Sygn. akt: KIO 193/22
WYROK
z dnia 8 lutego 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Małgorzata Matecka
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 lutego 2022 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 24 stycznia 2022 r. przez wykonawcę Catermed
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi w postępowaniu prowadzonym
przez zamawiającego: Szpital Dziecięcy Polanki im. Macieja Płażyńskiego w Gdańsku Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gdańsku
orzeka:
Oddala odwołanie.
2. Kosztami
postępowania obciąża odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
odwołującego tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy)
poniesioną przez zamawiającego tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika, kwotę 17 zł 00 gr (słownie: siedemnaście złotych
zero groszy)
poniesioną przez zamawiającego tytułem opłaty skarbowej od
pełnomocnictwa oraz kwotę 181 zł 00 gr (sto osiemdziesiąt jeden złotych zero
groszy) poniesion
ą przez zamawiającego tytułem dojazdu na posiedzenie
i
rozprawę;
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 3 798 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące siedemset dziewięćdziesiąt osiem złotych zero groszy)
poniesion
ą przez zamawiającego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, opłaty
skarbowej od pełnomocnictwa oraz dojazdu na posiedzenie i rozprawę.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …..……………………………
Sygn. akt: KIO 193/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Szpital Dziecięcy Polanki im. Macieja Płażyńskiego w Gdańsku Spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gdańsku prowadzi postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego na usługi społeczne - usługi w zakresie żywienia pacjentów szpitala, w
trybie podstawowym z fakultatywnymi negocjacjami.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w dniu 19 stycznia 2022 r.
w Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr 2022/BZP
I. W dniu 24 stycznia 2022 r. wykonawca
Catermed spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Łodzi wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec czynności
zamawiającego polegającej na ukształtowaniu treści projektowanych postanowień umowy,
Specyfikacji Warunków Zamówienia („SWZ”) oraz Opisu Przedmiot Zamówienia („OPZ”)
stanowiącego załącznik nr 2 do SWZ.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
art. 436 pkt 3 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2021 r. poz. 1
129, ze zm.) [dalej jako „ustawa Pzp”] w zw. art. 8 ust. 1 ustawy Pzp
w
zw. z art. 353(1) Kodeksu cywilnego (dalej jako „KC”) w zw. z art. 483 § 1 KC w zw.
z
art. 484 § 1 zd. 1 i § 2 KC oraz art. 5 KC poprzez wykorzystanie pozycji dominującej
organizatora przetargu i uprzywilejowanie pozycji z
amawiającego wobec wykonawcy,
polegające na zastrzeżeniu w projekcie umowy rażąco wygórowanego limitu kar
umownych obciążających wykonawcę;
2. art. 433 pkt 4 ustawy Pzp w zw. z art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1
ustawy Pzp w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 353(1) KC
przez określenie
minimalnego progu wykonania umowy w wysokości 60%, co jest wartością rażąco
zaniżoną, co w efekcie świadczy o nadużyciu przez zamawiającego dominującej pozycji
organizatora przetargu przez narzucenie wykonawcom skrajnie niekorzystnych
warunków umowy, w sposób sprzeczny ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem
instytucji minimalnej wartości zamówienia oraz wobec nieokreślenia jakichkolwiek
warunków zmiany umowy;
3. art. 281 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
przez określenie w pkt 16 Opisu Przedmiotu
Zamówienia stanowiącego załącznik nr 2 do SWZ zastrzeżenia sobie możliwości prawa
do żądania zmiany jadłospisu bez podania przyczyny z dnia na dzień, co powoduje
uprzywilejowanie pozycji z
amawiającego wobec wykonawcy, a także możliwość
jednostronnej zmiany przedmiotu zamówienia w trakcie trwania umowy;
4. art. 246 pkt 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 266 ustawy Pzp w zw. z art. 359 pkt 2 ustawy
Pzp
poprzez określenie kryterium ceny jako jedynego kryterium oceny ofert, do czego
z
amawiający nie był uprawniony wobec nieokreślenia w opisie przedmiotu zamówienia
wymagań jakościowych odnoszących się do co najmniej głównych elementów
składających się na przedmiot zamówienia.
5. art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 353(1) KC
w zw. z rozdziałem 6a § 12a
Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 30 marca 2020 roku (Dz.U.2021.2398)
w sprawie
ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii poprzez
określenie w § 7 załącznika nr 4 do SWZ - wzorze umowy zobowiązania wykonawcy do
złożenia oświadczenia w terminie 7 dni od zawarcia umowy o posiadaniu unijnego
cyfrowego zaświadczenia w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2021/953 z dnia 14 czerwca 2021 r. w sprawie ram
wydawania, weryfikowania i uznawania interoperacyjnych zaświadczeń o szczepieniu,
o wyniku testu i o powrocie do zdrowia w związku z COVID-19 (unijne cyfrowe
zaświadczenie COVID) przez wszystkie osoby skierowane przez niego do realizacji
jakich
kolwiek obowiązków wynikających z umowy u zamawiającego, bądź wykazania
okoliczności uzasadniających odstąpienie od obowiązku posiadania takiego
zaświadczenia przez daną osobę ze wskazaniem terminu 7 dni od dnia przedstawienia
przez za
mawiającego żądania w formie wiadomości e-mail oraz wskazaniem, że
niewykonanie przez w
ykonawcę powyższych obowiązków uprawnia zamawiającego do
odstąpienia od umowy w terminie 30 dni, czym naruszył zasadę swobody umów oraz
rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 grudnia 2021 roku zmieniającego
rozporządzenie w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu
epidemii (Dz.U. 2021 poz. 2398), co w efe
kcie świadczy o nadużyciu przez
z
amawiającego dominującej pozycji organizatora przetargu przez narzucenie
wykonawcom skrajnie niekorzystnych warunków umowy niezgodnych z obowiązującym
prawem.
6. art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 353(1) KC
w zw. z art. 483 § 1 KC poprzez
wykorzystanie pozycji dominującej organizatora przetargu i uprzywilejowanie pozycji
z
amawiającego wobec wykonawcy poprzez umieszczenie w pkt 33 lit. b) załącznika nr 2
do SWZ -
Opisie Przedmiotu Zamówienia, postanowienia polegającego na możliwości
naliczenia w
ykonawcy punktów karnych pomimo wykonania przez niego zobowiązania
w sposób prawidłowy.
W związku z podniesionymi zarzutami odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie zamawiającemu dokonania następujących modyfikacji:
- w zakresie zarzutu nr 1
: zmianę treści § 4 ust. 5 Załącznika nr 4 do SWZ – wzoru umowy
w
sprawie zamówienia publicznego na: „5. Łączna wysokość zastrzeżonych kar umownych nie
przekroczy 20% wartości wynagrodzenia, o którym mowa w § 2 ust. 2.";
- w zakresie zarzutu nr 2: w Rozdziale III pkt 4 SWZ
zmianę wartości „50%” na „80%” oraz
"40%" na "20%" oraz określenie precyzyjnych warunków zmiany umowy;
- w zakresie zarzutu nr 3
: wykreślenie treści pkt 16 załącznika nr 2 do SWZ - Opisu Przedmiotu
Zamówienia, ewentualnie zmianę na: "Zamawiający zastrzega sobie prawo do żądania zmiany
jadłospisu bez podania przyczyny z minimum 14-dniowym wyprzedzeniem";
- w zakresie zarzutu nr 4: zmian
ę z :"Kryteria cena – waga 100%" na:
"1. Przy wyborze najkorzy
stniejszej oferty zamawiający kierował się będzie następującymi
kryteriami i ich wagami:
Cena (C) - 60%
Zaświadczenia o uzyskaniu licencji gotowego posiłku (L) -40%
Oferty będą oceniane według ww. kryteriów, w następujący sposób:
Oferty będą oceniane w odniesieniu do najkorzystniejszych danych przedstawionych przez
Wykonawców odpowiednio w zakresie kryterium, w następujący sposób:
1) Kryterium cena
– 60%: Oferta z najniższą ceną brutto otrzyma maksymalną ilość punktów, a
pozostałym ofertom zostanie przypisana odpowiednio mniejsza liczba punktów, zgodnie ze
wzorem:
Oferta o najniższej cenie brutto
C = (------------------------------------------ x 100 pkt) x waga kryterium tj. 60 %
Cena brutto oferty badanej
gdzie: C -
wartość punktowa badanej oferty
2) Kryterium (L) posiadanie licencji gotowego posiłku – 40%
Ocena jakości dotyczyć będzie posiadania przez Wykonawcę: zaświadczenia wydanego od
roku 2019 wzwyż przez akredytowane laboratorium żywnościowe o uzyskaniu licencji
gotowego posiłku, potwierdzającego jakość gotowego wyrobu przygotowanego w ramach
danej diety szpitalnej (1 dieta= 1 zaświadczenie).
Punkty zostaną przyznane według posiadanej liczby zaświadczeń wg. zasady:
8 zaświadczeń dotyczących różnych diet - 40 pkt
6 zaświadczeń dotyczących różnych diet - 20 pkt
3 zaświadczenia dotyczące różnych diet - 10 pkt
mniej niż 3 zaświadczenia - 0 pkt
Ocena na podstawie dołączonych do oferty zaświadczeń wydanych przez akredytowane
laboratorium żywnościowe.
Licencja gotowego posiłku jest potwierdzeniem jakości całodziennego zestawu żywieniowego.
W ramach danej diety szpitalnej (w próbce z całego zestawu żywieniowego) stwierdza się
zgodność badanych parametrów z wartościami deklarowanymi w przygotowanym jadłospisie.
Wartości odżywcze i energetyczne badane są zgodnie z określonymi normami, metodami oraz
rozporządzeniami m.in. wartość energetyczna zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 roku, węglowodany
zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia
października 2011 roku, białka zgodnie z PB-116 wyd. III z dn. 11.08.2020, tłuszcze zgodnie
z normą PN-A82100:1985.
Na podstawie badanych parametrów akredytowane laboratorium stwierdza, czy dana firma
przeszła pomyślnie proces weryfikacji jakości posiłków, czyli czy badany zestaw żywieniowy
potwierdza, że został przygotowany zgodnie z deklarowaną recepturą i wartościami
odżywczymi i energetycznymi.";
- w zakresie zarzutu nr 5
: wykreślenie § 7 ust. 1-3 załącznika nr 4 do SWZ - wzoru umowy;
- w zakresie zarzutu nr 6
: zmianę treści pkt 33 lit b) załącznika nr 2 do SWZ - Opisu Przedmiotu
Zamówienia na: "b) zbyt mała ilość porcji - 1 pkt,".
Uzasadniając podniesione zarzuty odwołujący wskazał w szczególności, co następuje:
Zarzut nr 1:
Odwołujący wskazał, że w Załączniku nr 4 do SWZ – wzorze umowy w sprawie zamówienia
publicznego z
amawiający zawarł postanowienie § 4 ust. 5 w brzmieniu następującym:
5. „Łączna wysokość zastrzeżonych kar umownych nie przekroczy 40% wartości
wynagrodzenia, o którym mowa w § 2 ust. 2."
Zdaniem odwołującego łączna wysokość kar umownych w wysokości 40% wartości
wynagrodzenia jest rażąco wygórowana. Tak zastrzeżona kara umowna prowadzić będzie do
pozbawienia wykonawcy należnego wynagrodzenia za wykonaną usługę, co narusza zasadę
odpłatności zamówień publicznych. Postanowienie umowne jest niezależne od tego, czy
zamówienie w danym miesiącu zostanie wykonane w znacznej części prawidłowo.
Zarzut nr 2:
Odwołujący wskazał, że w Rozdziale III pkt 4 SWZ zamawiający określił minimalny próg
wy
konania umowy w wysokości 60% wartości umowy. Pozostałe 40% całkowitej ceny zawartej
w ofercie wybranego wykonawcy z
amawiający wykorzysta w razie zaistnienia takiej potrzeby.
W ocenie odwołującego przepis art. 433 pkt 4 Pzp nie daje zamawiającemu nieograniczonej
swobody w określeniu minimalnego progu wykonania umowy. Narzucenie tak skrajnie
niekorzystnych warunków zamówienia przez zamawiającego w postaci określenia minimalnego
progu wykonania umowy w wysokości 60 % wartości umowy i ograniczenie w ten sposób
roszczeń wykonawcy wobec zamawiającego jest przejawem nadużycia przez niego pozycji
gospodarza postępowania. Ogranicza to krąg wykonawców, którzy mogą wziąć udział
w
postępowaniu. Jedynie bowiem podmiot gospodarczy o dużych zasobach finansowych może
sobie pozwolić na realizację zamówienia ze stratą, byle tylko wykonać zamówienie i uzyskać
doświadczenie, którym będzie mógł się wykazać przy ubieganiu się o kolejne zamówienie.
Ponadto, wykonawca zobowiązany jest ponieść określone koszty stałe, takie jak zatrudnienie
odpowiedniej ilości pracowników, nabycie i utrzymanie określonej ilości sprzętu do wykonania
usługi na podstawie długoterminowych umów z dostawcami, do tego koszty kredytu, leasingu
itp., zaś nagłe ograniczenia wykonywania usługi powodują niekiedy konieczność zwolnień
pracowników, i to w trybie ekonomicznym, za co, zgodnie z ustawą o zwolnieniach
ekonomicznych, należne im są odprawy (art. 8 ustawy o szczególnych zasadach
rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników).
Jeżeli po zawarciu umowy przedmiot zamówienia zmaleje w stopniu znacznym, okaże się, że
wykonawca nie jest w stanie osiągnąć efektu skali i otrzymuje wynagrodzenie po cenach
niższych od takich, jakie zaoferowałby, gdyby jeszcze przed złożeniem ofert zamawiający
zmniejszył przedmiot zamówienia. W dodatku, wykonawca ponosi tzw. koszty alternatywne,
czyli koszty „utraconych szans”, gdyż poprzez fluktuacje wielkości przedmiotu zamówienia
zobowiązany jest utrzymać w gotowości – w rezerwie – określoną ilość personelu, sprzętu i
asortymentu na wypadek nagłego przywrócenia wyłączonej powierzchni do realizacji, które to
zasoby mógłby wykorzystać do świadczenia usług w innym miejscu, pozostawione zaś w
gotowości generują tylko koszty, zaś sprzęt dodatkowo ulega utracie wartości. Zdaniem
odwołującego, wobec braku określenia precyzyjnych podstaw zmiany zakresu świadczenia
wykonawcy, jedynie z
zastrzeżeniem, że zobowiązuje się do wykorzystania 40% ceny w razie
zaistnienia takiej potrzeby, określenie minimalnego progu wykonania umowy w wysokości 60%,
stanowi nadużycie pozycji dominującej organizatora przetargu przez zamawiającego przez
skonstruowanie skrajnie niekorzystnego postanowienia umownego.
Zarzut nr 3:
Odwołujący wskazał, że w pkt 16 załącznika nr 2 do SWZ - Opisu Przedmiotu Zamówienia
zamawiający zastrzegł sobie prawo do żądania zmiany jadłospisu bez podania przyczyny.
W
ocenie odwołującego takie zastrzeżenie powoduje uprzywilejowanie pozycji zamawiającego
wobec wykonawcy, a także możliwość jednostronnej zmiany przedmiotu zamówienia w każdym
czasie.
Powyższe uprawnienie zamawiającego może w konsekwencji prowadzić do powstania
znacznych kosztów po stronie wykonawcy w sytuacji, gdyby zamawiający nadużywał tego
uprawnienia np. po ustaleniu jadłospisu i przeliczeniu kosztów jego sporządzenia zamawiający
żądałby znaczących zmian w jego treści.
Zarzut nr 4:
Odwołujący wskazał, że zamawiający w Rozdziale XV SWZ jako kryterium oceny ofert
ustanowił cenę (waga 100 %).
Zdaniem odwołującego zamawiający był zobowiązany do zastosowania pozacenowego
kryterium o wadze co najmniej 40%.
Odwołujący stwierdził, że zamawiający jest jednostką
sektora finansów publicznych, tj. samorządową osobą prawną utworzoną na podstawie ustawy
z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity: Dz.U. z 2020 r. poz. 920)
w celu realizacji określonego w art. 4 pkt 2) ww. ustawy zadania publicznego polegającego na
zapewnieniu ochrony zdrowia mieszkańcom Powiatu Ostródzkiego. Zamawiający w celu
realizacji celu publicznego dysponuje środkami publicznymi. Gospodarne działanie wymaga,
aby wybierać oferty najkorzystniejsze. Ofertą najkorzystniejszą nie jest oferta zawierająca
najniższą cenę, ale taka, która zawiera najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny. Wobec
powyższego konieczne było określenie przez zamawiającego kryterium jakościowego. Tym
samym z
amawiający nie był uprawniony – stosownie do art. 246 pkt 1 ustawy Pzp – do
określenia kryterium ceny jako jedynego kryterium oceny ofert. Zamawiający nie określił
w
opisie przedmiotu zamówienia wymagań jakościowych odnoszących się do co najmniej
głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia. Zamawiający nie wskazał
norm jakościowych dla produktów spożywczych, z których mają być sporządzane posiłki.
Zarzut nr 5:
Odwołujący wskazał, że w Załączniku nr 4 do SWZ – wzorze umowy w sprawie zamówienia
publicznego zamawia
jący przewidział postanowienie § 7 w brzmieniu następującym:
Wykonawca jest zobowiązany do złożenia oświadczenia w terminie 7 dni od zawarcia
umowy o posiadaniu unijnego cyfrowego zaświadczenia w rozumieniu art. 2 pkt 2
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/953 z dnia 14 czerwca 2021 r.
w sprawie ram wydawania, weryfikowania i uznawania interoperacyjnych zaświadczeń
o
szczepieniu, o wyniku testu i o powrocie do zdrowia w związku z COVID-19 (unijne
cyfrowe zaświadczenie COVID) przez wszystkie osoby skierowane przez niego do
realizacji jakich
kolwiek obowiązków wynikających z umowy u Zamawiającego, bądź
wykazania okoliczności uzasadniających odstąpienie od obowiązku posiadania takiego
zaświadczenia przez daną osobę.
Wykonawca złoży oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, również w terminie 7 dni od dnia
przedstawienia przez Zamawiającego żądania w formie wiadomości e-mail.
Niewykonanie przez Wykonawcę obowiązków wskazanych w ust. 1 i 2 uprawnia
Zamawiającego do odstąpienia od umowy w terminie 30 dni od upływu terminu na ich
wykonanie."
Odwołujący powołał się na regulację zawartą w Rozdziale 6a § 12a Rozporządzenia Ministra
Zdrowia z dnia 20 marca 2020 roku w
sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej
Polskiej stanu epidemii (Dz.U.2021.2398).
Odwołujący stwierdził, że zastrzeżenie przez zamawiającego obowiązku legitymowania się
przez wszystkich pracowników dopuszczonych do wykonywania przez wykonawcę usług
skierowanych przez niego do realizacji jakiekolwiek obowiązków wynikających z umowy
u z
amawiającego jest nadmierne, a także znacznie wykracza poza dyspozycję ww.
rozporządzenia. Obowiązek zastrzeżony przez zamawiającego dotyczy wszystkich kategorii
osób, które będą pracować przy wykonaniu ww. usług a więc: kucharzy, kierowców,
kierowników, pomocy kuchennej etc., którzy nie będą wykonywać swoich czynności
w
podmiotach wykonujących działalność leczniczą.
Zarzut nr 6:
Odwołujący wskazał, że w pkt 33 lit b) załącznika nr 2 do SWZ - Opisu Przedmiotu Zamówienia
z
amawiający zastrzegł, że: "Na podstawie wypełnionej Karty kontroli dostaw posiłków
z
amawiający będzie mógł naliczać wykonawcy punkty karne za odstępstwa od wymagań
z
amawiającego w następującej wysokości: (…) b) zbyt mała ilość porcji – 1 pkt (pomimo
obowiązku dowiezienia brakujących porcji),"
W
ocenie odwołującego takie zastrzeżenie naliczenia punktów karnych za zbyt małą ilość porcji
(pomimo obowiązku dowiezienia brakujących porcji), będzie prowadzić do karania wykonawcy
nawet w przypadku wykonania zobowiązania tj. dowiezienia brakujących porcji. Odwołujący
powołał się na przepis art. 483 § 1 KC i stwierdził, że niewątpliwie w sytuacji dowiezienia przez
ewentualnego w
ykonawcę brakujących porcji nie będzie tutaj do czynienia z sytuacją
nienależytego wykonania zobowiązania, a tym bardziej niewykonania zobowiązania.
II. Pismem wniesionym w dniu 4 lutego 2022 r.
zamawiający udzielił odpowiedzi na odwołanie.
Zamawiający uznał zarzuty odwołania za niezasadne i wniósł o jego oddalenie.
Dodatkowe stanowisko w sprawie zamawiający przedstawił w piśmie wniesionym w dniu
7 lutego 2022 r.
III. Żaden wykonawca nie zgłosił przystąpienia do postępowania odwoławczego.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba uznała, że odwołanie nie podlega uwzględnieniu.
Zarzut nr 1:
Zarzut nie podlegał uwzględnieniu, gdyż jego zasadność nie została przez odwołującego
w
żaden sposób wykazana.
Odwołujący nie wykazał, że łączna wysokość kar umownych w wysokości 40% wartości
wynagrodzenia jest rażąco wygórowana.
Za niezrozumiałą należy uznać argumentację, że zastrzeżona kara umowna prowadzić będzie
do pozbawienia wykonawcy należnego wynagrodzenia za wykonaną usługę, skoro istota kary
umowny sprowadza się do konieczności zapłaty przez wykonawcę określonej sumy jako
naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania
niepieniężnego (art. 483 § 1 KC).
Odwołujący w ogóle nie wyjaśnił, na czym w jego ocenie polega naruszenie przez
zamawiającego przepisów art. 436 pkt 3 ustawy Pzp w zw. art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art.
353(1) KC
w zw. z art. 483 § 1 KC w zw. z art. 484 § 1 zd. 1 i § 2 KC oraz art. 5 KC.
Zarzut nr 2:
Zarzut nie podlegał uwzględnieniu, gdyż jego zasadność nie została przez odwołującego
w
żaden sposób wykazana.
Z przepisu art. 433 pkt 4 ustawy Pzp wynika, że zamawiający jest uprawniony do ograniczenia
zakresu zamówienia, pod warunkiem wskazania minimalnej wartości lub wielkości świadczenia
stron.
Zamawiający zastosował się do ww. przepisu. Natomiast odwołujący uzasadniając ww. zarzut
ograniczył się do przedstawienia wysoce ogólnych twierdzeń, z których nic konkretnego dla
niniejszej sprawy nie wynika.
Z pewnością nie wynika z nich, że określenie przez
zamawiającego minimalnego progu wykonania umowy na poziomie 60% wartości umowy
narusza przywołane przez odwołującego przepisy.
Gdyby ustawodawca uznał, że konieczne
jest ustalenie minimalnego zakresu wykonania umowy
dla wszystkich zamówień udzielanych
w
trybie ustawy Pzp, to odpowiednie regulacje zostałyby w tejże ustawie
zawarte
. W związku
z
tym, że kwestia ta nie została uregulowana, wykonawca zarzucający zamawiającemu
ustalenie minimalnego zakresu świadczenia stron na zbyt niskim poziomie obowiązany jest
przedstawić argumentację i dowody odnoszące się do konkretnego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego. W niniejszej sprawie odwołujący tego nie uczynił.
Zarzut nr 3:
W odpowiedzi na odwołanie zamawiający poinformował, że w dniu 26 stycznia 2022 r. dokonał
zmiany SWZ, w ramach której dokonał m.in. zmiany Załącznika nr 2 do SWZ — OPZ poprzez
zmian
ę pkt 16, któremu nadał brzmienie „Zamawiający zastrzega sobie prawo do żądania
zmiany jadłospisu bez podania przyczyny, przy czym żądanie zmiany musi być przez
Zamawiającego zgłoszone Wykonawcy z 5-cio dniowym wyprzedzeniem.”
Podtrzymany
przez odwołującego zarzut został przez Izbę rozpoznany wobec tego, że
dokonana przez zamawiającego zmiana SWZ nie skutkowała całkowitym wygaśnięciem sporu
pomiędzy stronami.
Izba uznała, że zarzut nie podlega uwzględnieniu, gdyż jego zasadność nie została przez
odwołującego w żaden sposób wykazana. Uzasadniając ww. zarzut ograniczył się do
przedstawienia kilku
ogólnych twierdzeń, z których nic konkretnego dla niniejszej sprawy nie
wynika. Tymczasem jak wynika z
odpowiedzi na odwołanie, przewidzenie ww. uprawnienia
zamawiającego wynika z jego uzasadnionej potrzeby. Jak bowiem wyjaśnił zamawiający:
„mimo zaprojektowanego przez dietetyka szpitalnego jadłospisu, wśród pacjentów zdarzają się
alergie, które wymagają podjęcia niezbędnych działań i usunięcia alergenów lub potencjalnych
alergenów z dostarczanych posiłków”.
Zarzut nr 4:
Izba uznała zarzut za niezasadny.
Zgodnie z przepisem art. 246 ust. 1 ustawy Pzp z
amawiający publiczni, o których mowa w art. 4
pkt 1 i 2,
oraz ich związki nie stosują kryterium ceny jako jedynego kryterium oceny ofert albo
jako kryterium o wadze przekraczającej 60%. Natomiast zgodnie z przepisem art. 246 ust. 2
ustawy Pzp z
amawiający publiczni, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2, oraz ich związki mogą
zastosować kryterium ceny jako jedyne kryterium oceny ofert albo jako kryterium o wadze
przekraczającej 60%, jeżeli określą w opisie przedmiotu zamówienia wymagania jakościowe
o
dnoszące się do co najmniej głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia.
Jak natomiast wynika z wyjaśnień przedstawionych w odpowiedzi na odwołanie zamawiający
nie zalicza się do zamawiających publicznych, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy Pzp –
jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, której jedynym wspólnikiem posiadającym
wszystkie udziały jest Województwo Pomorskie. Odwołujący nie przedstawił przeciwnej
argumentacji.
Zarzut nr 5:
Izba uznała zarzut za niezasadny.
Jak wynika z ugruntowanego orzecznictwa Izby dopuszczalne jest
ustanowienie wymagań
skutkujących ograniczeniem konkurencji w postępowaniu, o ile jest to uzasadnione potrzebami
zamawiającego. W ocenie składu orzekającego Izby taka sytuacja wystąpiła w odniesieniu do
zaskarżonego postanowienia projektu umowy. Jak bowiem wynika ze stale rozpowszechnianej
wiedzy naukowej szczepienia przeciwko COVID -
19 są najskuteczniejszym sposobem ochrony
przed
tą chorobą. Na jej ciężki przebieg narażone są między innymi osoby cierpiące także na
inne schorzenia
, o obniżonej odporności. Mając zatem na uwadze, że zamawiający jest
szpitalem, przewidzenie wymogu zawartego
§ 7 projektu umowy Izba uznała za uzasadnione
jego potrzebami. J
ak wskazał zamawiający w odpowiedzi na odwołanie: „nie budzi wątpliwości,
że istnieje ogromne ryzyko, że niezaszczepione osoby, które przygotowują, pakują, przewożą
i
dostarczają posiłki, a więc ich bezpośrednio dotykają, mogą zarazić pacjentów, dla których
przeznaczone są posiłki, albowiem wirus SARS-CoV-2 przenosi się drogą kropelkową.
Nadmienić przy tym należy, że posiłki w ramach przedmiotowego zamówienia mają być
dostarczane m. in. pacjentom szpitala, a więc dzieciom o obniżonej odporności, które są
sz
czególnie narażone na zakażenie.” Ponadto jak wskazano w załączonej do odpowiedzi na
odwołanie opinii lekarskiej z dnia 31 stycznia 2022 r.: „Pacjenci Szpitala Dziecięcego im. M.
Płażyńskiego w Gdańsku to przede wszystkim chorzy z ostrymi infekcjami, bardzo często
wirusowymi, i w związku z tym są w stanie obniżonej odporności i bardzo łatwo mogą
w
kontakcie z czynnikiem zakaźnym ulec kolejnemu zakażeniu, co stanowi zagrożenie dla ich
życia. (…) Udowodniono, że wirus Sars Cov-2 może na powierzchni zachować swoją
zakaźność co najmniej kilkanaście godzin, a więc pracownik przygotowujący posiłek i zakażony
tym wirusem stanowi realne zagrożenie dla pacjentów naszego Szpitala.” Na zakończenie Izba
wskazuje, że życie i zdrowie ludzkie to wartości najwyższe, nie dające się porównać
z
ekonomicznymi interesami wykonawców.
Zarzut nr 6:
Izba uznała zarzut za niezasadny.
Izba nie podziela stanowisk
a odwołującego, że dostarczenie zbyt małej ilości porcji na
umówioną godzinę nie stanowi nienależytego wykonanie zobowiązania przez wykonawcę.
Wykonawca realizujący zamówienie obowiązany jest nie tylko dostarczyć posiłki
zamawiającemu, ale również spełnić to świadczenie w określonym czasie. Niewątpliwie
w
przypadku osób chorych, w tym w szczególności dzieci, podawanie posiłków o ustalonych
porach ma istotne znaczenie.
Należy przypomnieć, że celem kary umownej jest między innymi
zdyscyplinowanie wykonawcy do
należytego wykonania zobowiązania.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie pierwszym sentencji, na podstawie
art. 553 oraz art. 554 ust. 1 pkt 1 a contrario ustawy Pzp.
Izba rozpoznała odwołanie w granicach zarzutów w nim podniesionych (art. 555 ustawy Pzp).
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy
Pzp oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:
….…………………………...