Sygn. akt KIO 2294/22
Sygn. akt: KIO 2294/22
WYROK
z dnia 26
września 2022r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Renata Tubisz
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19
września 2022r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 września 2022 r. przez
odwołującego: P. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Copy.Net.pl P. S. ul.
Puławska 359, 02-801 Warszawa w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Centrum Obsługi Administracji Rządowej ul. Powsińska 69/71, 02-903 Warszawa
przy udziale
przystępującego: SUNTAR Sp. z o.o. ul. Boya Żeleńskiego 5B, 33-100
Tarnów, po stronie zamawiającego
orzeka
oddala odwołanie
2. kosztami
postępowania obciąża odwołującego: P. S. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Copy.Net.pl P. S. ul. Puławska 359, 02-801 Warszawa i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000,00 zł
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
P. S.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Copy.Net.pl P. S. ul.
Puławska 359, 02-801 Warszawa tytułem wpisu od odwołania
zasądza od odwołującego P. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod
fir
mą Copy.Net.pl P. S. ul. Puławska 359, 02-801 Warszawa na rzecz
przystępującego SUNTAR Sp. z o.o. ul. Boya Żeleńskiego 5B, 33-100 Tarnów
kwotę 3600,00 zł. (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem
wynagrodzenia
pełnomocnika przystępującego
Sygn. akt KIO 2294/22
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. 2021 r. poz. 1129 ze zm.)) na niniejszy wyrok – w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie
Przewodniczący: …….………………………………..
Sygn. akt KIO 2294/22
Uzasadnienie
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego na dostawę urządzeń biurowych dla Jednostek Administracji
Państwowej, nr postępowania 202704.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w
dniu 21.02.2022 r. pod numerem 2022/S 036-092301.
ODWOŁANIE
Odwołujący na podstawie art. 505 ust. 1 w zw. z art. 513 ust. 1 i 2 i art. 514 ustawy z dnia
11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2021 r. poz. 1129 ze zm.) dalej:
„Ustawa” wniósł odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego, tj.: czynności
wyboru oferty oraz zaniechania odrzucenia oferty Wykonawcy Suntar sp. z o. o. z siedzibą w
Tarnowie dalej: „Wykonawca Suntar” w części 3.
Il. Zamawiającemu zarzucił naruszenie:
art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 16 Ustawy przez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawcy
Suntar jako niezgodnej z warunkami zamówienia w części 3,
III.
Wskazując na powyższy zarzut wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie
Zamawiającemu odrzucenia oferty Wykonawcy Suntar w części 3, jako niezgodnej z
warunkami zamówienia,
IV.
W
niósł o zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrotu kosztów
postępowania odwoławczego.
V.
Odwołujący powołał się na interes we wniesieniu odwołania, ponieważ złożył ofertę
zgodną z wymaganiami SWZ oraz nie podlega wykluczeniu. W przypadku uwzględnienia
odwołania Odwołujący powołał się na szansę uzyskania zamówienia i zawarcie umowy z
Zamawiającym w celu realizacji zamówienia: Zamawiający dokonując oceny ofert błędnie
uznał, iż oferta Wykonawcy Suntar nie podlega odrzuceniu, podczas gdy jest to oferta
niezgodna z zapisami SWZ. W wyniku naruszenia przepisów przez Zamawiającego,
Odwołujący został postawiony w sytuacji konieczności konkurowania z innym Wykonawcą,
który złożył ofertę niezgodną z zapisami SWZ oferując jednocześnie w niektórych typach w
części 3 te same urządzenia co Odwołujący. Konsekwencją powyższego może być szkoda w
postaci utraty korzyści, jakie Odwołujący osiągnąłby realizując to zamówienie.
Sygn. akt KIO 2294/22
VI.
Działając na podstawie art. 534 ust. 1 w zw. z art. 531 Ustawy wniósł o dopuszczenie
i przeprowadzenie dowodu z następujących dokumentów:
a)
Specyfikacja Warunków Zamówienia wraz z załącznikiem nr 2 (specyfikacją
techniczną przedmiotu zamówienia),
b)
Oferta Wykonawcy Suntar,
c)
Informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej z dnia 25.08.2022 r,
d)
Korespondencja pomiędzy Wykonawcą Suntar a Zamawiającym,
e)
Dokument dostępny dla partnerów biznesowych producenta oferowanych urządzeń
„HP LaserJet Managed Flow MFP E72525, E72530, E72535, M72625, M72630 Service Cost
Data”
f)
Dokument dostępny dla partnerów biznesowych producenta oferowanych urządzeń
„HP LaserJet Managed Flow E82540, E82550, E82560 - Service Cost Data”
VII.
W oparciu o art. 515 ust. 1 lit
. a) Ustawy odwołanie wnosi się w terminie 10 dni od
dnia przekazania informacji o czynności Zamawiającego stanowiącej podstawę jego
wniesienia, jeżeli informacja została przekazana przy użyciu środków komunikacji
elektronicznej co oznacza, że termin do wniesienia odwołania został zachowany, bowiem
Zamawiający przekazał informację o wyborze ofert najkorzystniejszych w dniu 25.08.2022r. a
Odwołujący składa odwołanie w dniu 02.09.2022 r.
VII
l. Zgodnie z dyspozycją art. 514 ust. 2 Ustawy kopia odwołania została przesłana
Zamawiającemu, potwierdzenie nadania stanowi załącznik do odwołania.
IX.
Potwierdzenie dokonania opłaty od odwołania w kwocie 15.000,00 zł stanowi
załącznik do odwołania.
X.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 21.02.2022 r. pod numerem 2022/S 036-092301.
UZASADNIENIE
ODWOŁANIA
Zamawiający prowadzi postępowanie w celu zawarcia umowy ramowej na dostawę urządzeń
biurowych dla Jednostek Administracji Państwowej.
Umowa ramowa ma być zawarta z maksymalnie 5 Wykonawcami. W niniejszym
postępowaniu oferty złożyło 5 wykonawców.
Postępowanie składa się z 3 części:
Sygn. akt KIO 2294/22
część 1 dotyczy drukarek (w zakresie tej części Zamawiający wybrał oferty 4
Wykonawców),
część 2 dotyczy skanerów i drukarek etykiet (w zakresie tej części Zamawiający
wybrał oferty 2 Wykonawców),
część 3 dotyczy urządzeń wielofunkcyjnych (w zakresie tej części Zamawiający
wybrał oferty 4 Wykonawców),
W dniu 25.08.2022 r. Zamawiający opublikował informację o wyborze ofert
najkorzystniejszych.
Odwołujący nie zgadza się z wyborem oferty Wykonawcy Suntar w części 3, bowiem w
ocenie Odwołującego jest to oferta niekompletna i niezgodna z wymaganiami
Zamawiającego.
Zamawiający w części 3 w typie 7 (urządzenie wielofunkcyjne monochromatyczne A3)
wymagał dostarczenia urządzenia wraz z materiałami zapewniającymi wydrukowanie min.
400 000 stron. Wykonawca Suntar wskazał w swojej ofercie, że dostarczy urządzenie HP
E82560du wraz z czarnymi tonerami, zespołami obrazującymi oraz modułami do zbierania
tonera. Wykonawca ten nie zapewnił dostawy zespołu utrwalania (fusera) oraz pasa
transferowego, które również stanowią materiały eksploatacyjne niezbędne do wydrukowania
wskazanej przez Zamawiającego ilości stron.
Pas transferowy (transfer bel
t lub zespół transferu, nr katalogowy Z7Y85A) oraz zespół
utrwalania (
fuser lub fusing unit, nr katalogowy Z7Y76A) będące na wyposażeniu
standardowym oferowanego urządzenia posiadają wydajność zapewniającą wydruk
odpowiednio: pas transferowy 300 000 stron i zespół utrwalania 360 000 stron.
Zgodnie z dokumentacją postępowania Zamawiający wymagał podania informacji w zakresie
ilości dostarczanych materiałów eksploatacyjnych wraz z ich numerami katalogowymi i
wydajnością, a z przedstawionych informacji miało jasno wynikać, iż Wykonawca dostarczy
wraz z urządzeniami komplet materiałów eksploatacyjnych zapewniający wydrukowanie
wskazanej w Specyfikacji technicznej ilości stron i niezbędny do zapewnienia prawidłowego
drukowania, na który składa się odpowiednio do wymogów producenta każdego typu
urządzenia m.in. toner, bęben, pojemnik na zużyty toner lub inny materiał eksploatacyjny.
Zamawiający wezwał Wykonawcę Suntar do wyjaśnień m.in. w zakresie części 3 typ 7.
W odpowiedzi na powyższe Wykonawca Suntar złożył wyjaśnienia wskazujące, że jedynymi
materiałami eksploatacyjnymi, które należało zapewnić jest czarny toner, zespół obrazujący
Sygn. akt KIO 2294/22
oraz moduł do zbierania tonera. Wykonawca Suntar posiłkował się broszurą produktu
zawierającą jedynie podstawowe parametry i informacje na temat oferowanego modelu.
Wykonawca Suntar załączył do swoich wyjaśnień oświadczenie producenta potwierdzające,
że materiały wymienione w broszurze są materiałami eksploatacyjnymi. Producent w
załączonym oświadczeniu nie potwierdził jednak, że są to wszystkie materiały
eksploatacyjne.
Wykonawca Suntar, jako profesjona
lny podmiot działający w branży od lat oraz jako
autoryzowany partner producenta (podobnie jak Odwołujący) powinien wiedzieć, że zgodnie
z materiałami szczegółowymi udostępnionymi przez producenta autoryzowanym partnerom
zarówno pas transferowy - jak i zespół utrwalania stanowią materiały eksploatacyjne o
określonej żywotności i należy je cyklicznie wymieniać.
dowód: Dokument dostępny dla partnerów biznesowych producenta oferowanych urządzeń
„HP LaserJet Managed Flow E82540, E82550, E82560 - Service Cost Data"
W rozdziale 4, na stronie 9 wskazanego powyżej dokumentu „HP LaserJet Managed Flow
E82540, E82550, E82560 -
Service Cost Data", który dotyczy urządzenia E82560
zaoferowanego przez Wykonawcę Suntar - producent wyszczególnił żywotność materiałów
eksploat
acyjnych takich jak toner, zespół obrazujący, moduł do zbierania tonera (pojemnik
na zużyty toner), zespół utrwalania (fuser), pas transferowy, rolki.
Poniższe tabele stanowią fragmenty z dokumentów załączonych do niniejszego odwołania
„HP LaserJet Managed Flow E82540, E82550, E82560 - Service Cost Data" oraz „HP
LaserJet Managed Flow MFP E72525, E72530, E72535, M72625, M72630 - Service Cost
Data".
Tabela dotycząca materiałów eksploatacyjnych w modelu E82560 zaproponowanym przez
Wykonawcę Suntar wskazująca żywotność m.in. zespołu utrwalania i pasa transferowego.
Tabela 4-
2 Żywotność materiałów eksploatacyjnych: Wkłady z tonerem i inne
Tabela 4-
3 Żywotność materiałów eksploatacyjnych: Zespoły utrwalania
Tabela 4-
4 Żywotność materiałów eksploatacyjnych: Bęben, Developer i ITB/PTB
Tabela 4-
5 Żywotność materiałów eksploatacyjnych: Rolki
Tabela 4-
5 Żywotność materiałów eksploatacyjnych: Rolki (kontynuacja)
Tabela 4-
5 Żywotność materiałów eksploatacyjnych: Rolki
Sygn. akt KIO 2294/22
Odwołujący wskazuje, że w części 3 w typie 5 (urządzenie wielofunkcyjne
monochromatyczne A3) oraz w typie 9 (urządzenie wielofunkcyjne monochromatyczne A3 z
finisherem) Wykonawca Suntar wymienił zespół utrwalania (fuser) jako materiał
eksploatacyjny, którego to nie wymienił w typie 7, a który to stanowi część o określonej
żywotności.
Tabela dotycząca materiałów eksploatacyjnych w modelu E72530 zaproponowanym przez
Wykonawcę Suntar w typie 5 i 9.
Tabela 4-
2 Żywotność materiałów eksploatacyjnych: Wkłady z tonerem i inne
Tabela 4-
3 Żywotność materiałów eksploatacyjnych: Zespoły utrwalania
Tabela 4-
4 Żywotność materiałów eksploatacyjnych: Bęben, Developer i ITB/PTB
Tabela 4-5
Żywotność materiałów eksploatacyjnych: Rolki
Tabela 4-
5 Żywotność materiałów eksploatacyjnych: Rolki (kontynuacja)
Zarówno model E82560 oraz E72530, które zostały zaoferowane przez Wykonawcę Suntar
są urządzeniami formatu A3, w których zespól utrwalania jest materiałem eksploatacyjnym o
określonej żywotności. Niezrozumiałym jest więc uważanie przez tego Wykonawcę zespołu
utrwalania jako mat
eriału eksploatacyjnego w jednym urządzeniu, a w drugim już nie.
Porównując oferty złożone w niniejszym postępowaniu przez wszystkich Wykonawców
jednoznacznie można stwierdzić, że zespół utrwalania (fuser lub fusing unit) i pas
transferowy (inaczej transfer bel
t lub zespół transferu) są materiałami eksploatacyjnymi
wymienianymi przez wszystkich wykonawców.
Wykonawca Suntar w części 3 w typie 7 nie wymienił zespołu utrwalania (fusera) oraz pasa
transferowego, co oznac
za, że jego oferta jest niezgodna z SWZ. Oferta tego Wykonawcy
nie zapewni wydruku określonej przez Zamawiającego ilości stron.
Odrzucenie oferty może mieć miejsce wówczas, gdy oferta nie odpowiada w pełni
przedmiotowi zamówienia, nie zapewniając jego realizacji w całości zgodnie Z wymogami
Zamawiającego (wyrok z dnia 24 października 2008 r., KIO/UZP 1093/08), a tak właśnie
dzieje się w przypadku oferty złożonej przez Wykonawcę Suntar.
W wyroku z dnia 15.06.2021 r. Krajowa Izba Odwoławcza (KIO 1103/21) podkreśliła, że
odrzucenie oferty niespełniającej SWZ jest obowiązkiem, nie prawem Zamawiającego.
Ustawa narzuca obowiązek odrzucenia oferty Wykonawców, którzy zaoferowali przedmiot
zamówienia niezgodny z wymaganiami określonymi w SWZ - co do zakresu, ilości, jakości,
Sygn. akt KIO 2294/22
warunków realizacji, parametrów technicznych i innych elementów istotnych dla wykonania
przedmiotu zamówienia. Zastosowanie podstawy do odrzucenia jest możliwe, kiedy można
uchwycić na czym konkretnie taka niezgodność polega, zatem odrzuceniu podlega oferta,
której treść jest niezgodna z SWZ w sposób zasadniczy i nieusuwalny.
Ponadto kierując się jedną z nadrzędnych zasad prawa zamówień publicznych — zasadą
uczciwej konkurencji
— niedopuszczalna jest ocena oferty przez pryzmat oczekiwań
nieznajdujących odzwierciedlenia w zapisach SWZ, a SWZ wyraźnie wskazuje czego
oczekuje Zamawiający. W niniejszym postępowaniu w części 3, w typie 7 Zamawiający
oczekuje urządzenia wielofunkcyjnego wraz z materiałami zapewniającymi wydruk na
poziomie min. 400 000 str
on, co oznacza że w przypadku zaoferowania urządzenia HP
E82560du (tak jak w ofercie Wykonawcy Suntar) należy dostarczyć Zamawiającemu poza
tonerami, zespołami obrazującymi (bębnami) i modułami zbierania tonera jeszcze pas
transferowy oraz zespół utrwalania (fuser).
Brak dostarczenia przez Wykonawcę Suntar materiałów eksploatacyjnych w postaci zespołu
utrwalania i pasa transferowego stanowi istotną niezgodność z wymaganiami
Zamawiającego niepodlegającą poprawieniu, ani uzupełnieniu zwłaszcza, że Wykonawca
Suntar stoi na stanowisku, że pas transferowy w zaoferowanym modelu nie jest materiałem
eksploatacyjnym i nie zamierza go dostarczyć.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego na dostawę urządzeń biurowych dla jednostek administracji
p
aństwowej.
Odwołanie wniesiono na czynności i zaniechania zamawiającego takie jak wybór oferty oraz
zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy Suntar
to jest przystępującego w sprawie po
stronie zamawiającego (przystępujący).
Zamawiającemu zarzucono naruszenie: art. 226 ust. 1 pkt 5 (zamawiający odrzuca ofertę,
jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia) w zw. z art. 16 Ustawy (zarzut co do
zachowania uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców, przejrzystości i
Sygn. akt KIO 2294/22
proporcjonalności) przez zaniechanie odrzucenia oferty przystępującego jako niezgodnej z
warunkami zamówienia w części 3 (trzeciej) zamówienia.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie zamawiającemu odrzucenia
oferty
przystępującego w części 3, jako niezgodnej z warunkami zamówienia oraz o
zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego zwrotu kosztów postępowania
odwoławczego.
Część 3 dotyczy urządzeń wielofunkcyjnych i w zakresie tej części zamawiający wybrał
oferty 4 w
ykonawców. Przy czym umowa ramowa ma być zawarta z maksymalnie 5
w
ykonawcami. W niniejszym postępowaniu oferty złożyło 5 wykonawców.
Odwołujący nie zgadza się z wyborem oferty przystępującego w części 3, bowiem w ocenie
o
dwołującego jest to oferta niekompletna i niezgodna z wymaganiami zamawiającego.
Zarzut odwołującego zasadniczo sprowadza się do stwierdzenia, że oferta przystępującego
jest niekompletna co do materiałów eksploatacyjnych oferowanego urządzenia, co czyni ją
niezgodną z wymaganiami zamawiającego.
Odwołujący podkreśla, że zamawiający w części 3 w typie 7 (urządzenie wielofunkcyjne
monochromatyczne A3) wymagał dostarczenia urządzenia wraz z materiałami
zapewniającymi wydrukowanie min. 400 000 stron. Wykonawca wskazał w swojej ofercie, że
dostarczy urządzenie HP E82560du wraz z czarnymi tonerami, zespołami obrazującymi oraz
modułami do zbierania tonera. Wykonawca ten nie zapewnił dostawy zespołu utrwalania
(fusera) oraz pasa transferowego, które również stanowią materiały eksploatacyjne
niezbędne do wydrukowania wskazanej przez zamawiającego ilości stron.
Pas transferowy (transfer bełt lub zespół transferu, nr katalogowy Z7Y85A) oraz zespół
utrwalania (fuser lub fusing unit, nr katalogowy Z7Y76A) będące na wyposażeniu
standardowym oferowanego urządzenia posiadają wydajność zapewniającą wydruk
odpowiednio: pas transferowy 300 000 stron i zespół utrwalania 360 000 stron.
Zgodnie z dokumentacją postępowania zamawiający wymagał podania informacji w zakresie
ilości dostarczanych materiałów eksploatacyjnych wraz z ich numerami katalogowymi i
wydajno
ścią, a z przedstawionych informacji miało jasno wynikać, iż wykonawca dostarczy
wraz z urządzeniami komplet materiałów eksploatacyjnych zapewniający wydrukowanie
wskazanej w Specyfikacji technicznej ilości stron i niezbędny do zapewnienia prawidłowego
dru
kowania, na który składa się odpowiednio do wymogów producenta każdego typu
urządzenia m.in. toner, bęben, pojemnik na zużyty toner lub inny materiał eksploatacyjny.
Zamawiający wezwał przystępującego do wyjaśnień m.in. w zakresie części 3 typ 7.
Sygn. akt KIO 2294/22
W odpowie
dzi na powyższe przystępujący złożył wyjaśnienia wskazujące, że jedynymi
materiałami eksploatacyjnymi, które należało zapewnić jest czarny toner, zespół obrazujący
oraz moduł do zbierania tonera. Wykonawca przystępujący posiłkował się broszurą produktu
zaw
ierającą jedynie podstawowe parametry i informacje na temat oferowanego modelu.
Wykonawca
przystępujący załączył do swoich wyjaśnień oświadczenie producenta
potwierdzające, że materiały wymienione w broszurze są materiałami eksploatacyjnymi.
Producent w za
łączonym oświadczeniu nie potwierdził jednak, że są to wszystkie materiały
eksploatacyjne.
Wykonawca
przystępujący, jako profesjonalny podmiot działający w branży od lat oraz jako
autoryzowany partner producenta (podobnie jak Odwołujący) powinien wiedzieć, że zgodnie
z materiałami szczegółowymi udostępnionymi przez producenta autoryzowanym partnerom
zarówno pas transferowy - jak i zespół utrwalania stanowią materiały eksploatacyjne o
określonej żywotności i należy je cyklicznie wymieniać.
dowód: Dokument dostępny dla partnerów biznesowych producenta oferowanych urządzeń
„HP LaserJet Managed Flow E82540, E82550, E82560 - Service Cost Data"
W rozdziale 4, na stronie 9 wskazanego powyżej dokumentu „HP LaserJet Managed Flow
E82540, E82550, E82560 - Service Cost
Data", który dotyczy urządzenia E82560
zaoferowanego przez Wykonawcę Suntar - producent wyszczególnił żywotność materiałów
eksploatacyjnych takich jak toner, zespół obrazujący, moduł do zbierania tonera (pojemnik
na zużyty toner), zespół utrwalania (fuser), pas transferowy, rolki.
Odwołujący przedstawił tabele stanowiące fragmenty z dokumentów załączonych do
odwołania „HP LaserJet Managed Flow E82540, E82550, E82560 - Service Cost Data" oraz
„HP LaserJet Managed Flow MFP E72525, E72530, E72535, M72625, M72630 - Service
Cost Data".
Tabela dotycząca materiałów eksploatacyjnych w modelu E82560 zaproponowanym przez
Wykonawcę przystępujący wskazująca żywotność m.in. zespołu utrwalania i pasa
transferowego. Tabela 4-
2 Żywotność materiałów eksploatacyjnych: Wkłady z tonerem i inne
Tabela 4-
3 Żywotność materiałów eksploatacyjnych: Zespoły utrwalania Tabela 4-4
Żywotność materiałów eksploatacyjnych: Bęben, Developer i ITB/PTB Tabela 4-5 Żywotność
materiałów eksploatacyjnych: Rolki Tabela 4-5 Żywotność materiałów eksploatacyjnych:
Rolki (kontynuacja) Tabela 4-
5 Żywotność materiałów eksploatacyjnych: Rolki
Odwołujący wskazał, że w części 3 w typie 5 (urządzenie wielofunkcyjne monochromatyczne
A3) oraz w typie 9 (urządzenie wielofunkcyjne monochromatyczne A3 z finisherem)
Sygn. akt KIO 2294/22
Wykonawca
przystępujący wymienił zespół utrwalania (fuser) jako materiał eksploatacyjny,
którego to nie wymienił w typie 7, a który to stanowi część o określonej żywotności.
Zarówno model E82560 oraz E72530, które zostały zaoferowane przez Wykonawcę
przystępujący są urządzeniami formatu A3, w których zespól utrwalania jest materiałem
eksploatacyjnym o określonej żywotności. Niezrozumiałym jest więc uważanie przez tego
Wykonawc
ę zespołu utrwalania jako materiału eksploatacyjnego w jednym urządzeniu, a w
drugim już nie.
Porównując oferty złożone w niniejszym postępowaniu przez wszystkich wykonawców
jednoznacznie można stwierdzić, że zespół utrwalania (fuser lub fusing unit) i pas
transferowy
(inaczej transfer bełt lub zespół transferu) są materiałami eksploatacyjnymi
wymienianymi przez wszystkich wykonawców.
Wykonawca
przystępujący w części 3 w typie 7 nie wymienił zespołu utrwalania (fusera) oraz
pasa transferowego, co oznacza, że jego oferta jest niezgodna z SWZ. Oferta tego
Wykonawcy nie zapewni wydruku określonej przez Zamawiającego ilości stron.
Kwitując swoje stwierdzenia odwołujący wskazuje „W niniejszym postępowaniu w części 3, w
typie 7 Zamawiający oczekuje urządzenia wielofunkcyjnego wraz z materiałami
zapewniającymi wydruk na poziomie min. 400 000 stron, co oznacza, że w przypadku
zaoferowania urządzenia HP E82560du (tak jak w ofercie Wykonawcy przystępujący) należy
dostarczyć zamawiającemu poza tonerami, zespołami obrazującymi (bębnami) i modułami
zbierania tonera jeszcze pas transferowy oraz zespół utrwalania (fuser).
Takie jak powyżej są twierdzenia i dowody odwołania.
Natomiast zamawiający przed terminem rozprawy wystosował pismo z dnia 15 września
2022r. w którym uwzględnił w całości złożone trzy odwołania to jest w przedmiotowej sprawie
czyli o Sygn. akt KIO 2294/22 Copy.Net.pl P. S. oraz w sprawach o Sygn. akt KIO 2323/22
odwołanie złożone przez GALAXY Systemy Informatyczne Sp. z o.o., ul. Fabryczna 13/1, 65-
410 Zie
lona Góra dalej GALAXY oraz o Sygn. akt KIO 2326/22 SUNTAR Sp. z o.o., ul. Boya
Żeleńskiego 5B, 33-100 Tarnów dalej SUNTAR.
Zarządzeniem Prezesa Izby wszystkie trzy sprawy zostały połączone do rozpoznania (Sygn.
akt KIO 2294/22 Copy.Net.pl P. S. - przedmiotowa sprawa oraz Sygn. akt KIO 2323/22
odwołanie złożone przez GALAXY oraz o Sygn. akt KIO 2326/22 SUNTAR.
Przy czym należy nadmienić, że do każdego z trzech odwołań zgłosili się przystępujący po
stronie zamawiającego, jak i po stronie odwołującego Galaxy, w następujący sposób:
przy udziale:
Sygn. akt KIO 2294/22
A.
wykonawcy SUNTAR Sp. z o.o., ul. Boya Żeleńskiego 5B, 33-100 Tarnów,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO
2294/22 po stronie zamawiającego;
B. wykonawcy Copy.Net.pl P. S., ul.
Puławska 359, 02-801 Warszawa, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 2323/22 i KIO
2326/22 po stronie zamawiającego;
C. wykonawcy Intaris Sp. z o.o., ul. A. Mickiewicza 57, 01-
625 Warszawa, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 2323/22 i KIO
2326/22 po stronie zamawiającego;
D. wykonawcy GALAXY Systemy Informatyczne Sp. z o.o., ul. Fabryczna 13/1, 65-410
Zielona Góra, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn.
akt: KIO 2
326/22 po stronie odwołującego.
Na posiedzeniu stawili się przedstawiciele: GALAXY Systemy Informatyczne Sp. z o.o.,
SUNTAR Sp. z o.o.,
Natomiast nie stawili się przedstawiciele Copy.Net.pl P. S. oraz Intaris Sp. z o.o., prawidłowo
zawiadomieni o terminie.
Na posiedzeniu obecni przedstawiciele
stron i uczestnicy postępowania odwoławczego
potwierdzili znajomość oświadczenia zamawiającego z dnia 15.09.2022, którym
z
amawiający uwzględnił w całości wszystkie odwołania.
Na posiedzeniu obecni przedstawiciele str
on nie wnieśli zastrzeżeń co do skuteczności
przystąpień ani opozycji.
Izba na posiedzeniu postanowiła dopuścić do postępowania odwoławczego zgłaszających
przystąpienia.
Zamawiający nie wniósł zastrzeżeń formalnych co do skuteczności wniesionych odwołań.
I
zba również nie stwierdziła przesłanek do odrzucenia odwołań.
W związku z uwzględnieniem odwołań Izba kolejno zadała pytania przystępującym po
stronie zamawiającego co do wniesienia sprzeciwu na uwzględnienie odwołania przez
zamawiającego.
Przystępujący Suntar w sprawie o Sygn. akt KIO 2294/22 wniósł sprzeciw co do
uwzględnienia odwołania przez zamawiającego.
W sprawie o Sygn. akt KIO
2323/22 Przystępujący po stronie Zamawiającego Intaris sp. z
o.o. w Warszawie oraz p. P. S.
Copy.Net.pl w Warszawie prawidłowo zawiadomieni o
Sygn. akt KIO 2294/22
terminie nie stawili się. W tym stanie rzeczy Izba na posiedzeniu stwierdziła, że nie wnoszą
sprzeciwu wobec uwzględnienia odwołania.
W sprawie o Sygn. akt KIO
2326/22 Przystępujący po stronie Zamawiającego Intaris sp. z
o.o. w Warszawie oraz p. P. S.
Copy.Net.pl w Warszawie prawidłowo zawiadomieni o
terminie nie stawili się. W tym stanie rzeczy Izba na posiedzeniu stwierdziła, że nie wnoszą
sprzeciwu wobec uwzględnienia odwołania.
Na pytanie Izby w sprawie o Sygn. akt KIO 2294/22 Zamawi
ający, który uwzględnił
odwołanie oraz Przystępujący, który złożył sprzeciw oświadczają, że nie składają pism
procesowych oraz nie
składają dalszych wniosków dowodowych. Stanowiska w sprawie
przedstawią do protokołu.
Pełnomocnicy Zamawiającego oświadczają, że po wniesieniu odwołania dokonano ponownej
oceny i dokonując zapoznania się z argumentacją odwołań dokonano ponownego badania i
Zamawiający stwierdził, że trzeba w całości uwzględnić złożone odwołania.
Po zamknięciu posiedzenia Izba postanowiła
umorzyć postępowanie odwoławcze w sprawach o Sygn. akt KIO 2323/22 i Sygn. akt KIO
2326/22 i
ogłosić postanowienie w sprawie KIO 2323/22 i KIO 2326/22 w dniu 19.09.2022 r., w trybie
paragrafu 36 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie
regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań, to jest poprzez wywieszenie
sentencji postanowienia na tablicy ogłoszeń oraz zamieszczenie informacji o powyższym na
stronie internetowej
oraz
skierować odwołanie w sprawie o Sygn. akt 2294/22 do rozpoznania na rozprawie.
Na rozprawie stawający złożyli następującego oświadczenia:
W tym miejscu stawający oświadczają, iż w związku, iż w karcie akt we wszystkich sprawach
znajduje się informacja, że KIO rozpoznawało sprawy w przedmiotowym postępowaniu
oznaczone sygnaturami akt KIO 1743/22, 1772/22 i 1780/22 stawający wyjaśniają, że
również trzech odwołujących złożyło odwołania kwestionując rozstrzygnięcie zamawiającego
co do wyboru najkorzystniejszych ofert i z
amawiający potwierdza, że uwzględnił wówczas te
odwołania, unieważnił wybór najkorzystniejszych ofert i dokonał ponownego wyboru.
W tym miejscu radca prawny
przystępującego oświadcza, że sprawdził dokumentację i
wówczas odwołania złożyli Galaxy, Suntar i Intaris, natomiast P-n P. S./odwołujący nie
Sygn. akt KIO 2294/22
składał odwołania. Izba postanowiła dołączyć w poczet materiału dowodowego
dokumentacje wymienionych powyżej spraw.
Zamawiający również potwierdza, że były wydane postanowienia o umorzeniu postępowań w
związku z uwzględnieniem odwołań. Po czym prostują, że postanowienia o umorzeniu
postępowań zostały wydane w związku z cofnięciem odwołań.
Przedstawiciele zamawiającego oświadczyli, że wobec unieważnionego wyboru i
podniesionych zarzutów w poprzednich odwołaniach dokonali ponownego badania, korekty
wskutek dokonanych czynności nastąpiło postępowanie wyjaśniające w sprawie wobec
oferty złożonej przez wykonawcę Suntar. W dniu 06.05.2022r. wykonawca Suntar był
wez
wany, tu odczytuje pismo, odnośnie urządzenie wielofunkcyjne typ 7, żeby potwierdził
wyliczenie co do możliwości wydruku 414 000 stron A4. W dniu 12.05.2022r.zamawiający
otrzymał odpowiedź od Suntar. Z pisma wynika, że dostarczą dwie sztuki urządzeń po
000. Z treści pisma wynika, że przez dostarczenie dwóch urządzeń gwarantują wymóg
minimum 400 000.
Przystępujący złożył następujące oświadczenia. Przystępujący oświadcza, że składając
formularz oferto
wy i specyfikację techniczną wskazał wbrew twierdzeniu P-a Sójki materiały
eksploatacyjne. U
waża, że broszura produktowa, którą doręczył P-n P. S. jest to dokument
dostępny dla partnerów serwisowych, wskazuje na materiały serwisowe, a nie
eksploatacyjne. P
rzede wszystkim broszura dotyczy 3 urządzeń. Odczytując pismo
wezwanie z 06.05.2022r.
otrzymałem polecenie aby wyjaśnić czy gwarantuje moją ofertą
wydruk A4 w 414
000 egzemplarzy w związku z materiałami eksploatacyjnymi tj. zespół
utrwalania (tzw. fuser lu
b fusing unit) i pas transferowy. My otrzymując wezwanie
skontaktowaliśmy się z producentem HP i wyjaśnił nam, że pytania zamawiającego o
materiały eksploatacyjne nie są przedmiotem naszego produktu i wymienił jakie materiały
eksploatacyjne wskazane urządzenie ma dołączane. Producent stwierdził, że nie są
materiałami eksploatacyjnymi. W piśmie tym zamawiający powiedział, że urządzenie typ 7
HP LaserJet Manage MFP E82560DU nie ma materiałów eksploatacyjnych przewidzianych o
jakie pyta się Zamawiający i zagwarantował w tej odpowiedzi, że urządzenie jest zdolne do
wydruku 414
000 egzemplarzy, co myśmy też oświadczyli w ofercie, a specyfikacja
techniczna typ 7 urządzenie A3 str. 58. Natomiast w SWZ Zamawiający nie powiedział jakie
mają być materiały eksploatacyjne, tylko że mają być materiały eksploatacyjne. Ja chciałbym
tu przywołać w poczet materiału dowodowego inne oferty wykonawców jak wskazuje P. S.
ale na okoliczność, że inni producenci jeżeli chodzi o materiały eksploatacyjne wskazują inne
materiały niż pozostali producenci czyli zależy to od technologii producenta jaki materiał ma
Sygn. akt KIO 2294/22
być użyty, może być różny. Reasumując HP napisał, że jego urządzenie w materiałach
eksploatacyjnych nie przewiduje w ogóle fusera i pasa transferowego. Wnosi w poczet
materiału dowodowego o zaliczenie odpowiedzi z 12.05.2022.My odpowiadając napisaliśmy,
że zgodnie z odpowiedzią producenta takie materiały w tym typie 7 nie są przewidziane i
załączyliśmy na dowód zamawiającemu broszurę produktową wraz z oświadczeniem
producenta (dow
ód w aktach sprawy). Ja odnosząc się do dowodu P-a P. S., który załączony
został do jego odwołania, gdzie przywołał dwie broszury produktowe to przede wszystkim
zaznaczam, że te dwie broszury łącznie dotyczą 6 modeli urządzeń. Te dwie broszury
produktowe H
P dotyczą łącznie 8 urządzeń wielofunkcyjnych, w tym mających funkcje
drukowania i owszem są tam wymienione fuser i pas transferowy ale z tych broszur nie
wynika, do którego urządzenia te dwa wymieniane przez P. S. materiały eksploatacyjne są
przypisane. T
ę okoliczność potwierdza Zamawiający.
W ocenie radcy prawnego
przystępującego w związku z tym, że Zamawiający uwzględnił
odwołanie również wniesione przeciw ofercie P. S. to ten przepis wskazuje, że nie posiada
interesu bo stan w toku sprawy wskazuje na to
, że nie będzie wykonawcą. Przywołuje wyrok
Izby o Sygn. akt
KIO 1719/16 gdzie Izba stwierdziła brak interesu w uzyskaniu zamówienia w
związku z uwzględnieniem odwołania.
Izba na rozprawie
przyjmuje w poczet materiału dowodowego wskazane w odwołaniu
broszu
ry produktowe oraz SWZ, specyfikacja techniczna, również oferty wykonawców
złożone w części 3, również akta sprawy umorzeń 1743/22, 1772/22 i 1780/22, wezwanie
Zamawiającego z 06.05.2022 i udzielone odpowiedzi z 12.05.2022.
Zamawiający
Radca wyjaśnia, że zakresy zarzutów w poprzednich postępowaniach przed Izbą były w
dużym stopniu zbieżne z przedmiotowymi zarzutami przy czym dzięki poprzednim
postępowaniom Zamawiający zastosował tryb wyjaśnień, uzyskał odpowiedzi wykonawców i
uważa, że w tym zakresie stanowisko Zamawiającego jest zasadne co do uwzględnienia
złożonych odwołań.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie, a to z uwagi na brak interesu po stronie
odwołującego w uzyskaniu zamówienia, na co zwrócił również uwagę przystępujący Suntar.
W toczącym się postępowaniu o udzielenie zamówienia, jak już Izba powyżej wskazała,
złożone zostały trzy odwołania, gdzie w dwóch odwołaniach podniesione zostały zarzuty
przeciw ofercie
odwołującego, na co konsekwentnie odwołujący przystąpił po stronie
zamawiającego. Jak już powyżej również Izba nadmieniła w ustaleniach, zamawiający przed
Sygn. akt KIO 2294/22
terminem rozprawy w dniu 15.09.22r. uwzględnił odwołania, wszystkie trzy odwołania (KIO
KIO 2323/22 i KIO 2326/22). Na posiedzeniu Izby, wobec czynności
zamawiającego z dnia 15.09.22r. uwzględnienia odwołań, tylko w sprawie niniejszej (KIO
2294/22) przystępujący Suntar wniósł sprzeciw. Pozostali przystępujący to jest odwołujący i
spółka Intaris sp. z o.o. nie wnieśli sprzeciwu, w sprawach wniesionych pozostałych odwołań
przez
spółkę Galaxy Systemy Informatyczne sp. z o.o. z s. w Zielonej Górze (KIO 2323/22),
jak i Suntar sp. z o.o. z s. w Tarnowie (23
26/22), nie stawiając się na posiedzenie Izby
prawidłowo zawiadomieni o terminie. Również w związku z niestawiennictwem P. S.
Copy.Net.pl z s. w Warszawie w wyznaczonym terminie na rozprawę, odwołujący P. S. nie
podjął się czynności jako odwołujący, w związku z wniesionym sprzeciwem przystępującego
SUNTAR w sprawie niniejszej (KIO 2294/22)
– vide powyżej ustalenia co do przebiegu
posiedzenia/rozprawy w połączonych sprawach (KIO 2294/22, KIO 2323/22, KIO 2326/22).
Poniżej Izba przedstawia zarzuty i żądania w uwzględnionych odwołaniach przez
zamawiającego (KIO 2323/22 i KIO 2326/22), na okoliczność, że nie podjęcie sprzeciwu
przez P-a P. S.
skutkuje brakiem interesu w uzyskaniu zamówienia, a co za tym idzie
brakiem
prawa do środka ochrony prawnej, jakim jest wniesienie odwołania, w ustalonym w
toku post
ępowania odwoławczego stanem rzeczy (art.505 ust.1 w zw. z art. 552 ust.1 PZP).
Zarzuty odwołującego
GALAXY Systemy Informatyczne Sp. z o.o. z s.
Zielona Góra, (KIO 2323/22),
I.
GALAXY Systemy Informatyczne sp. z o.o. z siedzibą w Zielonej Górze - dalej:
„Odwołujący” lub „Galaxy” - na podstawie art. 514 ustawy z dnia 11 września 2019r. – Prawo
zamówień publicznych (dalej: „pzp”) wnosi niniejszym odwołanie.
Zamawiającym w rozumieniu art. 7 pkt 31) pzp jest Centrum Obsługi Administracji
Rządowej z siedzibą w Warszawie (dalej: „Zamawiający”).
Przedmiotem postępowania jest dostawa urządzeń biurowych na potrzeby Jednostek
Administracji Państwowej (dalej: „Postępowanie”).
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie
art. 132 pzp w celu zawarcia umowy ramowej.
Zamawiający nadał Postępowaniu numer referencyjny: 2022/04
Ogłoszenie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu
21 lutego 2022r. pod numerem 2022/S 036-092301.
II.
W
ocenie Odwołującego, odwołanie zgodnie z art. 517 ust. 1 pzp podlega
rozpoznaniu, gdyż:
Sygn. akt KIO 2294/22
Nie zawiera braków formalnych, a w szczególności:
a.
zawiera elementy wskazane w art. 516 pzp,
b.
Odwołujący uiści wpis w wymaganej wysokości.
Brak przesłanek wymienionych w art. 528 pzp skutkujących odrzuceniem odwołania,
a w szczególności:
a.
odwołanie dotyczy czynności, o których Odwołujący dowiedział się w dniu 25 sierpnia
2022r. a zatem jest wniesione w terminie ustawowym,
b.
Odwołujący przesłał Zamawiającemu kopię odwołania zgodnie z dyspozycją art. 514
ust. 2 pzp.
III.
Odwołujący posiada legitymację czynną niezbędną do wniesienia odwołania.
Zgodnie z art. 505 ust. 1 pzp składający odwołanie musi posiadać interes we
wniesieniu tego środka odwoławczego. Odwołujący ma interes w uzyskaniu zamówienia i
może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów pzp.
Odwołujący jest wykonawcą biorącym udział w Postępowaniu, który złożył ofertę
niepodlegającą odrzuceniu w związku z czym Odwołujący ma realną szansę na uzyskanie
przedmiotowego zamówienia.
Odwołujący może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego
przepisów pzp. Szkoda będzie polegać na tym, iż pomimo poniesionych kosztów
przygotowania oferty i udzi
ału w Postępowaniu nie uzyska zamówienia, gdyż Zamawiający
niezasadnie zaniechał odrzucenia ofert wykonawców. Działanie Zamawiającego wskazuje
m.in. na nierówne traktowanie wykonawców.
(…)
5. W wyniku naruszeń ustawy Odwołujący został narażony na szkodę związaną z utratą
spodziewanego zysku z tytułu realizacji kontraktu na rzecz Zamawiającego, które to
zamówienie powinno zostać udzielone Odwołującemu. W konsekwencji, Odwołujący może
nie uzyskać zamówienia i w ten sposób nie osiągnąć zysku, który planował osiągnąć w
wyniku realizacji przedmiotowego zamówienia (lucrum cessans).
IV.
Odwołujący zarzuca Zamawiającemu naruszenie:
Art. 218, 219 i 223 ust 1 pzp poprzez faktyczne prowadzenie negocjacji i dokonanie
zmiany treści ofert złożonych przez:
Sygn. akt KIO 2294/22
a.
Pio
trem Sójką prowadzącym przedsiębiorstwo pod firmą Copy.Net.pl w Warszawie –
dalej: „Copy.Net.pl” i
b.
(….)
Art. 226 ust. 1 pkt 5 pzp w związku z art. 16 pzp poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty:
a.
Copy.Net.pl w zakresie części 1 i 3 jako niezgodnej z warunkami zamówienia,
b.
(…).
c.
(…)
Art. 226 ust. 1 pkt 14 poprzez zaniechania odrzucenia oferty złożonej przez
Copy.Net.pl w zakresie części 1 i 3, jako niezabezpieczonej wadium w sposób prawidłowy.
(…).
(….).
(…);
(…) wraz
z e
wentualnymi dowodami w wyniku czego doszło do zaniechania przeprowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i
przejrzystości;
(…)
ewentualnie
(…)
(…).
Jeżeli jednak żądanie co do ujawnienia dokumentów nie zostanie uwzględnione, to wnoszę o
rozpoznanie zarzutu naruszenia art. 224 ust 6 pzp, 226 ust. 1. pkt 5), 710) pzp.
V.
Odwołujący wnosi o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
Unieważnienie czynności badania i oceny ofert.
Unieważnienie czynności wyboru ofert złożonych i dopuszczenie do zawarcia umów
ramowych.
Sygn. akt KIO 2294/22
Odrzucenia oferty Copy.Net.pl jako ni
ezgodnej z warunkami Zamówienia oraz
niezabezpieczonej wadium w sposób prawidłowy.
(…).
(…)
ewentualnie
(…)
Dokonanie ponownego wyboru ofert z uwzględnieniem konsekwencji wynikających z
ponownego badania ofert opisanych powyżej.
Zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrotu kosztów
postępowania odwoławczego, w tym zwrotu poniesionych kosztów wynagrodzenia
pełnomocnika.
Uwaga:
wzięte w cudzysłów fragmenty, bez wskazania ich treści, dotyczą zarzutów i żądań
co do innyc
h oferentów, niż P-n P. S. lub nie mających znaczenia co do stwierdzenia braku
interesu po stronie P-a P. S. w uzyskaniu
zamówienia.
Zarzuty odwołującego:
A. w dniu 05.09.2022 r. przez
wykonawcę SUNTAR Sp. z o.o., ul. Boya Żeleńskiego 5B,
100 Tarnów, (KIO 2326/22),
I.
W imieniu wykonawcy ubiegającego się o udzielenie zamówienia: SUNTAR
Sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie (dalej jako: „Odwołujący”) wnoszę
odwołanie wobec czynności wyboru ofert najkorzystniejszych oraz
za
niechania odrzucenia oferty COPY.NET.PL z siedzibą w Warszawie
(dalej jako: „COPY.NET.PL”) oraz Intaris Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie (dalej jako: „Intaris”) w części 1 i 3.
II.
Informację o wyborze ofert najkorzystniejszych Zamawiający przekazał za
p
ośrednictwem platformy (wraz z poinformowaniem na adres mailowy
Odwołującego) w dniu 25.08.2022 r. Niniejsze odwołanie składane jest w
dniu 05.09.2022 r. z zachowaniem ustawowego 10-dniowego terminu.
Sygn. akt KIO 2294/22
III.
Przymiotem zamówienia jest dostawa fabrycznie nowych urządzeń biurowych
na potrzeby Jednostek Administracji Państwowej, w podziale na części:
a)
część 1 – Drukarki
b)
część 2 – Skanery i drukarki etykiet
c)
część 3 - Urządzenia wielofunkcyjne.
IV.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej
z dnia 21.02.2022 r., numer ogłoszenia 2022/S 036-092301.
V.
Czynnościom i zaniechaniom Zamawiającego Odwołujący stawia następujące
zarzutu:
a)
zarzut naruszenia art. 16 ustawy z dnia
11 września 2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (dalej jako: „ustawa Pzp”) w zw. z art.
226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
(…), mimo że jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia w
cz. 3;
b)
zarzut naruszenia art. 16 ustawy Pzp. w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2
lit. b) w zw. z art. 118 ust. 1-4 ustawy Pzp w zw. z art. 123 ustawy
Pzp poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy
(…) do
uzupełnienia złożonego wykazu dostaw, mając na uwadze iż
wykonawca
(…) nie mógł powołać się na etapie składania
dokumentów na potencjał podmiotu trzeciego, ewentualnie mając
na uwadze iż zobowiązania podmiotu trzeciego do uzupełnienia
wykazu nie potwierdziło spełniania warunków udziału w
Postępowaniu na dzień składania ofert (brak sprecyzowania
udostępnionego potencjału oraz jego nierzeczywiste udostępnienie)
w zakresie cz. 1 i 3;
c)
zarzut naruszenia art. 16 ustawy Pzp w zw. z art. 18 ust. 1, 2 i 3
ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji poprzez zaniechanie odtajnienia (ujawnienia) i
Sygn. akt KIO 2294/22
udostępnienia informacji objętych tajemnicą przedsiębiorstwa w
wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny oraz dowodach załączonych do
wyjaśnień rażąco niskiej ceny (…) w zakresie cz. 1.
d)
zarzut naruszenia art. 16 ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty COPY.NET.PL,
mimo że jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia w cz. 1 i
e)
zarzut naruszenia art. 16 ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 14
ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty COPY.NET.PL,
mimo że wykonawca wniósł wadium w sposób nieprawidłowy;
VI.
Wskazując na powyższe, Odwołujący wnosi o uwzględnienie odwołania i
nakazanie Zamawi
ającemu, aby:
dokonał unieważnienia czynności wyboru ofert najkorzystniejszych w
cz. 1 i 3;
dokonał ponownego badania i oceny złożonych ofert, w tym:
a)
dokonał odrzucenia oferty (…) w cz. 3 ponieważ jej treść jest
niezgodna z warunkami zamówienia;
b)
dokona
ł wezwanie wykonawcy (…) do uzupełnienia złożonego
wykazu dostaw i wykazania, iż samodzielnie spełnia warunku
udziału w Postępowaniu
w cz. 1 i 3;
c)
dokonał odtajnienia i udostępnienia wyjaśnień rażąco niskiej ceny i
dowodów załączonych do wyjaśnień złożonych przez (…) w cz. 1;
d)
dokonał odrzucenia oferty COPY.NET.PL w cz. 3 ponieważ jej treść
jest niezgodna z warunkami zamówienia;
e)
dokonał odrzucenia oferty COPY.NET.PL w cz. 1 i 3 ponieważ
wykonawca nie wniósł wadium w sposób prawidłowy.
Sygn. akt KIO 2294/22
VII.
Odwołujący wskazuje, że jest wykonawcą, który ma interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia. Odwołujący jest zainteresowany udzieleniem
mu przedmio
towego zamówienia. W tym celu Odwołujący złożył ofertę,
której treść odpowiada treści specyfikacji warunków zamówienia. Oferta
Odwołującego (po dokonaniu ponownego badania i oceny ofert) została
przez Zamawiającego sklasyfikowana jako jedna z najkorzystniejszych
zarówno w części 1 pn.: „Drukarki” jak i części 3 pn.: „Urządzenia
Wielofunkcyjne”. Jednocześnie Zamawiający zaniechał odrzucenia ofert
COPY.NET.PL oraz
(…) oraz ewentualnie zaniechał wezwania (…) do
uzupełnienia/wyjaśnienia złożonych dokumentów, a w konsekwencji
odrzucenia oferty
(…). Ponadto w sposób bezpodstawny Zamawiający
zaniechał odtajnienia i udostępnienia wyjaśnień rażąco niskiej ceny (….),
co po ich analizie również pozwoli na wskazanie zaniechania odrzucenia
oferty tego wykonawcy z dodatkowej podstawy prawnej i faktycznej. Gdyby
Zamawiający dokonał wszystkich żądanych w niniejszym odwołaniu
czynności, to oferta Odwołującego posiada najkorzystniejszy bilans ceny i
pozostałych kryteriów oceny ofert, zaś Odwołujący nie byłby zmuszony do
konkur
owania na etapie zamówień wykonawczych z wykonawcami, którzy
nie spełniają warunków udziału w postępowaniu oraz oferują urządzenia
niezgodne z wymaganiami Zamawiającego.
Poprzez dokonanie zaskarżonych czynności Zamawiający doprowadził do
sytuacji, w której Odwołujący utracił szansę na uzyskanie zamówienia oraz
na osiągnięcie zysku, który Odwołujący planował osiągnąć w wyniku jego
realizacji (lucrum cessans
). Powyższe stanowi wystarczającą przesłankę
do skorzystania przez Odwołującego ze środków ochrony prawnej.
Odwołujący wskazuje ponadto, że naruszenie wskazanych powyżej
przepisów ustawy niewątpliwie miało istotny wpływ na wynik
postępowania, a zatem Krajowa Izba Odwoławcza winna uwzględnić
niniejsze odwołanie.
Uwaga:
wzięte w cudzysłów fragmenty, bez wskazania ich treści, dotyczą zarzutów i żądań
co do innych oferentów, niż P-n P. S. lub nie mających znaczenia co do stwierdzenia braku
interesu po stronie P-a P. S.
w uzyskaniu zamówienia.
Reasumując w powyższym stanie rzeczy wobec nie podjęcia sprzeciwów wobec
uwzględnienia odwołań przez zamawiającego, będąc przystępującym po stronie
zamawiającego (Sygn. akt KIO 2323/22 i KIO 2326/22 to jest w połączonych sprawach z
Sygn. akt KIO 2294/22
niniejszą sprawą to jest KIO 2294/22 ), gdzie odwołujący (GALAXY, SUNTAR) domagali się
odrzucenia jego oferty powoduje,
że odwołujący P-n P. S. obiektywnie nie jest
zainteresowany obron
ą swojej pozycji jako odwołującego również w niniejszym odwołaniu,
gdzie domaga się odrzucenia oferty SUNTAR.
Jak wynika z pr
zedstawionych powyżej czynności, Izba na posiedzeniu i rozprawie dokonała
pod nieobecność P-a P. S. postępowania wyjaśniającego i dowodowego z udziałem
zamawiającego i przystępującego (cytowane powyżej fragmenty protokołu z dnia 19
września 2022r. – akta sprawy). Jednak do zamknięcia rozprawy odwołujący P. S. nie stawił
się, prawidłowo zawiadomiony o terminie, ani nie usprawiedliwił nieobecności. W związku z
powyższym Izba stwierdza brak interesu w uzyskaniu zamówienia, co czyni brak prawa do
złożenia odwołania, z uwzględnieniem stanu rzeczy ustalonego w toku postepowania
odwoławczego, na mocy art.505 ust.1 w zw. z art.552 ust.1PZP. Powyższe skutkuje brakiem
prawa żądania rozstrzygnięcia zarzutów podniesionych w odwołaniu P-a P. S..
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji wyroku.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art.557 i art.574 ustawy z
dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.)
stosownie do jego wyniku, zgodnie z
§ 8 ust. 2 pkt 2) w zw. z § 5 pkt 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z
dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437),
zaliczając w poczet postępowania
odwoławczego koszt wpisu od odwołania, uiszczony przez odwołującego w kwocie
15.000,00 złotych i zasądzając od odwołującego na rzecz przystępującego kwotę 3.600,00zł.
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika przystępującego na podstawie wniosku kosztowego i
złożonej faktury vat. Pełnomocnik zamawiającego nie złożył wniosku kosztowego.
Przewodniczący: …….………………………………..
Sygn. akt KIO 2294/22