Sygn. akt: KIO 237/22
POSTANOWIENIE
z dnia 15 lutego 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
P
rzewodniczący:
Justyna Tomkowska
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na
posiedzeniu niejawnym z udziałem Stron w dniu 15 lutego 2022 roku w
Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
28 stycznia 2022 roku przez wykonaw
ców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia konsorcjum w składzie: (1) „IZAN +” Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie oraz (2) Naprzód Service Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi (Odwołujący)
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Uniwersytet Marii Curie-
Skłodowskiej z siedzibą w Lublinie
postanawia:
1. Umarz
yć postępowanie odwoławcze;
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 13 500 zł 00
gr
(słownie: trzynastu tysięcy pięciuset złotych zero groszy) tytułem zwrotu 90 % kwoty
uiszczonego wpisu na rzecz wykonaw
ców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia konsorcjum w składzie: (1) „IZAN +” Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie oraz (2) Naprzód Service Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 wrz
eśnia 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz.U.2021 r., poz. 1129 ze zmianami) na niniejsze postanowienie
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
……………………………
Sygn. akt KIO 237/22
UZASADNIENIE
Zamawiający: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej z siedzibą w Lublinie prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego
o w
artości przekraczającej progi unijne pn. „Usługi kompleksowego sprzątania w budynkach
Wydziału Chemii UMCS”. Ogłoszenie o zamówieniu opublikowano w Suplemencie do
Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej w dniu 18 października 2021 roku pod numerem:
2021/S 202-527795.
Dnia 28 stycznia 2022 roku do Prezesa Kr
ajowej Izby Odwoławczej w Warszawie,
na podstawie art.
505 ust. 1 w zw. z art. 513 pkt 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz.U. z 2021 roku, poz. 1129 ze zm. - zwanej dalej „Pzp.”)
odwołanie złożyli wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia konsorcjum
w składzie (1) „IZAN +” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie
oraz (2)
Naprzód Service Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi (dalej
jako
„Odwołujący”).
O
dwołanie wniesiono na niezgodną z przepisami ustawy Pzp czynność
Zamawiającego w części nr 2 postępowania, tj.:
zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy BERG24 sp. z o.o. oraz SMART24
sp. z o.o. (zwanych dalej
„Wykonawcą”), która została złożona w warunkach czynu
nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji;
zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy BERG24 sp. z o.o. oraz SMART24
sp. z o.o. (zwanych da
lej „Wykonawcą”), z powodu rażąco niskiej ceny w jego ofercie
w stosunku do przed
miotu zamówienia;
wyboru oferty wykonawcy BERG24 sp. z o.o. oraz SMART24 sp. z o.o.
(zwanych dalej „Wykonawcą”), jako oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie:
art. 226 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 113 ustawy o podatku od tow
arów i usług
(Dz. U . 2004 Nr 54 poz. 535 dalej jako: ustawa VAT ) w zw. z art. 3 ust. 1 ustawy o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U 1993 Nr 47 poz. 211 dalej jako: u.z.n.k) przez
zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy BERG24 sp. z o.o. oraz SMART 24 sp. z o.o.,
złożonej w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu u.z.n.k polegających na:
a. takim ukształtowaniu sytuacji faktycznej (po to, aby BERG24 sp. z o.o. mógł
skorzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 13 ustawy o VAT), że podmiotem
głównym wykonującym przedmiot zamówienia będzie BERG24 sp. z o.o., w sytuacji, gdy to
SMART24 sp. z o.o., spełnia warunek udziału w postępowaniu - wymagane doświadczenie
i to on powinien wykonywać to zamówienie, co pozwoliło na skonstruowanie przez
konsorcjum firm BERG24 sp. z o.o. SMART24 sp. z o.o. korzystniejszej oferty w porównaniu
z ofertami innych Wykonawców.
art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 5 i 6 ustawy Pzp
w związku z przez
zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy BERG24 sp. z o.o. oraz SMART24 sp. z o.o.,
z powodu rażąco niskiej ceny w jego ofercie w stosunku do przedmiotu zamówienia, podczas
gdy:
a. istniały przesłanki do stwierdzenia, że oferta tego wykonawcy zawiera rażąco niską
cenę,
b.
złożone przez tego wykonawcę wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają
w sposób wystarczający podanej w ofercie ceny lub kosztu,
c.
wykonawca ten nie wykazał, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny,
art. 239 ust. 1 w zw. z art. 17 ust. 2 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 7 w zw. z art.
226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp poprzez dokonanie jako najkorzystniejszej wyboru oferty
wykonawcy BERG24 sp. z o.o. oraz SMART 24 sp. z o.o., podczas gdy of
erta ta podlegała
odrzuceniu
a.
jako zawierająca rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia,
b.
złożonej w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu u.z.n.k
c.
ewentualnie jako niezweryfikowana pod tym kątem przez Zamawiającego
w
kontekście przepisu art. 224 ust. 4 Pzp.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
odrzucenie oferty wykonawcy BERG24 sp. z o.o. oraz SMART24 sp. z o.o.
d
okonanie ponownie czynności badania i oceny ofert w postępowaniu,
dokonanie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący oświadczył, że posiada interes faktyczny i prawny we wniesieniu
odwołania, bowiem Odwołujący złożył niepodlegającą odrzuceniu ofertę – w części nr 2 – a
jego
oferta zajęła drugie miejsce w rankingu ofert. W konsekwencji, w wypadku
uwzględnienia żądań odwołania i w rezultacie ewentualnego odrzucenia oferty wybranego
wykonawcy, to oferta Odwołującego będzie podlegała wyborowi jako oferta
najkorzystniejsza.
W dniu 21 stycznia 2022 roku
Zamawiający opublikował powtórne rozstrzygnięcie
postępowania i informację o wyborze oferty najkorzystniejszej. Odwołanie wniesiono zatem
w ustawowym terminie. Kopia odwołania została prawidłowo przekazana Zamawiającemu.
Odwołujący uiścił wpis w wymaganej wysokości na rachunek UZP. Odwołanie dotyczy
czynności podjętych w Części nr 2.
S
kład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania
niniejszej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:
W aktach sprawy nie uj
awniono zgłoszenia przystąpienia po żadnej ze Stron
postępowania odwoławczego.
W dniu 14 lutego 2022
roku Zamawiający wniósł pisemną odpowiedź na odwołanie, w
której wnosił o jego umorzenie na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp. Zamawiający
podkreślił, że w dniu 14 lutego 2022 roku konsorcjum BERG 24 odstąpiło od podpisania
umowy w cz
ęści 2 zamówienia. Wobec powyższego Odwołujący został wezwany do złożenia
podmiotowych środków dowodowych.
W dniu 15 lutego 20
22 roku Odwołujący złożył pisemne oświadczenie o cofnięciu
odwołania. Odwołujący wnosił o umorzenie postępowania i zwrot na jego rzecz części wpisu.
Skład orzekający Izby, działając na podstawie art. 520, art. 568 pkt 1 oraz art. 553
ust. 1 zdanie drugie
ustawy Pzp postanowił umorzyć postępowanie odwoławcze w sprawie,
poniew
aż oświadczenie o cofnięciu odwołania uznać należy za oświadczenie najdalej idące
złożone przez Stronę, która zainicjowała postępowanie odwoławcze. Złożenie takiego
oświadczenia warunkuje zakończenie postępowania odwoławczego bez konieczności
rozpoznawania
zarzutów i merytorycznego stanowiska Izby. Odwołujący podejmuje bowiem
decyzję o ostatecznym zaniechaniu kontynuowania sporu przed Izbą.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględniła okoliczność, iż cofnięcie odwołania miało miejsce co najmniej na dzień, na który
został wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia z udziałem stron i uczestników
postępowania, zatem za rzecz Odwołującego należało zwrócić 90% kwoty wpisu
uiszczonego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, czyli kwotę 13 500,00 zł,
stosownie do art
. 557 i art. 575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych.
Przewodniczący:
…………………………….