KIO 2352/22 POSTANOWIENIE dnia 20 września 2022 r.

Stan prawny na dzień: 14.02.2023

Sygn. akt: KIO 2352/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 

20 września 2022  r.  

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Luiza Łamejko 

 Protokolant:    

Mi

kołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym 

z  udziałem  stron  w  dniu  20  września  2022  r.  

w  Warszawie 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

8  września  2022  r.  przez  Gabos  Software  Sp.  z  o.o.,  ul.  Mikołowska  100,  40­065 

Katowice 

w postępowaniu prowadzonym przez Województwo Podkarpackie, al. Łukasza 

Cieplińskiego 4, 35­010 Rzeszów 

przy  udziale  Asseco  Poland  S.A.,  ul.  Olchowa  14,  35-

322  Rzeszów  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego  

postanawia: 

1.  umarza post

ępowanie odwoławcze, 

2.  nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego 

Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz  

Gabos  Software  Sp.  z  o.o., 

ul.  Mikołowska  100,  40­065  Katowice  kwoty  

00  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  stanowiącej 

uiszczony wpis o

d odwołania. 

Stosownie  do  art.  579  i  580  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  

publicznych  (Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  1710  i  1812)  na  niniejsze  postanowienie  -  w  terminie  

14  dni  od  dnia  jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodnic

zący :  ……………………………… 


Sygn. akt: KIO 2352/22 

U z a s a d n i e n i e 

Województwo  Podkarpackie  (dalej:  „Zamawiający”)  prowadzi  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  „Modernizacja 

PSIM

”.  Postępowanie  to  prowadzone  jest  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  

11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  1710  i  1812), 

zwanej  dalej:  „ustawa  Pzp”.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  dniu  

29  sierpnia  2022  r.  w  Dzienniku  U

rzędowym  Unii  Europejskiej  pod  pozycją  

2022/S 165-468311.  

W  dniu 

8  września  2022  r.  wykonawca  Gabos  Software  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w Katowicach 

(dalej: „Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie 

od  czynności  i  zaniechań  Zamawiającego  dotyczących  treści  dokumentów  zamówienia 

obowiązujących w postępowaniu.  

Odwołujący  zakwestionował  te  czynności  i  zaniechania  Zamawiającego,  które 

powodują,  że  pomimo  faktu,  iż  Odwołujący  jest  podmiotem  profesjonalnie  oferującym  na 

rynku (w szcz

ególności na rynku medycznym) rozwiązania IT, nie jest w stanie złożyć oferty  

w p

ostępowaniu, a konkretnie: 

1.  Wyznaczenie  zbyt  krótkiego,  obiektywnie  nierealnego  terminu  na  realizację  zamówienia 

wynoszącego  130  dni  od  zawarcia  umowy,  wprowadzenie  podziału  na  etapy  w  sposób 

uniemożliwiający  terminowe  i  należyte  wykonanie  zamówienia  oraz  niezgodnie  

powszechnie  uznaną  metodologią  prowadzenia  projektów  wdrożeniowych,  zastrzeżenie 

dla 

Zamawiającego  zbyt  długich  terminów  na  odbiór  wykonanych  przez  wykonawcę  prac, 

które  ponadto  wliczać  się  mają  do  terminu  realizacji  danego  etapu  i  całego  przedmiotu 

umowy, co 

stanowi naruszenie przepisów art. 99 ust. 4 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1) i 3) 

ustawy Pzp 

oraz art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. art. 3531 i 387 §1 Kodeksu cywilnego; 

2.  Opisanie  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  niejednoznaczny,  niewyczerpujący, 

utrudniający uczciwą konkurencję i niezgodnie z zasadą równego traktowania wykonawców, 

pop

rzez wprowadzenie w pkt 2.2.3 Opisu Przedmiotu Zamówienia (dalej „OPZ”) wymagania: 

„Zakres  raportów,  który  musi  być  możliwy  do  implementacji  w  ramach  EPN  Zamawiający 

przedstawi  Wykonawcy  podczas  procesu  Analizy  Przedwdrożeniowej,  które  należy 


zaimplementow

ać.  Zamawiający  wymaga  również  dostarczenia  narzędzia  umożliwiającego 

stwor

zenie  pozostałych  raportów.  Zamawiający  wymaga  realizacji  do  665  raportów 

uzgodnionych na etapie Analizy Przedwdrożeniowej”, co oznacza, że wykonawca ma przyjąć 

zobowiązanie  do  wykonania  „do  665  raportów”  o  niekreślonym  zakresie,  co  uniemożliwia 

określenie  czasochłonności  ich  wykonania  i  w  konsekwencji  uniemożliwia  wycenę  oferty  

stanowi naruszenie przepisów art. 99 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1), 2), 3) ustawy 

Pzp. 

Odwo

łujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu 

wprowadzenia modyfikacji dokumentacji p

ostępowania w następujący sposób: 

W zakresie zarzutu nr 1: 

Wydłużenie  terminu  realizacji  przedmiotu  zamówienia  do  240  Dni  Roboczych  (według 

definicji  Dnia  Roboczego  ustalonej  już  przez  Zamawiającego  w  dokumentach  zamówienia) 

od 

zawarcia  umowy,  zmianę  podziału  na  etapy  zgodnie  z  podziałem  opracowanym  przez 

Odwołującego  (zaprezentowany  w  uzasadnieniu  odwołania),  skrócenie  terminów 

przewidzianych  dla  Zamawiającego  na  odbiór  prac  i  wyłączenie  czasu  trwania  czynności 

odbiorowych z 

terminu realizacji danego Etapu i całego zamówienia. 

W zakresie zarzutu nr 2: 

1.  Doprecyzowanie  w  OPZ, 

jakie  konkretnie  raporty  wykonawca  będzie  musiał  wykonać  

ramach realizacji przedmiotu zamówienia poprzez podanie skończonej, wyczerpującej listy 

wymag

anych przez Zamawiającego raportów z wyszczególnieniem dla każdego raportu: 

• nazwy obszaru, którego raport dotyczy, 

• minimalnego zakresu prezentowanych informacji, 

• interwału aktualizacji i prezentacji danych. 

W  dniu 

19  września  2022  r.  Zamawiający  złożył  oświadczenie,  że  uwzględnia  w 

całości zarzuty przedstawione w odwołaniu.  

Wobec 

powyższych  ustaleń,  Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdziła,  że  zachodzą 

przesłanki  do  wydania  postanowienia  o  umorzeniu  postępowania  odwoławczego  na 

podstawie art. 522 ust. 1 ustawy Pzp.  


kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557  i  575 

ustawy Pzp 

w zw. z  § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  

(Dz.  U.  z  2020  r

.  poz.  2437),  nakazując  dokonanie  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  

z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu.  

Przewodnicz

ący :  ………………………………