Sygn. akt: KIO 212/22
WYROK
z dnia 10 lutego 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Odrzywolska
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 lutego 2021 roku w Warszawie, odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 stycznia 2022 roku przez
wykonawcę: Kancelaria Radców Prawnych Ć. i Partnerzy spółka partnerska z siedzibą
w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Centrum Onkologii Ziemi
Lubelskiej im. św. Jana z Dukli z siedzibą w Lublinie
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności
unieważnienia postępowania z dnia 20 stycznia 2022 r.;
kosztami postępowania obciąża zamawiającego: Centrum Onkologii Ziemi Lubelskiej im.
św. Jana z Dukli w Lublinie, i:
2.1. z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę:
Kancelaria Radców Prawnych Ć. i Partnerzy spółka partnerska z siedzibą
w Warszawie;
zasądza od zamawiającego: Centrum Onkologii Ziemi Lubelskiej im. św. Jana z
Dukli w Lublinie na rzecz wykonawcy Kancelaria Radców Prawnych Ć. i Partnerzy
spółka partnerska z siedzibą w Warszawie kwotę 11 100 zł 00 gr (słownie:
jedenaście tysięcy sto złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione tytułem wpisu od odwołania i wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do
art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izb
y Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………………………..
Sygn. akt: KIO 212/22
U z a s a d n i e n i e
Centrum Onkologii Ziemi Lubelskiej im. św. Jana z Dukli z siedzibą w Lublinie
dalej: „zamawiający” lub „COZL”) prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego
na usługi społeczne, na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) - dalej „ustawa Pzp”
pn.
Świadczenie usług prawnych we wszystkich dziedzinach działalności COZL - nr sprawy:
COZL/DZP/ED/3412/TP-72/21
(dalej: „postępowanie" lub „zamówienie”).
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 5 sierpnia 2021 r. pod numerem: 2021/BZP 00087501/01.
W dniu 20 stycznia 2022 r., zamawiający przekazał wykonawcom informację
o unieważnieniu postępowania, wskazując jako podstawę prawną dokonanej czynności art.
255 pkt 5 ustawy Pzp.
W dniu 25 stycznia 2022 r. wykonawca:
Kancelaria Radców Prawnych Ć.
i Partnerzy spółka partnerska z siedzibą w Warszawie (dalej „odwołujący”) wniósł
odwołanie zarzucając zamawiającemu naruszenie przepisu art. 255 pkt. 5 ustawy Pzp,
poprzez błędne zastosowanie i bezpodstawne uznanie, iż w postępowaniu zaszła istotna
zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia
nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć, w postaci
stwierdzenia, że po wszczęciu postępowania wystąpiły zmiany epidemiologiczne
i
organizacyjne, skutkujące koniecznością dokonania przesunięć finansowych i
niecelowością udzielenia zamówienia, podczas gdy okoliczności te nie stanowią przesłanki,
o której traktuje przepis art. 255 pkt. 5 ustawy Pzp, gdyż zostały opisane i wykreowane do
postaci „nieprzewidzianych” przez zamawiającego, jedynie w celu dokonania czynności
unieważnienia postępowania i zaniechania wyboru oferty najkorzystniejszej.
W oparciu o przedstawione wyżej zarzuty odwołujący wniósł o uwzględnienie
odwołania i nakazanie zamawiającemu: unieważnienia czynności unieważnienia
postępowania z dnia 20 stycznia 2022 r. oraz dalsze prowadzenie postępowania, w tym
badanie i ocenę ofert; dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów wskazanych w treści
odwołania, na fakty w nim wskazane; a także obciążenie zamawiającego kosztami
postępowania odwoławczego, w tym kosztami zastępstwa procesowego przed Izbą.
Odwołujący, uzasadniając powyższe argumentował, że w dniu 20 stycznia 2022 r.,
zamawiający przekazał informację o unieważnieniu postępowania, wskazując jako podstawę
prawną dokonanej czynności art. 255 ust. 5 ustawy Pzp. Jako uzasadnienie, wskazał trzy
okoliczności, tj. istotną zmianę okoliczności faktycznych mających decydujące znaczenie dla
prowadzenia postępowania oraz realizacji umowy: (1) brak przewidzenia wystąpienia
okoliczności skutkujących niecelowością prowadzenia procedury, a tym samym
w konsekwencji niecelowością realizacji umowy; (2) wystąpienie interesu publicznego;
(3) okoliczność, iż postępowanie uległo niespodziewanemu wydłużeniu, zaś dotychczasowa
umowa na obsługę prawną uległa zakończeniu z dniem 15 września 2021 r. Zamawiający
podkreślił także konieczność dokonania przesunięć finansowych na środki ochrony w
związku z trwającą pandemią, jak również wskazał na fakt zatrudnienia radcy prawnego.
Powyższe okoliczności, zdaniem zamawiającego, uzasadniają istnienie interesu publicznego
(który szerzej nie został opisany w pisemnych motywach składających się na uzasadnienie
czynności unieważnienia).
Odwołujący przypomniał, że zgodnie z przepisem art. 255 pkt. 5 ustawy Pzp,
z
amawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli wystąpiła istotna
zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia
nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć.
W ocenie odwołującego wskazywane przez zamawiającego w piśmie okoliczności,
stanowi
ą jedynie próbę nierozstrzygnięcia postępowania i zostały po otwarciu oferty, które
miało miejsce w dniu 3 grudnia 2021 r., w sposób sztuczny i pozorny wytworzone przez
z
amawiającego. Istota sprawy sprowadza się do faktu, że zamawiający samodzielnie
najpierw podjął decyzję o wszczęciu postępowania - chcąc uzyskać usługi prawne od
zewnętrznej kancelarii, przeznaczając na ten cel określone środki finansowe - zaś następnie,
motywowany jedynie sobie znanymi przyczynami, dokonał jej zmiany ustalając, iż obsługę
prawną chciałby otrzymać od zatrudnionego (jedynie można domyślać się, że w stosunku
pracy) radcy prawnego.
Odwołujący przywołał orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej, zapadłe na gruncie
niezwykle podobnej w okolicznościach sprawy, w reżimie poprzednio obowiązującej ustawy
Pzp, lecz zachowującym swoją aktualność w którym stwierdzono, że zmiana decyzji
z
amawiającego co do sposobu realizacji określonych zadań publicznych nie stanowi sama
w sobie ochrony interesu publicznego (tak: wyrok KIO z dnia 19 grudnia 2018 r., KIO
Oczywistym jest, że bieżącą, stałą pomoc prawną można otrzymać w dwojaki sposób:
albo poprzez zatrudnienie na etacie zesp
ołu prawników, albo poprzez zawarcie umowy
z
zewnętrzną kancelarią prawną, przy czym często zamawiający decydują się na oba
sposoby, łącząc w strukturach różne rodzaje współpracy. Nagła zmiana praktyki
z
amawiającego w tym zakresie budzi uzasadnione podejrzenie co do rzetelności i
racjonalności podjętej przez niego decyzji w szczególności, iż tego rodzaju decyzje wpisują
się w szeroko ujęte zarządzanie podmiotem publicznym i są podejmowane w ramach
długofalowej polityki zarządzania.
Nadto, zmiana decyzji z
amawiającego nie może być okolicznością „nie do
przewidzenia” w rozumieniu przepisu art. 255 pkt. 5 ustawy Pzp. Gdyby bowiem
z
amawiający zachował choćby w minimalnym wymaganym wymiarze należytą staranność,
nie wszczynałby postępowania nie mając świadomości planowanych zmian w strukturze
organizacyjnej. Samo wszczęcie postępowania nastąpiło w dniu 5 sierpnia 2021 r., a tym
samym jedynie na niewiele ponad miesiąc do końca obowiązywania dotychczasowej umowy
na obsługę prawną. W chwili wszczęcia postępowania, zachodziło zatem wysokie ryzyko
nieudzielenia zamówienia publicznego przed upływem okresu trwania dotychczasowej
umowy, a mimo to z
amawiający - zgodnie z treścią czynności z dnia 20 stycznia 2022 r. -
udzielał krótkoterminowych zleceń zewnętrznym podmiotom. Zamawiający posiada przecież
własną strukturę (organizację) czy wieloletnie plany, zatem nie sposób jako nieprzewidziane
okoliczności, przyjmować decyzje, zależne jedynie od wewnętrznych uwarunkowań, a
następnie dopasowywać je w zależności od okoliczności po terminie otwarcia ofert.
Powyższe stanowisko potwierdziła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 15 stycznia
2018 r., sygn. akt KIO 2744/17.
Dodatkowo, w orzecznictwie podkreśla się zewnętrzny charakter zmiany okoliczności,
o których traktuje omawiany przepis (tak wyrok KIO z dnia 11 kwietnia 2017 r., sygn. akt KIO
593/17). W przedmiotowym p
ostępowaniu tożsamość przedmiotu jest bezwzględna, zaś
decyzja została podjęta przez tego samego zamawiającego, który uprzednio wszczął
p
ostępowanie, a tym samym ma charakter wewnętrzny.
Odwołujący stwierdził, że twierdzenia zamawiającego, jakoby interes publiczny
stanowił uzasadnienie dla podjętej czynności, są całkowicie bezpodstawne. Kwestia
oszczędnego i celowego wydatkowania środków publicznych nie może być wytłumaczeniem
dla nieracjonalnych decyzji za
mawiającego, wszak przepis art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp
wprost referuje do nadzwyczajnych wydarzeń lub okoliczności. Jednocześnie, jak wskazuje
się w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej, względy finansowe nie mogą mieć
charakteru przesądzającego. Zwróciła na to uwagę Izba w wyroku z dnia 19 grudnia 2016 r.,
sygn. akt KIO 2301/16
stwierdzając, że o tym czy dana usługa leży czy nie w interesie
publicznym, nie decyduje wyłącznie to czy zamawiający uzyska większą efektywność tańszą
metodą. Przepis art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp nie odnosi się bowiem do konieczności
osiągnięcia lepszego efektu choćby finansowego w drodze zmiany okoliczności. Przepis
wymaga jedynie, aby nastąpiła zmiana okoliczności, przez którą odpadnie interes publiczny
w wykonaniu zamówienia i aby ta zmiana nie była możliwa do przewidzenia.
Dodatkowo
odwołujący wskazał, że przesłanka dotycząca braku środków
finansowych,
przeznaczonych na realizację zamówienia, została wyrażona w przepisie art.
255 pkt. 3 ustawy Pzp i dotyczy sytuacji, w której cena lub koszt najkorzystniejszej oferty lub
oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na
sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny lub
kosztu najkorzystniejszej oferty. Jedynie w takich okolic
znościach zamawiający jest
uprawniony do unieważnienia postępowania, tj. jeśli nie ma możliwości sfinansowania
zamówienia do oferty najkorzystniejszej. Tymczasem, w niniejszym postępowaniu kwota,
jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosi 892 795,20
zł. brutto a tym samym, przekracza cenę najtańszej oferty (odwołującego) o ponad 200
tysięcy zł brutto. Taką kwotę zaoszczędziłby zatem zamawiający, udzielając zamówienia w
myśl dotychczas prowadzonego przez siebie postępowania. Za niepolegające na prawdzie
należy uznać zatem twierdzenia o potrzebie poszukiwania oszczędności, skoro był w stanie
zabezpieczyć taką kwotę na sfinansowanie zamówienia, musiał on ułożyć budżet w sposób
uwzględniający przedmiotowe wydatkowanie. Zresztą, ten rząd wielkości był zabezpieczony
w toku poprzedniego postępowania prowadzonego w 2020 r., gdzie zamawiający otrzymał
jedną ofertę, znacznie droższą od przeznaczonej na sfinansowanie kwoty, a mimo to udzielił
zamówienia. Powyższe dowodzi o kondycji finansowej zamawiającego, jak również
możliwości zwiększenia budżetu o tak znaczne wartości.
Co więcej, po wszczęciu postępowania, nieracjonalne jest podejmowanie spóźnionej
analizy finansowej, w celu identyfikacji najbardziej optymalnych decyzji z
amawiającego. Jak
wskaz
ała Izba w wyroku z dnia 3 czerwca 2014 r., sygn. akt KIO 1001/14 jednoczesne
prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia i podejmowanie działań, niosących
skutek niewykonania danego zamówienia, podważa zaufanie do partnera publicznego
wyko
nawców, którzy w związku z zamiarem uzyskania i wykonania zamówienia czynią
wysiłek logistyczny i finansowy. Takie zachowanie zamawiającego nie powinno doznawać
ochrony prawnej.
W przedmiotowym wyroku Izba podkreśliła doniosłą również na gruncie
niniejszej
sprawy kwestię, iż zamawiający, z uwagi na charakter zamówień publicznych,
pozbawiony został możliwości swobodnego wyboru kontrahenta, co również powoduje, iż nie
może też według swego uznania odstąpić od czynności zmierzających do zawarcia umowy,
jest bo
wiem w tym zakresie związany przepisami powszechnie obowiązującymi.
Za irracjonalne należy uznać takie działanie zamawiającego, zakładające nagłe
zmniejszenie się jego potrzeb związanych z obsługą prawną - dość wskazać, iż w ramach
p
ostępowania, zamawiający wymagał 4-osobowego zespołu radców prawnych lub
adwokatów, zaś w chwili obecnej wszystkie czynności wykonuje jeden radca prawny. Nie
ulega wątpliwości, iż skala czynności prawnych, jakie byłyby realizowane w ramach umowy
zawartej w wyniku rozstrzygnięcia postępowania nie uległa zmniejszeniu czy jakiejkolwiek
zmianie. Z
atem trudno za możliwe uznać, aby wszystkie te działania wykonywał jeden radca
prawny, samodzielnie. Współpraca z zewnętrzną kancelarią, gwarantuje bezpieczeństwo
formalnoprawne na wyższym poziomie, aniżeli zatrudnienie radcy prawnego w stosunku
pracy. Przede wszystkim, zapotrzebowanie prawne obejmuje u
dział kilku specjalistów
z różnych dziedzin prawa, zaś od jednego radcy prawnego nie sposób oczekiwać wnikliwej
znajomości każdej z gałęzi. Podkreślić należy, że pracownik w stosunku pracy ma prawo
do urlopów i usprawiedliwionych nieobecności związanych z rodzicielstwem lub chorobą, zaś
w przypadku takich kancelarii brak jest ograniczeń czasowych - co oznacza, że niezależnie
od nieobecności, ma ona obowiązek zapewnić nieprzerwaną obsługę, a tym samym zespół
dedykowany do realizacji zleceń. Mnogość współpracowników zewnętrznej kancelarii
pozwala
także w przypadku intensyfikacji zadań na stałą obsługę przez kilka osób, zaś w
przypadku jednej osoby, ograniczonej dodatkowo wymiarem etatu pracowniczego, brak jest
możliwości jednoczesnej realizacji kilku zleceń. Twierdzenia zatem zamawiającego, iż
zatrudnienie radcy prawnego przyczyniło się do znacznego obniżenia kosztu obsługi
prawnej,
wynika
ze znaczącego obniżenia zakresu i wymiaru tych zadań.
Ponadto, twierdzenia z
amawiającego o nieprzewidzianym rozwoju pandemii,
skutkującym koniecznością znacznego zwiększenia wydatków na środki ochrony, należy
uznać za nietrafne. W chwili obecnej upływają dwa lata, kiedy cały świat został dotknięty
epidemią wirusa COVID-19, zatem po pierwsze - środki finansowe na ten cel powinny zostać
przewidziane także z uwzględnieniem ryzyk wzrostu skali zachorowań oraz powstania
nowych mutacji. Biorąc pod uwagę dotychczasowy przebieg pandemii, związany z
okresowymi spadkami i wzrostami zachorowa
ń, jak również coraz to nowe doniesienia
medialne
o kolejnych mutacjach -
te ryzyka powinny być wpisane. Po drugie, powstanie nowej mutacji
koronawirusa nie zmienia sposobu jego zarażania drogą kropelkową - każdy wirus wymaga
zachowania określonych rygorów sanitarnych, zatem środki ochronne przed wariantem
Omikron, nawet jeśli wykazuje wyższą zaraźliwość, nie będą znacząco odmienne
od dotychczasowych. W konsekwencji argument o istotnych zmianach w sytuacji
epidemicznej nie może być uznany za zasadny.
Pod
sumowując, odwołujący stwierdził, że dokonana przez zamawiającego czynność
unieważnienia postępowania została podjęta z rażącym naruszeniem przepisów ustawy Pzp,
a także wbrew własnym wyobrażeniom o zasadach finansów publicznych, opierających się
m.in. na
uczciwej konkurencji i niepreferowaniu konkretnych podmiotów, bądź działania
przeciwko podmiotowi.
Decyzja z
amawiającego stawia również pod znakiem zapytania jego rzetelność,
także w kontekście czynności uprzedniej, tj. realizacji pomocy prawnej na podstawie umów
w sprawie zamówienia publicznego przez okres ostatnich kilku lat. W konsekwencji
dotychczasowe działania musiałyby zostać finalnie ocenione negatywnie i zakwalifikowane
jako naruszające zasady dyscypliny finansów publicznych. Nie można nie dostrzec zatem
konsekwentnego dążenia zamawiającego do uniknięcia zawarcia umowy w sprawie
zamówienia publicznego i to właśnie z tego powodu dopiero po otwarciu ofert nastąpiła
próba nieuprawnionego unieważnienia postępowania. Żadna z przyczyn przytoczonych
bowiem
w treści zaskarżonej czynności nie może ani samodzielnie, ani konkludentnie stanowić
o właściwym ziszczeniu przesłanki unieważnienia postępowania, z uwagi na ważny interes
publiczny.
Zamawiający, działając na podstawie art. 524 ustawy Pzp, w dniu 27 stycznia 2022 r.
poinformował wykonawców o wniesieniu odwołania, wzywając uczestników postępowania
do złożenia przystąpienia. Do postępowania odwoławczego nie przystąpił żaden wykonawca.
Zamawiający, działając na podstawie art. 521 ust. 1 ustawy Pzp, złożył do akt sprawy
odpowiedź na odwołanie, wnosząc o jego oddalenie w całości, jako bezzasadnego.
Krajowa Izba Odwoławcza, po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, na podstawie
zebranego materiału dowodowego, po zapoznaniu się
z dokumentacją postępowania przesłaną przez zamawiającego do akt sprawy,
po zapoznaniu się z odwołaniem, odpowiedzią na nie, a także po wysłuchaniu
oświadczeń, jak też stanowisk stron, złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy
ustaliła i zważyła, co następuje
Izba
ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których stanowi art. 528 ustawy
Pzp, s
kutkujących odrzuceniem odwołania.
Ponadto Izba stwierdziła, że odwołującemu przysługiwało prawo do skorzystania
ze środka ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę interesu
w uzyskaniu zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowaną możliwością
ponies
ienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonej w odwołaniu czynności. Odwołujący
jest wykonawcą, który złożył ofertę w postępowaniu, dając wyraz chęci ubiegania się
o udzielenie zamówienia publicznego. Tym samym posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego
zamówienia oraz może ponieść szkodę w wyniku powyższej czynności
unieważnienia i określonego naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp.
Gdyby potwierdziły się zarzuty odwołania, odwołujący miałby szansę uzyskania zamówienia,
jego realizacji i osi
ągnięcia zysku z tego tytułu.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania
o zamówienie publiczne, nadesłanej przez zamawiającego do akt sprawy. Izba dopuściła
i oceniła dowody wnioskowane przez odwołującego i zamawiającego, złożone na rozprawie.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że przedmiotem postępowania, zgodnie
z opisem zamieszczonym w
pkt IV specyfikacji warunków zamówienia - dalej „SWZ” jest
Świadczenie usług prawnych we wszystkich dziedzinach działalności COZL. Zamawiający
opisał czynności, które świadczył będzie wykonawca w ramach obsługi prawnej przewidując,
że do jego zadań należało będzie w szczególności: (1) stałe doradztwo prawne, udzielanie
opinii prawnych i konsultacji prawnych, wyjaśnień i interpretacji obowiązujących przepisów
prawa; (2) analiza umów dotyczących badań klinicznych zawieranych w języku polskim
i języku angielskim; (3) sporządzanie pisemnych i ustnych opinii prawnych na polecenie oraz
w terminach wskazanych przez zamawiającego, każda pisemna opinia prawna powinna
zawierać co najmniej: analizę stanu prawnego oraz wnioski wskazujące prawidłowe
rozwiązanie problemu formalno- prawnego; (4) bieżące prowadzenie rejestru wydawanych
opinii prawnych; (5) opiniowanie i konsultowanie projektów statutów, regulaminów,
zarządzeń i innych dokumentów regulujących funkcjonowanie zamawiającego; (5)
opiniowanie
i konsultowaniu pro
jektów aktów prawnych, umów oraz innych dokumentów związanych
z zaciąganiem przez zamawiającego zobowiązań i nabywaniem praw; w razie potrzeby
udział w negocjacjach związanych z zawarciem umowy, aneksów do umów; (6) opiniowanie
projektów udzielanych pełnomocnictw i upoważnień; (7) opiniowanie czynności związanych
z dochodzeniem odszkodowań, naliczaniem kar umownych, przewidzianych w umowach
zawartych przez zamawiającego; (8) świadczenie pomocy prawnej w zakresie badania
zasadności oraz sposobu załatwiania skarg i wniosków; (9) opiniowanie lub
przygotowywanie wraz z właściwą merytorycznie komórką zamawiającego projektów umów;
(10) doradztwo prawne we wszystkich aspektach związanych ze sprawami kadrowo -
płacowymi wynikającymi z Prawa Pracy; (11) doradztwo prawne we wszystkich aspektach
związanych ze sprawami księgowo - finansowymi; (12) opiniowanie SWZ, umów, aneksów
do
umów
zawartych
wg ustawy Prawo zamówień publicznych; (13) opiniowanie projektów innych pism
związanych z wykonywaniem zadań w ramach danej komórki organizacyjnej
z
amawiającego, w tym pism dotyczących roszczeń wynikających z realizacji umów; (14)
opracowywanie
projektów pism sądowych, projektów pism do organów ścigania oraz innych
instytucji
w związku z toczącymi się postępowaniami cywilnymi, gospodarczymi, karnymi,
administracyjnymi, finansowymi i podatkowymi; (15) sygnalizacja istotnych zmian
w przepisach prawnych; (16)
udział w ramach pełnomocnictw uzyskanych od zamawiającego
w spotkaniach i naradach z organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami, w tym
podmiotami gospodarczymi; (16)
reprezentacja przed sądami administracyjnymi oraz
organami administracji państwowej i samorządowej, w szczególności przed NFZ, KIO, RIO,
NIK; (17) opracowywanie
projektów pism sądowych, projektów pism do organów ścigania
oraz innych instytucji w związku z toczącymi się postępowaniami cywilnymi, gospodarczymi,
karnymi, administracyjnymi, finansowymi i podatkowymi; (18) reprezentowanie
z
amawiającego w zakresie postępowań sądowych związanych odpowiedzialnością podmiotu
udzielającego świadczeń medycznych, w tym za skutki błędów medycznych lub naruszeń
prawa; (19) reprezentowanie z
amawiającego w zakresie postępowań przed Wojewódzką
Komisją do Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych; (20) wykonywanie innych
czynności wchodzących w zakres pomocy prawnej stosownie do potrzeb zgłoszonych przez
z
amawiającego; (21) doradztwo prawne na etapie przygotowania i przeprowadzania
postępowania o udzielenie zamówień publicznych (dotyczy również postępowań
zakończonych jak również postępowań w toku) polegające w szczególności na: (a) stałym
doradztwie prawnym, udzielaniu opinii prawnych i konsultacji prawnych, wyjaśnień
i interpretacji obowiązujących przepisów prawa w zakresie związanym z udzielaniem
zamówień publicznych; (b) doradztwie prawnym w zakresie wyboru trybu postępowania oraz
przy zawieraniu umów; (c) opiniowaniu części formalno-prawnej SWZ, w tym doradztwo
prawne w zakresie stawianych przez z
amawiającego warunków udziału w postępowaniu
i kryteriów oceny ofert; (d) opracowanie wzorów umów załączonych do SWZ; (e)
opracowanie lub uaktualnianie
wzorów SWZ zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa; (f)
doradztwo prawne w zakresie opracowan
ia odpowiedzi na zapytania wykonawców do części
formalno
-prawnej SWZ oraz wzoru umowy; (g) doradztwo prawne
na etapie wyłonienia wykonawców,
oceny ofert i innych dokumentów składanych przez wykonawców, weryfikowania spełniania
kryteriów formalnych i merytorycznych; (g) weryfikowanie pism kierowanych do wykonawców
i innych pism na etapie prowadzenia postępowania; (h) pomoc prawna w rozstrzyganiu
zagadnień proceduralnych w toku postępowania; (i) doradztwo prawne dla komisji
przetargowych; (j) udzia
ł w negocjowaniu warunków umów zawieranych w trybie zamówienia
z wolnej ręki jeśli zajdzie taka potrzeba; (j) konsultacje w zakresie postępowań
odwoławczych; (k) wydawanie opinii prawnych, udzielanie konsultacji i wyjaśnień: każda
pisemna opinia prawna powinna zawierać co najmniej analizę stanu prawnego oraz wnioski
wskazujące prawidłowe rozwiązanie formalno -prawne; (l) reprezentowanie zamawiającego
w postępowaniach przez Krajową Izbą Odwoławczą, sądami powszechnymi wszystkich
instancji; (24) doradztwo prawne
na etapie realizacji umów, rozliczenia umów zawieranych
w trybie ustawy prawo zamówień publicznych (odnosi się również do umów, których stroną
już jest lub był zamawiający), polegającego w szczególności na: (a) kompleksowej obsłudze
prawnej w zakresie realizacji umów zawartych w trybie ustawy Pzp; (b) uczestniczeniu
w przygotowywaniu projektów pism wymagających posiadania wiedzy prawniczej, w tym
odpowiedzi na pisma dot. roszczeń wynikających z realizacji umów; (c) opiniowaniu
i potwierdzaniu parafą prawidłowości projektów pism przygotowanych przez zamawiającego
na etapie realizacji umów zawartych w trybie ustawy Pzp; (d) reprezentowaniu przed
organami podatkowymi, instytucją wdrażającą oraz innymi instytucjami kontrolnymi,
przygotowanie uwag do protokołów; (e) weryfikowaniu dokumentów związanych z realizacją
umów, w tym związanych z dochodzeniem odszkodowań, naliczeniem kar umownych i ich
egzekwowaniem; (f)
udziale w radach związanych z zakończoną rozbudową COZL w razie
zgłoszenia takiej potrzeby przez zamawiającego; (g) opiniowaniu umów podwykonawczych;
(h)
udzielaniu bieżących konsultacji prawnych w zakresie procesów inwestycyjnych
realizowanych przez z
amawiającego; (i) udziale w negocjacjach dotyczących umów,
wprowadzanie
zmian
do projektów oraz umów już zawartych; (j) opiniowaniu i doradztwie prawnym w zakresie
zmian do umów zawartych w trybie ustawy Pzp; (k) informowaniu niezwłocznie osób
odpowiedzialnych za realizację umowy po stronie zamawiającego o dostrzeżonych
zagrożeniach dla prawidłowej realizacji umowy; (l) udziale w negocjacjach, rokowaniach,
roz
mowach, spotkaniach itp. w sprawach zw. z realizacją umów, bez względu na to jakie
podmioty będą brały w nich udział, w przypadku uznania przez zamawiającego, że obecność
prawnika jest uzasadniona;
(ł) udzielaniu niezwłocznie porad prawnych ustnie, mailem,
pisemnie w sprawach zw
iązanych z realizacją umów; (m) opiniowaniu lub przygotowywania
pism wychodzących od zamawiającego związanych z realizacją umów pod kątem prawnym,
w tym wskazania potencjalnych zagrożeń, skutków przekazania pism itp.; (n)
reprezentowaniu za
mawiającego w postępowaniach administracyjnych we wszystkich
instancjach, przed organami wydającymi decyzje administracyjne w sprawach związanych z
realizacją umów zawieranych w trybie ustawy prawo zamówień publicznych, w tym
inwestycji
. Zamawiający przewidział, że w ramach obsługi prawnej wykonawca zapewni
pełną obsługę wszystkich komórek organizacyjnych zamawiającego.
Dodatkowo, zgodnie z pkt XIX SWZ
świadczenie usług pięcioosobowego zespołu
radców prawnych/ adwokatów ma odbywać się przez wszystkie dni robocze w godzinach 7
– 15
, w tym świadczenie usług przez jednego członka zespołu, przez cztery dni w tygodniu
w godzinach 7
w siedzibie z
amawiającego oraz pozostali radcy prawni/ adwokaci
przez 5 dni w tygodniu po 7,35 godzin dziennie w siedzibie wykonawcy. Dodatkowo
zamawiający wymagał pełnienia dyżuru telefonicznego w godzinach 7
jednego z
członków zespołu, na potrzeby Dyrektora COZL.
Ponadto
Izba ustaliła, że zamawiający, przed otwarciem ofert opublikował informację,
że zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia kwotę 892 795,20 zł. brutto.
Z kolei z
treści Informacji z otwarcia ofert z 3 grudnia 2021 r. wynika, że oferty
w postępowaniu złożyło dwóch wykonawców: (1) Porwisz i Partnerzy - Adwokaci i Radcowie
Prawni z siedzibą w Krakowie oferując za wykonanie zamówienia cenę 863 460,00 zł. brutto;
Kancelaria Radców Prawnych Ć. i Partnerzy Spółka partnerska z siedzibą w Warszawie z
ceną ofertową: 663 757,20 zł brutto.
Zamawiający, pismem z dnia 20 stycznia 2022 r. poinformował o unieważnieniu
postępowania, wskazując jako podstawę prawną art. 255 pkt 5 ustawy Pzp, zgodnie z którym
zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli wystąpiła istotna
zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia
nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć.
Zamawiający wskazywał, że powyższa przesłanka została spełniona z uwagi
na zaistnienie trzech okoliczności. Jako pierwszą wskazał fakt, że od momentu wszczęcia
postępowania zaszła istotna zmiana okoliczności faktycznych, mających decydujące
znaczenie dla prowadzenia postępowania oraz realizacji umowy. Ogłoszenie o zamówieniu
o nr 2021/BZP 00138778/01 zamieszczone zostało w BZP w dniu 5 sierpnia 2021 r. Zgodnie
z pierwotnym założeniem umowa w przedmiocie świadczenia usług prawnych miała zacząć
obowiązywać od dnia 15 września 2021 r. W postępowaniu wpłynęło kilka odwołań, które
w sposób bezpośredni przełożyły się na konieczność przesunięcia terminu otwarcia ofert,
finalnie do dnia 3 grudnia 2021 r.
Mając na uwadze, iż od dnia 15 września 2021 r. skończyła się długoterminowa
umowa z zewnętrzną kancelarią prawną na stałą obsługę prawną na rzecz COZL
koniecznym było, do momentu rozstrzygnięcia ww. przetargu, krótkoterminowe zlecenie
świadczenia obsługi prawnej na podstawie podprogowego postępowania.
Wyjaśniał, że w okresie ostatnich 4 miesięcy zaszły istotne zmiany w stanie
faktycznym dotyczącym zapotrzebowania COZL w przedmiocie świadczonych na jego rzecz
usług prawnych oraz możliwości finansowych zamawiającego. Z uwagi na obecną skalę
pandemii oraz zaraźliwość wirusa w wariancie Omicron, zamawiający zmuszony był do
zweryfikowania założonych wydatków w budżecie, które miały być przeznaczone na cele
związane
zarówno
z jego bezpośrednią działalnością, jak również poziomu wydatków powiązanych pośrednio
z głównym celem prowadzonej działalności. Obecnie, czego zamawiający nie mógł
przewidzieć w momencie publikacji informacji o postępowaniu, poziom wydatków
ponoszonych przez z
amawiającego na środki ochronne znacząco wzrósł w stosunku
do wydatków, które były zakładane na 2022 r. Koniecznym zatem stało się dokonanie
odpowiednich przesunięć finansowych, które w konsekwencji doprowadzają do
unieważnienia przedmiotowego postępowania.
Z uwagi na wysoki odsetek zak
ażonych na terenie województwa lubelskiego oraz
stosunkowo niski procent osób zaszczepionych, zamawiający podjął decyzję o konieczności
przeznaczenia środków na finansowanie zadań związanych z reagowaniem na zdarzenia
epidemiczne, kosztem środków przeznaczonych na przedmiotowe postępowanie w zakresie
obsługi prawnej, w celu zapewnienia możliwości świadczenia usług medycznych na rzecz
pacjentów.
Ponadto,
z uwagi na coraz większą inflację oraz brak adekwatnej zmiany przez NFZ
w wycenie świadczeń medycznych zakontraktowanych na 2022 rok, koniecznym jest
również, przeznaczenie części środków pieniężnych, które pierwotnie byty przeznaczone na
obsługę prawną szpitala - na bieżącą działalność leczniczą.
Niezasadnym zatem obecnie jest nawiązanie współpracy z zewnętrzną kancelarią
dysponującą zespołem prawników, w sytuacji zaistnienia nagłej konieczności przeznaczenia
znacznie większych środków pieniężnych na cele związane z bezpośrednią działalnością
COZL
. Przy tym należy również wskazać, iż za realizację umowy zgodnej z zamówieniem
z
amawiający musiałby zapłacić ponad 660 000 zł brutto. Z kolei średnie miesięczne
wynagrodzenie prawnika w Lublinie to ok. 10 000 zł brutto (180 000 zł brutto za 1,5 roku).
Mając na uwadze wskazane kwoty, zamawiający ostatecznie podjął decyzję o przeznaczeniu
części kwoty wynikającej z różnicy na bieżącą działalność oraz zakup środków ochronnych
w związku z pojawieniem się nowego, bardziej zakaźnego wariantu koronawirusa. W COZL
bieżącą obsługę prawną zapewnia prawnik wewnętrzny.
Zamawiający argumentował również, że nie mógł przewidzieć wystąpienia
okoliczności skutkujących niecelowością prowadzenia procedury, a tym samym w
konsekwencji niecelowością realizacji umowy. Nie sposób bowiem było przewidzieć, iż w tak
krótkim czasie zajdą tak istotne zmiany w sytuacji epidemicznej w skali nie tylko kraju, ale i
świata. Stanowisko COZL jest dodatkowo uzasadnione podejmowaniem działania w zakresie
przedłużania terminu do składania ofert. Zaistniała sytuacja była dynamiczna i niepewna w
skutkach. COZL nie był w stanie w sposób jednoznaczny wskazać, czy umowa będzie
realizowana.
Z
uwagi
na otwarte postępowanie przetargowe oraz poświęcony czas na jego przygotowanie, a nadto
dokonywanie zmian w SWZ, COZL postanowił je kontynuować do czasu ostatecznego
rozstrzygnięcia sprawy czy umowa o świadczenie usług prawnych, w kształcie do którego
nawiązuje SWZ winna zostać podpisana, biorąc pod uwagę aktualny stan faktyczny. Z uwagi
na obecne prognozy oraz fakt kolejnej nieznanej w rozmiarach f
ali zakażeń, która nastąpi
wg prognoz w styczniu i lutym, zamawiający wszelkie możliwe środki przeznacza na ochronę
zdrowia i zapewnienie bezpieczeństwa epidemiologicznego związanego z pandemią dla
pacjentów i personelu szpitala.
Z uwagi na obecną sytuację oraz istotną zmianę w zapotrzebowaniu zamawiającego,
która zaistniała w bieżącej działalności, za nieuzasadnione i nieleżące w interesie
publicznym należy uznać przeznaczenie znacznych środków finansowych na świadczenie
usług prawnych, z których w rzeczywistości COZL nie będzie w pełni korzystać z uwagi na
koniczność reagowania na zdarzenia epidemiczne. Zamawiający podjął decyzję o
zatrudnieniu radcy p
rawnego i tym samym znacząco zmniejszył koszty obsługi prawnej.
Ponadto wskazywał, że jego decyzja jest uzasadniona z uwagi na wystąpienie
interesu publicznego.
Środki finansowe, które zostałyby przeznaczone na świadczenie usług
prawnych, zostaną w części przesunięte na działalność leczniczą oraz środki ochronne, na
które obecnie zaistniało dużo większe zapotrzebowanie, aniżeli pierwotnie było to zakładane.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje
Izba uznała, że w niniejszym postępowaniu doszło do naruszenia przez
zamawiającego przepisów ustawy Pzp, które miało lub mogło mieć istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia, a tym samym na podstawie art. 554 ust. 1 ustawy
Pzp rozpoznawane odwołanie zasługiwało na uwzględnienie.
Na wstępie należy podkreślić, że unieważnienie postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego jest czynnością szczególną w tym znaczeniu, że stanowi ono
wyjątek wobec generalnej zasady, determinującej zakończenie postępowania zgodnie z
celem jego prowadzenia. Celem tym jest przede wszystkim zawarcie umowy w sprawie
zamówienia publicznego, gdyż prowadzenie postępowania wiąże się zarówno po stronie
zamawiającego, jak też wykonawcy z określonym nakładem środków osobowych i
finanso
wych.
Mając
to
na względzie zamawiający, już przed wszczęciem postępowania musi przeanalizować jakie
ma w danym zakresie potrzeby,
jeśli są to usługi to w jakiej formie i zakresie mają być
świadczone tak, aby z jednej strony jak najlepiej spełnić jego wymagania, jednocześnie
mając na uwadze, że planowany przez niego budżet podlega ograniczeniom.
Z kolei decyzja o unieważnieniu postępowania może zostać podjęta wyłącznie
w okolicznościach wymienionych w przepisach ustawy Pzp, a dodatkowo musi zostać
zako
munikowana wykonawcom, którzy ubiegali się o udzielenie zamówienia i w sposób
wyczerpujący uzasadniona. Nie ulega bowiem wątpliwości, że zamawiający podejmując
decyzję o unieważnieniu postępowania powinien czynić to ostrożnie i dopiero
po przeprowadzeniu gruntownej analizy prawnej oraz stanu faktycznego,
mającego
uzasadnić taki krok. Z kolei wykonawcy muszą z treści informacji o unieważnieniu
dowiedzieć
się
co leżało u podstaw takiej decyzji.
W kontekście powyższego należy także zwrócić uwagę, że oceniając czynność
zamawiającego, polegającą na unieważnieniu postępowania o zamówienie publiczne, Izba
bierze wyłącznie pod uwagę argumentację podnoszoną w treści pisma przekazanego
wykonawcom w toku postępowania o udzielenie zamówienia. Tym samym wszystkie inne
okoliczności, czy to podnoszone w treści pisma procesowego - odpowiedzi na odwołanie czy
też na rozprawie, nie mogą być podstawą do oceny prawidłowości działań zamawiającego
jako, że te nie zostały zakomunikowane wykonawcom ubiegającym się o to zamówienie.
Tym samym biorąc pod uwagę wyłącznie argumentację zamawiającego zawartą
w piśmie z 20 stycznia 2022 r. informującym o unieważnieniu postępowania, Izba doszła
do przekonania, że nie zostały spełnione przesłanki opisane w art. 255 pkt 5 ustawy Pzp,
uprawniające zamawiającego do podjęcia takiej decyzji.
W pierwszej kolejności nie sposób podzielić argumentacji zamawiającego,
że od momentu wszczęcia przedmiotowego postępowania, co miało miejsce w sierpniu
2021 r. do stycznia 2022 r. zaszły tak istotne zmiany okoliczności faktycznych, które mogą
zostać uznane za mające decydujące znaczenie dla faktu kontynuowania tego postępowania
i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Zamawiający w tym kontekście podnosił w pierwszej kolejności, że w okresie
ostatnich czterech miesięcy zaszły zmiany dotyczące jego zapotrzebowania w przedmiocie
świadczonych usług prawnych, przy czym argumentował, że zmiana ta nie wynika
ze zmniejszonych potrzeb w tym zakresie, ale z konieczności ograniczenia wydatków na ten
cel. Jednocześnie zamawiający na rozprawie wskazywał, że nie można wykluczyć, że oprócz
zatrudnienia radcy prawnego na etacie (dowód zamawiającego: umowa o pracę zawarta
z radcą prawnym z 10 stycznia 2022 r.), będzie zmuszony zlecać także obsługę prawną
innym podmiotom, w miarę swoich bieżących potrzeb w tym zakresie. Ponadto przyznał
także, że nie jest wykluczone, że zamawiający ponownie ogłosi postępowanie na
świadczenie usług prawnych w sytuacji, kiedy ponownie dojdzie do zmiany okoliczności,
leżących u podstaw podjętej decyzji. Z kolei jako główne czynniki, które zamawiający
wskazał, a które to miały decydować o konieczności unieważnienia przetargu były obecna
skal
a pandemii oraz coraz wyższa inflacja, zmuszające zamawiającego do poszukiwania
oszczędności.
Powyższa argumentacja nie zasługuje na aprobatę przede wszystkim z tego powodu,
że aby można było mówić o podstawie unieważnienia postępowania, o której stanowi przepis
art. 255 pkt 5 ustawy Pzp, zamawiający musi wykazać w pierwszej kolejności, że zmiana
o
koliczności faktycznie wystąpiła i wynika ona z okoliczności obiektywnych, a po drugie, iż
jest to faktycznie zmiana istotna, czyli na tyle znacząca, że zarówno prowadzenie
postępowania, jak też wykonanie zamówienia nie leży już w interesie publicznym.
Ty
mczasem, co wynika z treści informacji zamieszczonej na stronie internetowej
zamawiającego (dowód odwołującego: wydruk ze strony internetowej COZL) jest on
największym szpitalem onkologicznym na Lubelszczyźnie, realizuje świadczenia zdrowotne
w szerokim z
akresie, dodatkowo prowadząc też działalność naukowo-badawczą. Nie ulega
wątpliwości, że tak szeroki zakres prowadzonej działalności wymusza korzystanie z pomocy
prawnej w szerokim zakresie
. Jednocześnie z uwagi na szeroki zakres działalności COZL,
świadczący taką pomoc radcowie prawni czy adwokaci muszą także posiadać
specjalistyczną wiedzę w zakresie, w jakim zamawiający tego wymaga. Dodatkowo należy
zauważyć,
że zamawiający nie planuje w jakimkolwiek stopniu swoją działalność ograniczyć
a w konsekwencj
i, że jego zapotrzebowanie na świadczenie na jego rzecz usług prawnych
ulegnie zmniejszeniu. Twierdzi jedynie, że potrzeby takie będzie ograniczał, nie wykluczając
jednak, że jeśli taka konieczność zajdzie - będzie doraźnie korzystał z usług innych
prawnik
ów, niż zatrudniony przez niego na etacie radca prawny.
Zgodzić należy się z odwołującym, że w okolicznościach niniejszej sprawy nie można
mówić o tym, że zaszła jakakolwiek zmiana okoliczności, która uprawniałaby zamawiającego
do podjęcia decyzji o unieważnieniu postępowania. Zamawiający nie ograniczył w żaden
sposób swojej działalności, nie zmniejszyły się zatem jego potrzeby w zakresie konieczności
świadczenia usług prawnych. Z kolei jak wynika z treści pkt XIX SWZ zamawiający
wszczynając postępowanie przewidział, że aby zapewnić obsługę prawną niezbędny będzie
pięcioosobowy zespół radców prawnych/ adwokatów, którzy będą do dyspozycji
zamawiającego we wszystkie dni robocze. Dodatkowo jeden z nich miał pełnić dyżur
telefoniczny w godz. 7
na potrzeby Dyrektora COZL. Z pewnością nie jest zatem
możliwe, aby zamawiający tak zredukował swoje potrzeby w zakresie niezbędnej obsługi
prawnej, aby jedna osoba zatrudniona na etacie, była w stanie zapewnić taką obsługę nawet
na minimalnym poziomie. T
wierdzenia w tym zakresie Izba uznała za gołosłowne, tym
bardziej, że zamawiający nie wskazał z jakiego zakresu zamawianych w postepowaniu usług
zamierza zrezygnować, a dodatkowo też nie wykluczył sytuacji, że z dodatkowej pomocy
prawnej będzie jednak korzystał.
Ponadto, zamawiający wskazywał na zmniejszone możliwości finansowe i
konieczność przesunięcia środków przeznaczonych na obsługę prawną zamawiającego na
finansowanie innych zadań, związanych z koniecznością reagowania na zdarzenia
epidemiczne. W tym
zakresie Izba stwierdziła, że zamawiający nie wykazał, aby dokonanie
takich przesunięć było w chwili obecnej konieczne. Zamawiający nie przedłożył żadnych
dowodów na okoliczność, że w jego budżecie brak jest środków finansowych, które będzie
mógł przeznaczyć na obsługę prawną. Jak wynika z kolei z dowodów złożonych przez
odwołującego
na
rozprawie
w kolejnych
planach postępowań, publikowanych przez zamawiającego w Biuletynie
Zamówień Publicznych, konsekwentnie przewiduje on kwotę 700 000,00 zł. na świadczenie
usług prawnych we wszystkich dziedzinach działalności COZL (dowód odwołującego: BZP
z 22 listopada 2021 r. nr 2021/BZP 00002525/21/P; BZP z 16 grudnia 2021 r. nr 2021/BZP
00002525/22/P).
Dowodzi to, że pomimo konieczności ponoszenia innych wydatków,
z
wiązanych z bieżącą działalnością, zabezpieczona została w dalszym ciągu kwota
na obsługę prawną zamawiającego w wymiarze ustalonym na poziomie, kiedy postępowanie
to zostało wszczęte. Z kolei gdyby sytuacja zamawiającego była tak trudna, jak twierdzi,
po
djąłby decyzję o przesunięciu przedmiotowych środków na cele bieżącej działalności.
Ponadto jak trafnie zauważył odwołujący w tym samym czasie, kiedy zamawiający
decyduje się na rezygnację z usług prawnych, rozstrzyga inne postępowanie pn. „Usługi
doradzt
wa w zakresie prawidłowego funkcjonowania podmiotu leczniczego” (dowód
odwołującego: zaproszenie do złożenia oferty; raport wyboru oferty), wydatkując na ten cel
kwotę 72 tys. zł. netto. Świadczy to bezsprzecznie o tym, że kondycja finansowa
zamawiającego nie zmusza go do rezygnowania z innych usług doradczych. Wprawdzie
zgodzić należy się z zamawiającym, że to do niego należy ocena, jakie usługi są mu
niezbędne i to on ustala priorytety w tym zakresie, pamiętać musi jednak, że w pierwszej
kolejności zarezerwować musi środki na realizację tych zamówień, które zaplanował
wcześniej i są aktualnie w toku. Musi mieć bowiem na uwadze, że unieważnienie
postępowania może mieć miejsce jedynie w okolicznościach przewidzianych przepisami
ustawy Pzp.
Zamawiający, powołując się na przesłankę wymienioną w art. 255 pkt 6 ustawy Pzp,
musi również pamiętać, że unieważnienie postępowania może mieć miejsce jedynie
w przypadku, gdy zdarzeń będących podstawą podjęcia decyzji o unieważnieniu
postępowania nie dało się w żaden sposób przewidzieć, czy też spodziewać się że takie
zdarzenie zajdzie, w momencie ogłaszania przetargu. Jeżeli możliwym było przewidzenie
wystąpienia takiej okoliczności to wówczas zamawiający nie może powoływać się na te
podstawy.
W okolicznościach niniejszej sprawy zamawiający wskazał na dwa takie zdarzenia.
Pierwsze z nich
to aktualna skala pandemii oraz zaraźliwość wirusa w wariancie Omikron,
co powoduje konieczność przeznaczenia dodatkowych środków na walkę z pandemią.
Argument
taki nie może znaleźć aprobaty z tego powodu, że w chwili wszczęcia
postępowania zamawiający miał wiedzę, że na terenie Rzeczypospolitej Polskiej ogłoszony
został z dniem 20 marca 2020 r. stan epidemii i trwa on do dziś. Nie ulega wątpliwości, że
nikt nie
jest w stanie przewidzieć w chwili obecnej ani rozwoju samej epidemii, ani też
kolejnych wariantów wirusa a co za tym idzie w jakim stopniu dotknie to służbę zdrowia, a w
konsekwencji też budżetu szpitala. W kontekście jednak możliwości zastosowania
cytow
anego przepisu pamiętać należy, że aby zamawiający mógł powołać się na omawianą
przesłankę unieważnienia postępowania musi udowodnić, że w momencie wszczęcia
postępowania nie można było przy zachowaniu odpowiedniej staranności przewidzieć, iż
nastąpi
istotna
zmienia
okoliczności,
w wyniku której kontynuowanie postępowania i udzielenie zamówienia publicznego nie
będzie leżało w interesie publicznym. Oznacza to, że dla postępowań wszczętych po dniu
wejścia
w życie w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia
epidemicznego, unieważnienie postępowania w oparciu o przywołaną przez zamawiającego
przesłankę jest nieuprawnione, chyba że zajdą inne dodatkowe okoliczności. Z inną sytuacją
mieliśmy bowiem do czynienia dwa lata temu, kiedy nikt nie był przygotowany na zdarzenia,
z którymi mieliśmy do czynienia. Już jednak fakt, że będą miały miejsce kolejne fale
epidemii, było możliwe do przewidzenia i zamawiający jako jednostka, która musiała
wcześniej planować wydatki na zakup potrzebnych środków - takie doświadczenia miała.
Zamawiający nie wykazał również, że z uwagi na skalę pandemii zmuszony był
realizować dodatkowe zakupy, ponad te planowane przez niego wcześniej tj. w okresie
wszcz
ęcia postępowania na świadczenie usług prawnych i, że skala tych zakupów jest tak
duża, że konieczne stało się ograniczenie innych wydatków. Z kolei jak wykazał odwołujący
aktualnie prowadzone są przez zamawiającego trzy postępowania, których przedmiot
zwi
ązany jest z dokonywaniem zakupów związanych z koniecznością reagowania
na występujące zdarzenia epidemiczne (wydruk z Platformy zakupowej z dnia 6 lutego
2022 r.). Wszystkie one były jednak przez zamawiającego wcześniej zaplanowane (dowód
odwołującego: Plan postępowań zamieszczony przez zamawiającego w BZP w dniu
13 października 2021 r. nr 2021/BZP 00002525/20/P). Zamawiający na okoliczności
przeciwne nie przedłożył żadnych dowodów, stąd nie sposób jest stwierdzić, że skala
zakupów związanych z panującą sytuacją epidemiczną wzrosła w tak znaczący sposób, że
konieczne jest przeznaczenie na ten cel dodatkowych środków.
Z kolei co do podnoszonej przez zamawiającego okoliczności związanej ze znacznym
wzrostem inflacji oraz braku adekwatnej zmiany przez NFZ w
wycenie świadczeń
medycznych, należy stwierdzić, że okoliczność ta sama w sobie, nie może stać się
przesłanką uprawniającą zamawiającego do podjęcia decyzji o unieważnieniu postępowania.
Faktem jest, że w ostatnim okresie znacznie wzrosły ceny niektórych towarów i usług i
prognozowany jest ich dalszy wzrost. Stwierdzić jednak należy, że okoliczność ta była
zamawiającemu znana już wcześniej, niż w dacie kiedy podejmował on decyzję o
unieważnieniu
postępowania.
Już nawet z treści złożonych przez niego dowodów w postaci „Informacji dotyczącej
zakupów środków ochrony osobistej i dezynfekcji przez COZL w trakcie pandemii SARS
CoV-2
w okresie 1.07.2021 r.
– 31.01.2022 r. wynika, że już w poszczególnych miesiącach
w
IV kwartale odnotowano znaczący wzrost wydatków z tego tytułu, a pomimo tego
zamawiający dopiero w styczniu 2022 r. podjął decyzję o unieważnieniu postępowania. Z
kolei od
nosząc się do dowodu w postaci „Informacji o zmianie cen paliwa gazowego oraz
zmianie stawki VAT na dostawy energii cieplnej z 17 stycznia 2022 r. oraz 4 lutego 2022 r.”,
za pomocą którego zamawiający zamierzał wykazać, że koszty prowadzonej przez niego
dz
iałalności
w związku ze wzrostem cen gazu uległy znacznemu podwyższeniu, również należy wskazać,
że informacje na ten temat pojawiły się już znacznie wcześniej, niż zamawiający zdecydował
się postępowanie to unieważnić. Z kolei co do dowodu zamawiającego wskazującego
na
konieczność renegocjacji zawartych aktualnie z COZL umów to trudno stwierdzić, bez
znajomości konkretnych ich postanowień, czy roszczenia takie są zasadne i mają oparcie
w postanowieniach kontraktowych. W końcu też, nawet jeśli takie negocjacje zostaną podjęte
z poszczególnymi dostawcami i usługodawcami, to z jakimi dodatkowymi wydatkami dla
zamawiającego będzie się to wiązało. Sam zamawiający w piśmie z 4 lutego 2022 r.
kierowanym do Dyrektora COZL stwierdza, że skala tego zjawiska jest trudna do
oszacowania a tym samym przyznaje, że raczej mamy do czynienia z zagrożeniami
wynikającymi
z konieczności renegocjacji kontraktów, niż ze stwierdzonym skutkiem w postaci
konieczności przeznaczenia dodatkowej, określonej kwoty, na pokrycie zobowiązań
wynikających z umów.
W końcu nie sposób też zgodzić się z twierdzeniem zamawiającego, zawartym
w piśmie z 20 stycznia 2022 r. informującym o unieważnieniu postępowania, że jego decyzja
związana jest z wystąpieniem interesu publicznego. Interes ten zamawiający postrzega w
tym, że przeznaczy środki, które wcześniej zaplanował na świadczenie usług prawnych, na
zakup potrzebnych dostaw i usług związanych z koniecznością walki z epidemią.
Wprawdzie pojęcie „interesu publicznego” nie zostało zdefiniowane w przepisach
ustawy Pzp, to próbę taką podjął Trybunał Konstytucyjny, m.in. w wyroku K 13/07, w którym
wskazał, że „interes publiczny jest pojęciem niedookreślonym, którego funkcja w stosowaniu
prawa sprowadza się do wyposażenia decydującego w możliwości reagowania na sytuacje
faktyczne doniosłe prawnie, społecznie i gospodarczo, niemieszczące się w ramach oceny
typowych jednostkowych stanów faktycznych”, prowadzącym do „elastycznego i słusznego
rozstrzygania spraw”. Z taką sytuacją będziemy mieli zatem do czynienia jeśli na skutek
nadzwyczajnych okoliczności, już po wyborze najkorzystniejszej oferty, realizacja danego
zamówienia byłaby niecelowa lub w skrajnych wypadkach wiązałaby się z wyrządzeniem
szkody w mieniu publicznym.
Nie ulega wątpliwości, że z taką sytuacją nie mamy do
czynienia w tym przypadku. Zamawiający nie wykazał, że możliwe jest i w jakim stopniu
ograniczenie zakresu usług prawnych, które będą musiały być świadczone na jego rzecz.
Sam też przyznaje, że jeden radca prawny pracujący na etacie może nie podołać wszystkim
obowiązkom i będzie musiał doraźnie korzystać z usług prawnych, przy czym na dzień
dzisiejszy nie jest znany zakres tych usług, a co za tym idzie również wysokość środków
finansowych,
które będzie musiał na ten cel przeznaczyć. Może zatem okazać się,
że zatrudnienie odwołującego, który będzie mu świadczył usługi w pełnym zakresie, za
kwotę określoną w ofercie, będzie dla zamawiającego korzystniejsze ekonomicznie.
W konsekwencji, Izba doszła do przekonania, że zamawiający podejmując decyzję
o unieważnieniu postępowania nie wykazał, że wyczerpane zostały przesłanki z art. 255 pkt
5 ustawy Pzp. Nie sposób jest stwierdzić, że doszło do takiej istotnej zmiany okoliczności
faktycznych, które mają decydujące znaczenie dla możliwości realizacji umowy o
zamówienie publiczne. Pamiętać należy bowiem, że zmiana istotna to jedynie taka zmiana,
która faktycznie uniemożliwia realizację zamówienia według przyjętych dotychczas założeń.
Tymczasem
w okolicznościach niniejszej sprawy nie sposób uznać, że takie wystąpiły. Zamawiający
nie wykazał również istnienia interesu publicznego, który byłby na tyle ważny i znaczący,
że konieczne stało się ograniczenie uprawnienia wykonawcy, który oczekuje zawarcia
umowy w wyniku przeprowadzonego postępowania.
W świetle powyższego orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie
art. 575 ustawy Pzp
oraz §7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu
od odwołania (Dz. U. poz. 2437).
Przewodniczący: ……………………….