r.  Odwołujący  w  żaden 

sposób  nie  opierał  swojej  argumentacji  na  analizie  przychodów  za  lata  2019-2021. 

Uzasadnienie faktyczne zarzutu braku przychodów na odpowiednim poziomie ogranicza się 

do  lat  2018-

2022.  Izba  dostrzegła,  ze  przedstawiona  w  rozpatrywanym  odwołaniu 

argumentacja  w  tym  zakresie  jest  wiernym  odzwierciedleniem  argumentacji  odwołania 

rozpatrywanego  w  postępowaniu  sygn.  akt  KIO  3666/22.  Zarzuty  odwołania  sygn. akt  KIO 

3666/22 odnosiły się do ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy z dnia 10 grudnia 2021 r., i 

wówczas  argumentacja  skorelowana  z  przedziałem  czasowym  2018-2020  była  adekwatna 

do  daty  ogłoszenia.  Ogłoszenie  z  dnia  17  stycznia  2022  r.  jest  nową  czynnością 

Zamawiającego,  na  którą  przysługuje  odwołanie,  a  uzasadnienie  faktyczne  odwołania 

rozpa

trywanego  w  niniejszym  postępowaniu  odwoławczym  powinno  korespondować  z  datą 

nowego ogłoszenia. Trudno stwierdzić, czy powoływanie się na lata 2018-2020 w odwołaniu 

jest  omyłką  pisarską,  wynikającą  z  kopiowania  treści  poprzedniego  odwołania,  czy 

Odwołujący  faktycznie twierdzi,  że  Zamawiający,  ogłaszając  w  styczniu 2022 r.  o  zamiarze 

zawarcia umowy, powinien brać pod uwagę średni przychód z lat 2018-2020. 

Odwołujący  na  rozprawie,  w  odniesieniu  do  przedstawionych  przez  Zamawiającego 

dokumentów  finansowych,  wskazywał,  że  ,,Zamawiający  przyjął  niepoprawny  okres  do 

wyliczenia  przychodu,  ponieważ  powinien  on  obejmować  lata  2018-2020,  tymczasem 

zestawienie  obejmuje  lata  2019-

2021”.  Nawet  jeżeli  jest  to  omyłka  słowna  (ale  Odwołujący 

nie  wnioskował  o  sprostowanie  protokołu),  to  Odwołujący  nie  podjął  w  ocenie  Izby  żadnej 

próby  przynajmniej  uprawdopodobnienia,  że  Zamawiający  nie  był  uprawniony  do 

oświadczenia o średnim przychodzie spółki za lata 2019-2021 na wskazanym w ogłoszeniu 

poziomie.  Odwołujący  jedynie  powtarzał  argumentację,  odnoszącą  się  do  lat  2018-2020, 

zawartą  w odwołaniu  rozstrzygniętym  wyrokiem  sygn.  akt  KIO  3666/22,  kwestionującą 

możliwość  zaliczenia  do  wymaganego  przepisami  przychodu  z  tranzytu  PUK  Pustki 

wodociągiem  Gminy  Ełk.  W konsekwencji  Izba  nie  dostrzegła  żadnych  podstaw,  które 

mogłyby wskazywać na to, że zarzut podnoszony w odwołaniu jest uzasadniony. 

          W ocenie Izby, bez znaczenia dla rozpoznawania sprawy jest 

przywołane w odwołaniu 

pismo  Odwołującego  z dnia  24  stycznia  2022  r.,  w  którym  zwrócił  się  do  Zamawiającego 

z pytaniem, 

jaki okres (ze wskazaniem początkowej daty dziennej i końcowej daty dziennej) 

Zamawiający  przyjął  dla  oceny,  że  „Ponad  90%  działalności  ZUG  Gmina  Ełk  sp.  z  o.o. 

dotyczy  zadań  powierzonych  przez  Gminę  Ełk”.  Pomijając  nawet  fakt,  że  pismo  to  zostało 

skierowane  do  Zamawiającego  w  dniu,  w  którym  wniesiono  odwołanie,  to  okres,  za  który 

przychody  należy  brać  pod  uwagę,  wynika  wprost  z  przepisów  prawa  –  z  art.  214  ust.  5 

ustawy Prawo zamówień publicznych, i Odwołujący nie miał, w ocenie składu

orzekającego, 


żadnych  powodów,  aby  przypuszczać,  że  Zamawiający  wziął  pod  uwagę  jakikolwiek  inny 

okres, niż wyznaczony przez przywołany wyżej przepis.  

Zamawiający do odpowiedzi na odwołanie załączył dwa dokumenty, pochodzące od 

Zakładu  Usług  Gminnych  Gmina  Ełk  sp.  z  o.o.:  pierwszy,  z  nagłówkiem  „Średni  przychód 

osiągnięty  przez  Zakładu  Usług  Gminnych  Gmina  Ełk  sp.  z  o.o.  w  odniesieniu  do  usług, 

dostaw lub robót budowlanych za lata 2019-2021 o którym mowa w art. 214 ust. 5 ustawy z 

września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych”  oraz  drugi,  z  nagłówkiem  ,,Symulacja 

średniego  przychodu  osiągniętego  przez  Zakład  Usług  Gminnych  Gmina  Ełk  sp.  z  o.o.  za 

lata  2019-

2021  o  którym  mowa  w  art.  214  ust.  5  ustawy  z  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (PZP) z wyłączeniem przychodu z zadania przejętego na podstawie 

umowy cesji od Gminy Ełk polegającego na tranzycie wody dla PUK Prostki – wodociągiem 

Gminy  Ełk  z  procentu  działalności,  o  którym  mowa  w  art.  214  ust.  1  pkt  11  lit.  b  PZP  o 

uwzg

lędnieniem  go  jako  przychodu  z  zadań  z  działalności  pozostałej”.  Oba  dokumenty 

opatrzone  są  pieczątką  Zakładu  Usług  Gminnych  Gmina  Ełk  sp  z  o.o.  i  podpisane  przez 

prezesa zarządu spółki, specjalistę ds. rozliczeń, opłat i windykacji oraz główną księgową. Z 

obu  dokumentów  wynika,  że  Zakład  Usług  Gminnych  Gmina  Ełk  sp.  z  o.o.  w  latach  2019-

2021 osiągnął średni przychód z odpowiednich źródeł powyżej 90%. 

Odwołujący na rozprawie kwestionował formę tych dokumentów, twierdząc, że jest to 

,,dokument  prywatny,  nie 

wiadomo  ostatecznie,  jakie  przychody  zsumowane  w  tabeli  się 

wlicza i jakie osiąga, a wymienione pozycje nie są oparte o żadne dokumenty i możliwe, że 

podano  je  w  sposób  dowolny.  Według  Odwołującego  Zamawiający  polega  na  dokumencie 

podmiotu zewnętrznego, który nie został poddany żadnej weryfikacji”. Odwołujący przywołał 

opinię UZP dotyczącą współpracy publicznopublicznej i wskazywał, że Zamawiający przyjął 

niepoprawny  okres  do  wyliczenia  przychodu,  ponieważ  powinien  on  obejmować  lata  2018-

2020,  tymczasem  zestawienie  obejmuje  lata  2019-

2021.  Zauważał,  że  zestawienie 

dokumentu  drugiego  z  odpowiedzi  na  odwołanie  jest  jedynie  symulacją,  z  czego  można 

wnosić, że sprawozdanie za 2021 nie istnieje. 

W  ocenie  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  nie  ma  żadnych  podstaw,  aby  kwestionować 

dokumenty  przedstawione  przez  Zamawiającego.  Oczywiste  jest,  że  pochodzą  od  spółki, 

którą  Zamawiający  zamierza  zawrzeć  umowę  –  kto  inny,  jak  nie  główna  księgowa  tejże 

spółki,  miałaby  odpowiednią  wiedzę,  aby  je  sporządzić.  Nie  ma  też  podstaw,  aby 

kwestionować rzetelność tych dokumentów i prawdziwość danych tam zawartych.  

W  ocenie  składu  orzekającego,  brak  jakichkolwiek  przesłanek  do  odmówienia 

wiarygodności zawartemu w ogłoszeniu oświadczeniu Zamawiającego o działalności spółki, 

której  zamierza  udzielić  zamówienia  za  lata  2019-2021  (zgodnie  z  pkt  4.2)  2)  ogłoszenia 


,,ponad  90%  działalności  ZUG  Gmina  Ełk  sp.  z  o.o.  dotyczy  zadań  powierzonych  przez 

Gminę Ełk”). Nawet jeżeli hipotetycznie poziom przychodów za lata 2018-2020 nie uprawniał 

Zamawiającego  do  udzielenia  zamówienia  z  wolnej  ręki  (w  niniejszym  postępowaniu 

odwoławczym okoliczność ta nie miała znaczenia), to nie może to przesądzać, że przychód z 

roku  2021  nie  będzie  miał  wpływu  na  osiągnięcie  90%  średniego  przychodu,  wymaganego 

przez  art. 

214  ust.  5  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  tj.  za  lata  2019-2021.  Ponadto, 

trudno  w  styczniu  oczekiwać  od  spółki  sprawozdania  finansowego,  nawet 

niezatwierdzonego.  Zgodnie  z  art.  53  ust.  1  ustawy  o rachunkowości  (tj.  z  dnia  17  grudnia 

2020  r.,  Dz.U.  z  2021  r.,  poz.  217),  roczne  sprawozdanie  finansowe  jednostki  podlega 

zatwierdzeniu przez  organ  zatwierdzający  nie później,  niż  6 miesięcy  od dnia bilansowego. 

Skoro spółka ma pół roku na sporządzenie sprawozdania, trudno się spodziewać, że będzie 

możliwe sporządzenie rzetelnego, zgodnego z przepisami sprawozdania finansowego, nawet 

niezatwierdzonego,  już  na  początku  stycznia.  W  ocenie  Izby,  w  tych  okolicznościach 

Zamawiającemu  nie  można  stawiać  zarzutu,  że  posługiwał  się  innymi  dokumentami 

finansowymi, podpis

anymi przez główną księgową, pochodzącymi od spółki, której zamierza 

udzielić zamówienia. Nie można również argumentować, że wadą jest to, iż są to dokumenty 

pochodzące od spółki, a nie od Zamawiającego. To właśnie spółka, a nie inny podmiot, ma 

odpowiedni

ą wiedzę i dane, żeby swoje dokumenty finansowe opracować.  

Odnośnie  drugiego  pisma  przedstawionego  przez  Zamawiającego,  co  do  którego 

Odwołujący  zarzucał  także,  że  jest  jedynie  ,,symulacją”,  a  więc  nie  oddaje  stanu 

rzeczywistego, Izba zauważyła, że Zamawiający, załączając ten dokument do odpowiedzi na 

odwołanie,  oprócz  własnych  wyliczeń  spółki,  zawartych  w  pierwszym  piśmie,  przedstawił 

wyliczenia  spółki,  będące  symulacją  średniego  przychodu  przy  uwzględnieniu  argumentacji 

Odwołującego  z  odwołania  o  konieczności  pominięcia  w  wyliczeniach  przychodu  z zadania 

przejętego na podstawie umowy cesji od Gminy Ełk (pozycja z tabeli w dokumencie drugim 

opisana jako ,,transport PUK Pustki 

– wodociągiem Gminy Ełk”). Wyliczenia te pokazują, że 

gdyby nawet zaakceptować sugestie Odwołującego, zawarte w odpowiedzi na odwołanie, to 

tak  z  wyliczeń  uwzględniających  te  sugestie  wynika,  że  spółka  osiągnęła  odpowiedni 

wymagany średni przychód, i wyłącznie w tym znaczeniu są ,,symulacją”. 

Ogólnie  rzecz  biorąc,  Odwołujący  kwestionował  głownie  stronę  techniczną 

przedstawianych  przez  Zamawiającego  dokumentów  (pochodzenie  od  spółki,  a  nie  od 

Zamawiającego,  nazwanie wyliczeń  symulacją  itd.),  i  przez do  podważał  ich wartość,  a nie 

kwestionował  zawartości  merytorycznej,  z  której  wynikał  średni  przychód.  Wobec  tego,  że 

uzasadnieniu  odwołania  Odwołujący  odnosił  się  do  okresu  2018-2020,  a  więc 

nieadekwatnego  do  daty  ogłoszenia  o  zamiarze  zawarcia  umowy,  a  argumentacja  na 

rozprawie była w ocenie Izby chybiona, Izba oddaliła zarzut naruszenia art. 214 ust. 1 pkt 11 

lit b) ustawy Prawo zamówień publicznych. 


Odnośnie  zarzutu  naruszenia  art.  214  ust.  1  pkt  11  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych w związku z art. 216 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ust. 4 pkt 

2  Załącznika  nr  2  do  Rozporządzenia  Ministra  Rozwoju,  Pracy  i  Technologii  z  dnia 

23 grudnia 

2020 r. w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych 

(Dz. U. poz. 2439) poprzez niewyczerpujące uzasadnienie prawne i faktyczne wyboru trybu 

udzielenia zamówienia publicznego w Ogłoszeniu o zamiarze zawarcia umowy, Izba ustaliła, 

co następuje. 

Zgodnie z ust. 4 pkt 2 Załącznika nr 2 do Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i 

Technologii  z  dnia  23  grudnia  2020  r.  w  sprawie  ogłoszeń  zamieszczanych  w  Biuletynie 

Zamówień Publicznych (Dz. U. poz. 2439), Zamawiający w ogłoszeniu o zamiarze zawarcia 

umowy powinien podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru zamówienia z wolnej ręki. 

przepisach jednak nie został określony poziom szczegółowości tego uzasadnienia. 

W  uzasadnieni

u  wyroku  sygn.  akt  KIO  3621/21,  Izba  przeanalizowała  zmiany 

przepisów odnośnie treści ogłoszeń i stwierdziła, że w obecnym stanie prawnym ,,nie sposób 

przyjąć, że prawodawca ustanowił względem zamawiających obowiązek tak szczegółowego 

uzasadnienia faktyczn

ego i prawnego, jak oczekiwał tego odwołujący, oddając jednocześnie 

zamawiającym  narzędzie  –  ogłoszenie  o  zamiarze  zawarcia  umowy  –  sporządzane  na 

formularzu, które uniemożliwia jego spełnienie. Stanowisko odwołującego w ww. zakresie nie 

korespondowało  nie  tylko  z  założeniem  o  racjonalności  ustawodawcy,  ale  abstrahowało  od 

narzędzi,  które  zostały  oddane  zamawiającym  w  celu  spełnienia  obowiązku  ustawowego. 

Podkreślenia  wymaga,  że  ustawodawca  z  zamysłem  zmienił  sposób  w  jaki  informacje 

zamówieniach  in-house  są  rozpowszechniane.  W  sytuacji  w  której  informacje 

zamieszczane były na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, zamawiający nie 

byli  w  żaden  sposób  skrępowani  limitem  znaków  w  formularzu  ogłoszenia.  Mając  na 

względzie  powyższe,  limitację  znaków  w  formularzu,  należy  uznać  za  zabieg  zamierzony.” 

Pogląd ten Izba w niniejszym składzie w pełni podziela.  

okolicznościach  niniejszego  postępowania  należy  zauważyć,  że  jakiekolwiek 

bardziej szczegółowe informacje podałby Zamawiający w ogłoszeniu, to i tak Odwołujący nie 

uznałby, że są one wystarczające. Odwołujący zresztą ani w odwołaniu, ani na rozprawie nie 

precyzował,  o  jakie  informacje  Zamawiający  powinien  rozszerzyć  ogłoszenie.  W 

postępowaniu  odwoławczym  Odwołujący  miał  możliwość  zapoznania  się  z  dokumentami 

finansowymi  sporządzonymi  przez  główną  księgową  spółki,  której  Zamawiający  zmierza 

udzielić  zamówienia.  Odwołujący  kwestionował  te  dokumenty,  wskazując,  że  nie  wiadomo, 

na jakich danych są oparte. 


Tymczasem z przepisów nie wynika obowiązek ,,załączania” do ogłoszenia informacji 

źródłowych.  W  uzasadnieniu  wyroku  sygn.  akt  KIO  3621/22  Izba  dostrzegła,  że  trudno  od 

Zamawiającego skutecznie wymagać przedstawienia w ogłoszeniu danych źródłowych: ,,Nie 

sposób  takiego  obowiązku  wywodzić  również  z  treści  art.  216  Pzp,  skoro  ogłoszenie 

zamiarze  udzielenia  zamówienia  nie  przewiduje  możliwości  dołączenia  do  niego 

załączników, ani nie przewiduje obowiązku (a wręcz możliwości) zamieszczenia w nim pełnej 

treści wiarygodnej prognozy handlowej, czy też dokumentów źródłowych.”. Izba w niniejszym 

składzie pogląd ten w pełni podziela. 

Ze  względu  na  treść  uzasadnienia  odwołania  i  stanowiska  prezentowanego  przez 

Odwołującego na rozprawie, nie da się odpowiedzieć na pytanie, jakie informacje byłyby dla 

Odwołującego  ostatecznie  zadawalające.  Wydaje  się,  że  Odwołujący  będzie  kwestionował 

każdą  informację,  pochodzącą  od  Zamawiającego  twierdząc,  że  nie  jest  wystarczająca. 

Takie  przypuszczenie  potwierdza  to,  że  na  rozprawie  Odwołujący  polemizował  z  treścią 

zmienionego og

łoszenia z dnia 31 stycznia 2022 r. (argumentacji w odniesieniu do tej zmiany 

Izba nie brała pod uwagę w obecnym postępowaniu odwoławczym, ponieważ ogłoszenie o 

zmianie zostało opublikowane już po wniesieniu rozpatrywanego odwołania, a więc nie było 

objęte  zarzutami  odwołania),  zauważając,  że  Zamawiający  odesłał  w  nim  za  pomocą 

hiperłącza  do  odpowiedzi  na  odwołanie,  a  zdaniem  Odwołującego  (zgodnie  z  protokołem 

rozprawy),  odwołanie  do  ,,pisma  procesowego”  nie  może  zmieniać  treści  ogłoszenia  o 

zamiarze  zawarc

ia umowy. Zatem pokazuje to, że Odwołujący przypisuje zbyt wielką wagę 

do  strony  technicznej  informacji  podawanych  przez  Zamawiającego,  tymczasem  w  ocenie 

składu orzekającego znaczenie ma treść tychże informacji.  

Zasadniczo,  jak  już  wyżej  zauważono,  z  przepisów  nie  wynika  zakres,  w  jakim 

stopniu  Zamawiający  powinien  opisać  w  samym  ogłoszeniu  przesłanki  uprawniające  do 

udzielenia  zamówienia  z  wolnej  ręki  i jak  szczegółowe  dokumenty  powinien  przywołać.  W 

ocenie składu orzekającego ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy ma wyłącznie charakter 

informacyjny.  Trzeba  powtórzyć,  że  Odwołujący  ogólnie  rzecz  biorąc  kwestionuje  sposób 

podania  przez  Zamawiającego  informacji,  a  nie  ich  istotną  treść.  Mianowicie  kwestionuje 

szczegółowość uzasadnienia prawnego i faktycznego ogłoszenia, pochodzenie dokumentów 

finansowych (fakt, że zostały sporządzone przez spółkę, a nie Zamawiającego), a w końcu 

okoliczność,  że  w  ogłoszeniu  zmienionym  Zamawiający  przez  dodanie  linku  odesłał  do 

odpowiedzi  na  odwołanie.  Co  do  strony  merytorycznej  –  Odwołujący  nie  wskazał,  ani  w 

odwołaniu, ani na rozprawie, jakich konkretnie informacji oczekiwałby w ogłoszeniu.  


Podsumowując,  wobec  okoliczności,  że  ogłoszenie  ma  charakter  informacyjny  oraz 

wobec  argumentacji  Odwołującego  (Odwołujący  w  niniejszym  postępowaniu  kwestionuje 

zasadniczo  stronę  techniczną  podawanych  przez  Zamawiający  informacji,  a  nie  ich  treść), 

Izba oddaliła zarzut naruszenia art. 214 ust. 1 pkt 11 ustawy Prawo zamówień publicznych 

związku z art. 216 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ust. 4 pkt 2 Załącznika 

nr  2  do  Rozporządzenia  Ministra  Rozwoju,  Pracy  i  Technologii  z  dnia  23  grudnia  2020  r. 

sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych (Dz. U. poz. 2439). 

Ze  względu  na  stwierdzenie,  że  oba  rozpatrywane  zarzuty  są  nieuzasadnione,  Izba 

oddaliła odwołanie. 

Odwołujący  w  odwołaniu,  w  konsekwencji  zarzutów  odwołania,  wnosił  o 

unieważnienie  postępowania.  Wobec  uznania  zarzutów  odwołania  za  nieuzasadnione, 

oczywiste jest, że nie można było uwzględnić żądań odwołania. W odniesieniu jednak do tak 

sformułowanego  żądania,  trzeba  zauważyć,  że  unieważnienie  postępowania  mogłoby 

ewentualnie  nastąpić  w sytuacji,  gdyby  ustalono  z  całą  pewnością,  że  Zamawiający  nie 

spełnia przesłanek udzielenia zamówienia z wolnej ręki, o których mowa w art. 214 ust. 1 pkt 

11 ustawy Prawo zamówień publicznych. Gdyby uznać, że Zamawiający jedynie naruszył art. 

216 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych przez zbyt wąskie uzasadnienie faktyczne i 

prawne  (zarzut  w tym  zakresie  w  niniejs

zym  postępowaniu  został  oddalony),  to  nie  byłoby, 

ocenie  składu  orzekającego,  podstaw  do  unieważnienia  postępowania,  a ewentualnie  do 

nakazania  Zamawiającemu  dokonania  zmiany  ogłoszenia.  Jednak  żądań  w tym  zakresie 

Odwołujący nie stawiał – jest to znamienne w kontekście argumentacji odwołania: nie da się 

ustalić  na  podstawie  stanowiska  Odwołującego,  o  jakie  konkretnie  dane,  zgodnie 

oczekiwaniami  Odwołującego,  Zamawiający  miałby  rozszerzyć  ogłoszenie.  Izba  nie 

mogłaby  nakazać  Zamawiającemu  zmiany  ogłoszenia  bez  wskazywania  zakresu  takiej 

zmiany.  

W  konsekwencji  odpowiedzialność  za  wynik  postępowania  ponosi  Odwołujący.  Na 

koszty postępowania składał się wpis od odwołania uiszczony przez Odwołującego w kwocie 

7  500  zł  00  gr  (słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  oraz  koszt 

wynagrodzenia pełnomocnika Zamawiającego w kwocie 3 600 zł 00 gr (słownie trzy tysiące 

sześćset złotych zero groszy). 


Wobec powyższego, o kosztach postępowania odwoławczego orzeczono, jak 

w sentencji.  

Przewodniczący:   ………………….…… 

………………….…… 

………………….……