Sygn. akt: KIO 221/22
WYROK
z 11 lutego 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie 10 lutego 2022
roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Kr
ajowej Izby Odwoławczej 27 stycznia 2022 roku przez odwołującego -
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Eurotab Sp. z o.o.
z siedzibą w Skarbimierzycach i Bendra Lietuvos ir Vokietijos įmonė uždaroji akcinė
bendrovė "Baltic Sign" (Litewsko-niemieckie przedsiębiorstwo zamknięta spółka akcyjna
„Baltic Sign”) z siedzibą w Kownie, w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Miasto Stołeczne Warszawa, przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: INWEN P. Ć., M. K., M. S. sp. j. z siedzibą w Piastowie, P.P.U.H.
NAT-
POL spółka jawna S. J. i Wspólnicy z siedzibą w Legionowie, Wytwórnia Tablic Znak
sp. z o.o. z
siedzibą w Warszawie, Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe EM
spółka jawna E. R., D. R., M. W., K. W. z siedzibą w Warszawie zgłaszających przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. O
ddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego: wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia: Eurotab Sp. z o.o. z siedzibą w Skarbimierzycach i Bendra
Lietuvos ir Vokietijos įmonė uždaroji akcinė bendrovė "Baltic Sign" (Litewsko-niemieckie
przedsiębiorstwo zamknięta spółka akcyjna „Baltic Sign”) z siedzibą w Kownie i zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych 00/100), uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustaw
y z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(tekst jednolity Dz.U.2021 r., poz. 1129 ze zmianami) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..……………………………
Sygn. akt: KIO 221/22
U z a s a d n i e n i e
Miasto Stołeczne Warszawa (dalej: Zamawiający) prowadzi na podstawie przepisów ustawy
z
11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019, dalej: Pzp)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego
pn.
: „Dostawa tablic rejestracyjnych dla Urzędu m.st. Warszawy”, numer referencyjny:
ZP/AC/271/III 95/21
. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 8 września 2021 r.
w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2021/S 174-453279.
27 stycznia 2022 r.
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Eurotab
Sp. z o.o. z siedzibą w Skarbimierzycach i Bendra Lietuvos ir Vokietijos įmonė uždaroji
akcinė bendrovė "Baltic Sign" (Litewsko-niemieckie przedsiębiorstwo zamknięta spółka
akcyjna „Baltic Sign”) (dalej: Odwołujący), wnieśli odwołanie, w którym zaskarżyli niezgodne
z prze
pisami czynności i zaniechania Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie
następujących przepisów Pzp:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) Pzp w zw. z art. 112 ust. 1 Pzp przez niezgodne z Pzp
odrzucenie oferty Odwołującego z uwagi na fakt, że doświadczenie Odwołującego
wykazane i przedstawione w ramach umowy nr (1.4)-2-425 nie potwierdza
ło
spełniania warunku udziału w postępowaniu określonego w pkt. 12.2.2. SWZ
podczas,
gdy Zamawiający dokonał rozszerzającej wykładni tego warunku, w
szczególności przez zdefiniowanie zwrotu „w asortymencie nie mniejszym niż
objętym niniejszym postępowaniem” w sposób odmienny niż wynikało to z brzmienia
ww. warunku udziału oraz z treści wyroku KIO z 17 grudnia 2021 r. o sygn. akt: KlO
2. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) Pzp w zw. z art. 112 ust. 1 Pzp przez niezgodne
z Pzp
odrzucenie oferty Odwołującego z uwagi na fakt, że doświadczenie
Odwołującego wykazane i przedstawione w ramach umowy nr (1.4)-2-425 nie
potwierdza
ło spełniania warunku udziału w postępowaniu określonego w pkt. 12.2.2.
SWZ podczas, gdy zgodnie z literalnym brzmieniem ww. warunku oraz wyrokiem KIO
3474/21 Odwołujący na podstawie dokumentów przedstawionych 17 stycznia 2022 r.
potwierdził, wykazał i udowodnił spełnienie tego warunku,
3. art. 16 ust. 1 pkt 1-3 Pzp w zw. z art. 112 ust. 1 Pzp w zw. z art. 58 ust. 1 i 5 w zw.
z motywem (1) preambuły Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE
z
26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę
2004/18/WE (Dz.Urz.UE.L 2014 Nr 94, str. 65), dalej również: „Dyrektywy”, przez
dokonanie
przez Zamawiającego rozszerzającej wykładni warunku udziału
określonego w pkt. 12.2.2. SWZ, w sposób uniemożliwiający ubieganie się o
uzyskanie zamówienia wykonawcom, którzy zdobyli doświadczenie w innych krajach
członkowskich UE, polegającej na braku uznania doświadczenia nabytego przy
realizacji dostaw tablic rejestracyjnych wykonanych zgodnie z ustawami i aktami
wykonawczymi innych państw członkowskich UE (innymi niż Rozporządzenie
Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i
oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych (Dz. U. z 2017 r. poz.
2355 ze zm.)), co skutkowało bezpodstawnym, bezzasadnym i niezgodnym z Pzp
odrzuceniem oferty Odwołującego, a w konsekwencji naruszenie przepisów Pzp oraz
Dyrektywy
w zakresie uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców,
zasady proporcjonalności oraz zasada wzajemnego uznawania doświadczenia przy
dostawach realizowanych w innych krajach członkowskich UE.
4. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) Pzp przez niezgodne z Pzp
odrzucenie oferty Odwołującego
z uwagi na fakt,
że doświadczenie Odwołującego wykazane i przedstawione w
ramach umowy nr (1.4)-2-425 z 19 kwietnia 2017 r. nie potwierdza
ło spełniania
warunku z
pkt. 12.2.2. SWZ podczas, gdy Zamawiający w treści ww. warunku udziału
nie określił materiału z jakiego mają być wykonane tablice, ani nie wymagał aby
zamówienie powołane na spełnienie warunku udziału w postępowaniu dotyczyło
kontraktu na jednoczesne wykonanie dostawy tablic rejestracyjnych zwyczajnych,
indywidualnych, zabytkowych i tymczasowych,
5. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) i pkt 3 w zw. z art. 117 ust. 3 Pzp przez niezgodne z Pzp
odrzucenie oferty Odwołującego z uwagi na fakt, że Odwołujący nie spełniał warunku
udziału w postępowaniu, by przedmiot zamówienia w zakresie, w jakim obejmował
usługi, wykonał wykonawca posiadający wymagane przez Zamawiającego
doświadczenie, a co za tym idzie oferta jest była z Pzp, a w szczególności zakładała
podział zadań pomiędzy konsorcjantami sprzeczny z art. 117 ust. 3 Pzp podczas,
gdy przedmiot zamówienia w okolicznościach sprawy stanowiła dostawa tablic
rejestracyjnych, a dyspozycja art. 117 ust. 3 Pzp odnosi się do zamówień, których
główny przedmiot stanowią roboty budowlane lub usługi, co nie miało miejsca
w przedmiotowym p
ostępowaniu, w związku z czym w ofercie Odwołującego doszło
do zgodnego z przepisami Pzp
podziału zdań,
6. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) i pkt 3 w zw. z art. 117 ust. 3 Pzp przez niezgodne z Pzp
odrzucenie oferty Odwołującego z uwagi na fakt, że nie spełniał on warunku udziału
w postępowaniu, by przedmiot zamówienia w zakresie, w jakim obejmował usługi,
wykonał wykonawca posiadający wymagane przez Zamawiającego doświadczenie,
a co za tym idzie oferta
była niezgodna z Pzp, a w szczególności zakładała podział
zadań pomiędzy konsorcjantami sprzeczny z art. 117 ust. 3 Pzp podczas,
gdy Zamawiający nie wymagał w SWZ aby usługi odbioru tablic i ich utylizacji,
mające charakter jedynie akcesoryjny i poboczny względem głównego przedmiotu
zamówienia na dostawę tablic, miały być realizowane przez tego z wykonawców
wspólnie ubiegających się o realizację zamówienia, na którego doświadczenie
powołało się konsorcjum, przez co w ofercie Odwołującego doszło do zgodnego z
przepisami Pzp
podziału zdań,
7. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) i pkt 3 w zw. z art. 117 ust. 3 Pzp przez niezgodne z Pzp
odrzucenie oferty Odwołującego z uwagi na fakt, że oferta Odwołującego była
niezgodna z Pzp, a w
szczególności zakładała podział zadań pomiędzy
konsorcjantami sprzeczny z art. 117 ust. 3 Pzp podczas, gdy podniesione przez
Zamawiającego okoliczności nie wskazywały na niezgodność oferty z Pzp,
8. art. 117 ust. 3 Pzp przez
jego błędną wykładnię polegająca na uznaniu, że
dyspozycja powyższego przepisu odnosi się do usług pobocznych, akcesoryjnych
świadczonych w ramach zamówień, których główny przedmiot stanowią dostawy,
podczas gdy art. 117 ust. 3 Pzp dotyczy
zamówień których główny przedmiot
stanowią roboty budowlane lub usługi, co nie miało miejsca w postępowaniu; ponadto
Zamawiający w dokumentacji postępowania nie rozszerzył dyspozycji powyższego
przepisu również na usługi akcesoryjne, poboczne względem głównego przedmiotu
zamówienia w postaci dostawy tablic rejestracyjnych,
9. art. 239 ust. 1 Pzp przez
poprzedzony wadliwą czynnością badania i oceny ofert oraz
wadliwą czynnością odrzucenia oferty Odwołującego, wybór jako najkorzystniejszej
w p
ostępowaniu oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia:
INWEN
P.
Ć.,
M.
K.,
M.
S.
Sp.
j.
z siedzib
ą w Piastowie, P.P.U.H. NAT-POL spółka jawna S. J. i Wspólnicy z siedzibą
w Legionowie, Wytwórnia Tablic Znak sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe EM spółka jawna E. R., D. R., M.
W., K. W.
z siedzibą w Warszawie (dalej: Przystępujący).
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności polegającej na wyborze oferty Przystępującego jako
najkorzystniejszej w p
ostępowaniu;
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego z postępowania,
dokonania ponownej czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty
Odwołującego oraz złożonych przez niego dokumentów podmiotowych,
dokonania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
Przedmiotem zamówienia była dostawa tablic rejestracyjnych dla Urzędu m.st. Warszawy.
Zamawiający w rozdziale 12 pkt 12.2.2. SWZ ustalił następujący warunek udziału
w p
ostępowaniu dotyczący doświadczenia:
„Za spełniających warunki udziału w postępowaniu Zamawiający uzna Wykonawców, którzy
wykażą, że: w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli
okres prowadzonej działalności jest krótszy, w tym okresie, należycie zrealizowali lub
realizują w ramach jednego kontraktu co najmniej jedną dostawę tablic rejestracyjnych, w
asortymencie nie mniejszym niż objętym niniejszym postępowaniem, obejmującą minimum
300 000 sztuk tablic, a także odbiór tablic wycofanych z użycia i ich utylizację. W przypadku
dostawy, która jest w trakcie realizacji, Wykonawca musi wykazać, że do dnia składania ofert
zrealizował dostawę minimum 300 000 sztuk tablic”.
Zamawiający nie doprecyzował treści warunku udziału w pozostałych postanowieniach
SWZ, dokum
entacji postępowania, jak również przy interpretacji warunku nie odnosił
się do postanowień innych ustaw czy aktów wykonawczych. Warunek udziału nie podlegał
również zmianie na podstawie wyjaśnień SWZ.
Zamawiający w treści SWZ, w odniesieniu do wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia Zamawiający nie przytoczył regulacji art. 117 ust. 3 Pzp, jak
również nie rozszerzył powyższej regulacji na dostawy stanowiące główny przedmiot
zamówienia, ani na usługi akcesoryjne, dodatkowe.
19 listopada
2021 r. Zamawiający dokonał wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej w po
stępowaniu. W toku badania i oceny oferty Zamawiający nie
kwestionował doświadczenia Odwołującego w zakresie zakresu dostaw zrealizowanych w
ramach umowy nr (1.4)-2-1067 z 18 grudnia
2017 r., w szczególności rodzajów tablic
dostarczanych na podstawie ww. umowy. 29 listopada 2021 r.
Przystępujący wniósł
odwołanie od czynności wyboru jak najkorzystniejszej oferty Odwołującego z 19 listopada
2021 r.
Wyrokiem z 17 grudnia 2021 r. o sygn. akt
KlO 3474/21 Izba nakazała m.in. unieważnienie
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, powtórzenie czynności badania i oceny ofert,
w tym wezwanie wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
Odwołującemu na podstawie art. 128 ust. 1 Pzp do uzupełnienia oświadczenia, o którym
mowa w art. 125 ust. 1 Pzp
oraz podmiotowych środków dowodowych w celu potwierdzenia
spełnienia warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w punkcie 12.2.2 specyfikacji
warunków zamówienia.
Wezwaniem z 10 stycznia
2022 r. Zamawiający poinformował o unieważnieniu czynności
wyboru najkorzystniejszej oferty z 19 listopada
2021 r. oraz zwrócił się z następującym
wezwaniem: „Powtarzając czynność badania i oceny ofert Zamawiający, na podstawie art.
128 ust. 1 ustawy wzywa Konsorcjum EUROTAB Sp. z o.o., Skarbimierzyce 16, 72-002
Dołuje, Bendra Lietuvos ir Vokietijos imone uždaroji akcine bendrove “BALTIC SIGN”
(Litewsko-
niemieckie przedsiębiorstwo zamknięta spółka akcyjna „BALTIC SIGN”), Taikos pr.
145B, Kowno, 51141 Kowno, Litwa do uzupełnienia oświadczeń JEDZ oraz podmiotowych
środków dowodowych, w celu potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu, o
którym mowa w pkt. 12.2.2 Specyfikacji Warunków Zamówienia”.
W odpowiedzi na wezwanie z 17 stycznia
2022 r. Odwołujący potwierdził, że: „w okresie
trwania umowy „BALTIC SIGN” dostarczała tablice rejestracyjne oraz odbierała zużyte
tablice i przeprowadzała ich utylizację. Na potwierdzenie tego Konsorcjum dołącza do
odpowiedzi Protokoły zdawczoodbiorcze z przekazania przez Przedsiębiorstwa
P
aństwowego „Regitra” Oddział w Kownie wobec Członka Konsorcjum – UAB „Baltic Sign”
złomu aluminiowego pociętych tablic rejestracyjnych pojazdów.
Ponadto, z ostrożności Konsorcjum w celu potwierdzenia spełnienia warunku udziału
w Postępowaniu określonego w postanowieniu 12.2.2. SWZ wskazuje, że w okresie 3 lat
przed upływem terminu składania ofert w Postępowaniu, członek Konsorcjum – „Baltic Sign”
zrealizował również umowę nr. (1.4)-2-425 z 19 kwietnia 2017 r., na podstawie której,
w okresie od 2 maja 201
7 r. do 26 marca 2020 r. dostarczył na rzecz Przedsiębiorstwa
Państwowego „REGITRA” 324 999 tymczasowych tablic rejestracyjnych. W ramach
ww. umowy dokonywała na rzecz ww. zamawiającego także odbioru zużytych tablic i ich
utylizacji
”.
Na potwierdzenie po
wyższego Odwołujący dołączył do odpowiedzi list referencyjny, kopię
umowy (1.4)-2-425 z 19 kwietnia
2017 r., Protokół uzgodnień z 30 marca 2020 r.,
potwierdzający wykonanie umowy nr (1.4)-2-425 z 19 kwietnia 2017 r. oraz uzupełniony
JEDZ Baltic Sign.
Mimo
powyższego uzupełnienia 21 stycznia 2022 r. Zamawiający poinformował o wyborze
jako najkorzystniejszej oferty
Przystępującego oraz o odrzuceniu oferty Odwołującego.
W uzasadnieniu
Zamawiający wskazał, że podstawą odrzucenia oferty był art. 226 ust. 1
pkt 2 lit. b) i pkt 3 Pzp
, w związku z art. 117 ust. 3 Pzp, a również na podstawie art. 226 ust.
1 pkt 2 lit. b) Pzp.
Zamawiający wskazał również, że ze złożonych przez Odwołującego w toku postępowania
oświadczeń wymaganych art. 117 ust. 4 ustawy wynikało, że usługi odbioru tablic
wycofanych z użycia i ich utylizacji wykonywać miał konsorcjant Eurotab Sp. z o.o., a
doświadczenie w tym zakresie zostało wykazane dla konsorcjanta Baltic Sign. Było to
sprzeczne
z ustawowym wymogiem by wykonywał je ten uczestnik konsorcjum, który
wykazuje wymagane doświadczenie w tym zakresie. Dlatego Zamawiający odrzucił ofertę na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz pkt 3 Pzp,
uznając, że Odwołujący nie spełnił
warunku udziału w postępowaniu, by przedmiot zamówienia w zakresie, w jakim obejmuje
usługi, wykonał wykonawca posiadający wymagane przez Zamawiającego doświadczenie.
Ponadto oferta Odwołującego zakładała podział zadań pomiędzy konsorcjantami sprzeczny
z art. 117 ust. 3 Pzp.
Zamawiający podniósł również, że Wykonawcy powinni wykazać się doświadczeniem
polegającym na zrealizowaniu lub realizowaniu - w ramach jednego kontraktu - dostaw tablic
rejestracyjnych w asortymencie nie m
niejszym niż objętym postępowaniem, tj. obejmującym
minimum dostawy tablic rejestracyjnych: zwyczajnych, indywidualnych, zabytkowych
i tymczasowych. Tymczasem z art. 1.1 umowy nr (1.4)-2-425 przekazanej przez
Odwołującego wynikało, że przedmiotem dostaw były jedynie tablice rejestracyjne
tymczasowe wykonane
z kartonu. w konsekwencji Zamawiający nie mógł uznać, że umowa
potwierdza
ła, że Baltic Sign zrealizował dostawy tablic rejestracyjnych w asortymencie nie
mniejszym niż objętym postępowaniem, co prowadziło do stwierdzenia, że nie wykazał
spełnienia warunku udziału w postępowaniu określonego w pkt. 12.2.2. SWZ.
W ocenie Odwołującego odrzucenie jego oferty było bezzasadne. Zamawiający w sposób
niezgodny z przepisami Pzp
dokonał rozszerzającej wykładni warunku udziału określonego
w pkt. 12.2.2. SWZ.
W treści warunku z pkt. 12.2.2. SWZ Zamawiający wymagał, aby ubiegający się o
zamówienie wykonawcy: „należycie zrealizowali lub realizują w ramach jednego kontraktu co
najmni
ej jedną dostawę tablic rejestracyjnych, w asortymencie nie mniejszym niż objętym
niniejszym postępowaniem, obejmującą minimum 300 000 sztuk tablic”. Treść tego warunku
wskaz
ywała, że Zamawiający nie określił rodzaju tablic jakie mają zostać dostarczone w
ramach przedmiotowego zamówienia (wskazując ogólnie na „dostawę tablic rejestracyjnych”)
w związku z czym przez asortyment nie mniejszym niż objętym niniejszym postępowaniem
należało rozumieć dostawę tablic rejestracyjnych w liczbie nie mniejszej niż 300 000 sztuk.
Powyższą interpretację treści warunku udziału z pkt. 12.2.2. SWZ potwierdziła Krajowa Izba
Odwoławcza w uzasadnieniu wyroku z 17 grudnia 2021 r. sygn. akt KlO 3474/21: „Izba
wskazuje,
że rację miał Odwołujący, ze z treści rzeczonego warunku udziału w postępowaniu
wynikało, że dla jego spełnienia konieczne jest, aby w ramach jednego kontraktu (umowy)
wykonawca zrealizował lub nadal realizował co najmniej jedną dostawę tablic rejestracyjnych
obejmującą min. 300 000 sztuk tablic, a także odbiór tablic wycofanych z użycia
i ich uty
lizację”. Zamawiający niezasadnie utożsamił zwrot „w asortymencie nie mniejszym
niż objętym postępowaniem” z dostawą minimum: tablic zwyczajnych, indywidualnych,
zabytkowych i tymczasowych.
Nie
było podstaw do uznania, aby pierwotna treść warunku udziału odsyłała do innych
postanowień SWZ, a tym bardziej innych aktów prawnych nieobjętych dokumentacją
postępowania, jeżeli nie wynika to wprost z treści warunku. Poza postanowieniem pkt 12.2.2.
SWZ stanowiącym treść samego warunku udziału, asortyment nie został opisany
ani zdefiniowany w żadnym innym postanowieniu SWZ, w związku z czym należało
go interpretować na podstawie literalnego brzmienia samego warunku udziału. Zamawiający
nie mógł zatem oczekiwać, że treść warunku udziału i znaczenie asortymentu należałoby
intepretować na podstawie postanowienia 6.1 SWZ, które swoją drogą również nie rozróżnia
rodzajów tablic rejestracyjnych, wskazując jedynie że przedmiotem zamówienia jest dostawa
tablic rejestracyjnych.
Jeżeli Zamawiający chciał, aby w ramach warunku udziału wykazać
się doświadczeniem przy dostawie tablic zwyczajnych, indywidualnych, zabytkowych
i tymczasowych o
parametrach technicznych określonych w Rozporządzeniu w ramach
jednego kontraktu
, to powinien to jednoznacznie i precyzyjnie opisać w treści warunku.
T
reść warunku z pkt 12.2.2. SWZ nie nakazywała, aby tablice dostarczane w ramach
zamówienia objętego wykazywanym doświadczeniem były wykonane z konkretnego
materiału, ani nie odsyłała w tym zakresie pośrednio, czy bezpośrednio do przepisów
Roz
porządzenia.
Zamawiający naruszył również art. 16 ust. 1 pkt 1-3 Pzp w zw. z art. 112 ust. 1 Pzp
w zw. z art. 58 ust. 1 i 5 w zw. z motywem (1) preambuły Dyrektywy przez niezasadnie
rozszerzającą interpretację warunku udziału określonego w pkt 12.2.2. SWZ, a w
konsekwencji odrzucenie oferty Odwo
łującego. Zamawiający naruszył zatem podstawową
zasad
ę równego traktowania wykonawców, w szczególności dopuścił się dyskryminacji
wobec wykonawców mających siedzibę w innym państwie członkowskim UE oraz
legitymujących się doświadczeniem uzyskanym w innym państwie członkowskim UE.
Zamawiający w Zawiadomieniu o odrzuceniu z 21 stycznia 2021 r. wskazał, że warunek
udziału z pkt. 12.2.2 SWZ mógł być spełniony wyłącznie przez podmioty posiadające
doświadczenie
przy
dostawie
tablic
rejestracyjnych
o
parametrach
objętych
Rozporządzeniem, a więc aktem prawnym obowiązującym wyłącznie na terenie Polski. W
konsekwencji doświadczenie nabyte w ramach zamówienia polegającego na dostawach o
parametrach wynikających z aktów prawnych obowiązujących na terenie innych niż Polska
krajów członkowskich UE nie mogło potwierdzić spełnienia warunku udziału z pkt. 12.2.2
SWZ. W związku z powyższym Zamawiający dokonał takiej interpretacji warunku udziału z
pkt. 12.2.2. SWZ, która pozwala na spełnienie ww. warunku i uzyskanie przedmiotowego
zamówienia podmiotom posiadającym doświadczenie wyłącznie przy dostawach
realizowanych na terenie Polski i wyłącznie na zasadach wynikających z polskich przepisów
prawnych, wyłączając przy tym doświadczenie przy dostawach zrealizowanych w innych
krajach członkowskich UE i na podstawie aktów prawnych obowiązujących w tych krajach.
W konsekwencji doszło do naruszenia przepisów art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) Pzp w zw. z art.
112 ust. 1 Pzp, art. 16 ust. 1 pkt 1-3 Pzp w zw. z art. 112 ust. 1 Pzp w zw. z art. 58 ust. 1 i 5
w zw. z motywem (1) preambuły Dyrektywa, jak również powszechnie obowiązujących zasad
i swobód prawa UE.
Zamawiający dokonał również niezgodnej z przepisami Pzp czynności odrzucenia oferty
Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) i pkt 3 Pzp, w związku z art. 117 ust. 3
Pzp.
Zamawiający w treści SWZ ani dalszej dokumentacji postępowania nie sprecyzował wymogu
aby w przypadku wspólnego ubiegania się o realizację zamówienia, dostawa tablic
rejestracyjnych mogła być zrealizowana wyłącznie przez tego z członków konsorcjum, który
dysponuje doświadczeniem potwierdzającym spełnienie warunku udziału w pkt 12.2.2. SWZ.
Takiego wymogu Zamawiający nie sprecyzował również w zakresie usługi dodatkowej,
akcesoryjnej
względem głównego przedmiotu zamówienia na dostawy. Zamawiający w SWZ
wyraźnie określił, że główny przedmiotem zamówienia będzie dostawa tablic rejestracyjnych,
a nie dostawa tablic rejestracyjnych i usługi związane z odbiorem zużytych tablic i ich
utylizacją. Przedmiot zamówienia, zgodnie z nazwą postępowania, stanowiła dostawa tablic
rejestracyjnych dla Urzędu m.st. Warszawy. W związku z powyższym w okolicznościach
tego, konkretnego p
ostępowania nie należało uznawać, że usługi odbioru i utylizacji stały na
równi z dostawą tablic rejestracyjnych. Wręcz przeciwnie - stanowiły one czynności
akcesoryjne względem głównego przedmiotu zamówienia.
Jak wynika z treści wyroku KIO 3474/21, powyższe potwierdził sam Zamawiający (w ramach
odp
owiedzi na odwołanie z 9 grudnia 2022 r. dotyczącej ww. postępowania odwoławczego),
wskazując, że: „Niezależnie od powyższego, w kontekście twierdzeń zarzutu 2.,
Zamawiający podkreślał, że w postępowaniu zamówienie zostało w sposób wyraźny opisane
jako dostawa -
świadczy o tym już sama tylko nazwa nadana postępowaniu. Dostrzec
należy, że w przypadku dostaw, zgodnie z normami wpisanymi w przepisy art. 60 oraz 121
Pzp
, Zamawiający nie może żądać osobistego wykonania zamówienia, czy choćby
kluczowych jego zad
ań. Jednocześnie zauważyć należy, że przepis art. 117 ust. 3 Pzp,
zgodnie z jego literalnym brzmieniem, odnosi się jedynie do usług i robót budowalnych.
Dlatego też, Zamawiający przyjmując, że zamówienie objęte postępowaniem jest dostawą, a
przez to regulacja art. 117 ust. 3 Pzp
nie znajduje wobec niego zastosowania, uznał, że
wymagane zgodnie z art. 117 ust. 4 Pzp
oświadczenie oceniane być może przez niego
jedynie
w kontekście okoliczności, o których mowa w art. 117 ust. 2 Pzp (uprawnienia do
prowadzenia
określonej działalności gospodarczej lub zawodowej)”.
W związku z powyższym w okolicznościach sprawy nie było podstaw do uznania, aby
Zamawiający wymagał, aby usługi akcesoryjne i dodatkowe względem głównego przedmiotu
zamówienia na dostawy tablic rejestracyjnych miały być wykonywane przez tego członka
konsor
cjum, na którego doświadczenie powołuje się konsorcjum Odwołującego.
Tymczasem, Zamawiający niezgodnie z obowiązującymi przepisami Pzp oraz swoim
stanowiskiem wyrażonym w toku postępowania odwoławczego o sygn. akt: KlO 3474/21,
stwierdził, że oferta Odwołującego podlegała odrzuceniu z uwagi na fakt, że usługi
akcesoryjne, dodatkowe względem głównego przedmiotu zamówienia na dostawy miałyby
być wykonywane przez członka konsorcjum – Eurotab, który nie był tym członkiem
konsorcjum, który wykazał doświadczenie na spełnienie warunku udziału określonego w pkt.
12.2.2. SWZ. Zamawiający, sprzecznie ze swoim uprzednim stanowiskiem wskazał, że
„Pozostaje to w sprzeczności z ustawowym wymogiem by wykonywał je ten uczestnik
konsorcjum, który wykazuje wymagane doświadczenie w tym zakresie” podczas, gdy
powołany przez Zamawiającego przepis stanowiący podstawę odrzucenia nie miał
zastosowania
w okolicznościach sprawy.
Zamawiający w sprzeczności z obowiązującym przepisami Pzp, postanowieniami SWZ oraz
swoim pierwotnym st
anowiskiem uznał, że usługi akcesoryjne do przedmiotu zamówienia
mogły być świadczone wyłącznie przez członka konsorcjum Baltic Sign, a w konsekwencji
niezasadnie uznał ofertę Odwołującego za niezgodną z przepisami Pzp i ją odrzucił.
Do naruszenia art. 11
7 ust. 3 Pzp doszło również przez jego błędną wykładnie polegającą
na uznaniu,
że dyspozycja tego przepisu odnosiła się do usług pobocznych świadczonych
w ramach zamówień, których główny przedmiot stanowiły dostawy. Art. 117 ust. 3 Pzp
odnosi się do zamówień których główny przedmiot stanowią roboty budowlane lub usługi, co
nie m
iało miejsca w tym postępowaniu, a Zamawiający w dokumentacji postępowania nie
rozszerzył dyspozycji powyższego przepisu również na usługi akcesoryjne względem
głównego przedmiotu zamówienia.
Zamawiający naruszył również art. art. 226 ust. 1 pkt 3 Pzp uznając, że podniesione
okoliczności odrzucenia świadczyły o niezgodności oferty z przepisami Pzp, gdy powyższa
podstawa odrzucenia odnosi
ła się do wystąpienia formalnych okoliczności niezgodności
oferty z Pzp
tj. złożenia dwóch ofert przez tego samego wykonawcę, czy złożenia oferty w
niezgodnej z przepisami formie.
8 lutego 2022
r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego oddalenie.
Uzasadniając swoje stanowisko Zamawiający wskazał m. in.:
W celu wykazania warunku udziału w postępowaniu z pkt 12.2.2 SWZ, Odwołujący w złożonych
pierwotnie Zamawiającemu dokumentach powołał się na realizację umowy z 18 grudnia 2017 r.
W wydanym 17 grudnia 2021 r. wyroku Izba p
rzesądziła, że Odwołujący „w ramach umowy nr
(1.4)-21067 z 18 grudnia 2017 r. nie w
ykonał odbioru zużytych tablic i przeprowadzenia ich
przekazania do utylizacji”, a tym samym „nie wykazał, że spełnił warunek udziału w
postępowaniu, o którym mowa w pkt 12.2.2 SWZ” (KIO 3474/21, s. 29). Mając na celu wykonanie
orzeczenia Izby, pismem z 10 stycznia 2022 r.
Zamawiający wezwał Odwołującego do
uzupełnienia oświadczeń JEDZ oraz podmiotowych środków dowodowych.
Wobec wątpliwości, co do rzeczywistego zakresu wezwania zgłoszonych przez Odwołującego
w piśmie z 12 stycznia 2022 r., Zamawiający pismem z 13 stycznia 2022 r. wyjaśnił, że zgodnie
z rozstrzygnięciem Izby, oczekiwał wskazania przez Odwołującego innego (niż pierwotnie
wskazany i oceniony negatywnie przez I
zbę) kontraktu spełniającego warunek opisany w pkt
12.2.2 SWZ.
W uzupełnionych dokumentach Odwołujący wskazał na umowę nr (1.4)-2-425 z 19 kwietnia
2017 r. zrealizowaną przez Baltic Sign. W celu wykazania spełniania warunku złożył kopię tej
umowy wraz z
kopią uzgodnień z 30 marca 2020 r., referencje z 14 stycznia 2022 r. oraz
odpowiednio JEDZ Baltic Sign
uzupełniony o wpis odnoszący się do tejże umowy.
Zamawiający zbadał przedstawione mu nowe dokumenty w kontekście postanowień SWZ i uznał,
że oferta Odwołującego powinna zostać odrzucona z uwagi na dwie okoliczności, tj.:
przyjęcie przez Odwołującego podziału zadań między konsorcjantami sprzecznego
z przepisami Pzp.
brak potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu – nie przedstawienie
dostaw
y, która swoim zakresem obejmowałaby „asortyment nie mniejszy niż objęty”
p
ostępowaniem.
Adresatami warunku z pkt 12.2.2 SWZ byli
wykonawcy, którzy zamierzali podjąć się wykonania
przedmiotu zamówienia opisanego w postępowaniu. Wykonawcy tacy znają specyfikę realizacji
tego szczególnego rodzaju zamówienia i wszelkie wymagania prawne, które wiążą się z jego
realizacją. W odniesieniu do takich profesjonalistów Zamawiający mógł oczekiwać, że już na
etapie analizy SWZ postępować będą z dochowaniem należytej staranności, adekwatnej do
zawodowego charakteru prowadzonej przez nich działalności. Staranność taka, w toku
postępowania o udzielenie zamówienia, przejawiać powinna się m.in. w szczegółowej analizie
udostępnionych przez Zamawiającego dokumentów zamówienia. W tym kontekście
niezrozumiałym dla Zamawiającego było twierdzenie Odwołującego, jakoby Zamawiający nie
mógł oczekiwać od wykonawcy, że ten będzie analizował całość treść dokumentacji (tak w pkt
I.10 uzasadnienia odwołania, str. 11). Odwołujący, formułując twierdzenia dotyczące zarzutów 1-
zdawał się nie zauważać pełnego kontekstu postępowania, w jakim sformułowany został
warunek z pkt 12.2.2.
W
ocenie Zamawiającego było oczywistym, że dostawa tablic, aby mogła zostać wskazana w
celu wykazania spe
łniania warunku z pkt 12.2.2 SWZ powinna charakteryzować się dwoma
elementami występującymi równolegle
winna obejmować asortyment (tablice o odpowiednich cechach) objęty postępowaniem,
polegać na dostawie co najmniej 300 tys. sztuk takich tablic.
Z twier
dzeń formułowanych przez Odwołującego wysnuć można było wniosek, że utożsamił
on te dwa elementy opisu warunku i z przekonania tego wywodzi
ł, że wystarczającym było
jedynie wykazanie się dostawą 300 tys. sztuk tablic. Idąc za tym tokiem rozumowania, należałoby
uznać, że użyta w opisie warunku fraza „w asortymencie nie mniejszym niż objętym niniejszym
postępowaniem” była de facto postanowieniem pustym, pozbawionym znaczenia materialnego.
Zamawiający nie zgodził się z taką wykładnią ww. postanowień SWZ.
Uw
zględniając znaczenie słowa „asortyment”, Zamawiający przyjął, że przez wyrażenie
„asortyment objęty Postępowaniem” rozumieć należało zestaw produktów objętych przedmiotem
zamówienia, tj. rodzaje, odmiany i wzory tablic rejestracyjnych, do dostarczania których
zobowiązują się wykonawcy w składanych Zamawiającemu ofertach. Potencjalny wykonawca
winien znać warunki produkcji tablic rejestracyjnych w Polsce i wiedzieć, jaki wachlarz rodzajów,
odmian i wzorów takich tablic potencjalnie zamawiać może Zamawiający, a już po choćby
pobieżnej lekturze SWZ powinien mieć pewność w tym zakresie. Dodatkowo z treści pkt 6.1 SWZ
winien on powziąć informację, że przedmiotem zamówienia nie są objęte tablice dyplomatyczne.
Zamawiający badając dokumenty i oświadczenia uzupełnione przez Odwołującego zweryfikował
je m.in. pod kątem tego, czy wykazywana dostawa obejmowała dostawę tablic różnych rodzajów,
odmian i wzo
rów tablic, a nadto, czy tablice dostarczone na podstawie wykazywanej umowy
wykonane były z aluminium. Tymczasem wykazana przez Odwołującego dostawa obejmowała
dostawę tablic tymczasowych wykonanych z tektury.
W zakresie zarzutów od 5 do 8 Zamawiający wskazał:
Izba w uzasadnieniu wyroku KIO 3474/21
nie rozstrzygnęła o materii zarzutów ogniskujących
wokół oceny doniosłości oświadczenia składanego w postępowaniu zgodnie z art. 117 ust. 4 Pzp.
Z
godnie z wnioskiem Zamawiającego sformułowanym w odpowiedzi na odwołanie, Izba uznała,
że w ustalonym w toku postępowania odwoławczego w sprawie KIO 3474/21 stanie rzeczy
zarzuty
te zostały postawione przedwcześnie. W ocenie Izby w rozpoznawanej sprawie
zaktualizowała się podstawa do wezwania Odwołującego do uzupełnienia dokumentów i
oświadczeń w trybie art. 128 ust. 1 Pzp. Oczywistym było, że postawione przedwcześnie zarzuty,
ni
e mogły zostać przez Izbę merytorycznie rozstrzygnięte i uznane za uwzględnione.
M
imo uznania powołanych zarzutów za przedwczesne, w uzasadnieniu orzeczenia Izba udzieliła
jednocześnie wytycznych co do dalszego możliwego toku postępowania w związku z oceną
oświadczeń składanych przez Odwołującego zgodnie z art. 117 ust. 4 Pzp. Izba wskazała,
że jedynie wykazanie się odpowiednim doświadczeniem odpowiadającym warunkowi z pkt 12.2.2
SWZ przez Eurotab, w kontekście już złożonych Zamawiającemu oświadczeń z art. 117 ust. 4
Pzp, pozwoliłoby Zamawiającemu uznać powołany warunek za należycie wykazany przez
Odwołującego.
Zamawiający w wezwaniu z 10 stycznia 2022 r. zalecił Odwołującemu analizę wytycznych z
wyroku KIO 3474/21
i ich uwzględnienie przy składaniu dokumentów w odpowiedzi na wezwanie.
Dodatkowo, w przypadku uzupełnienia oświadczeń JEDZ w sposób opisany w uzasadnieniu
orzeczenia Izby, zamawiający wezwał Odwołującego również do złożenia stosownego
oświadczenia z art. 117 ust. 4 Pzp. Odwołujący takiego oświadczenia nie złożył, a powołał
się na doświadczenie nabyte przez Baltic Sign.
Twierdzenia Odwołującego świadczyły o tym, że nie dostrzegł on, że brzmienie warunku
z pkt 12.2.2 SWZ odwoływało się nie tylko do dostawy tablic, ale również do usługi odbioru tablic
wycofanych z użycia i ich utylizacji. Zamawiający w postępowaniu KIO 3474/21 w złożonej
wówczas odpowiedzi na odwołanie zwrócił uwagę Izby na mogące się pojawić w wykładni
postanowień SWZ wątpliwości interpretacyjne, co do brzmienia warunku opisanego w pkt 12.2.2
SWZ w tym właśnie elemencie opisu wymaganego od wykonawców doświadczenia (wskazanie
na usługę odbioru tablic wycofanych z użycia i ich utylizacji). Dążąc do rozwiania ewentualnych
wątpliwości, które mogłyby pojawić się na etapie oceny doniosłości oświadczeń z art. 117 ust. 4
Pzp Zamawiający wniósł o ich rozstrzygnięcie przez skład orzekający. Izba w uzasadnieniu
wyroku wydanego w sprawie jednoznacznie przesądziła, że kontrakt, którego wykonaniem miał
wykazać się wykonawca winienem obejmować trzy elementy: dostawę tablic nowych (z
ostrożności należy tu wskazać przywołane powyżej spostrzeżenie, że przedmiotem wykładni Izby
nie była interpretacja warunku w zakresie frazy: „w asortymencie nie mniejszym niż objętym
niniejszym postępowaniem”), odbiór tablic wycofanych oraz ich utylizację. Co ważne, Izba
poczyniła przy tym spostrzeżenie, że sam Odwołujący w złożonym wraz z ofertą JEDZ potwierdził
takie właśnie rozumienie warunku udziału w postępowaniu (KIO 3474/21, s. 27).
W toku ponownego badania ofe
rt, w tym uzupełnionych przez Odwołującego dokumentów
i oświadczeń, Zamawiający uwzględnił wytyczne Izby przyjmując, że warunek doświadczenia
wyraźnie wskazał na konieczność wykazania się realizacją usługi odbioru tablic wycofanych oraz
ich utylizacją.
W
pisując w warunek z pkt 12.2.2 SWZ wymóg wykazania się doświadczeniem w realizacji usługi
odbioru tablic wyco
fanych oraz ich utylizacją Zamawiający przesądził, że ten element zdolności
zawodowej
był jedną ze zdolności wymaganych do realizacji przedmiotu zamówienia. Tym
samym, Zamawiający oceniając zdolność do realizacji przedmiotu zamówienia, powinien
weryfikować zdolność do wykonania powołanej usługi, a tym samym egzekwować od
konsorcjantów złożenie w tym kontekście oświadczenia z art. 117 ust. 4 (zgodnie z art. 117 ust. 3
Pzp, tj. w zakresie odnoszącym się do usług wpisanych w opis warunku) w celu przesądzenia, że
wykonawca wykazujący daną zdolność będzie realizować usługę, do której zdolność ta jest
wymagana w opisie warunku.
W kontekście regulacji art. 112 ust. 1, art. 116 ust. 1 i art. 117 ust. 3 i 4 Pzp nieważny był
procentowy udział określonych części zamówienia w całym jego przedmiocie – decydującym
było, czy Zamawiający wymagał w opisie warunku wykazania określonych zdolności potrzebnych
do wykon
ania określonych części. W przypadku postępowania w sprawie zamówienia na
dostawę (a takim niewątpliwie w dominującym zakresie było zamówienie objęte postępowaniem)
przedmiot zamówienia obejmował również wykonanie usługi, choćby mającej charakter służebny
dla realizacji dostawy, a Zamawiający wpisał do warunku wymóg wykazania się zdolnościami
niezbędnymi do wykonania takiej usługi, wówczas wykonawcy zobowiązani byli przedstawić
oświadczenie z art. 117 ust. 4 potwierdzające, że usługę wykona ten z konsorcjantów, który
wykaz
ał zdolności niezbędne do jej wykonania.
Zamawiający wskazał, że zarzut nr 9 jako prosta konsekwencja pozostałych zarzutów również
podlegał oddaleniu.
10 lutego 2022 r
Przystępujący złożył pismo procesowe, w którym ustosunkował się do zarzutów
odwołania. W swoim stanowisku Przystępujący zawarł argumentację zgodną z przedstawionym
wyżej stanowiskiem Zamawiającego.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności
treść SWZ, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron
i Przystępującego zawarte w odwołaniu i odpowiedzi na odwołanie a także wyrażone
ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp, tj. istnie
nie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:
1. dokumentacji
postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem SWZ wraz
z załącznikami,
oferty Odwołującego,
korespondencji między Zamawiającym, a Odwołującym prowadzonej po zapadnięciu
wyroku KIO 3474/21,
uzupełnionych przez Odwołującego podmiotowym środków dowodowych,
5. zawiadomienia z 21 stycznia 2022 r. o odrzuceniu
z postępowania oferty
Odwołującego.
Zgodnie z punktem 12.2.2 SWZ:
„Za spełniających warunki udziału w postępowaniu Zamawiający uzna Wykonawców, którzy
wykażą, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli
okres prowadzonej działalności jest krótszy, w tym okresie, należycie zrealizowali lub
realizują w ramach jednego kontraktu co najmniej jedną dostawę tablic rejestracyjnych, w
asortymencie nie mniejszym niż objętym niniejszym postępowaniem, obejmującą minimum
300 000 sztuk tablic, a także odbiór tablic wycofanych z użycia i ich utylizację.
W przypadku dostawy, która jest w trakcie realizacji, Wykonawca musi wykazać, że do dnia
składania ofert zrealizował dostawę minimum 300 000 sztuk tablic”.
Przedmiot zamówienia w postępowaniu określony został w punkcie 6.1 SWZ:
„Przedmiotem zamówienia są dostawy tablic rejestracyjnych (wszystkich rodzajów, odmian
i wzorów z wyłączeniem tablic dyplomatycznych, w kompletach i do stosowania w jednym
egzemplarzu) do Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m. st. Warszawy oraz
jego Delegatur w Dzielnicach.
W zakres czynności objętych niniejszym zamówieniem wchodzi również odbiór z Biura
Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m. st. Warszawy oraz jego Delegatur
w Dzielnicach tablic wycofanych z użycia i likwidacja tych tablic, oraz usuwanie nalepek z
tablic tymczasowych i czyszczenie tych tablic.
Wymagania techniczne (konstrukcyjne, materiałowe, technologiczne, jakościowe),
wzornictwo, kolorystyka, algorytm tworzenia numerów rejestracyjnych oraz inne warunki
jakie muszą spełniać tablice rejestracyjne, określone są w Rozporządzeniu Ministra
Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r.. w sprawie rejestracji i oznaczania
pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2355 ze zm.).
W wyroku KIO 3474/21 z 17 grudnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza nakazała
Zamawiającemu:
„unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, powtórzenie czynności badania
i oceny ofert, w tym wezwanie wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Eurotab Sp. z o.o. z siedzibą w Skarbimierzycach oraz Bendra Lietuvos
ir
Vokietijos įmonė uždaroji akcinė bendrovė „Baltic Sign” (Litewsko-niemieckie
przedsiębiorstwo zamknięta spółka akcyjna „Baltic Sign”) z siedzibą w Kownie (Litwa)
na
podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych do uzupełnienia
oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 z późn. zm.) oraz podmiotowych
środków dowodowych w celu potwierdzenia spełnienia warunku udziału w postępowaniu,
o którym mowa w punkcie 12.2.2 specyfikacji warunków zamówienia”.
W konsekwencji,
Zamawiający 10 stycznia 2022 r. poinformował o unieważnieniu czynności
w
yboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu, a także skierował do Odwołującego
następujące wezwanie:
„Powtarzając czynność badania i oceny ofert Zamawiający, na podstawie art. 128 ust. 1
ustawy wzywa Konsorcjum EUROTAB Sp. z o.o., Skarbimierzyce 16, 72-
002 Dołuje, Bendra
Lietuvos ir Vokietijos imone uždaroji akcine bendrove „BALTIC SIGN” (Litewsko-niemieckie
przedsiębiorstwo zamknięta spółka akcyjna „BALTIC SIGN”), Taikos pr. 145B, Kowno, 51141
Kowno, Litwa
do uzupełnienia oświadczeń JEDZ oraz podmiotowych środków dowodowych,
w celu potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa
w pkt. 12.2.2 Specyfikacji Warunków Zamówienia.
Jednocześnie Zamawiający, rekomendując uważną analizę całości orzeczenia KIO,
w szczególności rekomenduje analizę jednego z ostatnich jego akapitów, dotyczących
zarzutu podniesionego w odwołaniu, a uznanego za przedwczesny.
Zamawiający wzywa, w przypadku uzupełnienia oświadczeń JEDZ w sposób tam opisany,
o złożenie stosownego oświadczenia ww. Wykonawcy w trybie art. 117 ust. 4 ustawy”.
18 stycznia 2022 r. Odwołujący złożył wymagane dokumenty, za wyjątkiem oświadczenia
na podstawie art. 117 ust. 4 Pzp. Kluczowym
dokumentem była złożona wraz z
tłumaczeniem na język polski „Umowa w sprawie zamówienia publicznego na zakup tablic
rejestracyjnych nr (1.4)-2-425
” z 19 kwietnia 2017 r. Artykuł 1 pkt 1.1 tej umowy stanowił:
„Sprzedający zobowiązuje się dostarczyć i przekazać Kupującemu, na warunkach i zgodnie
z procedurą przewidzianą w niniejszej Umowie, tymczasowe tablice rejestracyjne typu V
3 formaty) z tektury bez naklejek hologramowych (część IV przedmiotu zakupu)
zamówione przez Kupującego zgodnie z faktyczną potrzebą. Maksymalna oczekiwana ilość
do zakupu
to około 250 000 sztuk (± 30%). Numery rejestracyjne z tektury zwane są dalej
numerami lub towarami
”.
Powyższa umowa dotyczyła jedynego zadania na realizację którego powołał się Odwołujący
na okoliczność wykazania spełniania warunku z punktu 12.2.2 SWZ.
21 stycznia 2022 r. Zamawiający poinformował o czynności ponownego wyboru
najkorzystniejszej oferty w postępowaniu oraz o odrzuceniu oferty Odwołującego.
W uzasadnieniu odrzucenia Zamawiający wskazał:
„Ze złożonych przez ww. Wykonawcę w toku postępowania oświadczeń wymaganych art.
117 ust. 4 ustawy wynika, że usługi w postaci odbioru tablic wycofanych z użycia i ich
utylizacji wykonywał będzie konsorcjant EUROTAB sp. z o.o., a doświadczenie w tym
zakresie zostało wykazane dla konsorcjanta BALTIC SIGN.
Pozo
staje to w sprzeczności z ustawowym wymogiem by wykonywał je ten uczestnik
konsorcjum, który wykazuje wymagane doświadczenie w tym zakresie (…).
Cele
m wykazania spełnienia warunku z pkt. 12.2.2. SWZ Wykonawcy powinni wykazać
się doświadczeniem polegającym na zrealizowaniu lub realizowaniu – w ramach jednego
kontraktu
– dostaw tablic rejestracyjnych w asortymencie nie mniejszym niż objętym
postępowaniem, tj. obejmującym minimum dostawy tablic rejestracyjnych: zwyczajnych,
indywidualnych, zabytkowych i tymcz
asowych. Asortyment został opisany w pkt. 6.1. SWZ
który wskazuje, że przedmiotem zamówienia są dostawy tablic rejestracyjnych (wszystkich
rodzajów, odmian i wzorów z wyłączeniem tablic dyplomatycznych) (…).
Należy zatem uznać, że przedmiot zamówienia obejmuje dostawę tablic rejestracyjnych:
zwyczajnych, indywidualnych, zabytkowych i tymczasowych.
Tymczasem z art. 1.1 umowy nr (1.4)-2-425 przekazanej
przez Wykonawcę wynika
jednoznacznie, że przedmiotem dostaw były jedynie tablice rejestracyjne tymczasowe
wykonane z kartonu.
W konsekwencji Zamawiający nie może uznać, że ww. umowa potwierdza, iż BALTIC SIGN
zrealizował dostawy tablic rejestracyjnych w asortymencie nie mniejszym niż objętym
niniejszym postępowaniem, co prowadzi do stwierdzenia, iż nie wykazał spełnienia warunku
udziału w postępowaniu określonego w pkt. 12.2.2. SWZ”.
Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Izby zasadne było odrzucenie oferty Odwołującego
z postępowania na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b Pzp, zgodnie z którym zamawiający
od
rzuca ofertę, jeżeli została złożona przez wykonawcę niespełniającego warunków udziału
w postępowaniu. Izba uznała, że ujęta w uzasadnieniu odrzuceniu oferty Odwołującego
wykładnia warunku udziału w postępowaniu z punktu 12.2.2 SWZ była prawidłowa. Co za
tym idzie Zamawiający zasadnie uznał, że obowiązkiem wykonawcy było wykazanie się
realizacją dostawy tablic rejestracyjnych: zwyczajnych, indywidualnych, zabytkowych i
tymczasowych
w łącznej liczbie 300 000 sztuk. Tymczasem Odwołujący wykazał, że
zrealizował jednie dostawę tablic tymczasowych. Fakt, że tablice powyższe były wykonane z
kartonu nie miał w ocenie Izby znaczenia w sprawie – w zakresie warunków udziału w
postępowaniu Zamawiający nigdzie w SWZ nie postawił jednoznacznego wymogu, co do
materiału z którego miały być wykonane tablice. Zamawiający nie wykluczył również
możliwości powołania się na realizację tablic poza Polską. Z tego względu Odwołujący miał
prawo powołać się na realizację kartonowych tablic tymczasowych, gdyż takie są zgodne z
odpowiednimi przepisami obowiązującymi na Litwie. Odwołujący nie wykazał jednak, by
zrealizował dostawę pozostałych rodzajów tablic rejestracyjnych, skutkiem czego nie
wykazał spełnienia warunku z punktu 12.2.2 SWZ.
W
konsekwencji oddaleniu podlegały wszystkie zarzuty odwołania. Zarzuty o numerach
od 1 do 4 dotyczyły odrzucenia oferty Odwołującego ze względu na niespełnienie przez
niego
warunków udziału w postępowaniu. Zarzuty o numerach od 5 do 8 oparte były na
twierdzeniu, o niezasadnym zastosowaniu przez
Zamawiającego art. 117 ust. 3 Pzp, zgodnie
z którym w odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych
lub doświadczenia wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mogą
polegać na zdolnościach tych z wykonawców, którzy wykonają roboty budowlane lub usługi,
do realizacji których te zdolności są wymagane. Biorąc pod uwagę, że Odwołujący w ogóle
nie spełnił warunków udziału w postępowaniu, to kwestia czy miał prawo powołać
się na doświadczenie konsorcjanta, który nie zadeklarował osobistego udziału w realizacji
przedmiotu zamówienia straciła znaczenia dla rozstrzygnięcia sporu. Izba wskazuje przy
tym, że częścią przedmiotu zamówienia jest usługa – odbiór i utylizacja tablic
rejestracyjnych.
W ocenie Izby Odwołujący nie miał racji twierdząc, że ta usługa miała charakter subsydiarny
wobec podstawowego elementu zadania, tj. dostawy tablic rejestracyjnych. Dostawa w
żaden sposób nie została przez Zamawiającego uzależniona od realizacji usługi, zatem
część dotycząca usługi stanowi element przedmiotu zamówienia, do którego Zamawiający
miał prawo zastosować dyspozycję art. 117 ust. 3 Pzp.
Konsekwencją powyższych ustaleń było również oddalenia zarzutu nr 9, jako zarzutu
wynikowego wobec zarzutów o numerach od 1 do 8.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ………............…………………..……………