sygn. akt KIO 2374/22
POSTANOWIENIE
z dnia
26 września 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Marek Bienias
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 26 września 2022 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12
września 2022 r. przez wykonawcę IT Solution Factor sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie
w
postępowaniu prowadzonym przez Wielkopolski Oddział Wojewódzki Narodowego
Funduszu Zdrowia w Poznaniu,
przy udziale wykonawcy Legaleaseit sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy IT Solution Factor sp. z o.o.
z siedzibą
w Warszawie
kwoty 13 50
0 zł 00 gr
(słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90% kwoty
uiszczonego wpisu
od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 us
tawy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………
sygn. akt KIO 2374/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Wielkopolski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w
Poznaniu
– prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
w trybie
przetargu nieograniczonego
pn.
Wymiana urządzeń zabezpieczających sieć LAN/WAN dla
Wielkopolskiego Odd
ziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Poznaniu,
Postępowanie numer: ZP.261.11.2022. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej – ogłoszenie nr 2022/S 169-476092 z dnia 2
września 2022 r.
W dniu 12 września 2022 r. wykonawca IT Solution Factor sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie
wniósł odwołanie wobec SWZ i Opisu Przedmiotu Zamówienia, ponieważ aktualna treść
wpro
st, bądź łącznie bezpodstawnie zawęża możliwość złożenia oferty w oparciu o dostępne
na rynku produkty i wyklucza lub powoduje nieopłacalnym złożenie oferty na rozwiązaniu
producenta Fortinet, chociaż producent Fortinet jest czołowym producentem na rynku, który
spełnia uzasadnione potrzeby zamawiającego.
W związku z powyższym Odwołujący zarzucił Zamawiającemu opisanie przedmiotu
zamówienia i prowadzenie postępowania niezgodnie z przepisami:
a.
art. 99 ust. 1 i 2 ustawy w zw. z art. 16 pkt 2 ustawy, ponieważ Zamawiający nie
uwzględnił wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty,
opisał wymogi nie związane z przedmiotem zamówienia, opisał je nie proporcjonalnie
do jego wartości i celów, nieprzejrzyście
b. art. 99 ust.
4 ustawy, ponieważ: Zamawiający uprzywilejował niektórych
wykonawców lub produkty kosztem innych wykonawców lub produktów,
uprzywilejował konkurencję, wyeliminował lub utrudnił konkurencję w przetargu, opisał
przedmiot
zamówienia przez wskazanie szczególnego procesu, który charakteryzuje
produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę lub producenta, z
jednoczesnym zaniechaniem opisania kryteriów równoważności,
c. art. 16 pkt 1) i 3) ustawy oraz art. 15 ust. 1 i ust. 1 pkt. 3 ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji, p
onieważ Zamawiający nie zapewnił zachowania uczciwej
konkurencji i opisał przedmiot zamówienia w sposób nieuzasadniony obiektywnymi
(rzeczywistymi) potrzebami Zamawiającego oraz w sposób niezapewniający równego
traktowania wykonaw
ców i w sposób nie proporcjonalny, przez co naruszył warunki
wolnej konkurencji przygotowując OPZ
d.
art. 17 ust. 1 pkt 1) i 2) ustawy, ponieważ Zamawiający opisał przedmiot zamówienia
w sposób nieuzasadniony charakterem zamówienia, niepozwalający na uzyskanie
najlepszych efektów zamówienia, w tym efektów społecznych, środowiskowych oraz
gospodarczych, a jest to możliwe do uzyskania w tym zamówieniu, po zmianie SWZ
e.
odnośnie zarzutu dotyczącego równoważności: zarzucam także naruszenie art. 99
ust. 5 i ust. 6 us
tawy przez opisanie przedmiotu zamówienia przez wskazanie znaków
towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który
charakteryzuje produkty lub
usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę,
chociaż zamawiający mógł opisać przedmiot zamówienia w wystarczająco precyzyjny
i Zamawiający nie użył wymaganych przez ustawę wyrazów „lub równoważny”, przy
jednoczesnym braku określenia wymaganych przez ustawę kryteriów stosowanych w
celu oceny równoważności.”
f. w rezultacie naruszonych przepi
sów wskazanych w pkt 1-5) powyżej zarzucam, że:
Zamawiający faktycznie eliminuje z postępowania urządzenia Fortinet, chociaż jego
produkty są standardem w branży informatycznej, co prowadzi do uprzywilejowania
rozwiązań i produktów innego producenta, chociaż możliwe jest zrealizowanie
wymagań postawionych przez Zamawiającego, w tym osiągniecie najlepszej jakości
usług i ceny produktami innego producenta,
g. Inne zarzuty
zostały wskazane w uzasadnieniu.
Opierając się na przedstawionych zarzutach Odwołujący wniósł o
1. u
względnienie odwołania w całości.
2. dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z
dokumentów, które zostaną złożone
przed rozprawą
obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego, w tym
kosztami
zastępstwa procesowego.
W wyniku wniesionego od
wołania przez wykonawcę IT Solution Factor sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie
, ul. Popularna 4/6, 02-473 Warszawa,
Zamawiający w pisemnej odpowiedzi na
odwołanie z dnia 20 września 2022 r. nie uwzględnił zarzutów odwołania w zakresie zarzutu
1, 2, 3, natom
iast częściowo uwzględnił zarzuty odwołania w zakresie zarzutu 4, 5, 6, 7, 8, 9.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego skutecznie przystąpił
wykonawca
Legaleaseit sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Ogrodowa 37/47, 00-873
Warszawa.
Izb
a stwierdziła, ze ww. wykonawca zgłosił przystąpienie do postępowania w ustawowym
terminie, wykazując interes w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść zamawiającego.
Przystępujący pismem wniesionym do Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 września 2022
r. (pi
smo z dnia 21 września 2022 r.) nie zgłosił sprzeciwu co do uwzględnienia przez
Zamawiającego zarzutów.
Przed otwarciem rozprawy, oświadczeniem złożonym w dniu 23 września 2022 r.,
odwołujący wykonawca IT Solution Factor sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie
cofnął
odwołanie wniesione w dniu 12 września 2022 r.
W konsekwencji Izba, na podstawie art. 568 pkt 1
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129), umorzyła postępowanie odwoławcze,
orzekając w formie postanowienia na podstawie art. 553 zd. 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy Prawo zamówień
publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 20
20 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz.
2437), z którego wynika, że w sytuacji cofnięcia odwołania przed otwarciem rozprawy
najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony termin rozprawy lub
posiedzenia z udziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego – odwołującemu
zwraca się 90% wpisu. W takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z
rac
hunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, w wysokości stanowiącej 90% jego
wartości.
Przewodniczący:
…………………………