Sygn. akt: KIO 183/22
POSTANOWIENIE
z dnia 2 lutego 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 2 lutego 2022 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
24 stycznia 2022
r. przez wykonawcę I. S. prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą S.
I.
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Gretasport w Dąbrowie Górniczej w postępowaniu
prowadzonym przez za
mawiającego Gminę Wolbrom
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy I. S.
prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą S. I. Przedsiębiorstwo
Wielobra
nżowe Gretasport w Dąbrowie Górniczej kwoty 10 000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art.
579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 183/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Gmina Wolbrom prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w
trybie podstawowym z możliwością prowadzenia negocjacji pn. „Budowa
boiska wielofunkcyjnego w ramach zadania Rewitalizacja Zespo
łu Szkół Pod Lasem w
Wolbromiu wraz z dobudową przedszkola i przebudową istniejącego boiska sportowego” (nr
ref. WTI.271.2.17.2021.ZP).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie
Zamówień Publicznych z dnia 3 listopada 2021 r. pod numerem 2021/BZP 00254893/01. Do
ww. postępowania o udzielenie zamówienia zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia
11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.,
dalej „ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza progów unijnych,
o
których mowa w art. 3 ustawy Pzp.
W dniu 24 stycznia 2022 r. wykonawca I. S.
prowadząca działalność gospodarczą pod
firmą S. I. Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Gretasport w Dąbrowie Górniczej (dalej jako
„Odwołujący”) wniosła odwołanie wobec czynności odrzucenia oferty Odwołującego i
unieważnienia postępowania. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 99 ust. 5 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne odrzucenie
oferty Odwołującego z postępowania uznając iż oferta ta jest niezgodna z warunkami
zamówienia w zakresie oferowanej nawierzchni, podczas gdy oferta Odwołującego
zawiera rozwiązanie równoważne względem opisanego przez Zamawiającego w treści
dokumentów zamówienia (tj. względem nawierzchni Conipur SP), co zostało przez
Odwołującego wykazane dokumentami załączonymi do oferty;
art. 255 ust. 3 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne unieważnienie postępowania, w
sytuacji, w której oferta Odwołującego jest ofertą zawierającą cenę mieszczącą się w
kwocie przeznaczonej przez Zamawiającego na sfinansowanie zamówienia.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności unieważnienia postępowania, unieważnienia czynności odrzucenia
oferty Odwołującego oraz nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności badania i
oceny
ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego jak oferty zawierającej rozwiązanie
równoważne.
Izba ustaliła, iż Zamawiający przekazał wykonawcom kopię odwołania w dniu 25
stycznia 2022 r. W terminie wskazanym w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp
do postępowania
odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
Zamawiający w piśmie z dnia 1 lutego 2022 r. oświadczył, iż uwzględnia odwołanie
i
dokona unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego oraz unieważnienia
czynności unieważnienia postępowania oraz powtórzy czynność badania i oceny ofert
z
uwzględnieniem oferty Odwołującego. Zamawiający zaznaczył, iż nie oznacza to, że od
razu uzna ofertę Odwołującego za zawierającą rozwiązania równoważne, gdyż może uznać,
że zachodzi potrzeba wezwania wykonawcy do wyjaśnienia treści oferty lub zasięgnięcia
opinii biegłego. Zamawiający wskazał także, że podda analizie zastrzeżenia Odwołującego
odnoszące się do opisu przedmiotu zamówienia pod kątem ewentualnego zaistnienia wady
postępowania.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego w oparciu o art. 522 ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie z tym
przepisem
w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych w
odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze na
posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego,
którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w
postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca
. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
W ocenie Izby stanowisko
zawarte w odpowiedzi na odwołanie wskazuje, iż
Zamawiający uwzględnił zarzuty odwołania w całości. Zarzut nr 1 dotyczył bezpodstawnego
odrzucenia
oferty Odwołującego, a zarzut nr 2 bezpodstawnego unieważnienia
postępowania, Zamawiający oświadczył zaś, że uwzględnia odwołanie i unieważni obie ww.
czynności. Jednocześnie Zamawiający wskazał, iż powtórzy czynność badania i oceny ofert
z
uwzględnieniem oferty Odwołującego, czyniąc tym samym zadość zasadniczym żądaniom
odwołania. Natomiast sam fakt, że Zamawiający nie uwzględnił na tym etapie żądania
Odwołującego dotyczącego uznania, że oferta Odwołującego zawiera rozwiązanie
równoważne, sygnalizując możliwą konieczność podjęcia dalszych czynności celem
wyjaśnienia przedmiotowej kwestii, czy też poddania analizie postanowień dokumentów
zamówienia pod kątem istnienia wady postępowania, nie stoi na przeszkodzie umorzeniu
przedmiotowego postępowania odwoławczego. W art. 522 ust. 1 ustawy Pzp jest bowiem
mowa o
uwzględnieniu przez Zamawiającego zarzutów, a nie żądań odwołania. Ponadto
w
ynikającego z art. 522 ust. 1 zdanie drugie ustawy obowiązku wykonania, powtórzenia lub
unieważnia czynności zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu, nie należy utożsamiać
z
bezwzględnym obowiązkiem automatycznej realizacji wszystkich postulatów Odwołującego
w sposób wskazany w odwołaniu. Zamawiający jest zobowiązany przede wszystkim do
prowadzenia postępowania zgodnie z przepisami ustawy Pzp i to przepisy ustawy Pzp
stanowią tutaj wyznacznik i granicę dla działań Zamawiającego. Czynności podjęte przez
Zamawiającego na tym dalszym etapie, w ramach ponownego badania i oceny ofert, będą
zaś mogły zostać poddane kontroli przez wykonawców w drodze odrębnych środków
ochrony prawnej i
pozostają poza zakresem przedmiotowego postępowania odwoławczego.
Mając to na względzie, Izba stwierdziła, iż w sprawie zaistniały przesłanki wskazane
w art. 522 ust. 1 ustawy Pzp.
Zamawiający uwzględnił zarzuty odwołania, natomiast po jego
stronie w ustawowym terminie nie przystąpił do postępowania odwoławczego żaden
wykonawca, co wyczerpuje dyspozycję ww. przepisu i obliguje Izbę do umorzenia
postępowania
odwoławczego.
Powyższe
powoduje
zakończenie
postępowania
odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 522 ust. 1 ustawy Pzp
umorzyła
postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 568 pkt 3
ustawy Pzp.
O
kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp oraz
§ 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437).
Przewodniczący: ……………………………….………