Sygn. akt:
KIO 2366/22
WYROK
z dnia 26 września 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Rafał Malinowski
Protokolant:
Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 września 2022 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 września 2022 r. przez
wykonawcę J. W. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą J. W. - Usługi
Transportowe z siedzibą w Miastkowie Kościelnym w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego Gminę Miastków Kościelny
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum w
składzie:
Z. W. prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Usługi Transportowe Z. W.
M. S. prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Bus-Max M. S. i J. S. prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą SANIMAX M. i J. S., J. S., działających jako wspólnicy
spółki cywilnej
z siedzibą lidera w Kienkówce 66, 21-450 Stoczek Łukowski, zgłaszających przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie w całości.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego i zalicza w poczet
kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł (słownie: siedem tysięcy pięćset
złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
……………………
Sygn. akt:
KIO 2366/22
Uzasadnienie
Gmina Miastków Kościelny, dalej jako: „Zamawiający”, prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1710), dalej jako: „ustawa PZP”, którego
przedmiotem jest świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego na
terenie gminy Miastków Kościelny.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z
dnia 15 lipca 2022 r. pod numerem 2022/S 135-384719.
W dniu 12 września 2022 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy J. W. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą J. W. - Usługi
Transportowe, w którym zarzucił on Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 239 ust. 1 i 2 ustawy PZP w zw. z art. 17 ust. 1 i 2 ustawy PZP w zw. z art. 16 pkt 1-
3 ustawy PZP poprzez zaniechanie dokonania wyboru oferty wykonawcy, która jest
najkorzystniejsza z punktu widzenia ustalonych kryteriów oceny ofert i zaniechanie
udzielania zamówienia wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami,
art. 224 ust. 1 ustawy PZP poprzez zaniechanie żądania Przystępującego wyjaśnień
dotyczących treści złożonej oferty, co uniemożliwiło zweryfikowanie czy wykonawca
kierował się ceną maksymalną wskazaną w SWZ czy rzeczywistymi kosztami
świadczenia usługi, w jaki sposób skalkulowano cenę i czy ma ona charakter rynkowy,
3. art. 226 ust. 1 pkt 6 ustawy PZP w zw. z art. 67 ustawy PZP poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Przystępującego na tej podstawie,
4. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
Przystępującego na tej podstawie,
art. 255 pkt 3 ustawy PZP poprzez zaniechanie unieważnienia postępowania w sytuacji,
gdy oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, jaką Zamawiający może przeznaczyć
na sfinansowanie Zamówienia i brak jest możliwości zwiększenia kwoty przeznaczonej
na sfinansowanie zamówienia z uwagi na nieuwzględnienie niniejszego postępowania
w Wieloletniej Prognozie Finansowej lub uchwale budżetowej Zamawiającego,
6. art. 222 ust. 4 w zw. z art. 23 ust. 1 ustawy PZP
informacji o kwocie, jaką zamierza
przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, która nie wynika i nie została uwzględniona
w dokumentach finansowych Zamawiającego tj. w budżecie lub Wieloletniej prognozie
Finansowej, a ponadto przeprowadzenie postępowania powinno zostać uwzględnione
w planie postępowań o udzielenie zamówień przewidywanych w danym roku
finansowym,
7. art. 211 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych poprzez
prowadzenie postępowania i planowanie wydatków nieuwzględnionych w uchwale
budżetowej przy braku innych źródeł finansowania.
W związku z postawionymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i
nakazanie Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
powtórzenie czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem zarzutów postawionych w
odwołaniu, odrzucenie oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Usługi Transportowe Z. W. oraz Sanimax – Transport s. c. J. S., M. S. oraz
dokonanie wyboru oferty najkorzystniejsz
ej albo unieważnienie postępowania.
Stanowisko Odwołującego:
Argumentując postawione zarzuty Odwołujący wskazywał, że informację o kwocie, jaką
zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia należy uznać za niedotyczącą
w rzeczywistości posiadanych przez Zamawiającego środków na sfinansowanie zamówienia,
o czym świadczy nazwa postępowania oraz fakt, że dotychczas wydatki na lokalny transport
zbiorowy i wydatki na dowożenie uczniów do szkół były zabezpieczane przez
Zamawiającego w budżecie w oddzielnych pozycjach oraz uwzględniając zastosowany przez
Zamawiającego kod CPV.
Jak kontynuował Odwołujący w planie wydatków na 2022 r. stanowiącym załącznik do
uchwały budżetowej - Uchwały Rady Gminy Miastków Kościelny nr L/260/2022 z dnia
21.07.2022 r. wyda
tki na publiczny transport zbiorowy ujęto w pozycji Lokalny transport
zbiorowy na kwotę 340 093,46 zł, zaś dowożenie uczniów do szkół wyodrębniono jako
oddzieloną pozycję z przeznaczoną na ten cel kwotą 200 000 zł co jest zgodne z pozycją z
Wieloletniej Pr
ognozy Finansowej o nazwie „Dowożenie uczniów do szkół - Poprawa
warunków życia mieszkańców”.
Ponadto Zamawiający nie przewidział w SWZ wynagrodzenia z tytułu dowożenia dzieci do
szkół, a jedynie rekompensatę.
W związku z tym zasadnym jest twierdzenie, że Zamawiający nie posiada zabezpieczonych
środków na sfinansowanie zamówienia w roku 2023 r., a sposób ukształtowania kryterium
oceny ofert miał na celu zlimitowanie wartości składanych ofert, by nie było koniecznym
unieważnienie postępowania.
Następnie Odwołujący przedstawił argumentację dotycząca treści SWZ, która jego zdaniem
jest wewnętrznie sprzeczna oraz czytana jako całość prowadzi do preferowania uzyskania
ofert nieprzewyższających oczekiwanych przez Zamawiającego stawek biletów
miesięcznych i jednostkowych zamiast finansowania zamówienia w oparciu o rzeczywiste
stawki rynkowe świadczenia usług zbiorowego transportu publicznego.
Zdaniem Odwołującego zawarta w treści SWZ przesłanka unieważnienia postępowania w
oparciu o art. 255 pkt 3 ustawy PZP miała wpływ na treść złożonych w postępowaniu ofert,
ponieważ w przypadku złożenia ofert skalkulowanych na wyższe kwoty nie dawało takiemu
wykonawcy możliwości uzyskania zamówienia, co rodzi skutek w postaci nieprzedstawienia
rzeczywistych i rynkowych kosztów realizacji zamówienia. Dlatego Zamawiający powinien był
w trybie art. 224 ust. 1 ustawy PZP wezwać Przystępującego do złożenia wyjaśnień ceny, co
pozwoliłoby zweryfikować czy wykonawca kierował się ceną maksymalną wskazaną w SWZ
czy rzeczywistymi kosztami świadczenia usługi.
Jak kontynuował Odwołujący, w wykonaniu wezwania z dnia 5 sierpnia 2022 r., dotyczącego
przedłożenia dokumentów podmiotowych, Przystępujący przedłożył je w sposób niezgodny z
SWZ, tj. uczynił to za pomocą wiadomości e-mail, a nie za pomocą platformy zakupowej.
Powyższe powinno prowadzić do odrzucenia jego oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 6
ustawy PZP w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy PZP.
Przesłanie dokumentów z pominięciem platformy zakupowej nie powinno być uznane za
praw
idłowe, a w konsekwencji nie było podstaw do uznania, że wykonano wezwanie
skierowane na podstawie art. 126 ust. 1 ustawy PZP w terminie, bowiem złożenie
dokumentów i oświadczeń w innej formie niż przez platformę zakupową traktować należy
jako nieskuteczne
, a oferta złożona przez tych wykonawców powinna zostać odrzucona.
Powyższe argumenty zdaniem Odwołującego powinny skutkować uwzględnieniem
odwołania.
Stanowisko Zamawiającego:
Pismem z dnia 13 września 2022 r. odpowiedź na odwołanie wniósł Zamawiający. W treści
stanowiska wniósł on o oddalenie odwołania. W ocenie Zamawiającego odwołanie nie
zasługuje na uwzględnienie a zaskarżone czynności i procedura przetargowa zostały
przeprowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Stanowisko Przystępującego:
Pismem
z dnia 14 września 2022 r. wraz ze zgłoszonym przystąpieniem swoje stanowisko w
sprawie zajął wykonawca, którego oferta została wybrana w postępowaniu jako
najkorzystniejsza, wnosząc o odrzucenie odwołania względnie o jego oddalenie.
Jak wskazywał Przystępujący w zakresie zarzutu dotyczącego nie posiadania
zabezpieczonych środków na sfinansowanie zamówienia w 2023 r. suwerenną decyzję
podejmuje w tym zakresie organizator postępowania – Zamawiający. O ile Odwołujący
uważał, że na dzień składania ofert w postępowaniu (4.08.br.) brak było możliwości
sfinansowania zamówienia na podstawie złożonych wraz z odwołaniem dokumentów –
winien był na właściwym etapie postępowania zgłaszać zastrzeżenia do Zamawiającego w
tym zakresie
– czego jednak nie uczynił.
Przystępujący dodał, że żadna z ofert złożonych w postępowaniu, ani Przystępującego ani
Odwołującego nie przekroczyła kwot, o których mowa w części 18 punkt 6 podpunkt 3 SWZ,
co obligowałoby Zamawiającego do unieważnienia postępowania.
Odnośnie żądania Odwołującego unieważnienia postępowania w sytuacji, gdy oferta z
najniższą ceną przewyższa kwotę, jaką Zamawiający może przeznaczyć na sfinansowanie
zamówienia i brak jest możliwości zwiększenia kwoty przeznaczonej na sfinansowanie
zamówienia z uwagi na nieuwzględnienie niniejszego postępowania w Wieloletniej Prognozie
Finansowej lub uchwale budżetowej Zamawiającego – Zamawiający nie stwierdził aby brak
było możliwości sfinansowania oferty najkorzystniejszej, a w konsekwencji żądanie jest
bezpodstawne.
Odno
śnie zarzutów dotyczących treści SWZ Przystępujący wniósł o odrzucenie odwołania w
tym zakresie jako wniesionego z naruszeniem zawitego terminu na podstawie art. 528 pkt 3
ustawy PZP, zgodnie z którym Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie zostało
wniesione po upływie terminu określonego w ustawie. Zarzuty odwołania dotyczą w całości
prawomocnych i wiążących postanowień SWZ zaś ustawowy zawity termin na ich
kwestionowanie, w tym w zakresie zarówno samych kryteriów oceny ofert jak i ustalonych w
SWZ zasad punktacji, upłynął definitywnie w terminie o którym mowa w art. 515 ust 2 pkt 1
ustawy PZP.
Odnośnie zarzutu dotyczącego zaniechania wezwania Przystępującego do złożenia
wyjaśnień ceny, Przystępujący wskazywał, że całkowicie nieuzasadnione jest oczekiwanie
Odwołującego aby Przystępujący miał być wzywany do wyjaśnień dotyczących treści
złożonej oferty, co miało uniemożliwić zweryfikowanie czy wykonawca kierował się ceną
maksymalną wskazaną w SWZ czy rzeczywistymi kosztami świadczenia usługi, nie
zweryfikowano również w jaki sposób skalkulowano cenę i czy ma ona charakter rynkowy.
Nie jest przy tym wiadomym jaki miałby być powód wezwania Przystępującego w trybie art.
224 ust.1 ustawy PZP do udzielenia wyjaśnień skoro Odwołujący nie zarzuca
Przyst
ępującemu zaniżonej kalkulacji ceny oferty.
W powyższych okolicznościach, a przede wszystkim po lekturze odwołania, zarzut
zaniechania wezwania Przystępującego do wyjaśnień ceny uznać należy za całkowicie
blankietowy i nie wskazujący faktycznie na żadne powody dokonania takich czynności.
Odwołujący nie wskazuje w odwołaniu żadnych przyczyn wezwania do wyjaśnień przez
Przystępującego ceny w trybie art. 224 ust. 1 ustawy PZP – nie wiadomo o jakie konkretnie
ceny chodzi i jaki byłby powód ich wyjaśnień.
Odnośnie zarzutu niezłożenia w prawidłowy sposób podmiotowych środków dowodowych
Przystępujący podkreślił, że terminowość ich złożenia oraz treść (spełnianie warunków i
wykazanie braku podstaw wykluczenia) nie są kwestionowane przez Odwołującego. Jedyny
zarzut o
dwołania w tym zakresie sprowadza się do użycia w celu przekazania ich do
Zamawiającego narzędzia w postaci poczty email zamiast platformy zakupowej. Zdaniem
Przystępującego podkreślenia wymaga, że nie mamy do czynienia z treścią oferty ale
podmiotowymi środkami dowodowymi.
Dodatkowo należy pamiętać, że Zamawiający jak dotąd jedynie wzywał Przystępującego do
złożenia podmiotowych środków dowodowych w trybie art. 126 ustawy PZP, a nie ich
uzupełnienia w trybie art. 128.
W ocenie Przystępującego w stanie faktycznym sprawy ewentualne wezwanie do
uzupełnienia posiadanych przez Zamawiającego podmiotowych środków dowodowych w
trybie art. 128 ustawy PZP (obligatoryjne) byłoby jednak całkowicie zbędne. Zgodnie z art.
127 ustawy PZP Wykonawca nie jest zobowiązany do złożenia podmiotowych środków
dowodowych, które zamawiający posiada, jeżeli wykonawca wskaże te środki oraz
potwierdzi ich prawidłowość i aktualność. Zamawiający otrzymał od Przystępującego
wskazane podmiotowe środki dowodowe w aktualnym postępowaniu i są one zarówno
poprawne jak i aktualne, a wezwanie do uzupełnienia tych samych dokumentów tylko po to
aby przekazać je ponownie za pośrednictwem platformy zakupowej uznać należy za
nieracjonalne, zbędne i nieuzasadnione ekonomiką postępowania.
Po przeprowadze
niu rozprawy z udziałem Stron i uczestników postępowania, na
podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 528 ustawy PZP. Ponadto Izba ustaliła, że Odwołujący posiada
interes we wniesieniu odwołania wynikający z art. 505 ustawy PZP.
Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia, tj. Konsorcjum w składzie Z. W. prowadząca
działalność gospodarczą pod firmą Usługi Transportowe Z. W. oraz M. S. prowadząca
działalność gospodarczą pod firmą Bus-Max M. S. i J. S. prowadzący działalność
go
spodarczą pod firmą SANIMAX M. i J. S., J. S., działających jako wspólnicy spółki cywilnej
– zgłaszających przystąpienie po stronie Zamawiającego. Przystąpienie wpłynęło w terminie,
a Przystępujący wskazali na interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony do której
przystąpili. Spełnione zostały również pozostałe warunki formalne, a zatem zgłoszone
przystąpienie należało uznać za skuteczne.
Izba dokonała ustaleń faktycznych w oparciu o zgromadzony w sprawie materiał dowodowy,
tj. przede wszystkim w
oparciu o dokumentację przedmiotowego postępowania, której treść
była kluczowa dla rozstrzygnięcia sprawy. Izba wzięła również pod uwagę dowody złożone
przez:
Przystępującego:
a) Zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia 30.08.2022 r. na
okolic
zność tego, że Odwołujący w innym postępowaniu świadczy te same usługi za
cenę 217 zł brutto za jeden bilet miesięczny, co świadczy o tym, że cena
zaoferowana przez Przystępującego tym postępowaniu jest ceną realną,
b)
Zestawienia ofert z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego o tożsamym
przedmiocie jak obecnie toczące się postępowanie, na tę samą okoliczność.
Odwołującego:
a)
Wieloletnia prognoza finansowa Gminy Miastków Kościelny,
b)
Załącznik do uchwały budżetowej – Uchwały Rady Gminy Miastków Kościelny nr
L/260/2022 z dnia 21 lipca 2022 r.
c)
Załącznik nr 2 do Zarządzenia Wójta Gminy Miastków Kościelny Nr 38/2022 z dnia
27.06.2022 r.
– wykaz przedsięwzięć do WPF
Izba ustaliła następujący stan faktyczny sprawy:
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego
przedmiotem jest świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego na
terenie gminy Miastków Kościelny.
Zgodnie z „Informacją o wysokości środków” kwota przeznaczona na realizację
przedmiotowego zamówienia wynosi 356.000 zł, w tym 56.000 zł w 2022 r. oraz 300.000 zł w
2023 r.
Zgodnie ze Specyfikacją Warunków Zamówienia:
Część 4 punkt 1 i 2 SWZ:
„Komunikacja w postępowaniu odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Zamawiający informuje, że będzie komunikował się z wykonawcami za pomocą platformy
zakupowej znajdującej się pod adresem:
https://miastkowkoscielny.ezamawiajacy.pl/servlet/HomeServlet”
Część 11 punkt 2 SWZ: „W niniejszym postępowaniu przy wyborze najkorzystniejszej oferty,
Zamawiający będzie kierował się niżej podanymi kryteriami i ich wagą:
- Cena: waga kryterium 40%
Dojazd autobusu zastępczego: waga kryterium 10%
- Europejski standard emisji spalin: waga kryterium 30%
- Rok produkcji posiadaneg
o taboru: waga kryterium 20%”.
Część 18 punkt 6 ppkt 3 SWZ:
„Jednocześnie Zamawiający informuje, że postępowanie na świadczenie usług w zakresie
publicznego transportu zbiorowego na terenie gminy Miastków Kościelny zostanie
unieważnione na podstawie art. 255 ust. 3 w przypadku gdy:
cena brutto za 1 bilet miesięczny na wszystkie linie (cena biletu zawiera dopłatę z tytułu
honorowania ulg ustawowych) będzie wyższa od 4,00 zł.
cena brutto za 1 bilet jednorazowy na wszystkie linie (cena biletu zawiera dopłatę z tytułu
honorowania ulg ustawowych) będzie wyższa od 240,00 zł”.
Zgodnie z informacją z otwarcia ofert z dnia 4 sierpnia 2022 r. w przedmiotowym
postępowaniu oferty złożyło dwóch wykonawców, tj. Odwołujący i Przystępujący, które
opiewały odpowiednio na kwoty 240,00 zł (cena brutto za 1 bilet miesięczny na wszystkie
linie) i 4,00 zł (cena brutto za 1 bilet jednorazowy na wszystkie linie) oraz 235 zł (cena brutto
za 1 bilet miesięczny na wszystkie linie) i 3,80 zł (cena brutto za 1 bilet jednorazowy na
wszystkie linie).
Zgodnie z informacją z dnia 5 września 2022 r. jako najkorzystniejszą wybrano ofertę
złożoną przez wykonawcę Konsorcjum firm: Usługi Transportowe Z. W. oraz Sanimax –
Transport s.c. J. S., M. S.. Oferta tego wykonawcy uzyskała 100 pkt, natomiast oferta
Odwołującego uzyskała 98,73 pkt.
Zgodnie z Tabelą nr 2 do Uchwały Budżetowej – Plan wydatków na 2022 rok (załącznik nr 2
do Uchwały Rady Gminy Miastków Kościelny Nr L/260/2022 z dnia 21.07.2022 r.) pod
pozycją „Lokalny transport zbiorowy” widnieje kwota 340 093,46 zł. Z kolei pod pozycją
„Dowożenie uczniów do szkół” widnieje kwota 200 000,00 zł.
Zgodnie z załącznikiem nr 2 do Zarządzenia Wójta Gminy Miastków Kościelny Nr 38/2022 z
dnia 27.06.2022 r. pod pozycją 1.3.1.1 „Dowożenie uczniów do szkół – Poprawa warunków
życia mieszkańców” widnieje kwota 200 000,00 zł na 2022 r. i kwota 300 000,00 zł na 2023 r.
Izba zważyła, co następuje:
Zarzut naruszenia art. 224 ust. 1 ustawy PZP:
Zgodnie z art. 224 ust. 1 ustawy PZP jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne
części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą
wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z
wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych
przepisów, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w
zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych.
Wskazany przepis zobowiązuje więc Zamawiającego do zwrócenia się do wykonawcy o
złożenie wyjaśnień ceny w dwóch sytuacjach: 1) jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich
istotne części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub
2) budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia
zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z
odrębnych przepisów.
Z powyższego wynika więc, że dla uwzględnienia odwołania w zakresie zarzutu naruszenia
art. 224 ust. 1 ustawy PZP, tj. zaniechania wezwania do złożenia wyjaśnień, przynajmniej
jedna z ww. okoliczności powinna zostać wykazana przez odwołującego. Koniecznym jest
więc przekonanie składu orzekającego, że cena zaoferowana przez danego wykonawcę
powinna wydać się Zamawiającemu rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia lub
powinna była wzbudzić jego wątpliwości co do możliwości wykonania przedmiotu
zamówienia za cenę podaną ofercie.
Wskazać należy, że Odwołujący w treści przedmiotowego zarzutu kwestionuje tak naprawdę
postanowienia SWZ, które jego zdaniem uniemożliwiają zaoferowanie przez wykonawców
biorących udział w postępowaniu rzeczywistych i rynkowych stawek, po których przedmiot
zamówienia mógłby zostać zrealizowany, przy czym argumentacja odwołania nie zawiera
jakichkolwiek odniesień do okoliczności, o których mowa w art. 224 ust. 1 ustawy PZP.
Odwołujący zdaje się stać na stanowisku, że wadliwie skonstruowane postanowienia SWZ
same w sobie są przesłanką do wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień ceny. Wskazać
jednak należy, że termin do wniesienia odwołania wobec treści SWZ upłynął, a zatem
nieprawidłowości i sprzeczności w jej treści wskazywane przez Odwołującego nie mogą być
przedmiotem orzekania Izby. Jeżeli Odwołujący chciał kwestionować nieprawidłowe jego
zdaniem zapisy SWZ, to powinien był to zrobić w odpowiednim do tego momencie, tj. po
opublikowaniu dokumentacji i zapoznaniu się z jej treścią. Na etapie obecnym jest to
działanie spóźnione.
Zdaniem Izby Odwołujący nie przedstawił żadnej argumentacji, która mogłaby doprowadzić
do uwzględnienia zarzutu. Próżno szukać w treści odwołania uzasadnienia dlaczego
Zamawiający miałby skorzystać z dyspozycji art. 224 ust. 1 ustawy PZP, tj. dlaczego
zaoferowana przez Przystępującego cena wydaje się rażąco niska lub budzi wątpliwości
odnośnie możliwości zrealizowania za nią przedmiotu zamówienia. Jedyne wątpliwości w
tym względzie Odwołujący wywodzi ze sprzeczności w treści SWZ, które na obecnym etapie
nie mogą być kwestionowane z uwagi na upływ zawitego terminu do wniesienia odwołania
wobec postanowień dokumentów zamówienia. Z powyższych względów przedmiotowy
zarzut, jako niewykazany, podlegał oddaleniu.
Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 6 ustawy PZP w zw. z art. 67 ustawy PZP i w zw. z art.
226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy PZP:
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 6
ustawy PZP zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli nie została
sporządzona lub przekazana w sposób zgodny z wymaganiami technicznymi oraz
organizacyjnymi sporządzania lub przekazywania ofert przy użyciu środków komunikacji
elektronicznej określonymi przez zamawiającego.
Jak stanowi treść art. 67 ustawy PZP zamawiający zamieszcza w ogłoszeniu wszczynającym
postępowanie o udzielenie zamówienia lub konkurs lub w dokumencie zamówienia
wszczynającym postępowanie o udzielenie zamówienia informacje o środkach komunikacji
elektronicznej, przy użyciu których będzie komunikował się z wykonawcami lub uczestnikami
konkursu, oraz informacje o wymaganiach technicznych i organizacyjnych sporządzania,
wysyłania i odbierania korespondencji elektronicznej.
Wedle treści art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy PZP zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została
złożona przez wykonawcę, który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym
mowa w art. 125 ust. 1, lub podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak
pod
staw wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego
środka dowodowego, lub innych dokumentów lub oświadczeń.
Wskazać należy, że przedmiotowy zarzut jest wadliwy z dwóch względów. Po pierwsze
podmiotowe środki dowodowe nie stanowią treści oferty. Na ich podstawie dokonywana jest
kwalifikacja podmiotowa wykonawców biorących udział w postępowaniu i co do zasady
składane są jedynie przez wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona. Nie jest
zatem możliwe zastosowanie w sytuacji błędnego ich złożenia art. 226 ust. 1 pkt 6 ustawy
PZP, który odnosi się jedynie do sytuacji sporządzenia lub przekazania oferty w sposób
błędny.
Po drugie, nawet gdyby uznać, że podmiotowe środki dowodowe zostały złożone wadliwie,
to każdorazowo wykonawcy przysługuje tzw. druga szansa, a więc możliwość ich
uzupełnienia w oparciu o art. 128 ustawy PZP. Choćby z tego względu postawiony zarzut
jest przedwczesny, gdyż Przystępujący był wzywany jedynie w trybie art. 126 ust. 1 ustawy
PZP.
Dodatkowo należy wskazać, że przesłanki odrzucenia oferty powinny być interpretowane
ściśle. Przepis art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy PZP mówi o sytuacji niezłożenia w
przewidzianym terminie podmiotowych środków dowodowych potwierdzających brak
podstaw wykluczenia lub spe
łnianie warunków udziału w postępowaniu. Odwołujący nie
kwestionuje zaś treści złożonych dokumentów, ich formy czy też terminu ich złożenia.
Jedynym uchybieniem przedstawianym przez Odwołującego jest skorzystanie z wiadomości
e-mail zamiast z platformy zak
upowej do przekazania ww. dokumentów. Odwołujący nie
wykazał jednak, że dokumentów tych Zamawiający nie otrzymał, co byłoby równoznaczne z
sytuacją, o której mowa w art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c (abstrahując od konieczności
skorzystania z dyspozycji art. 12
8 przed ewentualnym odrzuceniem oferty). Nie zaistniała
więc sytuacja, w której Zamawiający nie posiada podmiotowych środków dowodowych i nie
jest w stanie ocenić czy dany wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu i nie
podlega wykluczeniu.
Trudno r
ównież odmówić racjonalności działania wykonawcy, w sytuacji, w której wezwanie
do uzupełnienia dokumentów otrzymuje on właśnie m. in. w formie wiadomości e-mail. Skoro
Zamawiający sam dopuszcza taki kanał komunikacji do kierowania wezwań, trudno zarzucić
nieprawidłowość działaniu wykonawcy, który bezpośrednio odpowiada na wiadomość
Zamawiającego i przekazuje mu podmiotowe środki dowodowe. Kwestionowanie takiego
działania w sytuacji, w której Zamawiający żądane dokumenty otrzymał, stanowiłoby
nadmierny form
alizm, który nie powinien stanowić celu nadrzędnego w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego.
Z powyższych względów zarzut został oddalony.
Zarzut naruszenia art. 255 pkt 3 w zw. z art. 222 ust. 4 ustawy PZP:
Zgodnie z art. 255 pkt 3 ustawy PZP
zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie
zamówienia, jeżeli cena lub koszt najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną
przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia,
chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny lub kosztu najkorzystniejszej
oferty.
Zgodnie z art. 222 ust. 4 ustawy PZP zamawiający, najpóźniej przed otwarciem ofert,
udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania informację o kwocie, jaką
zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
Według informacji zawartych na platformie zakupowej Zamawiającego, informacja o kwocie
jaką Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia ukazała się o
godzinie 11:07 w dniu 4 sierpnia 2022 r. Tego samego dnia o godzin
ie 12:32 Zamawiający
opublikował informację z otwarcia ofert. Nie został tym samym naruszony art. 222 ust. 4
ustawy PZP. Odwołujący nie powołał żadnych innych okoliczności, które mogłyby świadczyć
o naruszeniu tego przepisu.
Odnosząc się natomiast do treści art. 255 pkt 3 ustawy PZP wskazać należy, że przesłanka
opisana w treści tego przepisu obliguje Zamawiającego do unieważnienia postępowania
tylko jeśli cena lub koszt najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa
kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Możliwe jest
również odstąpienie od unieważnienia postępowania w takich okolicznościach, jeżeli
zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny lub kosztu najkorzystniejszej oferty.
Zgodnie z „Informacją o wysokości środków” kwota przeznaczona na realizację
przedmiotowego zamówienia wynosi 356.000 zł, w tym 56.000 zł w 2022 r. oraz 300.000 zł w
2023 r. Również w części 18 SWZ Zamawiający podał maksymalny koszt biletów
miesięcznych i jednorazowych jakie zamierza finansować, a powyżej którego unieważni
postępowanie w oparciu o art. 255 pkt 3 ustawy PZP.
W niniejszym postępowaniu nie mamy do czynienia z całkowitą ceną oferty wskazaną
kwotowo. Jak przyznał Odwołujący w treści odwołania, sposób ukształtowania kryteriów
oceny ofert i metoda rozliczania się wykonawcy z Zamawiającym uniemożliwia
zweryfikowanie ile faktycznie środków zostanie przeznaczonych na sfinansowanie
zamówienia, bowiem nie jest możliwym do przewidzenia ile faktycznie biletów zostanie
zakupionych.
Koszt ekonomiczny wykonania zamówienia został de facto w przedmiotowym
postępowaniu określony ceną biletów miesięcznych i jednorazowych.
Zgodnie z ofertą Przystępującego zarówno cena brutto za jeden bilet miesięczny na
wszystkie linie, jak też cena brutto za jeden bilet jednorazowy na wszystkie linie nie
przekracza kwot, które wskazane są w części 18 SWZ, nie było zatem podstawy do
unieważnienia postępowania.
Wskazać również należy, że w wykazie przedsięwzięć do WPF łączna kwota przeznaczona
na dowóz uczniów do szkół to 500 000,00 zł (200 tyś. na 2022 r. i 300 tyś. na 2023 r.).
Informacja ta nie jest sprzeczna z kwotami, jakie zamawiający podał przed otwarciem ofert.
Izba nie podzieliła argumentów Odwołującego, że informację tą trzeba uznać za
niedotyczącą w rzeczywistości posiadanych przez Zamawiającego środków na
sfinansowanie zamówienia. Nazwa postępowania oraz typy kodów CPV są kwestiami
wtórnymi dla budżetu. Nie można również wykluczyć przesunięć w budżecie, które
ostatecznie wpływają na wysokość wydatków związanych z poszczególnymi kategoriami
wydatkowymi.
Nawet gdyby uznać, że w planie finansowym kwota przeznaczona na tego rodzaju
zamówienia jest niższa niż wskazywana przed otwarciem ofert kwota jaką Zamawiający
zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia, to nie wykazał Odwołujący, że
Zamawiający nie ma możliwości jej zwiększenia czy też uzyskania finansowania z innych
źródeł, a na takim stanowisku właśnie stoi Zamawiający, podtrzymując chęć zawarcia
umowy i finansowania zamówienia.
Izba zgadza
się ze stanowiskiem zaprezentowanym przez Przystępującego, że decyzja o
zwiększeniu kwoty jest suwerenną decyzją Zamawiającego, który ma najlepszą wiedzę na
temat możliwości sfinansowania danego zamówienia. Odwołujący nie przedstawił
argumentów, że takiej możliwości Zamawiający nie ma, a zatem zarzut należało oddalić.
Dodać również należy, że znaczna część przedmiotowego zarzutu opiera się na
kwestionowaniu wiążących postanowień SWZ, które tak jak w przypadku zarzutu naruszenia
art. 224 ust. 1 ustawy PZP,
powinny być przedmiotem odwołania w odpowiednim terminie.
Obecnie podważanie wiążących zapisów SWZ jest działaniem spóźnionym.
Powyższe prowadzi do wniosku, że również zarzut naruszenia art. 239 ust. 1 ustawy PZP
jest zarzutem, który zasługuje na oddalenie, gdyż Izba nie dopatrzyła się w czynnościach
Zamawiającego wadliwości przy wyborze oferty najkorzystniejszej.
Odnosząc się natomiast do zarzutu oznaczonego w odwołaniu nr 7, dotyczącego naruszenia
ustawy o finansach publicznych poprzez prowadzenie postępowania w sytuacji, w której
Zamawiający nie posiada środków na jego sfinansowanie, Izba pragnie stwierdzić, iż po
analizie całości okoliczności sprawy Izba uznała zarzut za niewykazany, a zatem zasługujący
na oddalenie.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku sprawy na
podstawie art. 575 ustawy PZP oraz w oparciu o § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:
……………………