Sygn. akt KIO 2328/22
POSTANOWIENIE
z dnia 9
września 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
po rozpozna
niu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron postępowania odwoławczego
września 2022 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej 5 września 2022 r.
przez
wykonawcę: Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe „Remdom”
Ż. P., Dąbrowa Górnicza [„Odwołujący”]
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Zagospodarowanie terenów
rekre
acyjnych nad Jeziorem Ryńskim w Rynie (nr ZP.271.33.2022)
prowadzonym przez
zamawiającego: Gmina Ryn
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego kwoty 9000 zł 00 gr (słownie: dziewięć tysięcy złotych zero groszy),
stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 wrz
eśnia 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejsze postanowienie
– w terminie 14 dni
od dni
a jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Sygn. akt KIO 2328/22
U z a s a d n i e n i e
Gmina Ryn {dalej:
„Zamawiający”} prowadzi na podstawie ustawy z dnia 11 września
2019 r.
– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710)) {dalej: „ustawa pzp”
lub
„pzp”} w trybie podstawowym postępowanie o udzielenie zamówienia na roboty
budowlane pn.
Zagospodarowanie terenów rekreacyjnych nad Jeziorem Ryńskim w Rynie
(nr ZP.271.33.2022).
Ogłoszenie o tym zamówieniu 22 lipca 2022 r. zostało zamieszczone
w
Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr 2022/BZP 00273199/01. Wartość tego
zamówienia jest poniżej progów unijnych.
30 sierpnia 2022 r. Zamawiający zawiadomił drogą elektroniczną o rozstrzygnięciu
powyższego postępowania – wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Instytut
Doradztwa Inwestycyjnego R.
Ż. z Białegostoku {dalej: „IDI”}.
września 2022 r. Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe „Remdom" Ż.
P. z
Dąbrowy Górniczej {dalej: „Odwołujący”} wniosło odwołanie od powyższej czynności, a
także od zaniechania odrzucenia oferty IDI.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia ustawy pzp:
1. Art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c
– przez zaniechanie odrzucenia oferty IDI, pomimo niezłożenia
przez
wykonawc
ę dokumentu potwierdzającego spełnianie warunku udziału
w
postępowaniu odnoszącego się do wymaganego ubezpieczenia od odpowiedzialności
cywilnej.
2. Art. 16 pkt 1 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c
– przez brak zapewniającej zachowanie
uczciwej konkurencji weryfikacji
spełniania przez IDI warunku udziału w postępowaniu
odnoszącego się do wymaganego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej,
pomimo istnienia uzasadnionych wątpliwości w tym zakresie.
3. Art. 128 ust. 1
– przez brak skierowania do IDI wezwania do uzupełnienia dokumentu
potwierdzającego posiadanie wymaganego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej
[zarzut ewentualny w stosunku do poprzednich].
Odwołujący dodatkowo sprecyzował powyższe zarzuty w uzasadnieniu odwołania.
O
dwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. U
nieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty.
2. O
drzucenia oferty złożonej przez IDI.
3. Wezwania IDI
do uzupełnienia złożonych dokumentów w zakresie potwierdzenia
spełniania warunku określonego w rozdziale IX pkt 3 lit. a specyfikacji warunków
zamówienia [żądanie ewentualne w stosunku do poprzedniego pkt].
Sygn. akt KIO 2328/22
8 w
rześnia 2022 r. wpłynęło do Izby pismo Odwołującego, z którego wynika,
że wycofuje on powyższe odwołanie i wnosi o zwrot uiszczonego wpisu, gdyż Zamawiający
uniewa
żnił zaskarżony wybór najkorzystniejszej oferty.
Izba ustaliła, że ponieważ Zamawiający 6 września 2022 r. zamieścił na swojej
stronie internetowej
powyższe odwołanie wraz z wezwaniem do zgłaszania przystąpienia
do po
stępowania odwoławczego, termin na dokonanie tej czynności przez wykonawców
upływa 9 września 2022 r.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 520 ustawy pzp o
dwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy (ust. 1). Cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie
ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby (ust. 2).
Odwołujący skorzystał z przysługującego mu uprawnienia i skutecznie wycofał
uprzednio wniesione odw
ołanie, co nastąpiło przed otwarciem posiedzenia w tej sprawie
odwoławczej.
Jedn
ocześnie z uwagi na nieupłynięcie wynikającego z art. 525 ust. 1 ustawy pzp
3-dniowego terminu na
zgłoszenie przystąpienia po stronie Zamawiającego, stan rzeczy
na
chwilę wydawania niniejszego postanowienia jest taki, że nie ma innej podstawy prawnej
do umorzenia post
ępowania odwoławczego w tej sprawie.
Z tych względów – działając na podstawie art. 568 pkt 1 pzp – Izba umorzyła
postępowanie odwoławcze w tej sprawie.
O kosztach tego postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści
art. 575
pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwo
ławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
(Dz. U. poz. 2437)
– nakazując zwrot Odwołującemu 90% procent uiszczonego wpisu.